Onderstaande rapportage verscheen in mijn tijdlijn vandaag en in het kader van de komende evenementen en oplopende temperaturen wilde ik hem even met jullie delen. Het gaat over oververhitting:
Dank voor het delen. Het belang van koelen is weer top of mind.Wyke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:02:
Onderstaande rapportage verscheen in mijn tijdlijn vandaag en in het kader van de komende evenementen en oplopende temperaturen wilde ik hem even met jullie delen. Het gaat over oververhitting:
[YouTube: Jesper (25) overleed door oververhitting na halve marathon Enschede]
Treurig hoeveel wappes over covid prikjes praten in de comments, eerder ook al bij het krantenartikel.
Marathon runner
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Ook gezien, aangrijpend en interessant tegelijk. Opvallend hoe vaak dit voorkomt. 1,5 tot 2 gevallen per 1000 deelnemers bij 20 graden Celsius.Wyke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:02:
De psychologe in dit item slaat de spijker op z'n kop. Ga niet blind voor dat PR zonder de omstandigheden in ogenschouw te nemen. Loop met een lange termijn visie, het hoeft niet perse deze week of dit jaar te gebeuren. Dat PR komt vanzelf wel een keer.
Thanks, heb er vaker podcasts over gehoord en vind het best beangstigend.Wyke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:02:
Heeft iemand hier ervaringen met sensoren zoals een Core Body sensor? Die meet blijkbaar niet 1 op 1 lichaamstemperatuur, maar geeft wel een goede indicatie. Klinkt best interessant, maar best aan de prijs en geen idee hoe betrouwbaar zoiets is.
https://corebodytemp.com
Hittetraining is een grote hype.GAEvakYD schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:13:
[...]
Thanks, heb er vaker podcasts over gehoord en vind het best beangstigend.
Heeft iemand hier ervaringen met sensoren zoals een Core Body sensor? Die meet blijkbaar niet 1 op 1 lichaamstemperatuur, maar geeft wel een goede indicatie. Klinkt best interessant, maar best aan de prijs en geen idee hoe betrouwbaar zoiets is.
https://corebodytemp.com
Voor zo ver ik weet worden deze systemen door profs gebruikt voor trainingsdoeleinden, en niet voor de veiligheid tijdens een race.
Je moet je gewoon verdiepen in de signalen en luisteren naar je lijf.
- Koude rillingen
- Niet meer zweten/droge huid
- Moeite met helder denken
- Moeite met praten (niet door een hoge ademhaling) / wartaal
- Hartslag (veel) hoger dan normaal bij vergelijkbare snelheid.
- Koude rillingen
Thanks, zeker nuttig. De data nerd in mijn ging iets te veel een eigen leven leiden.WizzlerNL schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:34:
- Koude rillingen
het punt ' moeite met helder denken' is wat het grootste issue oplevert op al de rest van de signalenWizzlerNL schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:34:
- Koude rillingen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Inmiddels ben ik weer een week thuis, ik heb heimwee naar Iten!
Voor degene die ook naar Iten willen gaan heb ik de volgende tips:
Neem zonnebrandcrème mee.
Neem scheerschuim mee. Ik weet niet wat de Kenianen gebruiken Om zich te scheren, maar scheerschuim heb ik niet gevonden in Iten.
Neem energiegels mee, als je die wilt gebruiken, ook die heb ik niet gezien, maar daar heb ik minder naarstig naar gezocht. Poeder voor energiedrank en eiwitpoeder hebben ze wel, maar tegen westerse prijzen.
Koffie: de enige plek in Iten waar je echte koffie kunt krijgen is de Iten Club, vlakbij en gelieerd aan het HATC. De cappuccino is heel goed.
Neem voldoende ondergoed, sokken en shirts mee. je zult ze nodig hebben.
Neem in ieder geval een lange broek en een shirt met lange mouwen mee. Ze hoeven niet warm te zijn, maar 's ochtends is het maar een graad of 8.
Schoenen: ik zou in ieder geval een paar meenemen voor duurlopen en tempolopen op de baan. Trailschoenen vind ik geen overbodige luxe, dus neem die mee als je ze hebt. De schoenen die je niet op de baan gebruikt moeten absoluut stabiel zijn. Een groot deel van de kilometers zul je op onverharde wegen met veel stenen lopen.
In het fitnesscentrum mag je niet met vuile schoenen komen. dus neem apart daarvoor schoenen mee. ik heb ook mensen gezien op slippers of balletschoenen. Zelf heb ik mijn oude Alphafly's gebruikt, daar had ik nog niet op gelopen.
Ik ben blij dat ik mijn Puma Magmax thuis heb gelaten, hoe lekker ze ook lopen op asfalt.
Internet: het HATC heeft wifi, maar die is niet zo goed. Op het vliegveld heb ik voor 15 Euro een simkaart gekocht met 17GB data en belminuten. Van die data heb ik maar de helft gebruikt. Daarmee ben je meteen onafhankelijk van Wifi en je kunt je mobiel als hotspot gebruiken.
Neem een bidon mee. Je kunt overal flessen drinkwater van 5 liter kopen en daarmee je bidon vullen. Het moet dus een bidon zijn die je makkelijk kunt vullen.
Behalve het HATC van Lornah Kiplagat zijn er nog meer trainingscentra die een vergelijkbaar pakket aanbieden, zoals
Run'ix
The Swiss Side
Kenya Camp
en vast meerdere anderen.
Als je op Youtube zoekt op ' training in Iten', dan vind je vele filmpjes die een beeld geven van wat je kunt verwachten.
Tijdens het eten heb ik meerdere keren gesproken met een Spaanse triatlete, die tot de top tien van de wereld behoort. Zij heeft ook hoogtestages gedaan in Europa. Uit haar verhaal maakte ik op dat het enige voordeel van de Europese locaties de nabijheid is. Qua kosten bieden ze geen voordeel, omdat de verblijfskostencompenseren voor de reiskosten
Voor degene die ook naar Iten willen gaan heb ik de volgende tips:
Neem zonnebrandcrème mee.
Neem scheerschuim mee. Ik weet niet wat de Kenianen gebruiken Om zich te scheren, maar scheerschuim heb ik niet gevonden in Iten.
Neem energiegels mee, als je die wilt gebruiken, ook die heb ik niet gezien, maar daar heb ik minder naarstig naar gezocht. Poeder voor energiedrank en eiwitpoeder hebben ze wel, maar tegen westerse prijzen.
Koffie: de enige plek in Iten waar je echte koffie kunt krijgen is de Iten Club, vlakbij en gelieerd aan het HATC. De cappuccino is heel goed.
Neem voldoende ondergoed, sokken en shirts mee. je zult ze nodig hebben.
Neem in ieder geval een lange broek en een shirt met lange mouwen mee. Ze hoeven niet warm te zijn, maar 's ochtends is het maar een graad of 8.
Schoenen: ik zou in ieder geval een paar meenemen voor duurlopen en tempolopen op de baan. Trailschoenen vind ik geen overbodige luxe, dus neem die mee als je ze hebt. De schoenen die je niet op de baan gebruikt moeten absoluut stabiel zijn. Een groot deel van de kilometers zul je op onverharde wegen met veel stenen lopen.
In het fitnesscentrum mag je niet met vuile schoenen komen. dus neem apart daarvoor schoenen mee. ik heb ook mensen gezien op slippers of balletschoenen. Zelf heb ik mijn oude Alphafly's gebruikt, daar had ik nog niet op gelopen.
Ik ben blij dat ik mijn Puma Magmax thuis heb gelaten, hoe lekker ze ook lopen op asfalt.
Internet: het HATC heeft wifi, maar die is niet zo goed. Op het vliegveld heb ik voor 15 Euro een simkaart gekocht met 17GB data en belminuten. Van die data heb ik maar de helft gebruikt. Daarmee ben je meteen onafhankelijk van Wifi en je kunt je mobiel als hotspot gebruiken.
Neem een bidon mee. Je kunt overal flessen drinkwater van 5 liter kopen en daarmee je bidon vullen. Het moet dus een bidon zijn die je makkelijk kunt vullen.
Behalve het HATC van Lornah Kiplagat zijn er nog meer trainingscentra die een vergelijkbaar pakket aanbieden, zoals
Run'ix
The Swiss Side
Kenya Camp
en vast meerdere anderen.
Als je op Youtube zoekt op ' training in Iten', dan vind je vele filmpjes die een beeld geven van wat je kunt verwachten.
Tijdens het eten heb ik meerdere keren gesproken met een Spaanse triatlete, die tot de top tien van de wereld behoort. Zij heeft ook hoogtestages gedaan in Europa. Uit haar verhaal maakte ik op dat het enige voordeel van de Europese locaties de nabijheid is. Qua kosten bieden ze geen voordeel, omdat de verblijfskostencompenseren voor de reiskosten
Ik ben bezig met de afronding van mijn trainingen voor de Zandvoort Circuit Run 10EM.
Gisteren een korte tempo / interval training gehad. Vandaag en morgen een herstelloopje. Vrijdag de hele dag rust en zaterdag nog een kort zone 2 loopje.
En zondag voor het echie
. Kijk er erg naar uit, heel veel zin in.
De komende dagen iets meer eten om alles goed aan te vullen.
En ondertussen ook ingeschreven voor een volgende run.
Op 17 mei ga ik een halve marathon lopen, de Vestingloop Hellevoetsluis.
Een goede 1,5 maand om mij daarop voor te bereiden.
Doel wordt binnen de twee uur, 1:59:59
Op 55 seconden na al gehaald, dus moet haalbaar zijn.
Gisteren een korte tempo / interval training gehad. Vandaag en morgen een herstelloopje. Vrijdag de hele dag rust en zaterdag nog een kort zone 2 loopje.
En zondag voor het echie
De komende dagen iets meer eten om alles goed aan te vullen.
En ondertussen ook ingeschreven voor een volgende run.
Op 17 mei ga ik een halve marathon lopen, de Vestingloop Hellevoetsluis.
Een goede 1,5 maand om mij daarop voor te bereiden.
Doel wordt binnen de twee uur, 1:59:59
Op 55 seconden na al gehaald, dus moet haalbaar zijn.
Klopt maar de andere punten komen dan ook daarvoor. Met name koude rillingen terwijl je vlak daarvoor nog het zweet van je lijf hebt gutsen is een belangrijk signaal.polthemol schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:01:
[...]
het punt ' moeite met helder denken' is wat het grootste issue oplevert op al de rest van de signalenJe bent zelf niet meer scherp op die details namelijk. Het is een beetje hetzelfde issue als met bv. onderkoeling: vanaf dat je er last van hebt, ben je vaak al te laat om het zelf echt nog goed door te hebben/ernaar te handelen.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.