• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26
sanniep9 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Het voordeel zit voor duursporters met name in de trainingsopbouw (hogere belasting/sneller herstel). Je stopt enkele weken voor de wedstrijd zodat je geen extra vocht vasthoudt.
Het probleem is dat je die extra kgs wel tijdens trainingen hebt en die daar juist extra belasting geven.
[...]

Dat we iets niet kunnen meten, betekent natuurlijk niet per definitie dat het niet bestaat. Daarnaast zijn de effecten van supplementen over het algemeen sterk individu afhankelijk: bij de een doet niets en bij de ander is er wel een aantoonbaar effect.
Vandaar ook dat ik al zei dat als jij het fijn vindt je het vooral moet doen. Maar ook uit de laatste onderzoeken komt dat het vooral voor de explosiviteit voordelen heeft, maar dat het voor de echte duurtrainingen weinig nut heeft. Als je echter ook regelmatig kracht-training doet, of veel kortere sprintjes is het wel weer voordelig.
[...]
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van creatine en de laatste jaren ook in relatie tot duursporten.
Klopt, maar zoals ik hierboven al aangaf laten ook de huidige onderzoeken zien dat er weinig voordelen in zitten. Wel is de consensus steeds meer dat voor duursporten het ook niet zoveel kwaad kan, maar echt positieve effecten zijn er ook niet.
[...]
Zoals @Hartloper al heeft aangegeven had ik het over compression boots en niet over compressiekousen. Maar voor compressiekousen geldt hetzelfde als hierboven. Daarnaast is een placebo-effect ook een effect.
Klopt, ik heb het ook aangepast, ik benoemde per ongeluk compressiekousen terwijl ik wel degelijk de boots bedoelde.

En zoals ik al aangaf, lekker doen wat goed voor je voelt. Ik ben zelf gewoon wat meer van de onderzoeken en heb weinig vertrouwen in dit soort dingen, waardoor bij mij ook een placebo effect niet snel zal optreden omdat ik er vooraf van uit ga dat het toch niets zal doen :+

[removed]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:08
Bedankt voor je ervaring met creatine. Op basis van de ervaring van @sanniep9 ging ik het bijna kopen ;) Nu loop ik de komende maanden meerdere wedstrijdjes dus dan heeft het weinig zin om het te nemen voor een week en dan weer te stoppen.

Voor de compressieboots blijf ik bij mijn argument. Voor massage door een fysio bestaat er ook geen bewijs maar toch doen alle profs het.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26
Hartloper schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:43:
Bedankt voor je ervaring met creatine. Op basis van de ervaring van @sanniep9 ging ik het bijna kopen ;) Nu loop ik de komende maanden meerdere wedstrijdjes dus dan heeft het weinig zin om het te nemen voor een week en dan weer te stoppen.
Als je het gaat proberen moet je het inderdaad wel minstens een aantal maanden achter elkaar doen. Anders heeft het sowieso weinig nut.
Voor de compressieboots blijf ik bij mijn argument. Voor massage door een fysio bestaat er ook geen bewijs maar toch doen alle profs het.
Er is natuurlijk wel bewijs dat het op korte termijn zorgt dat je je beter voelt. Op de langere termijn lijkt het weinig te doen, maar met een beter gevoel een trainingsdag doorkomen kan natuurlijk al voldoende reden zijn om het wel te doen.

[removed]

Pagina: 1 ... 434 435 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.