• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:48
CyberThijs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:03:
Anderen in dit topic liepen bijvoorbeeld met de Nike Zoom Fly 6 naar buiten.
Nah, ik heb ze gewoon online besteld.

En dat heeft 2 redenen: 1. De lokale hardloopzaak hier heeft geen Nike in het assortiment en 2. Ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen. Krijg wel 10% korting omdat ik AV lid ben, maar zelfs dan is het gewoon duur.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56

-LS-

Happy as a pig in shit

Gisteren weer een kleine 1,5 uur gelopen. Heerlijk weer, korte broek en shirtje. En... weer veel zweten. En nu is dat zweten op zich geen probleem. maar wel een nat schurend shirt. Ik kwam weer terug met bloedende tepels.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik heb pleisters geprobeerd, maar door lichaamsbeharing, blijven die niet zitten. Diverse soorten geprobeerd, alleen duct-tape blijft nog over.
Wegscheren is geen optie. Dat is teveel en zal thuis ook niet gewaardeerd worden. Een mooi rechthoekje scheren voor alleen de pleister, werd niet eens serieus genomen :+ .
Een flinke dot vaseline heeft helaas ook niet het gewenste effect.

Ik zit soms serieus te denken om een sport-bh te gaan dragen.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:46
Ik heb niet gezegd dat iedereen al zijn schoenen in een speciaalzaak moet kopen he. Maar omdat @Oliebolleke een danig basis vraag stelde, eentje waarbij je online kan blijven lezen/vergelijken tot je een ons weegt, verwijs ik hem liever door naar een fysieke zaak waar hij het nodige advies kan krijgen en schoenen uitproberen.

Ondertussen heb ik al 300+ km op die Hoka's, terwijl ik verwacht dat ze max zo'n 500km gaan meegaan: daarmee red ik het dus niet tot aan het einde van mijn Marathon-blok. Ik heb daarom online 2 paar extra schoenen gekocht:
- de Nike Zoom Fly 6: nadat er in dit topic een kleine hype ontstond rond de goede Black Friday aanbiedingen: deze vallen me eerlijk gezegd tegen (in vgl met de Hoka's) voor de intervalsessies. Ben ze momenteel nog aan het evalueren voor de tempoduurlopen en als kandidaat voor de marathon mee te lopen. Ook algemeen is de fit rond mijn voeten minder goed. Misschien een (half) maatje te groot gekocht.
- de Li-Ning Feidian 5 Challenger: gisteren mijn eerste intervaltraining in gelopen en direct mijn beste 400m resultaat mee gehaald :+ . De hype op Reddit/YT is duidelijk gegrond. Maar deze voelen qua maatvoering dan weer nipt wat aan de kleine kant: de volgende keer haal ik ze een maatje groter. Vandaar dat ik ook twijfel of ik ze voor lange sessies ga gebruiken: als mijn voeten dan wat beginnen zwellen zou het wel eens te nipt kunnen worden.

• CyberThijs
  • Laatst online: 11:46
@-LS- al overwogen om eens een ander T-shirt te proberen? Ik heb zelf maar in 1 bepaald singlet last van irritatie daar.

Voor dat ene singlet los ik het trouwens op met 3M Micropore tape: die bij mij (onbehaard) prima blijft zitten.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11

Stewie!

Keen must die!

WizzlerNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Wat voor tempo loop je er op? Een stijve schoen met Carbon kan op een te laag tempo wat meer belasting geven in je (boven) rug en dus vast ook wel je nek. Bij mij zit het vaak tussen mijn schouderbladen als ik op Carbon langzamer dan 4:45 ga. Versnel ik naar 4:30 verdwijnt het.
Zit dat niet tussen je oren? Stijve nek door carbon schoenen. En als het zo is, lijkt me dat ook ontzettend afhankelijk van je gewicht, lengte, loophouding.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
WizzlerNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Wat voor tempo loop je er op? Een stijve schoen met Carbon kan op een te laag tempo wat meer belasting geven in je (boven) rug en dus vast ook wel je nek. Bij mij zit het vaak tussen mijn schouderbladen als ik op Carbon langzamer dan 4:45 ga. Versnel ik naar 4:30 verdwijnt het.
Ik liep wel iets harder dan normaal maar omdat ik niet hoog in mijn hz mocht zitten moest ik idd inhouden.
Ik mag morgen een run voluit doen, ik ga dan eens kijken.

Thnx

• Stewie!
  • Registratie: September 2001

Stewie!

Keen must die!

-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:50:
Gisteren weer een kleine 1,5 uur gelopen. Heerlijk weer, korte broek en shirtje. En... weer veel zweten. En nu is dat zweten op zich geen probleem. maar wel een nat schurend shirt. Ik kwam weer terug met bloedende tepels.

Ik heb pleisters geprobeerd, maar door lichaamsbeharing, blijven die niet zitten. Diverse soorten geprobeerd, alleen duct-tape blijft nog over.
Wegscheren is geen optie. Dat is teveel en zal thuis ook niet gewaardeerd worden. Een mooi rechthoekje scheren voor alleen de pleister, werd niet eens serieus genomen :+ .

Nipguard blijft hier altijd goed zitten, verpakkingen van 100 stuks te koop via Amazon o.a. https://www.amazon.com/Ni...Protection/dp/B074TWB3HS/

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

CyberThijs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:05:
@-LS- al overwogen om eens een ander T-shirt te proberen? Ik heb zelf maar in 1 bepaald singlet last van irritatie daar.

Voor dat ene singlet los ik het trouwens op met 3M Micropore tape: die bij mij (onbehaard) prima blijft zitten.
Ik heb 4 verschillende shirt van 3 verschillende merken. En ook met een katoenen t-shirt hetzelfde probleem.
Stewie! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Nipguard blijft hier altijd goed zitten, verpakkingen van 100 stuks te koop via Amazon o.a. https://www.amazon.com/Ni...Protection/dp/B074TWB3HS/
De omschrijving klinkt veelbelovend. Maar eens een setje proberen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:29
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:50:

Ik gebruik hechtpleister en maak daarmee een kruisje. 1 stukje blijft bij mij niet goed zitten maar een x of + wel. Soms helaas zelfs zo goed dat ik mijn huid beschadig als ik de boel er weer afhaal na de run. Zo heb ik nu bij beide tepels een vrij gevoelige rode plek waar een stukje van die hechtpleister zat. Voelt ook niet fijn en gebeurt gelukkig lang niet altijd maar het is nog altijd een stuk beter dan bloedende tepels.

Heb eergister mijn laatste beetje hiervan opgemaakt: https://www.etos.nl/produ...-m-x-25-cm-112139381.html

Heb nu een rolletje van de Kruidvat, geloof de sensitive oid, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Er zijn ook classic varianten met meer kleefkracht. Heb je zoiets al geprobeerd?

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:03
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Ik heb 4 verschillende shirt van 3 verschillende merken. En ook met een katoenen t-shirt hetzelfde probleem.

[...]

De omschrijving klinkt veelbelovend. Maar eens een setje proberen.
En anders een rolletje kinesio-/fysiotape kopen en daar een vierkantje afknippen (of een mooi rondje) en erop plakken. Niet vergeten eraf te halen als je na de wedstrijd een tijdje zonder shirt loopt (been there, done that, tot mijn schaamte liep ik rond met mooie roze tepelstickers 😁)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:22
Ik ga straks na de lunch voor het eerst proberen de 25km aan te tikken. Qua voeding, want daar heb ik 0 ervaring mee behalve wat gelletjes..., volstaat het om bijv een banaan, 2 gelletjes en water met isostar hydrate & performer mee te nemen?

De run duurt totaal 2u42 als ik het overleef 😁

@-LS- gewoon een strak/dun hempje onder je sportshirt? Ik vind sowieso sporten, wat het ook is, met alleen een sport shirt aan niet zo fijn. Met een hempje eronder blijft je shirt grotendeels droog en plakt dan ook niet zo.

Als het wel echt warm is en ik graag wil lopen in een singlet/mouwloos shirt dat lekker luchtig is plak ik van dat blauwe fysio tape over de tepels. Blijft prima zitten en je kan zo'n rol gewoon kopen bij een kruitvat of dergelijke. En anders heeft een fysio het ook altijd wel.

[ Voor 46% gewijzigd door Juancho op 06-03-2026 09:49 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:44:
Ik ga straks na de lunch voor het eerst proberen de 25km aan te tikken. Qua voeding, want daar heb ik 0 ervaring mee behalve wat gelletjes..., volstaat het om bijv een banaan, 2 gelletjes en water met isostar hydrate & performer mee te nemen?

Dat zal per persoon verschillen. Hoe is je etenspatroon de afgelopen dagen geweest? Voldoende voeding om alle voorraden in je spieren aangevuld te hebben?

Mijn 1e 25 km run, dezelfde tijd als jij, liep ik met Dextro Energy tabletjes, elk half uur één en een slokje zelfgemaakte sportdrank. Daar had ik een half litertje van mee. Dit was wel in de winter, dus weinig zweten. Zou met dit weer zelf nog een half litertje water meenemen.

Ik had de dagen hiervoor wel maximaal lopen bulken met eten, dus alle voorraad was helemaal aangevuld.

• Juancho
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Dat zal per persoon verschillen. Hoe is je etenspatroon de afgelopen dagen geweest? Voldoende voeding om alle voorraden in je spieren aangevuld te hebben?

Mijn 1e 25 km run, dezelfde tijd als jij, liep ik met Dextro Energy tabletjes, elk half uur één en een slokje zelfgemaakte sportdrank. Daar had ik een half litertje van mee. Dit was wel in de winter, dus weinig zweten. Zou met dit weer zelf nog een half litertje water meenemen.

Ik had de dagen hiervoor wel maximaal lopen bulken met eten, dus alle voorraad was helemaal aangevuld.
Om eerlijk te zijn heb ik de laatste dagen niet specifiek rekening gehouden met de training van straks. Gewoon normaal eetpatroon dus, net zoals altijd. Dus ook bijv. Niet gek veel anders dan de halve marathon wedstrijd van laatst.

Ik doe m'n hardloop rugzak om met 2 flacons water gemengd met dar Isostar spul, 2 x 500 ml. Zal nog wel iets extra's te eten mee nemen voor de zekerheid

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:53
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:44:

@-LS- gewoon een strak/dun hempje onder je sportshirt? Ik vind sowieso sporten, wat het ook is, met alleen een sport shirt aan niet zo fijn. Met een hempje eronder blijft je shirt grotendeels droog en plakt dan ook niet zo.

Als het wel echt warm is en ik graag wil lopen in een singlet/mouwloos shirt dat lekker luchtig is plak ik van dat blauwe fysio tape over de tepels. Blijft prima zitten en je kan zo'n rol gewoon kopen bij een kruitvat of dergelijke. En anders heeft een fysio het ook altijd wel.
Ik liep dit weekend ook 2,5 uur (30k) direct na een licht ontbijt. 160 koolhydraten aan gels naar binnen geschoven tijdens het lopen.
Je maag moet er wel mee om kunnen gaan :)

• Maupertus
  • Laatst online: 11:01
Roozzz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Hoe hard lopen jouw schoenen zonder jouw hulp? :+
Dit zou wel verklaren waarom ik ze zo vaak kwijt ben. Alhoewel mijn vrouw daar een andere reden voor aanwijst ;)

Jezus saves and takes half damage.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:48
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Verschilt inderdaad per persoon.

Afgelopen weekend liep ik vrij spontaan een halve marathon op 1 gelletje en verder niks. Ik had op zaterdagavond pas besloten om een stuk aan te haken bij een groepje die 30km als marathontraining gingen doen de volgende ochtend.
Nog even snel naar de Appie gerend om 2 Upfront gelletjes te halen, want ik kwam tot de ontdekking dat ik thuis niks meer had.
Had geen ervaring met het merk, maar wist wel dat Appie ze in het assortiment heeft. Achteraf eentje gebruikt en daar verder geen last van gehad. Voor herhaling vatbaar!
In de route zat ook wel een waterpunt rond halverwege ergens, maar eenmaal daar bleek de kraan defect. Nou ja, niks aan te doen.

Mijn ervaring is dat bulken voor een rustige duurloop helemaal niet nodig is. Een mens heeft genoeg reserves. Je valt echt niet ineens om ofzo. Een bord pasta de dag voorafgaand aan een marathon kan geen kwaad, maar ik zou verder geen gekke dingen doen.

• Juancho
Nee dat was ik ook niet van plan. Ik ken m'n gelletjes van Maurten dus dat zit goed. Neem ik er straks 2 mee en evt een banaan en isostar drinken in het hardloop vest. Moet meer dan genoeg zijn. Tis geen snelle training, gaat om de meters in de benen krijgen.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:03
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:49:
Nee dat was ik ook niet van plan. Ik ken m'n gelletjes van Maurten dus dat zit goed. Neem ik er straks 2 mee en evt een banaan en isostar drinken in het hardloop vest. Moet meer dan genoeg zijn. Tis geen snelle training, gaat om de meters in de benen krijgen.
Zoals gezegd verschilt het per persoon, maar zeker omdat het voor jou onbekend territorium is en je toch een rugzak om hebt, zou ik gewoon wat extra meenemen. Een boterham kan ook, niet te zwaar en toch wat te eten als het onverhoopt nodig blijkt.
Zelf eet ik altijd meer dan nodig is voor de loop zelf omdat ik merk dat goed eten tijdens de loop mijn herstel bevordert.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik de laatste dagen niet specifiek rekening gehouden met de training van straks. Gewoon normaal eetpatroon dus, net zoals altijd. Dus ook bijv. Niet gek veel anders dan de halve marathon wedstrijd van laatst.

Ik doe m'n hardloop rugzak om met 2 flacons water gemengd met dar Isostar spul, 2 x 500 ml. Zal nog wel iets extra's te eten mee nemen voor de zekerheid
Tip: doe 1 flacon met sportdrank en 1 flacon met normaal water. Soms is het juist lekker om normaal water te drinken. En zeker als je de sportdrank nog niet heb getest, dan heb je nog normaal water bij je.

• Juancho
kepler schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Tip: doe 1 flacon met sportdrank en 1 flacon met normaal water. Soms is het juist lekker om normaal water te drinken. En zeker als je de sportdrank nog niet heb getest, dan heb je nog normaal water bij je.
Ik had dat vorige week al getest met een 15km LSD. Ook 2 flacons zelfs. En ik vond het zelfs super lekker! Ook geen last van de maag. Maar goede tip!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Ik had dat vorige week al getest met een 15km LSD. Ook 2 flacons zelfs. En ik vond het zelfs super lekker! Ook geen last van de maag. Maar goede tip!
Gelletjes ook al geprobeerd? Want daarbij vind ik het wel lekker om weg te spoelen met water.

• Juancho
kepler schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Gelletjes ook al geprobeerd? Want daarbij vind ik het wel lekker om weg te spoelen met water.
Met die van Maurten loop ik al ruim 2 jaar ;)

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Stewie! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Zit dat niet tussen je oren? Stijve nek door carbon schoenen. En als het zo is, lijkt me dat ook ontzettend afhankelijk van je gewicht, lengte, loophouding.
Nouja ik heb al jaren last van rug problemen in meer of mindere mate, dat helpt al niet mee natuurlijk. Maar net terug van 33km met aan het einde 35 min marathonpace. Daar verdween de spanning in m’n bovenrug.

190, 80kg, mooie loop houding volgens de trainer.
Pagina: 1 ... 432 433 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.