Ik had mijn route zo gepland dat ik langs 2 watertaps liep. Ik had gemakkelijk nog langs 2 extra taps kunnen lopen, maar dat was niet nodig. Ik zal in totaal iets meer dan een liter hebben gedronken (flacon steeds maar met 300ml gevuld, dat loopt lekkerder). Dat was, icm de gels en het relatief koele weer, ruim voldoende.L23 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:15:
[...]
Net gekeken op de browser van mijn laptop en de link werkt hier. Zijn er zoveel waterpunten op de route om die 500 ml flacon bij te vullen? Hoeveel water heb je totaal gedronken op die 41 km?
Is inderdaad nogal weersafhankelijk al voelt iets meer dan een liter op een 41 km voor mij wel weinig. Zal ook per persoon verschillen.Slupor schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:57:
[...]
Ik had mijn route zo gepland dat ik langs 2 watertaps liep. Ik had gemakkelijk nog langs 2 extra taps kunnen lopen, maar dat was niet nodig. Ik zal in totaal iets meer dan een liter hebben gedronken (flacon steeds maar met 300ml gevuld, dat loopt lekkerder). Dat was, icm de gels en het relatief koele weer, ruim voldoende.
Ik heb afgelopen dinsdag eind van de middag/begin van de avond een duurloop van 24 km gelopen. Een Dopper met 450 ml water was te weinig. Stom genoeg niet uitgezocht waar een waterpunt was, die moeten er hier in de binnenstad genoeg zijn. Er zat wel een supermarkt op de route. Dus voor de laatste kilometers sportdrank gehaald
Ik denk dat ik te weinig gedronken had want ik had de volgende ochtend merkbaar last van stijve kuiten of het kwam door die ene steile heuvel in het Noorderplantsoen. Verder niet echt spierpijn.
Gisteren de 30K Veluwse Trailrun gelopen. Bruto tijd was 04:00:10, netto tijd was 03:59:26. Alhoewel ik een van de laatste ben, ben ik erg blij met deze prestatie. Ik mikte zelf op een tijd van 04:15 uur.
Voorbereiding
Zoals sommigen wellicht wel weten was ik in mei geblesseerd geraakt aan mijn linkervoet tijdens een voetbaltoernooi. Lang verhaal kort, een week later een 10K trailrun gedaan met ~400m hoogteverschil en diezelfde dag ook 16km gelopen (van en naar de run toe). Hierdoor lag ik er dik 2/2,5 maand uit. Ik had me in mei ingeschreven voor de Halve van Roosendaal (22 juni) met de overtuiging dat ik dan wel weer zou zijn opgeknapt. Ik heb helaas die run moeten overslaan en nog een dikke maand moeten wachten voordat ik weer enigszins comfortabel kon hardlopen. Vanaf 25 juli ben ik weer ietwat begonnen met het regelmatig hardlopen, met het oog om de 30K Veluwse Trailrun te lopen.
Tussen de eerste paar runs zaten 2-3 dagen rust omdat mijn linkervoet simpelweg langer de tijd nodig had om te herstellen. In de tussentijd heb ik ook een Apple Watch (SE) aangeschaft om meer gegevens in kaart te brengen, voornamelijk m.b.t. mijn hartslag. Tijdens de runs bleek dat ik met 08:25-08:30 min/km comfortabel in mijn zone 2 zat. Erg traag, maar je moet ergens beginnen. Ik vergelijk mijn pace met hetgeen je 'bejaarden' altijd ziet doen als zij aan het hardlopen zijn. Ik vond het er nooit uitzien en dat maakt het feit dat ik dat dan doe nog ironischer. Ik kan ook niet sneller hardlopen dan 08:25 min/km, want zodra ik dat doe beland ik vrij snel in zone 4 en ik heb mij laten vertellen dat dat niet ideaal is voor het opbouwen van je conditie.
In totaal ben ik dus sinds 25 juli 11x gaan lopen om mij voor te bereiden op deze run. Het is volgens mij vrij weinig, maar ik had dan ook niet verwacht dat herstel zo traag zou gaan.
Raceday
De voorbereiding op de dag zelf was weer ouderwets chaotisch. Ik besefte me dat het tasje waarmee ik rende in de VS daar had achtergelaten. Zodoende was mijn ouderwetse Eastpak rugtas de beste keuze. Hierin zat mijn waterfles en een zakje met zeven dadels. Als ontbijt had ik een gebakken ei in olijfolie met een sneetje brood, twee sneetjes met jam en honing en een mandarijn. Vlak voor ik de deur uit wilde moest ik weer naar het toilet om mijn maag te legen (derde keer die ochtend). Hierdoor was ik aan de vrij late kant en moest ik zodoende dus een kilometer richting het station rennen op vrij hoge pace om de trein te halen.
Zoals ik al aangaf wilde ik in ieder geval de eerste 10-20 kilometer op een pace van 8:30min/km lopen zoals ik dat veelal doe tijdens mijn trainingen. Ik heb er expres voor gekozen om ergens achterin te starten omdat ik snellere lopers zo min mogelijk tot last wilde zijn. Nou, wat heb ik mij daarin vergist zeg. Ik heb me de eerste kilometer laten meesleuren op 7:28min/km (zone 3) en de tweede kilometer op 7:58 min/km (diep zone 4). Mijn benen voelden toen al vrij zwaar aan en ook begon ik linksvoor een beetje steek te krijgen. Hierna waren de meeste lopers mij voorbij en vanaf de vijfde kilometer kon ik op mijn gemak een lagere pace aanhouden (8:30 min/km). Helaas bleef ik, ook op dit tempo, in zone 4.
Vanaf de zevende kilometer vond ik het vrij lastig om mijn pace laag te houden. Ik liep 07:55-08:05min/km en het leek alsof ik zou gaan lopen als ik mijn snelheid ging vertragen naar 08:30min/km. Ik was ondertussen ook laatste, maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ik wisselde deze plek af met een andere loper tot de 22e kilometer. Ik had mezelf voorgenomen dat ik elke twintig minuten wat slokjes water zou drinken en om de veertig minuten een dadel zou eten. Bij de fourageposten zou ik dan mijn flesje bijvullen, een bekertje water drinken en een halve banaan eten.
Vanaf de 22e kilometer merkte ik dat de andere loper het wel echt zwaar begon te krijgen, terwijl ik juist iets versnelde (en zo ook in zone 5 terecht kwam). Echter, zodra mijn hartslag een bepaalde hoogte bereikte ging ik lopen totdat deze weer met 15 bpm was gedaald.
Kilometer 24 en ik had weinig water meer en verheugde mij op de derde fouragepost. Nu bleek dus dat dit dezelfde fouragepost was als de tweede. Je maakte een soort van rondje, waarbij je eigenlijk een meter of tien/twintig van de route af moest om weer bij die tweede (en dus derde) fouragepost te komen. Ik zat echter in de veronderstelling dat de derde post dus een andere post moest zijn, maar na vijf minuten besefte ik me dat ik het fout had. Nu had ik dus nog ongeveer 200ml water en twee dadels over. Ik nam mezelf voor om op 25km een dadel en wat water te nuttigen en op 27,5km dat weer te doen.
Vanaf de kilometer 28 begon ik het wel echt zwaar te krijgen, ik moest relatief vaak het hardlopen afwisselen met lopen en het einde ging dan ook over de heide waar het toch flink benauwd was vergeleken met het bos met al haar schaduw. Dit had mede te maken met het feit dat ik voorzichtiger aan ging lopen wegens het uitvallen van mijn Apple Watch, waardoor ik geen zicht meer had op mijn hartslag. Hier heb ik mijn (letterlijk) laatste slok genomen en toen wezen buffelen tot de finish.
Na de finish voelde het wel alsof er echt in mijn kuiten werd geknepen, maar buiten dat voelde ik mij wel goed. Geen kramp, geen blaren, alleen een enkele blauwe teennagel. Ik was tijdens en na afloop van de race ook niet buiten adem, wel volledig uitgeput. Die avond was ik ook nog verrassend goed in staat te bewegen en liep ik gewoon normaal. Vandaag is dat ook zo het geval, al zal dat morgen waarschijnlijk anders zijn.
Alhoewel ik erg blij ben met het resultaat, heb ik mijzelf wel redelijk verbaasd. Ik had niet verwacht dat ik zoveel kon geven tijdens de run en ik had ook niet verwacht dat ik zo 'goed' uit de run zou komen. Vooral als 18K mijn grootste afstand was. Ik heb enorm geleerd van gisteren en zal heel veel zaken in het vervolg anders aanpakken.
Nu is het goed herstellen, wellicht nog 1-2 jogs en dan is het opmaken voor de 10K Airborne Freedom Run te Arnhem!
Edit: Iets waar ik ook geen rekening mee had gehouden was het weer. Het was erg zonnig en zou aanvoelen als 26 graden. Nu heb ik mijn runs sinds ik weer ben begonnen met hardlopen erg vroeg in de ochtend gedaan, dus ik had ook niet echt een referentiekader m.b.t. hoe mijn lichaam zou reageren op deze temperaturen op het midden van de dag. Ik had op vakantie een 10K gedaan met vergelijkbare temperaturen en daar zat ik toch in zone 4 met een gemiddelde pace van 9:10min/km (hardlopen en lopen afwisselen om hartslag laag te houden), wel met een hoogteverschil van 181m.
Voorbereiding
Zoals sommigen wellicht wel weten was ik in mei geblesseerd geraakt aan mijn linkervoet tijdens een voetbaltoernooi. Lang verhaal kort, een week later een 10K trailrun gedaan met ~400m hoogteverschil en diezelfde dag ook 16km gelopen (van en naar de run toe). Hierdoor lag ik er dik 2/2,5 maand uit. Ik had me in mei ingeschreven voor de Halve van Roosendaal (22 juni) met de overtuiging dat ik dan wel weer zou zijn opgeknapt. Ik heb helaas die run moeten overslaan en nog een dikke maand moeten wachten voordat ik weer enigszins comfortabel kon hardlopen. Vanaf 25 juli ben ik weer ietwat begonnen met het regelmatig hardlopen, met het oog om de 30K Veluwse Trailrun te lopen.
Tussen de eerste paar runs zaten 2-3 dagen rust omdat mijn linkervoet simpelweg langer de tijd nodig had om te herstellen. In de tussentijd heb ik ook een Apple Watch (SE) aangeschaft om meer gegevens in kaart te brengen, voornamelijk m.b.t. mijn hartslag. Tijdens de runs bleek dat ik met 08:25-08:30 min/km comfortabel in mijn zone 2 zat. Erg traag, maar je moet ergens beginnen. Ik vergelijk mijn pace met hetgeen je 'bejaarden' altijd ziet doen als zij aan het hardlopen zijn. Ik vond het er nooit uitzien en dat maakt het feit dat ik dat dan doe nog ironischer. Ik kan ook niet sneller hardlopen dan 08:25 min/km, want zodra ik dat doe beland ik vrij snel in zone 4 en ik heb mij laten vertellen dat dat niet ideaal is voor het opbouwen van je conditie.
In totaal ben ik dus sinds 25 juli 11x gaan lopen om mij voor te bereiden op deze run. Het is volgens mij vrij weinig, maar ik had dan ook niet verwacht dat herstel zo traag zou gaan.
Raceday
De voorbereiding op de dag zelf was weer ouderwets chaotisch. Ik besefte me dat het tasje waarmee ik rende in de VS daar had achtergelaten. Zodoende was mijn ouderwetse Eastpak rugtas de beste keuze. Hierin zat mijn waterfles en een zakje met zeven dadels. Als ontbijt had ik een gebakken ei in olijfolie met een sneetje brood, twee sneetjes met jam en honing en een mandarijn. Vlak voor ik de deur uit wilde moest ik weer naar het toilet om mijn maag te legen (derde keer die ochtend). Hierdoor was ik aan de vrij late kant en moest ik zodoende dus een kilometer richting het station rennen op vrij hoge pace om de trein te halen.
Zoals ik al aangaf wilde ik in ieder geval de eerste 10-20 kilometer op een pace van 8:30min/km lopen zoals ik dat veelal doe tijdens mijn trainingen. Ik heb er expres voor gekozen om ergens achterin te starten omdat ik snellere lopers zo min mogelijk tot last wilde zijn. Nou, wat heb ik mij daarin vergist zeg. Ik heb me de eerste kilometer laten meesleuren op 7:28min/km (zone 3) en de tweede kilometer op 7:58 min/km (diep zone 4). Mijn benen voelden toen al vrij zwaar aan en ook begon ik linksvoor een beetje steek te krijgen. Hierna waren de meeste lopers mij voorbij en vanaf de vijfde kilometer kon ik op mijn gemak een lagere pace aanhouden (8:30 min/km). Helaas bleef ik, ook op dit tempo, in zone 4.
Vanaf de zevende kilometer vond ik het vrij lastig om mijn pace laag te houden. Ik liep 07:55-08:05min/km en het leek alsof ik zou gaan lopen als ik mijn snelheid ging vertragen naar 08:30min/km. Ik was ondertussen ook laatste, maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ik wisselde deze plek af met een andere loper tot de 22e kilometer. Ik had mezelf voorgenomen dat ik elke twintig minuten wat slokjes water zou drinken en om de veertig minuten een dadel zou eten. Bij de fourageposten zou ik dan mijn flesje bijvullen, een bekertje water drinken en een halve banaan eten.
Vanaf de 22e kilometer merkte ik dat de andere loper het wel echt zwaar begon te krijgen, terwijl ik juist iets versnelde (en zo ook in zone 5 terecht kwam). Echter, zodra mijn hartslag een bepaalde hoogte bereikte ging ik lopen totdat deze weer met 15 bpm was gedaald.
Kilometer 24 en ik had weinig water meer en verheugde mij op de derde fouragepost. Nu bleek dus dat dit dezelfde fouragepost was als de tweede. Je maakte een soort van rondje, waarbij je eigenlijk een meter of tien/twintig van de route af moest om weer bij die tweede (en dus derde) fouragepost te komen. Ik zat echter in de veronderstelling dat de derde post dus een andere post moest zijn, maar na vijf minuten besefte ik me dat ik het fout had. Nu had ik dus nog ongeveer 200ml water en twee dadels over. Ik nam mezelf voor om op 25km een dadel en wat water te nuttigen en op 27,5km dat weer te doen.
Vanaf de kilometer 28 begon ik het wel echt zwaar te krijgen, ik moest relatief vaak het hardlopen afwisselen met lopen en het einde ging dan ook over de heide waar het toch flink benauwd was vergeleken met het bos met al haar schaduw. Dit had mede te maken met het feit dat ik voorzichtiger aan ging lopen wegens het uitvallen van mijn Apple Watch, waardoor ik geen zicht meer had op mijn hartslag. Hier heb ik mijn (letterlijk) laatste slok genomen en toen wezen buffelen tot de finish.
Na de finish voelde het wel alsof er echt in mijn kuiten werd geknepen, maar buiten dat voelde ik mij wel goed. Geen kramp, geen blaren, alleen een enkele blauwe teennagel. Ik was tijdens en na afloop van de race ook niet buiten adem, wel volledig uitgeput. Die avond was ik ook nog verrassend goed in staat te bewegen en liep ik gewoon normaal. Vandaag is dat ook zo het geval, al zal dat morgen waarschijnlijk anders zijn.
Alhoewel ik erg blij ben met het resultaat, heb ik mijzelf wel redelijk verbaasd. Ik had niet verwacht dat ik zoveel kon geven tijdens de run en ik had ook niet verwacht dat ik zo 'goed' uit de run zou komen. Vooral als 18K mijn grootste afstand was. Ik heb enorm geleerd van gisteren en zal heel veel zaken in het vervolg anders aanpakken.
Nu is het goed herstellen, wellicht nog 1-2 jogs en dan is het opmaken voor de 10K Airborne Freedom Run te Arnhem!
Edit: Iets waar ik ook geen rekening mee had gehouden was het weer. Het was erg zonnig en zou aanvoelen als 26 graden. Nu heb ik mijn runs sinds ik weer ben begonnen met hardlopen erg vroeg in de ochtend gedaan, dus ik had ook niet echt een referentiekader m.b.t. hoe mijn lichaam zou reageren op deze temperaturen op het midden van de dag. Ik had op vakantie een 10K gedaan met vergelijkbare temperaturen en daar zat ik toch in zone 4 met een gemiddelde pace van 9:10min/km (hardlopen en lopen afwisselen om hartslag laag te houden), wel met een hoogteverschil van 181m.
[ Voor 4% gewijzigd door RazorMaron op 07-09-2025 13:41 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Mooi en heel uitgebreid verslag !
Je hebt een voorgeschiedenis van te snel teveel doen en geblesseerd raken, nu is het gelukkig goed afgelopen.
De forumleden mogen me corrigeren als ik het mis heb, maar de meesten hier fixeren zich niet niet zo hard op zone 2. Het goede van het hele "zone 2" gedoe is dat het aandacht geeft aan rustig hardlopen, maar op zich is het een hype van running influencers.
Zelf let ik bij mijn rustige duurlopen vooral op mijn gevoel. Ik kijk ook naar tempo en hartslag, maar gevoel is belangrijker.
Je hebt een voorgeschiedenis van te snel teveel doen en geblesseerd raken, nu is het gelukkig goed afgelopen.
De forumleden mogen me corrigeren als ik het mis heb, maar de meesten hier fixeren zich niet niet zo hard op zone 2. Het goede van het hele "zone 2" gedoe is dat het aandacht geeft aan rustig hardlopen, maar op zich is het een hype van running influencers.
Zelf let ik bij mijn rustige duurlopen vooral op mijn gevoel. Ik kijk ook naar tempo en hartslag, maar gevoel is belangrijker.
Ik heb vandaag een 30 km duurloop gedaan en totaal 1 liter gedronken. Maar wel 2x moeten plassen waar ook weer - voor mijn gevoel - een liter uit kwam dus tjaL23 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:26:
[...]
Is inderdaad nogal weersafhankelijk al voelt iets meer dan een liter op een 41 km voor mij wel weinig. Zal ook per persoon verschillen.
Ben benieuwd hoe dat straks tijdens de marathon gaat.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Hier 28,5 km gelopen in 2:23. Ik woog bij aankomst 1,5 kg minder ondanks 1,33 liter gedronken. De 2de helft was warm en grotendeels in volle zon, maar toch verrassend hoeveel vocht ik verlies.
Dank!Hartloper schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:48:
Juist dat aandacht geven aan rustig hardlopen is denk ik iets wat mij op dit moment erg helpt. Als beginnend hardloper heb je nog niet echt een ‘gevoel’ opgebouwd waarbij je goed kan inschatten wat wel en niet verstandig is. Mijn voorgeschiedenis geeft daar blijk van. Het gebruiken van dit soort kaders helpt dan ook om mezelf af te remmen (better safe than sorry).
Al ben ik mentaal wellicht een stuk verder, helaas denkt mijn lichaam daar anders over.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Voornaamste reden voor zone 2 trainingen is dat je dan meer/vaker kunt trainen omdat de hersteltijd kort is. Maar niet dat de training zelf beter is. Je kunt dus beter inderdaad op gevoel lopen, zeker als je niet aan de 4 keer trainen per week zit.Hartloper schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:48:
Hier vandaag de halve van Veldhoven gelopen. De 1e sinds heel wat jaren (25 of zo
Enige probleem was wel dat ik een paar weken geleden bij een andere sport een verkrampte spier heb gekregen en sindsdien mijn been niet helemaal 100% aanvoelt. Om problemen te voorkomen wel bij de fysio langs geweest, en die heeft na wat dry needling en los maken aangegeven dat ik gewoon kon lopen mits ik niet met echte pijn door zou gaan.
De 1e 10 km gingen lekker met 5:05, maar toen begon mijn been toch wat te trekken. Het tempo daarom wat teruggebracht naar 5:30 wat tot 15km goed ging, maar toen kreeg ik zowel last van de hitte, een hoge hartslag en mijn been had kuren. Toen bij de drankpost maar even een stukje gewandeld en goed gerekt en daarna weer wat tempo opgepakt (rond de 6:00) wat prima ging, dus dat heb ik bij de laatste drankpost ook nog een keer gedaan. Daarna de laatste km nog wel wat aangezet en uiteindelijk met 1:54 over de finish gegaan (wel helemaal kapot..)
Naar mijn idee zou een 1:50 op een normale dag er dan ook wel in moeten zitten, al vind ik de 1:43 die zowel Trenara als Garmin aangeven wel erg optimistisch. Ik heb het idee dat ik op de kortere afstanden relatief wat sneller ben dan op de lange en de schattingen daardoor wat te optimistisch worden.
Volgende maand weer een nieuwe poging bij de marathon Eindhoven. Hopelijk is mijn been dan weer 100% en is de temp wat lager. En anders eens kijken of ik niet op 5:20 weg moet gaan en kijken of ik dat vol kan houden met aan het eind een versnelling.
[removed]
Dat heb ik nog niet gehaduFx schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:12:
[...]
Ik heb vandaag een 30 km duurloop gedaan en totaal 1 liter gedronken. Maar wel 2x moeten plassen waar ook weer - voor mijn gevoel - een liter uit kwam dus tjaIk oefen altijd op vochtinname maar bij de langzame duurlopen heb ik het idee dat het zo door gaat naar m'n blaas.
Ben benieuwd hoe dat straks tijdens de marathon gaat.
Hier vandaag 23km in 2u.00
Eerste 15km netjes naar garmin geluisterd en z2 in iets van 5.10 per km. Daarna 5km marathon tempo (4.50 de km). En het laatste lusje op het gemakje naar huis.
Kwam toch wel redelijk gesloopt aan. Warmte, flinke spinning sessie van vrijdag en een dikke anaerobe 9km training van gister hielpen niet mee.
Cafeïne gel getest. Smerig ding en ik merkte er geen donder van. Teveel tolerantie voor opgebouwd denk ik haha.
Maar wel lekker gelopen verder.
Een stuk van de route was lekker simpel 5km rechtdoor stampen. Tijd vloog voorbij eigenlijk
Komende weekend nog een keer 30+, de week erna voluit bij de Cranendonck hm. Daarna wordt het alweer bijna taper tijd.
Die 33km trail van afgelopen week heb ik nog wel een tijdje gevoeld trouwens, ik was vrijdag pas weer een beetje ok qua energie Ook een drukke werkweek en begrafenis, dat helpt allemaal niet natuurlijk. Maar dat die 33 iets ongewoons was, was wel duidelijk te voelen.
Eerste 15km netjes naar garmin geluisterd en z2 in iets van 5.10 per km. Daarna 5km marathon tempo (4.50 de km). En het laatste lusje op het gemakje naar huis.
Kwam toch wel redelijk gesloopt aan. Warmte, flinke spinning sessie van vrijdag en een dikke anaerobe 9km training van gister hielpen niet mee.
Cafeïne gel getest. Smerig ding en ik merkte er geen donder van. Teveel tolerantie voor opgebouwd denk ik haha.
Maar wel lekker gelopen verder.
Een stuk van de route was lekker simpel 5km rechtdoor stampen. Tijd vloog voorbij eigenlijk
Komende weekend nog een keer 30+, de week erna voluit bij de Cranendonck hm. Daarna wordt het alweer bijna taper tijd.
Die 33km trail van afgelopen week heb ik nog wel een tijdje gevoeld trouwens, ik was vrijdag pas weer een beetje ok qua energie Ook een drukke werkweek en begrafenis, dat helpt allemaal niet natuurlijk. Maar dat die 33 iets ongewoons was, was wel duidelijk te voelen.
Een deel van het gewicht lijkt me ook te komen van glycogeen (en dat houdt ook weer water vast).Hartloper schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:22:
Hier 28,5 km gelopen in 2:23. Ik woog bij aankomst 1,5 kg minder ondanks 1,33 liter gedronken. De 2de helft was warm en grotendeels in volle zon, maar toch verrassend hoeveel vocht ik verlies.
Gok dat je genoeg hebt gedronken en dat de rest de komende dagen weer terug eet+drinkt.
Mijn week zit er op, 110km gehaald. Na de medium long run had ik het zwaar, 2 dagen 10km recovery met zware benen/hogere hartslag.
Vandaag 29km long run met 10km op 4:13. Eerste 7 ging wel, toen kort tegen windkracht 100 in en daarna had ik er eigenlijk geen zin meer in. Gelukkig niet zo heftig als vorige week maar vond het echt niet leuk meer om te lopen. Gok dat 4:13 toch net wat te zwaar is, helemaal met de vermoeidheid van het vele trainen. Ik kan het fysiek redelijk aan, hartslag was ook niet te hoog, hoewel iets lager wel beter zou zijn (net geen Z4). Maar ik vind het totaal niet leuk, terwijl ik dit doe voor mijn plezier (dacht ik dan).
Positief:
Weinig pijntjes, voet en achilles steeds minder last
Voelde donderdag iets in mn knie maar vandaag geen last
Benen kunnen lange runs goed aan
Ik loop de trainingen volgens plan
Mega veel km kunnen lopen
Minder positief:
Moe, slaap slecht, hrv laag
Weinig plezier van long run met "marathon pace"
Geen verbetering vo2 max/conditie afgelopen weken
Keelpijn?
Overtraining?
Morgen rustdag en dan weer een week met 110km, hoewel ik overweeg wat km te schrappen en marathon pace 4:20 te proberen.
Ik zou een trainingkje overslaan (of iets vervangends gaan doen)
Heel herkenbaar! Doe je dan toch iets verkeerd qua trainen of is dit gewoon iets persoonlijks?redwing schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:00:
[...]
Ik heb het idee dat ik op de kortere afstanden relatief wat sneller ben dan op de lange en de schattingen daardoor wat te optimistisch worden.
Ik denk beide, want ik heb de afgelopen jaren met zowel de Garmin coaches als Trenara gelopen en ik merk dat het wel wat aan het bijtrekken is. Want de 10km zit nu redelijk in lijn met de korte stukken, maar de halve is net te lang (bij ongeveer 1:30 gaat mijn hartslag plotseling echt omhoog naar max.). Maar het wordt met door blijven trainen dus wel beter. Maar tegelijkertijd zie je wel dat alle voorspellingen (ook van de training-schema's) aangeven dat ik ook op de langere stukken al sneller zou moeten zijn. En dat lijkt me toch een persoonlijk iets.MiKeZZa schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:26:
[...]
Heel herkenbaar! Doe je dan toch iets verkeerd qua trainen of is dit gewoon iets persoonlijks?
[removed]
Zo mijn schema voor komende week is doorgeladen. Komend weekend op zaterdag 1u15 en op zondag 2u00 lopen. Bij opgegeven pace is dat dik 37 km. Dat wordt weer een hoop zere benen.
Ik las laatst ergens "training for it is the real marathon. The event itself is just a big celebration".
Ik begin dat nu te begrijpen
Ik las laatst ergens "training for it is the real marathon. The event itself is just a big celebration".
Je kunt dat ook anders zien: Als je traint voor een marathon in zeg 3:30 dan geniet je tijdens die training van het proces, je merkt dat je steeds verder komt, sterker wordt, makkelijker loopt. Wellicht nog een PR op een korte afstand tijdens een wedstrijdje in je schema. Maakt het dan nog uit als je die marathon in 3:40 loopt omdat de omstandigheden (Voor je eigen fysiek als verkoudheid of pijntjes maar ook de omgevingsfactoren als temperatuur en wind) er niet zijn? Die 10 min extra zouden niet je hele cyclus mogen verpesten.Stefangrp schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:56:
Zo mijn schema voor komende week is doorgeladen. Komend weekend op zaterdag 1u15 en op zondag 2u00 lopen. Bij opgegeven pace is dat dik 37 km. Dat wordt weer een hoop zere benen.
Ik heb voor mijn Berlijn cyclus met mezelf afgesproken dat ik meer dingen wil doen die ik leuk vind en niet meer koste wat kost 5x per week wil trainen (En dat vervolgens tenkoste van het gezin en mijn eigen plezier laten gaan). Dus loop ik 3x per week, doe ik 1x survivalrun training, veel dingen met de kids en de vrouw gedaan en wat blijkt? De data is nog beter als vorig jaar. Dus ik ga straks weg op pace 4:10 ipv 4:15. Lukt het ben ik blij, hou ik het niet vast en eindig ik in eindtijd 3:10? Ook blij!
Haha, nou ik ga ook behoorlijk kapot tijdens de marathonStefangrp schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:56:
Met die 5x per week intensieve training ten koste van alles heb je al wel een mooie basis gevormd, waardoor je nu met minder training meer effort hebt en meer tijd over hebt voor andere zakenWizzlerNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:31:
[...]
Je kunt dat ook anders zien: Als je traint voor een marathon in zeg 3:30 dan geniet je tijdens die training van het proces, je merkt dat je steeds verder komt, sterker wordt, makkelijker loopt. Wellicht nog een PR op een korte afstand tijdens een wedstrijdje in je schema. Maakt het dan nog uit als je die marathon in 3:40 loopt omdat de omstandigheden (Voor je eigen fysiek als verkoudheid of pijntjes maar ook de omgevingsfactoren als temperatuur en wind) er niet zijn? Die 10 min extra zouden niet je hele cyclus mogen verpesten.
Ik heb voor mijn Berlijn cyclus met mezelf afgesproken dat ik meer dingen wil doen die ik leuk vind en niet meer koste wat kost 5x per week wil trainen (En dat vervolgens tenkoste van het gezin en mijn eigen plezier laten gaan). Dus loop ik 3x per week, doe ik 1x survivalrun training, veel dingen met de kids en de vrouw gedaan en wat blijkt? De data is nog beter als vorig jaar. Dus ik ga straks weg op pace 4:10 ipv 4:15. Lukt het ben ik blij, hou ik het niet vast en eindig ik in eindtijd 3:10? Ook blij!
Even wat geheel anders... het parcours van Eindhoven Marathon

Welke onverlaat heeft bedacht het centrum met Stratumseind als hoogtepunt in z'n geheel te schrappen voor de hele marathon lopers?! Zowel voor toeschouwers als voor lopers is dit volstrekt onlogisch.
Alleen de lopers van de halve marathon gaan nog door het centrum, de hele marathon gaat buiten om. Dat is nou hetzelfde als dat de organisatie van Rotterdam besluit de Coolsingel te schrappen en Gele Kanarie te ontwijken.
^^ Het lijkt wel een trend: Ik kwam er zojuist achter dat het parcours van de Halve van Haarlem ook dusdanig is aangepast dat het startpunt dit jaar op een andere locatie is dan de finish. Altijd start / finish op de Grote Markt, nu is de start 800m verderop (finish nog wel op Grote Markt). Zal ongetwijfeld met 'goede bedoelingen' / veiligheid / parcours-drukte etc zijn maar als deelnemer vind ik er wel wat van.... Ik ga het dit jaar even aankijken maar als ik me deze verandering op tijd had gerealiseerd (geen idee of het tijdig bekend was, gewoon niet op gelet omdat het al jaren hetzelfde is) weet ik niet of ik me ingeschreven had....DeCo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
Even wat geheel anders... het parcours van Eindhoven Marathon![]()
Welke onverlaat heeft bedacht het centrum met Stratumseind als hoogtepunt in z'n geheel te schrappen voor de hele marathon lopers?! Zowel voor toeschouwers als voor lopers is dit volstrekt onlogisch.
Alleen de lopers van de halve marathon gaan nog door het centrum, de hele marathon gaat buiten om. Dat is nou hetzelfde als dat de organisatie van Rotterdam besluit de Coolsingel te schrappen en Gele Kanarie te ontwijken.
[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 08-09-2025 10:23 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik snap het helemaal dat mensen zeggen dat het Stratumseind hoort bij de marathon van Eindhoven. Veel publiek, mooie sfeer! Maar als ik dan even naar mezelf kijk vond ik het ook altijd wel erg krap. Je eigen tempo lopen gaat niet meer en je moet zelfs opletten dat je niet gaat struikelen over andere lopers of het publiek (want op dat stuk staan geen dranghekken). En de drukte zorgt voor veel enthousiasme maar eerlijk? Het zijn ook veel dronken mensen die gewoon staan te schreeuwen. Dan heb ik eigenlijk liever minder supporters in een wat bredere straat. En dat vervloekte kleine heuveltje na het Stratumseind heb je dan ook niet meerDeCo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
[...]
Bedankt voor deze tip. Van 't weekend jouw advies ter harte genomen tijdens een 32K duurloop. Voelde een stuk logischer. Door de warmte was de hartslag sowieso al wat hoger waardoor mijn Z2 tempo al een stukje lager lag. De MP blokken voelde ook veel meer als "tempo" aan hierdoor.Hartloper schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:53:
[...]
Je moet een duidelijker onderscheid maken. Nu was gewoon alles aan hetzelfde tempo. Behalve dan de laatste 2 keer 4 km “zone 2” die wel trager waren.
Je hartslag kruipt sowieso omhoog bij zo’n lange duurloop: “cardiac drift”.
Imho zou je beter 5:25 als rustig tempo kiezen en 4:55 als marathontempo.
Ook gelijk weer geoefend met de voeding (gels, water) en dit gaat ook goed. Heerlijk als alles zo samenkomt tot een goed eindresultaat. Ik kan ook heel veel voldoening halen uit het hele proces richting een marathon. De race zelf is dan de kers op de taart.
Nu doe ik de duurlopen nog met een hardloopvest. Ik heb dan een liter water bij en een gel na iedere 6 kilometer. Ik merk wel dat ik dit vest toch wel wat warm vind; ik loop liever zonder. Ik ben nu aan het kijken hoe ik eventueel zonder het vest zou kunnen lopen. Hoe doen de meer-ervaren marathonlopers dit? Er is iedere 5K een waterpost maar ik weet niet of dat vertragend werkt?
Zelf dacht ik met mijn hardloopriem weg te gaan met 300ML water, alle waterposten meepakken en halverwege een supporter te zetten die mij een nieuw flesje water kan aanreiken.
Tja, aan de ene kant ben ik het hier wel mee eens, aan de andere kant is het daar gewoon krap en is het heel lastig om er je eigen tempo te lopen. Dus voor de sfeer is het jammer, maar voor de prestaties is het wel beter.DeCo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
[...]
Met die 5x per week intensieve training ten koste van alles heb je al wel een mooie basis gevormd, waardoor je nu met minder training meer effort hebt en meer tijd over hebt voor andere zaken![]()
[removed]
uFx schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:32:
[...]
Ik snap het helemaal dat mensen zeggen dat het Stratumseind hoort bij de marathon van Eindhoven. Veel publiek, mooie sfeer! Maar als ik dan even naar mezelf kijk vond ik het ook altijd wel erg krap. Je eigen tempo lopen gaat niet meer en je moet zelfs opletten dat je niet gaat struikelen over andere lopers of het publiek (want op dat stuk staan geen dranghekken). En de drukte zorgt voor veel enthousiasme maar eerlijk? Het zijn ook veel dronken mensen die gewoon staan te schreeuwen. Dan heb ik eigenlijk liever minder supporters in een wat bredere straat. En dat vervloekte kleine heuveltje na het Stratumseind heb je dan ook niet meerDie voelt echt vervelend als je bijna 42 km in de benen hebt zitten.
Die laatste 500m zal het verschil voor de meeste lopers niet meer maken, denk ik. En dat verdomde bruggetje.. tja, dat maakt 't gewoon wel af, vind ik.redwing schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:46:
[...]
Tja, aan de ene kant ben ik het hier wel mee eens, aan de andere kant is het daar gewoon krap en is het heel lastig om er je eigen tempo te lopen. Dus voor de sfeer is het jammer, maar voor de prestaties is het wel beter.
Bovendien vrees ik dat het alsnog dringen wordt op de Vestdijk, waar het allemaal toch weer samenkomt.
En als toeschouwer moet je de keuze maken.. ga ik buiten het centrum staan voor de hele marathon lopers of ga ik op de Markt de halve marathon lopers aanmoedigen?
Begrijp me niet verkeerd, wil dit jaar weer voor een PR gaan.. dan is alles wat in de weg kan staan misschien vervelend, maar toch ervaar ik die laatste meters door het centrum als kers op de taart, ondanks dat het misschien een beetje kan vertragen.
@XyS wat jij beschrijft is voor mij heel herkenbaar van toen ik voor de eerste keer trainde voor een sub-3 marathon en daarbij het volume flink opschroefde. Het probleem bij mij was dat ik daarbij ook relatief veel kilometers liep op hoge intensiteit. Je loopt dan meer kilometers dan je ooit hebt gelopen en door de intensieve sessies erin te houden krijgt je lichaam onvoldoende tijd om te herstellen.
Bij mijn laatste 2 trainingsblokken ben ik veel meer volume gaan lopen, maar hield de intensiteit relatief laag. Ik loop nu zonder problemen meer kilometers dan ooit tevoren.
@Hartloper zal dit ook onderschrijven.
Bij mijn laatste 2 trainingsblokken ben ik veel meer volume gaan lopen, maar hield de intensiteit relatief laag. Ik loop nu zonder problemen meer kilometers dan ooit tevoren.
Aangezien ik volgende maand weer de halve marathon van Eindhoven in de planning heb en ik gisteren de halve van Veldhoven heb gelopen vraag ik me af hoe ik de komende weken het beste kan trainen? Want ze zitten eigenlijk wat te dicht op elkaar doordat die van Veldhoven verschoven was. Is dan het beste 2a3 weken rust-trainingen en dan nog een weekje wat duurloopjes, of gewoon de 4 volle weken rustig aan doen?
[removed]
Bij (weg)marathons heb ik altijd een broekje waar mijn 6 gelletjes in passen. Water pak ik bij de drank posten. Sla de eerste meters van de post over en pak halverwege/eind pas je drinken, heel stuk minder dringen. Ik pak altijd twee bekers (rdam marathon), vertraagd een beetje (niet wandelen) en drink die op. Voor mij is dat genoeg drinken. Is het warm, want drink ik uiteraard wat meerkarsb23 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:41:
[...]
Bedankt voor deze tip. Van 't weekend jouw advies ter harte genomen tijdens een 32K duurloop. Voelde een stuk logischer. Door de warmte was de hartslag sowieso al wat hoger waardoor mijn Z2 tempo al een stukje lager lag. De MP blokken voelde ook veel meer als "tempo" aan hierdoor.
Ook gelijk weer geoefend met de voeding (gels, water) en dit gaat ook goed. Heerlijk als alles zo samenkomt tot een goed eindresultaat. Ik kan ook heel veel voldoening halen uit het hele proces richting een marathon. De race zelf is dan de kers op de taart.
Nu doe ik de duurlopen nog met een hardloopvest. Ik heb dan een liter water bij en een gel na iedere 6 kilometer. Ik merk wel dat ik dit vest toch wel wat warm vind; ik loop liever zonder. Ik ben nu aan het kijken hoe ik eventueel zonder het vest zou kunnen lopen. Hoe doen de meer-ervaren marathonlopers dit? Er is iedere 5K een waterpost maar ik weet niet of dat vertragend werkt?
Zelf dacht ik met mijn hardloopriem weg te gaan met 300ML water, alle waterposten meepakken en halverwege een supporter te zetten die mij een nieuw flesje water kan aanreiken.
1 week herstellen, dan een paar weken opbouwen met een piekweek de week voordien. En dan de week zelf weer taperen.redwing schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:07:
Aangezien ik volgende maand weer de halve marathon van Eindhoven in de planning heb en ik gisteren de halve van Veldhoven heb gelopen vraag ik me af hoe ik de komende weken het beste kan trainen? Want ze zitten eigenlijk wat te dicht op elkaar doordat die van Veldhoven verschoven was. Is dan het beste 2a3 weken rust-trainingen en dan nog een weekje wat duurloopjes, of gewoon de 4 volle weken rustig aan doen?
Ook even een update vanuit mij, ik zit op een iets ander traject dan de meesten hier. Ik zit nog voornamelijk in de opbouwfase richting 5k en uiteindelijk 10k. Doe het heel rustig aan na het hebben van een lopersknie, en heb de afgelopen maanden ook al een paar keer een kleine setback gehad omdat ik toch iets te veel wilde. Conditietechnisch zit het allemaal best in orde, zo heb ik gisteren (na 2 dagen festival gehad te hebben) een "Magic Mile" gelopen op tempo 4:50 per km, en volgens Strava/Garmin zit ik nu op een eindtijd op de 5k van rond de 26:30. Ik volg een 5k schema van Jeff Galloway, welke ook focust op wandelen tussendoor. Dat laatste vind ik echter wel moeilijk, omdat ik conditioneel vaak tijdens de trainingen nog wel wat over heb.
Het probleem zit hem bij mij vooral in het lange afstanden achter elkaar, en dat pijnvrij lopen. vorige week geleden moest ik volgens het schema 9.6 km "hardlopen" volgens run-walk-run schema, en toen moest ik toch na 4 km pas op de plaats maken omdat de pijn in de knie terugkwam. Volledig mijn eigen schuld, want ik was zo eigenwijs om niet tussendoor te wandelen maar het in 1 stuk te willen doen. Dus ik werd weer even goed op mijn plek gezet. Uiteindelijk vorige week wel de training wandelend/hardlopend afgemaakt. Deze week moet ik 7 mijl gaan doen, wat me op zich een beetje excessief lijkt voor een 5k training plan. Maar ik ga het nu wel doen met een 3 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen schema. Qua gemiddelde tijd zal het dan misschien niet veel voorstellen, maar uiteindelijk doe ik dan toch een significant deel van de 7 mijl hardlopend wat me weer zou moeten helpen om de knie te preppen voor de komende tijd
Het probleem zit hem bij mij vooral in het lange afstanden achter elkaar, en dat pijnvrij lopen. vorige week geleden moest ik volgens het schema 9.6 km "hardlopen" volgens run-walk-run schema, en toen moest ik toch na 4 km pas op de plaats maken omdat de pijn in de knie terugkwam. Volledig mijn eigen schuld, want ik was zo eigenwijs om niet tussendoor te wandelen maar het in 1 stuk te willen doen. Dus ik werd weer even goed op mijn plek gezet. Uiteindelijk vorige week wel de training wandelend/hardlopend afgemaakt. Deze week moet ik 7 mijl gaan doen, wat me op zich een beetje excessief lijkt voor een 5k training plan. Maar ik ga het nu wel doen met een 3 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen schema. Qua gemiddelde tijd zal het dan misschien niet veel voorstellen, maar uiteindelijk doe ik dan toch een significant deel van de 7 mijl hardlopend wat me weer zou moeten helpen om de knie te preppen voor de komende tijd
@Blik1984 Galloway is soms wel is wat overactief qua kilometers ja, ooit is in een 10km schema 22km gelopen. Wel op rustig tempo, ging ook verder prima. Laatste keer weer is een schema gestart met Galloway maar toen kreeg ik alleen maar run-walks met kortere afstanden, toen was er weer te weinig langere lopen voor mijn gevoel. Dus het verschilt ook wel is qua opbouw.
@Blik1984 Die lange afstanden zijn de duurlopen voor het 5k training plan? Loop je die niet te snel? Op zich klinkt 7 mijl niet gek voor het trainen van een 5 km, maar zou het dan wel in een rustig tempo lopen.
Het startpunt van de Halve van Haarlem is later aangepast naar de Nieuwe Gracht toen ze extra startnummers hadden toegevoegd voor de halve. Nu zou het veiligheidshalve niet meer kunnen om op de Grote Markt te starten.naitsoezn schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:22:
[...]
^^ Het lijkt wel een trend: Ik kwam er zojuist achter dat het parcours van de Halve van Haarlem ook dusdanig is aangepast dat het startpunt dit jaar op een andere locatie is dan de finish. Altijd start / finish op de Grote Markt, nu is de start 800m verderop (finish nog wel op Grote Markt). Zal ongetwijfeld met 'goede bedoelingen' / veiligheid / parcours-drukte etc zijn maar als deelnemer vind ik er wel wat van.... Ik ga het dit jaar even aankijken maar als ik me deze verandering op tijd had gerealiseerd (geen idee of het tijdig bekend was, gewoon niet op gelet omdat het al jaren hetzelfde is) weet ik niet of ik me ingeschreven had....
Als jij je vroeg had ingeschreven wist je dat toen inderdaad nog niet.
Het idee is in principe om dat volgens run-walk-run schema te lopen. Dus bijvoorbeeld paar minuten hardlopen op tempo 6:00 en dan 1 minuut te wandelen. Op totaalniveau kom je dan op een tempo-uit van boven de 7:00.L23 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:46:
@Blik1984 Die lange afstanden zijn de duurlopen voor het 5k training plan? Loop je die niet te snel? Op zich klinkt 7 mijl niet gek voor het trainen van een 5 km, maar zou het dan wel in een rustig tempo lopen.
Toen ik de duurloop deed van 6 mijl, deed ik dat op een tempo waarop ik kon praten (ik liep met mijn vrouw), maar desondanks kreeg ik toch na ruim 4 km last van de knie. Ik liep echter wel continu op dit tempo, zonder wandelpauzes
Als je de schema's van Jeff pakt moet je ook echt run-walk-run doen. En dan zijn ze prima om blessures te voorkomen omdat je tussendoor continue je rust krijgt. Ga je die schema's echter als run-run-run doen gaat de afstand veel te snel omhoog en weet je juist zeker dat je blessures gaat krijgen. Naar mijn idee zijn het dan ook schema's die je alleen moet doen als je dat wandelen tussendoor wel ziet zitten.Blik1984 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:02:
[...]
Het idee is in principe om dat volgens run-walk-run schema te lopen. Dus bijvoorbeeld paar minuten hardlopen op tempo 6:00 en dan 1 minuut te wandelen. Op totaalniveau kom je dan op een tempo-uit van boven de 7:00.
Toen ik de duurloop deed van 6 mijl, deed ik dat op een tempo waarop ik kon praten (ik liep met mijn vrouw), maar desondanks kreeg ik toch na ruim 4 km last van de knie. Ik liep echter wel continu op dit tempo, zonder wandelpauzes
Oftewel run-walk-run doen of een andere trainer kiezen, zeker als je al blessure-gevoelig bent.
[removed]
Gisteren meegedaan met een trainingsloop in het Amsterdamse bos, die deel uitmaakte van een reeks als voorbereiding op de marathon. Het was voor mij ook de eerste keer 30km. Zodoende toch wat nerveus vooraf.
Het gaf mij ook de gelegenheid om te oefenen met eten. Elke 4-5 km kwamen we weer langs een stop om banaantjes en water en/of sportdrank te nemen.
Mooie stok achter de deur en heb daar ook bewust telkens wat genomen naast de gelletjes die ik zelf mee had.
Ik liep mee met de 5.45 min/km groep. Wat heerlijk om met Pacers te lopen en niet hoeven nadenken over de route!
Al met al een prima loop waar de benen het rond de 25km wat moeilijker kregen, met neiging naar kramp in de hamstrings, dat
Kon ik er gelukkig uitlopen. Betreft hartslag ging het wel goed, op einde wel wat Cardiac drift maar bleef binnen de grens( waar het mij eerder tijdens een 21km wel de das om deed).
Al met al geeft het vertrouwen richting de marathon in oktober. Nu nog peinzen over het te lopen tempo.
Wellicht de komende periode nog iets wat meer tempo / omslag punt trainingen te doen.
Stiekem zou 4u of net iets eronder natuurlijk mooi zijn..
Het gaf mij ook de gelegenheid om te oefenen met eten. Elke 4-5 km kwamen we weer langs een stop om banaantjes en water en/of sportdrank te nemen.
Mooie stok achter de deur en heb daar ook bewust telkens wat genomen naast de gelletjes die ik zelf mee had.
Ik liep mee met de 5.45 min/km groep. Wat heerlijk om met Pacers te lopen en niet hoeven nadenken over de route!
Al met al een prima loop waar de benen het rond de 25km wat moeilijker kregen, met neiging naar kramp in de hamstrings, dat
Kon ik er gelukkig uitlopen. Betreft hartslag ging het wel goed, op einde wel wat Cardiac drift maar bleef binnen de grens( waar het mij eerder tijdens een 21km wel de das om deed).
Al met al geeft het vertrouwen richting de marathon in oktober. Nu nog peinzen over het te lopen tempo.
Wellicht de komende periode nog iets wat meer tempo / omslag punt trainingen te doen.
:strip_exif()/f/image/vZrW5Q0pQh0MFkS03IBp7YYL.jpg?f=fotoalbum_large)
Even zonder je verdere trainingshistorie te kennen, lijkt me dat heel realistisch (als ik het met mezelf ga vergelijken). Hartslag < 150 weten te houden en dan de 30 doorkomen 6 weken van te voren is gewoon een nette voorbereiding om < 4 uur te lopen!Jasperoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
Gisteren meegedaan met een trainingsloop in het Amsterdamse bos, die deel uitmaakte van een reeks als voorbereiding op de marathon. Het was voor mij ook de eerste keer 30km. Zodoende toch wat nerveus vooraf.
[Afbeelding]
Natuurlijk maakt die paar honderd meter niet veel uit op je eindtijd, maar tempo aanpassen is op dat moment niet fijn. Ik denk dat ik zelf altijd minder heb genoten van het Stratumseind dan anderen. In dat opzicht vind ik jammer dat ook het stukje bij het Philips-stadion eruit is. Dat was ruim, toch veel supporters en zonder dat je op de hakken van je voorligger ging staan.DeCo schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:15:
[...]
[...]
Die laatste 500m zal het verschil voor de meeste lopers niet meer maken, denk ik. En dat verdomde bruggetje.. tja, dat maakt 't gewoon wel af, vind ik.
Bovendien vrees ik dat het alsnog dringen wordt op de Vestdijk, waar het allemaal toch weer samenkomt.
En als toeschouwer moet je de keuze maken.. ga ik buiten het centrum staan voor de hele marathon lopers of ga ik op de Markt de halve marathon lopers aanmoedigen?
Begrijp me niet verkeerd, wil dit jaar weer voor een PR gaan.. dan is alles wat in de weg kan staan misschien vervelend, maar toch ervaar ik die laatste meters door het centrum als kers op de taart, ondanks dat het misschien een beetje kan vertragen.
Maar we gaan het zien hoe het dit jaar gaat en ik denk dat de organisatie zelf ook wel zal evalueren.
Ik heb nu al een aantal weken een zeurende enkel. Rust lijkt niet per se te helpen dus blijf er voorzichtig op rennen.
Iemand ervaring met een enkelbrace om de boel een tijdje te ondersteunen?
Ik heb me hiervoor ook aan de run-walk-run gehouden, alleen soms test je even wat uit en dat gaat dan mis, en dan herpak je jezelf weer. Uiteindelijk die 6 mijl ook gelopen in 7:45 tempo gemiddeld inclusief dus de laatste 5 kilometer wel run-walk-run. Maar wel meer last van de knie daarna, dat ga ik voor komende zondag proberen te voorkomen door dus wel run-walk-run te volgen.redwing schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:42:
[...]
Als je de schema's van Jeff pakt moet je ook echt run-walk-run doen. En dan zijn ze prima om blessures te voorkomen omdat je tussendoor continue je rust krijgt. Ga je die schema's echter als run-run-run doen gaat de afstand veel te snel omhoog en weet je juist zeker dat je blessures gaat krijgen. Naar mijn idee zijn het dan ook schema's die je alleen moet doen als je dat wandelen tussendoor wel ziet zitten.
Oftewel run-walk-run doen of een andere trainer kiezen, zeker als je al blessure-gevoelig bent.
Alleen voel ik me soms een beetje schuldig naar mijn vrouw, die al jaren hardloopt en zonder additionele training een halve marathon loopt in 1u 50m, als we samenlopen. Maar ze gaf ook al aan dat ik dat niet moest doen
Ik ken het en zoals al eerder aangegeven is dat ook precies de reden dat ik met Jeff ben gestopt. Voor mij was de stap om te blijven hardlopen veel te makkelijk waardoor ik uiteindelijk te snel en te veel ging lopen met de bijbehorende pijntjes tot gevolg. Om blessures te voorkomen ben ik toen naar 1 van de andere coaches overgestaptBlik1984 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb me hiervoor ook aan de run-walk-run gehouden, alleen soms test je even wat uit en dat gaat dan mis, en dan herpak je jezelf weer. Uiteindelijk die 6 mijl ook gelopen in 7:45 tempo gemiddeld inclusief dus de laatste 5 kilometer wel run-walk-run. Maar wel meer last van de knie daarna, dat ga ik voor komende zondag proberen te voorkomen door dus wel run-walk-run te volgen.
Als zij er blij mee is moet je je inderdaad niet schuldig voelen. En vaak is het zelfs wel handig om met een langzamer iemand te lopen.Alleen voel ik me soms een beetje schuldig naar mijn vrouw, die al jaren hardloopt en zonder additionele training een halve marathon loopt in 1u 50m, als we samenlopen. Maar ze gaf ook al aan dat ik dat niet moest doen
[removed]
Ik zou naar een fysio gaan? Als je dat om wat voor reden dan ook niet kan/wil, zou ik eerder oefeningen aanraden dan een brace. Als het zwakke ondersteunende spieren zijn, maakt een brace dat mogelijk alleen nog maar erger.xobdorp schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:17:
Ik heb nu al een aantal weken een zeurende enkel. Rust lijkt niet per se te helpen dus blijf er voorzichtig op rennen.
Wat voor (kracht)oefeningen doe je nu, om de enkel sterker te maken/te ondersteunen?
De hoge temperaturen beïnvloeden dit jaar mijn wedstrijden: Een halve marathon werd een 15km, het idee om 10km onder de 40min te lopen in augustus strandde in 41min en gisteren was mijn eerste poging voor een nieuw PR op de halve marathon in Amsterdam. Toch gestart op het doeltempo van 4.10 min/km maar ik kwam alleen te lopen en na km 3 kregen we wind tegen, het tempo viel terug. Gelukkig kon ik bij 7 km aanhaken bij een loper die me inhaalde en heb ik het tempo lang rond de 4.13 kunnen houden. Bij km 15 zakte het tempo weer in door de warmte. De laatste 2km nog kunnen versnellen op karakter. En gefinished in 1u30min, geen PR, wel de snelste tijd van 2025. Noord-Holland afgevinkt en op naar een nieuwe PR poging in Eindhoven.
De 12 provincies afvinken gaat voortvarend:
Limburg 2023 1u32
Noord-Brabant 2024 1u29
Utrecht 1u31
Zeeland 1u32
Zuid-Holland 1u34
Overijsel 1u32
Flevoland 1u32
Noord-Holland 1u30
Eind oktober staat Gelderland gepland. Ik ben nog aan het kijken om in december een weekend naar het hoge noorden te gaan om daar een provincie af te vinken (bijv. Gaasterlan run). Een wild idee is om er twee in een weekend te doen maar ik vrees dat dat qua belasting te veel wordt, vooral omdat de eerste een trail is.
De 12 provincies afvinken gaat voortvarend:
Limburg 2023 1u32
Noord-Brabant 2024 1u29
Utrecht 1u31
Zeeland 1u32
Zuid-Holland 1u34
Overijsel 1u32
Flevoland 1u32
Noord-Holland 1u30
Eind oktober staat Gelderland gepland. Ik ben nog aan het kijken om in december een weekend naar het hoge noorden te gaan om daar een provincie af te vinken (bijv. Gaasterlan run). Een wild idee is om er twee in een weekend te doen maar ik vrees dat dat qua belasting te veel wordt, vooral omdat de eerste een trail is.
Gisteren mijn langste run in de voorbereiding naar de hele van Eindhoven (grbml dat einde, onder andere daarom wilde ik hem doen!). Het werd een trainingsloop van 32km met pacers waarbij we rondes van bijna 8km deden. Ideaal want je hoeft niet op je tempo te letten en drinken en eten kon gewoon op de club blijven, daar kwamen we iedere keer langs!
Voorbereiding op deze loop was vrij beroerd, net 2 dagen in de auto gezeten terug vanuit Italië. Daar wel lekker wat kunnen lopen/klimmen/wandelen.
Uiteindelijk met de groep van 06:03 tempo (ik bedenk het niet) mee en gefinisht met een pace van 05:59. Prima tevreden mee en de pijntjes achteraf vielen alles mee. Vandaag ook eigenlijk nergens last van!
42km voelt nog wel spannend, ook al weet ik dat ik 3/4 daarvan goed kan hebben.
Voorbereiding op deze loop was vrij beroerd, net 2 dagen in de auto gezeten terug vanuit Italië. Daar wel lekker wat kunnen lopen/klimmen/wandelen.
Uiteindelijk met de groep van 06:03 tempo (ik bedenk het niet) mee en gefinisht met een pace van 05:59. Prima tevreden mee en de pijntjes achteraf vielen alles mee. Vandaag ook eigenlijk nergens last van!
42km voelt nog wel spannend, ook al weet ik dat ik 3/4 daarvan goed kan hebben.
Ja ik denk ik mijn grens nu wel heb gevonden. Eerst was mijn plan 80km per week en nu zit ik op 110. Ik loop meeste wel rustig, hoewel het met de long runs toch aardig intensief is. Vorige week 30% Z1, 50% Z2, 16% Z3, 4% Z4. Maanden hiervoor nog minder Z4, en laag Z3 voelt zelfde als Z2. Blijkbaar alsnog iets te intensief. Ter vergelijking vorige marathonblok, in 2023, kon ik net twee weken 60km per week volhouden. Ben nu dus erg blij dat mijn pezen zich langzaam aanpassen. Daar gaat het me om, heel blijven en plezier hebben in lopen. Wel lastig als je ook een doel voor jezelf zoekt. Toch iets te veel focus gekregen op die sub 3, was ook de reden waarom ik me eigenlijk niet wilde inschrijven voor een race.Slupor schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:01:
@XyS wat jij beschrijft is voor mij heel herkenbaar van toen ik voor de eerste keer trainde voor een sub-3 marathon en daarbij het volume flink opschroefde. Het probleem bij mij was dat ik daarbij ook relatief veel kilometers liep op hoge intensiteit. Je loopt dan meer kilometers dan je ooit hebt gelopen en door de intensieve sessies erin te houden krijgt je lichaam onvoldoende tijd om te herstellen.
Ik voel me beetje ziek, hoop dat het niet doorzet. Benen zijn er wel weer klaar voor
Zo, wie gaan er vandaag om 12:00 lopen F5'en voor een pre-registratiebewijs?

Een brace zou ik zelf niet doen omdat het de oorzaak niet aanpakt.
Nee, wel met enkelklachten veroorzaakt vanuit de kuit. Bezoek eens een fysio, het liefst 1 die ook hardloopt. Het heeft mij uiteindelijk goed geholpen i.c.m. oefeningen maar preventief plan ik gewoon eens per 6 weken een afspraak in om de boel na te lopen.xobdorp schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:17:
Een brace zou ik zelf niet doen omdat het de oorzaak niet aanpakt.
[ Voor 79% gewijzigd door vhal op 09-09-2025 09:03 ]
Als Marathon master hoef ik niet mee te doen aan de loting, en kan ik me gewoon inschrijven (als het goed isvhal schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:59:
Zo, wie gaan er vandaag om 12:00 lopen F5'en voor een pre-registratiebewijs?![]()
RotterdamXyS schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:08:
Boston? Succes. Zelf na inschrijven is er nogsteeds een cut-off toch?
Boston is ook net open ja.XyS schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:08:
Boston? Succes. Zelf na inschrijven is er nogsteeds een cut-off toch?
En je hebt voor Boston inderdaad een degelijke kwalificatietijd nodig, maar ook daarmee ben je nog niet zeker van deelname. Dat hangt af van de tijden van alle andere inschrijvingen in jouw categorie. Dus of je snel genoeg gelopen hebt hoor je pas later.
Deze benadering is meer prestatiegericht dan loten, misschien is dat wel eerlijker. Net wat je voorkeur is denk ik. De snelle mannen/vrouwen zullen dit zeker prefereren lijkt me
[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 09-09-2025 10:40 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Ik dacht ik zoek het eens op:Roozzz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]
En je hebt voor Boston inderdaad een degelijke kwalificatietijd nodig [...]
https://www.baa.org/races/boston-marathon/qualify
In mijn geval zou dat betekenen dat ik nog even moet doortrainen
Idem. De cut-off ligt op de grens van mijn kunnen, dus nog even 5 minuten sneller om daadwerkelijk te mogen starten is een no-go.uFx schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:47:
[...]
Ik dacht ik zoek het eens op:
https://www.baa.org/races/boston-marathon/qualify
In mijn geval zou dat betekenen dat ik nog even moet doortrainen
Gelukkig volgend jaar naar een volgende categorie. Dat zou iets ruimte moeten geven
Niet dat ik naar Boston vlieg om even een wedstrijd te lopen...
Verdomd, ik kan altijd nog gaan voor non-binary

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 09-09-2025 10:51 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Het lijkt me een hele rare gewaarwording als je met een marathontijd van sub 3 uur achterin het startvak staat haha. In Rotterdam sta je dan gewoon in de eerste wave.
Ik heb me wel ingeschreven voor de Boston 'loting'! Eind deze maand komt daar bericht over.Roozzz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:48:
[...]
Idem. De cut-off ligt op de grens van mijn kunnen, dus nog even 5 minuten sneller om daadwerkelijk te mogen starten is een no-go.
Gelukkig volgend jaar naar een volgende categorie. Dat zou iets ruimte moeten geven
Niet dat ik naar Boston vlieg om even een wedstrijd te lopen...
Verdomd, ik kan altijd nog gaan voor non-binaryMaar dan mag ik waarschijnlijk het land niet in, of uit
Ik vermoed dat het niet gaat lukken aangezien ik slechts 23 seconden speling heb op de limiet, maar je weet het nooit.
Overigens kan de limiet per jaar wijzigen. Voor 2025 stond de limiet in de 35-39 jaar mannen categorie namelijk op 3:05 en voor 2026 dus op 3:00. Mocht het voor 2026 niet lukken dan moet ik dus zorgen dat ik straks in Berlijn sneller loop én dat de limiet weer omhoog gaat.
Ik liep in 2017 3:36 op de marathon en zei toen tegen mijn vrouw: als ik me kwalificeer voor de marathon van Boston, dan gaan we. Ik zat toen veel op het Amerikaanse hardloopforum Letsrun.com waar een BQ (kwalificatie voor Boston) echt een ding is.
Een jaar later liep ik 3:19. De officiële limiet was 3:25 voor mijn leeftijdscategorie, maar in de praktijk moest je daar nog 5 min onder zitten om erbij te zijn, dus ik had het maar net gehaald.
Een jaar later liep ik 3:19. De officiële limiet was 3:25 voor mijn leeftijdscategorie, maar in de praktijk moest je daar nog 5 min onder zitten om erbij te zijn, dus ik had het maar net gehaald.
Rotterdam is open! Geen haast, want het is een pre-registratie en je hebt tot 22 september om dit te voltooien (zonder verschil in kans op een startbewijs). Prijs dit jaar wel verhoogd naar € 160,- !
Ik had trouwens verwacht, op basis van de vele geruchten en podcasts, dat de 10k naar de zaterdag zou gaan om zo meer ruimte te maken voor de hele marathon (+ mogelijk een vroegere start). Dat lijkt nu niet het geval!
Ik had trouwens verwacht, op basis van de vele geruchten en podcasts, dat de 10k naar de zaterdag zou gaan om zo meer ruimte te maken voor de hele marathon (+ mogelijk een vroegere start). Dat lijkt nu niet het geval!
€155 (na die €5 moet je nog €150 betalen als je 1 van de gelukkige bent) en wat nu nog niet is kan altijd nog gebeuren wat betreft die 10.5 KMDocslik schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:39:
Rotterdam is open! Geen haast, want het is een pre-registratie en je hebt tot 22 september om dit te voltooien (zonder verschil in kans op een startbewijs). Prijs dit jaar wel verhoogd naar € 160,- !
en hoe was het in Boston? Race reports zijn altijd welkomHartloper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:06:
Ik liep in 2017 3:36 op de marathon en zei toen tegen mijn vrouw: als ik me kwalificeer voor de marathon van Boston, dan gaan we. Ik zat toen veel op het Amerikaanse hardloopforum Letsrun.com waar een BQ (kwalificatie voor Boston) echt een ding is.
Deze vind ik hoewel ik er fors van baal toch wel té mooi om niet te delen;
Recent postte ik de vraag wat ik voor mijn 10K mocht verwachten, Garmin kwam met 51:30 als voorspelling, Stryd maar liefst 5 minuten sneller. Gevoelsmatig zat ik dichter bij Garmin te denken, maar goed een PR (onder de 50 lopen) klonk aanlokkelijk dus wat te doen....
Lang verhaal kort; net iets onder de 5:00 per km vertrokken en vanaf 6 km flink langzamer moeten gaan lopen, helemaal stuk gegaan (pijn tot vandaag aan toe). Uiteindelijk gefinished in 53:30 met hartslag 185 vanaf 5 minuten.. Nadat de ergste teleurstelling weggezakt was toch een gaan puzzelen waar het mis gegaan is. Nou zit het probleem deels in mijn hoge hartslag, vermoedelijk a.g.v. een wedstrijd (waar ik nog weinig ervaring mee heb), dus ik liep al vanaf minuut 5 op mijn omslagpunt. Maar veel erger; mijn Stryd stond op een verkeerd gewicht ingesteld. Ik moest er maar liefst 7 kilo bij optellen (en aan mezelf beloven dat dat getal snel weer naar beneden mag.....); toen was het GEHELE gat met Garmin dus gewoon weg. 7 kilo kost me dus gewoon 5 minuten op 10 km. Ongekend veel.
Conclusie; afvallen, blijven trainen en wellicht wat meer intervalletjes toevoegen om wat tempo toe te voegen, want dat zit voor mijn geval erg weinig in het Stryd schema (alleen 1x per week een paar stukjes in de Fartlek).
Recent postte ik de vraag wat ik voor mijn 10K mocht verwachten, Garmin kwam met 51:30 als voorspelling, Stryd maar liefst 5 minuten sneller. Gevoelsmatig zat ik dichter bij Garmin te denken, maar goed een PR (onder de 50 lopen) klonk aanlokkelijk dus wat te doen....
Lang verhaal kort; net iets onder de 5:00 per km vertrokken en vanaf 6 km flink langzamer moeten gaan lopen, helemaal stuk gegaan (pijn tot vandaag aan toe). Uiteindelijk gefinished in 53:30 met hartslag 185 vanaf 5 minuten.. Nadat de ergste teleurstelling weggezakt was toch een gaan puzzelen waar het mis gegaan is. Nou zit het probleem deels in mijn hoge hartslag, vermoedelijk a.g.v. een wedstrijd (waar ik nog weinig ervaring mee heb), dus ik liep al vanaf minuut 5 op mijn omslagpunt. Maar veel erger; mijn Stryd stond op een verkeerd gewicht ingesteld. Ik moest er maar liefst 7 kilo bij optellen (en aan mezelf beloven dat dat getal snel weer naar beneden mag.....); toen was het GEHELE gat met Garmin dus gewoon weg. 7 kilo kost me dus gewoon 5 minuten op 10 km. Ongekend veel.
Conclusie; afvallen, blijven trainen en wellicht wat meer intervalletjes toevoegen om wat tempo toe te voegen, want dat zit voor mijn geval erg weinig in het Stryd schema (alleen 1x per week een paar stukjes in de Fartlek).
Mij is altijd geleerd dat je per kg minder je maximaal ongeveer 1sec/km sneller gaat lopen. In jouw geval zou dat 1 a 2 minuten verklaren (7sec/km*10=70 sec). Ik denk dat het grote verschil er vooral in zit dat die 5:00 net wat te snel geweest is waardoor je ruim voor het eind kapot zit. En als je eenmaal kapot zit verlies je snel tijd.MiKeZZa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:27:
Deze vind ik hoewel ik er fors van baal toch wel té mooi om niet te delen;
Ik zou eens tijdens een langere training proberen om die 10km op 5:30 te lopen. Gezien je posts hier acht ik de kans nl. groot dat je dat met gemak haalt en dan is het maar 10sec/km om je huidige tijd al te verbeteren. En dat zou weer aangeven dat je die tijd van Garmin in een wedstrijd ook wel moet kunnen halen.Conclusie; afvallen, blijven trainen en wellicht wat meer intervalletjes toevoegen om wat tempo toe te voegen, want dat zit voor mijn geval erg weinig in het Stryd schema (alleen 1x per week een paar stukjes in de Fartlek).
[removed]
Gewoon aangeven dat je "non-binary" bent, dan krijg je blijkbaar de vrouwen tijd.WizzlerNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:54:
[...]
Ik heb me wel ingeschreven voor de Boston 'loting'! Eind deze maand komt daar bericht over.
Ik vermoed dat het niet gaat lukken aangezien ik slechts 23 seconden speling heb op de limiet, maar je weet het nooit.
Overigens kan de limiet per jaar wijzigen. Voor 2025 stond de limiet in de 35-39 jaar mannen categorie namelijk op 3:05 en voor 2026 dus op 3:00. Mocht het voor 2026 niet lukken dan moet ik dus zorgen dat ik straks in Berlijn sneller loop én dat de limiet weer omhoog gaat.
Wat is het verschil tussen een lotery en een marathon reis via bijv tui (zie dat die vrijwel alle internationale plekke aanbiedt)Secsytime schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:39:
[...]
Gewoon aangeven dat je "non-binary" bent, dan krijg je blijkbaar de vrouwen tijd.
Bij dat laatste heb je zekerheid op een ticket ?
Dat dus.Len020 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:00:
[...]
Wat is het verschil tussen een lotery en een marathon reis via bijv tui (zie dat die vrijwel alle internationale plekke aanbiedt)
Bij dat laatste heb je zekerheid op een ticket ?
Haha 155 euroDocslik schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:39:
Tenzij de prijs voor Masters lager is, maar dat verwacht ik niet eigenlijk.
Als je gezond zeven kilo kunt afvallen dan is dat waarschijnlijk de grootste factor. Maar een 10k is inderdaad de hele tijd oncomfortabel boven je omslagpunt zitten (103% zo uit mijn hoofd).MiKeZZa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:27:
Nou zit het probleem deels in mijn hoge hartslag, vermoedelijk a.g.v. een wedstrijd (waar ik nog weinig ervaring mee heb), dus ik liep al vanaf minuut 5 op mijn omslagpunt.
Als je een goede warming up hebt gedaan dan zit je daar na vijf minuten wel op/boven.
Dit kun je verbeteren door een grotere aerobe motor (te verbeteren door omvang) en efficiënter lactaat te verwerken. Dat laatste kun je verbeteren door regelmatig tussen LT1 en LT2 te trainen (AeT workouts, progressieve duurlopen) en trainingen waar je afwisselend boven/onder LT loopt zonder pauzes tussendoor (lactate shuttle workouts).
Verder helemaal prima. Een 10k is een groot deel lef hebben, en met elke keer dat je op je bek gaat, leer je ervan en word je weer een stukje slimmer. Komt goed die sub-50!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dit vind ik wel een interessante. Ik zou verwachten dat dit zelfs wat hoger ligt, zelfs richting de 5 a 10 seconde. Al zal het een curve zijn en ook te maken hebben met spierkracht/vetmassa/etc. Ik ga eens opzoeken of ik hier meer over kan vinden, dan weet ik hoeveel ik moet afvallen om een Boston Q te lopenredwing schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:39:
[...]
Mij is altijd geleerd dat je per kg minder je maximaal ongeveer 1sec/km sneller gaat lopen. In jouw geval zou dat 1 a 2 minuten verklaren (7sec/km*10=70 sec). Ik denk dat het grote verschil er vooral in zit dat die 5:00 net wat te snel geweest is waardoor je ruim voor het eind kapot zit. En als je eenmaal kapot zit verlies je snel tijd.
Gisteren een rustig loopje gedaan en het ging weer lekker. De benen waren weer helemaal fris en wilde vooral op een comfortabel tempo lekker mijn hoofd leegmaken en ondertussen kilometers maken.
Het werd een rondje van 10km, en vooral geprobeerd op gevoel te lopen. Waar ik normaal best veel mijn hartslag in de gaten hield was het nu vooral op een focus dat het lopen gewoon lekker relaxed ging. En dat ging het ook.
Geen een keer op mijn horloge gekeken naar mijn hartslag, waar ik normaal een ultra uitgebreid scherm heb met alle gegevens was het nu lekker gaan en op gevoel tempo bepalen. Keek bij de km's nog wel soms wat het tempo was maar er niet door laten afleiden.
Het gevoel klopt achteraf goed met de data, waarbij ik voornamelijk zone 1 heb gelopen en de hartslag heel constant heb gehouden op de hele loop. Matchte dus goed met het gevoel wat ik had tijdens de loop
Misschien voor de volgende keer helemaal mijn horloge afplakken voor de easy runs
Het werd een rondje van 10km, en vooral geprobeerd op gevoel te lopen. Waar ik normaal best veel mijn hartslag in de gaten hield was het nu vooral op een focus dat het lopen gewoon lekker relaxed ging. En dat ging het ook.
Geen een keer op mijn horloge gekeken naar mijn hartslag, waar ik normaal een ultra uitgebreid scherm heb met alle gegevens was het nu lekker gaan en op gevoel tempo bepalen. Keek bij de km's nog wel soms wat het tempo was maar er niet door laten afleiden.
Het gevoel klopt achteraf goed met de data, waarbij ik voornamelijk zone 1 heb gelopen en de hartslag heel constant heb gehouden op de hele loop. Matchte dus goed met het gevoel wat ik had tijdens de loop
Misschien voor de volgende keer helemaal mijn horloge afplakken voor de easy runs
Ja die 7 kilo kan er wel af zonder dat het gevaarlijk word zal ik maar zeggen #chubbykenneth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:25:
[...]
Als je gezond zeven kilo kunt afvallen dan is dat waarschijnlijk de grootste factor. Maar een 10k is inderdaad de hele tijd oncomfortabel boven je omslagpunt zitten (103% zo uit mijn hoofd).
Als je een goede warming up hebt gedaan dan zit je daar na vijf minuten wel op/boven.
Dit kun je verbeteren door een grotere aerobe motor (te verbeteren door omvang) en efficiënter lactaat te verwerken. Dat laatste kun je verbeteren door regelmatig tussen LT1 en LT2 te trainen (AeT workouts, progressieve duurlopen) en trainingen waar je afwisselend boven/onder LT loopt zonder pauzes tussendoor (lactate shuttle workouts).
Verder helemaal prima. Een 10k is een groot deel lef hebben, en met elke keer dat je op je bek gaat, leer je ervan en word je weer een stukje slimmer. Komt goed die sub-50!
Ik ga er even een keer een ChatGPT'tje op los laten, ik zie iets teveel termen die me niet bekend voorkomen (AeT enz.). Bedankt in ieder geval!
Stryd sprong toch echt 5 minuten naar beneden. En om eerlijk te zijn schrok ik er ook wel van, maar dat deed ik ook van de 46:30. Dat leek me echt verre van reeël.redwing schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:39:
[...]
Mij is altijd geleerd dat je per kg minder je maximaal ongeveer 1sec/km sneller gaat lopen. In jouw geval zou dat 1 a 2 minuten verklaren (7sec/km*10=70 sec). Ik denk dat het grote verschil er vooral in zit dat die 5:00 net wat te snel geweest is waardoor je ruim voor het eind kapot zit. En als je eenmaal kapot zit verlies je snel tijd.
[...]
Ik zou eens tijdens een langere training proberen om die 10km op 5:30 te lopen. Gezien je posts hier acht ik de kans nl. groot dat je dat met gemak haalt en dan is het maar 10sec/km om je huidige tijd al te verbeteren. En dat zou weer aangeven dat je die tijd van Garmin in een wedstrijd ook wel moet kunnen halen.
V.w.b. 10 km op 5:30; alle vertrouwen dat dat haalbare kaart is! Want inderdaad boven kunnen gelopen en toen immens ingeleverd. Dus als ik net binnen het lijntje blijf is de schade veel minder groot. Dus dat Garmin aardig in de buurt zat geloof ik ook wel. Insteek is alleen dat het de komende weken/maanden toch wel onder die 50 gaat komen.
Gezien de progressie gaat dat ook echt wel lukken. Gewoon lekker doorgaan en dan komt die tijd vanzelfMiKeZZa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:36:
[...]
Stryd sprong toch echt 5 minuten naar beneden. En om eerlijk te zijn schrok ik er ook wel van, maar dat deed ik ook van de 46:30. Dat leek me echt verre van reeël.
V.w.b. 10 km op 5:30; alle vertrouwen dat dat haalbare kaart is! Want inderdaad boven kunnen gelopen en toen immens ingeleverd. Dus als ik net binnen het lijntje blijf is de schade veel minder groot. Dus dat Garmin aardig in de buurt zat geloof ik ook wel. Insteek is alleen dat het de komende weken/maanden toch wel onder die 50 gaat komen.
[removed]
Kijk eens hier om het effect van gewicht te bekijken: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/Docslik schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:29:
[...]
Dit vind ik wel een interessante. Ik zou verwachten dat dit zelfs wat hoger ligt, zelfs richting de 5 a 10 seconde. Al zal het een curve zijn en ook te maken hebben met spierkracht/vetmassa/etc. Ik ga eens opzoeken of ik hier meer over kan vinden, dan weet ik hoeveel ik moet afvallen om een Boston Q te lopen
2% afvallen is van 50:00 naar 49:00.
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 09-09-2025 20:22 ]
Ik lees ook heel graag race reports maar 2019 is wel heel lang geleden...Stefangrp schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:15:
[...]
en hoe was het in Boston? Race reports zijn altijd welkom
Planning voor dit najaar: dit weekend een lokale halve marathon en 19 oktober de marathon van Antwerpen.
2 november een 10km. Eind november een halve marathon.
Voor 2026 ga ik de heisa rond Rotterdam aan me voorbij laten gaan, zoals gezegd gaan we met het gezin skiën die week.
Eerst was ik een andere marathon aan het zoeken (Leiden ?), maar ik denk dat ik een serie kortere wedstrijden ga lopen. Geen marathon lopen in het voorjaar 2026 betekent dat ik goed kan trainen, geen heel lange duurlopen moet doen (langer dan 2 uur blijft toch altijd een opgave), en niet een maand moet recupereren na de marathon.
Voorlopig idee:
Midden maart een lokale HM.
Midden mei een lokale heel kleine 5,5km waar ik dit jaar het podium haalde.
Begin juni een 6km waarin ik een podium M50 kan halen
Eind juni een 10km waarin ik een PR kan halen
Ik kijk er al naar uit ! Planning kan nog wijzigen, het voordeel van die kleine wedstrijden is dat ze niet uitverkocht raken.
2 november een 10km. Eind november een halve marathon.
Voor 2026 ga ik de heisa rond Rotterdam aan me voorbij laten gaan, zoals gezegd gaan we met het gezin skiën die week.
Eerst was ik een andere marathon aan het zoeken (Leiden ?), maar ik denk dat ik een serie kortere wedstrijden ga lopen. Geen marathon lopen in het voorjaar 2026 betekent dat ik goed kan trainen, geen heel lange duurlopen moet doen (langer dan 2 uur blijft toch altijd een opgave), en niet een maand moet recupereren na de marathon.
Voorlopig idee:
Midden maart een lokale HM.
Midden mei een lokale heel kleine 5,5km waar ik dit jaar het podium haalde.
Begin juni een 6km waarin ik een podium M50 kan halen
Eind juni een 10km waarin ik een PR kan halen
Ik kijk er al naar uit ! Planning kan nog wijzigen, het voordeel van die kleine wedstrijden is dat ze niet uitverkocht raken.
Ik ga na de marathon van Amsterdam + hersteltijd eens bedenken of ik ga slacken, op peil houden voor voorjaar marathon (waarbij trail een optie is), doorbouwen naar een 50k Ultra, of gewoon voor de lol een beetje hm's knallen. We'll see!
Hier is Vraag en Aanbod: Overig voor
[ Voor 89% gewijzigd door Outerspace op 10-09-2025 10:47 ]
Vanochtend een iets te snelle duurloop gelopen. Fijn om op gevoel te lopen, maar daardoor niet mijn tempo in de gaten gehouden
6:00 a 6:30 was ook prima geweest. Liep lekker en geen energiedip. Die had ik de vorige keer wel toen ik dit bij dit rondje een afslag had genomen bij Onnen en uitkwam op 31 km. Met een temperatuur van 10 graden aanzienlijk minder water nodig.
Mooie route. Kijken of het einde deze maand nog een paar keer lukt. Het fietspontje bij het Zuidlaardermeer is open tot 1 oktober... Komende twee weken even geen duurloop. Deze week haal ik de 50 km en volgende week een rustweek. 20 september Werkhoven Loopt waar ik mijn 10 km PR verwacht te verbeteren.
Mooie route. Kijken of het einde deze maand nog een paar keer lukt. Het fietspontje bij het Zuidlaardermeer is open tot 1 oktober... Komende twee weken even geen duurloop. Deze week haal ik de 50 km en volgende week een rustweek. 20 september Werkhoven Loopt waar ik mijn 10 km PR verwacht te verbeteren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Herkenbare omgeving, ik fiets een gedeelte van je route dagelijksL23 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:20:
Vanochtend een iets te snelle duurloop gelopen. Fijn om op gevoel te lopen, maar daardoor niet mijn tempo in de gaten gehouden6:00 a 6:30 was ook prima geweest. Liep lekker en geen energiedip. Die had ik de vorige keer wel toen ik dit bij dit rondje een afslag had genomen bij Onnen en uitkwam op 31 km. Met een temperatuur van 10 graden aanzienlijk minder water nodig.
***members only***
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.