Zo, bijna 4 maanden later hebben we eindelijk het schema van Suzanne Brummel afgerond! Fijn schema, met een mooie (wat steile soms) opbouw. De laatste7 weken helaas veel minder kunnen trainen dan de weken daarvoor. Een baby krijgen en dus slapnenloze nachten en eeen druk schema helpen echt niet bij het trainen. De laatste 7 weken waren dus gemiddeld 1x per week trainen. De weken daarvoor 3x per week.
Maar ik zat nu toch echt aan het eind van het schema, dus die 10k moest er echt aan geloven. Vanochtend even een rondje uitgezet op afstandsmeten.nl van 10.1 km, bewust een beetje extra als marge en een pace-pro strategie ingesteld. Mijn doel was 1uur en 10 minuten . Erg ver van sommige tempo’s hier in het topic maar iedereen loopt zijn eigen race.
Net na de klok van half 8 gestart, stiekem was het nog best warm. Even 5 minuten warming-up gedaan en gestart. De gedachte was om dit als een “wedstrijd” te zien en dus te lopen op tempo in plaats van hartslag tijdens.
De pace-pro strategie had een positieve split van 6:29 per km en eindigde met de laatste op 7:23 per km. Iets sneller dan mijn tempo tijdens trainingen.
Natuurlijk veel te hard van start gegaan, eerste km ging in 6:12, en eigenlijk bleef ik iedere km ongeveer 30 sec voor op de pacepro tijd die ik moest lopen. Hartslag lag wat hoog (gemiddeld 178) maar ik voelde me goed, ademhaling was goed onder controle en ik had nergens last van in de eerste 7 km.
Na 7 km kwam langzaam de man met de hamer achter me aan, maar ik kende de stukken waar ik liep goed dus kon goed inschatten hoe mijn energie was en wat ik nog aan reserve had. De laatste split ging in 6:10, de snelste van allemaal, terwijl deze in 7:23 had gemogen.
Mijn doel van 1 uur en 10 minuten heb ik dan ook niet gered. In 1:5:33 was ik weer thuis.
Voor veel lopers hier waarschijnlijk een wekelijks trainingsloopke, maar voor mij een overwinning. Toen de kleine geboren werd en ik mijn trainings frequentie zag kelderen werd ik even bang voor mijn doel om de 7-heuvelen loop te lopen dit jaar, nu denk ik toch wel dat dit kan gaan lukken!!
Nu nog een goed trainingsschema voor de 15 km, iemand tips?
Ohja, Strava of it didn’t happen:
https://www.strava.com/activities/15516360229