Het probleem is dat je die extra kgs wel tijdens trainingen hebt en die daar juist extra belasting geven.sanniep9 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Het voordeel zit voor duursporters met name in de trainingsopbouw (hogere belasting/sneller herstel). Je stopt enkele weken voor de wedstrijd zodat je geen extra vocht vasthoudt.
Vandaar ook dat ik al zei dat als jij het fijn vindt je het vooral moet doen. Maar ook uit de laatste onderzoeken komt dat het vooral voor de explosiviteit voordelen heeft, maar dat het voor de echte duurtrainingen weinig nut heeft. Als je echter ook regelmatig kracht-training doet, of veel kortere sprintjes is het wel weer voordelig.[...]
Dat we iets niet kunnen meten, betekent natuurlijk niet per definitie dat het niet bestaat. Daarnaast zijn de effecten van supplementen over het algemeen sterk individu afhankelijk: bij de een doet niets en bij de ander is er wel een aantoonbaar effect.
Klopt, maar zoals ik hierboven al aangaf laten ook de huidige onderzoeken zien dat er weinig voordelen in zitten. Wel is de consensus steeds meer dat voor duursporten het ook niet zoveel kwaad kan, maar echt positieve effecten zijn er ook niet.[...]
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van creatine en de laatste jaren ook in relatie tot duursporten.
Klopt, ik heb het ook aangepast, ik benoemde per ongeluk compressiekousen terwijl ik wel degelijk de boots bedoelde.[...]
Zoals @Hartloper al heeft aangegeven had ik het over compression boots en niet over compressiekousen. Maar voor compressiekousen geldt hetzelfde als hierboven. Daarnaast is een placebo-effect ook een effect.
En zoals ik al aangaf, lekker doen wat goed voor je voelt. Ik ben zelf gewoon wat meer van de onderzoeken en heb weinig vertrouwen in dit soort dingen, waardoor bij mij ook een placebo effect niet snel zal optreden omdat ik er vooraf van uit ga dat het toch niets zal doen
[removed]