Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:12

Secsytime

Automagisch

PindaUnited schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:45:
[...]

Ik heb tweemaal de Speed 2 gekocht en hier zo’n 750km op gelopen. Heerlijke schoen _/-\o_ was tijden mijn go-to schoen voor zowel een lange duurloop tijdens de marathontraining als voor een interval training. De Speed 3 kon mij niet bekoren, voor mijn gevoel niet meer zo ‘snappy’ maar veel meer een LLD schoen geworden. De 4 heb ik teruggestuurd omdat dit voor mijn gevoel veel meer een allemansvriend was geworden…

hoe is de Speed 5 nu? Of heeft iemand suggesties voor een vergelijkbare schoen? Ik loop ook op de Hoka mach 6 en Magic Speed 4 maarzo fijn als de Endorphin Speed 2 vind ik er nog geen 8)7
De speed 5 heb ik nu 250 km op gelopen en bevallen erg goed. De speed 2 waren de laatste speeds die ik hiervoor heb gehad en daar lijken ze redelijk op. Eigenlijk had ik gehoopt dat de zoom fly 6 goed beviel, maar de fit was echt vreemd. Nike is volgens mij een beetje de weg kwijt. De zoom fly 3 was imo de laatste goede iteratie (wel zwaar).

Het is inderdaad geen carbon gevoel, want het is een plastic/nylon plaat die erin zit? Dat maakt me verder niet zo uit, voor wedstrijden heb ik toch vaporfly & alphafly. Juist fijn om dan een extratje te krijgen die je in training niet hebt.

Edit: ohja en mutant coloway he, die is echt fire

Afbeeldingslocatie: https://s7d4.scene7.com/is/image/WolverineWorldWide/S21007-97_1?$dw-hi-res$

[ Voor 5% gewijzigd door Secsytime op 25-09-2025 08:36 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:36
m-vw schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:57:
Zat gisteravond een training aan te passen op de Connect website en toen viel mij onderstaand vinkje op:
[Afbeelding]

Volgens mij bestond dit nog niet toen ik mijn laatste training heb gemaakt. Misschien ook gelijk de harde conclusie dat ik al meer dan een jaar niet gestructureerd getraind heb.
Dit zit er al heel lang in. Je skipt dan idd die laatste herstel/rust en gaat gelijk over na je Cooling-down.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:45
Megupe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:28:
[...]

Deze optie ben ik sinds enkele maanden van op de hoogte.
Maar, helasa alleen op de website, niet in de app te vinden.
Dit is wel in de app instelbaar (iOS). De functionaliteit is wel afhankelijk van welke Garmin. Mijn eerdere Vivoactive had dit niet, maar sinds mijn Forerunner maak ik hier dankbaar gebruik van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL3rZdb30csnCvsEL1nZaOCmkq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g70d4nYlTlRNuISQ55N1JSij.png?f=fotoalbum_large
Rudedadude schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:00:
[...]

Ik vind de Adidas Evo SL een soort van opvolger. Het bovenwerk is matig, wie bedacht heeft dat de inlegzool knetterglad moet zijn mag van mij net dat stoeprandje meepakken, maar voor de rest loop ik er nagenoeg even snel op als op een hoop carbonschoenen. En ik deel jouw ervaring: mijn speeds 1 liepen (lopen na 1200km nog steeds) heerlijk en versie 3 was al te veel dumber down van de speed en dus ben ik daarna afgehaakt.
En een andere inlegzool in de Evo SL doet dus wonderen. Ook de zool die bij de midvoet aan de buitenkant een beetje uitsteek was in het begin een beetje wennen, maar voel ik nu ook niet meer.

Ik heb er zelfs al over nagedacht om de kustmarathon er volgende week op te lopen.
Ik heb besloten om mijn kustmarathon ook op de EVO's te gaan lopen. Ik vond de grip en stabiliteit na de laatste 35KM duurloop met stukken strand echt nog meer dan prima. Die laatste 7 moeten dan ook zeker nog lukken.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Juancho schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:53:
[...]

Dit zit er al heel lang in. Je skipt dan idd die laatste herstel/rust en gaat gelijk over na je Cooling-down.
op mobiel zit ie er niet in
dat vinkje viel mij ook pas op, toen ik een workout op desktop maakte

• DeCo
  • Laatst online: 09:40
karsb23 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:00:
[...]

Dit is wel in de app instelbaar (iOS). De functionaliteit is wel afhankelijk van welke Garmin. Mijn eerdere Vivoactive had dit niet, maar sinds mijn Forerunner maak ik hier dankbaar gebruik van.

[Afbeelding]

[...]

Ik heb besloten om mijn kustmarathon ook op de EVO's te gaan lopen. Ik vond de grip en stabiliteit na de laatste 35KM duurloop met stukken strand echt nog meer dan prima. Die laatste 7 moeten dan ook zeker nog lukken.
bij mij alleen op desktop (Fenix 6 pro en Android)
het horloge ondersteunt het wel, kwam ik onlangs achter.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

@karsb23 en @DeCo Ik heb een FR245M en bij mij ook enkel zichtbaar op de website. In de app (Android) niet.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:50
karsb23 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Mijn epix ondersteund het ook.
Ik ddenk dat garmin het nog niet aan de android app heeft toegevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
DeCo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:00:
[...]

op mobiel zit ie er niet in
dat vinkje viel mij ook pas op, toen ik een workout op desktop maakte
Bij mij dus wel, ik heb een FR265 en altijd een Android telefoon (nu nog een S23)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8Amgsd6doLA_Becz0oHbqiIJDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnWgeMY1rjQbB2s7rttnuqqr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 25-09-2025 10:16 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:13
Rudedadude schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:00:
[...]

Ik vind de Adidas Evo SL een soort van opvolger.
[...]
Ik heb er zelfs al over nagedacht om de kustmarathon er volgende week op te lopen.
Ha, ik ben niet de enige die deze schoen ook buiten het asfalt gebruikt. Voor de groot boeschoten trail as zaterdag zat ik er ook over te denken om de evo te pakken.

Daar zit volgens mij niets in dat iets stevigers nodig maakt met het huidige weer...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Juancho schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:15:
[...]

Bij mij dus wel, ik heb een FR265 en altijd een Android telefoon (nu nog een S23)...
[Afbeelding]
Wel raar dat dit op de site wel werkt, maar in de app niet.
Eigenlijk een beetje OT voor dit topic, maar wordt dit ook echt benoemd op je horloge zelf?
Bij mij zie ik namelijk niet anders dan voorheen. Gewoon 'Herhaal 2-3 6x'.

Komende training eens kijken wat er gebeurd.

• Megupe
Juancho schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]
welke versie van garmin connect heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Megupe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:33:
[...]

welke versie van garmin connect heb jij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie7mRKHH46TYMuLqpg7jANXskaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqohuWd2p4wQf0uj3V75AP4a.jpg?f=fotoalbum_large

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:14

vhal

ಠ_ಠ

Secsytime schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:35:
[...]

De speed 5 heb ik nu 250 km op gelopen en bevallen erg goed. De speed 2 waren de laatste speeds die ik hiervoor heb gehad en daar lijken ze redelijk op.
....
Het is inderdaad geen carbon gevoel, want het is een plastic/nylon plaat die erin zit? Dat maakt me verder niet zo uit, voor wedstrijden heb ik toch vaporfly & alphafly. Juist fijn om dan een extratje te krijgen die je in training niet hebt.

Edit: ohja en mutant coloway he, die is echt fire

[Afbeelding]
Ik heb zowel de speed 1 als de speed 4 in mijn assortiment. Wel grappig dat ze nu de mutantkleur weer uitbrengen voor versie 5 want die kleur heb ik ook op de speed1 (die weinig kilometers hebben gelopen nl < 60KM, dont ask :P )
Voel mij gelijk weer up-to-date met die kleur. Wel vind ik ze nog steeds vrij onstabiel i.t.t. de speed 4. Misschien dat ik er vanavond weer een rondje op ga lopen want met 5 kilo minder aan het lichaam loopt alles nu opeens makkelijker :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 25-09-2025 14:24 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Net de beide Adidas schoenen ontvangen. Wat mij gelijk opvalt is dat de Adidas Adistar Byd een stuk stabieler en stugger is dan de Adizero Evo Sl. En daarmee bedoel ik iets simpels als even je knieën/enkels naar buiten drukken. De BYD blijft dan een stuk stiller/vaster staan terwijl de EVO flink mee beweegt, een beetje zoals mijn huidige Supernova Rise 2 maar dan biedt de EVO wel meer comfort (met name hak gedeelte). Ik vind dat een heerlijke snelle schoen voor intervals, juist omdat ze lekker mee bewegen maar ik kan me nu wel beter voorstellen waarom de BYD eigenlijk meer geschikt is voor longruns, stabieler tempo waarbij ondersteuning en comfort wat belangrijker zijn. Misschien is dat ook het gevolg van de carbonplaat? Wel deed ik de EVO's aan en ze zaten gelijk fijn/prettig en typisch Adidas zoals ik altijd heb. De BYD had dat gevoel niet, moest echt wennen ofzo, kan het lastig uitleggen maar het voelde een beetje als een ander merk of type schoen (wat het misschien ook gewoon is?).

Ik zeg dus niet dat de 1 nu al beter/fijner is dan de ander want de EVO zit ook heerlijk en ik kan me voorstellen dat dat echt een snelle schoen is. Misschien zit die nu nog wel wat fijner dan de BYD maar die laatste geeft voor mijn gevoel, als ik wat rondloop thuis, wat meer het gevoel van steun/comfort maar ook stugheid. Al heb ik wel het idee dat de BYD ook wat ruimer zit voorin, misschien wel iets te ruim maar beide zijn dezelfde maat. En volgens mij sta ik sowieso wat hoger op de pootjes met de BYD dan de EVO.

Als ik nu, zonder te mogen testen zou moeten kiezen zou ik het nog niet weten. Gelukkig mag ik beide schoenen testen op een LSD dus ik ben erg benieuwd! De Evo kost €150 en de BYD €199

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH9XLl8kFWAWbBAJlRFfH68hWNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0NQ31enHfMmkP2ug3Ql1MQD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRS9PbfqFPoqa1Pt5DB52v6K6m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NevfbPTHUHXHnPFvg4wUEOr8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 25-09-2025 16:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:52

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Sinds eind vorig jaar het lopen weer opgepakt, na al een poosje niet actief geweest te zijn, maar ben inmiddels weer aardig op weg om het hardlopen te omarmen. Wilde graag dit jaar mn eerste marathon lopen onder het mom; "volgend jaar word ik 50, dus als ik nog eens een marathon wil lopen, dan moet ik daar nu wel een keer gehoor aan geven..". Bovendien mag er wel een paar kilo af om nog enigzins gezond te lijken (1,86m bij 112kg hollands welvaren) dus begin dit jaar ingeschreven voor een marathon in de buurt, en vol goede moed begonnen met trainen. januari nog niet zo fanatiek, want slecht weer (alle begin is moeilijk, en alles is een goede reden jezelf niet uit te dagen ^^) maar in februari dan begonnen met een Z2-maand. Dat ging verbazingwekkend goed; niet zozeer het tempo, maar het idee dat je na een loopje niet kapot hoeft te zijn om progressie te ervaren. enfin, na wat blessures door toch zo nu en dan te veel te vragen van de benen eind mei dan een eerste poging tot het lopen van een marathon gedaan. tot 16 km ging dat super, maar daarna kwam al snel de klad erin; hartslag omhoog, tempo naar beneden, en zo liep ik op 20km al bijna in het rood qua hartslag. toen heb ik maar besloten dat een halve misschien ook mooi was, en ben ik uitgestapt. Achteraf natuurlijk spijt dat ik niet doorgelopen ben, maar het koppie was blijkbaar nog niet klaar om pijn te lijden en de 2e helft ook te completeren. Nu wil het toeval dat ik via mn werk een maand geleden een ticket heb kunnen bemachtigen voor de marathon van amsterdam, dus de saga continues. Ik heb de tussenliggende periode wel gewoon doorgelopen aangezien ik mijn focus had verlegd naar de marathon van volgend jaar, maar de plannen zijn dus weer iets naar voren getrokken. 2 weken geleden voor de 2e keer in mn leven over de 30km afgelegd, en dan is het wel handig om aan eten te denken... dat zit nog niet echt in mn systeem. 2 uur sporten op een lege maag/zonder voeding kan ik wel, maar daarna... Zo ook de laatste run dus. na 20km gaat het kaarsje wel uit zeg maar. heb nu maar wat gelletjes gehaald voor mn volgende duurloop, maar heb daar nog geen ervaring mee. wordt een interessante ervaring dus :) Doel is om de eindstreep te halen, en gezien de gebrekkige voorbereiding wordt dat nog een hele uitdaging (vorige maand 3 weken niet kunnen lopen door aanhoudende rugpijn a.g.v. een oude blessure) normaal heb ik hier alleen last van tijdens/na het tenissen, maar nu kon ik er ook met het lopen niet omheen.. komende weken ga ik rustig afbouwen richting de 19e; dit weekend nog een duurloop van 24km in de planning, en mss volgende week nog eentje van 20, maar daarna rustig aan om goed uitgerust aan de start te verschijnen.

Uiteindelijke doel blijft om ooit nog eens een marathon binnen de 4 uur af te raffelen, maar of dit nog in dít leven gaat gebeuren.. wie weet, eerst maar eens eentje uitlopen, dan verder kijken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdLWQEDYT0T1n4DobDcOGs3KlcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJLfbm3jqY9MBsuiRnpBFaUY.png?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:26
Binnen een jaar op die leeftijd naar een marathon toe trainen is naar mijn idee vragen om blessures en ellende.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:36
Duclaasie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:34:
Binnen een jaar op die leeftijd naar een marathon toe trainen is naar mijn idee vragen om blessures en ellende.
Leeftijd misschien nog niet eens zo, maar wel de weinige kilometers en de 'gebrekkige voorbereiding' zoals hijzelf al zegt.

Persoonlijk snap ik de benadering 'een marathon overleven' niet; je traint toch voor een marathon zodat je wéét dat je 'm uit kunt lopen (en hoe, welke tijd en of het uiteindelijk die dag echt gaat lukken dat kun je van tevoren nooit weten).

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Gemiddeld nog geen 20 kilometer per week sinds 1 januari 🤐.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Heb dezelfde versie, maar de functie zie ik niet.

Maar zoals beloofd de proef op de som genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEk6HpZEL44lWVUrR4Kj_EfGLKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHO5FNE8OwCqMrkOPuB4yiCN.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ondanks dat de functie enkel op de website in te stellen is en ik in de app en op mijn horloge niks speciaals zie werkt het wel.

Na de laatste snelle 800m volgt direct de cooldown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:24

XyS

0.o.O

@kwakke01 heb je ook iets van een schema? Een marathon doe je niet zo even, zelfs een lange duurloop moet je goed voorbereiden (zoals je zelf al merkt).

Een marathon hoeft niet te gaan zoals in de film :+ IMDb: De Marathon (2012)

Vandaag naar buiten gegaan voor een medium long run, 24km. Afgelopen dagen toch erg strakke spieren van de dam tot dam. Hartslag bleef lekker laag, tempo opgevoerd naar 4:35, ging heel makkelijk. Op 13km even stoppen voor water en toen dacht ik.. hm dit voelt niet goed. Bij elke stap voelde ik mijn achillespees trekken (dit keer links, en wel echt de pees zelf). Rustig naar huis gehobbeld en nu even koelen. Het is de pees dus hier kan ik de kuit wel strekken.
Morgen toch maar even de fysio bellen. Komt niet vaak voor dat ik een training in moet korten.

Denk en hoop dat het wel meevalt, het lag echt aan het tempo icm niet hersteld zijn van de race.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:21
Ik heb me toch maar ingeschreven voor Rotterdam. Heel misschien dat ik voor een nieuw PR ga, eerst maar eens kijken hoe ik de winter door kom.

Op dit moment loop ik al een halve week te kwakkelen met een virusje oid, niet ziek maar zeer zeker niet fit. Weinig zin/fitheid om te trainen daardoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

Duclaasie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:34:
Een marathon voelt sowieso als 'ellende' op dit moment :X maar goed; je moet jezelf doelen stellen hé. het is niet zo dat ik nooit gelopen heb; alleen is de aanvliegtijd voor deze marathon wel kort idd. Dat is misschien het relatieve voordeel van er nog nooit 1 gelopen hebben; onwetendheid. een halve lopen is mijn referentie; die loop ik op dit moment makkelijk binnen de 2 1/2 uur. de limiet bij de Amsterdam Marathon is 6 uur, dus dat zou toch moeten kunnen; ook met een gebrekkige voorbereiding. Blessures heb ik inmiddels aardig onder controle (zolang ik het bij het lopen houdt; bij tennis komen onherroepelijk de rug/nekklachten terug waar ik ook bij het hardlopen last van heb; dat doe ik dus even niet). alleen het aanvullen van energie heb ik geen weet van; ga van het weekend een 24 lopen, waarbij ik verwacht dat ik vanaf de 15 km moét gaan eten om voldoende energie te hebben. Neem dus 2 gelletjes mee; 1 op 15 km en 1 op 20. mss een extra bidon want 2x300ml water is wel erg weinig is gebleken.
XyS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:47:
@kwakke01 heb je ook iets van een schema? Een marathon doe je niet zo even, zelfs een lange duurloop moet je goed voorbereiden (zoals je zelf al merkt).
js, heb een schema gemaakt wat uitging van 16 weken & ~40km/wek; daarin heb ik echter al aardig moeten strepen. op zich in september wel aardig wat km kunnen maken, wat hopelijk toch een beetje een basis legt.

[ Voor 16% gewijzigd door kwakke01 op 25-09-2025 21:13 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:23
Eettip als je in korte tijd wil weten wat werkt (en vooral wat niet werkt): Ook bij je kortere loopjes iets eten. Als het slecht valt wil je er tijdens een 10Km loopje achter komen ipv na 5km in je marathon. Lang niet iedereen gaat goed op elk gelletje/sportdrankje.

WoT stats

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@kwakke01 MENING: Als je 6 uur loopt over een marathon dan moet je lekker de vierdaagse gaan lopen.

En je moet niet vanaf 15km gaan 'eten', dan ben je te laat. Je fueling plan begint al voor km 0.

[ Voor 32% gewijzigd door m-vw op 25-09-2025 21:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duclaasie
kwakke01 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:09:
[...]

Een marathon voelt sowieso als 'ellende' op dit moment :X maar goed; je moet jezelf doelen stellen hé. het is niet zo dat ik nooit gelopen heb; alleen is de aanvliegtijd voor deze marathon wel kort idd. Dat is misschien het relatieve voordeel van er nog nooit 1 gelopen hebben; onwetendheid. een halve lopen is mijn referentie; die loop ik op dit moment makkelijk binnen de 2 1/2 uur. de limiet bij de Amsterdam Marathon is 6 uur, dus dat zou toch moeten kunnen; ook met een gebrekkige voorbereiding. Blessures heb ik inmiddels aardig onder controle (zolang ik het bij het lopen houdt; bij tennis komen onherroepelijk de rug/nekklachten terug waar ik ook bij het hardlopen last van heb; dat doe ik dus even niet). alleen het aanvullen van energie heb ik geen weet van; ga van het weekend een 24 lopen, waarbij ik verwacht dat ik vanaf de 15 km moét gaan eten om voldoende energie te hebben. Neem dus 2 gelletjes mee; 1 op 15 km en 1 op 20. mss een extra bidon want 2x300ml water is wel erg weinig is gebleken.

[...]

js, heb een schema gemaakt wat uitging van 16 weken & ~40km/wek; daarin heb ik echter al aardig moeten strepen. op zich in september wel aardig wat km kunnen maken, wat hopelijk toch een beetje een basis legt.
Het is denk ik de kunst om realistische doelen te stellen. Als je alleen “een keer” een marathon wil lopen kom je hier misschien met een beetje geluk nog mee weg ook, maar op lange termijn is dit gewoon echt niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

ElPaco schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:14:
Eettip als je in korte tijd wil weten wat werkt (en vooral wat niet werkt): Ook bij je kortere loopjes iets eten. Als het slecht valt wil je er tijdens een 10Km loopje achter komen ipv na 5km in je marathon. Lang niet iedereen gaat goed op elk gelletje/sportdrankje.
hmm, da's niet zon heel gekke gedachte; ga ik de komende weken meenemen in mn loopjes
m-vw schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:16:
@kwakke01 MENING: Als je 6 uur loopt over een marathon dan moet je lekker de vierdaagse gaan lopen.

En je moet niet vanaf 15km gaan 'eten', dan ben je te laat. Je fueling plan begint al voor km 0.
snap ik helemaal, en ik ben de laatste die niet zal beweren dat het als een dwaas plan klinkt.
dat gezegd hebbende: maar ik moet ergens beginnen. ik heb niet het postuur van een hardloper; niet nu, en nooit gehad, maar het helpt me wel wat overtollige kg's kwijt te raken. vraag me over een jaar nogmaals wat ik als richttijd zie en het zal eerder richting de 4:00-4:30 zijn, maar daar ben ik nu nog niet. moet ik de kans dan aan me voorbij laten gaan? Dat weten we over 3 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 18:54

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:33:
[...]

Ha, ik ben niet de enige die deze schoen ook buiten het asfalt gebruikt. Voor de groot boeschoten trail as zaterdag zat ik er ook over te denken om de evo te pakken.

Daar zit volgens mij niets in dat iets stevigers nodig maakt met het huidige weer...
Nee, zelfs de modder is er denk ik niet echt. Ze lijken me wat instabiel op oneffen ondergrond en de single tracks die je er wel tegenkomt, dus ik trek m'n terrex ultra's aan. Even nog een duurloop van 39km voorafgaand aan de Kustmarathon 8)
Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik nog eens een Adidas bekeerling zou worden...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

L23

Gisteravond 32 km gelopen, langste afstand tot nu toe. Kwart over 5 vertrokken en in het donker om half 9 weer thuis. Iets rustiger gelopen dan de 27,5 km die ik 10 september had gelopen, maar nog steeds een lekker constant tempo. Ook hier geen energiedip die ik wel had toen ik 1 augustus 31 km had gelopen. Ik begon de laatste kilometers wel wat last van mijn kuiten te krijgen.

Ik heb nog even tot de TT Marathon van 16 november. Met dit tempo verwacht ik het rond de 4 uur te gaan lopen. Hoe kan ik die laatste 10 kilometer zo aangenaam mogelijk maken? Is het normaal om die kuiten rond de 30 km te voelen of heeft dat ook met het eten en drinken te maken? Ik had mee: 18 Haribo Happy Peaches en een banaan en iets van 750 ml water gedronken. Voornamelijk het gevoel dat ik wel wat meer water had kunnen drinken al had ik geen dorst. Isotone sportdrank kan het verschil maken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:06
kepler schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
Ik heb me toch maar ingeschreven voor Rotterdam. Heel misschien dat ik voor een nieuw PR ga, eerst maar eens kijken hoe ik de winter door kom.

Op dit moment loop ik al een halve week te kwakkelen met een virusje oid, niet ziek maar zeer zeker niet fit. Weinig zin/fitheid om te trainen daardoor...
Het wordt vroeger donker, en als er niet echt een doel is de komende drie maand dan kan het wel moeilijk zijn... Niks mis met eens een week niet of veel minder trainen.

@L23 ik zou mikken naar een halve liter vocht per uur. Ofwel sportdrank dan heb je gelijk én vocht én suikers, ofwel water met je Haribo's. Ik zou eens rekenen naar hoeveel suikers je daarmee binnenkrijgt, 40-50 gram zou niet slecht zijn. Ik weet dat tegenwoordig vaak aangeraden wordt om nog veel meer koolhydraten in te nemen. Bij nader inzien ongeveer 8 gram KH per Haribo dus dan zou je toch voldoende moeten hebben.

@kwakke01 ik heb sympathie voor alle lopers behalve voor diegenen die er "met hun klak naar gooien" zoals wij Vlamingen zeggen.
Een marathon lopen als je 112kg weegt is gekkenwerk, ik hoop dat er intussen al minstens 12 kg af zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Hartloper op 25-09-2025 22:31 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
Nog ruim 3 weken en iets van 41,9 km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzCzYwx0axcWrht4Q0rI9dLO0BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtIWhDEnv0LZpTjNP1e6WsGK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Dat doet me denken aan die twintiger die me vorige week vertelde dat hij over 6 maand een full IronMan triathlon gaat doen.
Hij had een marathon gelopen vorig jaar.

Dan zoek ik 'm op (hoe zou je zelf zijn ?) en dan blijkt-ie net onder de 4 uur gefinisht te zijn. Niks mis mee natuurlijk, is een vrij gemiddelde tijd voor een man, maar is dat dan iemand die voor een IronMan moet gaan trainen ? In mijn hoofd is dat voor superfitte mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L23

L23

kwakke01 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:32:
[...]

snap ik helemaal, en ik ben de laatste die niet zal beweren dat het als een dwaas plan klinkt.
dat gezegd hebbende: maar ik moet ergens beginnen. ik heb niet het postuur van een hardloper; niet nu, en nooit gehad, maar het helpt me wel wat overtollige kg's kwijt te raken. vraag me over een jaar nogmaals wat ik als richttijd zie en het zal eerder richting de 4:00-4:30 zijn, maar daar ben ik nu nog niet. moet ik de kans dan aan me voorbij laten gaan? Dat weten we over 3 weken.
Ik volg niet helemaal waarom je niet gewoon bij het begin kan beginnen. Je kan prima op een gezonde manier overtollige kilo's kwijtraken. Ik heb vorig jaar vrij constant 750 km hardgelopen door elke week een aantal keer te trainen. Dit jaar zit ik inmiddels op 1200 km en had pas in de zomer het gevoel dat het tijd wordt voor een marathon. Ik train momenteel 4 keer in de week en dat dus elke week. Ik heb zelf ook niet perse het doel om een marathon te lopen, maar wil richting een ultramarathon. Het is voor mij geen bucketlist ding en ik heb er ook geen haast mee. Het is een blessuregevoelige sport en ben er zelf best bang voor er langere tijd uit te liggen. Ik zie in dit topic wel meer mensen die het anders aanpakken en dat is prima. Ik vind het wel een dwaas plan en het klinkt ook helemaal niet leuk :P Ik wens je in ieder geval veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Hartloper schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:06:
[...]

@L23 ik zou mikken naar een halve liter vocht per uur. Ofwel sportdrank dan heb je gelijk én vocht én suikers, ofwel water met je Haribo's. Ik zou eens rekenen naar hoeveel suikers je daarmee binnenkrijgt, 40-50 gram zou niet slecht zijn. Ik weet dat tegenwoordig vaak aangeraden wordt om nog veel meer koolhydraten in te nemen. Bij nader inzien ongeveer 8 gram KH per Haribo dus dan zou je toch voldoende moeten hebben.
Ja inderdaad veel meer water drinken, dat zal met al die waterposten geen probleem zijn. Niet dat ik nu kramp had in de kuiten, maar daar liep ik wel tegen aan. Is dat voornamelijk een vochttekort of te weinig koolhydraten? Gezien ik dus geen energiedip heb ervaren.

Wellicht is het ook gewoon de afstand. Ik ben voornamelijk rond de 25 km gewend. Ga nog wel iets van 2 a 3 keer rond de 30 km lopen en dan zal het ook makkelijker af gaan. Langer lopen dan 3 uur ga ik niet doen, ik begreep al dat dit afgeraden word gezien de herstelduur. Misschien nog een kort loopje 12 uur na de lange duurloop om die laatste marathon kilometers te ervaren.

[ Voor 18% gewijzigd door L23 op 25-09-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
m-vw schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:28:
[...]

Heb dezelfde versie, maar de functie zie ik niet.

Maar zoals beloofd de proef op de som genomen.
[Afbeelding]

Dus ondanks dat de functie enkel op de website in te stellen is en ik in de app en op mijn horloge niks speciaals zie werkt het wel.

Na de laatste snelle 800m volgt direct de cooldown.
Hier idem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hartloper schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:29:
Dat doet me denken aan die twintiger die me vorige week vertelde dat hij over 6 maand een full IronMan triathlon gaat doen.
Hij had een marathon gelopen vorig jaar.

Dan zoek ik 'm op (hoe zou je zelf zijn ?) en dan blijkt-ie net onder de 4 uur gefinisht te zijn. Niks mis mee natuurlijk, is een vrij gemiddelde tijd voor een man, maar is dat dan iemand die voor een IronMan moet gaan trainen ? In mijn hoofd is dat voor superfitte mensen.
Waarom vraag je je dit sowieso af? Mag je zo'n Ironman pas lopen als je een marathon binnen de 3 uur kunt lopen of zo? En waarom mogen ultra's dan wel op zo'n 'langzaam' tempo? Ik snap nooit waarom je ook maar iets zou vinden van zoiets. Sterker nog, ik ken mensen die een halve marathon in 3 uur hebben gelopen waar ik veel meer respect voor heb dan anderen die het binnen anderhalf uur hebben gedaan.

Sommige mensen gaan puur voor het halen van een uitdaging, sommige mensen gaat het vooral om een snelle tijd. Uiteindelijk hebben de meeste evenementen wel een cut-off tijd, en zolang je die haalt is er geen enkel probleem om zo'n evenement te lopen. Er zal uiteindelijk altijd iemand de laatste zijn :)

(En daarbij, je bent natuurlijk al superfit als je uberhaupt een marathon vol kunt houden.)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:39:
[...]

Waarom vraag je je dit sowieso af? Mag je zo'n Ironman pas lopen als je een marathon binnen de 3 uur kunt lopen of zo? En waarom mogen ultra's dan wel op zo'n 'langzaam' tempo? Ik snap nooit waarom je ook maar iets zou vinden van zoiets. Sterker nog, ik ken mensen die een halve marathon in 3 uur hebben gelopen waar ik veel meer respect voor heb dan anderen die het binnen anderhalf uur hebben gedaan.

Sommige mensen gaan puur voor het halen van een uitdaging, sommige mensen gaat het vooral om een snelle tijd. Uiteindelijk hebben de meeste evenementen wel een cut-off tijd, en zolang je die haalt is er geen enkel probleem om zo'n evenement te lopen. Er zal uiteindelijk altijd iemand de laatste zijn :)

(En daarbij, je bent natuurlijk al superfit als je uberhaupt een marathon vol kunt houden.)
Let's agree to disagree.

Soms is het beter om gewoon te gaan wandelen, daar is ook niets mis mee toch?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
41,9 km? Is dat een verkorte marathon?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
PatrickC schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:46:
[...]

41,9 km? Is dat een verkorte marathon?
Je moet nog een half rondje op de baan he

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ik vind het gewoon stomme opmerkingen die niets in dit topic te zoeken hebben. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen doelen. En laten we wel wezen, voorlopig zie ik hier nog niemand die echt snelle tijden loopt (binnen de 2.5 uur op de marathon), dus uiteindelijk zijn we allemaal maar trage lopers.
Soms is het beter om gewoon te gaan wandelen, daar is ook niets mis mee toch?
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik snap alleen niet waarom je dat voor een ander zou moeten bepalen? Als ik aan het lopen ben op b.v. 5:30/km haal ik meestal allerlei hardlopers in, maar er komt er ook geregeld nog eentje ruim sneller voorbij. Moeten we dan maar allemaal gaan wandelen omdat die snelle loper ons zo langzaam vind?

Laat mensen gewoon lekker hun eigen tempo lopen en houd dit soort meningen gewoon voor je, zeker in een topic als dit. Dit is een topic voor iedereen en als er iemand voorbij komt die 10:00/km loopt, heeft die net zoveel recht om hier te posten en/of een wedstrijd te lopen als ieder ander. Er komen nu al te vaak posts voorbij van mensen die beginnen met te zeggen dat ze zo traag lopen. Ga er maar van uit dat er dus ook al mensen zijn die helemaal niet posten om diezelfde reden. Ondanks dat die net zo goed in dit topic thuis horen, het is ten slotte een algemeen hardloop topic en niet het '3-uur marathon topic'

[removed]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Stefangrp schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:49:
[...]

Je moet nog een half rondje op de baan he
Ah op die manier bedoelde je! :) Ik heb zelf de Amsterdam marathon in 2014 gelopen. Het was mijn eerste en tot nu toe ook mijn laatste marathon. Wie weet, ooit nog een keer, maar loop liever halve marathons. 8)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:58:
[...]

Ik vind het gewoon stomme opmerkingen die niets in dit topic te zoeken hebben. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen doelen. En laten we wel wezen, voorlopig zie ik hier nog niemand die echt snelle tijden loopt (binnen de 2.5 uur op de marathon), dus uiteindelijk zijn we allemaal maar trage lopers.

[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik snap alleen niet waarom je dat voor een ander zou moeten bepalen? Als ik aan het lopen ben op b.v. 5:30/km haal ik meestal allerlei hardlopers in, maar er komt er ook geregeld nog eentje ruim sneller voorbij. Moeten we dan maar allemaal gaan wandelen omdat die snelle loper ons zo langzaam vind?

Laat mensen gewoon lekker hun eigen tempo lopen en houd dit soort meningen gewoon voor je, zeker in een topic als dit. Dit is een topic voor iedereen en als er iemand voorbij komt die 10:00/km loopt, heeft die net zoveel recht om hier te posten en/of een wedstrijd te lopen als ieder ander. Er komen nu al te vaak posts voorbij van mensen die beginnen met te zeggen dat ze zo traag lopen. Ga er maar van uit dat er dus ook al mensen zijn die helemaal niet posten om diezelfde reden. Ondanks dat die net zo goed in dit topic thuis horen, het is ten slotte een algemeen hardloop topic en niet het '3-uur marathon topic'
Ach hou op joh.

Ik heb respect voor (bijna) iedereen. De afstand blijft altijd hetzelfde ;)

Maar op een gegeven moment kun je het geen hardlopen meer noemen. En dat is prima, dan kunnen mensen lekker gaan wandelen, is waarschijnlijk ook een stuk beter voor hun lichaam. Er hoeft echt geen marathon cut-off te zijn vanaf 4 uur zoals dat vroeger meestal was. Maar een 6 uur marathon, hou op man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

[...]

...

@kwakke01 ik heb sympathie voor alle lopers behalve voor diegenen die er "met hun klak naar gooien" zoals wij Vlamingen zeggen.
Een marathon lopen als je 112kg weegt is gekkenwerk, ik hoop dat er intussen al minstens 12 kg af zijn.
die hoop deel ik met je, al is het tegen beter weten in ;) de laatste keer dat ik onder de 100 woog liep ik de halve <2uur, dus dan zou ik wel willen mikken op de 4 uur. da's nog niet het geval, maar het is dan ook nog geen 19 oktober O-)

[ Voor 32% gewijzigd door kwakke01 op 25-09-2025 23:05 ]

• Juancho
Juancho schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:37:
Net de beide Adidas schoenen ontvangen. Wat mij gelijk opvalt is dat de Adidas Adistar Byd een stuk stabieler en stugger is dan de Adizero Evo Sl. En daarmee bedoel ik iets simpels als even je knieën/enkels naar buiten drukken. De BYD blijft dan een stuk stiller/vaster staan terwijl de EVO flink mee beweegt, een beetje zoals mijn huidige Supernova Rise 2 maar dan biedt de EVO wel meer comfort (met name hak gedeelte). Ik vind dat een heerlijke snelle schoen voor intervals, juist omdat ze lekker mee bewegen maar ik kan me nu wel beter voorstellen waarom de BYD eigenlijk meer geschikt is voor longruns, stabieler tempo waarbij ondersteuning en comfort wat belangrijker zijn. Misschien is dat ook het gevolg van de carbonplaat? Wel deed ik de EVO's aan en ze zaten gelijk fijn/prettig en typisch Adidas zoals ik altijd heb. De BYD had dat gevoel niet, moest echt wennen ofzo, kan het lastig uitleggen maar het voelde een beetje als een ander merk of type schoen (wat het misschien ook gewoon is?).

Ik zeg dus niet dat de 1 nu al beter/fijner is dan de ander want de EVO zit ook heerlijk en ik kan me voorstellen dat dat echt een snelle schoen is. Misschien zit die nu nog wel wat fijner dan de BYD maar die laatste geeft voor mijn gevoel, als ik wat rondloop thuis, wat meer het gevoel van steun/comfort maar ook stugheid. Al heb ik wel het idee dat de BYD ook wat ruimer zit voorin, misschien wel iets te ruim maar beide zijn dezelfde maat. En volgens mij sta ik sowieso wat hoger op de pootjes met de BYD dan de EVO.

Als ik nu, zonder te mogen testen zou moeten kiezen zou ik het nog niet weten. Gelukkig mag ik beide schoenen testen op een LSD dus ik ben erg benieuwd! De Evo kost €150 en de BYD €199

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sprak op de tennis nog iemand die ook veel en serieus hardloopt. Vond beide schoenen (op papier want persoonlijk) wel hele goede en ook wel voor mijn doelen. Alleen waar ik niet aan gedacht had maar hij wel aangaf: carbon schoenen gaan een klap minder lang mee, misschien maar 300km. Eigenlijk is dat voor mij al een no go aangezien ik juist flink ga optrainen de komende maanden qua afstanden. Van 15km nu naar 30km voor de kerst. Dus dan gaat het hard met elke week een LSD run.

Ik ga ze zeker nog testen, maar eigenlijk zijn die carbon Adidas schoenen misschien meer geschikt voor het moment dat ik op die 30km, mijn lichaam zegt ik kan het aan en dat ik me dus wil gaan inschrijven voor een hele marathon. En dan eens overstappen op carbon schoenen. Maar die hele road to 30km...misschien toch beter de EVO kiezen die goedkoper zijn en waar je zeker 2x zo lang mee kan.

Onderbelicht puntje wellicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@Juancho Ikzelf en meerdere anderen hier lopen 600km op hun wedstrijdcarbonschoenen.

Komt nog bij dat die Byd geen wedstrijdcarbonschoen is maar een "supertrainer", die schoenen zijn wel degelijk gemaakt om 600 km mee te gaan. Je mag niet zomaar alle carbonschoenen op een hoop gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
redwing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:39:
. Sterker nog, ik ken mensen die een halve marathon in 3 uur hebben gelopen waar ik veel meer respect voor heb dan anderen die het binnen anderhalf uur hebben gedaan.

Ik ga nog 1 keer reageren omdat ik het niet kan laten, en dan laat ik het erbij. Het is een gevoelig onderwerp en ik heb in mijn directe omgeving meerdere tragere hardlopers (oa iemand met het postuur van kwakke (maar dan toch 15 kg lichter) die meestal 6:00/km loopt, en waar ik jarenlang mee samengelopen heb. Mevrouw Hartloper loopt rond de 5:45 en we lopen samen geregeld een rondje.

Je bent superfit als je een marathon vol kunt houden: daar zeg ik op: je bent superfit als je een marathon uit kunt hardlopen. Als je (buiten de bevoorrading ) stukken moet wandelen dan ben je niet superfit (been there, done that).

Voor die HM in 3 uur versus 1,5 uur.
Een halve marathon is een lange afstand, het is niet zoiets als een 5k die je puur op talent snel kon lopen. Bijgevolg is iemand die de HM in 1,5 altijd iemand die er tijd en training in heeft gestoken: respect. NB: voor een dame is een equivalente tijd eerder 1:40- 1:45 maar dat terzijde.

Iemand die een HM in 3 uur 'hardloopt":
- meest waarschijnlijk ondertraind. Niet maandenlang 3 keer per week gaan hardlopen. Iemand die er weinig moeite in steekt, daar kan ik moeilijk respect voor hebben. Die mensen hebben ook geen respect voor de halve marathon ;)
- persoon heeft overgewicht of is obees. Dan komen we bij de discussie of obesitas je eigen schuld is, een heel andere discussie. Mijns inziens is levensstijl het belangrijkste, maar laat ons daar niet verder op ingaan...
- de hardloper in kwestie heeft een BMI onder de 25 en loopt al maanden 3 keer per week hard en doet er toch drie uur over : onwaarschijnlijk scenario. Dat is dan wel iemand om medelijden mee te hebben, want die heeft zeer weinig looptalent. Respect om het dan toch te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
[...]

Het wordt vroeger donker, en als er niet echt een doel is de komende drie maand dan kan het wel moeilijk zijn... Niks mis met eens een week niet of veel minder trainen.
Het is niet mijn eerste marathon dus ik ben bekend met de winterdip :D Daarom staat er eind november nog een 50k op de planning. Maar als ik dan ook nog ziek(ig) ben, dan maar even minder/niet lopen. Hopelijk van het weekend weer een rondje rennen :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Secsytime schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:01:
[...]
Ach hou op joh.

Ik heb respect voor (bijna) iedereen. De afstand blijft altijd hetzelfde ;)

Maar op een gegeven moment kun je het geen hardlopen meer noemen. En dat is prima, dan kunnen mensen lekker gaan wandelen, is waarschijnlijk ook een stuk beter voor hun lichaam. Er hoeft echt geen marathon cut-off te zijn vanaf 4 uur zoals dat vroeger meestal was. Maar een 6 uur marathon, hou op man.
Tja, je laat hier al gelijk het probleem zien. 4 uur vind je dus prima, maar 6 uur is slecht. Als ik hier bij mijn collega's kijk zit er 1 tussen die voorstander is van een cut-off van 3 uur. Maar er is ook een collega die op 7 km/uur lekker loopt. Wat inspanning betreft loopt die 1e collega op wandeltempo als ie in 4 uur binnen zou komen (en zo ziet het er ook echt uit trouwens), terwijl het voor die andere collega juist een doel is om onder die 6 uur te komen. Volgens jou moet de laatste dus maar stoppen omdat ie toch niet goed bezig is :?
Hartloper schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 06:36:
[...]
Ik ga nog 1 keer reageren omdat ik het niet kan laten, en dan laat ik het erbij. Het is een gevoelig onderwerp en ik heb in mijn directe omgeving meerdere tragere hardlopers (oa iemand met het postuur van kwakke (maar dan toch 15 kg lichter) die meestal 6:00/km loopt, en waar ik jarenlang mee samengelopen heb. Mevrouw Hartloper loopt rond de 5:45 en we lopen samen geregeld een rondje.
Het is een gevoelig onderwerp omdat je voor anderen wil gaan bepalen of ze wel/niet goed bezig zijn en dan ook nog eens alleen op een snelheid.
Iemand die een HM in 3 uur 'hardloopt":
- meest waarschijnlijk ondertraind. Niet maandenlang 3 keer per week gaan hardlopen. Iemand die er weinig moeite in steekt, daar kan ik moeilijk respect voor hebben. Die mensen hebben ook geen respect voor de halve marathon ;)
- persoon heeft overgewicht of is obees. Dan komen we bij de discussie of obesitas je eigen schuld is, een heel andere discussie. Mijns inziens is levensstijl het belangrijkste, maar laat ons daar niet verder op ingaan...
- de hardloper in kwestie heeft een BMI onder de 25 en loopt al maanden 3 keer per week hard en doet er toch drie uur over : onwaarschijnlijk scenario. Dat is dan wel iemand om medelijden mee te hebben, want die heeft zeer weinig looptalent. Respect om het dan toch te doen.
De 1e hoef je inderdaad geen respect voor te hebben, maar ik zie ook mensen die wel ongetraind een marathon in 4.5 uur lopen. Zijn die dan wel goed bezig omdat ze toevallig een betere bouw hebben?

De 2e moet je juist wel respect voor hebben. Want dat is dan zeer waarschijnlijk iemand die bezig is zijn conditie te verbeteren en iets aan dat obees te doen. Iets wat zeker als je al obees bent een grote en lastige stap is.

En de 3e komen toch echt ook voor.

Het grote probleem dat ik met zulke uitspraken heb is dan ook dat je een conclusie maakt gebaseerd op de snelheid en niet op de omstandigheden. Ik heb veel meer respect voor diegene die obees is en het in 6 uur haalt dan in degene die ongetraind het in 5 uur doet.

Maar mijn grootste probleem is dat we hier in een hardlooptopic zitten. Ik ga er dan van uit dat mensen die hier komen iig niet in groep 1 vallen. En dan heeft zo'n opmerking dat langzame lopers maar moeten gaan wandelen hier totaal niets te zoeken. Zoals ik in mijn vorige berichtje al aangaf zie je naar mijn idee al veel te veel posts van mensen die zich verontschuldigen dat ze zo langzaam lopen. Terwijl die net zo goed juist heel goed bezig zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Als je obees bent maak je met hardlopen je lichaam kapot, ga wandelen of fietsen. Is ook veel beter om af te vallen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-10 21:12
Begint langzaam op het wieler forum te lijken met het dedain geneuzel.

Hardlopen is geen sport, het is de reis. En die reis beleeft iedereen anders op hun eigen manier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:57
Ik snap überhaupt niet waarom je er iets van zou moeten vinden. Lopen ze je in de weg ofzo?
Bang dat jouw "Ik heb een marathon in x-tijd gelopen" prestatie minder waard wordt omdat er anderen zijn die er twee keer zolang over doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Secsytime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:33:
Als je obees bent maak je met hardlopen je lichaam kapot, ga wandelen of fietsen. Is ook veel beter om af te vallen.
Wederom, een mening die niets in dit topic te zoeken heeft. Met een goede opbouw kan dat nl. prima, en dat zal elke fysio/loopcoach je ook kunnen vertellen. Maar ik ga toch ook niet zeggen dat jij duidelijk teveel loopt wat ook zeker niet goed is (er zijn b.v. genoeg onderzoeken te vinden dat een marathon lopen standaard niet goed voor je is).

Bepaal lekker je eigen schema en wat je wel/niet doet en laat anderen dat ook voor zichzelf doen. Dit topic is om mensen tips te geven en ervaringen uit te wisselen. En niet om mensen de grond in te boren omdat ze 'te langzaam' lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:32
L23 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:05:
Gisteravond 32 km gelopen, langste afstand tot nu toe. Kwart over 5 vertrokken en in het donker om half 9 weer thuis. Iets rustiger gelopen dan de 27,5 km die ik 10 september had gelopen, maar nog steeds een lekker constant tempo. Ook hier geen energiedip die ik wel had toen ik 1 augustus 31 km had gelopen. Ik begon de laatste kilometers wel wat last van mijn kuiten te krijgen.

Ik heb nog even tot de TT Marathon van 16 november. Met dit tempo verwacht ik het rond de 4 uur te gaan lopen. Hoe kan ik die laatste 10 kilometer zo aangenaam mogelijk maken? Is het normaal om die kuiten rond de 30 km te voelen of heeft dat ook met het eten en drinken te maken? Ik had mee: 18 Haribo Happy Peaches en een banaan en iets van 750 ml water gedronken. Voornamelijk het gevoel dat ik wel wat meer water had kunnen drinken al had ik geen dorst. Isotone sportdrank kan het verschil maken?

***members only***
Ik loop zelf ook assen ook rond de 4 uur meschien treffen we elkaar

Ik denk dat je veelste weinig eet en drinkt
Je zal iets van 100 gram koolhydraten en iets van 500ml vocht per uur moeten hebben
Hoe langer je er over doet hoe meer invloed het heeft op geven moment

Voorbeeld wat ik heb gehad voor 29 km
2uur voor de loop maurten 160 drink
1 uur voor de loop een banaan
Tijdens de loop elke 7km 500ml isotopen van AAdrink intotaal 2 liter
3 gels beta sis

Dan kom je op 110 gram uit per uur

De laatste 12km zijn het zwaars en dan komt de man met de hamer langs
En heb je ook overal pijn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Ok, terug on-topic.
@kwakke01 welkom bij de hardloopclub.
Maar bouw het rustig op, probeer overtollig gewicht te verliezen én besef dat er ook andere afstanden bestaan dan de marathon. Niks mis met een 10 k of 10 mijl.
Met heel weinig training en heel veel gewicht direct voor de marathon opteren lijkt me een recept voor blessures. Beter eerst opbouwen om comfortabel een 10km of een halve te lopen volgend jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:54:
[...]

Wederom een mening die niets in dit topic te zoeken heeft. Met een goede opbouw kan dat nl. prima, en dat zal elke fysio/loopcoach je ook kunnen vertellen. Maar ik ga toch ook niet zeggen dat jij duidelijk teveel loopt wat ook zeker niet goed is (er zijn b.v. genoeg onderzoeken van te vinden dat een marathon lopen standaard niet goed voor je is).

Bepaal lekker je eigen schema en wat je wel/niet doet en laat anderen dat ook voor zichzelf doen. Dit topic is om mensen tips te geven en ervaringen uit te wisselen. En niet om mensen de grond in te boren omdat ze 'te langzaam' lopen.
Dat is mijn tip?

Tegenwoordig moet alles voor iedereen zijn en moet je overal respect voor hebben. Maar eigenlijk is dat natuurlijk omgekeerde wereld. Soms is het respectvoller om iemand te zeggen dat hij beter wat anders kan gaan doen.

Pieter moest er maar met mazzel achter komen dat hij beter kon gaan zwemmen he 🤷🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Davem3 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ik loop zelf ook assen ook rond de 4 uur meschien treffen we elkaar

Ik denk dat je veelste weinig eet en drinkt
Je zal iets van 100 gram koolhydraten en iets van 500ml vocht per uur moeten hebben
Hoe langer je er over doet hoe meer invloed het heeft op geven moment

Voorbeeld wat ik heb gehad voor 29 km
2uur voor de loop maurten 160 drink
1 uur voor de loop een banaan
Tijdens de loop elke 7km 500ml isotopen van AAdrink intotaal 2 liter
3 gels beta sis

Dan kom je op 110 gram uit per uur

De laatste 12km zijn het zwaars en dan komt de man met de hamer langs
En heb je ook overal pijn
AA Drink Isotone? Hoe neem je 4 van die flesjes mee? Ik liep nu met een 450 ml Dopper en onderweg zijn er twee waterpunten, al had ik de tweede dus overgeslagen. Heb ook een trailvest, maar loop het liefst met zo weinig mogelijk… Bij de TT Marathon zijn er elke 5 km verzorgingsposten. Naast water ook sportdrank, reep en fruit. Dan hoef ik voor mezelf niet veel mee te nemen. Zal ook nog eens verdiepen in gels, maar die Haribo Happy Peaches bevallen prima :p

https://ttcityrun.nl/faq/veelgestelde-vragen-tt-marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Secsytime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:14:
[...]

Soms is het respectvoller om iemand te zeggen dat hij beter wat anders kan gaan doen.
Omdat...?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01:17
Sianixi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:34:
Begint langzaam op het wieler forum te lijken met het dedain geneuzel.

Hardlopen is geen sport, het is de reis. En die reis beleeft iedereen anders op hun eigen manier.
De discussie over minimum tempo's is niet zo lang geleden langdurig aan bod gekomen.
Ik vind 'hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis' wel een tegeltje waard.
Dat verklaart direct waarom men het niet eens wordt op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
L23 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:38:
[...]

Ja inderdaad veel meer water drinken, dat zal met al die waterposten geen probleem zijn. Niet dat ik nu kramp had in de kuiten, maar daar liep ik wel tegen aan. Is dat voornamelijk een vochttekort of te weinig koolhydraten? Gezien ik dus geen energiedip heb ervaren.

Wellicht is het ook gewoon de afstand. Ik ben voornamelijk rond de 25 km gewend. Ga nog wel iets van 2 a 3 keer rond de 30 km lopen en dan zal het ook makkelijker af gaan. Langer lopen dan 3 uur ga ik niet doen, ik begreep al dat dit afgeraden word gezien de herstelduur. Misschien nog een kort loopje 12 uur na de lange duurloop om die laatste marathon kilometers te ervaren.
All of the above en meer? :>

- te weinig eten: geen idee hoeveel er precies in één zo'n snoepje zit, maar een hele zak doet 83 gram koolhydraten. En een banaan is circa 20-25 gram. Ik ga er even niet vanuit dat je meer dan één zak bij je had. Kortom je bent blij als je 100 naar binnen hebt gewerkt. Voor 3 uur is dat niet heel veel ook al is het een duurloop. Zeker omdat je je grens aan het opschuiven bent én obv je hartslag nog best hard aan het werk bent.
Het effect van te weinig energie is niet alleen een 'energiedip', maar ook gewoon dat je benen langzaam 'leeg' gaan voelen. Ik zou bij de volgende eens experimenteren met wat meer eten en kijken hoe dat gaat. Tenminste 40 gram per uur lijkt me een mooi streven. Meteen vanaf de start beginnen met aanvullen! Bij je marathon zou dit nog wel wat hoger mogen zijn, maar wel handig dat ook een beetje op te bouwen.

- Vocht: waarschijnlijk ook aan de lage kant, wel vrij persoonlijk en weersafhankelijk. Hierbij kan ook de elektrolyten balans een rol spelen. Ook iets om eens mee te experimenteren. Ikzelf zweet kennelijk vrij zout, dus ik merk het verschil zeker tussen wel/niet aanvullen bij langere loopjes. Enerzijds 'vaagheid' in mijn hoofd, anderzijds ook spieren die eerder gaan protesteren.

- Afstand: Je bent langzaam je afstanden aan het uitbouwen. Het fysiek moet daar ook aan wennen, dus ook hier zit een verklarende factor.

Ik denk niet dat er één punt is dat je kan aanwijzen waardoor het laatste stukje wat zwaarder werd. Wel een mooie loop zo. Wat is je marathonambitie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Rudedadude schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:33:
[...]

Nee, zelfs de modder is er denk ik niet echt. Ze lijken me wat instabiel op oneffen ondergrond en de single tracks die je er wel tegenkomt, dus ik trek m'n terrex ultra's aan. Even nog een duurloop van 39km voorafgaand aan de Kustmarathon 8)
Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik nog eens een Adidas bekeerling zou worden...
Hoe zijn die Terrexen? En welke heb je precies? Asking for a friend uiteraard O-)

En Adidas heeft tegenwoordig inderdaad best een mooie line-up. Stiekem staan er hier ook diverse in de kast, terwijl ik vroeger niet direct de beste vrienden was met adidas. Als ze nu ook nog iets doen aan die onmogelijke namen en productlijnen is het helemaal perfect. Ik bedoel: Adidas Terrex Agravic Speed Ultra Trail of de Adidas Adizero Adios Pro 4 is nogal een mondvol :+

Ik loop de 28 trouwens, dus wie weet zie ik je nog langsflitsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 26-09-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
En toen Pietertje voor de eerst keer in het zwembad niet onder de 1 minuut 20 zwom op de 100 meter vrije slag had hij maar beter kunnen stoppen...?

Bijzonder dat je dan als reactie met dat filmpje komt.

Ik zal mezelf nog een keer herhalen:
Roadman schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:49:
Ik snap überhaupt niet waarom je er iets van zou moeten vinden. Lopen ze je in de weg ofzo?
Bang dat jouw "Ik heb een marathon in x-tijd gelopen" prestatie minder waard wordt omdat er anderen zijn die er twee keer zolang over doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Enige wat ik me kan voorstellen is minder kans op deelname aan evenementen. Als er een cut off tijd is zijn er minder mensen die mee kunnen doen. Dus in die zin hebben de snellere lopers er last van.

Of dat ze meer recht moeten hebben op deelname omdat ze sneller zijn is weer wat anders.

Ik ga straks maar weer eens mijn lichaam kapot lopen in elk geval. Heb altijd moeite weer op te starten als ik ziek ben geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Roadman schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
[...]

En toen Pietertje voor de eerst keer in het zwembad niet onder de 1 minuut 20 zwom op de 100 meter vrije slag had hij maar beter kunnen stoppen...?

Bijzonder dat je dan als reactie met dat filmpje komt.

Ik zal mezelf nog een keer herhalen:

[...]
Ze lopen mij niet in de weg nee, maar hierdoor raken marathons wel uitverkocht ;)

Verder moet iedereen lekker doen wat die zelf wil, zal ik ook zeker doen (binnen de grenzen van de wet uiteraard). Maar daarom mag ik er wel nog wat van vinden 👍🏻 dat is het mooie aan een vrij land he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Secsytime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:57:
[...]

Ze lopen mij niet in de weg nee, maar hierdoor raken marathons wel uitverkocht ;)
Daar heeft iedereen die sneller is dan jij op de marathon dan ook last van :P
Maar daarom mag ik er wel nog wat van vinden 👍🏻 dat is het mooie aan een vrij land he.
Zeker mag dat. Maar ik mag ook vragen waarom je iets vindt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 22:45
Ik heb respect voor iedereen die met sport bezig is en hier op de langere termijn voldoening uit haalt. Niet zozeer in het resultaat van een wedstrijd, maar meer de weg daar naartoe. Als jij serieus met sport en je lifestyle bezig bent en je loopt 4u op een marathon heb ik net zoveel respect voor jou als iemand die er 2,5u over loopt.

Waar ik minder respect voor heb is de "bucket-list" lopers die ongetraind aan de start staan van grote evenementen. Als die vervolgens 4u op een marathon lopen dan denk ik echt bij mezelf waar ben je mee bezig. Enerzijds is het natuurlijk de charme en genereert dit de afgelopen jaren een hoop massa, maar bij bijvoorbeeld een marathon van Rotterdam zie je hier nu de gevolgen van. Ik vind het jammer dat je nu een systeem hebt waarbij je moet loten en dat daar in geen enkel geval gekeken wordt hoe serieus je met een sport bezig bent. Het is toch zonde dat alle recreatieve lopers op een hoop worden gegooid en dus Pietje die 3x per week traint, drukke baan en druk gezin heeft evenveel kans maakt op een ticket als Jantje die op tik-tok gezien heeft dat het de ultieme mentale weerbaarheid test is om een marathon ongetraind te lopen. In mijn mening heb je dan weinig respect voor de afstand en voor mensen die wel graag getraind hadden willen lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ed14n schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:37:
Ik heb respect voor iedereen die met sport bezig is en hier op de langere termijn voldoening uit haalt. Niet zozeer in het resultaat van een wedstrijd, maar meer de weg daar naartoe. Als jij serieus met sport en je lifestyle bezig bent en je loopt 4u op een marathon heb ik net zoveel respect voor jou als iemand die er 2,5u over loopt.

Waar ik minder respect voor heb is de "bucket-list" lopers die ongetraind aan de start staan van grote evenementen. Als die vervolgens 4u op een marathon lopen dan denk ik echt bij mezelf waar ben je mee bezig. Enerzijds is het natuurlijk de charme en genereert dit de afgelopen jaren een hoop massa, maar bij bijvoorbeeld een marathon van Rotterdam zie je hier nu de gevolgen van. Ik vind het jammer dat je nu een systeem hebt waarbij je moet lopen en dat daar in geen enkel geval gekeken wordt hoe serieus je met een sport bezig bent. Het is toch zonde dat alle recreatieve lopers op een hoop worden gegooid en dus Pietje die 3x per week traint, drukke baan en druk gezin heeft evenveel kans maakt op een ticket als Jantje die op tik-tok gezien heeft dat het de ultieme mentale weerbaarheid test is om een marathon ongetraind te lopen. In mijn mening heb je dan weinig respect voor de afstand en voor mensen die wel graag getraind hadden willen lopen.
En het gevolg dat evenementen in de toekomst sneller afgelast gaan worden bij mooi weer, omdat XX % van de lopers ongetraind aan de start staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het is natuurlijk de eerste keer dat er geloot wordt bij Rotterdam, maar ik mag hopen dat ze het nog wat gaan polijsten.

Graag toevoegen:
  • Good for age qualification
  • Mogelijkheid tot jaar doorschuiven bij blessure
  • Uitgeloot bij misbruik van het systeem (meerdere inschrijvingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

Hartloper schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:10:
Ok, terug on-topic.
@kwakke01 welkom bij de hardloopclub.
Maar bouw het rustig op, probeer overtollig gewicht te verliezen én besef dat er ook andere afstanden bestaan dan de marathon. Niks mis met een 10 k of 10 mijl.
Met heel weinig training en heel veel gewicht direct voor de marathon opteren lijkt me een recept voor blessures. Beter eerst opbouwen om comfortabel een 10km of een halve te lopen volgend jaar.
thanks; dat van dat rustig opbouwen zal ik proberen ter harte te nemen ( al is dat niet helemaal mijn stijl, maar dat was wel duidelijk inmiddels denk ik) de voedsel tips zal ik zeker ter harte nemen; daar schort het sowieso aan. Zoals je aangeeft is het een reis, en zal dit een mooie 0-meting zijn en zeker geen einddoel. Hardlopen is voor mij op dit moment dan ook een middel, en nog geen doel. dat punt moet ik weer zien te bereiken. Komt vast goed, kalm an, en het ene been voor het andere..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 09:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Jailhouse schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:29:
[...]

De discussie over minimum tempo's is niet zo lang geleden langdurig aan bod gekomen.
Ik vind 'hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis' wel een tegeltje waard.
Dat verklaart direct waarom men het niet eens wordt op dit forum.
En daar ben ik het dan ook eens als moderator :) Ik heb je tegeltjeswijsheid dan ook opgenomen in de topicwarning.

Ook minder geoefende hardlopers zijn welkom, zowel hier als bij een Dam tot Dam loop of de marathon van Rotterdam. Daar mag je wat van vinden, je hoeft het niet altijd te oreren (en nee, ik wijs niemand specifiek aan).

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 26-09-2025 11:20 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hartloper schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 06:20:
@Juancho Ikzelf en meerdere anderen hier lopen 600km op hun wedstrijdcarbonschoenen.

Komt nog bij dat die Byd geen wedstrijdcarbonschoen is maar een "supertrainer", die schoenen zijn wel degelijk gemaakt om 600 km mee te gaan. Je mag niet zomaar alle carbonschoenen op een hoop gooien.
Maar dat is alsnog een klap minder dan de niet carbon schoen. Ik zit nu al op bijna 450km op de Adidas Supernova rise 2 die ik voor m'n gveope pas net heb gekocht 😁. Maargoed, ik heb er geen ervaring en verstand van dus ik ga ze gewoon flink testen op LSD runs. Misschien wordt de keuze dan automatisch al gemaakt want schoenen zijn een kwestie van gevoel en hoe ze om je voeten passen.

Ben wel razend benieuwd! Naar beide overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 26-09-2025 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23

L23

Roozzz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:29:
[...]

All of the above en meer? :>

- te weinig eten: geen idee hoeveel er precies in één zo'n snoepje zit, maar een hele zak doet 83 gram koolhydraten. En een banaan is circa 20-25 gram. Ik ga er even niet vanuit dat je meer dan één zak bij je had. Kortom je bent blij als je 100 naar binnen hebt gewerkt. Voor 3 uur is dat niet heel veel ook al is het een duurloop. Zeker omdat je je grens aan het opschuiven bent én obv je hartslag nog best hard aan het werk bent.
Het effect van te weinig energie is niet alleen een 'energiedip', maar ook gewoon dat je benen langzaam 'leeg' gaan voelen. Ik zou bij de volgende eens experimenteren met wat meer eten en kijken hoe dat gaat. Tenminste 40 gram per uur lijkt me een mooi streven. Meteen vanaf de start beginnen met aanvullen! Bij je marathon zou dit nog wel wat hoger mogen zijn, maar wel handig dat ook een beetje op te bouwen.

- Vocht: waarschijnlijk ook aan de lage kant, wel vrij persoonlijk en weersafhankelijk. Hierbij kan ook de elektrolyten balans een rol spelen. Ook iets om eens mee te experimenteren. Ikzelf zweet kennelijk vrij zout, dus ik merk het verschil zeker tussen wel/niet aanvullen bij langere loopjes. Enerzijds 'vaagheid' in mijn hoofd, anderzijds ook spieren die eerder gaan protesteren.

- Afstand: Je bent langzaam je afstanden aan het uitbouwen. Het fysiek moet daar ook aan wennen, dus ook hier zit een verklarende factor.

Ik denk niet dat er één punt is dat je kan aanwijzen waardoor het laatste stukje wat zwaarder werd. Wel een mooie loop zo. Wat is je marathonambitie?
Ik heb opgegeven dat ik er 4 uur en 15 minuten over doe, maar met dit tempo zal het rond de 4 uur zijn. Onder de 4 uur zou ook wel moeten lukken, maar dan moet ik inderdaad nog even experimenteren met meer eten etc.

Halve marathon loop ik nu rond de 1 uur en 45 minuten, al moet ik dat nog bewijzen :P En de 10 km inmiddels onder de 45 minuten. Dit wordt de eerste marathon en ik wil ook niet te snel van start gaan. Rond de 5:30 minuut per kilometer beginnen lijkt me in ieder geval een goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door L23 op 26-09-2025 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:24

XyS

0.o.O

Juancho schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:30:
[...]

Maar dat is alsnog een klap minder dan de niet carbon schoen. Ik zit nu al op bijna 450km op de Adidas Supernova rise 2 die ik voor m'n gveope pas net heb gekocht 😁. Maargoed, ik heb er geen ervaring en verstand van dus ik ga ze gewoon flink testen op LSD runs. Misschien wordt de keuze dan automatisch al gemaakt want schoenen zijn een kwestie van gevoel en hoe ze om je voeten passen.

Ben wel razend benieuwd! Naar beide overigens.
Ook dat verschilt per persoon, mijn schoenen zijn na max 650 km wel klaar. Helemaal nu ik zoveel loop gaat het snel, maar liever dat dan blessures. Ik voel vaak een kuil, minder demping of het idee dat ik schreef loop. Heb ook nog alphafly 1 met 450km, voelen nog prima.
Zou inderdaad af gaan op je eigen gevoel. Ben benieuwd wat je ervan vindt, zat ook aan de Evo sl te denken maar kan beter voor wat stabielere "daily" schoenen gaan. Train soms met alphafly of vaporfly 2, dat loopt lekker maar zorgt wel voor meer belasting aan mijn achillespezen (zoals gisteren dus).
Nou denk ik dat het komt omdat ik anders loop op die schoenen aangezien de hiel zo onstabiel is, zeker weten doe ik het niet.

Vandaag maar rustdag/extra core training en wat excentrische oefeningen doen. Heb helaas nog wat last.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 16:38
Secsytime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:45:
Het is natuurlijk de eerste keer dat er geloot wordt bij Rotterdam, maar ik mag hopen dat ze het nog wat gaan polijsten.

Graag toevoegen:
  • Good for age qualification
  • Mogelijkheid tot jaar doorschuiven bij blessure
  • Uitgeloot bij misbruik van het systeem (meerdere inschrijvingen)
Van mij mag die hele inlootprocedure wel weer verdwijnen. Ik zie hier de eerste teleurstellingen al in de loopgroep van mensen die zijn uitgeloot. En natuurlijk niet die 5 euro terug als je bent uitgeloot, stelletje graaiers.

Was toch al aan het twijfelen om me weer in te schrijven voor Rotterdam, maar dat hele inlootgedoe heeft me doen besluiten om het niet te doen. Ga wel naar Enschede ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-10 15:38
InZane schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:56:
[...]

Van mij mag die hele inlootprocedure wel weer verdwijnen. Ik zie hier de eerste teleurstellingen al in de loopgroep van mensen die zijn uitgeloot. En natuurlijk niet die 5 euro terug als je bent uitgeloot, stelletje graaiers.

Was toch al aan het twijfelen om me weer in te schrijven voor Rotterdam, maar dat hele inlootgedoe heeft me doen besluiten om het niet te doen. Ga wel naar Enschede ofzo :)
Je krijgt die €5 niet terug als je niet mee mag doen? 8)7 Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanMc
  • Laatst online: 27-10 22:28
Slickk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:10:
[...]

Je krijgt die €5 niet terug als je niet mee mag doen? 8)7 Wauw.
Dat klopt. Deze kan wel gebruikt worden als 'korting' voor de Sofico Gent Marathon, Leuven Marathon, Nationaal Park Marathon of HiPRO Utrecht Marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
InZane schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:56:
[...]

Ja maar wat moeten ze dan doen? (Behalve geen 5 euro vragen voor de loterij :D)

Vorig jaar begon de inschrijving in de zomervakantie en ik was zelf op vakantie. Als je dus die mail mist, dan kan je je ook niet inschrijven. Dat is ook niet eerlijk :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
DaanMc schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:18:
[...]

Dat klopt. Deze kan wel gebruikt worden als 'korting' voor de Sofico Gent Marathon, Leuven Marathon, Nationaal Park Marathon of HiPRO Utrecht Marathon.
Nog meer winst voor Golazo, zo geven ze je een duwtje richting hun andere marathons...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 16:38
kepler schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:14:
[...]

Ja maar wat moeten ze dan doen? (Behalve geen 5 euro vragen voor de loterij :D)

Vorig jaar begon de inschrijving in de zomervakantie en ik was zelf op vakantie. Als je dus die mail mist, dan kan je je ook niet inschrijven. Dat is ook niet eerlijk :D
Mja, vorige keer had ik zelf ook pech. Toen de inschrijving opende lag ik ziek op bed te slapen en toen ik wakker werd was alles uitverkocht. Uiteindelijk nog wel via via een startnummer kunnen bemachtigen, gelukkig.

Ze moeten inderdaad ook wel wat hoor, heb je gelijk in. Maar voor mij is de lol er zo wel vanaf. Rotterdam was leuk voor een keer, maar ook weer niet zoooo leuk :)

Van ons clubje zijn er ook een aantal naar Berlijn geweest afgelopen weekend. Kost je een paar honderd euro via loopreizen.nl. Leuk als je dat echt graag wil doen, maar niks voor mij.
Ik geef liever m'n geld uit aan een weekje bochtjes trekken op de motor in de Pyreneeën.. en dat heb ik dan dus ook gedaan eerder deze maand :P

[ Voor 18% gewijzigd door InZane op 26-09-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:22:
[...]

Mja, vorige keer had ik zelf ook pech. Toen de inschrijving opende lag ik ziek op bed te slapen en toen ik wakker werd was alles uitverkocht. Uiteindelijk nog wel via via een startnummer kunnen bemachtigen, gelukkig.

Ze moeten inderdaad ook wel wat hoor, heb je gelijk in. Maar voor mij is de lol er zo wel vanaf. Rotterdam was leuk voor een keer, maar ook weer niet zoooo leuk :)

Van ons clubje zijn er ook een aantal naar Berlijn geweest afgelopen weekend. Kost je een paar honderd euro via loopreizen.nl. Leuk als je dat echt graag wil doen, maar niks voor mij.
Ik geef liever m'n geld uit aan een weekje bochtjes trekken op de motor in de Pyreneeën.. en dat heb ik dan dus ook gedaan eerder deze maand :P
Loch Ness marathon is ook prachtig, kun je daarna een rondje rijden door Schotland ;) NC500 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mensen hier die de marathon van Enschede wel eens hebben gelopen? Dat zou mijn marathon moeten worden op 12 april 2026. Ik ga me nog niet inschrijven en neem een risico daarmee denk ik, maar ik wil pas beslissen vlak voor kerst. Dat is mijn doel voor 30km lopen en kijken of m'n lichaam het aankan. Ik ga itt de meneer waarover de laatste 2 dagen flinke discussie was (ik doe er bewust niet aan mee) flink de tijd voor nemen en stel het liever een jaar uit dan dat ik mezelf opblaas. Ik weet dat ik nog te zwaar ben (10 kilo ongeveer, nu 89 en wil rond de 75-80 wegen) en dat sleep je gewoon mee en op langere afstanden weet ik zeker dat mn gewrichten daar extra last van hebben. Dan liever dit jaar en komend jaar een extra halve marathon en rustig verder opbouwen. En lukt het dan nog niet, jammer dan! Ik vertrouw op m'n lichaam en de signalen die het afgeeft.

Maar los van dat, is die marathon van Enschede een beetje leuk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 18:54

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:37:
[...]

Hoe zijn die Terrexen? En welke heb je precies? Asking for a friend uiteraard O-)

En Adidas heeft tegenwoordig inderdaad best een mooie line-up. Stiekem staan er hier ook diverse in de kast, terwijl ik vroeger niet direct de beste vrienden was met adidas. Als ze nu ook nog iets doen aan die onmogelijke namen en productlijnen is het helemaal perfect. Ik bedoel: Adidas Terrex Agravic Speed Ultra Trail of de Adidas Adizero Adios Pro 4 is nogal een mondvol :+

Ik loop de 28 trouwens, dus wie weet zie ik je nog langsflitsen :)
Ik heb idd de terrex agravic speed ultra. Zijn nog een stukje sneller dan de saucony endorphin Edge en toen ik ze kon kopen voor iets van 130-140 ipv 220 ging ik voor de bijl. Echt een voorvoetlopersschoen (schoen voelt een beetje alsof die een negatieve drop heeft) en het bovenwerk kan je huid openhalen (heelcup heeft geen padding) en is voor mij smal bij de middenvoet en precies pas bij de voorvoet, maar op niet technisch terrein (lees: Nederland) gaan ze als de brandweer. En ik heb er inmiddels een 50km trail en de KvS 43K op gelopen, dus ook met wat langere afstanden hou ik het er goed op vol. De inlegzool van de terrex zit in mijn evo sl en voor de terrex gebruik ik weer een andere, nog iets dunnere. Dus daar zie je me morgen op lopen ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Rudedadude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb idd de terrex agravic speed ultra. Zijn nog een stukje sneller dan de saucony endorphin Edge en toen ik ze kon kopen voor iets van 130-140 ipv 220 ging ik voor de bijl. Echt een voorvoetlopersschoen (schoen voelt een beetje alsof die een negatieve drop heeft) en het bovenwerk kan je huid openhalen (heelcup heeft geen padding) en is voor mij smal bij de middenvoet en precies pas bij de voorvoet, maar op niet technisch terrein (lees: Nederland) gaan ze als de brandweer. En ik heb er inmiddels een 50km trail en de KvS 43K op gelopen, dus ook met wat langere afstanden hou ik het er goed op vol. De inlegzool van de terrex zit in mijn evo sl en voor de terrex gebruik ik weer een andere, nog iets dunnere. Dus daar zie je me morgen op lopen ;)
Dank, ik zag ze als potentiële vervanging voor mijn endorphin edges. Die naderen hun einde. Maar klinkt goed, ik ga eens even zoeken naar een deal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
L23 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:15:
[...]

AA Drink Isotone? Hoe neem je 4 van die flesjes mee? Ik liep nu met een 450 ml Dopper en onderweg zijn er twee waterpunten, al had ik de tweede dus overgeslagen. Heb ook een trailvest, maar loop het liefst met zo weinig mogelijk… Bij de TT Marathon zijn er elke 5 km verzorgingsposten. Naast water ook sportdrank, reep en fruit. Dan hoef ik voor mezelf niet veel mee te nemen. Zal ook nog eens verdiepen in gels, maar die Haribo Happy Peaches bevallen prima :p

Ik loop met een belt waar 4 flesjes in kunnen 300ml per flesje
Nathan belt heb ik
Loop dan een rondje in een 8 zo dat ik langs mij huis kom en weer bijvullen
Zo doe ik dat

Ik neem altijd mijn eigen spullen mee omdat ik daar aan gewend ben
Om pitstops onderweg te voorkomen met diaree
En vind de drinkpost niet zo fijn
Nu hoef ik maar 1 keer te stoppen en weet zeker hoeveel vocht ik binnen krijg
Camelbak hou ik niet van loop daar een beetje raar mee en krijg dan last van mij rug/schouderbladen (kramp)

Gels zou ik zelf de sis beta pakken

Maar klopt het dat jij een duurloop om marathon tempo doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

L23 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:15:
[...]

Tight met vakken op het dijbeen, ik heb ze van runinrabbit, speedster heet die volgens mij. Fusion heeft ze dacht ik ook?

Daar doe ik aan beide kanten een decathlon softflasks in van 250 ml met maurten 320. En dan nog 1 in de hand, 3 in totaal dus. Zo ben ik zelfvoorzienend en voelt een stuk relaxter dan tijdens een wedstrijd uit bekers.

Overigens werkt een flipbelt ook goed, hier kun je er ook makkelijk 3 in kwijt. Klotst wel wat sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Davem3 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:53:
[...]

Maar klopt het dat jij een duurloop om marathon tempo doet ?
Een duurloop zou langzamer moeten zijn, bedoel je dat? Het wordt mijn eerste marathon, ik heb nog geen idee wat ik 42 km qua tempo kan lopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
L23 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:58:
[...]

Een duurloop zou langzamer moeten zijn, bedoel je dat? Het wordt mijn eerste marathon, ik heb nog geen idee wat ik 42 km qua tempo kan lopen :p
Ja dat bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Ik zie mijn eerste marathon als uitlopen. En met de duurlopen zoveel mogelijk ervaring opdoen zodat ik goed voorbereid ben. Kijk ik naar mijn halve marathon en 10 km tijden dan is dit voor mij qua tempo wel een duurloop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:31:

Maar los van dat, is die marathon van Enschede een beetje leuk?
Een leuke marathon? 🤔
Ben nog niet veel 'leuke' marathons tegengekomen. 😅

Want hoe je ook getraind bent, een marathon is volgens mij altijd pittig.

Specifiek voor Enschede, tot 13 km is er publiek. En later als je weer de stad in komt. Maar je loopt ook grote stukken, vrij alleen, in het buitengebied. Zelf vond ik dat oke. De drukte van Rotterdam hoeft van mij niet zo. De organisatie is goed, voldoende drankposten, en de sfeer in het centrum is ook prima.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-10 05:53
Rudedadude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:21:
[...]

Smal bij de middenvoet, ai dat wordt niets voor mij helaas. Jammer want wilde ze ook proberen.
Ik ga denk ik toch eens kijken bij schoenen als Altra en topo Athletic in verband met de bredere pasvorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
sander_g schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:01:
[...]

Een leuke marathon? 🤔
Ben nog niet veel 'leuke' marathons tegengekomen. 😅

Want hoe je ook getraind bent, een marathon is volgens mij altijd pittig.
Niet mee eens. Heb nu 3 marathons gelopen en alle drie kwam er precies uit wat ik er vooraf ingestopt had. Juist dat laatste stuk van 5-10km vind ik machtig waar het niet meer om fysiek maar om mentaal gaat.

Eerlijk gezegd was ik in Berlijn nu een beetje teleurgesteld dat de pijn pas bij 36 ofzo kwam en dat ik mezelf dus maar een minuut of 20 moest motiveren in plaats van een uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
WizzlerNL schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:40:
[...]

Niet mee eens. Heb nu 3 marathons gelopen en alle drie kwam er precies uit wat ik er vooraf ingestopt had. Juist dat laatste stuk van 5-10km vind ik machtig waar het niet meer om fysiek maar om mentaal gaat.

Eerlijk gezegd was ik in Berlijn nu een beetje teleurgesteld dat de pijn pas bij 36 ofzo kwam en dat ik mezelf dus maar een minuut of 20 moest motiveren in plaats van een uur.
Dan kan je dus nog sneller ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ander vraagje. Hebben jullie nog tips voor een app of site als je langere runs moet doen maar niet steeds dezelfde rondjes wil lopen? Ik ga vanaf vandaag over de 15km heen en hopelijk door naar de 30 km voor de kerst. En voor die LSDs zoek ik leukere afwisselde routes om het ook vol te blijven houden en leuk te houden. Prima om als startpunt vanaf huis (Zwolle) te vertrekken maar het mag ook een stukje verder dat ik bijv op de fiets of auto ergens naar toe ga.

Maar ik vind het niks om blind te lopen, of Maps er steeds bij te houden of dat ik een totale verkeerde inschatting maak en al eerder klaar ben met m'n training maar nog (lang) niet thuis ben.

Ik zoek iets waarmee ik thuis op de pc makkelijk een route kan maken voor het aantal kms dat ik moet lopen, even in het koppie stampen (wel even in Maps zetten als backup) en gaan.

• kepler
Juancho schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
Ander vraagje. Hebben jullie nog tips voor een app of site als je langere runs moet doen maar niet steeds dezelfde rondjes wil lopen? Ik ga vanaf vandaag over de 15km heen en hopelijk door naar de 30 km voor de kerst. En voor die LSDs zoek ik leukere afwisselde routes om het ook vol te blijven houden en leuk te houden. Prima om als startpunt vanaf huis (Zwolle) te vertrekken maar het mag ook een stukje verder dat ik bijv op de fiets of auto ergens naar toe ga.

Maar ik vind het niks om blind te lopen, of Maps er steeds bij te houden of dat ik een totale verkeerde inschatting maak en al eerder klaar ben met m'n training maar nog (lang) niet thuis ben.

Ik zoek iets waarmee ik thuis op de pc makkelijk een route kan maken voor het aantal kms dat ik moet lopen, even in het koppie stampen (wel even in Maps zetten als backup) en gaan.
Ik gebruik Komoot, gelinkt met mn Garmin. In Komoot kan je routes zoeken en zelf maken.

Je kan ook in Garmin een random route genereren, dat werkt ook redelijk goed. Niet altijd perfect, ben wel eens verkeerd gestuurd. Dat was wel in de bossen in Frankrijk ;)

Of het fietsen netwerk volgen.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-10 16:20
Juancho schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:

Ik gebruik Komoot, dikwijls icm met mijjn persoonlijke (loop-)Heatmap op Strava zodat ik zie waar ik nog niet gelopen heb en welke de populaire looproutes zijn.
Daarna export gpx van komoot naar watch and Go 8)

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:45
PaulC schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:04:
[...]

Ik gebruik Komoot, dikwijls icm met mijjn persoonlijke (loop-)Heatmap op Strava zodat ik zie waar ik nog niet gelopen heb en welke de populaire looproutes zijn.
Daarna export gpx van komoot naar watch and Go 8)
Als je garmin en komoot koppelt hoef je zelfs niet te exporteren, zodra je een route opslaat verschijnt hij op je horloge... en/of je kunt ook de Connect-app van komoot installeren op je horloge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
En dat geldt ook voor Strava, ik maak daar routes en dan staan ze daarna op horloge. Doe ik alleen in onbekend gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:09
Ik heb wel eens een rijtje fietsknooppunten op mijn hand geschreven. Niet teveel zweten dan ;)

• Stefangrp
Ik plan altijd wat met afatandmeten.nl of loop een route die iemand openbaar in Garmin heeft gezet

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Zelf maak ik koersen in de Garmin app. Zowel automatisch als zelf met waypoints. Werkt wel fijn moet ik zeggen.
Wyke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:28:
[...]

Als je garmin en komoot koppelt hoef je zelfs niet te exporteren, zodra je een route opslaat verschijnt hij op je horloge... en/of je kunt ook de Connect-app van komoot installeren op je horloge.
Dat is handig voor wandelingen zeg. Helaas krijg ik de routes ,ondanks dat beide apps verbonden zijn, niet zichtbaar op mijn forerunner 955.

[ Voor 13% gewijzigd door El-Vder op 27-09-2025 13:27 ]

• Shinji
El-Vder schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:25:
[...]

Dat is handig, helaas krijg ik de routes ,ondanks dat beide apps verbonden zijn, niet zichtbaar op mijn forerunner 955.
Krijg je ze wel te zien in de Garmin app? Want daar kan je ook een "send to device" forceren.
Pagina: 1 ... 395 ... 405 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.