In principe zou je tempo zo moeten zijn dat het de hele run constant blijft, zonder dat het heel zwaar voelt. Je bent dus te snel gestart. Tenzij het een hele lange tempo training wasJasperoo schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:54:
Gisteren 21 km long run. Eerste helft ging goed, daarna, na ongeveer 16km, zakte het tempo in en werd het zwaarder. Kan ook nog deels door de temperatuur zijn maar ik denk toch te snel gestart, hoewel het rustig voelde.
Dit lijkt voor mij toch een van de belangrijkere zaken om onder de knie te krijgen.
Zeker naarmate de afstanden langer worden.
Kwam uiteindelijk uit op een gemiddelde pace van 5:17/km
[Afbeelding]
Is het toch gewoon een kwestie van continu je pace in de gaten houden en zo nodig afremmen?
Je hartslag gaat vanaf km 9 -> 12 zo’n tien slagen omhoog. Dat is best een flinke toename en logisch dat je daarna rond 15/16km voelt dat het zwaar is.Jasperoo schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:54:
Gisteren 21 km long run. Eerste helft ging goed, daarna, na ongeveer 16km, zakte het tempo in en werd het zwaarder. Kan ook nog deels door de temperatuur zijn maar ik denk toch te snel gestart, hoewel het rustig voelde.
Dit lijkt voor mij toch een van de belangrijkere zaken om onder de knie te krijgen.
[Afbeelding]
Is het toch gewoon een kwestie van continu je pace in de gaten houden en zo nodig afremmen?
Ik loop liever op hartslag en probeer die ong binnen bepaalde zones te houden dan tempo. Na een tijdje loop je steeds sneller met dezelfde hartslag. Hoewel de warmte ook zeker grote invloed heeft op je hartslag (en daarom is puur op tempo lopen ook minder handig, net als je bijv wind tegen hebt).
Is dit een training of wedstrijd?Jasperoo schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:54:
[Afbeelding]
Volgens mij ligt je tempo te hoog, probeer boven de 5:30 en kijk dan eens.
Voor mij geld hetzelfde overigens, het is best lastig om een duurloop rustig te lopen
Mijn trainingsschema voor een tijd van 3:15 op de marathon doet de longruns tussen 5:13 -:5:45. Schema heb ik niet zelf in elkaar geknutseld, maar is afkomstig van een loopcoach.
Gisteren een 5km 'wedstrijd' gelopen (net) onder de 20min (pace 3:57) , om even de verhouding weer te geven.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2025 10:49 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Nadat ik de 10k gewoon op mijn vivoactive heb gelopen wil ik mijn hartslag voor de hm en de marathon training toch beter onder controle hebben. Ik merk nl dat ik gevoelig ben voor de hitte en mezelf daarmee over de kop kan lopen
Dus een hartband aanschaffen.
Bij decathlon is hij 39 euro. Is deze secuur genoeg en kan hij op mijn vivoactive 4s?
Bij decathlon is hij 39 euro. Is deze secuur genoeg en kan hij op mijn vivoactive 4s?
[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 13-07-2025 12:02 ]
Zou willen dat ik dat kon zeggen ja, lange tempo training
Maar was niet het doel.
Volgende keer de hartslag wat meer nauwlettend in de gaten houden. Ik zag die inderdaad ineens omhoog gaan. Dan is het eigenlijk direct zaak om gast terug te nemen denk ik.
Wellicht ook wat interval gaan toevoegen langzamerhand.
Volgende keer de hartslag wat meer nauwlettend in de gaten houden. Ik zag die inderdaad ineens omhoog gaan. Dan is het eigenlijk direct zaak om gast terug te nemen denk ik.
Wellicht ook wat interval gaan toevoegen langzamerhand.
Vandaag een leuke long run gedaan. De enkel is weer zo goed als hersteld. De rest van de trainingen deze week op de fiets afgewerkt of met lage intensiteit hardlopend.
De training voor vandaag was vooral bedoeld met een sterk slot, om de eerder besproken "cardiac drifting" proberen toch wat te trainen. Uiteindelijk als volgt uitgestippeld en ook perfect en gecontroleerd kunnen uitvoeren.
5min w'up
30min @ 5:00min/km
2x8min (4min rust) @ 4:15min/km
5min c'down
Overall pace 4:52min/km en een gemiddelde hartslag van 153.
Heerlijke training. Voor het eerst een uur hardlopen en ook voor het eerst met (voeding) gelletjes gelopen, dat bevalt prima!
De training voor vandaag was vooral bedoeld met een sterk slot, om de eerder besproken "cardiac drifting" proberen toch wat te trainen. Uiteindelijk als volgt uitgestippeld en ook perfect en gecontroleerd kunnen uitvoeren.
5min w'up
30min @ 5:00min/km
2x8min (4min rust) @ 4:15min/km
5min c'down
Overall pace 4:52min/km en een gemiddelde hartslag van 153.
Heerlijke training. Voor het eerst een uur hardlopen en ook voor het eerst met (voeding) gelletjes gelopen, dat bevalt prima!
[ Voor 5% gewijzigd door ed14n op 13-07-2025 12:41 ]
Vandaag ook lekker gelopen, ondanks de hitte. Onderweg nog ergens een colaatje gedronken (hadden geen sportdrank) , anders was het niet te doen.
Uiteindelijk ruim 20km gelopen op rustig tempo zonder pijntjes. Morgen start het 16 weekse schema voor de marathons in oktober en december
(nog even kijken of 2 marathons realistisch is anders wordt 1 vd 2 een HM).
Uiteindelijk ruim 20km gelopen op rustig tempo zonder pijntjes. Morgen start het 16 weekse schema voor de marathons in oktober en december
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2025 14:09 ]
Was het je eerste keer op de halve marathon? Ik herken het van mijn eerste wedstrijd, niet helemaal weten wat je kunt verwachten, te hard lopen en na 16/17km de pijp leeg. De ervaring met de afstand, het een keer te ondergaan en leren hoe je de afstand in moet delen zijn net zulke belangrijke elementen als enkel de conditie in dit geval.Jasperoo schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:54:
[Afbeelding]
Gisteren had ik een 1/3 Triatlon.
Dat is 1500m zwemmen / 60 km fietsen / 15 km hardlopen.
Het parcours was wat kort. Ik kwam op:
1300m zwemmen / 58 km fietsen / 14.1 km hardlopen
Maar goed ik zal jullie het zwemmen en fietsen besparen. Dat ging volgens plan. Het was 23min zwemmen en ongeveer 1:40:00 fietsen.
Maand geleden heb ik de OD Triatlon van Zandvoort gedaan en daar liep ik vrij makkelijk: 4:30 min/km gemiddeld uiteindelijk. Nu moest ik alleen verder en zit er een spotters hill in. Dat is een piramide die je gedeeltelijk op moet rennen. 4 Trappen met een hoogteverschil van in totaal 15m. Daar wordt je tempo niet echt beter van. Gelukkig kun je wat tijd goedmaken op de weg omlaag.
Mijn oude PR op de 15 km was iets van 4:35 gemiddeld. Van begin dit jaar voordat ik kampte met een blessure. Maar die was alleen in zone 2 gelopen (Ja dat snap ik nog steeds niet). Ik wilde kijken hoe dicht ik in de buurt kon komen van deze tijd. Nou dat is redelijk gelukt. Eigenlijk het hele stuk zone 2/3 gelopen met een gemiddelde van 4:20 met 1km van 5m/km omdat je dan die heuvel tegenkomt. uiteindelijk nog wat versneld en dus kwam in na 14.1 km binnen met en tijd van 1:02:32. Was een gemiddelde van 4:26. Dus daar mag ik niet over klagen. Dat geeft wel wat vertrouwen naar de hele triatlon toe over twee maanden en geeft aan dat mijn conditie en kracht meer dan terug is.
Maar goed ik zal jullie het zwemmen en fietsen besparen. Dat ging volgens plan. Het was 23min zwemmen en ongeveer 1:40:00 fietsen.
Maand geleden heb ik de OD Triatlon van Zandvoort gedaan en daar liep ik vrij makkelijk: 4:30 min/km gemiddeld uiteindelijk. Nu moest ik alleen verder en zit er een spotters hill in. Dat is een piramide die je gedeeltelijk op moet rennen. 4 Trappen met een hoogteverschil van in totaal 15m. Daar wordt je tempo niet echt beter van. Gelukkig kun je wat tijd goedmaken op de weg omlaag.
Mijn oude PR op de 15 km was iets van 4:35 gemiddeld. Van begin dit jaar voordat ik kampte met een blessure. Maar die was alleen in zone 2 gelopen (Ja dat snap ik nog steeds niet). Ik wilde kijken hoe dicht ik in de buurt kon komen van deze tijd. Nou dat is redelijk gelukt. Eigenlijk het hele stuk zone 2/3 gelopen met een gemiddelde van 4:20 met 1km van 5m/km omdat je dan die heuvel tegenkomt. uiteindelijk nog wat versneld en dus kwam in na 14.1 km binnen met en tijd van 1:02:32. Was een gemiddelde van 4:26. Dus daar mag ik niet over klagen. Dat geeft wel wat vertrouwen naar de hele triatlon toe over twee maanden en geeft aan dat mijn conditie en kracht meer dan terug is.
[ Voor 4% gewijzigd door GerGio op 13-07-2025 17:33 ]
Nickname KasPlantje.
2 marathons moet zeker lukken, of je alle 2 maximaal gaat kunnen lopen is iets anders. Al kan het misschien net lukken. Na de eerste marathon een paar weken heel rustig herstellen, dan geleidelijk het volume opdrijven tot 2-3 weken voor de tweede en dan weer taperen.Sport_Life schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:05:
Uiteindelijk ruim 20km gelopen op rustig tempo zonder pijntjes. Morgen start het 16 weekse schema voor de marathons in oktober en december![]()
(nog even kijken of 2 marathons realistisch is anders wordt 1 vd 2 een HM).
In oktober zijn er heel veel marathons maar december zal wel Valencia zijn ?
Vandaag weinig tijd dus kort en intens gelopen.
9,5 km waarin 2x2 km op marathontempo (vandaag was dat rond de 4:22/km).
Volgende week maar weer eens alles rustig hardlopen en proberen de 70km aan te tikken.
2 augustus doe ik nog eens mee aan een stratenloop. Ben nog aan het twijfelen 4 of 10km. 4km knallen (dat doe ik het liefst), ofwel proberen van mijn goede conditie te profiteren om een poging te doen om mijn nog verse 10km PR scherper te stellen.
Dat wordt dan wel 10km keihard tot het gaatje gaan... Anderzijds, hoeveel keer heb ik de kans om op een officieel opgemeten parcours mijn 10km PR aan te vallen ? De volgende kans is wellicht pas juni volgend jaar.
Keuzes, keuzes.
Volgende week maar weer eens alles rustig hardlopen en proberen de 70km aan te tikken.
2 augustus doe ik nog eens mee aan een stratenloop. Ben nog aan het twijfelen 4 of 10km. 4km knallen (dat doe ik het liefst), ofwel proberen van mijn goede conditie te profiteren om een poging te doen om mijn nog verse 10km PR scherper te stellen.
Dat wordt dan wel 10km keihard tot het gaatje gaan... Anderzijds, hoeveel keer heb ik de kans om op een officieel opgemeten parcours mijn 10km PR aan te vallen ? De volgende kans is wellicht pas juni volgend jaar.
Keuzes, keuzes.
Lissabon (one way) en Malaga.Hartloper schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:46:
[...]
2 marathons moet zeker lukken, of je alle 2 maximaal gaat kunnen lopen is iets anders. Al kan het misschien net lukken. Na de eerste marathon een paar weken heel rustig herstellen, dan geleidelijk het volume opdrijven tot 2-3 weken voor de tweede en dan weer taperen.
In oktober zijn er heel veel marathons maar december zal wel Valencia zijn ?
Er zit zo'n 6-7 weken tussen. Als ik geen gekke blessures krijg dan moet het wel lukken, met inderdaad een van de 2 maximaal.
Je wilde gewoon 2 keer op nazomer vakantie? 😎Sport_Life schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:13:
[...]
Lissabon (one way) en Malaga.
Er zit zo'n 6-7 weken tussen. Als ik geen gekke blessures krijg dan moet het wel lukken, met inderdaad een van de 2 maximaal.
Er is een triatlon topic!GerGio schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:22:
Gisteren had ik een 1/3 Triatlon.
10km is meer waar voor je geld . Al is dat misschien iets typisch HollandsHartloper schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:05:
Vandaag weinig tijd dus kort en intens gelopen.
Keuzes, keuzes.
Zonder geheid, behoudens de wekelijkse Parkruns vind ik die korte afstanden vaak zonde van de tijd, je bent toch veel tijd kwijt met de voorbereidingen enzo
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2025 19:56 ]
Het zijn korte weekend tripjes met vrienden, heb altijd een hekel aan de herfst/winter en op deze manier toch iets om naar uit te kijken cq toe te trainen.Secsytime schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Je wilde gewoon 2 keer op nazomer vakantie? 😎
Mijn vrouw gaat met vriendinnen shoppen en wijn drinken en wij lopen een marathon en drinken biertjes (die volgorde).
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2025 20:02 ]
Nee was niet de eerste, heb 3 halve gelopen tijdens een evenement en nu deze. Waarmee ik mijzelf zeker niet als ervaren loper wil betitelen.Insert01 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Was het je eerste keer op de halve marathon? Ik herken het van mijn eerste wedstrijd, niet helemaal weten wat je kunt verwachten, te hard lopen en na 16/17km de pijp leeg. De ervaring met de afstand, het een keer te ondergaan en leren hoe je de afstand in moet delen zijn net zulke belangrijke elementen als enkel de conditie in dit geval.
Maar die gingen, behoudens de eerste, wel beter dan gisteren.
Te weinig slaap, warmte, te snel gestart. Zal allemaal meespelen.
Wil ook niet te dramatisch doen, het was een goede training voor oktober.
In aanvulling op training op hartslag / hartslagband discussie.
Ik begrijp de meerwaarde van een hartslagband en trainen op hartslag heeft ook zijn voordelen t.o.v. trainen op tempo.
Maar, hebben beiden zin als je niet in een lab je hartslagzones hebt laten bepalen?
Of ben je dan enkel beter aan het meten en dit vervolgens volstrekt verkeerd aan het interpreteren?
Ik begrijp de meerwaarde van een hartslagband en trainen op hartslag heeft ook zijn voordelen t.o.v. trainen op tempo.
Maar, hebben beiden zin als je niet in een lab je hartslagzones hebt laten bepalen?
Of ben je dan enkel beter aan het meten en dit vervolgens volstrekt verkeerd aan het interpreteren?
Ik kan niet voor anderen spreken, alleen voor mijzelf. Ik gebruik een Garmin waarbij ik eigenlijk alleen de Daily Suggestions doe. Deze suggesties lopen op basis van pace werkte voor mij niet (vaak te hoog) en ben daarom overgestapt op hartslag. Het lijkt er op dat mijn hartslag erg laag blijft, ook bij serieuze inspanning. Inmiddels heeft mijn Garmin de hartslag zones ook zo ingesteld dat ik mij juist heel goed bij verschillende type trainingen voel (tempo, threshold, interval, base, etc).MordiM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:13:
De hartslag metingen geven mij een houvast en ik heb het idee dat ik sindsdien ook gewoon serieuze stappen heb gemaakt (en een kilootje of 7 kwijt ben).
Ik denk dat je als recreant prima op de door Garmin bepaalde zones kan trainen. Als je met een hartslagband loopt dan kun je de Garmin ook zelf je lacaatdrempel laten bepalen en op basis daarvan weer je hartslagzones. Gemiddeld schijnt Garmin er ca. 11% naast te zitten bij het bepalen van die drempel. Dat is niet super accuraat, maar anderzijds een heel eind in de goede richting. Persoonlijk ben ik van mening dat de variatie die je in je training aanbrengt door te lopen in verschillende zones, belangrijker is dan het 100% juist hebben van die zones.MordiM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:13:
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Volgens deze pagina https://www8.garmin.com/m...5D-8F64-C4073C6FB4E7.html zou dat moeten kunnen als hij ANT+ heeft.maartend schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:01:
Nadat ik de 10k gewoon op mijn vivoactive heb gelopen wil ik mijn hartslag voor de hm en de marathon training toch beter onder controle hebben. Ik merk nl dat ik gevoelig ben voor de hitte en mezelf daarmee over de kop kan lopen
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
Ik heb nooit mijn zones laten bepalen in een lab, maar na een aantal keer lopen weet ik wel welke hartslag ik ongeveer moet lopen om een rustige duurloop aan te houden.MordiM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:13:
Hattrick: Thorgal Eagles
Na wat marathons en halve marathons werd het wel eens tijd voor iets anders, vandaar gekeken naar evenementen met kortere afstanden in de buurt.
Zo kwam ik afgelopen zaterdag uit bij de Kolkloop in Blokzijl. 5,5km of 8km: met het oog op de temperaturen voor de 5,5km gegaan en op vrijdagavond redelijk last-minute ingeschreven. Kortste afstand die ik heb gelopen is de 4 mijl in Groningen waar ook mijn 5km 'PR' vandaan komt.
Met het gezin op naar het prachtig pittoreske Blokzijl; centrum met leuke haven, horeca en oude gebouwen uit 1600. Een soort micro-vakantie dankzij de zomeravond.
Startnummer opgehaald in een netjes zalencentrum met kleedkamer en opgespeld. Na wat onwennig warmlopen (ik weet nog altijd niet precies wat ik dan doe maar op korte afstanden kan ik niet zonder) en hartslag alvast wat omhoog knallen met wat strides, voelde ik me wat vermoeid. Zware benen en de hoge luchtvochtigheid gaven me een wat misselijk gevoel. Lange dag ook al gehad (6 uur wakker en allerlei klusjes + kinderen thuis).
5500 meter, net iets verder dan een 5km. Gebaseerd op m'n marathontempo maar ingeschat dat mijn tempo 3'30 min/km moest worden. Intervaltrainingen zijn volgens mij al maanden geleden, laat staan 5km specifieke trainingen. Dus eigenlijk ook weer geen idee, zeker met die warmte. In 2024 was een tijd van net boven de 20 minuten goed genoeg voor een eerste plek en dat leek mij wel een mooi streven. Of nouja, iets ambitieuzer mag wel, dus sub 19:30 voor 5,5km gaan we voor.
Tijdens het warmlopen werd ik aangesproken door een andere loper die mij wel inschatte als een snelle loper. Jaja, zijn die flitsende Vaporfly 4 met glow in the dark elementen toch ergens nuttig voor.
Door m'n benauwde/misselijke gevoel gezegd dat het waarschijnlijk 3'30 - 3'35 zou worden en dat leek hem wel wat.
Zodoende was het bijna tijd voor de start. Mijn vriendin en de dochters zaten met kinderwagen direct aan het parcours. Duidelijke startboog, matten met tijdregistratie, grote digitale klok erbij, top.
Het parcours was eerst een korte ronde van 500 meter, daarna een grotere ronde van 1000 meter. Waar die eerste 500 meter voor nodig waren, weet ik nog steeds.
Organisatorisch ook onhandiger dan nodig lijkt me, maar wellicht mis ik wat historische context.
Goed, met een groepje mannen vrij vlot van start maar alsnog vond ik het niet heel snel gaan. Inhouden vanwege lange zwiepende benen, variërende snelheden en daardoor wat drukte; tijd om er langs te gaan. Eerst nog achter de nummer 1, maar na een paar honderd meter de leiding gepakt en al vrij snel ontstond er een gat na mij en de nummer 2 (de hardloper die mij eerder aansprak).
500 meter van de eerste korte ronde vliegen voorbij en dochters stonden klaar bij de start/finish voor een high five
Tijd voor de eerste grotere ronde. Bij één van de kruispunten richting camping en haven stond een verkeersregelaar met een auto die wegreed en eentje die aankwam. Beide auto's keurig stil, gebaart die verkeersregelaar dat die ene auto nog wel wegkon. Goed... Daar kom je dan aanrennen, twee auto's die in onzekerheid wel of niet gaan rijden en een verkeersregelaar die eigenlijk een verkeerde gehaaste beslissing maakt. Gelukkig zagen we de situatie al vanuit de verte ontstaan en bleven beide auto's uiteindelijk staan waardoor we al zigzaggend er langs konden. Heel fijn dat er vrijwilligers zijn, maar in deze situatie zorgde die verkeersregelaar er juist voor dat het gevaarlijk werd.
Dankzij een fietser van de organisatie werd de route verder duidelijk en zo kwamen we weer bij de start/finish uit. De #2 nog steeds in mijn nek, tempo lag ergens rond de 3:25 en dat voelde allemaal wel comfortabel hard aan. Paar rondes verder en aangekomen bij de laatste twee rondes moest ik mijn kop er wel even bij houden en de high five even over geslagen.
Kilometer 4, nog één ronde te gaan. De #2 een paar rondes uit de wind gehouden en waar ik al bang voor was gebeurde; in de laatste ~600 meter (net na het stuk met wind tegen) kwam hij mij voorbij. Ik vond het wel best, had mentaal geen power en wil om veel strijd te gaan leveren. Nog wel prima tempo volgehouden en 10 seconden na hem gefinisht. Uiteindelijk in 18:54, zelfs onder de 19 minuten en terugrekenend zou dat 5km in ongeveer 17:10 zijn. Een PR!
(hoewel mijn GPS wat korter heeft gemeten dan andere deelnemers en Strava correctie er weer direct 5,6km van maakt... Nee, die sub 17 was het nog niet).
Ben ik helemaal kapot gegaan? Ach, dat niet. Mentaal gooide ik de handdoek al snel in de ring en was ik al tevreden met hoe het was gegaan. Ik vond het ergens wat flauw dat hij zoveel van mij had 'geprofiteerd' en zo'n lokale loop zo strategisch had gelopen. Vanuit zijn perspectief een perfect uitgevoerde tactiek om de eerste plek te bemachtigen natuurlijk. Het is hem gegund trouwens, zonder die druk had ik waarschijnlijk niet onder de 19 minuten gefinisht. Het blijft een race.
Achteraf allerlei vragen of ik ook bij een AV was aangesloten ("Oh, waarom niet?") en uiteraard heb ik ze direct doorverwezen naar dit topic voor de allerbeste hardlooptips. Heb je geen vereniging met verplichtingen voor nodig om hard te lopen.
De uitreiking zou pas na de 8km zijn en dan was het waarschijnlijk 21:00. Met twee jonge kinderen die rond 19:30 slapen niet heel ideaal. Samen met de #1 gevraagd of we de prijzen ook al eerder konden ontvangen (en ik voel me dan al heel arrogant om zoiets te vragen). "Dat gaan we niet doen!", aldus iemand van de organisatie. Gelukkig was de rest van de jury iets milder, gaven ook aan dat het begrijpelijk is gezien mijn situatie en de #1 en #3 hadden werkverplichtingen (nachtdienst, etc). Toch kon ik de verhitte situatie wel waarderen; zo'n klein evenement met veel passie voor sport en hoe dingen horen te gaan. Uiteraard jammer voor de organisatie dat er daardoor geen moment was voor uitreiking... Maar ik wou stiekem wel mijn beloofde zilveren medaille hebben.
Die kwam zelfs met een envelopje met inhoud á €25, toch weer de schade qua inschrijfgeld á €9 en softijs á €9 en wat benzinekosten beperkt
Zoals gezegd, genoten van de plek en het evenement!
Zo zie je maar, 3 weken geleden een relatief matige marathon gelopen maar dankzij die conditie van trainingen wel mijn 5km PR kunnen evenaren. Sub 17 staat nog altijd als doel (betere omstandigheden qua temperatuur en parcours zonder bochten/klinkers), weer een ervaring rijker, mijn hartslag heeft weer eens 180 aangetikt, en veel geleerd over wat wel en niet voor mij werkt.
Leuke hobby!
Zo kwam ik afgelopen zaterdag uit bij de Kolkloop in Blokzijl. 5,5km of 8km: met het oog op de temperaturen voor de 5,5km gegaan en op vrijdagavond redelijk last-minute ingeschreven. Kortste afstand die ik heb gelopen is de 4 mijl in Groningen waar ook mijn 5km 'PR' vandaan komt.
Met het gezin op naar het prachtig pittoreske Blokzijl; centrum met leuke haven, horeca en oude gebouwen uit 1600. Een soort micro-vakantie dankzij de zomeravond.
Startnummer opgehaald in een netjes zalencentrum met kleedkamer en opgespeld. Na wat onwennig warmlopen (ik weet nog altijd niet precies wat ik dan doe maar op korte afstanden kan ik niet zonder) en hartslag alvast wat omhoog knallen met wat strides, voelde ik me wat vermoeid. Zware benen en de hoge luchtvochtigheid gaven me een wat misselijk gevoel. Lange dag ook al gehad (6 uur wakker en allerlei klusjes + kinderen thuis).
5500 meter, net iets verder dan een 5km. Gebaseerd op m'n marathontempo maar ingeschat dat mijn tempo 3'30 min/km moest worden. Intervaltrainingen zijn volgens mij al maanden geleden, laat staan 5km specifieke trainingen. Dus eigenlijk ook weer geen idee, zeker met die warmte. In 2024 was een tijd van net boven de 20 minuten goed genoeg voor een eerste plek en dat leek mij wel een mooi streven. Of nouja, iets ambitieuzer mag wel, dus sub 19:30 voor 5,5km gaan we voor.
Tijdens het warmlopen werd ik aangesproken door een andere loper die mij wel inschatte als een snelle loper. Jaja, zijn die flitsende Vaporfly 4 met glow in the dark elementen toch ergens nuttig voor.
Zodoende was het bijna tijd voor de start. Mijn vriendin en de dochters zaten met kinderwagen direct aan het parcours. Duidelijke startboog, matten met tijdregistratie, grote digitale klok erbij, top.
Het parcours was eerst een korte ronde van 500 meter, daarna een grotere ronde van 1000 meter. Waar die eerste 500 meter voor nodig waren, weet ik nog steeds.
Goed, met een groepje mannen vrij vlot van start maar alsnog vond ik het niet heel snel gaan. Inhouden vanwege lange zwiepende benen, variërende snelheden en daardoor wat drukte; tijd om er langs te gaan. Eerst nog achter de nummer 1, maar na een paar honderd meter de leiding gepakt en al vrij snel ontstond er een gat na mij en de nummer 2 (de hardloper die mij eerder aansprak).
500 meter van de eerste korte ronde vliegen voorbij en dochters stonden klaar bij de start/finish voor een high five
Dankzij een fietser van de organisatie werd de route verder duidelijk en zo kwamen we weer bij de start/finish uit. De #2 nog steeds in mijn nek, tempo lag ergens rond de 3:25 en dat voelde allemaal wel comfortabel hard aan. Paar rondes verder en aangekomen bij de laatste twee rondes moest ik mijn kop er wel even bij houden en de high five even over geslagen.
Kilometer 4, nog één ronde te gaan. De #2 een paar rondes uit de wind gehouden en waar ik al bang voor was gebeurde; in de laatste ~600 meter (net na het stuk met wind tegen) kwam hij mij voorbij. Ik vond het wel best, had mentaal geen power en wil om veel strijd te gaan leveren. Nog wel prima tempo volgehouden en 10 seconden na hem gefinisht. Uiteindelijk in 18:54, zelfs onder de 19 minuten en terugrekenend zou dat 5km in ongeveer 17:10 zijn. Een PR!
Ben ik helemaal kapot gegaan? Ach, dat niet. Mentaal gooide ik de handdoek al snel in de ring en was ik al tevreden met hoe het was gegaan. Ik vond het ergens wat flauw dat hij zoveel van mij had 'geprofiteerd' en zo'n lokale loop zo strategisch had gelopen. Vanuit zijn perspectief een perfect uitgevoerde tactiek om de eerste plek te bemachtigen natuurlijk. Het is hem gegund trouwens, zonder die druk had ik waarschijnlijk niet onder de 19 minuten gefinisht. Het blijft een race.
Achteraf allerlei vragen of ik ook bij een AV was aangesloten ("Oh, waarom niet?") en uiteraard heb ik ze direct doorverwezen naar dit topic voor de allerbeste hardlooptips. Heb je geen vereniging met verplichtingen voor nodig om hard te lopen.
De uitreiking zou pas na de 8km zijn en dan was het waarschijnlijk 21:00. Met twee jonge kinderen die rond 19:30 slapen niet heel ideaal. Samen met de #1 gevraagd of we de prijzen ook al eerder konden ontvangen (en ik voel me dan al heel arrogant om zoiets te vragen). "Dat gaan we niet doen!", aldus iemand van de organisatie. Gelukkig was de rest van de jury iets milder, gaven ook aan dat het begrijpelijk is gezien mijn situatie en de #1 en #3 hadden werkverplichtingen (nachtdienst, etc). Toch kon ik de verhitte situatie wel waarderen; zo'n klein evenement met veel passie voor sport en hoe dingen horen te gaan. Uiteraard jammer voor de organisatie dat er daardoor geen moment was voor uitreiking... Maar ik wou stiekem wel mijn beloofde zilveren medaille hebben.
Die kwam zelfs met een envelopje met inhoud á €25, toch weer de schade qua inschrijfgeld á €9 en softijs á €9 en wat benzinekosten beperkt
Zo zie je maar, 3 weken geleden een relatief matige marathon gelopen maar dankzij die conditie van trainingen wel mijn 5km PR kunnen evenaren. Sub 17 staat nog altijd als doel (betere omstandigheden qua temperatuur en parcours zonder bochten/klinkers), weer een ervaring rijker, mijn hartslag heeft weer eens 180 aangetikt, en veel geleerd over wat wel en niet voor mij werkt.
Even een schaamteloos kopietje uit het sporthorloge topic, wellicht past mijn vraag hier beter
Inmiddels een paar weken met garmin coach aan het voorbereiden op een run. Run in de agenda gezet en de coach komt dan automatisch mee eigenlijk. Waar ik in het verleden wel eens een coach heb gekozen voor een programma, is het nu dus anders.
Wat ik nu eigenlijk mis, is feedback op mijn activiteiten. Los van hoeveel procent ik me aan mijn workout heb gehouden en de prognose van de tijd die ik neer ga zetten is er eigenlijk niets. Ik had wat achtergrond info verwacht over de workouts en wellicht wat terugkoppeling of ik wel of niet goed bezig ben ofzo.
Zie ik hier iets over het hoofd of zit dat er simpelweg niet bij?
Inmiddels een paar weken met garmin coach aan het voorbereiden op een run. Run in de agenda gezet en de coach komt dan automatisch mee eigenlijk. Waar ik in het verleden wel eens een coach heb gekozen voor een programma, is het nu dus anders.
Wat ik nu eigenlijk mis, is feedback op mijn activiteiten. Los van hoeveel procent ik me aan mijn workout heb gehouden en de prognose van de tijd die ik neer ga zetten is er eigenlijk niets. Ik had wat achtergrond info verwacht over de workouts en wellicht wat terugkoppeling of ik wel of niet goed bezig ben ofzo.
Strava Athlete Intelligence al geprobeerd?karazz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:55:
Even een schaamteloos kopietje uit het sporthorloge topic, wellicht past mijn vraag hier beter
/s
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Nee, ik heb geen Strava premium helaas.TheOmen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:13:
[...]
Strava Athlete Intelligence al geprobeerd?
/s
Maar, die zou wel feedback geven? Die lijkt me dan niet gebaseerd op de opbouw naar de geplande run. Die data deelt garmin niet volgens mij...
Wat zou je aan feedback verwachten? Ik denk dat buiten de standaard "Goed bezig" of "Je hartslag was vergelijkbaar met andere activiteiten die je gedaan hebt van vergelijkbare omvang" etc er weinig aan toe te voegen is. Daar weet zo'n AI gewoon te weinig van en is daar te beperkt voor.karazz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:55:
Leuk verslag en gefeliciteerd met je 2e plek! Enneh... op die AV hadden ze je wellicht geleerd hoe je gebruik moet maken van een loper die te graag snel wil lopen, zodat je er in het laatste stuk langs kan. De winnaar had je met het aanspreken in het startvak al psychologisch getriggerd ;-)Slickk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:36:
Kilometer 4, nog één ronde te gaan. De #2 een paar rondes uit de wind gehouden en waar ik al bang voor was gebeurde; in de laatste ~600 meter (net na het stuk met wind tegen) kwam hij mij voorbij. Ik vond het wel best, had mentaal geen power en wil om veel strijd te gaan leveren.
...
Schrale troost, met Matthieu vd Poel was je in goed gezelschap.
Zelf gisteren de 21km bergtrail in Amerongen gelopen. Prachtige omgeving en prima organisatie. Door de verspreide starttijden ook geen moment in drukte gelopen, wat wel zo prettig is in een bosgebied (in het bos wil ik ook vooral van het bos kunnen genieten). De trail had de nodige hoogtemeters, wat voor mij nog best aanpoten was, maar wel gelukt een prima tijd neer te zetten. Voor herhaling vatbaar.
You missed the /s for sarcasm....karazz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:33:
[...]
Nee, ik heb geen Strava premium helaas.
Maar, die zou wel feedback geven? Die lijkt me dan niet gebaseerd op de opbouw naar de geplande run. Die data deelt garmin niet volgens mij...
Laat ik het zo zeggen dat de feedback die Strava AI geeft nou niet uitblinkt in inzicht....
https://www.reddit.com/r/...te_intelligence_is_awful/
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Nou ja, ik was net zo blij met mijn 'middagloop in de juiste hardloopzones en 2 seconden sneller dan mijn gemiddelde over de laatste 30 dagen'.TheOmen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:29:
[...]
You missed the /s for sarcasm....
Laat ik het zo zeggen dat de feedback die Strava AI geeft nou niet uitblinkt in inzicht....
NB: Zones heb ik niet ingesteld in Strava. Dus sla er maar een slag naar.
NB2: als de premium trial is afgelopen, dan ga ik uiteraard direct verlengen voor deze wijze pareltjes.
If you can see, look. If you can look, observe
Ik ben momenteel begonnen met het trainen voor de Zevenheuvelenloop. Dit zal denk ik mijn 4e keer zijn dat ik het loop. Normaal gesproken volg ik een Halve marathon schema om hiervoor te trainen. Maar ik had dit keer geen zin om de planning in Garmin Connect te zetten. Als alternatief probeer ik nu de Runna app (proefperiode).
Runna lijkt meer gefocust op snelheid dan de meeste trainingsplannen die ik heb gevolgd. Ik kan dit wel waarderen aangezien ik weer een poging ga doen om het binnen een uur te lopen (PR: 1.03).
Runna lijkt meer gefocust op snelheid dan de meeste trainingsplannen die ik heb gevolgd. Ik kan dit wel waarderen aangezien ik weer een poging ga doen om het binnen een uur te lopen (PR: 1.03).
Klasse! Leuk verslag en gefeliciteerd met de tweede plek. Erg mooie tijd ook.Slickk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:36:
Na wat marathons en halve marathons werd het wel eens tijd voor iets anders, vandaar gekeken naar evenementen met kortere afstanden in de buurt.
Tijdens het warmlopen werd ik aangesproken door een andere loper die mij wel inschatte als een snelle loper. Jaja, zijn die flitsende Vaporfly 4 met glow in the dark elementen toch ergens nuttig voor.Door m'n benauwde/misselijke gevoel gezegd dat het waarschijnlijk 3'30 - 3'35 zou worden en dat leek hem wel wat.
Het parcours was eerst een korte ronde van 500 meter, daarna een grotere ronde van 1000 meter. Waar die eerste 500 meter voor nodig waren, weet ik nog steeds.Organisatorisch ook onhandiger dan nodig lijkt me, maar wellicht mis ik wat historische context.
500 meter van de eerste korte ronde vliegen voorbij en dochters stonden klaar bij de start/finish voor een high fiveTijd voor de eerste grotere ronde. Bij één van de kruispunten richting camping en haven stond een verkeersregelaar met een auto die wegreed en eentje die aankwam. Beide auto's keurig stil, gebaart die verkeersregelaar dat die ene auto nog wel wegkon. Goed... Daar kom je dan aanrennen, twee auto's die in onzekerheid wel of niet gaan rijden en een verkeersregelaar die eigenlijk een verkeerde gehaaste beslissing maakt. Gelukkig zagen we de situatie al vanuit de verte ontstaan en bleven beide auto's uiteindelijk staan waardoor we al zigzaggend er langs konden. Heel fijn dat er vrijwilligers zijn, maar in deze situatie zorgde die verkeersregelaar er juist voor dat het gevaarlijk werd.
![]()
Kilometer 4, nog één ronde te gaan. De #2 een paar rondes uit de wind gehouden en waar ik al bang voor was gebeurde; in de laatste ~600 meter (net na het stuk met wind tegen) kwam hij mij voorbij. Ik vond het wel best, had mentaal geen power en wil om veel strijd te gaan leveren. Nog wel prima tempo volgehouden en 10 seconden na hem gefinisht. Uiteindelijk in 18:54, zelfs onder de 19 minuten en terugrekenend zou dat 5km in ongeveer 17:10 zijn. Een PR!(hoewel mijn GPS wat korter heeft gemeten dan andere deelnemers en Strava correctie er weer direct 5,6km van maakt... Nee, die sub 17 was het nog niet).
De uitreiking zou pas na de 8km zijn en dan was het waarschijnlijk 21:00. Met twee jonge kinderen die rond 19:30 slapen niet heel ideaal. Samen met de #1 gevraagd of we de prijzen ook al eerder konden ontvangen (en ik voel me dan al heel arrogant om zoiets te vragen). "Dat gaan we niet doen!", aldus iemand van de organisatie. Gelukkig was de rest van de jury iets milder, gaven ook aan dat het begrijpelijk is gezien mijn situatie en de #1 en #3 hadden werkverplichtingen (nachtdienst, etc). Toch kon ik de verhitte situatie wel waarderen; zo'n klein evenement met veel passie voor sport en hoe dingen horen te gaan. Uiteraard jammer voor de organisatie dat er daardoor geen moment was voor uitreiking... Maar ik wou stiekem wel mijn beloofde zilveren medaille hebben.![]()
Die kwam zelfs met een envelopje met inhoud á €25, toch weer de schade qua inschrijfgeld á €9 en softijs á €9 en wat benzinekosten beperktZoals gezegd, genoten van de plek en het evenement!
Zo zie je maar, 3 weken geleden een relatief matige marathon gelopen maar dankzij die conditie van trainingen wel mijn 5km PR kunnen evenaren. Sub 17 staat nog altijd als doel (betere omstandigheden qua temperatuur en parcours zonder bochten/klinkers), weer een ervaring rijker, mijn hartslag heeft weer eens 180 aangetikt, en veel geleerd over wat wel en niet voor mij werkt.Leuke hobby!
Ik heb me ingeschreven voor de Zevenheuvelen loop maar ik kan niet, heeft er iemand interesse om mijn startnummer over te nemen?
Ik stuur je even een PM!WizzlerNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:47:
Ik heb me ingeschreven voor de Zevenheuvelen loop maar ik kan niet, heeft er iemand interesse om mijn startnummer over te nemen?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Laatst zag ik ergens een korte melding dat mijn training aangepast was i.v.m. slechte nachtrust. Die kon ik natuurlijk niet meer terugvinden. Maar zo zullen er ook trainingen aangepast kunnen worden i.v.m. goede rust. Of wanneer ik bijvoorbeeld een workout oversla dat de volgende workout daarom aangepast wordt.Shinji schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:44:
[...]
Wat zou je aan feedback verwachten? Ik denk dat buiten de standaard "Goed bezig" of "Je hartslag was vergelijkbaar met andere activiteiten die je gedaan hebt van vergelijkbare omvang" etc er weinig aan toe te voegen is. Daar weet zo'n AI gewoon te weinig van en is daar te beperkt voor.
Daarnaast beviel het me bij de Garmin Coach voor een afstand ook wel om wat meer achtergrondinfo te krijgen over het type training. Nou zit ik niet heel erg te wachten op de filmpjes zoals bij de coaches, maar een stukje tekst zou prettig zijn.
Maargoed, misschien verwacht ik net wat teveel en moet ik het doen met de verschillende fases met bijbehorende omschrijvingen.
Basis
6 Jun - 13 Jul
De basisfase legt de basis voor de training door jouw aerobe conditie te verbeteren en het aantal trainingskilometers te vergroten.
Constructie
14 Jul - 19 Aug
De opbouwfase verhoogt de intensiteit van workouts om jouw aerobe capaciteit te vergroten.
Piek
20 Aug - 11 Sep
De piekfase omvat workouts om op snelheid te focussen en de intensiteit van jouw training verder op te voeren.
Afbouwen
12 Sep - 20 Sep
De afbouwfase verlaagt het trainingsvolume maar behoudt de intensiteit om je te helpen fris en hersteld te zijn.
Richt op dag van evenement
21 Sep
Vandaag is de wedstrijd. Je hebt het onder controle!
Sorry, zag 'm wel, kende 'm niet.TheOmen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:29:
[...]
You missed the /s for sarcasm....
Na mijn laatste halve marathon eind mei, ben ik weer een beetje aan het opbouwen. Nog niet voor een concreet doel. Vorige week maandag een tempoloop waarin ik 6km onder 4:55 wilde lopen. Dit lukte niet helemaal, gemiddeld 4:57. Donderdag liep ik rustig 9 km en zaterdag 21. Vandaag wilde ik 7 km lopen rond 4:50. De eerste drie km zat ik daar netjes bij in de buurt met 4:52 en 4;51. Maar ineens was daar weer die mentale muur. Na bijna 3,5 km had ik er geen zin meer in. Ik wist het zeker
HARDLOPEN IS NIET LEUK!!
Ik ben gaan wandelen. Ik twijfelde heel erg tussen terug naar huis of toch nog proberen een stukje iets van tempo te lopen. Ik besloot toch dat laatste te doen. Het lukte vier km rond de 5:00 te lopen. Het blijft toch raar dat ik een snelheid waarmee ik een halve marathon kan lopen, niet met gemak 7 km kan volhouden. Ja het was warm, 26 graden, en bewolkt/benauwd, maar evengoed...
HARDLOPEN IS NIET LEUK!!
Ik ben gaan wandelen. Ik twijfelde heel erg tussen terug naar huis of toch nog proberen een stukje iets van tempo te lopen. Ik besloot toch dat laatste te doen. Het lukte vier km rond de 5:00 te lopen. Het blijft toch raar dat ik een snelheid waarmee ik een halve marathon kan lopen, niet met gemak 7 km kan volhouden. Ja het was warm, 26 graden, en bewolkt/benauwd, maar evengoed...
Dus je haalt 6km@4:55 niet en denkt dan wel 7km@4:50 te halen?HenRun schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:18:
Na mijn laatste halve marathon eind mei, ben ik weer een beetje aan het opbouwen. Nog niet voor een concreet doel. Vorige week maandag een tempoloop waarin ik 6km onder 4:55 wilde lopen. Dit lukte niet helemaal, gemiddeld 4:57. Donderdag liep ik rustig 9 km en zaterdag 21. Vandaag wilde ik 7 km lopen rond 4:50. De eerste drie km zat ik daar netjes bij in de buurt met 4:52 en 4;51. Maar ineens was daar weer die mentale muur. Na bijna 3,5 km had ik er geen zin meer in. Ik wist het zeker
HARDLOPEN IS NIET LEUK!!
Wat mis ik hier?
Dan ben ik dus niet de enige hardlopende Tweaker op Terschelling. Dit soort afstanden tik ik alleen nog niet aan. Ik heb rond half 1 een rondje gedaan en vond het eigenlijk onaangenaam warm.L23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:55:
Een aantal dagen vakantie op Terschelling en vanochtend de halve marathon route van de Berenloop 2025 gelopen. Normaal weet ik de route uit mijn hoofd, dit keer navigeren met de Apple Watch. Leuke route.
[Afbeelding]
Ik wou eigenlijk wat eerder beginnen maar liep rond 9 uur ochtends. Scheelde dat het enigzins bewolkt was en een heel stuk onverhard door de bossen. Liep langs een aantal waterpunten om het flesje bij te kunnen vullen.Duclaasie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:42:
[...]
Dan ben ik dus niet de enige hardlopende Tweaker op Terschelling. Dit soort afstanden tik ik alleen nog niet aan. Ik heb rond half 1 een rondje gedaan en vond het eigenlijk onaangenaam warm.
Je geeft zelf het antwoordHenRun schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:18:
Het blijft toch raar dat ik een snelheid waarmee ik een halve marathon kan lopen, niet met gemak 7 km kan volhouden. Ja het was warm, 26 graden, en bewolkt/benauwd, maar evengoed...
Zo liep ik gisteren 2 x 2 km aan marathontempo, dat ging ook niet vanzelf.
Ik vond hardlopen ook nooit leuk, totdat ik de kunst van langzaam lopen onder de knie kreeg. Met langzaam lopen is het heel makkelijk om de "runners high" te krijgen en je herstelt er ook nog eens snel van waardoor je snel weer kan lopen. Ik zou het liefst iedere dag gaan, maar dat trekt mijn lichaam (nog) niet. 1 of 2 keer per week train ik dan wat harder, bijvoorbeeld door tempo of vo2max intervallen. Vooral bij die vo2max intervallen wil ik wel echt maximaal gaan, maar ook daar zorg ik er eigenlijk altijd wel voor dat het gecontroleerd is. Dus intensiteit maximaal, maar aantal herhalingen eigenlijk altijd precies zo dat je nog net voldoende over hebt voor nog een herhaling te doen, en die vervolgens niet doen. Daarmee voorkom ik voor mijzelf dat het niet leuk is en ik met het gevoel thuiskom van: "HARDLOPEN IS NIET LEUK" en zorg ik er ook nog eens voor dat ik de volgende dag vaak weer zin heb in een training (vaak fietsen dag na hardlopen).HenRun schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:18:
HARDLOPEN IS NIET LEUK!!
Tuurlijk heb je er dan ook trainingen bij die minder gaan, maar dat maakt niet uit. Adapt and overcome. The pacer podcast heeft een leuke aflevering over afzien op amateurniveau met Erben Wennemars die haarfijn uitlegt wat het verschil is met topsport en amateursport. Amateursport behoort ten alle tijde om plezier te gaan en dan is het zonde dat je het niet leuk vindt. We willen ons nog wel eens laten leiden door pace / race tijden, maar de waarheid is het boeit niemand of je nou 1u25 of 1u40 of 2u05 over een halve marathon loopt. Of 4min50 tempo blokken doet of 5min10. Iedereen in je omgeving vind het sowieso een knappe prestatie. Dus waarom jezelf dan druk maken over 1u30 of 1u33. Erben zijn regel is: "ik zorg dat ik altijd nog zelfstandig naar huis kan rijden".
Voor mij is dit, als voormalig wedstrijdwielrenner, ook echt een uitdaging. Gelukkig zijn er dan mensen in dit topic met voldoende ervaring die je met beide benen even op de grond zetten en je er ook aan helpen herinneren waar het om draait
Vraagje; nu ik iets meer loop heb ik 'ineens' een blauwe teen. Voelt gewoon beurs en dat kwam echt op tijdens het loopje van vandaag.
Wat zegt dat over mijn schoenen? Of techniek?
Ik vond hardlopen echt niks aan maar sinds ik sinds een 2 jaar gericht ben gaan trainen, gecontroleerde opbouw, steeds iets verder maar nooit te ver en uiteindelijk mooie doelen halen zoals een 1e marathon, snelle 10EM etc. Ik kan niet zonder die doelen en bijbehorende trainingsopbouw. En daar ben ik behoorlijk fanatiek in in de zin van: doen wat gezegd wordt. Dus ik ben het dan niet met Erben eens, ik haal juist bewustwording, energie en motivatie uit het zo strak mogelijk lopen zoals mij wordt verteld te lopen. Vorig jaar op basis van een programma van een vriend, nu met Trenara. Dus moet ik een training doen met bepaalde pace dan zorg ik dat er die haal of anders er op minimaal verschil tegenaan schuur. Zal nooit 10sec verschil zijn.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wellicht een maatje groter nemen of je schuift teveel in de schoen?MiKeZZa schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:20:
Vraagje; nu ik iets meer loop heb ik 'ineens' een blauwe teen. Voelt gewoon beurs en dat kwam echt op tijdens het loopje van vandaag.
Tsjah, daar dacht ik ook aan. Maar goed dat zijn 2 uitersten natuurlijkL23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:28:
[...]
Wellicht een maatje groter nemen of je schuift teveel in de schoen?
Had 'vroeger' altijd 46 en dan echt structureel blauwe nagels, nu met 47 gaat het al tijden goed, tot vandaag ineens...
Ik denk dat, als je ooit nog eens in zo'n situatie komt, je moet kiezen wat je het belangrijkste vindt: een knaltijd of de strijd voor de winst.Slickk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:36:
In 2024 was een tijd van net boven de 20 minuten goed genoeg voor een eerste plek en dat leek mij wel een mooi streven. Of nouja, iets ambitieuzer mag wel, dus sub 19:30 voor 5,5km gaan we voor.
...
De #2 nog steeds in mijn nek, tempo lag ergens rond de 3:25 en dat voelde allemaal wel comfortabel hard aan. ...
Kilometer 4, nog één ronde te gaan. De #2 een paar rondes uit de wind gehouden en waar ik al bang voor was gebeurde; in de laatste ~600 meter (net na het stuk met wind tegen) kwam hij mij voorbij. Ik vond het wel best, had mentaal geen power en wil om veel strijd te gaan leveren. Nog wel prima tempo volgehouden en 10 seconden na hem gefinisht. Uiteindelijk in 18:54, zelfs onder de 19 minuten
Toen ik bij mijn lokale 5,5 km(een stuk trager dan jij) op kop liep, en we draaiden de bocht om en liepen vol in de wind, probeerde ik wat te vertragen en opzij te gaan om de lopers achter mij de kop op te dringen. Ze wouden niet, maar ik vertraagde wel van 3:55 naar 4:05 om mezelf niet stuk te lopen terwijl de anderen achter mij konden schuilen. Een toptijd zat er toen niet meer in, maar dat was met de tegenwind sowieso niet gelukt.
Op die manier hield ik nog kruit over voor op het laatst.
Als dit overkomt alsof het ik beter weet wil ik me daar alvast voor verontschuldigen.
Maar de volgende keer moet je zo'n kerel niet zomaar meenemen naar de finish, je probeert 'm los te lopen, of je vertraagt als het tegenwind is, of wat dan ook. Misschien wint hij evengoed, maar het is dan een tenminste een strijd met gelijke kansen geweest.
Inderdaad wijze lessen, waar ik in mijn onervarenheid niet zo bewust van was. Ik was vooral bezig met mijn eigen ‘race’ om met een goed gevoel een tempo te lopen waarbij ik uiteindelijk tevreden zou zijn. Dat is meer dan gelukt! Wellicht had ik inderdaad moeten kiezen tussen een toptijd of een eerste plek; toptijd zat er door het parcours al niet in met veel scherpe bochten en dat 4x per ronde (elke ronde was 1km).Hartloper schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:37:
[...]
Ik denk dat, als je ooit nog eens in zo'n situatie komt, je moet kiezen wat je het belangrijkste vindt: een knaltijd of de strijd voor de winst.
Toen ik bij mijn lokale 5,5 km(een stuk trager dan jij) op kop liep, en we draaiden de bocht om en liepen vol in de wind, probeerde ik wat te vertragen en opzij te gaan om de lopers achter mij de kop op te dringen. Ze wouden niet, maar ik vertraagde wel van 3:55 naar 4:05 om mezelf niet stuk te lopen terwijl de anderen achter mij konden schuilen. Een toptijd zat er toen niet meer in, maar dat was met de tegenwind sowieso niet gelukt.
Op die manier hield ik nog kruit over voor op het laatst.
Als dit overkomt alsof het ik beter weet wil ik me daar alvast voor verontschuldigen.
Maar de volgende keer moet je zo'n kerel niet zomaar meenemen naar de finish, je probeert 'm los te lopen, of je vertraagt als het tegenwind is, of wat dan ook. Misschien wint hij evengoed, maar het is dan een tenminste een strijd met gelijke kansen geweest.
De uiteindelijke #1 had ook al allerlei masters gewonnen, zo in diezelfde week een 800m op de baan, wat wel genoeg zegt over zijn wedstrijdervaring vergeleken met die van mij
Ik neem het ook wel redelijk serieus, maar wellicht wat meer op de Erben Wennemars manier zoals @ed14n al mooi refereert naar die prachtige podcastaflevering van de Pacer. Samen met die aflevering met het eerlijke verhaal van Sven Kramer, één van mijn favorieten.
Alsnog wel exact de reden waarom dit soort loopjes leuk zijn, omdat je door de race minder bezig bent met je eigen tempo en alle “hardlopen is niet leuk” gedachtes.
Heb je de aflevering met Erben ook geluisterd? Hij heeft het vooral over mensen die zwaar gedeprimeerd over de finish komen omdat ze in 3 uur 3 minuten over de finish komen bij een marathon als die sub 3 net niet gelukt. Hij vindt dat enorm zonde van het plezier, omdat relatief gezien het nergens op slaat om daar zwaarmoedig over te zijn (want we zijn geen Olympiërs).Juancho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:22:
Ik vond hardlopen echt niks aan maar sinds ik sinds een 2 jaar gericht ben gaan trainen, gecontroleerde opbouw, steeds iets verder maar nooit te ver en uiteindelijk mooie doelen halen zoals een 1e marathon, snelle 10EM etc. Ik kan niet zonder die doelen en bijbehorende trainingsopbouw. En daar ben ik behoorlijk fanatiek in in de zin van: doen wat gezegd wordt. Dus ik ben het dan niet met Erben eens, ik haal juist bewustwording, energie en motivatie uit het zo strak mogelijk lopen zoals mij wordt verteld te lopen. Vorig jaar op basis van een programma van een vriend, nu met Trenara. Dus moet ik een training doen met bepaalde pace dan zorg ik dat er die haal of anders er op minimaal verschil tegenaan schuur. Zal nooit 10sec verschil zijn.
Dat is op zich wel makkelijk gezegd van meneer de ex-Olympiër. Heeft blijkbaar alle middelen (tijd, geld, lichamelijke aanleg) om dit soort grappen gewoon te blijven proberen. Maar sommigen van ons zetten maandenlang álles opzij om iets te bereiken en als dat niet lukt (al is het 5 uur of hem uitlopen) is daar even ziek van zijn vrij natuurlijk lijkt me.Slickk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:49:
[...]
Heb je de aflevering met Erben ook geluisterd? Hij heeft het vooral over mensen die zwaar gedeprimeerd over de finish komen omdat ze in 3 uur 3 minuten over de finish komen bij een marathon als die sub 3 net niet gelukt. Hij vindt dat enorm zonde van het plezier, omdat relatief gezien het nergens op slaat om daar zwaarmoedig over te zijn (want we zijn geen Olympiërs).
Daar sluit ik me bij aan. Voor Erben is alles wat hij nu doet, hoe goed ook, zoveel minder goed dan wat hij professioneel gepresteerd heeft.
Voor ons ligt dat anders. Voor ons is wat we nu doen, of wat we de komende jaren gaan doen, mogelijk het beste wat we op sportief vlak ooit gaan doen.
En als je een doel waar je maanden voor getraind hebt niet haalt, dan mag je daar best kapot van zijn.
Voor ons ligt dat anders. Voor ons is wat we nu doen, of wat we de komende jaren gaan doen, mogelijk het beste wat we op sportief vlak ooit gaan doen.
En als je een doel waar je maanden voor getraind hebt niet haalt, dan mag je daar best kapot van zijn.
Nog niet beluisterd maar ik ben het niet direct eens met zijn stelling/opmerking. Waarom zou je als amateursporter niet mogen balen als je je doel niet haalt? Ik heb bijv. even op het hoogste amateurvoetbal niveau gespeelt. Daar baalde ik net zo hard van een nederlaag dan toen ik in de A1 speelde bij de lokale voetbal vereniging. Waarom? Omdat je ergens naar toe traint/werkt en niks zo fijn voelt als dat beloond wordt.Slickk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:49:
[...]
Heb je de aflevering met Erben ook geluisterd? Hij heeft het vooral over mensen die zwaar gedeprimeerd over de finish komen omdat ze in 3 uur 3 minuten over de finish komen bij een marathon als die sub 3 net niet gelukt. Hij vindt dat enorm zonde van het plezier, omdat relatief gezien het nergens op slaat om daar zwaarmoedig over te zijn (want we zijn geen Olympiërs).
Als ik bijv. 4 maand uittrek om serieus te training om een halve marathon onder de 2 uur te lopen, ik heb me strikt gehouden aan het schema en voel me goed maar het lukt bijv. net op 1 minuutje na niet... mag je dan ff balen aub? Waarom zou een topsporter wel mogen balen maar een amateur niet?
Ik draai hem zelfs om, een topsporter kan elke dag met alle faciliteiten die hij/zij nodig heeft trainen. Wij amateurs doen het allemaal naast onze banen/gezinnen en weet ik veel wat. Daar zit ook heel wat bloed/zweet/tranen in hoor. Genieten van je training waarbij je je sterker en sterker voelt, een wedstrijd die je vervolgens loopt, trots zijn op jezelf...dat kan allemaal prima samengaan met even een baal momentje als je je doel niet gehaald hebt om welke reden dan ook. Ik draai hem eerder om denk ik...ik had van een topsporter als Erben wel iets meer empathie verwacht voor ons amateur sporters met ook gewoon doelen waar we keihard voor trainen.
Ik ben zaterdag gestart met een road to mijn eerste marathon. Reken maar dat ik enorm baal als ik op bij mijn eerste doel, voor de kerst 30km kunnen hardlopen op een fijn tempo, al moet afhaken omdat het er niet inzit.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 14-07-2025 22:48 ]
Ben het eigenlijk wel eens met Erben, die aflevering heeft mij wel geholpen om positiever met het wel of niet halen van doelen om te gaan. Als je een tijdsdoel van 3 uur op de marathon hebt en je loopt 3:03 dan kunnen daar een groot aantal redenen aan te grondslag liggen waarbij er maar een beperkt aantal reden is om echt te balen. Wat mij betreft is er alleen reden om echt te balen als je je plan niet ten uitvoer hebt gebracht zoals je het bedacht hebt. (tempo, voeding, etc) Dan kan je jezelf wel voor je kop slaan. Als je je plan voor de wedstrijd enigszins goed hebt uitgevoerd hebt moet de trots gewoon overheersen. Daarnaast geldt voor heel veel mensen dat 1 wedstrijd gewoon een tussenstation is naar nog veel grotere prestaties. Hoe dom is het dan om echt te gaan zitten balen over 3 minuten en niet te genieten van de mooie prestatie die je hebt neergezet.
Dit leest wellicht alsof ik anderen wil voorschrijven hoe ze zich moeten voelen, dat is niet de bedoeling, zo kijk ik er zelf naar bij mijn eigen wedstrijden.
Dit leest wellicht alsof ik anderen wil voorschrijven hoe ze zich moeten voelen, dat is niet de bedoeling, zo kijk ik er zelf naar bij mijn eigen wedstrijden.
Ik hoopte dat mijn conditie iets beter zou zijn dan vorige week. Tijdens mijn halve marathon 1,5 maand geleden liep ik 21km@4:48. Dus het moet kunnen. Maar de omstandigheden waren blijkbaar te ongunstig, mijn hartslag was te snel te hoog.Shinji schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:12:
[...]
Dus je haalt 6km@4:55 niet en denkt dan wel 7km@4:50 te halen?
Wat mis ik hier?
In de laatste editie van Trail Running Magazine wordt gesproken over het Zweedse merk YMR Track Club. Ziet er uit als mooi spul. Iemand ervaring met dit merk? @Hartloper schoot mij direct te binnen omdat jij volgens mij wel van het wat hogere (duurdere) segment kleding bent
Ik vind rustig hardlopen gelukkig meestal ook fijn. En een tempoloop is prima als het net wat minder zwaar voelt dan gisteren. Het gevoel in mijn benen is na een tempoloop de dag erna erg prettig, ook vandaag wel. Ik zou wel alleen rustige duurlopen kunnen doen, maar eens per week wat snelheid heb ik voor mijn gevoel nodig om op mijn bescheiden niveau nog iets te verbeteren en op termijn niet te hard af te takelen...ed14n schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:04:
[...]
Ik vond hardlopen ook nooit leuk, totdat ik de kunst van langzaam lopen onder de knie kreeg. Met langzaam lopen is het heel makkelijk om de "runners high" te krijgen en je herstelt er ook nog eens snel van waardoor je snel weer kan lopen. Ik zou het liefst iedere dag gaan, maar dat trekt mijn lichaam (nog) niet. 1 of 2 keer per week train ik dan wat harder, bijvoorbeeld door tempo of vo2max intervallen. Vooral bij die vo2max intervallen wil ik wel echt maximaal gaan, maar ook daar zorg ik er eigenlijk altijd wel voor dat het gecontroleerd is. Dus intensiteit maximaal, maar aantal herhalingen eigenlijk altijd precies zo dat je nog net voldoende over hebt voor nog een herhaling te doen, en die vervolgens niet doen. Daarmee voorkom ik voor mijzelf dat het niet leuk is en ik met het gevoel thuiskom van: "HARDLOPEN IS NIET LEUK" en zorg ik er ook nog eens voor dat ik de volgende dag vaak weer zin heb in een training (vaak fietsen dag na hardlopen).
Tuurlijk heb je er dan ook trainingen bij die minder gaan, maar dat maakt niet uit. Adapt and overcome. The pacer podcast heeft een leuke aflevering over afzien op amateurniveau met Erben Wennemars die haarfijn uitlegt wat het verschil is met topsport en amateursport. Amateursport behoort ten alle tijde om plezier te gaan en dan is het zonde dat je het niet leuk vindt. We willen ons nog wel eens laten leiden door pace / race tijden, maar de waarheid is het boeit niemand of je nou 1u25 of 1u40 of 2u05 over een halve marathon loopt. Of 4min50 tempo blokken doet of 5min10. Iedereen in je omgeving vind het sowieso een knappe prestatie. Dus waarom jezelf dan druk maken over 1u30 of 1u33. Erben zijn regel is: "ik zorg dat ik altijd nog zelfstandig naar huis kan rijden".
Maar er kunnen zoveel redenen zijn waarom het niet lukt. Het weer is ineens omgeslagen, het parcours is te bochtig, andere lopers hinderen je, etc etc.Juancho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:46:
[...]
Als ik bijv. 4 maand uittrek om serieus te training om een halve marathon onder de 2 uur te lopen, ik heb me strikt gehouden aan het schema en voel me goed maar het lukt bijv. net op 1 minuutje na niet... mag je dan ff balen aub? Waarom zou een topsporter wel mogen balen maar een amateur niet?
Je mag van mij balen hoor, maar ik vind het zonde. Je hebt een mooie prestatie geleverd, daar mag je ook gewoon van genieten. Je loopt nou eenmaal niet altijd de tijden die je liep of wilt lopen, en daar kun je niet altijd war aan doen.
Het zal ook schelen hoe lang je in dat moment van balen blijft hangen. Even een minuutje balen omdat je het doel waar je maandenlang voor getraind hebt op een relatieve fractie niet gehaald hebt is natuurlijk meer dan logisch. Maar na een tijdje (zal voor iedereen anders zijn hoe lang dat duurt) moet je ook beseffen dat je het allemaal vrijwillig doet, en waarschijnlijk bent begonnen omdat het je ooit leuk leek. Dan is het toch doodzonde om te blijven balen van die gemiste kans? Daar verander je toch niks meer aan. Door naar de volgende!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Abstract gezien maakt het natuurlijk geen hol uit of je op de marathon 2:59:37 loopt of 3:00:37. Maar die tweede doet wel een beetje pijn natuurlijk.
Maar wat Erben volgens mij bedoelt is dat je als amateur sporter vooral ook moet genieten van het proces. Loop je 3:00:37 en dan is door die 37 seconden alles kut en klote? Of heb je een prachtige 16 weken gehad waarbij je een mooi schema volgde, steeds sterker werd en met 2 vingers in je neus een paar PR's aan flarden liep? Het proces is bij een amateur belangrijker dan wel/niet halen van een resultaat. Besef je dat je een mooie periode gehad hebt.
Maar wat Erben volgens mij bedoelt is dat je als amateur sporter vooral ook moet genieten van het proces. Loop je 3:00:37 en dan is door die 37 seconden alles kut en klote? Of heb je een prachtige 16 weken gehad waarbij je een mooi schema volgde, steeds sterker werd en met 2 vingers in je neus een paar PR's aan flarden liep? Het proces is bij een amateur belangrijker dan wel/niet halen van een resultaat. Besef je dat je een mooie periode gehad hebt.
Beetje selectief relativeren. Er zullen ook maar relatief weinig mensen zijn die weten wat Erben Wennemars nou precies wel en niet gewonnen heeft. Voor een topsporter kan het balen zijn om 2e te worden, voor een amateursporter kan het balen zijn om niet je doel te halen. Potato, potato.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat stoorde me ook een beetje. Erben maakte vlijmscherpe punten omdat hij wel het topsportbestaan heeft geleefd. Maar juist daardoor weet Erben niet hoe het is om geen topsporter te zijn. Hij is gehandicapt omdat hij breedtesport altijd door de lens van topsport zal moeten bekijken.MiKeZZa schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:12:
[...]
Dat is op zich wel makkelijk gezegd van meneer de ex-Olympiër. Heeft blijkbaar alle middelen (tijd, geld, lichamelijke aanleg) om dit soort grappen gewoon te blijven proberen. Maar sommigen van ons zetten maandenlang álles opzij om iets te bereiken en als dat niet lukt (al is het 5 uur of hem uitlopen) is daar even ziek van zijn vrij natuurlijk lijkt me.
Hij maakte enorm goede punten, maar dit maakte het wel lastiger om zonder irritatie naar hem te luisteren.
Het moraal van het verhaal was denk ik wel het aloude: focus je op het proces, geniet van het proces, werk aan het proces. De uitkomsten zijn een mooie bijvangst.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dat is ook een invalshoek natuurlijk. Ik had het meer bekeken als: hij is een topsporter geweest en nog steeds amateursport liefhebber, dus hij kan juist beide perspectieven geven.kenneth schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:34:
[...]
Dat stoorde me ook een beetje. Erben maakte vlijmscherpe punten omdat hij wel het topsportbestaan heeft geleefd. Maar juist daardoor weet Erben niet hoe het is om geen topsporter te zijn. Hij is gehandicapt omdat hij breedtesport altijd door de lens van topsport zal moeten bekijken.
Hij maakte enorm goede punten, maar dit maakte het wel lastiger om zonder irritatie naar hem te luisteren.
Het moraal van het verhaal was denk ik wel het aloude: focus je op het proces, geniet van het proces, werk aan het proces. De uitkomsten zijn een mooie bijvangst.
Toch interessant om te zien dat hij wel iets los heeft gemaakt. De manier hoe hij vertelt is ook bijna een beetje als een sportfilosoof. Grappig om te zien dat dit vanuit allerlei kanten verschillend wordt geïnterpreteerd.
Ik ben bezig met (een stuk van de) Eifelsteig. Vandaag een rustige etappe op het programma dus ik dacht ik ga hier ook een stukje hardlopen. Kleine drie kwartier op rustig tempo. Twee keer een
beekje met behulp van boomstammen eens tenenoeten passeren.
Maar wat is het hier heerlijk rennen door de bossen! Dit was mijn eerste echte trailrun ervaring. Ik wou dat ik thuis zo'n bos in de buurt had...
Maar wat is het hier heerlijk rennen door de bossen! Dit was mijn eerste echte trailrun ervaring. Ik wou dat ik thuis zo'n bos in de buurt had...
Geen idee waar je woont, maar ik ben afgelopen weekend weer eens het Renkums beekdal ingelopen. Met her en der wat leuke beekjes die je met boomstammen/balken moet overbruggen.BigWillem89 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:53:
Ik ben bezig met (een stuk van de) Eifelsteig. Vandaag een rustige etappe op het programma dus ik dacht ik ga hier ook een stukje hardlopen. Kleine drie kwartier op rustig tempo. Twee keer een

https://www.strava.com/activities/15098454499
Zoek eens op Klompenpaden, verken de Utrechtse Heuvelrug, Veluwe, Biesbosch, Dwingerlose Heide, Limburgse heuvels, etc, etc.BigWillem89 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:53:
Ja, er zijn zeker wel plekken in Nederland. Maar ik woon in Amsterdam. Dus moet dan eerst een stuk met de trein en dat vind ik te veel gedoe. Voor een wandeling prima, maar voor hardlopen doe ik dat eigenlijk niet. Dan wil ik gewoon de deur uit kunnen lopen en thuis meteen onder de douche.
Disclaimer: zelf nooit geweest.BigWillem89 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:11:
Ja, er zijn zeker wel plekken in Nederland. Maar ik woon in Amsterdam. Dus moet dan eerst een stuk met de trein en dat vind ik te veel gedoe. Voor een wandeling prima, maar voor hardlopen doe ik dat eigenlijk niet. Dan wil ik gewoon de deur uit kunnen lopen en thuis meteen onder de douche.
Maar, is Twiske dan niet een goed doel? Bruggetjes, singletracks etc....
https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/15538509
Afgelopen week een goede trainingsweek gehad. Mijn hardloopzones in mijn Garmin gezet en waarbij ik altijd dacht dat mijn zone 2 eindigde rond de 150 slagen per minuut is dat toch iets hoger, op 160 slagen per minuut. Eigenlijk heb ik dus heel veel van mijn loopjes voor een groot deel in zone 1 gelopen.
In totaal 3 keer gelopen, 1 rustig loopje van 5,5km, 1x een vaartspel van 6 km en 1x een duurloop van 13km . In totaal net onder de 25km maar het weekvolume gaat prima omhoog.
Deze week verder uitbouwen, vanmorgen eerste loopje gehad en van het weekend een langere duurloop op de planning. De benen voelen goed dus we gaan weer lekker door!
In totaal 3 keer gelopen, 1 rustig loopje van 5,5km, 1x een vaartspel van 6 km en 1x een duurloop van 13km . In totaal net onder de 25km maar het weekvolume gaat prima omhoog.
Deze week verder uitbouwen, vanmorgen eerste loopje gehad en van het weekend een langere duurloop op de planning. De benen voelen goed dus we gaan weer lekker door!
@BigWillem89 dan is dit een leuke om naar toe te werken 
https://www.mudsweattrail...dam-cs-zandvoort-aan-zee/
Of deze om wat kleiner te beginnen;
https://www.mudsweattrails.nl/ns-kennemerlandtrail/
Loopwijzer heeft ook een mooie Twiske route.
https://loopwijzer.nl/trailrunroutes-2/
https://www.mudsweattrail...dam-cs-zandvoort-aan-zee/
Of deze om wat kleiner te beginnen;
https://www.mudsweattrails.nl/ns-kennemerlandtrail/
Loopwijzer heeft ook een mooie Twiske route.
https://loopwijzer.nl/trailrunroutes-2/
Om nog even op bovenstaande terug te komen. Ik heb inmiddels een paar intervaltrainingen en een 5K-wedstrijd met deze schoenen gedaan en ik merk nog steeds significante verbeteringen ten opzichte van mijn Saucony Guide en Adidas Ultraboost 5X. De 5K-wedstrijd wilde ik onder de 21 minuten gaan lopen. Wat al sneller was dan de intervallen die ik deed. De eerste kilometer ging ik veel te snel weg op 3:48, maar de benen voelde nog zo goed dat ik op 4:00/km door ben gaan lopen. De verwachte muur is ook niet gekomen en ik heb de wedstrijd uitgelopen met tijd van 19:36, een verbetering van mijn vorige PR met dik 2,5 minuut.karsb23 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:20:
Gisteravond voor het eerst mijn nieuwe temposchoenen, de Adidas Adizero EVO SL, uitgeprobeerd. Klein oefenrondje van 7,5km op m'n zone 2 hartslag van 140. Ik merkte dat ik in plaats van de normale 5:50/km op daily trainers nu ineens met dezelfde hartslag op 5:20/km aan het lopen was.
Het voelde ook dezelfde intensiteit als mijn normale duurlopen. Zou een paar nieuwe schoenen zo'n groot verschil kunnen maken? Uiteraard zal de lagere temperatuur ook nog wel wat uitmaken. Misschien vanavond nog een extra loopje doen om de data te bevestigen.
Klopt allemaal zeker maar wie zegt dat ik er niet alsnog van geniet? Van de maanden voorbereiding, jezelf mentaal testen, de wedstrijd zelf, het trotse gevoel na afloop. Dat kan prima hand in hand gaan met even een momentje van balen als je bijv. je doeltijd niet hebt gehaald. Ik vind het echt grote onzin dat je dat alleen maar zou "mogen" als je topsporter bent (geweest).marana schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:36:
[...]
Maar er kunnen zoveel redenen zijn waarom het niet lukt. Het weer is ineens omgeslagen, het parcours is te bochtig, andere lopers hinderen je, etc etc.
Je mag van mij balen hoor, maar ik vind het zonde. Je hebt een mooie prestatie geleverd, daar mag je ook gewoon van genieten. Je loopt nou eenmaal niet altijd de tijden die je liep of wilt lopen, en daar kun je niet altijd war aan doen.
Want ook wij maken enorm veel trainingsuren voor die ene run. Ten eerste omdat je het zeer waarschijnlijk gewoon leuk/ontspannen vind, ten tweede misschien voor een bepaald (goed) doel en ten derde om jezelf uit te dagen. Een stukje competitief mag daar best bij horen hoor. Of dat nu 10sec na de finish weer weg is omdat je je doel tijd niet hebt gehaald of dat je wat langer nodig bent.
Niemand kan toch voor een ander gaan bepalen hoeverre je even mag balen om vervolgens alsnog trots op jezelf te zijn? In de topsport zijn er ook meer dan genoeg personen die na een nederlaag al bijzonder snel de knop weer kunnen omzetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 15-07-2025 10:57 ]
Ligt het aan mij of zie ik deze schoen tegenwoordig echt mega veel? Laatst bij de afgelasting van de halve marathon in Zwolle liep er een groep Kenianen alsnog een wedstrijdrun in Zwolle. Die hadden ook allemaal deze schoen aan.karsb23 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:55:
[...]
Om nog even op bovenstaande terug te komen. Ik heb inmiddels een paar intervaltrainingen en een 5K-wedstrijd met deze schoenen gedaan en ik merk nog steeds significante verbeteringen ten opzichte van mijn Saucony Guide en Adidas Ultraboost 5X. De 5K-wedstrijd wilde ik onder de 21 minuten gaan lopen. Wat al sneller was dan de intervallen die ik deed. De eerste kilometer ging ik veel te snel weg op 3:48, maar de benen voelde nog zo goed dat ik op 4:00/km door ben gaan lopen. De verwachte muur is ook niet gekomen en ik heb de wedstrijd uitgelopen met tijd van 19:36, een verbetering van mijn vorige PR met dik 2,5 minuut.
Ik ben zelf wel fan van Adidas (loop zelf op de Adidas Supernova Rise 2) en die vind ik heel fijn) maar ik denk er ook wel over na om de Adizero EVO SL aan te schaffen in de loop van het jaar als ik een goede aanbieding zie. Ook omdat ik dus richting de 30+km wil gaan proberen te lopen. De Supernova is een fijne lichte schoen die enorm wendbaar is, maar ik mis op de langere runs nog wel eens de extra zachtheid/steun/demping die ik wel had in mijn vorige Asics novablast 4. Nu gaat het nog prima met runs tot 12km maar dat wordt de komende weken snel uitgebouwd naar +15 en door naar de 20km longrun.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 15-07-2025 11:03 ]
Denk niet dat Wennemars bedoeld dat je niet mag balen als je op de dag zelf je doel niet haalt.
Maar meer dat je als recreatief loper je doelen een beetje haalbaar moet zetten, zodat je niet voortdurend teleurgesteld wordt in je kunnen (in je trainingsloopjes) en je dus uitspraken gaat doen als "lopen is...". Als je met regelmaat fijn loopt, runners high, ga je een stuk makkelijker de deur uit.
Een topsporter heeft bepaalde doelen/targets (WR, ER, WL, etc) waar hij op MOET lopen, omdat ie anders heel vlug geen topsporter meer is, voor een recreant blijf je toch je eigenste grootste tegenstander. (omdat zelden leeftijd, aanleg en trainingsarbeid overeenkomt met iemand anders).
Maar meer dat je als recreatief loper je doelen een beetje haalbaar moet zetten, zodat je niet voortdurend teleurgesteld wordt in je kunnen (in je trainingsloopjes) en je dus uitspraken gaat doen als "lopen is...". Als je met regelmaat fijn loopt, runners high, ga je een stuk makkelijker de deur uit.
Een topsporter heeft bepaalde doelen/targets (WR, ER, WL, etc) waar hij op MOET lopen, omdat ie anders heel vlug geen topsporter meer is, voor een recreant blijf je toch je eigenste grootste tegenstander. (omdat zelden leeftijd, aanleg en trainingsarbeid overeenkomt met iemand anders).
Wennemars was in zijn betoog een stuk ... denigrerender over recreanten met ambitieuze doelen. Alsof tijd- en klassementdoelen alleen voor topsporters uitmaken en dat breedtesporters dat helemaal verkeerd zien. Hij zette een beeld neer waar de finish halen terwijl je een beetje je best doet alles was waar de breedtesporter zich druk over moet maken. Daar steekt het.
Juist als breedtesporter haal ik enorme voldoening uit het halen van een podium na jaren van tegenslagen (ook, of juist, buiten het sporten om), een jaar van keihard trainen en mezelf op het scherpst van de snede leeglopen. En dat is een perspectief dat hij niet snapt en niet kan snappen, juist omdat hij nooit sporten als een heel persoonlijk doel naast een maatschappelijke carriere ten volle heeft kunnen beleven.
Juist als breedtesporter haal ik enorme voldoening uit het halen van een podium na jaren van tegenslagen (ook, of juist, buiten het sporten om), een jaar van keihard trainen en mezelf op het scherpst van de snede leeglopen. En dat is een perspectief dat hij niet snapt en niet kan snappen, juist omdat hij nooit sporten als een heel persoonlijk doel naast een maatschappelijke carriere ten volle heeft kunnen beleven.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik ben gek op Tracksmith spullen die inderdaad niet goedkoop zijn, al loop in meestal in T-shirts die ik gratis gekregen heb bij wedstrijden.Gaargod schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:31:
In de laatste editie van Trail Running Magazine wordt gesproken over het Zweedse merk YMR Track Club. Ziet er uit als mooi spul. Iemand ervaring met dit merk? @Hartloper schoot mij direct te binnen omdat jij volgens mij wel van het wat hogere (duurdere) segment kleding bent
YMR ziet er ook cool uit, inderdaad. Maar ik ken het niet.
Nog even terugkomen op mijn eerdere vraag wbt een hartslagband en in mijn geval, icm Trenara als hardloopcoach/app. Er werd eerder gesteld dat dit niet werkt aangezien Trenara hartslagzones niet meeneemt omdat ze vinden dat dit amper/geen nut heeft met onbetrouwbare data. Ik heb ze echter even gevraagd (zit duidelijk een AI agent achter
) of ze er wel iets mee doen als je een losse hartslagband draagt want die data is immers een heel stuk meer betrouwbaarder. En dan doen ze er wel degelijk iets mee:
Kortom, je moet dan wel even een test laten uitvoeren om je HZ en LT2 te laten bepalen (ik kan dat gelukkig doen bij de sportfysio waar ik al zit) en met de nog te kopen Garmin hartslagband zal ik dan nog gerichter kunnen trainen of beter gezegd, Trenara zal mij dan nog beter begeleiden bij het behalen van mijn doelen als ik ze goed begrijp
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kortom, je moet dan wel even een test laten uitvoeren om je HZ en LT2 te laten bepalen (ik kan dat gelukkig doen bij de sportfysio waar ik al zit) en met de nog te kopen Garmin hartslagband zal ik dan nog gerichter kunnen trainen of beter gezegd, Trenara zal mij dan nog beter begeleiden bij het behalen van mijn doelen als ik ze goed begrijp
Tegenvaller, gekocht maar draag het vrijwel niet, schuurt en niet zo fijn materiaal. Kleuren lijken mooi (oker geel) maar zo dun materiaal dat het snel anders kleurt als je het draagt. Shirts vallen krap bij dit merk, dus maatje groter kopen.Gaargod schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:31:
Ik heb de evo SL naast de supernova Prima’s. Nu wil ik eigenlijk alleen nog maar daarop lopen.Juancho schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ligt het aan mij of zie ik deze schoen tegenwoordig echt mega veel? Laatst bij de afgelasting van de halve marathon in Zwolle liep er een groep Kenianen alsnog een wedstrijdrun in Zwolle. Die hadden ook allemaal deze schoen aan.
Ik ben zelf wel fan van Adidas (loop zelf op de Adidas Supernova Rise 2) en die vind ik heel fijn) maar ik denk er ook wel over na om de Adizero EVO SL aan te schaffen in de loop van het jaar als ik een goede aanbieding zie. Ook omdat ik dus richting de 30+km wil gaan proberen te lopen. De Supernova is een fijne lichte schoen die enorm wendbaar is, maar ik mis op de langere runs nog wel eens de extra zachtheid/steun/demping die ik wel had in mijn vorige Asics novablast 4. Nu gaat het nog prima met runs tot 12km maar dat wordt de komende weken snel uitgebouwd naar +15 en door naar de 20km longrun.
Lange afstand kan ook op de evo SL in mijn beleving en het tempo is inderdaad vanzelf wat hoger lijkt het.
Heb ik direct de reden van dat snelle starten van vorig weekend
Amsterdamse Waterleidingduinen (niet in Amsterdam inderdaadBigWillem89 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:53:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Goedemiddag,
Onlangs ben ik begonnen met hardlopen, ik ben het langzaam aan het opbouwen, en ben nu ongeveer 4 keer geweest, begon met 1,8 kilometer vaak stoppen, en inmiddels kan ik 3 km zonder te stoppen. Zie screenshot voor gegevens.
Nou had ik na de afgelopen keer, aardig wat pijn aan mijn rechter voet. Ik heb bij mijn rechter been een te korte Achilles pees, waardoor ik tijdens het rennen met mijn rechter voet m’n voet als het waren “plat” neerzet i.p.v. eerst mijn hak, of soms zelfs eerst mijn tenen.
Ik zat dan ook wel te rennen op mijn alle dagelijkse schoenen, en nou leek het mij wel verstandig om te kijken naar echte hardloop schoenen. Zijn er schoenen die jullie in deze situatie kunnen aanraden? Of kan ik beter langs een specialist om ze bijvoorbeeld op maat te laten maken? Ik heb niet zo’n groot budget, dus graag zo goed koop mogelijk met wel goede kwaliteit (goede prijs kwaliteit verhouding dus)
Oja, mochten jullie nog tips hebben qua snelheid, het opbouwen of andere algemene tips, hoor ik het ook graag!
Onlangs ben ik begonnen met hardlopen, ik ben het langzaam aan het opbouwen, en ben nu ongeveer 4 keer geweest, begon met 1,8 kilometer vaak stoppen, en inmiddels kan ik 3 km zonder te stoppen. Zie screenshot voor gegevens.
Nou had ik na de afgelopen keer, aardig wat pijn aan mijn rechter voet. Ik heb bij mijn rechter been een te korte Achilles pees, waardoor ik tijdens het rennen met mijn rechter voet m’n voet als het waren “plat” neerzet i.p.v. eerst mijn hak, of soms zelfs eerst mijn tenen.
Ik zat dan ook wel te rennen op mijn alle dagelijkse schoenen, en nou leek het mij wel verstandig om te kijken naar echte hardloop schoenen. Zijn er schoenen die jullie in deze situatie kunnen aanraden? Of kan ik beter langs een specialist om ze bijvoorbeeld op maat te laten maken? Ik heb niet zo’n groot budget, dus graag zo goed koop mogelijk met wel goede kwaliteit (goede prijs kwaliteit verhouding dus)
Oja, mochten jullie nog tips hebben qua snelheid, het opbouwen of andere algemene tips, hoor ik het ook graag!
When nothing goes right, go left
Koop in ieder geval niet de hardloopschoenen van Scapino. Ook al heb je een beperkt budget:ItsCrewz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:48:
Zijn er schoenen die jullie in deze situatie kunnen aanraden? Of kan ik beter langs een specialist om ze bijvoorbeeld op maat te laten maken? Ik heb niet zo’n groot budget, dus graag zo goed koop mogelijk met wel goede kwaliteit (goede prijs kwaliteit verhouding dus)
https://www.runners.nl/ni...apino-hardloopschoen.html
Hardloopschoenen "op maat laten maken"? Misschien kan het, maar dan moet je juist wel een flinke zak geld meenemen denk ik.
Vrijwel iedereen hier zal je aanraden om voor het eerste paar naar een goede hardloopwinkel te gaan. Zodat je een paar schoenen kunt proberen tot je degene vindt die goed voor jou zijn.
Vrijwel elk merk heeft ook "instapmodellen" en probeer bijvoorbeeld het model van vorig jaar te krijgen. De Brooks Ghost 17 (150 euro) is een goede schoen (= persoonlijke observatie) maar versie 16 is vaak in de aanbieding te vinden (105). Zo ook voor diverse andere merken.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik zou eens beginnen met bijvoorbeeld: https://www.hardlopenmetevy.nl/ en begin gewoon met het opbouwen naar 5km. Een goede opbouw voorkomt blessures (op de langere termijn). Nu steeds verder en harder gaan, gaat uiteindelijk niet werken. Een goede opbouw daar pluk je later de vruchten van.
M.b.t. je voeten zou ik zeker naar een specialist/loopcentrum gaan, voornamelijk omdat je geen standaard voeten hebt en dan wil je goed advies, wederom om blessures (op de langere termijn) te voorkomen.
Ik ben zelf onlangs bij een Loopcentrum in Horst geweest, daar is de analyse (30 euro) gratis wanneer je daar de schoenen koopt. Ik heb daar zelf uiteindelijk ook de Brooks Ghost 17 gekocht, die hierboven ook wordt genoemd.
[ Voor 15% gewijzigd door Gynnad op 15-07-2025 15:19 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Vind ze voor nu nog wat duur, ook omdat ik een maand of 2/3 geleden al €150 betaald heb voor die Adidas Supernova's en die zijn dus nog heel goed. Maar als ik richting oktober echt veel langere afstanden moet gaan lopen...misschien zijn ze dan ergens in de aanbieding.Jasperoo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Ik heb de evo SL naast de supernova Prima’s. Nu wil ik eigenlijk alleen nog maar daarop lopen.
Lange afstand kan ook op de evo SL in mijn beleving en het tempo is inderdaad vanzelf wat hoger lijkt het.
Heb ik direct de reden van dat snelle starten van vorig weekend
Bedankt voor de reacties allen. Ik ga een afspraak maken bij de hardloop winkel bij mij in de buurt, daar kost de analyze ook 25-30 euro, maar als je de schoenen daar koopt gratis! Dan de app gebruiken en rustig opbouwen. 🙂
When nothing goes right, go left
Hier ook iemand met achillesklachten. Mijn fysio raadt me aan om te kijken naar schoenen met een relatief hoge "drop", dat wil zeggen een verhoogde hak t.o.v. de voorvoet. Dit zou de druk wat van de kuit en achilles halen en verplaatsen naar de knieën en heupen. Vroeger hadden bijna alle hardloopschoenen die relatief hoge drop, maar tegenwoordig zijn de meeste schoenen juist relatief vlak met een drop van 6 tot 8mm. Hij heeft me aangeraden te kijken naar schoenen met een drop van 10 of 12mm. In mijn geval eventueel in rotatie met een 8mm schoen voor bijvoorbeeld tempo trainingen. Het advies van de hogere drop is ook online op gerenommeerde sites te vinden zoals RunRepeat. De meeste mensen kunnen prima uit de voeten met een neutrale schoen met flink wat demping als eerste schoen maar het zou kunnen dat je wat extra stabiliteit nodig hebt. Daar heb je dan weer aparte modellen voor. De betere sport/hardloop winkel kan je hier uiteraard bij helpen en dat zou ik ook aanraden als je voor het eerst hardloopschoenen aanschaft. Hou er wel rekening mee dat je bij dergelijke zaken logischerwijs vaak meer betaalt dan online. €150 ben je snel kwijt tenzij je een leuke aanbieding weet te vinden..ItsCrewz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:48:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Wat willekeurige neutrale schoenen met een wat hogere drop:
Nike Vomero 18 (€150)
Brooks Glycerin 22 (€180)
Brooks Ghost 17 (€150)
Saucony Triumph 23 (€190)
Soms kun je een (oudere variant) van deze schoenen in de aanbieding vinden. Dat zou de kosten wat kunnen drukken.
Je kan ook de lifestyle sneaker winkels in de gaten houden. Daar worden ze ook verkocht en zag ik ze wel al in de aanbieding af en toe.Juancho schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Vind ze voor nu nog wat duur, ook omdat ik een maand of 2/3 geleden al €150 betaald heb voor die Adidas Supernova's en die zijn dus nog heel goed. Maar als ik richting oktober echt veel langere afstanden moet gaan lopen...misschien zijn ze dan ergens in de aanbieding.
Bij all4running is nu de Adios pro 4 in de sale in sommige kleuren en met de code ADIDAS2025 gaat er nog eens 20% vanaf ( van de pro 4 en de pro EVO 1)
Geheel niet volgens de planning dus toch voor 170eu net een paar gekocht..
Geheel niet volgens de planning dus toch voor 170eu net een paar gekocht..
Ik ben tevreden over de Nike Invincible 3, een heel zachte, stabiele en dempende trainingsschoen.
Maar ik zie nu dat er aan de linkerschoen een stuk schuim ontbreekt vooraan, geen idee hoe dat is gebeurd.
Dat vind ik vroeg na 450km, al stoort het niet bij het hardlopen.
Maar ik zie nu dat er aan de linkerschoen een stuk schuim ontbreekt vooraan, geen idee hoe dat is gebeurd.
Heerlijk schoen voor herstel en langzamere loopjes inderdaad, heb er zo'n 600km op zitten,Hartloper schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:38:
Ik ben tevreden over de Nike Invincible 3, een heel zachte, stabiele en dempende trainingsschoen.
en voelen eigenlijk nog prima.
Wel is aan de linker binnenkant de upper lost van de zool aan het komen, ben dus opzoek naar een vervanger.
Afgelopen weekend een beurs gevoel in de teen na een lange loop. Leek wat weggezakt tot ik gisteren weer een kort langzaam herstelloopje deed.
Alleen nu is de vraag; wat nu? Kan ik gewoon doorlopen of moet dit 'herstellen'? Want herstellen duurt best even denk ik en ik wil best door de pijn heen lopen, maar de vraag is; wordt het dan allemaal nog veel gekker?
Alleen nu is de vraag; wat nu? Kan ik gewoon doorlopen of moet dit 'herstellen'? Want herstellen duurt best even denk ik en ik wil best door de pijn heen lopen, maar de vraag is; wordt het dan allemaal nog veel gekker?
Ja.MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
Afgelopen weekend een beurs gevoel in de teen na een lange loop. Leek wat weggezakt tot ik gisteren weer een kort langzaam herstelloopje deed.
Sorry, misschien probeer je iets aan te geven over de manier waarop ik mijn vraag stel??? Maar anders vraag ik me wel af wat ik met dit antwoord moet.
Het eerlijke antwoord is dat herstellen altijd beter is dan blesseren. Want bij dat laatste moet je verplicht herstellen en duurt het dus nog langer. Het lastige is dat wij jou teen niet kunnen voelen en niet bekijken.MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:16:
[...]
Sorry, misschien probeer je iets aan te geven over de manier waarop ik mijn vraag stel??? Maar anders vraag ik me wel af wat ik met dit antwoord moet.
Persoonlijk houd ik mijn fysio graag te vriend. Bij mijn laatste "pijntje" kreeg ik last van mijn kuit, dat ging weg na het lopen maar zodra het bleef na het lopen en bij het wandelen ben ik naar de fysio gegaan. Die had alles zo weer op de rit en meestal ben ik dan ruim op tijd en snel weer normaal aan het lopen.
Dus als het echt heel vervelend is. Stoppen en naar laten kijken. Als het acceptabel is aankijken met lopen. Ga je het voelen buiten het sporten, zeker naar laten kijken.
Nickname KasPlantje.
Volgens mij geeft hij antwoord op de laatste vraag in je post. maar de vraag is; wordt het dan allemaal nog veel gekker?MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:16:
[...]
Ja
(is wat mij betreft geen zekerheid maar wel grote kans op, dus overleg even met een fysio)
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de trailrunshop Scarabee in Valkenswaard? We waren van plan daar een bezoekje te brengen maar we moeten er een 100km voor rijden. Is het dat (valkens)waard?
We willen vooral kleding passen en kijken voor een drinkvest.
Wat verwacht je hier nou voor een antwoord op?MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: je loopt, je krijgt last, het zakt weg, je gaat weer lopen en het komt terug zelfs bij een herstelloopje. Dan zou ik het zeker niet gaan overbelasten. Neem wat langer rust en bouw weer rustig op.MiKeZZa schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
Heel vervelend, i know want ik heb ook 2 maand niet kunnen/mogen hardlopen/tennissen vanwege een liesblessure, maar in die tijd heb ik het (met een sportfyio) rustig opgebouwd en nu ben ik weer bijna fit en kan alweer heel veel. Was ik wel doorgegaan...grote kans dat ik nu nog liep te knooien met een gevoelige lies.
Nou ik verwacht zoals meestal in dit topic helpende antwoorden en vooral ervaringen. Mensen die het meegemaakt hebben of iets dergelijks gefixt hebben door ervaring, bijvoorbeeld een andere schoen, maar misschien ook een simpel tapeje of ik weet het niet. Zie hier soms de mooiste verhalen langs komen van creatieve mensen die redelijk ok door problemen heen rolden omdat ze logisch nadenken én ervaring combineren.InZane schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Wat verwacht je hier nou voor een antwoord op?
Nou lukt logisch nadenken nog best aardig denk ik zelf, maar ervaring op dit soort vlakken mis ik.
Ik kende ze niet, maar woon in de buurt dus ik zal binnenkort eens langs gaan. Ik zie wel dat ze tot 2 augustus zomervakantie hebben, dus het wordt ergens na die tijdAllervieste schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:46:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de trailrunshop Scarabee in Valkenswaard? We waren van plan daar een bezoekje te brengen maar we moeten er een 100km voor rijden. Is het dat (valkens)waard?
Prima winkel. Niet de grootste, maar hebben wel een hoop en bieden goed advies. Prijzen zijn netjes; een stuk beter dan de concurrent in het westen van het land. Ik kom er al vijftien jaar met enige regelmaat...Allervieste schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:46:
Kijk wel even goed naar de openingstijden in de zomer. Men gaat ergens een periode dicht om zelf vakantie te vieren. Dan is de winkel dicht voor een paar weken. De webshop loopt wel gewoon door.
If you can see, look. If you can look, observe
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/YO1fLGTLzXnkcgFOTJB828vm.png?f=fotoalbum_large)