Coronavirus Slowchat Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 96 Laatste
Acties:
  • 348.451 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

D.deJong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:05:
Als ik zijn vriendin/vrouw zou zijn zou ik er een vreselijke afknapper aan over houden, die kerel laat mij hier een beetje alleen in oorlogsgebied en slaat zelf op de vlucht.
Mwaa, ze kwam zelf met deze suggestie :) en ze wilt zelf gewoon werken terwijl ik thuis zit, ze laat mij in de steek :+

maar mn ouders zitten in risicoleeftijd en mijn pa heeft gezondheidsproblemen. Wil er voor ze kunnen zijn mocht er iets gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door AOC op 16-03-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Net bericht dat nichtje van mijn vriendin met koorts op bed ligt, maar verder vergaat het haar nog prima. Vergelijkbare klachten en waarschijnlijk corona. Wordt geen test afgenomen tenzij ziekenhuisopname nodig is. Er lijkt dus niet meer getest te worden tenzij klachten ernstig(er) zijn of worden.

Zoals de experts dus ook al zeggen: ga er maar vanuit dat veel meer mensen ziek zijn en wss ook weer beter dan de getallen die we voorgespiegeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Montaner schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:05:
We gaan straks ook gewoon opnieuw jaartallen tellen en a.c. staat dan voor after corona.
Nou als het de proporties van de Spaanse Griep in 1918 aanneemt, zou je dat nog bijna kunnen doen ja :X

Iets van wel 50 miljoen doden ofzo, van de 500 mijoen besmettingen.. op een totale wereld bevolking van 2 miljard :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
eMiz0r schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:08:
Wordt geen test afgenomen tenzij ziekenhuisopname nodig is. Er lijkt dus niet meer getest te worden tenzij klachten ernstig(er) zijn of worden.
Ja, dat was al eerder bekend gemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:46
Voor de bewoners van Amsterdam een app van het OLVG om symptomen bij te houden:
https://luscii.com/nl/corona-virus/
Door de uitbraak van het coronavirus neemt de zorgvraag toe. OLVG bereidt zich hierop voor door nieuwe middelen in te zetten naast de reguliere zorg. Onder andere met een app: OLVG corona check. Aanmelden kan onderaan deze pagina.

OLVG corona check is bedoeld voor inwoners van Groot-Amsterdam die gezondheidsproblemen hebben die mogelijk door het coronavirus worden veroorzaakt. Met deze gratis app kan een medisch team mensen op afstand begeleiden. OLVG heeft de corona check samen met het Amsterdamse bedrijf Luscii ontwikkeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Snap ik wel. Fransen zijn nog een heel stuk eigenwijzer, die moet je gewoon opsluiten willen ze mee werken. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:27
Ik ken meerdere lokale ondernemers in mijn gemeente, zoals bakkers, kappers en financieel adviseurs, die morgen gewoon open gaan met gepaste maatregelen. Zo gaan zij verkouden en mensen met koorts weren. Hoe? Zien ze morgen wel. Maar voor elke ondernemer is - ondanks werktijdverkorting - het doek binnen een maand of twee gevallen wanneer zij vanaf nu sluiten. En zij vallen allen niet in de risicogroep en hebben geen medewerkers die hier in vallen. Of het verstandig is, zien we later wel, hoe dan ook zijn er rekeningen die betaald moeten worden en dan krijg je dit gedrag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43
SaN schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Eigenlijk geef je zelf toch al antwoord op de vraag waarom mensen hier de overheid niet vertrouwen, en daar wel? Blijkbaar hebben ze daar al snel de juiste maatregelen genomen. Hier blijkbaar niet want het loopt overduidelijk uit de hand.
Wat loopt uit de hand? En wat zijn de juiste maatregelen? Misschien blijkt over een jaar wel dat we het hier in Nederland prima hebben aangepakt. En waarom hebben mensen zo'n grenzeloos vertrouwen in buitenlandse overheden? Het is niet dat pakweg Frankrijk nu altijd zo'n lichtend voorbeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:51:
M'n vriendin werkt in de supermarkt op de bloemenafdeling. Die moet nog steeds naar het werk komen. Ik ben voor de zekerheid tijdelijk naar een andere woning. Vind het idee dat zij dagelijks met honderden verschillende mensen in contact komt, waarvan je gewoon weet dat men ook met ziekte de deur uit gaat, niet echt fijn is deze tijden. Best lastig besluit maar het is komende tijd even niet anders.... Vind het belachelijk dat er voor supermarkten geen strictere regels zijn, bijvoorbeeld alleen afhaal op bestelling vooraf ed
Maar je wilt toch ook intiem met je vriendin zijn? Mijn vrouw woont letterlijk in Duitsland, dus wij hebben beide een eigen appartement. Ze zegt zelf ook dat ik meer vatbaar ben om door geïnfecteerde, besmet te raken omdat ik in de supermarkt werk.

Ook is ze niet blij dat wij geen mondkapjes, handschoenen mogen dragen. Het zijn eerlijk gezegd toch allemaal halve maatregelen: de meeste mensen raken je inderdaad niet aan. Echter ze hebben medewerkers sowieso niet aan te raken.... maar gebeurde vandaag toch helaas :(

Enige voordeel dat ik nu heb van werken in de supermarkt, is dat ik toegang heb tot het magazijn :+ Als ik echt wat wil kopen en het ligt niet in het schap, dan ga ik het lekker zelf uit het magazijn halen als het al binnen gekomen is. Je merkt trouwens ook dat vrijwel niemand voldoende afstand houdt en dat de gangpaden, veel te smal zijn om echt 1.5 meter afstand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
XWB schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Ja, dat was al eerder bekend gemaakt.
Ah my bad, dat had ik even gemist. Maar dat houdt dus ook in dat alle conclusies uit de huidige statistieken van de 17 miljoen nieuwe virologen in Nederland opzij kunnen schuiven. De data sluit gewoon niet meer aan op de werkelijkheid (deathratio, besmettingen, genezingen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Herken ik me niet in eerlijk gezegd. Lees wel veel over, maar meer uit interesse hoe het verloopt dan dat ik bang ben. Je komt zoveel mooie berichten tegen (balkonscènes/memes) tot aan serieuze (pagina's overlijdensberichten bijv). Je inspireert elkaar, maar houd elkaar ook scherp dat ook heide serieuze business is of kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:55
poor Leno schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Nou als het de proporties van de Spaanse Griep in 1918 aanneemt, zou je dat nog bijna kunnen doen ja :X

Iets van wel 50 miljoen doden ofzo, van de 500 mijoen besmettingen.. op een totale wereld bevolking van 2 miljard :X
10 procent. Zit Corona zo te merken niet ver vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
eMiz0r schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:12:
[...]

Ah my bad, dat had ik even gemist. Maar dat houdt dus ook in dat alle conclusies uit de huidige statistieken van de 17 miljoen nieuwe virologen in Nederland opzij kunnen schuiven. De data sluit gewoon niet meer aan op de werkelijkheid (deathratio, besmettingen, genezingen etc).
Klopt, waarschijnlijk zijn er dan ook veel meer besmettingen. Nederland heeft niet de middelen om iedereen te testen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Cobb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:54:
Ik voel overigens al een paar dagen een vreemde druk op mijn borst. Ik dacht er niet veel van wellicht stress ofzo , maar ik ervaar nooit stress lichamelijk. (Althans dat denk ik)
Ademhalen gaat niet moeilijk maar ik blijf nu wel druk voelen en een soort aardappel in mijn keel gevoel maar dan bij de borst. Gisteren was het op de fiets ook een beetje op adem komen.

Maar nu klaagt mijn vriendin en mijn oudste zoon ook (uit hun zelf) over de zelfde klacht. Mijn vriendin ervaart ook met ademhalen lichte pijnklachten in haar bovenrug en spierpijn in de schouders.
Ook had ze het vandaag een paar keer ineens koud. Ik herken dat van een paar dagen terug.

We hebben geen keelpijn, hoofdpijn of kuch.
Wel heb ik even het gevoel gehad dat ik keelpijn ging krijgen maar dat was in de ochtend weer helemaal weg.

Wij gaan ons denk ik voor de zekerheid ook maar helemaal terugtrekken nu in onze woning. Voor de zekerheid.

Herkennen meer Tweakers deze klachten nu?
Of zijn we met zijn allen lekker aan het hypochonderen? :+

O ja we niezen iets meer dan normaal, denk drie of vier keer per dag en ik heb met warm eten een lichte loopneus gehad. Dat heb ik ook nooit .
Idem hier, maar dan met enorme spierpijn aan de achterzijde van m'n bovenbenen (wat ik ook vaak bij griep heb). En geregeld licht in m'n kop en duizelig. M'n vrouw heeft dezelfde klachten, koorts hebben we beiden niet (maar ik heb sowieso een lage bloeddruk, vrij lage hartslag en vrij lage "standaard" lichaamstemperatuur). Het gaat ook op en af: dan weer warm gevoel en dan weer rillerig van de kou. Op de thermometer valt niets te zien, geen hoest maar in de ochtend wel een neusverkoudheid die gedurende de dag weer verdwijnt. Soms het idee dat er een griepje aan komt en dat kan een half uur later weer verdwenen zijn. Onze dochter heeft enkel af en toe een loopneus maar dat wordt nu langzaam aan minder. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:14:
[...]

Gaan we nooit echt weten vermits ze vanaf nu alleen testen bij een opname in het ziekenhuis, of bij zorgmedewerkers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:32
Ik zou hier wel graag willen zien dat testen makkelijk en laagdrempelig wordt. Als iedereen met verkoudheidsklachten een test kan laten doen kan een besmet persoon er zorg voor dragen zo min mogelijk mensen te besmetten, om die curve af te vlakken tot beheersbaar niveau. En kunnen de gezonde en genezen mensen er voor zorgen dat het land en de economie draaiende blijft.

Maar schijnbaar zijn die testen er gewoon niet, en is dat onmogelijk, want anders zie ik echt geen enkele reden om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:14:
[...]

Ik heb t nog even opgezocht.. de schattingen lopen zelfs tot de 100miljoen doden.. op een bevolking van 1,8/9 miljard..

Maar als dat nu zou gaan, met 20% doden.. op een 25% besmetting van de hele wereld bevolking.. oei :X

(Dan zit je aan bijna 400 miljoen doden..)

Maar goed, zo'n vaart zal dat nu niet meer gaan lopen (denk ik) ivm onze betere hygiene (toch wel ja) en voorzorgsmaatregelen en 'awareness'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Gaan we nooit echt weten vermits ze vanaf nu alleen testen bij een opname in het ziekenhuis, of bij zorgmedewerkers.
Niet zo lang geleden de cijfers even berekend van Italie, zal het nu even opnieuw doen. Van wat ik kan vinden zijn de meest recente dodentallen 2158 doden, en 27.747 besmettingen. Dat is zo ongeveer 8%. Toen ik het een paar dagen terug berekende was het 7%.

Nou zullen er vast wel (veel) meer mensen besmet zijn, maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 16-03-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

@Sebastiaannn geen idee hoe oud je bent maar indien jong genoeg heb je je roeping gevonden voor een mooie opleiding?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Bart-Willem schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:15:
[...]

Idem hier, maar dan met enorme spierpijn aan de achterzijde van m'n bovenbenen (wat ik ook vaak bij griep heb). En geregeld licht in m'n kop en duizelig. M'n vrouw heeft dezelfde klachten, koorts hebben we beiden niet (maar ik heb sowieso een lage bloeddruk, vrij lage hartslag en vrij lage "standaard" lichaamstemperatuur). Het gaat ook op en af: dan weer warm gevoel en dan weer rillerig van de kou. Op de thermometer valt niets te zien, geen hoest maar in de ochtend wel een neusverkoudheid die gedurende de dag weer verdwijnt. Soms het idee dat er een griepje aan komt en dat kan een half uur later weer verdwenen zijn. Onze dochter heeft enkel af en toe een loopneus maar dat wordt nu langzaam aan minder. :P
Yup hier hetzelfde hoor. Die opvliegers die je omschrijft herken ik zeker maar dan een dag of twee terug. Mijn vriendin herkent overigens de duizeligheid ook. Dat zijn zo al tien Tweakers met dit soort (lichte) klachten. Ook de aardappel in de borst ?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Druk zowel aan de linker en rechter zijkant

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:58
poor Leno schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:21:
[...]

Maar goed, zo'n vaart zal dat nu niet meer gaan lopen (denk ik) ivm onze betere hygiene (toch wel ja) en voorzorgsmaatregelen en 'awareness'
+ dat we nu niet midden in een wereldoorlog zitten, waar veel slachtoffers het zonder virus al zeer zwaar hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Cobb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Yup hier hetzelfde hoor. Die opvliegers die je omschrijft herken ik zeker maar dan een dag of twee terug. Mijn vriendin herkent overigens de duizeligheid ook. Dat zijn zo al tien Tweakers met dit soort (lichte) klachten. Ook de aardappel in de borst ?
Ik herken het ook wel overigens, maar dat is sinds ik ontzettend gefocusd ben op hygiene. Adem inhouden als iemand in de buurt loopt, vele handen wassen, temperatuur controleren, hyperfocus op mensen die kuchen, hyperfocus op wat ik aanraak, hyperfocus om maar niet mijn gezicht aan te raken etc etc

denk dat het meer stress is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:11

On_E

Housemusic

WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Niet zo lang geleden de cijfers even berekend van Italie, zal het nu even opnieuw doen. Van wat ik kan vinden zijn de meest recente dodentallen 2158 doden, en 27.747 besmettingen. Dat is zo ongeveer 8%.

Ja en de cijfers van Zuid-Korea, 8.236 besmettingen, 75 doden.

Oftewel, er is nog zo weinig te zeggen over een sterftepercentage.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Sempy schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:26:
[...]

+ dat we nu niet midden in een wereldoorlog zitten, waar veel slachtoffers het zonder virus al zeer zwaar hadden.
Nouja, 1918 ;) de Spaanse griep kwam er vrijwel gelijk na, niet midden in.
(Kleine edit; de tweede zwaardere golf kwam er na. De eerste golf was begin 1918.)

Maar veel mensen waren wel zwakker ja. Hoewel verreweg de meeste doden niet zozeer in de oorlogsgebieden vielen.

[ Voor 9% gewijzigd door poor Leno op 16-03-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebastiaannn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:21:
Ik zou hier wel graag willen zien dat testen makkelijk en laagdrempelig wordt. Als iedereen met verkoudheidsklachten een test kan laten doen kan een besmet persoon er zorg voor dragen zo min mogelijk mensen te besmetten, om die curve af te vlakken tot beheersbaar niveau. En kunnen de gezonde en genezen mensen er voor zorgen dat het land en de economie draaiende blijft.

Maar schijnbaar zijn die testen er gewoon niet, en is dat onmogelijk, want anders zie ik echt geen enkele reden om dat niet te doen.
En hoe vaak ga je dat dan doen? Wie gaat het betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 12:01

Rudios

Lost in space?

On_E schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:26:
[...]

Precies, daarbij worden mild zieken of zieken die helemaal geen symptomen hebben niet eens meegerekend. En geloof maar dat zijn er echt veel (waaronder ikzelf nu momenteel) - als die meegeteld worden dan zal dat percentage flink naar onder getrokken worden.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb dit twee weken terug gehad, incl zeven dagen in bed met nog een paar dagenuitloop. Voor mij een unicum want ik lig nooit zo lang in bed. Meestal is het een dag kut en kan ik daarna weer vrolijk op de bank zitten en gewoon warm eten nuttigen. Als iemand dit ergens had beschreven zou ik mij ook laten testen, maar zonder de bekende hoest en nies voldeed ik naar mijn idee niet aan de voorwaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 16-03-2020 22:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Ik wil best voor mijn eigen Coronatest betalen hoor, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:11

On_E

Housemusic

Rudios schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Precies, daarbij worden mild zieken of zieken die helemaal geen symptomen hebben niet eens meegerekend. En geloof maar dat zijn er echt veel (waaronder ikzelf nu momenteel) - als die meegeteld worden dan zal dat percentage flink naar onder getrokken worden.
In 2009 bij de Mexicaanse griep bleken de uiteindelijke cijfers ook veel minder verontrustend dan in het begin, daar houd ik mij maar aan vast. :+

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
On_E schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:26:
[...]

Er zijn wel voorbeelden van ziektes die met geografische verschillen zitten qua ernst van het ziekteverloop e.d., maar als we dat nu even niet aannemen, dan is het toch véél aannemelijker dat een land als Zuid-Korea, dat héél veel testen heeft afgenomen en blijkbaar op 0,91% mortaliteit uitkomt véél dichter bij de waarheid zit dan een land als Italië of Nederland waar juist héél weinig testen worden afgenomen, alleen als je al echt ziek bent? Dan klinkt 17M * 70% * 0,91% = 108.290 doden nog steeds als een hoop, maar ook weer niet als de apocalyptische toestanden die ik hier af en toe voorbij hoor komen. Probleem is wel dat we wel een veelvoud van dit aantal op de IC moeten zien te behandelen (laten we zeggen 500.000), en als ik dat door een optimistich aantal van 2000 geschikte bedden deel, dan zijn we nog vijf jaar aan het 'uitsmeren'? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren lijkt me. Gaat er nou iets in mijn berekening mis of wordt het echt zo ernstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 12:01

Rudios

Lost in space?

Jorizzz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:35:
[...]

vijf jaar aan het 'uitsmeren'? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren lijkt me. Gaat er nou iets in mijn berekening mis of wordt het echt zo ernstig?
Hoe meer mensen immuun worden, hoe makkelijker het uitsmeren gaat. Dus dit zal met de tijd steeds makkelijker op te vangen zijn. Dit heeft tijd nodig.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Toch ben ik benieuwd of dit veranderingen zal brengen aan de samenleving....
- Meer mensen werken thuis, wat ook wordt geadviseerd bij een 'kuchje'
- Minder drukte in de spits (spoorprojecten van NS en ProRail kunnen naar langere termijn worden geschoven?),
- De mensen zijn bewuster en alerter vanwege het signaal dat er een snelverspreidend virus constant op de loer ligt.....

Nee, dit zijn niet alleen spannende maanden, maar ook vooral interessante jaren. Hoewel ik verwacht dat alles gecontroleerd op gang komt, en dat buitenlandse (buiten EU) beperkingen gaan komen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

fast-server schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:59:
[...]

Zou me niets verbazen...

Ik zat net het lijstje met corona kenmerken eens te bekijken en dat zou voor mij het 1 en ander verklaren.
Week geleden had ik weinig energie, spierpijn en echt hoofdpijn, sporten ging me echt niet makkelijk af... was bekaf met conditie training...
Had ook iets verhoging en was niet echt scherp (foutjes die ik normaal niet maak)

De kleine en mijn vrouw hadden deze klachten ook net voor het weekend, aangezien het snel beter ging (dag of 2 tot 3) dacht ik> verkoudheidsseizoen niets aan de hand.

Hoesten - Beetje
Kortademigheid - Ja
Koorts - Beetje
Spierpijn - Ja
Verwardheid - Beetje
Hoofdpijn - Ja
Keelpijn - Ja

Ergens "hoop" ik nu dat het inderdaad het corona virus was omdat we nu dan immuun zouden moeten zijn, maar ja garanties hebben we niet.
Ik zou voor alleen dit lijstje tekenen....een hoop mensen denk ik. Ik heb dit lijstje en darmen en maag die volledig de weg kwijt zijn. Vrouw ook, dochter van 2 is er net klaar mee (na een week.....ze gaat niet naar een opvang oid).

Uit voorzorg blijven we allemaal thuis. Erg lieve vrienden van ons hebben uit eigen beweging boodschappen gebracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:33:
[...]

Denk dat wanneer je de rekening krijgt het toch even slikken wordt, helemaal bij negatieve uitslag en je kan na paar dagen nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51
XWB schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:00:
[...]

En als dit een seizoensgriep wordt, en zolang er geen vaccin is, is er volgend jaar weer een grote groep mensen ziek.
Áls het een seizoensgriep wordt, dan zijn heel veel mensen volgend jaar resistent. Ook nu is de overlevingskans nog 98%. Best hoog hoor.

Ik heb al eens kanker gehad (Lance Armstrong) en daarbij zijn de overlevingskansen zeer hoog volgens de oncoloog. Boven 80%.
Als je een dergelijk oordeel al eens over jezelf hebt horen uitspreken van is 98% een lachertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:38:
Toch ben ik benieuwd of dit veranderingen zal brengen aan de samenleving....
- Meer mensen werken thuis, wat ook wordt geadviseerd bij een 'kuchje'
- Minder drukte in de spits (spoorprojecten van NS en ProRail kunnen naar langere termijn worden geschoven?),
- De mensen zijn bewuster en alerter vanwege het signaal dat er een snelverspreidend virus constant op de loer ligt.....

Nee, dit zijn niet alleen spannende maanden, maar ook vooral interessante jaren. Hoewel ik verwacht dat alles gecontroleerd op gang komt, en dat buitenlandse (buiten EU) beperkingen gaan komen.
Ik denk dat we gewoon op dezelfde toer verdergaan als dit voorbij is. Of er moeten strak echt heel veel mensen dood gaan, maar ik denk dat dat wel meevalt met alle maatregelen die er nu eindelijk zijn genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:38:
[...]

het toch even slikken wordt
Dat gaat nu dus zo lastig :D

Maar hoezo na een paar dagen nog een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Denk dat wanneer je de rekening krijgt het toch even slikken wordt, helemaal bij negatieve uitslag en je kan na paar dagen nog een keer.
Slikken, misschien. Gaat toch over je gezondheid. Heb ik wel een paar euro voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Dat hangt van die curve af, stijgt het aantal besmettingen te snel dan ga je meer testen, is het rustig op de IC kan je de teugels wat laten vieren. Dan kan je in een gestaag tempo die groepsimmuniteit opbouwen. Wie het gaat betalen? Ik denk dat alle horeca, scholen, zo veel mogelijk werkplekken etc sluiten, de schade aan de economie, ook niet bepaald gratis is. Maar die tests zullen er op het moment gewoon niet zijn.
franssie schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:23:
@Sebastiaannn geen idee hoe oud je bent maar indien jong genoeg heb je je roeping gevonden voor een mooie opleiding?
Wil je me aanraden om biomedische wetenschappen te studeren? Denk dat het voor mij te laat is. Is daar een tekort aan in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
jadjong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:31:
Als iemand dit ergens had beschreven zou ik mij ook laten testen, maar zonder de bekende hoest en nies voldeed ik naar mijn idee niet aan de voorwaarden.
Nies hoort er niet bij :)

Zelf 5 dagen na carnaval een dag of vier 38 graden koorts, moe en hoesten gehad. Maar ja, geen test, dus geen idee :)
Afbeeldingslocatie: https://www.ynhhs.org/-/media/images/page-content/ynhhs/covid19_comparision_031620_280.png

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ernemmer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Ik denk dat we gewoon op dezelfde toer verdergaan als dit voorbij is. Of er moeten strak echt heel veel mensen dood gaan, maar ik denk dat dat wel meevalt met alle maatregelen die er nu eindelijk zijn genomen.
Sociale leven gaat straks gewoon door, en dan ergens in april of mei.
Om even een eerdere post van mij te quoten:
AW_Bos schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:11:
Het zal mij niks verbazen dat de overheid samen met het RIVM preventieve (red. ;) ) maatregelen gaat nemen als naar verwachting in april/mei de maatregelen (langzamerhand) worden opgeheven:
- Hygiëne-regels in acht houden
- extra reiningsgels bij entree's
- speciaal meldpunt voor mensen met klachten over Corona-
- een website/teletekst pagina met de stand van zaken in een grafiekje.
- Uitleg blijven geven over hygiëne-regels
- Zieke mensen met symptomen herkennen
- Misschien extra getrainde medici op grote festivals i.p.v. een paar simpele EHBO'ers.

Ik zie de komende tijd een kans voor bedrijven om detectieapparatuur te maken.
Dit zou naar mijn idee toch een mooie balans te geven in de samenleving en het welzijn in de strijd tegen corona.
Misschien gaat Nederland wel over naar het meest hygiënische land van de wereld, waarin alle mensen met publieke taken witte handschoenen aandoen, net als in Japan :P Puur uit gewoonte dan uiteindelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 16-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:39:

Áls het een seizoensgriep wordt, dan zijn heel veel mensen volgend jaar resistent. Ook nu is de overlevingskans nog 98%. Best hoog hoor.
Dit virus is een blijvertje, de verspreiding is zo groot dat die bij de corona verkoudheden gaat horen.
Grootste probleem is de longontsteking complicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:40

SaN

psychodude schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Of loopt het uit de hand omdat ondanks dat de overheid adviezen geeft, mensen in ruime getale de adviezen negeert? De ook door onze overheid voorgestelde maatregelen, zijn tenslotte niet veel anders dan de basisprincipes van de maatregelen aldaar. De toepassing ervan aldaar is enkel niet zoals deze hier is. Deels te verklaren door de doorgevoerde wetgeving waarbij overtreding hoge geldboetes tot gevolg heeft, maar ook in belangrijke mate door de instelling van de bevolking. Er is participatie in plaats van de nodige hoeveelheid mensen die vrolijk hoestend op de werkvloer verschijnen om mede te delen dat het allemaal toch wel meevalt. De bevolking in Taiwan daarentegen heeft hun les geleerd tijdens de SARS uitbraak

Het is ook niet voor niets dat Rutte er op blijft hameren dat participatie van de gehele bevolking noodzakelijk is. En dat het vertrouwen dient te worden gegeven aan de mensen die een adviserende rol hebben in dit beleid.
Hoeveel dagen geleden was het dat je nog met minder dan 100 mensen tegelijk samen kon komen? 2? Sorry, maar in de landen waar het echt goed is gegaan hebben ze beter, meer en sneller getest en veel sneller zwaardere maatregelen genomen. Je kan dit echt niet op het volk afschuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
matthijst schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:41:
[...]

Zelf 5 dagen na carnaval een dag of vier 38 graden koorts, moe en hoesten gehad. Maar ja, geen test, dus geen idee :)
[Afbeelding]
Hm.. ik heb heel zelden tot nooit diarree.. dus ik heb de griep, influenza én corona :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

gws24

Thinking is hard!

Jorizzz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:35:
[...]

Er zijn wel voorbeelden van ziektes die met geografische verschillen zitten qua ernst van het ziekteverloop e.d., maar als we dat nu even niet aannemen, dan is het toch véél aannemelijker dat een land als Zuid-Korea, dat héél veel testen heeft afgenomen en blijkbaar op 0,91% mortaliteit uitkomt véél dichter bij de waarheid zit dan een land als Italië of Nederland waar juist héél weinig testen worden afgenomen, alleen als je al echt ziek bent? Dan klinkt 17M * 70% * 0,91% = 108.290 doden nog steeds als een hoop, maar ook weer niet als de apocalyptische toestanden die ik hier af en toe voorbij hoor komen. Probleem is wel dat we wel een veelvoud van dit aantal op de IC moeten zien te behandelen (laten we zeggen 500.000), en als ik dat door een optimistich aantal van 2000 geschikte bedden deel, dan zijn we nog vijf jaar aan het 'uitsmeren'? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren lijkt me. Gaat er nou iets in mijn berekening mis of wordt het echt zo ernstig?
Ook Zuid Korea kan lang niet iedereen testen. Ze hebben zo'n 450k testen gedaan (20k per dag) gok ik maar als je alle 57 miljoen inwoners wil testen dan ben je ~7 jaar bezig. Kan dus best zijn dat zij ook last hebben van onderrapportage door mensen met geen of zeer milde klachten en dan gaat het % nog verder omlaag. Daarnaast kan je vandaag negatief getest worden maar morgen besmet raken. Ook kan het zijn dat je al wel besmet bent maar nog maar weinig virus deeltjes hebt en dus ook negatief test. Een test bied dus een soort van schijnzekerheid.

Aan de andere kant waren de meeste besmettingen daar binnen die sekte en dat waren vooral jonge vrouwen en laten die nou net geen risicogroep zijn dan zou het percentage weer omhoog gaan als in ZK ook veel meer ouderen besmet zouden raken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sebastiaannn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:41:
[...]

<>
[...]
Wil je me aanraden om biomedische wetenschappen te studeren? Denk dat het voor mij te laat is. Is daar een tekort aan in Nederland?
Geen tekort dat ik weet, maar je las alsof het iets voor je kon zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:33:
[...]

Er is gewoon een tekort aan reagentia, en een capaciteitsprobleem.

Als je mensen zelf laat betalen gooi je de prioriteiten om. Elke rijke eikel laat zich om,de 2 dagen nutteloos testen en je mogelijke verpleegster laat je verrekken.
Slecht idee. Laat het over aan de dokters wie ze testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Er is gewoon een tekort aan reagentia, en een capaciteitsprobleem.

Als je mensen zelf laat betalen gooi je de prioriteiten om. Elke rijke eikel laat zich om,de 2 dagen nutteloos testen en je mogelijke verpleegster laat je verrekken.
Slecht idee. Laat het over aan de dokters wie ze testen.
Dat snap ik natuurlijk ook. En ik zeg ook niet dat je maar willekeurig op zo'n test moet kunnen komen. Daar moet natuurlijk hoe dan ook een dokter aan te pas komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zijn zelftesten onderweg, deze zijn alleen nog niet goedgekeurd. Over een tijdje zullen vast wel massaal goedgekeurde goedkope testen te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
WEBGAMING schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Niet zo lang geleden de cijfers even berekend van Italie, zal het nu even opnieuw doen. Van wat ik kan vinden zijn de meest recente dodentallen 2158 doden, en 27.747 besmettingen. Dat is zo ongeveer 8%. Toen ik het een paar dagen terug berekende was het 7%.

Er zijn misschien 100k mensen besmet, misschien zelfs al een miljoen..... en het gaat er om hoe veel besmettingen er waren toen die doden besmet werden. Cijfers lopen altijd achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:42:
[...]

Sociale leven gaat straks gewoon door, en dan ergens in april of mei.
Om even een eerdere post van mij te quoten:

[...]

Misschien gaat Nederland wel over naar het meest hygiënische land van de wereld, waarin alle mensen met publieke taken witte handschoenen aandoen, net als in Japan :P Puur uit gewoonte dan uiteindelijk.
Ik denk het niet, Japan is wel een hele andere cultuur dan Nederland. Volgens mij was de helft van de mensen zijn handen niet eens na een wc bezoek. Dit zal echt niet zomaar veranderen in een jaartje, zolang de schade van Covid een beetje meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Daar ga je al. Heb de hele site van het RIVM doorgezocht(had tijd zat :+ ) naar duidelijke criteria maar die komen niet verder dan verkoudheidsklachten en koorts mits je pizza uit Italie hebt laten bezorgen. Met jouw plaatje had ik er toch iets serieuzer naar gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Isle of Man TT is ook afgelast. Dat de TT niet door ging is alleen voorgekomen tijdens de eerste en twee wereldoorlog. Bijzondere tijden dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het menselijk afweersysteem leert van nieuwe virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-08 11:59
dr.lowtune schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Ik zou voor alleen dit lijstje tekenen....een hoop mensen denk ik. Ik heb dit lijstje en darmen en maag die volledig de weg kwijt zijn. Vrouw ook, dochter van 2 is er net klaar mee (na een week.....ze gaat niet naar een opvang oid).

Uit voorzorg blijven we allemaal thuis. Erg lieve vrienden van ons hebben uit eigen beweging boodschappen gebracht!
Idem dito. Meer last van kortademigheid in de avond op een of andere manier. Dan ook met druk op de borst. Daarnaast ook last van darmen en maag die de weg kwijt zijn. Ook al zijn al deze klachten nog best mild, valt het me wel op.

[ Voor 4% gewijzigd door change1001 op 16-03-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
poor Leno schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Hm.. ik heb heel zelden tot nooit diarree.. dus ik heb de griep, influenza én corona :X
En slechtziend?
Valt niet mee, zo'n tabelletje lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
change1001 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:52:
[...]

Idem dito. Meer last van kortademigheid in de avond op een of andere manier. Dan ook met druk op de borst. Daarnaast ook last van darmen en maag die de weg kwijt zijn. Ook al zijn al deze klachten nog best mild, valt het me wel op.
Ik hetzelfde zonder darmklachten, trouwens ook maar milde verhoging, smerig droog hoestje what niet helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
[...]

[Afbeelding]
Cough bij Cold is volgens dit schema rare. Ben ik de enige die daarbij toch echt andere ervaringen heeft? Zeker omdat 'sore throat' er wel duidelijk bij hoort...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Zelfde hier, vorige week woensdag een dag, bij uitzondering, ziekgemeldt van het werk - met als grootste klacht hoofdpijn. Wij waren toen al ongeveer een week vanuit huis aan het werk, maar het kan natuurlijk nog wel van eerder komen. Nu nog regelmatig wat aan het (droog) hoesten, maar geen koorts (meet het elke dag wel even). Voel mij buiten die hoest wel weer beter, maar alsnog een beetje licht in mijn hoofd, alsof je beginnende hoofdpijn/kleine kater hebt. Hopen dat het nu uitzieken is en langzaam weggaat.

Opvallend om te zien dat soortgelijke klachten zo veel naar bovenkomen hier, allemaal zonder (incl. mijzelf) corona tests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

El Jefe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:59:
[...]
Opvallend om te zien dat soortgelijke klachten zo veel naar bovenkomen hier, allemaal zonder (incl. mijzelf) corona tests.
Ik ben oprecht benieuwd hoe het met de gemelde gevallen hier over een week of 2 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
dreamscape schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:59:
[...]

Cough bij Cold is volgens dit schema rare. Ben ik de enige die daarbij toch echt andere ervaringen heeft? Zeker omdat 'sore throat' er wel duidelijk bij hoort...
Ging me om dat corona staatje.
Kon geen ander lijstje vinden zo snel. Maar koorts en hoesten komen vaakst voor, niesen nauwelijks.

Edit, zo dan, 87% had koorts:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/uo6gHCdaRKMItsYZZ0MNYNTnqq0=/0x0:2616x1402/1720x0/filters:focal(0x0:2616x1402):no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19782405/Coronavirus_Symptoms___WHO_joint_mission_2.png

[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 16-03-2020 23:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• change1001
El Jefe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:59:
[...]

Voel mij buiten die hoest wel weer beter, maar alsnog een beetje licht in mijn hoofd, alsof je beginnende hoofdpijn/kleine kater hebt.

Dit is echt de perfecte beschrijving voor hoe ik me de afgelopen dagen af en toe voelde. Heel apart. Net het gevoel alsof ik op sommige momenten een mini kater had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

change1001 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:06:
[...]

Dit is echt de perfecte beschrijving voor hoe ik me de afgelopen dagen af en toe voelde. Heel apart. Net het gevoel alsof ik op sommige momenten een mini kater had.
Dat heb ik elke maandag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Fransen mogen in 'oorlog met corona' alleen nog met speciaal formulier de straat op

Er wordt een uitzondering gemaakt voor mensen die naar hun werk of naar een arts aan. Boodschappen doen blijft ook toegestaan. Maar wie om deze redenen de straat op wil, moet daarvoor wel een speciaal formulier hebben. Dat is te downloaden op sites van de Franse overheid.

Die maatregel geldt voor zeker twee weken. In het hele land worden 100.000 agenten ingezet om het uitgaansverbod te controleren. Wie toch de straat op gaat kan een boete krijgen van 135 euro.

https://nos.nl/artikel/23...rmulier-de-straat-op.html
Woow. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 16-03-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zelfde als in Italië. Niks nieuws.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
SaN schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Hoeveel dagen geleden was het dat je nog met minder dan 100 mensen tegelijk samen kon komen? 2? Sorry, maar in de landen waar het echt goed is gegaan hebben ze beter, meer en sneller getest en veel sneller zwaardere maatregelen genomen. Je kan dit echt niet op het volk afschuiven.
Want het volk draagt geen eigen verantwoordelijkheid? Het volk moet bij alles aan de hand genomen worden?

Frappant is toch altijd in Nederland dat indien de overheid vrijheidsbeperkende maatregelen treft, een groot deel van Nederland in rep en roer is. Want als Nederlanders wensen wij tenslotte niet betutteld te worden. En indien Nederland het niet doet, dan is het weer niet goed. Het RIVM heeft vanaf 1 maart al opgeroepen tot social distancing. Dat Nederland zich daar niet aan houdt en stapsgewijs er striktere maatregelen noodzakelijk zijn, is dat nu werkelijk waar allemaal af te schuiven op de RIVM? Is betutteling door de overheid dan echt noodzakelijk om Nederlanders in het gareel te houden? Zijn Nederlanders niet in staat tot zelfstandig functioneren?

Je kan dit echt niet alleen op de overheid afschuiven. Het volk draagt daarin toch echt een grote medeverantwoordelijkheid. En is de les nu echt die we moeten gaan meenemen dat in de toekomst onze overheid dictatoriaal zou moeten gaan optreden omdat het Nederlandse volk simpelweg niet in staat is om op maatschappelijk gezonde wijze te functioneren? Dit impliceer je namelijk met je huidige stellingname, maar kun je toch niet menen?

Leer verantwoordelijkheid te dragen als lid van de bevolking, schuif dit niet af. Als Nederlandse bevolking hebben wij gefaald in de aanpak tot nu toe. Daar is uiteraard verandering in te brengen, door 17 miljoen steentjes bij te dragen. Maar het is toch wel ontzettend flauw om daarin te stellen dat omdat de bevolking adviezen niet opvolgt binnen een democratie het RIVM en de overheid het fout hebben gedaan omdat er niet direct grove, buitenproportionele vrijheidsbeperkende maatregelen zijn ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zo'n complete lockdown en alleen met formulier de straat op gaat hier ook nog wel gebeuren als we de instructies niet opvolgen.

Of we gedragen ons als Nederlanders of we gaan Frankrijk achterna in maatregelen.

Ondanks dat het lastig is ga ik ook thuiswerken. Vandaag is er een extra cloudserver geinstalleerd en morgen nog wat software en dan kan iedereen naar huis. Niet dat je dan alles kunt doen maar het moet maar even zo. Het is beter dan niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Ernemmer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:46:
Er zijn zelftesten onderweg, deze zijn alleen nog niet goedgekeurd. Over een tijdje zullen vast wel massaal goedgekeurde goedkope testen te krijgen zijn.
Sneltesten of zelftesten zijn er nog lang niet.

De huidige test is een PCR (polymerase Chain Reaction) test. Dat is test dat DNA (of beter gezegd het RNA) van het virus aantoont.
De labs moeten eerst het genetisch materiaal van het virus isoleren en een stukje COVID-19 specifiek genetisch materiaal later vermenigvuldigen door afkoel en verhitting-cycli. Dat kan alleen in een goed uitgerust laboratorium. Een zelftest kan dus niet met deze techniek.

Voor een sneltest of zelftest a la "Predictor stick" heb een een antistof gebaseerde test nodig. Daarom is die antistof die in Rotterdam/Utrecht ontdekt is zo interessant. Maar nog >6 maanden voor een praktisch toepasbare zelftest die vrij verkrijgbaar is.

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebastiaannn
ratz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:24:
[...]

De huidige test is een PCR (polymerase Chain Reaction) test. Dat is test dat DNA (of beter gezegd het RNA) van het virus aantoont.
De labs moeten eerst het genetisch materiaal van het virus isoleren en een stukje COVID-19 specifiek genetisch materiaal later vermenigvuldigen door afkoel en verhitting-cycli. Dat kan alleen in een goed uitgerust laboratorium. Een zelftest kan dus niet met deze techniek.

Voor een sneltest of zelftest a la "Predictor stick" heb een een antistof gebaseerde test nodig. Daarom is die antistof die in Rotterdam/Utrecht ontdekt is zo interessant. Maar nog >6 maanden voor een praktisch toepasbare zelftest die vrij verkrijgbaar is.
Ah helder, dankjewel!
En weet iemand waarom ze in Zuid-Korea zo veel kunnen testen in vergelijking met de rest van de wereld? Hebben ze daar heel veel labs ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
matthijst schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Ging me om dat corona staatje.
Kon geen ander lijstje vinden zo snel. Maar koorts en hoesten komen vaakst voor, niesen nauwelijks.

Edit, zo dan, 87% had koorts:
[Afbeelding]
Beetje 1 op 1 longontsteking dus.. wat op zich wel logisch is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04

wontcachme

You catch me? No you wont

[...]

Maar ik las wel dat er inmiddels snellere tests onderweg zijn: https://www.beurs.nl/nieu...oronavirustest-aanbieden/

Toch een verbetering met wat er nu is.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Cobb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Nee dat niet. :P Mijn vrouw wel (niet altijd, wel geregeld). Ik had overigens wel half/eind januari een enorme rare keelpijn (alsof er een baksteen door je strot geduwd werd) en enorm veel slijm ophoesten (tot bloedens toe), maar toen was het corona-gebeuren niet zo happening. :+ Een klant van me had het ook, en ik weet wel dat haar man veel contacten heeft met het buitenland maar dat zou wel ver gezocht zijn. :+
jadjong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit twee weken terug gehad, incl zeven dagen in bed met nog een paar dagenuitloop. Voor mij een unicum want ik lig nooit zo lang in bed. Meestal is het een dag kut en kan ik daarna weer vrolijk op de bank zitten en gewoon warm eten nuttigen. Als iemand dit ergens had beschreven zou ik mij ook laten testen, maar zonder de bekende hoest en nies voldeed ik naar mijn idee niet aan de voorwaarden.
Maar had je ook koorts? Want dat heb ik tot op heden (nog) niet. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Bart-Willem op 16-03-2020 23:38 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16/spoedarts/

Weet niet of deze al langs gekomen is, maar wederom een melding van middelbare leeftijd (30-50) op de IC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluff
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 06:56
Wanneer verwachten jullie dat ook kledingwinkels dicht zullen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Ralluff schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:42:
Kwestie van dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
T-Mobile heeft al wel besloten om per morgen alle deuren te sluiten in ieder geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Tartarus op 16-03-2020 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Kwam vandaag op bd.nl voorbij dat ze nu te bestellen zijn en binnenkort geleverd worden. 15 euro per stuk en 25 voor 250.

https://www.bd.nl/brabant...=utf-8&client=firefox-b-m

Maar die zijn dus nog niet goedgekeurd. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voor er wel goedgekeurde tests te krijgen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-03-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

wontcachme schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:35:
[...]

Maar ik las wel dat er inmiddels snellere tests onderweg zijn: https://www.beurs.nl/nieu...oronavirustest-aanbieden/
Ook deze test is een op PCR gebaseerde methode en dus niet perse sneller. En je hebt er nog steeds een lab voor nodig.
RNA uit het virus isoleren blijft een bewerkelijke en kwetsbare procedure waarbij het lab helemaal ingericht moet zijn om contaminatie tussen samples te voorkomen.

Als een PCR lab op volle snelheid draait kunnen ze 2x per dag samples draaien en is een uitslag zowiezo binnen een aantal uur bekend na RNA isolatie. Punt is dat transport van samples na afname naar lab ook tijd in beslag neemt.
Een typische PCR bestaat uit minimaal 45 verwarmings- en afkoelcycli van een aantal minuten en daar verander je niets aan.

Dit gaat dus niet zoveel tijdswinst opleveren als het bericht suggereert en het is zeker geen zelftest.

Je kunt het zelf proberen, zo’n corona PCR

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zit al een week met lichte druk op m’n borst... ook soms wat hoofdpijn en keelpijn. Per vandaag ook last van diarree. Hoestje heb ik praktisch niet. Ook geen koorts.

Ik vind het maar vage klachten. Huisarts geweest en die zei niet meteen “corona”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:28
Even een gekke vraag. Volgens Rutte heeft totale lock down geen zin. Waarom is dat toch succesvol gebleken in China?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

baba420 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:53:
Even een gekke vraag. Volgens Rutte heeft totale lock down geen zin. Waarom is dat toch succesvol gebleken in China?
Wie zegt dat het succesvol was in China op de langere termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralluff
  • Laatst online: 13-09 06:56
Tartarus schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:44:
[...]

T-Mobile heeft al wel besloten om per morgen alle deuren te sluiten in ieder geval.
https://twitter.com/soren.../1239677835318636546?s=21
Geld dit ook voor Nederlandse filialen?
Wel beter, vind het bizar dat winkels nog gewoon open blijven. Alles qua non food kan gewoon dicht lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• change1001
Tot nu toe lijkt het succesvol. Echter weet je dit (denk ik) nog niet. Stel het verspreidt zich toch weer? Dan ben je terug bij af.

[ Voor 3% gewijzigd door change1001 op 16-03-2020 23:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Ernemmer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:45:
[...]

Kwam vandaag op bd.nl voorbij dat ze nu te bestellen zijn en binnenkort geleverd worden. 15 euro per stuk en 25 voor 250.

https://www.bd.nl/brabant...=utf-8&client=firefox-b-m

Maar die zijn dus nog niet goedgekeurd. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voor er wel goedgekeurde tests te krijgen zijn.
Dit zijn sneltesten voor honden en katten coronavirussen (werden op Marktplaats verkocht) of voor de andere menselijke coronavirussen zoals NL63 of de OC43 variant. Alleen dit zijn coronavirussen die tot een totaal andere groep horen dan SARS-CoV-2 (COVID-19).

Alsof je met een test die bedoeld is om appels aan te tonen een peer gaat analyseren (ja, het is beide boomfruit maar totaal anders).
Ik zou ver weg blijven van zo’n test. Totaal onbetrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HrknV_FO0BMABS7pSSMK_xO9CE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/p9qcRg8ZablaqPPSVHI3p1lb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Ralluff schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:54:
[...]

Geld dit ook voor Nederlandse filialen?
Wel beter, vind het bizar dat winkels nog gewoon open blijven. Alles qua non food kan gewoon dicht lijkt me.
Yep.
Soren Abilgaard is CEO van de Nederlandse T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:40

SaN

psychodude schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:18:
[...]

Want het volk draagt geen eigen verantwoordelijkheid? Het volk moet bij alles aan de hand genomen worden?

Frappant is toch altijd in Nederland dat indien de overheid vrijheidsbeperkende maatregelen treft, een groot deel van Nederland in rep en roer is. Want als Nederlanders wensen wij tenslotte niet betutteld te worden. En indien Nederland het niet doet, dan is het weer niet goed. Het RIVM heeft vanaf 1 maart al opgeroepen tot social distancing. Dat Nederland zich daar niet aan houdt en stapsgewijs er striktere maatregelen noodzakelijk zijn, is dat nu werkelijk waar allemaal af te schuiven op de RIVM? Is betutteling door de overheid dan echt noodzakelijk om Nederlanders in het gareel te houden? Zijn Nederlanders niet in staat tot zelfstandig functioneren?

Je kan dit echt niet alleen op de overheid afschuiven. Het volk draagt daarin toch echt een grote medeverantwoordelijkheid. En is de les nu echt die we moeten gaan meenemen dat in de toekomst onze overheid dictatoriaal zou moeten gaan optreden omdat het Nederlandse volk simpelweg niet in staat is om op maatschappelijk gezonde wijze te functioneren? Dit impliceer je namelijk met je huidige stellingname, maar kun je toch niet menen?

Leer verantwoordelijkheid te dragen als lid van de bevolking, schuif dit niet af. Als Nederlandse bevolking hebben wij gefaald in de aanpak tot nu toe. Daar is uiteraard verandering in te brengen, door 17 miljoen steentjes bij te dragen. Maar het is toch wel ontzettend flauw om daarin te stellen dat omdat de bevolking adviezen niet opvolgt binnen een democratie het RIVM en de overheid het fout hebben gedaan omdat er niet direct grove, buitenproportionele vrijheidsbeperkende maatregelen zijn ingesteld.
Ten eerste, ja, veel Nederlanders zijn niet zo slim, eigenwijs of slecht geïnformeerd, dus harde maatregelen zijn nodig. Blijkbaar wist Taiwan dat wel.

Ten tweede moet je het met me eens zijn het volk in deze tijden van fake news toch kijkt naar de overheid voor advies en richtlijnen. Als daar dan tot twee of drie dagen geleden wordt gezegd dat je niet op plekken moet komen waar meer dan 100 man samen zijn vind ik dat erg tegenstrijdig met social distancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 23:40

gws24

Thinking is hard!

Sbakker1982 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:49:
Ik zit al een week met lichte druk op m’n borst... ook soms wat hoofdpijn en keelpijn. Per vandaag ook last van diarree. Hoestje heb ik praktisch niet. Ook geen koorts.

Ik vind het maar vage klachten. Huisarts geweest en die zei niet meteen “corona”.
Hoesten en koorts zijn toch wel de meest voorkomende klachten dus waarschijnlijk niet inderdaad. Heb je trouwens wel eerst gebeld of je langs mocht komen? :P

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
wontcachme schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:35:
[...]

Toch een verbetering met wat er nu is.
Dat is zeker goed nieuws. Moet je voorstellen dat je op straat van die drive-through's kunt maken met directe uitslag net zoals bij blazen bij alcohol controle.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gws24 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:57:
[...]
Hoesten en koorts zijn toch wel de meest voorkomende klachten dus waarschijnlijk niet inderdaad. Heb je trouwens wel eerst gebeld of je langs mocht komen? :P
Heb netjes gebeld voor een afspraak ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

-- laat maar

[ Voor 96% gewijzigd door franssie op 17-03-2020 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 13:31

koku

Tnet Devver
Interview met Jaap van Dissel bij Nieuwsuur

Hij legt wel goed uit waarom voor scenario 1 gekozen is. En dat China nog steeds in lockdown zit en het maar de vraag is wat er gebeurt als dat wordt opgeheven.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Elke dag om 18.00, in het weekend om 17.00. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Hoeft er zo meteen maar 1 te in te vliegen en dan begint het hele feest weer opnieuw.

Sars en Mers hebben wij hier niet gehad, waren ook geen pandemie. Dus nu het virus is uitgevlogen hoeft maar iemand uit een hoekje op te staan met een kuchje en je begint weer van voren af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
koku schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:13:
Interview met Jaap van Dissel bij Nieuwsuur

Hij legt wel goed uit waarom voor scenario 1 gekozen is. En dat China nog steeds in lockdown zit en het maar de vraag is wat er gebeurt als dat wordt opgeheven.
Onze volksverhuizingen hebben zich beperkt tot wat wintersport en carnaval, dat Chinese nieuwjaar kwam daar ook wel erg ongelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
Frieda schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Coronavirussen muteren 1x in de zoveel tijd ook met een grote mutatie, laatste was MERS (2012) en ook SARS (2002) was er eentje.
10% tot 15% van de normale verkoudheden wordt veroorzaakt door een coronavirus. Verder; MERS kwam uit een andere familie, en SARS is nauw verwant aan COVID-19, maar die uitbraak is wel ingedamd. Doordat de patienten "op" waren, is het onderzoek naar een vaccin uiteindelijk gestaakt. Het antilichaam is nu weer verder onderzocht en blijkt in het lab prima in staat om ook COVID-19 te stoppen.

RNA Virussen muteren continue, maar vergeet niet dat je immuunsysteem ook niet achterlijk is. Niet elke mutatie zal ertoe leiden dat het niet meer herkend wordt. Bovendien kan je immuunsysteem sneller op volle sterkte zijn ook als het virus niet helemaal goed herkend wordt. Vanwege die reden wordt een griep-gevaccineerde immers vaak ook minder ziek, ook al loopt deze een griep op die niet exact in de vaccincocktail zat.

Mijn vrouw werkt in deze sector (specifiek ontwikkeling van antilichamen), en ze heeft mij in elk geval verzekerd dat ik écht op mijn lichaam mag vertrouwen. En dat we dat dus ook als land moeten doen!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat als china nu weer uit lockdown gaat er net zo goed weer infecties kunnen optreden mensen zijn alsnog niet immuun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 02:24:
[...]

Omdat als china nu weer uit lockdown gaat er net zo goed weer infecties kunnen optreden mensen zijn alsnog niet immuun.
Daarom is China nu begonnen met iedereen te screenen die het land in komt in een ziekenhuis dat oorspronkelijk gebouwd was voor de SARS epidemie.
https://www.theguardian.c...-5e7033a48f085c6327bc13af
Al vraag ik mij af of dat effectief is, wanneer er eentje tussendoorglipt, false negative, dan heb je de poppen gelijk weer aan het dansen.

[ Voor 15% gewijzigd door PalingDrone op 17-03-2020 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Dit zal voor de EU een enorme test-case worden.

De Noordelijke landen (Nederland, Duitsland, GB) hebben een andere insteek dan de Zuidelijke landen.

Een poging om gecontroleerd resistent te worden (Noord) versus een totale lock-down in de hoop dat het virus vanzelf uitdooft (Zuiden).

Als gecontroleerd resistent worden (onze aanpak) de juiste blijkt te zijn dan zal de economische schade voor ons vele malen minder zijn dan die in de Zuidelijke landen.

Tevens zullen wij in dat geval na dit jaar minder vatbaar zijn voor het virus, en kunnen we er dus ook rustig mee rondlopen. De Zuidelijke landen echter bouwen deze resistentie niet op, zodat ze voor hun veiligheid afhankelijk zullen blijven van het weren van potentieel besmette personen.

Dat laatste gaat nooit werken met open grenzen. Ben bang dat de EU in de huidige vorm (met open grenzen) zal ophouden te bestaan.

Edit: voor de duidelijkheid; ik steun de aanpak die de Nederlandse regering gekozen heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 17-03-2020 05:27 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 05:24:
Dit zal voor de EU een enorme test-case worden.

De Noordelijke landen (Nederland, Duitsland, GB) hebben een andere insteek dan de Zuidelijke landen.

Een poging om gecontroleerd resistent te worden (Noord) versus een totale lock-down in de hoop dat het virus vanzelf uitdooft (Zuiden).

Als gecontroleerd resistent worden (onze aanpak) de juiste blijkt te zijn dan zal de economische schade voor ons vele malen minder zijn dan die in de Zuidelijke landen.

Tevens zullen wij in dat geval na dit jaar minder vatbaar zijn voor het virus, en kunnen we er dus ook rustig mee rondlopen. De Zuidelijke landen echter bouwen deze resistentie niet op, zodat ze voor hun veiligheid afhankelijk zullen blijven van het weren van potentieel besmette personen.

Dat laatste gaat nooit werken met open grenzen. Ben bang dat de EU in de huidige vorm (met open grenzen) zal ophouden te bestaan.

Edit: voor de duidelijkheid; ik steun de aanpak die de Nederlandse regering gekozen heeft.
Wanneer onze aanpak succesvol blijkt te zijn kunnen de zuidelijke landen deze toch ook overnemen na verloop van tijd?
Pagina: 1 ... 7 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.

Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school

~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]