Krijg ik een reprimande als ik 2 maand na een race nog een report deel?
Prep & race report Montferland halve marathon 18-01-2026
Na mijn eerste halve marathon (de Herfstloop Twente) had ik de smaak te pakken, dus besloten in januari er weer eentje te doen. Mooie test om te kijken wat na 3mnd met meer training structuur en stabielere weekload de vooruitgang kon zijn. In januari 2025 liep ik de Zwolse Bosloop 10km en Midwinter 10EM, maar die events moest ik dit jaar overslaan vanwege sneeuwpret in Oostenrijk. Dankzij tip van @
Gaargod ingeschreven voor het eerste event van Stichting 7Heuvelenloop in Montferland, met start-finish in 's Heerenberg.
Die stabiele volumes en structuur waren in hindsight erg wisselvalig, met een range van 20-53km en vakanties waardoor ik effectief 3 weken niet gelopen heb. Anderhalve week van te voren begon een 'verplichte' taper, want tot de wedstrijddag was het genieten op wintersport. Hardloopschoenen meegenomen, maar die zijn de kofferbak niet uitgekomen.
Mijn eerste HM op 1:44:17 gelopen, dus ik had met PacePro voor deze race een eindtijd van 1u39m uitgestippeld. Dit keer geen negatieve split, omdat ik inmiddels weet dat ik (te) hard ga in eerste helft. Redenatie achter eindtijd was dat Montferland 100% verhard is, betere conditie en de Vaporfly 4 mij zou laten vliegen
Op raceday gelukkig fris wakker, want dit is vaak anders na een lange reisdag terug van vakantie met 3-jarig kind. Ontbijtje om 0830 met havermout+fruit+pindakaas+yoghurt, halve liter sportdrank, twee cappuccino en om 0900 de auto in om te vertrekken. Heerlijk een uur in de mist gereden en in de auto nog halve liter sportdrank + banaan genomen alvorens aan te komen op het industrieterrein om 1000. Dankzij goede organisatie met pendelbus vrij rap in het centrum om rustig startnummer op te halen, warm te lopen en blaas twee keer te legen.
In het startvak in de kou staan wiebelen, want ik had besloten om short/short te lopen en met 3 graden was het nog best fris! Na startschot om 1100 verdween dat gevoel al vrij snel en mocht ik aan de bak op de splinternieuwe Vaporfly 4 (risicootje, want nog niet eerder op gelopen). Grootste deel van de race gaat prachtig door de Achterhoek met 123 hoogtemeters en de 2918 deelnemers maakten een mooie sliert
Met het doorbreken van de zon en de inspanning bleek short/short perfecte keuze. De eerste heuvelachtige 13km's heerlijk en te hard gelopen volgens PacePro (~1min sneller dan doeltempo), maar ik voelde me sterk. Tijdens de klimmetjes het tempo bewust wat laten zakken en bij het afdalen een hogere tempo - daar leken de schoenen net trampolines! Ben er nog niet over uit of die versnelling heuvelaf goed of slecht is, maar mentaal wel lekker om zo bosjes mensen in te halen. Sommige stukken zou ik trouwens in regen liever niet gelopen hebben, want die klinkers worden dan waarschijnlijk spekglad. Tot ~16km liep ik prima op de Vaporfly 4, maar begon daarna in de enkels en rechterknie bij elke stap irritatie te merken. Vanaf dat punt werd het doorbijten en proberen zo dicht mogelijk bij de PacePro split te blijven om de opgebouwde voorsprong niet te verliezen. Mentaal aangehaakt op een andere loper die vergelijkbaar tempo liep, verstand op nul en doorgaan. Weinig meer van de omgeving gezien de laatste vier kilometers. De finale 700m extra aangezet en 100m flinke sprint naar de finish en met een soort van positieve split t.o.v. PacePro tempo een PR gehaald van 1:38:07
https://connect.garmin.com/modern/activity/21585674597
Geleerde lessen:
- Gelletjes niet kauwen maar gewoon doorslikken en wegspoelen (bij laatste drankpost gelletje geprobeerd)
- Voor volgende 21+km race zelf gelletjes meenemen en vooraf daarmee trainen
- Er lijkt meer in het vat te zitten 2e deel race, maar is mentale strijd
- Hartslagzones kloppen niet, volgens Garmin 93min in Zone 5 gelopen

- Vaporfly 4 prima schoenen maar minder stabiel dan Novablast 5
-
volgende schoen netjes inlopen voor een wedstrijd