• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Blik1984 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ik zou sowieso even naar de fysio gaan, want die kan uitvogelen waar het probleem vandaan komt en je specifiek advies geven.

Ik doe de volgende stretch-oefeningen:
- lunge stretch vanuit de heup
- pigeon stretch

Krachtoefeningen doe ik:
- Squats
- crab leg walk (met weerstandband)
- bulgarian split Squat
- clamshells
- liggende beenheffing
- sideplank met been omhoog

De stretch-oefeningen doe ik dagelijks, de krachtoefeningen een beetje om de dag en die wissel ik ook nog wel eens omdat het anders teveel is
Puur ter ondersteuning, maar dit is is precies mijn routine voor deze issues. Met nog eventueel donkey kicks (met band), hip thrusts, en RDL's in de mix.

Jezus saves and takes half damage.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:20
Voor de iliotibiale band heb ik lang geleden eens een arts fysische geneeskunde/revalidatie geraadpleegd. Het advies was toen de staande iliotibiale stretch te doen en tijdelijk wat minder te lopen, daarmee ging het inderdaad over.
Wat rare website maar een duidelijke video hiervan: https://fammestore.be/blo...3/staande-it-band-stretch

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

Stewie!

Keen must die!

Heb vandaag de Halve van Oostvoorne gelopen. Na de marathon van Tokyo van afgelopen weekend, stond deze week in de planning voor herstel en klaarmaken voor de marathon van Rome (over 2 weken). Samen met een groep van 11 vrienden gaan we die lopen. Zal niet voor een PR zijn, wel met veel plezier. De verwachtte eindtijden in de groep lopen nogal uiteen, van 3 tot 6,5 uur.

De Halve van Oostvoorne is een jaarlijks terugkerend loopje en wordt vaak gebruikt in de voorbereiding op Rotterdam. Er kan gekozen worden voor 8km, 10EM, en de halve marathon. Alle 1000 lopers starten samen waardoor de eerste 5 kilometer druk zijn, waarna het snel rustiger wordt.

Vooraf had ik mij voorgenomen deze loop op 5:00 / km te lopen, een tempo waarbij ik snel herstel zodat ik komende week nog een productieve trainingsweek kan houden zonder een lang herstel nodig te hebben. Uiteindelijk ging het super consistent, net wat sneller dan gepland.

1:43:50 en gemiddeld 4:55 /km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMrVb-cKLCBdh171xx9uyMReoNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkjoQHl0bsE3YlWLAAbverFv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2qTbkOfTUkXyLkOEKsARuGYJ24=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aMrynEFzBcJ7PyNiTO3ZnF8s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6owyLHarGxrR5H4cnz80jNz98_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTG7gFc70AKrTv8TiIoMZfir.jpg?f=fotoalbum_tile
Maarten2212 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:53:
Wat is jullie mening van een halve marathon (CPC) een maand voor een marathon (Rotterdam)? Mijn hoofddoel is de marathon (sub 3h) en loop daarvoor circa 70k/week. Maar het voelt ook als een makkelijk PR en goed voor het zelfvertrouwen als ik tijdens de halve marathon goed kan doorlopen (~1:23, Pr is nu 1:29:xx).
Wat is jullie mening erover? Wel redelijk maximaal lopen om ook een idee te krijgen over de capaciteit voor de hele marathon of toch wat voorzichtig lopen?
Met zoveel tijd moet dat makkelijk kunnen.
En met dat weekvolume heb je een aardige basis _/-\o_

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:58
Dit weekend een park run geprobeerd om een beter inzicht te krijgen wat straks mogelijk is voor de HM in Praag volgende maand. De winter is hier in Berlijn aardig koud geweest met enkele weken - 10 in de ochtenden. Hierdoor minder fijn kunnen trainen dan gehoopt.

Het was de eerste keer dat ik een 5km race, dus dat blijft altijd even spannend aangezien dit toch weer anders is dan de langere afstanden. Het parcours was twee rondjes in het lokale park, met in het tweede rondje een extra heuvel erin verwerkt. De heuvel zit op km 3, en in totaal heeft het parcour 52 hoogtemeters.

Het doel was 4:05 min per km aan te houden, en zodoende rond de 20:30 te eindigen. De eerste 500 meter gingen echter te snel, daar ik vertrok op 03:35. Uiteindelijk kunnen vertragen tot 04:05, maar ik bleef elke keer weer terugkomen op 03:50. Uiteindelijk maar gehoopt dat ik dit vol zou kunnen houden, en dat de heuvel mij geen parten zou spelen. Ondanks dat de heuvel stijl was, en de hartslag goed piekte, ben ik er heelhuids door gekomen. Uiteindelijk een tijd van 19:44 neergezet, wat beter was dan ik had verwacht. Dit bied goede hoop dat de HM tijd van 1:33:45 van October weer wat aangescherpt kan worden in Praag.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:20
redwing schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Is het wel slim om al uit te breiden als je nog last van die hielspoor hebt? Want als het weer erger wordt, kost je dat veel meer dan nu die 10km extra/week lopen.
Je hebt natuurlijk gelijk.
Ter mijner verdediging, de last van de blessure is heel wat minder sinds ik aangepaste steunzolen gebruik. Het is nu iets sluimerend dat af en toe de kop opsteekt, niet meer de continu pijnlijke hiel van in het begin waarbij zelfs gewoon rondwandelen pijnlijk was.

22 maart heb ik een halve met poging tot PR, 29 maart loop ik samen met mijn dochter een halve.
Het plan is sowieso tot 29 maart te blijven hardlopen. 22 maart is waar ik al maanden voor train, al is het net iets minder qua training dan ik gehoopt had. En de week nadien voor de eerste keer samen met mijn dochter een halve marathon lopen... Er zou al veel moeten gebeuren om mij daarvan af te houden.

Als het na 29 maart weer slechter zou gaan, dan ga ik terug bij de revalidatiearts. En dan wordt het wellicht shockwave behandeling.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:32
Skyrunner schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:46:
Goedemorgen allen,

Na jaren niet ga ik weer beginnen met hardlopen met eigenlijk als enig doel afvallen.

Met mijn bijna 54jr oud, 180cm en 98kg wil ik toch weer een begin gaan maken na ruim 10jr niet gelopen te hebben.

Groot aandachtspunt daarbij, naast rustig aan beginnen, zijn de heupen. Zelfs 10jr terug had ik hier al snel last van, ook nu nog op de loopband, pijn op de buitenkant bij belasting die al snel een showstopper werd.

Dit weekend begin ik met de 'Couch to 5K' app, benieuwd hoe dat gaat lopen. 17 mei een 5K loop.
Gisteren 1e loop gedaan en het viel niet tegen.

Wel pijn op de heupen na verloop van tijd (zoals verwacht), toch af kunnen maken.

Couch/Watch to 5K app werkt erg fijn. Basic, doet precies wat het doen moet met duidelijke cues voor de wandel en loop.

Morgen 2e ronde.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:24
Iten dag 9, ochtend

Na de positieve uitkomst van mijn testloop van gisteren was ik benieuwd hoe het vandaag zou gaan.
Er stond een rustige loop op het programma van 7 of 10 kilometer. Voor de zekerheid koos ik voor 7 en zei tegen mijn pacer Elias dat ik niet sneller dan 6:00/kilometer wilde lopen.
'prima ' zei hij, 'loop je eigen tempo, ik blijf naast je lopen.'

Zo gezegd, zo gedaan. In het begin voelde ik mijn hamstring wel, maar het was meer dan draaglijk.
Na een tijdje keek ik op mijn horloge wat het tempo was: 5:50 per kilometer. En mijn hamstring voelde stabiel! Sterker nog, na een tijdje werd hij soepeler en liep ik probleemloos een kilometer in 5:37. Dat gaf de burger moed.

Op een gegeven moment kwam de grootste klim van deze loop. Ik had al gemerkt dat heuvelop beter te verteren was voor mijn hamstring dan vlak of heuvelaf. Deze klim was pittig, maar ik kon mijn tempo goed vasthouden.
Het was ook belangrijk om op te letten waar je liep; het zijn onverharde wegen met veel stenen, een ongeluk is zo gebeurd.

Er waren momenten dat ik mijn hamstring helemaal niet voelde en ik moest mijzelf inhouden om niet te versnellen, zo lekker ging het.
Toen we weer terug waren bij het startpunt heb ik mijn pacer Elias bedankt en daarna nog even de tien volgemaakt.
meer hoogtemeters dan in de 7H. 8)

Daarna douchen, ontbijten en rusten voor de volgende training deze ochtend

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/3LIeW2yrm1b

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Skyrunner schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:59:
[...]
Couch/Watch to 5K app werkt erg fijn. Basic, doet precies wat het doen moet met duidelijke cues voor de wandel en loop.
Die app heb ik twee jaar geleden ook gebruikt om het hardlopen weer op te pakken na een te lange periode van inactiviteit. Lekker simpel maar wel doeltreffend. Ze hebben ook een programma van 5K naar 10K.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Stewie! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:00:
Heb vandaag de Halve van Oostvoorne gelopen. Na de marathon van Tokyo van afgelopen weekend, stond deze week in de planning voor herstel en klaarmaken voor de marathon van Rome (over 2 weken). Samen met een groep van 11 vrienden gaan we die lopen. Zal niet voor een PR zijn, wel met veel plezier. De verwachtte eindtijden in de groep lopen nogal uiteen, van 3 tot 6,5 uur.

De Halve van Oostvoorne is een jaarlijks terugkerend loopje en wordt vaak gebruikt in de voorbereiding op Rotterdam. Er kan gekozen worden voor 8km, 10EM, en de halve marathon. Alle 1000 lopers starten samen waardoor de eerste 5 kilometer druk zijn, waarna het snel rustiger wordt.

Vooraf had ik mij voorgenomen deze loop op 5:00 / km te lopen, een tempo waarbij ik snel herstel zodat ik komende week nog een productieve trainingsweek kan houden zonder een lang herstel nodig te hebben. Uiteindelijk ging het super consistent, net wat sneller dan gepland.

1:43:50 en gemiddeld 4:55 /km
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[...]

Met zoveel tijd moet dat makkelijk kunnen.
En met dat weekvolume heb je een aardige basis _/-\o_
Wil je naast de Majors ook de European Classics op je naam @Stewie! :D

Jezus saves and takes half damage.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:58

XyS

0.o.O

Mist alleen nog een andere klassieker: https://www.athensauthenticmarathon.gr/en

Van Marathon naar Athene!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:21
Mooie verhalen en prestaties heer weer!

Zelf niet veel bijzonders te melden, hoewel ik kort geleden postte dat het allemaal niet zo liep hier... Geen gevoel, geen genieten, hard werken, op discipline.

Nou, het lijkt erop dat het weer de goede kant op gaat! Nog steeds niet het 'vanzelf' gevoel, maar het gaat allemaal al een stuk soepeler en voelt ook weer lekkerder.

Afgelopen 3 weken zo rond de 50km per week aangetikt (en de afgelopen 2 weken daar net boven) dus dat volume begint er ook weer op te lijken.

Eerste doel is de halve marathon van Utrecht eind mei, was als doel om niet te veel te willen forceren qua afstand maar als ik het zo voel zou het me niks verbazen als ik voor die tijd nog wel een paar 30+km duurloopjes zal gaan doen (lekker trailen).

Doel is trouwens rond de 1:20 dus ook niet heel vrijblijvend allemaaal zullen we maar zeggen. Denk dat daar tegenaan wel moet gaan lukken als ik het zo doorzet en met wat geluk (nou ja, uiteraard zelf in de hand ook deels ;) ) er onder.

Maar fijnste en belangrijkste is dat het plezier weer terug is, in ieder geval voor een groot deel!

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:57
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Ik draag ze sinds een paar weken ook, puur voor de langere duurlopen. Ik vind het erg lastig om te zeggen of het helpt. Maar wat me wel opvalt is dat op de lange lopen, zoals vandaag met 25km, ik geen enkele pijn in de kuiten heb maar puur knie/bovenbeen/hamstring. Ik weet er weinig vanaf en ook niet of dit juist logisch is, maar viel me op.

Ik zal binnenkort eens een LSD van 15km ofzo zonder lopen kijken hoe dat aanvoelt, ook qua herstel.

Ik heb trouwens zowel de volledige sokken (die je ook nog even kan dragen na je run voor herstel) als de tubes (die je juist puur en alleen tijdens je run aan mort doen).

Omdst het ook nooit wetenschappelijk is bewezen zou ik zeggen, koop een paar van STOX (iets minder strak) of Herzog (iets strakker dan STOX) en test het. Het kan sowieso geen kwaad als ze je niet afknallen. Dus wel even netjes de juiste maat bestellen door je kuit op te meten 😁.
Stox vind ik nog wel wat prijzig. Een sport maatje van mij zei deze te proberen en het zelfde aanvoelen als stox: https://www.r2bstore.nl/products/compressiesokken
Mocht je in een testbui zitten ben ik benieuwd wat jij van deze compressiesokken vindt! :)

Ik deel ook graag mijn bevindingen met je! Ik heb ze vandaag besteld en dit weekend een lange run op de planning staan. :)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Vandaag stond er weer een hele fijne tempoloop + Strides op het programma. Wat minder ver omdat Trenara m'n schema heeft aangepast na verplaatsen doel.

Alsnog 9km +4x Strides, blijft toch een hele fijne training hoor! Eerst wat kilometers lekker en relatief rustig lopen, koppie legen ma een dag werken km daarna nog ff met de Strides de overgebleven frustraties, emoties en energie eruit te sprinten. Heerlijk!

Fysiek geen klachten na de zware 25km van vrijdag, maar ik had eigenlijk de zaterdag erna al niet echt meer last. Verbaasde ik me over!

Overigens voor de Trenara gebruikers, er is sindskort een hele fijne update, ik had dit zelf ook ingeschoten als verbetering. Maar je kan nu per training zelf wat aanpassingen doen zoals minder ver of juist verder, wat langzamer of sneller of omdat je simpelweg minder tijd hebt voor de voorgestelde training. Dit kon voorheen niet waardoor je na invullen RPE niet helemaal on track bleef of je kreeg op je kop als je zelf besloot dat er vandaag minder in zat dan gehoopt. Nu kan je dat ook vooraf aanpassen, eindelijk!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:09

bakvis

Tweakers.Nerd

Blik1984 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ik zou sowieso even naar de fysio gaan, want die kan uitvogelen waar het probleem vandaan komt en je specifiek advies geven.

Ik doe de volgende stretch-oefeningen:
- lunge stretch vanuit de heup
- pigeon stretch

Krachtoefeningen doe ik:
- Squats
- crab leg walk (met weerstandband)
- bulgarian split Squat
- clamshells
- liggende beenheffing
- sideplank met been omhoog

De stretch-oefeningen doe ik dagelijks, de krachtoefeningen een beetje om de dag en die wissel ik ook nog wel eens omdat het anders teveel is
Vergelijkbaar met de oefeningen die ik doe. Ik ben in september naar de fysio geweest en die heeft het geconstateerd.

Ik ga eens erg rustig opbouwen met een start to run 5k schema om te kijken hoe dat gaat met 2x per week de oefeningen

Mijn Specs

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
bakvis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Vergelijkbaar met de oefeningen die ik doe. Ik ben in september naar de fysio geweest en die heeft het geconstateerd.

Ik ga eens erg rustig opbouwen met een start to run 5k schema om te kijken hoe dat gaat met 2x per week de oefeningen
Let ook nog op de volgende dingen, die spelen bij mij in ieder geval ook op. Let op je cadans, lage cadans zorgt voor bij mij ervoor dat de symptomen eerder optreden. Snelheid, zeker niet te hard gaan. Als bij mij tempo sneller dan 5:00 per km speelt het ook sneller op. Dit was eerst 5:30, dus gaat ook langzaamaan beter.

Ik neem aan dat de fysio ook gekeken heeft naar looptechniek, en andere zaken ook al heeft uitgesloten zoals inzakkende heupen en teveel naar binnen toe lopen?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een vrije dag dus de uitgelezen kans om mijn nieuwe vest te testen. Hij is goedgekeurd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2026 20:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 433 434 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.