Ergens word ik wel ongemakkelijk van vergelijkingen als deze. Beetje zoals: “De vorige oorlog waren we ook immuun dus de meeste doden vallen waarschijnlijk gelukkig niet in ons land.”Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:45:
In de tijd waarin veel geroepen wordt, en veel vergelijkingen met Italië gemaakt worden, vind ik dit een klasse artikel van het AD. Enige nuance mbt de cijfers zonder het te downplayen.
https://www.ad.nl/binnenl...anse-toestanden~a2665ea2/ (premium)
[Afbeelding]
Omdat het enige wat ik er actief over lees was de special afgelopen weekend in de Volkskrant. Het alvast nadenken over de wereld na corona. Ik zie vooral anekdotische dat weinigen durven na te denken over de kansen van een crisis als deze. Ook hier gaat het vooral over het hier en nu, en nog weinig over het later. Een Esther Ouwehand werd erom afgebrand, omdat de tijd er nog niet was om alvast vooruit te kijken.Virtuozzo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Hoe kom je erbij dat dit niet standaard aandachtsgebied is bij onderzoek en rapportage? Oprechte vraag, want dit is heel eenvoudig onderdeel van de vinger die aan de pols gehouden wordt. Immers, het gaat om impactmodellen. Daar zit geen kwade of manipulatieve gedachte achter, het is gewoon het heel serieus nemen van impactmodellen én de opdracht die bij het mandaat hoort.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En ik kom in genoeg bossen waar dat wel het geval is (oké, nu kom ik er even niet meer). Zeker als ze met hele hordes komen.JoStad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Smalle paden in bossen ?
Ik heb nog nooit smalle paden in bossen gezien terwijl ik toch vaak met de fiets of lopend in bossen kom.
Ik vind dit weer zo'n geval van stemmingmakerij.
Ooit van Exponentiele groei gehoord?jip_86 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Italie heeft 60 miljoen inwoners en 5.000 doden. Denk niet echt dat je dat gaat merken.
5.000 vandaag
10.000 over 2 dagen
20.000 over 4 dagen (x2)
40.000 over 6 dagen (x2)
.....
na 2 weken zit je op 1,28 miljoen
En daar kom je ook wel op als je 4% van 60 miljoen mensen neemt
Nu zal het niet zo snel gaan, want je krijgt een piek als 30 miljoen mensen besmet zijn, en daarna neemt dat waarschijnlijk af. Maar uiteindelijk gaan ze wel.... Zeker zolang de IC vol zit.
De befaamde 'ze', waar is de 'we'?Wolly schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:18:
Dan moeten ze die mensen erop aanspreken ipv te generaliseren en complete gebieden af te sluiten. Juist nu is de vrijheid opzoeken erg belangrijk voor de mensen.
Als iedereen z'n best doet zich eraan te houden en elkaar er gewoon op aanspreekt wanneer iemand dat niet doet zou het al een stuk beter gaan.
Vrijheid opzoeken is leuk, maar wel met gezond verstand. Anders verlies je gewoon dat privilege.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Los van de ernst van de situatie. Het aantal doden in Italie was gisteren gedaald (ik hoop dat het vandaag weer zo is), je gaat er vanuit dat iedereen ziek wordt - dit is niet zo. En je gebruikt en sterftepercentage van 4% welke veel te hoog is.Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Ooit van Exponentiele groei gehoord?
5.000 vandaag
10.000 over 2 dagen
20.000 over 4 dagen (x2)
40.000 over 6 dagen (x2)
.....
na 2 weken zit je op 1,28 miljoen![]()
En daar kom je ook wel op als je 4% van 60 miljoen mensen neemt![]()
Nu zal het niet zo snel gaan, want je krijgt een piek als 30 miljoen mensen besmet zijn, en daarna neemt dat waarschijnlijk af. Maar uiteindelijk gaan ze wel.... Zeker zolang de IC vol zit.
Gaan mensen enkel dood aan 'het' virus of wordt een cocktail van ziektes -waaronder bv bacteriële infecties- de patiënt uiteindelijk fataal?Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Ja want antibioticaresistentie heeft hoeveel te maken met een virus?
Als jij een antibitotica weet die tegen virussen werkt, ben je binnenaangezien die enkel tegen bacterien werkt. En mensen gaan niet dood aan MRSA hier....
Nee, maar toch wel minstens de helft en met een beetje pech 80%Razr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:27:
[...]
Los van de ernst van de situatie. Het aantal doden in Italie was gisteren gedaald (ik hoop dat het vandaag weer zo is), je gaat er vanuit dat iedereen ziek wordt - dit is niet zo.
Dat weten we niet, niemand weet waar we op uit gaan komen als dit voorbij is.En je gebruikt en sterftepercentage van 4% welke veel te hoog is.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Ja want antibioticaresistentie heeft hoeveel te maken met een virus?
Als jij een antibitotica weet die tegen virussen werkt, ben je binnenaangezien die enkel tegen bacterien werkt. En mensen gaan niet dood aan MRSA hier....
Misschien toch maar aflezenshoombak schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:25:
99% van doden in Italië had andere kwalen:
https://www.bloomberg.com...-other-illness-italy-says
Imperfectionist.
Tuurlijk weten we het niet, daarom zijn dit soort uitspraken en getallen allemaal speculatie.anandus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Nee, maar toch wel minstens de helft en met een beetje pech 80%
[...]
Dat weten we niet, niemand weet waar we op uit gaan komen als dit voorbij is.
4% is inderdaad te hoog als je genoeg IC bedden hebt. Maar zelfs dan is het misschien aan de hoge kant. Die cijfers hebben we nog niet (want we weten nergens hoeveel zieken er echt zijn)Razr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:27:
[...]
Los van de ernst van de situatie. Het aantal doden in Italie was gisteren gedaald (ik hoop dat het vandaag weer zo is), je gaat er vanuit dat iedereen ziek wordt - dit is niet zo. En je gebruikt en sterftepercentage van 4% welke veel te hoog is.
Ik wilde vooral uitleggen wat een exponentiele stijging betekend. En dat 5000 doden "niet zo veel is op 60 miljoen mensen" heel snel kan veranderen in "we missen 600.000 mensen, waar moeten we met de lichamen naartoe"
De daling is mooi. Maar in italie zijn wel andere maatregelen genomen dan hier volgens mij.
De drukte opzoeken is niet waar mogelijk. Er is geen enkele reden waarom je in de drukte naar het strand moet. Dit is precies het probleem waarom we straks een echte lockdown of afsluiting van parken/strand krijgen. Mensen gaan hun eigen uitleg geven en bedenken dat het druk is en dat ze dus wel minder als 1.5m afstand moeten houden. Die 'waar mogelijk' is bedoelt voor situaties waa het echt niet anders kan. Niet situaties die je met een beetje nadenken gewoon had kunnen voorkomen.Wolly schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:17:
[...]
Prima toch, het advies van de overheid is 'houd in groepen waar mogelijk 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.'.
https://www.rijksoverheid...n-vanwege-het-coronavirus
Zolang je niet in een stilstaande rij van tig man staat bij de opgang naar het strand is dat dus conform de regels.
Vrijheid ja, maar met zijn allen naar drukke gebieden gaan hoort daar niet bij. Wat nu belangrijk is, is afstand houden en je aan de regels houden zodat we dit onder controle kunnen houden. Wat NIET belangrijk is, is met zijn allen naar het strand gaan omdat het zo'n lekker weer is.Wolly schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:18:
[...]
Dan moeten ze die mensen erop aanspreken ipv te generaliseren en complete gebieden af te sluiten. Juist nu is de vrijheid opzoeken erg belangrijk voor de mensen.
Maar we moeten vast weer echt harde eisen gaan stellen voordat mensen door hebben wat echt belangrijk is.
[removed]
En dan worden ze zelf besmet, hebben ze geen symptomen, maar besmetten ze wel de halve straat terwijl ze compleet vrijuit gaan.scorpionv schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:23:
[...]
Voorstel: Registreer de mensen die een loopje nemen met de regels, en gooi die van de IC af als er straks onverhoopt bedden te kort zijn.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee, precies. Om te zeggen dat '4% te hoog is' is gewoon uit de lucht gegrepen.majoh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:30:
[...]
Tuurlijk weten we het niet, daarom zijn dit soort uitspraken en getallen allemaal speculatie.
Volgens deze man zal het sterfte cijfer rond de 0.3 procent zijn.Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:30:
[...]
4% is inderdaad te hoog als je genoeg IC bedden hebt. Maar zelfs dan is het misschien aan de hoge kant. Die cijfers hebben we nog niet (want we weten nergens hoeveel zieken er echt zijn)
Ik wilde vooral uitleggen wat een exponentiele stijging betekend. En dat 5000 doden "niet zo veel is op 60 miljoen mensen" heel snel kan veranderen in "we missen 600.000 mensen, waar moeten we met de lichamen naartoe"
De daling is mooi. Maar in italie zijn wel andere maatregelen genomen dan hier volgens mij.
https://www.haaretz.com/a...__twitter_impression=true
Viel mij op bij boodschappen doen dat je geen pincode meer moest invullen bij contactloos betalen, vind ik goed maar heb nergens dit nieuws gezien.
Festina lente
Zolang je onder de 25 euro zit hoeft dat sowieso niet. En anders is het instelbaar in je digitale bankomgeving.Honesty schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
Viel mij op bij boodschappen doen dat je geen pincode meer moest invullen bij contactloos betalen, vind ik goed maar heb nergens dit nieuws gezien.
De limiet is naar €100 gezet.Honesty schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
https://www.consumentenbo...etalen-tijdelijk-verhoogd
Edit: Boven de €25 moet je nog wel je pincode invoeren.
[ Voor 7% gewijzigd door BlazeMuis op 23-03-2020 12:34 ]
Heb een aantal dagen geleden gelezen (maar vraag me niet waar. Nu.nl?) dat banken tijdelijk de limiet verhoogd hebben.Honesty schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Jij bent wellicht pessimistisch, ik optimistisch en niemand weet hoe we er echt voorstaan.anandus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Nee, maar toch wel minstens de helft en met een beetje pech 80%
[...]
Dat weten we niet, niemand weet waar we op uit gaan komen als dit voorbij is.
Paniek reacties zoals herhaaldelijk uitleggen wat expontioneel is met dramatische, niet onderbouwde getallen schiet gewoon niet op.
Valt nog wel mee in vergelijking hoor, in NL doen we namelijk zo'n 2000 tests per dag (bron: https://www.rivm.nl/coron...ls/virologische-dagstaten) maar wij hebben maar 1/3e van de bevolking dus dat zou dan op ~6000 tests komen als vergelijking. We doen dus ongeveer de helft per dag. Ik ben het wel met je eens dat we in het begin veel meer mensen hadden moeten testen maar dat is zoals je zegt achteraf lekker praten (deed ik ookWaah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:13:
[...]
12.000 mensen per dag
https://www.latimes.com/w...-matter-of-life-and-death
En als je gedegen contactonderzoek doet, en je begint op tijd, dan pak je die onbekende verspreiders ook. Maar hier werd al heel snel gezegd: Te duur, te ingewikkeld. Ook omdat men de dreiging toen nog niet serieus nam (en eerlijk gebied te zeggen, ikzelf toen ook nog niet)
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
En ook het aantal transacties waarna je weer je pin in moet kloppen verhoogd?autje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
[...]
Heb een aantal dagen geleden gelezen (maar vraag me niet waar. Nu.nl?) dat banken tijdelijk de limiet verhoogd hebben.
We hebben in Nederland, zoals in vrijwel elke Europese lidstaat een arsenaal aan wetenschappelijke bureau's van politieke organisaties, net zoals we nogal wat universiteiten hebben. Dit soort onderzoek is een continue factor. Daarnaast, we hebben ook de zogeheten onderzoeksinstellingen zoals de WRR, het SCP et alii. Die functioneren zelfstandig en (met uitzondering van het CPB, politiseringseffect) onafhankelijk in hun opdrachten.CurlyMo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Omdat het enige wat ik er actief over lees was de special afgelopen weekend in de Volkskrant. Het alvast nadenken over de wereld na corona. Ik zie vooral anekdotische dat weinigen durven na te denken over de kansen van een crisis als deze. Ook hier gaat het vooral over het hier en nu, en nog weinig over het later. Een Esther Ouwehand werd erom afgebrand, omdat de tijd er nog niet was om alvast vooruit te kijken.
Er is altijd ontzettend veel continu onderzoek aanwezig. Ook vakbonden houden zich daar mee bezig, net als werkgeversorganisaties. Maar het zijn achtergrondprocessen. Ze zijn integraal onderdeel van onderhoud van onze structuren én ons fundament, maar het zijn processen die soms op moeilijke momenten gewoon even botsen met hoe we ons voelen.
Het is volstrekt begrijpelijk dat we ons concentreren op het hier en nu. Dat is waar we als mensen leven. Maar dat is ook waarom we als samenleving investeren in het verder kijken dan enkel dat. Maar ja, soms stapt dat even op tenen. Begrijpelijk. We zijn mensen.
In zekere zin is Covid-19 daarom, hoe gruwelijk ook, iets wat naast alle pijn en ellende en kosten ook nuttige impact kan hebben. De afgelopen veertig jaar hebben we veel van Overheid uitgekleed, is veel publiek wetenschappelijk onderzoek positie kwijtgeraakt, hebben we veel middelen en aandachtsgebieden van vereisten van onderhoud van een samenleving uit het oog verloren. Er zijn hier lessen te leren. Over de rol van een Overheid, versus bedrijfsleven. Over de balans tussen groot-zakelijk en de motor van economie (MKB) als recept voor stabiliteit én groei, over de sleur van politieke marketing en de daadwerkelijke realiteit van vereisten van sociale en economische cohesie.
Maar wanneer mensen in de soep zitten, dan is het wijzen op "what happens next" soms iets wat te dichtbij komt. Volstrekt logisch. Maar, gelukkig gaan die processen wel door. Zodra wij er klaar voor zijn kunnen we daar dus mee aan de slag. En dat zal ook echt moeten.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Geen idee. Gebruik Apple Pay op mijn iPhone, ik hoef nooit mijn pincode in te tikken.Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:34:
[...]
En ook het aantal transacties waarna je weer je pin in moet kloppen verhoogd?
Vraagje: Wat zijn "prior diseases"?
Ziektes die ze op dat moment hadden? of voorgaan?
Ik lees ook over hart en vaatziekten, hoge bloeddruk etc. Er zijn in NL nogal wat mensen die daar aan lijden maar verder een gezond leven leiden.
En die feiten betekend nog niet dat de onzin uit het andere artikel opeens goed onderbouwd is
[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 23-03-2020 12:36 ]
Los van of hij gelijk heeft, het mortaliteitspercentage van deze ziekte is het probleem niet.luckyjan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:32:
[...]
Volgens deze man zal het sterfte cijfer rond de 0.3 procent zijn.
Misschien moet iemand hem dat flatten the curve-grafiekje laten zien.
Terwijl de hoop nu juist ook in de vergezichten kunnen zittenVirtuozzo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:35:
[...]
Het is volstrekt begrijpelijk dat we ons concentreren op het hier en nu. Dat is waar we als mensen leven. Maar dat is ook waarom we als samenleving investeren in het verder kijken dan enkel dat. Maar ja, soms stapt dat even op tenen. Begrijpelijk. We zijn mensen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die man gaat ook uit van Zuid-Korea. Waar men niet overladen was met patienten op de IC.luckyjan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:32:
[...]
Volgens deze man zal het sterfte cijfer rond de 0.3 procent zijn.
Hoop overigens niet dat bossen en stranden afgesloten gaan worden. Dan gaat het drukker worden op de verlaten industrieterreinen waar ik loop (echt, je ziet er geen kip).
Overigens passeer ik daar ook op gepaste afstand een McDrive. Vrijdagavond zeker 40 auto's in een rij getest. Hoofschuddend verder gelopen.
Ja, dat is een waardeoordeel
.
Overigens passeer ik daar ook op gepaste afstand een McDrive. Vrijdagavond zeker 40 auto's in een rij getest. Hoofschuddend verder gelopen.
Ja, dat is een waardeoordeel
Je hebt gelijk:autje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
[...]
Heb een aantal dagen geleden gelezen (maar vraag me niet waar. Nu.nl?) dat banken tijdelijk de limiet verhoogd hebben.
nieuws: Banken versoepelen limieten contactloos betalen om coronavirus in te ...
Link naar studiepdf staat er gewoon bij. Letterlijk in de eerste zin. Gooi er even google translate over of fiverr. Of anders vraag je anderen weer hoe en wat je moet doen.Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Ik lees ook over hart en vaatziekten, hoge bloeddruk etc. Er zijn in NL nogal wat mensen die daar aan lijden maar verder een gezond leven leiden.
En die feiten betekend nog niet dat de onzin uit het andere artikel opeens goed onderbouwd is
Neem zelf eens het initiatief in plaats van impulsief reageren.
Imperfectionist.
Die 1,5 meter afstand kan je niet altijd in acht nemen. Ook op kleine bospaadjes bijvoorbeeld.JoStad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Smalle paden in bossen ?
Ik heb nog nooit smalle paden in bossen gezien terwijl ik toch vaak met de fiets of lopend in bossen kom.
Ik vind dit weer zo'n geval van stemmingmakerij.
Als je iemand wilt inhalen hoef je er niet eens zozeer met een wijde boog omheen te lopen, maar zorg dan minimaal voor gepaste afstand. Die 1,5 meter is puur bedoeld dat je in mensengroepen buiten iemand sociale zone (cirkel) blijft zodat iemand niet direct een hand wilt geven of je wilt omhelzen of in je gezicht niest, met gevolg tot overdraging....
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Het is blijkbaar ingewikkeld voor mensen, dus samengevat:
- Corona is geen griep. Corona is niemand immuum voor. Dat is een groot verschil
- mortaliteitskans kan wat mij betreft 0,0001% zijn. Als je 10 IC bedden hebt en 11 patienten, heb je dan opeens ipv 0 doden, 1 dode. Dan is die mortaliteitskans opeens 9% De overlading van de zorg dood mensen, niet de sterftekans
- Corona is geen griep. Corona is niemand immuum voor. Dat is een groot verschil
- mortaliteitskans kan wat mij betreft 0,0001% zijn. Als je 10 IC bedden hebt en 11 patienten, heb je dan opeens ipv 0 doden, 1 dode. Dan is die mortaliteitskans opeens 9% De overlading van de zorg dood mensen, niet de sterftekans
Waah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Laat dit achterwege in de discussie svp, maak liever een TR aanWaah schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:40:
Het is blijkbaar ingewikkeld voor mensen, dus samengevat:
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 23-03-2020 14:08 ]
Imperfectionist.
Leuk dat ze nu oproepen om vakantie in eigen land te houden....
Wij doen dit jaar de camping maar half open. Geen passanten, wel de mensen met een vaste plaats. Die hebben nagenoeg allemaal een eigen douche en toilet en alle plaatsen hebben minimaal 3 meter afstand + een heg er tussen. Passanten gebruiken toiletgebouwen en komen daar dus weer vaak samen....
Dan moet ik nog niet eens nadenken over boerencampings waar mensen op grasvelden samengepropt worden.
Wij doen dit jaar de camping maar half open. Geen passanten, wel de mensen met een vaste plaats. Die hebben nagenoeg allemaal een eigen douche en toilet en alle plaatsen hebben minimaal 3 meter afstand + een heg er tussen. Passanten gebruiken toiletgebouwen en komen daar dus weer vaak samen....
Dan moet ik nog niet eens nadenken over boerencampings waar mensen op grasvelden samengepropt worden.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
zegt de persoon die enkel een linkje dropt.Ra5a schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:39:
[...]
Link naar studiepdf staat er gewoon bij. Letterlijk in de eerste zin. Gooi er even google translate over of fiverr. Of anders vraag je anderen weer hoe en wat je moet doen.
Neem zelf eens het initiatief in plaats van impulsief reageren.
Google Translate vind ik nu niet echt een goede tool om te gebruiken als vertaling.
Feit blijft staan dat we ook in NL grote groepen hebben met de genoemde ziektes (eerder leefstijlaandoeningen). Maar blijkbaar mogen die allemaal aan het gas ofzo??
Ik weet net zo veel als anderen. Ik lees alleen kritisch naar alle kanten.Ra5a schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:41:
[...]
[...]
Ja, we weten het: jij weet meer en bent slimmer dan iedereen.
Je gelijk krijgen kun je niet afdwingen, let ook op je eigen toon
[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 23-03-2020 14:07 ]
Indien het pad te smal is om buiten de 1,5 meter te passeren is er toch genoeg ruimte naast een bospad?AW_Bos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:39:
[...]
Die 1,5 meter afstand kan je niet altijd in acht nemen. Ook op kleine bospaadjes bijvoorbeeld.
Als je iemand wilt inhalen hoef je er niet eens zozeer met een wijde boog omheen te lopen,
Of durf je niet naast het pad te lopen ?
zie de foto's van bospaden:
https://www.google.com/se...BAgKEAE&biw=1678&bih=1020
[ Voor 17% gewijzigd door JoStad op 23-03-2020 12:49 ]
Volgens mij is de limiet nog steeds EUR 25 per transactie. Daarboven is pincode vereist. De EUR 100 limiet ging volgens mij over de limiet waarna je weer een keer met het pasje insteken moet betalen.Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:34:
[...]
En ook het aantal transacties waarna je weer je pin in moet kloppen verhoogd?
Ik ben begonnen met de (android) Rabo wallet gebruiken. Dan vul je van tevoren je eigen pincode in; dan hoef je geen vreemd apparaat in te toetsen.
Apple pay helpt ook natuurlijk met het niet aanraken van vreemde apparaten.
Het zal even vreemd klinken, maar dat is een concept wat in hoge mate gaat bepalen óf en hoe we hier doorheen komen, maar nog belangrijker, hoe we de doorstart vanuit herstel maken.CurlyMo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:37:
[...]
Terwijl de hoop nu juist ook in de vergezichten kunnen zitten
Dit is echt uitermate serieus. Individueel en collectief gevoel & gedrag zijn besmettelijk en van daaruit bepalend voor beslissingen, bewust én onbewust. Dit is heel eenvoudig gezegd bepalend in keuze tussen ontwikkelingslijnen van "what happens next".
We denken dat leiders koers bepalen, toch is onze menselijke realiteit anders. Koers is een resultaat van werking naar boven toe vanuit gedrag en gevoel. De basis, dat is waar de weg genomen wordt. Het is een gevoelig stukje les in bestuur- en organisatiekunde, maar ja. Mensen, we zijn wat we zijn.
Negativiteit is daarbij verklaarbaar, toch zal er een manier gevonden moeten worden om zonder ontkenning van realiteit en uitdagingen een positiviteit in gedrag en sentiment te introduceren. Zonder dat kun je als land allerlei maatregelen bedenken, maar de geschiedenis toont ruimschoots aan dat mensen niet zijn wat we menen te zijn.
Hoop is zo'n dingetje. Realiteitszin net zo. De blik op de grond én naar elkaar is wat het mogelijk maakt om de blik vooruit te hebben. Zonder dat ga je als land voorbij aan veel complexe realiteit. En dan struikel je op gegeven moment onvermijdelijk.
Negativiteit, tja, pak er een geschiedenisboek bij hoe dat altijd weer gebruikt wordt, en hoe extreem hoog altijd de rekening.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik zag dat onderstaande Spaanse site goede grafieken bijhoudt, ook met verdeling van leeftijd. Dat mis ik in Nederland wel een beetje. Of ik zoek niet goed, dat kan natuurlijk ook!
https://elpais.com/socied...ad/1584379038_891570.html
Veel kappers ook dicht ineens per vandaag 13.00u. Had morgen een afspraak
komt wel erg dichtbij nu
verdomme
Goeie keus van zeSaven schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:47:
Veel kappers ook dicht ineens per vandaag 13.00u. Had morgen een afspraakkomt wel erg dichtbij nu
verdomme
Honderden kapsalons per direct dicht
Een aantal ketens van kapsalons sluit vanmiddag om 13.00 uur z'n deuren met het oog op de verspreiding van het coronavirus. Het gaat om ketens die zijn aangesloten bij Kappersunited, zoals Cosmo Hairstyling, Kinki Kappers, BrainWash en Team Kappers. Samen hebben ze zo'n 600 vestigingen in het hele land.
Het RIVM vindt dat kapsalons open kunnen blijven, maar Kappersunited wil een bijdrage leveren in de strijd tegen het virus. "Wij kunnen de mensen op dit moment simpelweg niet meer geruststellen", zegt een woordvoerder. De richtlijn om 1,5 meter afstand te houden is voor kappers niet na te leven en de voorzorgsmaatregelen wat betreft hygiëne die al zijn genomen in de kapperszaken zijn voor veel kappers en klanten niet meer voldoende."
Aanleiding voor de sluiting zijn het NL-Alert dat de overheid gisteren stuurde, met de aansporing om afstand te houden van anderen, en een oproep van artsen om binnen te blijven. Er zijn in Nederland in totaal ongeveer 25.000 kapperszaken met 45.000 kappers. Veel van hen zijn eigen baas.
Ik zie daar geen grafieken op basis van leeftijd, of ben ik nou gek?TheBrut3 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:45:
Ik zag dat onderstaande Spaanse site goede grafieken bijhoudt, ook met verdeling van leeftijd. Dat mis ik in Nederland wel een beetje. Of ik zoek niet goed, dat kan natuurlijk ook!
Jorizzz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:50:
[...]
Ik zie daar geen grafieken op basis van leeftijd, of ben ik nou gek?
Alsjeblieft (NOS, gisteren):Razr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Paniek reacties zoals herhaaldelijk uitleggen wat expontioneel is met dramatische, niet onderbouwde getallen schiet gewoon niet op.
Ik snap niet waarom het 'paniek' is om te zeggen dat de maximale capaciteit in rasse schreden dichterbij komt* en dat we dan een serieus probleem hebben?Intensive care
Er liggen op dit moment 405 coronapatiënten op de intensive care. Een week geleden ging het nog om 96 personen, gisteren waren het er 354.
Er zijn in heel Nederland zo'n 600 plekken beschikbaar voor coronapatiënten op de IC. Vanwege de verwachte stijging wordt er nu aan gewerkt om dat uit te breiden naar duizend.
* Ik schat vandaag nog eens 60 tot 100 IC bedden meer bezet, en ik hoop dat ik het fout heb en het minder is.
Maar ik hoor graag waarom ik me geen zorgen zou moeten maken, want misschien maak ik een denkfout?
Ik zie die niet op de pagina die jij linkt...
Vanochtend moest ik 27 euro afrekenen bij de supermarkt en ik hoefde ook geen pin in te toetsen terwijl ik zelf de limiet niet omhoog heb gegooid dus ik vermoed dat de banken dat wel gedaan hebben.demo31051987 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
[...]
Zolang je onder de 25 euro zit hoeft dat sowieso niet. En anders is het instelbaar in je digitale bankomgeving.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Een belangrijke reactie ontvangen. Dankjewel.
[ Voor 97% gewijzigd door LopendeVogel op 23-03-2020 13:09 ]
Dan moet je even langs de opticien denk ik.Jorizzz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:54:
[...]
Ik zie die niet op de pagina die jij linkt...
die pagina en dan een klein beetje naar beneden scrollen, adblock even uitzetten.
[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 23-03-2020 13:00 ]
Contact opnemen met GGD voor verzoek tot interventie bedrijfsproces. Er zijn toewijzingen mogelijk van beschermingsmiddelen.LopendeVogel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:55:
Als ik zelf bij mij op werk kijk dan wordt er niet veel gedaan, de werknemers die thuis kunnen werken moeten deels thuis werken.
In het magazijn zijn er 0 regels die nageleefd worden, mensen werken zonder handschoenen, tillen samen dozen en geven elkaar spullen aan. Mensen die verkouden zijn moeten werken tenzij ze koorts hebben. Ook worden er nu nieuwe werknemers aangenomen om snel veel werk te kunnen verzetten.
Zojuist heb ik de regels hierover bekeken op de site van de overheid en het RIVM en ons bedrijf is duidelijk niet goed bezig.
Als ik vervolgens de regels bekijk van hoe het in België gedaan wordt, dan zijn ze daar een stuk beter bezig: hoge boetes indien de veiligheid niet gegarandeerd of nageleefd wordt, meeste bedrijven MOETEN dicht op de vitale bedrijven na etc. Daarnaast hebben ze in België duidelijk (aanspreek)punten waar je eventueel je klacht als werknemer kan indienen, hier in NL is er eigenlijk niks want de economie moet zo hard mogelijk doorgaan. Volgens mij mag het resultaat van België er nu al zijn.
Het is niet eens alleen het strand, ik zoek de problemen niet op, het zijn de werkgevers in NL die ook een heel groot probleem vormen (niet alleen bij mij, maar ik hoor het van meer mensen waar ik dit mee bespreek).
Bedrijven zijn nu flink veel en snel geld aan het binnen harken ten kosten van het personeel, want stel er komt een lockdown.
Ik zal mij dan ook veiliger voelen op een druk strand dan de situatie waar ik in zit (de vrouw en ik doen niks buiten de boodschappen en een kort rondje met de hond), dan kan ik het nog zo veilig aanpakken als ik zelf wil, werk is een groot gevaar (je zult mij uiteraard niet het strand op zien gaan).
Hoe los je dit op? Sluiten die handel. Helaas wordt dat lastig, want bij veel bedrijven zijn de mensen helemaal niet aanwezig op locatie die het voor het zeggen hebben, die zitten thuis met een kop koffie en een laptop hopend dat de cijfertjes aantrekkelijk zijn. Bedrijven zullen gewoon op deze manier doorgaan tenzij de overheid eens met de vuist op tafel gaat slaan en de boel sluit.
Ik denk dan ook dat het tegenspreken van een lockdown makkelijker is gezegd wanneer je thuis zit, je ziet de gevaren alleen op het nieuws en niet in de praktijk.
En anders, discreet via anderen sociale media loslaten met referenties aan media. Sommige mensen / bedrijven passen zich enkel onder druk aan.
Even een crosspost uit het NL/BE-topic:
Mooi initiatief denk ik, om de ziekenhuizen wat te ontlasten. Komt er weer capaciteit voor zwaardere gevallen bij.
Zie https://www.omroepbrabant...onapatienten-onderbrengenHotelketens Van der Valk en Fletcher gaan coronapatiënten onderbrengen. Het gaat dan om patiënten die "te goed zijn voor het ziekenhuis en te slecht voor thuis", aldus de woordvoerder van het coronacentrum dat nu wordt voorbereid in een Van der Valk-hotel in Urmond (Limburg). In de rest van het land worden soortgelijke centra voorbereid.
Van der Valk Uden richtte eerder deze week al meerdere hotelkamers in als tijdelijke bevallingsruimte. De verloskundige kamers in het hotel zijn een oplossing voor de toegenomen drukte in ziekenhuis Bernhoven vanwege de opname van veel coronapatiënten.
Mooi initiatief denk ik, om de ziekenhuizen wat te ontlasten. Komt er weer capaciteit voor zwaardere gevallen bij.
Virussen? Scan ze hier!
Bijvoorbeeld Ghebreyesus hoopt zoals het een Ethiopier van de oude stempel betaamt solidariteit toeneemt.Virtuozzo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:45:
...
Negativiteit, tja, pak er een geschiedenisboek bij hoe dat altijd weer gebruikt wordt, en hoe extreem hoog altijd de rekening.
Dan heb je toch echt dit gemist nieuws: Banken versoepelen limieten contactloos betalen om coronavirus in te ...gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:55:
[...]
Vanochtend moest ik 27 euro afrekenen bij de supermarkt en ik hoefde ook geen pin in te toetsen terwijl ik zelf de limiet niet omhoog heb gegooid dus ik vermoed dat de banken dat wel gedaan hebben.
In de VS biedt de Marriott hotel keten gratis hotelovernachtingen aan, aan verplegend personeel dat moeilijk kan thuiskomen.wildhagen schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:00:
Even een crosspost uit het NL/BE-topic:
[...]
Zie https://www.omroepbrabant...onapatienten-onderbrengen
Wat mij betreft ook een mooi initiatief!
Ik ben wel heel benieuwd hoe ze het vervoer naar Urmond gaan regelen moet ik zeggen, in principe zou dat het centrum worden voor de regio (~440000 mensen)wildhagen schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:00:
...
Ik reageerde initieel op een post van iemand die stelde dat 100% van de bevolking besmet zou raken en een expotentieel rekenvoorbeeld liet zien. Jij reagerde toen dat het niet 100% is maar misschien 50~80% en nu kom je met cijfers die niet expotentieel zijn - tuurlijk, nog wel dramatisch, dat hoor je mij niet zeggen - maar niet zoals in de post waar ik op reageerde.anandus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Alsjeblieft (NOS, gisteren):
[...]
Ik snap niet waarom het 'paniek' is om te zeggen dat de maximale capaciteit in rasse schreden dichterbij komt* en dat we dan een serieus probleem hebben?
* Ik schat vandaag nog eens 60 tot 100 IC bedden meer bezet, en ik hoop dat ik het fout heb en het minder is.
Maar ik hoor graag waarom ik me geen zorgen zou moeten maken, want misschien maak ik een denkfout?
Zie je zelf ook hoe we in drie posts al tot hele andere getallen komen dan de post waar ik initeel op reageerde? Dat bedoel ik dus met paniek.
En dan heb jij dit gemist in het artikel:Keesk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Dan heb je toch echt dit gemist nieuws: Banken versoepelen limieten contactloos betalen om coronavirus in te ...
Wat ik dus niet hoefde te doen terwijl ik 27 euro moest afrekenenWel dienen consumenten bij betalingen van meer dan 25 euro hun code in te voeren, net als voorheen.
Dat denk ik toch niet... Dit is alles wat ik zie:Ernemmer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:57:
[...]
Dan moet je even langs de opticien denk ik.
die pagina en dan een klein beetje naar beneden scrollen, adblock even uitzetten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik zie hem in de link staan onder de curve maar op jou screenshots staat het idd niet.Jorizzz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:07:
[...]
Dat denk ik toch niet... Dit is alles wat ik zie:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Bensimpel
Positieve meneer
Hier in Nijmegen zijn de kappers al sinds vorige week woensdag dicht. * Bensimpel gaat maar een tondeuze kopen
😆 - Denk ook eens om ;)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Zoek eerst voordat je iets plaatst...HereIsTom schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:11:
Noordelijke provincies laten testbeleid los
https://www.groene.nl/art...n-massaal-zorgmedewerkers
In sommige gebieden is het niet verstandig om als burger iemand aan te spreken op zijn gedrag, daar heeft de 'we' dus weinig te zeggen.Wat helpt is iemand met iets meer gezag die daar het voortouw in neemt.Gonadan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:27:
[...]
De befaamde 'ze', waar is de 'we'?
Als iedereen z'n best doet zich eraan te houden en elkaar er gewoon op aanspreekt wanneer iemand dat niet doet zou het al een stuk beter gaan.
Helemaal mee eens, gewoon jezelf aan de richtlijnen van de overheid houden. Laat mensen die zich er niet aan houden maar dat privilege verliezen.Vrijheid opzoeken is leuk, maar wel met gezond verstand. Anders verlies je gewoon dat privilege.
Wij hebben doorgaans (dus ook al voor de Corona crisis) eten in huis waar we het makkelijk 1 week en met wat moeite 2 weken mee uit kunnen houden. Toch komen we wel eens in de 1 a 2 dagen in de supermarkt om verswaren te kopen. Het houdbare eten rouleren we en het verse gaat redelijk snel op. So far so good.
Nu had ik het er afgelopen zaterdag met mijn vriendin over dat ik naar de supermarkt wilde gaan om in 1 keer de boodschappen voor een week te kopen. Zo wil ik het aantal contactmomenten minimaliseren. Mijn vriendin leek het een goed plan, dus we hebben een lijstje gemaakt en ik gewapend met wegwerphandschoenen de winkel in. Allemaal mijn spulletjes bij elkaar gezocht en op naar de kassa.
Van de kassajuffrouw mocht ik slechts 2 pakken melk meenemen in plaats van de 4 welke ik in mijn karretje had geladen. Ik vond het enigszins vreemd, ik begrijp dat er maatregelen zijn tegen hamsteren. Maar bij ons gaan er met gemaak 4 pakken melk in een week doorheen. We hebben nog wel een pak of 8 a 9 op voorraad, maar het idee was juist om de voorraad op pijl te houden. Door een limiet van 2 pakken per keer wordt ik op termijn de richting op geduwd om vaker de supermarkt te bezoeken dan ik eigenlijk in deze situatie zou willen.
Overigens zijn wij bezig aan de laatste rol keukenpapier. Ik was zaterdag van plan om nieuw keukenpapier mee te nemen, maar dat is dan weer uitverkocht. Ook daar zal ik dus weer een keer voor terug moeten.
Dit alles is natuurlijk een luxe-probleem, maar om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken zou je zo min mogelijk in de supermarkt moeten komen zonder te gaan hamsteren voor maanden in één keer.
Nu had ik het er afgelopen zaterdag met mijn vriendin over dat ik naar de supermarkt wilde gaan om in 1 keer de boodschappen voor een week te kopen. Zo wil ik het aantal contactmomenten minimaliseren. Mijn vriendin leek het een goed plan, dus we hebben een lijstje gemaakt en ik gewapend met wegwerphandschoenen de winkel in. Allemaal mijn spulletjes bij elkaar gezocht en op naar de kassa.
Van de kassajuffrouw mocht ik slechts 2 pakken melk meenemen in plaats van de 4 welke ik in mijn karretje had geladen. Ik vond het enigszins vreemd, ik begrijp dat er maatregelen zijn tegen hamsteren. Maar bij ons gaan er met gemaak 4 pakken melk in een week doorheen. We hebben nog wel een pak of 8 a 9 op voorraad, maar het idee was juist om de voorraad op pijl te houden. Door een limiet van 2 pakken per keer wordt ik op termijn de richting op geduwd om vaker de supermarkt te bezoeken dan ik eigenlijk in deze situatie zou willen.
Overigens zijn wij bezig aan de laatste rol keukenpapier. Ik was zaterdag van plan om nieuw keukenpapier mee te nemen, maar dat is dan weer uitverkocht. Ook daar zal ik dus weer een keer voor terug moeten.
Dit alles is natuurlijk een luxe-probleem, maar om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken zou je zo min mogelijk in de supermarkt moeten komen zonder te gaan hamsteren voor maanden in één keer.
De getallen die ik hanteer, schatting van 50% tot 80% is wat de landen om ons heen (Frankrijk, "minimaal 50%", Duitsland "tot 70%", het VK "tot 80%). Het zijn geen uit de lucht gegrepen getallen.Razr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:02:
[...]
Ik reageerde initieel op een post van iemand die stelde dat 100% van de bevolking besmet zou raken en een expotentieel rekenvoorbeeld liet zien. Jij reagerde toen dat het niet 100% is maar misschien 80%
Hoezo zijn ze niet exponentieel?en nu kom je met cijfers die niet expotentieel zijn - tuurlijk, nog wel dramatisch, dat hoor je mij niet zeggen - maar niet zoals in de post waar ik op reageerde.
Het aantal bezette IC-bedden neemt gemiddeld per dag met 27% toe. Dat lijkt me exponentieel
Het is niet uniform (variërend van +14% tot +41%), maar het blijft exponentieel.
Ik zie nog steeds niet waar het paniek isZie je zelf ook hoe we in drie posts al tot hele andere getallen komen dan de post waar ik initeel op reageerde? Dat bedoel ik dus met paniek.
De cijfers (en schatting) die ik gebruik zijn aan de hand van instituten en niet "in paniek" uit de lucht gegrepen.
Misschien dat sommigen met hyperbolen komen, maar dat maakt de ernst er niet minder om.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 23-03-2020 13:15 ]
Want als je passeert op 0,5m meter dan springt het virus over?JoStad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Indien het pad te smal is om buiten de 1,5 meter te passeren is er toch genoeg ruimte naast een bospad?
Ik denk dat de supermarkten een groter punt van overdracht zijn dan de mensen op het strand. Dingen aanraken is toch wel echt noodzakelijk in de supermarkt. Ik heb mijn eigen tas al mee, scan met mijn mobiel, maar voor veel verse koeling producten ten moet ik toch de deurtjes open en dicht doen helaas. En ook met mijn mobiel moet ik nog op het scherm drukken dat ik geen airmiles wil (inruilen).
Overigens ga ik er bij bovenstaande wel vanuit dat men met hoesten, verkoudheid, griep ed binnen blijft. Ik zie zelf namelijk niemand hoesten en proesten buiten of in de supermarkt.
[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 23-03-2020 13:17 ]
Verwijderd
Hoe zit het eigenlijk in bijvoorbeeld België en Frankrijk met de lockdown rondom de 'bouwsector'? Winkels zijn dicht, mensen mogen hun huis niet uit zonder goede reden etc. Wat betekent het bijvoorbeeld voor schilders, timmermannen en hoveniers? Ligt al dat werk stil of mag dat doorgaan, ervan uitgaande dat je in je eentje buiten aan het werk bent?
Je vond het echt vreemd dat je maar twee pakken melk mee mocht? Ik snap dat jij louter goede bedoelingen hebt met je 8 pakken melk op voorraad, maar ergens gaat de redenering scheef. Iets met andere mensen die ook graag melk willen kopen.GH45T schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:13:
.
Voorheen alleen boodschappen gedaan in de stadskern, nu eventjes naar buiten omdat ik meer en grotere boodschappen nodig had maar daar liep gewoon iedereen tegen je aan. Op weg daar naar toe een fietser die langs me raasde vanaf de verkeerde kant(spookrijder) dus ik vond het best tegenvaller. Mensen die je steeds afsnijden om snel voor je langs een product te pakken, voornamelijk ook nog eens 60plussers.VidaR-9 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:16:
[...]
Want als je passeert op 0,5m meter dan springt het virus over?
Ik denk dat de supermarkten een groter punt van overdracht zijn dan de mensen op het strand. Dingen aanraken is toch wel echt noodzakelijk in de supermarkt. Ik heb mijn eigen tas al mee, scan met mijn mobiel, maar voor veel verse koeling producten ten moet ik toch de deurtjes open en dicht doen helaas. En ook met mijn mobiel moet ik nog op het scherm drukken dat ik geen airmiles wil (inruilen).![]()
Overigens ga ik er bij bovenstaande wel vanuit dat men met hoesten, verkoudheid, griep ed binnen blijft. Ik zie zelf namelijk niemand hoesten en proesten buiten of in de supermarkt.
Festina lente
En als jij vier pakken melk meeneemt moet iemand anders een extra ritje super doen voor melk......GH45T schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:13:
Je ziet het probleem?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat viel mij ook al op. Het bonnetje kwam wel automatisch terwijl je normaal voor lange of korte bon moet kiezen.VidaR-9 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:16:
[...]
En ook met mijn mobiel moet ik nog op het scherm drukken dat ik geen airmiles wil (inruilen).
Ik kan al twee weken geen toiletpapier bestellen bij de AH, en hier in het dorp is ook niks te krijgen. Zit Rutte te hamsteren?
Volgens een RKI-model zou het scenario zonder seizoenseffect en voortbestaande immuniteit tot een infectie van 79% van de bevolking leiden, met een piek van ~10 miljoen (~1/8)anandus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:13:
...Duitsland "tot 70%", ...
Dat gebeurt automatisch als je niet binnen x seconden kiest geloof ik?Cheesy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:26:
[...]
Dat viel mij ook al op. Het bonnetje kwam wel automatisch terwijl je normaal voor lange of korte bon moet kiezen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Er gaat bijna niemand dood aan het virus, de meeste aan onderliggend lijden volgens de artsen in Italië.Robertdj schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:28:
[...]
Gaan mensen enkel dood aan 'het' virus of wordt een cocktail van ziektes -waaronder bv bacteriële infecties- de patiënt uiteindelijk fataal?
Bensimpel
Positieve meneer
Ik vraag mij af hoeveel liter dit is, zijn dit van die 2,5 liter pakken dan snap ik het wel van de winkel. 10 liter aan melk is nogal veel dan.DeKever schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:21:
[...]
Je vond het echt vreemd dat je maar twee pakken melk mee mocht? Ik snap dat jij louter goede bedoelingen hebt met je 8 pakken melk op voorraad, maar ergens gaat de redenering scheef. Iets met andere mensen die ook graag melk willen kopen.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat kan (normaal ben ik al snel genoeg), maar in dit geval kwam de bon direct.Maarten_E schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:28:
[...]
Dat gebeurt automatisch als je niet binnen x seconden kiest geloof ik?
Ja/Nee, op dit moment ook omdat er geen ruimte is....D.deJong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Er gaat bijna niemand dood aan het virus, de meeste aan onderliggend lijden volgens de artsen in Italië.
In ander nieuws:
https://regio15.nl/nieuws...apparatuur-op-bij-draegerZoetermeer - Een colonne legertrucks heeft vanmorgen apparatuur opgehaald bij Dräger.
Dräger levert wereldwijd allerhande producten die te maken hebben met 'adembescherming'. Denk daarbij aan de ademluchtsets die hier door de brandweer gebruikt worden, maar ook volgelaatsmaskers en filterbussen, meetapparatuur en gassensors; en beademingsapparatuur die in ziekenhuizen gebruikt wordt.
Er is wereldwijd een enorme toename in de vraag naar (met name) die beademingsapparatuur. Alles wat maar beschikbaar is, wordt op dit moment in gebruik genomen; 'nieuw uit voorraad' of juist 'uit de mottenballen', om een eventuele explosieve toename van het aantal corona patienten zorg te kunnen bieden.
Defensie stelt 40 beademingsapparaten ter beschikking. Die zijn dit weekend bij Dräger gebruiksklaar gemaakt en worden verdeeld over zeven ziekenhuizen.
De wens was blijkbaar de vader van de gedachte, want het leger had gelijk maar een colonne trucks gestuurd om de apparaten op te halen. In plaats van acht trucks was één truck ook voldoende geweest om de geleverde hoeveelheid te vervoeren.
Foto's: Sebastiaan Barel
[ Voor 96% gewijzigd door Vorkie op 23-03-2020 13:31 ]
ASN heeft zijn limiet naar 100 euro gehaald (zag in in de app), dus welke bank hebben we het hier over?gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:03:
[...]
En dan heb jij dit gemist in het artikel:
[...]
Wat ik dus niet hoefde te doen terwijl ik 27 euro moest afrekenen
Er lijkt een dikke crisis aan te komen, maar de regering blijft met geld smijten: https://nos.nl/artikel/23...ken-van-huurwoningen.html
Ja dus? Denk je dat het zo lekker uitdunt dat we ook meteen van de klimaatcrisis af zijn?SvMp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:33:
Er lijkt een dikke crisis aan te komen, maar de regering blijft met geld smijten: https://nos.nl/artikel/23...ken-van-huurwoningen.html
Dit is toch mooi: geld van de overheid voor de ondernemers die zo na de crisis nog wat mensen in dienst kunnen houden? Of ben je de bouw crisis alweer vergeten.
SvMp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:33:
offtopic:
Ik vroeg me al af waar je was, gisteren een vrije dag?
Ik vroeg me al af waar je was, gisteren een vrije dag?
Je kan het ook zien als het creëren van banen
Dit lijkt me een mooi Keynesiaans dingetje?
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 23-03-2020 13:35 ]
Correctgws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:55:
[...]
Vanochtend moest ik 27 euro afrekenen bij de supermarkt en ik hoefde ook geen pin in te toetsen terwijl ik zelf de limiet niet omhoog heb gegooid dus ik vermoed dat de banken dat wel gedaan hebben.
Althans, niet de banken zelf, maar de leveranciers van PIN terminals en bijbehorende diensten op verzoek van de banken.
Die limiet zit in de PIN terminal zelf en niet bij de uitgevende bank zoals de cumulatieve limiet.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Dit was de ING maar als ik bij ASN kijk dan hebben ze het bij die 100 euro die je meld ook over het cumulatieve bedrag? Ik heb via twitter de vraag aan ing gesteld dus als ze antwoorden laat ik het weten.Barrycade schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:31:
[...]
ASN heeft zijn limiet naar 100 euro gehaald (zag in in de app), dus welke bank hebben we het hier over?
edit: zie @SambalBij hier boven die heel sneaky net voor mij een post maakt
[ Voor 9% gewijzigd door gws24 op 23-03-2020 13:37 ]
Cool, das vlak bij me om de hoekVorkie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:30:
[...]
Ja/Nee, op dit moment ook omdat er geen ruimte is....
In ander nieuws:
[...]
https://regio15.nl/nieuws...apparatuur-op-bij-draeger
ja duh
[Afbeelding]
Wist niet dat ze daar daadwerkelijk aan apparatuur sleutelen.
7 trucks voor 7 ziekenhuizen had ik nog wel begrepen... Maar die 8e?
Minimum voor een colonne?
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-03-2020 13:37 ]
Het ligt toch echt aan jou danJorizzz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:07:
[...]
Dat denk ik toch niet... Dit is alles wat ik zie:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zeker, maar ik betwijfel of het veel effect heeft. Gok dat meeste mensen nu gewoon op zoek gaan naar een andere kapperszaak.
Ik verwacht gewoon 1 truck aan reservecapaciteit.MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:36:
[...]
Cool, das vlak bij me om de hoek
Wist niet dat ze daar daadwerkelijk aan apparatuur sleutelen.
7 trucks voor 7 ziekenhuizen had ik nog wel begrepen... Maar die 8e?
Minimum voor een colonne?
Laten we voorop stellen dat mijn voorraad nu juist de factor is waardoor ik niet in de problemen kom door deze maatregel. Die voorraad hebben we ook altijd gehad, is niets nieuws. Ik heb vaak genoeg bij de Lidl een hele doos met 12 x 1-liter pakken melk in mijn karretje geladen. Normaal is dat gezien de pallets vol melk geen probleem, maar nu was mijn bedoeling enkel de voorraad op pijl houden.DeKever schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:21:
[...]
Je vond het echt vreemd dat je maar twee pakken melk mee mocht? Ik snap dat jij louter goede bedoelingen hebt met je 8 pakken melk op voorraad, maar ergens gaat de redenering scheef. Iets met andere mensen die ook graag melk willen kopen.
Overigens stonden in de betreffende Jumbo waar ik zaterdag boodschappen heb gedaan de rekken helemaal vol met pakken melk. het is echt niet zo dat ik de laatste 4 pakken meenam of dat er nog slechts 10 stonden of iets dergelijks.
Het stond niet in mijn vorige bericht, maar zoals je hierboven al kon lezen stondt er dus meer dan genoeg melk in de rekken. Als ze een regel hadden ingevoerd voor maximaal 5 pakken hadden ze de melk dit weekend ook niet bij hoeven vullen.Tens schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:26:
[...]
En als jij vier pakken melk meeneemt moet iemand anders een extra ritje super doen voor melk......
Je ziet het probleem?
In mijn beleving is de boodschappen meenemen welke je voor een week nodig hebt in zo'n situatie echt niets vreemds. Het werkt juist averechts als we gaan zorgen dat mensen vaker dan nodig naar de winkel moeten om hun spullen bij elkaar te krijgen. Dat betekend absoluut niet dat ik ga hamsteren, maar als meer dan 2 dagen vooruit kijken al als zijnde hamsteren wordt gezien dan weet ik het ook niet meer.
Inderdaad, het stond niet in mijn bericht, maar gezien een melkpak vaak zelfs als maat voor 1 liter wordt gebruikt dacht ik dat het duidelijk was, maar ik wilde dus 4 pakken van 1 liter melk kopen. Achteraf had ik inderdaad misschien die grote kannen moeten pakkenBensimpel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Ik vraag mij af hoeveel liter dit is, zijn dit van die 2,5 liter pakken dan snap ik het wel van de winkel. 10 liter aan melk is nogal veel dan.
[ Voor 12% gewijzigd door GH45T op 23-03-2020 13:43 ]
Klopt. Ik heb daarna gereageerd met een post van Tweakers.net waarin stond dat ze dit limiet hebben aangepast.gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:55:
[...]
Persoonlijk was ik van plan maar eens een tondeuse te bestellenSaven schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:37:
[...]
Zeker, maar ik betwijfel of het veel effect heeft. Gok dat meeste mensen nu gewoon op zoek gaan naar een andere kapperszaak.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Niet die dingen hamsteren he!vectormatic schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:42:
[...]
Persoonlijk was ik van plan maar eens een tondeuse te bestellen
Ik dacht over een half jaar iedere man een knotje:)vectormatic schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:42:
[...]
Persoonlijk was ik van plan maar eens een tondeuse te bestellen
Festina lente
In hoeverre moet je daar onderscheid in maken (en wanneer spreekt men van onderliggend lijden)?D.deJong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Er gaat bijna niemand dood aan het virus, de meeste aan onderliggend lijden volgens de artsen in Italië.
Ik zag onlangs het filmpje van Kurtzgesagt, daarin werd uitgelegd dat het virus, cellen van de longen aantast, maar dat er tegelijkertijd een overdreven immuun response wordt opgewekt die ook diezelfde cellen aantast. Uiteindelijk is er niet voldoende bescherming meer, waardoor er een bacteriële infectie ontstaat, die zich kan uitbreiden door het hele lichaam, waarna de patiënt overlijdt.
In hoeverre is hier sprake van onderliggend lijden? De patiënt overlijdt uiteindelijk aan een bacteriële infectie, maar die zou er niet geweest zijn wanneer het corona virus minder effect had op het immuunsysteem.
Door te zeggen dat de patiënt is overleden door onderliggend lijden, komt het (iig op mij) over dat het virus niet de oorzaak is.
Getuige zijn eerdere commentaar denk ik dat hij uberhaupt niet erkent dat er een klimaatcrisis is...Barrycade schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:35:
[...]
Ja dus? Denk je dat het zo lekker uitdunt dat we ook meteen van de klimaatcrisis af zijn?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ligt eraan of er bagger ligt. Maar het is niet zo dat het virus 'airborne' is. Iemand even snel inhalen zonder 1,5 meter afstand te houden kan prima. Dan is het maar een meter of halve meter ofzo. Het erlangs lopen duurt maar enkele tellen ofzo.JoStad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Indien het pad te smal is om buiten de 1,5 meter te passeren is er toch genoeg ruimte naast een bospad?
In groepen moet je gewoon nu niet gaan staan, en anders de 1,5 meter regel toepassen.
Sowieso is het in bos wel eens not-done om naast een pad te lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 23-03-2020 13:52 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Been there, done that, threw away all the t-shirtsHonesty schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:43:
[...]
Ik dacht over een half jaar iedere man een knotje:)
Maar inderdaad, elastiekjes zijn ook een oplossing, persoonlijk vind ik lang haar me niet staan, dan liever (iets te) kort.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Nou bij ons is nu iedereen ziek. Kinderen vooral kuchend en snotterig en verhoging. Mijn vrouw heeft verhoging maar zij en ik hebben vooral last van matige benauwdheid. Ik heb geen verhoging wel benauwdheid en zie er uit als een lijk en malaise alom. Heb me maar ziek gemeld, als dit corona is wat we nooit zullen weten dan hoop ik dat het hier bij blijft.
Het hebben van de voorraad is heel verstandig. Het maken van voorraad, wat de rest van Nederland doet, is, slecht getimed. Ik ben het met je eens dat 4 pakken melk in een week niet heel veel is. Op dit moment is het echter wel veel.GH45T schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:39:
[...]
Laten we voorop stellen dat mijn voorraad nu juist de factor is waardoor ik niet in de problemen kom door deze maatregel. Die voorraad hebben we ook altijd gehad, is niets nieuws. Ik heb vaak genoeg bij de Lidl een hele doos met 12 x 1-liter pakken melk in mijn karretje geladen. Normaal is dat gezien de pallets vol melk geen probleem, maar nu was mijn bedoeling enkel de voorraad op pijl houden.
Als het schap vol was, dan kan je er verder niet veel aan doen. Ik ging er even vanuit dat de supermarkt, net als veel andere supermarkten lege schappen had als gevolg van hamsteraars. Aannames...
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]
:strip_exif()/f/image/krzVfheO6PV2p3wj6ZPJt3SR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/x2p2a7WyVKIZD469t8IU5f73.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qmSFvrleOboKeGjrOebQB913.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UtQ3caUMrRyzK3dNPPJpgiQ1.jpg?f=fotoalbum_tile)