Coronavirus Slowchat Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 96 Laatste
Acties:
  • 348.794 views

Onderwerpen

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:17
jongetje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Dat is niet waar. Juist een kwetsbare groep wil je nu niet dat die corona krijgt.omdat die een grote kans hebben te overlijden. Dat geldt ook voor de "normale" griep, daar is ook geen 100procent kans op en krijg je sneller en heftiger met een lage weerstand.
Wat is niet waar? Iedereen gaat het krijgen hoor. Je kunt alleen zo goed mogelijk je best doen om te voorkomen dat de ziekte wordt doorgegeven(aan iedereen, niet alleen de kwetsbaren). Dat is ook waar alle maatregelen op gericht zijn.
Het is voor nu dweilen met het kraantje open en de regels die worden ingesteld zijn er om te zorgen dat de kraan niet verder open gaat. Juist dat de kraan steeds verder dicht gaat.
En de beste oplossing is een nieuwe kraan monteren oftewel antivirus ontwikkelen. Daar wordt ook hard aan gewerkt maar op zijn vroegst pas na de zomer klaar. En als het tegenzit dan komt het dit jaar niet af.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49

Yucon

*broem*

Vorkie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Dat is benoemd? Er werd gezegd tijdens de persconferentie dat ze afwachten op het onderzoek van de RIVM die, hopelijk, voor 6 april klaar is. (Dat zei Grapperhaus in antwoord van een vraag van een journalist)
Dat heb ik niet meegekregen, al is het met het grut in huis ook wat lastiger even rustig te kijken dan normaal. Aan de reacties op de afgelopen pagina's hier te zien ben ik niet de enige die die opmerking gemist had.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 22:26
Ramon 73 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:45:
[...]

Wat is niet waar? Iedereen gaat het krijgen hoor. Je kunt alleen zo goed mogelijk je best doen om te voorkomen dat de ziekte wordt doorgegeven(aan iedereen, niet alleen de kwetsbaren). Dat is ook waar alle maatregelen op gericht zijn.
Het is voor nu dweilen met het kraantje open en de regels die worden ingesteld zijn er om te zorgen dat de kraan niet verder open gaat. Juist dat de kraan steeds verder dicht gaat.
En de beste oplossing is een nieuwe kraan monteren oftewel antivirus ontwikkelen. Daar wordt ook hard aan gewerkt maar op zijn vroegst pas na de zomer klaar. En als het tegenzit dan komt het dit jaar niet af.
Ik zou zelfs eerder willen stellen dat het heel erg moet meezitten willen we dit jaar al een vaccin hebben.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:32:
Kwam net weer zo een hardloper tegen die even flink een rochel ophaalde uit de neus en longen om die lekker uit te spuwen op de grond. Ik had er altijd al een hekel aan, maar in deze tijden helemaal :X
Dit is het moment om voor jezelf op te komen, gewoon de politie bellen. Gisteren ook al gedaan toen ik in de lokale speeltuin een aantal (diep/droog) hoestende kinderen hoorde.

Verwijderd

Yucon schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:39:
Ik zie dat er nogal wat gesproken wordt over de scholen en 6 april de laatste pagina's. Even opfrissen: toen de scholen 3 weken gesloten werden is verteld dat het RIVM "een week of 3" onderzoek ging doen naar de precieze besmettelijkheid bij schoolgaande kinderen.

Dat onderzoek loopt nog. Je kunt dus op je klompen aanvoelen dat ze hier nog een beetje vaag over zijn omdat ze de beslissing tegen die 6 april willen gaan baseren op de uitkomst van het onderzoek dat dan net afgerond zal zijn.

Al hadden ze dat wel wat explicieter mogen benoemen om deze verwarring te voorkomen.
Dat onderzoek is voor de show. Rutte was er 13 maart al heel stellig over geadviseerd dat ze open konden blijven. Dat zeg je niet als je nog een onderzoek van 3 weken afwacht waar je oprecht benieuwd bent naar de conclusie.
STEMERDING
Maar op scholen lopen honderden, misschien wel duizenden leerlingen, op grote scholen. Die kunnen elkaar besmetten, gaan weer naar huis waar ze hun ouders zien. Hoe veilig is dat nou echt?

RUTTE
Omdat kinderen in deze leeftijd, en dat zijn de medische adviezen van alle deskundigen die ons ter beschikking staan, de kans op besmetting bij kinderen in die leeftijd beperkt is. Mocht het zo zijn dat een kind aan het snotteren is, of meer erger verkouden is, of koorts ontwikkelt – en dat geldt natuurlijk ook voor leraren en conciërges en ander ondersteunend personeel, dan ga je direct naar huis. Maar zolang dat niet het geval is, kunnen kinderen naar school omdat de kans dan op besmetting heel klein is.
https://www.rijksoverheid...inisterraad-13-maart-2020

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Jean-Bob schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Omdat ik me eerlijk gezegd wel klaar ben met die ‘ik-wil-het-niet-snappen’ mentaliteit.

De basisregel is duidelijk, je blijft binnen tenzij je buiten iets te zoeken hebt en je blijft bij mensen uit de buurt. Al het andere is om de gezagsdragers bevoegdheden te geven om in te grijpen en dat zal gebeuren. De risicovolle plekken als drukke parken en stranden worden afgesloten zodra het daar druk dreigt te worden, wellicht zelfs op voorhand. Politie zal samenscholende jongeren uit elkaar jagen en anders beboeten.
Ja, dat snap ik wel :) en toch voorspel ik dat er een groot gedeelte van de Nederlanders zal denken dat het niet voor hun geldt. Puur en alleen omdat de regels niet duidelijk genoeg zijn. Want X mag wel, dus dan mag Y ook. Ik mag naar buiten met z'n 2en, als we dan met z'n 4en gaan en zoveel mogelijk anderhalve meter van elkaar lopen is het ook wel goed. En dat wil je niet, en toch gaat het gebeuren.

En mochten de scholen/ restaurants/ weet ik veel wat, na 6 april weer opengaan (met regels, afspraken, enzovoorts) dan kun je verwachten dat al je andere regels niets meer waard zijn.
shoombak schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Dit is het moment om voor jezelf op te komen, gewoon de politie bellen. Gisteren ook al gedaan toen ik in de lokale speeltuin een aantal (diep/droog) hoestende kinderen hoorde.
En toen? Wat zeiden ze?

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 24-03-2020 09:02 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-11 23:51
Al een paar dagen fikse hoofdpijn en verstopte neus, begint nu een klein droog hoestje bij te komen. Normaliter denk je ach, niks aan de hand.. uitermate vervelend dat je aan niets anders dan corona in dit geval denkt.

Zie gelukkig al wel dat het hier minder druk op de straten aan het worden is. Er liepen echt nog zoveel mensen en groepen, alsof het schoolvakantie is. In het dorp vlakbij ons was het zelfs echt druk te noemen in de winkelstraat.. bizar.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Dat onderzoek is voor de show. Rutte was er 13 maart al heel stellig over geadviseerd dat ze toen open konden blijven.
FTFY

Volgens mij heeft Rutte nooit gezegd dat de scholen altijd open konden blijven.
Rutte zei toen ook niet dat je niet anderhalve meter afstand moest houden, bijv.

Er wordt van dag tot dag bekeken wat de beste opties zijn.

Als de besmetting (zo veel mogelijk) beperkt moet worden, dan gaan scholen zeker een rol spelen, natuurlijk.
Naast het feit dat het gewoon ook onpraktisch is als de helft van de leraren/leerlingen thuis zit (wat ook onderdeel van het probleem was)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 24-03-2020 09:06 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 08:24
shoombak schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Ik quote even iets van een twitteraar, omdat ik het een hele goede tweet vind:
Sociale controle krijgt nu een heel negatieve lading. De Ander is een existentiële vijand wiens bewegingsvrijheid zo veel mogelijk moet worden ingeperkt om het leven van mijn naasten te kunnen redden, is nu het adagium. Dat is een hele destructieve kijk op dingen.
De politie bellen omdat je een hoestend kind hoort. 8)7

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Dat onderzoek is voor de show. Rutte was er 13 maart al heel stellig over geadviseerd dat ze open konden blijven. Dat zeg je niet als je nog een onderzoek van 3 weken afwacht waar je oprecht benieuwd bent naar de conclusie.
Het standpunt was toen "we weten niet dat het kan, dus we gaan er vanuit dat het niet kan". En dat stukje is men nu aan het onderzoeken.

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:04:
[...]
FTFY

Volgens mij heeft Rutte nooit gezegd dat de scholen altijd open konden blijven.
Rutte zei toen ook niet dat je niet anderhalve meter afstand moest houden, bijv.

Er wordt van dag tot dag bekeken wat de beste opties zijn.

Als de besmetting (zo veel mogelijk) beperkt moet worden, dan gaan scholen zeker een rol spelen, natuurlijk.
Naast het feit dat het gewoon ook onpraktisch is als de helft van de leraren/leerlingen thuis zit (wat ook onderdeel van het probleem was)
Het argument was toen dat jongeren onder de twintig "beperkt of nihil" bijdroegen aan verspreiding. Alleen moesten ze dat wel nog even onderzoeken in Brabant. Nu zijn ze opeens asociaal als ze samen de straat op gaan. Twee weken geleden zaten ze nog te lunchen in de aula met zijn honderden. Ik snap wel dat mensen er laks in zijn. Het virus is echt niet gemuteerd in die twee weken zodat jongeren opeens wel bijdragen aan verspreiding.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Luke_msx schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Ik quote even iets van een twitteraar, omdat ik het een hele goede tweet vind:

[...]

De politie bellen omdat je een hoestend kind hoort. 8)7
Niet iedereen zijn situatie is gelijk en niet iedereen is in staat om dingen makkelijk van zich af te zetten .

Maar wat iedereen wel kan doen is een beetje medeleven tonen met zijn medemens en niet te snel oordelen .

"Beautiful Clean Coal"

Verwijderd

Yucon schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Het standpunt was toen "we weten niet dat het kan, dus we gaan er vanuit dat het niet kan". En dat stukje is men nu aan het onderzoeken.
Nee men was er altijd heel stellig over dat het niet kan. Zie ook het gequote stukje van Rutte en nieuwsberichten rond die tijd.

Die spraken niet van een "we weten het niet" maar van een "we weten dat het niet gebeurd".

• Luke_msx
leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Niet iedereen zijn situatie is gelijk en niet iedereen is in staat om dingen makkelijk van zich af te zetten .

Maar wat iedereen wel kan doen is een beetje medeleven tonen met zijn medemens en niet te snel oordelen .
Dat werkt alleen als iedereen dat doet. En zeker niet als er mensen zijn die zich als een soort Stasi gaan gedragen als ze iemand horen hoesten.

We moeten echt af van het idee dat we ALLES maar onder controle hebben.

• MikeyMan
  • Laatst online: 09:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Nee men was er altijd heel stellig over dat het niet kan. Zie ook het gequote stukje van Rutte en nieuwsberichten rond die tijd.

Die spraken niet van een "we weten het niet" maar van een "we weten dat het niet gebeurd".
Je blijft wel lekker drammen he?

Er wordt een afweging gemaakt tussen kosten en baten, hoe vervelend dit ook mag klinken als het over mensenlevens gaat.

Plat gezegd:
100 doden extra om de scholen open te houden ==> goed plan
100 doden extra om jongeren op een kluitje te kunnen laten staan ==> geen goed plan

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Mensen snappen het nog steeds echt niet. Staat gewoon een rij voor de action (deurbeleid max zoveel mensen in de winkel). Ik zie de action nou niet als een winkel waar je voor je eerste levensbehoeften heen moet.

You only live once, so enjoy the ride.

• Luke_msx
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Het standpunt was: alle wetenschappelijke gegevens wijzen er op dat het niet gebeurd. Dat doen ze nog steeds, trouwens. De scholen zijn dicht gegaan onder maatschappelijke druk ("als ze in het buitenland doen zal het wel het beste zijn") en niet omdat de wetenschap het zo'n goed idee vond. Óók in België niet...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200319_04895172

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 18:13
anandus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:42:
[...]

Misschien, maar die tweedeling is er voor een deel nu al, natuurlijk. Daar heb je geen pandemie voor nodig.

Kijk, niemand wil dat de scholen dichtblijven.
Maar het alternatief is gewoon erger. Als een deel van de docenten sterft (of arbeidsongeschikt raakt door permanente longschade) omdat de druk op de zorg te hoog is, dan heb je een groter probleem met onderwijs.
Maar hoe weet je zo zeker dat het alternatief erger is? Ik snap wel dat het internet geen plek is voor genuanceerde discussies die over tinten grijs gaan ipv zwart-wit, maar cru gezegd: hoeveel docenten mogen er dan wel overlijden? Je zult toch hopelijk met mij eens zijn dat we niet de scholen tot de vakantie gaan sluiten om 1 dode docent te voorkomen? Natuurlijk verwacht ik niet van je dat je nu een nummer gaat noemen, dat kan/wil ikzelf ook niet, maar ik vind wel dat we die discussie niet uit de weg moeten gaan. Denk daar ook nog bij na dat je tegenover die dode docenten (of opa en oma zoals vaker gebeurt in deze discussie) ook dode kinderen/jongeren kunt gaan zetten door huiselijk geweld, zelfmoord enz...

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-11 20:11
Typisch Tweakers wel weer. Simpel tot 6 april gewoon alles hetzelfde nu ook met boete als je toch gaat groeperen. Daarna zien we wel weer, groepsverbod blijft waarschijnlijk toch nog wel even om te voorkomen dat mensen gelijk massaal after Corona parties gaan houden.

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:16:
[...]

Je blijft wel lekker drammen he?

Er wordt een afweging gemaakt tussen kosten en baten, hoe vervelend dit ook mag klinken als het over mensenlevens gaat.

Plat gezegd:
100 doden extra om de scholen open te houden ==> goed plan
100 doden extra om jongeren op een kluitje te kunnen laten staan ==> geen goed plan
Noem het gerust drammen als je denkt dat dat een prettige manier van discussiëren is. Als je geen meningen anders dan de jouwe wil zien moet je een blog beginnen.

Mijn punt is dat ik het verbazingwekkend vind dat jongeren die de straat op gaan nu opeens asociaal genoemd worden. Terwijl diezelfde jongeren twee weken geleden al zorgen hadden over het feit dat ze naar school moesten. De regering was toen heel stellig, er is geen gevaar, je kunt gewoon naar school.

Nu krijgen ze gisteren van de minister president te horen dat ze asociaal zijn omdat ze naar het park gaan. Vind ik een vreemde manier van zaken doen. Leg dan uit welke inzichten verandert zijn of waarom die kosten baten analyse nu opeens anders gevallen is. In plaats van te betuttelen en je eigen uitspraken van twee weken geleden volledig te negeren.

Als de analyse inderdaad was, er is gevaar maar dat nemen we graag zodat je naar school kan, dan had men dat meteen duidelijk moeten communiceren. Zeggen dat er geen gevaar is terwijl dat er wel is is misleidend.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 09:29 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 22:26
jip_86 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:23:
Typisch Tweakers wel weer. Simpel tot 6 april gewoon alles hetzelfde nu ook met boete als je toch gaat groeperen. Daarna zien we wel weer, groepsverbod blijft waarschijnlijk toch nog wel even om te voorkomen dat mensen gelijk massaal after Corona parties gaan houden.
Ik denk dat vooral onduidelijk is of dat groepsverbod van max. 3 personen nou geldt tot 6 april of 1 juni.

Verwijderd

Luke_msx schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Het standpunt was: alle wetenschappelijke gegevens wijzen er op dat het niet gebeurd. Dat doen ze nog steeds, trouwens. De scholen zijn dicht gegaan onder maatschappelijke druk ("als ze in het buitenland doen zal het wel het beste zijn") en niet omdat de wetenschap het zo'n goed idee vond. Óók in België niet...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200319_04895172
Prima standpunt van de minister president, maar waarom zijn jongeren die samenkomen dan wel asociaal?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-11 16:28

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ET3FHtYWsAA7j5B?format=jpg&name=large
aantal tests per dag

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Noem het gerust drammen als je denkt dat dat een prettige manier van discussiëren is. Als je geen meningen anders dan de jouwe wil zien moet je een blog beginnen.

Mijn punt is dat ik het verbazingwekkend vind dat jongeren die de straat op gaan nu opeens asociaal genoemd worden. Terwijl diezelfde jongeren twee weken geleden al zorgen hadden over het feit dat ze naar school moesten. De regering was toen heel stellig, er is geen gevaar, je kunt gewoon naar school.

Nu krijgen ze gisteren van de minister president te horen dat ze asociaal zijn omdat ze naar het park gaan. Vind ik een vreemde manier van zaken doen. Leg dan uit welke inzichten verandert zijn of waarom die kosten baten analyse nu opeens anders gevallen is. In plaats van te betuttelen en je eigen uitspraken van twee weken geleden volledig te negeren.
Ik wil prima andere meningen dan de mijne zien, maar geen meningen die gebaseerd zijn op een half verhaal.
Hoe zijn naar school gaan en op straat een beetje rond hangen dan vergelijkbaar? Zowel in effect als in maatregelen kun je daar natuurlijk prima in differentiëren.

Daarnaast; "jongeren" is nogal een ruim begrip he. Er valt m.i. prima een case te maken voor het openhouden van het basisonderwijs met de gedachte dat middelbare scholieren zichzelf wel in leven kunnen houden. Als ik het nieuws moet geloven gaat het bij de jongeren op straat vooral om de 12+ categorie, waar de grootste waarde voor het openhouden van de scholen bij de 12- ligt.

@basvn ik kom dan even uit de losse pols op een kleine 27k tests. Not too bad...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 24-03-2020 09:32 ]

• leekers
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Prima standpunt van de minister president, maar waarom zijn jongeren die samenkomen dan wel asociaal?
Misschien om dat ze met dat gedrag anderen in gevaar brengen en dat zou asociaal kunnen zijn .

Ik weet het niet hoor doe ook maar een gooi O-)

"Beautiful Clean Coal"

• Carnoustie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Snap je nu werkelijk niet dat samenkomen wegens onderwijs een andere kosten/baten afweging is dan samenkomen wegens hangen/gewoon omdat het kan?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

dr.lowtune schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:06:
Het is overigens maar de vraag of we die beademingsapparaten gaan krijgen:

https://www.ad.nl/binnenl...philips-claimen~a00e2d01/

Als de Amerikanen dat doorzetten, dan is dat een stevig signaal: iedereen kan barsten. De vraag is dan of onze politici daar iets aan durven te doen.
Ik zou het een heel sterk signaal van Europa vinden als ze dan zouden zeggen van "Kom ze maar halen!", want zelfs Amerika is niet zo dom om een bondgenoot aan te vallen voor dit soort dingen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:53
De niet heel erg statistisch onderbouwde conclusie die ik hieruit trek is dat er de laatste dagen minder, maar wel gerichter wordt getest.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Ik zou het een heel sterk signaal van Europa vinden als ze dan zouden zeggen van "Kom ze maar halen!", want zelfs Amerika is niet zo dom om een bondgenoot aan te vallen voor dit soort dingen.
Ja, ware het niet dat Philips die dingen in USA maakt...
Dus het zal waarschijnlijk eerder andersom zijn. Wij moeten ze daar maar vandaan zien te halen.

Wellicht valt er vanuit NL nog een dealtje te maken in het kader van "Philips is Nederlands, dus we doen 50/50 oid". Mooie ontwikkeling is het niet. Onverwacht overigens ook niet.

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Ik wil prima andere meningen dan de mijne zien, maar geen meningen die gebaseerd zijn op een half verhaal.
Hoe zijn naar school gaan en op straat een beetje rond hangen dan vergelijkbaar? Zowel in effect als in maatregelen kun je daar natuurlijk prima in differentiëren.

Daarnaast; "jongeren" is nogal een ruim begrip he. Er valt m.i. prima een case te maken voor het openhouden van het basisonderwijs met de gedachte dat middelbare scholieren zichzelf wel in leven kunnen houden. Als ik het nieuws moet geloven gaat het bij de jongeren op straat vooral om de 12+ categorie, waar de grootste waarde voor het openhouden van de scholen bij de 12- ligt.
Carnoustie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Snap je nu werkelijk niet dat samenkomen wegens onderwijs een andere kosten/baten afweging is dan samenkomen wegens hangen/gewoon omdat het kan?
Ik stel nergens dat naar school gaan en op straat hangen vergelijkbaar zijn.

Ik stel dat jongeren naar school sturen met het argument dat er geen (of beperkt) gevaar is, prima is. Echter moet je dan ook uitleggen waarom jongeren die gaan hangen (en daarbij geen gevaar vormen) opeens asociaal is.

Of er was wel gevaar, dan heb je de boel misleid. Dan was je boodschap "er is gevaar maar dat aanvaarden we omdat we willen dat je naar school gaat".
Of er is geen gevaar, maar we vinden het toch belangrijk dat je thuis blijft om een onbekende reden, of voor de beeldvorming doet het het goed als we het nu asociaal noemen.

Die paradox vind ik interessant. En het is niet de eerste keer dat men zichzelf tegenspreekt zonder rectificatie van eerder gemaakte uitspraken. Ik snap wel dat het verwarring schept.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 09:37 ]

Verwijderd

leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Misschien om dat ze met dat gedrag anderen in gevaar brengen en dat zou asociaal kunnen zijn .

Ik weet het niet hoor doe ook maar een gooi O-)
Ik quote nou net een stuk wat stelt dat het gedrag andere niet in gevaar brengt.

• leekers
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Ik quote nou net een stuk wat stelt dat het gedrag andere niet in gevaar brengt.
Misschien eens een persconferentie van Gov Cuomo van New York bekijken dan wordt het je misschien wat duidelijker .

"Beautiful Clean Coal"

Verwijderd

leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:38:
[...]

Misschien eens een persconferentie van Gov Cuomo van New York bekijken dan wordt het je misschien wat duidelijker .
Zeggen dat ik een persconferentie moet gaan kijken is geen argument...

• leekers
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Zeggen dat ik een persconferentie moet gaan kijken is geen argument...
Misschien omdat bepaalde mensen toch niet naar argumenten willen luisteren en alles wat er beslist of gezegd wordt alleen maar in twijfel brengen ?

"Beautiful Clean Coal"

Verwijderd

leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Misschien omdat bepaalde mensen toch niet naar argumenten willen luisteren en alles wat er beslist of gezegd wordt alleen maar in twijfel brengen ?
Ik snap je punt niet. Wat stelt die gouverneur? Dat kinderen wel een gevaar vormen?
Mogen mijn kinderen nog buitenspelen met anderen?
Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest. Maar vermijd grote groepen.
Het RIVM zegt dat het niet het geval is. Snap niet waarom die gouverneur alles in twijfel moet trekken. ;)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:57
Een weekje "thuis" en de Blijf-van-mijn-lijf-huizen beginnen vol te stromen.
Volgende beddenprobleem.

https://www.ad.nl/den-haa...t-nu-al-drukker~ac43b821/

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-11 17:22

SkyStreaker

Move on up!

Jean-Bob schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Omdat ik me eerlijk gezegd wel klaar ben met die ‘ik-wil-het-niet-snappen’ mentaliteit.

De basisregel is duidelijk, je blijft binnen tenzij je buiten iets te zoeken hebt en je blijft bij mensen uit de buurt. Al het andere is om de gezagsdragers bevoegdheden te geven om in te grijpen en dat zal gebeuren. De risicovolle plekken als drukke parken en stranden worden afgesloten zodra het daar druk dreigt te worden, wellicht zelfs op voorhand. Politie zal samenscholende jongeren uit elkaar jagen en anders beboeten.
Deze stelling heb ik mij vaker aangemeten: vergeet niet dat de mens zichzelf graag voor de gek houdt en liever in de illusie leeft dat er niks aan de hand is, in plaats van het probleem aan te gaan en mee te werken aan de oplossing om er mee om te gaan. Het is makkelijker, de weg van de minste weerstand. :F De kritische denker volgt de richtlijnen, zo goed als mogelijk.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Mugwump schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:33:
[...]

De niet heel erg statistisch onderbouwde conclusie die ik hieruit trek is dat er de laatste dagen minder, maar wel gerichter wordt getest.
Word vooral in de zorg getest
en bij mensen waar ze het echt van vermoeden.
dus dat klopt wel ja

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha:

Klikje voor video: https://twitter.com/i/status/1242116436212006912

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 09:26

Jumpiefox

Hoi ?

SkyStreaker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:45:
[...]

Deze stelling heb ik mij vaker aangemeten: vergeet niet dat de mens zichzelf graag voor de gek houdt en liever in de illusie leeft dat er niks aan de hand is, in plaats van het probleem aan te gaan en mee te werken aan de oplossing om er mee om te gaan. Het is makkelijker, de weg van de minste weerstand. :F De kritische denker volgt de richtlijnen, zo goed als mogelijk.
Wat een onzin. De kritische denker ziet juist allerlei vaagheden, onzekerheden en hypocrisie in de richtlijnen.
Het allermakkelijkste wat een mens kan doen is ja knikken wanneer de overheid wat wilt en verder zijn gedachtes laten zitten. Ik houd me aan de regels btw, maar vind ze totaal niet proportioneel en had veel liever een andere aanpak gezien.

Men vergeet gewoon dat dit voor velen toch een "ver van mijn bed" show blijft. Hier in het topic wordt weleens wat gepost dat een niet-ouderen ook wat heeft..maar die percentages zijn zo klein dat velen dus gewoon denken ja boeie mij overkomt toch niks..of dat risico wel willend nemen.

De mens neemt altijd risico's. Elke motor rijder neemt elke dag een risico wetende dat 1 van de tientallen duizenden mobilisten op de weg hem om zeep kan helpen. Gaan skiën en dan ff off-piste gewoon voor de adrenaline rush. Berg beklimmen zonder gear etc etc etc. Dit is niks nieuws. Dat de overheid wat wilt betekent niet dat men zich gelijk eraan overgeeft. Gelukkig maar niet.

The first casualty in war is always the truth...

• basvn

basvn

Breezand - NHN

• leekers
basvn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Word vooral in de zorg getest
en bij mensen waar ze het echt van vermoeden.
dus dat klopt wel ja
Hier een stukje van een viruloog uit Groningen die een andere mening heeft dan het RIVM en wel laat testen in het UMCG

https://www.dvhn.nl/groni...-uit-waarom-25490267.html

"Beautiful Clean Coal"

• Carnoustie
Teijgetje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:45:
Een weekje "thuis" en de Blijf-van-mijn-lijf-huizen beginnen vol te stromen.
Volgende beddenprobleem.

https://www.ad.nl/den-haa...t-nu-al-drukker~ac43b821/
Maar natuurlijk. En dat is natuurlijk ook waar het kabinet en al die adviseurs mee worstelen: die zien dit echt wel aankomen en moeten (harde) beslissingen nemen. Die hebben niet de luxe om lekker vrijblijvend te schreeuwen over duizenden doden, genocide op bejaarden en wat niet meer.
Op een cynische noot: als nu met je nul uren horeca contractje thuis zit zou ik me snel omscholen tot jeugdwerk/hulpverlening/reclasseringsmedewerker. Dat worden gouden tijden voorspel ik...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Carnoustie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Maar natuurlijk. En dat is natuurlijk ook waar het kabinet en al die adviseurs mee worstelen: die zien dit echt wel aankomen en moeten (harde) beslissingen nemen. Die hebben niet de luxe om lekker vrijblijvend te schreeuwen over duizenden doden, genocide op bejaarden en wat niet meer.
Op een cynische noot: als nu met je nul uren horeca contractje thuis zit zou ik me snel omscholen tot jeugdwerk/hulpverlening/reclasseringsmedewerker. Dat worden gouden tijden voorspel ik...
hehe, merk sinds deze week hier in huis met 2 kleine kids dat de irritaties soms ook wel wat sneller oplopen dan normaal :X En dan hebben we nog een vrij groot huis met tuin en genoeg kamers om je even af te zonderen. Heb echt medelijden met gezinnen met 4 kinderen in een flatje op 12 hoog in de Bijlmer oid :X

Maar toch is die 1 juni echt niet uit de lucht gegrepen. Denk dat het daarna ook nog wel verlengd gaat worden (mss beetje versoepeld). Grote evenementen waarbij mensen uit alle windstreken bij elkaar komen gaan denk ik de rest van het jaar niet meer door.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 24-03-2020 09:59 ]

Verwijderd

Achja, na gebruik moet je je handen toch wassen dus geeft niet. :+

Verwijderd

Jumpiefox schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Wat een onzin. De kritische denker ziet juist allerlei vaagheden, onzekerheden en hypocrisie in de richtlijnen.
Het allermakkelijkste wat een mens kan doen is ja knikken wanneer de overheid wat wilt en verder zijn gedachtes laten zitten. Ik houd me aan de regels btw, maar vind ze totaal niet proportioneel en had veel liever een andere aanpak gezien.
Je moet inderdaad niet te veel doordenken. Want dan vind je zo veel gaten in het beleid. Gewoon netjes instructies opvolgen en hopen dat het snel overwaait.

De parlementaire enquête wordt interessant.

• Carnoustie
Palomar schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:56:
[...]

hehe, merk sinds deze week hier in huis met 2 kleine kids dat de irritaties soms ook wel wat sneller oplopen dan normaal :X En dan hebben we nog een vrij groot huis met tuin en genoeg kamers om je even af te zonderen. Heb echt medelijden met gezinnen met 4 kinderen in een flatje op 12 hoog in de Bijlmer oid :X
Inderdaad. En stel je dan ook nog even voor wat je die jongen die nu net wel zijn best doet op school om uit die buurt te ontsnappen aan doet: die kan onmogelijk in die drukte thuis leren en zo wordt de druk van die neef in die grote auto ineens wel heel groot...

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:42
[...]

Men vergeet gewoon dat dit voor velen toch een "ver van mijn bed" show blijft. Hier in het topic wordt weleens wat gepost dat een niet-ouderen ook wat heeft..maar die percentages zijn zo klein dat velen dus gewoon denken ja boeie mij overkomt toch niks..of dat risico wel willend nemen.

De mens neemt altijd risico's. Elke motor rijder neemt elke dag een risico wetende dat 1 van de tientallen duizenden mobilisten op de weg hem om zeep kan helpen. Gaan skiën en dan ff off-piste gewoon voor de adrenaline rush. Berg beklimmen zonder gear etc etc etc. Dit is niks nieuws. Dat de overheid wat wilt betekent niet dat men zich gelijk eraan overgeeft. Gelukkig maar niet.
Ook jij begint weer vanuit jezelf te redeneren.
Hoe vaak is niet gezegd dat de risico's niet alleen op jezelf betrekking hebben maar vooral ook op de ouderen en zwakkeren en in het verlengde het zorgsysteem?

Dit is nou bij uitstek een crisis waar we samen door heen moeten. De overheid probeert ons kleine beetje vrijheid met man en macht te behouden en de druk op de zorg hanteerbaar. Dit terwijl de helft van het volk schreeuwt om een lockdown en de andere helft gewoon z'n ding wil blijven doen. Als de ouderen en zwakkeren je niet interesseren, denk dan eens aan de artsen en verpleegkundigen die de komende maanden opgescheept zitten met een oneindige stroom van hoestende en rochelende patienten, die zonder afscheid van hun familie liggen te sterven. Genoeg om een hele generatie zorgpersoneel PTTS te bezorgen.

De kritische denker concludeert dat om de oplossing dichterbij te brengen, hij in ieder geval niet onderdeel moet zijn van het probleem.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Palomar schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb sowieso medelijden met mensen die in Amsterdam moeten wonen :+

Maar meer serieus: precies het punt waar mijn vrouw en ik het ook over hadden....je zou maar 3-hoog achter zitten met je hele gezin.....dan hebben we nog geluk dat het nu nog geen 25+ graden is....

[ Voor 16% gewijzigd door dr.lowtune op 24-03-2020 10:05 ]

• Carnoustie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Je moet inderdaad niet te veel doordenken. Want dan vind je zo veel gaten in het beleid. Gewoon netjes instructies opvolgen en hopen dat het snel overwaait.

De parlementaire enquête wordt interessant.
Die enquête wordt helemaal niet zo interessant als jij denk: daar zitten namelijk mensen met kennis en opleiding en die snappen prima de moeilijkheden van besturen in uitzonderlijke omstandigheden. Ook dat inzichten steeds worden bijgesteld is echt geen rocket-science hoor.
Maar ik wil je wel vast 1 zekerheidje geven hoor: de modellen van het RIVM over een jaar voorspellen alle uitkomsten een stuk beter dan de modellen van nu...

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

[...]

Zucht, ik bedoel te zeggen dat de kritische denker "meewerkt aan" om met het probleem om te gaan en als je wat verder doordenkt zeg ik notabene "zo goed als mogelijk", nu heb je dat dik gemaakt - maar je mist compleet wat ik zeg: "zo goed als mogelijk in het beeld van de kritische denker". Voorbeeld: 1 persoon tegelijk in de lift. Ondertussen weten jij en ik dat iedereen in die lift staat te hoesten, proesten, niezen en wordt niet schoongemaakt, die regel heeft compleet geen nut. Net zo min als de glazen deuren die je steeds met je handen beetpakt en voor staat bij de koelschappen in de supers. Maar, je werkt mee in acht nemende dat bepaalde stelregels wel degelijk nut hebben. De kracht van dat nut staat buiten discussie wat mij betreft en kan je zelf naar handelen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Carnoustie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:06:
[...]

Die enquête wordt helemaal niet zo interessant als jij denk: daar zitten namelijk mensen met kennis en opleiding en die snappen prima de moeilijkheden van besturen in uitzonderlijke omstandigheden. Ook dat inzichten steeds worden bijgesteld is echt geen rocket-science hoor.
Maar ik wil je wel vast 1 zekerheidje geven hoor: de modellen van het RIVM over een jaar voorspellen alle uitkomsten een stuk beter dan de modellen van nu...
Ik zou je gelijk geven als de inzichten in Nederland niet al weken haaks stonden op de inzichten uit het buitenland. Adviezen van het WHO werden filiaal in de wind geslagen. Laat staan dat van medici en virologen uit het buitenland. Dat zal toch iemand aan het uitleggen komen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Jean-Bob schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:01:
[...]
Genoeg om een hele generatie zorgpersoneel PTSS te bezorgen.
Ik vraag me af hoeveel mensen dit inderdaad realiseren
We draaien een pandemierooster. Niemand gaat met verlof of neemt vrije dagen op. Ik draai diensten van 8 tot 10 uur per dag. Het is drie dagen op, een dag vrij en weer drie dagen op.
https://www.volkskrant.nl...doe-iets-red-me~b8db3266/

Dus leuk dat we genoeg bedden en beademingsapparatuur hebben en voor nu genoeg personeel. Maar die artsen houden dat ook niet maanden vol. Emotioneel en fysiek niet. Net zo min als die families waar de partner soms niks anders kan dan thuis voor de kids en het huishouden zorgen, waar die eerder wellicht ook een mooie baan had. Als die artsen straks massaal in een burn-out terecht komen of met een PTSS opgescheept zitten dan ben je op de lange termijn nog veel verder van huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Carnoustie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Ik zou je gelijk geven als de inzichten in Nederland niet al weken haaks stonden op de inzichten uit het buitenland. Adviezen van het WHO werden filiaal in de wind geslagen. Laat staan dat van medici en virologen uit het buitenland. Dat zal toch iemand aan het uitleggen komen.
En die eerste zinnen zijn nu precies wat ik bedoel met "vrijblijvend geschreeuw". Ze zijn simpelweg niet waar.

• Vorkie
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Ik vraag me af hoeveel mensen dit inderdaad realiseren

[...]

https://www.volkskrant.nl...doe-iets-red-me~b8db3266/

Dus leuk dat we genoeg bedden en beademingsapparatuur hebben en voor nu genoeg personeel. Maar die artsen houden dat ook niet maanden vol. Emotioneel en fysiek niet. Net zo min als die families waar de partner sms niks anders kan dan thuis voor de kids en het huishouden zorgen, waar die eerder wellicht ook een mooie baan had. Als die artsen straks massaal in een burn-out terecht komen of met een PTSS opgescheept zitten dan ben je op de lange termijn nog veel verder van huis.
En daarom ben ik blij dat Defensie dus al iets heeft georganiseerd.

https://www.defensie.nl/a...19-voor-zorgprofessionals

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Dit topic trekt me nog steeds want er komen toch redelijk vaak nuttige/interessante linkjes langs waardoor ik mijn eigen mening kan vormen.

Ook bv de mensen die de Jensen theorieën interessant lijken te vinden. Of tegen de voorstellen van de regering zijn.

Allemaal prima want een ieder heeft het recht om zijn eigen beeld te hebben en te vormen en te delen hier. En meestal gaat de discussie hier nog op beschaafde en beheerste toon.

Maar waar ik een beetje bang van wordt is dat ik me dan realiseer dat hier de mensen komen die volzinnen schrijven.

Hoe gaat dit dan in de delen van internet waar ik normaal gesproken niet kom?
Zijn dat dan de bronnen van die HOAX Whatsappjes.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Barrycade schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:15:

Mensen voelen zich makkelijker aangetrokken tot dat wat hun frustratie deelt en zullen dat sneller verdedigen dan het idee of de suggestie die (zelfs al ís het feitelijk aantoonbaar) anders stelt. Je zou haast denken dat het in onze genen zit en het jagen naar de juiste antwoorden vergane glorie is.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-11 20:11
...
Dat denk ik wel ja, zag gisteren ook overduidelijk stockfoto's gedeeld worden van zogenaamde files naar stranden.

Verwijderd

Carnoustie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:14:
[...]

En die eerste zinnen zijn nu precies wat ik bedoel met "vrijblijvend geschreeuw". Ze zijn simpelweg niet waar.
Goed, noem het vooraal vrijblijvend geschreeuw. Het WHO waarschuwt al heel lang voor de gevaren. Artsen uit het buitenland evenzeer. Er zijn genoeg artikelen te vinden met tweets van het RIVM die gruwelijk onderschatten wat er ging gebeuren. Het WHO adviseert bijvoorbeeld ook nog steeds zo veel mogelijk te testen, iets waar we hier in NL ook niet aan willen.

https://www.hln.be/nieuws...beslissend-punt~a94f3f63/

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:20:
[...]
Het WHO adviseert bijvoorbeeld ook nog steeds zo veel mogelijk te testen, iets waar we hier in NL ook niet aan willen.

https://www.hln.be/nieuws...beslissend-punt~a94f3f63/
Nederland wil er wel aan maar ze bewaren de (beperkte) testcapaciteit het liefste voor de meest ernstige gevallen.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Dit topic trekt me nog steeds want er komen toch redelijk vaak nuttige/interessante linkjes langs waardoor ik mijn eigen mening kan vormen.

Ook bv de mensen die de Jensen theorieën interessant lijken te vinden. Of tegen de voorstellen van de regering zijn.

Allemaal prima want een ieder heeft het recht om zijn eigen beeld te hebben en te vormen en te delen hier. En meestal gaat de discussie hier nog op beschaafde en beheerste toon.

Maar waar ik een beetje bang van wordt is dat ik me dan realiseer dat hier de mensen komen die volzinnen schrijven.

Ja ik snap wat je bedoelt, er komen nu hele bewegingen op gang van plotdenkers en dat kan zorgwekkend zijn. Helemaal als de overheden ons hier niet goed doorheen trekken. Tijd zal dat leren.

Of het nu moeder natuur zelf is of een of ander duister overheidsorgaan uit een laboratorium of zelfs een sukkel die percee een vleermuis op een stokje moest eten, het is een hele sterke resetknop die ingedrukt is. Ik hoop dat buiten het oplossen van het probleem er ook gewoon een heel sterk moment van bezinning gaat komen waarin we allemaal weer met een nieuwe blik naar alles gaan kijken.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Zucht. Volgens mij is de speech van Grapperhaus nog niet bij de plaatselijke hermandad aangekomen.

Zag 3 motoragenten en 1 burger op elkaar klieken in het zonnetje bij het tankstation.

Wou nog een opmerking maken maar dacht laat maar.....

Elect a clown, expect a circus.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-11 20:15

SambalBij

We're all MAD here

[...]
Het WHO adviseert bijvoorbeeld ook nog steeds zo veel mogelijk te testen, iets waar we hier in NL ook niet aan willenkunnen.
Here, fixed it for you...

Tuurlijk willen we wel iedereen dagelijks testen... Maar wat heb je daarvoor nodig?? Testmiddelen en labcapaciteit... En wat hebben we niet voldoende??? Testmiddelen en labcapaciteit...

De WHO heeft makkelijk roeptoeteren.... Als ze vinden dat we moeten testen testen testen dan zie ik graag het track-and-trace nummer verschijnen van de 170 miljoen testkits die ze op de post gedaan hebben zodat we iedereen 10x kunnen testen... |:(

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Caveat, no pun intended, vanuit de zorg: first do no harm.

Eigen beeld, prima, first do no harm. Dan vallen toepassingen als Jensen meteen af.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• CurlyMo
  • Nu online
[...]
Het WHO adviseert bijvoorbeeld ook nog steeds zo veel mogelijk te testen, iets waar we hier in NL ook niet aan willen.
Daar willen we in Nederland zeker wel aan maar er is simpelweg te weinig materiaal om het te doen. Dan moet je dus niet denken aan de tests zelf, maar aan pipetjes, glaasjes e.d. die aan de eisen voldoen.

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kunnen ze trouwens ook zien of een persoon al besmet is geweest? Laat het iets achter in het lichaam waar dit aan te herkennen is?

Verwijderd

SambalBij schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Tuurlijk willen we wel iedereen dagelijks testen... Maar wat heb je daarvoor nodig?? Testmiddelen en labcapaciteit... En wat hebben we niet voldoende??? Testmiddelen en labcapaciteit...

De WHO heeft makkelijk roeptoeteren.... Als ze vinden dat we moeten testen testen testen dan zie ik graag het track-and-trace nummer verschijnen van de 170 miljoen testkits die ze op de post gedaan hebben zodat we iedereen 10x kunnen testen... |:(
En waarom er niet meer capaciteit is, terwijl buurlanden die wel hebben moeten we maar gewoon accepteren?

Het WHO heeft er overigens al 1.5 miljoen verscheept naar 120 landen (op 16 maart). Geen idee wat de verdeling is, maar ze maken er zeker wel werk van.

https://www.bbc.com/news/...message-is-test-test-test

Hier stelt men ook dat er contactonderzoek moet gebeuren. Volgens mij heeft men dat ondertussen ook opgegeven.

• Vorkie
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:26:
[...]

Daar willen we in Nederland zeker wel aan maar er is simpelweg te weinig materiaal om het te doen. Dan moet je dus niet denken aan de tests zelf, maar aan pipetjes, glaasjes e.d. die aan de eisen voldoen.
En daar komt dit bij, van het NOS liveblog, dus nee, niet verstandig alles maar te testen, dan heb je ook niets meer over voor de echte gevallen.
Producent coronatests: 'Test alleen op mensen met symptomen'
Overheden en gezondheidsorganisaties moeten tests voor het coronavirus alleen gebruiken voor patiënten die al symptomen hebben van Covid-19. Die oproep doet fabrikant Roche van de veelgebruikte tests, meldt persbureau Reuters. Volgens het Zwitserse concern kan alleen op die manier de toevoer van voldoende testbenodigdheden op peil blijven.

De oproep van Roche gaat in tegen het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die riep vorige week nog op om zoveel mogelijk te testen.

Ook in Nederland worden de tests van Roche gebruikt om te controleren of iemand besmet is met het virus.

• leekers
Paulus07 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:28:
Kunnen ze trouwens ook zien of een persoon al besmet is geweest? Laat het iets achter in het lichaam waar dit aan te herkennen is?
Dat is wel mogelijk maar naar wat ik begreep alleen met bloedtests en niet met de reguliere covid testen .

"Beautiful Clean Coal"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De WHO schiet m.i. zichzelf een beetje in de voet inmiddels. Die varen volledig op een papieren werkelijkheid.

Ja, theoretisch wil je iedere dag miljoenen tests doen. Maar zelfs nog los van het verzamelen van de materialen is het praktisch onmogelijk. Nog los van de schijnveiligheid die dit met zich mee brengt.

Vier maanden geleden was het wellicht een prima idee. Maar op de huidige schaal een onmogelijk doel.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 24-03-2020 10:33 ]

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 20:57

Keida

dr.

leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:52:
[...]

Hier een stukje van een viruloog uit Groningen die een andere mening heeft dan het RIVM en wel laat testen in het UMCG

https://www.dvhn.nl/groni...-uit-waarom-25490267.html
De situatie hier in het Noorden van het Land is volstrekt anders dan in Brabant/Limburg/Zuid-Holland/Utrecht.
Er zijn hier nog maar zeer beperkt 'eigen/lokale' Corona besmettingen/zieken.
Er liggen vooral nu patienten op de IC vanuit Brabant

Deze beperkte verspreiding rechtvaardigt nu nog Search and Isolate strategie, zoals dat in Nederland ook begon. We verwachten in het noorden pas over 2 weken de piek..

Overigens kan het UMCG juist zo veel testen omdat niet testmethode van Roche wordt gebruikt maar meerdere platforms, daardoor minder afhankelijk van 1 provider.

Verschil in zo'n klein land is wel opmerkelijk mbt verspreiding van het virus, en dat maakt het ook lastig denk ik om te begrijpen vanuit het zuiden hoe het nu in het noorden is en andersom. Verhalen die we horen uit ziekenhuizen in het zuiden zijn af en toe extreem heftig, en dan is het heel bijzonder om de stilte voor de storm in eigen ziekenhuis te zien
leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Dat is wel mogelijk maar naar wat ik begreep alleen met bloedtests en niet met de reguliere covid testen .
Met de 'reguliere' COVID test test je aanwezigheid van virus in het lichaam. Dat gaat via PCR.
Voor het testen of iemand immuun is geworden/heeft doorgemaakt, moet je antistoffen kunnen aantonen. Voor zover ik dat nu begrijp is dat nog niet mogelijk (iig niet routinematig)

[ Voor 15% gewijzigd door Keida op 24-03-2020 10:34 ]

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Carnoustie
SambalBij schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:24:
[...]

En dan nog: dat testen moet ook "nut" hebben. Bij zorgmedewerkers waarvan niet wilt dat die anderen besmetten heeft dat het ook, maar met at random de halve bevolking testen bereik je niets: nu test je negatief, jij blij, maar vanmiddag bij de supermarkt loop je toch wat op. Jij staat de volgende dag te roepen dat je "negatief" bent terwijl je iedereen fijn staat te besmetten...
Voorbeelden in het verleden genoeg: denk maar aan mensen die met een HIV negatieve test rond stonden te zwaaien, maar later toch besmet bleken.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-11 20:15

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:28:
[...]

En waarom er niet meer capaciteit is, terwijl buurlanden die wel hebben moeten we maar gewoon accepteren?
Nee laten we dat inderdaad maar niet accepteren... Wat stel je voor?

Welke opties hebben we dan naast het maar te accepteren? Buurlanden lijken inderdaad meer capaciteit te hebben, maar wat helpt dat ons? Wij hebben die capaciteit niet, en nu bij Duitsland aankloppen om daar tests te bestellen kunnen we nu ook gevoegelijk vergeten.
Het WHO heeft er overigens al 1.5 miljoen verscheept naar 120 landen (op 16 maart). Geen idee wat de verdeling is, maar ze maken er zeker wel werk van.

https://www.bbc.com/news/...message-is-test-test-test

Hier stelt men ook dat er contactonderzoek moet gebeuren. Volgens mij heeft men dat ondertussen ook opgegeven.
Het is zoals het is. Er zijn helaas niet genoeg tests, en die zullen er voorlopig waarschijnlijk ook niet komen. Contactonderzoek heeft dan toch ook maar heel beperkt zin; je kunt contacten wel gaan nazoeken, maar als je die contacten vervolgens niet kunt testen...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 16:32

Bullet NL

Eigen Wijs

RTL en NOS melden dat de centrale examens ook niet meer door gaan, scholen moeten nu zelf beslissen als leerlingen geslaagd zijn of niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Bullet NL op 24-03-2020 10:37 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

• leekers
Keida schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:32:
[...]

De situatie hier in het Noorden van het Land is volstrekt anders dan in Brabant/Limburg/Zuid-Holland/Utrecht.

Deze beperkte verspreiding rechtvaardigt nu nog Search and Isolate strategie, zoals dat in Nederland ook begon. We verwachten in het noorden pas over 2 weken de piek..

Overigens kan het UMCG juist zo veel testen omdat niet testmethode van Roche wordt gebruikt maar meerdere platforms, daardoor minder afhankelijk van 1 provider.

Verschil in zo'n klein land is wel opmerkelijk mbt verspreiding van het virus, en dat maakt het ook lastig denk ik om te begrijpen vanuit het zuiden hoe het nu in het noorden is en andersom. Verhalen die we horen uit ziekenhuizen in het zuiden zijn af en toe extreem heftig, en dan is het heel bijzonder om de stilte voor de storm in eigen ziekenhuis te zien

[...]

Met de 'reguliere' COVID test test je aanwezigheid van virus in het lichaam. Dat gaat via PCR.
Voor het testen of iemand immuun is geworden/heeft doorgemaakt, moet je antistoffen kunnen aantonen. Voor zover ik dat nu begrijp is dat nog niet mogelijk (iig niet routinematig)
Ik begreep dat de FDA een test heeft goedgekeurd waarmee ze in bloed antistoffen kunnen vinden en in New York dat ook aktief willen gaan gebruiken (die antistoffen) om in te brengen bij patienten die geen verdere hoop hebben .
Ze hopen dat op die manier het lichaam zelf antistoffen gaat maken .

"Beautiful Clean Coal"

Verwijderd

Goed, of we het nou goed of slecht doen. We zijn tenminste niet de VS. Jammer dat die nou net zo'n groot gedeelte van de wereldeconomie beinvloeden.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
leekers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Ik begreep dat de FDA een test heeft goedgekeurd waarmee ze in bloed antistoffen kunnen vinden en in New York dat ook aktief willen gaan gebruiken (die antistoffen) om in te brengen bij patienten die geen verdere hoop hebben .
Ze hopen dat op die manier het lichaam zelf antistoffen gaat maken .
Dat is helaas niet hoe het werkt. Alleen door het op gang komen van een immuunrespons tegen het virus zelf of een vaccin gaat het lichaam zelf antistoffen aanmaken. Niet omdat die antistoffen zelf extern worden toegediend.

• CurlyMo
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Goed, of we het nou goed of slecht doen. We zijn tenminste niet de VS. Jammer dat die nou net zo'n groot gedeelte van de wereldeconomie beinvloeden.
Laten we open dat het het positieve effect op de economie heeft van geen tweede termijn Trump.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Misschien is het wel het begin van het einde voor het aandeel VS in de wereldeconomie (of sowieso op het wereldtoneel). Ik hoop van harte dat het snel allemaal goedkomt, maar de kreten van Trump om over een paar weken weer "open for business" te zijn slaan kant noch wal.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:36:
RTL en NOS melden dat de centrale examens ook niet meer door gaan, scholen moeten nu zelf beslissen als leerlingen geslaagd zijn of niet.
Begrijpelijk, alleen dat scholen nu gaan beslissen wie geslaagd is, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

• Vorkie
  • Niet online
Carnoustie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:35:
[...]

En dan nog: dat testen moet ook "nut" hebben. Bij zorgmedewerkers waarvan niet wilt dat die anderen besmetten heeft dat het ook, maar met at random de halve bevolking testen bereik je niets: nu test je negatief, jij blij, maar vanmiddag bij de supermarkt loop je toch wat op. Jij staat de volgende dag te roepen dat je "negatief" bent terwijl je iedereen fijn staat te besmetten...
Voorbeelden in het verleden genoeg: denk maar aan mensen die met een HIV negatieve test rond stonden te zwaaien, maar later toch besmet bleken.
WHO ziet dit natuurlijk anders zoals al duidelijk is.

Het liefste wil je natuurlijk je mensen onderverdelen zoals je de kleur van de M&M's kan onderverdelen.

Corona positief > rood > zone 2
Corona negatief > blauw > zone 1
Zorg medewerker > geel > zone 3 > maar mag niet naar zone 1 i.v.m. kruisbesmetting en mag ook niet naar huis/buiten/winkel, tenzij winkel/huis/buiten alleen voor zone 3 is.

Op deze manier hou je dus de zieke en gezonde personen uit elkaar en verdeel je alles in groepen die elkaar niet kunnen besmetten, maar hoe ze dit zien op een bevolking van 17 miljoen vraag ik mij ook af.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Het argument was toen dat jongeren onder de twintig "beperkt of nihil" bijdroegen aan verspreiding. Alleen moesten ze dat wel nog even onderzoeken in Brabant. Nu zijn ze opeens asociaal als ze samen de straat op gaan. Twee weken geleden zaten ze nog te lunchen in de aula met zijn honderden. Ik snap wel dat mensen er laks in zijn. Het virus is echt niet gemuteerd in die twee weken zodat jongeren opeens wel bijdragen aan verspreiding.
Het is ook niet alsof kinderen immuun zijn of *niets* bijdragen aan de verspreiding, natuurlijk. Het is minder verspreiding dan volwassenen omdat ze minder heftig ziek worden.
Dat kan zelfs een probleem zijn omdat ze nagenoeg asymptomatisch kunnen zijn en alsnog besmettelijk.

Anekdotisch, dus geen hard bewijs, maar een vriendin van mij heeft waarschijnlijk corona (al twee weken ziek).
Waar opgelopen? Vermoedelijk de KDV. Haar kinderen waren eerst ziek, zij een weekje later.
Kan natuurlijk gewoon een griepje zijn, maar de artsen in het ziekenhuis waar ze twee dagen lag vermoedden corona. En zij zelf (arts) vermoed het ook. Helaas niet getest, dus zeker weten doet ze het niet.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Eigenlijk laat de hele corona situatie zien dat je als land behoorlijk zelfvoorzienend moet zijn.

We hebben als één van de grootste fabrikanten van medische apparatuur binnen ons land (Philips) maar ze produceren in de VS. wat aansich een bevriende relatie is, maar wel bijzondere wetgeving kent betreffende het beschermen van het "land", de Defense Production Act.

We zijn compleet afhankelijk van andere landen als het gaat om mondkapjes en andere beschermingsmiddelen.

Eigenlijk laat de hele corona situatie zien dat we wel een kenniseconomie willen zijn, maar we niet moeten vergeten dat we ook een gezonde "eigen" productie in het land moeten houden.

Naast een kennisindustrie is een maakindustrie dus van levensbelang.

• Virtuozzo
  • Niet online
Keida schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Netjes uitgelegd, heel goed.
Verschil in zo'n klein land is wel opmerkelijk mbt verspreiding van het virus, en dat maakt het ook lastig denk ik om te begrijpen vanuit het zuiden hoe het nu in het noorden is en andersom.
Dat is een van de kenmerken van deze pandemie, de impact op de mens is enorm. Maar, de impact ervan op groepsdynamica is dusdanig breed dat er reëel risico is dat de impact op structuren en ons bestel van afspraken (die onze samenleving vormen) dermate diep wordt dat het fundament aangetast wordt. Een van die kenmerken is het opvallende potentieel bij de verspreiding om in te werken op subtiele verschillen in demografie, sociale geografie en zelfs cultureel-maatschappelijk gedrag. De effecten daarvan zijn significant, wat het juist zo moeilijk maakt om een "one shoe fits all" set maatregelen uit te werken.
Verhalen die we horen uit ziekenhuizen in het zuiden zijn af en toe extreem heftig, en dan is het heel bijzonder om de stilte voor de storm in eigen ziekenhuis te zien.
Misschien een ietwat directe of indringende vraag, hoe ervaar je dat perspectief van "ik zie die storm daar, ik zie de stilte hier". Is dat iets wat jullie delen, meenemen in voorbereiding?

De reden waarom ik het vraag, vanwege omstandigheden bij terugkeer van werk zit ik op het moment in België in quarantaine (dus niet in Nederland), gesprekken met mensen in het wit zijn zo ongeveer de orde van de dag. Zowel in België als in het Nederlandse, en dan primair in het zuiden van Nederland. Men zit daar inderdaad in de storm, als ik dan zie hoe een recovery omgewerkt wordt tot secondaire IC, men de reguliere verpleegafdelingen omzet naar opvang naar triage protocol, het is best heftig.

Een van de meest gehoorde opmerkingen daarbij is veelal de wens tot wat ruimte om de continu veranderende informatiestroom te kunnen verwerken terwijl het werk door blijft gaan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Ik vraag me iets af zonder ook maar enigsinds kritiek te hebben op ons zorgstelsel of op de verzorgende, want ik ben me bewust dat wij een van het beste zorgstelsel ter wereld hebben.

Volgens de NOS zijn er nu 1230 personen in totaal opgenomen en inmiddels is daar al weer een deel ontslagen uit het ziekenhuis.
hoe is het mogelijk dat met zo een geringe aantal het zorg personeel al zoveel moet overwerken en er nu al mensen overspannen beginnen te raken?
Als ik kijk maar hoeveel ziekenhuizen en verzorgende zijn, heb de aantallen niet opgezocht, maar ik schrik hier toch wel van en vraag dan wel af als het nu al zo een chaos is wat ze wel niet allemaal dadelijk staan te wachten als het nog verder oploop.

Ik vind het echt bizar die werkdruk bij iedereen, als ik kijk naar de aantallen.
Ik had echt wel verwacht dat we dit veel beter en vooral ook eerlijker hadden kunnen opvangen, ook al weet ik dat niemand dit zag aankomen..... Maar toch.
https://nos.nl/artikel/23...isopnames-tot-nu-toe.html

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:44:
Eigenlijk laat de hele corona situatie zien dat je als land behoorlijk zelfvoorzienend moet zijn.

We hebben als één van de grootste fabrikanten van medische apparatuur binnen ons land (Philips) maar ze produceren in de VS. wat aansich een bevriende relatie is, maar wel bijzondere wetgeving kent betreffende het beschermen van het "land", de Defense Production Act.

We zijn compleet afhankelijk van andere landen als het gaat om mondkapjes en andere beschermingsmiddelen.

Eigenlijk laat de hele corona situatie zien dat we wel een kenniseconomie willen zijn, maar we niet moeten vergeten dat we ook een gezonde "eigen" productie in het land moeten houden.

Qua voedselvoorziening (aardappels, groenten, vlees) zitten we wel aardig goed als ik me niet vergis.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tja, en dat is puur gedreven door kapitalisme en het daarbij belangrijke stukje van 'kostenbesparing'.

Produceren in eigen land is veel te duur, want tja, je hebt hier werknemers die ook daadwerkelijk rechten en CAO's hebben, dat is lastig, dus daarom maar uitbesteden aan landen die hun werknemers wat minder als mensen behandelen en wat meer als resources, en daardoor je productie een stuk goedkoper kunnen doen.

Je merkt nu dat het kapitalisme door die werkwijze gruwelijk het deksel op de neus krijgt.

• Virtuozzo
  • Niet online

Ja, Corona is een flinke les ten aanzien van de oh zo cruciale correlatie binnen reële economie voor potentieel van onderhoud, innovatie, stabiliteit & groei. De relatie MKB, productie, onderzoek, ontwikkeling. Een kennis economie is nota bene enkel mogelijk wanneer die relatie intact blijft en continu onderhouden wordt. Het is nu zichtbaar dat we - als we heel eerlijk willen zijn - al te dicht bij een punt zitten waarbij (net als in VS en VK) die relatie op de variabelen van MKB en productie gebroken dreigt te worden.

Let op het blindstaren op de "multinational" in dit alles als voorbeeld. Er is geen kennisindustrie zonder maakindustrie en die kennis komt uit de kringen waar gemaakt wordt. De spreekwoordelijke multinational is daarbij iets in de marge. Het is het MKB wat het fundament, de motor is.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Cheesy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Qua voedselvoorziening (aardappels, groenten, vlees) zitten we wel aardig goed als ik me niet vergis.
Nederland produceert veel meer eten dan we op kunnen eten inderdaad. Wat eigenlijk van de gekke is natuurlijk.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 20:57

Keida

dr.

Virtuozzo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Netjes uitgelegd, heel goed.

[...]

Misschien een ietwat directe of indringende vraag, hoe ervaar je dat perspectief van "ik zie die storm daar, ik zie de stilte hier". Is dat iets wat jullie delen, meenemen in voorbereiding?

De reden waarom ik het vraag, vanwege omstandigheden bij terugkeer van werk zit ik op het moment in België in quarantaine (dus niet in Nederland), gesprekken met mensen in het wit zijn zo ongeveer de orde van de dag. Zowel in België als in het Nederlandse, en dan primair in het zuiden van Nederland. Men zit daar inderdaad in de storm, als ik dan zie hoe een recovery omgewerkt wordt tot secondaire IC, men de reguliere verpleegafdelingen omzet naar opvang naar triage protocol, het is best heftig.

Een van de meest gehoorde opmerkingen daarbij is veelal de wens tot wat ruimte om de continu veranderende informatiestroom te kunnen verwerken terwijl het werk door blijft gaan.
Wij hebben het geluk gehad in Nederland, en in Noord-Nederland nu in het bijzonder, dat we alles aan (hebben) zien komen en (enigszins) zijn voorbereid. Al begrijp ik vanuit de zuidelijke ziekenhuizen dat je je niet kunt voorbereiden (geestelijk, lichamelijk en logistiek) op deze crisis.

Dit betekent dat wij al bijna 2 weken afgeschaald zijn, al lang geen electieve dingen meer doen (Behalve als het echt niet anders kan (bijv oncologische zorg)), en we elkaar op de hoogte houden, veel overleggen en 'worst case' scenarios bespreken en voorbereiden.Ook dit verandert per dag/week, maar ik heb het gevoel dat iedereen er alles aan doet om binnen de mogelijkheden die we hebben deze crisis te behandelen.

Er is dus ook een roep (als je dat bedoelt) naar iedereen die betrokken is om te delen hoe hij/zij zich voelt, problemen ervaart. Ook het machteloosheidsgevoel bijvoorbeeld; dat is best lastig. Niet alleen zitten wij niet in het zuiden en ervaren nog niet wat daar gebeurt (dat geeft machteloosheid) ,maar een deel van ons werkt ook thuis wat een dergelijk gevoel nog kan verergeren.

Al met al extreme situatie die nog wel even duurt. Misschien zelfs wel voor het noorden van het land nog wel langer (in tijd)...

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Slasher schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:24:
Zucht. Volgens mij is de speech van Grapperhaus nog niet bij de plaatselijke hermandad aangekomen.

Zag 3 motoragenten en 1 burger op elkaar klieken in het zonnetje bij het tankstation.

Wou nog een opmerking maken maar dacht laat maar.....
Hier geldt het principe: Bikers don't die, they just smell that way :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

TrailBlazer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Nederland produceert veel meer eten dan we op kunnen eten inderdaad. Wat eigenlijk van de gekke is natuurlijk.
Omdat? Waarom zouden we niet voor andere landen mogen produceren?
Wij halen onze vervoersbehoefte bijvoorbeeld uit andere landen.
(auto's, treinen, bussen etc.)

Voedsel is handel, net als alle andere zaken.
Dat we een productieoverschot hebben is helemaal niet erg, het gaat mij er in dit specifieke geval om dat het blijkt dat je als land je zorgketen van beneden tot boven moet kunnen controleren. We hebben een uitstekend zorgsysteem, maar het blijkt dat we afhankelijk zijn van ketenpartners uit het buitenland.

Daar zou je iets mee moeten doen, overigens heb ik het helemaal niet over multinationals, kleine ondernemers of MKB-ers kunnen hier ook in mee delen.

Het zou eigenlijk tot een omslag moeten leiden.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:34

Agent47

I always close my contracts.

Hier net de gemeente die het glas op haalt, gezellig met z'n 3 naast elkaar in het busje :O

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Virtuozzo
  • Niet online
michael3 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:45:
Ik vraag me iets af zonder ook maar enigsinds kritiek te hebben op ons zorgstelsel of op de verzorgende, want ik ben me bewust dat wij een van het beste zorgstelsel ter wereld hebben.

Volgens de NOS zijn er nu 1230 personen in totaal opgenomen en inmiddels is daar al weer een deel ontslagen uit het ziekenhuis.
hoe is het mogelijk dat met zo een geringe aantal het zorg personeel al zoveel moet overwerken en er nu al mensen overspannen beginnen te raken?
Als ik kijk maar hoeveel ziekenhuizen en verzorgende zijn, heb de aantallen niet opgezocht, maar ik schrik hier toch wel van en vraag dan wel af als het nu al zo een chaos is wat ze wel niet allemaal dadelijk staan te wachten als het nog verder oploop.

Ik vind het echt bizar die werkdruk bij iedereen, als ik kijk naar de aantallen.
Ik had echt wel verwacht dat we dit veel beter en vooral ook eerlijker hadden kunnen opvangen, ook al weet ik dat niemand dit zag aankomen..... Maar toch.
https://nos.nl/artikel/23...isopnames-tot-nu-toe.html
Als eerste, voorzichtig met cijfers. Zoals het RIVM ook duidelijk gemaakt heeft, laten we ons niet blindstaren op de getallen, laat het ons gedrag niet leiden.

Ja, de zorgsector is flink uitgekleed en flink gevuld geworden met bullshitbanen. Naar ik begrijp was dat al duidelijk in de zorg, nu helemaal. Maar, men is professional. Hoog opgeleid. Gelukkig nog weinig instroom van de uitgeklede HBO-V met karige curricula en gecompromitteerde opleidingen garde. Men heeft ook hart (juist dat, en dat is nu al sinds de herziening van het zorgstelsel de reden waarom het uitgekleed is kunnen worden).

Bij dit soort situatie schakelt men om naar volledig andere protocollen. Bijvoorbeeld de 12 uursdiensten. Totaal ander rooster. Daarbij wordt terdege gelet op het niet afbranden van de mensen die het werk doen. Men vult ook de rangen zo veel mogelijk met uitzendkrachten. En het appél aan mensen die gevlucht zijn uit de zorg om uit te helpen heeft ook impact.

Wat ik zie, wat ik hoor, men pakt het botweg aan. Dat is het werk. Daarbij gaat men verstandig en professioneel te werk. En ja, er vallen mensen uit. Maar men is zicht bewust dat dit geen sprint is, maar een marathon. Men is zich bewust van de noodzaak om het niet zover te laten komen dat de mens in de keten breekt.

Laat ik dit zeggen, ik hoop dat wanneer we de crisis langzaam beginnen te temmen (zoals gezegd, marathon) we ons precies dit soort vragen blijven herinneren en stellen.

Corona is een veeg uit de pan die ons menige les op tafel legt. Waaronder de enorme verstoring in onze perceptie ten aanzien van hoe welvaart geschapen én onderhouden wordt, waarom verdeling ervan mogelijk is en hoe noodzakelijk dat is - net zoals lessen van hoe dom het is om te bankieren op kenniseconomie en ideologische curricula terwijl de grote correlatie van MKB/Onderzoek/Ontwikkeling/Productie breekt.

• Razr
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:59:
Hier net de gemeente die het glas op haalt, gezellig met z'n 3 naast elkaar in het busje :O
Soms kan het ook gewoon niet anders toch? In de zorg idem dito, twee politieagenten naast elkaar in de auto lopen ook meer risico etc. Laten we niet te veel spijkers op laag water gaan zoeken nu.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:34

Agent47

I always close my contracts.

Razr schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Soms kan het ook gewoon niet anders toch? In de zorg idem dito, twee politieagenten naast elkaar in de auto lopen ook meer risico etc. Laten we niet te veel spijkers op laag water gaan zoeken nu.
Je hebt ook echt 3 mensen nodig om glas in een bak te gooien. Kan makkelijk met z'n 2 en dan 1 stoel er tussen leeg laten?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• leekers
Quote uit het AD

Supermarktconcern Jumbo stelt per direct een deurbeleid in. Per tien vierkante meter vloeroppervlak mag er maximaal één klant in de winkel. Zo mag bijvoorbeeld een winkel met duizend vierkante meter vloeroppervlak niet meer dan honderd klanten binnen hebben.

https://www.ad.nl/koken-e...vierkante-meter~ac6818f6/

"Beautiful Clean Coal"

• ThatsHollywood
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Je hebt ook echt 3 mensen nodig om glas in een bak te gooien. Kan makkelijk met z'n 2 en dan 1 stoel er tussen leeg laten?
Vanaf de bank makkelijk oordelen. Deze beroepen kan vaak niet anders, en als je een dienst van 12 uur draait dit constant vol te houden is ook praktisch onmogelijk.

• Virtuozzo
  • Niet online
Keida schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Wij hebben het geluk gehad in Nederland, en in Noord-Nederland nu in het bijzonder, dat we alles aan (hebben) zien komen en (enigszins) zijn voorbereid. Al begrijp ik vanuit de zuidelijke ziekenhuizen dat je je niet kunt voorbereiden (geestelijk, lichamelijk en logistiek) op deze crisis.
Ja, dat signaal krijg ik ook.
Dit betekent dat wij al bijna 2 weken afgeschaald zijn, al lang geen electieve dingen meer doen (Behalve als het echt niet anders kan (bijv oncologische zorg)), en we elkaar op de hoogte houden, veel overleggen en 'worst case' scenarios bespreken en voorbereiden.Ook dit verandert per dag/week, maar ik heb het gevoel dat iedereen er alles aan doet om binnen de mogelijkheden die we hebben deze crisis te behandelen.
Een SEH arts gaf in gesprek een nogal boude uitspraak. "No plan survives contact with the enemy. But people who know how to be prepared may".
Er is dus ook een roep (als je dat bedoelt) naar iedereen die betrokken is om te delen hoe hij/zij zich voelt, problemen ervaart. Ook het machteloosheidsgevoel bijvoorbeeld; dat is best lastig. Niet alleen zitten wij niet in het zuiden en ervaren nog niet wat daar gebeurt (dat geeft machteloosheid) ,maar een deel van ons werkt ook thuis wat een dergelijk gevoel nog kan verergeren.
Ja, inderdaad. Want dat is iets wat ik hier merk, en wat ik daar hoor. Wat beïnvloed wordt door gebrek aan tijd om te verwerken. Een verpleegkundige zei me bijvoorbeeld dat ondanks het gevoel van machteloosheid ze het zich niet kon veroorloven om een automaat te worden. Want in haar omstandigheden - corona heeft klaarblijkelijk een heel eigen soort impact - zit daar het potentieel van fouten maken.
Al met al extreme situatie die nog wel even duurt. Misschien zelfs wel voor het noorden van het land nog wel langer (in tijd)...
Marathon, ja. Nu heb ik wel vertrouwen dat we er doorheen komen. Het zal wel aanpassingen vereisen in al ons gedrag. Ben voorzichtig, en hoe vreemd het ook misschien klinkt, bouw op rust en tijd met elkaar.

• Robertdj
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:59:
We moeten wel realistisch blijven, die gasten zitten de hele dag al op elkaars lip, denk niet dat het busritje het verschil gaat maken.
Pagina: 1 ... 75 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.

Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school

~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]