Keida schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:32:
[...]
De situatie hier in het Noorden van het Land is volstrekt anders dan in Brabant/Limburg/Zuid-Holland/Utrecht.
Er zijn hier nog maar zeer beperkt 'eigen/lokale' Corona besmettingen/zieken.
Er liggen vooral nu patienten op de IC vanuit Brabant
Deze beperkte verspreiding rechtvaardigt nu nog Search and Isolate strategie, zoals dat in Nederland ook begon. We verwachten in het noorden pas over 2 weken de piek..
Overigens kan het UMCG juist zo veel testen omdat niet testmethode van Roche wordt gebruikt maar meerdere platforms, daardoor minder afhankelijk van 1 provider.
Netjes uitgelegd, heel goed.
Verschil in zo'n klein land is wel opmerkelijk mbt verspreiding van het virus, en dat maakt het ook lastig denk ik om te begrijpen vanuit het zuiden hoe het nu in het noorden is en andersom.
Dat is een van de kenmerken van deze pandemie, de impact op de mens is enorm. Maar, de impact ervan op groepsdynamica is dusdanig breed dat er reëel risico is dat de impact op structuren en ons bestel van afspraken (die onze samenleving vormen) dermate diep wordt dat het fundament aangetast wordt. Een van die kenmerken is het opvallende potentieel bij de verspreiding om in te werken op subtiele verschillen in demografie, sociale geografie en zelfs cultureel-maatschappelijk gedrag. De effecten daarvan zijn significant, wat het juist zo moeilijk maakt om een "one shoe fits all" set maatregelen uit te werken.
Verhalen die we horen uit ziekenhuizen in het zuiden zijn af en toe extreem heftig, en dan is het heel bijzonder om de stilte voor de storm in eigen ziekenhuis te zien.
Misschien een ietwat directe of indringende vraag, hoe ervaar je dat perspectief van "ik zie die storm daar, ik zie de stilte hier". Is dat iets wat jullie delen, meenemen in voorbereiding?
De reden waarom ik het vraag, vanwege omstandigheden bij terugkeer van werk zit ik op het moment in België in quarantaine (dus niet in Nederland), gesprekken met mensen in het wit zijn zo ongeveer de orde van de dag. Zowel in België als in het Nederlandse, en dan primair in het zuiden van Nederland. Men zit daar inderdaad in de storm, als ik dan zie hoe een recovery omgewerkt wordt tot secondaire IC, men de reguliere verpleegafdelingen omzet naar opvang naar triage protocol, het is best heftig.
Een van de meest gehoorde opmerkingen daarbij is veelal de wens tot wat ruimte om de continu veranderende informatiestroom te kunnen verwerken terwijl het werk door blijft gaan.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.