Stoney3K schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:02:
[...]
Op een gegeven moment moet je in je duivels dilemma natuurlijk wel een keuze maken. Misschien heb je dan het virus wel onder controle als je tot 1 maart 2021 het slot er op houdt, maar dan is er weinig Nederland meer over om naar terug te gaan.
Maar is het alternatief dan een optie, een overrompelde zorg, waardoor er waarschijnlijk onnodig veel mensen (misschien jij of ik) sterven of permanent arbeidsongeschikt raken?
Er moet met haast chirurgische precisie bekeken worden welke maatregelen moeten blijven en welke maatregelen we kunnen aanpassen of versoepelen. Wat is maximaal effectief en wat levert niet genoeg op?
Als bijv de besmetting door kinderen minimaal is, kunnen de kinderen weer naar school (met een bepaalde drop-off-policy, waarbij ouders onderling op afstand blijven, natuurlijk).
Of een 1-persoon-per-tafel-policy in de horeca, bijv.
En misschien dat, al is dit wel Black Mirror-/China-materiaal, mensen die het al gehad hebben 'gewoon' aan het werk kunnen (eventueel met een vinkje naast hun naam in een database ofzo, dat erop gecontroleerd kan worden). Maar dit is misschien een beetje té, hoor.
Nb. Don't get me wrong, ik heb ook zo snel mogelijk iedereen weer aan het werk, en een zo minimale economische impact, maar het moet wel realistisch blijven. En daar hoort mogelijk bij dat maatregelen wel even kunnen duren. Als je ziet dat nu al(!) de ziekenhuizen langzaam beginnen te kraken in hun voegen, dan kan ik me voorstellen dat het wel even duurt.