• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-03 19:02
L23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:46:
[...]

Mogelijk mis ik iets of het is een soort van voorkeur, maar wat is hier handiger aan dan kijken naar je gemiddelde tempo op je smartwatch? Je moet toch al kijken op je smartwatch. Of gebruik je deze sticker in combinatie met de km bordjes en een gewone horloge?
Het probleem van je horloge is dat die vaak net wat meer afstand meet dan de officiële afstand. Vooral een probleem als je een hard tijdsdoel hebt. Toch zuur als dan blijkt dat je nog 300m moet en je dus nog een minuut bezig bent. Zelf check ik de tijd als ik langs een bordje ren maar dat vereist wel wat meer rekenwerk en daar moet je van houden tijdens een wedstrijd.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 18:19

Galois

1811 - 1832

L23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:46:
[...]

Mogelijk mis ik iets of het is een soort van voorkeur, maar wat is hier handiger aan dan kijken naar je gemiddelde tempo op je smartwatch? Je moet toch al kijken op je smartwatch. Of gebruik je deze sticker in combinatie met de km bordjes en een gewone horloge?
Om te weten welke tempo's je moet lopen?

Ik heb ook wel eens bij de zevenheuvelenloop op mijn arm geschreven welke tempo's op welke km ik wilde lopen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Enige nadeel is dat het een flat race is met de standaard doelen (per kwartier). Zou mooi zijn als je hem helemaal kan customizen met progressive of niet en je eigen doel.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:46

vhal

ಠ_ಠ

Das wel een megading :D
Als alternatief: lijstje maken met 5k splits in Excel, uitprinten in miniformaat, plasticeren, gaatje er in en ergens aan je horloge hangen. Of gewoon met een permanent marker op je huid schrijven :P

Strava

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zo. Afgelopen 5 dagen een trektocht met rugzak/tent gedaan van ong 115 km. Morgen weer trainen voor de marathon van Rotjeknor. Ben heel benieuwd, mijn benen zijn wat moe.

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-03 19:02
Dubbele post

[ Voor 96% gewijzigd door Maarten2212 op 20-03-2026 19:02 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:37
vhal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:20:
Das wel een megading :D
Als alternatief: lijstje maken met 5k splits in Excel, uitprinten in miniformaat, plasticeren, gaatje er in en ergens aan je horloge hangen. Of gewoon met een permanent marker op je huid schrijven :P
Zo deed ik het vroeger exact. Alleen hing ik het aan één van de veiligheidsspelden waarmee mijn borstnummer vasthing.

Een polsbandje met 5km splits zoals ze bij veel grotere marathons uitdelen vind ik handiger. Er is om de 5km steeds een bord langs de kant dat de afstand aangeeft, en dan kan je dat vergelijken met de split op je polsbandje. Bij mijn laatste marathon was ik het vergeten en heb ik het wel gemist. Ik kwam door op 10km op 41:15, en dacht uit het hoofd mooi op sub-3 schema te zitten, maar eigenlijk had het 42:15 moeten zijn.

@Shinji cool ding zo'n tattoo. Maar zou het ook bestand zijn tegen zweet en morsen van sportdrank ?

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 20-03-2026 21:08 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hartloper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:03:
[...]
@Shinji cool ding zo'n tattoo. Maar zou het ook bestand zijn tegen zweet en morsen van sportdrank ?
Dat moet wel goedkomen denk ik, bij mijn kids duurde het ook vaak een paar keer douchen voordat die er af gaan.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Zo deed ik het vroeger exact. Alleen hing ik het aan één van de veiligheidsspelden waarmee mijn borstnummer vasthing.

Een polsbandje met 5km splits zoals ze bij veel grotere marathons uitdelen vind ik handiger. Er is om de 5km steeds een bord langs de kant dat de afstand aangeeft, en dan kan je dat vergelijken met de split op je polsbandje. Bij mijn laatste marathon was ik het vergeten en heb ik het wel gemist. Ik kwam door op 10km op 41:15, en dacht uit het hoofd mooi op sub-3 schema te zitten, maar eigenlijk had het 42:15 moeten zijn.
Dit lijkt mij heel makkelijk te zien aan het gemiddelde, 4:08 vs 4:14 is behoorlijk veel.

Zo deed ik het in elk geval. 4:16 is exact 3 uur, en dan 2 sec er vanaf voor een sub 3. Uiteindelijk liepen de pacers 4:11 zodat je het met lichte positieve split nog zou halen.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:15

L23

Maarten2212 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Het probleem van je horloge is dat die vaak net wat meer afstand meet dan de officiële afstand. Vooral een probleem als je een hard tijdsdoel hebt. Toch zuur als dan blijkt dat je nog 300m moet en je dus nog een minuut bezig bent. Zelf check ik de tijd als ik langs een bordje ren maar dat vereist wel wat meer rekenwerk en daar moet je van houden tijdens een wedstrijd.
Dat is inderdaad een probleem waar ik dan rekening mee hou. Ik kan er wel vanuit gaan dat de bordjes exact goed staan? Het zal dan wel een heel hard tijdsdoel zijn, maar ik voel het voordeel van een dergelijke sticker niet helemaal bij een constant tempo.

Wellicht is een smartwatch foutgevoeliger als de GPS een keer echt raar doet (nog niet meegemaakt), dan is een dergelijk schema natuurlijk een fijne houvast.

[ Voor 9% gewijzigd door L23 op 20-03-2026 21:39 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Ah ja als mijn gps echt in de war zou zijn dan zou ik wel balen. Voortaan toch maar zo'n lijstje als backup mee dan, rekenen lukt me niet goed tijdens het hardlopen.

Edit: de Dutch backyard ultra is begonnen: https://www.trail-events....tra-03-2026#/Live?lang=nl

[ Voor 27% gewijzigd door XyS op 20-03-2026 21:58 ]

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44
Ik ben van plan de hele marathon van Amsterdam te lopen. Eerder deze week hadden we t over een trainingsschema.

Ook noemde jullie een tussendoel.

Ik ga voor trenara.

Is de 30 km van Amsterdam noord iets wat aan te raden is of juist niet. Is 6 september.

Of is dat wat te dicht op de marathon zelf en kan ik beter eind juni een HM rennen?
Pagina: 1 ... 436 437 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.