• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-11 20:17
MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
Afgelopen weekend een beurs gevoel in de teen na een lange loop. Leek wat weggezakt tot ik gisteren weer een kort langzaam herstelloopje deed.

Alleen nu is de vraag; wat nu? Kan ik gewoon doorlopen of moet dit 'herstellen'? Want herstellen duurt best even denk ik en ik wil best door de pijn heen lopen, maar de vraag is; wordt het dan allemaal nog veel gekker?
Kun je wat meer uitleggen wat je met een "beurs" gevoel bedoelt? Welke teen precies? Heb je beide beide loopjes dezelfde paar schoenen gebruikt?

Ik heb wel eens last gehad van een blauw geworden teen door verkeerd strikken (en wat pech, daarna nooit meer last van gehad), of door tenen die wat gevoelig waren (en voor mij de reden om na paar jaar van hardlopen van maat 43 naar maat 44 te switchen want blijkbaar zijn m'n voeten/tenen langer geworden...).

Ik heb zelf nog nooit door echt pijn-pijn heen gelopen. Wel eens gehad dat ik wat voelde in een knie, lies, of heup, maar door kleinere passen te nemen was er meteen verlichting. Soms voel ik nog wat spierpijn of iets anders, maar 10 minuten later lost dat wel weer op.

Tot zover ook blessurevrij geweest (wat last van achillespees maar gelukkig tijdens vakantieperiode met noodgedwongen weinig lopen) en geen ervaringen met fysio nodig gehad gelukkig, dus heb in die zin ook makkelijk praten.

Teenblessures zijn niet bepaald veelvoorkomende hardloopblessures - als in, gerelateerd aan overbelasting. Bij trailrunning misschien wel wat meer door stenen en technische paden, maar de meesten lopen hier vooral op vlakke ondergrond (want Nederland).

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:29
Even focus op je cadans wil trouwens idd wel eens helpen, dat is een goede! Heb ik ook gewoon bij opbouw/herstel loopjes icm de liesblessure. Te grote stappen kon nog niet, maar heel gericht op je cadans letten, kleinere korte pasjes werkte wel. En zo kun je alsnog herstellen en weer opbouwen.

Sowieso kijk ik best vaak naar mijn cadans om het juiste ritme te vinden, liefst 170+. Ook erg handig als je vermoeid begint te worden, dan ga je automatisch meer sloffen. Als je dan weer even strak op je cadans let kom je er vanzelf weer in.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 17-07-2025 15:20 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-11 22:13
polthemol schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:24:
[...]

je kunt ook nog met wat vaseline een 'dakje' maken boven je wenkbrauwen als je zoveel zweet dat het in je ogen komt.
Na “Let op je cadans!” is dit de beste tip die ik heb gehad _/-\o_

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-11 07:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfkdUGZbhfnnxcDpJrR8ndTM5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDiz8G5frI7II1Vk6hT79Ylb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeerMIftF_8IDO40z0pUPLnCU6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gook2FOJeuPUaglhDgp3S6pB.jpg?f=fotoalbum_large

Schoenen zijn binnen, ik heb 46 en 46 2/3 besteld.
Ik twijfel over welke ik moet nemen met betrekking tot pasvorm.
De 46 is in de breedte iets smal, wat ik merk aan de zijkant van de kleine teen. Dit is bij de 46 2/3 niet zo. Echter is die uiteraard in de lengte langer. Nu lees ik dat inde lengte groter niet zo erg is maar kan mij voorstellen dat daar een grens aan zit. Ter illustratie twee foto’s waarbij ik mijn grote teen omhoog duw om te laten zien waar die zit.

Ik neig naar de 2/3 maat groter omdat ik dan zeker geen druk ervaar in de breedte en iets meer beweegruimte heb voor mijn kleine teen.

Wat zouden jullie adviseren?

Thanks.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kenneth schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:50:
Inderdaad, niemand kan vooralsnog beweren dat ze doping heeft gebruikt, net als niemand kan beweren dat ze clean is. Maar ik zet geen tientje op het laatste.
Hey @Dazzler2120, heb ik mezelf toch mooi een tientje bespaard :+

[ Voor 40% gewijzigd door kenneth op 17-07-2025 18:42 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:13
Jasperoo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 46 is in de breedte iets smal, wat ik merk aan de zijkant van de kleine teen. Dit is bij de 46 2/3 niet zo. Echter is die uiteraard in de lengte langer. Nu lees ik dat inde lengte groter niet zo erg is maar kan mij voorstellen dat daar een grens aan zit. Ter illustratie twee foto’s waarbij ik mijn grote teen omhoog duw om te laten zien waar die zit.

Ik neig naar de 2/3 maat groter omdat ik dan zeker geen druk ervaar in de breedte en iets meer beweegruimte heb voor mijn kleine teen.

Thanks.
In ieder geval niet de te smalle. De langere lijkt me prima, mits je voldoende lock down hebt en niet gaat schuiven. Doe je dat wel, dan geen van beide :>

If you can see, look. If you can look, observe

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Ja, zonde dat dit soort sporters de reputatie van duursporten laag houden.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:58
Onder de 2:10 lopen als vrouw is grensverleggend. Nu hoopte ik in mijn naïviteit toch dat het een clean record was. Helaas...

• Hartloper
@Jasperoo als je twijfelt altijd de grotere nemen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:03
Slickk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:15:
[...]

Kun je wat meer uitleggen wat je met een "beurs" gevoel bedoelt? Welke teen precies? Heb je beide beide loopjes dezelfde paar schoenen gebruikt?

Ik heb wel eens last gehad van een blauw geworden teen door verkeerd strikken (en wat pech, daarna nooit meer last van gehad), of door tenen die wat gevoelig waren (en voor mij de reden om na paar jaar van hardlopen van maat 43 naar maat 44 te switchen want blijkbaar zijn m'n voeten/tenen langer geworden...).

Ik heb zelf nog nooit door echt pijn-pijn heen gelopen. Wel eens gehad dat ik wat voelde in een knie, lies, of heup, maar door kleinere passen te nemen was er meteen verlichting. Soms voel ik nog wat spierpijn of iets anders, maar 10 minuten later lost dat wel weer op.

Tot zover ook blessurevrij geweest (wat last van achillespees maar gelukkig tijdens vakantieperiode met noodgedwongen weinig lopen) en geen ervaringen met fysio nodig gehad gelukkig, dus heb in die zin ook makkelijk praten.

Teenblessures zijn niet bepaald veelvoorkomende hardloopblessures - als in, gerelateerd aan overbelasting. Bij trailrunning misschien wel wat meer door stenen en technische paden, maar de meesten lopen hier vooral op vlakke ondergrond (want Nederland).
Thanks voor deze helpende reactie!

Het betreft de teen naast mijn grote teen, dit is mijn langste teen. Hij voelt echt alsof ik er iets op heb laten vallen, alsof hij blauw is. Met name onder/rondom de nagel.

Zelfde paar schoenen wat ik al een paar honderd km gebruik dus daar kan het allemaal niet in zitten…

Ik kende het fenomeen ook niet echt dus daarom was ik nieuwsgierig of iemand er een tipje voor had. Maar blijkbaar was het een hele gekke vraag voor sommigen.

Heb ook het lijntje met de fysio even aangehaald (digitaal), die kwam met;

Als het vooral je teennagel (en omstreken) is die blauw is is het een echte hardloop blessure.

Je kan hem dan tapen met die elastische tape en een paar dagen rust geven, als de pijn er dan uit is kun je vaak wel weer rustig rennen.

Wel je afstand en snelheid dan iets minderen.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:12
MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Sorry, misschien probeer je iets aan te geven over de manier waarop ik mijn vraag stel??? Maar anders vraag ik me wel af wat ik met dit antwoord moet.
Nou het is jou pijn dus wij weten het niet. Maar de tip van mijn trainer dan: Doet het pijn, ga dan langzamer. Wordt het erger, stop dan.

Wil je een antwoord waar je meer mee kan moet je er naar laten kijken.

• WizzlerNL
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks.
Zeker die grotere. Je voeten zetten ook nog iets uit/worden langer als je wat langer aan het lopen bent en ik neem aan dat je deze monster hebt voor een snot voor de ogen halve of hele marathon?

• Jasperoo
Dank voor de reacties, ik ga voor de 46 2/3. De hiel zit goed gelocked.

Deze schoen is inderdaad bedoeld voor de marathon @WizzlerNL

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 22:56
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks.
Wat je ook nog even zou kunnen proberen is de veter van de kleinste schoen opnieuw erin doen en de onderste gaatjes vrij laten. Je hebt dan in de breedte iets meer ruimte en de schoen zit toch strak om je voet. Werkt voor mij bij sommige schoenen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:18
MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:02:
[...]

Ik kende het fenomeen ook niet echt dus daarom was ik nieuwsgierig of iemand er een tipje voor had. Maar blijkbaar was het een hele gekke vraag voor sommigen.
Op vakantie kun je langs het zwembad eens op de tenen letten. Wanneer je iemand met blauwe tenen ziet, is de kans groot dat je lekker over hardlopen kan kletsen.

Ik heb er met enige regelmaat (2 a 3x per jaar) last van. Wat helpt zijn schoenen die voldoende groot zijn (dus niet net passend in de winkel, maar nadat je voeten flink zijn uitgezet na twee uur rennen), ontspannen lopen (kort grondcontact en dus niet zwoegen en 'klauwen' met je tenen, want dan ga je op je tenen lopen ipv je voetzool), nagels goed kort houden.

En dan nog, eens in de paar maanden gebeurt het me, geen idee waarom maar vervolgens houdt het een tijd aan omdat mijn blauwe teen wat dikker is, waardoor je nog makkelijker op je teen gaat lopen. Ik heb er verder weinig last van, dus heb het als fact of runnerslife geaccepteerd. Let wel: dit geldt voor een blauwe plek/bloedblaar. Wanneer je last hebt van een gewricht of een zwelling dan is er wat anders aan de hand.

• Roozzz
Highland schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Op vakantie kun je langs het zwembad eens op de tenen letten. Wanneer je iemand met blauwe tenen ziet, is de kans groot dat je lekker over hardlopen kan kletsen.

[...]
Normaal hardlopend heb ik er geen last van. Maar in de bergen (rennend of wandelend) wil ik nog wel eens tegen een steen schoppen. Dus mijn grote teen heeft momenteel ook een mooie blauwe nagel.

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-10 10:09
Ik zou voor de witte gaan, want looking good is feeling good. 8)

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:18
Hartloper schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:59:
Onder de 2:10 lopen als vrouw is grensverleggend. Nu hoopte ik in mijn naïviteit toch dat het een clean record was. Helaas...
gezien haar staat van dienst, leek het me erg sterk..
haar PR stond jaren eerder op 2:14-nog-wat
statistisch gezien was dit een ongelooflijk grote sprong ineens

maargoed, zelfs mét doping vind ik dit nog steeds knap :P

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:03
Highland schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb er met enige regelmaat (2 a 3x per jaar) last van. Wat helpt zijn schoenen die voldoende groot zijn (dus niet net passend in de winkel, maar nadat je voeten flink zijn uitgezet na twee uur rennen), ontspannen lopen (kort grondcontact en dus niet zwoegen en 'klauwen' met je tenen, want dan ga je op je tenen lopen ipv je voetzool), nagels goed kort houden.

En dan nog, eens in de paar maanden gebeurt het me, geen idee waarom maar vervolgens houdt het een tijd aan omdat mijn blauwe teen wat dikker is, waardoor je nog makkelijker op je teen gaat lopen. Ik heb er verder weinig last van, dus heb het als fact of runnerslife geaccepteerd. Let wel: dit geldt voor een blauwe plek/bloedblaar. Wanneer je last hebt van een gewricht of een zwelling dan is er wat anders aan de hand.
Vanmorgen mét tape eens 10 km geprobeerd, ging best aardig. Ga de reactie eens aankijken. Beetje blauw of wat pijn boeit niet, maar wil voorkomen dat ik er 2 maanden af lig ofzo.

Thanks iig :)

• Jasperoo
ob3lix schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Ik zou voor de witte gaan, want looking good is feeling good. 8)
Helemaal mee eens, daarom gaan ze beide retour en heb ik elders de berlin versie besteld 8)

• WizzlerNL
Jasperoo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Helemaal mee eens, daarom gaan ze beide retour en heb ik elders de berlin versie besteld 8)
Ik heb wel die gele verkeersregelaar variant voor Berlijn. Handig voor mijn pa ome te herkennen als ik langs kom.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:27

Secsytime

Automagisch

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks.
Schoenen lijken beide erg groot?? Is dit wel je pasvorm?

Het ziet eruit alsof er een duimlengte ruimte zit voorin.. dit zou voor mij persoonlijk teveel zijn. Vraag me ook af of je dan goed gebruik zal maken van de "rocker" en eventueel de carbonplaat.

Misschien kijken naar een schoen met een andere pasvorm?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tsjah, er ging ook wel erg veel van het wereldrecord af.. was te verwachten.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks.
Deze zou ik beiden niet nemen. De ene is te smal en die 46 2/3 is echt veel te groot. Ik denk dat je de schoen dan niet zo kan gebruiken zoals bedoeld. Dat geldt zowel voor de rocker als de carbon rods. Daarnaast zou ik bang zijn voor naar voren schuiven in de schoen. (Had ik zelf bij deze schoen met blauwe teen als gevolg)

De 46 vind ik ook al aan de grote kant.

Systeem | Strava

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:43

L23

L23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:55:
Een aantal dagen vakantie op Terschelling en vanochtend de halve marathon route van de Berenloop 2025 gelopen. Normaal weet ik de route uit mijn hoofd, dit keer navigeren met de Apple Watch. Leuke route.

[Afbeelding]
Inmiddels weer thuis. Heb nog een 10 km gelopen en op de laatste dag zin om nog een keer die halve marathon route te lopen. Normaal loop ik op de Saucony Guide 18, maar had voor de vakantie de Saucony Xodus Ultra 4 gekocht. Was al een tijdje van plan om trailschoenen te kopen en deze sprak me qua reviews aan. Hetzelfde merk en daarmee ook veel overeenkomsten met de Guide 18 (vorm, offset).

Ze kwamen goed van pas op het strand en de bospaden, maar lopen ook comfortabel op verhard terrein. Ik heb geen last van blauwe tenen, maar liep met lange afstanden bij de Guide 17/18 wel kleine blaren op door lichte wrijving in de schoen. Geaccepteerd als normaal. Bij de Xodus Ultra 4 met 55 km in een week nul blaren gelopen. Geen wrijving/schuiven in de schoen en zitten een stuk steviger om de voet. Blij mee. Komende tijd van plan om naast het gewone hardlopen ook meer trail routes te lopen. Waarschijnlijk loop ik 10 augustus met deze nieuwe schoenen ook de halve marathon van Vlieland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkxN8F-Afkv-DdDW-7MRAKCY0p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXCt9IP1kpg1K06ijj0pNKrR.jpg?f=fotoalbum_large

• Jasperoo
Secsytime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Schoenen lijken beide erg groot?? Is dit wel je pasvorm?

Het ziet eruit alsof er een duimlengte ruimte zit voorin.. dit zou voor mij persoonlijk teveel zijn. Vraag me ook af of je dan goed gebruik zal maken van de "rocker" en eventueel de carbonplaat.

Misschien kijken naar een schoen met een andere pasvorm?
Brakkie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Deze zou ik beiden niet nemen. De ene is te smal en die 46 2/3 is echt veel te groot. Ik denk dat je de schoen dan niet zo kan gebruiken zoals bedoeld. Dat geldt zowel voor de rocker als de carbon rods. Daarnaast zou ik bang zijn voor naar voren schuiven in de schoen. (Had ik zelf bij deze schoen met blauwe teen als gevolg)

De 46 vind ik ook al aan de grote kant.
Thanks voor de feedback. Dat maakt het niet makkelijk wat betreft keuze.
Het vertekend iets op de foto denk ik, het is bij de gele schoen een duimbreedte. De 46 werd mij in de winkel geadviseerd, maar het probleem zit hem bij mij altijd in de breedte van de rechtervoet. Het materiaal geeft wel iets mee, maar voelt zo in huis al direct strak. Dat is bij de 2/3 maat groter niet zo en heb ik met alle tenen voldoende "wiggle room" en heb wel voldoende lock down als ik de huiskamer op en neer ren :)

Heb enkele andere merken gepast maar die waren allemaal nog smaller gevoeld matig, allemaal in maat 46. Deze Adidas was juist in de toebox wat ruimer al merkte ik.

Ik ga zo naar de winkel voor retour en probeer dan nog eens de mening te krijgen van een werknemer.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jasperoo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:06:
[...]

[...]

Thanks voor de feedback. Dat maakt het niet makkelijk wat betreft keuze.
Het vertekend iets op de foto denk ik, het is bij de gele schoen een duimbreedte. De 46 werd mij in de winkel geadviseerd, maar het probleem zit hem bij mij altijd in de breedte van de rechtervoet. Het materiaal geeft wel iets mee, maar voelt zo in huis al direct strak. Dat is bij de 2/3 maat groter niet zo en heb ik met alle tenen voldoende "wiggle room" en heb wel voldoende lock down als ik de huiskamer op en neer ren :)

Heb enkele andere merken gepast maar die waren allemaal nog smaller gevoeld matig, allemaal in maat 46. Deze Adidas was juist in de toebox wat ruimer al merkte ik.

Ik ga zo naar de winkel voor retour en probeer dan nog eens de mening te krijgen van een werknemer.
Een marathon is lang (weet ik uit ervaring) het laatste wat je wilt is een bebloede schoen omdat die toch teveel schuurt (ook uit ervaring).

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Vorige week een snelle 5k gelopen en vandaag een 53k met 2300hm :D (beide in Australië :D)

Het begon al goed in de ochtend, want ik had de wekker een uur te laat gezet :') Maar gelukkig uit mn zelf in 5u wakker geworden, stil aangekleed in de camper en op weg naar de start.

Alles heel netjes geregeld met shuttle bussen, en prima op tijd bij de start. Korte briefing (mandatory gear vooral belangrijk) en gaan!

Gelijk recht omhoog, maar heel druk dus sowieso rustig aan eerste kilometer. Daarna gelijk heel steil weer naar beneden, en eigenlijk hield dat niet meer op :') Niet perse heel hoog, of heel lang zoals de Alpen maar wel hele venijnige heuveltjes de hele tijd. Heuvelop powerhiken en heuvelaf lekker lopen.

Ging eigenlijk prima, tot bij de 20k de heuvels nog iets langer en steiler werden. Dus het gemiddelde tempo zakte nog wat in daardoor, maar ging nog steeds prima.

Vanaf ongeveer 30km ging het ook over van (brede) grindpaden naar hele technische smalle single tracks door het rainforest. Met ook nog de hoogtemeters erbij was dat erg uitdagend, maar ook wel erg leuk! Drukte wel het tempo nog wat meer :D

Vanaf km 42 werd het echt wel wat zwaarder, vooral heuvelaf. Dat zijn mijn Hollandse benen toch niet goed gewend... Heuvelop was pittig, maar goed te doen. Tot 5km voor het einde, toen hadden ze bedacht om de route over een hele hoge en steile helling te laten lopen. Iedereen liep te schelden :') Maar het had ook wel iets, en daarna eigenlijk relatief vlak nog 4km naar de finish. Kreeg mn tempo echter niet meer sneller dan 7m/km, mn benen waren er echt wel klaar mee.

Voeding ging heel goed, ik had iets van 300gr carbs bij me en heb bij de posten ook nog best veel gepakt. Ik denk dat ik op iets van 60-80 per uur ben uitgekomen. Na de finish nog herstel drank en lekkere kip met rijst. Voel me nu eigenlijk prima, behave de benen. Meer heuvelaf gaan trainen dus :D

Het evenement was echt super goed geregeld, heel goed het parcours aangegeven. Hele enthousiaste vrijwilligers bij de posten die je helpen om bv water bij te vullen. Overal leuke ludieke bordjes om je aan te moedigen :D 10/10, would recommend 8)

Qua training heb ik weinig/geen lange duurlopen gedaan, maar wel veel dubbele dagen en een flinke aantal weken 50-60km gemaakt. Mocht ik ooit 100 willen doen, dan moet ik wel wat langere duurlopen doen. Maar deze aanpak bevalt prima.

Goede nieuws, geen blaren en schuurplekken :D Dus vooral beter/meer trainen.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/f8Vrq8PQ7Ub

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dank voor het delen! Ik kwam er gister achter dat trainingsschemas niet meer in Strava premium zitten 🤷🏼🤷🏼

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:47
Secsytime schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Dank voor het delen! Ik kwam er gister achter dat trainingsschemas niet meer in Strava premium zitten 🤷🏼🤷🏼
Dat heeft het nooit gezeten volgens mij.

Ze hebben nu Runna overgenomen die dat doet en er is wel een combi abo.

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 19:10
Nu ik meer aan het hardlopen ben, gemiddeld 40km per week merk ik dat ik (gevoelsmatig) wat vermoeider ben dan normaal. Dit zou ook de kleine kinderen thuis kunnen komen maar dat denk ik niet.

Wat eten jullie extra naast je normale dagelijks voeding wanneer je veel loopt?

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
master_JE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:16:
Nu ik meer aan het hardlopen ben, gemiddeld 40km per week merk ik dat ik (gevoelsmatig) wat vermoeider ben dan normaal. Dit zou ook de kleine kinderen thuis kunnen komen maar dat denk ik niet.

Hoeveel slaap je? Is dat misschien minder geworden? Daar zou ik als eerste naar kijken.
Er zijn momenten tijdens een marathontraining dat ik mij wat slap voel. Dan eet ik een halve gegrilde kip als avondmaaltijd. Voor mij werkt dat goed.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Herkenbaar, ik heb het vooral wanneer het week gemiddelde boven de 60km komt (dat gaat vrij snel met een duurloop van 25km en 3x ~12-15km doordeweeks).
Heb dan ook continu honger gevoel, ondanks meer eten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 19:10
nogeeninlog schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Hoeveel slaap je? Is dat misschien minder geworden? Daar zou ik als eerste naar kijken.
Er zijn momenten tijdens een marathontraining dat ik mij wat slap voel. Dan eet ik een halve gegrilde kip als avondmaaltijd. Voor mij werkt dat goed.
Niet anders dan anders, gemiddeld z'n 7,5 uur.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:30
Eat sleep run repeat

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Dat heeft het nooit gezeten volgens mij.

Ze hebben nu Runna overgenomen die dat doet en er is wel een combi abo.
Zeker wel, ik heb het jaren gebruikt in de voorbereiding naar marathons!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:47
Secsytime schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Zeker wel, ik heb het jaren gebruikt in de voorbereiding naar marathons!
Ik zie het:
https://support.strava.co...raining-Plans-for-Runners

Maar is dan denk ik toch om niet met Runna te concurreren.

• Hartloper

Extra chocolade 8)

• Hartloper
Gisteren rond 16.00 gelopen in de hitte. Toen ik na 10km voorbij een zomerbar kwam, daar toch even een appelsiensapje besteld en opgedronken vooraleer de laatste 4km naar huis in de vlakke zon aan te vatten.
Da's niet mijn gewoonte, maar het was zodanig warm dat ik denk dat ik er wel goed aan gedaan heb.

Helaas gisteravond bij het dollen in het zwembad plots hevige kramp in mijn linkerkuit gekregen gedurende zo'n 30 seconden, en nu nog altijd pijnlijk... Een soort verrekking ten gevolge van de langdurige kramp vermoed ik, dus enkele dagen niet hardlopen. Balen !

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ik zie het:
https://support.strava.co...raining-Plans-for-Runners

Maar is dan denk ik toch om niet met Runna te concurreren.
Nouja, ze zijn nu een premium klant kwijt. Was de enige functie waar ik premium voor nodig had.

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-11 22:13
Hartloper schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:09:
Helaas gisteravond bij het dollen in het zwembad plots hevige kramp in mijn linkerkuit gekregen gedurende zo'n 30 seconden, en nu nog altijd pijnlijk... Een soort verrekking ten gevolge van de langdurige kramp vermoed ik, dus enkele dagen niet hardlopen. Balen !
Ik had hetzelfde in twee kuiten toen ik de zee in dook. Was eigenlijk na een dag wel weer oké… Misschien valt het mee?

[ Voor 23% gewijzigd door xobdorp op 19-07-2025 15:54 ]

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11 20:37
Grappig toch HOE persoonlijk een schoen kan zijn.

Na de velende lovende woorden over de Adidas Adizero Evo SL dacht ik dat het de opvolger van mijn Hoka's mach 6 zou kunnen worden.

Online gegokt en zojuist een rondje proberen te lopen, maar het zit to-taal niet. Mijn voet glijdt enorm naar binnen alsof ik enkel op de binnenste helft van mijn zool loop. Daarnaast voel ik de rand van de inlegzool echt erg in mijn voet drukken. Ik denk dat mijn voeten te smal zijn, want de maat is verder goed.

Gelukkig een 2e setje Mach 6's voor weinig op de kop getikt via Marktplaats. Dat vind ik toch zo'n lekkere schoen!

• Hartloper
xobdorp schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Ik had hetzelfde in twee kuiten toen ik de zee in dook. Was eigenlijk na een dag wel weer oké… Misschien valt het mee?
Jammer genoeg niet, vandaag nog steeds veel last.

Nog even mijn Garmin historiek bekeken, toen ik mijn kuit verrok bij het kajakken 2 jaar geleden kon ik een week niet hardlopen. Dus misschien wordt het nu ook zoiets.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Wat in deze vermoeidheid meestal een rol speelt is het tempo waarop je loopt. Als je 40 km per week loopt zou ongeveer 30 km heel easy mogen zijn en 10 km intensief. Die 30 km zou je dan ook echt als easy moeten ervaren.

Zelf liep ik voorheen puur op hartslag. Op sommige dagen kon mn hartslag in de easy zone zitten maar zeiden m’n benen wat anders en moest ik enigszins werken om een bepaald tempo vast te houden. Tegenwoordig schakel ik dan een tandje terug zodat het ook daadwerkelijk easy voelt. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik m’n kilometrage behoorlijk heb kunnen opschalen zonder extra vermoeidheid op te bouwen. Met bijbehorende prestatiewinst.

Systeem | Strava

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:07
Poehhhh wat was het zweten vandaag zeg! Geen idee of het kwam door de halve liter vooraf, maar volgens mij vooral door het warme maar vooral bedrukte weer... Kan niet wachten op de regen!

Ik probeer mijn tempo wat te verlagen, meer op jog tempo, om richting de 25 km uit te bouwen zonder daar fysiek last van te hebben.

Vandaag 15km, gemiddelde hartslag van 143 en een gemiddeld tempo van 6:16 per km. Hersteltijd: 55 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM84y7sVHh8qXYkb3am-14llwSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbWBt0flvLqGSX6subCwvNea.jpg?f=fotoalbum_large

Drie dagen geleden: 12km met gemiddelde hartslag van 6:33 per km en een gemiddelde hartslag van 130. Hersteltijd: 24 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2Ae6iut0y98dCnADzBUQQZlWUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2Re3VAwN7Md87ZUhsCn5eFC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet even kijken of het verschil in hartslag puur komt door de tijd of ook gewoon door het weer. Vandaag ook gelopen met mijn zoon op de fiets, dus ook de hele tijd aan het praten geweest.

• HenRun
Ik heb gisteren een rustige duurloop van 24 km gedaan, op 5:47 per km. De warmte stuwde mijn hartslag wat op, gemiddeld 143, maximaal 151. Wel erg lekker gelopen.

HARDLOPEN IS LEUK! 😆

Ik heb voor het eerst gelopen met mijn wat impulsief aangeschafte Salomon Adv. Skin 12. Wel prettig om onderweg een litertje water (uit de twee 500ml flasks) te kunnen drinken. Net als ik eerder heb gelezen schuurde het ook bij mij wat in de nek. Volgende keer maar met een poloshirt eronder. En ik irriteerde me wat aan zwiepende touwtjes die tegen m'n handen kwamen. Het haakje aan het langste touwtje (waarmee je het vest strakker of losser kan doen) linksonder aan een haakje gedaan. Maar toen ging dat metalen haakje wat naarbinnen staan en kwam irritant tegen mijn ribben. Ik kon hem daarna iets anders vastmaken waardoor ik daarvan geen last meer had. Al met al wel tevreden over de Skin, al zou ik hem niet opnieuw kopen omdat ik niet verwacht de extra functies, zoals veel ruimte in rugtas en mogelijkheden stokken mee te nemen, te gaan gebruiken.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 14:21
Luapper schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:42:

Na de velende lovende woorden over de Adidas Adizero Evo SL dacht ik dat het de opvolger van mijn Hoka's mach 6 zou kunnen worden.

Online gegokt en zojuist een rondje proberen te lopen, maar het zit to-taal niet. Mijn voet glijdt enorm naar binnen alsof ik enkel op de binnenste helft van mijn zool loop. Daarnaast voel ik de rand van de inlegzool echt erg in mijn voet drukken. Ik denk dat mijn voeten te smal zijn, want de maat is verder goed.

Gelukkig een 2e setje Mach 6's voor weinig op de kop getikt via Marktplaats. Dat vind ik toch zo'n lekkere schoen!
Hier net zo hoor. Ik heb gewoon geen Adidas voeten. Ze zitten me nooit echt lekker. Gelukkig genoeg andere merken!

Vanochtend eindelijk weer eens een ruime halve marathon gelopen. Gelukkig was het wel een stuk lekkerder weer dan gisteren. Toen had ik het tijdens een 12km met een paar blokjes van 2 minuten versnellen toch een stuk warmer.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:17
Wyke schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:37:
[...]

hoeveel zout doe je er dan bij in 1 bidon? gewoon keukenzout?
Even hierop terugkomend @XWB . Zou je (of iemand anders) dit nog kunnen beantwoorden? Ik had weer compleet wit uitgeslagen kleding. Ondanks 1,5 liter met daarin 3 SyS Hydro GO tablets ging de laatste 5k ging zeer moeizaam. Ik weet niet of het de oorzaak is, maar had wel het gevoel dat het ook te maken had met het feit dat er zoveel zout mijn lichaam had verlaten.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wyke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Even hierop terugkomend @XWB . Zou je (of iemand anders) dit nog kunnen beantwoorden? Ik had weer compleet wit uitgeslagen kleding. Ondanks 1,5 liter met daarin 3 SyS Hydro GO tablets ging de laatste 5k ging zeer moeizaam. Ik weet niet of het de oorzaak is, maar had wel het gevoel dat het ook te maken had met het feit dat er zoveel zout mijn lichaam had verlaten.
Ik gebruik deze. Twee tabletten per 500 ml; een uur voor de wedstrijd drink ik 500 ml water en 30 minuten voor de wedstrijd nog eens 500 ml water. Dus vier tabletten in totaal geconsumeerd.

March of the Eagles

• Roozzz
Hoeveel zout je uit zweet is zeer persoonlijk. Dus testen in de praktijk met trial and error of een zweettest doen. Gelukkig is de mate van uitscheiding heel constant, dus een keer uitzoeken is goed voor de rest van je loopcarriere.

• Wyke
XWB schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Ik gebruik deze. Twee tabletten per 500 ml; een uur voor de wedstrijd drink ik 500 ml water en 30 minuten voor de wedstrijd nog eens 500 ml water. Dus vier tabletten in totaal geconsumeerd.
ah ik dacht dat je handmatig extra (keuken)zout toevoegde.
Ik doe met de SiS tabletten 1 tablet per 500ml flask, maar dat lijkt te weinig te zijn, maar een extra tablet erin lijkt me qua smaak te sterk. Misschien eens met een half extra tablet proberen volgende keer.

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11 20:37
Wyke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:10:
[...]

ah ik dacht dat je handmatig extra (keuken)zout toevoegde.
Ik doe met de SiS tabletten 1 tablet per 500ml flask, maar dat lijkt te weinig te zijn, maar een extra tablet erin lijkt me qua smaak te sterk. Misschien eens met een half extra tablet proberen volgende keer.
Wanneer het warm is en ik ga meer dan 15km lopen doe ik 2x een halve liter met elk een tablet.

Bij thuiskomst dan nog 2 glazen water of iets in die orde van grote. Ik vind 2 tabletten per 500ml ook echt te sterk.

• Slickk
Wyke schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Dat je laatste 5km moeizaam gingen ligt niet aan de hoeveelheid zout dat je eruit hebt gezweet. Eerder aan koolhydraten of dat het gewoon pittig lopen was (hoog tempo, warm weer, etc).

• Jasperoo
Dit weekend niet gelopen, met nog drie maanden tijd moet het wel kunnen.
Het gevoel dat je moet gaan is er wel degelijk en het erbij neerleggen dat het tijd technisch niet haalbaar is, is toch vrij lastig merkte ik.

• President
HenRun schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:15:
Ik heb gisteren een rustige duurloop van 24 km gedaan, op 5:47 per km. De warmte stuwde mijn hartslag wat op, gemiddeld 143, maximaal 151. Wel erg lekker gelopen.

HARDLOPEN IS LEUK! 😆

Ik heb voor het eerst gelopen met mijn wat impulsief aangeschafte Salomon Adv. Skin 12. Wel prettig om onderweg een litertje water (uit de twee 500ml flasks) te kunnen drinken. Net als ik eerder heb gelezen schuurde het ook bij mij wat in de nek. Volgende keer maar met een poloshirt eronder. En ik irriteerde me wat aan zwiepende touwtjes die tegen m'n handen kwamen. Het haakje aan het langste touwtje (waarmee je het vest strakker of losser kan doen) linksonder aan een haakje gedaan. Maar toen ging dat metalen haakje wat naarbinnen staan en kwam irritant tegen mijn ribben. Ik kon hem daarna iets anders vastmaken waardoor ik daarvan geen last meer had. Al met al wel tevreden over de Skin, al zou ik hem niet opnieuw kopen omdat ik niet verwacht de extra functies, zoals veel ruimte in rugtas en mogelijkheden stokken mee te nemen, te gaan gebruiken.
:-( ik had er net eentje besteld die vandaag ergens binnen komt, maar na jouw bericht is de moed mij in de schoenen gezakt... Wilde juist voor een beetje kwaliteit gaan ipv weer een zo goedkoop iets van de Decathlon!

Zal hem nog wel even aandoen, maar ik erger mij erg snel aan geluidjes of dingetjes voelen...
En ik neem ook alleen sleutel mee + telefoon + drinken. Drink vooral nu water vooraf en AA Isotone tijdens het lopen. En dan momenteel dat halve liter flesje in de hand, maar zit over een week in Spanje en dan wil ik gewoon een liter kunnen meenemen.
Wordt toch maar even naar de sportwinkel gaan morgen, vandaag helaas geen tijd :-(

• President
XWB schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Hmm, dan zit je even snel op 1,4 gram zout... Ik zal eens aan mijn arts vragen of ik dat ook mag. Nu maar een flesje wat 0,25 gram is voor en halve liter

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-11 17:05
@HenRun kun je dat lusje niet naast je softflask frutten? In dezelfde pouch als je softflask, zeg maar. Dat is mijn oplossing als het lusje te lang is als ik het vest wat strakker doe.

Ook kun je een gewoon hardloopshirt wat hoger optrekken in je nek en dat blijft daar dan toch wel zitten door je trailvest, als je last hebt van schuren.

Mogelijk was je hartslag ook wat hoger door dat vest, eerste keer zo'n ding aan aan / om, is toch extra gewicht, mogelijk ook ff te strak aangedaan wardoor je ademhaling ietwat beperkt wordt, etc.

@President don't panic ;) één reactie hier van iemand die 'm voor de eerste keer gebruikt en er nog aan moet wennen. Wel een oprechte vraag: waarom direct voor de 12 gaan, met jouw hierboven genoemde use case (en nog veel verder ook - spreek uit ervaring) kun je met de 5 ook makkelijk uit de voeten?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Ik heb hetzelfde vest van het weekend voor 7.5u aangehad en geen centje last. Naast de softflasks ook nog een camelbag erin mee moeten nemen. (En regenjas, en slangen kit, en thermoshirt en stapeltje gelletjes)

Ik loop er wel een tijdje mee, en herken het wel over de losse touwtjes. Heb ze inderdaad ergens ingefrot.
Daarnaast vooral een beetje spelen met hoe strak/los je hem moet dragen, dan maakte voor het draag comfort wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 21-07-2025 08:53 ]

• Wyke
Slickk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Dat je laatste 5km moeizaam gingen ligt niet aan de hoeveelheid zout dat je eruit hebt gezweet. Eerder aan koolhydraten of dat het gewoon pittig lopen was (hoog tempo, warm weer, etc).
Goed punt.. maar ik had deze keer vrij veel gegeten en ook op tijd, dus ging ik daar aan twijfelen :)

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-11 14:32
Wyke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Goed punt.. maar ik had deze keer vrij veel gegeten en ook op tijd, dus ging ik daar aan twijfelen :)
Ja en heb je de dagen daarvoor goed gegeten, want daar ben ik dit weekend de mist mee ingegaan.
Zaterdag een maaltijd overgeslagen en toen was mijn voedingsplan voor het fietsen zondag niet meer voldoende

Nickname KasPlantje.

• Slickk
Gaargod schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:55:
@President don't panic ;) één reactie hier van iemand die 'm voor de eerste keer gebruikt en er nog aan moet wennen. Wel een oprechte vraag: waarom direct voor de 12 gaan, met jouw hierboven genoemde use case (en nog veel verder ook - spreek uit ervaring) kun je met de 5 ook makkelijk uit de voeten?
Ik had dezelfde vraag haha

Ik heb zelf de Salomon Agile 2 (keer in de aanbieding voor €56 mét 2 500ml soft flasks) en zou niet weten waarom ik Nederland meer zou moeten nemen dan dit. Die 12 liter vests is toch vooral voor ultra lopen in de bergen waar je wisselende kleding + eten mee moet nemen?

Zie dat Salomon die Agile 2 niet officieel zelf meer verkoopt, alleen nog versies waarmee je slechts 2x 250ml mee kan nemen... Zonde.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

President schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:01:
Poehhhh wat was het zweten vandaag zeg! Geen idee of het kwam door de halve liter vooraf, maar volgens mij vooral door het warme maar vooral bedrukte weer... Kan niet wachten op de regen!
Sorry for asking, maar ik vraag het me toch af: Een halve liter wat? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Wyke
GerGio schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Ja en heb je de dagen daarvoor goed gegeten, want daar ben ik dit weekend de mist mee ingegaan.
Zaterdag een maaltijd overgeslagen en toen was mijn voedingsplan voor het fietsen zondag niet meer voldoende
hmm, goed punt... dat zou nog best wel eens niet "goed genoeg" geweest kunnen zijn

• President
naitsoezn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Sorry for asking, maar ik vraag het me toch af: Een halve liter wat? :P
Water natuurlijk, wat anders? O, Hahaha je zal wel bier bedoelen :D

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

President schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Water natuurlijk, wat anders? O, Hahaha je zal wel bier bedoelen :D
Nou ja, als iemand buiten dit topic zegt "een halve liter te hebben gedronken" dan denk ik vaak niet aan water inderdaad ;) Maar daarnaast vond ik de zin in combinatie met water ook wat vreemd, dus vandaar even checken. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Juancho
Poeh, was gister bloedheet met mijn 11km LSD run. Zeiknat van het zweet en het koste meer moeite dan normaal. Maar dat was echt de brandende zon, kan niet anders.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Slickk
Juancho schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:24:
Poeh, was gister bloedheet met mijn 11km LSD run. Zeiknat van het zweet en het koste meer moeite dan normaal. Maar dat was echt de brandende zon, kan niet anders.
Zelfde afstand gisteravond om 20:00, gewoon rustig tempo maar was echt niet prettig lopen. Gelukkig nog mooie lucht door ondergaande zon, verder stikbenauwd en 'vies'.

• Juancho
Slickk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Zelfde afstand gisteravond om 20:00, gewoon rustig tempo maar was echt niet prettig lopen. Gelukkig nog mooie lucht door ondergaande zon, verder stikbenauwd en 'vies'.
Ja ik liep net voor de lunch, rond 12:00 uur volgens mij. Had niet zo'n brandende zon verwacht, maargoed, het is ook goed om zulke runs af en toe te doen om je lichaam te laten wennen. Natuurlijk wel goed ingesmeerd en water mee genomen dus het kon wel verder. Maar het kost net ff wat meer kracht/energie blijkbaar. En dat is ook prima overigens.

• Roozzz
Slickk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Ik had dezelfde vraag haha

Ik heb zelf de Salomon Agile 2 (keer in de aanbieding mét 2 500ml soft flasks) en zou niet weten waarom ik Nederland meer zou moeten nemen dan dit. Die 12 liter vests is toch vooral voor ultra lopen in de bergen waar je wisselende kleding + eten mee moet nemen?

Zie dat Salomon die Agile 2 niet officieel zelf meer verkoopt, alleen nog versies waarmee je slechts 2x 250ml mee kan nemen... Zonde.
Ik zie ook geen reden voor een grote met bescheiden rondjes in NL.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 14:21
Roozzz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Ik zie ook geen reden voor een grote met bescheiden rondjes in NL.
Ik heb al jaren niet met zo'n ding gelopen.

Gisteren deden we een goede halve marathon met een gezellig groepje rondom een recreatieplas (Bussloo, voor de kenners) en een gelletje was het enige dat ik bij me had (zonder was ook wel gelukt trouwens) :?
Rond de 12 kilomter zijn we wel even gestopt bij een horeca dingetje met een waterpunt. Het tentje zelf was verder nog niet geopend. Even 't gelletje genomen, wat slokken water gedronken en wat water over m'n hoofd gegooid en klaar voor het laatste deel terug richting huis.

Niemand van ons liep te sleuren met vesten of andere attributen.

• Roozzz
InZane schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ik heb al jaren niet met zo'n ding gelopen.

Gisteren deden we een goede halve marathon met een gezellig groepje rondom een recreatieplas (Bussloo, voor de kenners) en een gelletje was het enige dat ik bij me had :?
Rond de 12 kilomter zijn we wel even gestopt bij een horeca dingetje met een waterpunt. Het tentje zelf was verder nog niet geopend. Even 't gelletje genomen, wat slokken water gedronken en wat water over m'n hoofd gegooid en klaar voor het laatste deel terug richting huis.

Niemand van ons liep te sleuren met vesten of andere attributen.
Ach soms wil je een jasje, droog shirt, wat te eten en drinken meenemen. Helemaal prima dan. Maar dan is een kleine vaak groot zat.

Tegenwoordig loop ik wat minder ver, dus komen ze amper nog uit de kast. Mijn gehele marathon voorbereiding ging prima zonder. Maar het hangt van de omstandigheden af, zo'n vest kán superhandig zijn, maar kan ook overkill zijn.

• Juancho
Ik draag zoals gister een beltriem van Nike met daaraan 2 waterflesjes en een zak aan de voorkant waar je mobiel/sleutels etc in kan. Ik loop liever zonder maar als het warm is neem ik dat ding altijd mee. En eerlijk is eerlijk, ik stoor me er niet aan omdat het amper tot niet beweegt. Als je dan ook nog eens om en om een slokje neemt uit de ene en dan de andere fles blijft de balans ook prima.

Liever dat dan zo'n rugzak om, dat lijkt mij nou juist helemaal niks.

• Wyke
Roozzz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Ach soms wil je een jasje, droog shirt, wat te eten en drinken meenemen. Helemaal prima dan. Maar dan is een kleine vaak groot zat.

Tegenwoordig loop ik wat minder ver, dus komen ze amper nog uit de kast. Mijn gehele marathon voorbereiding ging prima zonder. Maar het hangt van de omstandigheden af, zo'n vest kán superhandig zijn, maar kan ook overkill zijn.
ik heb de active skin 4 en de adv skin 12... (die laatste sinds 2 maanden). De adv. skin 12 zit veel lekkerder omdat hij van elastischer materiaal is gemaakt en ook op rondjes waar ik vrij weinig meeneem heb ik geen enkele last van de "overbodige ruimte". Bij de skin 4 heb ik 1x gehad dat ik te weinig ruimte had.
Dit in ogenschouw nemend zou ik persoonlijk zeggen: ga altijd voor de skin 12, de extra ruimte kun je maar hebben en zit verder niet in de weg. (ik gebruik de skin 12 zelfs om pakketjes op te halen tijdens een training 8) (wel even ontdozen bij het afhaalpunt))

• Roozzz
Wyke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:29:
[...]

ik heb de active skin 4 en de adv skin 12... (die laatste sinds 2 maanden). De adv. skin 12 zit veel lekkerder omdat hij van elastischer materiaal is gemaakt en ook op rondjes waar ik vrij weinig meeneem heb ik geen enkele last van de "overbodige ruimte". Bij de skin 4 heb ik 1x gehad dat ik te weinig ruimte had.
Dit in ogenschouw nemend zou ik persoonlijk zeggen: ga altijd voor de skin 12, de extra ruimte kun je maar hebben en zit verder niet in de weg. (ik gebruik de skin 12 zelfs om pakketjes op te halen tijdens een training 8) (wel even ontdozen bij het afhaalpunt))
Grappig, ik heb/had altijd het idee dat ie beter zit als ie een beetje gevuld is. De mijne (een 12 en een 5?) zijn trouwens ook al de nodige jaren oud, dus wie weet is er wat veranderd.

En pakketjes ophalen met je loopvest is voor mij een first :D

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@Wyke Je zou ter lering en vermaak is kunnen kijken wat ze van Precision Fuel aangeven.
Ze hebben er een mini vragenlijstje voor gemaakt wat je doorloopt en dan krijg je een fuel plan.
Je vind hem hier

Kun je is kijken wat je nu neemt en wat het verschil is kwa natrium en andere elektrolyten/voeding wat ze inschatten dat je nodig hebt. Wellicht geeft het wat inzichten.

• Hartloper
Zeker interessant, al is de eerste insteek van PrecisionFuel een product verkopen.
Op laatste podcast van TheRealScienceofSport waren ze nogal sceptisch of extra zoutinname krampen kan voorkomen.

Zelf ben ik geen grote fan van loopvesten, maar tijdens echt lange duurlopen (denk 25 km of meer) kan ik moeilijk zonder. Alles van minder dan 20km doe ik doorgaans zonder drinken.
Bij de lange duurloop drink ik om de 5km een halve fles sportdrank van 500ml. Dan heb ik er drie nodig, 2 steek ik in de zakken vooraan en 1 gaat in de zak achteraan. GSM gaat er ook in en nog een gelletje voor de zekerheid.
Ik heb een waterzak voor in de rugzak maar die heb ik nog nooit gebruikt, uit luiheid, omdat er ik er tegenop zie om die zak uit te spoelen. Want doe je dat niet goed, dan gaat het ongetwijfeld beschimmelen.

Ik heb de Salomon Active Skin 4.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-11 17:05
@Hartloper zo'n waterzak simpelweg in de vriezer bewaren. Of, als je sportdrank erin hebt gehad, even weken in een emmer met steradent tab erbij en daarna in de vriezer. Geen vuiltje aan de zak lucht

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 08:06
Mijn oplossing voor de blaas is simpel enkel gebruiken voor water. Sportdrank gaat in de softflask(s) die makkelijker schoon te maken zijn.
Na een run alles goed uitspoelen en dat werkt voorals prima voor mij.

Loop zelf alles boven de 15KM ofzo met trailvest. Ik ben nou eenmaal niet zo snel en in deze tijd van het jaar zweet ik dusdanig dat ik wel een beetje moet aanvullen om de rest van de dag nog iets te kunnen.

Edit: Ik ben overigens ook geen fan van een trailvest, maar ik ben nog minder fan van stuk gaan :D

[ Voor 10% gewijzigd door ElPaco op 21-07-2025 21:25 ]

WoT stats

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 15:12
Afgelopen weekend op zondag een long run van een uurtje gedaan na een intensieve trainingsweek (een uur is voor mij momenteel nog een long run haha). Dat viel niet mee en ondanks dat de hartslag niet mega hoog was had ik het wel gewoon zwaar met 5min30/km. Maar goed, wel weer in de pocket. Het was ook wel echt vies vochtig weer.

Lekker dat het nu even weer wat koeler is, dus vanmorgen lekker aan de snelheid kunnen werken. Leuke training gedaan van 35min met:

20min tempo @ 4min30
5x1min versnellen @ 3min30 met 1min rust
5min tempo @ 4min30

Slowly progressing en nog 11,5 week te gaan voor de halve marathon!

• cannibal
  • Laatst online: 08-11 01:02
Gisteren een (korte) Threshold gelopen van 18min, op mijn in een opwelling gekochte Adidas Pro 4 (met de A4R aanbieding), was benieuwd hoe die zouden lopen en die ze hebben die niet bij mijn lokale loopwinkel (Lopers Company).

Beviel eigenlijk heel goed, niet zo stabiel als mijn normale schoen (Brooks GTS, Saucony Tempus, Hoka Bondi), maar stabieler (out of the box) dan mijn Saucony Endorphin Pro 3, al ben ik daar ondertussen ook wel beter aan gewend. En ze "springen" lekker, duidelijk veel energie teruggave.

Dus zeer waarschijnlijk wordt dat de schoen voor de Tilburg Ten Miles in september.

[ Voor 5% gewijzigd door cannibal op 22-07-2025 13:58 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 22:03

Rudedadude

Maybe we were born to run

Gaargod schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:41:
@Hartloper zo'n waterzak simpelweg in de vriezer bewaren. Of, als je sportdrank erin hebt gehad, even weken in een emmer met steradent tab erbij en daarna in de vriezer. Geen vuiltje aan de zak lucht
Mijn oplossing is de andere kant op: ik spoel hem om met water uit de kokend water kraan. Ik gebruik regelmatig dingen als sportdrank in mijn waterzakken ( ik heb er inmiddels 5, oudste is 10+ jaar) . Wel mondstuk loshalen achteraf en alle onderdelen goed laten drogen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• HenRun
Afgelopen maandag heb ik weer een tempoloop gedaan. Ik wilde 9 km onder de 5:00 per km lopen en proberen mijn hartslag niet boven de 160 te laten komen. De eerste 4 kilometers gingen prima, 4:52-4:54, maar mijn hartslag zat wel al tegen de 160. Na de 5e km in 4:56, begon de gedachte op te komen dat 6 km (dat is het einde van mijn rondje) ook zeer mooi was. Ik nam iets gas terug om mijn hartslag niet verder op te laten lopen en deze gedachten de kans te geven te verdwijnen. Dat lukte. Km 6 ging in 5:04. De laatste 3 km gingen in 5:00 en 2x 4:58. Mijn gemiddelde hartslag was 156 en de maximale 163.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
7Hloop is inmiddels uitverkocht.

• Sander
  • Niet online
Luapper schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:42:

Ik heb de Adizero Adios Pro 3 en ook de Mach 6 die inmiddels aardig op zijn na 700km. Ik heb een tijdje terug de Adios 9 erbij gekocht als 'reis'-schoenen die ik op werk-tripjes als loopschoenen en sneaker na werktijden kan gebruiken. Hele leuke lichte en responsieve schoen die voor mij dicht bij de Hoka's komt. Ik kan zelf niet goed tegen dat hele zachte van een Evo SL, Novablast 5 etc.

• Juancho
Sander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Ik heb de Adizero Adios Pro 3 en ook de Mach 6 die inmiddels aardig op zijn na 700km. Ik heb een tijdje terug de Adios 9 erbij gekocht als 'reis'-schoenen die ik op werk-tripjes als loopschoenen en sneaker na werktijden kan gebruiken. Hele leuke lichte en responsieve schoen die voor mij dicht bij de Hoka's komt. Ik kan zelf niet goed tegen dat hele zachte van een Evo SL, Novablast 5 etc.
Ik heb als wandel/loop schoenen (bijv vakanties waar je veel wandelt, op thuis met de hond etc) de Adidas
Duramo SL. Enorm gunstig geprijst, vaak onder de 50 euro, en een heerlijke lichte en ik vind ook leuke schoen om te zien.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 22:32

Stewie!

Keen must die!

Sander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Heb ik ook niets mee. Die super zachte schoenen voelen alsof ik met pantoffels ren. Alleen fijn de dag na de marathon om een rondje uit te lopen.

Ben vorige maand begonnen met de kilometers op te bouwen. Meer focus op tempo runs en blijf de krachttraining (benen/core) opvoeren. In november de NY marathon en hoop daar een goede tijd neer te zetten. Hoop gemiddeld <5min/km te lopen op de marathon, tegen die tijd.

• Jasperoo
Gisteren een kort test rondje met de AP4. Wat een schoentje, komt echt tot leven bij een hoger tempo wat verraderlijk makkelijk lijkt te gaan (in het begin). De voortstuwing is wat mij betreft zeker merkbaar.
Bij langzaam tempo vervalt dit en is het duidelijk dat je dan minder effect merkt en het hetzelfde voelt als mijn andere schoenen.

Rustig starten wordt zo nog een uitdaging. Misschien een schoenwissel na 21km ? 8)

• Juancho
Jasperoo schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:41:
Gisteren een kort test rondje met de AP4. Wat een schoentje, komt echt tot leven bij een hoger tempo wat verraderlijk makkelijk lijkt te gaan (in het begin). De voortstuwing is wat mij betreft zeker merkbaar.
Bij langzaam tempo vervalt dit en is het duidelijk dat je dan minder effect merkt en het hetzelfde voelt als mijn andere schoenen.

Rustig starten wordt zo nog een uitdaging. Misschien een schoenwissel na 21km ? 8)
Ik denk er ook over na om de Adidas Pro 4 aan te schaffen voor de longruns die er de komende maanden aan zitten te komen. Ik ga opbouwen van 12km nu naar 30(+) voor de kerst en vanuit daar eerst een halve marathon lopen en hopelijk trekt m'n lichaam het om verder te gaan voor de hele marathon.

Ik loop nu hard op de Adidas Supernova rise 2 wat een super fijne schoen is. Maar voor m'n gevoel mis ik wat comfort bij de longruns. Miaschien goed om die voor de interval/strides/tempo loopjes te gebruiken en de Pro 4 voor de langere LSD runs.... 🤔

• Jasperoo
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Ik denk er ook over na om de Adidas Pro 4 aan te schaffen voor de longruns die er de komende maanden aan zitten te komen. Ik ga opbouwen van 12km nu naar 30(+) voor de kerst en vanuit daar eerst een halve marathon lopen en hopelijk trekt m'n lichaam het om verder te gaan voor de hele marathon.

Ik loop nu hard op de Adidas Supernova rise 2 wat een super fijne schoen is. Maar voor m'n gevoel mis ik wat comfort bij de longruns. Miaschien goed om die voor de interval/strides/tempo loopjes te gebruiken en de Pro 4 voor de langere LSD runs.... 🤔
Dit weekend wil ik een lange loop doen met de ap4, dat zal niet aan 4/min gaan maar langzamer. Ik zal hier terugkoppeling geven over mijn ervaring.

Hoewel het vast zal kunnen betreft duurzaamheid, is Mijn idee wel om ze te sparen voor de race uiteindelijk en niet elk weekend te gebruiken en de EVO SL en supernova prima te gebruiken voor de trainingen.

• Juancho
Jasperoo schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Dit weekend wil ik een lange loop doen met de ap4, dat zal niet aan 4/min gaan maar langzamer. Ik zal hier terugkoppeling geven over mijn ervaring.

Hoewel het vast zal kunnen betreft duurzaamheid, is Mijn idee wel om ze te sparen voor de race uiteindelijk en niet elk weekend te gebruiken en de EVO SL en supernova prima te gebruiken voor de trainingen.
Als je wil graag! Ik loop by far niet zo snel als jullie en dat is ook helemaal niet mijn doel bij de LSD runs. Die zijn puur om inhoud te kweken richting de 30km en daarna verder. Mijn LSD runs in het weekend zijn ook vaak zo rond de 6"45-7"00. Ik zal ze dan ook meer kopen om net wat meer comfort te hebben onder de voeten. Dus wel een beetje het gevoel dat je op wolken loopt. Vind €200 wel veel geld dus ik wacht nog even tot ze hopelijk tegen einde zomer ofzo een keertje in de aanbieding zijn.

De Adidas die ik nu hebben vind ik vooral een hele fijne schoen voor de wat snellere runs, intervallen etc. Lekker licht en wendbaar en niet direct het gevoel dat je op wolken loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 24-07-2025 12:01 ]

• WizzlerNL
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Als je wil graag! Ik loop by far niet zo snel als jullie en dat is ook helemaal niet mijn doel bij de LSD runs. Die zijn puur om inhoud te kweken richting de 30km en daarna verder. Mijn LSD runs in het weekend zijn ook vaak zo rond de 6"45-7"00. Ik zal ze dan ook meer kopen om net wat meer comfort te hebben onder de voeten. Dus wel een beetje het gevoel dat je op wolken loopt. Vind €200 wel veel geld dus ik wacht nog even tot ze hopelijk tegen einde zomer ofzo een keertje in de aanbieding zijn.

De Adidas die ik nu hebben vind ik vooral een hele fijne schoen voor de wat snellere runs, intervallen etc. Lekker licht en wendbaar en niet direct het gevoel dat je op wolken loopt.
Als dit je doel is met de schoen ga dan gewoon voor de Adios EVO SL. Kost je 150 (Of minder in de sale) en doet precies wat jij wil.

• Juancho
WizzlerNL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Als dit je doel is met de schoen ga dan gewoon voor de Adios EVO SL. Kost je 150 (Of minder in de sale) en doet precies wat jij wil.
Die zien er vrijwel hetzelfde uit :). Wat is een beetje het verschil tussen beide dan los van de prijs? het is overigens niet perse zo dat ik niet op tempo mijn longruns/wedstrijden wil lopen hoor, maar dat is iets voor later. Ik wil bijv. wel de eerst volgende halve marathon (weet nog niet waneer) binnen de 2 uur lopen. Dat is dan mijn eerste doel. Maar dat kan denk ik dan ook prima op die EVO SL?

Wbt een hele marathon, die als ik het al haal niet eerder dan voorjaar volgend jaar zal zijn, is het geen kwestie van tempo maar uitlopen in een fijn tempo wat ik kan volhouden.

• WizzlerNL
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Die zien er vrijwel hetzelfde uit :). Wat is een beetje het verschil tussen beide dan los van de prijs? het is overigens niet perse zo dat ik niet op tempo mijn longruns/wedstrijden wil lopen hoor, maar dat is iets voor later. Ik wil bijv. wel de eerst volgende halve marathon (weet nog niet waneer) binnen de 2 uur lopen. Dat is dan mijn eerste doel. Maar dat kan denk ik dan ook prima op die EVO SL?

Wbt een hele marathon, die als ik het al haal niet eerder dan voorjaar volgend jaar zal zijn, is het geen kwestie van tempo maar uitlopen in een fijn tempo wat ik kan volhouden.
De EVO SL heeft geen carbonplaat/rods, enkel het superfoam. Dus wel de demping en ook zeker veel energie teruggave maar niet het voorwaart stuwen wat een carbon schoen op wat hoger tempo heeft.

Als ik je tijd en doelen zie dan is een carbon schoen voor beide nog niet perse nodig.

• Juancho
WizzlerNL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:48:
[...]

De EVO SL heeft geen carbonplaat/rods, enkel het superfoam. Dus wel de demping en ook zeker veel energie teruggave maar niet het voorwaart stuwen wat een carbon schoen op wat hoger tempo heeft.

Als ik je tijd en doelen zie dan is een carbon schoen voor beide nog niet perse nodig.
Ah top handige informatie! Dan volstaat de EVO SL idd prima! Mocht ik over een jaartje een stuk fitter zijn en dus ook sneller willen lopen kan ik altijd nog die anderen proberen. Voor nu is komend jaar gepland om heel rustig op te bouwen, af te vallen, sterker te worden, wat wedstrijden te lopen (10/16.1/21.1) en als ultiem doel een hele marathon uitlopen.

Bedankt nogmaals!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11 14:14

RBH

Vorig weekend nieuwe hardloopschoenen gekocht (Saucony, zwarte, type geen idee :D ), en wat een genot is dat zeg, na eerder op 10 jaar oude schoenen te hebben gelopen. Nul pijn in de schenen meer, kon veel langer doorrennen dan normaal..

De snelheid is echter nog wel echt iets om aan te werken. Gisteren voor het eerst 5K achter elkaar door gerend en proberen zonder wandelen, dat is niet gelukt; 1 keer een stuk a 200 meter gewandeld en op het einde (ter hoogte van km 3,5 a 4) nog heel even een paar meter gesjokt.

Gemiddelde tempo was 7'44, wel echt veel te langzaam nog. Maar goed, we komen er wel. Gewoon meer doen. :)

• Stefangrp
Zo, nog een 2e hands paar Saucony Endorphin Elite 2 op de kop getikt.
Nu heb ik:

Saucony Triumph 21
Nike Zoom Fly 6
Saucony Endorphin Elite 2
Saucony Peregrine 14 (voor de trails)

Shoe rotation here I come haha

• L23

L23

Stefangrp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:23:
Zo, nog een 2e hands paar Saucony Endorphin Elite 2 op de kop getikt.
Nu heb ik:

Saucony Triumph 21
Nike Zoom Fly 6
Saucony Endorphin Elite 2
Saucony Peregrine 14 (voor de trails)

Shoe rotation here I come haha
Wat voor prijs hebben we het dan over tweedehands?

• Stefangrp
L23 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Wat voor prijs hebben we het dan over tweedehands?
157 incl verzenden. 3 maandjes oud, "3x op gelopen"

• L23

L23

Stefangrp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:39:
[...]

157 incl verzenden. 3 maandjes oud, "3x op gelopen"
Zelf al eerder uitgetest? Ik heb ze 7,5 km kunnen uittesten, fijne schoenen. Nieuw toch wat duur... leuke prijs.

• Stefangrp
Ja kort in de winkel effe, een tijd geleden alweer.
Dit weekend testen voor het echie :)
Qua pasvorm zit het wel goed, maar ze lopen wel weer heel anders dan de Zoom Fly. Dat zal nog wel wat gewenning vergen denk ik
Pagina: 1 ... 382 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.