Ja dat weet ikShinji schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:53:
[...]
Volgens mij, als de workout klaar is, stopt die met de uitvoeringsscore. Je kan nog een hele ultra er achteraan knallen als je wil en dan zal je nog steeds 99% halen.
Een paar weken geleden een inspanningstest gedaan en heb eindelijk de resultaten binnen!
Voor de test heb ik aangegeven hoe ik tot op heden trainde op hartslagzones obv de formule 220-leeftijd. Blijkt dat de hartslagzones berekent met die formule (en ook mijn gevoel daarbij) heel erg overeenkomen met mijn daadwerkelijke 2 drempels!
Hetzelfde voor de Vo2Max: uit de test komt 42.8 en in de gezondheidsapp op mijn iPhone (ik ren altijd met mijn Apple Watch) staat 42.7!
Hebben meerdere mensen hier dat het zo enorm overeenkomt? Voelt nu een beetje of de test onnodig is geweest 😂 Al was dit de 1e inspanningstest die ik ooit gedaan heb, dus de bevestiging is daarentegen wel weer fijn!
En ik had verwacht dat de Vo2Max op mijn iPhone niet zo nauwkeurig zou zijn, maar weet nu dat ik die data nu dus wel serieus kan nemen en kan gebruiken om te monitoren hoe het met mijn progressie gaat 👌🏼
In ieder geval nog voldoende ruimte voor verbetering, dus kan voorlopig lekker zo door blijven gaan met de trainingen.
Voor de test heb ik aangegeven hoe ik tot op heden trainde op hartslagzones obv de formule 220-leeftijd. Blijkt dat de hartslagzones berekent met die formule (en ook mijn gevoel daarbij) heel erg overeenkomen met mijn daadwerkelijke 2 drempels!
Hetzelfde voor de Vo2Max: uit de test komt 42.8 en in de gezondheidsapp op mijn iPhone (ik ren altijd met mijn Apple Watch) staat 42.7!
Hebben meerdere mensen hier dat het zo enorm overeenkomt? Voelt nu een beetje of de test onnodig is geweest 😂 Al was dit de 1e inspanningstest die ik ooit gedaan heb, dus de bevestiging is daarentegen wel weer fijn!
En ik had verwacht dat de Vo2Max op mijn iPhone niet zo nauwkeurig zou zijn, maar weet nu dat ik die data nu dus wel serieus kan nemen en kan gebruiken om te monitoren hoe het met mijn progressie gaat 👌🏼
In ieder geval nog voldoende ruimte voor verbetering, dus kan voorlopig lekker zo door blijven gaan met de trainingen.
[ Voor 11% gewijzigd door YinYang op 01-05-2025 07:07 ]
@kenneth Ze doen het expres.YinYang schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:05:
...
Voor de test heb ik aangegeven hoe ik tot op heden trainde op hartslagzones obv de formule 220-leeftijd.
...
Garmin FR245M + HRM-RUN
Hoe ga je de resultaten gebruiken in het trainen naar je eerste halve marathon?YinYang schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:05:
Een paar weken geleden een inspanningstest gedaan en heb eindelijk de resultaten binnen!
Dat is iets waar ik toevallig nu naar aan het kijken was.L23 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:19:
[...]
Hoe ga je de resultaten gebruiken in het trainen naar je eerste halve marathon?
Momenteel volg ik het 10KM schema van Runnersworld: https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/
Daarin loop je iedere week 1 duurloop + 1 interval of snelle duurloop + 1 langzame duurloop. Ik ga er dan vanuit dat ik de vertaling als volgt moet maken?
- Langzame duurloop / duurloop = onder de 1e drempel (VT1/AT)
- Snelle duurloop = tussen de 2 drempels in
- Interval = tussen de 2 drempels in met de versnellingen boven de 2e drempel (VT2/RCP)
Klopt deze vertaling?
Ik moet zeggen dat ik met moeite onder de hartslag van de 1e drempel (141 sl/min) kan blijven, dus heb tot op heden vaak mijn duurloopjes net erboven gelopen met 145-150 sl/min.
Als de vertaling klopt betekent het dus dat ik echt op een lagere hartslag moet lopen, wat dus stukken wandelen tussendoor betekent, want ik loop voor mijn gevoel al echt enorm langzaam.
Aangezien ik net een paar maanden begonnen ben, zal ik in de toekomst waarschijnlijk wel makkelijker onder de 1e drempel kunnen blijven als mijn conditie beter wordt.
Hoe pakken/pakten jullie dit aan?
Op gevoel en verder: kenneth in "Hardlopen - deel 9" en ook: kenneth in "Hardlopen - deel 9"YinYang schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:43:
Hoe pakken/pakten jullie dit aan?
[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 01-05-2025 07:52 ]
@YinYang inspanningstest en trainen op hartslag is voor mij onbekend terrein, daarom ook wel benieuwd.
Het verplicht moeten lopen om een bepaalde lage hartslag te bereiken lijkt me in ieder geval frustrerend
Het verplicht moeten lopen om een bepaalde lage hartslag te bereiken lijkt me in ieder geval frustrerend
Haha ja klopt, daarom nu eigenlijk altijd 145-150 aangehouden, wat voor mij een heerlijk rustig tempo is.L23 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:52:
@YinYang inspanningstest en trainen op hartslag is voor mij onbekend terrein, daarom ook wel benieuwd.
Ik merk al wel dat ik een iets sneller tempo kan lopen op de 145-150 sl/min, dus het kan zomaar zijn dat ik mijn duurloop tempo van nu straks wel onder de 1e drempel kan lopen. Dan ipv steeds sneller te kunnen lopen op dezelfde HR, kan ik dan eventueel ook mijn tempo verlagen waardoor mijn HR onder de 1e drempel blijft en dan mogelijk dezelfde snelheid loop als ik nu doe.
Voor nu het belangrijkste om vooral de consistentie erin te blijven houden.
In ieder geval wel fijn dat ik nu wel beter kan bepalen tot welke HR ik mijn tempo duurloop kan lopen (tot aan 2e drempel) en tot welke HR ik moet verhogen tijdens de IV trainingen, om zo anaeroob te trainen.
Nouja, je moet het zo zien. Het zijn zones, geen exacte waardes. Daarnaast zijn er meerdere dingen van invloed op je hartslagzones, waardoor metingen moeilijk zijn óf waardoor je drempels toch een beetje variëren.L23 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:52:
Ik heb een anaerobe drempel hartslag van 185, dat zou theoretisch gezien de gemiddelde hartslag zijn die ik een uur lang kan vast houden. Laatst met een wedstrijd heb ik anderhalf uur met een gemiddelde hartslag van 186 gelopen, boven die theoretische drempel.
Het ding met hartslagzones is gewoon dat het een 'makkelijk meetbare' metric is om een inschatting van je inspanning te maken. Maar het is en het blijft maar een inschatting.
PS4 PSN: Dazzler2120
@Dazzler2120 zo onbekend is het me ook niet, ik heb er alleen geen persoonlijke ervaring mee.
Runna is duur als je het per maand gebruikt inderdaad, per jaar hetzelfde als Trenara Pro. Ik heb dus jaren pro gebruikt vanwege het kunnen schuiven van trainingen, syncen met Garmin en het adaptieve schema. Nu dus weer (even?) Runna om het te weer te testen. Ik vind de Runna app echt vele malen beter en professioneler dan Trenara, nu dus nogmaals kijken of de schema's ook prettig zijn.Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:16:
[...]
Ik zit eens te kijken naar Runna, maar die is gewoon 2x zo duur p/m he. Runna is €19.99 en Trenara €9.99. Daarbij kan je die laatste 30 dagen gratis proberen en Runna slechts 1 week. Ik dacht, ik gebruik Trenara (proefmaand) voor de halve marathon van Zwolle (jij hebt een kaartje? Kan je wellicht nog aan een kaartje voor mij komen) en dan probeer ik daarna eens een maandje Runna en dan kiezen welke ik ga nemen.
Maar Runna kan je dan maar, in mijn geval, 3x testen met een trainen en dat is wel erg summier. Ik ga ze nog wel proberen goed naast elkaar te leggen, maar sowieso vind ik Runna wel erg prijzig hoor.
Oh en nee helaas, ik heb ook geen kaartje extra voor Zwolle, maar er komt vast wel wat vrij ergens.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Ik (34 jaar) ben ook gestart met rennen! Altijd al een keer de halve marathon van Eindhoven willen doen en besloten dat het er dit jaar toch van moet komen. Een week of 6 geleden begonnen met het "schema" van run2day voor beginners. Ben bij week 3 begonnen omdat ik toch wel wat aan sport doe (padel) en in het verleden ook veel duursport heb gedaan (amateur wielrennen). Ik moet zeggen dat het nog best wel tegenviel. Conditioneel wel oké, maar toch iedere keer wel wat spierpijn in de eerste twee weken.
Nu gaat het al een stuk beter. Het einde van dit eerste schema is voor mij over 2,5 week en ik ga dan proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten op de 5km. Vandaag alvast een proefje gedaan met 10min aan het eind van de training en loop dan net boven de 4:00/km. Stiekem hoop ik over 2,5 week bij mijn eerste poging gelijk onder de 20min te raken. Maar dat zal nog wel een flinke kluif worden.
Ik probeer al mijn loopjes nu voornamelijk op lage intensiteit te lopen, waarbij mijn hartslag laag blijft en ademhalen comfortabel aanvoelt. Ik heb vanuit het wielrennen natuurlijk al wel wat ervaring met zones en de verschillende inspanningsniveau's, dus die kan ik mooi meenemen om ervoor te zorgen dat ik niet te hard loop
. Ik vind het tot nu toe hartstikke leuk om te doen en heb er iedere keer hartstikke veel zin in. Het heerlijke weer speelt hierbij natuurlijk ook een grote rol, het is gewoon fijn om buiten te zijn. Mijn loopje van twee dagen geleden was overigens wel een stuk zwaarder met het warmere weer. Merk dat je daar, in tegenstelling tot bij wielrennen, toch wel echt je snelheid/afstand aan moet aanpassen.
Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?
Ik zal in ieder geval eens in de zoveel tijd eens posten om de progressie te delen.
Nu gaat het al een stuk beter. Het einde van dit eerste schema is voor mij over 2,5 week en ik ga dan proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten op de 5km. Vandaag alvast een proefje gedaan met 10min aan het eind van de training en loop dan net boven de 4:00/km. Stiekem hoop ik over 2,5 week bij mijn eerste poging gelijk onder de 20min te raken. Maar dat zal nog wel een flinke kluif worden.
Ik probeer al mijn loopjes nu voornamelijk op lage intensiteit te lopen, waarbij mijn hartslag laag blijft en ademhalen comfortabel aanvoelt. Ik heb vanuit het wielrennen natuurlijk al wel wat ervaring met zones en de verschillende inspanningsniveau's, dus die kan ik mooi meenemen om ervoor te zorgen dat ik niet te hard loop
Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?
Ik zal in ieder geval eens in de zoveel tijd eens posten om de progressie te delen.
hier volgt een mening: toevalYinYang schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:05:
Hebben meerdere mensen hier dat het zo enorm overeenkomt? Voelt nu een beetje of de test onnodig is geweest 😂
[ Voor 63% gewijzigd door Wyke op 01-05-2025 11:19 ]
Het is niet voor niets een richtlijn, dus voor veel mensen zal het aardig in de buurt komen. Je kunt er alleen niet van uit gaan of het klopt omdat er een grote spreiding in zit. Oftwel je moet via ervaring en testen er achter komen wat je zones zijn en er niet standaard van uit gaan dat de richtlijn voor jou klopt.
[removed]
ik vind richtlijn ook een verkeerde term.. het is een gemiddelde... niet meer, niet minder...redwing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Het is niet voor niets een richtlijn, dus voor veel mensen zal het aardig in de buurt komen. Je kunt er alleen niet van uit gaan of het klopt omdat er een grote spreiding in zit. Oftwel je moet via ervaring en testen er achter komen wat je zones zijn en er niet standaard van uit gaan dat de richtlijn voor jou klopt.
het is hetzelfde als zeggen als ze vragen hoe lang je bent, maar je weet het niet: 184... omdat dat de lengte van de gemiddelde Nederlandse man is.
Ik ga dit hanteren, dat komt mijn BMI ook ten goedeWyke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:32:
[...]
ik vind richtlijn ook een verkeerde term.. het is een gemiddelde... niet meer, niet minder...
het is hetzelfde als zeggen als ze vragen hoe lang je bent, maar je weet het niet: 184... omdat dat de lengte van de gemiddelde Nederlandse man is.
Ik heb weer eens een intervaltraining geprobeerd. Weer was het geen succes en fysiek en mentaal erg zwaar. Voorheen liep ik intervalletjes op 4:15-4:30. Nu wilde ik 5x 800 meter lopen op 4:40. Een tempo dat ik 10 km zou moeten kunnen volhouden. Toch viel het me zwaar. De eerste drie lukten onder de 4:40. Tijdens de vierde knakte er ineens iets en besloot ik binnen een seconde te stoppen. Stukje gewandeld. Daarna lukte het toch om de vijfde te doen nipt onder de 4:40. Mentaal heb ik nog wel wat te winnen...
Volgens wie? / Op basis van wat?HenRun schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:40:
...
Een tempo dat ik 10 km zou moeten kunnen volhouden.
...
Ik ken je geschiedenis niet, maar deze vragen kwamen direct bij mij op.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Sorry, maar dit is natuurlijk ook klets. Apple, Garmin en consorten baseren zich echt wel op iets. Om in jouw vergelijking te blijven weten ze wel welke maat kleren je draagt. En dan kan je de lengte van iemand toch wel een stuk(je) nauwkeuriger inschatten. Misschien is het zelfs nog (veel) nauwkeuriger, maar daar heb ik geen verstand van...Wyke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:32:
[...]
ik vind richtlijn ook een verkeerde term.. het is een gemiddelde... niet meer, niet minder...
Ik ken je verder ook niet goed, wel valt het me op dat je vaak iets niet als een succes ervaart. Zo heb ik eigenlijk nooit tegen mijn trainingen aangekeken.HenRun schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:40:
Ik heb weer eens een intervaltraining geprobeerd. Weer was het geen succes en fysiek en mentaal erg zwaar. Voorheen liep ik intervalletjes op 4:15-4:30. Nu wilde ik 5x 800 meter lopen op 4:40. Een tempo dat ik 10 km zou moeten kunnen volhouden. Toch viel het me zwaar. De eerste drie lukten onder de 4:40. Tijdens de vierde knakte er ineens iets en besloot ik binnen een seconde te stoppen. Stukje gewandeld. Daarna lukte het toch om de vijfde te doen nipt onder de 4:40. Mentaal heb ik nog wel wat te winnen...
Op basis van mijn tijd op een halve marathon van 1:42:15 en een hardloopcalculator. In de wedstrijd waarin ik deze tijd liep, liep ik de laatste 7 kilometers op 4:45. Ik vind het raar dat 800 meter een ietsiepietsie sneller me zoveel moeite kostte vandaag.m-vw schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Volgens wie? / Op basis van wat?
Ik ken je geschiedenis niet, maar deze vragen kwamen direct bij mij op.
Als ik een rustige duurloop doe, levert dat nooit een "probleem" op. Ik doe die op mijn gemak, hoewel het misschien nog wel wat langzamer zou mogen. De ene keer loop ik wat prettiger dan de andere keer, maar dat ik moet opgeven gebeurt nooit. Als ik mezelf een tempo-doel heb gesteld, ben ik inderdaad behoorlijk teleurgesteld in mezelf als het niet lukt. Niet eens zozeer het tempo. Als ik het in een iets lager tempo wel zou kunnen volbrengen, is dat ook prima. Maar zoals vandaag kom ik op een punt dat ik het ook niet kan opbrengen om gewoon het tempo te verlagen. Het was opeens "klik", ik kap ermee...L23 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Ik ken je verder ook niet goed, wel valt het me op dat je vaak iets niet als een succes ervaart. Zo heb ik eigenlijk nooit tegen mijn trainingen aangekeken.
[ Voor 16% gewijzigd door HenRun op 01-05-2025 12:31 ]
Tja, ik heb hier 2 auto immuun ziektes > De vorm van mijn dag is sowieso al erg wisselend en de huidige temperatuur doet ook flink wat qua energie huishouding. Dus als de forerunner een training voorschotelt en na 10 minuten denk ik 'dit wordt'm niet" dan loop ik lekker wat langzamerHenRun schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:19:
[...]
Als ik een rustige duurloop doe, levert dat nooit een "probleem" op. Ik doe die op mijn gemak, hoewel het misschien nog wel wat langzamer zou mogen. De ene keer loop ik wat prettiger dan de andere keer, maar dat ik moet opgeven gebeurt nooit. Als ik mezelf een tempo-doel heb gesteld, ben ik inderdaad behoorlijk teleurgesteld in mezelf als het niet lukt.
https://www.runners.nl/ni...voor-trainen-in-warm-weer
Dank je Charrel. Klopt. Ik ben weliswaar gestopt met de vierde interval, maar heb me na een stukje wandelen wel herpakt en heb de vijfde 800meter wel gelopen. En daarna nog rustig 6km op 5:45. Op zich niks aan de hand dus, maar het was even een bitter pilletje...charrel schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Tja, ik heb hier 2 auto immuun ziektes > De vorm van mijn dag is sowieso al erg wisselend en de huidige temperatuur doet ook flink wat qua energie huishouding. Dus als de forerunner een training voorschotelt en na 10 minuten denk ik 'dit wordt'm niet" dan loop ik lekker wat langzamerVergis je niet in de belasting bij 10c of 22c, rond de 5c is de optimale temp om hard te lopen. Probeer het dus toch wat losser te laten, luister meer naar je lichaam. Het is leuker/ positiever om de training dan wel te lopen maar langzamer dan je zou willen of zoals nu helemaal te moeten stoppen. Dus probeer vooral goed te luisteren naar je lichaam en niet altijd af te gaan op wat zou moeten van je training. Dan was ik allang gestopt met hardlopen denk ik, probeer te genieten van wat wel werkt. Zo bouw je ook "makkelijker" op.
https://www.runners.nl/ni...voor-trainen-in-warm-weer
Maar Garmin (voor de rest kan ik niet spreken) hanteert niet de stelregel 220 - leeftijd. Die schatten een max hartslag op basis van je hartslag bij bepaalde activiteiten.FabianNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Sorry, maar dit is natuurlijk ook klets. Apple, Garmin en consorten baseren zich echt wel op iets. Om in jouw vergelijking te blijven weten ze wel welke maat kleren je draagt. En dan kan je de lengte van iemand toch wel een stuk(je) nauwkeuriger inschatten. Misschien is het zelfs nog (veel) nauwkeuriger, maar daar heb ik geen verstand van...
bij mij klopt 220-leeftijd in ieder geval totaal niet. Max hartslag is ~195, maar volgens de stelregel zou die maar 180 mogen zijn
Tja, ik zou zeggen dat je beter wat meer op je gevoel kunt lopen dan per se een tijd te willen lopen bij een training. Je hebt altijd betere en mindere dagen. Ik heb vanmorgen b.v. 12*600 met 0:30 rust gelopen. Precies dezelfde training heb ik vorige week ook gelopen (ik heb mijn doel in Trenara wat lopen verschuiven). Vorige week ging dat met net 5:00 wat best veel moeite kostte. Vandaag gingen die op 4:30 met de laatste paar op 4:20 wat een stuk minder moeite kostte.HenRun schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:14:
[...]
Op basis van mijn tijd op een halve marathon van 1:42:15 en een hardloopcalculator. In de wedstrijd waarin ik deze tijd liep, liep ik de laatste 7 kilometers op 4:45. Ik vind het raar dat 800 meter een ietsiepietsie sneller me zoveel moeite kostte vandaag.
Als ik naar mijn normale tijden kijk zou ik rond de 4:50 verwachten en als ik dat beide keren aan had gehouden had ik me vorige week precies als jou gevoeld (onmogelijk vol te houden), en had ik me vandaag afgevraagd waarom het niet wat sneller mocht.
[removed]
Wat bij mij weer precies de 220-leeftijd is met de 10%-verschil in de zonesShinji schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Maar Garmin (voor de rest kan ik niet spreken) hanteert niet de stelregel 220 - leeftijd. Die schatten een max hartslag op basis van je hartslag bij bepaalde activiteiten.
[removed]
Ja, prima maar dat is dan toeval.redwing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Wat bij mij weer precies de 220-leeftijd is met de 10%-verschil in de zones
Er werd aangegeven dat de stelregel 220-leeftijd nergens op slaat (tenzij toeval). En toen werd er beweerd dat dat onzin is want Garmin en Apple weten wel wat ze doen; maar die gebruiken die regel niet.
Er zijn veel variabelen die ondanks dat je getraind bent op een bepaalde dag toch het verschil kunnen maken, zowel intern (slaap, voeding) als extern (temperatuur).HenRun schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:14:
[...]
Op basis van mijn tijd op een halve marathon van 1:42:15 en een hardloopcalculator. In de wedstrijd waarin ik deze tijd liep, liep ik de laatste 7 kilometers op 4:45. Ik vind het raar dat 800 meter een ietsiepietsie sneller me zoveel moeite kostte vandaag.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Precies. Andere interne factor: je hormooncyclus. Zowel mannen als vrouwen ervaren dat. Wanneer je als man toevallig aan het einde van je testosteron-cyclus zit, dan gaat je training heel erg mwah. Nadat het testosteron onder de drempelwaarde komt en de hormoonpomp aanslaat, dan kun je opeens trainen alsof je alles aan kan.m-vw schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Er zijn veel variabelen die ondanks dat je getraind bent op een bepaalde dag toch het verschil kunnen maken, zowel intern (slaap, voeding) als extern (temperatuur).
En daarnaast: hooikoorts. Stress. Luchtvochtigheid.
Maar de belangrijkste opbrengst van een training is niet het specifieke doel halen, maar de training doen. Een waardeloze training is oneindig veel beter dan een overgeslagen training. Dus voor 99% van de lopers geldt: geniet vooral. De wereld draait onverschillig door wanneer jouw training wat minder gaat, je hebt alleen jezelf er mee wanneer je teleurgesteld bent. Hup!
Het is zeker niet uit het lucht gegrepen maar er worden wel enorm veel aannames gedaan die m.i. het nut beperken tot "mijn VO2max zit in de top x% van mijn leeftijdsgroep, cool cool cool".FabianNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Sorry, maar dit is natuurlijk ook klets. Apple, Garmin en consorten baseren zich echt wel op iets. Om in jouw vergelijking te blijven weten ze wel welke maat kleren je draagt. En dan kan je de lengte van iemand toch wel een stuk(je) nauwkeuriger inschatten. Misschien is het zelfs nog (veel) nauwkeuriger, maar daar heb ik geen verstand van...
Om te beginnen: VO2max wordt gemeten door de in- en uitgeademde lucht te analyseren via een masker op je mond en neus. Horloges hebben natuurlijk geen aansluiting voor een gasmasker dus je VO2max meten kunnen ze al niet. Het is meer een inschatting van: de gemiddelde 10k-tijd van mensen met een VO2max van X is Y minuten. Dus als jij 10k in Y minuten kunt lopen, zul je vast een VO2max van X hebben. Er zitten volgens mij wel wat meer parameters in het model maar het blijft een gok.
Drie dingen die hierbij interessant zijn:
• De correlatie tussen VO2max en prestatie wordt zwakker naarmate er naar beter getrainde lopers wordt gekeken tot het punt dat het een toss-up wordt bij elitelopers (niemand in de top 10 van Rotterdam zal een lage VO2max hebben, maar het is de vraag of de nummer 1 een hogere VO2max heeft dan de nummer 2, enz)
• Sommige lopers (vooral elite) hebben geen VO2max: ze raken het punt van uitputting al voordat hun VO2 een plateau raakt.
• Veranderingen in VO2max zijn beperkt, terwijl lopers jarenlang hun prestaties kunnen verbeteren (vooral dankzij verbeterde loopeconomie). Het iconische voorbeeld is Paula Radcliffe die van grijze muis naar wereldrecordhouder ging zonder haar VO2max te verbeteren
The Fallacy of Vo2max and %VO2max
Paula Radcliffe and Running Efficiency
[ Voor 3% gewijzigd door kenneth op 01-05-2025 14:28 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Punt blijft dat het statistisch gezien niet helemaal toeval is. Die schattingen zijn gebaseerd op de echte data en daarmee geven ze aan wat het meeste voorkomt. Oftewel de kans dat het aardig klopt is een stuk groter dan de kans dat het helemaal niet klopt.Shinji schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Ja, prima maar dat is dan toeval.
Er werd aangegeven dat de stelregel 220-leeftijd nergens op slaat (tenzij toeval). En toen werd er beweerd dat dat onzin is want Garmin en Apple weten wel wat ze doen; maar die gebruiken die regel niet.
De conclusie blijft natuurlijk wel hetzelfde, je traint als individu en dus wil je weten wat er voor jou klopt. Je hebt er gewoon weinig aan dat de kans b.v. 70% is dat je aardig in de buurt zit
[removed]
Ik kom me ook even melden hier in het topic
Eind maart meegedaan met de Zandvoort circuit run, na uitgedaagd te zijn door collega's. Nu heb ik sinds de middelbare school niet meer hardgelopen, maar timing kwam goed uit doordat ik net hersteld was van een polsblessure en een sport zocht die dat in ieder geval niet belast, het betere weer buiten en mijn behoefte om het sporten weer op te pakken.
Schoenen gekocht, begonnen met simpel schema van run2day voor beginners en al snel de smaak te pakken. Voor de verjaardag een Garmin Forerunner 55 gekregen, en de statistiekjes maakten het nog weer een stuk leuker. Zelfs na een week ziek zijn gemakkelijk de training weer op gepakt, dat is wel eens anders geweest.
Op Zandvoort de 4km gelopen in 5:25/min, niet ontevreden over. Nu vandaag ingeschreven voor de 10km van de Bredase Singelloop en ~3x week aan het trainen.
Progressie in het begin maakt het natuurlijk extra verslavend, maar het geheel bevalt tot nu toe erg goed. Ook leuk en leerzaam om met alle ervaring en kennis hier mee te lezen, bedankt daarvoor

Eind maart meegedaan met de Zandvoort circuit run, na uitgedaagd te zijn door collega's. Nu heb ik sinds de middelbare school niet meer hardgelopen, maar timing kwam goed uit doordat ik net hersteld was van een polsblessure en een sport zocht die dat in ieder geval niet belast, het betere weer buiten en mijn behoefte om het sporten weer op te pakken.
Schoenen gekocht, begonnen met simpel schema van run2day voor beginners en al snel de smaak te pakken. Voor de verjaardag een Garmin Forerunner 55 gekregen, en de statistiekjes maakten het nog weer een stuk leuker. Zelfs na een week ziek zijn gemakkelijk de training weer op gepakt, dat is wel eens anders geweest.
Op Zandvoort de 4km gelopen in 5:25/min, niet ontevreden over. Nu vandaag ingeschreven voor de 10km van de Bredase Singelloop en ~3x week aan het trainen.
Progressie in het begin maakt het natuurlijk extra verslavend, maar het geheel bevalt tot nu toe erg goed. Ook leuk en leerzaam om met alle ervaring en kennis hier mee te lezen, bedankt daarvoor
[ Voor 4% gewijzigd door itons op 01-05-2025 14:56 ]
Alleen de individuele waarden lopen zo uiteen, waardoor de kans dat het aardig klopt al vrij laag is.redwing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:45:
[...]
Punt blijft dat het statistisch gezien niet helemaal toeval is. Die schattingen zijn gebaseerd op de echte data en daarmee geven ze aan wat het meeste voorkomt. Oftewel de kans dat het aardig klopt is een stuk groter dan de kans dat het helemaal niet klopt.
Our findings show that based on the [standard error of estimate], the prevailing age-based estimated HRmax equations do not precisely predict an individual’s measured-HRmax.
All equations used in this study show poor agreement between measured HRmax and [Age-predicted maximal heart rate]. The Fox equation may represent the best option for a general population as it is less likely to under or overestimate based on individual HRmax. Individuals should use data from [Graded Exercise Tests] to determine HRmax when applicable to ensure accuracy.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Maar nu gaan we naar de definitie van wat 'aardig' is. Als je de grafieken bekijkt zie je dat het om zo'n 2SD gaat waarmee je 99% van de deelnemers te pakken hebt. En naar mijn idee zit je dan wel aardig met je schatting. Maar hiermee gaan we een wiskundige discussie aan zonder dat we vooraf hebben bepaald wat onze criteria zijn en wat we goed/slecht vinden. Dat lijkt me zeker voor dit topic niet echt zinvol, waarbij de uiteindelijk conclusie sowieso onafhankelijk van de uitkomst van de discussie is. Want die uitkomst is, dat als je op zones/HR wil trainen, je uit moet gaan van de echte data en niet van zo'n formule. Want zelfs als die schatting 60% van de tijd zou kloppen, is de kans alsnog 40% dat je met foute getallen bezig bent.kenneth schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:04:
[...]
Alleen de individuele waarden lopen zo uiteen, waardoor de kans dat het aardig klopt al vrij laag is.
[...]
[...]
[removed]
Net na blokje nachtdiensten ff 9 km in dik 3 kwartier op rustig tempo gelopen. Wat een heerlijk weer om te sporten vandaag, echt genieten.
Ik weet niet wat je bedoelt met de hormooncyclus van de man. Het testosterongehalte schommelt in de loop van de dag. Er is geen langere cyclus.Highland schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Precies. Andere interne factor: je hormooncyclus. Zowel mannen als vrouwen ervaren dat. Wanneer je als man toevallig aan het einde van je testosteron-cyclus zit, dan gaat je training heel erg mwah. Nadat het testosteron onder de drempelwaarde komt en de hormoonpomp aanslaat, dan kun je opeens trainen alsof je alles aan kan.
En dat idee van onder een drempelwaarde komen en dan de "hormoonpomp" die plots aanslaat, dat klinkt als bro science.
[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 01-05-2025 15:42 ]
We kennen intussen @kenneth zijn stokpaardjes. Die zijn allemaal sterk onderbouwd, met mooie referenties waarvoor dank.[b]FabianNL in "Hardlopen - deel 9"
Mijn stokpaardje is dat (beginnende) hartlopers veel te veel vertrouwen hebben in hun horloge:
- hartslagmeting klopt niet altijd, zeker niet via de pols.
- de VO2max is een benadering, kan er heel dichtbij zitten, maar studies die de correlatie tussen de echt gemeten VO2max op een loopband en de VO2max van Garmin bestuderen, tonen dat er een flink verschil tussen beide kan zitten.
- de maximale hartslag die Garmin of Apple of wie dan ook instellen klopt vaak niet.
- zelfde voor de trainingszones, ook hiervan ben je niet zeker of deze correct zijn.
- raceprognoses van Garmin kloppen vaak niet. En kunnen veranderen als hun algoritme verandert. En velen hebben al ondervonden dat als je bv een 5km in 20 minuten loopt, dat Garmin dan toch koppig 21 minuten als 5k raceprognose blijft geven

Dat laatste zou trouwens te verklaren kunnen zijn doordat ze mogelijkerwijs een 'veiligheidsmarge' in hun algoritme hebben gestopt. Garmin wilt dat mensen blijven sporten, want dan blijven ze 'klant', dus ze een blessure injagen met een potentieel té strakke workout of schema is niet in hun voordeel.Hartloper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:55:
[...]
We kennen intussen @kenneth zijn stokpaardjes. Die zijn allemaal sterk onderbouwd, met mooie referenties waarvoor dank.
Mijn stokpaardje is dat (beginnende) hartlopers veel te veel vertrouwen hebben in hun horloge:
- hartslagmeting klopt niet altijd, zeker niet via de pols.
- de VO2max is een benadering, kan er heel dichtbij zitten, maar studies die de correlatie tussen de echt gemeten VO2max op een loopband en de VO2max van Garmin bestuderen, tonen dat er een flink verschil tussen beide kan zitten.
- de maximale hartslag die Garmin of Apple of wie dan ook instellen klopt vaak niet.
- zelfde voor de trainingszones, ook hiervan ben je niet zeker of deze correct zijn.
- raceprognoses van Garmin kloppen vaak niet. En kunnen veranderen als hun algoritme verandert. En velen hebben al ondervonden dat als je bv een 5km in 20 minuten loopt, dat Garmin dan toch koppig 21 minuten als 5k raceprognose blijft geven
Denk een beetje aan de afstelling van de snelheidsmeter van een auto... Die zegt ook altijd dat we sneller rijden dan onze daadwerkelijke snelheid
Overigens; dit is puur speculatief van mij, niet onderbouwd ofzo verder
PS4 PSN: Dazzler2120
Mijn bron: een oudcollega die topatleet was en die al vanaf zijn jeugd een dagboekje bijhield van zijn eten, training, rust en prestaties. Hij merkte het meer-wekelijks patroon op en de uitleg kwam van zijn begeleiding.Hartloper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Ik weet niet wat je bedoelt met de hormooncyclus van de man. Het testosterongehalte schommelt in de loop van de dag. Er is geen langere cyclus.
En dat idee van onder een drempelwaarde komen en dan de "hormoonpomp" die plots aanslaat, dat klinkt als bro science.
Hier wat meer onderbouwd met een snelle zoekactie: https://fse.studenttheses...MilouReijnen_S2801396.pdf waarin de mannelijke maand-cyclus overigens niet overtuigend wordt aangetoond.
Hormoonpomp is populaire taal, je mag het ook HPG-cyclus of zo noemen. Wat is bro science?
:strip_exif()/f/image/1b6lJAj1YXt83SCdvWuzZSfU.jpg?f=fotoalbum_large)
(8:20 per km)
Tweede trailrun en ben aardig verrast met het resultaat. Ik had juist het gevoel dat ik er een stuk langer over had gedaan.
Dit keer zonder rugtas gelopen
Dit keer aan het begin een stuk rustiger gedaan. Het duurde langer voordat ik het gevoel had dat ik leeg was. In plaats van proberen om rustig op een steile helling te joggen ben ik op een vlot tempo gaan hiken.
Een ander verschil met de vorige keer is dat ik stuk minder pauzes nodig had, naast het feit dat de pauzes zelf een stuk korter waren, terwijl ik me wel een stuk beter voelde na de pauzes. Ik merkte dat ik tijdens het hardlopen (tijdens de gehele run) totaal niet vermoeid was. Het vlot hiken van de hellingen daarentegen maakte het mij een stuk lastiger. De laatste 200m op de heenweg waren het pittigst, dit was weer een hele lange steile helling en ik heb hier toch wel de meeste pauzes in gemaakt vergeleken met de rest van de run.
Verrassend genoeg ben ik vandaag opgestaan zonder al te veel spierpijn. Ik voel het alleen in mijn kuiten als ik ze aanspan. Verder voelen mijn voeten wat vermoeid. Ik ben benieuwd of het morgen erger wordt.
Ik heb trouwens naar het hoogteverschil gekeken voor volgende week zaterdag: ongeveer 360m hoogteverschil in de eerste 1,5km. Een stuk steiler dan de eerste 1,5km op mijn route (260 m). Alhoewel ik dus het een en ander heb gelopen, is die 10k toch wel een stuk pittiger. Zal toch echt even moeten kijken hoe ik die hellingen lichter aan kan laten voelen.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
1. Die link die je toont zegt dat er geen bewijs is voor een maandelijkse testosteroncyclus bij mannen. En dat is iemand die voor zijn thesis het topic heeft onderzocht, dus ik mag hopen dat dat vrij betrouwbaar is.Highland schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:15:
[...]
Mijn bron: een oudcollega die topatleet was en die al vanaf zijn jeugd een dagboekje bijhield van zijn eten, training, rust en prestaties. Hij merkte het meer-wekelijks patroon op en de uitleg kwam van zijn begeleiding.
Hier wat meer onderbouwd met een snelle zoekactie: https://fse.studenttheses...MilouReijnen_S2801396.pdf waarin de mannelijke maand-cyclus overigens niet overtuigend wordt aangetoond.
Hormoonpomp is populaire taal, je mag het ook HPG-cyclus of zo noemen. Wat is bro science?
2. Bro science : "bij bro science worden anekdotes of adviezen gedeeld, gepresenteerd als feiten maar zonder wetenschappelijke basis". Lijkt me perfect van toepassing op wat je collega vertelt
Als vrouw heb je wel enigszins tot heftig last van hormoonhuishouding. Van moeite met ademhaling tijdens sport tot gewoon hele dag migraine en algehele malaise, ik zou zo ruilen
de week voor ik ongesteld ben gaat t super. De andere ~drie weken is pet.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Deze week ben ik na twee maanden blessureleed (verstuikte enkel) weer begonnen met duurloopjes met de club.
Vond het erg zwaar, terwijl het tempo niet een idioot hoog lag, zo'n 9 km/u.
Ik had ook een erg hoge hartslag, maar ik vraag me af of dit niet een cadence lock is waarover ik hier wel eens lees. Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/CxGdSVi61O3QQMuuFogw2Vxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Strava:
https://www.strava.com/athletes/12955654
Ik had ook een erg hoge hartslag, maar ik vraag me af of dit niet een cadence lock is waarover ik hier wel eens lees. Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/CxGdSVi61O3QQMuuFogw2Vxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Strava:
De ervaring van mijn bro/oud-collega was zijn meerjarige (en gedocumenteerde) ervaring dat er een ritme zat in zijn presteren. N=1 natuurlijk, wat het niet direct onwaar maakt maar ook niet wetenschappelijk.Hartloper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:48:
[...]
1. Die link die je toont zegt dat er geen bewijs is voor een maandelijkse testosteroncyclus bij mannen. En dat is iemand die voor zijn thesis het topic heeft onderzocht, dus ik mag hopen dat dat vrij betrouwbaar is.
2. Bro science : "bij bro science worden anekdotes of adviezen gedeeld, gepresenteerd als feiten maar zonder wetenschappelijke basis". Lijkt me perfect van toepassing op wat je collega vertelt
Ik heb eens wat gezocht op google scholar op zijn verklaring met termen als monthly male hormone cyclus en athletes. Weer veel bij geleerd, vooral dat de werkelijkheid altijd weer complexer is. Over testosteron denk ik te begrijpen dat de dagelijkse fluctuaties veel groter zijn dan de -mogelijke- fluctuaties over weken en daarmee minder spannend.
Maar ook een studie tegengekomen die de invloed van trainingsseizoen op de hormoonhuishouding onderzoekt. Als je die studie doorkijkt zie je ook hoe ingewikkeld de hormoonmachine is en hoe moeilijk het is om eenduidige resultaten te krijgen.
Dus als de waarneming van de oud-collega dat er een ritme zat in zijn prestaties al klopt, dan is de verklaring anders/complexer dan een testosteron- of hormooncyclus.
Hoe kwamen we hier ook al weer op? De ene training voelt/gaat beter dan de andere. Er zijn vele factoren die de prestatie beïnvloeden. Wees daar niet door teleurgesteld maar accepteer dat. Door consistent trainen wordt je beter, niet door een enkele training die goed/slecht gaat.
Het heeft inderdaad erg veel weg van een cadence lock. Je overlay is bijna 1 op 1 gelijk. Ook dipt je hartslag opeens verticaal en de stukken waar je cadans lager is, zie je ook je hartslag gelijk flink inzakken.Spasm schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:27:
Deze week ben ik na twee maanden blessureleed (verstuikte enkel) weer begonnen met duurloopjes met de club.
[Afbeelding]
Strava:
Als je normaliter niet zo een hoge hartslag hebt op dit tempo, en alleen met een horloge loopt, is het vrijwel zeker cadence lock.
Hoop dat je iig weer pijnvrij hebt kunnen lopen na 2 maanden blessureleed
Dat is wel een heel groot verschil.redwing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:17:
[...]
Tja, ik zou zeggen dat je beter wat meer op je gevoel kunt lopen dan per se een tijd te willen lopen bij een training. Je hebt altijd betere en mindere dagen. Ik heb vanmorgen b.v. 12*600 met 0:30 rust gelopen. Precies dezelfde training heb ik vorige week ook gelopen (ik heb mijn doel in Trenara wat lopen verschuiven). Vorige week ging dat met net 5:00 wat best veel moeite kostte. Vandaag gingen die op 4:30 met de laatste paar op 4:20 wat een stuk minder moeite kostte.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat ik meer op gevoel moet lopen. Al loop ik dan misschien wel juist in het begin van mijn eerste intervallen te snel. Ik probeer mezelf wel af te vragen: zou ik dit tempo 10km volhouden. Ik vind dat toch lastig in te schatten. De volgende keer nog maar wat langzamer en dan eventueel de laatste intervallen iets sneller.
afhankelijk van het soort intervallen natuurlijk, zouden je eerste blokken niet in standje intens moeten aanvoelen. De betere intervals (naar mijn smaakHenRun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:59:
[...]
Dat is wel een heel groot verschil.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat ik meer op gevoel moet lopen. Al loop ik dan misschien wel juist in het begin van mijn eerste intervallen te snel. Ik probeer mezelf wel af te vragen: zou ik dit tempo 10km volhouden. Ik vind dat toch lastig in te schatten. De volgende keer nog maar wat langzamer en dan eventueel de laatste intervallen iets sneller.
Wijk je daarvan af, dan ben je veel te hard aan het gaan. Qua gevoel krijgen met die zaken: ik vind de 30"/30" intervals daar heel prettig voor: de feedback is razendsnel vanwege hoge intensiteit en korte hersteltijd. Als je daar fout zit, ben je bij set 10 al helemaal kapot, als je het goed getimed krijgt, haal je netjes de 30 sets en kun je ook prima nog uitlopen.
Als je 10K tijden hanteert (in feite: 'kan ik dit 10km vol houden'), train dan ook op die pace. Als je niet weet wat je 10K tijd is, pak je laatste tijd waar je gas gaf voor 10km en probeer die te verbeteren, dat je ergens een houvast krijgt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Bij Running Direct zijn de Brooks Ghost 16 lekker afgeprijsd. Mooi twee paar als dagelijkse loop/wandel schoen gekocht.
Dat was precies mijn bedoeling 😉 maar dat lukte tot mijn frustratie dus helaas niet.polthemol schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Als je 10K tijden hanteert (in feite: 'kan ik dit 10km vol houden'), train dan ook op die pace. Als je niet weet wat je 10K tijd is, pak je laatste tijd waar je gas gaf voor 10km en probeer die te verbeteren, dat je ergens een houvast krijgt.
Intervaltraining zal wel nooit mijn voorkeur krijgen, maar ik vrees toch noodzakelijk voor wat vooruitgang in mijn snelheid. Ik probeer tempo-eisen nog wat omlaag te schroeven. Het moet tenslotte wel leuk blijven (ook al is voor mij toch het aller leukst een mooie persoonlijke tijd in een wedstrijd). Maar gelukkig geniet ik ook van de meeste trainingen.
Als het echt om snelheid te doen is, kun je het ook eenvoudiger houden met strides, heuvelsprints (8-10" volle bak omhoog, 2-3' pauze), en dingen als 5x 30" hard met een minuut (of twee) pauze.HenRun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:34:
maar ik vrees toch noodzakelijk voor wat vooruitgang in mijn snelheid.
Doordat de inspanning kort is heb je minder kans op blessures en heb je niet het gevoel continu in het rood te lopen. En met heuvelsprints heb je ook nog de meest specifieke vorm van krachttraining te pakken.
Heeft er hier iemand ervaring met het verbeteren van slaap door hardlopen? Ik heb het gevoel dat op dagen, en de dag erna, dat ik rustig hardloop (zone 2) ik beter en dieper slaap. Minder vaak wakker ben en gewoon chiller wakker wordt. Dit in tegenstelling tot dagen dat ik naar de sportschool ga en vooral krachttraining doe. Snap het ergens wel, hardlopen is toch een ander soort inspanning. En dat is toch anders dan van het ene apparaat naar het andere (of bankje) en telkens uitrusten tussen setjes.
Benieuwd of jullie soortgelijke ervaringen hebben.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Ik denk dat er heel veel lopers niet blij worden van stevige intervallen. Het helpt als je dat in een groepje kunt doen, dat wordt het ineens gezellig.HenRun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Dat was precies mijn bedoeling 😉 maar dat lukte tot mijn frustratie dus helaas niet.
Intervaltraining zal wel nooit mijn voorkeur krijgen, maar ik vrees toch noodzakelijk voor wat vooruitgang in mijn snelheid. Ik probeer tempo-eisen nog wat omlaag te schroeven. Het moet tenslotte wel leuk blijven (ook al is voor mij toch het aller leukst een mooie persoonlijke tijd in een wedstrijd). Maar gelukkig geniet ik ook van de meeste trainingen.
Hm, ik slaap eigenlijk altijd wel prima. Nou ja, bijna altijd.. Na een feestje met wat drankjes slaap ik over het algemeen niet zo bestFlipm0de schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
Heeft er hier iemand ervaring met het verbeteren van slaap door hardlopen? Ik heb het gevoel dat op dagen, en de dag erna, dat ik rustig hardloop (zone 2) ik beter en dieper slaap. Minder vaak wakker ben en gewoon chiller wakker wordt. Dit in tegenstelling tot dagen dat ik naar de sportschool ga en vooral krachttraining doe. Snap het ergens wel, hardlopen is toch een ander soort inspanning. En dat is toch anders dan van het ene apparaat naar het andere (of bankje) en telkens uitrusten tussen setjes.
Vergelijking met de sportschool kan ik niet echt maken, want daar ben ik al een tijdje niet lid meer van. Ik doe wel wat core training en loopscholing, maar verder eigenlijk niks.
Na rustige duurloopjes slaap ik prima. Na intensieve hoog-aerobe of interval training wil de slaap nog wel eens minder zijn.Flipm0de schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
En ik ben 38, dus ga al even niet meer naar school, maar vroeger sliep ik volgens mij ook prima (toen voetbal, tennis, krachtraining).
Het ging niet over school, maar over sportschool/gym/fitnessMegupe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:59:
[...]
En ik ben 38, dus ga al even niet meer naar school, maar vroeger sliep ik volgens mij ook prima (toen voetbal, tennis, krachtraining).
Ik vind het juist heerlijk als afwisseling, 1x in de twee weken ongeveer doe ik stevige intervallen. Inderdaad naast hill repeats en strides. Overgrote deel van de trainingen zijn sowieso rustige duurlopen, die ook lekker zijn.SVMartin schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat er heel veel lopers niet blij worden van stevige intervallen. Het helpt als je dat in een groepje kunt doen, dat wordt het ineens gezellig.
Ik slaap beter na inspanning, maar vooral als ik 's ochtend gelopen heb (of sportschool). 's Avonds lopen geeft teveel adrenaline waardoor ik niet in slaap kom, zeker als ik intensiever train, HIIT of krachttraining bv.Flipm0de schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
Dit was ook een redelijk extreem voorbeeld, maar 10s/km verschil zit er wel vaak in.
Daar moet je inderdaad wat gevoel voor krijgen. De 1e intervallen moeten uiteindelijk altijd nog redelijk makkelijk gaan en pas de 2e helft moet echt zwaar worden. Als je na de 1e al kapot aan het gaan bent is het te zwaar.Ik denk dat je gelijk hebt, dat ik meer op gevoel moet lopen. Al loop ik dan misschien wel juist in het begin van mijn eerste intervallen te snel. Ik probeer mezelf wel af te vragen: zou ik dit tempo 10km volhouden. Ik vind dat toch lastig in te schatten. De volgende keer nog maar wat langzamer en dan eventueel de laatste intervallen iets sneller.
[removed]
Apart, voor het eerst in 1,5 jaar dat mn Garmin na een dag rust aangeeft dat mn trainings readyness slechts 4 is en dat ik nog nog 67 uur herstel nodig heb. Maar er staat straks toch echt een 17km LSD run op het programma van Trenara.
Woensdag pittige interval gehad, donderdag 2 zware tennis wedstrijden van totaal bijna 4 uur op de baan, gister rust. Normaliter zou ik vandaag wel weer kunnen trainen. Wat ik ook ga doen, dus ben wel benieuwd of de beentjes dan echt zo zwaar aan gaan voelen.
Woensdag pittige interval gehad, donderdag 2 zware tennis wedstrijden van totaal bijna 4 uur op de baan, gister rust. Normaliter zou ik vandaag wel weer kunnen trainen. Wat ik ook ga doen, dus ben wel benieuwd of de beentjes dan echt zo zwaar aan gaan voelen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Over een week is de Leiden marathon en het wordt 25 graden die middag. Gelukkig starten we om 09:00 maar ik zie toch een beetje op tegen de hitte. Zal een petje helpen?
Raden jullie buiten veel hydrateren en zout nog wat anders aan?
Of je bent ziek aan het worden, of zijn, hier gaat de body battery ook dan naar laag. Of het is een meetfout ergens.Juancho schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:33:
Apart, voor het eerst in 1,5 jaar dat mn Garmin na een dag rust aangeeft dat mn trainings readyness slechts 4 is en dat ik nog nog 67 uur herstel nodig heb. Maar er staat straks toch echt een 17km LSD run op het programma van Trenara.
Nee juist niet! Sinds ik met Trenara aan de gang ben voel ik me juist steeds fitter worden. Ik val ook eindelijk weer elke week een heel klein beetje af (bij mij gaat dat helaas super, super moeilijk) en ik merk gewoon dat mijn overal conditie juist beter wordt. Wel is de belasting hoger dan ik zou hebben met mijn eigen schema. ik train nu ook anders, veel meer afwisseling. Denk eerder dat Garmin daardoor mijn overal hersteltijd hoger inschat dan wellicht nodig is.Shinji schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:16:
[...]
Of je bent ziek aan het worden, of zijn, hier gaat de body battery ook dan naar laag. Of het is een meetfout ergens.
Ik ga zo die 17km LSD run doen, maar heb er gewoon zin in. Lekker zonnetje, mooie route, voel me prima, lekker geslapen. Geen enkel signaal dat ik mezelf naar buiten met slepen zeg maar
Een petje houdt volgens mij juist het warmteverlies via je hoofd tegen, maar correct me if I'm wrong. Iets wat je regelmatig nat kan maken kan wel iets zijn (iets als een buff die vocht vasthoudt, maar sommige petjes kunnen er ook geschikt voor zijn). Een dunne singlet is een nobrainer. Startnummer op je broek ipv shirr voor luchtigheid. Verder idd voldoende zouten. Maar met een start om 9:00 blijf je met wat geluk de ergste warmte voor.Stewie! schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:36:
Over een week is de Leiden marathon en het wordt 25 graden die middag. Gelukkig starten we om 09:00 maar ik zie toch een beetje op tegen de hitte. Zal een petje helpen?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
En niet alleen maar water drinken maar juist ook sportdrank (of iig iets isotoons).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ik heb in een rustig tempo bijna 24 km gelopen op gemiddeld 5:47. Mijn gemiddelde hartslag was 139. Vrijwel de hele loop zat deze in zone 4. Dit is neem ik aan de reden dat mijn Forerunner de training als "niet productief" bestempelde. Ik heb geen tests gedaan om omslagpunten te bepalen enzo. Is het überhaupt mogelijk om 2 uur en 17 minuten relaxt (ik denk dat ik nog rustig kon praten) te lopen in zone 4?
:strip_exif()/f/image/p44XsgNw0qMQaPzRfem1b23j.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou net terug van de LSD run van 17km met gemiddelde pace 6"45 (volgens Trenara). Garmin gaf dus vanmorgen bij ontwaken aan dat ik rust moest houden met zelfs een score van 4 op trainings readyness. En dat denk je? Ik heb 1 van mijn fijnste/beste LSD's gelopen in de gehele voorbereiding op de halve marathon van Zwolle! Beentjes voelde goed, mentaal zat ik er lekker in, lekker hardloop weertje, muziekje op. Tijd vloog om en ik moest mezelf eerder inhouden om niet te hard te lopen. Maar lekker vlak loopje met om de 2km even 25sec aanzetten om de beentjes een andere inspanning te geven. Blijkt toch maar weer dat niemand voor jou kan bepalen of je wel/niet moet trainen. Ook Garmin niet....Juancho schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:33:
Uiteindelijk gemiddelde pace van 6:38 /km, gemiddelde hartslag 135 bpm, max hartslag 147 bpm, cadans 172 spm en rondes:
:strip_exif()/f/image/yWWmXwtghApO7IkSI0F7IYF7.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, rustig praten in Z4 is onzin. Je zone indeling klopt vermoedelijk geen bal van. Alle afgeleide metrics dus ook niet.HenRun schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:01:
Ik heb in een rustig tempo bijna 24 km gelopen op gemiddeld 5:47. Mijn gemiddelde hartslag was 139. Vrijwel de hele loop zat deze in zone 4. Dit is neem ik aan de reden dat mijn Forerunner de training als "niet productief" bestempelde. Ik heb geen tests gedaan om omslagpunten te bepalen enzo. Is het überhaupt mogelijk om 2 uur en 17 minuten relaxt (ik denk dat ik nog rustig kon praten) te lopen in zone 4?
[Afbeelding]
If you can see, look. If you can look, observe
Z4 mag je idd wel veel meer moeite kosten. Gezellig babbelen is er dan echt niet meer bij hoor.
Een petje zal niet veel helpen om oververhitting tegen te gaan. Het is eerder warmer, enkel houdt het je gezicht in de schaduw wat je misschien prettiger vind.Stewie! schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:36:
Het belangrijkste vind ik je doeltempo aanpassen. Er komt makkelijk een kwartier bij met die temperaturen.
Misschien heb je hier wat aan:Stewie! schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:36:
https://running.nl/een-pe...tandigheden-do-or-dont-2/
Zelf draag ik bij sterke zon als ik langer dan een half uur ga lopen wel een pet. De voornaamste reden is dat het haar wat ontbreekt en ik niet wil verbranden
Ik heb toen een lichtgewicht pet van Odlo (ceramicool x-light, volgens mij niet meer te koop) gekocht. Speciaal voor hardlopen, opvouwbaar, kleur wit. Het voelt verkoelend. Misschien is dat subjectief, maar hij ventileert goed en het zonlicht brand dus niet op mijn huid.
Wel met de disclaimer dat dit oprecht de eerste keer is sinds ik mijn Garmin heb (vorig jaar april ongeveer gekocht) dat Garmin er echt flink naast zit. Dus dat valt me eerder enorm mee. De andere keren klopte het behoorlijk met hoe ik me voelde, zelfs toen ik tegen griep aan zat zag ik dit direct terug.Hartloper schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:06:
Op het gevaar af in herhaling te vallen: nog maar eens bewijs dat je niet teveel moet afgaan op Garmin.
De Z4 van @HenRun klopt niet en bij @Juancho klopt de training readiness en de hersteltijd niet.
Daar val ik nou niet bepaald van achterover
Ik denk gewoon dat Garmin vindt/ziet/inschat dat ik deze week al te veel/zwaar/lang getraind heb met hardlopen en tennissen. Klopt opzich ook wel, maar ik voelde me vandaag dus na opstaan gelijk al behoorlijk fit. Dus voor deze keer zat Garmin er idd naast en dan moet je gewoon je gevoel volgen. Garmin is een hulpmiddel natuurlijk, je bent en blijft zelf in control.
Nou... Omdat ik ook eens wat wilde experimenteren met hartig en zoutig eten tijdens trails/longruns vorige week een halve kilo zoute pindas gekocht en een pak tucs en die zijn ondertussen allebei half leeg.
Enige probleem is dat ik er nog niks van tijdens het lopen heb gegeten
Dat blijft toch lastig, als ik (lekker) eten in huis heb kan ik er niet van af blijven... Maar om nou dingen te gaan zoeken die ik niet lekker vind is weer het anderste uiterste.
Maar misschien dat een paar ingevroren pizzapunten bijv dan niet zo gek zijn... Zal ik iets minder snel spontaan graaien en snaaien.
Enige probleem is dat ik er nog niks van tijdens het lopen heb gegeten

Dat blijft toch lastig, als ik (lekker) eten in huis heb kan ik er niet van af blijven... Maar om nou dingen te gaan zoeken die ik niet lekker vind is weer het anderste uiterste.
Maar misschien dat een paar ingevroren pizzapunten bijv dan niet zo gek zijn... Zal ik iets minder snel spontaan graaien en snaaien.
Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik op mijn Garmin Forerunner 245 mijn data fields zo kan instellen als ze op https://www.stryd.com/uk/en/pages/garmin-compatibility staan bij 'Run smarter with better guidance'. Ik zou heel graag iets zoals
:strip_exif()/f/image/1XCAZsa7AxYw9yX1YRXiUJub.png?f=user_large)
instellen. Lijkt toch haalbare kaart, maar ik ben na uren proberen helemaal vastgelopen in Stryd Zones | Data Field en Stryd | Workout App.
De droom dat ik een fatsoenlijke 'je volgende blokje is voor x minuten tussen y en z als zone' melding kan bewerkstelling heb ik ook nog, maar eerst bovenstaande. Op dit moment moet ik namelijk elke keer als ik een nieuw blokje in mijn training krijg mijn telefoon tevoorschijn krijgen omdat ik uit dit soort meldingen:
1 | 3 | 1 | 10 | 3 | 480 s
slechts op kan maken dat het blokje 8 minuten duurt, maar verder snap ik er echt niets van en ik geloof niet dat het niet gebruiksvriendelijker kan... Is er iemand die een tipje heeft?
:strip_exif()/f/image/1XCAZsa7AxYw9yX1YRXiUJub.png?f=user_large)
instellen. Lijkt toch haalbare kaart, maar ik ben na uren proberen helemaal vastgelopen in Stryd Zones | Data Field en Stryd | Workout App.
De droom dat ik een fatsoenlijke 'je volgende blokje is voor x minuten tussen y en z als zone' melding kan bewerkstelling heb ik ook nog, maar eerst bovenstaande. Op dit moment moet ik namelijk elke keer als ik een nieuw blokje in mijn training krijg mijn telefoon tevoorschijn krijgen omdat ik uit dit soort meldingen:
slechts op kan maken dat het blokje 8 minuten duurt, maar verder snap ik er echt niets van en ik geloof niet dat het niet gebruiksvriendelijker kan... Is er iemand die een tipje heeft?
Het zal inderdaad niet kloppen. Ik train ook niet op hartslagzones. Wel merk ik dat mijn hartslag lager is als ik me beter in vorm voel. Maar misschien "moet" ik er wel wat meer rekening mee gaan houden. Zijn die 5 zones altijd 50-60% van max. hartslag, 60-70% etc? Of kan het ook dat zone 1 begint bij b.v. 65% en dat de zones over een kleiner bereik verdeeld zijn? En kunnen de zones ook een verschillende breedte hebben qua aantal slagen per minuut?Roozzz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Nee, rustig praten in Z4 is onzin. Je zone indeling klopt vermoedelijk geen bal van. Alle afgeleide metrics dus ook niet.
@HenRun, je stelt de goede vragen! Je zones hoeven inderdaad niet allemaal even groot te zijn, en ze kunnen op ogenschijnlijk willekeurige punten beginnen. Zie ook het artikel dat ik hier link: kenneth in "Hardlopen - deel 9"
De FR245 kan maar 2 Connect IO gegevensschermen per activiteitsoort hebben. Dus als je al andere Connect IO gegevensvelden gebruikt dan moet je eerst ruimte maken. Daarna kan je het Stryd Zones gegevensveld waarschijnlijk wel gebruiken.MiKeZZa schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:22:
Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik op mijn Garmin Forerunner 245 mijn data fields zo kan instellen als ze op https://www.stryd.com/uk/en/pages/garmin-compatibility staan bij 'Run smarter with better guidance'. Ik zou heel graag iets zoals
[Afbeelding]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ja, maar zelfs dan kan ik maar één Connect IQ veld kiezen en de indeling met de meeste vakjes is 4. Is dit dan ook een beperking van de 245?m-vw schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:55:
[...]
De FR245 kan maar 2 Connect IO gegevensschermen per activiteitsoort hebben. Dus als je al andere Connect IO gegevensvelden gebruikt dan moet je eerst ruimte maken. Daarna kan je het Stryd Zones gegevensveld waarschijnlijk wel gebruiken.
Want eigenlijk kan ik zo niet lopen op vermogen icm dit horloge.
Je moet niet zelf de indeling maken, maar gewoon het stryd scherm toevoegen.MiKeZZa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:32:
[...]
Ja, maar zelfs dan kan ik maar één Connect IQ veld kiezen en de indeling met de meeste vakjes is 4. Is dit dan ook een beperking van de 245?
Want eigenlijk kan ik zo niet lopen op vermogen icm dit horloge.
:strip_exif()/f/image/Rz6cwRAikTjfnvyXuFQNturZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WoRhs8HVgeH7qwsyLsdU8lxW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door m-vw op 04-05-2025 11:16 ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
En vervolgens bij de Stryd app instellingen kan je al je data velden, meldingen etc definiëren.m-vw schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:09:
[...]
Je moet niet zelf de indeling maken, maar gewoon het stryd scherm toevoegen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/aITQUDTCwVmZHyVrDhq3QfJL.png?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er uit al wat ik zoek!!! Waar vind ik dit? Is dit een Stryd App ín Garmin? Of is dit dé Stryd app op mijn telefoon? Want ik heb dit scherm nog niet ontdekt…Roozzz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:35:
[...]
En vervolgens bij de Stryd app instellingen kan je al je data velden, meldingen etc definiëren.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KV2RWHXgPLIYqBQHPzjDRX0k.jpg?f=user_large)
Vandaag voor het eerst op gelopen. 21 km, ging lekker. Op heel langzaam tempo toch wat lagere hartslag. Verschil met de 3 (mijn favo snelle schoen): 4 is veel bouncier, maar daardoor ook wat instabieler. Heb er verder geen last van dus deert niet. Daarnaast weer wat lichter. Nu weer in de doos tot halve van Oldenzaal en ergens in 2026weer een marathon. Kan de pro 3 mooi verder als trainingschoentje.
[ Voor 3% gewijzigd door Philo Melos op 04-05-2025 15:11 ]
Paar streepjes zetten en je hebt een NS schoen.Philo Melos schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:11:
[Afbeelding] Adidas adizero adios pro 4 Erg kek schoentje, al zeg ik het zelf.
Vandaag voor het eerst op gelopen. 21 km, ging lekker. Op heel langzaam tempo toch wat lagere hartslag. Verschil met de 3 (mijn favo snelle schoen): 4 is veel bouncier, maar daardoor ook wat instabieler. Heb er verder geen last van dus deert niet. Daarnaast weer wat lichter. Nu weer in de doos tot halve van Oldenzaal en ergens in 2026weer een marathon. Kan de pro 3 mooi verder als trainingschoentje.
Heb geen Stryd, maar vaak kan je de instellingen aanpassen op je horloge zelf nadat je het gegevensscherm geselecteerd hebt of in de Connect IO app.MiKeZZa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Dit ziet er uit al wat ik zoek!!! Waar vind ik dit? Is dit een Stryd App ín Garmin? Of is dit dé Stryd app op mijn telefoon? Want ik heb dit scherm nog niet ontdekt…
Toch even Stryd zones gedownload:
:strip_exif()/f/image/38I3b8nNq48y3F8hFWgbNch4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P1klrFHDjfz7h60SRgwY7grw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door m-vw op 04-05-2025 15:20 ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Net een andere tint geel. Zweeds geel.
Hij is trouwens iets kleiner dan de pro 3. Dus als de 3 al krap zit heb je 1 probleem.
Of een maatje groter nemenPhilo Melos schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Net een andere tint geel. Zweeds geel.
Hij is trouwens iets kleiner dan de pro 3. Dus als de 3 al krap zit heb je 1 probleem.
Op mijn pro 3 heb ik in oktober nog een halve gelopen. Dat resulteerde in een blauwe nagel. Vorig jaar de hele er op gelopen en dat was geen probleem.
Ik ben nu weer ruim 2 weken aan het opbouwen. Voor de afwisseling besloten mijn horloge te volgen met de daily suggestions. Ik heb ervoor denk ik een half jaar vrij weinig gedaan, af en toe wat losse loopjes. Maar op de eerste week na ging die al heel snel echt naar elke dag lopen. Dat vond ik wel bijzonder omdat dat best wel impact kan hebben. Maar tot nu toe gaat het prima. Vanwege werk heb ik sowieso de dinsdag aangegeven niet te kunnen lopen dus dat zorgt voor wat rust. En het tempo ligt een stuk lager dan doen ik zelf trainingen bedacht dus dat scheelt ook een stuk.
Wel merk ik al best groot verschil in hartslag en herstel. De 4e sessie zat ik na 5 a 6km op een hartslag van 148/149 bij een tempo van 7:11m/km. Mijn base tempo is intussen verhoogd van 7:20 naar 7:05m/km.
Vandaag moest ik 40m op base lopen wat uiteindelijk 6:57m/km werd gemiddeld. Aan het einde zat mijn hartslag op 140. Dus ongeveer 10 slagen lager bij een tempo van 0:15m/km sneller.
Ongetwijfeld een innovatieve en prima schoen, helaas is mijn tempo hier nog wat te laag voorPhilo Melos schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:11:
[Afbeelding] Adidas adizero adios pro 4 Erg kek schoentje, al zeg ik het zelf.
Maar als je een najaars marathon in 2026 doet ben je anderhalf jaar verder. Verouderen deze schoenen moet (ook) als ze in de kast liggen?
Van marathon naar ultrarun.
Nadat ik in Eindhoven afgelopen oktober onverwacht een dik PR op de marathon liep, begon het te kriebelen om een nieuw doel te stellen. Omdat er in onze loopgroep enkele ultrarunners zitten én ik vorig jaar een supportteam voor de lol vormde voor 2 van onze loopgroepleden bij de Petranpad Ultra ((en 50+km mee hobbelde), was het zaadje eigenlijk al geplant. Maar ik zag mijzelf geen 100+km trailen... totdat het bericht kwam dat het dit jaar ook kon in 2 dagen 56km. Dat zag ik nog wel zitten, omdat ik merkte dat ik na een lange loop of een marathon relatief weinig last van stramme of pijnlijke spieren had. Mede-lid van de loopgroep gevraagd om ook op deze afstand mee te doen dus samen ingeschreven op de avond van 8 november.
Vanaf november begonnen met trailen en tjah, dan krijg je de smaak best wel te pakken. Stiekem eigenlijk leuker dan op asfalt lopen.. of eigenlijk gewoon een andere gave discipline. Vorig jaar wel een keertje mee geweest met een trail in de Ardennen wat al erg leuk was, maar had nog asfalt schoenen en gebruikte de (oude) camelbackvest van mrs Cyclo.
Het trailen nam steeds serieuzere vormen aan qua afstanden én het back-to-back trailen 2 dagen achter elkaar ging steeds beter. Dus vertrouwen in de 2x56km werd steeds groter.
Maar toen kwam eigenlijk het moment dat ik besefte dat de 2x56km misschien toch niet de uitdaging was die ik zocht... dan toch maar de 1x112km? Ik kon niet geloven dat ik dat zou kunnen, dus om mezelf te testen in april de stoute trailschoenen aangedaan en een trailroute vanuit Grubbevorst naar huis uitgestippeld. En verrek! Heb toen alleen 71+km afgelegd in een pace van 6:13min/km. Vanaf ongeveer 60km wel toenemende buikpijn zonder dat er aandrang kwam, wat uiteindelijk in de avond resulteerde in niet kunnen eten en echt heel pijnlijke buikkrampen; pas de volgende dag goed kunnen eten en drinken.
Maarja, wat nu... 71+km gelopen alleen met forse buikklachten tijdens en naderhand (toeval? iets verkeerds gegeten zoals een bladerdeeg kersencarré van de PLUS?)... conditioneel lukte het en ik leerde er veel van: blijven drinken en eten, vóórdat je honger hebt of je je hongergevoel verliest.
Op 16 april contact met de organisatie gelegd en de 2x56km omgezet naar 1x112km.
Gisterochtend om 03:45 uur ging de wekker, snel wat makkelijks eten, koffie erin en een Maurten 320 poedertje mee in de bidon voor in de auto op de heenweg. 3 leden van de loopgroep opgehaald en in het pikkedonker naar Meerlo gereden. 4:30 daar aangekomen.
Bij 't kasteelke Meerlo was de start en finish; daar een tas met schone en warme kleding voor erna achter gelaten, dropbag op de kar gegooid, pet op, hoofdlamp erop, tracker in het trailvest, snelle pitstop op de Dixie.
Nog kennisgemaakt met @polthemol, kort gebabbeld en elkaar succes gewenst!
Na de laatste uitleg van Theo ('parcoursdirecteur') vertrokken we met ruim 90 man/vrouw met lichtjes in de duisternis.. waaahhhhh het is begonnen! Ik liep de héle ultra samen met Bas, ook voor hem was dit pas de eerste echte ultra.
Het hele parcours was hartstikke droog, wat soms verraderlijke harde ondergrond opleverde met vervelende hobbels/gleuvel waar je in kon stappen; echte enkelbrekers her en der. Bij de controleposten (CP) was er altijd Cola, Fanta, banaan, winegums, hectoliters water, cakejes en paar keer eigen gemaakte brownies. Ik had paar zakjes sportdrankpoeder gemaakt, waarmee ik mijn camelback iedere keer vulde (ik vind die tietjes voorop maar niets). Maar merkte ook dat de Cola er rap in ging, dus toch maar 1 opgevouwen tietje in de tiethouder geschoven met iedere keer een verse lading Cola erin.
Wat trailden we door een prachtig landschap! Echt heel mooie omgeving met ieniemienie stukjes asfalt soms om de paden aan elkaar te rijgen. Bij CP2 @polthemol nog even gezien en gevraagd hoe het ging, hij zag er in ieder geval nog fris uit, top!
Bij de 56km voelde ik mij nog super, ondanks het snelle verloop. We hadden een zeer conservatief idee om op 6:20min/km weg te gaan zodat we over zouden hebben om zo rond 8:30min/km gemiddeld zouden eindigen, maar zoals je ziet op Strava gingen de km's veel sneller....
Maar helaas, zo na 60km begon het opgeblazen gevoel in de buik op te spelen; tot die tijd kan ik nog goed eten en drinken en heb ik gestructureerd m'n gels/eten/drinken ingenomen. Gelukkig kwam het nu niet tot echte buikkrampen, maar heb vanaf dat punt wel enkele keren gewoon gewandeld, dan schudde mijn buik tenminste niet zo.
Op CP5 op 74km heb ik nog wel een stuk traditionele (zeggen ze) abrikozenvlaai weg kunnen werken; blij dat dat er in ging, lekkere koolhydraten! Gelletjes lukten nog, drinken eigenlijk tot 102km ook wel. Vanaf CP6 op 86km liep Frank met ons mee op, hij was zijn loopmaatje kwijt door een blessure. Genoten van de verhalen van deze oudere ultra-ultratrailer, heel gaaf! Dus met z'n 3-en hebben we zo doorgebuffeld.
Bij CP7 op 101km een heerlijk ijsje gehad, dat ging er nog goed in ook nog en zeer blij verrast door mijn zus die daar stond, totaal niet verwacht. Dat gaf mij wel de boost extra om de laatste 11km nog vol te maken.... óf was het toch het kaarsje dat je in de kerk kon opsteken? Zie foto's.
Bij CP8 op 107km begonnen de eerste lopers al aan het bier en na een prachtige dag finishte ik samen met Bas en Frank na 112km. Jaaaaaaaa! Volbracht! Wat een machtig gevoel, net als die eerste marathon als dan je ogen volspringen met tranen van geluk... mrs Cyclo was er om binnen te halen, fantastisch. Het gevoel dat wij dit met z'n 4-en (er was een veel sneller koppel ultra's van ons voor ons gestart) gedaan hebben, dat is iets magisch..
Nog een keer? Nee, geen 100+ voor mij meer.... ondanks dat ik ontzettend genoten heb en trots ben, maar dit was voor mij écht de limiet. Terug naar kortere mooie trails.
Strava linkje als je mee wil spieken.
Nadat ik in Eindhoven afgelopen oktober onverwacht een dik PR op de marathon liep, begon het te kriebelen om een nieuw doel te stellen. Omdat er in onze loopgroep enkele ultrarunners zitten én ik vorig jaar een supportteam voor de lol vormde voor 2 van onze loopgroepleden bij de Petranpad Ultra ((en 50+km mee hobbelde), was het zaadje eigenlijk al geplant. Maar ik zag mijzelf geen 100+km trailen... totdat het bericht kwam dat het dit jaar ook kon in 2 dagen 56km. Dat zag ik nog wel zitten, omdat ik merkte dat ik na een lange loop of een marathon relatief weinig last van stramme of pijnlijke spieren had. Mede-lid van de loopgroep gevraagd om ook op deze afstand mee te doen dus samen ingeschreven op de avond van 8 november.
Vanaf november begonnen met trailen en tjah, dan krijg je de smaak best wel te pakken. Stiekem eigenlijk leuker dan op asfalt lopen.. of eigenlijk gewoon een andere gave discipline. Vorig jaar wel een keertje mee geweest met een trail in de Ardennen wat al erg leuk was, maar had nog asfalt schoenen en gebruikte de (oude) camelbackvest van mrs Cyclo.
Het trailen nam steeds serieuzere vormen aan qua afstanden én het back-to-back trailen 2 dagen achter elkaar ging steeds beter. Dus vertrouwen in de 2x56km werd steeds groter.
Maar toen kwam eigenlijk het moment dat ik besefte dat de 2x56km misschien toch niet de uitdaging was die ik zocht... dan toch maar de 1x112km? Ik kon niet geloven dat ik dat zou kunnen, dus om mezelf te testen in april de stoute trailschoenen aangedaan en een trailroute vanuit Grubbevorst naar huis uitgestippeld. En verrek! Heb toen alleen 71+km afgelegd in een pace van 6:13min/km. Vanaf ongeveer 60km wel toenemende buikpijn zonder dat er aandrang kwam, wat uiteindelijk in de avond resulteerde in niet kunnen eten en echt heel pijnlijke buikkrampen; pas de volgende dag goed kunnen eten en drinken.
Maarja, wat nu... 71+km gelopen alleen met forse buikklachten tijdens en naderhand (toeval? iets verkeerds gegeten zoals een bladerdeeg kersencarré van de PLUS?)... conditioneel lukte het en ik leerde er veel van: blijven drinken en eten, vóórdat je honger hebt of je je hongergevoel verliest.
Op 16 april contact met de organisatie gelegd en de 2x56km omgezet naar 1x112km.
Gisterochtend om 03:45 uur ging de wekker, snel wat makkelijks eten, koffie erin en een Maurten 320 poedertje mee in de bidon voor in de auto op de heenweg. 3 leden van de loopgroep opgehaald en in het pikkedonker naar Meerlo gereden. 4:30 daar aangekomen.
Bij 't kasteelke Meerlo was de start en finish; daar een tas met schone en warme kleding voor erna achter gelaten, dropbag op de kar gegooid, pet op, hoofdlamp erop, tracker in het trailvest, snelle pitstop op de Dixie.
Nog kennisgemaakt met @polthemol, kort gebabbeld en elkaar succes gewenst!
Na de laatste uitleg van Theo ('parcoursdirecteur') vertrokken we met ruim 90 man/vrouw met lichtjes in de duisternis.. waaahhhhh het is begonnen! Ik liep de héle ultra samen met Bas, ook voor hem was dit pas de eerste echte ultra.
Het hele parcours was hartstikke droog, wat soms verraderlijke harde ondergrond opleverde met vervelende hobbels/gleuvel waar je in kon stappen; echte enkelbrekers her en der. Bij de controleposten (CP) was er altijd Cola, Fanta, banaan, winegums, hectoliters water, cakejes en paar keer eigen gemaakte brownies. Ik had paar zakjes sportdrankpoeder gemaakt, waarmee ik mijn camelback iedere keer vulde (ik vind die tietjes voorop maar niets). Maar merkte ook dat de Cola er rap in ging, dus toch maar 1 opgevouwen tietje in de tiethouder geschoven met iedere keer een verse lading Cola erin.
Wat trailden we door een prachtig landschap! Echt heel mooie omgeving met ieniemienie stukjes asfalt soms om de paden aan elkaar te rijgen. Bij CP2 @polthemol nog even gezien en gevraagd hoe het ging, hij zag er in ieder geval nog fris uit, top!
Bij de 56km voelde ik mij nog super, ondanks het snelle verloop. We hadden een zeer conservatief idee om op 6:20min/km weg te gaan zodat we over zouden hebben om zo rond 8:30min/km gemiddeld zouden eindigen, maar zoals je ziet op Strava gingen de km's veel sneller....
Maar helaas, zo na 60km begon het opgeblazen gevoel in de buik op te spelen; tot die tijd kan ik nog goed eten en drinken en heb ik gestructureerd m'n gels/eten/drinken ingenomen. Gelukkig kwam het nu niet tot echte buikkrampen, maar heb vanaf dat punt wel enkele keren gewoon gewandeld, dan schudde mijn buik tenminste niet zo.
Op CP5 op 74km heb ik nog wel een stuk traditionele (zeggen ze) abrikozenvlaai weg kunnen werken; blij dat dat er in ging, lekkere koolhydraten! Gelletjes lukten nog, drinken eigenlijk tot 102km ook wel. Vanaf CP6 op 86km liep Frank met ons mee op, hij was zijn loopmaatje kwijt door een blessure. Genoten van de verhalen van deze oudere ultra-ultratrailer, heel gaaf! Dus met z'n 3-en hebben we zo doorgebuffeld.
Bij CP7 op 101km een heerlijk ijsje gehad, dat ging er nog goed in ook nog en zeer blij verrast door mijn zus die daar stond, totaal niet verwacht. Dat gaf mij wel de boost extra om de laatste 11km nog vol te maken.... óf was het toch het kaarsje dat je in de kerk kon opsteken? Zie foto's.
Bij CP8 op 107km begonnen de eerste lopers al aan het bier en na een prachtige dag finishte ik samen met Bas en Frank na 112km. Jaaaaaaaa! Volbracht! Wat een machtig gevoel, net als die eerste marathon als dan je ogen volspringen met tranen van geluk... mrs Cyclo was er om binnen te halen, fantastisch. Het gevoel dat wij dit met z'n 4-en (er was een veel sneller koppel ultra's van ons voor ons gestart) gedaan hebben, dat is iets magisch..
Nog een keer? Nee, geen 100+ voor mij meer.... ondanks dat ik ontzettend genoten heb en trots ben, maar dit was voor mij écht de limiet. Terug naar kortere mooie trails.
Strava linkje als je mee wil spieken.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Vandaag was het dan zo ver, mijn eerste officiële halve marathon. Vanmorgen vroeg in de auto richting Visé (of in goed Nederlandsche, Wezet). Ik ging vandaag samen met de Mrs. Zij de 10K, ik de halve marathon. Startnummers hadden we eerder al opgehaald dus we konden zo door naar het bagageinleverpunt. Mooie van dit evenement is dat het in een grensgebied is, je hoort echt allerlei talen. Ik heb sowieso Frans, Nederlands, Duits, Engels en Spaans voorbij horen komen, echt super!
De opmaat naar het evenement was wat minder met een zware verkoudheid/keelontsteking, maar op zich voelde ik me vandaag echt prima. Afgaande op de reacties die ik op mijn vorige post kreeg besloten met de 2 uur pacers te starten en te zien waar het schip zou stranden.
Info vooraf:
Snelste 10KM: 55 minuten, gelopen tijdens de Venloop op 30 maart.
Snelste HM: 02:08:37, gelopen tijdens een trainingsronde op 1 december.
De start van de run was chaotisch, het evenement bestond uit een 7KM, 10KM, halve marathon en hele marathon. De hele was om 09:00 gestart, alle andere afstanden zouden tegelijk (11 uur) starten, vanaf dezelfde plek. En succes met de drukte en navigatie he!
Het bleek dan ook zeer lastig om de 2 uur pacer de eerste paar kilometer bij te houden, het was (voor mij) echt een kwestie van overleven en vooral zorgen dat ik dichtbij genoeg bleef om aan te haken wanneer het wat rustiger zou worden.
Na 3,5 kilometer gingen de 7KM renners hun eigen weg, vanaf 5,5 kilometer gingen ook de 10KM renners een andere route (om er later weer even bij te komen). Vanaf dit punt heerlijk kunnen lopen. Brede paden, lekker de Maas volgen en gewoon de kilometers voorbij laten gaan. Dit ging eigenlijk zo tot we bij kilometer 15 aankwamen. Ik begon wat last te krijgen van mijn knie, maar dat zette nog niet echt door. Conditioneel zag het er nog best prima uit. De drankposten om de 3 kilometer hielpen wat te betreft ook, overal was genoeg (zowel water als sportdrank).
Bij de drankpost op kilometer 18 ging het echter mis. Ik moest echt even stil staan om fatsoenlijk te drinken en ik merkte dat ik dat drinken ook echt wel nodig had. Dus vanaf dat punt zat ik niet meer lekker bij de 2 uur pacer, maar liep ik in een niemandsland op 300 meter achter de pacer. Doel was nu zorgen dat de pacer niet uit zo lopen en dan zou het toch nog goed moeten komen. Ik merkte wel dat mijn benen nu echt leeg begonnen te raken. Mijn hartslag begon ook te stijgen en om het feest compleet te maken had een of andere onverlaat een grapje uitgehaald.
Vanaf 18.8 kilometer ging de weg omhoog. En dat bleef doorgaan tot kilometer 20.7. 15 meter stijging in totaal. Nu denken jullie waarschijnlijk allemaal, waar heeft die gast het over, 15 meter stijging is niks.
WEL ALS JE AL ZO GOED ALS LEEG BENT.
Dit was echt een taai stuk. Na die laatste drankpost had ik nog wel goede hoop in een super tijd, maar het stuk omhoog voelde zo enorm traag. Gelukkig vol weten te houden naar boven toe en de laatste paar honderd meter mogen afdalen. Daarin toch nog alles er uit geperst.
Dan kom je over de finish en weet je dat je sowieso een dik PR hebt, maar ja, is die magische 2 uur grens dan ook aan diggelen?
Mijn nieuwe Strava PR van 01:59:15 zegt van wel
HOLY SHIT WAT GAAF!
Ik had de stille hoop ergens dit jaar misschien nog in de buurt van die 2 uur te komen. Mijn vorige PR van 02:08 gaf me hoop dat 02:05 ofzo er in zou zitten, maar dit is echt niet normaal. Ik was echt compleet leeg, heb blijkbaar echt minuten gewoon leeg voor me uit zitten staren en er zat na een uur pas weer een beetje leven in me, maar wat ben ik hier blij mee!
Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit hier nog steeds helemaal hyper te zijn, voor zover dat kan na de inspanning
De opmaat naar het evenement was wat minder met een zware verkoudheid/keelontsteking, maar op zich voelde ik me vandaag echt prima. Afgaande op de reacties die ik op mijn vorige post kreeg besloten met de 2 uur pacers te starten en te zien waar het schip zou stranden.
Info vooraf:
Snelste 10KM: 55 minuten, gelopen tijdens de Venloop op 30 maart.
Snelste HM: 02:08:37, gelopen tijdens een trainingsronde op 1 december.
De start van de run was chaotisch, het evenement bestond uit een 7KM, 10KM, halve marathon en hele marathon. De hele was om 09:00 gestart, alle andere afstanden zouden tegelijk (11 uur) starten, vanaf dezelfde plek. En succes met de drukte en navigatie he!
Het bleek dan ook zeer lastig om de 2 uur pacer de eerste paar kilometer bij te houden, het was (voor mij) echt een kwestie van overleven en vooral zorgen dat ik dichtbij genoeg bleef om aan te haken wanneer het wat rustiger zou worden.
Na 3,5 kilometer gingen de 7KM renners hun eigen weg, vanaf 5,5 kilometer gingen ook de 10KM renners een andere route (om er later weer even bij te komen). Vanaf dit punt heerlijk kunnen lopen. Brede paden, lekker de Maas volgen en gewoon de kilometers voorbij laten gaan. Dit ging eigenlijk zo tot we bij kilometer 15 aankwamen. Ik begon wat last te krijgen van mijn knie, maar dat zette nog niet echt door. Conditioneel zag het er nog best prima uit. De drankposten om de 3 kilometer hielpen wat te betreft ook, overal was genoeg (zowel water als sportdrank).
Bij de drankpost op kilometer 18 ging het echter mis. Ik moest echt even stil staan om fatsoenlijk te drinken en ik merkte dat ik dat drinken ook echt wel nodig had. Dus vanaf dat punt zat ik niet meer lekker bij de 2 uur pacer, maar liep ik in een niemandsland op 300 meter achter de pacer. Doel was nu zorgen dat de pacer niet uit zo lopen en dan zou het toch nog goed moeten komen. Ik merkte wel dat mijn benen nu echt leeg begonnen te raken. Mijn hartslag begon ook te stijgen en om het feest compleet te maken had een of andere onverlaat een grapje uitgehaald.
Vanaf 18.8 kilometer ging de weg omhoog. En dat bleef doorgaan tot kilometer 20.7. 15 meter stijging in totaal. Nu denken jullie waarschijnlijk allemaal, waar heeft die gast het over, 15 meter stijging is niks.
WEL ALS JE AL ZO GOED ALS LEEG BENT.
Dit was echt een taai stuk. Na die laatste drankpost had ik nog wel goede hoop in een super tijd, maar het stuk omhoog voelde zo enorm traag. Gelukkig vol weten te houden naar boven toe en de laatste paar honderd meter mogen afdalen. Daarin toch nog alles er uit geperst.
Dan kom je over de finish en weet je dat je sowieso een dik PR hebt, maar ja, is die magische 2 uur grens dan ook aan diggelen?
Mijn nieuwe Strava PR van 01:59:15 zegt van wel

HOLY SHIT WAT GAAF!
Ik had de stille hoop ergens dit jaar misschien nog in de buurt van die 2 uur te komen. Mijn vorige PR van 02:08 gaf me hoop dat 02:05 ofzo er in zou zitten, maar dit is echt niet normaal. Ik was echt compleet leeg, heb blijkbaar echt minuten gewoon leeg voor me uit zitten staren en er zat na een uur pas weer een beetje leven in me, maar wat ben ik hier blij mee!
Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit hier nog steeds helemaal hyper te zijn, voor zover dat kan na de inspanning
Dank je wel Kenneth. Interessant artikel. Ik begrijp dat het voor Garmin dus eigenlijk onmogelijk is op basis van je trainingen de omslagpunten (en hartslagzones) vast te stellen en dat je zelfs mèt (dure) tests per laboratorium nog een behoorlijke variatie hebt in resultaten.kenneth schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:11:
@HenRun, je stelt de goede vragen! Je zones hoeven inderdaad niet allemaal even groot te zijn, en ze kunnen op ogenschijnlijk willekeurige punten beginnen. Zie ook het artikel dat ik hier link: kenneth in "Hardlopen - deel 9"
:strip_exif()/f/image/JPjdZ6DX033qA877PDRtAGpK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik probeer het wat hartslag betreft meer op gevoel te blijven doen.
@m-vw gaf het antwoord alMiKeZZa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Dit ziet er uit al wat ik zoek!!! Waar vind ik dit? Is dit een Stryd App ín Garmin? Of is dit dé Stryd app op mijn telefoon? Want ik heb dit scherm nog niet ontdekt…
Ik kom hier via Garmin connect -> Garmin toestellen -> Forerunner -> Activiteiten, apps en meer -> Gegevensvelden -> Stryd zones data field -> instellingen.
Ik zou aannemen dat je bij het installatieproces hier ook geweest bent, maar het is jaren geleden dat ik dit heb doorlopen. Anyway, so now you know
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 05-05-2025 08:43 ]
Thanks voor de moeite. Ik ben nu echter blij en niet tegelijk. Blij omdat ik niet helemaal achterlijk blijk te zijn en niet omdat ik simpelweg heel veel opties mis… ik heb;m-vw schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Heb geen Stryd, maar vaak kan je de instellingen aanpassen op je horloge zelf nadat je het gegevensscherm geselecteerd hebt of in de Connect IO app.
Toch even Stryd zones gedownload:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CUADjVqER4I1n2aS9YSk5oCj.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat dan toch iets wat de Garmin FR245 veroorzaakt?
Zie mijn printscreen uit voorgaande post; jouw stappenplan brengt mij via een andere weg ook daar. Dus ik mis heel veel instellingsopties.Roozzz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:27:
[...]
@m-vw gaf het antwoord al![]()
Ik kom hier via Garmin connect -> Garmin toestellen -> Forerunner -> Activiteiten, apps en meer -> Widgets -> Stryd.
Ik zou aannemen dat je bij het installatieproces hier ook geweest bent, maar het is jaren geleden dat ik dit heb doorlopen. Anyway, so now you know
Is dit de Stryd zones | data field - widget of iets anders? (Wie verzint die namen?)MiKeZZa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:28:
[...]
Thanks voor de moeite. Ik ben nu echter blij en niet tegelijk. Blij omdat ik niet helemaal achterlijk blijk te zijn en niet omdat ik simpelweg heel veel opties mis… ik heb;
[Afbeelding]
Ik krijg namelijk precies wat m mw deelde met die.
Ik denk niet dat het horloge de beperking is. Want jouw 245 is recenter geïntroduceerd dan mijn 945.
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 05-05-2025 08:33 ]
In het Stryd Zones | Data Field gegevensveld. Het woord widget zie ik nergens terug…Roozzz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Is dit de Stryd zones | data field - widget of iets anders? (Wie verzint die namen?)
Ik krijg namelijk precies wat m mw deelde met die.
Ik denk niet dat het horloge de beperking is. Want jouw 245 is recenter geïntroduceerd dan mijn 945.
Ik heb zelf ook een FR245(M) en krijg alle opties die je in mijn screenshot zie, zelfs zonder dat ik een Stryd heb.MiKeZZa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:28:
[...]
Thanks voor de moeite. Ik ben nu echter blij en niet tegelijk. Blij omdat ik niet helemaal achterlijk blijk te zijn en niet omdat ik simpelweg heel veel opties mis… ik heb;
[Afbeelding]
In welke app kijk je? Ik vermoed dat je niet in de Connect IO app bezig bent.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Up to date? Ik heb v2.4.3 (feb 2025). Het doet me namelijk denken aan hoe het er jaren terug uitzag.MiKeZZa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:36:
[...]
In het Stryd Zones | Data Field gegevensveld. Het woord widget zie ik nergens terug…
Opent ie de instellingen in de iq store?
En heb je het gegevens veld nu op een van de schermen van je horloge staan?
Ergens klopt iets niet in de installatie... Misschien nogmaals opnieuw doorlopen vanaf scratch. Je weet nu waar je moet zijn voor de instellingen.
(Widget was een typo, pas ik ff aan in de mappenboom.)
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.