Coronavirus Slowchat Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 96 Laatste
Acties:
  • 348.792 views

Onderwerpen

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 13:06
Standeman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Ik denk dat daarom vanavond wel verdere maatregelen worden genomen. Voornamelijk in de handhaving, want daar kan je de meeste meters maken. Laaghangend fruit zeg maar. Daar ben ik meer voor dan voor het sluiten van stranden en natuurgebieden.

Maar er zijn altijd mensen zoals @co2301 die blijkbaar zichzelf helemaal afsluiten en iedereen veroordeelt die niet exact hetzelfde doen als zijzelf. Ik hou gewoon de richtlijnen van het RIVM aan en het liefst x 10. Maar straks weer even boodschappen doen, aangezien ik niet 30.000 rollen toiletpapier heb gehamsterd. Een veel hoger risico dan een uurtje strand.
* Die blijkbaar wel adviezen van instanties en overheid naleven.
FTFY.

Maar goed, sla eens een krant open, of kijk nieuwsuur oid. Ik ben niet de enige die er zo over denkt. Gewoon lekker eigenwijs naar het strand blijven gaan en dan volgende week janken als de IC bedjes vol zijn.

https://www.nu.nl/coronav...niet-naar-het-strand.html

Voor nu laat ik het hier maar bij, voordat we compleet op de man gaan spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door co2301 op 23-03-2020 15:52 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PWM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:41:
[...]
Maar zijn het er geen paar? Misschien zijn het er 200.000 en doet 16.800.000 het wel. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk zich debiel gedragen. Een paar duizend in het Vondelpark, paar duizend op het strand een paar 100 in het Amsterdamse bos. Uiteindelijk gaat dat de aantallen niet zijn.
Nou stel dat het er 200.000 zijn die thuis nog een gezin hebben of bij vrienden/familie langs gaan waardoor het er plotseling een 500.000 zijn. Zeg dat 10% besmet raakt en daarvan weer 20% naar het ziekenhuis moet. Je hebt dan plotseling 10k mensen extra in het ziekenhuis buiten de besmettingen die er standaard al zijn. Met 1500 IC bedden hoeven het er maar een paar 100 extra te zijn om het verschil te maken tussen iedereen te behandelen en mensen bewust dood te moeten laten gaan.

Bedenk even dat er in totaal ongeveer 1.5 miljoen mensen carnaval vieren. Tijdens carnaval zelf waren er nog maar een paar mensen besmet tijdens carnaval en we hebben nu een grote piek daarvan te pakken. Zeg dus dat er nu 10 keer zoveel mensen besmet zijn (heel voorzichtige schatting) en je ziet dat die 200k gevallen van nu dus kunnen zorgen voor een soortgelijke piek. Lijkt me nogal logisch dat je het dan dus niet over een paar gevallen hebt, maar simpelweg over een groot probleem.

[removed]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Player1S schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Als er door de corona crisis toch veel horeca gelegenheden omvallen ondanks de aangekondigde steun zou je verwachten dat er na de crisis ook weer veel nieuwe voor terug gaan komen. Maar dat is geen voldongen feit.
Er zijn in de steden, maar ook in de dorpjes, nog heel veel kroegjes, waar de eigenaar zelf achter de bar staat elke dag. Er komen veel stamgasten elke dag en de eigenaar haalt er precies zijn salaris uit.

Als die omvallen, komt er echt niks terug.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Net bij de Lidl geweest. Afstand houden is voor veel mensen nog een probleem. Heb meer dan 10x moeten zeggen dat men niet zo dicht bij me moet gaan staan. Vooral bij de kassa staan ze gewoon direct naast elkaar. Staan sommigen je dom aan te kijken alsof ze een Willen en zeggen waar heb jij het over..

Moet zeggen normaal kom ik bij de ah of jumbo. Daar wordt door het winkelend publiek beter de 1,5 meter aangehouden dan in de Lidl.

You only live once, so enjoy the ride.

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:20
Spollie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:38:
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen blijkbaar zo weinig reserves hebben dat ze na 1 maand zonder inkomen al in de problemen komen.
Misschien omdat niet iedereen zo veel verdient dat men hiervan een substantieel deel apart kunnen zetten elke maand om een buffer op te bouwen.

Of andere lasten hebben of in een andere situatie zitten als jij....

Niet zo kortzichtig svp

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11 14:45
ijdod schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Die benauwdheid hoor ik meer. Dat is voor de meeste mensen die ik ken niet een normaal griep/verkoudheid symptoom.
Hier ook benauwd. Nu iets langer dan een weekje (8 dagen).
Soms wat uren minder last, soms wat meer. Slaap wel goed, kan normaal praten zonder problemen.
Wel irritant. Gisteren idee dat het iets beter ging, vandaag niet.

Verder 0 klachten, gelukkig.

[ Voor 3% gewijzigd door RiCk op 23-03-2020 15:52 ]

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:30
alexbl69 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:48:
[Afbeelding]

De eerste keer dat we breken met het 'Italië-scenario'. Hopelijk weten we deze lijn vast te houden.

Brondocument (met meer info): https://drive.google.com/...DyGph04rrKSMiariYNDKz4zPt
Mag ik je wijzen op dat de media nu meerdere situaties hebben uitgelegd en dat een directe vergelijking eigenlijk zinloos is?

Voorbeeld: https://www.ad.nl/dossier...8a86940eb8b906018633ab787

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-11 03:13
Player1S schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Als er door de corona crisis toch veel horeca gelegenheden omvallen ondanks de aangekondigde steun zou je verwachten dat er na de crisis ook weer veel nieuwe voor terug gaan komen. Maar dat is geen voldongen feit.

Wij hebben veel klanten in de horeca dus ons klantenbestand kan flink uitgedund raken dus minder werk en minder inkomsten. Met gevolg dat mijn baan op de tocht kan komen te staan.
Tenzij er ook weer veel nieuwe voor terug komen.
Moet jij eens opletten hoeveel chinese eigenaren horeca straks gaat hebben, geld zat om omgevallen bedrijven op te kopen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Magicw00b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Wat jij hier lijkt te vergeten is dat niet heel Nederland uit de randstad bestaat. Ik heb gisteren ook 1,5 uur gewandeld. welgeteld 4 mensen tegen gekomen. Die zich ook netjes aan die 1,5 meter afstand hielden. Wat is het probleem? Ik kan hier uren wandelen zonder ook maar dichter dan 3-4 meter bij iemand in de buurt te komen. Het grote probleem waren afgelopen weekend de randstedelingen die hutjemutje op elkaar wonen en naar de BEKENDE stranden en bossen in de regio gingen. Nederland is groter dan dat.
Ik woon letterlijk middenin de randstad (Zoetermeer), en ik kan hier zo een natuurgebied in lopen. Dus zelfs 'randstad' is al een te ruime omschrijving. Denk dat het vooral geldt voor de grote steden (Den Haag ==> Scheveningen, Amsterdam ==> Zandvoort).

Maar goed, hoe het komt, komt het, van mij mogen ze elke dag een NL alert sturen om top of mind te blijven. Dat blijft een beetje het probleem van deze onzichtbare vijand.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
worldfastest schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:50:
Net bij de Lidl geweest. Afstand houden is voor veel mensen nog een probleem. Heb meer dan 10x moeten zeggen dat men niet zo dicht bij me moet gaan staan. Vooral bij de kassa staan ze gewoon direct naast elkaar. Staan sommigen je dom aan te kijken alsof ze een Willen en zeggen waar heb jij het over..

Moet zeggen normaal kom ik bij de ah of jumbo. Daar wordt door het winkelend publiek beter de 1,5 meter aangehouden dan in de Lidl.
Bij de kassa vóór je karretje gaan staan en zelf 1,5 meter afstand houden tot jouw voorganger is een effectief middel om afstand te houden bij de kassa.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@worldfastest LIDL kom ik inderdaad al een dag of 10 niet meer - hele gezinnen dier er toen aan het shoppen waren etc. De grote AH XL in Muiden mijdt ik ook (teveel hetzelfde volk uit Amsterdam). Bij de kleinere supers in de buurt is het rustiger en dringen de mensen veel minder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TWeaKLeGeND
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen blijkbaar zo weinig reserves hebben dat ze na 1 maand zonder inkomen al in de problemen komen.
Na deze crisis, zou het verstandig zijn, om eens in gesprek te gaan met mensen buiten je vaste kring. Dan ga je steeds meer dingen bijzonder vinden, op een andere manier ;)

Ff serieus, er zijn genoeg mensen die al de 2e-3e week van de maand MET inkomen moeite hebben met rondkomen, dat fenomeen is je serieus onbekend?

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Natuurlijk te vroeg om daar iets over te zeggen, hopelijk eind van de week een positieve trend.

Wat me vooral opvalt is Spanje, damn... Als dat zo doorgaat :/

[...]

Minimaliseren != voorkomen...

Die mevrouw in de supermarkt, contact moment tot minimum beperken, zo klein mogelijk risico lopen. Alleen het karretje even aanraken is al weer minder gevaarlijk dan alles aanraken. Etc.

Net als met naar buiten gaan, nee je hoeft niet perse 24/7 binnen te zitten. Maar er is verschil tussen even een ommetje maken, frisse lucht, etc om 'bij te komen'. En 'ach, ik ga met het gezin naar het strand want ja... je kan toch niet binnen zitten de hele dag. En ach, neem ik pietje en jantje van de vrienden ook wel mee. En als we er dan toch zijn, nemen we wel wat bij de viskraam. En ach, wij zijn gezond dus zo'n vaart zal het niet lopen'.

Om vervolgens in de supermarkt, waarschijnlijk zonder handen te wassen, lekker rond te wandelen (met zijn 2en) en alles weer aan te raken.

De huidige maatregelen helpen al enorm natuurlijk, als ik op straat kijk en hoe velen ermee omgaan. Maar het gevaar is wel dat het alsnog snel kan gaaan als teveel mensen het negeren en hun eigen gang gaan want 'herd immunity opnouwen, derp derp derp'.

Alles is erop gericht besmettingen te minimaliseren en de zorg draaiende te houden... Als iedereen daar nou zijn steentje aan bijdraagt is het lastig, maar niet ondraaglijk. Als teveel mensen dat niet doen en het echt een lockdown wordt, gaat het meer naar ondraaglijk.
Even ter info. Ik ben het 100% met je eens hoor. Het voorbeeld was alleen bedoeld om aan te geven hoe snel je in een onbewaakt ogenblik toch de fout in gaat zonder dat je het in de gaten hebt. Wat jij zegt is precies wat ik bedoel.

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Bij de kassa vóór je karretje gaan staan en zelf 1,5 meter afstand houden tot jouw voorganger is een effectief middel om afstand te houden bij de kassa.
Alleen oppassen dat ze je wc-papier niet stelen.. :) Verder een prima idee, doe ik zelf ook.

[ Voor 5% gewijzigd door xantos op 23-03-2020 15:56 ]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Hmmm twijfel...

Overigens ga ik met de kinderen ook gewoon naar het park hierachter. We zieken een rustig stuk op zonder mensen waar ze even rond kunnen rennen.
Daarna weer naar huis.

Waar ik veel meer moeite mee heb is naar de supermarkt gaan, echt die mensen die de strepen negeren. Ik zit ieder bezoek wel weer ruszie te maken met mensen die in mijn nek staan te hijgen...
Goede voorzorgsmaatregelen werken het beste.
Maskers helpen enigszins mocht je naar een drukke plek moeten....zoals ziekenhuis of arts.

Met mijn kleine loop ik naar het park van de uni. Die zit potdicht geen hond meer te zien, de kleine kan daar lekker rondrennen en ballen met papa. En daar wordt ook geen masker gedragen.
Hij speelt wel lekker met zijn masker om eraan te wennen, mocht het ooit nodig blijken....

Standaard regels als afstand houden, bij thuiskomst buitenschoenen in de hal laten eventueel een vochtige (chloor-)mat ter desinfektie en direkt handen meer dan 20 seconden met zeep wassen werken effectief.

Het is meer gewenning aan hygiene maatregelen wat voor de lange duur preventief helpt.

In mijn optiek werkt in Azie de masker juist goed omdat het ook voorkomt dat 'ongedetecteerde' geïnfecteerden anderen besmetten.
De wijze waarop namelijk de meesten een masker dragen....reduceert de effectiviteit,dus de effectiviteit bij de meesten is 0.

• Mfpower
  • Laatst online: 10-11 15:31

Mfpower

In dubio

Hier ook benauwdheid en malaise sinds gisteren. Mijn vrouw ook. Ik heb geen verhoging mijn vrouw wel. Kinderen allemaal snotterig en verhoging. We zijn dus maar in zelf isolatie gegaan. Wat zou een test toch fijn zijn, al was het maar voor de duidelijkheid. Blij dat we een voorraadje boodschappen hadden ingeslagen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
xantos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Alleen oppassen dat ze je wc-papier niet stelen.. :)
Gewoon zeggen dat je de verpakking hebt afgelikt, dan laten ze dat wel :)

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:06
RiCk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Soms wat uren minder last, soms wat meer. Slaap wel goed, kan normaal praten zonder problemen.

Ik heb zelf (nog) geen last, maar wel paar blogs gelezen van mensen met Corona en dan lees je deze verschijnselen ook idd. Benauwdheid en ook wat jij zegt dat het dan een dag weer beter gaat dat mensen idee krijgen dat het aan de beterende hand is, maar de dag erna voelen ze zich weer beroerd. Dus rustig aan doen en beterschap hier aan iedereen die klachten heeft!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Tehh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:52:
[...]

_/-\o_ Als ze te dicht op mij gaan staan...knipoog ik eerst naar de kassiere om dan even pardoes te hoesten.
Werkt ook super.....

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tehh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Gewoon zeggen dat je de verpakking hebt afgelikt, dan laten ze dat wel :)
#coronachallenge :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TWeaKLeGeND
Magicw00b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Wat jij hier lijkt te vergeten is dat niet heel Nederland uit de randstad bestaat. Ik heb gisteren ook 1,5 uur gewandeld. welgeteld 4 mensen tegen gekomen. Die zich ook netjes aan die 1,5 meter afstand hielden. Wat is het probleem? Ik kan hier uren wandelen zonder ook maar dichter dan 3-4 meter bij iemand in de buurt te komen. Het grote probleem waren afgelopen weekend de randstedelingen die hutjemutje op elkaar wonen en naar de BEKENDE stranden en bossen in de regio gingen. Nederland is groter dan dat.
Ik woon in Rotterdam en kan probleemloos 5+ meter afstand houden, ritje Scheveningen zit er niet in maar ook in en om de grote steden is er momenteel nog de mogelijkheid je buiten voldoende af te zonderen. (1,5 meter zie ik als voldoende voor noodzaak, zoals boodschappen doen, wil je recreatief gaan wandelen of sporten dan mag je van mij er wat extra meters bij optellen, lukt dat niet, ga naar huis)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit de tabellen van Nederland te bekijken van de sterfgevallen.
52,1% had onderliggend lijden
5,2% had geen onderliggend lijden
42,7% is het onbekend of er sprake was van onderliggend lijden

Ik denk dat het bij die 42,7% niet doorgegeven is?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

kwakzalver schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:58:
[...]

_/-\o_ Als ze te dicht op mij gaan staan...knipoog ik eerst naar de kassiere om dan even pardoes te hoesten.
Werkt ook super.....
En dan blijk je een asymptomatische drager te zijn en hoest je het er lekker uit 8)7.

Zelfde gaan we krijgen met hooikoorts patiënten die denken dat niezen vanwege hooikoorts niet gevaarlijk is...

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:56

Megalodon86

Enzyme X

eamelink schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:03:
[...]

En dan blijk je een asymptomatische drager te zijn en hoest je het er lekker uit 8)7.
Niet zo deftig. Maar aan de andere kant; advies is afstand houden dus toch beetje eigen schuld dan. Al helpt het in het groter geheel voor geen meter zo. Beter om verstandig te doen allemaal.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

anandus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:00:

Waarschijnlijk dus (geen idee of dat statistisch verantwoord is) zou ik ze uit de verdeling weghalen voor nu. Dan krijg je 52/521*100 is grofweg 10% zonder onderliggend lijden.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Zelfde gaan we krijgen met hooikoorts patiënten die denken dat niezen vanwege hooikoorts niet gevaarlijk is...
Asymptomatische verspreiding ga je gewoon niet voorkomen tenzij je iedereen in een luchtdichte cel opsluit. Je kan het hooguit proberen te beperken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:46

gws24

Thinking is hard!

alexbl69 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:48:
[Afbeelding]

De eerste keer dat we breken met het 'Italië-scenario'. Hopelijk weten we deze lijn vast te houden.

Brondocument (met meer info): https://drive.google.com/...DyGph04rrKSMiariYNDKz4zPt
Heb je dit artikel al gezien? https://www.ad.nl/binnenl...-kenners-erover~a2665ea2/

EDIT: te laat, was hierboven al een keer gepost door @Sir_Lion

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 23-03-2020 16:09 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
franssie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Waarschijnlijk dus (geen idee of dat statistisch verantwoord is) zou ik ze uit de verdeling weghalen voor nu. Dan krijg je 52/521*100 is grofweg 10% zonder onderliggend lijden.
Dat zou ik niet doen, van misschien heeft die 42% ook gewoon onderliggend lijden.
Ook is de sample size eigenlijk nog te klein om er echt iets uit te halen.
En het kan zijn dat die 5% een onderliggend lijden had dat gewoon niet bekend is (of "gewoon oud").
Of inderdaad 5% á 10% van de sterfgevallen hadden niets.
We weten het niet en moeten er niet teveel conclusies aan verbinden.

Ik vond gewoon dat "onbekend" opvallend, vandaar dat ik het postte :)
Maar ik vermoed dus dat het niet genoteerd of doorgegeven is.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 23-03-2020 16:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:12
worldfastest schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:50:

Dit was mijn ervaring ook gisteren. In meerdere winkels geweest en overal hetzelfde verhaal..
Mensen lopen vlak langs je, komen bijna tegen je aan staan, willen over je heen gaan hangen etc etc..
Wanneer je vraagt of ze afstand willen houden kijken ze je aan alsof je een debiel bent :+

Te bizar voor woorden..

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 20:53

tijmeng

Panasonic 7J

sjorremans schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Dit was mijn ervaring ook gisteren. In meerdere winkels geweest en overal hetzelfde verhaal..
Mensen lopen vlak langs je, komen bijna tegen je aan staan, willen over je heen gaan hangen etc etc..
Wanneer je vraagt of ze afstand willen houden kijken ze je aan alsof je een debiel bent :+

Te bizar voor woorden..
gewoon met een mondkapje en luid (nep) hoestend boodschapjes doen... komt niemand bij je in de buurt

Bensimpel

Positieve meneer

hmm, meeste mensen hebben dus al klachten, maarja dit virus kan ook permanente schade opleveren voor jonge longen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tijmeng schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:11:
[...]

gewoon met een mondkapje en luid (nep) hoestend boodschapjes doen... komt niemand bij je in de buurt
Daar mogen ze je wat mij betreft ook gezellig voor mee naar het bureau nemen...

Beetje in het kader van:
https://www.om.nl/actueel...n-met-corona-10-weken-cel

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 23-03-2020 16:13 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Daar mogen ze je wat mij betreft ook gezellig voor mee naar het bureau nemen...

Beetje in het kader van:
https://www.om.nl/actueel...n-met-corona-10-weken-cel
Voor welke aanklacht precies? Vervelend doen omdat andere mensen schijt hebben aan regels?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:06:
[...]
Heb je dit artikel al gezien? https://www.ad.nl/binnenl...-kenners-erover~a2665ea2/

EDIT: te laat, was hierboven al een keer gepost door @Sir_Lion
uit dit artikel:
Als deze mensen het coronavirus krijgen en ook al andere ernstige ziektes hebben dan is het hier meer geaccepteerd om deze patiënten geen kunstmatige beademing meer te geven en hen die lijdensweg te besparen. ,,Dat zou kunnen betekenen dat wij misschien wat eerder doden hebben, dan in andere landen, waar langer wordt doorbehandeld.’’
En dat is echt een verschil tussen het Noorden en het Zuiden van de EU (en ik zeg dat zonder waardeoordeel want ik heb nog steeds diep respect voor het Spaanse team dat mijn vader in leven hield waar hij in NL waarschijnlijk was afgekoppeld - maar het lijden is ook wel iets wat dan weer rare hoop geeft).

Maar ik denk echt dat dat een verschil maakt in de cijfers. En toch (al zou je het niet denken) is de schoonheid in Nederland beter dan in Italië, ook het Noorden (gebaseerd op onze eigen waarnemingen tijdens bezoeken van Noord Italië waar we soms echt schrokken van de viezigheid achter de blinkende gevels).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

Ik heb ze op mijn werk ook maar even uitgelegd dat verkoudheids- en hooikoortsklachten inhoudt dat je veelvuldig met je handen aan je neus/gezicht zit, en dat dat voor niemand enige garantie biedt op virusvrij blijven. Niet voor jou zelf, maar ook niet voor anderen.

Merkwaardig hoe lastig het voor veel mensen om te begrijpen dat thuisblijven sowieso beter is dan naar je werk gaan.

OV, allerlei plekken, apparaten etc. waar anderen aan zitten (koffieapparaat, servies, bestek, printers, toetsenborden - sowieso de smerigste dingen op elke werkplek! - beeldschermen, etc., etc.), je kunt bij slechts één drager in de ruimte gewoon vrijwel niet voorkomen dat je een keer besmet raakt of iemand besmet.

Daar gaat geen handen-desinfectant of 100x handenwassen iets aan kunnen doen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wordt er niet een hele grote fout gemaakt met het "uitspreiden" van coronapatienten uit Brabant over de rest van het land? Ik kwam vandaag 5 ambulances tegen op de snelweg richting het noorden. Het probleem hiermee is dat die mensen wekenlang op de intensive care moeten blijven, en als over een paar dagen alle intensive cares uitpuilen, is er voor de mensen in andere provincies geen plek meer.
Daar komt bij dat zo'n 30% van de besmette gevallen in de zorg werkt, en er dus ongetwijfeld meer mensen besmet gaan raken door het verspreiden van patienten.
Het zou toch veel beter zijn om ze te concentreren i.p.v. te verspreiden? Zeg maar zoals China direct deed met hun noodziekenhuis, en waar ze in Berlijn nu ook aan werken met de bouw van een nieuw ziekenhuis.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 11:45
Toen de pleuris uitbrak hoorde ik al verhalen dat de tabak opraakte op sommige plekken. Zo ook vandaag het geval bij ons in de buurt. Normale pakken tabak is er nog wel maar ik haal potten tabak. Dat is bij mij al op en moest de stad in om het te kunnen kopen. Ik was 1 van de laatsten die het nog kon halen.

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
polopolo150 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:15:
Toen de pleuris uitbrak hoorde ik al verhalen dat de tabak opraakte op sommige plekken. Zo ook vandaag het geval bij ons in de buurt. Normale pakken tabak is er nog wel maar ik haal potten tabak. Dat is bij mij al op en moest de stad in om het te kunnen kopen. Ik was 1 van de laatsten die het nog kon.
wees blij, op deze manier helpt de corona jou juist mogelijk langer te leven....

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Toen de pleuris uitbrak hoorde ik al verhalen dat de tabak opraakte op sommige plekken. Zo ook vandaag het geval bij ons in de buurt. Normale pakken tabak is er nog wel maar ik haal potten tabak. Dat is bij mij al op en moest de stad in om het te kunnen kopen. Ik was 1 van de laatsten die het nog kon halen.
Tabak + Corona = 8)7

mooi moment om te stoppen man :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:37:
[...]

ik weet niet wat voor deur jij hebt maar mijn houten deur last heel lastig :)
Ken je die metalen anti-inbraakstrips ? Schroef die op deur en kozijn en las ze aan elkaar...
Uiteraard ook de te gebruiken bouten en moeren aan elkander lassen.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 11:45
groggy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:16:
[...]

wees blij, op deze manier helpt de corona jou juist mogelijk langer te leven....
Dit soort commentaar mag wat mij betreft achterwegen gehouden worden. :Y

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stresstak schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:17:
[...]

Ken je die metalen anti-inbraakstrips ? Schroef die op deur en kozijn en las ze aan elkaar...
Uiteraard ook de te gebruiken bouten en moeren aan elkander lassen.
En dan zet ik een circkelzaag in de deur of een paar keer flink beuken en die deur geeft echt wel mee.

In China werkt dat omdat die deur dichtlassen redelijk symbolisch is. Want als je ook maar een poging doet om daar uit te breken, dan zijn de volgende stukjes metaal voor jou bedoeld en niet voor de deur.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 23-03-2020 16:20 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RemcoDelft schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:14:
Wordt er niet een hele grote fout gemaakt met het "uitspreiden" van coronapatienten uit Brabant over de rest van het land? Ik kwam vandaag 5 ambulances tegen op de snelweg richting het noorden. Het probleem hiermee is dat die mensen wekenlang op de intensive care moeten blijven, en als over een paar dagen alle intensive cares uitpuilen, is er voor de mensen in andere provincies geen plek meer.
Daar komt bij dat zo'n 30% van de besmette gevallen in de zorg werkt, en er dus ongetwijfeld meer mensen besmet gaan raken door het verspreiden van patienten.
Het zou toch veel beter zijn om ze te concentreren i.p.v. te verspreiden? Zeg maar zoals China direct deed met hun noodziekenhuis, en waar ze in Berlijn nu ook aan werken met de bouw van een nieuw ziekenhuis.
Hoewel isoleren werkt op korte termijn, werkt solidariteit op langere termijn ook. Laten we als land tenminste solidair en sociaal zijn en schouder aan - 2 meter afstand - schouder er voor gaan om de schade te beperken maar ook de menselijkheid in het vaandel te houden.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:26
Het probleem is de benodigde apparatuur. Of je nou de patiënten naar de apparatuur of de apparatuur naar de patiënten brengt, maakt voor het geheel geen verschil.

Of wil je dat iedere provincie zorgdraagt voor z'n eigen patiënten en dat patiënten uit Brabant nu pech hebben, omdat de ic's daar volzitten, ook al is er elders plek?

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Brabant zit al aan de max of bijna. Die moeten wel off-loaden anders is daar geen ruimte meer voor :(

• gws24

gws24

Thinking is hard!

franssie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:14:
[...]
En dat is echt een verschil tussen het Noorden en het Zuiden van de EU (en ik zeg dat zonder waardeoordeel want ik heb nog steeds diep respect voor het Spaanse team dat mijn vader in leven hield waar hij in NL waarschijnlijk was afgekoppeld - maar het lijden is ook wel iets wat dan weer rare hoop geeft).

Maar ik denk echt dat dat een verschil maakt in de cijfers. En toch (al zou je het niet denken) is de schoonheid in Nederland beter dan in Italië, ook het Noorden (gebaseerd op onze eigen waarnemingen tijdens bezoeken van Noord Italië waar we soms echt schrokken van de viezigheid achter de blinkende gevels).
Dat is inderdaad ook een verschil, dat zie je ook terug aan het aantal overlijdens in de ic op het totaal hier in NL. Nog een ander artikel voor wie het wil lezen over modelleren van een epidemie en waarom je dat niet op een bierviltje (of excel sheet) moet doen: https://www.nrc.nl/nieuws...-bierviltje-doet-a3994580. Modelleur van het RIVM en diverse andere wetenschappers aan het woord.
Ze zeggen het stuk voor stuk, de vijf wetenschappers die NRC voor dit artikel sprak, allemaal gespecialiseerd in modellering van uitbraken van infectieziekten. Zonder wiskundige modellen is de verspreiding van een infectieziekte niet te voorspellen, en is het effect van een maatregel niet door te rekenen. Bierviltjesberekeningen op Twitter werken niet in een hypercomplexe werkelijkheid waarin ziektes anders uitpakken per leeftijd, geslacht of bevolking. In een wereld waarin virussen hun eigen verspreidingssnelheid veranderen, omdat ze dwingen tot ander gedrag, of hun eigen dragers uitroeien, lopen lijnen niet recht. Het barst van de onverwachte drempelwaardes, zelfversnellende effecten en elkaar versterkende parameters.
De grootste bak data die in de RIVM-modellen gaat, komt van een omvangrijke Nederlandse studie uit 2017. Daarin staat, uitgesplitst op geslacht en leeftijd, wie met wie contact heeft, hoe vaak, in welke context en hoe lang. Wallinga: „Die set is heel belangrijk.” Uit die studie blijkt bijvoorbeeld dat mensen gemiddeld twaalf contacten hebben per dag, het overgrote deel met leeftijdgenoten. Dat contact vindt, grosso modo, voor een derde thuis plaats, een derde op het werk of school en een derde in het openbare leven, zoals in cafés en sportclubs.

Met die data kan het RIVM ineens aan heel veel knoppen draaien. Wil je weten wat er gebeurt als je de cafés sluit, dan haal je die leeftijdscategorieën en contacten eruit. Het effect van sluiting van de crèches kan heel gericht berekend, idem voor thuiswerken, waarbij je de thuiscontacten dan wel moet opschroeven.
offtopic:
dit artikel is al wel eerder gedeeld maar ik vind hem dermate belangrijk dat ik het toch weer doe

[ Voor 17% gewijzigd door gws24 op 23-03-2020 16:26 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:18:
[...]

En dan zet ik een circkelzaag in de deur of een paar keer flink beuken en die deur geeft echt wel mee.
Beuken wordt lastiger met een naar binnen draaiende voordeur. Tenzij je in Scandinavie woont.

Dat van die cirkelzaag is trouwens vergelijkbaar met het geen afstand houden, bos- en strandwandelingen maken ondanks adviezen / op de telefoon staren op de fiets of in de auto / 'ik heb niets te verbergen' roepen en andere burgerlijk-ongehoorzame eigenwijsheid.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Voor welke aanklacht precies? Vervelend doen omdat andere mensen schijt hebben aan regels?
Dan zeg je er wat van, en ga je niet hoestend door een winkel lopen. Zeker niet omdat je niet zeker kan weten dat je geen corona hebt.

Met Titel VII en VIII van het wetboek van strafecht valt hier vast wel iets van te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 23-03-2020 16:29 ]

• Tommie12
  • Nu online
DiscoNootje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Wel ja. Zullen we ook gelijk alle deuren dichtlassen zoals ze in China doen?

8)7
Als dat nodig is om debielen binnen te houden wel ja....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stresstak schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:24:
[...]
Dat van die cirkelzaag is trouwens vergelijkbaar met het geen afstand houden, bos- en strandwandelingen maken ondanks adviezen / op de telefoon staren op de fiets of in de auto / 'ik heb niets te verbergen' roepen en andere burgerlijk-ongehoorzame eigenwijsheid.
Op het moment dat iedereen netjes adviezen en afspraken opvolgt, dan is idioterie zoals "dichtlassen van deuren" niet nodig. Sowieso zie ik dat soort dingen in Nederland niet gebeuren.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
M’n moeder zou ECT krijgen in erasmus ivm zware depressie (tia gehad 2 jaar terug)
Maar dat mag niet meer doorgaan ondanks zelfbeschadiging :(
Ivm opname stop...

Dus corona gaat voor eventuele zelfdoding !! Schandalig vind ik het !

[ Voor 4% gewijzigd door fevo-1190 op 23-03-2020 16:27 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@gws24 is een goed artikel dat van NRC. Maar toch - ik vind de spreadsheets (bierviltjes) wel informatief voorzover het gaat over het monitoren en vergelijken van het aantal doden en in mindere mate opnames. Voorspellen is inderdaad niet mogelijk.

fevo-1190 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:26:
M’n moeder zou ECT krijgen in erasmus ivm zware depressie (tia gehad 2 jaar terug)
Ivm opname stop...

Heftig man, dit is dus de Triage light die nu al wordt toegepast, en waarom zorgpersoneel (echt iedereen roept om binnen te blijven) zodat deze zorg zo snel mogelijk weer mogelijk wordt.
Maar voor je moeder en jouw familie is dit gewoon traumatisch klote. Sterkte. Au en kut.

[ Voor 56% gewijzigd door franssie op 23-03-2020 16:30 ]

• Adlermann
  • Nu online
fevo-1190 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:26:
Ivm opname stop...

<knip>

Zeg dan niets.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2020 16:37 ]

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Adlermann schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Jij snapt het dus niet...de zorg wordt overbevraagd. Prioriteiten stellen heet dat. Echt heel sneu hoor, maar korte termijn belangen gaan nu even voor.
Dan snap jij de zorg niet 8)7

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Tijd om te stoppen zou ik zeggen.

Slecht voor jezelf en medemens en ook nog eens bijzonder smerig gedrag.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

De 'verplaatste' gevallen zijn niet de zware gevallen, maar mensen die zonder overtollig risico verplaatst kunnen worden.

Het probleem is de aanwas van zware gevallen, waarvoor men in Brabant IC-bedden, -materialen en -manschappen tekort komt.

Bij een 'overload' aan 'zware' gevallen wordt een IC 'omgekeerd'.

Dan is de isolatie omgekeerd, dus is de IC een 'vuile' plek, in plaats van een 'schone'.

offtopic:
* Ramzzz ' vrouw werkt op een IC, waar men nog een betrekkelijke rust kent. Maar daar komt al rap een einde aan, en extra diensten en administratie (roosters, etc.) is al 'gewoon' op dit moment. Verloven zijn ingetrokken, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2020 16:35 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-11 15:23
ijdod schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:35:
@Sir_Lion Geen ervaring, sorry. Is payrolling net ook zo'n constructie, vergelijkbaar met ZZPers, waar zowel mensen zitten die dat bewust doen wegens de hogere inkomsten, en mensen voor wie dat min of meer gedwongen is? (maw normaal salaris maar dan via payrol) Ik ken het zelf vooral uit mijn eigen vakgebied als een soort ZZP-light met een fors hoger inkomen.
ijdod schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:35:
@Sir_Lion Geen ervaring, sorry. Is payrolling net ook zo'n constructie, vergelijkbaar met ZZPers, waar zowel mensen zitten die dat bewust doen wegens de hogere inkomsten, en mensen voor wie dat min of meer gedwongen is? (maw normaal salaris maar dan via payrol) Ik ken het zelf vooral uit mijn eigen vakgebied als een soort ZZP-light met een fors hoger inkomen.
Je hebt naast de consultants die een paar honderd per uur verdienen zonder veel risico/investeringen en de mensen die door Deliveroo worden uitgebuit ook nog ZZP'ers die zelf hun werk willen kiezen en na alle investeringen, verzekeringen en andere kosten een normaal salaris verdienen. Denk dat eigenlijk een groot deel van de "echte" zelfstandigen er een redelijk normaal inkomen mee verdient.
Welkom in waarschijnlijk de helft van Nederland. Misschien woon je in Bloemendaal, maar zo is het niet overal.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Denk je apotheek, 1 tegelijk naar binnen, niet druk met wachten en keurig op afstand en ze hadden plexiglasschermen; dat is prima geregeld. Kom je thuis heeft de half jaar voorraad medicijnen een houdbaarheidsdatum van april 2020. 7(8)7

Dat plexiglas gaat denk ik wel een blijvertje zijn bij veel gelegenheden, ook als dit voorbij is.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-11 12:18
Het zal vast al besproken zijn hier, maar even mijn ervaring. Ik was van 7 tot 14 maart skiën in Zillertal, en 3 vrienden kregen op vakantie al lichte koorts, een kuchje en neusverkoudheid... Ook ik heb mn een middag beetje beroerd gevoeld maar had de hoop dat dat ook wel door de hoeveelheid drank, slecht eten en slaaptekort zou komen.

Bij terugkomst moesten we allemaal de GGD bellen, en daar werd verteld dat we niet werden getest maar 2 weken thuis zitten. Als we 24 uur geen klachten meer zouden hebben waren we niet meer besmettelijk. Eenmaal thuis had ik nergens meer last van, en na woensdag geen hoest meer en geen verkoudheid. Koorts heb ik nooit gehad. Wat wel opviel is dat mijn reuk en smaak echt to-taal waren verdwenen. Ik ruik niks meer, kan een fles ammoniak onder mn neus houden, niks. Kan een limonade drinken wat smaakt als water. Maar goed, dit waren geen symptomen dus dacht dat ik er wel weer vanaf was.

Dit weekend lees ik in bepaalde media dat smaakverlies wél een belangrijk symptoom lijkt te zijn. Hoe zit dat bij andere besmette mensen? Ik weet nu inmiddels wel dat ik iig besmet ben en dat het waarschijnlijk niet over is dus, wat ik wel onterecht dacht eind vorige week... Heel raar dus.

Ook vind ik het raar dat het WHO zegt dat je 2 weken na genezing nog steeds kunt overdragen, terwijl het RIVM hier zegt dat het na 24 uur 'clear to go' is. Ook dat vind ik een vreemde discrepantie.

Vooral die onzekerheid is wel kut. Ik heb geen idee wanneer ik beter ben en vooral, wanneer ik geen andere mensen meer kan besmetten. Het is prima te doen thuis in quarantaine, kan lekker gamen en ook goed thuis werken, maar wil mn vriendin wel zien zonder onnodig risico...

Wat is jullie visie? Ik volg de Corona gekte namelijk niet teveel op de voet.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29
RiCk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Het is hier ook per dag wisselend. Vandaag wat minder. Begon vorig weekeinde. Verder geen klachten, geen koorts, nauwelijks hoesten. Maar goed, we blijven dus wel binnen. Nooit hooikoortsklachten gehad.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Adlermann
  • Nu online
SemperFidelis schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:32:
Het zal vast al besproken zijn hier, maar even mijn ervaring. Ik was van 7 tot 14 maart skiën in Zillertal, en 3 vrienden kregen op vakantie al lichte koorts, een kuchje en neusverkoudheid... Ook ik heb mn een middag beetje beroerd gevoeld maar had de hoop dat dat ook wel door de hoeveelheid drank, slecht eten en slaaptekort zou komen.

Bij terugkomst moesten we allemaal de GGD bellen, en daar werd verteld dat we niet werden getest maar 2 weken thuis zitten. Als we 24 uur geen klachten meer zouden hebben waren we niet meer besmettelijk. Eenmaal thuis had ik nergens meer last van, en na woensdag geen hoest meer en geen verkoudheid. Koorts heb ik nooit gehad. Wat wel opviel is dat mijn reuk en smaak echt to-taal waren verdwenen. Ik ruik niks meer, kan een fles ammoniak onder mn neus houden, niks. Kan een limonade drinken wat smaakt als water. Maar goed, dit waren geen symptomen dus dacht dat ik er wel weer vanaf was.

Dit weekend lees ik in bepaalde media dat smaakverlies wél een belangrijk symptoom lijkt te zijn. Hoe zit dat bij andere besmette mensen? Ik weet nu inmiddels wel dat ik iig besmet ben en dat het waarschijnlijk niet over is dus, wat ik wel onterecht dacht eind vorige week... Heel raar dus.

Ook vind ik het raar dat het WHO zegt dat je 2 weken na genezing nog steeds kunt overdragen, terwijl het RIVM hier zegt dat het na 24 uur 'clear to go' is. Ook dat vind ik een vreemde discrepantie.

Vooral die onzekerheid is wel kut. Ik heb geen idee wanneer ik beter ben en vooral, wanneer ik geen andere mensen meer kan besmetten. Het is prima te doen thuis in quarantaine, kan lekker gamen en ook goed thuis werken, maar wil mn vriendin wel zien zonder onnodig risico...

30% van de gevallen heeft mogelijk reukverlies, not joking. Stond net een artikel op reddit (met verwijzing naar de academische bron/ artsen). Maar ik zit nu in ene online les, dus kan hem f fniet pakken.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:27

steveman

Comfortabel ten onder

NY Times: Lost Sense of Smell May Be Peculiar Clue to Coronavirus Infection

Zag deze langskomen vandaag.

@Thomas @Adlermann @SemperFidelis

[ Voor 82% gewijzigd door steveman op 23-03-2020 16:38 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

franssie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:26:
@gws24 is een goed artikel dat van NRC. Maar toch - ik vind de spreadsheets (bierviltjes) wel informatief voorzover het gaat over het monitoren en vergelijken van het aantal doden en in mindere mate opnames. Voorspellen is inderdaad niet mogelijk.
Ja, het blijft 'leuk' om te doen maar dan moet je eigenlijk wel appels met appels vergelijken en niet appels met peren :P . De vergelijking met Italie vind ik bijvoorbeeld mank gaan omdat iets meer dan 50% van de doden in Lombardije is gevallen (3456 van de 5476) terwijl dat een regio met 10M inwoners wat 1/6e van Italie is. Zou je het ergste scenario (wat we uit Italie te zien krijgen) willen weten dan kan je denk ik beter NL vergelijken met Lombardije gecorrigeerd voor bevolkingsaantal. Ik vermoed dat we dan flink onder de lijn van Lombardije zouden zitten namelijk. Aan de andere kant, als wij puur brabant pakken dan is dat voor ons weer ongunstiger.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik ga er inmiddels ook wel vanuit dat ik besmet ben en proef/ruik idd ook helemaal niks. Of ja, weinig. Wat betreft besmettelijkheid hou ik gewoon het RIVM aan.

Zelf nog steeds niet beter overigens. Gisteren avond i.v.m. benauwdheid naar de corona spoedpost in Leiderdorp gegaan wat een héle rare ervaring is. Gaat nu weer beter. Was naast benauwd ook nog eens flink in paniek wat de boel allemaal alleen maar erger maakte. Overigens niet getest, gebeurt alleen als ze je opnemen, en dat gebeurt weer alleen als je echt amper meer lucht krijgt.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:33:
[...]

30% van de gevallen heeft mogelijk reukverlies, not joking. Stond net een artikel op reddit (met verwijzing naar de academische bron/ artsen). Maar ik zit nu in ene online les, dus kan hem f fniet pakken.
Blijvend? Of alleen terwijl het virus actief is?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

“Almost everybody who is hospitalized has this same story,” Italian doctor Marco Metra, whose hospital is treating hundreds of COVID-19 patients, told the Times. “You ask about the patient’s wife or husband. And the patient says, ‘My wife has just lost her smell and taste but otherwise she is well.’ So she is likely infected, and she is spreading it with a very mild form.”
https://futurism.com/neos...st-symptom-sense-of-smell
Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:37:
[...]

There is good news, according to a professor of medicine at Ludwig-Maximilians University of Munich who talked to the Times: most patients are regaining both their sense of taste and smell after the infection clears up.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 23-03-2020 16:39 ]

• SemperFidelis
Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Denk tijdelijk. Een familielid is positief getest (al tijd geleden dus) en die krijg nu weer wat smaak terug.

Ik vind het vooral raar dat ik dit niet overal lees. Want dit symptoom komt vaker voor in onze groep (10 man) dan enig ander symptoom!
Jup die kreeg ik gister onder ogen. Terwijl ik toen volgens RIVM al vrij van klachten was!!

[ Voor 31% gewijzigd door SemperFidelis op 23-03-2020 16:40 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De gemiddelde sterfteleeftijd is 82 dacht ik.

Zodra mensen voorbij de 70 zijn lopen er sowieso veel mensen met andere slijtageklachten in het lichaam.
(hart/longen/hersenen etc)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40

mr_petit

opperprutser

Als ik ga zoeken kom ik ook in de duitse pers diverse verwijzingen tegen waar ook verwezen wordt naar deze symptomen.
En ook al links van ongeveer een week oud.
Ik heb over deze symptomen nog niet in de nederlandse media gelezen. Lopen ze achter of heb ik het gemist? :?

Kan natuurlijk ook zijn dat dit niet altijd voorkomt en dat ze mensen niet op het verkeerde been willen zetten als in: "Ik ruik nog steeds dus zal het wel geen corona zijn"

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2020 16:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Tommie12
  • Nu online
Als Belg sta ik verstomd hoe laat NL maatregelen af kondigt. Zeker als er al halve provincies kampen met een overbelasting van de ziekenhuizen. Ondertussen zaten nog hele stranden vol, en gingen mensen rustig bier drinken bij elkaar....

Bij ons is het nu veel strenger. Als je zondag de auto pakte om naar een park te gaan, dan had je kans op een boete van 200€. Wandelen mag, maar alleen als je thuis vertrekt te voet of met de fiets.
En bij ons zijn de ICU's nog maar voor 20-30% vol van de totale capaciteit, en die capaciteit is met 60% uitgebreid.

Ik vind Rutte nu zo'n slappe zak....

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:44
Goeie link, apart dat dat nog nergens naar voren komt als het "universeel" is.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 23-03-2020 16:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Als Belg sta ik verstomd hoe laat NL maatregelen af kondigt. Zeker als er al halve provincies kampen met een overbelasting van de ziekenhuizen. Ondertussen zaten nog hele stranden vol, en gingen mensen rustig bier drinken bij elkaar....

Bij ons is het nu veel strenger. Als je zondag de auto pakte om naar een park te gaan, dan had je kans op een boete van 200€. Wandelen mag, maar alleen als je thuis vertrekt te voet of met de fiets.
En bij ons zijn de ICU's nog maar voor 20-30% vol van de totale capaciteit, en die capaciteit is met 60% uitgebreid.

Welkom in Nederland!

Het land van polderen en (vrijwel) 0 handhaving 👍🏻

• dehardstyler
  • Laatst online: 10:30
[...]

En dit is exact hoe ik het graag zou zien, ik hoop dat ze dit vanavond nog aankondigen! Je mag wel naar buiten, maar hoezo moet je half Nederland door om naar buiten te gaan? (strand etc) Dat is dus helemaal nergens voor nodig, lekker in je eigen gemeente blijven met de rest van de dorp/stedelingen in je gemeente. Zo krijg je ook niet dat mensen lekker naar Brabant gaan, omdat daar de bomen zo fantastisch mooi zijn in het bos en daarna weer lekker terug rijden naar Utrecht / Gelderland of waar ze ook wonen en dan daar weer mensen gaan aansteken. Dat is echt helemaal nergens voor nodig, maar er zijn er hier toch nog een paar mensen die dat alsnog niet begrijpen, dus het is gewoon hard nodig!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Verlies van smaak en geur is toch vrij normaal als je verkouden bent?

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:43
franssie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:26:
Maar toch gebruikt iedereen het bierviltje om de exponentiële curve te extrapoleren en daarmee ook op te roepen om veel verregaandere, maar vaak niet concreet gespecificeerde, maatregelen.

Juist de complexere, meer gedetailleerde modellen zoals de RIVM de gebruikt bieden de mogelijkheid om individuele maatregelen op hun effect te beoordelen.
Dat is natuurlijk geen "exacte wetenschap", maar wel het beste middel dat we hebben. Juist ook omdat dit soort modellen vaak ook laten zien dat maatregelen soms een effect hebben dat tegen onze intuïtie (of onderbuik) ingaan zoals in het artikel wordt beschreven.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Het verloopt nog steeds 'goed' hier. Geen exponentiële groei. Ik ben het overigens niet met je oneens, maar er moeten natuurlijk keuzes gemaakt worden. Een lockdown tegenover een quarantaine is een duivels dilemma.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Geert1976 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Welkom in Nederland!

Hoe had jij het liever gezien dan? Lockdown, zo lang je maar niet zelf een politiewagen in wordt gesleurd omdat je niet luistert?

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
mr_petit schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Als ik ga zoeken kom ik ook in de duitse pers diverse verwijzingen tegen waar ook verwezen wordt naar deze symptomen.
En ook al links van ongeveer een week oud.
Ik heb over deze symptomen nog niet in de nederlandse media gelezen. Lopen ze achter of heb ik het gemist? :?
Nederlandse media doet aan voorkomen van massa hysterie. Dat wekt bij mij de indruk op dat onze media heel sterk gereguleerd / krampachtig is.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 07:57
[...]

<knip>
zelfs de WHO heeft aangegeven dat een lock down niet gaat werken en jullie boegbeeld Marc van Ranst heeft ook al toegegeven dat scholen in België niet gesloten hadden hoeven te worden. Verder heeft Zuid Korea vooralsnog wereldwijd het meeste succes zonder lock down, dus de groeten met je mening.

Nergens voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2020 18:56 ]

Memento mori

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:27

steveman

Comfortabel ten onder

Wilf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:47:
"A mother who was infected with the coronavirus couldn’t smell her baby’s full diaper."

Dan heb je het wel heeel flink te pakken ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yup, maar corona is geen verkoudheid.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 12:35
https://www.clinicalomics...-19-reinfection-unlikely/

Nou, +1 voor herd immunity in dat geval...

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:33
Thomas schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:48:
[...]Yup, maar corona is geen verkoudheid.
Maar qua ziektebeeld wel deels in dezelfde groep, namelijk klachten aan de luchtwegen, waarmee je proeft en ruikt

• _Bailey_
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Hoe had jij het liever gezien dan? Lockdown, zo lang je maar niet zelf een politiewagen in wordt gesleurd omdat je niet luistert?
Ja want het is of zwart of wit hè?

• Vorkie
  • Niet online
Onderzoek van 13 maart? Lijkt mij niet echt te gebruiken...

https://www.biorxiv.org/c...0.03.13.990226v1.full.pdf is welke ze gebruiken
bioRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2020.03.13.990226. The copyright holder for this preprint (which was not peer-reviewed) is the author/funder. All rights reserved. No reuse allowed without permission

• SemperFidelis
Bij mij niet.
Sterker nog, mn luchtwegen zitten totaal niet verstopt en ben niet verkouden geweest.

Dit heeft een andere oorzaak, ik vermoed omdat het virus zich in de neus kan bevinden (ook volgens die artikelen die ik vandaag las).
Ik vind dit wel een essentieel verschil. Ik was in de veronderstelling dat het een nasleep was, maar dat is dus vrij gevaarlijke aanname.

[ Voor 48% gewijzigd door SemperFidelis op 23-03-2020 16:51 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De vraag is of je op basis van de kwaal (i.e.: geurverlies) kunt concluderen of je Corona hebt gehad terwijl het griep/verkoudheidsseizoen ook nog onderweg is.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:02
[...]

Maar misschien was het wel een verkoudheid, niet elke nies of hoest is meteen corona ;)

• Vorkie
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:50:
[...]

Ja want het is of zwart of wit hè?
:+
Denk goed na aan welke kant je staat
Denk niet wit (denk niet wit), denk niet zwart (denk niet zwart)
Denk niet zwart-wit
Denk niet wit (denk niet wit), denk niet zwart (denk niet zwart)
Denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart
Maar in de kleur van je hart

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

rik86 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Maar qua ziektebeeld wel deels in dezelfde groep, namelijk klachten aan de luchtwegen, waarmee je proeft en ruikt
Klopt maar het is toch wel wezenlijk anders. Ik ben geen arts of expert maar in het geval van een verkoudheid neem ik aan dat je slecht ruikt i.v.m. een ontsteking in het slijmvlies. Dat komt voor zover ik weet niet voor bij corona.

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:50:
[...]

De vraag is of je op basis van de kwaal (i.e.: geurverlies) kunt concluderen of je Corona hebt gehad terwijl het griep/verkoudheidsseizoen ook nog onderweg is.
Dat heb ik echt nog nooit als symptoom van verkoudheid/griep gehoord. Reuk iets minder, maar dan meer omdat je neus vol zit.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Dat is dus juist het gekke: Corona infecteert vooral de lagere luchtwegen, niet de neusholte en voorhoofdsholte zoals bijvoorbeeld verkoudheid.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42

beany

Meeheheheheh

Geert1976 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Welkom in Nederland!

Ik ben ook echt heel erg verbaasd dat mensen zich gewoon niet aan de richtlijnen kunnen houden. Enige wat ze er mee bereiken is dat er strengere regels gaan komen. Ik zit momenteel in een verhuizing en moet op een gegeven moment uit dit huis zijn (want overdracht huizen gaat gewoon door). Dank je wel mensen als er dankzij jullie strengere regels komen zodat ik niet kan verhuizen!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
SemperFidelis schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Denk tijdelijk. Een familielid is positief getest (al tijd geleden dus) en die krijg nu weer wat smaak terug.

Ik vind het vooral raar dat ik dit niet overal lees. Want dit symptoom komt vaker voor in onze groep (10 man) dan enig ander symptoom!
Fijn dat het weer terug komt. Ik heb zelf bijna een jaar zonder reuk en smaak gelopen (door waarschijnlijk een allergische reactie). Dan besef je pas hoeveel geur en smaak eigenlijk met je doet.

Paar maanden bij de KNO-arts gelopen, die uiteindelijk geen behandeling meer wist. Second opinion gevraagd bij een andere KNO-arts, die schreef me bepaalde neusdruppels voor en na 2 weken begon het weer terug te komen. 8)7 Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
[...]

Als Hollander sta ik versteld van jullie Belgen dus welkom bij de club, toen in België de horeca sloot kwamen jullie doodleuk naar ons toe. WHO geeft ook al toe dat een lockdown geen soelaas bied behalve dat je een overbelasting van de IC kan voorkomen wat overigens niet te bewijzen is als je naar Spanje en Italië kijkt.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Intrepidity schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Dat heb ik echt nog nooit als symptoom van verkoudheid/griep gehoord. Reuk iets minder, maar dan meer omdat je neus vol zit.
Wanneer je verder niet verkouden bent zou het er natuurlijk op kunnen wijzen. Maar goed, geen enkel symptoom geeft natuurlijk uitsluitsel, alleen een test. Het is alleen wel raar dat het blijkbaar in andere landen wel als symptoom wordt aangegeven maar hier niet.

• Adlermann
  • Nu online
D.deJong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Als Hollander sta ik versteld van jullie Belgen dus welkom bij de club, toen in België de horeca sloot kwamen jullie doodleuk naar ons toe. WHO geeft ook al toe dat een lockdown geen soelaas bied behalve dat je een overbelasting van de IC kan voorkomen wat overigens niet te bewijzen is als je naar Spanje en Italië kijkt.
Correctie, de WHO zegt dat een lockdown alleen geen zin heeft en dat je erbij moet testen oa.

De lockdown zelf is een goede manier om infecties laag te ho uden.....

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Even een praktische vraag:
Ik heb hier wat professionele maskers liggen (gekocht in kluswinkels, tijdje terug). Zit nu in Mexico en zal vroeg of laat moeten gaan vliegen naar Europa. En wil dan graag goed beschermd zijn.

Echter hebben ze hier in Mexico niet echt een normering op lokale producten. Er staat dus op de cartridges:
"for Acid gases" en, vertaald:

"Voor omgevingen met zure gassen, chloor, waterstofchloride, zwaveldioxide en dampen van lage toxiciteit"

Ik heb ook andere cartridges, welke voor "aerosoles & paint spray" zijn bedoeld.
Beide hebben actieve kool filters.

Enig idee of die beter zijn dan mijn N95 maskers (de witte, van 3M) zijn ?
De specs vind je hier (helaas geen N95 of FFPx rating zichtbaar) : https://www.truper.com/fi...icha-print.php?code=23396

• Tommie12
  • Nu online
Bob-B190 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:48:
[...]
Dat laatste hebben ongetwijfeld velen ook over jou gedacht met je zwager, enfin, zelfs de WHO heeft aangegeven dat een lock down niet gaat werken en jullie boegbeeld Marc van Ranst heeft ook al toegegeven dat scholen in België niet gesloten hadden hoeven te worden. Verder heeft Zuid Korea vooralsnog wereldwijd het meeste succes zonder lock down, dus de groeten met je mening.
Als het in Brabant nog amper onder controle is, dan zijn er meer maatregelen nodig.

In Korea hebben ze 250.000 tests gedaan, en de mensen die besmet waren via hun telefoon continu getraceerd. Dat krijg je in NL nooit gedaan omdat we hier andere ideeen hebben ivm privacy.

Zo veel testen is nu gewoon onmogelijk, daar zijn de producten niet meer voor in stock.

Kijk naar China, lock-down, en de zaak was onder controle.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
Adlermann schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:54:
[...]

Correctie, de WHO zegt dat een lockdown alleen geen zin heeft en dat je erbij moet testen oa.

De lockdown zelf is een goede manier om infecties laag te ho uden.....
Dat is wat ik zeg, je kan een overbelasting voorkomen maar dat de infectie na die lockdown gewoon verder gaat waar hij gebleven is zegt WHO ook.
Ik zou ook graag meer testen zien maar hoevaak en wie ga je dan testen? Testen voor de cijfers is natuurlijk onzin.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 23-03-2020 16:57 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.

Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school

~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]