Er waren ook mensen (kennis van @PWM ) die goedkoop kapjes aanboden en die wilden ze ook niet kopen tegen kostprijs. (7 cent/st )DJustin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Ik wordt hier een beetje verdrietig van. Ik ben zelf IC-verpleegkundige in een groot ziekenhuis en heb niet zo heel veel zin om straks "minder secuur" te moeten werken omdat bepaalde materialen er niet meer zijn.
In tijden van crisis ga je gewoon je niet je winst maximaliseren als je over lijken moet! Wij kunnen als verpleegkundige nu gaan staken voor een betere CAO, maar dat wordt NIET gedaan. Ook die beloofde bonus is onduidelijk, maar dat maakt niet uit.Nu zet je je schouders er onder en kijkt straks naar wat de schade of opbrengst is.....
Lovend vind ik dat...DJustin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:35:
In tijden van crisis ga je gewoon je niet je winst maximaliseren als je over lijken moet! Wij kunnen als verpleegkundige nu gaan staken voor een betere CAO, maar dat wordt NIET gedaan. Ook die beloofde bonus is onduidelijk, maar dat maakt niet uit.Nu zet je je schouders er onder en kijkt straks naar wat de schade of opbrengst is.....
Maar ja, dat is wel waarom Jeff veel geld heeft (heeft schijt aan menselijke waardigheid bij Amazon) en verzorgende beroepen gewoon slecht betaald worden. Die stellen te weinig hun eigen belang voor dat van de ander. Daar kun je gebruik van maken..
En we hebben een samenleving (zeker sinds het neo-liberalisme) die erg uitgaat dat egoïsme beloont moet worden en altruïsme voor de zwakken is.
Ik vind het ook heel grappig dat je nu aan alle kanten hoort dat gezondheid voor alles moet gaan. Ja, nu wel. Nu het ook de "heersende" klasse raak zonder onderscheid.
Maar anders kun je rustig uitkeringstrekkers treinen laten schuren met chroom6 zonder maatregelen. En als je zo rond gaat kom je 100den voorbeelden tegen dat toen het alleen de zwakkeren in de samenleving raakte, dit motto "gezondheid voor alles" niet zo opging.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Klopt. Dat loopt ook. Maar ze gaan wel voor het aller aller goedkoopste. Ze kijken bijvoorbeeld ook hoe ze 3000 kunnen besparen op transport.Ernemmer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:41:
[...]
Er waren ook mensen (kennis van @PWM ) die goedkoop kapjes aanboden en die wilden ze ook niet kopen tegen kostprijs. (7 cent/st )
Waar ik zelf wel mee zit: die 1,5m lukt prima, behalve in de super.
Lastig.. ben zelf gezond,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Lastig.. ben zelf gezond,
[ Voor 30% gewijzigd door GAIAjohan op 21-03-2020 10:01 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Het zou ze sieren om een gedeelte gewoon weg te brengen bij de diverse inleverpunten in de ziekenhuizen ipv te leuren tegen kostprijs.Ernemmer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:41:
[...]
Er waren ook mensen (kennis van @PWM ) die goedkoop kapjes aanboden en die wilden ze ook niet kopen tegen kostprijs. (7 cent/st )
Het is wellicht een ander verhaal als ze nog in China zijn...
[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 21-03-2020 09:48 ]
In dit geval zal de invloed beperkt zijn. Op SARS-CoV-2 heeft het in ieder geval geen impact omdat dit een virus betreft, geen bacterie. Dus eventuele resistentie problematiek zal enkel in het geval van bacteriële superinfecties relevant zijn.PalingDrone schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:49:
Ik vraag mij oprecht af of iets als penicilline antibioticagebruik, wat hier stukken minder voorgeschreven wordt door artsen dan in de zuidelijke landen voor invloed heeft op het verloop van longontstekingen.
In Spanje (Italië weet ik niet) krijg je bij wijze van spreken al een penicilline antibioticakuur wanneer je 3x niest, in Nederland zijn ze daar stukken terughoudender in.
@psychodude kan jij hier iets zinnigs over zeggen?
Het gaat om 2 miljoen kapjes twv 140k, die zal niemand zomaar even weggeven lijkt mij.vhal schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Het zou ze sieren om een gedeelte gewoon weg te brengen bij de diverse inleverpunten in de ziekenhuizen ipv te leuren tegen kostprijs.
Misschien ook wet grote getallen. Als iets maar 1 ct scheelt, maar je moet er wel 10.000.000 per week hebben, loopt het ook wel snel op.PWM schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:45:
[...]
Klopt. Dat loopt ook. Maar ze gaan wel voor het aller aller goedkoopste. Ze kijken bijvoorbeeld ook hoe ze 3000 kunnen besparen op transport.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ja, jij geeft gewoon 300.000 euro weg?vhal schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Het zou ze sieren om een gedeelte gewoon weg te brengen bij de diverse inleverpunten in de ziekenhuizen ipv te leuren tegen kostprijs.
Dan reken je toch geen 10% verzendkosten als je het voor NL doet? Als jij 300k aan mondkapjes hebt liggen en je kan geen 3000 euro "doneren" doe je iets niet goed lijkt mij?
Het is wat he. Je kan de kapjes kwijt voor 30 cent in het buitenland. Besluit ze tegen kostprijs aan NL te leveren, wat je 600k scheelt. En dan krijg je kritiek dat je de overheid vraagt de verzending te regelen.Vorkie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:53:
[...]
Dan reken je toch geen 10% verzendkosten als je het voor NL doet? Als jij 300k aan mondkapjes hebt liggen en je kan geen 3000 euro "doneren" doe je iets niet goed lijkt mij?
Dus toch een geldkwestie van de verkopende partij zo te lezen.PWM schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Het is wat he. Je kan de kapjes kwijt voor 30 cent in het buitenland. Besluit ze tegen kostprijs aan NL te leveren, wat je 600k scheelt. En dan krijg je kritiek dat je de overheid vraagt de verzending te regelen.
Verkoop ze dan maar aan het buitenland.
Verwijderd
Bedrijven moeten ook het hoofd boven water houden, lonen moeten betaald worden, etc. Slaat nergens op om te verwachten dat bedrijven geld bijleggen om kapjes bij zorg te krijgen.Vorkie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:55:
[...]
Dus toch een geldkwestie van de verkopende partij zo te lezen.
Verkoop ze dan maar aan het buitenland.
Iedereen levert wat in... behalve die mensen die er nu voor zorgen dat mensen behandeld kunnen worden.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:58:
[...]
Bedrijven moeten ook het hoofd boven water houden, lonen moeten betaald worden, etc. Slaat nergens op om te verwachten dat bedrijven geld bijleggen om kapjes bij zorg te krijgen.
Vergeet je dit niet? Die miljarden die ze bijstaan voor diezelfde bedrijven als het moet?
https://nos.nl/artikel/23...bedrijven-en-zzp-ers.html
[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 21-03-2020 10:00 ]
@PWM Als ik het goed begrijp, loopt dit nog? Of heeft je kennis de kapjes al verkocht aan het buitenland? Ik vind het zeer netjes het tegen kostprijs aan te bieden, omdat hij zichzelf voor +/- €600.000 benadeeld. (t.a.v. verkoop in het buitenland).PWM schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:45:
[...]
Klopt. Dat loopt ook. Maar ze gaan wel voor het aller aller goedkoopste. Ze kijken bijvoorbeeld ook hoe ze 3000 kunnen besparen op transport.
Het gebruik van mondkapjes op de goede plek (zoals binnen de gezondheidszorg), kan de dip in het systeem tot het minimum beperken, wat weer goed is voor het opschalen in bedden. Daarom denk ik ook niet dat je hierop moet besparen. Ik hoop dat ze uiteindelijk nog binnen de (Nederlandse) Ziekenhuizen terecht gaan komen.
Ik vond persoonlijk het contrast met de vorige persconferenties nogal groot en kreeg ook de indruk dat deze niet was voorbereid.Ra5a schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:40:
[...]
Edit: O, hé, @Falcon, je kunt ook beweren dat Mark Rutte zijn respect kan tonen door zijn werk zo goed mogelijk te doen. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat hij kalm blijft en focust op wat er gedaan moet worden.
Dit staat even los van de hoeveelheid wat de beste man voor ons doet, maar puur een kritische noot naar de kwaliteit die het uitdraagt.
Het blijft een belangrijk moment voor veel mensen om even bijgepraat te worden en daar past mijn inziens een serieuze, krachtige en vertrouwelijke toon in i.p.v. de hoeveelheid humor/nonchalant gedrag die er nu in zat.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Kostprijs is gewoon fair, niets mis mee. Dat is niet eens woekeren, maargewoon een goede daad.vhal schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Als de overheid dat niet wilt betalen, dan ligt de schuld daar, niet bij die bezitter van mondkapjes.
Ik vraag me af op welke planeet meneer de Boer woont'Scenario om horeca over drie weken gecontroleerd weer te openen'
Hans de Boer, voorzitter van werkgeversbond VNO-NCW, laat weten dat er wordt nagedacht over het "gecontroleerd heropenen" van winkels en horeca over drie weken. "Het noodpakket begint er nu goed uit te zien. Daarom zeggen we tegen elkaar: zullen we eens heel voorzichtig gaan nadenken over de situatie over een maand", zei De Boer in het programma Nieuwsweekend op NPO Radio 1.
Hij benadrukte daarbij wel dat ook andere scenario's worden besproken. Bijvoorbeeld als de situatie rond het coronavirus verergert en er een complete isolatie wordt ingesteld. "Maar je moet dus ook kijken of straks weer veilig winkelen of het drinken van een kopje koffie bevorderd kan worden. We hebben alle scenario's voor de bril."
Er zal vast wel een scenario zijn, maar de kans is zoooo klein dat het gewoon het noemen niet waard is, lijkt me?
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 21-03-2020 10:15 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Hij zit in China, heb niet continu contact. Laatste status was dat er contact was met het juiste niveau op het ministerie.DJustin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:13:
[...]
@PWM Als ik het goed begrijp, loopt dit nog? Of heeft je kennis de kapjes al verkocht aan het buitenland? Ik vind het zeer netjes het tegen kostprijs aan te bieden, omdat hij zichzelf voor +/- €600.000 benadeeld. (t.a.v. verkoop in het buitenland).
Inderdaad eerst maar eens kijken de komende dagen/weken hoe het gaat met de ziekenhuis- en IC capaciteit, maar op zich denk ik dat bv restaurants met voldoende afstand tussen bezoekers niet eens zo'n probleem zijn, meer de uitgaansgelegenheden waar mensen opeengepakt bij elkaar staananandus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:14:
[...]
Ik vraag me af op welke planeet meneer de Boer woont
Er zal vast wel een scenario zijn, maar de kans is zoooo klein dat het gewoon het noemen niet waard is, lijkt me?
Meen dat ze het er in het debat al over hadden zelfs tot 5 euro per mondkapje te willen betalen, maar dat het zelfs daarvoor haast onmogelijk leek om daadwerkelijk geleverd te krijgen. Oplichting, diefstal, tegengehouden bij de grens.
Met 1-persoon-per-tafel-regel, bijv?TorpedoX_88 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:17:
[...]
Inderdaad eerst maar eens kijken de komende dagen/weken hoe het gaat met de ziekenhuis- en IC capaciteit, maar op zich denk ik dat bv restaurants met voldoende afstand tussen bezoekers niet eens zo'n probleem zijn, meer de uitgaansgelegenheden waar mensen opeengepakt bij elkaar staan
Tja, misschien, maar dan moet het wel héél goed gaan deze en volgende week.
Ik vind het optimistisch.
Misschien niet alle horeca open, maar er zijn vast bedrijven waar de mensen niet zo dicht op elkaar zullen zitten met een kleine aanpassing.
Prima om alvast goed over na te denken. Nu zie je bij supermarkten ineens schermen voor de kassière ter bescherming van beiden... Grappig, afgelopen week zaten ze onbeschermd achter de kassa. Helemaal goed toch om straks een winkel te openen met schermen voor afschermen, maximum aan mensen in de winkel... Liever dat ze er nu al over gaan nadenkenanandus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:14:
[...]
Ik vraag me af op welke planeet meneer de Boer woont
Ik moest er wel om lachen eigenlijkFalcon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:13:
[...]
Ik vond persoonlijk het contrast met de vorige persconferenties nogal groot en kreeg ook de indruk dat deze niet was voorbereid.
Dit staat even los van de hoeveelheid wat de beste man voor ons doet, maar puur een kritische noot naar de kwaliteit die het uitdraagt.
Het blijft een belangrijk moment voor veel mensen om even bijgepraat te worden en daar past mijn inziens een serieuze, krachtige en vertrouwelijke toon in i.p.v. de hoeveelheid humor/nonchalant gedrag die er nu in zat.
Leermomentje voor de toekomst: Zodra er een seintje word gegeven moeten kassamedewerkers handschoenen en een masker dragen.President schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Prima om alvast goed over na te denken. Nu zie je bij supermarkten ineens schermen voor de kassière ter bescherming van beiden... Grappig, afgelopen week zaten ze onbeschermd achter de kassa. Helemaal goed toch om straks een winkel te openen met schermen voor afschermen, maximum aan mensen in de winkel... Liever dat ze er nu al over gaan nadenken
Helaas werkt de markt zo. En helaas hebben de mensen die roepen dat de markt zo moet werken zich naar de top gewerkt. En helaas hebben die mensen vrijwel iedereen naar een hoekje gespeeld.MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:17:
Meen dat ze het er in het debat al over hadden zelfs tot 5 euro per mondkapje te willen betalen, maar dat het zelfs daarvoor haast onmogelijk leek om daadwerkelijk geleverd te krijgen. Oplichting, diefstal, tegengehouden bij de grens.
Edit: Ze hebben geld, wat objectief gezien een geniaal systeem is*, verbasterd.
*Geld is een nummer, een cijfer. Het kan niet discrimneren op geslacht of ethniciteit of individu; Zodra dat geld van jouw is is het van jouw; niemand die jou kan vertellen wat je er mee moet doen.
Zo zagen we in de crisis van 2008 dat, bijvoorbeeld de VS $700.000.000.000 publieks geld richting de banken gooide. De leiders van de banken gingen het probleem oplossen. Wat gebeurde er? Het geld verdween. Waarom? De leiders gingen beslissen wie afgelost zou worden (lees: vrienden en nieuwe vrienden). Weinig te traceren.
Als de VS overheid bijvoorbeeld had gekozen om hypotheken maandelijks af te lossen op naam van de huiseigenaren, hadden de banken alsnog stabiel een inkomen gehad volgens de contracten en hadden huiseigenaren nog een huis.
Maar omdat huizen niks meer waard waren konden die rijken alles lekker opkopen.
Dat is verbastering, op zijn minst.
[ Voor 70% gewijzigd door Ra5a op 21-03-2020 10:49 . Reden: reactie op President. edit: Reactie op MikeyMan. ]
Imperfectionist.
Kijk, erover nadenken is niets mis mee, je moet uiteraard met alle scenario's rekening houden.President schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Prima om alvast goed over na te denken. Nu zie je bij supermarkten ineens schermen voor de kassière ter bescherming van beiden... Grappig, afgelopen week zaten ze onbeschermd achter de kassa. Helemaal goed toch om straks een winkel te openen met schermen voor afschermen, maximum aan mensen in de winkel... Liever dat ze er nu al over gaan nadenken
Maar om het op de radio te verkondigen vind ik onverstandig omdat het mensen een verkeerd beeld voorhoudt en valse hoop geeft.
Kurzgesagt heeft een video gemaakt over Corona. Ik kon zo snel niet vinden of het al gepost was en het past denk ik het beste hier in het slowchat topic.
Ik vind het een goede video, laat zien wat het virus doet en dat handen wassen zelfs met normale zeep helpt.
Ik vind het een goede video, laat zien wat het virus doet en dat handen wassen zelfs met normale zeep helpt.
Wil er zeker geen Trump discussie van maken, maar hij is natuurlijk wel degene die het zegt. Het is zijn rol als president om een eerlijk verhaal te houden en te zorgen voor verbinding. Als de vraag daadwerkelijk impertinent was geweest, had ik hem ook groot gelijk gegeven.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:18:
[...]
Laten we er vooral geen Trump-discussie van maken. Maar ik vind niet dat de media zich van haar beste kant laat zien. Jij mag het anders vinden, dat is het mooie van verschillende meningen.
Maar hij lijkt me volledig legitiem, zelfs een handreiking om juist die verbinding te brengen. En dan ga je er zo mee om...
Overigens vind ik ook dat je er wel een beetje voor moet oppassen om iets tot sensatiezucht te bombarderen. Dat draag alleen maar bij aan de polarisatie.
Maar inderdaad, dat is mijn mening...
Een van de belangrijkste laatste zinnen uit de video over het mogelijke verloop van een pandemie:
Opnieuw een signaal dat er niet zoiets is als een goed einde in deze situatie. Hoogst haalbare is een goed genoeg einde, met minimale collateral damage.If they start fast, [...] they end badly. If they start slow, [...] they end oké-ish
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
"Beperken" is niet "volledig uitsluiten".vhal schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:22:
[...]
Maar wat begrijpt men niet aan "sociale contacten beperken"?
Als je zeker weet dat jij en je familie geen klachten hebben dan loop je toch ook weinig risico?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik dacht dat als asymptomatic bent je nog wel steeds besmettelijk kunt zijn toch?Stoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:11:
[...]
"Beperken" is niet "volledig uitsluiten".
Als je zeker weet dat jij en je familie geen klachten hebben dan loop je toch ook weinig risico?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb eerder geschreven dat dat simpelweg niet waar is.Stoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:11:
[...]
En je dus jezelf de vraag moet stellen hoe je met onderstaande dilemma omgaat. Reactie van vanochtend:CurlyMo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:17:
[...]
Het heet niet voor niks social distancing waar we nu toe opgeroepen worden. Dus tijdelijk even afstand nemen van je fysieke sociale contacten. Er zijn ook signalen dat de patiënten die geïnfecteerd waren zonder het echt door te hebben toch besmettelijk waren:
https://www.rtlnieuws.nl/...ettelijk-zonder-symptomen
https://www.msn.com/nl-nl...l-besmettelijk/ar-BBZlv1h
https://www.nu.nl/coronav...e-kunnen-verspreiden.html
We weten het simpelweg niet, waardoor ik ervoor kies geen enkel risico te lopen met mijn dierbaren.CurlyMo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:22:
[...]
Toch nog even over dit dilemma.
Ik zou zelf niets liever doen dan nu mijn familie en vrienden opzoeken en in de armen sluiten. Ik voel me kerngezond en ben dat altijd al wel geweest. Alleen is van dit virus zo ontzettend weinig bekend. Dat je het dus kan hebben gehad zonder je ziek te hebben gevoeld. Dat je besmettelijk kan zijn zonder het te weten.
Wat ik nog ondraaglijker zou vinden dan mijn familie en vrienden langere tijd niet zien is dat ze door mijn ongeduld ziek zouden worden, mogelijk blijvende gezondheidschade zouden oplopen of zelfs zouden komen te overleiden. Of dat iemand door mijn onbewuste besmettelijkheid een druk op ziekenhuizen legt waardoor anderen kunnen komen te overlijden.
Het is niet voor niks nu al de grootste crisis in vredestijd genoemd. Daar horen ongebruikelijke offers van ons als burgers bij.
Dat hebben wij ook, ben ook gewoon bij m'n ouders langs gegaan gisteravondStoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:11:
[...]
We moeten er met zijn allen niet té panisch over doen, een beetje nuchter nadenken kan ook nog wel
In dat geval is er weinig andere oplossing dan dichtlassen van deuren. En als je dat gaat doen, dan hoop ik dat er genoeg van die cellen zijn met dekentjes op de muren, want mensen draaien dan compleet door. Hebben we die collateral damage ervoor over?CurlyMo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Ik heb eerder geschreven dat dat simpelweg niet waar is.
De overheid heeft aangegeven dat je voor nu die afweging alleen zelf kan maken. Het doet een moreel beroep op ons allen en is (nog) niet aan het handhaven zoals in andere landen.Stoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:24:
[...]
In dat geval is er weinig andere oplossing dan dichtlassen van deuren. En als je dat gaat doen, dan hoop ik dat er genoeg van die cellen zijn met dekentjes op de muren, want mensen draaien dan compleet door. Hebben we die collateral damage ervoor over?
Het risico potentieel anderen te besmetten is voor mij een stuk minder aanvaardbaar dan de last van het thuiszitten.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik vraag me vooral af in hoe ver dat vol te houden valt en we straks geen enorme last op de geestelijke gezondheidszorg krijgen omdat je mensen zo lang isoleert van contact met anderen.CurlyMo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Het risico potentieel anderen te besmetten is voor mij een stuk minder aanvaardbaar dan de last van het thuiszitten.
Verder ben ik ook benieuwd of er ook bevestigde besmettingen zijn van mensen die asymptomatisch zijn en blijven -- met andere woorden, zijn er mensen al van nature immuun en wel besmettelijk voor anderen?
Een goed artikel dat de coronacrisis enigszins relativeert: https://www.nemokennislin...EXIUrPyJ-V3FsAE7CsC-ImQ-I
Volgens mij gaat dat artikel compleet voorbij het probleem? (zorgcapaciteit en hoge ratio ziekenhuis- en IC-opnames)Japsuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:54:
Een goed artikel die de coronacrisis enigszins relativeert: https://www.nemokennislin...EXIUrPyJ-V3FsAE7CsC-ImQ-I
Het gaat alleen over de CFR.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 21-03-2020 11:59 ]
Er zijn in deze tijd toch meer dan genoeg digitale middelen om contact te houden. 20 a 30 jaar geleden had ik je gelijk gegeven.Stoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Ik vraag me vooral af in hoe ver dat vol te houden valt en we straks geen enorme last op de geestelijke gezondheidszorg krijgen omdat je mensen zo lang isoleert van contact met anderen.
Verder ben ik ook benieuwd of er ook bevestigde besmettingen zijn van mensen die asymptomatisch zijn en blijven -- met andere woorden, zijn er mensen al van nature immuun en wel besmettelijk voor anderen?
Gisteren gezellig met de vriendengroep op Microsoft teams gezeten en was een stuk makkelijker voor mij aangezien de helft normaal ik de kroeg zit en ik niet elke keer oppas ga regelen voor de kinderen.
Maar ik beperk mijn fysiek sociaal contact zo veel mogelijk, aangezien het ziekenhuis een paar km verderop vol is....
Dit zegt niks, ik ben meer benieuwd naar de CFR onder ouderen dan het gemiddelde overall van 0 tot 100 jaar. Stel dat de CFR voor ouderen op 80% ligt (en gemiddeld 1,4% met alle leeftijden) vind je het dan nog steeds acceptabel het virus te relativeren?Japsuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:54:
Een goed artikel dat de coronacrisis enigszins relativeert: https://www.nemokennislin...EXIUrPyJ-V3FsAE7CsC-ImQ-I
[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 21-03-2020 12:11 ]
CFR : case fatality rate ( het aantal sterfgevallen als percentage van het aantal mensen dat ziek wordt)CyberMania schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:10:
[...]
Dit zegt niks, ik ben meer benieuwd naar de CFR onder ouderen dan het gemiddelde overall van 0 tot 100 jaar. Stel dat de CFR voor ouderen op 80% ligt (en gemiddeld 1,4% met alle leeftijden) vind je het dan nog steeds acceptabel het virus te relativeren?
En toch mis je wel een belangrijk aspect door je blind te staren op de CFR zoals die nu berekend wordt. Dat is namelijk geen statisch gegeven. De CFR zal in een land hoogstwaarschijnlijk toenemen als de boel dusdanig uit de klauwen loopt dat de medische zorg totaal overbelast raakt., er bijvoorbeeld niet meer genoeg antibiotica is voor secundaire infecties, niet genoeg beademingsapparatuur en IC bedden en ga zo maar door.Japsuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:54:
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Bizar, scheldende bejaarden op elektrische fietsen die alles opeisen, wielrenners, wandelaars iedereen heeft schijt aan alles 😕 ben geen voorstander van lockdown maar iedereen vraagt erom.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Op dit moment is er nog veel onduidelijk over de verspreiding van het virus. Wellicht is er meer asymptomatische verspreiding dan tot nu toe wordt aagenomen. Daarnaast kuch jij ook wel eens, dat kan een eerste symtoom zijn.FabianGTI schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Dat hebben wij ook, ben ook gewoon bij m'n ouders langs gegaan gisteravond
We moeten er met zijn allen niet té panisch over doen, een beetje nuchter nadenken kan ook nog wel
Je mag inderdaad nuchter nadenken, maar besef wel dat als je ouders besmet raken ze een slechtere overlevingskans hebben dan jij zelf.
Helaas heeft het 'nuchtere nadenken' tot nu toe vooral geleid tot verdere besmetting aangezien een groot deel van de mensen hun klachten wegwuifde en zich niet konden voorstellen dat zij besmet konden zijn
In de basis ben ik sowieso heel erg voor relativeren. Mensen overdrijven in mijn ogen veels te snel, zowel in positieve zin (DWDD voor Corona anyone? (m.b.t. iedere culturele uiting of willekeurig positief bericht)) als in negatieve zin (Corona nu). Daarom heb ik ook een gezonde hekel aan de Amerikaanse cultuur waar alles fantastic is. De hollandse nuchterheid schijnt dat te zijn. Ik weet niet, maar bij mij staat het in mijn hersenen gegraveerd.Japsuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:54:
Echter, als ik lees (zie niet, ik kom niet zoveel op de betreffende lokaties, behalve op mijn werk, waar mijn werkgever zijn uiterste best doet alles goed te regelen, maar het personeel nu na tig weken nog steeds hoestgrapjes maakt (ter illustratie over hoe serieus ze het nemen)) hoe slecht sommige mensen omgaan met de social distancing en het serieus nemen van de problemen, dan heb ik bij ieder relativerend berichtje zoiets van "doe dat nou niet, dan denken de Corona-tokkies weer dat ze veilig zijn". Wat mij betreft overdrijven ze alles maar lekker. Ik (en velen hier op tweakers) prikken daar wel doorheen, maar wellicht zet het ook anderen aan om wat voorzichtiger te zijn.
Wat mij inderdaad het meeste zorgen baart is hoeveel mensen nog steeds de ernst van de situatie niet inzien.CycloneX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:24:
Bizar, scheldende bejaarden op elektrische fietsen die alles opeisen, wielrenners, wandelaars iedereen heeft schijt aan alles 😕 ben geen voorstander van lockdown maar iedereen vraagt erom.
Een lockdown gaat echt geen sociaal aangepast gedrag van mensen afdwingen. Lompe en egoïstische mensen blijven dat ook als ze achter een dicht gespijkerde deur zitten.CycloneX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:24:
Wellicht dat dit soort mensen hun gedrag pas aanpassen zodra het erg dichtbij is c.q. directe familielid of hunzelf.Stoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:31:
[...]
Een lockdown gaat echt geen sociaal aangepast gedrag van mensen afdwingen. Lompe en egoïstische mensen blijven dat ook als ze achter een dicht gespijkerde deur zitten.
Eens, maar dit leek gewoon een dag als vele andere. Geen enige vorm van aanpassingStoney3K schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:31:
[...]
Een lockdown gaat echt geen sociaal aangepast gedrag van mensen afdwingen. Lompe en egoïstische mensen blijven dat ook als ze achter een dicht gespijkerde deur zitten.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Het gedrag aanpassen gaat gewoon erg langzaam.
Anderhalve week had ik nog een discussie hier met iemand die aangaf dat het allemaal onzin was en dat de IC's leeg waren en hij een "bron" had bij het IC die zei dat ze geen grote aantalen verwachten. Inmiddels kan Brabant het nauwelijks aan en einde deze maand verwachten ze 1000 IC bedden nodig te hebben.
Twee weken geleden nog een discussie met een collega gehad die heel de dag aan het hoesten was en op kantoor zat.
Inmiddels zijn denk ik voor beide voorbeelden wel doorgedrongen dat dit niet correct was. Hetzelfde gaat gebeuren met de voorbeelden van hierboven waarbij mensen nog contact hebben met ouders/ouderen of vriendengroepen.
Anderhalve week had ik nog een discussie hier met iemand die aangaf dat het allemaal onzin was en dat de IC's leeg waren en hij een "bron" had bij het IC die zei dat ze geen grote aantalen verwachten. Inmiddels kan Brabant het nauwelijks aan en einde deze maand verwachten ze 1000 IC bedden nodig te hebben.
Twee weken geleden nog een discussie met een collega gehad die heel de dag aan het hoesten was en op kantoor zat.
Inmiddels zijn denk ik voor beide voorbeelden wel doorgedrongen dat dit niet correct was. Hetzelfde gaat gebeuren met de voorbeelden van hierboven waarbij mensen nog contact hebben met ouders/ouderen of vriendengroepen.
Ik denk dat je hier een beetje overdrijft. Bedenk je wel dat er geen enkel sportwedstrijd is, veel winkels/horeca dicht zijn.CycloneX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Eens, maar dit leek gewoon een dag als vele andere. Geen enige vorm van aanpassing
Natuurlijk lijkt het wel druk in het bos, maar dat zou het anders met dit weer ook zijn. Misschien nog wel meer. Ik denk dat het aantal mensen wat wél gehoor geeft aan de dringende adviezen van het RIVM/overheid vele malen groter is.
Neemt niet weg dat ik het natuurlijk ook niet begrijp dat er nog zat mensen zijn die zich daar niet aanhouden.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Hier is het ook enorm lastig. Ik heb mijn ouders sinds 2 februari maar 1 keer 10 minuten gezien (toen ik ze van het vliegveld gehaald heb, ze zijn halsoverkop teruggekomen van het overwinteren in Spanje). En ze hebben hun kleindochter van 2.5 al sinds eind januari niet gezien... Ze zijn verstandig en weten dat het nu ff niet handig is, maar dat maakt het emotioneel echt niet minder lastig... Het kan zomaar tot augustus duren, dan hebben ze hun kleindochter meer dan een half jaar niet gezien, als we het volhouden... Ik weet ook niet wat wijsheid is in deze... Ja rationeel gezien niet doen natuurlijk maar het is wel een erg lange tijd....anandus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Het kan wel, of het verstandig is, is een tweede, natuurlijk
Ik zie mijn ouders ook alleen maar door het raam, ga het risico niet lopen. Het is niet anders.
En dan zie ik wel 3 keer per week de 2 kleinkinderen van de buren hiernaast op langdurig bezoek (opvang door Oma)...
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2020 12:40 ]
Blijf het toch vreemd vinden dat er zo'n verschil tussen regio's zit. Hier is het alleen uitkijken bij de supermarkt.
Als ik ga wandelen door de wijk of in het bos wordt er goed afstand gehouden.
Moet straks even naar de stad ivm afspraak audicien, wel benieuwd hoe het daar is. Neem wel een papiertje mee voor het knopje van de slagboom van de parkeergarage...
Moet straks even naar de stad ivm afspraak audicien, wel benieuwd hoe het daar is. Neem wel een papiertje mee voor het knopje van de slagboom van de parkeergarage...
Afhankelijk van hoe mobiel je ouders zijn: strandwandeling met gepaste afstand?FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Hier is het ook enorm lastig. Ik heb mijn ouders sinds 2 februari maar 1 keer 10 minuten gezien (toen ik ze van het vliegveld gehaald heb, ze zijn halsoverkop teruggekomen van het overwinteren in Spanje). En ze hebben hun kleindochter van 2.5 al sinds eind januari niet gezien... Ze zijn verstandig en weten dat het nu ff niet handig is, maar dat maakt het emotioneel echt niet minder lastig... Het kan zomaar tot augustus duren, dan hebben ze hun kleindochter meer dan een half jaar niet gezien, als we het volhouden... Ik weet ook niet wat wijsheid is in deze... Ja rationeel gezien niet doen natuurlijk maar het is wel een erg lange tijd....
Ik heb liever dat mijn ouders mijn (nu nog ongeboren) kind een jaar niet zien dan dat ze haar nooit zullen zien.FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Hier is het ook enorm lastig. Ik heb mijn ouders sinds 2 februari maar 1 keer 10 minuten gezien (toen ik ze van het vliegveld gehaald heb, ze zijn halsoverkop teruggekomen van het overwinteren in Spanje). En ze hebben hun kleindochter van 2.5 al sinds eind januari niet gezien... Ze zijn verstandig en weten dat het nu ff niet handig is, maar dat maakt het emotioneel echt niet minder lastig... Het kan zomaar tot augustus duren, dan hebben ze hun kleindochter meer dan een half jaar niet gezien, als we het volhouden... Ik weet ook niet wat wijsheid is in deze... Ja rationeel gezien niet doen natuurlijk maar het is wel een erg lange tijd....
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ja zoiets heb ik ook al gedacht maar kind vliegt gelijk oma om de armen als ze dr ziet...Jazzle schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:39:
[...]
Afhankelijk van hoe mobiel je ouders zijn: strandwandeling met gepaste afstand?
En het snot komt er nog aan alle kanten uit alhoewel ze al bijna 2 weken nauwelijks in contact heeft met andere kinderen (niet naar de opvang geweest sinds 9 maart)
[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2020 12:42 ]
Iemand moet het doen. Zie bijvoorbeeld dit.P.O. Box schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:27:
[...]
[...]zowel in positieve zin (DWDD anyone? [...]
Ik vond het wel fijn om te zien dat ook tijd werd besteedt aan De Mythe Van Sisyphus van Albert Camus. Heel veel mensen die nu een spiritueel- en/of ego psychische-dood tegemoet gaan. En daar helpt dat boek lekker bij om te beslissen hoe je oprecht je eigen persoonlijkheid opbouwt.
All the world's a stage,
[ Voor 51% gewijzigd door Ra5a op 21-03-2020 16:40 . Reden: Ego moest psychisch zijn. ]
Imperfectionist.
Zeker ik dik het ook een beetje aan. Ik denk dat als wij social distancing toepassen op de oudere en kwetsbare dat we hier hopelijk de effecten van gaan zien.Rhapsody schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:37:
[...]
Ik denk dat je hier een beetje overdrijft. Bedenk je wel dat er geen enkel sportwedstrijd is, veel winkels/horeca dicht zijn.
Natuurlijk lijkt het wel druk in het bos, maar dat zou het anders met dit weer ook zijn. Misschien nog wel meer. Ik denk dat het aantal mensen wat wél gehoor geeft aan de dringende adviezen van het RIVM/overheid vele malen groter is.
Neemt niet weg dat ik het natuurlijk ook niet begrijp dat er nog zat mensen zijn die zich daar niet aanhouden.
Leuk die cijfers, maar het gaat uit van een ideale omstandigheid. Het neemt niet mee wat er gebeurt als de IC vol ligt namelijk, dan gaat het sterftecijfer oplopen.Japsuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:54:
Een aantal problemen namelijk als de IC wel vol ligt.
1. Het ophogen van het aantal bedden klinkt leuk. Maar stel dat we meer bedden hebben en meer apparatuur om iemand te beademen. We hebben mensen nodig om die mensen te verzorgen, maar ook die verstand hebben van iemand met ARDS. Je gaat de medisch specialisten gebruiken om deze mensen te behandelen. Echter als je een orthopeed of oogarts daar neer zet, die weet niet hoe het werkt of wat te doen. Dus die moet onder supervisie gaan werken van een intensivist. Dit gaat tot op zekere hoogte lukken, maar als het aanbod te groot wordt is het klaar. Simpel als dat. Om dan nog maar niet te spreken over de spoedeisende hulp die die medisch specialisten eigenlijk in hun vakgebied nog zouden moeten leveren.
2. De zorg is al flink in bezuinigd de laatste zoveel jaar en wordt ook nog eens onderbetaald. Er zijn al veel mensen uitgestapt en de de mensen die er nog wel zijn moeten nu behoorlijk lange diensten gaan draaien welke op gegeven moment psychisch op gaan breken. Nog los van het feit dat de verpleegkundige en artsen ook nog gewoon een gezin hebben. Zij nemen het risico op infectie van zichzelf en hun geliefde.
3. Als de IC vol ligt met mensen zal er een triage gaan plaats vinden. Oftewel een jongen van 16 met meer overlevingskansen neemt de plek in van iemand van 70 met minder kansen. En wat nou als die iemand van 70 net jouw geliefde oma of moeder is en net op de ic geplaatst is? Zodra de triage plaats vindt, loopt het sterftecijfer van ouderen fors op. De kans op overleven is van een jonger iemand altijd hoger dan iemand van 80.
4. Als de IC vol ligt, wat gebeurt er dan als jouw vader of moeder met een ernstig ziektebeeld opgenomen moet worden?
5. De zorg ligt nu al compleet op zijn gat, letterlijk. Alle planbare zorg ligt eruit. Dus simpele ziektebeelden die toch ernstig kunnen gaan verlopen omdat we de juiste zorg niet kunnen bieden, verslechteren gewoon op dit moment. En we kunnen er niks aan doen door alle COVID-19 gevallen. En als dit allemaal voorbij is, hebben we nog zo'n inhaalslag te maken, daar zijn we het komende half jaar nog mee zoet.
Dit virus maakt geen onderscheid tussen jong en oud. Leuk die mortaliteitscijfers, maar dat is of je uiteindelijk dood gaat of niet. Hoe je richting die cijfers gaat hoor je niks over. Iemand van 29 die 3 weken op de IC heeft gelegen komt die er ongeschonden uit? Of heeft die forse longfibrose en niet meer in staat om te werken de rest van izjn leven? Lekker leven is dat dan. Maar laten we inderdaad vooral doorgaan met lekker bij elkaar op bezoek gaan en vooral geen rekening houden met hoe het virus zich verspreid, want ja, je hebt toch geen klachten. Ondertussen weten we wel dat er ook veel asymptomatische gevallen zijn die het vrolijk door geven.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
En daar win je helemaal niks mee... Dan wordt het bijna fakenews
Zojuist even op de fiets, een drukte van jewelste. Bij een kruispunt ‘Haarlem’ iedereen op elkaar bij het verkeerslicht.GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:39:
Blijf het toch vreemd vinden dat er zo'n verschil tussen regio's zit. Hier is het alleen uitkijken bij de supermarkt.
naja, eerst woeiiii ze zijn binnen en daarna;
Nu is dat wel een punt... maar toch...
En Shell begrijpt het tenminste...De Jonge: mondkapjes vorderen schrikt af
Het kabinet gaat beschermingsmiddelen toch niet vorderen. Dat schrijft gezondheidsminister De Jonge in een Kamerbrief. Daarmee komt hij terug op het besluit van de inmiddels opgestapte minister Bruins, die woensdag onder druk van een aantal oppositiepartijen waaronder GroenLinks beloofde van fabrieken te gaan eisen hun voorraad te verkopen aan de overheid.
Bruins besloot de voorbereiding op het vorderen in gang te zetten, omdat de prijs van bijvoorbeeld mondkapjes gezien de sterke mondiale vraag wordt opgedreven. "Maar we zien nu al dat meerdere verkopers en buitenlandse leveranciers door de aankondiging ervan afgeschrikt worden en niet meer via Nederland willen leveren, terwijl er juist met hen nog mogelijkheden zijn om op vrijwillige basis tot afspraken te komen", schrijft De Jonge.
Door #corona komen we desinfectiemiddelen voor de zorg tekort. @DSMNederland & Avandis pakken de productie hiervan op. 1000 liter is al gereed. @Shell_Nederland stelt gratis 2,5 mln liter grondstof beschikbaar. Daar kunnen we 6 maanden mee vooruit. Dank! https://t.co/uaIIxmSsPT
— Hugo de Jonge (@hugodejonge) 21 maart 2020
[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 21-03-2020 12:47 ]
Als ik kijk naar de cijfers op https://stichting-nice.nl/ dan zijn er totaal 313 mensen op de IC aangemeld met het virus, 284 opgenomen en 21 overleden. Dat betekent dus op dit moment slechts 8 mensen die levend van de IC afgekomen zijn.
Dat vorderen snap ik niet helemaal. Waar zijn die te vorderen mondkapjes dan? Ik heb ze i.i.g. niet.Vorkie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:46:
naja, eerst woeiiii ze zijn binnen en daarna;
[...]
Ik snap je punt. Ik doelde eigenlijk meer op DWDD vóór Corona. Heb mijn post even aangepast.Ra5a schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:41:
[...]
Iemand moet het doen. Zie bijvoorbeeld dit.
Ik vond het wel fijn om te zien dat ook tijd werd besteedt aan De Mythe Van Sisyphus van Albert Camus. Heel veel mensen die nu een spiritueel- en/of ego-dood tegemoet gaan. En daar helpt dat boek lekker bij om te beslissen hoe je oprecht je eigen persoonlijkheid opbouwt.
All the world's a stage,
Interessant want er waren diverse berichten of die waar zijn.... dat personen die overlijden überhaupt de IC niet halen.Ainnir schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:47:
Als ik kijk naar de cijfers op https://stichting-nice.nl/ dan zijn er totaal 313 mensen op de IC aangemeld met het virus, 284 opgenomen en 21 overleden. Dat betekent dus op dit moment slechts 8 mensen die levend van de IC afgekomen zijn.
Er zijn bedrijven die er nog heel erg veel hebben liggen. Maar die vragen woekerprijzen, tot wel 10 euro per stuk, is elders te lezen.SvMp schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:47:
[...]
Dat vorderen snap ik niet helemaal. Waar zijn die te vorderen mondkapjes dan? Ik heb ze i.i.g. niet.
Reken maar uit wat dat kost, als je er 700.,000 binnenkrijgt, zoals vanochtend. En dan is dat nog een kleine zending (max 1 week, want er worden er 100.000 per dag gebruikt door de ziekenhuizen).
Zie Nederlanders ondernemers vragen woekerprijzen voor mondkapjesVeel Nederlandse ondernemers hebben de overheid hulpmiddelen zoals mondkapjes aangeboden. Deze worden vaak voor woekerprijzen aangeboden. Dit laat Minister De Jonge van Volksgezondheid weten via een brief aan de Tweede Kamer.
Veel Nederlandse ondernemers hebben de afgelopen dagen goodwill getoond en voorraden met hulpmiddelen aan Nederlandse ziekenhuizen aangeboden. Dit zijn veelal mondkapjes en middelen om oppervlakten steriel te maken.
Door de woekerprijzen op de voorraden gaat de koop vaak alsnog niet door. Dagelijks gebruiken de Nederlandse ziekenhuizen zo'n honderdduizend mondkapjes. Het tekort loopt daarom snel op.
De minister wil de woekerprijzen omzeilen en grote voorraden hulpmiddelen uit China inkopen. Het schort echter nog aan de logistieke en financiële afspraken, zo schrijft de minister. Daarnaast moeten er nog extra veiligheidsafspraken worden gemaakt zodat het virus zich niet verder kan verspreiden.
Virussen? Scan ze hier!
In dat artikel stond dat ze er bij sommige ouderen of mensen met een heel zwak gestel niet eens aan beginnen. Twee weken aan de beademing maakt dan teveel stukCycloneX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:49:
[...]
Interessant want er waren diverse berichten of die waar zijn.... dat personen die overlijden überhaupt de IC niet halen.
Misschien zou het goed zijn deze ondernemers het recht te ontzeggen van alle financiele hulp die de overheid biedt. Aan de ene kant hulp in ontvangst nemen maar woekerprijzen vragen....wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:50:
[...]
Er zijn bedrijven die er nog heel erg veel hebben liggen. Maar die vragen woekerprijzen, tot wel 10 euro per stuk, is elders te lezen.
Reken maar uit wat dat kost, als je er 700.,000 binnenkrijgt, zoals vanochtend. En dan is dat nog een kleine zending (max 1 week, want er worden er 100.000 per dag gebruikt door de ziekenhuizen).
[...]
Zie Nederlanders ondernemers vragen woekerprijzen voor mondkapjes
Hoe wel een nobel streven om minder secuur werken te overwegen, maar veel beter kun je afspraken maken om dit niet te doen, en indien de capaciteit van beschermende materialen ontoereikend is om daaraan te potentieel te leveren zorg op dat moment naar beneden bij te schalen. Als IC personeel in het bijzonder ben je een schaarse asset in deze crisis. En in tegenstelling tot de benodigde beschermingsmaterialen, ben jij niet even van een fabrieksband in grote getale te produceren.DJustin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Ik wordt hier een beetje verdrietig van. Ik ben zelf IC-verpleegkundige in een groot ziekenhuis en heb niet zo heel veel zin om straks "minder secuur" te moeten werken omdat bepaalde materialen er niet meer zijn.
Veel collega's binnen de gezondheidszorg vergeten dit nog wel eens, uit de nobele overweging om alles voor alles voor de zorg te willen geven. Maar de bevolking heeft helemaal niets aan ons indien wij straks in grote aantallen zelf opgenomen liggen in ziekenhuizen, op intensive cares, simpelweg omdat wij ons zelf niet aan adequate maatregelen hebben gehouden en uit zogenaamde noodzaak minder secuur zijn gaan werken.
Verwijderd
Ik ben benieuwd wanneer Duitsland de grens met Nederland sluit: gisterenavond ben ik gewoon nog de grens overgestoken, geen controles of whatever. Maar ik ben wel in enige onzekerheid.
Mijn vrouw woont in Düsseldorf en heb haar al gezegd, dat het mij verstandig lijkt als wij zondagavond naar Nederland rijden. Ze werkt nu toch thuis en dus hoeft ze niet perse in Duitsland momenteel te blijven.
In Düsseldorf is het momenteel overigens ook behoorlijk uitgestorven, maar toch schijnen mensen er nog op uit te gaan. Want genoeg parkeerplaatsen die toch nog vrij komen, waarbij ik eigenlijk verwacht had dat parkeren nog moeilijker zou zijn.
Mijn vrouw woont in Düsseldorf en heb haar al gezegd, dat het mij verstandig lijkt als wij zondagavond naar Nederland rijden. Ze werkt nu toch thuis en dus hoeft ze niet perse in Duitsland momenteel te blijven.
In Düsseldorf is het momenteel overigens ook behoorlijk uitgestorven, maar toch schijnen mensen er nog op uit te gaan. Want genoeg parkeerplaatsen die toch nog vrij komen, waarbij ik eigenlijk verwacht had dat parkeren nog moeilijker zou zijn.
Vanochtend met dochter door de buurt gefietst op zoek maar een leeg speelplekje. 2 waren bezet door 1 ouder met kinderen, bij de 3e had ik prijs. Daar 3 kwartier vertoefd zonder gezelschap. Ook weinig “samenscholingen” gezien. Wel apart om 2 buurmannen op 3 meter afstand van elkaar bij te zien praten.CycloneX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:46:
[...]
Zojuist even op de fiets, een drukte van jewelste. Bij een kruispunt ‘Haarlem’ iedereen op elkaar bij het verkeerslicht.
Maar dit is ook een enorm saaie wijk, toeristische aantrekkelijkheid 0 en we hebben 1 “winkelcentrum” met een bakker, slager, Kruidvat, Primera en Plus... Daar leek het iets drukker maar ben niet binnen geweest. Alsnog was de parkeerplaats veel leger dan normaal op zaterdag. Ik kan de vinger er niet op leggen, het lijkt me dat hier ook laconiekere mensen zouden moeten wonen maar dat zie ik niet terug in het straatbeeld.
Ik vind de toon in dit topic toch echt best wel "eng" doemdenken joh. De eerste de beste die zegt dat hij de weloverwogen keuze maakt om wel gewoon met op familie bezoek te gaan (naar mensen die niet in de risico groep vallen) wordt gelijk weg gezet als 1 of andere malloot die erop uit is om mensen te vermoorden...
Waarom niet van de andere kant bekijken? Iemand die gezond is en Corona heeft zou niemand die in de risico groep zit moeten kunnen besmetten. Waarom zijn die uberhaupt buiten? Waarom uberhaupt zo een halve lock down en niet gewoon alles zoals normaal laten verlopen MAAR de risico groepen op volledige lock-down gooien. Zorg regelen voor de ouderen door zorgpersoneel die in beschermend kleding werkt tot er een vaccin is.
Er gaan Miljarden betaald worden voor de maatregelen die we nu hebben dat kan imo gewoon beter. Hele gezinnen die hieronder gaan lijden zoals mijn buurman..een zpper die geen vetpot verdiend en geen buffer heeft. Straks kan ie aanmerking komen voor 1300euro..de huur is al 1000euro. Weet je wat dat doet met een gezin? De stress, de onzekerheid. Maar o nee, o wee als je dat durft te zeggen en durft te relativeren dat er misschien kritisch gekeken moet worden naar hoe het geld wordt uitgegeven en het niet vanzelfsprekend moet zijn om het hele land maar op lock-down te gooien om vooral de ouderen met een korte levensverwachting te ontzien. Die kunnen we imo op andere manieren ontzien die logischer zijn voor het hele land.
De cijfers liegen er gewoon niet om. De cijfers uit talie waren ook duidelijk. En er wordt gezegd dat de cijfers die we hebben in % in werkelijkheid veel lager zijn omdat we gewoon niet eens meer mensen testen.
https://www.bloomberg.com...-other-illness-italy-says
More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority.
The average age of those who’ve died from the virus in Italy is 79.5. As of March 17, 17 people under 50 had died from the disease. All of Italy’s victims under 40 have been males with serious existing medical conditions.
Ik vind het dan niet gek dat steeds meer mensen denken, wacht ff. Die regels slaan nergens op en zich er tegen gaan afzetten.
Met die Miljarden die strks betaald gaan worden had je in mijn optiek beter:
- Mensen gewoon aan het werk laten gaan en het land gewoon runnen zoals gewoonlijk
- De risico groep isoleren en de Zorg instellingen verplichten de zorg in "beschermende pakken" ofzo uit te voeren
-Toespraak houden waarin je uitlegt dat je als iemand in de risico groep grote kans hebt om op de IC te belanden of helemaal niet doordat je sterft voordat je er komt
- Verplichten tot isolatie als je symptomen hebt tot weer "beter"
- Opschalen naar meer IC's beschikbaar maken in plaats van te wachten tot je ze nodig hebt en misschien zelfs wat grote zalen ook al inrichten. Geld genoeg om dat te doen van die Miljarden. Want niet alleen besparen we geld doordat mensen blijven werken..er komt dus ook meer geld de staatskas binnen doordat er verdiend wordt
-Regel een manier om boodschappen te distribueren naar mensen in de risico groep. Want at the moment zijn die mensen tenzij ze een beroep kunnen doen op vrienden/familie genoodzaakt om zelf boodschappen te doen wat totaal niet wenselijk is voor ze.
Met de bedragen die hierin gepompt worden zou het maar een fractie kosten.
Ik begrijp de angst en paniek die hier heerst gewoon totaal niet. Enige vorm van relativeren wordt gelijk weg gezet als trollen of "gek/egoïstisch"
De huidige aanpak en ook full-llock down slaat nergens op. Kost miljarden. En we hebben geen idee wanneer er wel een vaccin beschikbaar is. Grote kans dat de Virus zelf als heel de EU op een gecoördineerde wijze een lock-down uitvoert weer de kop op steekt..en dan weer opnieuw beginne
Waarom niet van de andere kant bekijken? Iemand die gezond is en Corona heeft zou niemand die in de risico groep zit moeten kunnen besmetten. Waarom zijn die uberhaupt buiten? Waarom uberhaupt zo een halve lock down en niet gewoon alles zoals normaal laten verlopen MAAR de risico groepen op volledige lock-down gooien. Zorg regelen voor de ouderen door zorgpersoneel die in beschermend kleding werkt tot er een vaccin is.
Er gaan Miljarden betaald worden voor de maatregelen die we nu hebben dat kan imo gewoon beter. Hele gezinnen die hieronder gaan lijden zoals mijn buurman..een zpper die geen vetpot verdiend en geen buffer heeft. Straks kan ie aanmerking komen voor 1300euro..de huur is al 1000euro. Weet je wat dat doet met een gezin? De stress, de onzekerheid. Maar o nee, o wee als je dat durft te zeggen en durft te relativeren dat er misschien kritisch gekeken moet worden naar hoe het geld wordt uitgegeven en het niet vanzelfsprekend moet zijn om het hele land maar op lock-down te gooien om vooral de ouderen met een korte levensverwachting te ontzien. Die kunnen we imo op andere manieren ontzien die logischer zijn voor het hele land.
De cijfers liegen er gewoon niet om. De cijfers uit talie waren ook duidelijk. En er wordt gezegd dat de cijfers die we hebben in % in werkelijkheid veel lager zijn omdat we gewoon niet eens meer mensen testen.
https://www.bloomberg.com...-other-illness-italy-says
More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority.
The average age of those who’ve died from the virus in Italy is 79.5. As of March 17, 17 people under 50 had died from the disease. All of Italy’s victims under 40 have been males with serious existing medical conditions.
Ik vind het dan niet gek dat steeds meer mensen denken, wacht ff. Die regels slaan nergens op en zich er tegen gaan afzetten.
Met die Miljarden die strks betaald gaan worden had je in mijn optiek beter:
- Mensen gewoon aan het werk laten gaan en het land gewoon runnen zoals gewoonlijk
- De risico groep isoleren en de Zorg instellingen verplichten de zorg in "beschermende pakken" ofzo uit te voeren
-Toespraak houden waarin je uitlegt dat je als iemand in de risico groep grote kans hebt om op de IC te belanden of helemaal niet doordat je sterft voordat je er komt
- Verplichten tot isolatie als je symptomen hebt tot weer "beter"
- Opschalen naar meer IC's beschikbaar maken in plaats van te wachten tot je ze nodig hebt en misschien zelfs wat grote zalen ook al inrichten. Geld genoeg om dat te doen van die Miljarden. Want niet alleen besparen we geld doordat mensen blijven werken..er komt dus ook meer geld de staatskas binnen doordat er verdiend wordt
-Regel een manier om boodschappen te distribueren naar mensen in de risico groep. Want at the moment zijn die mensen tenzij ze een beroep kunnen doen op vrienden/familie genoodzaakt om zelf boodschappen te doen wat totaal niet wenselijk is voor ze.
Met de bedragen die hierin gepompt worden zou het maar een fractie kosten.
Ik begrijp de angst en paniek die hier heerst gewoon totaal niet. Enige vorm van relativeren wordt gelijk weg gezet als trollen of "gek/egoïstisch"
De huidige aanpak en ook full-llock down slaat nergens op. Kost miljarden. En we hebben geen idee wanneer er wel een vaccin beschikbaar is. Grote kans dat de Virus zelf als heel de EU op een gecoördineerde wijze een lock-down uitvoert weer de kop op steekt..en dan weer opnieuw beginne
[ Voor 4% gewijzigd door Jumpiefox op 21-03-2020 13:08 ]
The first casualty in war is always the truth...
Die oudere in full lockdown/quarantaine kan nog steeds iets anders krijgen en als de ICs dan bezet zijn door de populatie die wel vrij rondgelopen heeft (helft op de IC is jonger dan 50) heb je alsnog een probleem.Jumpiefox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:06:
..
Waarom niet van de andere kant bekijken? Iemand die gezond is en Corona heeft zou niemand die in de risico groep zit moeten kunnen besmetten. Waarom zijn die uberhaupt buiten? Waarom uberhaupt zo een halve lock down en niet gewoon alles zoals normaal laten verlopen MAAR de risico groepen op volledige lock-down gooien. Zorg regelen voor de ouderen door zorgpersoneel die in beschermend kleding werkt tot er een vaccin is...
..
Nee, social distancing moet voor iedereen!
Ja, het meerendeel is dan wellicht ouder maar er sterven zeker ook jonge mensen: https://gulfnews.com/worl...ing-birth-1.1584778737409
Net even rondje door het bos gewandeld met de kids. Iedereen netjes afstand houden, niet druk prima... Totdat we langs de scouting liepen. Lekker met zijn allen aanwezig, rijendik aan de houten banken...
Sommige mensen...
Sommige mensen...
Ik moest vanochtend een pakketje ophalen bij een DHL Servicepunt, midden in de stad. Kreeg de indruk dat het net zo druk was in de stad als op een normale zaterdag. Dus niet drukker, maar ook niet echt rustiger dan normaal.__fred__ schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:11:
Net even rondje door het bos gewandeld met de kids. Iedereen netjes afstand houden, niet druk prima... Totdat we langs de scouting liepen. Lekker met zijn allen aanwezig, rijendik aan de houten banken...
Sommige mensen...
Ook gewoon groepen die naast elkaar liepen en zeker geen 1.5 meter afstand hadden.
Tsja. Dat soort mensen zul je blijven houden.
Virussen? Scan ze hier!
Treurig. Bevallen is natuurlijk een aanslag op je gestel. Geen idee of dat meegespeeld heeft ...Ainnir schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:10:
Ja, het meerendeel is dan wellicht ouder maar er sterven zeker ook jonge mensen: https://gulfnews.com/worl...ing-birth-1.1584778737409
Er lijkt een enorme behoefte te bestaan aan controle, een oneindig geloof in maakbaarheid. Dat zie je ook op andere terreinen zoals de klimaat-discussie terug. Mensen gaan dood, door allerlei oorzaken. Daar kunnen we weliswaar veel aan doen, maar niet het oneindige. Dat lijken mensen moeilijk te accepteren.Jumpiefox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:06:
Ik vind de toon in dit topic toch echt best wel "eng" doemdenken joh. De eerste de beste die zegt dat hij de weloverwogen keuze maakt om wel gewoon met op familie bezoek te gaan (naar mensen die niet in de risico groep vallen) wordt gelijk weg gezet als 1 of andere malloot die erop uit is om mensen te vermoorden...
..
Nou, ben nu in Roermond, en het is hier gewoon uitgestorven. Parkeergarage (oranjerie) met 5 verdiepingen of zo.. ik sta beneden, met 5 andere auto's.. 1 verdieping hoger staat niemand..
Het plein waar ik net langs liep: 3 jongeren.. that's it
Omdat het iedereen kan treffen.Jumpiefox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:06:
Waarom niet van de andere kant bekijken? Iemand die gezond is en Corona heeft zou niemand die in de risico groep zit moeten kunnen besmetten. Waarom zijn die uberhaupt buiten? Waarom uberhaupt zo een halve lock down en niet gewoon alles zoals normaal laten verlopen MAAR de risico groepen op volledige lock-down gooien.
Risicogroepen hebben een grotere kans om te overlijden, maar iedereen kan in het ziekenhuis of zelfs de IC terecht komen. In Nederland hebben we kinderen van 5, 10, jongeren van 16, jong-volwassen van 26 in het ziekenhuis danwel de IC gezien.
Ik weet niet wat de cijfers nu zijn, maar een week geleden was de helft van de mensen op de IC onder de 50, dus geen risicogroep.
Er zijn meer mensen besmet dan er getest zijn, veel meer zelfs. Maar het grootste deel is nog niet besmet.De cijfers liegen er gewoon niet om. De cijfers uit talie waren ook duidelijk. En er wordt gezegd dat de cijfers die we hebben in % in werkelijkheid veel lager zijn omdat we gewoon niet eens meer mensen testen.
Reken met me mee, de cijfers liegen er gewoon niet om:
Ongeveer 1% (lage inschatting!) van de mensen komen op de IC terecht. Er zijn zo'n 575 IC-bedden, met noodmaatregelen die nu genomen worden kan het opgerekt worden tot 2500.
Hoeveel mensen kunnen er dan op elk gegeven moment tegelijk ziek zijn voordat de capaciteit niet voldoende is?
Met dat gegeven wil ik je nog even wijzen op Flatten the Curve en dit filmpje:
Nee, maar we moeten waar mogelijk onnodige voorkombare sterfgevallen beperken, niet?SvMp schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:16:
[...]
Er lijkt een enorme behoefte te bestaan aan controle, een oneindig geloof in maakbaarheid. Dat zie je ook op andere terreinen zoals de klimaat-discussie terug. Mensen gaan dood, door allerlei oorzaken. Daar kunnen we weliswaar veel aan doen, maar niet het oneindige. Dat lijken mensen moeilijk te accepteren.
Dat is het hele punt waarom het VK een omslag gemaakt heeft.
Eerst waren ze van "we isoleren de risicogroepen, en groepsimmuniteit regelt de rest wel".
En toen kwam er een rapport uit dat uitgerekend had dat er 250.000 tot 1 miljoen voorkombare stergevallen zouden komen. En toen is het VK ook overslag gegaan met maatregelen.
[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 21-03-2020 13:23 ]
Zal denk ik vooral komen omdat vanaf vandaag het Outletcenter Roermond gesloten is: https://www.limburger.nl/...mond-vanaf-zaterdag-dichtGAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:17:
Nou, ben nu in Roermond, en het is hier gewoon uitgestorven. Parkeergarage (oranjerie) met 5 verdiepingen of zo.. ik sta beneden, met 5 andere auto's.. 1 verdieping hoger staat niemand..
Schenen tot gisteren nog tjokveel Belgen en Duitsers te komen, ondanks het negatieve reisadvies...
Virussen? Scan ze hier!
Daarom de IC's opschalen. met dat geld moet dat zeker kunnen? Je kunt hele gymzalen omtoveren to Corona ic's. De "volwaardige" ic's houd je dan voor andere spoed medische hulp wat ingewikkelder is dan alleen beademen etc?FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:09:
[...]
Die oudere in full lockdown/quarantaine kan nog steeds iets anders krijgen en als de ICs dan bezet zijn door de populatie die wel vrij rondgelopen heeft (helft op de IC is jonger dan 50) heb je alsnog een probleem.
Nee, social distancing moet voor iedereen!
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) liggen er 96 coronapatiënten op de intensive care, verspreid door Nederland. Voorzitter van de NVIC Diederik Gommers bevestigt dat de meerderheid van deze groep een leeftijd van onder de 50 heeft.
Zal nu vast wel hoger liggen maar dat is dus 40 IC plekken door Corona. Ik ga hier niet met wiskundige formules gooien die ik zelf niet eens helemaal begrijp en ook niet zijn geverifieerd maar men denkt dat het aantal echte besmettingen in NL allang de 100k heeft gepasseerd. Dan valt dat toch mee?
Dat is klote al helemaal net nadat ze een kleine de wereld op heeft gezetAinnir schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:10:
Maar kwa cijfers zegt dat niet echt iets. % ligt sowieso niet op 0. Er zullen altijd mensen sterven in elke leeftijds categorie uiteindelijk hoe groter de pool van zieken wordt.
Stel de inschatting dat 100k Mensen al besmet zijn en dat van de helft van de ic's vol ligt ging om nog geen 50 plekken voor mensen onder de 50jaar. Waarvan volgens mij ook niet is vermeld hoeveel daarvan al andere aandoeningen hadden. Ook mensen onder de 60-50-40 wat dan ook, kunnen tot de risico groep behoren die dan wel geissoleerd moeten worden.anandus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:17:
[...]
gezien.
Ik weet niet wat de cijfers nu zijn, maar een week geleden was de helft van de mensen op de IC onder de 50, dus geen risicogroep.
[...]
Er zijn meer mensen besmet dan er getest zijn, veel meer zelfs. Maar het grootste deel is nog niet besmet.
Reken met me mee:
Ongeveer 1% (lage inschatting!) van de mensen komen op de IC terecht. Er zijn zo'n 575 IC-bedden, met noodmaatregelen die nu genomen worden kan het opgerekt worden tot 2500.
Hoeveel mensen kunnen er dan op elk gegeven moment tegelijk ziek zijn voordat de capaciteit niet voldoende is?
The first casualty in war is always the truth...
Mensen lijken het hier in het dorp in ieder geval niet te snappen allemaal. Supermarkt goed vol, allemaal dicht op elkaar, hoesten, heel veel ouderen..
Was denk ik m'n laatste keer supermarkt, ik heb astma, blijf wel binnen
Was denk ik m'n laatste keer supermarkt, ik heb astma, blijf wel binnen
Het punt is dat ook ogenschijnlijke gezonde mensen, zoals jij en ik op de IC terecht komen.Jumpiefox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:21:
[...]
Ook mensen onder de 60-50-40 wat dan ook, kunnen tot de risico groep behoren die dan wel geissoleerd moeten worden.
Ben ik de enige die met andere ogen is gaan kijken naar Azië vanuit Westers perspectief? Ik heb afgelopen weken met veel bewondering gekeken naar de Aziatische overheden en hun de manier waarop hun burgers daarmee omgaan. Los van controversiële ethische kwesties in bijvoorbeeld China, heb ik veel bewondering hoe bijvoorbeeld de overheid, maar zeker ook de bevolking van bijvoorbeeld Taiwan, Hong Kong, Zuid-Korea, Japan en Singapore met de situatie omgaat en hoe zij daar op reageren.
Toen ik vroeger nog nooit in Azië was geweest keek ik altijd met gemixte gevoelens richting hun cultuur met een heel westers perspectief (vooral op gebied van individuele vrijheden), maar sinds ik meer en meer in Azië ben geweest en ook nu door de vele berichtgeving vanuit daar ben ik steeds meer hun manier van leven gaan waarderen. Wellicht dat ik het helemaal fout zie, maar ze gebruiken enkele methoden die wij hier in het westen (voor nu) nooit zouden toelaten. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht meegeven van een smartphone in Taiwan waar de overheid je ten alle tijden mee kan vinden. Ik kan mij voorstellen dat China deze manier overigens toepast op de eigen smartphones van de burgers
En ik keur ze zeker niet allemaal goed (hoewel het moeilijk fact-checken is wat waar is en wat niet, zoals bijvoorbeeld het complex in China waar veel patiënten bij elkaar werden opgesloten), maar het lijkt alsof de Aziaten maatschappelijk belang voorrang geven op individualistisch belang. Iets wat ik voor mij zelf (zeker mijn generatie midden 20), nog niet zie gebeuren in mijn omgeving. Iedereen is nog vrolijk aan het barbecueën, illegale feestjes en ga zo maar door.
Ben ik de enige die hier zo naar kijkt
?
Toen ik vroeger nog nooit in Azië was geweest keek ik altijd met gemixte gevoelens richting hun cultuur met een heel westers perspectief (vooral op gebied van individuele vrijheden), maar sinds ik meer en meer in Azië ben geweest en ook nu door de vele berichtgeving vanuit daar ben ik steeds meer hun manier van leven gaan waarderen. Wellicht dat ik het helemaal fout zie, maar ze gebruiken enkele methoden die wij hier in het westen (voor nu) nooit zouden toelaten. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht meegeven van een smartphone in Taiwan waar de overheid je ten alle tijden mee kan vinden. Ik kan mij voorstellen dat China deze manier overigens toepast op de eigen smartphones van de burgers
Ben ik de enige die hier zo naar kijkt
[ Voor 7% gewijzigd door snaggyheadshot op 21-03-2020 13:27 ]
Wat is "voorkombaar"? Is een lastig begrip. Men blijft de gevolg-schade negeren. Een verwoeste economie levert ook genoeg sterfgevallen op, maar die worden niet meegenomen. Evenals sociale problemen en psychische schade die niet worden meegenomen. En niemand weet of dat rapport het bij het rechte eind heeft.anandus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:17:
[...]
Nee, maar we moeten waar mogelijk onnodige voorkombare sterfgevallen beperken, niet?
Dat is het hele punt waarom het VK een omslag gemaakt heeft.
Eerst waren ze van "we isoleren de risicogroepen, en groepsimmuniteit regelt de rest wel".
En toen kwam er een rapport uit dat uitgerekend had dat er 250.000 tot 1 miljoen voorkombare stergevallen zouden komen. En toen is het VK ook overslag gegaan met maatregelen.
Het vage is dat daar verschillende berichtgevingen over zijn, over de drukte dus..wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:19:
[...]
Zal denk ik vooral komen omdat vanaf vandaag het Outletcenter Roermond gesloten is: https://www.limburger.nl/...mond-vanaf-zaterdag-dicht
Schenen tot gisteren nog tjokveel Belgen en Duitsers te komen, ondanks het negatieve reisadvies...
Vorige week:
https://www.1limburg.nl/o...gestorven?context=default
Gisteren:
https://www.1limburg.nl/d...-op-last-veiligheidsregio
Zelfde bron
Misschien onterecht, maar ik kan me best ergeren aan al die arme Nederlanders die nu in Verweggistan 'gestrand' zijn, even niet naar huis kunnen en de media opzoeken. Dit zat er toch al weken zo niet maanden aan te komen? Waarom niet eerder naar huis gekomen of waarom uberhaupt nog gegaan? Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden en hadden sommigen oprecht geen keus...
Dat ben ik niet helemaal met jou eens. Voor mensen die afgelopen week, misschien zelfs de week ervoor zijn vertrokken, kan ik begrijpen wat je bedoelt. Echter, voor de mensen die daarvoor zijn vertrokken was het heel moeilijk deze kritieke situatie te zien aan te komen. En dat geldt voor ons allemaal, ook voor onze overheden.user109731 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:28:
Misschien onterecht, maar ik kan me best ergeren aan al die arme Nederlanders die nu in Verweggistan 'gestrand' zijn, even niet naar huis kunnen en de media opzoeken. Dit zat er toch al weken zo niet maanden aan te komen? Waarom niet eerder naar huis gekomen of waarom uberhaupt nog gegaan? Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden en hadden sommigen oprecht geen keus...
Dat is helemaal vaag ja....GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:27:
[...]
Het vage is dat daar verschillende berichtgevingen over zijn, over de drukte dus..
Vorige week:
https://www.1limburg.nl/o...gestorven?context=default
Gisteren:
https://www.1limburg.nl/d...-op-last-veiligheidsregio
Zelfde bron
Ik kwam gisteren langs "ons" outletcenter (Rosada, Roosendaal), toen ik terugkwam van een bezoek aan mijn ouders (Outlet ligt langs de afslag van de snelweg).
Daar stond het parkeerterrein schat ik voor 30-40 procent vol, volgens mij is dat redelijk normaal voor een doordeweekse dag. Veel Belgische kentekens, ondanks het reisverbod daar (er komen altijd veel Belgen naar Rosada).
Virussen? Scan ze hier!
Dat riesverbod is niet te handhaven. Daar hebben ze de mensen niet voor.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Daar stond het parkeerterrein schat ik voor 30-40 procent vol, volgens mij is dat redelijk normaal voor een doordeweekse dag. Veel Belgische kentekens, ondanks het reisverbod daar (er komen altijd veel Belgen naar Rosada).
https://www.ad.nl/dossier...b-geen-internet~ae51f38a/
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe ze dit in Baarle willen aanpakken.
Er liggen nu 291 Covid19 patiënten op de IC, waarvan er 130 de laatste drie dagen zijn opgenomen. Er zijn niet meer beademingsapparaten op dit moment dan voor de huidige 1150 IC bedden.Jumpiefox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:21:
[...]
Daarom de IC's opschalen. met dat geld moet dat zeker kunnen? Je kunt hele gymzalen omtoveren to Corona ic's. De "volwaardige" ic's houd je dan voor andere spoed medische hulp wat ingewikkelder is dan alleen beademen etc?
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) liggen er 96 coronapatiënten op de intensive care, verspreid door Nederland. Voorzitter van de NVIC Diederik Gommers bevestigt dat de meerderheid van deze groep een leeftijd van onder de 50 heeft.
Zal nu vast wel hoger liggen maar dat is dus 40 IC plekken door Corona. Ik ga hier niet met wiskundige formules gooien die ik zelf niet eens helemaal begrijp en ook niet zijn geverifieerd maar men denkt dat het aantal echte besmettingen in NL allang de 100k heeft gepasseerd. Dan valt dat toch mee?
Het valt dus allemaal wat minder mee dan veel mensen lijken te denken.
Ik ben toch malle pietje niet!
moest net ff met de fiets aan de andere kant van de stad iets afgeven, 1 ding....
Als Amsterdam zo gezellig door gaat, kunnen ze zich voorbereiden op strengere maatregelen/handhaving (handhaving...as if, in Amsterdam! )
Mooie zaterdagmiddag en veel pleintjes en parken is t rete gezellig met allemaal jonge gezinnen.
Social distancing? Nee joh, das allemaal overdreven en niet voor ons bedoeld...aldus de gemiddelde Amsterdammer
Als Amsterdam zo gezellig door gaat, kunnen ze zich voorbereiden op strengere maatregelen/handhaving (handhaving...as if, in Amsterdam! )
Mooie zaterdagmiddag en veel pleintjes en parken is t rete gezellig met allemaal jonge gezinnen.
Social distancing? Nee joh, das allemaal overdreven en niet voor ons bedoeld...aldus de gemiddelde Amsterdammer
Nee joh, vergeet niet dat drie weken geleden heel Nederland nog zorgeloos in Italië aan het skiën was (of eigenlijk letterlijk vandaag de skivakantie net achter de rug had). Maanden is al helemaal zwaar overdreven.user109731 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:28:
Ik heb ook verre reizen gemaakt en je krijgt dan gewoon veel minder het nieuws mee (en dat is juist wel fijn). Zodra je het door hebt, is het ook vaak al iets te laat en krijg je met hele overspannen reacties in het land waar je bent te maken. Dan is het opeens niet ‘even naar huis’ maar in een hotel wachten tot er allerlei idioten de landingsbaan niet meer bezet houden.
Interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...lemaal-vastloopt-a3994446
Het gerucht gaat dat wordt overwogen de Nederlandse grenzen te sluiten. Jongen laat tellen hoeveel van zijn medewerkers over de grens wonen: 540 in België en Duitsland samen. „Dat zou echt een ramp zijn.”
Ik denk zelf meer aan een Monopoly stijl “U gaat niet langs de IC, ga direct door naar het mortuarium” kaart ^•^champion16 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Misschien zou het goed zijn deze ondernemers het recht te ontzeggen van alle financiele hulp die de overheid biedt. Aan de ene kant hulp in ontvangst nemen maar woekerprijzen vragen....
Normaalgesproken zou ik je gelijk geven, maar ik denk dat er met deze crisis verdomd weinig landen zijn waar dit niet hét onderwerp in het nieuws is. Nou ja, misschien Noord-Korea ofzo, maar daar wil je toch al niet zijn.ZieMaar! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:35:
[...]
Ik heb ook verre reizen gemaakt en je krijgt dan gewoon veel minder het nieuws mee (en dat is juist wel fijn).
Volgens mij ontkom je nergens aan deze hele crisis, en het nieuws eromheen, op dit moment.
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]