Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56
Eind december ben ik begonnen met hardlopen en naar aanleiding van dit topic ben ik de hardlopen met Evy app gaan gebruiken voor mijn eerste 5km.

Waarbij ik bij de eerste training blij was wanneer de 2 minuten hardlopen voorbij waren zodat ik weer een stuk kon wandelen, en dus een gemiddelde van 8.7 km/uur had, merkte ik dat het de laatste weken het wandelen minder noodzakelijk begon te worden en het ook makkelijker werd om een constant tempo te lopen.

Mijn tempo met alleen het hardlopen ligt rond de 10.5 km/uur, met soms uitschieters naar iets boven de 11. Gisteren was de "finale" om de 5km te lopen en ondanks dat ik deze al twee keer aan een stuk had gelopen bij de 30min en 32min sessies, wilde ik eens kijken of ik het tempo wat hoger kon leggen dan anders. Vlot ging ik van start met een gemiddelde snelheid van 11,3 km/uur, gedurende het lopen ging ik onbewust nog wat sneller lopen en liep ik op een gemiddelde van 11.7. Rond de 4.2 km merkte ik dat de pijp aardig leeg begon te raken maar heb ik hem toch door weten te trekken tot de 5km en "gefinisht" in een tijd van 25:32 een mooi persoonlijk record.

Nu heb ik twee vragen:
  • bij het lopen schuurt mijn boxershort soms tegen de binnenkant van mijn benen wat zorgt voor rode schuur vlekken. Hoe kun je dit voorkomen?
  • nu ik de eerste 5km schema heb afgerond wil ik doorgaan met een ander schema. Wat is wijsheid het onderhoud en snelheid verhogen op de 5km (mijn standaard looptempo is +/- 10.5) of opbouwen naar de 7.5km? Ik heb niet echt een doel om uiteindelijk iets te gaan lopen (althans nog niet), maar wil vlot een rondje kunnen lopen. Wat is jullie ervaring met wat het meest passend is na het 5km start schema?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7iHjJv2RIu4p2WexlxdaG3tw2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYQBgBKnmw7YEGObh4NM6WQC.png?f=fotoalbum_large

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:12
Gynnad schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:41:
Eind december ben ik begonnen met hardlopen en naar aanleiding van dit topic ben ik de hardlopen met Evy app gaan gebruiken voor mijn eerste 5km.

Waarbij ik bij de eerste training blij was wanneer de 2 minuten hardlopen voorbij waren zodat ik weer een stuk kon wandelen, en dus een gemiddelde van 8.7 km/uur had, merkte ik dat het de laatste weken het lopen minder noodzakelijk begon te worden en het ook makkelijker werd om een constant tempo te lopen.

Mijn tempo met alleen het hardlopen ligt rond de 10.5 km/uur, met soms uitschieters naar iets boven de 11. Gisteren was de "finale" om de 5km te lopen en ondanks dat ik deze al twee keer aan een stuk had gelopen bij de 30min en 32min sessies, wilde ik eens kijken of ik het tempo wat hoger kon leggen dan anders. Vlot ging ik van start met een gemiddelde snelheid van 11,3 km/uur, gedurende het lopen ging ik onbewust nog wat sneller lopen en liep ik op een gemiddelde van 11.7. Rond de 4.2 km merkte ik dat de pijp aardig leeg begon te raken maar heb ik hem toch door weten te trekken tot de 5km en "gefinisht" in een tijd van 25:32 een mooi persoonlijk record.

Nu heb ik twee vragen:
  • bij het lopen schuurt mijn boxershort soms tegen de binnenkant van mijn benen wat zorgt voor rode schuur vlekken. Hoe kun je dit voorkomen?
  • nu ik de eerste 5km schema heb afgerond wil ik doorgaan met een ander schema. Wat is wijsheid het onderhoud en snelheid verhogen op de 5km (mijn standaard looptempo is +/- 10.5) of opbouwen naar de 7.5km? Ik heb niet echt een doel om uiteindelijk iets te gaan lopen (althans nog niet), maar wil vlot een rondje kunnen lopen. Wat is jullie ervaring met wat het meest passend is na het 5km start schema?
[Afbeelding]
Hi!
1. Geen boxers aan doen ;)
2. Ik zou paar weken consolideren en dan wellicht programma van Evy naar 10km en dan niet specifiek voor bepaald tempo.
3. Tempo’s niet in km/h maar in min/km dan hebben we een beetje een idee van het tempo en hoeven we niet om te rekenen.

Drie was niet gevraagd maar zomaar een tip ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:13

Nu heb ik twee vragen:
[Afbeelding]
Goed bezig! Ik draag een sportslip, een hema ding. Ze zijn volkomen uit de mode vrees ik… ook wel eens Tom tailor gekocht, die zijn op de heupen nog wat hoger uitgesneden. Moet zeggen dat ik dan wel daarover tights draag, niet een los flodder broekje.
En mbt je volgende fase: doe een week of 2 je 5 km tot je het gevoel hebt dat het een plateau is wat ook na een flinke verkoudheid nog steeds haalbaar is, hooguit wat langzamer. Althans, zo werkt het bij mij. Is ook een mindset denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Jailhouse op 26-04-2025 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07 22:45
@Gynnad ik heb dat ook gehad, met die rode plekken. Op advies van een paar tweakers toen dit gekocht, nooit meer last van gehad.

Nike Performance-SHORT - Onderbroeken - black/white https://www.zalando.nl/ni...kwhite-n1242e2my-q11.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
gupfishy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:19:
Nou ik ben ook gestart eindelijk. Nu 2 keer hardlopen gedaan. 3,2 km in 28 minuten en 4 km in 36 minuten
Met mn 46 jaar en 100 kilo op 174 cm best tevreden start. wel.spierpijn haha..
Maar je moet ergens beginnen
Tip: sluit je aan bij een hardloop groep en volg de beginnerscursus. Van niks naar een half uur hardlopen. Dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, voorkomt blessures en je krijgt als het goed is ook nog iets van looptechniek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07 22:45
SVMartin schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:29:
[...]

Tip: sluit je aan bij een hardloop groep en volg de beginnerscursus. Van niks naar een half uur hardlopen. Dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, voorkomt blessures en je krijgt als het goed is ook nog iets van looptechniek mee.
Jup, en vergis je niet in het effect van de klappen van je stappen op je knieën. Er is sprake van overgewicht, dit is typisch iets waardoor iemand over een tijdje pijn krijgt en gedemotiveerd nooit meer gaat lopen, dat zou jammer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52

Waarbij ik bij de eerste training blij was wanneer de 2 minuten hardlopen voorbij waren zodat ik weer een stuk kon wandelen, en dus een gemiddelde van 8.7 km/uur had, merkte ik dat het de laatste weken het wandelen minder noodzakelijk begon te worden en het ook makkelijker werd om een constant tempo te lopen.

Nu heb ik twee vragen:
[Afbeelding]
Nette tijd hoor :)

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:44
In september 2024 begonnen met Evy voor de 5km, nu dus 7 maanden bezig. Wel al 40+ en afgelopen 10+ jaar helemaal niet gesport

Tempo records:
- 1km in 4:40
- 5km in 26.24 (dus 5:17 per km)
- 10km in 54:57 (dus 5.30 per km)

Maar, die tempo records vind ik eigenlijk niet zo interessant. Kan ze misschien wel tientallen seconden omlaag krijgen, misschien de 5km in 25 minuten... Maar dat vind ik niet zo boeiend eigenlijk, ik vind het vooral leuk dat ik steeds andere rondjes kan lopen omdat ik grotere afstanden kan lopen. Vandaag de 12km gedaan tegen gemiddeld 6:07. Hoop dat eind van het jaar naar 20km te kunnen brengen, dat zal dan iets van 2 uur en 5 minuten worden ofzo. Misschien iets minder dan 2 uur, geen idee nog dat zie ik vanzelf wel en vind ik minder relevant. Los dat ik 1x per week zo een interval training van een kilometer of tegen een kilometer met een tempo van 10km/u, dan een kilometer tegen 12km/u en dan weer 10km/u afwisselend gewoon leuk vind om te doen. Vergt toch weer heel wat anders van het lichaam.

Was vandaag een leuke sessie, maar voor mijn conditie zou ik eigenlijk meer in zone Z2 moeten lopen als ik de dingen zo lees, maar dat tempo loopt echt onwijs onprettig omdat het te langzaam aanvoelt. Is het erg als ik het tempo gewoon tussen 6 en 6.20 aanhoudt? Of kom ik dan amper vooruit? Was vandaag met mijn zoontje naast mij op de fiets gegaan, dus ondertussen lekker kunnen kletsen. Dat is toch wel erg fijn zo voor de band, al moet ik toegeven dat ik toch iets lekkerder loop zonder kind naast mij :-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re3IaW9-MbwaCDQ4dJba_MQVRE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PcqndQCvc1YLRynoww3ZjXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZ5w9-Yh5_F24SD_vaD_tN6YxxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mfXkz7MKPduhNlHdK5q1vIa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door President op 27-04-2025 11:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45
President schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:19:
In september 2024 begonnen met Evy voor de 5km, nu dus 7 maanden bezig. Wel al 40+ en afgelopen 10+ jaar helemaal niet gesport

Tempo records:

Maar, die tempo records vind ik eigenlijk niet zo interessant. Kan ze misschien wel tientallen seconden omlaag krijgen, misschien de 5km in 25 minuten... Maar dat vind ik niet zo boeiend eigenlijk, ik vind het vooral leuk dat ik steeds andere rondjes kan lopen omdat ik grotere afstanden kan lopen. Vandaag de 12km gedaan tegen gemiddeld 6:07. Hoop dat eind van het jaar naar 20km te kunnen brengen, dat zal dan iets van 2 uur en 5 minuten worden ofzo. Misschien iets minder dan 2 uur, geen idee nog dat zie ik vanzelf wel en vind ik minder relevant. Los dat ik 1x per week zo een interval training van een kilometer of tegen een kilometer met een tempo van 10km/u, dan een kilometer tegen 12km/u en dan weer 10km/u afwisselend gewoon leuk vind om te doen. Vergt toch weer heel wat anders van het lichaam.

Was vandaag een leuke sessie, maar voor mijn conditie zou ik eigenlijk meer in zone Z2 moeten lopen als ik de dingen zo lees, maar dat tempo loopt echt onwijs onprettig omdat het te langzaam aanvoelt. Is het erg als ik het tempo gewoon tussen 6 en 6.20 aanhoudt? Of kom ik dan amper vooruit?
Tja niemand gaat natuurlijk voor jou bepalen hoe hard/zacht je moet lopen, maar onlangs was hier een interessante discussie over het (bewust) langzamer lopen om juist sterker te worden.

Persoonlijk ben ik daar fan van en heb ook daadwerkelijk de positieve effecten ervaren. Vorig jaar bijv. tijdens het training voor mijn allereerste halve marathon ooit. Ik moest van mijn trainer/coach bewust op 7"00 blijven lopen tijdens mijn longruns in het weekend. Ookal voelde dat in het begin onwennig en wil je harder. Maar elke week kwam er een kilometer bij, opbouwend van volgens mij 8 km naar een oefenrondje 21km.

Dat tempo wen je snel genoeg aan, de afstanden worden groter en groter en juist dan merk je het effect van heel rustig en steady opbouwen. Inhoud kweken, tempo is van minder belang op zulke long runs. Bovendien pak je ook de winst met deze opbouw op je intervals. Je hebt meer inhoudt en kan dus dieper gaan op kortere runs.

Ik ben helemaal om en mijn longruns zullen nooit gaan om een sneller tempo voorlopig. Als je nog in de fase bent van opbouwen en simpelweg meters moet maken is opbouw, inhoud en afstand belangrijker dan wat sneller lopen. Vind ik dan he. Ik heb sinds een paar weken Trenara als "hardloop coach" en ik merk dat die het precies zo ziet en wil dat ik loop. Intervals wat sneller, long runs die niet gaan om tempo maar inhoud kweken.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 27-04-2025 11:59 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Juancho schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:58:
[...]
. Ik moest van mijn trainer/coach bewust op 7"00 blijven lopen tijdens mijn longruns in het weekend. Ookal voelde dat in het begin onwennig en wil je harder.
Ja dat is zeg maar dan een tempo waarin je niet loopt maar ook niet aan het hardlopen bent. Ik vind het best irritant, hoe veel tijd heeft het gekost voordat het wel prettig loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tempo records:

[Afbeelding]
Strava berekent je tempozones met een tijd die 5 min langzamer is dan je PR, dus je zones in Strava kloppen niet helemaal.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
President schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:09:
[...]

Ja dat is zeg maar dan een tempo waarin je niet loopt maar ook niet aan het hardlopen bent. Ik vind het best irritant, hoe veel tijd heeft het gekost voordat het wel prettig loopt?
Ik vind het heerlijk. Juist die longrun van ondertussen 16km en oplopend. Kwestie van gewenning. Maar ik merk wel dat ik er sterker van wordt, meer inhoud. Precies waarvoor dat tempo bij zulke longruns voor mij enorm geschikt zijn.

Ik was er vrij snel aan gewend, paar keer. Om te zien hoe ik er voor sta qua inhoud/snelheid plan ik af en toe in in het schema een 10km check. 10km verstand op nul en rammen.

De tempoloopjes heb ik ook, maar in mijn intervals. Komende week schotelt Tenara mij best een pittig programma voor van ook een interval run met blokken in mijn gewenste halve marathon tijd om mijn doel te halen. Dan ga ik dus van 6"55 van de longruns naar 5"30. Die balans vind ik heerlijk, ook gewoon om blessurevrij te zijn en te blijven.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 27-04-2025 13:36 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Poekie schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:34:
[...]

Strava berekent je tempozones met een tijd die 5 min langzamer is dan je PR, dus je zones in Strava kloppen niet helemaal.
Dat doet die toch automatisch instellen? Ik heb nooit wat ingesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

President schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:35:
[...]

Dat doet die toch automatisch instellen? Ik heb nooit wat ingesteld
Dat zou ik denken, maar er staat daar in je screenshot toch echt dat je zones zijn gebaseerd op een 10k tijd van 1:00:00. En je hebt al 303s van die tijd af gelopen, dus... Ik heb geen idee hoe Strava Premium werkt, ik zag alleen die inconsistentie. Ik gok dat je t ergens kunt instellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Was vandaag een leuke sessie, maar voor mijn conditie zou ik eigenlijk meer in zone Z2 moeten lopen als ik de dingen zo lees, maar dat tempo loopt echt onwijs onprettig omdat het te langzaam aanvoelt. Is het erg als ik het tempo gewoon tussen 6 en 6.20 aanhoudt? Of kom ik dan amper vooruit?
Het idee is dat je duurvermogen het meest vooruit gaat als je zoveel mogelijk loopt, en dat kan alleen als je zo rustig loopt dat er nog wel een prikkel is. Die ondergrens ligt best laag, ergens rond 60% HRmax als ik het me goed herinner. Dan werkt je hart wel op het maximale slagvolume maar nog lang niet op de maximale frequentie. Zo kun je snel genoeg herstellen om de volgende dag weer te kunnen trainen.

Loop je niet (bijna) elke dag maar iets van drie keer per week, dan maakt het allemaal een stuk minder uit. Dan is er in principe genoeg tijd voor herstel als je wat sneller loopt. Want de effecten van Z2 zijn er ook in Z3, alleen komt er extra vermoeidheid bij kijken.

Samenvattend: loop gemiddeld op een zodanig tempo (vaak rustig, soms snel) dat je consistent kunt trainen, week na week.

Wil je echt snel worden? Train dan zo veel en zo vaak als je lichaam, geest, partner, gezin, en werk toelaten. En dát kun je alleen volhouden als je overwegend in Z2 loopt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:08

L23

Tempo records:

Was vandaag een leuke sessie, maar voor mijn conditie zou ik eigenlijk meer in zone Z2 moeten lopen als ik de dingen zo lees, maar dat tempo loopt echt onwijs onprettig omdat het te langzaam aanvoelt. Is het erg als ik het tempo gewoon tussen 6 en 6.20 aanhoudt? Of kom ik dan amper vooruit? Was vandaag met mijn zoontje naast mij op de fiets gegaan, dus ondertussen lekker kunnen kletsen. Dat is toch wel erg fijn zo voor de band, al moet ik toegeven dat ik toch iets lekkerder loop zonder kind naast mij :-P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verder niet als kritiek bedoeld, want iedereen moet gewoon lopen zoals hij/zij fijn vind. Ik vind je in meerdere reacties in dit topic nogal gefocust op tempo terwijl je tegenstrijdig ook weer aangeeft het niet zo interessant te vinden.

Kijk ik naar mezelf dan heb ik het afgelopen jaar met het trainen naar de halve marathon ervaren dat ik met een iets rustiger tempo veel meer kilometers kan maken. Grotere afstanden, maar ook veel meer wekelijkse kilometers. Met dat grotere volume loop ik tijdens evenementen ook tempo records.

Verder ben ik zelf niet zo met zones bezig, maar ik begrijp dat dit op mijn horloge standaard ook niet accuraat ingesteld staat. Kijk wel naar de hartslag, maar loop ook gewoon op gevoel. Loop sinds de Halve Marathon van Haren in maart 4 keer in de week en de afgelopen weken rond de 42 kilometer per week gelopen. En sinds die tijd ook vrij actief met mee doen met Strava Run Clubs wat ik een hele leuke afwisseling vind. Tempo's variëren enorm. Met het loopgroepje is het meestal 5:30 a 5:45 min per km. Gisteren liep ik op Koningsdag achter een DJ op een kar aan in een tempo van 7 min per km en vandaag een duurloop van 18 km gelopen rond de 6 min per km.
Een tempo van 5:30 gaat me in principe goed af, maar zou ik niet meerdere keren per week volhouden. Afwisselen met rustige tempo loopjes richting de 7 min per km is voor mij net zo belangrijk. Zo bouw ik vrij makkelijk langere afstanden en de wekelijkse kilometers op die mij niet gelukt waren als ik voornamelijk met snelle tempo's bezig ben. Het hogere volume kunnen lopen brengt mij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Poekie schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:36:
[...]

Dat zou ik denken, maar er staat daar in je screenshot toch echt dat je zones zijn gebaseerd op een 10k tijd van 1:00:00. En je hebt al 303s van die tijd af gelopen, dus... Ik heb geen idee hoe Strava Premium werkt, ik zag alleen die inconsistentie. Ik gok dat je t ergens kunt instellen?
Dit staat in connect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SimH57bwy6qYybfMm9IsVIfH-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89G96FNxqef7VILQiMuWITdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK1yp_YGisQyQCSGcHez7i_N8gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0Fc9nClUZImK38bhLpE53Qx.jpg?f=fotoalbum_large
kenneth schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:57:
[...]

Het idee is dat je duurvermogen het meest vooruit gaat als je zoveel mogelijk loopt, en dat kan alleen als je zo rustig loopt dat er nog wel een prikkel is. Die ondergrens ligt best laag, ergens rond 60% HRmax als ik het me goed herinner. Dan werkt je hart wel op het maximale slagvolume maar nog lang niet op de maximale frequentie. Zo kun je snel genoeg herstellen om de volgende dag weer te kunnen trainen.

Loop je niet (bijna) elke dag maar iets van drie keer per week, dan maakt het allemaal een stuk minder uit. Dan is er in principe genoeg tijd voor herstel als je wat sneller loopt. Want de effecten van Z2 zijn er ook in Z3, alleen komt er extra vermoeidheid bij kijken.

Samenvattend: loop gemiddeld op een zodanig tempo (vaak rustig, soms snel) dat je consistent kunt trainen, week na week.

Wil je echt snel worden? Train dan zo veel en zo vaak als je lichaam, geest, partner, gezin, en werk toelaten. En dát kun je alleen volhouden als je overwegend in Z2 loopt.
Dat sneller worden wil ik niet, dat komt vanzelf wel stapje voor stapje als mijn conditie verbetert. Ik wil eerst de conditie gaan hebben om 20 kilometer achter elkaar op een prettig tempo te lopen:-)
L23 schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:14:
[...]

Verder niet als kritiek bedoeld, want iedereen moet gewoon lopen zoals hij/zij fijn vind. Ik vind je in meerdere reacties in dit topic nogal gefocust op tempo terwijl je tegenstrijdig ook weer aangeeft het niet zo interessant te vinden.

Kijk ik naar mezelf dan heb ik het afgelopen jaar met het trainen naar de halve marathon ervaren dat ik met een iets rustiger tempo veel meer kilometers kan maken. Grotere afstanden, maar ook veel meer wekelijkse kilometers. Met dat grotere volume loop ik tijdens evenementen ook tempo records.

Verder ben ik zelf niet zo met zones bezig, maar ik begrijp dat dit op mijn horloge standaard ook niet accuraat ingesteld staat. Kijk wel naar de hartslag, maar loop ook gewoon op gevoel. Loop sinds de Halve Marathon van Haren in maart 4 keer in de week en de afgelopen weken rond de 42 kilometer per week gelopen. En sinds die tijd ook vrij actief met mee doen met Strava Run Clubs wat ik een hele leuke afwisseling vind. Tempo's variëren enorm. Met het loopgroepje is het meestal 5:30 a 5:45 min per km. Gisteren liep ik op Koningsdag achter een DJ op een kar aan in een tempo van 7 min per km en vandaag een duurloop van 18 km gelopen rond de 6 min per km.
Een tempo van 5:30 gaat me in principe goed af, maar zou ik niet meerdere keren per week volhouden. Afwisselen met rustige tempo loopjes richting de 7 min per km is voor mij net zo belangrijk. Zo bouw ik vrij makkelijk langere afstanden en de wekelijkse kilometers op die mij niet gelukt waren als ik voornamelijk met snelle tempo's bezig ben. Het hogere volume kunnen lopen brengt mij meer.
Begrijpelijk, maar het gaat mij niet om het verhogen van mijn tempo. Ik benoem het wel, omdat ik wel een prettig gevoel krijg van hardlopen en niet van wandelen. Een uur wandelen geeft totaal geen voldaan gevoel, een uur hardlopen wel. Maar een uur tegen een snelheid van 12 km/u is dan weer totaal niet prettig (los dat ik het niet volhoud), die keer dat ik 10km in 55 minuten deed was wel een loop gefocust op snelheid en niet op plezier...

Dus zal ik straks wel die 20km dus willen lopen. Of ik daar nou 2 uur rond over doe of 2 uur en 20 minuten dat maakt mij niet uit. Maar ik zal wel af en toe op snelheid moeten trainen, omdat dat volgens mij ook de basisconditie verhoogt.. maar daarvoor moet ik volgens mij ook rustige loopjes houden en dat was voor mijn gevoel vandaag maar volgens Strava moet ik langzamer om mijn conditie te verhogen i.v.m. z2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

@President Jij benoemt tempo's die ik zelf gewoon als hardlopen beschouw joggen of wandelen :P Dat is prima, maar daar reageer ik dan wel op. In ieder geval tof om uit te kijken naar die 20 km, ik zou verder niet nu al schattingen maken over de tijd.

Ik vind zelf de verschillende tempo's die ik benoemde allemaal even prettig, wel merk ik dat het even omschakelen kan zijn van de ene loop naar de andere loop. Ik wil niet alle trainingen te snel lopen om overbelasting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Tempo records:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! Als je met je zoontje nog een heel gesprek aan kom knopen loop je volgend mij een prima tempo en niet te hard voor je duurloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

President schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:05:
[...]

Dit staat in connect:
<Knip>
volgens Strava moet ik langzamer om mijn conditie te verhogen i.v.m. z2
Je zones in Garmin Connect worden gebruikt door je Garmin horloge.
Die in Strava worden gebruikt door Strava Premium (waar je voor betaald hebt!).
Die twee zijn niet per se hetzelfde. Dat moet je met de hand doen bij Strava denk ik. Je doet wel je conclusies op gegevens uit Strava - Garmin Connect heeft daar niks mee te maken. Je zult op zoek moeten naar waar Strava zijn zones op baseert.

In other news, ik heb vandaag lekker op mijn Garmin voorgestelde HR doel gelopen, ivm het warmere weer leek me dat verstandiger dan per se een bepaald tempo lopen. Nog 7 weken tot de 4 mijl in Zwolle en ik denk dat ik daar wel een leuke tijd kan neerzetten, als t niet opeens idioot warm (≥30°C) wordt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat sneller worden wil ik niet, dat komt vanzelf wel stapje voor stapje als mijn conditie verbetert. Ik wil eerst de conditie gaan hebben om 20 kilometer achter elkaar op een prettig tempo te lopen:-)
Dan hoef je je echt niet strikt aan de zones te houden (los van de problemen met automatisch uitgerekende zones: kenneth in "Hardlopen - deel 9")

Blijf gewoon doorgaan zoals je nu doet en blijf bij de geringste twijfel aan de rustigere kant van de tempo's die je prettig vindt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 15:47
[...]

Dit staat in connect:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Begrijpelijk, maar het gaat mij niet om het verhogen van mijn tempo. Ik benoem het wel, omdat ik wel een prettig gevoel krijg van hardlopen en niet van wandelen. Een uur wandelen geeft totaal geen voldaan gevoel, een uur hardlopen wel. Maar een uur tegen een snelheid van 12 km/u is dan weer totaal niet prettig (los dat ik het niet volhoud), die keer dat ik 10km in 55 minuten deed was wel een loop gefocust op snelheid en niet op plezier...

Dus zal ik straks wel die 20km dus willen lopen. Of ik daar nou 2 uur rond over doe of 2 uur en 20 minuten dat maakt mij niet uit. Maar ik zal wel af en toe op snelheid moeten trainen, omdat dat volgens mij ook de basisconditie verhoogt.. maar daarvoor moet ik volgens mij ook rustige loopjes houden en dat was voor mijn gevoel vandaag maar volgens Strava moet ik langzamer om mijn conditie te verhogen i.v.m. z2
Zou je aanraden lactaat drempel te hanteren voor je zones ipv max hr. De moeite waard om daar even in te duiken want meestal gebruikt men zone 2 van lthr ipv max hr als men t over zone 2 training heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
vinom schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:50:
[...]

Ik ben ooit begonnen op de 12, inderdaad een heerlijke schoen. Toen de 14 gehad, maar dat voelde beduidend minder. Nu de 16 al een jaar, die ik inmiddels al een half jaar als loopschoen gebruik omdat de demping als hardloop schoen te weinig is geworden, maar hij loopt heerlijk. Maarja, dat is persoonlijk :)

Als de 17 uitkomt hoop ik nog goedkoop een 16 op de kop te tikken.
Ik sluit me daar inmiddels volledig bij aan, eergisteren toch maar even naar de winkel gegaan om een Brooks Ghost 16 te passen. Ik liep ermee weg of ik nooit anders gedaan had dus de knoop was snel doorgehakt. Ze daar dus maar besteld voor EUR 150. Maar omdat ik serieus wil gaan trainen voor de marathon toch maar online een tweede paar gekocht om de financiële pijn een beetje te spreiden 8)

Sterker nog: gisteren weer een rondje gerend op mijn Brooks Ghost 12 en het was net of ik twee bakstenen aan mijn voeten had hangen, zo voelde het ineens. Dus ik kan niet wachten tot morgenmiddag mijn tweede paar wordt geleverd :9~

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:37
Nou, vandaag stond dus de uh14 op het programma... Een 51km tocht langs de 14 hoogste toppen van de Utrechtse Heuvelrug van rhenen naar maarn.

Eerder via connect een route opgezocht en deze met de input van @Roozzz her en der aangepast.

Helaas ben ik niet de verstandigste en heb ik gisteren met Koningsdag toch een aantal oranjebitters genomen (traditie he) en dat gecombineerd met een matige nachtrust dus de ideale voorbereiding.

Toch enigszins goedgemutst op pad, niet TE laat aangezien het wel warm zou worden (maar ook niet TE vroeg want zie hierboven).

Eerste stuk ging vooral nog door Rhenen en straten en was al te merken dat de hartslag aan de hog3 kant was voor het tempo, of het tempo te laag voor de hartslag, ach... Nog maar zo'n 50km.

Het blijft een mooi gebied en wat kan dat vals plat toch geniepig zijn. Helaas bleken een aantal paden niet (meer) te bestaan, of nog amper, een kapmes had niet misstaan soms. Ook waren er stukken verboden/afgesloten ovm rustend wild en broedseizoen... Oftewel, een hoop puzzelen om te kijken welke paden dan te nemen. Op gevoel is geen goede optie bij mij, 50km was al meer dan genoeg dus had geen intentie er per ongeluk een 80km van te maken.

Gelukkig waren er waterpunten onderweg want de 1.6 liter was toch te krap. Had deze keer ook boterhammen met pindakaas meegenomen (vorige 48k werd ik echt beroerd door ik d3nk ook teveel zoete gels en bars).

Boterhamzakje was alleen open gegaan dus de boterham had lekker door mn rukzak gestuiterd. Ach ja, zesmaakten nog steeds prima en lijken goed te zijn gevallen.

Toch was het een zware bevalling, af toe aan gedacht om een ander, eerder, station op te zoeken. Meer gewandeld dan ik normaal zou doen (maar tegelijk is dat het idee met een ultra ook natuurlijk), maar het gelukkig toch af kunnen ronden met net iets boven de 50km in totaal en daar ben ik hel3maal haply mee.

In Maarn nog even een flesje cola en isotone sportdrank gekocht en dat ging er goed in. Duurde wel even voor ik behoefte had te eten maar dat is ondertussen ook gebeurd.

Al met al een kleine 4u30 gelopen (en 20 minuten extra gepuzzeld qua route, vaak ook even horloge gepauzeerd) en weer een 76km deze week.

Vanaf nu wat afbouwen/taperen en dat vind ik helemaal geen ramp ;)

En tja, niet gelogd is niet gelopen enzo...

https://www.strava.com/activities/14301262781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@m0ridin Rhenen zei me niet zoveel, maar ik zit net op je Strava te kijken en ik zie dat al je hardlooproutes in de buurt zijn van Werkhoven. Komende week een aantal dagen op de hond passen. Als ik daar ben loop ik altijd het rondje van Werkhoven Loopt. Misschien eens wat verder verkennen, mooie omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
m0ridin schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:57:
Nou, vandaag stond dus de uh14 op het programma... Een 51km tocht langs de 14 hoogste toppen van de Utrechtse Heuvelrug van rhenen naar maarn.

Eerder via connect een route opgezocht en deze met de input van @Roozzz her en der aangepast.

Helaas ben ik niet de verstandigste en heb ik gisteren met Koningsdag toch een aantal oranjebitters genomen (traditie he) en dat gecombineerd met een matige nachtrust dus de ideale voorbereiding.

Toch enigszins goedgemutst op pad, niet TE laat aangezien het wel warm zou worden (maar ook niet TE vroeg want zie hierboven).

Eerste stuk ging vooral nog door Rhenen en straten en was al te merken dat de hartslag aan de hog3 kant was voor het tempo, of het tempo te laag voor de hartslag, ach... Nog maar zo'n 50km.

Het blijft een mooi gebied en wat kan dat vals plat toch geniepig zijn. Helaas bleken een aantal paden niet (meer) te bestaan, of nog amper, een kapmes had niet misstaan soms. Ook waren er stukken verboden/afgesloten ovm rustend wild en broedseizoen... Oftewel, een hoop puzzelen om te kijken welke paden dan te nemen. Op gevoel is geen goede optie bij mij, 50km was al meer dan genoeg dus had geen intentie er per ongeluk een 80km van te maken.

Gelukkig waren er waterpunten onderweg want de 1.6 liter was toch te krap. Had deze keer ook boterhammen met pindakaas meegenomen (vorige 48k werd ik echt beroerd door ik d3nk ook teveel zoete gels en bars).

Boterhamzakje was alleen open gegaan dus de boterham had lekker door mn rukzak gestuiterd. Ach ja, zesmaakten nog steeds prima en lijken goed te zijn gevallen.

Toch was het een zware bevalling, af toe aan gedacht om een ander, eerder, station op te zoeken. Meer gewandeld dan ik normaal zou doen (maar tegelijk is dat het idee met een ultra ook natuurlijk), maar het gelukkig toch af kunnen ronden met net iets boven de 50km in totaal en daar ben ik hel3maal haply mee.

In Maarn nog even een flesje cola en isotone sportdrank gekocht en dat ging er goed in. Duurde wel even voor ik behoefte had te eten maar dat is ondertussen ook gebeurd.

Al met al een kleine 4u30 gelopen (en 20 minuten extra gepuzzeld qua route, vaak ook even horloge gepauzeerd) en weer een 76km deze week.

Vanaf nu wat afbouwen/taperen en dat vind ik helemaal geen ramp ;)

En tja, niet gelogd is niet gelopen enzo...

Knap gedaan hoor! Effe een ultra wegtikken met je brakke harses. Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Hier is de knie ook weer een beetje hersteld. Bewust 2 weken te lang gewacht met weer gaan lopen. Nu op vakantie in Italië de draad weer opgepakt en in z2 toch 35 km in een week gemaakt.
Afgelopen weken alleen krachttraining en spinning gedaan. En deze week dan afwisselend kracht en lopen.

Het vizier kan zo langzamerhand weer terug richting de Amsterdam marathon..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:47
Intussen zijn we 4 weken verder na de marathon van Gent en voor de eerste keer heb ik het gevoel volledig gerecupereerd te zijn.
Wat snel herbegonnen met hardlopen nadien (ipv een volledig week rust te nemen) was niet ideaal. En de week na de marathon een bloeddonatie doen was ook niet bevorderlijk voor de recuperatie.
Wel een mooi volume gelopen (zowel vorige week als deze week 60km) maar zowat alles aan "jog"-tempo.

Maar vandaag 11 km met 3 x1 km aan marathontempo (resp. 4:35-4:15-4:15min/km) en dan op het eind nog 2 keer 500m aan 3:35, dat voelde verrassend vlot.

Dinsdag maar weer eens 10km rustig joggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@L23 Ik doe regelmatig de Rhenen - Driebergen-Zeist NS trail dus kom (of eindig) er sindsdien regelmatig ;) Is ook mijn favoriete ns-trail (in omgeving utrecht, verder heb ik er nog niet gedaan) dus zeker het aanraden waard. Woon zelf op de rand van Utrecht dus mijn rondjes zijn meestal richting zeist en bunnik, en werkhoven kom ik ook nog best doorheen af en toe ja :)

@Stefangrp Nou ja, echt handig en verstandig was het natuurlijk niet... Maar het was ook weer niet zo dat ik enorm brak was. Gewoon genoeg om niet al te best te slapen en het te merken aan benen en hartslag, maar ook geen kater ofzo. Nou ja, volgende keer maar niet meer doen (al heb ik dat vaker gezegd). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:55
m0ridin schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:57:

....
Leuk, die gpx-heb ik maar eens gedownload. Ik heb het voornemen een paar keer een stukje trein te pakken en dan terug te trailen, de Utrechtse Heuvelrug lijkt daar erg geschikt voor. Want dat soort mooie tochten kunnen maken is voor mij het hoofddoel van het rennen, PR's en dergelijke zijn bijvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Highland schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:07:
[...]

Leuk, die gpx-heb ik maar eens gedownload. Ik heb het voornemen een paar keer een stukje trein te pakken en dan terug te trailen, de Utrechtse Heuvelrug lijkt daar erg geschikt voor. Want dat soort mooie tochten kunnen maken is voor mij het hoofddoel van het rennen, PR's en dergelijke zijn bijvangst.
Leuk, maar volg hem niet blind! Zal anders even kijken of ik me nog kan herinneren en terughalen waar het niet klopte of waar het mis ging (heb ergens echt door de bosjes moeten ploeteren op een stuk wat achteraf eigenlijk ook verboden toegang was... gemist omdat ik op mijn horloge zat te kijken hoe te lopen).

Zo te zien tussen km 28 en 31... En ik zie nu dat dat precies is wat @Roozzz benoemde mbt km 28 en 30 :+

Maar hij schatte mijn richtingsgevoel en gevoel voor logica ("wijst zich vanzelf wel") een beetje te positief in ;)

Mtb paden grotendeels kunnen ontwijken, 1 stuk er wel overheen gegaan maar daar ging ik gewoon steeds even aan de kant (ze kwamen me tegemoet dus was goed in te schatten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
m0ridin schreef op maandag 28 april 2025 @ 06:38:
[...]

Leuk, maar volg hem niet blind! Zal anders even kijken of ik me nog kan herinneren en terughalen waar het niet klopte of waar het mis ging (heb ergens echt door de bosjes moeten ploeteren op een stuk wat achteraf eigenlijk ook verboden toegang was... gemist omdat ik op mijn horloge zat te kijken hoe te lopen).

Zo te zien tussen km 28 en 31... En ik zie nu dat dat precies is wat @Roozzz benoemde mbt km 28 en 30 :+

Maar hij schatte mijn richtingsgevoel en gevoel voor logica ("wijst zich vanzelf wel") een beetje te positief in ;)

Mtb paden grotendeels kunnen ontwijken, 1 stuk er wel overheen gegaan maar daar ging ik gewoon steeds even aan de kant (ze kwamen me tegemoet dus was goed in te schatten).
Als je het weet is het eenvoudig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAgPaKWrsTiChnb7v23q6MYt-cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2fCw6hfZhWm0mnT5MrjtyBqQ.png?f=fotoalbum_large
- Bij Landgoed de Hoge Ginkel (km ~28) zijn diverse paden dichtgemaakt. Dit Wijst zichzelf wel. In geval van nood rechtdoor tot toegangshek van landhuis, daar links en dan kom je vanzelf weer op de route nabij de Hazenberg.
Ik bedenk met wel waarom het mogelijk niet direct logisch is. Het eerste stukje van dit pad loopt richting een paardenbak. Daarna wordt het pas duidelijker doorgaand...

Maar mooi stukje gehobbeld! Met een straf tempo voor de afstand, het zoekwerk en de fysieke staat _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Roozzz Ah! Dat was achteraf idd makkelijk haha... Nou ja, maar zo te zien had ik dan weer precies niet de 50km volgemaakt waarschijnlijk dus geluk bij een ongeluk dat ik daar heb zitten klooien ;)

Volgens mij was het begin van het pad daar (waar ik eerst richting bergweg liep maar weer terugging om daarna dat gekronkel te doen) ook nog prima begaanbaar alleen werd het steeds matiger tot geen pad meer.

Nou ja, eind goed al goed... Blijft een mooi gebied om te lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:16:
@Roozzz Ah! Dat was achteraf idd makkelijk haha... Nou ja, maar zo te zien had ik dan weer precies niet de 50km volgemaakt waarschijnlijk dus geluk bij een ongeluk dat ik daar heb zitten klooien ;)

Volgens mij was het begin van het pad daar (waar ik eerst richting bergweg liep maar weer terugging om daarna dat gekronkel te doen) ook nog prima begaanbaar alleen werd het steeds matiger tot geen pad meer.

Nou ja, eind goed al goed... Blijft een mooi gebied om te lopen!
Ja klopt. Dat was ooit een supertoffe doorlopende singletrack, maar in verband met rustgebied voor wild dichtgemaakt / dicht laten groeien. En begrijpelijk wat mij betreft: ongeacht tijdstip van de dag kwam je daar vrijwel altijd wel wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ja klopt. Dat was ooit een supertoffe doorlopende singletrack, maar in verband met rustgebied voor wild dichtgemaakt / dicht laten groeien. En begrijpelijk wat mij betreft: ongeacht tijdstip van de dag kwam je daar vrijwel altijd wel wat tegen.
Absoluut, vind ik ook hoor.... En dat is dan een beetje het risico met een route downloaden, geen idee hoe oud die was/is en hoe het precies getekend is. En dan zonder echt kennis van de omgeving (en al een afstand die op t randje zit ook weinig ruimte voor 'ontdekken') maakt dat het wel tricky.

*Edit*

Mensen hier trouwens nog favoriete hartige/zoute snacks voor tijdens trails?

Tot nu toe altijd gels en bars gedaan maar te zoet als het te lang duurt, gisteren dus voor het eerst boterhammen met pindakaas mee wat an sich prima was (maar niet tijdens het rennen, wel echt even voor stil staan).

Denk zelf aan zoute chips, tucs, nootjes (gezouten pindas, cashew), lees ook over pindakaas-pretzels/sticks.

Verder nog handige ideeen?

[ Voor 25% gewijzigd door m0ridin op 28-04-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 17:12
Tucjes inderdaad, ga ik proberen zaterdag. En in een dropbag op 56km heb ik bouillon in een thermofles.

Gezouten noten durf ik niet, gaan mn darmen veel te hard van werken, dan vrees ik krampen te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door cyclofosfamide op 28-04-2025 14:04 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:18

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:
[...]

Absoluut, vind ik ook hoor.... En dat is dan een beetje het risico met een route downloaden, geen idee hoe oud die was/is en hoe het precies getekend is. En dan zonder echt kennis van de omgeving (en al een afstand die op t randje zit ook weinig ruimte voor 'ontdekken') maakt dat het wel tricky.

*Edit*

Mensen hier trouwens nog favoriete hartige/zoute snacks voor tijdens trails?

Tot nu toe altijd gels en bars gedaan maar te zoet als het te lang duurt, gisteren dus voor het eerst boterhammen met pindakaas mee wat an sich prima was (maar niet tijdens het rennen, wel echt even voor stil staan).

Denk zelf aan zoute chips, tucs, nootjes (gezouten pindas, cashew), lees ook over pindakaas-pretzels/sticks.

Verder nog handige ideeen?
rennie (of meenemen :P ), dat wil nog wel eens helpen tegen een maag die klaar is met zoetigheid. Pepermunt is ook prettig en het drukt misselijkheid ook wat (of als het de misselijkheid niet drukt, dan smaakt alles wat omhoog komt tenminste nog een beetje fris :+ )

Ik heb normaal met lange tochten aangelengde cola mee (half cola/half water), een ziplock met zoetigheid als winegums ed. en hartigere zaken zoals peperkoek, boterhammen, stuk pizza, ...

Als je niet voor hyperefficient gaat, is het naar mijn mening altijd handig als je wat te kiezen hebt, ik merk zelf dat ik met ultra's na verlopo van tijd heel specifieke smaken/trek krijg en dan is wat keuze wel zo fijn.

@cyclofosfamide tot zaterdag! :w

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 17:12
Oh gaaf @polthemol ! Ook de 1x112km? Stuk vlaai zit er dan in ieder geval al bij :P

[ Voor 38% gewijzigd door cyclofosfamide op 28-04-2025 16:08 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
cyclofosfamide schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:01:
Oh gaaf @polthemol ! Ook de 1x112km? Stuk vlaai zit er dan in ieder geval al bij :P
absoluut: de enige ellende die mooier is dan 56 is 2 maal 56km in 1 keer :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:25
Na de halve marathon ruim drie weken geleden heb ik een dikke week niet gelopen, een stevige verkoudheid gehad en rustige duurlopen met oplopende afstanden. Vandaag weer eens een tempoloop gedaan. Zes km op halve-marathontempo. Dit ging oké, gemiddeld 4:52. Het blijft apart met mijn hartslag. Tijdens de warming-up al wat hoog, daarna stijgend tijdens het hogere tempo, maar na een aantal km ineens lager. En gedurende de cooling down daalde het juist niet verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7dorNNpkLBdLrVD-wDoPNj5qK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B9kbhEf5oCtMve2JB2tDwSc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@polthemol Thanks! Handige tips :) Pizzapunt wilde ik ook eens proberen, pepermunt, rennie en aangelengde cola zijn ook wel hendie... Doe nu vaak van die poeder en electrolyte in 1 bidon en gewoon water in de ander.

@HenRun Lijkt me gewoon foutieve meting... Die sprong omhoog op 48 minuten slaat nergens op. Alsof hij daar gewoon weer het signaal te pakken kreeg.

[ Voor 32% gewijzigd door m0ridin op 28-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
m0ridin schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:56:

@HenRun Lijkt me gewoon foutieve meting... Die sprong omhoog op 48 minuten slaat nergens op. Alsof hij daar gewoon weer het signaal te pakken kreeg.
Ik weet het niet. Het is via polsmeting. Ik weet, minder betrouwbaar, maar het valt niet weg ofzo. En het tempo lopen ging wel makkelijker verder in het tempodeel waar de hartslag lager aangaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
HenRun schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:07:
[...]

Ik weet het niet. Het is via polsmeting. Ik weet, minder betrouwbaar, maar het valt niet weg ofzo. En het tempo lopen ging wel makkelijker verder in het tempodeel waar de hartslag lager aangaf.
Dat heet cadance lock ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
HenRun schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:07:
[...]

Kan inderdaad cadence lock zijn zoals @Shinji al zegt... Maar kan van alles zijn, dat ding probeert gewoon 'lichtveranderingen' te meten (of hoe je het ook noemt). Hij probeert er gewoon het beste van te maken, als hij enkele hartslagen mist omdat hij de verandering niet goed ziet zal het niet wegvallen maar dus gewoon een lagere hartslag weergeven.

Dit kan doordat de veranderingen minder duidleijk zijn omdat je horloge meer schudt door stevigere armbewegingen bij hoger tempo, door zweet, door aanspannen onderarmen, door 'stevigere passen' ivm hoger tempo... Who knows.

En dan kan het ook nog eens per persoon enrom verschillen, het blijft gewoon lastig met die pols OHR en als je echt betrouwbare hartslagmeting wil moet je toch aan een band (of een grotere holrogeband kopen zat je het horloge hoger op je onderarm kan doen).

En mijn band is de Verity Sense, ook OHR maar rond de bovenarm en gok intenser lichtsignaal, daar heb ik echt geen enkel probleem mee (los van dat aanpassen van hartslag voor hele korte intervallen gewoon net te lang duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
Ah, dank. Even geGoogled. De cadans lijkt constant terwijl de hartslag schuine lijnen maakt. Ook is de cadans een stuk hoger dan de hartslag volgens mij. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuWZwLUQipRU2I7cfvv9MXgHuww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5TZOijNsALqQQmYh9Yxpn7L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zit met een vraag en door gebrek aan ervaring ga ik hem hier stellen (met het risico 10 reacties, 11 meningen).

Ik ben half December weer gestart met hardlopen na een pauze van enkele jaren. Dit bevalt heel erg goed. In 12 weken getraind voor een 5KM en op 15 Maart een 5(.1) km gelopen in een tijd van 29:57. Net onder mijn doel van 6:00/km.

Dit heb ik gedaan met het trainingsschema 5KM voor beginners van all4runnning. Dit ging prima, was qua opbouw mooi zonder het gevoel te hebben dat het super hard zou gaan en ik me aan het over trainen ben.

Hierna verder gegaan met het all4running schema voor 10KM, dit leek me een prima opvolging voor het 5KM schema. 4 weken na 15 maart (13 April) weer een 5(.1)KM wedstrijd gelopen, dit keer uitgelopen in 28:48, 5:46 min/km. Voor mijn gevoel een flinke verbetering. Ik was er in ieder geval blij mee!

Mijn hartslag in beide gevallen zat wel hoog, hoger dan gewenst op 185-190 bpm gemiddeld.

Ik heb alleen het gevoel dat het schema van all4running niet helemaal past of de progressie te langzaam gaat. Voor mijn gevoel kan ik op het einde van het trainingsschema voor 10km wel 10km lopen, alleen zit mijn hartslag nog steeds erg hoog (180-190 bpm).

Het hardloopschema van all4running is heel erg veel zone 1/2 wat neerkomt op 8:34 min/km voor zone 1 en 7:09 voor zone 2 trainingen. Zone 2 gaat wel en kan ik ook lang volhouden, zone 1 is alleen zo graag en voelt als 0 progressie.

Om te kijken of het ook anders kan ben ik vrijdag gestart met een trainingsschema van Garmin (Coach Jeff). Hier heb ik de benchmark run gedaan (5KM snel rennen) in 5:06 min/km.

Nu krijg ik van de coach Jeff voornamelijk interval trainingen voorgeschoteld, de komende trainingen:
speed repeats (cadence oefeningen en dan 4x 800m @ 5:20 m/km 3min rust) --> vandaag gedaan, pittig
goel pace repeats (cadence oefeningen, 1,6km vlot tempo, 4x 800m @ 5:30m/km 3 min rust)
Hill repeats (cadence oefening, 5x 15sec uphill 15sec downhill)
speed repeats (cadence oefening en dan 6x 800m @ 5:10 m/km 3 min rust)

Ik heb wel zit in de afwisselingen maar ik heb vandaag de eerste speed-repeat gedaan (4x 800m @ 5:10 m/km) en hier was ik behoorlijk kapot van.

Ik ben bang dat het plan van coach Jeff wat ambitieus is, meer kans op blessures gaat geven. Ook heb ik wat onderzoek gedaan naar dit trainingsplan en de longruns gaan richting de 20km wat me erg veel lijkt voor een 10km plan...

Ik ben benieuwd naar jullie mening, Jeff volgen, of iets meer uitdaging inbouwen in het plan van all4running en bijvoorbeeld de zone1 training verhogen naar zone 2 en de interval trainingen van zone 3 naar zone 4 zetten om meer uitdaging in te bouwen....

Mijn uiteindelijke doel is dit jaar de 7-heuvelen loop in Nijmegen in een tijd van 1:30 (6 m/km)

Mijn Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:47
@HenRun
Ik loop al vele jaren hard, heb altijd hartslagmeting via de pols gehad, en soms klopt het gewoon niet.
In rust is die meting via de pols betrouwbaar, maar bij inspanning gaat het soms mis.
Ik heb tientallen registraties tonen zoals die van jou.

Geloof ons nou maar, die hartslagmeting klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
bakvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:00:
Ik zit met een vraag en door gebrek aan ervaring ga ik hem hier stellen (met het risico 10 reacties, 11 meningen).

Ik ben half December weer gestart met hardlopen na een pauze van enkele jaren. Dit bevalt heel erg goed. In 12 weken getraind voor een 5KM en op 15 Maart een 5(.1) km gelopen in een tijd van 29:57. Net onder mijn doel van 6:00/km.

Dit heb ik gedaan met het trainingsschema 5KM voor beginners van all4runnning. Dit ging prima, was qua opbouw mooi zonder het gevoel te hebben dat het super hard zou gaan en ik me aan het over trainen ben.

Hierna verder gegaan met het all4running schema voor 10KM, dit leek me een prima opvolging voor het 5KM schema. 4 weken na 15 maart (13 April) weer een 5(.1)KM wedstrijd gelopen, dit keer uitgelopen in 28:48, 5:46 min/km. Voor mijn gevoel een flinke verbetering. Ik was er in ieder geval blij mee!

Mijn hartslag in beide gevallen zat wel hoog, hoger dan gewenst op 185-190 bpm gemiddeld.

Ik heb alleen het gevoel dat het schema van all4running niet helemaal past of de progressie te langzaam gaat. Voor mijn gevoel kan ik op het einde van het trainingsschema voor 10km wel 10km lopen, alleen zit mijn hartslag nog steeds erg hoog (180-190 bpm).

Het hardloopschema van all4running is heel erg veel zone 1/2 wat neerkomt op 8:34 min/km voor zone 1 en 7:09 voor zone 2 trainingen. Zone 2 gaat wel en kan ik ook lang volhouden, zone 1 is alleen zo graag en voelt als 0 progressie.

Om te kijken of het ook anders kan ben ik vrijdag gestart met een trainingsschema van Garmin (Coach Jeff). Hier heb ik de benchmark run gedaan (5KM snel rennen) in 5:06 min/km.

Nu krijg ik van de coach Jeff voornamelijk interval trainingen voorgeschoteld, de komende trainingen:
speed repeats (cadence oefeningen en dan 4x 800m @ 5:20 m/km 3min rust) --> vandaag gedaan, pittig
goel pace repeats (cadence oefeningen, 1,6km vlot tempo, 4x 800m @ 5:30m/km 3 min rust)
Hill repeats (cadence oefening, 5x 15sec uphill 15sec downhill)
speed repeats (cadence oefening en dan 6x 800m @ 5:10 m/km 3 min rust)

Ik heb wel zit in de afwisselingen maar ik heb vandaag de eerste speed-repeat gedaan (4x 800m @ 5:10 m/km) en hier was ik behoorlijk kapot van.

Ik ben bang dat het plan van coach Jeff wat ambitieus is, meer kans op blessures gaat geven. Ook heb ik wat onderzoek gedaan naar dit trainingsplan en de longruns gaan richting de 20km wat me erg veel lijkt voor een 10km plan...

Ik ben benieuwd naar jullie mening, Jeff volgen, of iets meer uitdaging inbouwen in het plan van all4running en bijvoorbeeld de zone1 training verhogen naar zone 2 en de interval trainingen van zone 3 naar zone 4 zetten om meer uitdaging in te bouwen....

Mijn uiteindelijke doel is dit jaar de 7-heuvelen loop in Nijmegen in een tijd van 1:30 (6 m/km)
Die 180-190 kan best normaal zijn tijdens een wedstrijd. Vermoedelijk ligt jouw maximale hartslag nog veel hoger. Hoe heb je die nu bepaald?

Als dat Garmin schema te zwaar voelt, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Een 20km rustige duurloop kan best voor een snelle 10km, maar is misschien nog wat teveel, je bent eigenlijk pas net begonnen.

Misschien past dit je beter: https://suzannebrummel.co...rdloopschema-snelle-10km/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

SVMartin schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:46:
[...]

Die 180-190 kan best normaal zijn tijdens een wedstrijd. Vermoedelijk ligt jouw maximale hartslag nog veel hoger. Hoe heb je die nu bepaald?

Als dat Garmin schema te zwaar voelt, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Een 20km rustige duurloop kan best voor een snelle 10km, maar is misschien nog wat teveel, je bent eigenlijk pas net begonnen.

Misschien past dit je beter: https://suzannebrummel.co...rdloopschema-snelle-10km/
Maxilmale hartslag is nu gezet op 191 bpm. Eerst heb ik de standaard 220-leeftijd (37) gedaan, dus 183.

Na mijn eerste wedstrijd (waar ik op het einde het tempo nog wat had verhoogd) gaf mijn horloge aan dat mijn nieuwe max-HR 191 was. Hier heb ik hem op gehouden.

Ik ga het schema eens even bekijken wat je stuurt, thnx!

Mijn Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Zoals ik eerder al poste ben ik bezig met Trenara als app/coach ter voorbereiding op oa een halve marathon (nog geen kaartje helaas, wie o wie kan me helpen voor de halve van Zwolle!). Tot afgelopen weekend vooral wat langere runs gehad (wel in diverse blokken zodat er ook intervals ontstonden) maar vandaag echt een flinke interval die ik eigenlijk heerlijk vond.

Trainingsdetails
  • Warming-up: 15:00 aan 06:51 min/km (2.19km)
  • Herhalingen: 10x
  • Loop 600m in 03:22 (05:38 min/km) - Rust 100m in 00:45 (07:30 min/km)
  • Cooling-down: 10:00 aan 07:01 min/km (1.43km)
Wat ik merk is dat Trenara meer/langer tijd besteed aan de warminup dan ik normaliter deed maar ik vind dat eigenlijk wel fijn. Rustig tempo, beentjes warm maken en je ritme pakken. Maar die interval van 10x600m met slechts 100m rust er tussen had ik nog nooit gedaan. De coach gaf aan in de app dat ik in het rood zou (kunnen) gaan. Nou was dat ook zo, maar dan door de hitte want conditioneel voelde ik me ijzersterk en liep ik die interval heerlijk in mijn voorlopige halve marathon tijd om onder de 2 uur te komen.

Er zit echt een progressive load in de opbouw van Trenara, ik merk gewoon aan mezelf dat ik sterker en sterk wordt. Fijn! Nu kan je misschien zoiets ook met Garmin coaching doen maar ik vind Trenara als app gewoon super handig, easy (alles staat netjes op mijn Watch), je kan in de app vragen stellen etc. Ik zit nog in mijn proefperiode van 30 dagen maar als het zo door gaat denk ik wel dat ik het het geld waard vind om te blijven gebruiken om straks lekker door te gaan met andere doelen.

Ik hoop ook nog dat ze iets met/icm afvallen kunnen doen.

Zijn er mensen die dit proces ook een beetje kennen en waarom je een app als Trenara zou verkiezen (kost immers weer een tientje ofzo p/m) boven Garmin wat je al 'gratis' bij je watch hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:56:
@polthemol Thanks! Handige tips :) Pizzapunt wilde ik ook eens proberen, pepermunt, rennie en aangelengde cola zijn ook wel hendie... Doe nu vaak van die poeder en electrolyte in 1 bidon en gewoon water in de ander.
ik heb nu door de jaren heen wel wat lopen klooien met allerlei drankjes en poeders/mixen, maar er is niet echt ene geweest die me kon overtuigen op dat vlak, buiten Maurten als 'crisisdrank' bij 24uurs pogingen (als ik te min eten naar binnen kon krijgen, dan maar dat als een hail mary).

Gezien je met een ultra lang op je voeten bent is denk ik het belangrijkste dat je zoveel mogelijk zin hebt om te eten, dus gewoon lekker voer. Dat scheelt vaak ook gedoe met dat je opeens instort omdat je te min binnen krijgt. Snaaien is een pré dus maximaal stimuleren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
polthemol schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:26:
[...]

ik heb nu door de jaren heen wel wat lopen klooien met allerlei drankjes en poeders/mixen, maar er is niet echt ene geweest die me kon overtuigen op dat vlak, buiten Maurten als 'crisisdrank' bij 24uurs pogingen (als ik te min eten naar binnen kon krijgen, dan maar dat als een hail mary).

Gezien je met een ultra lang op je voeten bent is denk ik het belangrijkste dat je zoveel mogelijk zin hebt om te eten, dus gewoon lekker voer. Dat scheelt vaak ook gedoe met dat je opeens instort omdat je te min binnen krijgt. Snaaien is een pré dus maximaal stimuleren :P
Helemaal waar!

Qua gels gebruik ik tegenwoordig high5 (daarvoor Sis, maar high5 is wat efficienter qua koolhydraten/ml) en heb tailwind als poeder in water... Die gels nooit last van tot marathons en trainingen daarvoor maar dat is dan een ~3u max. Bij 4u+ begint het toch tegen te staan (hoewel ik ook echt goed moet opletten dat ik genoeg drink).

Volgende keer dat ik pizza ga eten warm ik er 2 op en doe ik van allebei de helft in wat puntjes in de vriezer zodat ik die een volgende keer mee kan nemen. Alternatief is natuurlijk van tevoren even een losse punt of 2 halen, maar zul je zien dat die net uitverkocht zijn.

Ook wat pindas en tucs gehaald, grootste uitdaging wordt dat niet op te gaan eten buiten het rennen om... Die val ben ik met de zoute ribbelchips ook al in getrapt :+

Moet gewoon even een nieuw systeem krijgen hier in, wat handigheid en zien wat werkt en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is te proberen natuurlijk.

Al start nu mijn taperen, maar denk dat ik nog wel een 30+ doe komend weekend misschien dus kan dan wel wat meenemen voor onderweg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenRun
Hartloper schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:36:
@HenRun

Geloof ons nou maar, die hartslagmeting klopt niet.
Oké, ik neem dit aan en heb een borstband besteld. Als ik deze koppel aan mijn Forerunner (965), wordt dan automatisch deze hartslag weergegeven in het veld waar nu de polsmeting wordt weergegeven? Of moet ik dit veld wijzigen? En/of de polsmeting uitschakelen? Kan iemand aangeven hoe ik dat doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:47:
[...]

Moet gewoon even een nieuw systeem krijgen hier in, wat handigheid en zien wat werkt en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is te proberen natuurlijk.

Al start nu mijn taperen, maar denk dat ik nog wel een 30+ doe komend weekend misschien dus kan dan wel wat meenemen voor onderweg :)
Als het een georganiseerde ultra is: leer jezelf aan dat je bij elke VP waar iets te eten is, iets eet, ongeacht of je je misselijk voelt of hongerig. Dan zorg je in ieder geval dat elke post een soort reminder is (wat vooral handig is vanaf dat je in stupid-mode gaat, gewoontes werken dan beter dan iets proberen te herinneren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:48
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:59:

Zijn er mensen die dit proces ook een beetje kennen en waarom je een app als Trenara zou verkiezen (kost immers weer een tientje ofzo p/m) boven Garmin wat je al 'gratis' bij je watch hebt?
Vooral omdat het een ander soort trainingen zijn. Het gaat er dus vooral om dat je het soort trainingsprogramma zoekt dat bij je past. Ik houd zelf van afwisseling en ben dus begonnen met een trainingsschema van internet (run2day), daarna alle 3 de Garmin-coaches afgegaan, toen een tijdje op de Garmin aanbevolen trainingen gelopen en nu ook via Trenara. En allemaal werken ze prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
HenRun schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:24:
[...]

Oké, ik neem dit aan en heb een borstband besteld. Als ik deze koppel aan mijn Forerunner (965), wordt dan automatisch deze hartslag weergegeven in het veld waar nu de polsmeting wordt weergegeven? Of moet ik dit veld wijzigen? En/of de polsmeting uitschakelen? Kan iemand aangeven hoe ik dat doe?
Als je horloge een borstband detecteert geeft ie automatisch de voorkeur aan het gebruik van de gegevens van deze. Dus dan geeft ie de info hiervan weer. Mocht je een keer je borstband vergeten (of de batterij leeg zijn ofzo), dan pakt ie gewoon weer je polshartslag. Dus eigenlijk hoef je hoef helemaal niets te doen na het pairen van je borstband met je horloge.

Mocht je twijfelen of het goed gaat dan kan je op garmin connect per activiteit zien of hij de borstband gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:11
@HenRun vergeet die band niet nat te maken voor je gaat lopen, anders krijg je alsnog onwaarschijnlijke metingen in het eerste stuk (voordat je echt gaat zweten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Maakt dat nou wat uit, dames of heren schoenen?
Ik kwam deze tegen in de aanbieding
https://all4running.nl/ni...y-next-3-dames-fd8315-700

[ Voor 6% gewijzigd door Stefangrp op 29-04-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Stefangrp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:52:
Volgens mij kan het qua vorm nog wel wat schelen... wat smaller bijvoorbeeld.

Maar als ze passen dan passen ze, dus kan het gewoon proberen toch? Ze zijn niet roze met glittertjes dus wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
polthemol schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:43:
[...]

Als het een georganiseerde ultra is: leer jezelf aan dat je bij elke VP waar iets te eten is, iets eet, ongeacht of je je misselijk voelt of hongerig. Dan zorg je in ieder geval dat elke post een soort reminder is (wat vooral handig is vanaf dat je in stupid-mode gaat, gewoontes werken dan beter dan iets proberen te herinneren).
Ja, dat doe ik ook wel... Dan is er altijd wel genoeg waar je uit kan kiezen ook. Maar voor mezelf, als ik alleen met mijn rugzakje op pad ga, is het wat lastiger en moet ik er wat meer over nadenken (en aan denken) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:11
Stefangrp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:52:
Pasvorm weet ik niet, maar voor deze prijs moet je het wel doen met maat 35,5. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw voeten zijn maar voor mij zou dat wat krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:59
ADutchGuy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:04:
[...]

Pasvorm weet ik niet, maar voor deze prijs moet je het wel doen met maat 35,5. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw voeten zijn maar voor mij zou dat wat krap zijn.
Dat zal ook gelijk wel de reden zijn waarom ie zo goedkoop is. 35,5 is zelfs voor de meeste dames een kleine maat.

Ik moet een iig een maatje of 10 groter hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
ADutchGuy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:04:
[...]

Haha, altijd irritant dat soort dingen ja. Zie je een top aanbieding, hebben ze 1 maat (en dan idd iets van 36 of 57) of alleen een linkerschoen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:21
bakvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:00:

Coach Jeff is van de 'Walk-Run'-methode. Ik heb me daar ook ooit op verkeken, de afstanden lopen inderdaad wel erg snel op.
Het idee is dat je de lange afstandslopen niet continu rent maar afwisselt rent/wandelt. Dat maakt de lange afstand natuurlijk een heel stuk beter behappen, maar is aan de andere kant ook wel heel tijdsintensief. Ben er daarom toen ook niet mee doorgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jovatov schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:13:
[...]

Coach Jeff is van de 'Walk-Run'-methode. Ik heb me daar ook ooit op verkeken, de afstanden lopen inderdaad wel erg snel op.
Het idee is dat je de lange afstandslopen niet continu rent maar afwisselt rent/wandelt. Dat maakt de lange afstand natuurlijk een heel stuk beter behappen, maar is aan de andere kant ook wel heel tijdsintensief. Ben er daarom toen ook niet mee doorgegaan.
Op zijn site kun je zien wat ie verwacht aan lopen/ rennen. Maar inderdaad moet je zijn trainingen niet volledig gaan rennen, dan is de opbouw veel te snel en te hard.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
redwing schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:53:
[...]

Vooral omdat het een ander soort trainingen zijn. Het gaat er dus vooral om dat je het soort trainingsprogramma zoekt dat bij je past. Ik houd zelf van afwisseling en ben dus begonnen met een trainingsschema van internet (run2day), daarna alle 3 de Garmin-coaches afgegaan, toen een tijdje op de Garmin aanbevolen trainingen gelopen en nu ook via Trenara. En allemaal werken ze prima.
Ah ok dus je hebt ook een beetje gedaan wat ik (niet helemaal zo volledig als jou) gedaan heb. Ik begon ook met schema's van internet, toen via een vriend die meer kennis heeft, toen met Garmin (1 coach geprobeerd maar snel gestopt want die was te soft, Greg ging beter en met een wedstrijd doel zijn schema afgemaakt, Amy moet nog ik nog een keer proberen). Daily suggestions vond ik niet perse heel prettig en daarom Trenara eens aan het proberen.

En wat je zegt, de afwisseling en andere type trainingen die je krijgt vind ik ook zeer prettig. Ik merkte dat het me meer moeite koste om weer 1 van de standaard 3 trainingen te doen die ik al bijna 1,5 jaar doe. Zoals dat voorbeeld van mij van gister van die interval, dat is nieuw, je weet tijdens het uitvoeren niet hoe het gaat en dat motiveert enorm en de tijd vliegt om. Dus voor mij wel een bewijs dat ik zoiets prettig vind en het ook wel een tientje waard vind.

Ik ben ook heel benieuwd of Trenara de wisselingen aanpast als straks mijn huidige doel (halve marathon) klaar is en ik bijv. een nieuw doel instel van een 10km run op tempo. Dat je dan een hele andere voorbereiding krijgt. Want dat dynamische zoek ik en bieden ze, naar eigen zeggen, wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:59:
[...]

En wat je zegt, de afwisseling en andere type trainingen die je krijgt vind ik ook zeer prettig. Ik merkte dat het me meer moeite koste om weer 1 van de standaard 3 trainingen te doen die ik al bijna 1,5 jaar doe. Zoals dat voorbeeld van mij van gister van die interval, dat is nieuw, je weet tijdens het uitvoeren niet hoe het gaat en dat motiveert enorm en de tijd vliegt om. Dus voor mij wel een bewijs dat ik zoiets prettig vind en het ook wel een tientje waard vind.
Afwisseling is inderdaad belangrijk om het leuk te houden. Afwisseling vind ik ook in andere routes lopen en grotere afstanden lopen. Hoe makkelijk werkt dit in combinatie met een trainingsschema van Trenara? Ik zie in een eerder bericht dat de trainingsdetails de hoeveelheid kilometers per training aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:28:
[...]

Afwisseling is inderdaad belangrijk om het leuk te houden. Afwisseling vind ik ook in andere routes lopen en grotere afstanden lopen. Hoe makkelijk werkt dit in combinatie met een trainingsschema van Trenara? Ik zie in een eerder bericht dat de trainingsdetails de hoeveelheid kilometers per training aangeven?
Ja afstand en verwachte tijd staan er idd bij. Op basis daarvan plan ik ook altijd mijn route, al moet ik daar eigenlijk nog meer in afwisselen. Vooral de LSD runs die met een kilometer of 18 wel echt lang worden. Nu loopt ik mn LSD bijna altijd over dezelfde route. Maar ik vind het ook gewoon lastig om andere routes te vinden/kiezen. Heb dat nog niet echt onder de knie zeg maar. Ik wil bijv. best naar een mooi stuk natuur rijden/fietsen maar dan... :? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:28:
[...]

Ik ben een tevreden Trenara gebruiker (momenteel wat minder door blessures) en ik vind de trainingen zeer gevarieerd in tempo's, soort trainingen en omvang, Het laatste in zowel tijd als afstand.

Verder kan je altijd afwijken, maar wat is het nut van een trainingsschema als je dat steeds blijft doen?
Het schema is er immers om je naar je doel te krijgen.

Zelf wijk ik vooral af bij de LSD. Loop vaak iets meer.
En je krijgt geen vast programma, de tempo's worden aangepast op basis van hoe goed of slecht de trainingen die je gedaan hebt zijn gegaan.

Voor €4 per maand, want ik wil kunnen schuiven met de trainingen, vind ik het echt een koopje.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:33:
[...]

Ja afstand en verwachte tijd staan er idd bij. Op basis daarvan plan ik ook altijd mijn route, al moet ik daar eigenlijk nog meer in afwisselen. Vooral de LSD runs die met een kilometer of 18 wel echt lang worden. Nu loopt ik mn LSD bijna altijd over dezelfde route. Maar ik vind het ook gewoon lastig om andere routes te vinden/kiezen. Heb dat nog niet echt onder de knie zeg maar. Ik wil bijv. best naar een mooi stuk natuur rijden/fietsen maar dan... :? :D
Moeite heb ik er niet mee, maar het is wel altijd even uitvogelen :P Gebruik dan vaak afstand meten op Google Maps om te kijken hoeveel meter de volgende afslag is. Begin en einde van de route zijn vaak hetzelfde, maar ook daar wel wat variate in. Inmiddels ken ik zoveel verschillende routes die ik dan ook weer aan elkaar knoop. Tot 22 km voor elke afstand wel een rondje. Ook van plan om een keer ergens heen te fietsen inderdaad of gewoon de bus/trein te pakken en dan vanaf die eindbestemming weer terug naar huis te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:44:
[...]

Moeite heb ik er niet mee, maar het is wel altijd even uitvogelen :P Gebruik dan vaak afstand meten op Google Maps om te kijken hoeveel meter de volgende afslag is. Begin en einde van de route zijn vaak hetzelfde, maar ook daar wel wat variate in. Inmiddels ken ik zoveel verschillende routes die ik dan ook weer aan elkaar knoop. Tot 22 km voor elke afstand wel een rondje. Ook van plan om een keer ergens heen te fietsen inderdaad of gewoon de bus/trein te pakken en dan vanaf die eindbestemming weer terug naar huis te lopen.
Zou ook wat meer moeten varieren wat dat betreft, maar ik vind het vooral doordeweeks fijn om wat dichter bij huis te lopen, al helemaal als ik voor werktijd ga. Eigenlijk loop ik altijd dezelfde kant op, namelijk de bebouwde kom uit, en dat doe ik al jaren. Geen probleem om bijv. een halve marathon te lopen zonder ook maar ergens te hoeven wachten voor een verkeerslicht.

Aantal weken weer eens een rondje binnen de bebouwde kom gedaan en ik was daarna gelijk weer genezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind het vooral altijd heel irritant en vervelend dat je je run hebt gedaan maar dan een stuk van thuis of je auto of fiets vandaan bent en dan nog een stuk moet wandelen. In 1,5 jaar hardlopen heb ik nu wel genoeg runs gedaan hier in de omgeving varierend van 5km tot 21km dus stel ik moet vandaag 12km LSD doen, dan tik ik 11-13km in bij bijv. Strava/Garmin en dan zie ik de eerder gelopen routes van die afstanden en daar kies ik dan maar weer uit.

Maar misschien moet ik daar gewoon eens wat meer tijd in stoppen, nieuwe routes ontdekken. Vind dat alleen het minst leuke van hardlopen haha. Net zoals zelf een schema bouwen. Ik wil gewoon op start drukken van mijn Garmin en gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

m-vw schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:42:
[...]

Verder kan je altijd afwijken, maar wat is het nut van een trainingsschema als je dat steeds blijft doen?
Het schema is er immers om je naar je doel te krijgen.
Klinkt goed. Tot nu toe (en dat bevalt nog prima) heb ik steeds zelf mijn schema's opgesteld en richting de halve marathon de duurtraining afstanden rustig uitgebreid. Ik let nu voornamelijk op de wekelijkse kilometers en ik loop 4 keer per week. Sinds kort loop ik ook wekelijks een keer met run clubs mee, maar de dagen en de afstanden die dan gelopen worden zijn elke week verschillend. 4 keer keer hardlopen en de wekelijkse kilometers voltooien kan dan wat chaotisch zijn, maar ook wel leuk. Het is dat ik niet bekend ben met zulke trainingsschema's, maar lijkt lastig te combineren. Er komt vast weer een moment dat ik afwisseling zoek en dan is wellicht iets zoals Trenara interessant.

Het is niet dat ik nu geen doel heb, maar dat gevoel ben ik wel een beetje kwijt sinds ik de halve marathon in maart gelopen heb. Dat was duidelijk qua deadline en hoeveel kilometers de laatste duurloop moest zijn. Beetje het gevoel dat ik nu een soort houvast mis. Nog geen marathon op de planning staan, wel van plan er volgend jaar een te lopen. Loop wel steeds langere (wekelijkse) kilometers. Ook alweer een stukje sneller dan begin dit jaar. Aan de andere kant ook wel fijn dat die druk van een deadline er niet is. En met de progressie die ik nu maak loop ik sowieso wel een nieuwe PR op de volgende 10 km of halve marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:10:
Maar misschien moet ik daar gewoon eens wat meer tijd in stoppen, nieuwe routes ontdekken. Vind dat alleen het minst leuke van hardlopen haha. Net zoals zelf een schema bouwen. Ik wil gewoon op start drukken van mijn Garmin en gaan :)
Nieuwe routes ontdekken vind ik juist het leukste :P Waar brengt die volgende afslag mij heen. En ik vind het eigenlijk ook steeds makkelijker worden gezien een route uitbouwen qua toegevoegde kilometers niet meer zo nauw gaat dan als je net begint met rondjes van 5 kilometers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:12:
[...]

Klinkt goed. Tot nu toe (en dat bevalt nog prima) heb ik steeds zelf mijn schema's opgesteld en richting de halve marathon de duurtraining afstanden rustig uitgebreid. Ik let nu voornamelijk op de wekelijkse kilometers en ik loop 4 keer per week. Sinds kort loop ik ook wekelijks een keer met run clubs mee, maar de dagen en de afstanden die dan gelopen worden zijn elke week verschillend. 4 keer keer hardlopen en de wekelijkse kilometers voltooien kan dan wat chaotisch zijn, maar ook wel leuk. Het is dat ik niet bekend ben met zulke trainingsschema's, maar lijkt lastig te combineren. Er komt vast weer een moment dat ik afwisseling zoek en dan is wellicht iets zoals Trenara interessant.

Het is niet dat ik nu geen doel heb, maar dat gevoel ben ik wel een beetje kwijt sinds ik de halve marathon in maart gelopen heb. Dat was duidelijk qua deadline en hoeveel kilometers de laatste duurloop moest zijn. Beetje het gevoel dat ik nu een soort houvast mis. Nog geen marathon op de planning staan, wel van plan er volgend jaar een te lopen. Loop wel steeds langere (wekelijkse) kilometers. Ook alweer een stukje sneller dan begin dit jaar. Aan de andere kant ook wel fijn dat die druk van een deadline er niet is. En met de progressie die ik nu maak loop ik sowieso wel een nieuwe PR op de volgende 10 km of halve marathon.
Je kan natuurlijk ook eigen doelen maken en die instellen he? Bijv. een 5 of 10km in een x tempo waarbij je meer focust op snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:10:
Ik vind het vooral altijd heel irritant en vervelend dat je je run hebt gedaan maar dan een stuk van thuis of je auto of fiets vandaan bent en dan nog een stuk moet wandelen.
Wandelen doe ik niet hoor. Ik mocht vanochtend een duurloopje van 1u13 van Garmin en ik wist al dat ik niet bij huis uit zou komen met de route die ik onderweg had bedacht. Nou, dan jog ik nog wel een stukje door hoor. Uiteindelijk werd het bijna 1u18, jammer dan :)

Kreeg trouwens wel een uitvoeringsscore van 99% van ome Garmin, dus dat vond ik best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:16:
[...]

Je kan natuurlijk ook eigen doelen maken en die instellen he? Bijv. een 5 of 10km in een x tempo waarbij je meer focust op snelheid.
Momenteel doe ik geen interval trainingen, maar daar lijkt het me wel ideaal voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:48:
[...]

Momenteel doe ik geen interval trainingen, maar daar lijkt het me wel ideaal voor.
https://www.trenara.com/nl/features

Hier kan je zien wat de app allemaal aanbiedt (de betaalde versie natuurlijk). En vergeet ook niet, je kan het 30 dagen gratis proberen. Wil je er vanaf, stop je het abonnement gewoon snel en zelf via je Google Playstore.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 29-04-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
L23 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:48:
[...]

Ik stel normaal gesproken gewoon een eigen doel + datum in. Zo heb ik de afgelopen tijd op een schema voor een halve marathon in 1:50 gelopen met een zelf verzonnen datum, welke ik nu omgezet heb naar een echte datum van een wedstrijd. En die heb ik ook nog op 1:50 gezet maar bij Trenara ingegeven dat schema's op de 'echte' tijd mogen (dan pakt hij zijn eigen voorspelde tijd als doeltijd)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Enige wat ik nog wel jammer aan trenara vind is dat ze geen rekening houden met andere sporten/activiteiten. Ik tennis bijv. Best veel en sta zoals vandaag zo 2 uur een zware en pittige enkelspel pot te spelen die je echt wel voelt in je beentjes. Zeker na een pittige interval run van gister. Maar die nemen ze dus niet mee. Zijn ze volgens mij wel mee bezig om wat meer externe activiteiten ook mee te nemen.

Al moet ik ook zeggen, morgenochtend voel en merk ik niks meer van die 2 uur meppen op de baan dus het is ook weer niet essentieel ofzo. Tis meer dat je buiten hrt hardlopen om ook nog best actief kan zijn. Maar iets als slaap etc nemen ze ook niet mee. Dat is meer pakkie an van Garmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 22:32
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:59:
Zoals ik eerder al poste ben ik bezig met Trenara als app/coach ter voorbereiding op oa een halve marathon (nog geen kaartje helaas, wie o wie kan me helpen voor de halve van Zwolle!). Tot afgelopen weekend vooral wat langere runs gehad (wel in diverse blokken zodat er ook intervals ontstonden) maar vandaag echt een flinke interval die ik eigenlijk heerlijk vond.

Trainingsdetails
  • Warming-up: 15:00 aan 06:51 min/km (2.19km)
  • Herhalingen: 10x
  • Loop 600m in 03:22 (05:38 min/km) - Rust 100m in 00:45 (07:30 min/km)
  • Cooling-down: 10:00 aan 07:01 min/km (1.43km)
Hier al jaren een tevreden gebruiker van de Trenara app. Eind vorig jaar een klein uitstapje gedaan naar Runna, maar daar vond ik de trainingen te zwaar. Toen weer terug naar Trenara en daarmee voor Rotterdam getraind. Zeer tevreden over Trenara, ondanks dat ik mijn laatste marathon niet in de voorspelde tijd liep. Dit lag niet aan de trainingen, maar waarschijnlijk aan te weinig rust in de week en dag vooraf.
Omdat ik toch benieuwd ben naar Runna en ze daar nu een wat minder heftige modus hebben,toch die nu weer in gebruik genomen voor de halve van Zwolle. Bovendien had ik Runna voor een jaar aangeschaft, dus betaalde ik eigenlijk dubbel. Ik zie voor volgende week alweer een heftige training staan in Runna (7x 1km @3:50) en dat lijkt nu erg pittig, maar we gaan het zien. De Runna app is erg mooi en gebruiksvriendelijk, hiermee loopt Trenara wel achter. Het algoritme van Trenara lijkt mij dan weer beter te bevallen dan Runna, doordat de intervallen en tempolopen net te snel lijken in Runna, hierover later meer.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterpower schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:08:
[...]

Hier al jaren een tevreden gebruiker van de Trenara app. Eind vorig jaar een klein uitstapje gedaan naar Runna, maar daar vond ik de trainingen te zwaar. Toen weer terug naar Trenara en daarmee voor Rotterdam getraind. Zeer tevreden over Trenara, ondanks dat ik mijn laatste marathon niet in de voorspelde tijd liep. Dit lag niet aan de trainingen, maar waarschijnlijk aan te weinig rust in de week en dag vooraf.
Omdat ik toch benieuwd ben naar Runna en ze daar nu een wat minder heftige modus hebben,toch die nu weer in gebruik genomen voor de halve van Zwolle. Bovendien had ik Runna voor een jaar aangeschaft, dus betaalde ik eigenlijk dubbel. Ik zie voor volgende week alweer een heftige training staan in Runna (7x 1km @3:50) en dat lijkt nu erg pittig, maar we gaan het zien. De Runna app is erg mooi en gebruiksvriendelijk, hiermee loopt Trenara wel achter. Het algoritme van Trenara lijkt mij dan weer beter te bevallen dan Runna, doordat de intervallen en tempolopen net te snel lijken in Runna, hierover later meer.
Ik zit eens te kijken naar Runna, maar die is gewoon 2x zo duur p/m he. Runna is €19.99 en Trenara €9.99. Daarbij kan je die laatste 30 dagen gratis proberen en Runna slechts 1 week. Ik dacht, ik gebruik Trenara (proefmaand) voor de halve marathon van Zwolle (jij hebt een kaartje? Kan je wellicht nog aan een kaartje voor mij komen _/-\o_ ) en dan probeer ik daarna eens een maandje Runna en dan kiezen welke ik ga nemen.

Maar Runna kan je dan maar, in mijn geval, 3x testen met een trainen en dat is wel erg summier. Ik ga ze nog wel proberen goed naast elkaar te leggen, maar sowieso vind ik Runna wel erg prijzig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:16:
[...]

Ik zit eens te kijken naar Runna, maar die is gewoon 2x zo duur p/m he. Runna is €19.99 en Trenara €9.99. Daarbij kan je die laatste 30 dagen gratis proberen en Runna slechts 1 week. Ik dacht, ik gebruik Trenara (proefmaand) voor de halve marathon van Zwolle (jij hebt een kaartje? Kan je wellicht nog aan een kaartje voor mij komen _/-\o_ ) en dan probeer ik daarna eens een maandje Runna en dan kiezen welke ik ga nemen.

Maar Runna kan je dan maar, in mijn geval, 3x testen met een trainen en dat is wel erg summier. Ik ga ze nog wel proberen goed naast elkaar te leggen, maar sowieso vind ik Runna wel erg prijzig hoor.
De gratis versie van Trenara geeft dezelfde schema's als de betaalde versies. Je betaald eigenlijk voor de aanvullende features.

Zoals ik eerder schreef betaal (€4/m Peak) ik wel omdat ik het prettig vind om te kunnen schuiven met mijn trainingen, iets wat je met de gratis versie niet kan doen. Je kan hier wel omheen werken, maar daar had ik geen zin in.

Wat ik niet kan is het rechtstreeks overzetten van mijn traingen van Trenara naar Garmin, maar dat vind ik nu ook weer niet zo vervelend dat ik er €10/m voor over heb. Dit is natuurlijk niet het enige verschil, maar voor mij wel het verschil waar ik het meeste mee te maken heb. Andere sporten doe ik namelijk niet, en core (wat er ook in zit) eerlijk gezegd ook niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:38
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier: Komende zondag heb ik mijn eerste halve marathon in evenement-vorm, namelijk die van Visé. Op zich prima voor getraind en mijn snelste tijd tijdens training was iets van 02:08 (alweer 3 maanden geleden ofzo). Sindsdien vooral veel duurloopjes gedaan zonder veel tempowerk. Mijn 10K tijd is sinds een half jaar wel van 58 minuten naar 55 minuten gegaan.
Afgelopen week (en nu nog steeds) met een keelontsteking rondgelopen, dus in dat opzicht een minder dan ideale voorbereiding.

Nou hebben ze tijdens het evenement wel pacers, maar voor mijn afstand enkel op 02:00 en 02:15 (die realistisch zijn, ik ga niet met snellere mee ;)). Zouden jullie starten met de 02:00 pacers en kijken hoe lang ik daar bij kan blijven, of juist met de 02:15 pacers omdat het mijn eerste 'echte' halve marathon is?
Of juist gewoon zelf gaan lopen (waarschijnlijk tussen deze groepen in) en helemaal mijn eigen ding doen?

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-07 14:14
ElPaco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:09:
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier: Komende zondag heb ik mijn eerste halve marathon in evenement-vorm, namelijk die van Visé. Op zich prima voor getraind en mijn snelste tijd tijdens training was iets van 02:08 (alweer 3 maanden geleden ofzo). Sindsdien vooral veel duurloopjes gedaan zonder veel tempowerk. Mijn 10K tijd is sinds een half jaar wel van 58 minuten naar 55 minuten gegaan.
Afgelopen week (en nu nog steeds) met een keelontsteking rondgelopen, dus in dat opzicht een minder dan ideale voorbereiding.

Nou hebben ze tijdens het evenement wel pacers, maar voor mijn afstand enkel op 02:00 en 02:15 (die realistisch zijn, ik ga niet met snellere mee ;)). Zouden jullie starten met de 02:00 pacers en kijken hoe lang ik daar bij kan blijven, of juist met de 02:15 pacers omdat het mijn eerste 'echte' halve marathon is?
Of juist gewoon zelf gaan lopen (waarschijnlijk tussen deze groepen in) en helemaal mijn eigen ding doen?
Ik zou mijn eigen ding doen, zelf controle pakken. Of iig als je met de snelle start bereid zijn af te zakken als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat. Beter goed finishen dan te vroeg uitbranden. En geniet ervan!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Ik zou het er een beetje vanaf laten hangen hoe ik me die dag voel. Voel ik me goed: starten met 2u en niet twijfelen om wat af te zakken als je merkt dat het mogelijk te snel gaat. Voel ik me oke: zelf eigen tempo bepalen, tussen de twee groepen in. Voel ik me niet zo best: lekker met 2:15 starten en als het na 15km nog steeds lekker gaat wat versnellen als je daar zin in hebt.

En vooral genieten die eerste keer, een pr wordt het sowieso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:35
Kan iemand zeggen of je ook pacers (1:45) in het recreantenvak mag verwachten (HM Zwolle)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:43
ron322 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:35:
Kan iemand zeggen of je ook pacers (1:45) in het recreantenvak mag verwachten (HM Zwolle)?
Zwolle heeft geen pacers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:11

gezien het profiel van het parcours zou ik eerder voor de 2:15 gaan dan de 2:00 als ik jou was. Als ik mezelf was (;)) zou ik er tussenin gaan staan, weg van de drukte en hopen dat tegen de tijd dat ik bijgehaald word de groep uitgedund is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:09
Juancho schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:16:
[...]

Runna wilt vooral dat je gelijk een jaar abonnement neemt, die kost namelijk €120 per jaar, dus kom je uit op €10 per maand ook.

Heb hier namelijk recentelijk ook naar gekeken maar uiteindelijk toch (weer) voor Trenara gegaan. Voornamelijk omdat je met de gratis versie gewoon een schema kan maken, alleen schuif ik zelf met m’n dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Was Runna niet net overgenomen door Strava? Wellicht dat daar over tijdje een fusie van komt of iets dergelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51
bakvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:24:
[...]

Maxilmale hartslag is nu gezet op 191 bpm. Eerst heb ik de standaard 220-leeftijd (37) gedaan, dus 183.

Na mijn eerste wedstrijd (waar ik op het einde het tempo nog wat had verhoogd) gaf mijn horloge aan dat mijn nieuwe max-HR 191 was. Hier heb ik hem op gehouden.

Ik ga het schema eens even bekijken wat je stuurt, thnx!
hmm, die vuistregel slaat helemaal nergens op, bv op mijn 40e was mijn max hartslag 209, en dus niet 180, dat is weer waar mijn omslagpunt ligt. Beste methode is om je max te bepalen met een max effort icm een goede hr meter, dus een borstband oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Shinji schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:06:
Was Runna niet net overgenomen door Strava? Wellicht dat daar over tijdje een fusie van komt of iets dergelijks.
klopt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
borft schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:15:
[...]

hmm, die vuistregel slaat helemaal nergens op, bv op mijn 40e was mijn max hartslag 209, en dus niet 180, dat is weer waar mijn omslagpunt ligt. Beste methode is om je max te bepalen met een max effort icm een goede hr meter, dus een borstband oid.
Die vuistregel slaat inderdaad werkelijk helemaal nergens op.. en toch zijn er altijd weer mensen die 'm toch gebruiken. Hartslag is voor iedereen persoonlijk. Je kunt er niet zomaar één of ander rekenregeltje op loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

InZane schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:47:
[...]

Die vuistregel slaat inderdaad werkelijk helemaal nergens op.. en toch zijn er altijd weer mensen die 'm toch gebruiken. Hartslag is voor iedereen persoonlijk. Je kunt er niet zomaar één of ander rekenregeltje op loslaten.
Ik ben het helemaal met jullie eens, maar als je als startende loper moet je ergens beginnen :).

Mijn Specs

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

bakvis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:32:
[...]

Ik ben het helemaal met jullie eens, maar als je als startende loper moet je ergens beginnen :).
Ja, met hardlopen en niet met cijfertjes :)

Loop zo rustig dat je niet continu in het rood gaat, maar wel zo snel dat het nog op hardlopen lijkt. Dat houd je in het begin meestal maar een minuut oid vol, en dat is prima. Minuutje wandelen, en verder. Denk aan Evy, Couch 2 5k enzovoort. Dankzij beginner gains kun je binnen een paar maanden een half uur achter elkaar lopen. Sturen op HR geeft een onterecht gevoel van zekerheid. En je kunt niet vroeg genoeg beginnen met luisteren naar je lichaam.

Hartslagzones hebben pas zin als je hartslag niet alle kanten opschiet bij enkel de gedachte aan hardlopen. En zelfs dan ... hmm, ik laat dat stokpaardje vandaag maar eens liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

kenneth schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:40:
[...]

En zelfs dan ... hmm, ik laat dat stokpaardje vandaag maar eens liggen :P
Toch wel benieuwd naar hoor :P Het valt me regelmatig op dat er mensen veel met cijfertjes bezig zijn (los van of ze wel of niet kloppen), maar ook nog niet begrijpen hoe ze die moeten interpreteren. Dat kan echter ook mijn kijk zijn op de situatie gezien ik zelf juist niet zo vast bijt op al die cijfertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:35

Dazzler2120

FP ProMod
bakvis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:32:
[...]

Dan kan je nog beter o.b.v. 'gevoel' beginnen met de simpele regeletjes als
"Z1: dat is makkelijk. Zeer lichte inspanning en praten is onafgebroken mogelijk.
Z2: dat is matig. Ademhaling versnelt iets en inspanning wordt iets
lastiger.
Z3: dat is moeilijk. Verstevigde ademhaling en praten kan alleen nog in korte zinnen. 10-15km tempo." dan dat je begint o.b.v. een verkeerde inschatting of verkeerde interpretatie van inspanningszones.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

L23 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:48:
[...]

Toch wel benieuwd naar hoor :P Het valt me regelmatig op dat er mensen veel met cijfertjes bezig zijn (los van of ze wel of niet kloppen), maar ook nog niet begrijpen hoe ze die moeten interpreteren. Dat kan echter ook mijn kijk zijn op de situatie gezien ik zelf juist niet zo vast bijt op al die cijfertjes.
kenneth in "Hardlopen - deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:47:
[...]

Wandelen doe ik niet hoor. Ik mocht vanochtend een duurloopje van 1u13 van Garmin en ik wist al dat ik niet bij huis uit zou komen met de route die ik onderweg had bedacht. Nou, dan jog ik nog wel een stukje door hoor. Uiteindelijk werd het bijna 1u18, jammer dan :)

Kreeg trouwens wel een uitvoeringsscore van 99% van ome Garmin, dus dat vond ik best netjes.
Volgens mij, als de workout klaar is, stopt die met de uitvoeringsscore. Je kan nog een hele ultra er achteraan knallen als je wil en dan zal je nog steeds 99% halen. ;)
Pagina: 1 ... 365 ... 382 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.