Ik ben de afgelopen 24 uur bezig geweest met de cijfertjes van Corona, waarbij ik met name geïntrigeerd was door de Duitse cijfers.
2 cijfers zijn van belang om tot een goede forecast te komen:
- Het aantal besmettingen per dode
- Incrementele stijging van het aantal doden per dag
Het eerste cijfer kan zo laag zijn als 1 op 500. Dit is ongeveer de absolute onvermijdbare ondergrens. De statische factoren die in de eerste instantie dit cijfer kunnen bepalen zijn denk ik: algemene landelijke gezondheidszorg kwaliteit / algemene Levensverwachting. De dynamische factor in de corona crisis is de beschikbaarheid van de juiste zorg. In het geval van Corona: beademing.
Zo lang de capaciteit niet bereikt is acht ik de bovengrens van "onvermijdbare" doden op 1 op 100. Dit betekent dat de gezondheidszorg aanzienlijk slechter is dan in Duitsland.
Het tweede cijfer wordt denk ik in de basis bepaald door infrastructuur en facilitering voor verspreiding. Westerse landen doen het hier goed.De belangrijke dynamische factor in deze welke maatregelen er getroffen worden/zijn. Deze increment bedraagt de afgelopen 10 dagen 22% voor italie, 35% voor duitland en 39% voor nederland.
Een enkele procent maakt heel veel verschil over een periode van 14 dagen trouwens..
Het is lastig om echt conclusies te trekken of om modellen te maken.
In ieder geval acht ik op basis van de cijfers het aantal besmettingen in Nederland minimaal op 40.000. en dan ben ik voorzichtig. (ik hanteer dan 300 op 1). Waarmee ik nederland zwaar onderwaardeer tov duitsland.
Wij lopen 2 weken achter op italie en hebben relatief later echt actie ondernomen (13 feb).
Ik hoop dat de komende dagen het cijfers van gem. 44% groei in het aantal doden tov het huidige totaal. Dit zou dan een gevolg kunnen zijn van genomen maatregelen.
Op basis van de huidige stijging krijgen we dinsdag te horen dat er ~100 doden zijn gevallen en donderdag ~200.
1 ding staat wat mij betreft rotsvast:
Het aantal besmettingen met Corona is tientallen zo niet honderden keren hoger dan de cijfers doen weergeven. Alles en iedereen testen zou gedaan moeten worden zodat men bewust wordt van de omvang van deze crisis.
Dit is het lijstje van het totaal aantal doden op basis van het gem. van de afgelopen 16 dagen.
194 +54
270 +76
375 +105
522 +146
725 +203
1008 +283
1401 +393
1947 +546
2706 +759
3762 +1055
5229 +1467
7268 +2039