Ik lees net dit stukje over corona nepnieuws via Nu.nl
Onjuiste informatie over coronavirus in krantenadvertentie
Het datajournalistiek platform Pointer constateerde dat een man die eerder werd geïnterviewd vanwege zijn antivaccinatiestandpunt, achter een advertentie met onjuiste informatie over het coronavirus zit, die deze week in de Volkskrant is geplaatst. In deze advertentie wordt geïmpliceerd dat het coronavirus niet gevaarlijker is dan de griep.
Dit klopt niet. Een woordvoerder van het RIVM legde dit aan Pointer uit: "Het grote verschil is dat er in de bevolking veel weerstand en immuniteit is tegen de normale griep, ook doordat kwetsbare mensen en ouderen de griepprik krijgen. In een griepseizoen worden maar enkele honderdduizenden mensen besmet met het virus. Tegen COVID-19 heeft niemand nog immuniteit." Hierdoor kan dus potentieel iedereen besmet raken met het coronavirus, wat tot overbelasting van de zorg kan leiden.
Is dat wel ‘nepnieuws’? Want het is maar net hoe je het bekijkt. Influenza wordt door veel mensen onderschat, sowieso qua verspreiding ieder jaar, maar zeker qua ziektebeeld als je er echt goed ziek van wordt. Ik zit zelf in de risicogroep, niet wat betreft mijn leeftijd, wel wat betreft de rest. Ik kan je verzekeren, van influenza kan je héél ziek worden, zelfs wanneer je de griepprik krijgt.
Ook mijn vader heeft dat afgelopen jaar ondervonden. Hij is begin 60, en op wat ziek, zwak en misselijk ‘griepjes’ na, vrijwel nooit ziek in zijn leven. Ieder jaar haalt ook hij de griepprik. Tot hij vorig jaar een dubbele longontsteking kreeg van een influenza griep, tijdens het uitzieken. Hij heeft een maand in zijn bed gelegen en er maandenlang nog last van gehad. Iemand met een zwakker lichaam had dit niet zomaar overleefd.
Maar goed, wat ik er dus mee wil zeggen, in principe geeft het RIVM hier indirect aan dat het ziektebeeld van iemand die héél ziek wordt van covid-19 tegenover influenza (A) niet persé anders is. Het verschil zit hem vooral in het feit dat véél meer mensen heel ziek worden, omdat het een nieuw virus is.
Ook denk ik dat door de angst en paniek mensen sneller in het ziekenhuis komen te liggen dan bij influenza. Bij vergelijkbare klachten, hoe ernstig ze ook zijn, was men een jaar geleden veel meer geneigd om maar gewoon thuis uit te zieken. Dan doel ik vooral op de 20-50 jaar categorie.
Ik ben niet iemand die “het is maar een griepje” roept, want daarmee bagatelliseer je de griep die influenza kan veroorzaken. Toch denk ik wel dat we overdrijven. En dan doel ik niet op het feit dat we de zorg moeten beschermen, maar de angst die er bij sommige mensen in zit.
Dat je ook artsen ziet sterven kan je, denk ik, deels toeschrijven aan continue blootstelling en vooral zware oververmoeidheid. Als je al je reserves al op vreet vóór je ziek wordt of maar door gaat tijdens het ziek zijn, dan balanceer je op het randje, zeker i.c.m. hoge koorts.