• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:18
Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Al geruime tijd lees ik hier stilletjes op de achtergrond mee. Nu zit ik met een dilemma wat ik hier graag wil voorleggen. Wellicht dat er hier iemand iets zinnigs over kan zeggen.

Sinds begin december ben ik aan het trainen voor mijn 4e Rotterdam Marathon aanstaande april. Zoals het er nu naar uitziet ben ik goed op weg om mijn PR daar met een kwartiertje scherper te stellen richting de 3:05-3:10. Sinds 1,5 week heb ik zelfs ook een startbewijs kunnen bemachtigen, dus het gaat ‘voor de wind’.

Nu heb ik voor Raceday in de kast 2 paar Vaporfly liggen. Een paar Vaporfly 2 met zo’n 200 km op de teller, waaronder 2 keer de Marathon, en een gloed nieuw paar Vaporfly 4. Een Black Friday impulsaankoop, door kortingscode op kortingscode voor een hele scherpe prijs. Nu had ik me op dat moment nog niet ingelezen in de Vaporfly 4, maar nu 12 april nadert ben ik me er toch eens in gaan verdiepen en de commentaren zijn niet helemaal wat ik er van had verwacht.

Ik ging uit van een evolutie van de eerdere modellen, een nobrainer voor alles van 10 - 42 km, echter zeggen de meeste reviews dat de Vaporfly meer naar de 5-21 km is verschoven, om de Alphafly meer als dé Marathonschoen te pushen. Links en rechts wordt er nog wel beweerd dat een marathon kan op de Vaporfly 4, maar het comfort is niet alles.

Dan nu het dilemma. Welke schoen dan te kiezen? Ik heb in het trainingsschema nog 2 lopen van enige afstand. Dit weekend een 31 km met 17 km op marathonpace en volgend weekend een 21 km op marathonpace. Mijn ongeïnformeerde plan was om de 31 regulier af te tikken en op de 21 de Vaporfly 4 eens te test draaien. Is het niets, dan ligt de bewezen versie 2 nog in de kast. Nu lijkt het logischer om de 31km met de 4’s te doen om te kijken hoe ik daar uit kom, of is dat gewoonweg te veel voor een eerste keer op een nieuw paar? Eventueel zou ik dan ook nog een tempo run van 12 km donderdag eerst op de 4’s kunnen doen en dan de 31.

Maak ik het mezelf te ingewikkeld? 😝
Het allerbelangrijkst is dat je de schoenen aandoet. Dus de 31 op de VF4 doen is dus zeker een aanrader, en je eigen plan om eerst de 12km te doen op die schoenen zou ik zeker doen. Je maakt het jezelf niet te ingewikkeld in mijn ogen, het is een stuk ingewikkelder om nieuwe schoenen aan te doen op de racedag als je een mooi doel hebt en dan na 5km erachter komt dat die schoenen compleet ruk zijn..

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Zo belangrijk is het niet welke van die twee lopen je doet op de VF4. Ik zou voor de 21km gaan. Ruim voldoende om te kijken wat je ervan vindt.
Ik ben zelf 1 van de mensen die de VF4 niet goed vond. Ik heb alle Vaporflies gehad en was er tevreden mee, de VF4 heb ik verkocht wegens te weinig demping. Wie kan er wel een marathon op lopen: snellere hardlopers (dat ben je) en lopers voor wie demping minder belangrijk is. Voor haklanders is hij ongeschikt want echt weinig hieldemping.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:

Maak ik het mezelf te ingewikkeld? 😝
Ja vast, dat doet het gros van de deelnemers aan dit topic namelijk. Verreweg het belangrijkste is: lekker lopen. d:)b

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:20

Niku

Alagaesii

Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Ik moet toch een beetje terug komen op mijn mening over de Asics Glideride Max die ik als klompen vond voelen. Staat nu bijna 500 kilometer op en de laatste 200/250 kilometer zijn ze echt tot leven gekomen. Heerlijke schoen!

Ik had de Mizuno Neo Zen al gekocht als opvolger, die staat er nu nog in de kast naast te pronken, te wachten op z'n eerste loopje :+

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Ben wel heel nieuwsgierig naar wat diegene dan loopt? 3x in de week zeg je, maar hoeveel km, welke zones enz?
Ik pak nu even dit bericht voor de reactie, maar dank aan iedereen. Ik ben het helemaal eens dat je eigenlijk een totaalplaatje wilt, wat natuurlijk weer moeilijk is om kort in een thread weer te geven. Ik denk dat ik op basis van de grote lijn hier eerst nog wat langzamer met mijn maat volume ga opbouwen.
We zitten echt zo goed als gelijk, dus tussen de 45 en 50 km per week gespreid over 4, soms 3 trainingen. 80/20 schema opbouw met langzame duurloop op 6:30. Ik heb niet het idee dat hij als we intervallen doen te hard aan het gaan is; hij is dan altijd bewust een seconde of 10 per km langzamer aan het lopen dan ik.
Trainer gelooft heilig in het schema, en ik ben het met jullie eens dat een goed schema misschien voor heel, heel veel mensen werkt, maar je de pech kan hebben dat het net niet voor jou werkt.

Ik hoop gewoon dat het leuk voor hem kan blijven. Het is echt zijn grote uitlaatklep en heeft altijd met veel liefde hardgelopen. Ik ben bang dat zo'n stagnatie zonder duidelijk uitzicht het kan verpesten voor hem.

Jezus saves and takes half damage.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11
Beetje laat verslag, maar afgelopen zondag deed ik ook mee aan de CPC Loop in Den Haag.
Vanwege de verwachte drukte en de flinke rit hadden mijn vrouw en ik al besloten een hotel te boeken. Zaterdag konden we dus in alle rust mijn startnummer ophalen op ’t Malieveld, wat me veel rust gaf. ’s Middags nog even wat gegeten en gedronken in Den Haag, daarna op tijd naar het hotel voor een hapje, gevolgd door een heerlijk momentje in de wellness en het zwembad.

De volgende ochtend licht ontbeten: wat wit brood met jam en hagelslag, een eitje, croissantje, sap en koffie. Nog een banaantje meegenomen, uitgecheckt en met de trein richting Den Haag. Op station Ypenburg werd het al gezellig druk met lopers, maar het viel mee. Ik zag al een paar in volledige race-outfit met korte broek en wedstrijdschoenen… brrr.

Eenmaal op ’t Malieveld sloot ik aan bij mijn groepje voor wat zenuwpraatjes, foto’s, een banaantje en nog wat drinken. Tegen 11:00 uur (start 11:30) deed ik mijn lange spul uit, trok de Vaporfly 4’s aan en liep richting Wave 1. Tot nu toe prima geregeld; het startvak was al aardig vol, maar het ging redelijk soepel.

Toen het startschot klonk, wilde ik me strikt aan mijn schema van 1:40 houden. Eén van de mannen uit ons groepje wilde ongeveer mijn tempo lopen, dus de eerste kilometers liepen we samen. Al snel merkte ik dat hij iets te hard ging voor mij, vooral met de tegenwind. Ik liet me rustig terugzakken; ik vind het prima om alleen te lopen. Het parcours was verder uitstekend: niet te druk en breed genoeg.
Nergens over het gras in moeten halen ofzo, zoals in Rotterdam bijv.

In de eerste kilometers zag ik een loper over een fiets vallen die scheef langs de kant stond, en een man die bij een zebrapad overstak alsof de hele wedstrijd wel stopte voor hem… Niet ideaal, maar verder ging het lekker. Het weer was mooi, de benen voelden goed, en er was genoeg support langs de kant. Rond 8 en 16 km nam ik een gelletje. Bij de drankposten pakte ik telkens een bekertje water: een paar slokken en de rest over mijn hoofd, wat heerlijk verkoelde.

Ik had al gehoord over ‘het heuveltje richting het Kurhaus’ en wist meteen waar het over ging. Even klimmen, tempo proberen vast te houden, en dat lukte gelukkig nog. Voor de ‘Upfront zone’ zag ik mijn kameraad die ik eerder had laten gaan weer voor me lopen; in de 17e kilometer haalde ik hem in. Het mooie was er bij hem duidelijk af en hij kon niet meer aanhaken.

De laatste kilometers waren zwaar door de tegenwind en wat hoogtemeters. Versnellen lukte niet meer echt, maar richting de finish kon ik nog een beetje aanzetten. Uiteindelijk kwam ik over de streep in 1:40:40 – een PR! Volgens Garmin was het zelfs 1:39:59. Misschien moet ik maar pacer worden ;) . Ik ben in ieder geval tevreden: niet specifiek voor getraind, maar toch mooi vlak gelopen en genoten van de race!

Strava, or.. https://www.strava.com/activities/17730459561

Vanochtend voor werktijd een kleine 7.5km herstelloop gedaan en dat voelde prima. Morgenavond weer aan de bak op de baan.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:24
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:23

XyS

0.o.O

karsb23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.
Ik had ook al mijn gels mee en 2x500ml softflask gekregen van mijn vriendin. Van tevoren goed op Maps gekeken maar uiteindelijk stond ze alsnog paar honderd meter verderop vanwege drukte. Dus onderschat de reistijd en drukte niet.
Had alle drinkpunten overgeslagen, vond het heel relaxed. Ik loop normaal gesproken ook altijd met een softflask in mijn hand tijdens long runs. Indien je wel naar een waterpunt gaat inderdaad een paar tellen wat rustiger lopen want het heeft geen nut als je half stikt of alsnog al het water kwijt bent.

Vandaag voor het eerst in maanden (?) dat mijn achillespezen helemaal geen pijn doen, zelfs als ik er in knijp/ op druk _/-\o_
Pagina: 1 ... 435 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.