Het probleem van je horloge is dat die vaak net wat meer afstand meet dan de officiële afstand. Vooral een probleem als je een hard tijdsdoel hebt. Toch zuur als dan blijkt dat je nog 300m moet en je dus nog een minuut bezig bent. Zelf check ik de tijd als ik langs een bordje ren maar dat vereist wel wat meer rekenwerk en daar moet je van houden tijdens een wedstrijd.L23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:46:
[...]
Mogelijk mis ik iets of het is een soort van voorkeur, maar wat is hier handiger aan dan kijken naar je gemiddelde tempo op je smartwatch? Je moet toch al kijken op je smartwatch. Of gebruik je deze sticker in combinatie met de km bordjes en een gewone horloge?
Om te weten welke tempo's je moet lopen?L23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:46:
[...]
Mogelijk mis ik iets of het is een soort van voorkeur, maar wat is hier handiger aan dan kijken naar je gemiddelde tempo op je smartwatch? Je moet toch al kijken op je smartwatch. Of gebruik je deze sticker in combinatie met de km bordjes en een gewone horloge?
Ik heb ook wel eens bij de zevenheuvelenloop op mijn arm geschreven welke tempo's op welke km ik wilde lopen
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Enige nadeel is dat het een flat race is met de standaard doelen (per kwartier). Zou mooi zijn als je hem helemaal kan customizen met progressive of niet en je eigen doel.
Das wel een megading 
Als alternatief: lijstje maken met 5k splits in Excel, uitprinten in miniformaat, plasticeren, gaatje er in en ergens aan je horloge hangen. Of gewoon met een permanent marker op je huid schrijven
Als alternatief: lijstje maken met 5k splits in Excel, uitprinten in miniformaat, plasticeren, gaatje er in en ergens aan je horloge hangen. Of gewoon met een permanent marker op je huid schrijven
Zo. Afgelopen 5 dagen een trektocht met rugzak/tent gedaan van ong 115 km. Morgen weer trainen voor de marathon van Rotjeknor. Ben heel benieuwd, mijn benen zijn wat moe.
Dubbele post
[ Voor 96% gewijzigd door Maarten2212 op 20-03-2026 19:02 ]
Zo deed ik het vroeger exact. Alleen hing ik het aan één van de veiligheidsspelden waarmee mijn borstnummer vasthing.vhal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:20:
Das wel een megading
Een polsbandje met 5km splits zoals ze bij veel grotere marathons uitdelen vind ik handiger. Er is om de 5km steeds een bord langs de kant dat de afstand aangeeft, en dan kan je dat vergelijken met de split op je polsbandje. Bij mijn laatste marathon was ik het vergeten en heb ik het wel gemist. Ik kwam door op 10km op 41:15, en dacht uit het hoofd mooi op sub-3 schema te zitten, maar eigenlijk had het 42:15 moeten zijn.
@Shinji cool ding zo'n tattoo. Maar zou het ook bestand zijn tegen zweet en morsen van sportdrank ?
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 20-03-2026 21:08 ]
Dat moet wel goedkomen denk ik, bij mijn kids duurde het ook vaak een paar keer douchen voordat die er af gaan.Hartloper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:03:
[...]
@Shinji cool ding zo'n tattoo. Maar zou het ook bestand zijn tegen zweet en morsen van sportdrank ?
Dit lijkt mij heel makkelijk te zien aan het gemiddelde, 4:08 vs 4:14 is behoorlijk veel.Hartloper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:03:
[...]
Zo deed ik het vroeger exact. Alleen hing ik het aan één van de veiligheidsspelden waarmee mijn borstnummer vasthing.
Een polsbandje met 5km splits zoals ze bij veel grotere marathons uitdelen vind ik handiger. Er is om de 5km steeds een bord langs de kant dat de afstand aangeeft, en dan kan je dat vergelijken met de split op je polsbandje. Bij mijn laatste marathon was ik het vergeten en heb ik het wel gemist. Ik kwam door op 10km op 41:15, en dacht uit het hoofd mooi op sub-3 schema te zitten, maar eigenlijk had het 42:15 moeten zijn.
Zo deed ik het in elk geval. 4:16 is exact 3 uur, en dan 2 sec er vanaf voor een sub 3. Uiteindelijk liepen de pacers 4:11 zodat je het met lichte positieve split nog zou halen.
Dat is inderdaad een probleem waar ik dan rekening mee hou. Ik kan er wel vanuit gaan dat de bordjes exact goed staan? Het zal dan wel een heel hard tijdsdoel zijn, maar ik voel het voordeel van een dergelijke sticker niet helemaal bij een constant tempo.Maarten2212 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Het probleem van je horloge is dat die vaak net wat meer afstand meet dan de officiële afstand. Vooral een probleem als je een hard tijdsdoel hebt. Toch zuur als dan blijkt dat je nog 300m moet en je dus nog een minuut bezig bent. Zelf check ik de tijd als ik langs een bordje ren maar dat vereist wel wat meer rekenwerk en daar moet je van houden tijdens een wedstrijd.
Wellicht is een smartwatch foutgevoeliger als de GPS een keer echt raar doet (nog niet meegemaakt), dan is een dergelijk schema natuurlijk een fijne houvast.
[ Voor 9% gewijzigd door L23 op 20-03-2026 21:39 ]
Ah ja als mijn gps echt in de war zou zijn dan zou ik wel balen. Voortaan toch maar zo'n lijstje als backup mee dan, rekenen lukt me niet goed tijdens het hardlopen.
Edit: de Dutch backyard ultra is begonnen: https://www.trail-events....tra-03-2026#/Live?lang=nl
Edit: de Dutch backyard ultra is begonnen: https://www.trail-events....tra-03-2026#/Live?lang=nl
[ Voor 27% gewijzigd door XyS op 20-03-2026 21:58 ]
Ik ben van plan de hele marathon van Amsterdam te lopen. Eerder deze week hadden we t over een trainingsschema.
Ook noemde jullie een tussendoel.
Ik ga voor trenara.
Is de 30 km van Amsterdam noord iets wat aan te raden is of juist niet. Is 6 september.
Of is dat wat te dicht op de marathon zelf en kan ik beter eind juni een HM rennen?
Ik ga voor trenara.
Is de 30 km van Amsterdam noord iets wat aan te raden is of juist niet. Is 6 september.
Of is dat wat te dicht op de marathon zelf en kan ik beter eind juni een HM rennen?
Die 30km is een kleine 6 weken voor de start van de start van Amsterdam, moet prima te doen zijn als trainingsloop. Inhoudelijk ken ik de loop niet maar een 30km is een 30km denk ik dan maar.zimmert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:44:
Ik ben van plan de hele marathon van Amsterdam te lopen. Eerder deze week hadden we t over een trainingsschema.
[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 21-03-2026 09:33 ]
Ah, dat is hier om de hoek. Misschien nog maar even buurten vandaag. Dank voor de tipXyS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:56:
If you can see, look. If you can look, observe
Waarom niet beide?zimmert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:44:
Ik ga voor trenara.
Je zal toch de kilometers moeten opbouwen vermoed ik. Over 3 maanden is een halve marathon een mooi tussendoel, wat je al wat meer richting geeft qua training, en dan heb je nog 3 maanden tot marathon Amsterdam. In die periode zou ik zeker wat 30+ lopen willen doen, dus prima om 6 september alvast te prikken.
Gisteren 8 km gelopen op de ASICS Superblast 3. Ik vond het fijne schoenen. Ik was een beetje bang dat ik de zool te zacht zou vinden, dit zag ik in een aantal Youtube reviews. De vorige keer had ik de ASICS Megablast getest en die liepen ook fijn, maar vond ik iets onstabiel. De Superblast 3 voelde lekker energiek, maar had ook de nodige stabiliteit.schumi1986 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Ben ook nog steeds super benieuwd naar de Asics, maar het scheelt idd 80 euro wat best fors is voor een trainingsschoen. Ben benieuwd hoe ze jou bevallen, wellicht ga ik ze de volgende keer kopen.
Vanmorgen weer eens een parkrun gedaan, 18:40. Dit keer heel constant gelopen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vanmiddag de vermoeidheid eruit gelopen. Inmiddels 42k op de klok voor deze week.
Morgen was ik van plan 30+ te doen (32 ofzo) met 8-10k op mp.
Alleen mijn weektotaal komt dan wel een beetje hoog uit (voor mijn doen).
Ik zat gemiddeld op 50, daarna even een dip ivm blessure en wedstrijdjes. En afgelopen 2 weken waren 62k en 72k.
Ik twijfel al met al een beetje of het slim is om in 1 loop zowel het hoogste weekvolume te halen én een stevig mp blok erin te doen.
Op zich voelen de benen wel ok, dus maar gewoon gaan morgen en eventueel onderweg bijsturen? Wat zouden jullie doen?
Ik zat gemiddeld op 50, daarna even een dip ivm blessure en wedstrijdjes. En afgelopen 2 weken waren 62k en 72k.
Ik twijfel al met al een beetje of het slim is om in 1 loop zowel het hoogste weekvolume te halen én een stevig mp blok erin te doen.
Op zich voelen de benen wel ok, dus maar gewoon gaan morgen en eventueel onderweg bijsturen? Wat zouden jullie doen?
De vraag stellen is ze beantwoorden
De vraag stellen is ze beantwoorden
Ik zou gewoon gaan. Beter gezegd: ik heb morgen ook 31km op de planning staan toevalligStefangrp schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:45:
Vanmiddag de vermoeidheid eruit gelopen. Inmiddels 42k op de klok voor deze week.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Gezellig. Ik vertrek rond 9uSport_Life schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Ik zou gewoon gaan. Beter gezegd: ik heb morgen ook 31km op de planning staan toevallig.
Postcode 5451XD
Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje, vanmiddag nog een rustige 10k en morgenochtend wil ik 18k doen met laatste 5k in marathon tempo. Kom ik ook aan 1 van mijn hoogste wekenStefangrp schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:45:
Ik ga gewoon Yolo doen
Maar als het vermoeid voelt dan gewoon doorzetten, dat is immers de training. Wel goed herstel inplannen. Maar als ik een pijntje voel oid dan doe ik rustiger aan.
Veel plezier/succes morgen
Ik ga morgen ook nog een 30+ doen, voor 110 totaal deze week. Heb mijn snelle km al gedaan afgelopen woensdag dus ga hem in Z2 lopen.
Ik zou niet al te veel tempo en volume tegelijk opbouwen. Wellicht 25km rustig en dan 5k MP op het eind, indien het goed voelt? Maar optioneel want extra km zorgt al voor genoeg vermoeidheid (en fitheid)
Ik zou niet al te veel tempo en volume tegelijk opbouwen. Wellicht 25km rustig en dan 5k MP op het eind, indien het goed voelt? Maar optioneel want extra km zorgt al voor genoeg vermoeidheid (en fitheid)
Heerlijk. Allemaal in hetzelfde schuitje, piekfase van de marathon training.
Als het morgen prut is kort ik het mp blok wel in (of ik sla m over).
Vorige week natuurlijk al 21k sneller-dan-mp gedaan dus volume lijkt me morgen een belangrijker doel
Als het morgen prut is kort ik het mp blok wel in (of ik sla m over).
Vorige week natuurlijk al 21k sneller-dan-mp gedaan dus volume lijkt me morgen een belangrijker doel
3512JEStefangrp schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:24:
[...]
Gezellig. Ik vertrek rond 9u![]()
![]()
Postcode 5451XD
Morgenochtend een toertje Lelystad - Andijk op de planning, 36km met 40 min MP aan het einde.
En ik zag dat er ergens nog een kommetje voor het oprapen ligt in de polder dus die pak ik ook mee!
En ik zag dat er ergens nog een kommetje voor het oprapen ligt in de polder dus die pak ik ook mee!
Hier ook piekweek en vanmiddag 31 km afgetikt waarvan de laatste 17 km op marathon tempo. Dat ging, ondanks wat zware benen bij de start, echt heel lekker. Ik kan me niet heugen dat dat bij de eerdere voorbereidingen zo was, dus dat geeft vertrouwen.
Om nog even terug te komen op mijn eerder gepresenteerde schoenen-dilemma, Vaporfly 2 of 4, voor raceday. Zoals werd voorgesteld de tempo sessie van donderdag voor het eerst op de Vaporfly 4’s gelopen. Bij de warmingup was echt enorm lastig om op de conversational pace te blijven, dus anker uit. Daarna 2 herhalingen van 2 tempoblokken van 2km. Beoogde marathon pace is 4:30, de tempoblokken 4:45 en 4:05. Het blok 4:45 was beide herhalingen lastig te pacen, ik/de schoenen wilde sneller. De blokken 4:05 waren lekker, eerste 4:07, tweede in 3:57 afgerond. Geen gekke dingen in/aan de schoenen gemerkt, fijn licht en snel, maar 12km is wel te kort voor het besluit.
Vrijdag nog een rustige loop van 12 km gedaan. De bedoeling was om zondag de 31 te doen, maar de gezinsagenda heeft de run naar voren geschoven. Daardoor dus met wat zware benen en een hard hoofd nogmaals de Vaporfly 4’s ondergebonden. Het weer was echt heerlijk en ik had een fijne route uitgestippeld. Idealiter had de wind 180 graden anders gestaan, nu had ik de eerste helft mind mee en het zwaardere marathon tempo stuk tegen, maar goed, training+.
Ook nu de eerste 14 km conversational pace voor het gevoel zwaar met de rem er op gelopen. Ondanks het vest met 1 liter water en wat gelletjes en de relatieve warmte bleef de hartslag wel merkbaar lager dan normaal. Omdat het toch de lakmoesproef was voor de schoenen in het begin veel focus daarop. Voelt het nu warm onder de bal van mijn voet? Hoe land ik eigenlijk op deze schoen bij dit tempo? Gelukkig dat ook wel aan de kant kunnen zetten en gewoon kunnen genieten van de omgeving. Enig puntje van aandacht is wel de merkbare instabiliteit van de hak. Even opletten bij de 2 geïntroduceerde u-bochten in Rotterdam.
Met die opmerking loop ik vooruit op de conclusie, want na de 14 km rustig mocht 17 km gecontroleerd de gashendel open. Op het beoogde marathon tempo van 4:30 veranderd de schoen voor mij wel wat. Het lijkt alsof de hak minder belangrijk wordt, de instabiliteit speelt -zo lijkt het- veel minder i.i.g. Qua comfort was ik bang dat het richting het einde zwaarder zou gaan worden, maar dat is mij echt reuze meegevallen. Ja, de laatste 2 km was ik blij dat ik huis kon ruiken, maar dat had niet zozeer met de schoenen te maken. Het tempo heb ik de volle 17 km zeer vlak kunnen lopen. Dit geeft de burger moed. Ik denk dat ik er uit ben voor de 12e.
Allen hier bedankt voor het advies en meedenken!
Om nog even terug te komen op mijn eerder gepresenteerde schoenen-dilemma, Vaporfly 2 of 4, voor raceday. Zoals werd voorgesteld de tempo sessie van donderdag voor het eerst op de Vaporfly 4’s gelopen. Bij de warmingup was echt enorm lastig om op de conversational pace te blijven, dus anker uit. Daarna 2 herhalingen van 2 tempoblokken van 2km. Beoogde marathon pace is 4:30, de tempoblokken 4:45 en 4:05. Het blok 4:45 was beide herhalingen lastig te pacen, ik/de schoenen wilde sneller. De blokken 4:05 waren lekker, eerste 4:07, tweede in 3:57 afgerond. Geen gekke dingen in/aan de schoenen gemerkt, fijn licht en snel, maar 12km is wel te kort voor het besluit.
Vrijdag nog een rustige loop van 12 km gedaan. De bedoeling was om zondag de 31 te doen, maar de gezinsagenda heeft de run naar voren geschoven. Daardoor dus met wat zware benen en een hard hoofd nogmaals de Vaporfly 4’s ondergebonden. Het weer was echt heerlijk en ik had een fijne route uitgestippeld. Idealiter had de wind 180 graden anders gestaan, nu had ik de eerste helft mind mee en het zwaardere marathon tempo stuk tegen, maar goed, training+.
Ook nu de eerste 14 km conversational pace voor het gevoel zwaar met de rem er op gelopen. Ondanks het vest met 1 liter water en wat gelletjes en de relatieve warmte bleef de hartslag wel merkbaar lager dan normaal. Omdat het toch de lakmoesproef was voor de schoenen in het begin veel focus daarop. Voelt het nu warm onder de bal van mijn voet? Hoe land ik eigenlijk op deze schoen bij dit tempo? Gelukkig dat ook wel aan de kant kunnen zetten en gewoon kunnen genieten van de omgeving. Enig puntje van aandacht is wel de merkbare instabiliteit van de hak. Even opletten bij de 2 geïntroduceerde u-bochten in Rotterdam.
Met die opmerking loop ik vooruit op de conclusie, want na de 14 km rustig mocht 17 km gecontroleerd de gashendel open. Op het beoogde marathon tempo van 4:30 veranderd de schoen voor mij wel wat. Het lijkt alsof de hak minder belangrijk wordt, de instabiliteit speelt -zo lijkt het- veel minder i.i.g. Qua comfort was ik bang dat het richting het einde zwaarder zou gaan worden, maar dat is mij echt reuze meegevallen. Ja, de laatste 2 km was ik blij dat ik huis kon ruiken, maar dat had niet zozeer met de schoenen te maken. Het tempo heb ik de volle 17 km zeer vlak kunnen lopen. Dit geeft de burger moed. Ik denk dat ik er uit ben voor de 12e.
Allen hier bedankt voor het advies en meedenken!
Z2 is een breed begrip, dat zou zomaar een range kunnen zijn tussen 4:25 en 5:00 min/km?XyS schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:48:
Ik ga morgen ook nog een 30+ doen, voor 110 totaal deze week. Heb mijn snelle km al gedaan afgelopen woensdag dus ga hem in Z2 lopen.
Xys gaat nog wel wat harder dan dat vrees ikBrakkie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Z2 is een breed begrip, dat zou zomaar een range kunnen zijn tussen 4:25 en 5:00 min/km?
Haha ja klopt wel ongeveer, misschien dat ik met een 4:30 trainingsgroep mee ga. Vroeg opstaan maar is wel gezellig..Brakkie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Z2 is een breed begrip, dat zou zomaar een range kunnen zijn tussen 4:25 en 5:00 min/km?
Ja op een goede dag lukt 4:15 ook alRoozzz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:47:
[...]
Xys gaat nog wel wat harder dan dat vrees ik
Afgelopen vrijdag een inspanningstest via ademgasanalyse gedaan. Was interessant! Dacht echt dat je tot het gaatje moest gaan, maar dat viel reuze mee. Toen ik daar was ook meteen een hardloopanalyse adv Runscribe sensors.
Nu een stuk meer inzicht in mn zones/hartslag
Wel irritant dat de Galaxy Watch geen handmatige zones ondersteunt, maar gelukkig wel een handmatig ingesteld alarm/coach.
Die sensors lijken me ook wel tof om zelf te hebben maar die zijn echt gigantisch duur (1500 dollar) helaas.
Nu een stuk meer inzicht in mn zones/hartslag
Die sensors lijken me ook wel tof om zelf te hebben maar die zijn echt gigantisch duur (1500 dollar) helaas.
Als ik Michel Butter mag geloven in de Loopschool podcast is de eerste een ruime doordraaier op het plein bij De Kuip en de tweede een vergelijkbare variant. Hij zal het wel weten als Sportief Manager bij de organisatieFonzert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:11: Even opletten bij de 2 geïntroduceerde u-bochten in Rotterdam.
[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 21-03-2026 21:17 ]
Zowat alle marathonlopers hier doen marathonblokken in hun lange duurloop, zo lijkt het toch.
Ikzelf doe dat niet, ik loop mijn lange duurlopen (5:00/km) wel iets sneller dan de rustige duurlopen (5:20) maar ik doe er geen marathonstukken in.
Ikzelf doe dat niet, ik loop mijn lange duurlopen (5:00/km) wel iets sneller dan de rustige duurlopen (5:20) maar ik doe er geen marathonstukken in.
Gelukkig maar. Dat rijmt ook beter met de poeha van vorig jaar dat het snelste parcours nog iets sneller was gemaakt door de haarspeld bij Slinge er uit te halen.vhal schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:14:
[...]
Als ik Michel Butter mag geloven in de Loopschool podcast is de eerste een ruime doordraaier op het plein bij De Kuip en de tweede een vergelijkbare variant. Hij zal het wel weten als Sportief Manager bij de organisatieHet zijn in ieder geval geen Tokyo marathon Surutani U-turns
Ik heb Rotterdam maar 1 keer gelopen (in 2022 als ik me goed herinner), maar ik vond vooral het Havenspoorpad veel te smal voor zo'n grote marathon. Dat zou eruit moeten imho.
Wanneer train je dan je mp "onder vermoeidheid"?Hartloper schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:43:
Zowat alle marathonlopers hier doen marathonblokken in hun lange duurloop, zo lijkt het toch.
Simpel, dat doe ik niet.
Voor mij is het heel hard om MP in training te lopen. Daarom doe ik dat in een aparte work-out.
Meeste aantal kilometers aan marathontempo was een 5+5+6 km aan marathontempo in een duurloop van 22 km, 2 weken voor de wedstrijd. 10 dagen voor de race, op een moment dat het aantal kilometers al naar beneden aan het gaan is, deed ik 2x6km MP in een 16km duurloop.
Voor mij is de belangrijkste prestatiebepalende factor het totaal aantal kilometers per week. Dat heeft absolute prioriteit. En uiteraard moeten er ook kilometers aan marathon pace gelopen worden, maar dat hoeft niet gecombineerd te worden met de lange duurloop.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik er uit principe tegen ben. Maar zelf zou ik van zo'n lange duurloop met stukken marathon pace te lang moeten herstellen. Het zou mijn aantal kilometers de volgende week kunnen inkorten, en dan schiet het zijn doel voorbij.
Voor mij is het heel hard om MP in training te lopen. Daarom doe ik dat in een aparte work-out.
Meeste aantal kilometers aan marathontempo was een 5+5+6 km aan marathontempo in een duurloop van 22 km, 2 weken voor de wedstrijd. 10 dagen voor de race, op een moment dat het aantal kilometers al naar beneden aan het gaan is, deed ik 2x6km MP in een 16km duurloop.
Voor mij is de belangrijkste prestatiebepalende factor het totaal aantal kilometers per week. Dat heeft absolute prioriteit. En uiteraard moeten er ook kilometers aan marathon pace gelopen worden, maar dat hoeft niet gecombineerd te worden met de lange duurloop.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik er uit principe tegen ben. Maar zelf zou ik van zo'n lange duurloop met stukken marathon pace te lang moeten herstellen. Het zou mijn aantal kilometers de volgende week kunnen inkorten, en dan schiet het zijn doel voorbij.
Net terug van mijn 18k, met de laatste 5k in marathon tempo. Gisteren eind van de middag ook nog 10k gelopen. Week totaal op net geen 60 
De 5k marathon was lekker pittig, maar voelde verder wel prima. Vermoeid, maar prima te doen. Nu lekker herstellen
De 5k marathon was lekker pittig, maar voelde verder wel prima. Vermoeid, maar prima te doen. Nu lekker herstellen
Plan om op tijd de bus te pakken naar een dorp wat verderop en dan zoveel mogelijk onverhard weer retour. Komt die hele bus niet opdagen. Sta je daar met je trailvest. Volgende bus pas na een uur, dus maar in de richting gelopen waar ik heen wou en er mooie lus van gemaakt door het bos etc etc. Gewoon lekker lopen, niet kijken op de klok en dan maar zien hoever we komen. Na iets meer dan 19,5 Km en 2 uur weer thuis. Gaat me redelijk makkelijk af, dus er kunnen nog wel wat kms bij.
Poeh. Dit was wel next level zwaar.
20k in 4.59. Daarna wat mp gepland maar precies op een onverharde crossbaan (leuk zo'n nieuwe op internet verzonnen route) was dat een minder goed idee. Uiteindelijk ipv 1x8 1x3,5, gedaan, 500 meter rustig, en het 2e blokje na 2,7km afgebroken want ik was compleet naar de klote
De laatste 5k naar huis was nog een hele opgave, laatste gel kwam ook bijna letterlijk mijn strot weer uit.
Maargoed. 32,2 km, 2u44 gelopen, incl wat mini-breaks bijna 3u time on my feet, en met 74,5km hoogste weektotaal ooit.
Morgen looprustdag
(Wel beetje uitfietsen en krachttraining)
20k in 4.59. Daarna wat mp gepland maar precies op een onverharde crossbaan (leuk zo'n nieuwe op internet verzonnen route) was dat een minder goed idee. Uiteindelijk ipv 1x8 1x3,5, gedaan, 500 meter rustig, en het 2e blokje na 2,7km afgebroken want ik was compleet naar de klote
De laatste 5k naar huis was nog een hele opgave, laatste gel kwam ook bijna letterlijk mijn strot weer uit.
Maargoed. 32,2 km, 2u44 gelopen, incl wat mini-breaks bijna 3u time on my feet, en met 74,5km hoogste weektotaal ooit.
Morgen looprustdag
[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 22-03-2026 13:41 ]
Besloten om mee te gaan met een trainingsgroep, we liepen vanaf een Asics winkel door het Vondelpark richting het Amsterse bos. Super goed geregeld met water en snacks elke 5k in het bos. Het was een samenwerking van Indie Runner met Asics, waarbij je de superblast 3 (geloof ik) kon proberen. Ze hadden mijn maat niet, vond het niet heel erg want ben tevreden met mijn favoriete long run schoenen. Leuk groepje, veel goed getrainde fanatiekelingen. Ook vet dat het twee dames waren als pacers (voor de snelste groep, 4:30!). Zoals verwacht liep ik rustig in Z2, ergens bij 24km even buikklachten maar dat trok snel weer weg. Daarna helemaal relaxed uit kunnen lopen.
Laatste 3km nog wat versneld, iemand ging er vandoor en dacht ik ga mee. Ging hem een stukje pacen. Liep 3:55 randje Z3/Z4, het ging me erg makkelijk af. Ook laag Z4 lijkt nog prima onder mijn drempel te zijn want ik kon rustig blijven ademen. En dat na 30+ km, wauw.
Wel een klein probleempje, er deed iets pijn in mijn lies. Niks heftigs maar nog niet eerder gehad. Aankomende dagen maar even rustig aan.
Laatste 3km nog wat versneld, iemand ging er vandoor en dacht ik ga mee. Ging hem een stukje pacen. Liep 3:55 randje Z3/Z4, het ging me erg makkelijk af. Ook laag Z4 lijkt nog prima onder mijn drempel te zijn want ik kon rustig blijven ademen. En dat na 30+ km, wauw.
Wel een klein probleempje, er deed iets pijn in mijn lies. Niks heftigs maar nog niet eerder gehad. Aankomende dagen maar even rustig aan.
Bedankt voor de terugkoppeling, heb zelf inmiddels +/- 40km op de Kiprun tempo gelopen en deze bevallen mij uitstekend, maar kon het niet laten en hè gisteren ook de ASICS Superblast 3 besteld. Ben benieuwd welke mij het best gaat bevallen.L23 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Gisteren 8 km gelopen op de ASICS Superblast 3. Ik vond het fijne schoenen. Ik was een beetje bang dat ik de zool te zacht zou vinden, dit zag ik in een aantal Youtube reviews. De vorige keer had ik de ASICS Megablast getest en die liepen ook fijn, maar vond ik iets onstabiel. De Superblast 3 voelde lekker energiek, maar had ook de nodige stabiliteit.
Als comment op mezlef dus even.
Vorige week een trektocht gedaan van 110-12- km ongeveer met tent/rugzak. En dat 4 weken voor de marathon van Roptterdam. Dus 3 trainingen overgeslagen.
NU zou ik gisteren weer moeten trainen, maar door helpen bij verhuizing dochtre kwam het er niet van.
dan maar vandaag. En ik was zeer benieuwd wat het zou worden, want de benen zijn wat moe.
Maar viel me eigenlijk helemaal niet tegen.
Nu volg ik een volslagen ander schem,, nl het 14k schema van sportrusten.
En ik moest dus dit wknd 9 km op intensief tempo/hartslag. Benen voelden idd wel wat moe de hele run. Maar ik merkte dat niet aan mijn tijd of hartslag. Mijn hartslag zat juis onbder in de aangegeven zone en mijn tempo lag juist boven de aangegeven zone.
Vorige week een trektocht gedaan van 110-12- km ongeveer met tent/rugzak. En dat 4 weken voor de marathon van Roptterdam. Dus 3 trainingen overgeslagen.
NU zou ik gisteren weer moeten trainen, maar door helpen bij verhuizing dochtre kwam het er niet van.
dan maar vandaag. En ik was zeer benieuwd wat het zou worden, want de benen zijn wat moe.
Maar viel me eigenlijk helemaal niet tegen.
Nu volg ik een volslagen ander schem,, nl het 14k schema van sportrusten.
En ik moest dus dit wknd 9 km op intensief tempo/hartslag. Benen voelden idd wel wat moe de hele run. Maar ik merkte dat niet aan mijn tijd of hartslag. Mijn hartslag zat juis onbder in de aangegeven zone en mijn tempo lag juist boven de aangegeven zone.
Vandaag een fantastisch PR gelopen op de halve !
Er was een tijd dat de halve marathon relatief gesproken mijn beste afstand was, maar na vorig jaar 38:41 10k en 2:59:07 gelopen te hebben bleef de HM wat achter met 1:26:30.
Nu had ik iets minder kilometers kunnen lopen dan gehoopt (54 km/week gemiddeld, iets minder dan de gewenste 60+) wegens fasciitis plantaris. Daarmee gaat het overigens goed, niet helemaal weg maar op de achtergrond sluimerend. Ook minstens 1kg zwaarder dan vorig jaar, maar dat zou op een halve niet veel mogen uitmaken.
Wel had ik nog nooit puur voor een halve getraind en getaperd, dat is ook iets waard. Doel was 1:25:xx en het ultieme doel was 1:24:xx, maar daarvoor diende ik wel gans de wedstrijd rond de 4:00 te lopen en dat leek heel optimistisch.
Naar de startplaats gereden, 500m heel rustig opgewarmd, plasje en ik stond 10 minuten voor tijd klaar in het startvak. Niemand wou helemaal vooraan gaan staan. Ik wist dat er minstens 30 mensen sneller zouden lopen, dus ik wou niet helemaal vooraan gaan staan, maar liet nog plaats voor 2 rijen voor mij. Maar (bijna) niemand wou op de eerste rij starten. Bizar toch.
Het startschot ging, en in de eerste honderden meters werd ik door 30 lopers gepasseerd. De eerste honderden meters liep ik puur op adrenaline 3:40 tempo, nadien iets vertraagd en de eerste kilometer ging in 3:49. Ik wist dat ik 4:05 moest lopen voor een PR, dus dat was te snel. De tweede ging iets gecontroleerder maar nog steeds in 3:54. 3 en 4 gingen vergelijkbaar. Ik hield iets in maar van km 5 tot km 16 was het tegenwind dus ik moest de beslissing maken: versnel ik iets naar het volgende groepje van 3 man, of blijf ik er 3 meter achter hangen ? Een paar snelle passen en ik was erbij. Een blik achterom toonde dat wachten op het volgende groepje weinig zin had, want die volgden op 60 meter. Dus ik bleef die drie mannen volgen, alles rond de 3:55/'. Op zich voor mij heel hard, en het was werken, maar het voelde niet alsof ik over de rand aan het gaan was. De tegenwind was maar 2 Beaufort, maar in een open poldervlakte is dat goed voelbaar.
Op 10 km passeerden we in 39:01. Mijn 10km PR gelopen in juni vorig jaar is 38:41, dus dat was maar 20 seconden langzamer. Ik besefte : ofwel loop ik hier een knaltijd, ofwel wordt het nog zeer pijnlijk. Spannend.
Tijdens de 11de kilometer was de enige brug op het parcours, ik hield bewust wat in om me niet op te blazen. 2 van de 3 medelopers was ik daarmee kwijt, op de top hadden ze 20 meter voorsprong. En toen de enige die bij mij gebleven was zich als een dolle van de brug stortte en aansloot bij zijn twee kompanen, stond ik er alleen voor.
Het achtervolgende groepje (ook 3 mannen) was op stoom gekomen en liep niet ver achter mij. 2 iets rustiger kilomers iets boven de 4:00 en ze liepen me voorbij en ik kon aanhaken. 2km stevig doorlopen aan 3:55/km. Op 15km (rond de 59 minuten, sowieso een PR !) liepen een paar lopers weg, haalden we een paar lopers in, er werd een nieuw groepje gevormd en en ik bleef achteraan hangen.
Rond 16 km draaiden we en viel de tegenwind weg. Op 16,1 km zag ik 1:03:33. Ik had kunnen rekenen op welke tijd ik zou uitkomen mits 20 minuten voor de laatste 5km, maar het ontbrak me aan de mentale energie om nog te hoofdrekenen. Het tempo zakte iets, maar ik maakte mij daar geen zorgen over, de buffer was groot genoeg.
Rond 17km voelde ik de koploper voelbaar vertragen, niemand nam over dus ik wist toen dat ik alleen verder moest. Weer twee kilomers onder 4-minutentempo waardoor ik bij een volgende hardloper kwam. Ik vroeg 'm of hij ook 50+ was want ik begon te denken dat een podium 50+ erin zat. Een loper uit het verre Limburg, 57 jaar oud. Hij vroeg mijn leeftijd en toen ik zei "52 jaar", toen zei hij "jij moet me zeker kloppen". Hij gaf me een klopje op de rug en ik zette mijn finale versnelling in. Dat was bij het 19-km punt. Een halve kilometer vroeger dan ik van plan was, maar op één of andere manier voelde dat klopje als een seintje van "je moet nu gaan".
De twintigste kilometer ging in 3:46 en voor het eerst in de wedstrijd was ik op mijn adem aan het trappen. Ik kreeg het moeilijk, mond wijd open. Ik keek achterom en zag dat de Limburger helemaal niet zo ver achter mij liep dus vertragen was geen optie. De laatste kilometer nog alles geven, gelukkig met meer toeschouwers en aanmoediging.
Uitgeput over de finish, horloge afduwen en kijken. Wat? 1:23:02. Een fantastische tijd ! In mijn wildste dromen zou ik net onder de 1:25 lopen, maar 1:23 voelt als een tijd die niet voor mij was weggelegd.
En als kers op de taart goed voor een podiumplaats (zilver) bij de M50+.
Er was een tijd dat de halve marathon relatief gesproken mijn beste afstand was, maar na vorig jaar 38:41 10k en 2:59:07 gelopen te hebben bleef de HM wat achter met 1:26:30.
Nu had ik iets minder kilometers kunnen lopen dan gehoopt (54 km/week gemiddeld, iets minder dan de gewenste 60+) wegens fasciitis plantaris. Daarmee gaat het overigens goed, niet helemaal weg maar op de achtergrond sluimerend. Ook minstens 1kg zwaarder dan vorig jaar, maar dat zou op een halve niet veel mogen uitmaken.
Wel had ik nog nooit puur voor een halve getraind en getaperd, dat is ook iets waard. Doel was 1:25:xx en het ultieme doel was 1:24:xx, maar daarvoor diende ik wel gans de wedstrijd rond de 4:00 te lopen en dat leek heel optimistisch.
Naar de startplaats gereden, 500m heel rustig opgewarmd, plasje en ik stond 10 minuten voor tijd klaar in het startvak. Niemand wou helemaal vooraan gaan staan. Ik wist dat er minstens 30 mensen sneller zouden lopen, dus ik wou niet helemaal vooraan gaan staan, maar liet nog plaats voor 2 rijen voor mij. Maar (bijna) niemand wou op de eerste rij starten. Bizar toch.
Het startschot ging, en in de eerste honderden meters werd ik door 30 lopers gepasseerd. De eerste honderden meters liep ik puur op adrenaline 3:40 tempo, nadien iets vertraagd en de eerste kilometer ging in 3:49. Ik wist dat ik 4:05 moest lopen voor een PR, dus dat was te snel. De tweede ging iets gecontroleerder maar nog steeds in 3:54. 3 en 4 gingen vergelijkbaar. Ik hield iets in maar van km 5 tot km 16 was het tegenwind dus ik moest de beslissing maken: versnel ik iets naar het volgende groepje van 3 man, of blijf ik er 3 meter achter hangen ? Een paar snelle passen en ik was erbij. Een blik achterom toonde dat wachten op het volgende groepje weinig zin had, want die volgden op 60 meter. Dus ik bleef die drie mannen volgen, alles rond de 3:55/'. Op zich voor mij heel hard, en het was werken, maar het voelde niet alsof ik over de rand aan het gaan was. De tegenwind was maar 2 Beaufort, maar in een open poldervlakte is dat goed voelbaar.
Op 10 km passeerden we in 39:01. Mijn 10km PR gelopen in juni vorig jaar is 38:41, dus dat was maar 20 seconden langzamer. Ik besefte : ofwel loop ik hier een knaltijd, ofwel wordt het nog zeer pijnlijk. Spannend.
Tijdens de 11de kilometer was de enige brug op het parcours, ik hield bewust wat in om me niet op te blazen. 2 van de 3 medelopers was ik daarmee kwijt, op de top hadden ze 20 meter voorsprong. En toen de enige die bij mij gebleven was zich als een dolle van de brug stortte en aansloot bij zijn twee kompanen, stond ik er alleen voor.
Het achtervolgende groepje (ook 3 mannen) was op stoom gekomen en liep niet ver achter mij. 2 iets rustiger kilomers iets boven de 4:00 en ze liepen me voorbij en ik kon aanhaken. 2km stevig doorlopen aan 3:55/km. Op 15km (rond de 59 minuten, sowieso een PR !) liepen een paar lopers weg, haalden we een paar lopers in, er werd een nieuw groepje gevormd en en ik bleef achteraan hangen.
Rond 16 km draaiden we en viel de tegenwind weg. Op 16,1 km zag ik 1:03:33. Ik had kunnen rekenen op welke tijd ik zou uitkomen mits 20 minuten voor de laatste 5km, maar het ontbrak me aan de mentale energie om nog te hoofdrekenen. Het tempo zakte iets, maar ik maakte mij daar geen zorgen over, de buffer was groot genoeg.
Rond 17km voelde ik de koploper voelbaar vertragen, niemand nam over dus ik wist toen dat ik alleen verder moest. Weer twee kilomers onder 4-minutentempo waardoor ik bij een volgende hardloper kwam. Ik vroeg 'm of hij ook 50+ was want ik begon te denken dat een podium 50+ erin zat. Een loper uit het verre Limburg, 57 jaar oud. Hij vroeg mijn leeftijd en toen ik zei "52 jaar", toen zei hij "jij moet me zeker kloppen". Hij gaf me een klopje op de rug en ik zette mijn finale versnelling in. Dat was bij het 19-km punt. Een halve kilometer vroeger dan ik van plan was, maar op één of andere manier voelde dat klopje als een seintje van "je moet nu gaan".
De twintigste kilometer ging in 3:46 en voor het eerst in de wedstrijd was ik op mijn adem aan het trappen. Ik kreeg het moeilijk, mond wijd open. Ik keek achterom en zag dat de Limburger helemaal niet zo ver achter mij liep dus vertragen was geen optie. De laatste kilometer nog alles geven, gelukkig met meer toeschouwers en aanmoediging.
Uitgeput over de finish, horloge afduwen en kijken. Wat? 1:23:02. Een fantastische tijd ! In mijn wildste dromen zou ik net onder de 1:25 lopen, maar 1:23 voelt als een tijd die niet voor mij was weggelegd.
Fantastisch @Hartloper !
Klasse @Hartloper ! Wat een enorme verbetering van je PR! Nu moet je marathon PR onder de 2:55
Gefeliciteerd @Hartloper! Geweldige tijd, en leuk verslag!
LOL. No pressure.sanniep9 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:24:
Klasse @Hartloper ! Wat een enorme verbetering van je PR! Nu moet je marathon PR onder de 2:55
Dit jaar heb ik maar 1 kans op de marathon, in Berlijn. Ik teken voor 2:59, dat zou het derde jaar op rij sub-3 zijn, maar ergens denk ik met hoe ik vandaag liep dat 2:58 moet kunnen ...Als het maar koud genoeg is. Vandaag was ideaal. 7-8 graden, bewolkt. Er was lichte tegenwind in het middenstuk maar daar heb ik door in groepjes te lopen weinig last van gehad. Misschien hielp het zelfs, doordat de tegenwind me dwong om aan te haken bij groepjes die net iets te hard leken te gaan.
Strava zegt "Dit kostte meer moeite dan normaal" . Ja Strava, dit kostte meer moeite dan normaal
Garmin heeft mijn geschatte 5km, 10km en HM-tijden onmiddellijk naar beneden aangepast. Vroeger kon het gebeuren dat je een PR liep en Garmin dat straal negeerde in de raceprognose.
Wat niet veranderde is mijn Garmin VO2max. Vorig jaar was die nog 60, nu is die 55 en het blijft daarop staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 22-03-2026 23:15 ]
Vreemd. Ik kom echt minuten tekort op jouw tijden en mijn vo2max is hogerHartloper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:23:
[...]
Wat niet veranderde is mijn Garmin VO2max. Vorig jaar was die nog 60, nu is die 55 en het blijft daarop staan.
Mooi raceverslag, gefeliciteerd met je tijd! Opnieuw de bevestiging dat keiharde intervallen niet nodig zijn voor snelle tijden.
Zaterdag eerste baanwedstrijd van het seizoen gehad. Geen idee waarom, maar stond met niet echt helemaal frisse benen voor de start van de 100m. Stond als 42 jarige in een series met jongens van U16, U18 en U20, maar liep nog een acceptabele 13.20.
Uurtje later de 300m. Liet weer de jonge gasten de eerste 100m gaan, wetende dat ik meestal mijn topsnelheid lang kan vasthouden. Bij het 220 punt liep ook in op die jonge gasten maar 20 meter verder ging mijn lichaam toch protesteren en de laatste 10m begon de rechterhamstring op te spelen. Uiteindelijk 41.08 op de 300m gelopen. Niet heel ontevreden, maar had het idee met frisse benen anderhalf seconde harder kunnen lopen.
Aangezien ik twee weken geleden nog op de training als laatste loopje een 40 laag liep (met staande start). Ik heb gelukkig nog 6 weken om in vorm te raken voor de Masterscompetitie.
Wel leuk dat je al jaren op de vereniging loopt en dat de EHBO al naar je toe komt met de vraag "Waar moet ik staan?"
Uurtje later de 300m. Liet weer de jonge gasten de eerste 100m gaan, wetende dat ik meestal mijn topsnelheid lang kan vasthouden. Bij het 220 punt liep ook in op die jonge gasten maar 20 meter verder ging mijn lichaam toch protesteren en de laatste 10m begon de rechterhamstring op te spelen. Uiteindelijk 41.08 op de 300m gelopen. Niet heel ontevreden, maar had het idee met frisse benen anderhalf seconde harder kunnen lopen.
Aangezien ik twee weken geleden nog op de training als laatste loopje een 40 laag liep (met staande start). Ik heb gelukkig nog 6 weken om in vorm te raken voor de Masterscompetitie.
Wel leuk dat je al jaren op de vereniging loopt en dat de EHBO al naar je toe komt met de vraag "Waar moet ik staan?"
ID.3 Pro S Limited Edition
Ik ben totaal niet snel, en ik weet dat sprinters duurlopers weer bijzonder vinden, maar ik ben altijd zo onder de indruk van dir soort prestaties. Ik heb het idee dat je bij lange afstanden iets meer 'gun' hebt, iets meer ruimte om kleine foutjes te maken en corrigeren. Het lijkt me zenuwslopend om te weten dat iets in 13 seconden helemaal goed moet gaan en je concurrentie echt op honderdsten om je heen vliegt. Gefeliciteerd deze toch mooie tijden die alleen maar beter kunnen worden.PB1983 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:38:
Zaterdag eerste baanwedstrijd van het seizoen gehad. Geen idee waarom, maar stond met niet echt helemaal frisse benen voor de start van de 100m. Stond als 42 jarige in een series met jongens van U16, U18 en U20, maar liep nog een acceptabele 13.20.
Wel leuk dat je al jaren op de vereniging loopt en dat de EHBO al naar je toe komt met de vraag "Waar moet ik staan?"![]()
Jezus saves and takes half damage.
VO2max is afhankelijk van verschillende factoren zoals je gewicht. Daarnaast is het een schatting van je horloge, de trend in je VO2max zegt meer dan het uiteindelijke getal.Stefangrp schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:45:
[...]
Vreemd. Ik kom echt minuten tekort op jouw tijden en mijn vo2max is hoger
VO2max is toch juist niet afhankelijk van gewicht want het is een eenheid per kg lichaamsgewicht.Koets89 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:46:
[...]
VO2max is afhankelijk van verschillende factoren zoals je gewicht. Daarnaast is het een schatting van je horloge, de trend in je VO2max zegt meer dan het uiteindelijke getal.
Ik bedoel dat twee verschillende personen qua tijden niet op vo2max te vergelijken zijn als ze niet het zelfde wegen.Shinji schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:26:
[...]
VO2max is toch juist niet afhankelijk van gewicht want het is een eenheid per kg lichaamsgewicht.
Toptijd, maar toch niet stiekem een klein beetje balen van die 2 seconden?Hartloper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
Vandaag een fantastisch PR gelopen op de halve !
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
En ik bedoel dat dat juist wel isKoets89 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Ik bedoel dat twee verschillende personen qua tijden niet op vo2max te vergelijken zijn als ze niet het zelfde wegen.
Als loper 1 over een 10k 50 minuten doet met een lichaamsgewicht van 100kg heeft die een VO2max van bijvoorbeeld 50 (fictieve getallen)
Als loper 2 over een 10k 50 minuten doet met een lichaamsgewicht van 80kg heeft die ook dezelfde VO2max (in theorie).
Dat het op je horloge per persoon verschillend is ondanks eenzelfde tijd heb je inderdaad wel gelijk in, dat de meting van je horloge niet betrouwbaar is, en je daar alleen een bepaalde trend uit kan halen eigenlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Shinji op 23-03-2026 11:21 ]
Altijd grappig hoe iedere individu daar anders tegen aan kijkt.Hartloper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:23:
[...]
LOL. No pressure.
Dit jaar heb ik maar 1 kans op de marathon, in Berlijn. Ik teken voor 2:59, dat zou het derde jaar op rij sub-3 zijn, maar ergens denk ik met hoe ik vandaag liep dat 2:58 moet kunnen ...Als het maar koud genoeg is. Vandaag was ideaal. 7-8 graden, bewolkt. Er was lichte tegenwind in het middenstuk maar daar heb ik door in groepjes te lopen weinig last van gehad. Misschien hielp het zelfs, doordat de tegenwind me dwong om aan te haken bij groepjes die net iets te hard leken te gaan.
Strava zegt "Dit kostte meer moeite dan normaal" . Ja Strava, dit kostte meer moeite dan normaal
Garmin heeft mijn geschatte 5km, 10km en HM-tijden onmiddellijk naar beneden aangepast. Vroeger kon het gebeuren dat je een PR liep en Garmin dat straal negeerde in de raceprognose.
Ik heb ook 2:59:37 op de marathon staan maar had het idee dat 2:57 had gekund in Berlijn (Maar de temperatuur gooide roet in het eten). Maar 1:23 voelt voor mij echt als schier onmogelijk, ik heb daar 1:27 staan (Overigens wel in ontspanning).
Misschien na de marathon toch maar eens kijken wat er op de kortere afstanden mogelijk is.
Dat soort opmerkingen vind ik altijd wel ergens jammer. Ik ken iemand die 3.00.01 had gelopen op een hele marathon en het eerste wat deze persoon hoort is 'had je niet 2 seconden sneller kunnen lopen want dan heb je hem onder de 3 uur gelopen' terwijl zo'n persoon er letterlijk alles uit heeft gehaald tijdens de toen geldende omstandigheden.naitsoezn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Toptijd, maar toch niet stiekem een klein beetje balen van die 2 seconden?
Het was geen opmerking maar een vraag (bovendien een met een kwinkslag). "Nee" is ook een antwoordvhal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:08:
[...]
Dat soort opmerkingen vind ik altijd wel ergens jammer. Ik ken iemand die 3.00.01 had gelopen op een hele marathon en het eerste wat deze persoon hoort is 'had je niet 2 seconden sneller kunnen lopen want dan heb je hem onder de 3 uur gelopen' terwijl zo'n persoon er letterlijk alles uit heeft gehaald tijdens de toen geldende omstandigheden.
Gisteren heb ik de marathon van Rome gelopen. Mijn vierde wedstrijd deze maand (Tokyo marathon, Halve van Oostvoorne, halve marathon CPC loop) en dit maal was het een gezellige trip met mijn vrienden van de Ronde Tafel.
Met 11 man zijn we zaterdag naar Rome gevlogen en hebben we de bibs opgehaald. Zondag stonden we met 10 aan de start, de matige voorbereiding had z’n eerste slachtoffer. De meeste van de groep zijn geen hardloper, er waren weinig trainings kilometers gemaakt. Een echte vrienden trip en ondertussen hebben we door sponsoring te vragen 7250 euro opgehaald voor het goede doel.
Op zondag om 05:00 opgestaan en ontbeten, waarna we naar het Colosseum zijn gelopen. Een fantastische looptocht door Rome met alle mooie gebouwen. Wat is het bijzonder om hier te mogen lopen.
De sfeer zat er al goed in bij aankomst. 06:30 en de Pacers waren zich al aan het voorbereiden. Elke start groep had meerdere Pacers, met ene enorme overlap in tijden en type (run/walk, run) en en de Pacers kregen na afloop een certificaat van het Guinness book of records ivm de record hoeveelheid Pacers in een race.
Om 08:00 startte de race voor de rolstoel deelnemers. Om 08:10 de elite en daarna elke tien minuten het volgende startvak. Ik zat in vak B met richting 03:30:00.
De wegen van Rome zijn oud. Asfalt over hobbelige lagen oude stenen (kinderkopjes). Alles oneffen. Echt pittig. Hoogteverschillen waren er nauwelijks maar toch 120 hoogtemeters over de hele marathon afstand. Het moeilijkste is de laatste kilometers door de winkelstraten. Daar is het smal, de wegen hebben diepe slijtage sporen en de steentjes klein en oneffen.
Vanaf het begin van de marathon tot het einde kom je langs de vele highlights van de stad. Van het Colosseum naar het Vaticaan, circus maximus de finish. En tussendoor zie je alle mooie gebouwen uit de oudheden.
Het was 14 graden en rond de tijd dat ik finishte begon het licht te regenen. Dat werd iets heviger dus lopers die er langer over deden zijn even opgefrist.
Er waren enorm veel drank posten, ba de have marathon afstand elke 3 kilometer. Ook eten, sponsposten en veel posten met water uit kartonnen flesjes waardoor het drinken aardig soepel ging onderweg.
Ondanks het gebrek aan taper periode kon ik fit aan de start staan. Tempo van 04:50/km langs vol kunnen houden, tot de laatste kilometers waarop ik het moeilijker vond worden. Uiteindelijk met een mooie eindtijd van 03:34:54 over de streep gekomen. Ontspannen gelopen, hartslag hele wedstrijd onder de drempelwaarde gehouden. Toch een PR op de marathon en tevreden mee.
Na de finish nog op de vrienden gewacht. Met eindtijden tussen 03:20:00 en 06:20:00 was dat een lange pauze. Uiteindelijk hadden we 4 uitstappers op de halve marathon afstand, en 6 medaille winnaars die de hele marathon hebben uitgelopen.
Kwa organisatie is Rome nog een compliment waard. Mijn rugzak met warme kleding en eten/drinken lag 50 meter van de finish in de vip tent, en daar was ook een heel buffet met bruschetta en allerlei zoetigheid, alcoholvrij bier, espresso en wat nog meer. Mocht je ooit Rome lopen, koop dat vip ticket en geniet.
Hoop in Rotterdam over drie weken weer een enkele minuten onder mijn PR te gaan zitten, als ik normaal kan taperen en een parcours loop op strak Nederlands asfalt.
Met 11 man zijn we zaterdag naar Rome gevlogen en hebben we de bibs opgehaald. Zondag stonden we met 10 aan de start, de matige voorbereiding had z’n eerste slachtoffer. De meeste van de groep zijn geen hardloper, er waren weinig trainings kilometers gemaakt. Een echte vrienden trip en ondertussen hebben we door sponsoring te vragen 7250 euro opgehaald voor het goede doel.
Op zondag om 05:00 opgestaan en ontbeten, waarna we naar het Colosseum zijn gelopen. Een fantastische looptocht door Rome met alle mooie gebouwen. Wat is het bijzonder om hier te mogen lopen.
De sfeer zat er al goed in bij aankomst. 06:30 en de Pacers waren zich al aan het voorbereiden. Elke start groep had meerdere Pacers, met ene enorme overlap in tijden en type (run/walk, run) en en de Pacers kregen na afloop een certificaat van het Guinness book of records ivm de record hoeveelheid Pacers in een race.
Om 08:00 startte de race voor de rolstoel deelnemers. Om 08:10 de elite en daarna elke tien minuten het volgende startvak. Ik zat in vak B met richting 03:30:00.
De wegen van Rome zijn oud. Asfalt over hobbelige lagen oude stenen (kinderkopjes). Alles oneffen. Echt pittig. Hoogteverschillen waren er nauwelijks maar toch 120 hoogtemeters over de hele marathon afstand. Het moeilijkste is de laatste kilometers door de winkelstraten. Daar is het smal, de wegen hebben diepe slijtage sporen en de steentjes klein en oneffen.
Vanaf het begin van de marathon tot het einde kom je langs de vele highlights van de stad. Van het Colosseum naar het Vaticaan, circus maximus de finish. En tussendoor zie je alle mooie gebouwen uit de oudheden.
Het was 14 graden en rond de tijd dat ik finishte begon het licht te regenen. Dat werd iets heviger dus lopers die er langer over deden zijn even opgefrist.
Er waren enorm veel drank posten, ba de have marathon afstand elke 3 kilometer. Ook eten, sponsposten en veel posten met water uit kartonnen flesjes waardoor het drinken aardig soepel ging onderweg.
Ondanks het gebrek aan taper periode kon ik fit aan de start staan. Tempo van 04:50/km langs vol kunnen houden, tot de laatste kilometers waarop ik het moeilijker vond worden. Uiteindelijk met een mooie eindtijd van 03:34:54 over de streep gekomen. Ontspannen gelopen, hartslag hele wedstrijd onder de drempelwaarde gehouden. Toch een PR op de marathon en tevreden mee.
Na de finish nog op de vrienden gewacht. Met eindtijden tussen 03:20:00 en 06:20:00 was dat een lange pauze. Uiteindelijk hadden we 4 uitstappers op de halve marathon afstand, en 6 medaille winnaars die de hele marathon hebben uitgelopen.
Kwa organisatie is Rome nog een compliment waard. Mijn rugzak met warme kleding en eten/drinken lag 50 meter van de finish in de vip tent, en daar was ook een heel buffet met bruschetta en allerlei zoetigheid, alcoholvrij bier, espresso en wat nog meer. Mocht je ooit Rome lopen, koop dat vip ticket en geniet.
Hoop in Rotterdam over drie weken weer een enkele minuten onder mijn PR te gaan zitten, als ik normaal kan taperen en een parcours loop op strak Nederlands asfalt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Snap ik wel, ik liep laatst 39:01 op een 10. Dat is toch wel zuur dan.naitsoezn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Het was geen opmerking maar een vraag (bovendien een met een kwinkslag). "Nee" is ook een antwoord
2:59:59 en 3:00:01 is natuurlijk even knap op een marathon. Maar toch.
De vo2max is sowieso een matige voorspeller voor een marathontijd. Garmin gebruikt voor de voorspellingen met name vo2max als indicator. Mijn vo2max staat al tijden op 56. Mijn marathonvoorspelling van Garmin was aan het begin van mijn huidige marathonblok 3:11:26 (eind november) en sinds de tijd nagenoeg onveranderd gebleven. Vandaag is Garmin voorspelling 3:10:52Koets89 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Ik bedoel dat twee verschillende personen qua tijden niet op vo2max te vergelijken zijn als ze niet het zelfde wegen.
:strip_exif()/f/image/pEOnclG6AgLESue4yKrroZ51.png?f=user_large)
De afgelopen 8 weken heb ik echter gemiddeld 105 km per week gelopen (variërend van 96,6 tot 109,1 km) maar heel veel langzame duurlopen en weinig snelheidswerk en helemaal geen 5 of 10km wedstrijden. Het gemiddelde tempo over die 841 kilometer was 5:06 min/km. Mijn aerobe capaciteit is fors verbeterd maar het algoritme van Garmin ziet dat niet!
De marathonvoorspelling van Runalyze laat overigens over die periode wel een duidelijke verbetering zien van 3:22:21 naar 3:00:48. Hoewel ik denk dat 3:00 nog net iets te hoog gegrepen is, zou ik onder gunstige omstandigheden wel heel dicht in de buurt moeten kunnen komen.
Ik vind die Garmin VO2max altijd een raadsel hoe die daaraan komt...
Als ik geen wedstrijden heb, train ik gewoon waar ik zin in heb of tijd voor heb. Weinig tot geen tempo's of intervallen. Gewoon genieten van het buiten zijn en hardlopen.
Ik had maandenlang een VO2max van 61 volgens Garmin.
Ik heb over 4 weken een wedstrijd van 10 km en ben sinds een maandje elke week een tempo of intervaltraining aan het doen (naast duur- en herstellopen) en ook mijn trainingsomvang verhoogd van 25 naar 35 km per week.
Het effect op mijn VO2max: 3 punten eraf
Als ik geen wedstrijden heb, train ik gewoon waar ik zin in heb of tijd voor heb. Weinig tot geen tempo's of intervallen. Gewoon genieten van het buiten zijn en hardlopen.
Ik heb over 4 weken een wedstrijd van 10 km en ben sinds een maandje elke week een tempo of intervaltraining aan het doen (naast duur- en herstellopen) en ook mijn trainingsomvang verhoogd van 25 naar 35 km per week.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik denk dat dat vooral komt doordat het lastiger te bepalen is wat je VO2max is als je daar niet in de buurt komt. Nu je wat meer tempo's loopt denkt die beter in te kunnen schatten waar je toe in staat zou moeten zijn.Galois schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:49:
Ik vind die Garmin VO2max altijd een raadsel hoe die daaraan komt...
Dat zou inderdaad kunnen: dat Garmin bij 'gewone' niet al te hoge hartslag loopjes, maar niets aanpast omdat hij het niet weet... (?)Shinji schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Ik denk dat dat vooral komt doordat het lastiger te bepalen is wat je VO2max is als je daar niet in de buurt komt. Nu je wat meer tempo's loopt denkt die beter in te kunnen schatten waar je toe in staat zou moeten zijn.
Mijn VO2max is (inmiddels al 8 jaar geleden) gemeten bij een SMA en ik zat toen op 63,8. Het 'grappige' was dat mijn Garmin in die tijd ook altijd 63 of 64 aangaf. Gaf mij wel vertrouwen die Garmin-berekening.
Zijn 10km-voorspelling is 37:46 en ik vind het opmerkelijk dat dit wel ongeveer is wat ik verwacht. Misschien 20-30 seconden sneller... In ieder geval een hele keurige voorspelling!
Misschien laat ik me maar foppen door de fratsen van Garmin, maar ik heb wel altijd (vaak) dat een verandering in mijn 'gevoel' tijdens het hardlopen correleert met een stijging in VO2max: Soms heb je van die momenten dat het 'opeens' een stuk soepeler voelt. Bijvoorbeeld dat die 10e herhaling van een 400m-interval iets makkelijker ging dan de vorige keer, of dat je hartslag een stuk lager blijft aan het einde van een longrun dan anders (op hetzelfde tempo). In veel gevallen, als ik dan terugkijk in Garmin connect, dan blijkt mijn VO2max 1 gestegen te zijn... Maar ja, zoals gezegd: Misschien laat ik me wel foppen
@Stewie! Wederom een mooi verhaal en heerlijke ervaring zo te lezen! Stiekem nog meer benieuwd naar de verhalen van de afvallers in jullie groep, want zo te lezen liep jij er "fluitend" doorheen en is er waarschijnlijk meer strijd geleverd door de (ongetrainde) lopers in je groep
Knap trouwens dat jullie een groep van 11 op de been hebben gekregen voor zoiets groots met de ronde tafel, binnen mijn tafel slechts 1 hardloper naast mij... Het enige wat de meesten aan lopen doen is een running diner
Het is namelijk wel een leuk idee om het te doen als sponsorloop, goeie motivatie.
Afgelopen zondag stond er een 3 uur durende loop met 3 goalplaceblokken op de agende. Dit ging eigenlijk vrij soepel al had ik de eerste 2 blokken naar mijn eigen idee iets te vlot gelopen. Maar goed, ik kreeg het volgende mee qua feedback...
"De blokken op goalpace:
5'19" HF 147 EF 1.28
5'19" HF 147 EF 1.28
5'25" HF 150 EF 1.23
Je had deze keer, net als de vorige duurloop met goalpace blokken, wat verval in het 3e blok na de eerste 2 blokken heel stabiel gelopen te hebben. Dit zou vooral een slecht teken zijn als je na afloop helemaal op zou zijn. Bij jou is dit niet het geval en heb je nog voldoende energie in de tank. Daarom denken we dat het tempo wat je vandaag op de blokken liep ook een realistische goalpace voor de marathon is.
Voor het schema van de laatste weken voor de marathon wilden we deze training nog even afwachten. Nu hebben we een beter beeld van wat er nog nodig is in de laatste weken (naast de taper)"
Op zich niet verkeerd nieuws maar waar schijnbaar iedereen nu aan de taper begint (aldus de sociale) mag ik as. zondag nog ffkes een AeT loop van 3h15 gaan doen
De laatste 2 weken worden wel echt een stuk minder qua intensiteit maar dan zit er wel een korte keysessie in 90' met wat korte blokjes van 10'. Voor de rest weinig spannends.
"De blokken op goalpace:
5'19" HF 147 EF 1.28
5'19" HF 147 EF 1.28
5'25" HF 150 EF 1.23
Je had deze keer, net als de vorige duurloop met goalpace blokken, wat verval in het 3e blok na de eerste 2 blokken heel stabiel gelopen te hebben. Dit zou vooral een slecht teken zijn als je na afloop helemaal op zou zijn. Bij jou is dit niet het geval en heb je nog voldoende energie in de tank. Daarom denken we dat het tempo wat je vandaag op de blokken liep ook een realistische goalpace voor de marathon is.
Voor het schema van de laatste weken voor de marathon wilden we deze training nog even afwachten. Nu hebben we een beter beeld van wat er nog nodig is in de laatste weken (naast de taper)"
Op zich niet verkeerd nieuws maar waar schijnbaar iedereen nu aan de taper begint (aldus de sociale) mag ik as. zondag nog ffkes een AeT loop van 3h15 gaan doen
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 23-03-2026 15:21 ]
Je doel is Rotterdam marathon? Wat is AeT loop, wat doe je daarin?vhal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:20:
Afgelopen zondag stond er een 3 uur durende loop met 3 goalplaceblokken op de agende. Dit ging eigenlijk vrij soepel al had ik de eerste 2 blokken naar mijn eigen idee iets te vlot gelopen. Maar goed, ik kreeg het volgende mee qua feedback...
"De blokken op goalpace:
5'19" HF 147 EF 1.28
5'19" HF 147 EF 1.28
5'25" HF 150 EF 1.23
Op zich niet verkeerd nieuws maar waar schijnbaar iedereen nu aan de taper begint (aldus de sociale) mag ik as. zondag nog ffkes een AeT loop van 3h15 gaan doenDe laatste 2 weken worden wel echt een stuk minder qua intensiteit maar dan zit er wel een korte keysessie in 90' met wat korte blokjes van 10'. Voor de rest weinig spannends.
Ik vind 3 weken van tevoren een lange sessie persoonlijk nog prima zoals je afgelopen zondag deed, maar komende zondag nog een hele pittige... Niet heel erg logisch.
Van wie/waar krijg je deze feedback?
Het gaat inderdaad om Rotterdam, de feedback komt vanuit Twozeronine waar ik sinds eind vorig jaar mee train.Slickk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Je doel is Rotterdam marathon? Wat is AeT loop, wat doe je daarin?
Ik vind 3 weken van tevoren een lange sessie persoonlijk nog prima zoals je afgelopen zondag deed, maar komende zondag nog een hele pittige... Niet heel erg logisch.
Van wie/waar krijg je deze feedback?
Die AeT-loop is eigenlijk een duurloop onder mijn aerobe drempel. Deze drempel is niet exact vastgesteld door middel van een sporttest maar ze 'bekijken' het aan de hand van diverse testen die ik ergens in november/december heb gedaan en de data in Trainingpeaks. Ik loop dan voornamelijk in een bepaalde HR-range en eigenlijk herstel ik daar goed van.
Overigens had ik die 3h15 loop ook niet helemaal verwacht maar dit terzijde. Schijnbaar vonden ze het nodig maar het zal ook afhankelijk zijn van de (eerlijke) feedback die ik geef na een training. Ik denk dat het een ander verhaal zal zijn als ik had vermeld dat ik volledig in puin lig en dat ik de taper echt nodig heb om te herstellen. Maar misschien wel goed om na te vragen wat het achterliggende idee is om nog zo'n training te doen 2 weken voor de marathon.
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 23-03-2026 16:12 ]
Oké, dus AeT-loop is soort van zone 2? 60-70% van hartslag?vhal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:10:
[...]
Het gaat inderdaad om Rotterdam, de feedback komt vanuit Twozeronine waar ik sinds eind vorig jaar mee train.
Die AeT-loop is eigenlijk een duurloop onder mijn aerobe drempel. Deze drempel is niet exact vastgesteld door middel van een sporttest maar ze 'bekijken' het aan de hand van diverse testen die ik ergens in november/december heb gedaan en de data in Trainingpeaks. Ik loop dan voornamelijk in een bepaalde HR-range en eigenlijk herstel ik daar goed van.
Overigens had ik die 3h15 loop ook niet helemaal verwacht maar dit terzijde. Schijnbaar vonden ze het nodig maar het zal ook afhankelijk zijn van de (eerlijke) feedback die ik geef na een training. Ik denk dat het een ander verhaal zal zijn als ik had vermeld dat ik volledig in puin lig en dat ik de taper echt nodig heb om te herstellen. Maar misschien wel goed om na te vragen wat het achterliggende idee is om nog zo'n training te doen 2 weken voor de marathon.
Vanuit de wetenschap is vastgesteld dat langer dan 2u30m / 2u45m geen zin heeft, omdat de positieve effecten dan niet groter worden (diminishing returns). Maar het kan wel vertrouwen kweken als je weet dat je 3u15m kan lopen natuurlijk. Ik vind het alleen nogal lang, om 2 weken voor een marathon nog zo'n focus te hebben op de aerobe basis te hebben...
Maar ik ben geen coach, trainer, of atleet die een marathon op 2u09 heeft gelopen. De mannen bij Twozeronine wel.
Alleen ik verwacht zondag twee weken van tevoren max 25km ofzo, sommige schema's schroeven dan al terug naar 20km. Dat laatste is wat afhankelijk van je tempo. Maar laten we zeggen duurloop max 2 uur, 2 uur 15 minuten.
Navragen kan altijd toch? Je hebt het zwaarste werk al gedaan als het goed is.
Ik heb ook runanalyze, maar beide voorspellingen lijken niet echt te kloppen.sanniep9 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:43:
[...]
De marathonvoorspelling van Runalyze laat overigens over die periode wel een duidelijke verbetering zien van 3:22:21 naar 3:00:48. Hoewel ik denk dat 3:00 nog net iets te hoog gegrepen is, zou ik onder gunstige omstandigheden wel heel dicht in de buurt moeten kunnen komen.
De marathon shape prognosis zegt 4u (Edit: deze lijkt vooral niet kloppen omdat ik geen lange duurlopen van meer dan 20k loop en runanalyze daar wel naar kijkt)
De marathon prognosis zegt 3.06
En Garmin zelf zegt 3.32
Ikzelf zeg net onder de 3.23.
Over drie weken zullen we het weten
[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 23-03-2026 16:40 ]
Ik ben helaas geblesseerd en heb daarom een startbewijs over voor de Enschede marathon. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, stuur even een pm.
Mijn punt is niet zozeer dat de marathonvoorspelling van Runanalyze zo goed is (die is inderdaad nogal sterk afhankelijk van lange duurlopen), maar vooral dat Garmin helemaal niets doet met veel trainingskilometers in zone 1/2. Dit in tegenstelling tot andere predictors zoals Runalyze of Kaizen.kepler schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Ik heb ook runanalyze, maar beide voorspellingen lijken niet echt te kloppen.
De marathon shape prognosis zegt 4u (Edit: deze lijkt vooral niet kloppen omdat ik geen lange duurlopen van meer dan 20k loop en runanalyze daar wel naar kijkt)
De marathon prognosis zegt 3.06
En Garmin zelf zegt 3.32
Ikzelf zeg net onder de 3.23
Ah op die manier. Het viel mij vooral dat er dus bijna een uur tussen de voorspellingen zit. Dat is nogal een margesanniep9 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Mijn punt is niet zozeer dat de marathonvoorspelling van Runanalyze zo goed is (die is inderdaad nogal sterk afhankelijk van lange duurlopen), maar vooral dat Garmin helemaal niets doet met veel trainingskilometers in zone 1/2. Dit in tegenstelling tot andere predictors zoals Runalyze of Kaizen.
Garmin knalt idd pas naar beneden als je langere tijd een hoger tempo hebt gelopen. Na de CPC op marathon tempo ging er bij Garmin direct 12 min van de voorspelling af
Nee hoor, het is niet dat 1:23 nu zo'n speciale barrière is. Het was trouwens 3 seconden om eronder te zittennaitsoezn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Toptijd, maar toch niet stiekem een klein beetje balen van die 2 seconden?
Daarbij, als ik nu tegen mezelf zeg, wauw, je hebt 1:23 staan op de halve, dan is dat met marge. Niet nauwelijks, met 1:23:59, maar echt bijna 1:23 flat .
Dat was ook mijn idee voordien.WizzlerNL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Ik heb ook 2:59:37 op de marathon staan maar had het idee dat 2:57 had gekund in Berlijn (Maar de temperatuur gooide roet in het eten). Maar 1:23 voelt voor mij echt als schier onmogelijk...
Bij mij reageert Garmin er wel op, althans dat denk ik. Ik ren afgelopen tijd 80% in Z1/Z2, 20% Z3 en mijn vo2 gaat afgelopen maanden omhoog (1 per maand?). Sommige weken zelfs 95% Z1/Z2. Maar inderdaad, het zijn wel de Z3 runs waarna Garmin vaak een soort sprong laat zien.sanniep9 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Mijn punt is niet zozeer dat de marathonvoorspelling van Runanalyze zo goed is (die is inderdaad nogal sterk afhankelijk van lange duurlopen), maar vooral dat Garmin helemaal niets doet met veel trainingskilometers in zone 1/2. Dit in tegenstelling tot andere predictors zoals Runalyze of Kaizen.
Verder gaf het bij mijn afgelopen marathon een prima schatting, Garmin en trenara zaten op 2:56 en runalyze op 2:53 (3:03 marathon shape) en het werd 2:57.
Gefeliciteerd @Hartloper, wat een geweldige tijd. Inderdaad bewijst het maar weer dat super snelle tempo trainingen niet perse nodig zijn om een mooie tijd neer te zetten.
@Stewie! Ook gefeliciteerd, knap dat je zo snel achter elkaar dit soort intensieve evenementen kunt lopen. Erg mooie locaties ook, dat zal het vast zijn
@vhal je voelt het zelf vast het beste aan, hoe snel herstel je na de training van gisteren? Ik deed ook nog 27km 2 weken voor de marathon (in 2 uur), maar is toch anders dan 3:15. En zoals Slickk zegt zal het niet veel toevoegen qua conditie
Ik denk dat @sanniep9 het ultieme antwoord gegeven heeft op hoe Garmin naar race prognoses kijkt. Garmin baseert zich vooral op VO2max wat een zeer eenzijdige kijk is. Gaat totaal voorbij aan loopeconomie en aeroob duurvermogen.
Ik denk dat het ook kijkt naar de relatie tussen tempo en hartslag. Toen ik een maand in de duinen liep (dus trager tempo bij gelijke hartslag) nam mijn Garmin VO2max een fikse duik.
Ik denk dat het ook kijkt naar de relatie tussen tempo en hartslag. Toen ik een maand in de duinen liep (dus trager tempo bij gelijke hartslag) nam mijn Garmin VO2max een fikse duik.
[ Voor 32% gewijzigd door Hartloper op 23-03-2026 20:06 ]
Dat doen ze allemaal denk ik, bij runalyze heb je zelfs een tabel vo2max vs prognose.Hartloper schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:01:
Ik denk dat @sanniep9 het ultieme antwoord gegeven heeft op hoe Garmin naar race prognoses kijkt. Garmin baseert zich vooral op VO2max wat een zeer eenzijdige kijk is. Gaat totaal voorbij aan loopeconomie en aeroob duurvermogen.
Ik denk ook wel dat het kijkt naar de relatie tussen tempo en hartslag. Toen ik een maand in de duinen liep (dus trager tempo bij gelijke hartslag) dook mijn Garming VO2max naar beneden.
Het verschil is wat ze meenemen om vo2max te berekenen en hoe zwaar het meetelt. Simpel gezegd is dat hartslag op een bepaald tempo. Maar het lijkt er inderdaad op dat Garmin perse de laag/hoog aeroob + anaeroob mix wil zien. Een paar vrienden lopen juist weinig laag aeroob en die zijn ook gefrustreerd dat Garmin steeds aangeeft dat ze unproductive zijn. Toch apart hoe demotiverend dat kan werken.
Runalyze is wel behoorlijk duidelijk over de berekeningen. Maar het blijft een (grove) schatting.
Edit: inderdaad trail runs of harde wind zorgt ervoor dat mijn vo2 max een stuk lager is. Echte outliers haal ik er bij runalyze tussenuit. Wellicht dat de schatting bij mij redelijk klopt omdat er weinig variatie zit in mijn rondjes
[ Voor 9% gewijzigd door XyS op 23-03-2026 20:16 ]
@vhal ik ben het helemaal eens met alle opmerkingen van @Slickk.
Maar je moet vertrouwen hebben in de trainers, het is hun job en ze kunnen op basis van jouw feedback hopelijk goed inschatten wat werkt voor jou. Dus gewoon luisteren naar de coach.
Over "AeT", dat is een andere manier om Z2 te zeggen, het komt professioneler over
. Net onder de aerobe drempel, dat is Z2, punt.
Bedankt overigens om je TwoZeroNine trainingen te delen, altijd fijn om daar over na te denken en te discussiëren.
Maar je moet vertrouwen hebben in de trainers, het is hun job en ze kunnen op basis van jouw feedback hopelijk goed inschatten wat werkt voor jou. Dus gewoon luisteren naar de coach.
Over "AeT", dat is een andere manier om Z2 te zeggen, het komt professioneler over
Bedankt overigens om je TwoZeroNine trainingen te delen, altijd fijn om daar over na te denken en te discussiëren.
Die modellen zijn een discussie an sich. Praat je over een 3, 5 of zelfs een 6 zone model?
Maar AeT is net onder de aerobe drempel, je zou het ook LT1, AED, Z2 of iets anders kunnen benoemen met enig nuanceverschil.
Die AeT geen vast gegeven, men werkt met een persoonlijke range waarbij HR een goede parameter is om in een bepaalde range qua pace te lopen. Je zal ook rekening moeten houden met de vorm v/d dag, weersomstandigheden etc.
Op zich snap ik de opmerkingen die hier gegeven zijn ook wel, ik had de vraag ook al uitgezet via Trainingpeaks. Nou maak ik mij niet zo heel druk om die 3h15 tijdsduur maar eerder omdat ik er stiekem toch vanuit ging dat de taper 3 weken was en geen 2. Maar ja, dat is het lot van een schema die max 2-3 weken vooruit wordt ingevuld.
De afgelopen weken kreeg ik vooral tijdens de marathon specifieke sessie (ik train 4x per week):
Di- duurloop easy (1h20)
Do- AeT loop (progressief 4-6km ) gevolgd door AnT blokken (bijv 3x3km, 4x2km etc) of kortere varianten (5x4' of vergelijkbaar)
Vr- kort duurloopje (40'a 50')
Zo- lange AeT-loop (2h30 tot 3h00) of een AeT met marathonblokken (2a3x 20/30' goalpace)
Maar dat kan voor iemand anders weer verschillend zijn
Maar AeT is net onder de aerobe drempel, je zou het ook LT1, AED, Z2 of iets anders kunnen benoemen met enig nuanceverschil.
Die AeT geen vast gegeven, men werkt met een persoonlijke range waarbij HR een goede parameter is om in een bepaalde range qua pace te lopen. Je zal ook rekening moeten houden met de vorm v/d dag, weersomstandigheden etc.
Op zich snap ik de opmerkingen die hier gegeven zijn ook wel, ik had de vraag ook al uitgezet via Trainingpeaks. Nou maak ik mij niet zo heel druk om die 3h15 tijdsduur maar eerder omdat ik er stiekem toch vanuit ging dat de taper 3 weken was en geen 2. Maar ja, dat is het lot van een schema die max 2-3 weken vooruit wordt ingevuld.
De afgelopen weken kreeg ik vooral tijdens de marathon specifieke sessie (ik train 4x per week):
Di- duurloop easy (1h20)
Do- AeT loop (progressief 4-6km ) gevolgd door AnT blokken (bijv 3x3km, 4x2km etc) of kortere varianten (5x4' of vergelijkbaar)
Vr- kort duurloopje (40'a 50')
Zo- lange AeT-loop (2h30 tot 3h00) of een AeT met marathonblokken (2a3x 20/30' goalpace)
Maar dat kan voor iemand anders weer verschillend zijn
[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 23-03-2026 20:52 ]
Ik zit niet bij Twozeronine, maar heb deze week in principe ook nog een training van ongeveer 3 uur 15 staan. Uiteraard wel ingedeeld met blokken en met rust tussendoor.Slickk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Oké, dus AeT-loop is soort van zone 2? 60-70% van hartslag?
Vanuit de wetenschap is vastgesteld dat langer dan 2u30m / 2u45m geen zin heeft, omdat de positieve effecten dan niet groter worden (diminishing returns). Maar het kan wel vertrouwen kweken als je weet dat je 3u15m kan lopen natuurlijk. Ik vind het alleen nogal lang, om 2 weken voor een marathon nog zo'n focus te hebben op de aerobe basis te hebben...
Maar ik ben geen coach, trainer, of atleet die een marathon op 2u09 heeft gelopen. De mannen bij Twozeronine wel.
Alleen ik verwacht zondag twee weken van tevoren max 25km ofzo, sommige schema's schroeven dan al terug naar 20km. Dat laatste is wat afhankelijk van je tempo. Maar laten we zeggen duurloop max 2 uur, 2 uur 15 minuten.
Navragen kan altijd toch? Je hebt het zwaarste werk al gedaan als het goed is.
Hoe lang je daadwerkelijk moet taperen is ook sterk afhankelijk van de wekelijkse volume, wat je lichaam aan kan en hoe snel je herstelt.
De een heeft een 3 weken taper nodig, de ander 2 weken en sommige doen zelfs maar 10 dagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Runner88 op 23-03-2026 21:22 ]
@Stewie! Hoe hou jij jezelf heel met zoveel grote wedstrijden in korte periode? Gevoelsmatig zou je óf nog veel sneller moeten kunnen op de marathon óf loop je binnenkort tegen gigantische overbelasting aan. Welk wonder middel of trainingsschema gebruik jij om zoveel races achter elkaar te kunnen lopen?
Wel weer een mooie prestatie in Rome! En ziet er uit al een mooie marathon voor op het lijstje!
Wel weer een mooie prestatie in Rome! En ziet er uit al een mooie marathon voor op het lijstje!
[ Voor 13% gewijzigd door WizzlerNL op 24-03-2026 08:48 ]
Bij mij geeft Garmin (ook) betere voorspellingen, als in realistischer, dan runalyze...
En ik loop ook grotendeels Z2... Wel met wat Z4 sessies erbij, 2x per week van de 5.
Dat wil zeggen, Runalyze is wel heel positief, zegt nu 32min op de 10k bijvoorbeeld. Marathon op 3:22... Waar ik in werkelijkheid een 10k nu denk ik rond de 35 a 36 zal kunnen lopen en een marathon juist weer onder de 3u. (Garmin zegt 35 voor de 10k en 2:50 voor de marathon btw). Maar het is inderdaad ook waar dat runalyze je marathon tijden pas echt op waarde gaat schatten als je die 30+ lopen gaat doen, die heb ik de afgelopen maanden niet gehad. Afgelopen zondag eindelijk weer eens een 25k dus het komt er wel weer aan.
Lol, zie nu trouwens de prognose als ik WEL in marathon vorm zou zijn, 2:29
Nou ja, ik voel me gevleid maar dat lijkt me toch sterk.
Heb me trouwens een setje Adidas Boston 13 aangeschaft, waren in de aanbieding bij adidas.nl en met wat extra korting via ING voor 105 euro gekocht. Vanochtend een eerste rondje gelopen, voelen nog wat stug maar als ik het her en der lees is dat vrij normaal en vinden de meesten dat ze na een km of 50 echt lekker gaan lopen.
Liepen trouwens niet NIET lekker, maar merkte wel dat ze wat harder voelden dan de Evo SL bijvoorbeeld. Lijken ook iets strakker te vallen, vooral rondom de voorvoet (zelfde maat als mijn 2 paar Evo SL besteld) maar overall wel ok.
En ik loop ook grotendeels Z2... Wel met wat Z4 sessies erbij, 2x per week van de 5.
Dat wil zeggen, Runalyze is wel heel positief, zegt nu 32min op de 10k bijvoorbeeld. Marathon op 3:22... Waar ik in werkelijkheid een 10k nu denk ik rond de 35 a 36 zal kunnen lopen en een marathon juist weer onder de 3u. (Garmin zegt 35 voor de 10k en 2:50 voor de marathon btw). Maar het is inderdaad ook waar dat runalyze je marathon tijden pas echt op waarde gaat schatten als je die 30+ lopen gaat doen, die heb ik de afgelopen maanden niet gehad. Afgelopen zondag eindelijk weer eens een 25k dus het komt er wel weer aan.
Lol, zie nu trouwens de prognose als ik WEL in marathon vorm zou zijn, 2:29
Nou ja, ik voel me gevleid maar dat lijkt me toch sterk.
Heb me trouwens een setje Adidas Boston 13 aangeschaft, waren in de aanbieding bij adidas.nl en met wat extra korting via ING voor 105 euro gekocht. Vanochtend een eerste rondje gelopen, voelen nog wat stug maar als ik het her en der lees is dat vrij normaal en vinden de meesten dat ze na een km of 50 echt lekker gaan lopen.
Liepen trouwens niet NIET lekker, maar merkte wel dat ze wat harder voelden dan de Evo SL bijvoorbeeld. Lijken ook iets strakker te vallen, vooral rondom de voorvoet (zelfde maat als mijn 2 paar Evo SL besteld) maar overall wel ok.
@m0ridin benieuwd hoe de Boston 13 jou op de lange termijn bevallen, heb ze ook op het oog als vervanging van mijn desintegrerende Guide 18s
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Ik denk dat ik met meer rust en een goede taper wel wat sneller zou kunnen, ga ook niet tot het uiterste in de wedstrijden. Hartslag blijft in Z2/Z3, want ik doe liever veel mooie lopen dan slechts 1 of 2 snelle runs per jaar. Sommige wedstrijden zie ik als een long run. Of ik nu 30 km in mijn eentje in de polder ren, of met duizenden anderen, dan is dat laatste toch veel leuker!WizzlerNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:48:
@Stewie! Hoe hou jij jezelf heel met zoveel grote wedstrijden in korte periode? Gevoelsmatig zou je óf nog veel sneller moeten kunnen op de marathon óf loop je binnenkort tegen gigantische overbelasting aan. Welk wonder middel of trainingsschema gebruik jij om zoveel races achter elkaar te kunnen lopen?
Ik wil graag alle majors lopen, waren er 6 en zijn binnenkort 9 races (New York, Chicago, Boston, Tokyo, London, Berlijn, Sydney, Kaapstad, Shanghai). Blessurevrij blijven is de eerste zorg, doe veel krachttraining, ga preventief naar de fysio (om de week) en aandacht voor voeding en voldoende slaap.
Dit jaar doe ik 10 marathons en enkele halve marathons, probeer de trainingskilometers ook te verhogen. Zit nu structureel op 60km/week en wil graag naar 80km/week.
De meeste lopers waren onvoldoende voorbereid. En dat is geen aanrader, want 6.5 uur is pittig, ook als je niet rent.Slickk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:17:
@Stewie! Wederom een mooi verhaal en heerlijke ervaring zo te lezen! Stiekem nog meer benieuwd naar de verhalen van de afvallers in jullie groep, want zo te lezen liep jij er "fluitend" doorheen en is er waarschijnlijk meer strijd geleverd door de (ongetrainde) lopers in je groepKnap trouwens dat jullie een groep van 11 op de been hebben gekregen voor zoiets groots met de ronde tafel, binnen mijn tafel slechts 1 hardloper naast mij... Het enige wat de meesten aan lopen doen is een running diner
Het is namelijk wel een leuk idee om het te doen als sponsorloop, goeie motivatie.
2 hebben het uitgewandeld, 1 heeft op 29km de ambulance gezien en alsnog de marathon afgemaakt, 3 hadden enige voorbereiding, 4 hebben rond 23km afgehaakt omdat daar de bus naar de finish stond, 1 is niet gestart ivm een blessure.
Van de 20+ tafelaars hadden we slechts 11 deelnemers, dus dit waren al de meest gemotiveerde van de groep
Het is ook gewoon een top weekend met de mannen waarmee ik 12 jaar in de tafel heb gezeten. Elke trip samen is een mooie ervaring. En een stukje trots, niet alleen op de 6 medailles, ook op het geld dat we voor het goede doel hebben weten op te halen.
Yes, net de zwaarste training van het schema van Sirpoc achter de rug, 5x4k op marathon-tempo. Veel wind, toch vrij gemakkelijk 4.11, 4.09, 4.07, 4.06 en 4.03 per kilometer gelopen. Deze geeft veel vertrouwen voor een sub 3 over ruim twee weken in Zeeuws-Vlaanderen, maar dan mag het geen noordenwind zijn...En geen 24 graden...En de bospaden goed hard...Etc 🤭
NSM werkt als een tierelier, nul pijntjes en de aerobe basis voelt heel solide. Ten opzichte van mijn eerste marathon-blok met Runna is dit gevoel zo diep in het schema een verademing.
NSM werkt als een tierelier, nul pijntjes en de aerobe basis voelt heel solide. Ten opzichte van mijn eerste marathon-blok met Runna is dit gevoel zo diep in het schema een verademing.
Volg je het schema dat hij voor de London marathon heeft gebruikt, of een van de (week)schema's uit het boek?Aggo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:53:
Yes, net de zwaarste training van het schema van Sirpoc achter de rug, 5x4k op marathon-tempo. Veel wind, toch vrij gemakkelijk 4.11, 4.09, 4.07, 4.06 en 4.03 per kilometer gelopen. Deze geeft veel vertrouwen voor een sub 3 over ruim twee weken in Zeeuws-Vlaanderen, maar dan mag het geen noordenwind zijn...En geen 24 graden...En de bospaden goed hard...Etc 🤭
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
@Burning_Tyre Ik volg zijn Londen-schema, met af en toe een heel kleine wijziging. Drie kids dus er moet wel eens geschoven worden. Vanaf juni vorig jaar volgens deze methode aan het trainen, bevalt me zoals gezegd heel goed. Ik pak het boek momenteel vaak om wat stukjes te herlezen.
Ik reageer even op deze post omdat dit de laatste opmerking over Runalyze is.m0ridin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:50:
Dat wil zeggen, Runalyze is wel heel positief,
In Runalyze is het mogelijk om een handmatige correctiefactor toe te passen op de VO2 max. Na een wedstrijd waarin ik min of meer het maximale eruit gehaald heb, heb ik correctiefactor zo ingesteld dat de voorspelling overeen kwam met de tijd. Sindsdien heb ik het niet meer bijgesteld (je zou het na elke wedstrijd kunnen doen), maar de voorspelling lijkt sindsdien redelijk accuraat.
Dat gezegd hebbende, ik gebruik vooral de grafiek om algehele tendens te zien en zo bevestiging te krijgen of je sneller/langzamer bent dan bijvoorbeeld een half jaar geleden en ik hecht wat minder waarde aan het exacte getal aangezien dat van zoveel parameters op de dag van de race afhangt.
Ah, handig om te weten... misschien de volgende keer eens checken. Eind mei de halve van Utrecht gepland waar ik wel volle bak wil gaan dus mooi checkpoint.MordiM schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Ik reageer even op deze post omdat dit de laatste opmerking over Runalyze is.
In Runalyze is het mogelijk om een handmatige correctiefactor toe te passen op de VO2 max. Na een wedstrijd waarin ik min of meer het maximale eruit gehaald heb, heb ik correctiefactor zo ingesteld dat de voorspelling overeen kwam met de tijd. Sindsdien heb ik het niet meer bijgesteld (je zou het na elke wedstrijd kunnen doen), maar de voorspelling lijkt sindsdien redelijk accuraat.
Dat gezegd hebbende, ik gebruik vooral de grafiek om algehele tendens te zien en zo bevestiging te krijgen of je sneller/langzamer bent dan bijvoorbeeld een half jaar geleden en ik hecht wat minder waarde aan het exacte getal aangezien dat van zoveel parameters op de dag van de race afhangt.
En zelfde hoor, absolute waarden kijk ik maar half naar. Gaat me meer om de tendens. Sowieso is runalyze ook heel erg in the moment. Een slechter loopje en het schiet naar beneden (en andersom).
Vandaag had ik een 2mijl test op het programma staan. Ging zo lekker, dat ik wilde proberen het vol te maken tot de 5km!
Moet bekennen dat ik een rekenfout heb gemaakt, en de 5km tijd incl 220m wandelen is, dus dat kan in de toekomst makkelijk naar de 24 minuten!
:strip_exif()/f/image/MRRLEIvlt6QZRdsi86pKLOmB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UqiZJXTM5VpOXWX8Xb4nKccH.jpg?f=fotoalbum_large)
Was wel even lekker stuk gaan, maar alsnog een pb onder de 25 minuten
Moet bekennen dat ik een rekenfout heb gemaakt, en de 5km tijd incl 220m wandelen is, dus dat kan in de toekomst makkelijk naar de 24 minuten!
:strip_exif()/f/image/MRRLEIvlt6QZRdsi86pKLOmB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UqiZJXTM5VpOXWX8Xb4nKccH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Dazzler2120 op 24-03-2026 17:39 ]
PS4 PSN: Dazzler2120
Nice, lekker bezig! Onder de 24 minuten moet makkelijk kunnen aan de splits te zien ja.Dazzler2120 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:38:
Vandaag had ik een 2mijl test op het programma staan. Ging zo lekker, dat ik wilde proberen het vol te maken tot de 5km!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier stond voor vandaag ook een test op het programma, maar dan wel meteen voor de volle 5k. Vorige PB op 5k (24:47) had ik gelopen tijdens een 10k, dus was wel benieuwd wat er in zou zitten. Eerste kilometers vlogen voorbij, en kon vrij makkelijk een tempo van 4:25/km vasthouden. Laatste kilometer begonnen mijn longen wel vrij hard te branden en het tempo zakte dan ook beetje in. Desondanks de 5k met een PB afgesloten op 22:12, dus voldaan gevoel!
Bij terugkomst meteen ook proefondervindelijk vastgesteld dat mijn max HR geen 180 maar 186 is
Lekker hoor! Ik had nagerekend, die 200m wandelen op het einde heeft mij ongeveer 50 seconde gekost, dus onder de 24m zat er wel inQuadro! schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:15:
[...]
Nice, lekker bezig! Onder de 24 minuten moet makkelijk kunnen aan de splits te zien ja.
Hier stond voor vandaag ook een test op het programma, maar dan wel meteen voor de volle 5k. Vorige PB op 5k (24:47) had ik gelopen tijdens een 10k, dus was wel benieuwd wat er in zou zitten. Eerste kilometers vlogen voorbij, en kon vrij makkelijk een tempo van 4:25/km vasthouden. Laatste kilometer begonnen mijn longen wel vrij hard te branden en het tempo zakte dan ook beetje in. Desondanks de 5k met een PB afgesloten op 22:12, dus voldaan gevoel!
Bij terugkomst meteen ook proefondervindelijk vastgesteld dat mijn max HR geen 180 maar 186 is
Overigens, een hartslag die je in een 5km haalt is wss niet je max, je benadert hem wel maar bij mij is mijn max 205 en heb ik tijdens de 5km net 201 gehaald.
Wss als het echt moet, haal je de 190 ook nog wel
PS4 PSN: Dazzler2120
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/MxkmCoHx4Io45vJiBAYHm9Cg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jmZidwcHzwuXkt168oaqIHx3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EpN2iZvbwSNGrI58dJiXSynQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DRvCOMkKct14F5yTICwCcYJJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KJNWO51uHKxvd7WvymnRMdz2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DGNexlkJIdHJqtVW0WehIQeV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8bFNcGfAwrOTtJzAuzYzOOfy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yktV1XWbZ3SwWQ9GRl95IxkU.jpg?f=fotoalbum_tile)