• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
My-life schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:49:
Nu hier Nike Vomero Plus een paar keer genoemd is wil ik er wel op inhaken. Ik zoek schoenen met veel demping voor basis- en herstelsessies voor afstanden tot de HM. Daarbij kwam ik uit op de Hoka Bondi 9. Volgens mij een veilige optie. Een stabiele schoen met veel demping en degelijk gebouwd, zie bijv. https://runrepeat.com/hoka-bondi-9
Later kwam ik ook de Nike Vomero Plus tegen, https://runrepeat.com/nike-vomero-plus. Dit lijkt ook wel een goede optie.

Een groot verschil is volgens mij het materiaal waar de tussenzool van is gemaakt. Bij Bondi 6 is dat 'gewoon' SC-EVA, maar bij Vomero Plus is de vernieuwde ZoomX zool gemaakt van TPE schuim.
De demping van beide schoenen is vergelijkbaar, maar de energieteruggave van de Vomero Plus is groter.

Helaas kan ik geen winkels in de regio vinden die de Vomero Plus hebben staan om te proberen.
Daarnaast lees ik meerdere meldingen, o.a. op https://www.nike.com/nl/t...heren-8V5PhRUR/HV8150-002, over volledig doorgesleten buitenzolen na een paar honderd kilometer. Dat zou voor mij te snel zijn.

Iemand ervaringen met of suggesties?
Bij de Nike link die je geeft zie ik 11x 5 sterren reviews en niemand die daar iets over noemt?

RunRepeat geeft aan dat het ‘gemiddeld’ is. Gezien de zool erg lijkt op de Invincible, verwacht ik niet per se problemen. Buitenzool slijt vaak sneller als je wat zwaarder bent en veel op de hak landt naar wat ik heb gezien bij andere schoenen.

Nike is niet zo goed in buitenzolen, zeg maar het laatste stukje rubber op de schoen dat contact maakt met de grond. Daar zijn Adidas en Saucony beter in. Alsnog scoort Nike met de Vomero Plus gemiddeld, dus verwacht dat ze prima 800~1000km of meer meegaan.

Hoka heb ik geen ervaring mee en ken verder niemand die erop loopt dus kan daar geen input op geven.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:05
Slickk schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:29:
[...]

Bij de Nike link die je geeft zie ik 11x 5 sterren reviews en niemand die daar iets over noemt?

RunRepeat geeft aan dat het ‘gemiddeld’ is. Gezien de zool erg lijkt op de Invincible, verwacht ik niet per se problemen. Buitenzool slijt vaak sneller als je wat zwaarder bent en veel op de hak landt naar wat ik heb gezien bij andere schoenen.

Nike is niet zo goed in buitenzolen, zeg maar het laatste stukje rubber op de schoen dat contact maakt met de grond. Daar zijn Adidas en Saucony beter in. Alsnog scoort Nike met de Vomero Plus gemiddeld, dus verwacht dat ze prima 800~1000km of meer meegaan.

Hoka heb ik geen ervaring mee en ken verder niemand die erop loopt dus kan daar geen input op geven.
Adidas met name de schoenen met Continental-rubber zijn slijtvast.

• Slickk
A-Waxxx schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Adidas met name de schoenen met Continental-rubber zijn slijtvast.
Slijtvast is zeker een belangrijke factor voor een goede buitenzool, maar er zijn meer. Tractie (oftewel, glijd je onderuit in een bocht of niet :+ ) is daar ook één van. Daar vind ik Adidas met hun Continental rubber nog weer beter dan Saucony. Tegelijk loop ik nu vooral snelle loopjes op de Nike Zoom Fly 6 en voelt dat een stuk vertrouwder dan de Saucony Speed waarmee ik wel eens onderuit ben gegaan in een natte bocht.

Dusja, over het algemeen vind ik qua buitenzool Adidas > Saucony > Nike, maar per model wil het nog wel eens verschillen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:26
Vraagje; ik heb nu alleen 'gewone' hardloopschoenen om alle loopjes op te doen (Hoka Mach 6 + Adidas Supernova). Stel dat ik nu echt als ik een keer een wedstrijdje loop of op ga voor een PR een 'snelle' schoen wil is een Nike Zoomx Vaporfly Next% dan iets?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
[...]

Als je een andere kleur dan de eerste of laatste kiest staan er vreemd genoeg 361 reviews. Er zijn ook meldingen over het loslaten van de lusjes voor de veters, maar dat lijkt me een duidelijk geval voor garantie.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:39
[...]

Adidas ja, het Continental rubber wordt over het algemeen als het beste beoordeeld. Saucony.. mwuah. Mijn Saucony Ride 18s hebben als het nat is duidelijk minder grip dan mijn Nike Zoom Fly 6. Volgens mij is het Puma (Pumagrip) dat ook goed scoort op dit gebied maar die heb ik zelf nooit geprobeerd i.v.m. pasvorm.

• Slickk
ArjenIsM3 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]

Adidas ja, het Continental rubber wordt over het algemeen als het beste beoordeeld. Saucony.. mwuah. Mijn Saucony Ride 18s hebben als het nat is duidelijk minder grip dan mijn Nike Zoom Fly 6. Volgens mij is het Puma (Pumagrip) dat ook goed scoort op dit gebied maar die heb ik zelf nooit geprobeerd i.v.m. pasvorm.
Helemaal eens! Qua slijtvastheid vind ik Saucony > Nike, maar qua tractie/glibberigheid vind ik Nike > Saucony. Die kleine 'nopjes' op de Zoom Fly 6 helpen daar zeker mee.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57
Slickk schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:25:
[...]

Helemaal eens! Qua slijtvastheid vind ik Saucony > Nike, maar qua tractie/glibberigheid vind ik Nike > Saucony. Die kleine 'nopjes' op de Zoom Fly 6 helpen daar zeker mee.
Eens! Al vind ik de Zoom Fly 6 ook weleens spannend op een natte baan. Er is hier in de buurt ook zo'n mooie, rode fietssnelweg (Wikipedia: Snelfietsroute F344) met nog relatief nieuw asfalt. Die is ook knap glad als 't nat is! Maar daar hoor ik vaker lopers over klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 10-11-2025 14:32 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
MiKeZZa schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:52:
Vraagje; ik heb nu alleen 'gewone' hardloopschoenen om alle loopjes op te doen (Hoka Mach 6 + Adidas Supernova). Stel dat ik nu echt als ik een keer een wedstrijdje loop of op ga voor een PR een 'snelle' schoen wil is een Nike Zoomx Vaporfly Next% dan iets?
IIRC was er eerst de Vaporfly 4%, dan de Vaporfly Next %, dan de Vaporfly Next %2.
Vanaf de 3 liet Nike het woord Next vallen, die heten gewoon Vaporfly 3 en Vaporfly 4.

(Alleen all4running blijft nog spreken over de Vaporfly Next 3% en de Vaporfly Next %4.)

Ik heb al die versies gehad. De Vaporfly 3 is een goede marathonschoen maar stilaan uitverkocht.

De Vaporfly 4 is een lichte en goede wedstrijdschoen voor alle afstanden tussen 5 km en halve marathon, waar je zeker sneller mee gaat lopen dan met je huidige schoenen.
In tegenstelling tot alle vroegere Vaporflies mist hij de demping om er een echte marathonschoen van te maken.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:27
ArjenIsM3 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]

Pumagrip staat nog een tikje hoger aangeschreven dan het Continental rubber in de meeste reviews. Ik heb Puma Deviate Nitro Elite 3 en Adizero EVO SL, kan niet zeggen dat ik daar veel verschil tussen voel vwb grip in de nattigheid. Vorige week een 5k vol gas (17.52) op de Puma's, rode/natte klinkers en redelijk wat bochten, geen probleem qua grip.

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik heb zojuist nog een aanbieding gekregen om mee te doen aan de marathon Rotterdam, voor woensdag beslissen. Maar er is dus een tweede (?) wave uitnodigingen eruit gedaan.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57
nii3k schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:12:
Ik heb zojuist nog een aanbieding gekregen om mee te doen aan de marathon Rotterdam, voor woensdag beslissen. Maar er is dus een tweede (?) wave uitnodigingen eruit gedaan.
Ja klopt, er zijn lopers die hun startbewijs niet hebben geclaimd, dus vandaar :)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:26
Hartloper schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:14:
[...]

IIRC was er eerst de Vaporfly 4%, dan de Vaporfly Next %, dan de Vaporfly Next %2.
Vanaf de 3 liet Nike het woord Next vallen, die heten gewoon Vaporfly 3 en Vaporfly 4.

(Alleen all4running blijft nog spreken over de Vaporfly Next 3% en de Vaporfly Next %4.)

Ik heb al die versies gehad. De Vaporfly 3 is een goede marathonschoen maar stilaan uitverkocht.

De Vaporfly 4 is een lichte en goede wedstrijdschoen voor alle afstanden tussen 5 km en halve marathon, waar je zeker sneller mee gaat lopen dan met je huidige schoenen.
In tegenstelling tot alle vroegere Vaporflies mist hij de demping om er een echte marathonschoen van te maken.
Nou heb ik (momenteel) geen marathonambities... Dus dat past prima.

Alleen ik zie nu een 'zoomx vaporfly next% 3' en een 'vaporfly next%'. Jij zegt dus eigenlijk dat de 1e niet bestaat (daar moet ik next weg denken) en de 'next%' is wat ouder?

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
Een Next% zonder cijfer bij is inderdaad al enkele jaren geleden.
De laatste nieuwe Vaporfly is de 4, dat zal wel degene zijn waar je naar aan het kijken bent.
Als je nog ergens een Vaporfly 3 zou vinden, ook een heel goede schoen !

[ Voor 18% gewijzigd door Hartloper op 10-11-2025 19:39 ]

Pagina: 1 ... 406 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.