• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
vhal schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:40:
1000km red ik echt niet, hooguit 500 a 600km voordat ik last krijg van pijntjes.

Vind de slijtage van de HOKA's niet abnormaal, ze staan er wel om bekend dat het rubber van de buitenzool redelijk zacht is (al is de Gaviota wel wat harder https://runrepeat.com/hoka-gaviota-5)
Hartloper schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:09:
[...]

Het is niet omdat de buitenzool wat versleten is dat je ze moet weggooien.
Misschien haal je wel 800km of meer met deze schoenen.
Het kan een idee zijn om een nieuw paar te kopen en te beginnen roteren.
Ik zal eerdaags eens terug naar de winkel gaan. Deze schoenen heb ik vooral gekozen omdat ze voor wat bredere voeren zijn, de andere schoenen doe ik heb geprobeerd zaten wat nauw.

Maar alvast een nieuw paar halen ergens in mei kan geen kwaad, ik had alleen verwacht dat ik wel een jaar ermee zou kunnen doen :-). Maar goed, ik kan ze natuurlijk gewoon nog blijven dragen en merk dan met nieuwe schoenen wel wanneer deze niet meer goed zijn.

Vraagje; als ik jou gewoon hoka gaviota 5 Google dan kom ik er meer tegen met diezelfde naam in andere kleuren. Dan kan ik die toch gewoon bestellen? Of zijn er verschillende versies met die naam?

[ Voor 7% gewijzigd door President op 21-04-2025 19:28 ]

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:56
@President ik herken het snellere slijten van de zolen van de Gaviota (en Hoka in het algemeen) wel. Heb 1 paar op 930km nu, 1 paar op 730km. Die laatste slijt nu op zelfde manier als de jouwe (sinds dat paar gebruik ik zooltjes) en is aan vervanging toe. Het 930km paar is het hele profiel gewoon platter... Zou niet door APK komen denk ik ;)

Ik vind het ook heerlijke schoenen en bestel ze nu blind, zolang het nummer 5 blijft. Als er een 6 uitkomt: eerst weer passen.

[ Voor 15% gewijzigd door cyclofosfamide op 21-04-2025 19:37 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:31

L23

President schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:25:
[...]

Vraagje; als ik jou gewoon hoka gaviota 5 Google dan kom ik er meer tegen met diezelfde naam in andere kleuren. Dan kan ik die toch gewoon bestellen? Of zijn er verschillende versies met die naam?
Alleen de kleuren zijn anders. Dan weer de wide variant gezien je die nu ook hebt?

• L23

L23

Gisteren ingeschreven voor Werkhoven Loopt 10 km. Vandaag ingeschreven voor de Halve Marathon Vlieland die ik met een groep van de run club ga lopen. Een tweede halve marathon had ik dit jaar niet op de planning staan, maar heb ik in augustus wel ruimte voor. Ben benieuwd. Hoop deze dan rond de 1 uur en 40 minuten te gaan lopen, 10 minuten sneller dan de Halve Marathon van Haren.

• President
  • Nu online
L23 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:13:
[...]

Alleen de kleuren zijn anders. Dan weer de wide variant gezien je die nu ook hebt?
Ja, is dat standaard bij die variant?
https://all4running.nl/hoka-gaviota-5-heren-1127929-dhn

Zo een bijvoorbeeld, moet alleen misschien toch even bij de winkel passen of ik weer 43 1/3 pak of dan toch 42 2/3

Heb in de winter zwarte werksokken gedragen, had laatst bij Decathlon hardloop sokken besteld en die waren toch wat dunner... En leverde direct een blaar op vanwege de extra ruimte.

Aan de andere kant zijn mijn normale schoenen ook maar 43, 42 is net te klein.

Maar zou even in de winkel moeten passen met die twee maten denk!

• L23

L23

President schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:28:
[...]

Ja, is dat standaard bij die variant?
https://all4running.nl/hoka-gaviota-5-heren-1127929-dhn

Zo een bijvoorbeeld, moet alleen misschien toch even bij de winkel passen of ik weer 43 1/3 pak of dan toch 42 2/3

Heb in de winter zwarte werksokken gedragen, had laatst bij Decathlon hardloop sokken besteld en die waren toch wat dunner... En leverde direct een blaar op vanwege de extra ruimte.

Aan de andere kant zijn mijn normale schoenen ook maar 43, 42 is net te klein.

Maar zou even in de winkel moeten passen met die twee maten denk!
Ik ben verder niet bekend met de schoen. Jij gaf aan dat je deze schoenen had gekozen omdat ze voor wat bredere voeten zijn. Kan best zijn dat het standaard model al wat breder is, maar er is dus ook een wide variant.

https://all4running.nl/hoka-gaviota-5-wide-heren-1134234-ssk

• President
  • Nu online
L23 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:32:
[...]

Ik ben verder niet bekend met de schoen. Jij gaf aan dat je deze schoenen had gekozen omdat ze voor wat bredere voeten zijn. Kan best zijn dat het standaard model al wat breder is, maar er is dus ook een wide variant.

https://all4running.nl/hoka-gaviota-5-wide-heren-1134234-ssk
Dat zijn precies de schoenen die ik heb. Ik ga even goed zoeken en ga even langs de winkel volgend weekend, merci!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34

bakvis

Tweakers.Nerd

RazorMaron schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:56:
[Afbeelding]

En we zijn weer begonnen! In eerste instantie had ik de wekker gezet voor 06:00, maar uiteindelijk pas 06:45 de deur uitgegaan. Best blij met deze run, alhoewel ik nu zie dat ik vrij vlot ben gegaan. Dit is niet iets wat ik tijdens de run zelf door had. Moet wel zeggen dat ik aan het eind (vrij lange helling) wel iets meer begon te hijgen, maar dat was ook wel 5 minuten na het lopen afgelopen.

Al met al in ieder geval blij dat ik weer ben begonnen. Misschien dat ik een Apple Watch ga aanschaffen om wat beter te peilen wat mijn snelheid en hartslag zijn tijdens de trainingen en de run zelf. Aan de andere kant vraag ik me of het waard is als ik het alleen gebruik voor de runs zelf. Ik wil toch wel analoog blijven dragen buiten het sporten om buitenshuis. Binnenshuis wil ik niets om de pols.
Als ververt Apple gebruiker en eigenaar van een Apple Watch (en een Garmin recentelijk). Voor hardlopen, koop een Garmin!

Tijdje gelopen met een Apple Watch, maar hartslag etc was daar nooit heel duidelijk op. Sinds de overstap naar Garmin is dit veel makkelijker. Je ziet duidelijk dat de Apple Watch een smartwatch is met sport horloge eigenschappen maar de Garmin een sporthorloge is met smartwatch eigenschappen.

Zelfs de Garmin app vind ik fijner qua interval dan Runkeeper of andere apps die je gebruikt met een Apple Watch.

Verder: goed bezig! (Opnieuw) beginnen voelt altijd traag als je het goed doet, lees een paar pagina’s terug hier en ga niet te hard van stapel maar stel wel een doel waar je naartoe kunt werken d:)b !

(Ik vond de tijd eerst gek, toen zag ik waar je zat. Dan snap ik het met de temperaturen )!

Mijn Specs

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:14
[Afbeelding]

En we zijn weer begonnen! In eerste instantie had ik de wekker gezet voor 06:00, maar uiteindelijk pas 06:45 de deur uitgegaan. Best blij met deze run, alhoewel ik nu zie dat ik vrij vlot ben gegaan. Dit is niet iets wat ik tijdens de run zelf door had. Moet wel zeggen dat ik aan het eind (vrij lange helling) wel iets meer begon te hijgen, maar dat was ook wel 5 minuten na het lopen afgelopen.

Al met al in ieder geval blij dat ik weer ben begonnen. Misschien dat ik een Apple Watch ga aanschaffen om wat beter te peilen wat mijn snelheid en hartslag zijn tijdens de trainingen en de run zelf. Aan de andere kant vraag ik me of het waard is als ik het alleen gebruik voor de runs zelf. Ik wil toch wel analoog blijven dragen buiten het sporten om buitenshuis. Binnenshuis wil ik niets om de pols.
Da's vanaf daar best een pokke-end lopen naar Stadskanaal.

• L23

L23

Apple Watch is dikke prima, maar ik raad het je niet aan als je het enkel voor wat hardlooprondjes gaat gebruiken. Er zijn goedkopere opties en het is ook niet perse een noodzakelijk iets als je net begint. Ik zou eerst kijken of je hardlopen ook consequent blijft doen. Zelf als doel gesteld dat ik een sporthorloge mocht kopen als ik iets van 30 keer had hardgelopen en inmiddels gebruik ik alweer een jaar de Apple Watch Ultra 2. Het kan zeker in het begin een leuke motivatie zijn (meer gaan fitnessen omdat ik het koppelen met de cardio apparaten zo interessant vond etc.) en vind het ook wel fijn dat ik mijn smartphone gewoon thuis kan laten als je perse elke training wil vastleggen. Voor het smartphone tijdperk echter ook prima kunnen hardlopen.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-11 00:47
bakvis schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:27:
[...]

Verder: goed bezig! (Opnieuw) beginnen voelt altijd traag als je het goed doet, lees een paar pagina’s terug hier en ga niet te hard van stapel maar stel wel een doel waar je naartoe kunt werken d:)b !

(Ik vond de tijd eerst gek, toen zag ik waar je zat. Dan snap ik het met de temperaturen )!
Dank! Nu moet ik wel zeggen dat het niet echt voelt als opnieuw beginnen. Ik zou dat pas zeggen als ik tientallen runs achter de rug heb. Echter heb ik in het verleden denk ik 3/4 weken getraind om vervolgens een maand later (onverstandig) de Bruggenloop te doen.

Ik heb de discussie van een paar pagina's geleden gelezen, maar ik merk toch dat er ietwat van kennis mist. Los van het feit dat ik denk dat het hebben van een sporthorloge toch wel een must is wil ik bepaalde statistieken bijhouden of zorgen dat ik in bepaalde "zones" zit. Zoals @L23 verstandig aangeeft is het wellicht verstandig om eerst maar eens consistent te rennen voordat ik zo'n investering doe. Al is het wel fijn om hartslag en snelheid te kunnen monitoren bij de 10k trail run in een paar weken, vooral met het oog op het verleden. Keuzes... |:(

Het meest verstandig is denk ik voor nu om rustig kilometers in de benen te krijgen en op een later moment, wanneer ik er tijd voor heb, mij wat meer te verdiepen in de "wetenschap" van het hardlopen.

@Highland Als ik niet naar het stadskanaal ga, komt het stadskanaal naar mij.

[ Voor 7% gewijzigd door RazorMaron op 22-04-2025 02:33 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Hoi iedereen, ik zocht een alternatief voor een leuke hardloopgemeenschap buiten Reddit, en ik werd blij van deze thread, bij deze een nieuwe meelezer. :)

Gelijk een vraag naar ervaringen:
Ik loop relatief mooie tijden op alles tot en met een halve-marathon, en verbeter mezelf ook nog steeds daarin. (Denk, 1:50 op een halve, 48 minuten op een 10k). Voor alles daarboven merk ik dat (zeker voorbij de dertig) het lichaam niet meer volgens race-plan mee wil werken.
Deels komt het denk ik omdat ik redelijk snel naar een hartslag rond de 135 ga (max is 186). Daar kan ik heel lang in zitten, en kan ik nog gewoon praten en doen, maar ik zou toch met nog lagere hartslag aan mijn basis willen bouwen. Echter, als ik iets meer doe dan wandelen, dan kom ik daar al snel aan.
Iemand een (cross)training-tip om langer te kunnen trainen op een lagere hartslag. Ik weet dat dit best veel voorkomt, en ben benieuwd naar de tips van mensen die hier mee hebben leren werken.

Groet!

Jezus saves and takes half damage.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21
Maupertus schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
Hoi iedereen, ik zocht een alternatief voor een leuke hardloopgemeenschap buiten Reddit, en ik werd blij van deze thread, bij deze een nieuwe meelezer. :)

Gelijk een vraag naar ervaringen:
Ik loop relatief mooie tijden op alles tot en met een halve-marathon, en verbeter mezelf ook nog steeds daarin. (Denk, 1:50 op een halve, 48 minuten op een 10k). Voor alles daarboven merk ik dat (zeker voorbij de dertig) het lichaam niet meer volgens race-plan mee wil werken.
Deels komt het denk ik omdat ik redelijk snel naar een hartslag rond de 135 ga (max is 186). Daar kan ik heel lang in zitten, en kan ik nog gewoon praten en doen, maar ik zou toch met nog lagere hartslag aan mijn basis willen bouwen. Echter, als ik iets meer doe dan wandelen, dan kom ik daar al snel aan.
Iemand een (cross)training-tip om langer te kunnen trainen op een lagere hartslag. Ik weet dat dit best veel voorkomt, en ben benieuwd naar de tips van mensen die hier mee hebben leren werken.

Groet!
Welkom :)

Waarom denk je dat de sleutel zit bij een lagere hartslag om je verder te helpen? Ik vind het inspanningsniveau nu niet zo gek klinken als je nog een normaal gesprek kan voeren.

En het is mij nog niet duidelijk waar het stuk loopt bij langere afstanden. Waar zit jouw limiterende factor hiervoor? (Zoals: race plan te optimistisch; voedingsstrategie; onvoldoende aeroob uithoudingsvermogen; onvoldoende spierkracht).

Voor basis bouwen denk ik vooral aan lopen met meer structuur/regelmaat en volume. Zou het niet daar kunnen zitten?

Wil je per se crosstrainen (en niet zozeer meer lopen), fietsen is een prima optie: geen impact, de aerobe inspanning kan eenvoudig laag gehouden worden en het is vrij eenvoudig om veel uren te maken.

If you can see, look. If you can look, observe

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35
@Maupertus Klinkt niet als een hartslag probleem? Maak je genoeg kilometers voor die langere afstanden? Uiteindelijk is dat de truc toch vooral, natuurlijk ook rustig tempo maar dat klinkt als je zo over je hartslag praat niet als het probleem. Kan inderdaad ook iets anders zijn, voeding, drinken... lastig te zeggen zonder context.

Hier komend weekend van plan de volgende route te doen, de UH14:

https://afstandmeten.nl/index.php?id=3913325

Van Maarn naar Rhenen (of andersom, beiden met station dus makkelijk te bereiken) en langs de 14 hoogste toppen van de Utrechtse Heuvelrug

https://www.mudsweattrails.nl/uh_fourteen/

Ben wel benieuwd, leuke training met wat hoogtemeters voor de Ohrid Ultra in mei... Had daar eerder een vraag over gesteld omdat ik dacht dat deze loop 2 weken voor de ultra was. Maar had het schema blijkbaar verkeerd ingestart dus heb nog 2 weken extra :+

Ach, geluk bij een ongeluk! Ben van plan ook wat hartige dingen mee te nemen qua eten, bij een vorige 48k kwamen de gels en bars me aardig de neus uit. Ook goed drinken, schijnt wel mooi weer te worden zondag dus ben heel benieuwd!

• cyclofosfamide
m0ridin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:37:
@Maupertus ........

.......

Ben wel benieuwd, leuke training met wat hoogtemeters voor de Ohrid Ultra in mei... Had daar eerder een vraag over gesteld omdat ik dacht dat deze loop 2 weken voor de ultra was. Maar had het schema blijkbaar verkeerd ingestart dus heb nog 2 weken extra :+

.......
Ook een mooie, die UH14!

3 mei loop ik de Petranpad Ultra. Heb nu recent 1x 72km getraild en afgelopen dagen in 4 dagen 2x42km getraild. Dus over 11 dagen vanaf nu de grote uitdaging. Bij marathon schema's wist ik wel hoe ik kon taperen; heb jij ervaring met taperen voor een ultra, heb je ideeën daarover? Suggesties?

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• m0ridin
cyclofosfamide schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:43:
[...]

Ook een mooie, die UH14!

3 mei loop ik de Petranpad Ultra. Heb nu recent 1x 72km getraild en afgelopen dagen in 4 dagen 2x42km getraild. Dus over 11 dagen vanaf nu de grote uitdaging. Bij marathon schema's wist ik wel hoe ik kon taperen; heb jij ervaring met taperen voor een ultra, heb je ideeën daarover? Suggesties?
Cool, die kende ik nog niet :) Ga je dan de 112 doen? (Aangezien je 2x42 en 1x72 al hebt getrained?)

Maar ehm, even terugkijken... Mijn eerste 2 ultras waren verplicht taperen ivm blessures :+

De eerste was de eiger51 en daar heb ik de 2 weken ervoor helemaal niks gelopen

De tweede was de Laugavegur en daar had ik 2 weken blessure, waarvan 1 week niks lopen en 1 week hiken in oostenrijk. Daarna nog een weekje 'normaal' getrained maar niet volle bak (~50km), vervolgens een week ~30 en de week van de ultra zelf 1 dagje nog ~7k.

De derde was de 60 van Texel, daar 3 weken taperen (topweek van 91k, daarna naar 63, 47 en de week van de 60 van texel zelf nog 3x een 6 a 7k rustig.)

Nu dus aan het trainen voor de 4e en zal ook iets in die richting worden, 2-3 weken 'afbouwen' incl de week van de ultra zelf. Komend weekend dus een 50k waarmee mijn totaal op de ~80 zal komen. Denk de week erna ook zoiets? 70 a 80? En dan afbouwen... maar ook een beetje afhankelijk van hoe alles voelt qua lichaam.

Dus ik hou eigenlijk eenzelfde structuur aan als voor een marathon... Volg nu ook grotendeels een 80k ultra programma (van runnersworld) maar ja, die had ik dus 2 weken te vroeg ingezet wat achteraf prima uit komt.

• Roozzz
m0ridin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:37:
@Maupertus Klinkt niet als een hartslag probleem? Maak je genoeg kilometers voor die langere afstanden? Uiteindelijk is dat de truc toch vooral, natuurlijk ook rustig tempo maar dat klinkt als je zo over je hartslag praat niet als het probleem. Kan inderdaad ook iets anders zijn, voeding, drinken... lastig te zeggen zonder context.

Van Maarn naar Rhenen (of andersom, beiden met station dus makkelijk te bereiken) en langs de 14 hoogste toppen van de Utrechtse Heuvelrug

https://www.mudsweattrails.nl/uh_fourteen/

Ach, geluk bij een ongeluk! Ben van plan ook wat hartige dingen mee te nemen qua eten, bij een vorige 48k kwamen de gels en bars me aardig de neus uit. Ook goed drinken, schijnt wel mooi weer te worden zondag dus ben heel benieuwd!
Aardig stukje lopen, succes! :)

Zit je vastgepind op deze route? Er zitten een paar stukjes in, die ik net ff anders zou doen:
- De Prattenburgse berg (km ~17) ligt net ten noorden van de Zuiderlaan. Die mis je nu net.
- Bij km 26 loopt de route over een snelle singletrack mtb afdaling (>30 km/u). Dat is echt niet tof lopen in het weekend.
- Bij Landgoed de Hoge Ginkel (km ~28) zijn diverse paden dichtgemaakt. Dit Wijst zichzelf wel. In geval van nood rechtdoor tot toegangshek van landhuis, daar links en dan kom je vanzelf weer op de route nabij de Hazenberg.
- Punt bij km 30 ligt op privé terrein. Je kan er wel aardig langs naar beneden lopen. Dwz direct links na het asiel; pad volgen naar rechts bij het prikkeldraad, links bij splitsing; afdalen en een van de paden naar rechts nemen om weer op de route te komen.
- Bij 31,5 ga ja naar rechts tegen de richting in van een snelle mtb afdaling, inclusief jumpline. Niet chill. Ik zou gewoon rechtdoor lopen.
- Bij km 33 kan je ook de Scherpenzeelse weg oversteken (naar P-Donderstein), daarvandaan kan je via Landgoed Den Berg weer eenvoudig de route oppakken. Scheelt de nodige meters asfalt en loopt leuker.

• Maupertus
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:54:
[...]

Waarom denk je dat de sleutel zit bij een lagere hartslag om je verder te helpen? Ik vind het inspanningsniveau nu niet zo gek klinken als je nog een normaal gesprek kan voeren.

En het is mij nog niet duidelijk waar het stuk loopt bij langere afstanden. Waar zit jouw limiterende factor hiervoor? (Zoals: race plan te optimistisch; voedingsstrategie; onvoldoende aeroob uithoudingsvermogen; onvoldoende spierkracht).

Voor basis bouwen denk ik vooral aan lopen met meer structuur/regelmaat en volume. Zou het niet daar kunnen zitten?
Ja dit is precies waarom ik er mee bezig ben en de vraag eens wilde stellen. Ter illustratie:
- Race plan te optimistich: Nee, denk het niet want ik probeer in mijn lange trainingslopen dan echt heel langzaam te gaan (6:30 - 6:45) zodat ik zeker weten de uren en km op mijn voeten kan halen. Vanaf 30 begint het hoe dan ook te sputteren.
- Voedingsstrategie: Heel veel mee gespeeld. Gaat wel echt beter nu ik elk half uur bijtank ipv op bepaalde afstanden. Misschien belangrijker, het voelt niet alsof mijn energie op is, of mijn spieren niet meer kunnen, voelt echt meer alsof alles buiten mijn longen en benen niet meer willen.
- Onvoldoende Aeroob uithoudingsvermogen: Daar ben ik nu het meest in aan het aanpassen. Ik ben dit jaar nog eerder met een 16-weeks schema begonnen, zodat ik (gezond) meer volume kon inbouwen dan het schema voorschreef. N=1, maar nog niet het succes mogen proeven in Rotterdam vorige week.

Alles wat je zegt denk ik ook, en daarom ben ik nu bezig met de vraag: welke knoppen kan ik nog draaien.
(Ga nog steeds vooruit in alle andere afstanden gelukkig, dat houdt het leuk en niet te frustrerend ;) )

Denk inderdaad om wat jij en @m0ridin ook zeggen op een andere manier nog wat meer volume te pakken op een rustige hartslag. Het is toch lekker weer om weer eens te fietsen.

• cyclofosfamide
@m0ridin inderdaad de 1x112km. Had me in eerste instantie voor de 2x56km ingeschreven, maar heb de uitdaging toch wat groter gemaakt. Maar dat taperen van jou, klinkt wel logisch... vrijdag en maandag 2x42km in dus 4 dagen gedaan. Deze en komende week zal ik wel flink gaan taperen; had heel even idee om bijvoorbeeld vrijdag nog een lange run te doen, maar daar zie ik toch maar van af. Ook andere groepsleden doen vandaag nog een laatste ultra training en gaan dan snel taperen.

• m0ridin
Roozzz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:11:
[...]

Zit je vastgepind op deze route? Er zitten een paar stukjes in, die ik net ff anders zou doen:
- De Prattenburgse berg (km ~17) ligt net ten noorden van de Zuiderlaan. Die mis je nu net.
- Bij km 26 loopt de route over een snelle singletrack mtb afdaling (>30 km/u). Dat is echt niet tof lopen in het weekend.
- Bij Landgoed de Hoge Ginkel (km ~28) zijn diverse paden dichtgemaakt. Dit Wijst zichzelf wel. In geval van nood rechtdoor tot toegangshek van landhuis, daar links en dan kom je vanzelf weer op de route nabij de Hazenberg.
- Punt bij km 30 ligt op privé terrein. Je kan er wel aardig langs naar beneden lopen. Dwz direct links na het asiel; pad volgen naar rechts bij het prikkeldraad, links bij splitsing; afdalen en een van de paden naar rechts nemen om weer op de route te komen.
- Bij 31,5 ga ja naar rechts tegen de richting in van een snelle mtb afdaling, inclusief jumpline. Niet chill. Ik zou gewoon rechtdoor lopen.
- Bij km 33 kan je ook de Scherpenzeelse weg oversteken (naar P-Donderstein), daarvandaan kan je via Landgoed Den Berg weer eenvoudig de route oppakken. Scheelt de nodige meters asfalt en loopt leuker.
Thanks! En nee, niet vast... Ik had deze route in Garmin Connect gevonden omdat er niet echt een officiele GPX oid is. Van A naar B leek me leuk (zijn ook enkele opties met een ronde startend en eindigend rond Rhenen bijv)

Maar goeie tips, over van die MTB paden vind ik nooit fijn nee dus goed om te weten! En ook qua overige info, heel handig. Je bent dus aardig bekend daar begrijp ik ;)

Even kijken of ik m iets kan her-plannen/tekenen. Deze toevallig vanochtend gevonden en was al lang blij een route te hebben ;) Zal anders vanavond eens verder puzzelen.
cyclofosfamide schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:23:
@m0ridin inderdaad de 1x112km. Had me in eerste instantie voor de 2x56km ingeschreven, maar heb de uitdaging toch wat groter gemaakt. Maar dat taperen van jou, klinkt wel logisch... vrijdag en maandag 2x42km in dus 4 dagen gedaan. Deze en komende week zal ik wel flink gaan taperen; had heel even idee om bijvoorbeeld vrijdag nog een lange run te doen, maar daar zie ik toch maar van af. Ook andere groepsleden doen vandaag nog een laatste ultra training en gaan dan snel taperen.
Cool, succes! En ik doe ook maar wat he ;) Nee, maar 2 tot 3 weken voelt als te weinig om het idee te hebben dat je achteruit gaat en genoeg om echt goed te herstellen en op te laden. Wel lekker wat blijven doen, beetje onderhouden en voor het gevoel maar niet te gek.

@Maupertus Ik weet niet wat voor volumes je loopt verder, maar weet niet of een andere manier van volume uitbreiden perse de manier is... Kms maken met de benen vereist andere spieren/etc dan kms maken met de fiets. Qua uithoudingsvermogen etc is het natuurlijk absoluut nuttig, en ook bij eventuele blessures of blessuregevoeligheid is een fiets een mooi alternatief. Maar als je benen op een gegeven moment die kms lopend niet meer volhouden vraag ik me af of fietsen wel echt zal helpen?

[ Voor 26% gewijzigd door m0ridin op 22-04-2025 16:29 ]

• Levii
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 12:56
Ik heb nog maar 4 loopjes gedaan en maak gebruik van de Nike Running App, wat persoonlijk heel leuk is omdat er ook een coach praat en jou motiveert.

Mijn laatste run:
Afstand: 5,27km
Beweegtijd: 37:58min
Gemiddelde tempo: 7:12/km

Vanavond staat er weer eentje op het programma: 25min interval
Als ze bedoelen 5K pace, 10K pace en Mile pace, heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ze bedoelen.
Ik vermoed hoe langer de afstand hoe trager te lopen ... als mijn gemiddelde vorige keer 7:12/km was, hoe zou ik dit dan ongever kunnen mappen?

Mijn "gear":
- Nike AIR ZOOM PEGASUS 38 (gekocht in 2022 maar puur recreatief aangedaan)
- Garmin Forerunner 255 (vorige week pas gekocht en super tevreden over)
- Mijn telefoon voor de Nike Running app + airpods

Wat ik recent besteld heb, want ik had dit niet:
- Loopbroek: Nike Phenom Elite (ik liep in een gewone jogging)
- Petje want ik ben kalend en ik vind het nog koud als ik om 21u begin: Nike Dri-FIT club
- Loopsokken: Falke RU4

3/05 heeft mijn vriendin een afspraak bij RunnerLab aangezien ze ook weer opnieuw wil beginnen lopen. Is het aangeraden dat ik direct ook een loopanalyse doe en nieuwe schoenen koop? Diegene die ik nu heb vind ik persoonlijk nog altijd super goed zitten.

Wat we onszelf ook afvraagden was of het nuttig is en vanaf wanneer, om lange compressiekousen te kopen en met te lopen. Ik hoor hier wisselvallige meningen over ...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40
Levii schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:47:
Ik heb nog maar 4 loopjes gedaan en maak gebruik van de Nike Running App, wat persoonlijk heel leuk is omdat er ook een coach praat en jou motiveert.

Mijn laatste run:

Als ze bedoelen 5K pace, 10K pace en Mile pace, heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ze bedoelen.
Ik vermoed hoe langer de afstand hoe trager te lopen ... als mijn gemiddelde vorige keer 7:12/km was, hoe zou ik dit dan ongever kunnen mappen?

Mijn "gear":
- Nike AIR ZOOM PEGASUS 38 (gekocht in 2022 maar puur recreatief aangedaan)
- Garmin Forerunner 255 (vorige week pas gekocht en super tevreden over)
- Mijn telefoon voor de Nike Running app + airpods

Wat ik recent besteld heb, want ik had dit niet:
- Loopbroek: Nike Phenom Elite (ik liep in een gewone jogging)
- Petje want ik ben kalend en ik vind het nog koud als ik om 21u begin: Nike Dri-FIT club
- Loopsokken: Falke RU4

3/05 heeft mijn vriendin een afspraak bij RunnerLab aangezien ze ook weer opnieuw wil beginnen lopen. Is het aangeraden dat ik direct ook een loopanalyse doe en nieuwe schoenen koop? Diegene die ik nu heb vind ik persoonlijk nog altijd super goed zitten.

Wat we onszelf ook afvraagden was of het nuttig is en vanaf wanneer, om lange compressiekousen te kopen en met te lopen. Ik hoor hier wisselvallige meningen over ...
5k/10k pace is de pace die je in een race op die afstand zou lopen.

Dus als je interval 400m 5k pace is en je rent een 5k in 6:00/km =30min dan moet je dus 400m lopen op 6:00/km.

Dat gaat er wel vanuit dat je ongeveer weet wat je in een race zou kunnen lopen.

• Levii
Shinji schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:58:
[...]

5k/10k pace is de pace die je in een race op die afstand zou lopen.

Dus als je interval 400m 5k pace is en je rent een 5k in 6:00/km =30min dan moet je dus 400m lopen op 6:00/km.

Dat gaat er wel vanuit dat je ongeveer weet wat je in een race zou kunnen lopen.
Ik heb geen intentie om een race te lopen, dus geen idee.
Als zowel mijn vriendin en ik vlot 10km kunnen lopen, zouden we mss wel eens de 10miles en dat soort activiteiten willen doen ... maar daar zijn we nog ver van weg :)

• Roozzz
@m0ridin Ik denk dat ik het mijn achtertuin mag noemen. Ik woon in Rhenen en heb letterlijk duizenden kilometers hier door het bos gesjouwd. Tussen hier en de Maarsbergseweg is er amper een onbekend pad te vinden :P

• Roozzz
@Maupertus Hoeveel / vaak loop je nu?

Meer lopen trumps crosstraining. Dus als je meer kan lopen en nog steeds heel blijven is dat altijd stap 1.

• Shinji
Levii schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb geen intentie om een race te lopen, dus geen idee.
Als zowel mijn vriendin en ik vlot 10km kunnen lopen, zouden we mss wel eens de 10miles en dat soort activiteiten willen doen ... maar daar zijn we nog ver van weg :)
Dat verstaan we ook onder race ;)

Punt is, probeer een inschatting te maken van je tempo als je op je max een 5k zou lopen. Dat is je 5k tempo.

Je kan het ook gewoon een keer zelf buiten doen, zo snel mogelijk een 5k lopen. Het hoeft niet bij een georganiseerd evenement, al wil het vaak wel zo zijn dat je daar vaak nog net een stapje sneller kan.

• Shinji
Ik krijg hier een heel apart beeld van ;)

• Roozzz
Levii schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:47:

Mijn laatste run:

Absoluut niet vervelend bedoeld. Maar na 4(!) loopjes zijn dit niet de dingen waar je je mee bezig moet houden. Ik kan me geen beginnersschema voorstellen, waarbij je na 4 loopjes al over de 5km loopt en daadwerkelijk intervallen met tempodoelen hebt. Je hebt hier nog totaal de hardloopbasis niet voor.

Wat mij betreft volg je dan dus het verkeerde schema en is dit simpelweg wachten op een blessure. Kijk alsjeblieft even kritisch naar wat je voorgeschoteld krijgt. Iets met een afwisseling van rustig rennen en wandelpauzes is normaal en sterk aan te bevelen voor de eerste weken.

• Levii
Roozzz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:16:
[...]

Absoluut niet vervelend bedoeld. Maar na 4(!) loopjes zijn dit niet de dingen waar je je mee bezig moet houden. Ik kan me geen beginnersschema voorstellen, waarbij je na 4 loopjes al over de 5km loopt en daadwerkelijk intervallen met tempodoelen hebt. Je hebt hier nog totaal de hardloopbasis niet voor.

Wat mij betreft volg je dan dus het verkeerde schema en is dit simpelweg wachten op een blessure. Kijk alsjeblieft even kritisch naar wat je voorgeschoteld krijgt. Iets met een afwisseling van rustig rennen en wandelpauzes is normaal en sterk aan te bevelen voor de eerste weken.
Suggesties voor een goed schema met als doel 10km te kunnen lopen?

• Maupertus
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:18:
@Maupertus Hoeveel / vaak loop je nu?

Meer lopen trumps crosstraining. Dus als je meer kan lopen en nog steeds heel blijven is dat altijd stap 1.
True, buiten marathonblokken doe ik 4 keer in de week, ongeveer 55 km per week. Kan opzich natuurlijk meer bij ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:34
Levii schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:52:
[...]

Zoiets, maar als je even zoekt zijn er verschillende sites die iets soortgelijks hebben : http://run2day.nl/hardloopschema-beginner

In de meeste gevallen krijg je eerst een 0-5km schema om daarna de 5-10km te volgen om op 10km uit te komen.

Let er wel op dat je misschien nu al 5km kunt lopen en dat makkelijk voelt, maar als je net begint met lopen is je conditie een stuk beter dan wat je spieren/pezen aan kunnen. Dus het kan wel makkelijk voelen, maar als je te snel op gaat bouwen is de kans op blessures heel erg groot.

[ Voor 25% gewijzigd door redwing op 22-04-2025 19:26 ]

[removed]

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11 22:15
Vraagje
Waar kan ik een goed marathon schema weg halen
Heb nu een aantal marathons gelopen (7x) maar ging eigenlijk nooit zo als dat ik wilde
Waar ik nu mee heb gelopen is van Runners world

Gr dave

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Davem3 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:36:
Vraagje
Waar kan ik een goed marathon schema weg halen
Heb nu een aantal marathons gelopen (7x) maar ging eigenlijk nooit zo als dat ik wilde
Waar ik nu mee heb gelopen is van Runners world

Gr dave
https://benparkes.com/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:34
Heb ooit eens een link gevonden naar een gratis schema van Ben Parkes, ik weet niet meer hoe. Wel een stevig schema , gaat over de 100km/week 8)7 Jammer genoeg heb ik geen link naar minder extreme schema's, al is 10 dollar nu ook niet de hoofdprijs voor een goed schema.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 133% gewijzigd door Hartloper op 22-04-2025 21:20 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 20:42

Dennahz

Life feels like hell should.

Zo, eindelijk m'n eerste marathon geboekt :) Wel pas voor het einde van het jaar -> Winter Marathon Leeuwarden :D Verder gaan we alle waddeneilanden af voor halve marathons (+ een Devils Trail van 30km op Schier). Lekker actief jaar dus :)

Kan hem met m'n huidige conditie ook wel lopen (denk ik - doe op zich relatief makkelijk 30-32km), maar wil de eerste 42km het liefst bewaren voor een evenement + medaille. Zijn er nog meer mensen die deze marathon op de korrel hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door Dennahz op 22-04-2025 21:12 ]

Twitter

• Roozzz
@Hartloper
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:06:
Heb ooit eens een link gevonden naar een gratis schema van Ben Parkes, ik weet niet meer hoe. Wel een stevig schema , gaat over de 100km/week 8)7 Jammer genoeg heb ik geen link naar minder extreme schema's, al is 10 dollar nu ook niet de hoofdprijs voor een goed schema.

***members only***
Zijn beginners schemas zijn gratis en ook wel oke, heb zelf wel een tientje over voor een schema. Zijn inderdaad wel erg pittig, en voor mij duren ze te lang (16 weken). Ik was met 13 weken aan het pieken en met 16 weken overtraind. Komend najaar kort ik zijn schema in tot 13 weken.

Hij heeft trouwens ook leuke videos op youtube.
https://m.youtube.com/c/BenParkes

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2025 22:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• m0ridin
Roozzz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:11:
[...]

Thanks nogmaals, heb ondertussen via https://www.mtbroutes.nl/ ook de mtb routes daar gedownload zodat ik de koersen allemaal tegelijk kan laden in GPXsee, zo kan ik prima overlap bekijken (idd hier en daar best wat stukjes over mtb routes, wat niet chill is op een mooie zondag :) )

Ga hem dus iets aanpassen op in ieder geval die stukken en verder idd even kijken wat betreft lopen over asfalt en je andere input :)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:35
[...]

Aangezien je een Garmin horloge hebt -> Garmin Coach. Is gratis, kan je gewoon via de Garmin Connect app opstarten. Dan start je met 1 run waarin hij gaat kijken waar je nu staat en daarna past hij de trainingen op maat aan.

Voordeel is dat je horloge mooi aangeeft wat je moet doen, met tempos en ook aangeeft als je buiten de range valt (als je 6:00 min/km moet lopen is de range bijvoorbeeld 5:45-6:15 oid.).

WoT stats

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:26
L23 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:26:

Ben benieuwd. Hoop deze dan rond de 1 uur en 40 minuten te gaan lopen, 10 minuten sneller dan de Halve Marathon van Haren.
Wat heerlijk, "even" tien minuten sneller op de halve marathon. Ik hoop dat het me lukt nog een paar minuutjes sneller te worden. Tot het moment dat het een kwestie wordt van proberen het verval te beperken. 🫤 Maar jij bent nog een jonge God geloof ik... 😎

• Shinji
ElPaco schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:34:
[...]

Aangezien je een Garmin horloge hebt -> Garmin Coach. Is gratis, kan je gewoon via de Garmin Connect app opstarten. Dan start je met 1 run waarin hij gaat kijken waar je nu staat en daarna past hij de trainingen op maat aan.

Voordeel is dat je horloge mooi aangeeft wat je moet doen, met tempos en ook aangeeft als je buiten de range valt (als je 6:00 min/km moet lopen is de range bijvoorbeeld 5:45-6:15 oid.).
Je kan ook voor jezelf er een evenement in zetten (ook al loop je alleen) voor over 12 weken bijvoorbeeld en dan de daily suggestions volgen. Die bouwt dan op daar naar toe.

Dat doe ik nu ook, werkt ook prima.

• HenRun
Shinji schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:16:
[...]

Je kan ook voor jezelf er een evenement in zetten (ook al loop je alleen) voor over 12 weken bijvoorbeeld en dan de daily suggestions volgen. Die bouwt dan op daar naar toe.

Dat doe ik nu ook, werkt ook prima.
Doe je dan iedere dag wat je watch voorstelt? En als je een dag overslaat, houdt ie daar dan rekening mee en past ie het schema aan?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:24
HenRun schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:19:
[...]

Doe je dan iedere dag wat je watch voorstelt? En als je een dag overslaat, houdt ie daar dan rekening mee en past ie het schema aan?
Yep, is dynamisch en zal ook rekening houden met je hersteltijd, slaap en HRV, etc.

• Levii
ElPaco schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:34:
[...]

Oh fijn, dat wist ik niet! Ik zal even zoeken hoe dat precies werkt. Moet de horloge zich nu ook nog altijd inlezen wetende dat ik al 5 lopen gedaan heb?

• L23

L23

HenRun schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:14:
[...]

Wat heerlijk, "even" tien minuten sneller op de halve marathon. Ik hoop dat het me lukt nog een paar minuutjes sneller te worden. Tot het moment dat het een kwestie wordt van proberen het verval te beperken. 🫤 Maar jij bent nog een jonge God geloof ik... 😎
Valt mee, inmiddels ook al bijna 40 :P 1 uur en 40 minuten zou ik mooi vinden omdat ik dat in 2005/2006 ook gelopen heb op een halve marathon. Dat is voor mij nu een tijd die ik in ieder geval weer wil evenaren. Eind 2023 hardlopen weer serieus opgepakt en het is een kwestie van tijd. Trainen naar de halve marathon van Haren in maart ging goed, maar inmiddels loop ik meer wekelijkse kilometers en ook al een duurloop gelopen die langer is dan een halve marathon. Er valt voorlopig nog veel te verbeteren.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gisteravond de mooiste 10k van het land gelopen. Wat is er mooier dan een wedstrijd ontdaan van alle franje (een gecertificeerd parcours en een bekertje water na afloop is alles wat je nodig hebt toch), op een onmogelijke doordeweekse avond, net wanneer de dagen lengen en de temperatuur aangenaam begint te worden? Jawel, het was weer tijd voor de Zomeravondcup! Gisteravond was de eerste van de vier lopen, dus als je dinsdag 13 mei, woensdag 28 mei, en/of woensdag 11 juni nog een avondje vrij hebt, loop hem een keer.

Mijn race verliep best goed, obv mijn bijna perfecte halve marathon zou 37'10 haalbaar moeten zijn maar snelheid komt de laatste tijd moeizaam. Daarom na de CPC mij puur gericht op snelheidswerk (115% tot 105% HM-tempo). Vooral de trainingen op 10k-tempo gingen lekker dus ik verwachtte zeker een M40/M45 PR, dat op 37'55 stond.

De combinatie superschoenen en start op atletiekbaan zorgde voor een wel erg vlotte eerste kilometer in 3'38 maar daarna behoorlijk ontspannen kunnen doorlopen, met kilometers rond mijn streeftempo van 3'45. Helaas kreeg ik na 8,5km wéér steken in mijn buik (net als tijdens de CPC), waarschijnlijk toch net iets te zwaar/laat gedineerd. Het verval bleef beperkt en ik liep na 37'24 de finish over. Tijden die ik alleen tussen mijn 36ste en 38ste wist te lopen. Enorm blij mee en het kriebelt gelijk om weer kortere races te lopen. De liefde voor 5k/10k is nog niet helemaal verdwenen!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• HenRun
vinom schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:20:
[...]

Yep, is dynamisch en zal ook rekening houden met je hersteltijd, slaap en HRV, etc.
Dat is mooi! Al zal het minder goed werken als je de watch niet 24-7 draagt. Ik draag hem alleen nog tijdens het lopen sinds ik opeens een allergische reactie kreeg.

• HenRun
L23 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:25:
[...]

Valt mee, inmiddels ook al bijna 40 :P 1 uur en 40 minuten zou ik mooi vinden omdat ik dat in 2005/2006 ook gelopen heb op een halve marathon. Dat is voor mij nu een tijd die ik in ieder geval weer wil evenaren. Eind 2023 hardlopen weer serieus opgepakt en het is een kwestie van tijd. Trainen naar de halve marathon van Haren in maart ging goed, maar inmiddels loop ik meer wekelijkse kilometers en ook al een duurloop gelopen die langer is dan een halve marathon. Er valt voorlopig nog veel te verbeteren.
Dan was je er vroeg bij in een periode dat het woord runfluencer nog niet bestond. Ik zal mijn tijden die ik liep toen ik midden 20 was niet meer benaderen, maar wie weet slecht ik die 1uur40 ook nog weer ooit. Succes!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:30
Ik train ondertussen 2 weken met Trenara en ik had als doel voor de halve marathon van Zwolle op 14 juni als als doeltijd opgegeven 1:57:00 Vorig jaar 2:02:38 en ik wil graag die magische grens van 2 uur halen.

Trenara is een dynamische app en schat na 2 weken trainen (plus wat Strava/Garmin data) in dat de verwachte tijd 02:03:56 is. Ik zie wel dat dit elke keer iets aangepast wordt, dus er zit progressie in en we hebben nog 8 weken (incl. afbouwen voor de race). Benieuwd waar de verwachte tijd op gaat komen!

Maak wel meer meters dan normaal, deze week ruim 42km verdeeld over 3 trainingen. Maar wel allemaal net wat anders dan normaal en ik merk dat me dat weer motiveert.

Ps. ik heb helaas nog geen startbewijs kunnen bemachtigen, dus mocht iemand mij aan een startbewijs voor de halve marathon van Zwolle kunnen helpen _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 23-04-2025 14:50 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:35
Levii schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:23:
[...]

Oh fijn, dat wist ik niet! Ik zal even zoeken hoe dat precies werkt. Moet de horloge zich nu ook nog altijd inlezen wetende dat ik al 5 lopen gedaan heb?
Bij een Garmin Coach is je eerste run altijd een benchmark run. Is ook altijd 2 minuten warming up, 5 minuten flink lopen, 2 minuten cooling down.

Maar je kan ook zoals gesuggereerd een evenement in Garmin Connect zetten. Je horloge geeft je dan iedere dag een suggested workout.

WoT stats

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55
Is bij jullie de wedstrijdvoorspelling van Garmin ook totaal onjuist? Ik heb de laatste tijd mijn volume omhoog gegooid naar 30+ kilometer per week en de voorspellingen op mijn horloge zijn de laatste tijd heel erg naar beneden gegaan. Lijkt erg leuk, maar ze zijn totaal niet realistisch.

5km zou ik in 23:03 moeten kunnen, laatste keer (paar weken geleden) was +- 27:30. Een kilometer onder de 5:00 zou ik het denk ik al heel erg lastig mee hebben.

10km 50:12, laatste keer was laag in de 57 minuten.

Ook de halve marathon en hele marathon voorspellingen zijn niet realistisch meer. Hebben anderen dit ook? Ben wel benieuwd waar deze cijfers op gebaseerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Masch op 23-04-2025 16:57 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Levii
ElPaco schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:44:
[...]

Bij een Garmin Coach is je eerste run altijd een benchmark run. Is ook altijd 2 minuten warming up, 5 minuten flink lopen, 2 minuten cooling down.

Maar je kan ook zoals gesuggereerd een evenement in Garmin Connect zetten. Je horloge geeft je dan iedere dag een suggested workout.
Is iedere dag lopen dan ook niet te belastend als je net begonnen bent?

• L23

L23

Levii schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:12:
[...]

Ja.

• Juancho
[...]

Ik zou eerder één van de Garmin coaches pakken, dat je bijv. 3x gaat hardlopen in de week met die coach als ondersteuning en automatische schema's die je op je watch krijgt die met alles rekening houden. Misschien wat leuker en motiverender dan de daily's. Waar op zich niks mis mee is hoor, maar je bijv. met een doel wil trainen (bijv. een 5km/10km etc) kan je ook een coach pakken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shinji
[...]

Hij heeft ook rustdagen als suggestie ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Masch schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:56:
Is bij jullie de wedstrijdvoorspelling van Garmin ook totaal onjuist?
Alles wat Garmin berekent in plaats van meet (VO2max, raceprognose, LTHR, training load, enzovoort) is heel erg afhankelijk van ingevulde hartslagzones, en die zijn vrijwel zeker incorrect tenzij je die met een maximaaltest én lactaatmeting hebt bepaald.

Een lokale 5k volle bak rennen geeft je veel meer informatie over je fitheid en vorm.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 21:48
Shinji schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:23:
[...]

Hij heeft ook rustdagen als suggestie ;)
Klopt, hij kan best streng zijn soms :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6XmzPDRXyqebjGYlynaH6Se5O0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tz0CbsQkpJhr4Fqz7Vvh7f9W.jpg?f=user_large

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
Nouja enerzijds is het advies dus "doe niks"
Maar er staat óók dat je rustig aan best een kort rondje kunt doen🤔

• ADutchGuy
Stefangrp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:16:
Ja daar heb je ook wel een punt, toch wat vrijblijvend dan als je het zo leest

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11 22:15
Oke ga mij daar eens in verdiepen

Gr dave

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:11
Kort drafje, of alternatieve workout moet altijd wel kunnen, toch?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53
ADutchGuy schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:32:
[...]

Ja daar heb je ook wel een punt, toch wat vrijblijvend dan als je het zo leest
Het is sowieso vrijblijvend :P

Zoals mijn coach altijd zei, luister naar het fluisteren van je lichaam. Garmin kan een goede indicatie geven, maar het gaat er uiteindelijk om hoe jij je voelt. Als je je goed voelt kan je prima een rondje lopen natuurlijk.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:39
Garmin ziet een kort rondje niet als workout. Daar vallen tempoduurlopen en interval onder. Ook als garmin een herstel van x uur geeft kan je prima sporten, maar wel pas weer bijvoorbeeld een interval na die x uur. Herstel- of rustig duurloopje kan dan prima.

• Shinji
Koets89 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:06:
[...]

Garmin ziet een kort rondje niet als workout. Daar vallen tempoduurlopen en interval onder. Ook als garmin een herstel van x uur geeft kan je prima sporten, maar wel pas weer bijvoorbeeld een interval na die x uur. Herstel- of rustig duurloopje kan dan prima.
Bij mij wel; maar ligt misschien aan je huidige conditie. Ik heb vandaag een “base” workout van 27m@7:15m/km staan. Wat is daar geen workout aan dan?

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11 22:23
Shinji schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:12:
[...]

Bij mij wel; maar ligt misschien aan je huidige conditie. Ik heb vandaag een “base” workout van 27m@7:15m/km staan. Wat is daar geen workout aan dan?
ik verbaas me daar ook altijd over. Ik zie het wel altijd in mijn ochtendrapport, maar doe er verder niets mee... zware trailrun gedaan, volgende ochtend: training readiness 5%, slaapscore < 50, voorgestelde workout: 45 minuten "Basis"... jaja :) hij (de garmin AI) zou nu sowieso wel door mogen hebben dat ik normaal gesproken 4x per week loop, niet 7x)

• Shinji
Wyke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:18:
[...]

ik verbaas me daar ook altijd over. Ik zie het wel altijd in mijn ochtendrapport, maar doe er verder niets mee... zware trailrun gedaan, volgende ochtend: training readiness 5%, slaapscore < 50, voorgestelde workout: 45 minuten "Basis"... jaja :) hij (de garmin AI) zou nu sowieso wel door mogen hebben dat ik normaal gesproken 4x per week loop, niet 7x)
Die vind ik wel bijzonder dan inderdaad, als ik 5% training readiness heb krijg ik echt geen loopje voorgeschoteld volgens mij. Maar qua aantal dagen, is het denk ik andersom, hij kijkt naar wat hij denkt dat optimaal is voor jou, en verder niet naar je voorkeuren voor aantal dagen enzo. Het is volgens mij puur gebaseerd op metrics (hartslag, HRV etc).

• Wyke
Shinji schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:27:
[...]

Die vind ik wel bijzonder dan inderdaad, als ik 5% training readiness heb krijg ik echt geen loopje voorgeschoteld volgens mij. Maar qua aantal dagen, is het denk ik andersom, hij kijkt naar wat hij denkt dat optimaal is voor jou, en verder niet naar je voorkeuren voor aantal dagen enzo. Het is volgens mij puur gebaseerd op metrics (hartslag, HRV etc).
nou ja, die 5% overdreef ik wellicht een beetje ;)

op zich is het baseren op metrics wel goed, maar toch zou garmin daar ook rekening moeten houden met de spier/pees-opbouw. Als ik iedere dag ga lopen, kan ik op dit moment sowieso met grote zekerheid zeggen dat ik over 2 a 3 weken er een week uit lig met een hielspoor-achtige blessure.

[ Voor 21% gewijzigd door Wyke op 24-04-2025 10:34 ]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
Ja spierpijn kan ie helaas niet meten..

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 21:25
kenneth schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:24:
[...]

Alles wat Garmin berekent in plaats van meet (VO2max, raceprognose, LTHR, training load, enzovoort) is heel erg afhankelijk van ingevulde hartslagzones, en die zijn vrijwel zeker incorrect tenzij je die met een maximaaltest én lactaatmeting hebt bepaald.

Een lokale 5k volle bak rennen geeft je veel meer informatie over je fitheid en vorm.
Deze past Garmin zelf aan toch na een gesuggereerd rondje lopen? Of begrijp ik dat verkeerd. Mijn suggesties blijven elke keer bij het zelfde hangen, rondjes van 27 tot 45 minuten op 6:15 min. Snap niet helemaal waarom die niet veranderen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Wyke
Stefangrp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:37:
Nee, maar Garmin kan ook weten dat iemand die 4x per week loopt, niet ineens 7x per week moet gaan lopen. De 10% regel (die ik persoonlijk sowieso nogal groot vind zodra je boven de 10km p.w. komt, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn gestel ;)) zou m.i. in garmin's dagelijkse voorstel verwerkt moeten zitten, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.

• m0ridin
Gisteren trouwens de Adidas Evo SL binnengekregen en maatje 42 lijkt inderdaad prima te zitten dus thanks voor die input nog mensen!

Eerste gevoel, fijne lichte schoen... Irritantdat die lip zo kort en wat dun is (heb ik bij andere schoenen ook mijn irritaties over) maar ok. Zaterdag maar eens een 10-15km op hobbelen, ben benieuwd. Heb de blauwe variant trouwens, zat ook aan wit te denken maar blauw leek me wat minder 'besmettelijk' en ach... ga ze toch niet als normale schoen dragen.

Maar zo op het eerste gezicht en gevoel een fijne schoen voor deze prijs (en nog 12.5% korting dankzijn de ING rentepuntenshop via een zalando tegeodbon)

• Levii
Stefangrp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:37:
Of nog niet 8)7

• Wyke
Roet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:45:
Ik heb zelf de Adv Skin 5 en de nieuwe Adv Skin 12. Ik zou, als je er maar één gaat kopen, de 12 kiezen gezien je dan meer flexibiliteit hebt in de toekomst mocht je meer mee willen nemen. Ik merk tijdens het lopen namelijk nagenoeg geen verschil tussen beide formaten, terwijl de 12 veel meer mee kan nemen.
Ik heb de Skin 4 en wil daarnaast nu de Skin 12 gaan aanschaffen. Uiteraard val ik qua sizing weer precies op de grens tussen twee maten. Ik bestel liever niet twee maten waarna ik er een moet terug sturen, dus heeft iemand ervaring / een tip bij het kiezen tussen twee maten? juiste eerder de kleine of juist eerder de grote?

• Levii
Ik ga eens ipv de Nike Running Club, de Garmin Coach gebruiken. Ik heb een trainigsschema voor 10km en Coach Amy genomen. Morgen heb ik mijn benchmark run ingepland (2min warm-up, 5min lopen en 2min cooldown).

Bij de run staat "stevig hardlopen". Als je dit moet quantificeren, is dat dan 10/10? Lopen zo hard je kan voor die 5min? Of lopen met wat gas terug?

• InZane
FSSF schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:37:
[...]

Deze past Garmin zelf aan toch na een gesuggereerd rondje lopen? Of begrijp ik dat verkeerd. Mijn suggesties blijven elke keer bij het zelfde hangen, rondjes van 27 tot 45 minuten op 6:15 min. Snap niet helemaal waarom die niet veranderen.
Het is niet zo dat je Garmin na ieder gesuggereerd rondje je hartslagzones aanpast.

Suggesties zijn afhankelijk van allerlei metrics (hartslag, hrv, slaap, enz.), maar veranderen ook als je een bepaald doel hebt ingesteld om naar te trainen, zoals een wedstrijd op datum X.

Ik mag vandaag trouwens 4x10min@4.35/km doen. De regen heeft me alleen tegengehouden tot nu toe :+

• InZane
Levii schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:58:
Ik ga eens ipv de Nike Running Club, de Garmin Coach gebruiken. Ik heb een trainigsschema voor 10km en Coach Amy genomen. Morgen heb ik mijn benchmark run ingepland (2min warm-up, 5min lopen en 2min cooldown).

Bij de run staat "stevig hardlopen". Als je dit moet quantificeren, is dat dan 10/10? Lopen zo hard je kan voor die 5min? Of lopen met wat gas terug?
Ik hanteer altijd 'ontspannen tempo'. Het moet dus wel lekker doorlopen zijn, maar geen sprinten ofzo.

• Juancho
InZane schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:08:
[...]

Het is niet zo dat je Garmin na ieder gesuggereerd rondje je hartslagzones aanpast.
Je kan het ook op automatisch zetten, ik weet alleen niet of dat heel kloppende zones geeft. Ik heb ze zelf nu ingevuld.

• InZane
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:14:
[...]

Je kan het ook op automatisch zetten, ik weet alleen niet of dat heel kloppende zones geeft. Ik heb ze zelf nu ingevuld.
Klopt, dat kan inderdaad, maar dan stelt ie nog steeds niet na élke training je zones bij.

• Juancho
Daar zal idd wel ene bepaald logica achterzitten ja.

• Shinji
InZane schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:55:
[...]

Klopt, dat kan inderdaad, maar dan stelt ie nog steeds niet na élke training je zones bij.
Volgens mij stelt die inderdaad niet telkens je zones bij, dat zijn percentages. Maar wel je max hartslag. Ik krijg regelmatig een melding na een training dat mijn max hartslag is gewijzigd. Niet elke training maar afgelopen 3 weken toch wel 2 keer ofzo.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

FSSF schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik de meeste Garminfeatures nooit (want ik vertrouw ze niet) dus ik kan daar specifiek niets over zeggen.

Maar hartslagzones zelf zijn een proxy voor bepaalde metabole processen in je lijf. Dit werkt alleen als die zones ook zodanig ingesteld staat. Waar veel artikelen (in Runners' World etc) en Garmin mee werken zijn gemiddelde percentages die aangeven wanneer je van een bepaalde metabole staat naar een andere gaat.

Voorbeeld: zone 4 betekent dat je lichaam meer lactaat aanmaakt dan het kan verwerken. Dit zal doorgaans rond een bepaald percentage van je maximale hartslag gebeuren. Hetzelfde met Z3, die begint wanneer je lichaam merkbaar meer lactaat gaat produceren maar waar de lactaatspiegel uiteindelijk nog wel stabiliseert.

Het probleem is dat veel modellen uitgaan van de gemiddelde waardes waar deze metabole veranderingen plaatsvinden. Maar de individuele afwijking is zo groot dat een bepaald HR% die voor de ene loper laag in Z3 is, voor een andere hoog in Z4 kan zijn. Dan heeft enorme invloed op het type en de zwaarte van de prikkel, en dus op het herstel.

Hierdoor is een model dat alleen maar zegt Z3 = a% - b%, Z4 = b% - c%, Z5 >c%, vaker incorrect dan niet.

Nu kan Garmin guesstimates doen, zoals met LTHR. Ik vraag me zeer af hoe nauwkeurig dat is: bij mij schommelt die al anderhalf jaar rond de 4'20/km terwijl ik in de tussentijd drie halve marathons heb gelopen tussen 3'55/km en 4'11/km. En een halve marathon boven LT2 lukt alleen de mannelijke elitelopers. Ik hoor daar zeker niet bij :P

Leesvoer:
LT1, LT2, and the scientific basis of heart rate zones for runners

Individual variation in heart rates at LT1 and LT2 in runners, and the implications for zone training

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53
Shinji schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:27:
[...]

Hij kijkt toch juist wel naar je voorkeur dagen? Je kan namelijk je trainingsdagen invullen

• Shinji
kepler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:21:
[...]

Hij kijkt toch juist wel naar je voorkeur dagen? Je kan namelijk je trainingsdagen invullen
Bij een coach/trainingsplan wel ja, maar bij de daily suggestions volgens mij niet.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Kijk niet alleen maar naar je horloge mensen, vertrouw ook een beetje op je lichaam en je eigen gevoel. Mijn vriendin is huisarts en er komen daadwerkelijk mensen op het spreekuur die zeggen: 'volgens mijn horloge slaap ik niet goed'. Dan vraagt ze: hoe voel je je dan? Zeggen ze: 'eigenlijk wel goed, voel me elke dag best wel fit'.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 21:25
KaiseRRuby schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:26:
Kijk niet alleen maar naar je horloge mensen, vertrouw ook een beetje op je lichaam en je eigen gevoel. Mijn vriendin is huisarts en er komen daadwerkelijk mensen op het spreekuur die zeggen: 'volgens mijn horloge slaap ik niet goed'. Dan vraagt ze: hoe voel je je dan? Zeggen ze: 'eigenlijk wel goed, voel me elke dag best wel fit'.
Bij mij komt het meestal best wel overeen. En dat is niet positief helaas :+

Vandaag volgens Garmin: rustdag. Morgen: was volgens mij 37 min@6:15.

Zojuist een rondje gedaan van 11km@6min. (best nat trouwens... :-( )
Melding voor morgen is gegaan naar: ''Rust, geen workout door overmatige vermoeidheid''.

De hint is duidelijk maar de omschrijving vind ik dan weer best apart.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• ADutchGuy
kepler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:57:
[...]

Het is sowieso vrijblijvend :P

Zoals mijn coach altijd zei, luister naar het fluisteren van je lichaam. Garmin kan een goede indicatie geven, maar het gaat er uiteindelijk om hoe jij je voelt. Als je je goed voelt kan je prima een rondje lopen natuurlijk.
Ja, daar heb je 100% gelijk in hoor. De woordkeuze was misschien wat onhandig maar dat is zeker hoe ik ook vind dat je er mee om moet gaan.

• redwing
FSSF schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:03:
[...]

Bij mij komt het meestal best wel overeen. En dat is niet positief helaas :+

Vandaag volgens Garmin: rustdag. Morgen: was volgens mij 37 min@6:15.

Zojuist een rondje gedaan van 11km@6min. (best nat trouwens... :-( )
Melding voor morgen is gegaan naar: ''Rust, geen workout door overmatige vermoeidheid''.

De hint is duidelijk maar de omschrijving vind ik dan weer best apart.
In mijn ervaring geeft ie dat als je body battery erg laag is en je wel een training hebt gedaan. En dan vind ik de omschrijving niet echt apart, want dan geeft ie gewoon aan dat je te moe bent om een training te doen.

Oh, en het was inderdaad erg nat vanmorgen, al was de temperatuur wel weer lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 24-04-2025 15:53 ]

[removed]

• RazorMaron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAqxWn8YCpW-cMusRfNB7cBVVco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwduiXktvc2UdLJf9clzOZ12.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zal ik beginnen? Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben met dit resultaat. Ik had om eerlijk te zijn wel verwacht dat ik iets sneller zou zijn, en dat was ook een gedachte die gedurende de loop bij me bleef, maar na afloop (vrij laat) van me af kunnen schudden. Waarschijnlijk is dit iets wat wel vaker voorkomt bij beginners.

De trail was voor 30% bekend terrein, aangezien ik gisteren een deel had gelopen. Later op de dag een paar minuten bridges gedaan, 100 lunges en wat planks. Je raadt het al, vandaag wakker geworden met spierpijn in de benen. Geen hevige spierpijn, maar wel voelbaar.

Ik ging gelijk vanuit de universiteit door naar het begin van de trail, dus ik begon mijn run met mijn Eastpak rugtas gevuld met een MacBook, iPad, waterfles en m'n jas. Was het handig? Zeker niet. Was het hinderlijk? Mwah. Het is het in ieder geval zodanig waard om niet naar huis te lopen, de rugtas achter te laten en dan naar de trail te lopen (kost me 1:00/1:10 uur extra).

Vrij impulsief begonnen aan de run, zonder echt na te denken, en na 2-3 minuten was ik al leeg en waren de benen verzuurd. Hartslag was ook vrij hoog. Toen was het al balen en vroeg ik me af of ik misschien niet gewoon moest kappen.

Uiteindelijk heb ik het lopen af kunnen wisselen met het hardlopen, zoals het hoort. Tijdens de run heb ik denk ik 5-6 keer een a twee minuten pauze genomen, onder andere om van het uitzicht te genieten en een wandelaar te helpen met foto's schieten. :P

Na de run naar huis gelopen (40 minuten). Spierpijn is toch wel meer voelbaar (goh). Al met al erg blij en kan niet wachten op de volgende run. In de tussentijd toch maar een strategie maken om te voorkomen dat ik alles al heb gegeven in de eerste paar minuten. De trail run zelf is 2x de afstand is en 1,5x de hoogte, ik heb er alle vertrouwen (en zin) in. d:)b

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• L23

L23

@RazorMaron Hardlopen zonder een gevulde Eastpak rugzak lijkt me toch wel echt de moeite waard :p Klinkt niet echt aangenaam. Verder wel in sportkleding en hardloopschoenen?

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:33
Wyke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb de Skin 4 en wil daarnaast nu de Skin 12 gaan aanschaffen. Uiteraard val ik qua sizing weer precies op de grens tussen twee maten. Ik bestel liever niet twee maten waarna ik er een moet terug sturen, dus heeft iemand ervaring / een tip bij het kiezen tussen twee maten? juiste eerder de kleine of juist eerder de grote?
Ik ben op basis van fit, de grotere maat gekozen omdat ik ook exact tot op de centimeter tussen maten zat. Fit betekende dat de flessen wat meer aan de voorkant zaten ipv aan de zijkant van de borstkas. Ook omdat je nog een jas aan wilt kunnen doen en als de tas voller zit, gaat hij wat strakker zitten. Maar als je bijv. Reddit er op naslaat kan het beide kanten op, sommige zeggen size up, sommige size down. :F

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:41

Sherlock

No Shit

RazorMaron schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 02:06:
[Afbeelding]
Ik ging gelijk vanuit de universiteit door naar het begin van de trail, dus ik begon mijn run met mijn Eastpak rugtas gevuld met een MacBook, iPad, waterfles en m'n jas. Was het handig? Zeker niet. Was het hinderlijk? Mwah. Het is het in ieder geval zodanig waard om niet naar huis te lopen, de rugtas achter te laten en dan naar de trail te lopen (kost me 1:00/1:10 uur extra).
Geen kluisje op de uni om je tas achter te laten?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• redwing
RazorMaron schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 02:06:
[Afbeelding]

Waar zal ik beginnen? Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben met dit resultaat. Ik had om eerlijk te zijn wel verwacht dat ik iets sneller zou zijn, en dat was ook een gedachte die gedurende de loop bij me bleef, maar na afloop (vrij laat) van me af kunnen schudden. Waarschijnlijk is dit iets wat wel vaker voorkomt bij beginners.

De trail was voor 30% bekend terrein, aangezien ik gisteren een deel had gelopen. Later op de dag een paar minuten bridges gedaan, 100 lunges en wat planks. Je raadt het al, vandaag wakker geworden met spierpijn in de benen. Geen hevige spierpijn, maar wel voelbaar.

Vrij impulsief begonnen aan de run, zonder echt na te denken, en na 2-3 minuten was ik al leeg en waren de benen verzuurd. Hartslag was ook vrij hoog. Toen was het al balen en vroeg ik me af of ik misschien niet gewoon moest kappen.

Uiteindelijk heb ik het lopen af kunnen wisselen met het hardlopen, zoals het hoort. Tijdens de run heb ik denk ik 5-6 keer een a twee minuten pauze genomen, onder andere om van het uitzicht te genieten en een wandelaar te helpen met foto's schieten. :P

Na de run naar huis gelopen (40 minuten). Spierpijn is toch wel meer voelbaar (goh). Al met al erg blij en kan niet wachten op de volgende run. In de tussentijd toch maar een strategie maken om te voorkomen dat ik alles al heb gegeven in de eerste paar minuten. De trail run zelf is 2x de afstand is en 1,5x de hoogte, ik heb er alle vertrouwen (en zin) in. d:)b
Ik zou een volgende keer toch die tas thuis of ergens anders droppen. Net weer beginnen, dan zo'n trail en ook nog met tas is de kans op blessures wel heel erg vergroten. En zeker in die omgeving zou ik dat voorkomen, er zijn veel te veel mooie plekken/routes te vinden!

En inderdaad opletten met te snel beginnen, Zeker door de hoogte-verschillen loop je al snel te hard. Je kunt daar beter heel rustig beginnen en dan merk je vanzelf wel bij de klimmetjes dat dat rustig al heel rap zwaar begint te worden :+ Ik heb zelf vooral veel gewandeld in Californië/Oregon en dat kan al heel snel heel zwaar worden.

[removed]

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42
[...]

https://www.hardlopenmetevy.nl/ begin met de 5km en ga daarna door naar langere afstanden, niet direct met de 10km beginnen dat ga je niet volhouden, lees kans op blessures.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-11 21:57
Nou ik ben ook gestart eindelijk. Nu 2 keer hardlopen gedaan. 3,2 km in 28 minuten en 4 km in 36 minuten
Met mn 46 jaar en 100 kilo op 174 cm best tevreden start. wel.spierpijn haha..
Maar je moet ergens beginnen

• RazorMaron
L23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:52:
@RazorMaron Hardlopen zonder een gevulde Eastpak rugzak lijkt me toch wel echt de moeite waard :p Klinkt niet echt aangenaam. Verder wel in sportkleding en hardloopschoenen?
Het viel uiteindelijk wel mee. De gespen een stuk aangetrokken waardoor de Eastpak niet echt hinderlijk was.. Uiteraard wel in sportkleding en hardloopschoenen, dat had ik dan wel weer uitgedacht. :P
Sherlock schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:34:
[...]

Geen kluisje op de uni om je tas achter te laten?
Die zijn er zeker, maar dat is wederom een relatief grote detour op de terugweg.

@redwing Leuk! Heb je toevallig ook in de omgeving van Berkeley/Oakland/San Francisco gewandeld?

Edit: Spierpijn valt me nog wel mee, natuurlijk heviger dan gisteren en ook op meer plekken. Benieuwd wat morgen me brengt.

[ Voor 6% gewijzigd door RazorMaron op 25-04-2025 17:18 ]

• L23

L23

RazorMaron schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:12:
[...]

Het viel uiteindelijk wel mee. De gespen een stuk aangetrokken waardoor de Eastpak niet echt hinderlijk was.. Uiteraard wel in sportkleding en hardloopschoenen, dat had ik dan wel weer uitgedacht. :P
Mij niet gezien :P Toen ik net weer begon met hardlopen merkte ik (ook door mijn zwaardere gewicht) dat mijn enkels nog niet zo sterk waren. En dan ook nog met zulke hoogtemeters zou ik zelf wat extra tijd plannen om het zonder extra bagage te lopen.

Binnenkort ook eens een vestje aanschaffen omdat ik bij lange duurlopen steeds meer meeneem. Had laatst mijn handen vol toen ik 22 km liep. Neem het liefst zo weinig mogelijk mee als het kan :P

• redwing
RazorMaron schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:12:
[...]

Die zijn er zeker, maar dat is wederom een relatief grote detour op de terugweg.

@redwing Leuk! Heb je toevallig ook in de omgeving van Berkeley/Oakland/San Francisco gewandeld?
Bij Lake Chabot als ik me goed herinner, maar wij woonden toen in Portland dus dat was tijdens een road-trip. Dus de wandelingen die we in die hoek gedaan hebben liggen nogal verspreid :) Maar de hele omgeving daar is gewoon mooi met veel mooie wandelroutes.

[removed]

• Shinji
L23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:25:
[...]

Mij niet gezien :P Toen ik net weer begon met hardlopen merkte ik (ook door mijn zwaardere gewicht) dat mijn enkels nog niet zo sterk waren. En dan ook nog met zulke hoogtemeters zou ik zelf wat extra tijd plannen om het zonder extra bagage te lopen.

Binnenkort ook eens een vestje aanschaffen omdat ik bij lange duurlopen steeds meer meeneem. Had laatst mijn handen vol toen ik 22 km liep. Neem het liefst zo weinig mogelijk mee als het kan :P
Op 22km hoef je niet zoveel mee te nemen toch? Tenminste als je het een beetje handig plant met kraantjes ofzo (https://www.drinkwaterspots.nl/).

Hier in de buurt weet ik de meeste wel te vinden. Een reepje of een banaan en dan overleef ik die 22km wel hoor (genoeg reserves ;))

• L23

L23

Shinji schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:37:
[...]

Op 22km hoef je niet zoveel mee te nemen toch? Tenminste als je het een beetje handig plant met kraantjes ofzo (https://www.drinkwaterspots.nl/).

Hier in de buurt weet ik de meeste wel te vinden. Een reepje of een banaan en dan overleef ik die 22km wel hoor (genoeg reserves ;))
Het viel nog mee qua temperatuur, dus geen water mee. Wel een banaan, snoepjes en huissleutel. Liep in shirt en broekje zonder opbergvakjes. Met de warmere dagen in de komende maanden wil ik wel water bij me hebben met dit soort lange afstanden :p

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:21
L23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:55:
[...]

Het viel nog mee qua temperatuur, dus geen water mee. Wel een banaan, snoepjes en huissleutel. Liep in shirt en broekje zonder opbergvakjes. Met de warmere dsgen in de komende maanden wil ik wel water bij me hebben met dit soort lange afstanden :p
Hier ook een vestje hoor, vanaf ~15km en verder. Sowieso lekker water, en een belletje/reepje mee, mocht er wat geks (of juist leuks 8) ) gebeuren, dan zit je iig goed.

Heb ook het idee dat ik sneller herstel als ik goed drink tijdens langere loopjes.
Pagina: 1 ... 364 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.