Niet volgens het RIVM, gebaseerd op info WHO.
Algemene preventieve maatregelenBesmettingsweg
De ziekte is van mens op mens overdraagbaar.
Direct
Druppelinfectie: transmissie via grote druppels uit hoesten en niezen binnen een afstand van 1,5 meter. Via aerosolen tijdens aerosolvormende handelingen (tracheale intubatie, niet-invasieve beademing, tracheostomie, cardiopulmonaire reanimatie, manuele handmatige beademing voorafgaand aan intubatie, bronchoscopie, handelingen aan de tracheostoma, uitzuigen) (WHO 2020).
Dus: als een winkelmedewerker met COVID-19 een fles water in de rek plaatst en jij neemt die fles mee zonder handschoenen dan is er eigenlijk geen tot nihil kans dat je geïnfecteerd gaat worden. Handschoenen maken die kans alleen maar kleiner.
Die medewerker moet op jou hoesten, bijvoorbeeld. Of stel dat die medewerker heeft op die fles gehoest en zijn spuug is nog nat als jij de fles pakt> Nu is de kans significant hoger dat je geïnfecteerd gaat worden.
dr.lowtune schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:13:
[...]
Iedereen zit in een lastig parket, dat mensen daar niet mee om kunnen gaan is triest, maar dat geeft ze geen vrijbrief om anderen (verbaal) te mishandelen. Als je jezelf niet kan beheersen moet je gewoon niet naar buiten gaan.
Toen ik gisteren het dagelijkse luchtrondje met mijn dochter deed, kwamen we onderweg ook een vader tegen met 3 kinderen die het duidelijk moeilijk had. Z'n oudste, jongetje van een jaar of 10, was gewoon zoals jongetjes zijn (beetje ondeugend, wilde spelen en ontdekken), maar wat die naar z'n hoofd gesmeten kreeg, inclusief dreigingen dat z'n vader 'm wel even verrot zou schoppen.... Ja het is moeilijk, maar get your shit together, door te vloeken, te slaan en je te misdragen wordt deze situatie voor niemand draaglijker.
Bedreig je een winkelmedewerker of scheld je 'm uit? Dan maar geen boodschappen, dan ga je maar honger hebben totdat je je wel kan gedragen. Dat geknuffel van asocialen in dit land ook altijd....
Ik praat het niet goed maar suggereer begrip
Als ik het écht moet uitspellen: Ga de confrontatie niet aan maar laat die persoon schreeuwen en neem afstand/doe gewoon wat je aan het doen was. Ik denk niet dat zulke persoon afgerekend moeten worden op dit soort gedrag.
chim0 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Sorry hoor, maar ik durf hier hardop te zeggen dat ik al 20 jaar met een verslavingsproblemen kamp (je wilt niet weten waar ik doorheen ben gegaan en mijn naasten met mij) maar mij zie je ook niet tegen de wereld aanschoppen of wel? Dit is gewoon super asociaal en laag gedrag van gefrustreerde mensen en als je het mij vraagt, zou het als misdadig behandeld moeten worden en die mensen moeten opgepakt worden. Ben benieuwd of ze ook zo zitten te piepen als dadelijk een vriend of familielid overlijdt aan deze ellende.
Dat vind ik niet eerlijk: "Ik doe het niet in mijn situatie, daarom zou jij dat ook niet moeten doen".
Iedereen doet wel eens iets irrationeels.
En van wat ik begrijp zijn er ook mensen in jouw omgeving die al decenialang heel veel begrip tonen en zich aan jou aanpassen.
Nogmaals, het is een unieke situatie en het is makkelijk om te zeggen wat en hoe mensen moeten voelen, maar zo werkt het niet. Als je momenteel echt stabiel en rationeel bent zou je je ook moeten beseffen dat het ook veel aanpassen aan anderen betekent. En daarmee moet je kunnen werken, dat moet je kunnen dragen.
dr.lowtune schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:30:
[...]
Ik begrijp dat de situatie lastig is, ik zit er zelf immers ook in. Maar van zo'n persoon mag je ook verwachten dat deze beseft dat anderen het ook lastig hebben. Kennelijk gaat het mis bij die 2e stap (er zijn ook anderen die het lastig hebben).
Bijvoorbeeld met dat kindje gisteren: ik heb bewust niet de confrontatie met die vader opgezocht (ook al vond ik het echt niet kunnen wat hij deed), want dat zou de boel alleen maar verder escaleren. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik wat langer in de buurt ben gebleven om te kijken of hij zijn kind echt geen doodsklap zou verkopen, want dan zou ik wel ingrijpen. Trieste is nu wel dat je niet weet wat er daar achter de voordeur gebeurd.......(maar ik denk dat dat bij veel huishoudens nu een probleem is, of gaat worden).
Tot op zekere hoogte moet je het wellicht laten (ik heb ook wel dagen dat ik chagrijnig ben, reageer ik ook niet altijd even vriendelijk, maar ik scheld dan niemand verrot), maar als anderen er echt schade van ondervinden moet je gewoon ingrijpen. Deze crisis is geen vrijbrief voor slecht gedrag.
Nogmaals, ik praat het niet goed. En ik denk dat je het beste hebt gedaan gisteren

Gewoon even op afstand voor de zekerheid.
Vergelijken met jezelf en anderen vind ik niet gepast; het is een individu en doet wettelijk niets verkeerd. Je weet niet wat die persoon nog allemaal in het leven heeft meegemaakt (de laatste tijd).
Ook is het van belang te begrijpen dat sommige mensen in stressvolle tijden juist enorm rationeel kunnen denken terwijl anderen de richting tijdelijk kwijt zijn door te veel (significante) informatie/nieuws die binnenkomt. De meeste mensen zitten tussen ergens op dat spectrum nu.
[
Voor 70% gewijzigd door
Ra5a op 25-03-2020 12:36
]
Imperfectionist.