Hij vindt het volgens mij niets, omdat hij een fout maakt in zijn redenatie. Nu moet ik zeggen dat van Dissel op deze vraag geen super duidelijk antwoord geeft.
De grafieken zijn een voorbeeld, zonder harde lijn. Baudet denkt/stelt dat het einde van deze grafiek het punt is waarop het vaccin er is/komt, echter zegt hij tegelijk dat bij de lijn van lockdown er geen punt van vaccin is en tevens suggereert Baudet "ja maar als er bij die lijn wel rekening wordt gehouden met de komst van een vaccin, komt die heropleving er niet". En dit laatste klopt niet.
Een vaccin komt er uiteindelijk (vast) wel, maar dat ligt nog ver in de toekomst. Je kunt simpelweg geen totale lock-down doen totdat het vaccin er is, dat zou mogelijk betekenen dat het hele land een jaar lang op slot moet; niemand naar het werk, niet/nauwelijks naar buiten, alleen gecontroleerd naar de winkel, niet naar de kapper/tandarts/fysiotherapeut/regulier controle bij het ziekenhuis, niets. Toch moeten mensen nog af en toe boodschappen doen, dus 100% lockdown is zelfs dat niet.
Als je dat doet, klapt de hele economie totaal in elkaar en kost het honderden miljarden, honderdduizenden banen die verloren gaan en tevens is het op sociaal vlak ook desastreus.
Doe je de "totale" lockdown maar tijdelijk (bv een maand), dan kun je met enige zekerheid stellen dat het vaccin er na afloop hiervan nog niet is en dan krijg je toch, in tegenstelling wat Baudet beweert, weer een heropleving. Defacto zul je dan qua totaal aantal besmetting (oppervlak onder de grafiek) weinig afwijken van de huidige strategie, maar zorgt het wel voor aanzienlijk meer economische en sociale schade. Het huidige scenario belast de maatschappij aanzienlijk minder en zorgt dus (hopelijk) ook al voor een wat sneller oplopende groepsimmuniteit. Dat zal niet gaan om die 50 of 60% van de bevolking, maar wellicht 5%. In beide scenario's is er op bepaalde momenten een piek in de belasting op de zorg en de IC.
Ik schat dat een totale lockdown alleen realistisch haalbaar is om kleinere gebieden waar het echt uit de klauwen loopt af te remmen, dus zeg op het niveau van een dorp/stad.
Daarbij ben ik zelf van mening dat iedere persoon zelf gewoon zijn gezond verstand moet gebruiken (en dat verkondigd de regering en het RIVM ook). Wat let jou om bij twijfel, of wanneer je het beleid niet vertrouwt, om zelf wel in (vrijwel) totale lockdown te gaan? Doe slechts 1 keer per week of twee weken inkopen, op een rustig tijdstip, en kom verder dan niet buiten (behalve in eigen tuin).
En men moet zich bedenken: er is geen zaligmakende oplossing op dit moment; er zullen meer besmettingen bijkomen, er zullen meer doden vallen, de vraag is alleen hoeveel en op welke manier (welke sociale en economische gevolgen).