Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Het is sneller dan wat 99% van de mensen kan lopen. Dat er hier wat mensen rond lopen die een 10k lopen op een snelheid waar wij onze sprints mee doen doet daar niets aan afmaartend schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:45:
Gisteren mijn training voor de HM weer opgepakt na 3' weken. Ik moest 14.5 km. Was wat benauwd want 3 weken terug pas 10k gedaan.
Dus op een voor mij lekker tempo begonnen; 6.15. en gewoon heel strak dit tempo aan kunnen houden, scheelde max een seconde per km (hoger of lager). Pas laatste km versneld.
Ok, is voor begrippen hier traag, maar waar ik het meest tevreden over was, was dit strakke tempo. Voor het eerst dat dit lukte. Loop ook pas paar weken zonder koptelefoon.
Afijn, na ong 4 maanden training liep ik deze afstand in 1.29. Dus 15 km in 1.30 is makkelijk haalbaar denk ik
[removed]
3:51
3:48
3:53
3:54
3:49
Nog 12 weken tot de marathon!
Qua pijntjes wat last van mijn knie en pezen van mn voeten. Kan er nog vrij pijnloos mee lopen dus ik pas de trainingen vooralsnog niet aan in de hoop dat het overgaat. Wel iets hogere cadans/tempo.
[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2025 19:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik wil voor de Amsterdam marathon in een sneller startvak.
Volgens de faq kan dat niet.
Maar ik heb in de portal wel een optie "exchange ticket".
Als ik m dan omruil met mezelf, kan ik wederom de marathon zone A selecteren, en allemaal nieuwe info opgeven. Waaronder de streeftijd.
Het lijkt erop dat ik mezelf zo alsnog naar een sneller vak kan zetten.
Maar ik durf het niet helemaal. Straks heb ik het mis en gooi ik zo mijn ticket weg?
Iemand een idee?
------
Never mind. Tot 5 sept kan je je gegevens nog gewoon wijzigen, dus net even gedaan. Pas daarna gaan ze startvakken indelen.
Meteen ook even het shirt een maat kleiner gedaan. Door al dat sporten is een L wat groot haha
[ Voor 18% gewijzigd door Stefangrp op 02-08-2025 20:42 ]
Dat van de dropbag is een erg goed idee! Ik denk dat ik dat ga doen. En dan dingen meenemen in een ziplock, thanks voor deze tip!kepler schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:48:
[...]
Snoepjes, chips en dergelijke doe ik altijd in boterhamzakjes of ziplocks. Kan je overal wegstoppen en dan weer pakken.
Warme maaltijden is een goede, dat gaat niet met boterhamzakjesKan je het servies niet in een dropbag stoppen oid?
Ik twijfel nog. Om een UTMB index te krijgen en omdat mijn marathon zo goed verliep, heb ik eind september een 50km ultra gepland. Op basis van hoe die gaat, ga ik een definitieve keuze maken voor de goal race van 2026 en de lengte daarvan. Rond de 50 als het slecht gaat, of meer richting de 100 als de ultra goed verliep. Ik race trouwens niet voor de tijd, genieten en finishen is voor mij het doel.Welke afstand ga je doen?
Deze week een rustige week met een loop van 40 min een interval van 53 min en vandaag een kort loopje van 25 min.
Vandaag ging echt lastig en zwaar,meteen pijn aan mijn voet tijdens het lopen en dit 25 min aan een stuk.
Was echt een zware sessie.
Hopelijk een mindere dag vandaag en maandag er terug tegen aan voor een loopje van 50min.
Doel is 3:30 ?Stefangrp schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:54:
Never mind. Tot 5 sept kan je je gegevens nog gewoon wijzigen, dus net even gedaan. Pas daarna gaan ze startvakken indelen.
Meteen ook even het shirt een maat kleiner gedaan. Door al dat sporten is een L wat groot haha
Wat de T-shirts betreft, in 2024 waren ze echt wel klein. Ik heb altijd een S, bestelde voor de marathon van Amsterdam een M (om aan mijn zoon te geven omdat ik toch al T-shirts genoeg heb), maar achteraf bleek die M maar net gepast voor mij.
Ja sub 3.30.Hartloper schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:33:
[...]
Doel is 3:30 ?
Wat de T-shirts betreft, in 2024 waren ze echt wel klein. Ik heb altijd een S, bestelde voor de marathon van Amsterdam een M (om aan mijn zoon te geven omdat ik toch al T-shirts genoeg heb), maar achteraf bleek die M maar net gepast voor mij.
Ik liep in februari dit jaar 25km in 1.50, Hm pr liep ik tijdens die race (1.32).
Ik zit nog niet helemaal op dat niveau, maar loop inmiddels wel op carbon. Dus in theorie moet 3.25 ofzo ook nog wel kunnen. Garmin gelooft daar in ieder geval al in haha.
Dus ik heb 3.25 opgegeven.
Maargoed wordt mijn eerste marathon. Waarsch maak ik een paar beginnersfouten en wordt het 3.40 ofzo
Ik heb zelf dit jaar twee keer een 50 gelopen (eentje twee weken geleden met 2300hm) en mijn volgende stap gaat ook een 100 zijn. Maar naar mijn idee heb je voor een 100 niet perse die warme maaltijden nodig, alhoewel het wel erg lekker kan zijn (of juist helemaal niet).Roet schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Dat van de dropbag is een erg goed idee! Ik denk dat ik dat ga doen. En dan dingen meenemen in een ziplock, thanks voor deze tip!
[...]
Ik twijfel nog. Om een UTMB index te krijgen en omdat mijn marathon zo goed verliep, heb ik eind september een 50km ultra gepland. Op basis van hoe die gaat, ga ik een definitieve keuze maken voor de goal race van 2026 en de lengte daarvan. Rond de 50 als het slecht gaat, of meer richting de 100 als de ultra goed verliep. Ik race trouwens niet voor de tijd, genieten en finishen is voor mij het doel.
Met deze afstanden gaat het ook vooral om het trainen van eten, dus ga in traingen dingen proberen om te kijken wat voor jou werkt.
Laat je trouwens niet al te veel leiden over hoe de 50 gaat, die zal sowieso pittig zijn. Dat is het idee van ultras lopen
Ik wil misschien ergens september/oktober die 100 doen, maar op dit moment ben ik in Australië waar ik toch minder kan trainen dan ik had gehoopt. Veel campings waar we staan hebben geen goede hardlooprondjes, meestal moet je eerst een heel stuk over een 80/100km/u autoweg... Daar heb ik dus ook geen zin in
If you can see, look. If you can look, observe
Toen de tweede 400 wel erg kort voelde kwam ik tot de conclusie dat ik scheef gekeken had. Het bleek 4x (200-200-400) te zijn... Ik heb het maar bij 3 sets gehouden. De weg was op en het was anders ook wel meteen veel volume.
Ging verrassend goed. Met 40s per 200m ging het behoorlijk soepel dus dat viel niet tegen
Was eigenlijk van plan een jaar “doelloos” te blijven maar heb mij laten verleiden volgend jaar april mee te doen aan de marathon in Wenen. Ben benieuwd naar het parcours. Wat ik teruglees is dat het vlak is dus dat scheelt betreft heuveltrainingen
Ben nu mijn halve marathontijd aan het terugtrainen (was 1:39, nu mag ik blij zijn als ik 1:50 red) en dan vanaf november trainen voor de marathon.
Betreft schoenen twijfel ik om de zoom fly te bestellen. Loop nu op novablast 5, maar merk dat de demping erg snel vervalt en dat ze nu te zacht zijn (ca 500km gelopen). Heb alleen op assics gelopen dus ben benieuwd.
[ Voor 12% gewijzigd door Aandeijssel op 03-08-2025 10:15 ]
Dit was een lekker loopje.
De klok even gestopt op 16km om een Red Bull te drinken en op 23km in een zomerbar even binnengewipt om een Cécémel naar binnen te klokken, want ik had niet genoeg drinken bij.
Red Bull?Hartloper schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:00:
27,5 km in 2:21.
De klok even gestopt op 16km om een Red Bull te drinken en op 23km in een zomerbar even binnengewipt om een Cécémel naar binnen te klokken, want ik had niet genoeg drinken bij.
Hier 26km in 2:10Hartloper schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:00:
27,5 km in 2:21.
Ik ben naar een park gefietst waar ik mijn fiets + bidon (Camelbak bidon ice, echt een aanrader) had geparkeerd en ieder rondje kon ik even een paar slokken nemen.
Wel grappig om steeds dezelfde (duur) lopers tegen te komen bij zo'n rondje.
Komende week een rust week (relatief dan
Volgens Strava loop ik de marathon nu in 3:25. De 5 en 10km kloppen wel aardig, dus ik moet nog even aan de bak
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2025 14:25 ]
Nou, bij mij was alles rustig, tenzij dan die ene halve kilometer toen ik een groepje niet-electrische fietsers voorbij stak met 3 Beaufort tegenwind. Ik hoop alleen dat ze nu niet als reactie een e-bike gaan kopen
Ik heb de gewoonte om mijn lange duurloop echt LSD te doen, het marathontempo doe ik op een andere dag.
Ik drink nooit Red Bull, maar ik had dat blikje recent gratis gekregen, dus ik dacht ik zal het gebruiken halverwege een lange duurloop.
[ Voor 18% gewijzigd door caspervc op 03-08-2025 14:34 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Maandag had ik niet zo'n zin om mijn tempoloop op een te hoog tempo te doen. Heb daarom besloten wat meer kilometers op een iets lager tempo te lopen, 12 onder de 5:05, het tempo waarmee ik ooit hoop een marathon in te kunnen volbrengen. Het lukte in 5:01 per km met maximaal 5:04. Heel prima dus. Mijn hartslag zat grotendeels iets boven de 150, dat is een slag of 5-10 onder dat tijdens mijn laatste halve marathon.
Long run van 22km, half Z2 en half Z3 met 2 km op marathon pace. Dat voelt nu zeker nog te intensief, lekker tempo maar hoge inspanning.
Heb het idee dat ik heel goed herstel. Nergens pijntjes en ook mijn spieren voelen, zelfs direct na de training, prima aan. Aankomende week een long run van 25km en ga wat extra herstel km toevoegen.
Ben ook begonnen aan het boek Advanced Marathoning van Pfitzinger, wellicht dat ik wat van het 12/70 (12 weken, max 113km) schema overneem. Nogsteeds met het idee zo min mogelijk snelheidswerk zal gaan doen, er valt nog genoeg te winnen door simpelweg meer te lopen. Ben benieuwd wanneer ik tegen mijn limiet aanloop.
Verwacht het wel zwaarder te krijgen zodra ik richting de 30+ ga tijdens de long runs, mijn enkels en core kunnen nog wel wat krachttraining gebruiken namelijk.
Ook alvast even 2 flasks met Maurten mee om het drinken te trainen. Denk dat ik wel nog zon Agile 2 aan ga schaffen als we weer in NL zijn.
Mooi is dat.. jouw marathon tijd is wel beter 😅Sport_Life schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Hier 26km in 2:10. 3 blokken van 3km op MP en de rest rustig.
Ik ben naar een park gefietst waar ik mijn fiets + bidon (Camelbak bidon ice, echt een aanrader) had geparkeerd en ieder rondje kon ik even een paar slokken nemen.
Wel grappig om steeds dezelfde (duur) lopers tegen te komen bij zo'n rondje.
Komende week een rust week (relatief dan)
Volgens Strava loop ik de marathon nu in 3:25. De 5 en 10km kloppen wel aardig, dus ik moet nog even aan de bak.
***members only***
Heb eigenlijk alleen maar gefietst dit jaar, dus ben benieuwd waar het op gebaseerd is.
Volgens Strava is de marathon tijd afgelopen 30 dagen met 16min afgenomen. Gelukkig heb ik nog zo'n 3 maanden dus ik verwacht een top tijd als dat zo door gaatSecsytime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Mooi is dat.. jouw marathon tijd is wel beter 😅
Heb eigenlijk alleen maar gefietst dit jaar, dus ben benieuwd waar het op gebaseerd is.
***members only***
Zonder gekheid. Realistisch is 3:10-3:15 als ik niet geblesseerd raak
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2025 16:22 ]
Ga je voor een pr of gewoon lekker lopen?Sport_Life schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Volgens Strava is de marathon tijd afgelopen 30 dagen met 16min afgenomen. Gelukkig heb ik nog zo'n 3 maanden dus ik verwacht een top tijd als dat zo door gaat.
Zonder gekheid. Realistisch is 3:10-3:15 als ik niet geblesseerd raak.
Men laatste marathon liep ik ongetraind 3:06.. dus ik geloof die predictors niet zo.
Nu heb ik vroeger altijd op Adidas gevoetbald en ging ik eens een kijkje nemen bij dat merk. Vind het nog vrij onduidelijk welke schoen nu geschikt is bij hen. De Boston bv lijkt meer voor het snelle werk. En ik lees veel goeds over de Evo SL, maar of dat nu een duurloopschoen is? Misschien mensen hier die hun ervaringen kunnen delen?
Gewoon lekker lopen, niet per se een doel. Afhankelijk hoe de trainingen gaan zal dat ergens tussen 3:05 en 3:15 zijn denk ik.Secsytime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Ga je voor een pr of gewoon lekker lopen?
Men laatste marathon liep ik ongetraind 3:06.. dus ik geloof die predictors niet zo.
Mooie route, die heb ik ook meerdere keren gelopen! Bij het strandje bij Zuidlaardermeer staat ook een toiletgebouw, daar stopte ik ook altijd om hetzelfde vestje te vullen.L23 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:41:
Gisteren voor het eerst 30+ km hardgelopen. Had al een tijdje het plan om een rondje te lopen via het Fietspontje Zuidlaardermeer. Bij Onnen nog een afslag genomen zodat ik ook nog het laatste stukje van de Halve Marathon van Haren (die ik in maart gelopen heb) meenam. Leuk stukje waarbij je via het viaduct het spoor oversteekt. Eenmaal in Haren, rond de 25 km, begon ik een energiedip te ervaren. De laatste 6 km richting Groningen hier en daar een stukje gelopen. De 31 km met een gemiddeld tempo van 6:35 min/km hardgelopen.
Ik zat hier twee weken geleden de discussie te volgen over hardloopvesten en heb toen vrij impulsief de Salomon Agile 2 besteld die @Slickk aanprees. Gisteren ook gelijk voor het eerst getest. Aan het begin van de loop nog even alles goed strak moeten trekken, maar daarna goed bevallen. Een liter water mee wat ik onderweg nog heb kunnen bijvullen en verder genoeg vakjes om eten, smartphone en sleutels mee te nemen.
Voorlopig is dit even een van de langere duurlopen, wellicht eind augustus weer. Volgende week zondag de Halve Marathon Vlieland.
***members only***
Netjes hoor, zo’n lange duurloop, ik snap wel dat je de laatste kilometers wat taai waren. Ik loop zelf eigenlijk nooit meer dan 2u45 omdat het vat dan wel leeg is.
Daar wilde ik nog wat over vragen.
Het gaat uiteraard vaak om tempo, tijdsduur en voeding. Maar waar ik zelf wat 'bang' voor ben is het mentale aspect van 3u+ lopen (30km of hoger)
Met de marathon in de planning denk ik hier tijdens het rennen regelmatig aan. Dat treed op als ik er een gevoel van verveling op treed. Dit is niet altijd het geval en hangt ook zeker samen met de vorm van de dag.
Met wielrennen had ik hier eigenlijk geen last van.
Hoe gaat jullie hier mee om?
Ik wil zelf toch eens gaan proberen met muziek/podcast om te zien of dat afleiding brengt.
Indewaaier, over wielrennen, is ook leuk.
Andere tips zijn okk welkom!
Ik moet zeggen dat ik een 2:30 uur ook beter verteer dan 1:15 ofzo omdat je dan toch al een beetje bezig bent met wat je zometeen gaat doen als je klaar bent.
Waar ben je precies 'bang' voor rond het 'mentale aspect'?Jasperoo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 06:11:
Mooi om te zien dat er weer veel kilometers zijn gemaakt. Ook aantal lange runs!
Daar wilde ik nog wat over vragen.
Het gaat uiteraard vaak om tempo, tijdsduur en voeding. Maar waar ik zelf wat 'bang' voor ben is het mentale aspect van 3u+ lopen (30km of hoger)
Met de marathon in de planning denk ik hier tijdens het rennen regelmatig aan. Dat treed op als ik er een gevoel van verveling op treed. Dit is niet altijd het geval en hangt ook zeker samen met de vorm van de dag.
Met wielrennen had ik hier eigenlijk geen last van.
Hoe gaat jullie hier mee om?
Ik wil zelf toch eens gaan proberen met muziek/podcast om te zien of dat afleiding brengt.
Zeker gezien je ook lang fietst(e), en dus gewend bent om langere tijd alleen met je eigen gedachten te zitten, ben ik wel benieuwd waar het zit. In de basis zou ik zeggen ga het gewoon ervaren. Duursport is voor een groot deel leren dealen met discomfort.
Muziek leidt gegarandeerd af, is daarmee prestatiebevorderend en verboden in diverse sportcompetities
Zelf loop ik zowel in stilte als met muziek (en never nooit met een podcast). Zeker in stilte is het erg eenvoudig om in een flow te komen en met verstand op nul kilometers af te tikken. Muziek gebruik ik meer in een stedelijke omgeving, typisch heb ik daar na een paar kilometer ook geen flauw benul meer wat er speelt en wordt er alleen af en toe een leuk melodietje geregistreerd. Ik zone volledig uit.
Daarom luister ik geen podcasts, want dan blijf ik luisteren en komt dat moment nooit. Of wel en dan heb ik geen flauw idee waar de podcast over ging, dan luister ik een stuk liever naar mijn ritmische gestamp op de grond, fluitende vogeltjes of een deuntje.
Vroeger grapte ik altijd dat ik mijn thesis tijdens het hardlopen heb geschreven: dat was voor mij hét moment om zaken te overdenken en een plekje te geven. Tegenwoordig ga ik nog regelmatig met een vol hoofd weg, om volledig zen terug te komen. Hoe meer drukte je aan je hoofd introduceert (muziek, podcast) hoe lastiger dat is.
En onthoud af en toe vervelen is helemaal niet erg, het is zelfs knap gezond, we zijn het alleen niet meer gewend.
En natuurlijk is het goed om ook jezelf uit te dagen en mentaal sterker te worden door het wel eens helemaal zelf te doen en dat is ook prima, word je alleen maar beter van. Maar de long runs ga ik zeker niet zonder muziek lopen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Tegenwoordig kunnen mensen niet meer poepen zonder te scrollen, of douchen zonder bluetoothspeaker. Alle 'saaie' momenten worden opgevuld, met als meest recente stap de momenten waar je niet op een scherm kan kijken (stofzuigen, koken, sporten) dat ook gevuld wordt door podcasts/muziek. Zoveel mogelijk tijd van een mens moet worden gemonetized zo lijkt het. Maar die mentale rustmomenten zijn wel goed voor je. Het percentage mensen met mentale problemen neemt namelijk alleen maar toe, en het zijn ook de momenten waarop je creativiteit floreert.
Post je daarvan een verslag? Ik vind dat soort verhalen super interessant!kepler schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:42:
[...]
Ik heb zelf dit jaar twee keer een 50 gelopen (eentje twee weken geleden met 2300hm) en mijn volgende stap gaat ook een 100 zijn. Maar naar mijn idee heb je voor een 100 niet perse die warme maaltijden nodig, alhoewel het wel erg lekker kan zijn (of juist helemaal niet).
De marathon heb ik gelopen op gels en sportdrank, dat ging prima zonder klachten. Maar ik ga wel wat nieuwe dingen proberen om alvast het eten tijdens een 100k te simuleren, want die 50k red ik wel enkel op gels, maar dat gaat niet werken bij een 100k waarschijnlijk, zoveel gels word je zat en je maag waarschijnlijk ook. Waar zou ik mee kunnen starten, gedroogd fruit, noten, boterham?Met deze afstanden gaat het ook vooral om het trainen van eten, dus ga in trainingen dingen proberen om te kijken wat voor jou werkt.
Maar hoeveel tijd is nodig? Ik loop nu nog 'maar' 50k in de week, en probeer dat simpelweg steeds een beetje op te voeren tot aan de taper, in cycli van 4 weken (3 op, 1 af).Laat je trouwens niet al te veel leiden over hoe de 50 gaat, die zal sowieso pittig zijn. Dat is het idee van ultras lopenBedenk vooral of je genoeg tijd kan maken voor alle trainingen komende maanden.
Het grappige is, ik wandel behoorlijk veel want hond... en dat kan ik dus niet doen met muziek. Dan ervaar ik de rust waar jij het over hebt, nog even los van het feit dat ik stiekem best veel praat tegen de hond en het ook zie als ons momentje samen buiten tijdens een wandeling. Dit weekend ook samen 1,5 uur op pad geweest in een mooie bosrijke omgeving. Dan heb ik 0 behoefte aan dopjes in te doen. Stap ik naar buiten voor een run...het eerste wat ik wil/moet doen is dopjes inRoet schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:59:
Ik denk dat dit heel persoonlijk is. Wat ik wel zie is dat de jongere generatie hier meer moeite mee heeft. Mijn vriendin is iets jonger en die vind dat toch lastig. Ik snap het ook wel, want het is deels bepaald waarmee je bent opgegroeid. Vroeger was er ook minder afleiding beschikbaar.
Tegenwoordig kunnen mensen niet meer poepen zonder te scrollen, of douchen zonder bluetoothspeaker. Alle 'saaie' momenten worden opgevuld, met als meest recente stap de momenten waar je niet op een scherm kan kijken (stofzuigen, koken, sporten) dat ook gevuld wordt door podcasts/muziek. Zoveel mogelijk tijd van een mens moet worden gemonetized zo lijkt het. Maar die mentale rustmomenten zijn wel goed voor je. Het percentage mensen met mentale problemen neemt namelijk alleen maar toe, en het zijn ook de momenten waarop je creativiteit floreert.
Voor mij zit er dus echt verschil tussen een zwaardere activiteit en gewoon een fijne wandeling.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Aangeleerde gewoonte. Er is niets anders dat hier onderscheid maakt dan jouw breinJuancho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:11:
[...]
Dan heb ik 0 behoefte aan dopjes in te doen. Stap ik naar buiten voor een run...het eerste wat ik wil/moet doen is dopjes in
Voor mij zit er dus echt verschil tussen een zwaardere activiteit en gewoon een fijne wandeling.
Daarbij heb ik 2 grote hobby s namelijk sporten en muziek. Met een drukke baan, 3 jonge kinderen en vrouw die af en toe aandacht wil is het efficiënt om muziek en hardlopen (2 hobby's) te combineren.
Ik heb ook niet altijd zin om te hardlopen, maar dan ga ik om lekker muziek te luisteren.
https://muziekwerkt.nl/bl...verbeteren-dankzij-muziek.Muziek is positieve afleiding
Muziek zorgt ervoor dat sporters zich minder bewust zijn van inspanning. Deze positieve vorm van afleiding kan bij atleten leiden tot een prestatieverbetering van maximaal 15%. Omdat de hersenen bij uptempo nummers meer informatie moeten verwerken, besteden ze minder aandacht aan pijn.
Muziek verhoogt de inspanning
Een onderzoek uit 2010 toont aan dat fietsers harder werken wanneer snelle muziek wordt gedraaid. Te snel is echter niet goed. Voor gemiddelde sporters is het maximale effect te behalen met nummers die tussen de 120 en 140 beats per minuut liggen.
Muziek brengt sporters in de juiste stemming
We associëren nummers met herinneringen. Vaak zijn deze gerelateerd aan de context waarin het nummer in eerste instantie is gehoord. Die herinnering, of zelfs de emotie van de zanger, geeft een motiverende kracht aan de fysieke prestatie.
Een goede beat houdt sporters in het juiste tempo
Het ritme van muziek stimuleert de motorische gebieden van de hersenen. Deze gebieden bepalen onder andere wanneer je moeten bewegen. De ritmische signalen die de muziek afgeeft helpen sporters om hun energie efficiënter in te zetten. Wie een vast ritme aanhoudt presteert beter.
Muziek verbetert de gemoedstoestand
Uit recent onderzoek blijkt dat mensen vaak naar muziek luisteren om zich te bezinnen en in een andere stemming te komen. Muziek tijdens het sporten verhoogt dus niet alleen de prestatie, maar zorgt er ook voor dat je eventuele negativiteit achter je kunt laten.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2025 10:22 ]
Ow ik zou het best zonder kunnen denk ik hoor. Heb ook wel eens gehad dat mijn oortjes bij een lange run al vrij snel leeg waren. Dan kan ik natuurlijk prima lopen, die mindset/mentaliteit heb ik wel. Maar als je dan toch mag kiezen, dan lekker met mijn muziek op. Gewoon omdat ik dat zelf prettiger vind. Terwijl ik er bij wandelen heel bewust zelf voor kies om geen oortjes in te doen.Roozzz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Aangeleerde gewoonte. Er is niets anders dat hier onderscheid maakt dan jouw brein
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 04-08-2025 10:19 ]
Ik zie dus heel vaak mensen met hond wandelen die oordopjes in hebben of nog erger op hun telefoon iets aan het kijken zijn. En dan af en toe boos tegen de hond roepen dat hij door moet lopen, niet zo aan de riem moet trekken.Juancho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:11:
[...]
Het grappige is, ik wandel behoorlijk veel want hond... en dat kan ik dus niet doen met muziek. Dan ervaar ik de rust waar jij het over hebt, nog even los van het feit dat ik stiekem best veel praat tegen de hond en het ook zie als ons momentje samen buiten tijdens een wandeling. Dit weekend ook samen 1,5 uur op pad geweest in een mooie bosrijke omgeving. Dan heb ik 0 behoefte aan dopjes in te doen. Stap ik naar buiten voor een run...het eerste wat ik wil/moet doen is dopjes in
Als je nou hond vervangt voor vriendin, dan zou er toch niemand zijn die oordopjes in doet of op zijn telefoon gaat zitten streamen tijdens het wandelen?
Dus zoals jij het doet ben ik het helemaal eens, een momentje van jou en de 'wandelpartner'.
hihi, daar maak ik mij zeker schuldig aan. Echter, als ik 100 km ga wielrennen of een rondje ga hardlopen heb ik nog nooit de behoefte gehad om muziek op te zettenWizzlerNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Ik zie dus heel vaak mensen met hond wandelen die oordopjes in hebben of nog erger op hun telefoon iets aan het kijken zijn. En dan af en toe boos tegen de hond roepen dat hij door moet lopen, niet zo aan de riem moet trekken.
Als je nou hond vervangt voor vriendin, dan zou er toch niemand zijn die oordopjes in doet of op zijn telefoon gaat zitten streamen tijdens het wandelen?
Dus zoals jij het doet ben ik het helemaal eens, een momentje van jou en de 'wandelpartner'.
Een vriendin laat je ook niet uit neem ik aanWizzlerNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Ook je vriendin wil af en toe naar buiten. En net als een hond wordt ze daar een stuk leuker van.The Third Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
Een vriendin laat je ook niet uit neem ik aan
Overigens luisterd die hond (en misschien je vriendin ook wel) als je ze onvoorwaardelijke aandacht geeft.
je bent me voor, ik wilde hetzelfde zeggen.WizzlerNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Ik zie dus heel vaak mensen met hond wandelen die oordopjes in hebben of nog erger op hun telefoon iets aan het kijken zijn. En dan af en toe boos tegen de hond roepen dat hij door moet lopen, niet zo aan de riem moet trekken.
De hond krijgt thuis waarschijnlijk al nauwelijks meer aandacht omdat de mensen alleen maar op hun mobiel, tv of ipad gefocust zijn. En dan het enige momentje dat de hond eigenlijk echt met zijn baasje heeft wordt ook nog eens verpest door alleen maar naar de handpalm te staren. Als je een huisdier hebt, geef het dan aandacht (dus ook: laat de hond fatsoenlijk uit en storm niet meteen naar huis als het zaakje gedaan is). Als hardloper kom je dat soort dieren-"liefhebbers" erg vaak tegen.
maar goed, volledig offtopic natuurlijk, dus:
ikzelf wissel oortjes (shokz) en geen oortjes af. Voornamelijk op trajecten die ik al heel vaak heb gelopen wil ik nog wel eens oortjes in doen. Bij mij juist wél podcasts. Vaak kom ik dan zo in het verhaal dat ik al lopend ineens een km verder ben, precies wat hierboven beschreven wordt met muziek. Maar met muziek heb ik dat dus helemaal niet. Muziek zet ik alleen op als ik een route loop waar er heel veel omgevingskabaal is van auto's (dan is een podcast sowieso al lastiger te volgen). Op trails heb ik sowieso zelden de oortjes in. De vogeltjes, het geruis van de wind in de bomen, heerlijk.
Gewoon gaan, dan komt de zin vanzelfsvenn15 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:25:
Hier ook telkens muziek of podcast in de oren,waar ik het moeilijker mee heb de laatste tijd is de zin om te vertrekken.
Verslag is paar weken terug te vinden:[...]
Post je daarvan een verslag? Ik vind dat soort verhalen super interessant!
[...]
De marathon heb ik gelopen op gels en sportdrank, dat ging prima zonder klachten. Maar ik ga wel wat nieuwe dingen proberen om alvast het eten tijdens een 100k te simuleren, want die 50k red ik wel enkel op gels, maar dat gaat niet werken bij een 100k waarschijnlijk, zoveel gels word je zat en je maag waarschijnlijk ook. Waar zou ik mee kunnen starten, gedroogd fruit, noten, boterham?
[...]
Maar hoeveel tijd is nodig? Ik loop nu nog 'maar' 50k in de week, en probeer dat simpelweg steeds een beetje op te voeren tot aan de taper, in cycli van 4 weken (3 op, 1 af).
kepler in "Hardlopen - deel 9"
Tja. Qua eten, ik doe het op alles goed tot nu toe. Krentenbollen met honing/stroop zijn wel favoriet. Maar bij de laatste race hadden ze chocolade broodjes en watermeloen bij de posten. Ook erg lekker.
Hoeveel tijd, ik heb deze ultra gelopen met 50-60k in de week zonder veel lange afstanden. Maar ik zit al wel ruime 7-8 maanden op dit niveau (januari ook een 50k en april Rdam marathon). Voor een 100 wil ik naar 70-80k in de week gaan, ook 3 weken op en 1 week af.
Vind het helemaal niet erg, eerst half uurtje alle gedachtes van de dag/week afwerken. Daarna vooral bezig om een leuke route te bedenken, vaak weet ik welke kant ik op wil maar nog niet precies hoe ik ga lopen. Ik denk dan vaak vooruit en probeer te schatten hoeveel km het is naar een bepaald punt. En dan op de helft balen dat ik alweer "terug" moet, 1.5 uur is dan zo voorbij. Ben na 45 min al bijna klaar.
Verder, beetje in de rondte kijken, relaxed en zonder enkele afleiding. Vervelen zou ik het niet noemen, kom dan eindelijk eens tot rust.
Wat anders: ben afgelopen tijd meer op mijn cadence gaan letten, vroeger liep ik alles laag in de 160 en tegenwoordig rond 175. Enige wat me opvalt is dat ik zo'n 175 loop op 5:30 maar ook op 4:00. Alleen bij strides gaat het naar 200.
Doe weinig snel werk, wellicht wat meer op proberen te letten zodra ik dat weer doe. Ben in elk geval blij dat ik nu standaard 175 aan kan houden!
Ik ren altijd met de hond en heb dan altijd 1 oordopje in. Als dat beest even echt aandacht wil is een tik op je oordopje voldoende om hem stil te krijgen (dat oordopje dan heWizzlerNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Naar mijn idee gaat het dan ook vooral op het opletten en niet zozeer of je dat nu doet met muziek aan of niet. En als je b.v. een stream aan het kijken bent kun je standaard gewoon niet opletten.
En een hond vergelijken met een vriendin vind ik wel een beetje raar. Mijn vrouw krijg ik echt niet aan de riem mee naar een hondenveldje om even te gaan poepen
[removed]
Helaas, beide lukt voor geen meterWizzlerNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Overigens luisterd die hond (en misschien je vriendin ook wel) als je ze onvoorwaardelijke aandacht geeft.
[removed]
svenn15 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:25:
Hier ook telkens muziek of podcast in de oren,waar ik het moeilijker mee heb de laatste tijd is de zin om te vertrekken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/27AJhtwsFVvAvF72nSqDWXC1.jpg?f=user_large)
Ik loop zonder muziek of met Shokz. Briljant dingen, muziek + omgeving kunnen horen. Met airpods, zeker met noise cancellation, hoor ik mijzelf niet lopen en dat loopt 'raar'.
Met mijn 1.72 en 65 kg past mijn normale kleding van 16 kg geleden niet zo lekker meer. Dus ik gister naar een kledingwinkel. Zelfs een maatje Small zit nog als een tent.
Hoe lossen jullie dat op, specifieke merken of winkels ofzo?
EDIT: Normale kleding dus, geen sportkleding
Als is dat natuurlijk niet aero
[ Voor 20% gewijzigd door Stefangrp op 04-08-2025 20:11 ]
Tracksmith, ortovox, running rabbit, icebreaker, etc. Zorg wel voor een tweede hypotheek.Stefangrp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:25:
Vraagje voor de dunne hardlopers onder ons.
Met mijn 1.72 en 65 kg past mijn normale kleding van 16 kg geleden niet zo lekker meer. Dus ik gister naar een kledingwinkel. Zelfs een maatje Small zit nog als een tent.
Dat valt nog wel mee toch, ik ben ruim 10 cm langer en bijna net zo zwaar. Daarnaast door het fietsen ook nog vrij dikke bovenbenen.Stefangrp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:25:
EDIT: Normale kleding dus, geen sportkledingDaarvan boeit het me niet zo als de shirts losjes zitten.
Ah, normale kleding.. uniqlo zou je voor broeken kunnen proberen. Joe merino / icebreaker voor shirts.Stefangrp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:25:
EDIT: Normale kleding dus, geen sportkledingDaarvan boeit het me niet zo als de shirts losjes zitten.
Let op de pasvorm: Slim Fit en consorten helpen een hoop. Breedte en lengtematen ook.Stefangrp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:25:
En er zijn ook gewoon tal van merken/winkels waarvan ik gewoon weet dat er letterlijk niets fatsoenlijk gaat passen. Zeg ongeveer alles in een doorsnee winkelstraat, met uitzondering van premium merken waarbij je op pasvorm kan selecteren en die consistent zijn in de maatvoering. Ik heb een hoop in de kast hangen van Boss en Magee.
1,75 en 65kg btw.
Een eiland in het Great Barrier Reef, dus routes langs prachtige stranden maar ook door mooie bossen en toch leuke bergen (heuvels?). Fantastisch
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/Kk0uLZDnzVb
Haha dat is wel heel toevallig! Ook aan het reizen of woon je in Australië?Eric1985 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 01:39:
@kepler wat toevallig, ik ga komend weekend naar Yeppoon en Keppel Island! Waarschijnlijk ga ik je rondje kopiëren 😎
Het is echt een superleuk eiland, we zijn er twee nachtjes geweest. Beetje snorkelen, beetje rennen, kinderen vermaken zich prima op het strand.
Ik heb de route van Komoot trouwens. Er zijn ook langere routes mogelijk, bv naar het lighthouse. Niet aan toegekomen ivm tijd gebrek
Veel plezier!
Ik denk iedere keer "Oeh leuk effe kijken" en dan blijkt je strava dicht te staan.kepler schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:52:
Waar ik van de week nog klaagde over weinig hardloop mogelijkheden op onze vakantie in Australië, deze lokatie maakt alles weer goed
Een eiland in het Great Barrier Reef, dus routes langs prachtige stranden maar ook door mooie bossen en toch leuke bergen (heuvels?). Fantastisch
Ik heb geen Strava.
Wel Garmin trouwens maar @Calitomnication negeert mijn verzoeken om me aan de group toe te voegen
[ Voor 6% gewijzigd door Stefangrp op 05-08-2025 07:07 ]
Ik dacht aan Düsseldorf, iemand daar ervaring mee? Of andere marathons?
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2025 09:54 ]
Ik had tijdens de Marathon van Porto eens Joma Sokken gekregen, die waren echt top. Maar als ik daarop google zijn het meer badminton sokken of andere sporten. Heb ze ook wel eens van de Decathlon maar vindt die niet zo fijn.
Wie kan mij een goed merk aanraden?
Is ook een kwestie van proberen wat voor jou lekker zit.
Paar merken die ik in gebruik heb ter inspiratie;
- Decathlon, de goedkoopste die er zijn. Voldoen voor mij prima voor de dagelijkse loopjes
- Injinji (teensokken!), meestal de dikkere variant in gebruik voor lange trails
- Feetures, mijn wegwedstrijdsok
- Compressport, compressiesokken (deze draag ik eigenlijk alleen als ik moet vliegen, niet tijdens rennen)
- Falke
En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer merken
Ik heb mn Strava nu even open staan, speciaal voor jouStefangrp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:06:
[...]
Ik denk iedere keer "Oeh leuk effe kijken" en dan blijkt je strava dicht te staan.
Ik heb geen Strava.
Wel Garmin trouwens maar @Calitomnication negeert mijn verzoeken om me aan de group toe te voegen
Als ze goed bevallen, wat let je om ermee te blijven lopen?Aight! schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:03:
Heeft er iemand een goede tip voor hardloop sokken?
Ik had tijdens de Marathon van Porto eens Joma Sokken gekregen, die waren echt top. Maar als ik daarop google zijn het meer badminton sokken of andere sporten. Heb ze ook wel eens van de Decathlon maar vindt die niet zo fijn.
Wie kan mij een goed merk aanraden?
Zolang ze goed zitten, vocht afvoeren en niet schuren zie ik geen reden om te wisselen. Het is nou niet dat een echte hardloopsok ervoor zorgt dat je harder loopt ofzo
Ik loop het merendeel van mijn kilometers met injinji's; dat voorkomt potentiele wrijving tussen mijn tenen. Daar had ik het verleden nog wel eens last van bij langere lopen. Maar in een pinch werken willekeurige sokken van de decathlon of fietssokken ook prima...
[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 05-08-2025 10:43 ]
Dusseldorf is een leuke marathon, aantal keer gelopen. Net na Corona even niet doorgegaan geloof ik. Prima geregeld en leuke route. Stad is ook erg prettig ik kom er graag. Denk er over om hem volgend jaar ook weer te gaan lopen.Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:54:
Ik zoek nog een leuke voorjaars marathon (de weilanden van Leiden Marathon wel gezien na 2x, idem met Rotterdam), op max 3-4u treinen van Utrecht. (Zaterdag heen, zondag terug).
Ik dacht aan Düsseldorf, iemand daar ervaring mee? Of andere marathons?
Ik weet niet in hoeverre de organisatie veranderd is overigens nadat ze even uit beeld waren. De laatste keer dat ik hem liep is alweer even geleden in 2019.
Ik vind dat we dit soort activiteiten moet verbannen, veeeeeelste jaloersmakend!kepler schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:52:
Waar ik van de week nog klaagde over weinig hardloop mogelijkheden op onze vakantie in Australië, deze lokatie maakt alles weer goed
Geniet ervan!
Nice. Casual je morning run doen in Sydney, hoe nicekepler schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Ik heb mn Strava nu even open staan, speciaal voor jou
Ik zou die marathon graag eens doen.
Jammer dat ik voor de foto's alsnog moet inloggen. Kut Strava
Waarom heb je dan niet gewoon een gratis Strava accountje?Stefangrp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Nice. Casual je morning run doen in Sydney, hoe nice
Ik zou die marathon graag eens doen.
Samenvatting van de foto's:Stefangrp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
- Een verzameling jaloersmakende foto's: zon, zee, strand, mooie landschappen
- Een verhitte selfie
- Een mierenegel (weer wat geleerd vandaag)
- Een outhouse zonder deur
ywc
Ja heb maar een setje besteld om te kijken of het dezelfde waren. Vorige waren helemaal versleten omdat ik die altijd gebruikte voor hardlopen haha!Roozzz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Als ze goed bevallen, wat let je om ermee te blijven lopen?
Zolang ze goed zitten, vocht afvoeren en niet schuren zie ik geen reden om te wisselen. Het is nou niet dat een echte hardloopsok ervoor zorgt dat je harder loopt ofzoWie weet als we ooit nog een keer een aero sok krijgen, net als in het wielrennen...
Ik loop het merendeel van mijn kilometers met injinji's; dat voorkomt potentiele wrijving tussen mijn tenen. Daar had ik het verleden nog wel eens last van bij langere lopen. Maar in een pinch werken willekeurige sokken van de decathlon of fietssokken ook prima...
@Gaargod zal ook eens jou merken bekijken en testen! Thanks!
Sowieso is het allemaal misschien ook wel logisch, de ene schoen is wellicht wat beter geschikt voor kortere/snellere/interval runs en de ander echt heel prettig voor langere maar rustige afstandslopen. Ik heb ze daarom eens naast elkaar gelegd (ik ben echt een leek op gebied van hardloopschoenen) en zit het verschil dan puur in het gearceerde? Ik zal na de vakantie zeker even gaan passen en een kort rondje lopen bij Run2Day waar ik vaak naar toe ga maar ik was even benieuwd naar de mening van de experts hier
Supernova Rise 2 (€150):
:strip_exif()/f/image/xhp9ekkHl8nRv8OYLOPrLFAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Adizero Evo SL (€150):
:strip_exif()/f/image/6MnXMobECf8qmBLopPtNQLaq.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor de grap ook even de duurdere Pro variant ernaast gelegd (€200):
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 05-08-2025 12:05 ]
Datis het verschil inderdaad. Uiteindelijk wil je meer demping als de afstand langer wordt. Bijvoorbeeld de Adidas Takumi Sen (Carbon, maar weinig foam) is een hele snelle schoen maar ga je daar een halve of hele marathon op lopen dan gaat dat echt wel pijn doen aan je voetzolen.Juancho schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:03:
Zoals eerder aangegeven denk ik er over na om na onze vakantie, als ik vanaf 15km LSD runs het door ga trekken naar 30km voor de kerst, een 2de paar hardloopschoenen erbij te nemen die mij net wat meer demping/comfort geven op de lange afstanden. Ik heb nu, nog niet eens zo lang, de Adidas Supernova Rise 2 wat ik erg fijne schoenen vind. Maar wel voornamelijk voor de kortere afstanden en vooral interval. Fijne snelle en wendbare schoen, totaal geen klachten over. Maar zoals afgelopen weekend heb ik een LS run gedaan van 13km en ik mis dan toch wel iets van extra comfort wat mijn oude Asics Novablast 4 wel had.
Sowieso is het allemaal misschien ook wel logisch, de ene schoen is wellicht wat beter geschikt voor kortere/snellere/interval runs en de ander echt heel prettig voor langere maar rustige afstandslopen. Ik heb ze daarom eens naast elkaar gelegd (ik ben echt een leek op gebied van hardloopschoenen) en zit het verschil dan puur in het gearceerde? Ik zal na de vakantie zeker even gaan passen en een kort rondje lopen bij Run2Day waar ik vaak naar toe ga maar ik was even benieuwd naar de mening van de experts hier. Het is voor mij ook echt een nieuwe uitdaging om longruns te gaan doen die 20km+ gaan worden (ik bouw op van 21km naar 30km naar mijn eerste marathon). Het gaat me er dus zeker niet om dat ik een hele snelle halve/hele marathon wil lopen, ik zoek vooral comfort, steun en het idee dat een schoen mij helpt die lange runs door te komen.
Supernova Rise 2 (€150):
[Afbeelding]
Adizero Evo SL (€150):
[Afbeelding]
En voor de grap ook even de duurdere Pro variant ernaast gelegd (€200):
[Afbeelding]
Overigens heb ik geen idee wanneer je een schoen zou willen met weínig responsiviteit. Dan loop je op een soort marshmellows of drijfzand waarbij je niet vooruit komt.
De EVO SL is dus geschikt voorzowel traag als snel lopen over langere afstanden.
Dank je! Dan lijkt de EVO SL me idd de mee geschikte schoen voor mijn volgende stappen in het hardlopen en bijbehorend doel. Dan snap ik nu ook waarom de Supernova Rise het toch net niet helemaal is op langere afstanden maar wel super fijn zijn voor de intervals en strides. Want dan ben ik juist gek op de snelle schoen die niet voelt als een blok aan je been zeg maarWizzlerNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Datis het verschil inderdaad. Uiteindelijk wil je meer demping als de afstand langer wordt. Bijvoorbeeld de Adidas Takumi Sen (Carbon, maar weinig foam) is een hele snelle schoen maar ga je daar een halve of hele marathon op lopen dan gaat dat echt wel pijn doen aan je voetzolen.
Overigens heb ik geen idee wanneer je een schoen zou willen met weínig responsiviteit. Dan loop je op een soort marshmellows of drijfzand waarbij je niet vooruit komt.
De EVO SL is dus geschikt voorzowel traag als snel lopen over langere afstanden.
Is er een tweakers Garmin Connect groep??Stefangrp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:06:
[...]
Ik denk iedere keer "Oeh leuk effe kijken" en dan blijkt je strava dicht te staan.
Ik heb geen Strava.
Edit: aah voor fietsen, dat doe ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Maandag1987 op 05-08-2025 13:22 ]
Calitomnication in "Hardlopen - deel 9"Stefangrp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:06:
@Poekie is wat actiever hier.
https://connect.garmin.com/modern/group/2428368Maandag1987 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Is er een tweakers Garmin Connect groep??
(uit de topicwarning)
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Haha goede samenvattingRoozzz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Samenvatting van de foto's:
- Een verzameling jaloersmakende foto's: zon, zee, strand, mooie landschappen
- Een verhitte selfie
- Een mierenegel (weer wat geleerd vandaag)
- Een outhouse zonder deur
ywc
Hehe thanks, over paar weken ren ik mn rondjes gewoon weer in het westlandDocslik schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
Ik vind dat we dit soort activiteiten moet verbannen, veeeeeelste jaloersmakend!![]()
Geniet ervan!
Definieer 'traag'. Ik vind de Evo SL een heerlijke schoen om mee te lopen, maar trager dan ~5:30 min/km loop ik er eigenlijk niet mee. Ze schreeuwen gewoon om een beetje meer vaart. Dan wordt het al snel tempo of sneller als ik @Juancho's tempo goed herinner.WizzlerNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik durf niet te zeggen of ze ook lekker lopen als tragere schoen.
Mijn LSD runs die ik elke week opbouw met een kilometer (dit weekend 14km en dan nog 1x 15km voor we op vakantie gaan en daarna weer opbouwen naar de 30km voor de kerst) loop ik een minuut langzamer dan jou: rond de 6:30-6:45 min/km. Zoals jij ook vast weet is snelheid niet de insteek van een LSD training, dat gaat puur om het opbouwen van je inhoudt, je lichaam rustig laten wennen aan steeds langere runs etc. Ik vind dit overigens ook geen enorm traag tempo (zeker voor iemand die nog 10 kilo te veel mee sleept elke run), maar dat is heel persoonlijk.Roozzz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Definieer 'traag'. Ik vind de Evo SL een heerlijke schoen om mee te lopen, maar trager dan ~5:30 min/km loop ik er eigenlijk niet mee. Ze schreeuwen gewoon om een beetje meer vaart. Dan wordt het al snel tempo of sneller als ik @Juancho's tempo goed herinner.
En over een wat langere afstand, zeg voor mij +15km is veel sneller ook nog niet verstandig want dan train ik mezelf helemaal kapot, hogere hartslag en dat is juist wat je niet wil op een LSD run.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 05-08-2025 13:47 ]
Ah ja goed punt, mijn trage loop op de EVO SL is circa 5:00/5:30. Langzamer heb ik er, zeker niet voor langere duur, op gelopen.Roozzz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Definieer 'traag'. Ik vind de Evo SL een heerlijke schoen om mee te lopen, maar trager dan ~5:30 min/km loop ik er eigenlijk niet mee. Ze schreeuwen gewoon om een beetje meer vaart. Dan wordt het al snel tempo of sneller als ik @Juancho's tempo goed herinner.
Of dat werkt voor de tempo's van @Juancho zal hij zelf moeten beoordelen.
Het issue is altijd dat je het nooit kan testen zonder de schoenen terug te mogen doenWizzlerNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:47:
[...]
Ah ja goed punt, mijn trage loop op de EVO SL is circa 5:00/5:30. Langzamer heb ik er, zeker niet voor langere duur, op gelopen.
Of dat werkt voor de tempo's van @Juancho zal hij zelf moeten beoordelen.
Ik heb begin van het jaar 1x de Saucony geprobeerd. Schoen stond ook hoog aangeschreven maar vanaf dag 1 had ik last van een pijnlijke voet dus die heb ik al snel met minimaal verlies via Marktplaats weer verkocht.
Dus ik daag jullie uit om een deze dagen eens een 15km LSD run te doen op mijn tempo en dan jullie ervaringen te delen
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 05-08-2025 13:57 ]
Gisteren eerste loopje weer gehad en enkel voelde goed, kleine 6 kilometer op een rustig tempo gelopen en dat ging prima. Deze week weer verderLittlegupper schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Helaas toch even de pauze knop. Test bij de fysio wezen geen beschadigingen uit aan de enkel of de banden, maar hij was wel nog minder belastbaar. De wond/schade die de enkel heeft opgelopen kan de komende dagen zich nog uiten.
Nu 1 week rust houden van lopen en volgende week mag ik weer verder.
Je kunt elkaars ervaringen op hetzelfde tempo niet met elkaar vergelijken. Wat voor mij duurlooptempo is (~4:45), is voor een ander intervaltempo. Houding en beweging is dan heel anders.Juancho schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Het issue is altijd dat je het nooit kan testen zonder de schoenen terug te mogen doen. Logisch hoor, als je er een km of 15 op gaat hardlopen is retour doen geen optie. Vandaar dat ik het ook beetje probeer te pijlen hier omdat die schoen overal gezien wel als erg positief wordt ervaren. Bovendien draag ik bijna altijd Adidas. Vroeger met voetbal, nu met hardlopen/tennissen/wandelen/casual ook.
Ik heb begin van het jaar 1x de Saucony geprobeerd. Schoen stond ook hoog aangeschreven maar vanaf dag 1 had ik last van een pijnlijke voet dus die heb ik al snel met minimaal verlies via Marktplaats weer verkocht.
Dus ik daag jullie uit om een deze dagen eens een 15km LSD run te doen op mijn tempo en dan jullie ervaringen te delen![]()
![]()
EVO SL is een goede allround schoen waar je alle tempo’s wel op kunt lopen, puur voor duurlopen zou ik wat anders kiezen. Kijk ook eens op runrepeat.com. Vind die balkjes van all4running niet zoveel zeggen.
Daarbij went je lichaam ook aan inspanning. Waar ik eerst pijn had aan mn voetzolen na 15km, loop ik nu op random schoenen die 15km zonder pijn. Je lichaam kan ook ‘lui’ worden met te veel demping vind ik. Vooral een kwestie van goed opbouwen en niet al te veel fixeren op de schoenen.
Trager lopen ze ook heerlijk. Ik liep er afgelopen zondag 18 km a 06:45 mee. Super! Veel lekkerder dan de Saucony Triumph 22 die ik eigenlijk voordat doel heb.Roozzz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
jemig... wat een waardeloze pacekepler schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:52:
nee maar serieus echt te gek. Dat zijn toch wel de betere rondjes.
Aankomende vakantie heb ik voor het eerst ook de hardloopschoenen mee en ik hoop ook zo af en toe een mooi rondje te kunnen lopen.
Denk te lang op het toilet met uitzicht gezeten..scrappy.doo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
jemig... wat een waardeloze pace![]()
Aankomende vakantie heb ik voor het eerst ook de hardloopschoenen mee en ik hoop ook zo af en toe een mooi rondje te kunnen lopen.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik heb een dagelijkse baan, vaak pas om 1730 klaar. Voor nu niet erg.
Maar ik train uiteindelijk richting marathon volgend jaar april.
Ik zit nu op mijn langere loop van 15k, dat wordt dus steeds meer als het eerder donker wordt.
Maar ik woon dus in de polders. Dus eigenlijk gevaarlijk. Mijn run in het wknd kan gewoon overdag, maar doordeweeks dus niet
proberen de meest rustige weggetjes te zoeken en zodra je koplampen ziet de mentaliteit hanteren "jammer van dit interval, of jammer van mijn gemiddelde" en gewoon rustig in de berm gaan staan tot de auto voorbij is... (de polders waar ik loop kom ik iig niet iedere 10 seconden een auto tegen, waardoor dit prima werkt).maartend schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:21:
Hoe doen jullie dat in herfst/winter.
Ik zit nu op mijn langere loop van 15k, dat wordt dus steeds meer als het eerder donker wordt.
Maar ik woon dus in de polders. Dus eigenlijk gevaarlijk. Mijn run in het wknd kan gewoon overdag, maar doordeweeks dus niet
Uiteraard zorgen voor goede zichtbaarheid van jezelf, maar ook dat je zelf de weg goed kunt zien (en pas op dat je niet zelf de automobilist of fietser verblindt).
Ik weet niet hoever de dichtstbijzijnde stad of groter dorp is, maar je kunt er ook nog voor kiezen om met de auto naar een andere startlokatie te rijden die niet al te ver is.
Het blijft een ding, het is inderdaad makkelijker nu het nog langer licht is.maartend schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:21:
Hoe doen jullie dat in herfst/winter.
Ik loop in de winter vaak wat andere routes dan in andere seizoenen, meer in de bebouwde kom. De dagen beginnen nu al voelbaar te korten, en vanaf het winteruur is het helemaal om zeep. Dan probeer ik meer tussen thuiskomen en avondmaal hard te lopen, terwijl nu vaak rond 20.00 vertrekken mogelijk is. Een maand geleden kon ik nog rustig na 21.00 vertrekken en nog voor het donker thuis zijn.
Bang is een groot woord. Misschien is het, het onbekende terrein van zo langdurig hardlopen.
Het is op dit moment veel inspannender dan 4u fietsen. Dus je hebt denk ik gelijk dat het uiteindelijk gaat om het leren omgaan / wennen aan het discomfort tijdens deze inspanningen.
Wat ik merk dat is dat ik ook wel in een soort flow kom, maar nog te kort. Dan gaat de gedachte uit naar het gevoel in de benen. Iets wat waarschijnlijk onvermijdelijk is denk ik. Kortom ik zal logischerwijs door de zure appel heen moeten en ervaring op moeten doen met de tijdsinspanning.
Roozzz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Waar ben je precies 'bang' voor rond het 'mentale aspect'?
Zeker gezien je ook lang fietst(e), en dus gewend bent om langere tijd alleen met je eigen gedachten te zitten, ben ik wel benieuwd waar het zit. In de basis zou ik zeggen ga het gewoon ervaren. Duursport is voor een groot deel leren dealen met discomfort.
Muziek leidt gegarandeerd af, is daarmee prestatiebevorderend en verboden in diverse sportcompetities
En onthoud af en toe vervelen is helemaal niet erg, het is zelfs knap gezond, we zijn het alleen niet meer gewend.
Ach joh, stel je een backyard ultra voor. Dan valt alles mee toch??Jasperoo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:20:
Veel reacties, dank daarvoor!
Bang is een groot woord. Misschien is het, het onbekende terrein van zo langdurig hardlopen.
Het is op dit moment veel inspannender dan 4u fietsen. Dus je hebt denk ik gelijk dat het uiteindelijk gaat om het leren omgaan / wennen aan het discomfort tijdens deze inspanningen.
Wat ik merk dat is dat ik ook wel in een soort flow kom, maar nog te kort. Dan gaat de gedachte uit naar het gevoel in de benen. Iets wat waarschijnlijk onvermijdelijk is denk ik. Kortom ik zal logischerwijs door de zure appel heen moeten en ervaring op moeten doen met de tijdsinspanning.
[...]
Misschien nog wat experimenteren met je pace, wellicht iets langzamer lopen (en dan bijvoorbeeld wel 2 uur).Jasperoo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:20:
Veel reacties, dank daarvoor!
[...]
Bij temperaturen van 20+ zorg ik er tegenwoordig voor dat ik langs waterpunten loop, in het Twiske heb je er een boel. Ik verlies volgensmij veel vocht, zou het een keertje moeten meten.
Daarnaast neem ik ook 1 gel mee, meer voor de mentale boost maar kan geen kwaad lijkt me. Dit doe ik alleen bij mijn long runs (20+).
En daarnaast went je lichaam en geest er vanzelf aan, althans dat is het idee natuurlijk haha. De eerste keer is zwaar maar daarna gaat het bij mij altijd een stuk makkelijker. Hoewel ik nog niet op de 30+ zit op dit moment, die deed ik twee jaar geleden met een loopgroep in het Twiske (voor Rotterdam). Was een prima afleiding. Succes in elk geval! Wanneer doe je de eerste 30+?
Vanwege zulke (mogelijke) rondjes neem ik dus altijd mijn hardloopschoenen mee op reisscrappy.doo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
jemig... wat een waardeloze pace![]()
Ik heb vorig jaar toen ik trainde voor mijn 1e halve marathon ook LSD's gelopen van 15-20km (voor mij is dat echt een pokke eind) in regen, flinke wind tegen, over de dijk en dat terwijl je er al niet lekker in zat. En als je er dan iets beter in komt krijg je opeens een pak ijskoude natte sneeuw bijna horizontaal in je gezicht. Een en al ellende, alles in je lichaam geeft seintjes af van kap er toch mee joh mafkees!
Maar man wat geeft het een kick als je de laatste meter hebt gehad en je Garmin piept dat je sessie erop zit!! Mega trots, voldaan en je weet, veel erger dan dit kan het eigenlijk niet worden.
Je hebt die runs gewoon ook nodig, 100% van overtuigd.
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 05-08-2025 22:57 ]
Even een schaamteloze vraag, binnenkort zit ik een weekendje in NY (niet voor de marathon, helaas) en wil daar dan toch wel even in Central Park gaan hardlopen. Zojuist heb ik een route in elkaar gegooid om te lopen, maar ik schrok van het aantal highlights dat Central Park schijnbaar heeft.
Nou is dit mijn eerste keer in NY en ben ik benieuwd of dat ik nog pareltjes gemist heb (in central park) die ik zeker toe moet voegen aan mijn route (komoot linkje).
Mocht er iemand eerder geweest zijn en de tijd willen nemen om even snel naar mijn route te kijken, alvast bedankt voor eventuele reacties.
Ik heb mijn doel om in ieder geval 1x in de week te lopen op vakantie dit jaar in ieder geval gehaald. Het loopje van de laatste week was wel op zondagavond, maar de nieuwe week begint op maandag toch?MiKeZZa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 01:06:
Nou gisteren voor het eerst een stukje op de loopband gestaan in de vakantie. Had plannen om meer te doen, maar de combi van jetlag, druk programma, onveilige wegen, hitte, luchtvochtigheid en toch zeker ook genieten met de familie gooiden roet in het eten. Vanaf nu hopelijk weer aan de bak, maar dit helpt niet in de training 😇
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/bwe55pxQXtfFGV255oerFoXy.png?f=fotoalbum_large)