Coronavirus Slowchat Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 96 Laatste
Acties:
  • 348.511 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Apache4u schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:17:
Ik vind die vraag over IC bedden redelijk relevant aangezien deze bij veel mensen leeft.
Waarom is die relevant? We kunnen toch allemaal tellen? Er zijn steeds X aantal IC bedden en Y aantal mensen die een IC bed nodig hebben. Als Y groter is dan X hebben sommige mensen pech. Lijkt mij logisch toch? Men is bezig om X te verhogen, maar Y groeit momenteel sneller.

En de apparaten. Denk je dat er nu zomaar een magazijn is waar 25.000 van die dingen klaarliggen waarvan Nederland er, laten we zeggen, 2000 van kan krijgen? Zo werken de spelletjes momenteel niet. Alle landen doen hun best om zoveel mogelijk van die apparatuur te claimen. Daarom is men zo bang dat Amerika ze gaat claimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:21
Virtuozzo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Als we de VOC mentaliteit als basis zouden gebruiken voor beleid dan waren we bezig ziekenhuizen in de wingewesten leeg te plunderen en rijke contracten zonder enige controle te gunnen aan goede vrienden. Vergeet nooit dat de Gouden Eeuw er een van bittere armoede en enorme concentratie van welvaart was. Het zijn de cultuur-historische elementen die de grondslag vormen voor de mythe, de sociaal-economische realiteit is daar geen onderdeel van.

Wat we nu doen is totaal iets anders. Gelukkig maar.
Je kan misschien ook proberen alles iets minder rechtlijnig te zien. Met een VOC mentaliteit wordt vaak gedoeld op handelsgeest, daadkracht en durf. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/VOC-mentaliteit. Mijn reactie was dan ook in lijn met die gedachte waar ook duidelijk op gedoeld werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Flow schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:14:
Krijg echt de indruk dat de journalisten alleen maar op zoek zijn naar ronkende krantenkoppen met onheilspellende quotes van het kabinet.
Die journalisten zijn zo wel door "ons" opgevoed. "wij" hebben dat lang zo gewild.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
En toch vind het raar dat ze er zo omheen draaide over het aantal IC bedden.
Kennelijk was er volgens de journalist afgesproken of beloofd/toegezegd dat er 1600 IC bedden klaar zouden staan 1 April, waarom kan men daar dan niet gewoon een eerlijk antwoordt opgeven of dat gehaalt gaat worden ja of nee, hoe moelijk kan dat nou zijn 😑

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Flow schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:14:
Krijg echt de indruk dat de journalisten alleen maar op zoek zijn naar ronkende krantenkoppen met onheilspellende quotes van het kabinet.
Het zijn ook vaak steeds dezelfde journalisten van dezelfde media als je erop gaat letten. Ze kunnen het wel omdopen naar 'afdeling stomme vragen'. :/
Cyberpope schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:41:
Die journalisten zijn zo wel door "ons" opgevoed. "wij" hebben dat lang zo gewild.
Dergelijke koppen van de rioolkranten waren in de hoogtijdagen van de papieren krant procentueel een stuk minder aanwezig dan nu. Je merkt een aardige verschuiving waarin ook de van oudsher volwassener journalistiek gebruik gaat maken van clickbaitkoppen omdat daar blijkbaar geld mee te verdienen is tegenwoordig. Zelfs de NOS gaat er tegenwoordig in mee.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:12:
Dergelijke koppen van de rioolkranten waren in de hoogtijdagen van de papieren krant procentueel een stuk minder aanwezig dan nu. Je merkt een aardige verschuiving waarin ook de van oudsher volwassener journalistiek gebruik gaat maken van clickbaitkoppen omdat daar blijkbaar geld mee te verdienen is tegenwoordig. Zelfs de NOS gaat er tegenwoordig in mee.
Ze moeten wel. Wij wilden die papieren kranten niet meer kopen of voor nieuws betalen.
En een partij die het liefst de NOS helemaal wil slopen en aan de markt overlaten, wordt al jaren de tot de grootste partij gekozen... Dus wel erg mager om dit nu de journaille te verwijten, terwijl we echt niet willen betalen voor kwaliteitsjournalistiek.

Dit virus legt niet alleen onderliggende problemen bloot bij mensen, maar letterlijk overal.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 25-03-2020 20:17 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
michael3 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:07:
En toch vind het raar dat ze er zo omheen draaide over het aantal IC bedden.
Kennelijk was er volgens de journalist afgesproken of beloofd/toegezegd dat er 1600 IC bedden klaar zouden staan 1 April, waarom kan men daar dan niet gewoon een eerlijk antwoordt opgeven of dat gehaalt gaat worden ja of nee, hoe moelijk kan dat nou zijn 😑
Vanochtend werd al gezegd dat er 1150 bedden voor corona waren en 500 voor normale IC gevallen.
Dit moest hard omhoog en werken ze hard aan, de coördinatie word nu door het leger gedaan en dit duurde een paar dagen voordat het helemaal goed loopt.
Hier konden ze ook niet zeggen of het lukt om snel genoeg op te schalen aangezien leveranciers niet allemaal hun belofte nakomen en ze dus verder weg moeten winkelen.
Vanochtend kwam ook de vraag wat er gebeurde als er te weinig bedden zouden zijn en die man van de IC zei met vage worden en lichaamstaal dat we dan heel veel pech hebben en er veel problemen zullen zijn.

Die journalisten zoeken gewoon naar een antwoord waarbij ze weer een sensatie titel op hun website kunnen zetten en daarmee weer wat extra clicks krijgen.
Stiekem weet iedereen wel wat er gebeurt als IC patiënten niet meer opgenomen kunnen worden in het ziekenhuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2020 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Spreiding in de Verenigde Staten is, op de omgeving van New York na, wel redelijk uniform.Verspreiding is al wel enorm, behalve de strook North Dakota - Texas. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPV8jhAUERDqEOGGVZX2sTlKwsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfImJ0i6sG6Ew5o3Dq0EfdLG.png?f=fotoalbum_large
Rond New York is alleen Manhattan gekleurd, data van de andere boroughs zijn niet onder de bijbehorende county vermeld, maar vallen (samen met Manhattan) onder New York City. Hierdoor zijn deze op de kaart momenteel nog wit. Misschien fix ik dat binnenkort nog.
Data van USAFacts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:46
Dit soort berichten kun je dus beter niet melden tot het officieel naar buiten wordt gebracht met toestemming van de nabestaanden.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 25-03-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Ernemmer schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Vanochtend werd al gezegd dat er 1150 bedden voor corona waren en 500 voor normale IC gevallen.
Door moest hard omhoog en werken ze hard aan, de coördinatie word nu door het leger gedaan en dit duurde een paar dagen voordat het helemaal goed loopt.
Hier konden ze ook niet zeggen of het lukt om snel genoeg op te schalen aangezien leveranciers niet allemaal hun belofte nakomen en ze dus verder weg moeten winkelen.
Vanochtend kwam ook de vraag wat er gebeurde als er te weinig bedden zouden zijn en die man van de IC zei met helvetica worden en lichaamstaal dat we dan heel veel pech hebben een er veel problemen zullen zijn.

Die journalisten zoeken gewoon naar een antwoord waarbij ze weer een sensatie titel op hun website kunnen zetten en daarmee weer wat extra clicks krijgen.
Stiekem weet iedereen wel wat er gebeurt als IC patiënten niet meer opgenomen kunnen worden in het ziekenhuis.
Helder, bedankt voor je reactie.

Jammer dat die journalisten niet gewoon goede vragen stellen en alleen maar zitten te vissen.

Joop wel dat ze de capaciteit zeer snel kunnen verhogen, want ik vrees het ergste.
Tot nu toe loopt alles maar op.

Valt het jullie ook op dat we in het nieuws alleen maar te horen krijgen hoeveel nieuwe doden er zijn en hoeveel er weer opgenomen zijn, maar niet hoeveel er al genezen zijn en zijn ontslagen uit het ziekenhuis.
Waar blijft het positieve nieuws een beetje?
Of lees ik er telkens overheen 😅

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Waarom is die relevant? We kunnen toch allemaal tellen? Er zijn steeds X aantal IC bedden en Y aantal mensen die een IC bed nodig hebben. Als Y groter is dan X hebben sommige mensen pech. Lijkt mij logisch toch? Men is bezig om X te verhogen, maar Y groeit momenteel sneller.

En de apparaten. Denk je dat er nu zomaar een magazijn is waar 25.000 van die dingen klaarliggen waarvan Nederland er, laten we zeggen, 2000 van kan krijgen? Zo werken de spelletjes momenteel niet. Alle landen doen hun best om zoveel mogelijk van die apparatuur te claimen. Daarom is men zo bang dat Amerika ze gaat claimen.
Ik zeg dat die vraag relevant is omdat hij bij veel mensen leeft. Ja, we kunnen allemaal tellen maar niet iedereen ervaart een situatie hetzelfde zoals jij of als ik. Ik geef alleen aan waarom ik een vraag relevant vind zonder een waardeoordeel over die vraag te vellen.
Daarnee zeg ik dus niet dat ik het zeurderige doordrammen of het op zoek zijn naar krantenkoppen mbt het aantal ic plekken goedkeur.
Nogmaals, een vraag kan ook relevant zijn omdat hij onder een groot deel van de bevolking, waar noch jij noch ik onderdeel van zijn, leeft. Om te vinden dat een vraag niet relevant is omdat het antwoord voor jou, met jouw ervaring en beeld op de situatie, retorisch is, vind ik narcistisch.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
michael3 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Helder, bedankt voor je reactie.

Jammer dat die journalisten niet gewoon goede vragen stellen en alleen maar zitten te vissen.

Joop wel dat ze de capaciteit zeer snel kunnen verhogen, want ik vrees het ergste.
Tot nu toe loopt alles maar op.

Valt het jullie ook op dat we in het nieuws alleen maar te horen krijgen hoeveel nieuwe doden er zijn en hoeveel er weer opgenomen zijn, maar niet hoeveel er al genezen zijn en zijn ontslagen uit het ziekenhuis.
Waar blijft het positieve nieuws een beetje?
Of lees ik er telkens overheen 😅
Ook dat kwam vanochtend voorbij en het getal is zo laag (3 volgens mij), omdat we alleen de slechte gevallen testen en daarvan duurt het gewoon lang voordat ze genezen.

Misschien moet je het even terugkijken, het was echt heel informatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ohjee, we gaan nu toch niet de statistisch te verwaarlozen gevallen van patiënten met een jonge leeftijd ons ineens schrik laten aanjagen?
Cyberpope schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:17:
Ze moeten wel. Wij wilden die papieren kranten niet meer kopen of voor nieuws betalen.
En een partij die het liefst de NOS helemaal wil slopen en aan de markt overlaten, wordt al jaren de tot de grootste partij gekozen... Dus wel erg mager om dit nu de journaille te verwijten, terwijl we echt niet willen betalen voor kwaliteitsjournalistiek.

Dit virus legt niet alleen onderliggende problemen bloot bij mensen, maar letterlijk overal.
Beetje jammer dat je weer met 'wij' komt. Ik zit nog braaf elke ochtend een papieren krant door te werken en weiger die online rioolmeuk te belonen met klikjes. ;)

Wat ik ook erg jammer vind is dat men zich tegenwoordig niet meer óók op de nieuwe media richt maar het echt als vervanging gaat gebruiken. Informatieve stukjes op de NOS zijn steeds vaker alleen nog maar als video beschikbaar en niet meer als tekst. Dat jaagt mij uiteindelijk weg, maar ik snap dat ik steeds meer in de minderheid zal zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

NiGeLaToR schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:52:
[...]

Tevens jongere mensen (rond de 30 oa) die zich melden met pittige klachten en dan een enorm lage zuurstof saturatie te hebben. Zelf voelden ze zich niet eens zo benauwd, maar de zuurstofuitwisseling van de longen was al ernstig verstoord.
Hoe werkt dit precies? Bedoel je dat je het eigenlijk niet echt merkt als je longen niet goed werken? En waarin verschilt dat met mensen die het wel benauwd krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sterker nog, is dat niet gewoon strafbaar? Gegevens over (ex-)patiënten lekken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer, dus hoe zuur ook voor de ouders en alle betrokkenen.

We zullen zeker meer gevallen gaan zien van ogenschijnlijk niet doelgroep behorende mensen die het kortste strootje hebben getrokken.

En ik zie de koppen al in het AD en Telegraaf, want dit is clickbait.

En dat is het zwarte randje waar ik niet zo goed tegen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
Yucon schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:03:
[...]

Hoe werkt dit precies? Bedoel je dat je het eigenlijk niet echt merkt als je longen niet goed werken? En waarin verschilt dat met mensen die het wel benauwd krijgen?
Dat is ook één van de frustraties: alles staat in het teken van snel behandelen en afwachten (en niet per se dit soort dingen uitzoeken). En de behandeling is zoals we weten niet veel meer dan afwachten en het natuurlijke proces steunen, met zuurstof en eventueel beademing als dat niet meer afdoende is.

Maar het viel op dat bij een aantal patienten de zuurstofsaturatie al dusdanig laag was dat het gevaarlijk wordt, terwijl de patient nog rondliep. Dat is opmerkelijk en daardoor meld je je relatief laat pas.

Nu kunnen veel telefoons met een appje de saturatie inschatten, of zijn er van die vingerdingetjes te krijgen, maarja, om iedereen op te roepen te gaan thuisdoktoren. Niet handig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 19-09 10:43
Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:08:
Sterker nog, is dat niet gewoon strafbaar? Gegevens over (ex-)patiënten lekken?
Mwah, dit is niet herleidbaar dus lijkt me niet.

Het is wel ontzettend smakeloos en bangmakerij zonder enige vorm van bron.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

NiGeLaToR schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Dat is ook één van de frustraties: alles staat in het teken van snel behandelen en afwachten (en niet per se dit soort dingen uitzoeken). En de behandeling is zoals we weten niet veel meer dan afwachten en het natuurlijke proces steunen, met zuurstof en eventueel beademing als dat niet meer afdoende is.

Maar het viel op dat bij een aantal patienten de zuurstofsaturatie al dusdanig laag was dat het gevaarlijk wordt, terwijl de patient nog rondliep. Dat is opmerkelijk en daardoor meld je je relatief laat pas.

Nu kunnen veel telefoons met een appje de saturatie inschatten, of zijn er van die vingerdingetjes te krijgen, maarja, om iedereen op te roepen te gaan thuisdoktoren. Niet handig.
Ik kan je vertellen dat ook met een professioneel aangebrachte saturatiemeter, van ziekenhuis kwaliteit, je als leek alsnog bloednerveus elke keer rondkijkt naar de dichtsbijzijnde zuster als de waarde even onder de ingestelde alarmgrens zakt. (ooit een jong kind met ademhalingsproblemen aan de zuurstof gehad), als je de hele bevolking met minder nauwkeurige meters laat meten en een grenswaarde roept, kan je half india afhuren als callcenter.... (als ze daar kunnen thuiswerken in ieder geval)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
In Engeland gingen ze toch heel snel heel veel thuis testen. Benieuwd wat daar uit komt, stel 98% is niet besmet, wat heb je hier concreet aan? En zal niet goedkoop zijn.

Komt er op termijn ook iets als een test die aantoont dat je Covid hebt gehad en immuun bent. Kan geruststelling geven voor ouderen maar ook juist onrust.

Maar voor bv jongeren in de zorg die dan weten nieten meer besmet kun raken een voordeel..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

NiGeLaToR schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Ik begrijp je nog niet precies, is het dus onduidelijk waarom sommige mensen bij een te lage saturatie wel kortademig worden en andere niet (verder los van dit virus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crap... Hoor net dat m'n vader van de ambassade toch terug moet naar de VS... Werkt voor de overheid en was de afgelopen weken, ivm vakantie hier, samen met m'n moeder.

Helemaal niet blij mee, liever hier in het ziekenhuis dan daar sowieso. Maar kan er natuurlijk onmogelijk heen als dit noodzakelijk zou zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nat-Water schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:14:
Mwah, dit is niet herleidbaar dus lijkt me niet.

Het is wel ontzettend smakeloos en bangmakerij zonder enige vorm van bron.
Ik doelde op de arts in kwestie. Wellicht niet direct strafbaar, maar ook zeker niet integer. Lijkt mij vanuit het ziekenhuis gezien niet wenselijk, en daarmee ook niet om die informatie actief verder te verspreiden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Je ontneemt nu het recht van de ouders om dit op hun eigen manier wel of niet te delen met de buitenwereld.
Het valt niemand op dat dadelijk de jongste patiënt slachtoffer niet meer 50+ is?
(@Gonadan & @Ernemmer ik bedoelde slachtoffer)

Ik ben wel benieuwd hoe dit nieuws gebracht gaat worden. Dit is wel het moment waarop Rutte weer een statement kan gaan brengen. 'Gelukkig' zijn de scholen dicht, anders was het dubbel paniek.

[ Voor 14% gewijzigd door TheGhostInc op 25-03-2020 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TheGhostInc schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Het valt niemand op dat dadelijk de jongste patiënt niet meer 50+ is?
Dat is nooit zo geweest. Wie dacht van wel steekt z'n kop in het zand. Dat het hier nog geen jonge slachtoffers heeft gemaakt betekent niet dat het niet kan gebeuren, het was een kwestie van tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c95PExQEQpTIqwepF4WxA-Csk-s=/f/image/dFVfhIc3iqf1jggEsZwqX48F.png

bron
Ik snap @NiGeLaToR wel. Dit moet je ergens kwijt. Anoniem op een forum is dan zo gek niet.

Ik ben wel benieuwd hoe dit nieuws gebracht gaat worden. Dit is wel het moment waarop Rutte weer een statement kan gaan brengen. 'Gelukkig' zijn de scholen dicht, anders was het dubbel paniek.
Jij haalt nu twee verhalen door elkaar. ;)

@NiGeLaToR praat gewoon over trends die hij ziet, niets mis mee, dat andere geval is redelijk uniek. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 25-03-2020 21:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 19-09 10:43
[...]

Ik snap @NiGeLaToR wel. Dit moet je ergens kwijt. Anoniem op een forum is dan zo gek niet.

Als je dit ergens kwijt moet, neem dan een vriend in vertrouwen en gooi het niet anoniem op een forum. Doe normaal. Zonder enige vorm van bron is dit nog steeds bangmakerij. Het draagt niks bij aan de hele discussie afgezien van onrust die misschien gewoon onterecht is. Het is allemaal hearsay.

@Gonadan Lijkt me inderdaad ongewenst. Het probleem is dat je niet echt weet waar het vandaan komt. Dat een arts iemand in vertrouwen neemt om er over te praten (de partner, bijvoorbeeld) om dit soort te dingen te verwerken is eigenlijk alleen maar goed..dan kan je als arts ook verder. Opkroppen is niet goed. Maar dan moet het wel daarbij blijven, en is het niet de bedoeling dat het verder rondgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 25-03-2020 21:41 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

In onderstaande pdf kan je zien dat dat de jongste patiënt en heel stuk jonger was dan 50.

https://www.rivm.nl/docum...n-nederland-25-maart-2020

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sir_Lion schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:34:
...
Hij bedoelt een verspreiding van een R0 dat onder de 1 is. ...
Dat denk ik ook, maar ik heb wat moete om me een R van <0 voor te stellen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@TheGhostInc ik sprak ook over slachtoffers. Het is al weken bekend dat ook in lagere leeftijdscategorieën slachtoffers kunnen vallen. Statistisch gezien gegarandeerd. Als je maar genoeg slachtoffers in je land hebt dan heb je ze ook van lagere leeftijd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Dat denk ik ook, maar ik heb wat moete om me een R van <0 voor te stellen in de praktijk.
Imaginair of terug in de tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmm... Mooi om te zien hoe snel winkels kunnen schakelen en iemand bij de ingang zetten om mensen te attenderen op het verplicht gebruik van een karretje. Die ik vandaag zag gromde tegen de persoon voor me dat een karretje moést zonder enige toelichting. Snap dat iemand met teveel stress daar op reageert...

Toon van de muziek :)

Of uitleg. Andere winkel had bij de 100-personen-limiet al een deurbeleid "zo is het voor ons makkelijk bij te houden dat er maximaal 100 mensen binnen zijn meneer" Ok!

Even wennen voor iedereen. Na twee keer (sommigen drie of vier ;)) zijn we daar ook weer aan gewend.

Nu nog een ontwerpbureau dat iets mooiere en functionele tussenschotten maakt voor de rijen. Nu was niet te zien welke kassa's open waren en waar de rij kort was. Even gluren of de inhoud van het karretje is wat je verwacht bij de klant naast je gaat ook niet zo.

#overpeinzingenintijdenvancorona

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
[...]

Dan genees je toch jezelf? Lijkt me een prima streven. ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:05:
[...]

haha , R < 0 ? dan mag je jezelf E.T. noemen ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Apache4u schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:17:
[...]

haha , R < 0 ? dan mag je jezelf E.T. noemen ;)
Dan ben je een levend vaccin. Je onttrekt het virus van zieke derden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik ben ondertussen wel aan een zelftest toe. Ben getrouwd met een verpleegkundige en ik heb al sinds ik in de kerstvakantie een flinke griep heb gehad een hoestje. Niet echt zorgelijk dus. Maar nu begin ik ook wat andere klachten te krijgen. Zou toch wel fijn zijn om te weten waar je aan toe bent voor mijn vrouw weer andere patiënten ziet...

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 25-03-2020 23:23 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
In Alles kraakt nu in het ziekenhuis van het NRC staat wel iets interessants:
Op de vraag van Lodewijk Asscher (PvdA) of ziekenhuizen straks kunnen uitbreiden naar 2.500 of 3.000 IC-bedden, antwoordde Gommers: „Ik denk dat de Nederlandse zorg het dan gewoon niet aankan.”
We hadden 1150 IC bedden, dat schaalt richting de 1600 tot 2000. En er zijn 2000 beademingsapparaten onderweg.
Snelle rekensom en je komt op 3150 tot 4000 bedden. (Ik neem even aan dat de rest er wel is aan benodigde apparatuur)

Dus eigenlijk hamsteren we nu zelf. Want reëel gezien gaan we deze machines nooit kunnen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
[...]

Dat is als je hoest, dat mensen dan spontaan dokter worden en mensen beginnen te genezen :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:36
klaaas schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Nee, je geneest de persoon die jouw probeerde te besmetten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:24:
Op de vraag van Lodewijk Asscher (PvdA) of ziekenhuizen straks kunnen uitbreiden naar 2.500 of 3.000 IC-bedden, antwoordde Gommers: „Ik denk dat de Nederlandse zorg het dan gewoon niet aankan.”
We hadden 1150 IC bedden, dat schaalt richting de 1600 tot 2000. En er zijn 2000 beademingsapparaten onderweg.
Snelle rekensom en je komt op 3150 tot 4000 bedden. (Ik neem even aan dat de rest er wel is aan benodigde apparatuur)

Dus eigenlijk hamsteren we nu zelf. Want reëel gezien gaan we deze machines nooit kunnen inzetten.
Liever teveel dan te weinig, maar laat ze eerst maar eens hier komen als ze nu vaststaan aan de grens met de VS en India.

Zorgelijker vind ik de houding van sommige ziekenhuizen die geen patiënten willen overnemen van Brabantse ziekenhuizen, dat is echt absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Volgens mij is de R op basis van een 'cohort' (groep mensen) Als je zieke mensen uit die groep haalt (bijvoorbeeld door ze in een ander land op te nemen) dan kan die kleiner worden dan nul.

Zoals te zien was in de presentatie vandaag is de R afhankelijk van allerlei factoren. Het aantal contacten met mensen op een dag bijvoorbeeld. Dat verschilt al per land of regio (meer forenzen, gebruik en drukte in openbaar vervoer etc)

Dus als je een cirkeltje tekent op de kaart van Nederland dan heeft die een R-waarde. Pas je de lijntjes aan zodat iedere nieuwe zieke buiten het lijntje valt dan is R gelijk aan nul. Verander je de lijntjes niet en haal je zieken uit het gebied sneller dan dat er nieuwe zieken bij komen dan is R kleiner dan nul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Soldaatje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:39:
[...]

Liever teveel dan te weinig, maar laat ze eerst maar eens hier komen als ze nu vaststaan aan de grens met de VS en India.

Zorgelijker vind ik de houding van sommige ziekenhuizen die geen patiënten willen overnemen van Brabantse ziekenhuizen, dat is echt absurd.
Dit artikel https://www.volkskrant.nl...nt-te-ontlasten~b0c674bb/ schept toch een iets genuanceerder beeld over het niet overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Wat ik uit ervaring (helaas - ouders etc) weet is dat ziekenhuizen liefst geen patiënten overnemen van andere ziekenhuizen omdat de protocollen vaak verschillen. Als ze eenmaal die protocollen over en weer hebben gecommuniceerd moet dat makkelijker gaan. Wat denk ik in de regio Brabant gewoon meespeelt is dat er meer varkens en kippen in die regio zijn en er een grotere kans op MRSA infectie is. Dan moeten ze ook even de protocollen (isolatie uiteindelijk) aanpassen.
offtopic:
11 stedentocht op NPO3 - even heerlijk coronavrije TV

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens mede-tweakers, als ik mijn pufjes niet neem ben ik na 500 meter wandelen buiten adem. Heb, met pufjes, vandaag de trap genomen om contact te vermijden; heb zelf mild geïrriteerde keel dus liever niet in een lift met andere mensen. Op de vijfde stond ik naar adem te happen.

Heb m'n huisarts in mijn dossier op laten nemen dat mocht triage nodig zijn ik geen IC-behandeling wil. Heb naast longklachten jaren chronische pijn. Sporten en fysiek sterk blijven is daardoor niet eenvoudig.

Mocht je iemand tegen komen die denkt dat opzettelijk kuchen grappig is mag je haar of hem mijn gegevens hier geven; kunnen we even DM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb vrij dure hobby’s zoals oude Amerikaanse auto’s en bestel regelmatig voor honderden dollars in de VS. Door de huidige crisis heb ik dat stopgezet. Maar er gaat zoveel door me heen nu:

- ik durf geen geld uit te geven omdat een buffer nu juist handig kan zijn
- ik heb een buffer voor 3 maand op mijn spaarrekening maar wellicht wordt die nog wel nodig als al het werk stopt

Aan de andere kant:
- nu niks leuks als afleiding is ook verelendung en psychisch onhoudbaar
- geld kan ook ineens niets meer waard zijn en dan heb je niks aan je buffertje

Maar toch:
- de dollar staat nu ook veel te sterk. Wachten dan maar?
- komen pakketten wel aan nog?

En natuurlijk;:
- Dit jaar kan ik toch niet meer rijden, hopelijk volgend jaar weer
- Je moet ook maar geluk hebben dat je niet ziek wordt

Hebben jullie ook zulke overpeinzingen? Stellen jullie ook dingen uit omwille van de impending doom? Of laat je daarom juist het geld rollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

St@m

@ Your Service

Wilf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 01:49:
Ik heb vrij dure hobby’s zoals oude Amerikaanse auto’s en bestel regelmatig voor honderden dollars in de VS. Door de huidige crisis heb ik dat stopgezet. Maar er gaat zoveel door me heen nu:

- ik heb een buffer voor 3 maand op mijn spaarrekening maar wellicht wordt die nog wel nodig als al het werk stopt

Aan de andere kant:

Maar toch:

En natuurlijk;:

Hebben jullie ook zulke overpeinzingen? Stellen jullie ook dingen uit omwille van de impending doom? Of laat je daarom juist het geld rollen?
Je paketten komen (vooralsnog) gewoon aan, die van mij ook.
Hoezo kun je niet rijden?
Je hebt pech als je wel erg ziek wordt.

Wat geld betreft, dat durf ik niet te zeggen, maar gewoon proberen door te leven zou mijn advies zijn. 3 maanden buffer is prima, en als jij geen signalen krijgt dat je zomaar op straat staat straks..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36

Het liefst zou ik zeggen: nee natuurlijk niet. Maar stiekem hou ik er toch rekening mee. Gelukkig werk ik voor een grote multinational die zijn cashflow ook nu aan de gang weet te houden. Maar bij grote uitgaven die ik anders blind had gedaan denk ik nu: eerst nog maar eens zien of de winstdeling en het vakantiegeld écht overgemaakt worden.

Een buffer van 3 maanden hou ik zelf ook altijd aan en is volgens mij netjes. Daarbij ga ik er dan nog wel vanuit dat we die 3 maanden in een (goedkoop) hotel door moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Kort door de bocht ga je genoeg mensen vinden die het absurd vinden dat je straks zelf geen zorg kan krijgen omdat er een Brabander op 'hun' IC in (voorbeeld) Groningen ligt. En er dus Groningers doodgaan doordat de Brabanders 'als eerste' ziek werden. (en dan kan ik me wat minder nette bewoordingen voorstellen).

Voor de duidelijkheid: ik heb hier geen mening over, maar ik snap beide kanten van dat verhaal. Zorg is in principe regionaal ingericht. Voor een normale ramp kan je prima opschalen naar buiten de regio's, maar voor zaken die in het hele land gaan spelen komt daar iets meer bij kijken. Ik zou niet per definitie uitgaan van first come first serve voor IC bedden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ET9EwHzXkAAo10w?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
@Wilf volgens mij is nu uit angst stoppen met geld uitgeven een perfect recept voor een recessie.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheGhostInc schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:24:

2000 apparaten besteld, die zijn echt nog niet onderweg.

Verder weet ik ook niet of voor Corona patiënten perse IC nodig is, of dat high-care met een beademings apparaat ook goed is?

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2020 07:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Wilf Even bewust omgaan met uitgaven is geen gek idee, maar hou het vooral leuk voor jezelf, zeker als je nu extra tijd hebt. Zoek desnoods op een van je autos een lange termijn project uit waar vooral veel tijd in gaat zitten, en stort je daar in.

Persoonlijk laat ik me niet bang maken over de financien, de buffer is wat kleiner want we zitten midden in een (klus)verhuizing, maar we maken ons allebei geen zorgen over ons werk, en als we door de verhuizing heen zijn kunnen we het ook op 1 salaris best een tijdje redden. Ik probeer er dus vooral op te letten dat ik nog leuke dingen doe, en dan zijn de uitgaven voor de verhuizing meer de rem daar op dan het corona verhaal.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 15:59

Honesty

kattenneus!

Aan de andere kant:

Maar toch:

En natuurlijk;:

Goed dat je er in ieder geval over nadenkt. Ik vind de sterke dollar eigenlijk de enige echte goede reden omdat dat misschien nog anders kan worden, pakketten komen gewoon nog wel aan.

Wat wij doen weten we nog niet, we hadden het plan om de tuin op te leuken met nieuwe meubels enzo en vanwege de thuis isolatie is dat niet eens zo'n raar plan omdat je dan een kamer extra hebt. Maar ik zie de toekomst voor mij ook pessimistisch in en ik weet nu al dat we maart 2021 een inkomen valletje krijgen waardoor ik eigenlijk zou moeten gaan werken(ik zorg nu voor mijn vrouw en kinderen, kinderen worden groot dus haar inkomen wordt vanaf dat moment minder) Ik was voor de crisis goed op weg met sollicitaties en ook al een paar 2e en 3e gesprekken gehad maar nu is alles anders.

1. Buffer houden wij ook(kunnen wij 2 jaar mee voorruit)
2. We proberen thuis het iets leuker te maken door duurdere boodschappen te doen(kost niks want buiten de deur maak je niks op)
3. voorlopig eventjes afwachten maar, tuin kan altijd nog opgeknapt worden en als het fout afloopt is een extra buffer meer waard dan meubels.
4. Als alles na een paar maanden meevalt kan je altijd je hobby's weer oppakken, zal zeker blijven rijden want een auto die stil staat verslijt meer dan een auto die rijdt.
5.We overleven nu eventjes, leven kan altijd nog.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
[...]
Dat vond ik wel een portie stemmingmakerij gisteren :o Afgelopen weekend nog allemaal beelden van ambulances die naar het noorden reden inclusief de IC bus vanuit het UMCG. Mijn vrouw werkt in een ziekenhuis in het noorden en daar wordt maximaal ingezet op het maximaliseren van het aantal beschikbare IC bedden, ook ten "koste" van de reguliere zorg. Ook in andere regio's neemt de druk op de zorg toe (zowel op de SEH als op de IC) en springen artsen vanuit andere specialisaties bij. Maar IC is wel een specifieke zorg waar kennis van moet zijn, die moet ook verspreid worden in hele korte tijd. De vraag is dan waar je op moet inzetten: moet je nu inzetten op meer extra plekken op de korte termijn met te weinig kennis op de korte en lange termijn (ofwel, meer bedden dan voldoende kundige artsen), of iets minder extra plekken op de korte termijn zodat je nu kan investeren in die kennis en kunde zodat je op de lange termijn meer kennis hebt en dus per definitie ook meer bedden aankan.

En als je hoofd van de vereniging van intensive care bent en je vindt dat er geen coördinatie is, doe er dan wat aan |:( Dat lijkt me nauwelijks de plek om dat te melden, tenzij je al die oproepen natuurlijk al een paar keer hebt gedaan. Vanuit het noorden is er in ieder geval met verbazing gereageerd. Zie ook: https://www.volkskrant.nl...nt-te-ontlasten~b0c674bb/.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En toen kwam de test-aap toch een beetje uit de mouw.
'Farmaceut Roche staat meer testen op coronavirus in de weg'
Dat Nederland niet massaal op het coronavirus kan testen, komt door een te grote afhankelijkheid bij Nederlandse laboratoria van farmaceut Roche. Dat schrijft Follow the Money. Het Zwitserse bedrijf is marktleider en kan niet genoeg tests leveren, maar wil laboratoria ook niet helpen door bijvoorbeeld de receptuur van een belangrijke vloeistof beschikbaar te stellen.
https://nos.nl/liveblog/2...-samenleving-in-kern.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

ijdod schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:33:
[...]

Kort door de bocht ga je genoeg mensen vinden die het absurd vinden dat je straks zelf geen zorg kan krijgen omdat er een Brabander op 'hun' IC in (voorbeeld) Groningen ligt. En er dus Groningers doodgaan doordat de Brabanders 'als eerste' ziek werden. (en dan kan ik me wat minder nette bewoordingen voorstellen).
Ik denk dat ze een goede afweging maken welke patiënten ze verhuizen.

Het lijkt me dat ze rekening houden met allerlei zaken, zoals de ernst van de klachten, de verwachte herstelkans en de verwachte tijd dat een patiënt op de IC door zal moeten brengen.

Iedereen ziet natuurlijk aankomen dat het virus zich over het hele land zal verspreiden maar zo lang de druk niet kritiek is in het noorden (of waar dan ook) kan van de beschikbare capaciteit gebruik gemaakt worden. Als de druk in het noorden toeneemt zal het rap gedaan zijn met verhuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 20:20
Arjan90 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Maar IC is wel een specifieke zorg waar kennis van moet zijn, die moet ook verspreid worden in hele korte tijd. De vraag is dan waar je op moet inzetten: moet je nu inzetten op meer extra plekken op de korte termijn met te weinig kennis op de korte en lange termijn (ofwel, meer bedden dan voldoende kundige artsen), of iets minder extra plekken op de korte termijn zodat je nu kan investeren in die kennis en kunde zodat je op de lange termijn meer kennis hebt en dus per definitie ook meer bedden aankan.
Mensen nu opleiden lijkt mij geen doen. Enkel en alleen al de normaal benodigde cursussen zoals advanced life support zijn op dit moment bijv. niet nodig, om nog maar te zwijgen over de kennis rondom het verdere rijlen en zijlen op de IC.

Met vakinhoudelijke kennis rondom het ziektebeeld alleen kom je er verder namelijk niet echt zonder IC ervaring.

Ziekenhuizen inventariseren dan ook veel wie in staat is om eventueel bij te springen op basis van wel eerdere IC ervaringen. Afhankelijk van dat soort aantallen verwacht ik dat de keuze per ziekenhuis anders zal kunnen zijn hierin.

Daadwerkelijk meer mensen opleiden is mijns inziens meer iets ter voorbereiding voor een volgende pandemie. Maar net als materiaal kost ook dat geld, en daarin is het afwachten of na deze crisis de steun voor de gezondheidszorg blijvend is, of dat er doodleuk verder gesneden blijft worden in onze beschikbare financiële ruimte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Tikkie laat, maar wat heb ik mij geërgerd aan de journalisten gisteren bij de perstoelichting, allemaal stuk voor stuk proberen extra paniek te zaaien door domme (jah, het kan kennelijk toch) vragen te stellen :r

Laat die hele persvragen maar zitten, ze hebben het voor zichzelf verpest, stelletje kansloze sensatiezoekers
Meteen met een schop onder hun reet naar huis sturen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
@Wilf Zo druk als jij je lijkt te maken, maak ik mij in elk geval niet. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat de kans bestaat dat ik gedeeltelijk zonder werk kom (werk op twee plaatsen part-time, totaal 39,5 uur), maar daar heb ik gelukkig een buffer voor kunnen opbouwen. Ik let wel op mijn uitgaven, maar eigenlijk niet meer dan anders. Ik hou er ook sterk rekening mee dat ik ziek ga worden, maar ik ga er niet wakker van liggen. Als het komt dan komt het, ik probeer wel zoveel mogelijk de hygiëne adviezen na te leven en gelukkig doen mijn ouders (die net in de risicogroep vallen) dat ook.

Ik heb het geluk dat ik maar alleen ben (en enigskind). Echte verveling komt bij mij niet snel voor, zo haal ik al plezier uit het lezen van een boek, een rondje wandelen en wat lezen op tweakers.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die 24/7 actief vermaak zoeken, nu de muren wel op zich af zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 00:04
psychodude schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:22:
[...]
Mensen nu opleiden lijkt mij geen doen. Enkel en alleen al de normaal benodigde cursussen zoals advanced life support zijn op dit moment bijv. niet nodig, om nog maar te zwijgen over de kennis rondom het verdere rijlen en zijlen op de IC.
Bijvoorbeeld kinderartsen hebben al veel ervaring met IC zorg, zij het bij kleine kinderen maar daar dienen zij ook al verschillende medicijnen toe om luchtwegen te ondersteunen (helaas van dichtbij meegemaakt met onze zoon). Druk om de longen open te zetten, beademing, etc. is daar al bekend. Dus wat dat betreft moet je zorgen dat je de dermatoloog niet gaat opleiden tot spoed intencivist, maar juist de artsen die deze zorg al beter (deels) beheersen zodat je kan doorschuiven en de druk over alle specialismen heen kan verspreiden waar mogelijk.

Maar goed, wie ben ik :P Ik ben zeker geen specialist op het gebied, maar zo gingen wij in het verleden om met situaties als er stront aan de knikker was en er opeens onderbezetting ontstond op een bepaalde plek :+

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan90 op 26-03-2020 08:29 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Arjan90 je wilt natuurlijk voorkomen dat je op een punt komt dat het niet meer uit maakt wie wat doet, als iemand maar iets doet zeg maar. Ik vraag me ook af of met de decentrale zorg er vanuit de centrale regie zicht is op de feitelijke werkdruk en of de zorg gewaarborgd kan worden door het personeel.

Al die verhalen zijn soms naar, shockerend en confronterend, maar nog steeds maar verhalen. De IC Stichting directeur was gister wel redelijk giftig over het gebrek aan centrale regie over de IC inzet.

Er is ook goed nieuws natuurlijk: kijk wat er qua samenhorigheid gebeurt en de bereidheid om elkaar te helpen. Milieu effecten zijn gewoon magistraal. Even back to basic is in dat opzicht leerzaam, al gaat het helaas ten kostte van heel veel leed. Nu en straks.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 20:20
Arjan90 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:29:
[...]

Bijvoorbeeld kinderartsen hebben al veel ervaring met IC zorg, zij het bij kleine kinderen maar daar dienen zij ook al verschillende medicijnen toe om luchtwegen te ondersteunen (helaas van dichtbij meegemaakt met onze zoon). Druk om de longen open te zetten, beademing, etc. is daar al bekend. Dus wat dat betreft moet je zorgen dat je de dermatoloog niet gaat opleiden tot spoed intencivist, maar juist de artsen die deze zorg al beter (deels) beheersen zodat je kan doorschuiven en de druk over alle specialismen heen kan verspreiden waar mogelijk.
Yep, zoals aangegeven gebeurd dit soort inventarisatie dan ook. Maar de aantallen die daarvoor beschikbaar zullen zijn zal per centrum wezenlijk anders zijn.

In 3 lijnen komt inventarisatie hiertoe neer op als volgt:

Inzetbaarheid op IC
Inzetbaarheid op SEH
Inzetbaarheid op zaal

Iedereen is uiteindelijk wel ergens te plaatsen indien de nood hoog genoeg is, maar die dermatoloog bijv. moet je niet op veel anders dan zaal zetten.

En daarin is de verdeling van zorgzwaarte bij COVID-19 niet helemaal eerlijk. Met ongeveer 20% van de ziekenhuisopnames IC behoeftig, de IC is normaal helemaal geen 20% van onze zorgbezetting in Nederland, maar ligt eerder in de orde van 5% indien we puur kijken naar bedbezetting. Daar komt dan dus nog eens bij dat de personele bezetting door de intensievere zorg tevens nog eens hoger is.

Het biedt in ieder geval ruimte tot nadenken voor volgende grootschalige volksgezondheidsproblemen, kan en moet dit anders? Een lastig vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@psychodude simpel gesteld kunnen we vaststellen dat er op een scala van punten tekort is geschoten. Dat is voor nu niet zo erg belangrijk, maar voor de lange termijn verwacht ik een soort delta-plan voor de zorg.

Paar punten die je nu al kunt vaststellen is bijvoorbeeld het simpele gebrek aan middelen. Just In Time delivery is funest gebleken, zodra partijen in die keten de toestroom staken of ombuigen naar eigen behoefte.
Ook het laat willen accepteren dat de poep de propeller raakte is begrijpelijk, maar pijnlijk. 4 weken terug werd ik nog uitgelachen met m'n ontsmettingsmiddelen op kantoor en voorstel tot handenwas protocol en terughoudendheid. Ik zag de bui wél hangen oa door het crisis management team van het bedrijf van mijn vrouw: die zagen deze crisis alles net 2 weken eerder aankomen dan de overheden zelf. Dus alle medewerkers waren op tijd en probleemloos thuis en in zelf-quarantaine op verzoek van de firma. Op het moment dat het virus uitbrak in de EU zat meer dan 30.000 man al thuis te werken wereldwijd. Nu hebben die ook kantoren in China, dus redelijke handon ervaring opgedaan de laatste maanden.

En wat ik erg typisch vind is de onvoorbereidheid voor een 'virus-vijand', terwijl in de bio-terreur voorspellingen er al decennia wordt geroepen dat vroeg of laat een terroristische fractie in staat zal blijken om een dodelijk virus te produceren. In strijd tegen het risico voor terrorisme is alles geoorloofd, toch?

Maargoed, nu doet iedereen het maximale van het mogelijke en hopen we op het beste.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-03-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:55:
@psychodude simpel gesteld kunnen we vaststellen dat er op een scala van punten tekort is geschoten. Dat is voor nu niet zo erg belangrijk, maar voor de lange termijn verwacht ik een soort delta-plan voor de zorg.
Gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat dat teveel geld kost.
"we" willen daar niet voor betalen totdat het te laat is, gezien al het geld wat er momenteel al naar de zorg gaat zal het ook wel een struggle worden om daar over zeg een 2 a 3 jaar nog support voor te vinden zodra de mensen snel weer proberen dit virus te vergeten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Dan is het dus alleen maar wachten tot deze situatie zich herhaalt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:55:
Zou marktwerking hier een rol in hebben gespeeld? Wat de oorzaak ook is, we zitten er nu mee. Maar nu zijn er allemaal mooie woorden voor de zorg; als dit straks voorbij is niet meer. De zorg stevig aanpakken en de fouten in het systeem corrigeren gaat heel veel geld kosten. Wie gaat dat betalen? Als politieke partij X straks zegt: we gaan miljarden in de zorg investeren, daarom gaat de loonbelasting met 2% omhoog, dan gaat die partij waarschijnlijk erg weinig zetels krijgen. Want extra geld voor de zorg is goed, zo lang het veel mensen zelf maar geen geld kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Probleem is ook dat je dat wereldwijd moet aanpakken. Zorg je niet dat je, waar ook ter wereld, een uitbraak meteen in de kiem smoort, dan loop je altijd achter de feiten aan. Zie China nu: te laat onderkend en gereageerd, en er is geen houden meer aan. Nu is het China, dat om allerlei politieke redenen misschien laat reageerde, maar de volgende keer is het ergens in Afrika, en die hebben in de verste verte niet de middelen om zo'n uitbraak als deze te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:01:
[...]

"we" willen daar niet voor betalen totdat het te laat is, gezien al het geld wat er momenteel al naar de zorg gaat zal het ook wel een struggle worden om daar over zeg een 2 a 3 jaar nog support voor te vinden zodra de mensen snel weer proberen dit virus te vergeten.
Ik betwijfel dit, maar wellicht gaan de CPB cijfers vandaag daar iets meer inzicht in geven.

Punt is dat we zien dat de eerste korte termijn maatregelen ons 20 miljard (NOW), 4 miljard (ZZP) en onbekend voor de rest gaat kosten. Dan heb je nog de sectoren die stil liggen en géén omzet maken, géén BTW afdracht hebben voor misschien wel een kwartaal of langer en de kosten die je moet maken op de lange termijn voor uitkeringen en verlies aan accijnzen, loonbelasting, etc etc. Dat is een ENORME hefboom. Eerste inschattingen lijken erop te wijzen dat we nu in 1 pandemie seizoen meer geld gaan verliezen dan in de hele economische crisis van 2008-2013.

https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2020

Stel de omzetbelasting valt 1 maand weg voor een groot deel van de samenleving, dan kan alleen dat al bij 50% daling 2,5 miljard per maand zijn. 4 miljard voor ZZP'ers betekent aan loonbelasting ook enorm veel verlies. 5 miljard per maand komt daaruit binnen normaliter voor de totale beroepsbevolking.(zzp'ers betalen op jaarbasis, maar dat terzijde). Vennootschapsbelasting is 26 miljard per jaar. Die krijgt ook een opdonder.

En dat komt bovenop de kosten die we dus pro-actief moeten maken om de boel overeind te houden.

Dat kan zomaar oplopen tot een veelvoud van de 24 miljard aan uitgaven, maar dan in de vorm van verlies aan inkomsten. De gehele economische crisis kostte ons iets van 24 miljard daling van de economie op jaarbasis en een toename van de staatsschuld van zo'n 200 miljard, over een periode van 7 jaar.

Ik bedoel, ik wil je neit bang maken. Maar er is mijn insziens wel een incentive om zoiets te voorkomen in de toekomst. Zorg kost 82,2 miljard op jaarbasis en dat is al een enorm bedrag natuurlijk, dus het zullen lastige keuzes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Ik betwijfel dit, maar wellicht gaan de CPB cijfers vandaag daar iets meer inzicht in geven.

Punt is dat we zien dat de eerste korte termijn maatregelen ons 20 miljard (NOW), 4 miljard (ZZP) en onbekend voor de rest gaat kosten. Dan heb je nog de sectoren die stil liggen en géén omzet maken, géén BTW afdracht hebben voor misschien wel een kwartaal of langer en de kosten die je moet maken op de lange termijn voor uitkeringen en verlies aan accijnzen, loonbelasting, etc etc. Dat is een ENORME hefboom. Eerste inschattingen lijken erop te wijzen dat we nu in 1 pandemie seizoen meer geld gaan verliezen dan in de hele economische crisis van 2008-2013.

https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2020

Stel de omzetbelasting valt 1 maand weg voor een groot deel van de samenleving, dan kan alleen dat al bij 50% daling 2,5 miljard per maand zijn. 4 miljard voor ZZP'ers betekent aan loonbelasting ook enorm veel verlies. 5 miljard per maand komt daaruit binnen normaliter voor de totale beroepsbevolking.(zzp'ers betalen op jaarbasis, maar dat terzijde). Vennootschapsbelasting is 26 miljard per jaar. Die krijgt ook een opdonder.

En dat komt bovenop de kosten die we dus pro-actief moeten maken om de boel overeind te houden.

Dat kan zomaar oplopen tot een veelvoud van de 24 miljard aan uitgaven, maar dan in de vorm van verlies aan inkomsten. De gehele economische crisis kostte ons iets van 24 miljard daling van de economie op jaarbasis en een toename van de staatsschuld van zo'n 200 miljard, over een periode van 7 jaar.

Ik bedoel, ik wil je neit bang maken. Maar er is mijn insziens wel een incentive om zoiets te voorkomen in de toekomst. Zorg kost 82,2 miljard op jaarbasis en dat is al een enorm bedrag natuurlijk, dus het zullen lastige keuzes worden.
maar de vraag is natuurlijk hoe groot de kans is dat dit regelmatig gaat gebeuren. En of 't achteraf ook echt heel ernstig geweest blijkt te zijn, alle cijfers/statistieken is nu toch een soort van giswerk.

En in hoeverre heeft 't zin om je voor te bereiden op iets wat eens per 20/30/40 jaar voorkomt? Helemaal omdat ik nog steeds wel vermoed dat 't hier in West Europa (oude 15 EU-landen voor 't gemak) nog steeds vrij beperkt blijft; Stertecijfer in west europa is nu iets onder de 10 op de 1000, met zo'n 350M inwoners zijn dat 3,5M sterfgevallen per jaar. Bij een half miljoen doden in Europa, wat ik op dit moment een hoge schatting vind heb je een oversterfte van ca. 10%.

Rechtvaardigt dat heel veel extra uitgaven aan de zorg, voor iets dat vrij zelden voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:11:
[...]

En dat is ook een reden om het liever niet langer dan 1 juni te laten duren. Stel dat alles nu in totaal een half jaar stil ligt, dan heb je enorm veel kans dat de hele samenleving dan economisch onder zijn eigen gewicht in elkaar stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

rik86 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Rechtvaardigt dat heel veel extra uitgaven aan de zorg, voor iets dat vrij zelden voorkomt?
Uiteindelijk zal er een business case moeten komen, hoe die uitpakt hangt van de sterftecijfers en emotie op dat moment af....Vooral dat laatste is waar ik bang voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

maar de vraag is natuurlijk hoe groot de kans is dat dit regelmatig gaat gebeuren. En of 't achteraf ook echt heel ernstig geweest blijkt te zijn, alle cijfers/statistieken is nu toch een soort van giswerk.

En in hoeverre heeft 't zin om je voor te bereiden op iets wat eens per 20/30/40 jaar voorkomt? Helemaal omdat ik nog steeds wel vermoed dat 't hier in West Europa (oude 15 EU-landen voor 't gemak) nog steeds vrij beperkt blijft; Stertecijfer in west europa is nu iets onder de 10 op de 1000, met zo'n 350M inwoners zijn dat 3,5M sterfgevallen per jaar. Bij een half miljoen doden in Europa, wat ik op dit moment een hoge schatting vind heb je een oversterfte van ca. 10%.

Eens. Je kunt wellicht ook beter inzetten op preventie. Dus niet meer voor iedereen de wereld overvliegen bijvoorbeeld. Dat zou enorm helpen. Vind niet iedereen leuk, maar is wel effectief.

Ben dus benieuwd hoe dat gaat zijn. We vonden na de watersnood ramp dat het beschermen van Nederland tegen een in principe bijna nooit voorkomende springvloed ook noodzakelijk. Wie weet wat we hier mee willen als het achter de rug is.

Het is een vooralsnog hypothetische discussie natuurlijk en de roep om het te kunnen voorkomen zal zeker na de pandemie vast groot zijn. Ik denk dat we over 5 jaar kunnen zien in hoeverre de angst er nog in zit en of deze gegrond is. Ik ben na de tsunami in een aantal van de getroffen landen geweest en meer dan eens woonde men weer netjes aan het strand en werkte de tsunamie waarschuwingssystemen niet meer. Men haalde de schouders op en ging vissen. We zijn wellicht in het westen ook niet zo goed in accepteren dat dingen gebeuren en er dan (veel) mensen dood gaan.
dr.lowtune schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Zou marktwerking hier een rol in hebben gespeeld? Wat de oorzaak ook is, we zitten er nu mee. Maar nu zijn er allemaal mooie woorden voor de zorg; als dit straks voorbij is niet meer. De zorg stevig aanpakken en de fouten in het systeem corrigeren gaat heel veel geld kosten. Wie gaat dat betalen? Als politieke partij X straks zegt: we gaan miljarden in de zorg investeren, daarom gaat de loonbelasting met 2% omhoog, dan gaat die partij waarschijnlijk erg weinig zetels krijgen. Want extra geld voor de zorg is goed, zo lang het veel mensen zelf maar geen geld kost ;)
Ja die verwijzing naar privatisering en marktwerking in de zorg zit ik ook steeds in m'n hoofd te maken, maar probeer er maar niet aan over te geven. Als ik dan hoor dat ondanks dit alles men nog steeds 'kosten probeert te besparen' door op allerlei dingen te beknibbelen, terwijl het halve ziekenhuis vol ligt met patienten in ademnood dan neig ik toch naar 'dit is helemaal niet oke meer'.

Maar wat je zegt qua draagvlak is ook zo: als je ziet wat we al uitgeven aan 'de zorg' en je gaat dit enorm laten stijgen.. dan daalt dat draagvlak rap weer. Misschien betalen uit een EU vliegtax? :+

Aan de andere kant, het gaat soms ook om de meeste knullige dingen zoals het op voorraad hebben van een minimum set aan middelen. Dat kost geen miljarden natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-03-2020 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Stoney3K schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:18:
[...]

En dat is ook een reden om het liever niet langer dan 1 juni te laten duren.
Misschien kun jij het virus overtuigen om op 1 juni 2020 met vakantie te gaan ?

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
[...]

Het gaat niet alleen om de doden natuurlijk, maar ook om de economische klap die met zo'n pandemie meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Leuk al die CBP berichten... geeft nog meer "angst" in het land, terwijl hij bedoeld dat het pas helemaal in de ellende loopt als de maatregelen te lang duren.
CPB-directeur: maatregelen nog nooit vertoond
CPB-directeur Pieter Hasekamp noemt de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen noodzakelijk, hoewel het duidelijk is dat ze diep ingrijpen in de economie. Het Centraal Planbureau verwacht dat Nederland hoe dan ook in een recessie belandt en dat de crisis leidt tot veel werkloosheid.

Dit soort maatregelen is nog nooit eerder vertoond, zegt Hasekamp. "Het overheidsbeleid is erop gericht om ontslagen en faillissementen te beperken, maar de klap kan hooguit deels worden opgevangen. Als de crisis langer aanhoudt, zal de economische schade groter zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

En dat is ook een reden om het liever niet langer dan 1 juni te laten duren.
Het is niet echt alsof het een keuze is, hè? ;)

Wat we wél moeten doen is bedenken hoe we zo slim mogelijk dingen wel weer aan de praat kunnen krijgen. Hoe kunnen we het meeste halen uit de huidige situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 26-03-2020 09:32 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

En dat is ook een reden om het liever niet langer dan 1 juni te laten duren. Stel dat alles nu in totaal een half jaar stil ligt, dan heb je enorm veel kans dat de hele samenleving dan economisch onder zijn eigen gewicht in elkaar stort.
Dat denk ik dus ook. Gisteren moest ik even noodgedwongen naar Officecentre, en ze hadden die dag amper klanten gehad (als in: ik was 1 van de weinigen, winkel was op dat moment ook volledig leeg). Als ik klanten zo van me hoor dan hebben die ook echt totaal niets te doen (behalve de huisartsenpraktijken), dus ook de fysio's en andere zorgverleners zitten nu duimen te draaien. Bij de MKB-klanten is het de vraag of die bedrijven over een maand of 3-4 nog wel bestaan. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:31:
[...]
Het is niet echt alsof het een keuze is, hè? ;)

Wat we wél moeten doen is bedenken hoe we zo slim mogelijk dingen wel weer aan de praat kunnen krijgen. Hoe kunnen we het meeste halen uit de huidige situatie.
Ja, eens, want alleen thuis zitten heeft natuurlijk vrij weinig nut en is slecht voor de economie.

Misschien toch, zodra die dingen beschikbaar zijn, een mondkapjes beleid gaan voeren in de publieke sectoren en bedrijven >25 man? Dan blijft de motor draaien.

Dit vindt ik wel erg...
Circus Renz Berlin vast in Drachten: 'We hebben hulp nodig'
Circus Renz Berlin luidt de noodklok vanuit Drachten, waar het gezelschap heeft overwinterd. Het nieuwe seizoen zou binnenkort beginnen, maar vanwege het coronavirus staat alles stil. Daardoor komt er geen geld binnen en dat begint problematisch te worden. Het voer voor de paarden, pony's, kamelen en honden dreigt op te raken.

"Het publiek kan niet meer komen en zonder publiek kunnen wij niet meer bestaan", zegt spreekstalmeester Sarina Renz tegen Omrop Fryslân. Er liggen nu nog wat strobalen, maar volgens Renz zijn die binnen een paar dagen op. "We hebben nu snel hulp nodig. Als mensen iets over hebben, zouden we dat heel graag willen hebben."

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 26-03-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Wij (hogeschool in het oosten des lands :) blijven iig tot 1 juni dicht en gaan alleen online onderwijs verzorgen tot 1 juni. Er moest nu een beslissing genomen worden, de communicatie van ons kabinet is niet heel goed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Adlermann schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:42:
Wij (hogeschool in het oosten des lands :) blijven iig tot 1 juni dicht en gaan alleen online onderwijs verzorgen tot 1 juni. Er moest nu een beslissing genomen worden, de communicatie van ons kabinet is niet heel goed.....
Maar wat is dan precies onduidelijk? Scholen zijn in principe gesloten. Sommige (praktijk)toetsen mogen wel worden afgenomen op school, mits regels worden opgevolgd. Dinsdag komt het kabinet met meer informatie over de situatie van horeca, scholen en sportclubs na 6 april.

Mijn verwachting is dat er verlenging komt tot 1 mei.

Al ben ik van mening dat sommige sporten ook gewoon gedaan kunnen worden. Niet elke sport is een contactsport, sommige zijn individueel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

leekers schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Misschien kun jij het virus overtuigen om op 1 juni 2020 met vakantie te gaan ?
Op een gegeven moment moet je in je duivels dilemma natuurlijk wel een keuze maken. Misschien heb je dan het virus wel onder controle als je tot 1 maart 2021 het slot er op houdt, maar dan is er weinig Nederland meer over om naar terug te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

van 25 april t/m 3 mei hebben de scholen vakantie, dus het zal wel 6 mei worden.
Kortom we moeten er niet raar van op kijken als de situatie met thuis onderwijs wordt verlengt met een maand tot 6 mei.

Die laatste week is dus min of meer gratis, omdat de kinderen dan toch al vrij zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Bullet NL op 26-03-2020 10:03 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Bullet NL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:02:
Die laatste week is dus min of meer gratis, omdat de kinderen dan toch al vrij zijn.
Genoeg ouders hebben een "inc schoolvakanties" BSO pakket, ik denk dat thuiswerken met kinderen die "vakantie" hebben zwaarder is dan met schoolwerk.

Zo zit het in ieder geval bij mij in elkaar, en waar de kids vaak in de vakanties een paar daagjes bij opa/oma gaan logeren, is dat nu ook geen optie.

Alles behalve gratis dus, vanuit de optiek van een ouder

EDIT: overigens is dat geen reden om de boel eerder open te gooien wat mij betreft, we redden het wel zo, vakantie of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door vectormatic op 26-03-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Whis! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Gisteren ging het overdag iets beter maar vandaag toch weer last van kortademigheid, benauwdheid en zo nu en dan wat steken in de borst. Toch maar de huisarts gebeld en die volgen momenteel het volgende beleid omtrent corona-achtige klachten: https://www.nhg.org/coronavirus/behandeling

Ik zit nu dus een een antibioticakuur waarvan ik de effecten na 24-36 uur zou moeten merken. Het is algemeen bekend dat antibiotica niks uithaalt tegen virussen, dus mocht ik me na morgen nog beroerd voelen dan moet het toch wel corona zijn lijkt me.

Over het algemeen gaat het prima met me maar soms snak ik echt letterlijk naar adem na de kleinste inspanningen.. allerminst prettig iig.
Bijna 2 dagen verder en de klachten nemen wat af. Geen idee of het de kuur is die aanslaat tegen een bacteriële infectie of dat de klachten gewoonweg minder worden in geval van een virus-infectie.

Ik heb nog nooit longklachten gehad, en qua timing zou ik het wel ergens grappig vinden dat ik uitgerekend nu non-corona gerelateerde longklachten zou kunnen hebben.

Even food for thought: stel het is een longinfectie veroorzaakt door een bacterie en/of schimmel, en het corona-virus komt daar vervolgens nog overheen, ben ik dan dubbel de sjaak? Misschien is dat zelfs al het geval (geweest), who knows.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bullet NL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:02:
van 25 april t/m 3 mei hebben de scholen vakantie, dus het zal wel 6 mei worden.
Kortom we moeten er niet raar van op kijken als de situatie met thuis onderwijs wordt verlengt met een maand tot 6 mei.

Ja, dat zou best wel eens kunnen. Die 6 April lijkt nu veel te vroeg. Er zijn misschien enige lichtpuntjes dat de curve met mensen waarbij het virus is gevonden niet verder versneld maar van een flinke afvlakking van de groei is vooralsnog niet echt sprake. Het kan zo zijn dat we met het na-ijlend effect van de maatregelen die genomen zijn de groei redelijk onder controle krijgen. Dan nog gaat het wel even duren voordat je een stabiliserende situatie hebt gekregen.

6 mei is optimistisch maar misschien dat enkele maatregelen dan iets milder worden of kunnen worden afgeschaft. Ik hoop het van harte maar voor juichen lijkt het me te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

leekers schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Gelukkig is het geen Nederlands probleem en de keus tussen economie en mensenlevens is makkelijk te maken .
Als je die keuze "absoluut" maakt en alles op alles zet om ook maar één mensenleven meer te redden, dan is de gevolgschade veel groter dan alleen maar de economie.

Het gaat niet alleen om de euro's maar je komt op een punt waarop het voortbestaan van je land op losse schroeven komt te staan. Sluit je mensen echt te lang in hun huizen op, dan kiezen ze zelf voor de anarchie en dan is het game over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
[...]

Gelukkig is het geen Nederlands probleem en de keus tussen economie en mensenlevens is makkelijk te maken .
Als 't een keus was tussen mensenlevens en economie was 't inderdaad simpel. Maar een mindere economie kost ook veel mensenlevens, wat nog jarenlang door kan werken. Keuzes zijn niet zwart/wit en alles hangt met elkaar samen.

De keuze is meer, is 't aantal doden door op de huidige manier in te grijpen acceptabeler dan het aantal doden door de economische schade die dat oplevert, op de korte en langere termijn.

Heel zwart/wit: Als er door niets te doen nu 500k mensen dood gaan, maar 450k daarvan zou in de komende 5 jaar sowieso zijn overleden en de economische schade van niets doen is beperkt en door hard in te grijpen (full lockdown voor 1 jaar bijv.) gaan er maar 20k mensen dood, waarvan 15k binnen 5 jaar ook dood waren gegaan, maar door de sociaal-economische schade halveren de pensioenuitkeringen, moet er 30% bezuinigd worden op de zorg waardoor er komende jaren jaarlijkse tienduizenden meer doden vallen door slechtere zorg, belanden er 500k kinderen de komende 10 jaar in armoede, vertienvoudigt het aantal zelfmoorden door stress, kunnen we klimaatdoelstellingen niet meer halen, etc. wat is dan de betere keuze?

Gelukkig is 't zwart/wit en zijn 't beide nogal onzinnige doemscenario's, maar 't toont in mijn ogen wel aan dat de keuze tussen mensenlevens en economie niet zo zwart/wit is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
Stoney3K schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Als je die keuze "absoluut" maakt en alles op alles zet om ook maar één mensenleven meer te redden, dan is de gevolgschade veel groter dan alleen maar de economie.

Het gaat niet alleen om de euro's maar je komt op een punt waarop het voortbestaan van je land op losse schroeven komt te staan. Sluit je mensen echt te lang in hun huizen op, dan kiezen ze zelf voor de anarchie en dan is het game over.
Ik denk dat mensen eens om zich heen moeten leren kijken wat er in andere delen van Europa en rest van de wereld aan het gebeuren is op dit moment .

Het is zo makkelijk om paniek te gaan zaaien en te praten over anarchie en game over ipv te accepteren wat er werkelijk aan de hand is .
De verhalen over revolutie , privacy etc etc kennen we zo ondertussen nu wel .
Het wordt eens tijd dat die mensen die daar zo mee bezig zijn eens in ziekenhuizen in het buitenland kijken wat er werkelijk gebeurd ipv de ogen te sluiten en vanachter hun pc de mond vol hebben over anarchie .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Des te blijer zijn we nu dat we geen kinderen hebben, dat gezeik bij diverse collega's om die jong bezig te houden.

Die draaien denk ik helemaal door na een maand of langer thuis :X

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 26-03-2020 10:20 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Op een gegeven moment moet je in je duivels dilemma natuurlijk wel een keuze maken. Misschien heb je dan het virus wel onder controle als je tot 1 maart 2021 het slot er op houdt, maar dan is er weinig Nederland meer over om naar terug te gaan.
Maar is het alternatief dan een optie, een overrompelde zorg, waardoor er waarschijnlijk onnodig veel mensen (misschien jij of ik) sterven of permanent arbeidsongeschikt raken?

Er moet met haast chirurgische precisie bekeken worden welke maatregelen moeten blijven en welke maatregelen we kunnen aanpassen of versoepelen. Wat is maximaal effectief en wat levert niet genoeg op?
Als bijv de besmetting door kinderen minimaal is, kunnen de kinderen weer naar school (met een bepaalde drop-off-policy, waarbij ouders onderling op afstand blijven, natuurlijk).
Of een 1-persoon-per-tafel-policy in de horeca, bijv.

En misschien dat, al is dit wel Black Mirror-/China-materiaal, mensen die het al gehad hebben 'gewoon' aan het werk kunnen (eventueel met een vinkje naast hun naam in een database ofzo, dat erop gecontroleerd kan worden). Maar dit is misschien een beetje té, hoor.

Nb. Don't get me wrong, ik heb ook zo snel mogelijk iedereen weer aan het werk, en een zo minimale economische impact, maar het moet wel realistisch blijven. En daar hoort mogelijk bij dat maatregelen wel even kunnen duren. Als je ziet dat nu al(!) de ziekenhuizen langzaam beginnen te kraken in hun voegen, dan kan ik me voorstellen dat het wel even duurt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
[...]

Daar denken ze in de VS anders over :P

Het is misschien een utopie, maar stel dat over een {x} aantal maanden we redelijke groepsimmuniteit hebben - dan kunnen we wel weer terug gaan naar leven van voor de pandemie toch? Dan ben je ook niet afhankelijk van besluiten/lockdown van andere landen (alleen op handel/reisgebied natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Stoney3K schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat we nog heel ver zijn van anarchie. Dat gebeurt niet zomaar.

Als het lang duurt krijg je wel veel mensen die het financieel niet redden en veel kwijt raken. In NL is er gekozen om de bescherming van werkenden uit te hollen en daardoor zijn er veel mensen belandt in een schijn zzp constructie. Die hebben geen tot beperkte mogelijkheden om buffers op te bouwen en geen rechten. Er is of komt een regeling om die te ondersteunen met bijstand voor 3 maanden maar daar kleven ook weer nadelen aan en bijstand is natuurlijk niet veel als je een gezin moet onderhouden.

Bovendien: als dit lang gaat duren en de bedrijven die al die mensen nu inhuren gaan ook kapot of verliezen hun projecten dan wordt er na deze crisis ook niets ingehuurd.

Die pijn kan nog wel eens heel fors worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:31:
Leuk al die CBP berichten... geeft nog meer "angst" in het land, terwijl hij bedoeld dat het pas helemaal in de ellende loopt als de maatregelen te lang duren.

[...]
Dit is een lastige tweestrijd, maar ik ben het met je eens dat dit soort berichten niet bijdragen. Ook in de vorige financiële crisis had ik altijd het idee dat dit soort berichten niet meehielpen aan het verbeteren van de situatie. Het is een beetje alsof je iemand met psychische langzaam ziet opkrabbelen en dan tegen hem zegt: Ja, het lijkt nu wel even beter, maar hou er rekening mee dat je er nog lang niet bent en nog een hele zware tijd tegemoet gaat.

Daarentegen kan je ook niet alleen maar mooi weer spelen en hallelujah lopen te verkondigen. Beetje de aanpak van Trump. Die roept dat ze met pasen weer volop draaien, terwijl een kind nog kan zien dat dat niet zo is. Iedereen vervolgens even happy, de beurs veert iets op. De eerstvolgende tegenslag komt dadelijk dubbel zo hard aan.

Ik denk dat, los van de media, die elke negatieve berichtje breed uitmeten, de Nederlandse aanpak best heel oke is. Duidelijk zeggen dat het niet makkelijk wordt, maar zeggen (en laten zien) dat er alles aan wordt gedaan om dingen zo goed mogelijk op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:20:
Des te blijer zijn we nu dat we geen kinderen hebben, dat gezeik bij diverse collega's om die jong bezig te houden.
Vind het een beetje een egoistische gedachtengang, maar dat zie je wel op meer fronten terug in deze crisisperiode. Hamsteren... geld terugwillen van verenigingen of clubs... nu komt daar dus nog blij zijn dat je geen kinderen hebt.... mkay....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
Razr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Daar denken ze in de VS anders over :P
Je zal in de komende weken gaan zien dat die mening over het weer opstarten van de economie snel veranderd als je ziet in welk tempo het virus daar aan het exploderen is op het moment .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

RodeStabilo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:23:
[...]
Vind het een beetje een egoistische gedachtengang, maar dat zie je wel op meer fronten terug in deze crisisperiode. Hamsteren... geld terugwillen van verenigingen of clubs... nu komt daar dus nog blij zijn dat je geen kinderen hebt.... mkay....
Goh vreemd, dat mensen een eigen mening blijven houden. Zo hoop ik ook dat ik 1 augustus gewoon op vakantie kan, wat een egoist ben ik hè?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Razr Probleem is een beetje dat die x aantal maanden nog best eens erg hoor zou kunnen zijn, maar ja, bij afwezigheid van een vaccin, en met de aanname dat het virus niet wereldwijd uit te roeien is nu, is dat de enige weg terug omhoog die ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

TommyGun schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:20:

Die draaien denk ik helemaal door na een maand of langer thuis :X
Tja, het probleem stopt vanzelf als we allemaal geen kinderen meer krijgen...
Punt is alleen, als een relatief grote groep besluit om geen kinderen te nemen, wie gaat deze groep "later" als ze 80 jaar of ouder zijn en dagelijkse zorg nodig hebben dan verzorgen?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

leekers schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat mensen eens om zich heen moeten leren kijken wat er in andere delen van Europa en rest van de wereld aan het gebeuren is op dit moment .

Het is zo makkelijk om paniek te gaan zaaien en te praten over anarchie en game over ipv te accepteren wat er werkelijk aan de hand is .
De verhalen over revolutie , privacy etc etc kennen we zo ondertussen nu wel .
Het wordt eens tijd dat die mensen die daar zo mee bezig zijn eens in ziekenhuizen in het buitenland kijken wat er werkelijk gebeurd ipv de ogen te sluiten en vanachter hun pc de mond vol hebben over anarchie .
Waar dacht je aan? In favela's bijvoorbeeld, om een idee te krijgen wat grote armoede doet?

In Nederland hebben we het ook immaterieel behoorlijk goed omdat we geld hiervoor hebben. "economie" is alleen als individu niet elk jaar een nieuwe ipad te kunnen kopen. Dat kunnen we best missen en aan mensen die daarover zeuren heb ik ook een broertje dood. Maar economie is ook als land eten, gezondheidszorg en veiligheid kunnen kopen. En daar hecht ik toch wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:24:
Zo hoop ik ook dat ik 1 augustus gewoon op vakantie kan, wat een egoist ben ik hè?
Eerlijk gezegd wel ja. want een (luxe) vakantie zou op dit moment niet eens belangrijk moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 26-03-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De toon van Wilders valt me alleszins mee vandaag zeg :)
Pagina: 1 ... 84 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.

Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school

~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]