• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 16:04
Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Al geruime tijd lees ik hier stilletjes op de achtergrond mee. Nu zit ik met een dilemma wat ik hier graag wil voorleggen. Wellicht dat er hier iemand iets zinnigs over kan zeggen.

Sinds begin december ben ik aan het trainen voor mijn 4e Rotterdam Marathon aanstaande april. Zoals het er nu naar uitziet ben ik goed op weg om mijn PR daar met een kwartiertje scherper te stellen richting de 3:05-3:10. Sinds 1,5 week heb ik zelfs ook een startbewijs kunnen bemachtigen, dus het gaat ‘voor de wind’.

Nu heb ik voor Raceday in de kast 2 paar Vaporfly liggen. Een paar Vaporfly 2 met zo’n 200 km op de teller, waaronder 2 keer de Marathon, en een gloed nieuw paar Vaporfly 4. Een Black Friday impulsaankoop, door kortingscode op kortingscode voor een hele scherpe prijs. Nu had ik me op dat moment nog niet ingelezen in de Vaporfly 4, maar nu 12 april nadert ben ik me er toch eens in gaan verdiepen en de commentaren zijn niet helemaal wat ik er van had verwacht.

Ik ging uit van een evolutie van de eerdere modellen, een nobrainer voor alles van 10 - 42 km, echter zeggen de meeste reviews dat de Vaporfly meer naar de 5-21 km is verschoven, om de Alphafly meer als dé Marathonschoen te pushen. Links en rechts wordt er nog wel beweerd dat een marathon kan op de Vaporfly 4, maar het comfort is niet alles.

Dan nu het dilemma. Welke schoen dan te kiezen? Ik heb in het trainingsschema nog 2 lopen van enige afstand. Dit weekend een 31 km met 17 km op marathonpace en volgend weekend een 21 km op marathonpace. Mijn ongeïnformeerde plan was om de 31 regulier af te tikken en op de 21 de Vaporfly 4 eens te test draaien. Is het niets, dan ligt de bewezen versie 2 nog in de kast. Nu lijkt het logischer om de 31km met de 4’s te doen om te kijken hoe ik daar uit kom, of is dat gewoonweg te veel voor een eerste keer op een nieuw paar? Eventueel zou ik dan ook nog een tempo run van 12 km donderdag eerst op de 4’s kunnen doen en dan de 31.

Maak ik het mezelf te ingewikkeld? 😝
Het allerbelangrijkst is dat je de schoenen aandoet. Dus de 31 op de VF4 doen is dus zeker een aanrader, en je eigen plan om eerst de 12km te doen op die schoenen zou ik zeker doen. Je maakt het jezelf niet te ingewikkeld in mijn ogen, het is een stuk ingewikkelder om nieuwe schoenen aan te doen op de racedag als je een mooi doel hebt en dan na 5km erachter komt dat die schoenen compleet ruk zijn..

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:22
Zo belangrijk is het niet welke van die twee lopen je doet op de VF4. Ik zou voor de 21km gaan. Ruim voldoende om te kijken wat je ervan vindt.
Ik ben zelf 1 van de mensen die de VF4 niet goed vond. Ik heb alle Vaporflies gehad en was er tevreden mee, de VF4 heb ik verkocht wegens te weinig demping. Wie kan er wel een marathon op lopen: snellere hardlopers (dat ben je) en lopers voor wie demping minder belangrijk is. Voor haklanders is hij ongeschikt want echt weinig hieldemping.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:

Maak ik het mezelf te ingewikkeld? 😝
Ja vast, dat doet het gros van de deelnemers aan dit topic namelijk. Verreweg het belangrijkste is: lekker lopen. d:)b

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53

Niku

Alagaesii

Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Ik moet toch een beetje terug komen op mijn mening over de Asics Glideride Max die ik als klompen vond voelen. Staat nu bijna 500 kilometer op en de laatste 200/250 kilometer zijn ze echt tot leven gekomen. Heerlijke schoen!

Ik had de Mizuno Neo Zen al gekocht als opvolger, die staat er nu nog in de kast naast te pronken, te wachten op z'n eerste loopje :+

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Ben wel heel nieuwsgierig naar wat diegene dan loopt? 3x in de week zeg je, maar hoeveel km, welke zones enz?
Ik pak nu even dit bericht voor de reactie, maar dank aan iedereen. Ik ben het helemaal eens dat je eigenlijk een totaalplaatje wilt, wat natuurlijk weer moeilijk is om kort in een thread weer te geven. Ik denk dat ik op basis van de grote lijn hier eerst nog wat langzamer met mijn maat volume ga opbouwen.
We zitten echt zo goed als gelijk, dus tussen de 45 en 50 km per week gespreid over 4, soms 3 trainingen. 80/20 schema opbouw met langzame duurloop op 6:30. Ik heb niet het idee dat hij als we intervallen doen te hard aan het gaan is; hij is dan altijd bewust een seconde of 10 per km langzamer aan het lopen dan ik.
Trainer gelooft heilig in het schema, en ik ben het met jullie eens dat een goed schema misschien voor heel, heel veel mensen werkt, maar je de pech kan hebben dat het net niet voor jou werkt.

Ik hoop gewoon dat het leuk voor hem kan blijven. Het is echt zijn grote uitlaatklep en heeft altijd met veel liefde hardgelopen. Ik ben bang dat zo'n stagnatie zonder duidelijk uitzicht het kan verpesten voor hem.

Jezus saves and takes half damage.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:50
Beetje laat verslag, maar afgelopen zondag deed ik ook mee aan de CPC Loop in Den Haag.
Vanwege de verwachte drukte en de flinke rit hadden mijn vrouw en ik al besloten een hotel te boeken. Zaterdag konden we dus in alle rust mijn startnummer ophalen op ’t Malieveld, wat me veel rust gaf. ’s Middags nog even wat gegeten en gedronken in Den Haag, daarna op tijd naar het hotel voor een hapje, gevolgd door een heerlijk momentje in de wellness en het zwembad.

De volgende ochtend licht ontbeten: wat wit brood met jam en hagelslag, een eitje, croissantje, sap en koffie. Nog een banaantje meegenomen, uitgecheckt en met de trein richting Den Haag. Op station Ypenburg werd het al gezellig druk met lopers, maar het viel mee. Ik zag al een paar in volledige race-outfit met korte broek en wedstrijdschoenen… brrr.

Eenmaal op ’t Malieveld sloot ik aan bij mijn groepje voor wat zenuwpraatjes, foto’s, een banaantje en nog wat drinken. Tegen 11:00 uur (start 11:30) deed ik mijn lange spul uit, trok de Vaporfly 4’s aan en liep richting Wave 1. Tot nu toe prima geregeld; het startvak was al aardig vol, maar het ging redelijk soepel.

Toen het startschot klonk, wilde ik me strikt aan mijn schema van 1:40 houden. Eén van de mannen uit ons groepje wilde ongeveer mijn tempo lopen, dus de eerste kilometers liepen we samen. Al snel merkte ik dat hij iets te hard ging voor mij, vooral met de tegenwind. Ik liet me rustig terugzakken; ik vind het prima om alleen te lopen. Het parcours was verder uitstekend: niet te druk en breed genoeg.
Nergens over het gras in moeten halen ofzo, zoals in Rotterdam bijv.

In de eerste kilometers zag ik een loper over een fiets vallen die scheef langs de kant stond, en een man die bij een zebrapad overstak alsof de hele wedstrijd wel stopte voor hem… Niet ideaal, maar verder ging het lekker. Het weer was mooi, de benen voelden goed, en er was genoeg support langs de kant. Rond 8 en 16 km nam ik een gelletje. Bij de drankposten pakte ik telkens een bekertje water: een paar slokken en de rest over mijn hoofd, wat heerlijk verkoelde.

Ik had al gehoord over ‘het heuveltje richting het Kurhaus’ en wist meteen waar het over ging. Even klimmen, tempo proberen vast te houden, en dat lukte gelukkig nog. Voor de ‘Upfront zone’ zag ik mijn kameraad die ik eerder had laten gaan weer voor me lopen; in de 17e kilometer haalde ik hem in. Het mooie was er bij hem duidelijk af en hij kon niet meer aanhaken.

De laatste kilometers waren zwaar door de tegenwind en wat hoogtemeters. Versnellen lukte niet meer echt, maar richting de finish kon ik nog een beetje aanzetten. Uiteindelijk kwam ik over de streep in 1:40:40 – een PR! Volgens Garmin was het zelfs 1:39:59. Misschien moet ik maar pacer worden ;) . Ik ben in ieder geval tevreden: niet specifiek voor getraind, maar toch mooi vlak gelopen en genoten van de race!

Strava, or.. https://www.strava.com/activities/17730459561

Vanochtend voor werktijd een kleine 7.5km herstelloop gedaan en dat voelde prima. Morgenavond weer aan de bak op de baan.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 09:06
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29

XyS

0.o.O

karsb23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.
Ik had ook al mijn gels mee en 2x500ml softflask gekregen van mijn vriendin. Van tevoren goed op Maps gekeken maar uiteindelijk stond ze alsnog paar honderd meter verderop vanwege drukte. Dus onderschat de reistijd en drukte niet.
Had alle drinkpunten overgeslagen, vond het heel relaxed. Ik loop normaal gesproken ook altijd met een softflask in mijn hand tijdens long runs. Indien je wel naar een waterpunt gaat inderdaad een paar tellen wat rustiger lopen want het heeft geen nut als je half stikt of alsnog al het water kwijt bent.

Vandaag voor het eerst in maanden (?) dat mijn achillespezen helemaal geen pijn doen, zelfs als ik er in knijp/ op druk _/-\o_

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48
InZane schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:05:
[...]
In de eerste kilometers zag ik een loper over een fiets vallen die scheef langs de kant stond, en een man die bij een zebrapad overstak alsof de hele wedstrijd wel stopte voor hem…
[...]
Haha, bij de Amstelveen marathon afgelopen zondag moesten we na een paar kilometer even kort wachten voor de historisch tram die voorbij kwam 8)7 . Je zal er maar maanden voor getraind hebben..."

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:54
XyS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:11:
[...]
Ik had ook al mijn gels mee en 2x500ml softflask gekregen van mijn vriendin. Van tevoren goed op Maps gekeken maar uiteindelijk stond ze alsnog paar honderd meter verderop vanwege drukte. Dus onderschat de reistijd en drukte niet.
Dit heb ik vorig jaar bij Rotterdam ook gedaan, bij 15 en 31 km punt. Je bent dan heel erg aan het zoeken rondom het afgesproken punt. Mijn take-home van vorig jaar was: "Volgende keer geef ik je zo'n oranje fietsvlaggetje die je boven publiek uit kan steken. Dan weet ik waar je staat". (Noot: niet allemaal dat oranje vlaggetje gaan doen, dan kan ik d'r niet meer vinden! :+ )

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:32
Iten laatste dag (17), ochtend

Vanochtend na het ontbijt de laatste spullen ingepakt, zodat ik me op de laatste training kon concentreren. Dinsdag intervaldag, dus we begonnen met joggen naar de baan.

Daar aangekomen deden we eerst wat mobiliteitsoefeningen en daarna wat sprints. Die sprints deed ik niet echt mee, vanwege mijn hamstring.
Vervolgens nog 2000 meter om op te warmen, daarna de intervals. 15 x 400 @ 10K tempo! Ik betwijfelde dat ik 15 x 400 kon doen, laat staan in 10K tempo.

Daarom begon ik voorzichting; eerste interval in 1:47, maar ik kan verkeerd gekeken hebben. Dit ging goed. De volgende in 1:42, dat begon erop te lijken. Zo ging het langzaam aan steeds sneller en heb ik tot mijn tevredenheid ook nog intervallen van 1:33 en 1:34 genoteerd. En de 15 heb ik ook gehaald. Zonder dat gedoe van die hamstring had ik ze allemaal in 1:36 of sneller gelopen.

Daarna terug gejogt naar het kamp, nog net op tijd om wat te eten en drinken te krijgen.

Nu zit ik op het vliegveld van Eldoret te wachten op mijn vlucht. dat duurt no even en geeft me tijd om terug te blikken op de afgelopen twee weken.
Het is geweldig geweest. Wat eerst een krankzinnig idee leek is werkelijkheid geworden. En, net als meerderen uit mijn groep denk ik er alweer aan om opnieuw naar Iten te gaan.

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/21ddZf9eA1b

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54
IetsMetData schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Dit heb ik vorig jaar bij Rotterdam ook gedaan, bij 15 en 31 km punt. Je bent dan heel erg aan het zoeken rondom het afgesproken punt. Mijn take-home van vorig jaar was: "Volgende keer geef ik je zo'n oranje fietsvlaggetje die je boven publiek uit kan steken. Dan weet ik waar je staat". (Noot: niet allemaal dat oranje vlaggetje gaan doen, dan kan ik d'r niet meer vinden! :+ )
Ik zit ook nog te kijken hoe ik het het beste kan doen in Rotterdam. Wil het deze keer met iets meer gels proberen dan de vorige keer (in totaal 7/8), maar die kan ik nooit meenemen in de zijvakken van mijn Fusion broek. Dus ik ga ook een afspraak afspraak maken met familie voor punt om nieuwe gels aan te pakken.. Ze zijn gelukkig met meer, dus ze kunnen het ook nog over een bepaalde afstand verdelen.

Nou ga je rond 19/20 kilometer heen en weer bij Oldegaarde, dus dat lijkt mij het beste punt om af spreken. Mis je elkaar, heb je op de terugweg nog een kans. Ze kunnen met FindmyIPhone precies zien waar ik ben, dus dat moet (hopelijk) goed komen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:03

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw had trouwens een mooie tip tijdens de CPC die ik nog niet wist voor het drinken van water uit de bekertjes.

" Neem een plastic rietje mee en drink daar uit " Kort het rietje desnoods wat in.

Scheelt weer gedoe met een bekertje fijnknijpen en ik ga dit ook eens proberen. Wellicht niet handig voor de snellere lopers maar misschien wel voor anderen :)

Strava

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:22
karsb23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
Ik heb eerder in het topic al een keer beschreven hoe ik het deed en dat werkte goed:
Instellen dat whatsapp niet doorkomt op het horloge maar normale sms wel (maar tegenwoordig kun je ook instellen dat mensen de tracking app kunnen gebruiken) en dan je hulptroepen strikt instrueren hoe een sms getypt moet worden. Bijv. Km30, Links, na brug… en ik heb ze ook en kaartje meegegeven met de km-punten. En sowiewo de tracking app (liefst incl. Route) delen met je volgers.
En van tevoren met ze testen alsook testen hoe je de sms kunt lezen 😬
(Ik had whatsapp uitgezet om overdaad aan berichten te voorkomen van mensen die succes wensen of van appgroepen)

[ Voor 5% gewijzigd door Wyke op 17-03-2026 17:04 ]

• Maupertus
  • Laatst online: 21:02
vhal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:
Mijn vrouw had trouwens een mooie tip tijdens de CPC die ik nog niet wist voor het drinken van water uit de bekertjes.

" Neem een plastic rietje mee en drink daar uit " Kort het rietje desnoods wat in.

Scheelt weer gedoe met een bekertje fijnknijpen en ik ga dit ook eens proberen. Wellicht niet handig voor de snellere lopers maar misschien wel voor anderen :)
Bij de 7 heuvelen hadden ze ism Maurten een bekertje met een drinktuitje. Die waren best heel goed!

Jezus saves and takes half damage.

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-05 12:26
Ik heb een beetje dom gedaan.
Vorig jaar ontzettende progressie gemaakt zonder blessures, door vooral rustig te trainen obv mijn Garmin trainingsprogramma.
Begin dit jaar mocht ik twee maanden gratis de REN app proberen omdat ik de beta test was gestart.
Ik merkte al heel snel dat de trainingen voor mij eigenlijk te zwaar waren, maar dat wilde ik voor mezelf niet toegeven. Dus gewoon stug doorgaan.
7 februari een 10EM voluit gelopen, die niet n het REN schema stond. De daarop volgende trainingen waren veel te heftig: het adaptieve van die app werkte niet zoals je zou verwachten.
En mijn boerenverstand werkte blijkbaar ook niet heel goed, anders had ik die suggesties wel genegeerd.
Gevolg: flinke achillespees blessure, al drie weken vrijwel niet meer gelopen en niet eens gedacht aan starten bij de geplande HM afgelopen zaterdag.
Ik vrees dat dit langer gaat duren dan me lief is :-(

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
M@cer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Ik zit ook nog te kijken hoe ik het het beste kan doen in Rotterdam. Wil het deze keer met iets meer gels proberen dan de vorige keer (in totaal 7/8), maar die kan ik nooit meenemen in de zijvakken van mijn Fusion broek. Dus ik ga ook een afspraak afspraak maken met familie voor punt om nieuwe gels aan te pakken.. Ze zijn gelukkig met meer, dus ze kunnen het ook nog over een bepaalde afstand verdelen.

Nou ga je rond 19/20 kilometer heen en weer bij Oldegaarde, dus dat lijkt mij het beste punt om af spreken. Mis je elkaar, heb je op de terugweg nog een kans. Ze kunnen met FindmyIPhone precies zien waar ik ben, dus dat moet (hopelijk) goed komen.
Ik weet niet welke gels je gebruikt, maar tegenwoordig heb je ook gels met 40gr carbs. Dubbel de 'normale' hoeveelheid :)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:41
Veel positieve reviews gelezen over de Kiprun Tempo, had eigenlijk mijn ogen gericht op de Asics Superblast 3 maar net toch de Kiprun opgepikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_YtTzVlk0wd4lOXfVlA_srv590=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSiF6ZkOqjWbSb3QHsWg2rzu.jpg?f=fotoalbum_large

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:44

L23

schumi1986 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:38:
Veel positieve reviews gelezen over de Kiprun Tempo, had eigenlijk mijn ogen gericht op de Asics Superblast 3 maar net toch de Kiprun opgepikt.

[Afbeelding]
Ook een behoorlijk prijsverschil. Ik ga de Asics Superblast 3 komende vrijdag 8 km testen.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:41
L23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Ook een behoorlijk prijsverschil. Ik ga de Asics Superblast 3 komende vrijdag 8 km testen.
Ben ook nog steeds super benieuwd naar de Asics, maar het scheelt idd 80 euro wat best fors is voor een trainingsschoen. Ben benieuwd hoe ze jou bevallen, wellicht ga ik ze de volgende keer kopen.

• kepler
m0ridin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Mensen die heel toevallig iets dergelijks wel eens hebben geplanned en tips hebben van hoe een route oid te plannen? Op zich werkt dat via garmin connect wel prima denk ik, maar misschien zijn er nog andere handige opties :)
Ik heb het wel een paar keer gedaan, vanaf een station een langere route (geen 100k :P) gepland met Komoot. Dat werkt eigenlijk prima, en tot nu toe niet verkeerd gestuurd. Je kan ook nog zelf sleutelen aan de route, dus aanpassen naar hartelust.

De DMT is gewoon een GPX voor te downloaden, bij mijn staat die al een tijdje in mn horloge :D Hij staat met potlood ingetekend in de agenda voor eind september. Eerst nog een 80k in Zwitserland in juli tot een goed einde brengen.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik heb al geruime tijd bij sommige trainingen een erg hoge hartslag terwijl ik nergens last van heb. Ik kan een volledig gesprek voeren zonder problemen. Vaak zit mijn gemiddelde hartslag rond de 130-140, maar de laatste tijd ook rond de 170.
Is dit de beruchte cadans lock? Ik meet momenteel nog met mijn Garmin, maar heb een hartslagmeter in bestelling.
Mijn cadans is meestal ook ongeveer 170.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtI-rpdspvJClkc_iL1MfsBQopk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyPBRkcTbDx4awUCKBlaXd0y.jpg?f=fotoalbum_large

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
Spasm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:48:
Ik heb al geruime tijd bij sommige trainingen een erg hoge hartslag terwijl ik nergens last van heb. Ik kan een volledig gesprek voeren zonder problemen. Vaak zit mijn gemiddelde hartslag rond de 130-140, maar de laatste tijd ook rond de 170.
Is dit de beruchte cadans lock? Ik meet momenteel nog met mijn Garmin, maar heb een hartslagmeter in bestelling.

[Afbeelding]
Als je het door hebt tijdens het lopen, draai je horloge dan even beetje heen en weer. Dat kan hem resetten/corrigeren.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:14
Spasm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:48:

[Afbeelding]
Toevallig niet wat grieperig? Of extra vermoeid? Dat heeft natuurlijk ook impact.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Spasm
Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:53:
[...]

Toevallig niet wat grieperig? Of extra vermoeid? Dat heeft natuurlijk ook impact.
Nee niet dat ik weet. Ik heb er ook nog even een LSD van 17 km bij gepakt. Hier zie je dat de cadans mijn hartslag zelfs bij het wandelen volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkcGLl3TQvIqSagWgdTM4DzIdUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdaL2VrBs8g533ko75Rty5wj.jpg?f=fotoalbum_large

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Stewie!

Keen must die!

Spasm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:24:
[...]

Nee niet dat ik weet. Ik heb er ook nog even een LSD van 17 km bij gepakt. Hier zie je dat de cadans mijn hartslag zelfs bij het wandelen volgt:

[Afbeelding]
Zit je horlogebandje dan wel strak genoeg?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:58
kepler schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:56:
[...]

Ik heb het wel een paar keer gedaan, vanaf een station een langere route (geen 100k :P) gepland met Komoot. Dat werkt eigenlijk prima, en tot nu toe niet verkeerd gestuurd. Je kan ook nog zelf sleutelen aan de route, dus aanpassen naar hartelust.

De DMT is gewoon een GPX voor te downloaden, bij mijn staat die al een tijdje in mn horloge :D Hij staat met potlood ingetekend in de agenda voor eind september. Eerst nog een 80k in Zwitserland in juli tot een goed einde brengen.
Ook vaker van station naar station (vooral ns-trails) maar dit is een wat langere route en nou ja... Ik ben ook weer liever lui dan moe (wat een beetje tegenstrijdig is met mijn plannen ;) ), als in. Plannen en alles vind ik minder leuk dan doen...

Maar komoot is ook een goede ja, had ik nog niet aan gedacht,. Zal daar ook eens mee stoeien.

En tof van Zwitserland! Welke is dat?

• kepler
m0ridin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:09:
[...]

Ook vaker van station naar station (vooral ns-trails) maar dit is een wat langere route en nou ja... Ik ben ook weer liever lui dan moe (wat een beetje tegenstrijdig is met mijn plannen ;) ), als in. Plannen en alles vind ik minder leuk dan doen...

Maar komoot is ook een goede ja, had ik nog niet aan gedacht,. Zal daar ook eens mee stoeien.

Ik bedoelde dat je Komoot ook als soort van Routeplanner kan gebruiken. Dus van punt A naar B, en dan maakt hij automatisch een route. Die kan je dan vervolgens zelf ook weer beetje aanpassen als je wil.

Het gaat om deze trail:
https://swissalpine.ch/trails/k78/

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 20:19

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:09:
[...]

Komoot is voor mij echt een goudmijntje voor routes die ik wil lopen. Veel routes die erop staan en eigenlijk van alle afstanden kan je wel bestaande GPX files vinden. Enige nadeel is dat de GPX achter een abonnement verstopt zit. Ik heb een keer de world map kunnen unlocken voor €25,- een paar jaar terug waarmee ik ze ook kan downloaden.

Ook bekende point-to-point routes als de DMT zijn er gewoon op te vinden

PS4 PSN: Dazzler2120

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:58
kepler schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Ik bedoelde dat je Komoot ook als soort van Routeplanner kan gebruiken. Dus van punt A naar B, en dan maakt hij automatisch een route. Die kan je dan vervolgens zelf ook weer beetje aanpassen als je wil.

Het gaat om deze trail:
https://swissalpine.ch/trails/k78/
Thanks! Die geeft als ik van A naar B plan idd een route van 110km aan, maar ook een overzicht van hoeveel wandelpad, geasfalteerd, etc... Handig :)

En wauw, die trail ziet er prachtig uit zeg. Loeizwaar, maar prachtig!

(En staat hier meteen op de nominatielijst voor een toekomstige trail, maar dan op zijn vroegst in 2027 ;) )

Al eerder een dergelijke gedaan? Lukt het een beetje ervoor te trainen ook? Vooral qua hoogtemeters is dat toch vaak lastiger in NL, tenzij je in het zuiden woont bijvoorbeeld natuurlijk :)

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

-LS-

Happy as a pig in shit

Weer lekker toevallig allemaal. Nooit problemen met de hartslagband (Polar H10).
Tot ik deze week allemaal posts voorbij zie komen over "cadance-lock".

Gisteren een loopje gedaan. Nog maar een paar minuten onderweg en een hartslag die naar de 165 gaat.
De contacten nog wat vochtiger gemaakt. Hartslag duikt naar 75. Dat is weer veel te laag. Schommelt nog een km tussen 160 en 80 en na 2 km geen problemen meer.

Erg fijn dat ik de reacties al gelezen had en direct wist wat te doen en waardoor het kwam. Anders was ik er vast de hele run mee bezig gebleven.

Dikke duim omhoog voor dit topic! _/-\o_

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
Ok interessante finding. Na een uurtje easy 's avonds laat (21.30 - 22.30) slaap ik nog prima.
Na zo'n uur lopen maar dan incl. 4x1 km op HM tempo is het wat minder }:| HRV dook meteen een eindje naar beneden..

Vanavond staat er weer 15k op de planning. Gelukkig doe ik zittend werk O-)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
-LS- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:48:
Weer lekker toevallig allemaal. Nooit problemen met de hartslagband (Polar H10).

Gisteren een loopje gedaan. Nog maar een paar minuten onderweg en een hartslag die naar de 165 gaat.
De contacten nog wat vochtiger gemaakt. Hartslag duikt naar 75. Dat is weer veel te laag. Schommelt nog een km tussen 160 en 80 en na 2 km geen problemen meer.

Erg fijn dat ik de reacties al gelezen had en direct wist wat te doen en waardoor het kwam. Anders was ik er vast de hele run mee bezig gebleven.

Hmm, ik wist uberhaupt niet dat cadence lock met een hartslagband kon voor komen :') Heb er zelf met de hartslagband nog geen last van gehad.

Sinds een paar weken is mijn hartslag consequent 10 slagen lager dan 'normaal' (lees: vroeger) - voor mijn gevoel is het best plotseling, waardoor ik toch maar weer eens mijn hartslagband uit de kast getrokken heb voor accuratere metingen en wat denk je? Verhip, mijn hartslag is gewoon écht lager dan eerst. Als ik op mijn hartslag en op mijn RPE vertrouw dan is in de laatste 3 maanden mijn rustige tempo ontwikkeld van ca. 6'45"/km naar 6'10"/km! Heb ik nog niet eerder meegemaakt in mijn hardlopen. Mijn race pace ontwikkelde wel altijd, maar m.n. mijn rustige duurloopjes bleven altijd rond die 6'45"/km hangen.

Grootste verschil is, dat ik naar 4x per week lopen ben overgestapt, waarmee ik i.c.m. Runna rustig op aan het bouwen ben richting 40km/week trainingsvolume voor nu. Momenteel zit ik op de 23-25 km qua wekelijks volume.
Plan voor komende jaar is om dus op te bouwen naar die 40km/week en daar eens even tot aan einde zomer vast te houden, om vervolgens langzaam te gaan uitbreiden met wellicht een 5de dag lopen om richting de 50/60km/week te gaan.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
-LS- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:48:

Goed contact met de borst en goed vochtig is wel heel belangrijk voor een borstbandregistratie. Dit ivm geleiding van het elektrische signaal.
Zo niet dan krijg je inderdaad rare registratie. Dus borsthaar en/of verkeerd dragen zijn wel potentiele missers.
Helaas loopt water bij mij ook snel van mijn lichaam af maar ook van de band. Dus heb je een stevige inspanning met zweet nodig om de geleiding goed te krijgen.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54
Voor mensen die nog goedkope gels zoeken, op IBood staan dozen van 24 AMACX Cola gels (tht 05-2026) voor 25 euro + verzendkosten

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 18-03-2026 09:16 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• kepler
m0ridin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Thanks! Die geeft als ik van A naar B plan idd een route van 110km aan, maar ook een overzicht van hoeveel wandelpad, geasfalteerd, etc... Handig :)

En wauw, die trail ziet er prachtig uit zeg. Loeizwaar, maar prachtig!

(En staat hier meteen op de nominatielijst voor een toekomstige trail, maar dan op zijn vroegst in 2027 ;) )

Al eerder een dergelijke gedaan? Lukt het een beetje ervoor te trainen ook? Vooral qua hoogtemeters is dat toch vaak lastiger in NL, tenzij je in het zuiden woont bijvoorbeeld natuurlijk :)
Ja hij ziet er inderdaad loeizwaar uit :') Een gemiddelde helling van 12 procent 8)7

Maar zoals Sifan Hassan ooit zei, als je niet een beetje bang bent voor je dromen, dan droom je niet genoeg :D Of iets dergelijks :P

Ik ben nu vooral de basis aan het leggen op weg naar de Rdam marathon. Langzaam opbouwend naar 60-70km per week. Maar intussen ook core-oefeningen erbij, veel fietsen met kind achterop, trap omhoog met kinderen op de rug, wall balls, hill sprints. Wel nu een beetje tussendoor/erbij.
Na Rdam marathon gaat de focus volledig op trailen en is het de bedoeling dat ik regelmatig naar Outdoor Valley ga. Maar ook nog meer krachttraining erbij proppen.

Nee, een echte ultra in de bergen nog nooit gedaan. Wel regelmatig zelf getraild in de bergen, en vorig jaar een 50k met 2500 hoogtemeters. Maar dat waren vooral veel heuveltjes op en af.

Omhoog geloof ik opzich wel, maar naar beneden is veel moeilijker voor te trainen :D Ach, ik mag er 22u over doen. Uiteindelijk kom ik er wel :P

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:13
Goedemorgen,

Ik heb me voor het eerst ingeschreven voor een hele marathon (Amsterdam) Ik ben iemand die al vele jaren hardloopt variërend tussen de 10 en 25 km. Meestal ligt het rond de 10 a 15 km gezien de rest van werkzaamheden in de week. Gemiddeld ren ik per week 15-20 km. Ik ren met een Garmin Forerunner 165
Mijn gemiddeld pace is zo rond den 5.15.-5.45/km
Overigens zou ik nog wel 3 a 5 kg te gewicht kunnen verliezen met het oog op de lange afstand. Mn BMI is wel minder dan 25

Ik ben op zoek naar een trainingsschema voor de marathon. Ik kan denk dat ik 3 keer per week kan trainen, mogelijk soms een 4e keer. Heb inmiddels Trenara ontdekt, nog niet lid geworden. Maar ik lees ook berichten over een Stryd.

De marathon is in oktober. Wanneer adviseren jullie echt te starten met trainen. En wat zijn jullie ervaringen met Trenara. En is Stryd aan te raden of te veel van het goede voor een eerste marathon?

Ik heb nog nooit gels gebruikt tijdens t rennen. daar zal ik ook mee moeten gaan oefenen. Lees gemiddeld 5-7 gels per marathon?

Dank voor het meedenken alvast

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:00:
Goedemorgen,

Ik heb me voor het eerst ingeschreven voor een hele marathon (Amsterdam) Ik ben iemand die al vele jaren hardloopt variërend tussen de 10 en 25 km. Meestal ligt het rond de 10 a 15 km gezien de rest van werkzaamheden in de week. Gemiddeld ren ik per week 15-20 km. Ik ren met een Garmin Forerunner 165
Overigens zou ik nog wel 3 a 5 kg te gewicht kunnen verliezen met het oog op de lange afstand. Mn BMI is wel minder dan 25

Ik ben op zoek naar een trainingsschema voor de marathon. Ik kan denk dat ik 3 keer per week kan trainen, mogelijk soms een 4e keer. Heb inmiddels Trenara ontdekt, nog niet lid geworden. Maar ik lees ook berichten over een Stryd.

De marathon is in oktober. Wanneer adviseren jullie echt te starten met trainen. En wat zijn jullie ervaringen met Trenara. En is Stryd aan te raden of te veel van het goede voor een eerste marathon?

Ik heb nog nooit gels gebruikt tijdens t rennen. daar zal ik ook mee moeten gaan oefenen. Lees gemiddeld 5-7 gels per marathon?

Ik heb vorig jaar mbv de Garmin run coach naar de marathon getraind. Helaas in de zomer wel een onderbreking van 2 maanden ivm rugblessure(tennis en werk). Dat ging verder prima. Begon ergens halverwege de lente.

• Wyke
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:00:
Goedemorgen,

als je nu 15-20 per week loopt, dan zou ik NU beginnen met trainen... dwz: opbouwen naar minstens 40 per week tegen de tijd dat je aan de "echte" marathontraining begint zo'n 3 maanden voor de wedstrijd.
gels hangen af van wat je doel is. Aangezien het je eerste marathon is neem ik aan dat uitlopen het eerste doel is. Dan is het dus de bedoeling dat je wat rustiger loopt dan je wellicht kunt en heb je dus ook minder energie nodig. Ook verschilt per gel de hoeveelheid energie die erin zit. Ik zelf heb bij mijn laatste marathon iedere 5km vlak voor de drankpost een gel genomen en ook vlak voor de start een energiereep. De gels wisselde ik af tussen 25gr en 40gr koolhydraten en de laatste heb ik niet meer genomen omdat ik die niet echt meer weg zou krijgen. Maar dan kom je dus op 8 a 9 gels.
schema's: In dit topic zijn al genoeg tips te vinden.

• zimmert
Ik zie een eindtijd van 4 uur of minder als doel. Als het goed lukt met trainen mss wel naar wat lagere eindtijd.

Ik hoor ook graag of jullie trenara geschikt vinden al dan niet met een stryd.

Wat is het idee erachter om nu al 40 km per week te lopen?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:39
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:20:
Trenara werkt niet met vermogen (zie https://www.trenara.com/nl/support), dus je zal moeten kiezen
  • Trenana trainingsplan op basis van hartslag
  • Stryd trainingsplan op basis van vermogen
Ter info: het Stryd marathonplan gaat uit van minimaal 4 trainingen per week.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 15:30
Om je lichaam langzaam te laten wennen aan de wekelijkse belasting.

Dat wil dus ook zeggen dat je niet meteen volgende week op die 40km moet zitten, maar als je nu op 15-20km per week zit, om dan over een week of 8 a 10 op 40km te zitten.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• zimmert
Vier x per week zou ik mss wel willen maar ik weet niet of dat reeel is... Dirie lijkt me wel reel met mss af en toe een vierde training.

Kun je de stryd evt puur gebruiken (los van aantal trainingen per week0 om op vermogen te rennen of is de garmin daar met z'n zones goed genoeg voor?

Ik zie overigens op de support pagina van trenara dat ze geen schema aanbieden op basis van hartslag. Waar baseren ze dan wel hun aangeboden schemas op?

[ Voor 21% gewijzigd door zimmert op 18-03-2026 10:48 ]

• Juancho
TheOmen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Trenara werkt niet met vermogen (zie https://www.trenara.com/nl/support), dus je zal moeten kiezen
  • Trenana trainingsplan op basis van hartslag
  • Stryd trainingsplan op basis van vermogen
Ter info: het Stryd marathonplan gaat uit van minimaal 4 trainingen per week.
Trenara werkt juist eigenlijk niet op basis van hartslag. Je kan het aangeven, maar dat is niet hun voorkeur.

Zie voor hun uitleg over vermogen en hartslag: https://www.trenara.com/nl/faq

@zimmert je hebt dan sowieso de betaalde versie nodig maar die is slechts 10 euro p/m. Een alternatief als Runna is volgens mij duurder. Je hebt het alleen wel nodif voor dynamische training en wat andere zaken. Zie de website voor alles pro's en cons.

Verder lijkt mij 3 maand van te voren pas starten erg kort als je ook nog 1 a 2 weken met taperen.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 18-03-2026 10:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:36
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:42:
Vier x per week zou ik mss wel willen maar ik weet niet of dat reeel is... Dirie lijkt me wel reel met mss af en toe een vierde training.

Kun je de stryd evt puur gebruiken (los van aantal trainingen per week0 om op vermogen te rennen of is de garmin daar met z'n zones goed genoeg voor?
Hoeveel succes je hebt bij de marathon draait uiteindelijk om de kilometers die je maakt in een week. Of je nou 60 km verdeeld over 3x lopen of over 4x lopen, de tijd die je traint is net zo lang.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ant Joy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Hoeveel succes je hebt bij de marathon draait uiteindelijk om de kilometers die je maakt in een week. Of je nou 60 km verdeeld over 3x lopen of over 4x lopen, de tijd die je traint is net zo lang.
Maar als je 60km over 3 runs verdeelt, verhoogt dat wel het risico op blessures tijdens je training periode t.o.v. diezelfde afstand over 4 dagen te verdelen. Vandaar dat vaker aanbevolen wordt om vaker per week korter te lopen om dat risico zo laag mogelijk te houden. Het kan natuurlijk wel, maar dat ligt compleet aan de belastbaarheid van de loper.

• Wyke
Ik zie een eindtijd van 4 uur of minder als doel. Als het goed lukt met trainen mss wel naar wat lagere eindtijd.

ik zeg niet NU 40km per week lopen, ik zeg: OPBOUWEN naar DAN (dus 3 maanden voor start marathon training) op 40km per week zitten.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:39
Juancho schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Trenara werkt juist eigenlijk niet op basis van hartslag. Je kan het aangeven, maar dat is niet hun voorkeur.

Zie voor hun uitleg over vermogen en hartslag: https://www.trenara.com/nl/faq
Ah, dank je voor de correctie....ik dacht geen vermogen, dus zal wel hartslag zijn, maar ik had het fout.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Ant Joy
Dazzler2120 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Maar als je 60km over 3 runs verdeelt, verhoogt dat wel het risico op blessures tijdens je training periode t.o.v. diezelfde afstand over 4 dagen te verdelen. Vandaar dat vaker aanbevolen wordt om vaker per week korter te lopen om dat risico zo laag mogelijk te houden. Het kan natuurlijk wel, maar dat ligt compleet aan de belastbaarheid van de loper.
Goede toevoeging!

Dit is ook de reden dat ik aan het trainen ben volgens de NSA om in de zomer een mijn eerste 100k te lopen. Elke dag hardlopen en per week 3x easy, 3x quality en 1x een lange duurloop en dit opbouwen naar een week gemiddelde van boven de 100km. Ben benieuwd hoe ik hier op ga reageren zowel lichamelijk als mentaal.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ant Joy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Goede toevoeging!

Dit is ook de reden dat ik aan het trainen ben volgens de NSA om in de zomer een mijn eerste 100k te lopen. Elke dag hardlopen en per week 3x easy, 3x quality en 1x een lange duurloop en dit opbouwen naar een week gemiddelde van boven de 100km. Ben benieuwd hoe ik hier op ga reageren zowel lichamelijk als mentaal.
Het schijnt wel zo te zijn dat het toch goed is om minstens één echte rustdag per week aan te houden. Maar ik denk dat als je over die week gemiddeldes spreekt dan zijn rustdagen ook relatief, en kan je voor je week gemiddelde natuurlijk ook een recovery run inlassen. En het schijnt voor de echt lange afstanden ook beter te zijn om back to back long runs te doen, om vermoeidheid te 'simuleren' en te voorkomen dat je eigenlijk een 60km ergens moet lopen als 'training'.

Waar zit je nu op qua wekelijkse afstand? Hoe snel ben je dat uit aan het breiden?

• Ant Joy
Dazzler2120 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Het schijnt wel zo te zijn dat het toch goed is om minstens één echte rustdag per week aan te houden. Maar ik denk dat als je over die week gemiddeldes spreekt dan zijn rustdagen ook relatief, en kan je voor je week gemiddelde natuurlijk ook een recovery run inlassen. En het schijnt voor de echt lange afstanden ook beter te zijn om back to back long runs te doen, om vermoeidheid te 'simuleren' en te voorkomen dat je eigenlijk een 60km ergens moet lopen als 'training'.

Waar zit je nu op qua wekelijkse afstand? Hoe snel ben je dat uit aan het breiden?
Heb vorig weekend de sallandtrail van 50k gelopen een weekje rust gepakt en ben pas afgelopen weekend weer begonnen met lopen. De eerste week begin ik met een week van 40 km en bouw elke week zo'n 8% op met om de 4 weken een rustweek waar ik 20% minder loop. Hiervoor heb ik in totaal 20 weken de tijd moet haalbaar zijn denk ik.

Aangezien het voor mij allemaal onbekend terrein is zal ik er zeker rekening mee houden om uiteindelijk toch een rustdag in te plannen. Tot nu toe zijn de easy runs ook echt easy voornamelijk Z1 en laag Z2. Die back to back long runs heb ik vanaf een week of 14 ingepland.

• Juancho
Na die 25km test run van een paar weken terug heb ik toch wat last van mijn knie gekregen. Het is er alleen bij/na een hardloopsessie en dan ook specifieker tempo/interval loopjes. Dan steekt het wat in de rechter knie. Zakt gelukkig wel weg en met bijv. tennis geen last. Ik denk dat de kans groot is dat het gewoon wat overbelasting is op de knie. Hardlopen is en blijft behoorlijk heavy voor je gewrichten. Dus in dat kader goed ik mijn marathon doel/wens een stuk verder op de langere termijn heb doorgeschoven. Mijn lichaam moet overduidelijk meer wennen aan de intensiviteit van zo'n schema dan het aan kan. Met name die langere afstanden hakt er denk ik goed in op de gewrichten. En dat is prima, dan weet je de grens voor nu.

Komende periode staat toch ook meer in het teken van trainen voor de 10EM op 11 april in Zwolle-Zuid. Afstanden zijn minder ver, tempo wel iets hoger. En her en der skip ik een training om mijn knie wat meer rust te geven.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:07

polthemol

Moderator General Chat
Ant Joy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Heb vorig weekend de sallandtrail van 50k gelopen een weekje rust gepakt en ben pas afgelopen weekend weer begonnen met lopen. De eerste week begin ik met een week van 40 km en bouw elke week zo'n 8% op met om de 4 weken een rustweek waar ik 20% minder loop. Hiervoor heb ik in totaal 20 weken de tijd moet haalbaar zijn denk ik.

Aangezien het voor mij allemaal onbekend terrein is zal ik er zeker rekening mee houden om uiteindelijk toch een rustdag in te plannen. Tot nu toe zijn de easy runs ook echt easy voornamelijk Z1 en laag Z2. Die back to back long runs heb ik vanaf een week of 14 ingepland.
ik heb die back2back runs als overrated ervaren. 1 is nog aardig om te doen, maar dat heeft weerslag op het mentale aspect. Het doorgaan met stramme benen is meer mentaal dan fysiek en ga je naar mijn mening niet verbeteren door met stramme benen een 2de dag erbij te prikken.

Het gros van je 100km is gecontroleerd in elkaar storten en mentaal dat een plek weten te geven, dus ik zou easy zijn met de lange back2back runs. Een 50km run schat ik zelfs als leerzamer in, ook daar ga je grenzen ontdekken en voorproefjes krijgen met hoe je jezelf moet verzorgen over die afstanden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• zimmert
Hoe ver van te voren schatten jullie in dat het goed is met de gels te starten (darmen laten wennen) en vanaf welke afstanden?

En hebben jullie voor mij eventueel een (beter) alternatief dan Trenara?

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 15:30
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:
Hoe ver van te voren schatten jullie in dat het goed is met de gels te starten (darmen laten wennen) en vanaf welke afstanden?

Als ik 1,5u of langer ga lopen neem ik gel mee. In de praktijk zijn dit gels tijdens mijn wekelijkse lange duurloop.
Enerzijds voor de energie, anderzijds om je maag/darmstelsel te laten wennen aan gels en te oefenen met het innemen tijdens lopen (losscheuren, leegdrukken, weggooien in prullenbak etc.).

Ik houd zelf ongeveer 60-80 gram koolhydraten per uur aan.
Probeer dit zelf uit en start met 40-60gram per uur en kijk wat je aan kunt.

Stevensloop HM afgelopen weekend (1h50) met 120gram.
3x SIS beta fuel 40gr

[ Voor 6% gewijzigd door Burning_Tyre op 18-03-2026 11:58 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• CyberThijs
  • Laatst online: 22:58
@zimmert 18 oktober is nog ver weg, en nu starten aan een schema met een doel dat zo ver weg is zou ik niet aanraden. Een typisch marathonschema is een week of 12-16.

Ik zou je aanraden om je ook in te schrijven voor een halve marathon eind juni/begin juli en je trainingen momenteel daarop te richten (vb. de halve marathon van de midzomer marathon in Apeldoorn). Zo heb je een concreet doel om naar toe te werken en zo je trainingsvolume al stelselmatig op te bouwen naar een mooi aantal uur/km per week.

Eenmaal je HM achter de rug is kan je dan met een voldoende basis starten aan je echte marathon-training.

Moest je met Trenara aan de slag gaan (tevreden klant hier): De specifieke "ultieme doel" schemas van Trenara zijn 12 weken: start je al eerder aan het schema dan kom je in een soort "onderhouds"-schema terecht waar niet noodzakelijk veel progressie in zit. Algemeen wordt dus aangeraden om eerst als "ultieme doel" je HM in te stellen. Ben je daarmee klaar (en heb je 1 a 2 weken de hersteltrainingen gevolgd) dan pas stel je het "ultieme doel" schema in voor je marathon. Zo heb je 2x een opbouwend schema waarin de belasting geleidelijk omhoog gaat.

Moest je niet met Trenara aan de slag gaan, dan zou ik ook sowieso nu een HM en een marathonschema achtereenvolgens doen om het leuk, gezond en haalbaar te houden.

• Spasm
Stewie! schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Zit je horlogebandje dan wel strak genoeg?
Voor zover ik weet wel. Ik had hem gisteren al een gaatje strakker gezet. Dit voelde eigenlijk niet comfortabel.
Morgen zal ik een proberen hem wat hoger vast te maken, richting elleboog zeg maar. Ik had gelezen dat dat
ook verschil kan maken.

Ik verwacht overigens wel dat het probleem opgelost wordt zodra ik de hartslagband binnen krijg.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:

Je kunt het uitrekenen.
Je hebt per kg lichaamsgewicht 1kcal per kilometer nodig.
Dus 80kg x 42,2km = 3376kcal.
Tijdens een marathon is je hartslag relatief laag, dus laten we zeggen dat je voor 75% op koolhydraten loopt en voor 25% op vet.
Dan heb je dus 75% x 3376 = 2532kcal uit Koolhydraten nodig.
Met goed stapelen vanaf de vrijdag (bij een race op zondag) kan je als man circa 2000kcal opslaan in je lijf.
Blijft er over om bij te eten: 2532 - 2000 = 532kcal. (=133gram)
Kom je dus uit op 133/24gr = 6 gels per marathon.
Loop je harder en dus met een hogere hartslag dan moet je meer gaan eten.

Overigens denk ik dat ik het hier mee red, maar voor de zekerheid vreet ik er ook gewoon 8 op tijdens een marathon + eentje bij de start.

• zimmert
[18 oktober is nog ver weg, en nu starten aan een schema met een doel dat zo ver weg is zou ik niet aanraden. Een typisch marathonschema is een week of 12-16.

Ik zou je aanraden om je ook in te schrijven voor een halve marathon eind juni/begin juli en je trainingen momenteel daarop te richten (vb. de halve marathon van de midzomer marathon in Apeldoorn). Zo heb je een concreet doel om naar toe te werken en zo je trainingsvolume al stelselmatig op te bouwen naar een mooi aantal uur/km per week]

Ik kan zeker een datum prikken om eens een halve marathon te rennen. Ik hoef daar niet perse in een wedstrijd voor te rennen. In mijn omgeving weet ik de route om ongeveer 21 km te rennen heb dat vaker gedaan.

Die HM moet dan dus ongeveer 12 a 13 weken voor 18 oktober liggen als ik t wel heb?

Er is nog een zomervakantie (school). Ik hoop dat 3 keer per week trainen in deweken dan lukt (half juli).

Ik neig nu erg naar Trenara en de Pro versie. is het mogeljjk om bij een 3 daags schema af en toe extra ( een 4e keer) te lopen en ziet de app dat dan om het in het trainingsplan te verwerken?

[ Voor 7% gewijzigd door zimmert op 18-03-2026 12:22 ]

• Juancho
CyberThijs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:05:
@zimmert
Moest je met Trenara aan de slag gaan (tevreden klant hier): De specifieke "ultieme doel" schemas van Trenara zijn 12 weken: start je al eerder aan het schema dan kom je in een soort "onderhouds"-schema terecht waar niet noodzakelijk veel progressie in zit. Algemeen wordt dus aangeraden om eerst als "ultieme doel" je HM in te stellen. Ben je daarmee klaar (en heb je 1 a 2 weken de hersteltrainingen gevolgd) dan pas stel je het "ultieme doel" schema in voor je marathon. Zo heb je 2x een opbouwend schema waarin de belasting geleidelijk omhoog gaat.
Ik stel altijd een tussendoel in als mijn hoofddoel echt maanden later is. Dan train je alsnog progressief toe naar je tussendoel maar word je einddoel zeker niet vergeten. Dat tussendoel kan een wedstrijd zijn, maar dat hoeft Trenara natuurlijk niet te weten. Je kan ook voor jezelf een tussendoel maken als je geen wedstrijd gaat lopen. Bijv. een snelle 10km of easy 10EM/halve marathon die je dan loopt als training.

Maargoed, dit kan volgens mij ook met Garmin zelf en anders ook zeker wel met andere apps. Dus het is niet iets specifieks van Trenara.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 18-03-2026 13:17 ]

• CyberThijs
  • Laatst online: 22:58
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:20:

Die HM moet dan dus ongeveer 12 a 13 weken voor 18 oktober liggen als ik t wel heb?
Als je die HM als een "all out" effort loopt dan reken je best nog een weekje (of 2) recuperen. Trenara zal die recuperatietrainingen ook zelf voorstellen. Als je die HM niet als een wedstrijd loopt kan je dit aansluitend doen.

Persoonlijk zou ik het in een echte wedstrijd proberen lopen. Dat motiveert sowieso wat extra, en je kan je betere vormpijl zo al een eerste keer verzilveren met een PR.
Ik neig nu erg naar Trenara en de Pro versie. is het mogeljjk om bij een 3 daags schema af en toe extra ( een 4e keer) te lopen en ziet de app dat dan om het in het trainingsplan te verwerken?
Trenara is reactief genoeg dat het je extra loopjes detecteert en eventueel de komende trainingen wat aanpast om te voorkomen dat je acute belasting (en blessure-risico) te hoog wordt.

@Juancho ik papegaai hier het advies dat ik zelf heb gelezen in de Trenara community Facebook groep, waar het werd bevestigd door Christophe. Geen idee wat de app een training opbouwt met hoe jij het instelt 🤷‍♂️

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 09:09
zimmert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:20:
[18 oktober is nog ver weg, en nu starten aan een schema met een doel dat zo ver weg is zou ik niet aanraden. Een typisch marathonschema is een week of 12-16.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.. of anders gezegd, zou hier wel wat nuance in willen aanbrengen.
Een marathon loop je niet zomaar, daar moet je een basis voor hebben gecreëerd. En dan pas kun je met een marathonschema aan de slag. Dat marathonschema is specifiek, nadat je hebt opgebouwd. Dus nu al starten aan een schema met een doel zo ver is zou ik júist aanbevelen. Het zou rekening moeten houden met een rustige en langzame opbouw. Het leest nu alsof je op je krent kunt blijven zitten en 16 weken voor de marathon er pas aan kunt beginnen.

Zelf heb ik er 4 maanden uitgelegen. Ik loop twee marathons per jaar (voorjaar, najaar). Ik train van marathon naar marathon eigenlijk, waarbij ik de voorjaarsmarathon als basis neem (niet teveel pushen, gewoon lekker lopen) voor de uiteindelijke najaarsmarathon.. behalve dit jaar helaas, geen voorjaarsmarathon deze keer. Ook al is de marathon over 29 weken pas, ik ben er nu al mee bezig om terug op een acceptabel niveau te komen om voorbereid aan die marathon specifieke training van 12-16 weken te beginnen. Daar gaat dus nog een hele geschiedenis aan vooraf en die kan ik maar alvast in de benen hebben. Beter dat je het niet alleen aan dat schema laat afhangen.

Natuurlijk heb je tussendoor nog wat tussendoelen en wedstrijden, zoals een halve marathon, maar die zijn allemaal onderdeel van de hele weg richting het doel: de marathon.

• Virton
  • Laatst online: 20:54
WizzlerNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Je kunt het uitrekenen.
Je hebt per kg lichaamsgewicht 1kcal per kilometer nodig.
Dus 80kg x 42,2km = 3376kcal.
Tijdens een marathon is je hartslag relatief laag, dus laten we zeggen dat je voor 75% op koolhydraten loopt en voor 25% op vet.
Dan heb je dus 75% x 3376 = 2532kcal uit Koolhydraten nodig.
Met goed stapelen vanaf de vrijdag (bij een race op zondag) kan je als man circa 2000kcal opslaan in je lijf.
Blijft er over om bij te eten: 2532 - 2000 = 532kcal. (=133gram)
Kom je dus uit op 133/24gr = 6 gels per marathon.
Loop je harder en dus met een hogere hartslag dan moet je meer gaan eten.

Overigens denk ik dat ik het hier mee red, maar voor de zekerheid vreet ik er ook gewoon 8 op tijdens een marathon + eentje bij de start.
Bedankt hiervoor. Als ik deze berekening volg, heb ik echt veel teveel gels SIS Beta fuel gepakt tijdens mijn marathon. Zou ook de misselijkheid kunnen verklaren. Volgende keer maar beter sommetje maken vantevoren.

• kepler
polthemol schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:48:
[...]

ik heb die back2back runs als overrated ervaren. 1 is nog aardig om te doen, maar dat heeft weerslag op het mentale aspect. Het doorgaan met stramme benen is meer mentaal dan fysiek en ga je naar mijn mening niet verbeteren door met stramme benen een 2de dag erbij te prikken.

Het gros van je 100km is gecontroleerd in elkaar storten en mentaal dat een plek weten te geven, dus ik zou easy zijn met de lange back2back runs. Een 50km run schat ik zelfs als leerzamer in, ook daar ga je grenzen ontdekken en voorproefjes krijgen met hoe je jezelf moet verzorgen over die afstanden.
Ik zie die back2back eigenlijk meer als een direct gevolg van geen lange duurlopen willen doen :D Dus ik loop nu 4-5 en soms 6x per week, heel af en toe ook 2x per dag. Langste afstand tot nu toe is de CPC, maar meeste trainingen liggen onder de 15k. Maar ik kom op dit moment wel op een werkvolume van 50-60. Ik wil nog hoger, dus zal niet ontkomen aan wat langere duurlopen, maar ben niet van plan boven de 25k uit te komen in 1 training.

In mijn mening heb je die echt lange afstanden qua fysieke training niet nodig. Je moet er relatief langer van herstellen. Wel is het nodig voor mentale training, uitrusting proberen en voeding uitproberen.

Vorig jaar heb ik een basis gelegd en 3x een 50k gelopen. Wat dingen uitproberen, beetje wennen aan echt lang rennen.
Maar nu richting de ultras heb ik geen 50k in de planning staan (ok wel een marathon, maar die loop ik elk jaar :D), kost in mijn ogen teveel tijd om van te herstellen (hoe leuk ze ook zijn :D)

• Hartloper
vhal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:

Dat heb ik ook wel eens geprobeerd. Dik rietje, in twee geknipt en dan die twee helften aan elkaar geplakt. En dat meegenomen om te drinken. Het werkte wel maar bleek toch iets te veel gedoe.

• Juancho
Waarom zo moeilijk doen eigenlijk? Even een bekertje water attent kost je nog geen 2-3 seconden als je even stopt. Dan trek je na je drankje ff een mini sprintje over 10m en je bent er weer.

Er wordt net gedaan alsof je eerst 5min voor de 'bar' moet staan wachten op je beurt, dan wordt er een heerlijk koud glas water voor je getapt, even afrekenen en je bent 10min verder.

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 18-03-2026 20:25 ]

• XyS

XyS

0.o.O

Vandaag halve marathon PR gelopen in 1:25:00 op marathon intensiteit (Z3). Ik begon met lopen en het voelde gelijk super goed, net als vorige week woensdag waar ik voor het eerst weer marathon tempo probeerde te vinden.
Na een paar km met mezelf afgesproken om terug naar Z2 te gaan zodra ik vermoeidheid zou voelen, echter voelde ik me tot het einde prima en heb ik gecontroleerd uit kunnen lopen.

Voel nu m'n rechterhiel wel weer, heb een hele dag mogen genieten. Hopen dat het niet al te erg is. Achja het was het waard, ging echt heel lekker :D

• Hartloper
Zondag is het mijn doel halve marathon van het voorjaar.
Zoals jullie weten train ik vooral heel rustig, met af en toe eens 2x2km op marathontempo (4:15/km).

Daarom leek een eenmalige snelheidsprikkel mij nuttig gisteren.
Eerste 4 km aan 5:25 opwarmen.
Dan een rondje van 4 km hard doorlopen. Eerste km ging in 4:02/km, dat voelde (te) snel. Lichte steek in de linkerzij, toch doorgelopen en het ging over. Ik had het gevoel dat het heel hard ging, maar het was tegenwind. De volgende km met zijwind ging in 3:53/km. De derde km met rugwind ging in 3:51/km. De laatste km was weer deels tegenwind en ik hield licht in: 3:57/km. Toen moest ik wel even mijn verstand gebruiken, want ik was in de flow en het was verleidelijk om er nog 1km aan toe te voegen en een sub-20 5km te lopen op training.
Dat zou helemaal tegen mijn trainingsfilosofie indruisen, waarbij ik (noodgedwongen, wegens overbelastingsrisico) zelden sneller loop dan marathontempo.
Dus het snelheidswerk afgebroken, en rustig 5km cooldown aan 5:30/km gedaan.
Ik had een heel goed gevoel van die training. Vandaag tegen de avond begon ik het te voelen in mijn spieren en ben ik blij dat ik niet verder dan 4km echt hard gelopen heb. Ik moet immers volledig gerecupereerd zijn tegen zondag.
Donderdag nog 10km heel rustig, vrijdag 7km en dan moet ik er zondag wel klaar voor zijn.
Doel is een PR (onder de 1:26:30) en alles met 1:25:xx zou fantastisch zijn.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:07
Juancho schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:24:
Waarom zo moeilijk doen eigenlijk? Even een bekertje water attent kost je nog geen 2-3 seconden als je even stopt. Dan trek je na je drankje ff een mini sprintje over 10m en je bent er weer.

Er wordt net gedaan alsof je eerst 5min voor de 'bar' moet staan wachten op je beurt, dan wordt er een heerlijk koud glas water voor je getapt, even afrekenen en je bent 10min verder.
Nou heb ik nooit een marathon gelopen, maar ik heb persoonlijk best moeite met in mn ritme komen na een (korte) onderbreking.

• Stefangrp
Ik sta inmiddels op hm pr, dag rust, en 34k in 3 dagen.
Benen beginnen nu wel pijn te doen :w

Morgen rust. En dan het weekend weer 8+26 ofzo incl mp blokken.
Die peak fase is een feest.

En ik ga me inschrijven voor een 50k ultra *O*
Mooi 8 weken na de marathon, dat zou goed moeten komen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:44
Vandaag was het weer eens tijd voor een long run. Als ik in mei die HM wil lopen zal ik toch ook in de voorbereiding wat langere loopjes moeten doen dan mijn reguliere 5-10km. Laatste keer was ruim 13km, idee was om daar ongeveer 10% bij te plussen dus was het doel 15km. Voelde me al niet uitgerust toen ik vanochtend wakker werd ondanks zondag een 6km z2 herstelloopje en daarna twee rustdagen met enkel een wandelingetje. Volgens de Apple Watch een slaapscore van 100. En toch vermoeid wakker worden. Grappig die scores. Zeggen echt niet alles. Afijn, dat ik niet op mijn best was merkte ik tijdens het lopen ook al direct. Beetje stijfheid in mijn kuit (bekend probleem) en ook direct een hogere hartslag dan ik zondag tijdens mijn herstelloopje had. Doel was zoveel mogelijk in Z2 te blijven wat naar schatting onder de 150 is. Dat lukte niet helemaal want het ging dus wat moeizamer dan gehoopt maar uiteindelijk wel een gemiddelde van 150 over de hele loop. De benen voelden vrij consistent gedurende de loop. Halverwege heb ik bij een waterpunt een klein beetje water gedronken en door. Toch kreeg ik het na 10km zwaar. Buikkrampen. Opgezet gevoel. Niet zonder risico de loop toch afgemaakt maar dit wil ik in de toekomst natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Zeker omdat ik er de hele avond nog last van heb gehad (diarree). Gevalletje runner’s trots lijkt het dus. Wat zou dit kunnen hebben veroorzaakt?

Online lees ik over teveel drinken van tevoren, teveel vezels of vet te kort van tevoren, koffie vlak voor de loop, maar dat lijkt niet aan de orde. Vooraf wat isostar maar zeker geen klotsende buik o.i.d. en de rest van de dag ook prima gehydrateerd. Dat zal het niet zijn lijkt me. Niks anders dan anders. Lunch was stevig en koolhydraatrijk (pannenkoeken met een schepje eiwitpoeder erdoor) maar rond half 1 op en ik ging pas half 5 de deur uit. Tussendoor nog een licht koekje en een kop koffie gehad maar dat was ook ruim een uur voor vertrek en leverde voorheen ook geen problemen op. Zie ik iets over het hoofd waar ik in het vervolg op kan letten? Kan die lichte vermoeidheid dit hebben veroorzaakt? Iemand ideeën?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:07

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Ik zie die back2back eigenlijk meer als een direct gevolg van geen lange duurlopen willen doen :D Dus ik loop nu 4-5 en soms 6x per week, heel af en toe ook 2x per dag. Langste afstand tot nu toe is de CPC, maar meeste trainingen liggen onder de 15k. Maar ik kom op dit moment wel op een werkvolume van 50-60. Ik wil nog hoger, dus zal niet ontkomen aan wat langere duurlopen, maar ben niet van plan boven de 25k uit te komen in 1 training.

In mijn mening heb je die echt lange afstanden qua fysieke training niet nodig. Je moet er relatief langer van herstellen. Wel is het nodig voor mentale training, uitrusting proberen en voeding uitproberen.

Vorig jaar heb ik een basis gelegd en 3x een 50k gelopen. Wat dingen uitproberen, beetje wennen aan echt lang rennen.
Maar nu richting de ultras heb ik geen 50k in de planning staan (ok wel een marathon, maar die loop ik elk jaar :D), kost in mijn ogen teveel tijd om van te herstellen (hoe leuk ze ook zijn :D)
in een rustige pace wat duurafstanden stapelen doe ik hier ook, meest verre hier is meestal een 16km, maar bij veel van die utlraschema's gaat men 2 maal 25km doen aaneengesloten en daar deel ik je mening dat dat niet perse iets toe voegt, het stapelen niet en de afstand.

Een 50km ergens in de voorbereiding heeft vooral waarde vanwege het kunnen testen van zaken (die broek die lekker zit met je 15km rondje, hoe lekker zit dat ding nog na 50km of heb je dan nare schaafwonden ondertussen en dat vest, kun je wel lekker bij de vakken?) en het mentale aspect.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:54

d_star

Maharadja of the Year :-/

Maar wat is dan de verste afstand die jullie in training doen voor een marathon?
Ik snap dat je niet meteen 42.2km in training doet, maar ik kan me voorstellen dat je toch wel een keer de 30km wil aantikken om in ieder geval dat gevoel ook in de benen te hebben.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Stefangrp
De 'regel' is niet langer dan 3 uur lopen. Als je daarbinnen tot 35k kan doen, zou ik het doen :)

Voor mijn eerste marathon was mijn verste 33,5k op een niet-technische trail

• kepler
d_star schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
Maar wat is dan de verste afstand die jullie in training doen voor een marathon?
Ik snap dat je niet meteen 42.2km in training doet, maar ik kan me voorstellen dat je toch wel een keer de 30km wil aantikken om in ieder geval dat gevoel ook in de benen te hebben.
Mijn verste afstand deze keer is 21, tijdens de CPC. De rest van mijn trainingen liggen ook meestal onder de 16km.
Ik heb ook al meer dan 20 marathons gelopen, dus weet iig hoe het voelt en dat deze trainingen voor mij werken. Sterker nog, ik lijk zelfs in de buurt van mijn PR (van 12 jaar geleden) te komen met deze manier van trainen. Maar goed, dat moet ik nog maar zien tijdens de marathon zelf :')

Voor een eerste marathon zou ik het zeker wel aanraden :)

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 19-03-2026 08:08 ]

• WizzlerNL
Ik loop zondag mijn langste loop richting Rotterdam en dat is 36,5. Daar doe ik ongeveer 2 uur 55 minuten over. Dat is dan de derde week op rij met een dertiger (33 / 31,5 en 36,5).

Voor mijn eerste marathon deed ik er 1, de tweede marathon waren er 3, de derde 2 en nu dus weer 3.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:54

d_star

Maharadja of the Year :-/

Toch nog een andere vraag: ik zag dat veel mensen in dit topic ook lopen op de Saucony Guide 18, ik ben benieuwd wat jullie ervaring is qua slijtage met deze schoen?
Ik heb ze zelf ook aanbevolen gekregen (en nav dat advies gekocht) bij Runners World, en loop er nu sinds november op.

Bij het testen op de parkeerplaats voor Runners World was ik er best wel happy mee, maar na ongeveer 100 km draaide mijn mening volledig: ik vind de schoen te zompig, absorbeert zeer veel maar ik krijg ook niks terug. Dat maakt het lastig om afwisselende trainingen met deze schoen te doen. Maargoed, ik ben geen runfluencer en koop niet elke week nieuwe schoenen, dus ik nam dat voor lief en heb er dedicated long run trainingen mee gedaan.

Van de week viel me echter wat anders op: de schoen lijkt zeer snel te slijten. Ik heb er nu ongeveer 240km op gelopen, en in het midden van de zool zie je al wat flinke slijtage ontstaan.
Daarnaast is de instap of kraag van de schoen ook al een stuk doorgesleten.

Vind ik persoonlijk onacceptabel. Ik heb nog andere schoenen in mijn rotatie, dus het is niet zo alsof deze schoen de bulk van de effort opvangt. Toch vind ik het jammer dat ik na 240 km al deze slijtage moet constateren. Ik had verwacht dat de Saucony Guide 18 een duurzame schoen zou zijn, gezien de prijs en het merk (ook lang op de Tempus gelopen, was een topper vind ik)

Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben, of dat dit misschien een uitzondering is?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Niku

Niku

Alagaesii

d_star schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
Ik loop maximaal drie uur of 35k als langste, dat komt bij mijn huidige trainingen ongeveer op hetzelfde neer. Ik loop zo'n 5/6 30ers in een marathon voorbereiding inclusief tempoblokken, voelt goed voor mij (mits ik er fit genoeg voor ben uiteraard).

• L23

L23

d_star schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:59:
Toch nog een andere vraag: ik zag dat veel mensen in dit topic ook lopen op de Saucony Guide 18, ik ben benieuwd wat jullie ervaring is qua slijtage met deze schoen?
Ik heb ze zelf ook aanbevolen gekregen (en nav dat advies gekocht) bij Runners World, en loop er nu sinds november op.

Bij het testen op de parkeerplaats voor Runners World was ik er best wel happy mee, maar na ongeveer 100 km draaide mijn mening volledig: ik vind de schoen te zompig, absorbeert zeer veel maar ik krijg ook niks terug. Dat maakt het lastig om afwisselende trainingen met deze schoen te doen. Maargoed, ik ben geen runfluencer en koop niet elke week nieuwe schoenen, dus ik nam dat voor lief en heb er dedicated long run trainingen mee gedaan.

Van de week viel me echter wat anders op: de schoen lijkt zeer snel te slijten. Ik heb er nu ongeveer 240km op gelopen, en in het midden van de zool zie je al wat flinke slijtage ontstaan.

Vind ik persoonlijk onacceptabel. Ik heb nog andere schoenen in mijn rotatie, dus het is niet zo alsof deze schoen de bulk van de effort opvangt. Toch vind ik het jammer dat ik na 240 km al deze slijtage moet constateren. Ik had verwacht dat de Saucony Guide 18 een duurzame schoen zou zijn, gezien de prijs en het merk (ook lang op de Tempus gelopen, was een topper vind ik)

Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben, of dat dit misschien een uitzondering is?
Ik heb 1200 km gelopen op de Saucony Guide 17 (exact dezelfde zool) en zit met de Guide 18 bijna op de 1000 km. Ik vind het prima schoenen, maar inderdaad een beetje lomp. Daarom ook niet meer gekozen voor de Guide 19, maar de Azura.

Slijtage van de schoen vind ik acceptabel en geen problemen mee, maar dat zal qua gewicht en loopstijl voor iedereen anders zijn. De Guide 19 heeft wel meer rubber gekregen, slijt daardoor mogelijk minder snel en heeft meer grip verwacht ik, maar door de zachtere zool een nog lompere schoen.

Geen idee wat je aan de slijtage van de kraag van de schoen kan doen. Ik probeer mijn hardloopschoenen altijd zo voorzichtig mogelijk aan en uit te doen. De soort sokken zal ook wel uitmaken denk ik, maar het is ook gewoon pech hebben. Bij de Guide 17 is bij een van de schoenen ook een stukje van de kraag versleten, maar heb er verder geen last van gehad. Zelfde met de Xodus Ultra 4 die ik heb. Bij de Guide 18 geen slijtage aan de kraag.

• Stefangrp
Niku schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Ik loop maximaal drie uur of 35k als langste, dat komt bij mijn huidige trainingen ongeveer op hetzelfde neer. Ik loop zo'n 5/6 30ers in een marathon voorbereiding inclusief tempoblokken, voelt goed voor mij (mits ik er fit genoeg voor ben uiteraard).
en wat is je marathon pace / doel dan? Je loopt er een stuk meer dan @WizzlerNL en die loopt toch stevig door in een marathon.
Uiteraard is het individueel, maar ik vind 2-3 30'ers wat aan de lage kant, en 5/6 dan weer wat veel

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
[...]
Deze schoen is ook getest door RunRepeat.com, https://runrepeat.com/saucony-guide-18.
Daar staat ook dat hij best veel demping heeft, maar weinig responsief is. De zorgen van slijtage van de buitenzool en binnenkant van de hiel worden ook opgemerkt. Van de zool omdat er slechts beperk slijtvast rubber op het (EVA-based) PWRRUN schuim zit.

• L23

L23

My-life schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Deze schoen is ook getest door RunRepeat.com, https://runrepeat.com/saucony-guide-18.
Daar staat ook dat hij best veel demping heeft, maar weinig responsief is. De zorgen van slijtage van de buitenzool en binnenkant van de hiel worden ook opgemerkt. Van de zool omdat er slechts beperk slijtvast rubber op het PWRRUN (EVA + TPU) schuim zit.
Te weinig rubber ben ik het mee eens. Zit bij de voorvoet alleen aan de zijkanten waardoor je bij nat wegdek met een leuk tempo weinig grip hebt. Bij de Guide 19 hebben ze dit verbeterd.

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 19-03-2026 11:42 ]

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:31:
[...]

en wat is je marathon pace / doel dan? Je loopt er een stuk meer dan @WizzlerNL en die loopt toch stevig door in een marathon.
Uiteraard is het individueel, maar ik vind 2-3 30'ers wat aan de lage kant, en 5/6 dan weer wat veel
In mijn schema staat nog een 4e op 2 weken voor de marathon maar ik wil mijn langste op 3 weken lopen. En voor Valencia liep ik er wel 4 zie ik nu, alleen eentje had ik opgedeeld in 9km warming up en een halve marathon wedstrijd op marathon pace er achter aan.

Voor Berlijn wilde ik er 3 maar had ik maag problemen bij de eerste waardoor ik me na 27km op heb laten halen.

Mogelijk dat ik volgende week nog wel een (4e) 30 doe als ik me goed voel, eens kijken hoe dat bevalt.

In de schema's bouwt het op in tijd van 2:20, 2:30, 2:40, 2:50, 2:55 en 3:00. In 2:30 kom ik net over de 30 heen.

• Niku

Niku

Alagaesii

Stefangrp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Maar tussen 2/3 wat je weinig vindt en 5/6 wat je veel vindt, zit alleen maar 4 ;) Dat is voor jou dus de standaard?

Doel is overigens 3:00/3:05, maar dat is wat mij betreft niet echt gekoppeld aan het aantal 30ers dat je loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Niku op 19-03-2026 13:00 ]

• Stefangrp
Zoiets heb ik voor dit blok wel in mijn hoofd ja. Vorige keer liep ik er 3. Nu wil ik een beetje harder dus wil ik er 4 doen

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:16

Ik loop al jaren op Saucony Guide , eerst de ISO en later de genummerde versies. Duurzaam heb ik ze nooit gevonden. Bij de ISO had ik vaak dat de stof aan de zijkant slijtage had (deels ook door mn loop toen) demping was er meestal bij 650-700 wel uit en dan kocht ik nieuwe. Heb nu ook nr 18s en die lopen wel prima voor lange duur maar dat is dan ook wel. Vind mn nieuwe hokas véél fjner lopen (bredere leest) en qua afwerking aan de binnenkant echt wel een nivueau hoger dan saucony(duurzaamheid nog geen oordeel staat net 140km op).

• Niku

Niku

Alagaesii

Nog een hele andere vraag. Ik wil binnenkort weer eens een aanval doen op mijn 10k PR. Die staat nu op 39:09, dat moet in de 38 kunnen. Wat zijn jullie aanraders voor specifieke 10k trainingen?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:03

vhal

ಠ_ಠ

Juancho schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:24:

waar zeg ik dit exact? :+
Het is gewoon een tip, doe er mee wat je wil. Persoonlijk raak ik compleet uit het ritme als ik stop.

Ik heb de guide 18 maar de zool aan de voorkant slijt wel omdat je simpelweg direct op het foam loopt. Dit probleem is opgelost in de 19 waar meer rubber aan de voorkant zit. Maar goed, ik stoor mij er verder niet aan, genoeg andere schoenen in de roulatie :P

[ Voor 59% gewijzigd door vhal op 19-03-2026 13:38 ]

Strava

• XyS

XyS

0.o.O

Ik kan 30+ zeker aanraden, zo vaak als mogelijk. Afgelopen weken doe ik ze in het weekend, rustig opbouwen en voor nu maximaal 2.75 uur lopen.
Eerste keren was ik direct erna gesloopt/moe en had de dag daarna hele zware en soms pijnlijke benen. Na afgelopen weekend voelde ik me de dag erna helemaal fit (en de dag zelf ook).
Het gaat er allemaal om dat je voldoende kan herstellen, n=1 maar vanwege het vele en consistente rennen herstel ik echt veel sneller.
Gisteren en vanochtend last van mijn hiel, maar nu in de middag is het eigenlijk weer over.

Daarnaast voelen trainingen van langer dan 1.5 uur voor mij echt anders aan. Al helemaal richting 2.5 uur+ gaat het steeds meer om doorzettingsvermogen. En dat is iets wat ik ook 'graag' train. Als je al 20 marathons hebt gelopen is dat wellicht anders, maar voor de meeste van ons kunnen lange lopen toch echt veel verschillende voordelen hebben.
Soms gaat het ff niet lekker, bijvoorbeeld spontaan buikpijn. Heb het nu meerdere malen gehad en weet dat ik meestal gewoon door kan lopen. Ook ik heb wel eens echte hoge nood gehad, maar vaak is het gelukkig vals alarm.

Maargoed, twee jaar geleden kon ik dit absoluut niet aan. Je moet het zelf ervaren en aanvoelen, het belangrijkste is dat je km kunt blijven maken en niet totaal gesloopt bent na een training.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Niku schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:07:
Nog een hele andere vraag. Ik wil binnenkort weer eens een aanval doen op mijn 10k PR. Die staat nu op 39:09, dat moet in de 38 kunnen. Wat zijn jullie aanraders voor specifieke 10k trainingen?
Naast veel kilometers maken, intervaltrainingen specifiek op dat 10km tempo. Bijv 5 of 6 sets waarin je 1000 meter loopt met 1 á 2 minuten rust (stilstand/wandelen mag, dat je zoveel mogelijk bent uitgerust).

Verder staan er nog wel paar leuke tussen dit artikel.

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-05 17:09
Ik heb in het verleden heel wat wedstrijden gedaan maar goed drinken bij waterposten tijdens het rennen is mij nooit gelukt. Veel morsen en weinig binnen krijgen of zelfs verslikken en daarna moeten hoesten.

Ook pakte ik een keer per ongeluk sportdrank ipv water. Dat vond mijn maag niet zo fijn.

Tegenwoordig neem in zelf water mee of ik stop even bij de post, bekertje achterover en weer door. Ook drink ik vlak voor de start nog een flesje water leeg. Dit hangt uiteraard af van de afstand die ik loop, intensiteit en de temperatuur.

Tijdens lange trainingen neem ik zelf water mee of ik ren langs een punt waar je kan drinken/bijvullen.

Last FM - Strava

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-05 07:33
Ik heb net de langste training in de marathon-voorbereiding gedaan: 30.6 kilometer in 2 uur 43. 27 kilometer heel rustig (net onder/rond 70% max hartslag, 5.27/km) en daarna nog 3k op marathon-tempo (4.10 /km). Klein beetje afgeweken van het NSM-schema dus, ik wilde toch een keer marathon-tempo ervaren aan het einde van een lange loop. Vijf dagen na 1.23 op de halve was dit wel een goede test en zoals het hoort vraag ik me nu af hoe ik in hemelsnaam 42.2 kilometer sub 3 tempo moet gaan vasthouden 😆

• Stefangrp
Lekker. Trust the process blabla

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:28
Bij Zalando zijn de Asics Novablast 5 in de aanbieding, met een bon van de ING rentenpuntenwinkel ben je maar €87,50 kwijt hiervoor. Zelf ben ik wel tevreden met deze schoenen voor de duurlopen en heb weer een nieuw paar gekocht. Ondertussen al de derde in 1 jaar.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Niku schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:07:
Dit artikel vind ik erg de moeite waard. Niet zozeer om de specifieke trainingen (die er in staan), maar vooral om de denkwijze erachter: https://runningwritings.c...e-based-10k-training.html

Kan helpen om eerst de filosofie van de Italiaanse school (en Davis) te lezen: https://runningwritings.c...ntage-based-training.html

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Slappyjoez
  • Laatst online: 19:48
Maarten2212 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:00:
Bij Zalando zijn de Asics Novablast 5 in de aanbieding, met een bon van de ING rentenpuntenwinkel ben je maar €87,50 kwijt hiervoor. Zelf ben ik wel tevreden met deze schoenen voor de duurlopen en heb weer een nieuw paar gekocht. Ondertussen al de derde in 1 jaar.
Een bon van € 100,- Zalandotegoed kost € 87,50 in de ING rentepuntenwinkel. De goedkoopste Novablast 5 bij Zalando is € 119,95. Waar tover je dat verschil van € 19,95 dan heen?

Zelf ook erg fan van de Novablast. Liep voorheen op antipronatie schoenen aangemeten door een hardloopwinkel, waarbij ik regelmatig heupklachten kreeg. Intussen ren ik ruim een jaar alle runs op de Novablast 5 en heb vrijwel nergens last van. Heerlijke schoen.

[ Voor 18% gewijzigd door Slappyjoez op 20-03-2026 08:56 ]

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• Rhahyrion
  • Laatst online: 15:37
Slappyjoez schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Een bon van € 100,- Zalandotegoed kost € 87,50 in de ING rentepuntenwinkel. De goedkoopste Novablast 5 bij Zalando is € 119,95. Waar tover je dat verschil van € 19,95 dan heen?

Zelf ook erg fan van de Novablast. Liep voorheen op antipronatie schoenen aangemeten door een hardloopwinkel, waarbij ik regelmatig heupklachten kreeg. Intussen ren ik ruim een jaar alle runs op de Novablast 5 en heb vrijwel nergens last van. Heerlijke schoen.
Je krijgt ook nog een 20% kortingsvoucher bij die aanschaf van die cadeaubon voor Zalando Sport.

• Slappyjoez
  • Laatst online: 19:48
Rhahyrion schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Je krijgt ook nog een 20% kortingsvoucher bij die aanschaf van die cadeaubon voor Zalando Sport.
Oh top, helemaal overheen gelezen.
Voorwaarden Zalando Sports 20% kortingsvoucher:
Geldig op het Zalando Sports-assortiment van Zalando.nl (m.u.v. Nnormal, Patagonia, Fjällräven, The North Face Summit, Oakley Meta en Mammut), niet geldig op cadeaubonnen en Lounge by Zalando.
Minimale bestelwaarde € 50.
Eenmalig te gebruiken, niet inwisselbaar voor geld en niet te combineren met andere kortingscodes.
Ook te gebruiken bij betaling met een ING Zalando cadeaubon.
Gratis retourzending.
De Zalando Sports 20% kortingsvoucher is geldig van 1 maart 2026 t/m 30 april 2026.

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• Shinji
  • Laatst online: 22:46
Kwam deze al paar keer op Strava tegen, wel handig concept, je pacing strategy als plak tattoo:

https://pacingsticker.com

• L23

L23

Shinji schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:37:
Kwam deze al paar keer op Strava tegen, wel handig concept, je pacing strategy als plak tattoo:

https://pacingsticker.com
Mogelijk mis ik iets of het is een soort van voorkeur, maar wat is hier handiger aan dan kijken naar je gemiddelde tempo op je smartwatch? Je moet toch al kijken op je smartwatch. Of gebruik je deze sticker in combinatie met de km bordjes en een gewone horloge?
Pagina: 1 ... 436 ... 449 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.