Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 13:32

uFx

Wachten... schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:27:
Bedankt voor alle reacties nog gisteren. Het bericht van o.a. @Hartloper heeft ervoor gezorgd dat ik gewoon een hardloopwinkel binnen ben gegaan (dehardloopwinkel.nl) , en mijn verhaal heb uitgelegd dat ik geen analyse wilde doen, maar gewoon wilde passen.

De reactie van de verkoper was vrij opdringerig dat ik toch echt wel de beter de analyse kon doen. Dit koste dan 30 euro, en als ik schoenen kocht, dan was het gratis. Na toch herhaaldelijk uitleggen dat ik gewoon wilde passen en mij lichaam en voeten zelf het beste ken, heeft hij toch 2 paar schoenen gepast. Ik heb daaropvolgend feedback gegeven en kreeg toen Asics (ben even het model kwijt), maar dit zaten echt vele malen beter en ik was er zo goed al zeker over uit dat die het zouden worden.

Vervolgens was ik benieuwd naar enkel nog een Hoka, zodat ik daar eens de pasvorm van kon proberen. Het was echter 17:50, dus had zelf al aangegeven dat het kort tijd was, maar vrwg n kan altijd, en anders zouden het de Asics worden. Vervolgens kreeg ik een redelijke snauw van de medewerker dat ik eigenlijk maar 2 paar mocht passen, omdat ik geen analyse had gedaan. Mijn mond viel hier van open.

Het verhaal is nog wat langer en kreeg al eerder een wat rare reactie van de medewerker.

Uiteindelijk heb ik hem aangesproken op zijn manier van verkopen, want ik vond het ronduit brutaal dat je zo met klanten om gaat.

Normaal zou ik direct weg gaan, maar toen hij merkte dat ik echt wel wat wilde kopen, kon ik de Hoka's nog passen. Ik heb dus voor een keer mijn principes maar maar even aan de kant gezet. En ben uiteindelijk met Hoka Skyflow de deur uit gegaan.

Ondanks ik blij ben met de schoenen, heeft het toch een hele vervelende nare indruk achter gelaten als beginnende hardloper. Ik had verwacht en gehoopt dat ik gewoon net als iedere andere klant behandeld zou worden, of ik nou een analyse deed of niet.
Zelf ook meegemaakt bij een andere hardloopwinkel (en daardoor niets gekocht). En dit is eigenlijk de reden waarom ik gewoon naar Decathlon ga, daar een schoen pas die echt goed voelt (zonder zeurende verkopers om me heen) en die naar huis meeneem. Tot nu toe altijd goed gegaan en eigenlijk ook nooit klachten gehad (behalve wat blaren bij een wedstrijd).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
vinom schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:13:
Ik train voor een 5K met als tijdsdoel net onder de 22 minuten voor een PR en de afgelopen maanden heb ik Garmin Daily Suggested Workouts gevolgd met als primair doel de wedstrijd, zodat de loopjes daar op aangepast worden. Nu was ik benieuwd wat ChatGPT er vandaag de dag van zou maken met nog drie weken te geven voor de race. Ik heb mijn Garmin lactaal drempel ingevoegd, samen met mijn zones. Ik ben benieuwd wat jullie van dit schema vinden:

Op zich komt het aardig overeen wat Garmin DSW voorschrijft, maar ChatGPT gooit wel, lijkt het, meer variatie er in.

[...]
Tja, wat wil je horen. Algemene notie: de laatste drie weken doen er niet toe. Het werk heb je als het goed is al gedaan. En meer variatie wil zeker niet zeggen dat het beter is.

Met betrekking tot dit schema: zeer weinig kilometers; warming up/cooling down ontbreekt; qua tempo's is alles eenheidsworst, het is ontzettend in elkaar geschoven. Nobody cares of je 4:20 of 4:22 per km loopt voor een zogenaamd ander trainingseffect. Zoiets als die tempoloop zou ik eerder in de buurt van de 5min/km verwachten. Nu is het allemaal rond je drempel. Is het dramatisch? Nee. Kan het beter? Ja.

@Slickk schreef het hiervoor al: in de basis heeft chatgpt en aanverwanten geen benul wat je wil.
Slickk schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:55:
[...]

Ik ben verre van een expert, maar hier gaat veel mis. Moet ik nog doorgaan? :P Het ziet er leuk uit met emojis, maar in de kern begrijpt ChatGPT niet wat je wil. Het voorspelt wat een logisch volgend woord of getal zal zijn, verder niet.

Koop asjeblieft een boek of ergens een schema online. Ja natuurlijk word je wel iets beter van dit schema maar je haalt er niet het optimale uit en geeft je een vals gevoel dat het een gedegen plan is. AI kan ons op veel vlakken al helpen, maar ChatGPT is een taalmodel (beter gezegd LLM). Gebruik het daarvoor tot er een specifiek sportmodel is of een running ‘agent’. Dat kost tijd.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:58
MiKeZZa schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:32:
[...]

Ben niet verbaasd. Herken dat analyseren ook als een hele nare manier van verkopen, maar goed het is zo ongeveer het enige bestaansrecht van een schoenenwinkel anno nu. Anders haal je wel op internet een paar setjes en pas je. Dus door deze drempel op te werpen en jou te laten geloven dat dat een noodzakelijke tussenstap is houden ze internet er een beetje buiten. En stiekem duwen ze je in mijn beleving soms nog naar een schoen waar zij vanaf willen ook :X
Anderzijds ging ik af op online (en wat reviews) advies over de Saucony Triumph 22. bijna 100km mee (test) gelopen maar niks anders dan pijn in de voeten. Ben na een hardloopwinkel gegaan, videootje gemaakt van mijn looptechniek/houding, 3 paar schoenen uitgeprobeerd en ik loop nu pijnvrij op een paar van die 3 exemplaren.

Kan geluk zijn, kan ook voor een deel wel zo zijn dat de sportzaak mij 3 goed passende schoenen gaf. Who know's ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
[...]
Ondanks ik blij ben met de schoenen, heeft het toch een hele vervelende nare indruk achter gelaten als beginnende hardloper. Ik had verwacht en gehoopt dat ik gewoon net als iedere andere klant behandeld zou worden, of ik nou een analyse deed of niet.
Wat een pannenkoek. Je weet in ieder geval waar je nooit meer naar terug gaat :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:25
MiKeZZa schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:32:
[...]

Ben niet verbaasd. Herken dat analyseren ook als een hele nare manier van verkopen, maar goed het is zo ongeveer het enige bestaansrecht van een schoenenwinkel anno nu. Anders haal je wel op internet een paar setjes en pas je. Dus door deze drempel op te werpen en jou te laten geloven dat dat een noodzakelijke tussenstap is houden ze internet er een beetje buiten. En stiekem duwen ze je in mijn beleving soms nog naar een schoen waar zij vanaf willen ook :X
Mijn vriendin zei het nog wel mooi (want die was ook heel verbaasd). Ze zei, waarom doen dit soort bedrijven dat toch. Als ik ergens goed geholpen wordt en service krijg, dan kom ik ten alle tijden terug.

Je houdt toch altijd mensen die in de winkel kijken en online kopen, maar dat moet niet een probleem zijn van de klant. Een bedrijf neemt dat risico om een winkel te starten, en ik ga er ook maar zo vanuit, dat we geen medelijden hoeven te hebben met de directeur.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:53
Vervolgens kreeg ik een redelijke snauw van de medewerker dat ik eigenlijk maar 2 paar mocht passen, omdat ik geen analyse had gedaan. Mijn mond viel hier van open.

Het verhaal is nog wat langer en kreeg al eerder een wat rare reactie van de medewerker.
Zo zeg, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Nou ben ik ook niet gelijk het goede voorbeeld, want ik kom amper in hardloopwinkels.
Als ik wel naar een hardloopwinkel ga, dan is het de lokale zaak hier en daar ken ik het meeste personeel wel. Weet zeker dat ze nooit iemand zo zouden behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ook nooit meegemaakt (ga vaak naar Run2Day). Ik kan me wel voorstellen dat ze zo'n test (hoe simpel die ook is) niet gratis doen want je kan er ook mensen bij hebben die zo'n test doen, wat schoenen passen, dan spelen dat er niks bij zit en ze verder kijken en dan dezelfde schoen online (goedkoper) aanschaffen.

Maargoed, ik denk dat 9 van de 10 hardloopzaken het gewoon netjes doen want klanten binden in die branche is heel belangrijk. Dat stukje services en het kunnen passen/buiten lopen op meerdere schoenen kan niet als je online koopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-06 08:48
cverkooyen schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:57:
[...]

Knap gelopen, waarom de volgende keer minder caffeine gels?
Dank, de caffeine gels geven me steken in de rechterzij. In een eerdere 30 km wedstrijd ook icm misselijkheid. In de training nooit last van als ik ze neem. Het komt m.i. door de caffeine, maarkan ook aan de normale sis beta gels liggen, dat kan ik niet helemaal uitsluiten. Onderweg veel boeren gelaten, de gels zijn niet helemaal relaxt voor mij.
Hartloper schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:19:
Allemaal leuke verslagen van de marathons dit weekend; ik voel vooral mee met de niet gelukte sub-3 pogingen van @ArmyOfQueens @KevinK92 en @Virton .
Heel herkenbaar voor mij.
Bedankt voor het hart onder de riem. Dit was de eerste poging en er zullen nog meer volgen. De reis was inderdaad een mooie. Gedisciplineerd toewerken naar een doel en nog nooit zo'n grote omvang gedraaid met m'n hoogste vo2max ooit. Ik kan met voldoening terugkijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik had wel nog een kleine teleurstelling op de 35km, normaal neem ik dan ook een caffeine gel. Echter had ik blijkbaar de verkeerde uit mn tas gepakt, en daar zat geen caffeine in...

Wel beetje een bummer, maar snel de knop om kunnen zetten en dan maar zonder. Dat ging eigenlijk ook prima, dus conclusie is dat ik die helemaal niet nodig heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:25
kepler schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:57:
Ik had wel nog een kleine teleurstelling op de 35km, normaal neem ik dan ook een caffeine gel. Echter had ik blijkbaar de verkeerde uit mn tas gepakt, en daar zat geen caffeine in...

Wel beetje een bummer, maar snel de knop om kunnen zetten en dan maar zonder. Dat ging eigenlijk ook prima, dus conclusie is dat ik die helemaal niet nodig heb ;)
Hoe is je ervaring ermee op 35km? Het kost meestal toch wel wat tijd voordat cafeïne begint te werken, zeg maar minstens 30 min? Dan voelt op 35km voor mij wat laat. :)

En eigenlijk helemaal eens met je tweede alinea trouwens. Alleen ben er nu zelf helaas wat mee verwend (en mogelijk ook wat placebo-effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 16:00
Bedankt voor alle reacties nog gisteren. Het bericht van o.a. @Hartloper heeft ervoor gezorgd dat ik gewoon een hardloopwinkel binnen ben gegaan (dehardloopwinkel.nl) , en mijn verhaal heb uitgelegd dat ik geen analyse wilde doen, maar gewoon wilde passen.

....
Ik moet zeggen dat ik een soortgelijke ervaring heb met de hardloopwinkel. Ironisch genoeg zou ik als hardloper als laatste naar die winkel gaan 8)7. Naar mijn mening pushen ze ook hun steunzooltjes teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:55
Hartloper schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:19:
Wat ik de laatste jaren geleerd heb is om te genieten van de training, een planning maken, je fitter voelen worden.
Ook al lukte het (net) niet op de grote dag om het tijdsdoel te bereiken, dan nog kon ik vaak met voldoening terugkijken op een geslaagd trainingsblok. Niet alleen focussen op het doel, maar ook genieten van de weg ernaartoe - als dat niet te melig klinkt.
Dit doet me denken aan een podcast die ik pas geleden luisterede over je eerste Marathon. Dat we soms ook gewoon dankbaar mogen zijn dat we mogen hardlopen en mogen trainen en deze prestaties kunnen leveren.
Trainen met lopen is niet altijd leuk maar er zijn mensen die wat wij doen gewoon helemaal niet kunnen.

Twee jaar geleden Rotterdam gelopen en man wat heb ik een hoop geleerd van dat trainingsblok. Nu ik voor een hele triatlon train heb ik daar nog steeds winst van.

Dat mogen lopen heb ik van de week ook kunnen ervaren. Want ik overtrad regel 1 van het fietsen. "houd je fiets altijd onder" dus ben nu een beetje bond en blauw en wat schaafwonden rijker. Dus even niet lopen. want ik wandel nog steeds een beetje kreupel. Maar goed vanavond kijken of we rustig kunnen fietsen en daarna kijken of we dit weekend weer een deel km kunnen rennen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Laatst online: 14:25
Roet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:29:
[...]

Ik moet zeggen dat ik een soortgelijke ervaring heb met de hardloopwinkel. Ironisch genoeg zou ik als hardloper als laatste naar die winkel gaan 8)7. Naar mijn mening pushen ze ook hun steunzooltjes teveel.
Het verbaast mij enorm hoeveel mensen enkel hier al "slechte" ervaringen hebben met deze winkels.

Helaas gaan toch teveel mensen mee in hun verhaal, waardoor het voor hun blijkbaar werkt. Het zijn een beetje keuken verkoop technieken. Naar mijn inziens hebben ze dit helemaal niet nodig, want als je service en producten goed zijn, dan krijg je vanzelf steeds meer klanten.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-06 12:52
Ik zie veel Rotterdam berichten. Zijn er nog mede IJssellopers? Afgelopen zondag weer eens de IJsselloop te Deventer gelopen. 2 jaar terug de 10km gelopen en dit jaar heb ik me opgegeven voor de 15K.

Mijn doel was onder 1:10 te lopen. Dat heb ik eerder gedaan voor mezelf, dus leek het me leuk om dit te doen tijdens een officiële loop. Dat is deze keer ook gelukt met een tijd van 1:09:49! Geen PR, maar wel gehaald.

Ging overigens niet helemaal vanzelf. Ten eerste stond er best veel wind deze zondag. Als je langs de IJssel loopt, voel je dat wel. Ten tweede kreeg ik na 5km al last van mijn heup, wat niet echt meer wegging. En dan moet je nog 10km... Ik wilde zelfs bijna stoppen, maar toen werd de pijn gelukkig een stuk minder. En het was veel inhalen deze keer. De route gaat over veel fietspaden, dus smal met veel lopers.

Gelukkig is de sfeer altijd goed en op de Brink finishen is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Wachten... schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:45:
[...]

Het verbaast mij enorm hoeveel mensen enkel hier al "slechte" ervaringen hebben met deze winkels.
Mij eigenlijk niet, het publiek hier is van het "zelf uitzoeken". Daarom komen ze hier ook terecht ;)

Dus we hebben een mening. Ik kan overigens goed begrijpen dat een dergelijke winkel zich vaak gebruikt voelt als showroom voor online bestellingen. Er zijn een hoop winkels de afgelopen jaren uit het straatbeeld verdwenen waar dit ook gebeurde. (Noem een Blokker, BCC, V&D en vele kleine winkels).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Slickk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:37:
[...]

Hoe is je ervaring ermee op 35km? Het kost meestal toch wel wat tijd voordat cafeïne begint te werken, zeg maar minstens 30 min? Dan voelt op 35km voor mij wat laat. :)

En eigenlijk helemaal eens met je tweede alinea trouwens. Alleen ben er nu zelf helaas wat mee verwend (en mogelijk ook wat placebo-effect).
Ja meestal ging dat goed, maar nu ik het niet heb gedaan vraag ik me af of het (in een marathon) ook echt iets toevoegd. Ik druk sowieso al paar koppen koffie op een dag, dus 1 zo'n gelletje doet niet zo veel denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
CaLeX schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:02:
[...]

Mij eigenlijk niet, het publiek hier is van het "zelf uitzoeken". Daarom komen ze hier ook terecht ;)

Dus we hebben een mening. Ik kan overigens goed begrijpen dat een dergelijke winkel zich vaak gebruikt voelt als showroom voor online bestellingen. Er zijn een hoop winkels de afgelopen jaren uit het straatbeeld verdwenen waar dit ook gebeurde. (Noem een Blokker, BCC, V&D en vele kleine winkels).
Een winkel gebruiken als showroom voor online dat is niet netjes. Aan de andere kant vind ik het niet erg om wat meer te betalen voor goed advies, maar dat vind ik niet altijd mee vallen. Ik snap het verhaal over de loop-analyse wel maar soms denk ik dat er minder verschil in zit dan we er in de winkel van maken.

Bij ons zit bijvoorbeeld een sport 2000, altijd goed advies en daar kun je voor heel veel dingen gewoon goed terecht. Hebben een specialiteit in schaatsen en skeelers en dat is een van de winkels die gewoon in de loop der tijd steeds groter en groter aan het worden is omdat je daar gewoon nog terecht kan voor goed advies en er kennis zit.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 21:51
Over hardloopwinkels gesproken... laten we ze ajb niet allemaal over één kam scheren. :) Mijn ervaring met Runnersworld is top, al is het alleen maar voor de service. Ik heb vrij blaargevoelige voeten en mijn teen naast mijn grote teen is langer dan de grote teen. Hierdoor als ik schoenen pas in de winkel zitten ze top, totdat ik er 10km op loop en mijn voet door wat warmte uit gaat zetten. Dan komt regelmatig een blaar. Nu heb ik eigenlijk alles bij mijn lokale Runnersworld gekocht en is het tot op heden geen enkel probleem geweest om schoenen waar ik een aantal keren op had hardgelopen (laten we zeggen 30km) kosteloos om te kunnen ruilen voor een ander paar.

Over pronatie, zooltjes en andere dingen wordt mij ook nooit wat opgedrongen. Ik kom er graag en die service zorgt er ook weer voor dat ik voor een shirt of hardloopbroek die kant op ga ipv op internet koop. Voor zulke service ben ik best bereid wat meer te betalen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:05
Ik ben op zoek naar een vest om m'n bidons drinken mee te nemen. Ik loop momenteel met een heupgordel, maar dat is niet echt ideaal. Ik zag afgelopen zondag in Rotterdam bijna alleen maar vesten, maar nu snap ik ook waarom.

Iemand ervaring of advies geven over het volgende? Salomon Pulse 2 of de Adv Skin 5?
Zondag m'n eerste marathon gelopen en dat smaakt wel naar meer... Trailrunning nog nooit gedaan, voor nu ook geen interesse in (maar wie weet wat de toekomst brengt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 16:00
Ik heb zelf de Adv Skin 5 en de nieuwe Adv Skin 12. Ik zou, als je er maar één gaat kopen, de 12 kiezen gezien je dan meer flexibiliteit hebt in de toekomst mocht je meer mee willen nemen. Ik merk tijdens het lopen namelijk nagenoeg geen verschil tussen beide formaten, terwijl de 12 veel meer mee kan nemen. Ik zou ook kijken naar de Deuter Traick, ik heb die ook geprobeerd en die zat ook erg goed, dat is meer een soort extra shirt in plaats van echt een rugzak. Helaas met mijn ultra marathon wens, is de 9 waarschijnlijk nét te klein.

Mocht je rond Alphen aan de Rijn wonen; bij https://trailrunstore.com/ ben ik goed geholpen met het kiezen van de maat; iets wat erg belangrijk is bij de keuze. Ze hebben daar ook veel vesten hangen, in alle maten.

De Pulse zou ik links laten liggen; de flasks zijn maar 250ml.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 16-04-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:04
FabianNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:36:
Ik ben op zoek naar een vest om m'n bidons mee te nemen. Ik loop momenteel met een heupgordel, maar dat is niet echt ideaal. Ik zag afgelopen zondag in Rotterdam bijna alleen maar vesten, maar nu snap ik ook waarom.

Iemand ervaring of advies geven over het volgende? Salomon Pulse 2 of de Adv Skin 5?
Zondag m'n eerste marathon gelopen en dat smaakt wel naar meer... Trailrunning nog nooit gedaan, voor nu ook geen interesse in (maar wie weet wat de toekomst brengt).
Je hebt het specifiek over bidons. Dan zijn de twee tassen waar je naar linkt wellicht niet de beste, omdat die zijn gemaakt voor softflasks..
Ik zelf loop al jaren met een Raidlight Olmo 5 liter (niet meer verkrijgbaar). Voor de voorvakken van deze tas krijg je twee bidons met extra lange rietjes, zodat je ze kan drinken zonder ze uit je tas te halen.
Heb ze ook een tijd gebruikt, maar uiteindelijk geswitched naar twee softflasks, die ook prima in de voorvakken passen.
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLHzUDEH8YD0NsHoeUTMGJf2yDacnFHu2WRDi4L832wvgXVlsPaxFBm80jfHd582-8OLAfXc6MzKSAaPqd7xQS2uTqvOxvSFLdtRHQqKy5rICChYm0jXnycTIWwXrk3VfjeFqUImnBGno/s1600/004.JPG

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:25
Tot nu toe gebruikte ik het Isotonic Pro poeder van XXL voor mijn duursport drank. Kost 16,99€/kilo. Laatst was ik de AH en daar zag ik, van het huismerk, ook een Isotonic poeder voor net geen 10€/kilo. Ook Kruidvat heeft een eigen huismerk isotoon poeder. Als ik ga kijken op duursport shops dan is het duidelijk booming business...

Wat bovenstaande betreft zie ik dan wel dat er een behoorlijk verschil is in suikers per 100gr:
AH 65gr
KV 53gr
XXL 37gr

Bij mij is een hoger suikergehalte meestal een rode vlag, want dat is het goedkoopste product om toe te voegen. Terecht dat ik er zo naar kijk in het geval van dit soort dranken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Komend weekend heb ik weer eens wat langer de tijd voor een mooie duurloop/trail. Ik moet van omgeving Amersfoort Vathorst naar Emst (boven Apeldoorn). Eerst een stukje met de trein is een optie, dus ik heb nu (denk ik) een mooie route van Ermelo naar Emst gemaakt.

Ik ken het gebied echter amper, dus ga puur op Strava en satellietbeelden af (mooie groene omgeving en veel onverhard + relatief populaire stukken). Mocht er iemand zijn die dit gebied beter kent: feedback is welkom! Zou jammer zijn als ik net een mooi stuk heide/water/uitzicht/etc. mis. :)

35km is wel de max (of eigenlijk erover maar dat zien we dan wel weer 🫣).

Route: https://www.strava.com/routes/3347559213843299516

Screenshot voor zichtbaarheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMlb9acdCbvZ61aK4MvVCLctV_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2ZkthNu2etpjjx1morCTTsy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Drwho1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:34:
Tot nu toe gebruikte ik het Isotonic Pro poeder van XXL voor mijn duursport drank. Kost 16,99€/kilo. Laatst was ik de AH en daar zag ik, van het huismerk, ook een Isotonic poeder voor net geen 10€/kilo. Ook Kruidvat heeft een eigen huismerk isotoon poeder. Als ik ga kijken op duursport shops dan is het duidelijk booming business...

Wat bovenstaande betreft zie ik dan wel dat er een behoorlijk verschil is in suikers per 100gr:
AH 65gr
KV 53gr
XXL 37gr

Bij mij is een hoger suikergehalte meestal een rode vlag, want dat is het goedkoopste product om toe te voegen. Terecht dat ik er zo naar kijk in het geval van dit soort dranken?
Hoeveel schepjes / scoops moet je doen om bijv 1liter of 500ml sportdrank te maken? Als dat bij XXL twee is en bij AH één, zit je op hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:53
MrAcid schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:55:
Komend weekend heb ik weer eens wat langer de tijd voor een mooie duurloop/trail. Ik moet van omgeving Amersfoort Vathorst naar Emst (boven Apeldoorn). Eerst een stukje met de trein is een optie, dus ik heb nu (denk ik) een mooie route van Ermelo naar Emst gemaakt.

Ik ken het gebied echter amper, dus ga puur op Strava en satellietbeelden af (mooie groene omgeving en veel onverhard + relatief populaire stukken). Mocht er iemand zijn die dit gebied beter kent: feedback is welkom! Zou jammer zijn als ik net een mooi stuk heide/water/uitzicht/etc. mis. :)

35km is wel de max (of eigenlijk erover maar dat zien we dan wel weer 🫣).

Route: https://www.strava.com/routes/3347559213843299516

Screenshot voor zichtbaarheid:
[Afbeelding]
Wel even een ijsje halen bij ijskraam Rozeboom in Gortel. Zijn kennissen van me :)

Sowieso mooie omgeving daarzo bij Nunspeet/Elspeet/Vierhouten/Gortel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-06 13:19
Ik lees op Prorun.nl: "Zelfs na een geweldige marathon en wellicht een nieuw persoonlijk record hebben sommige lopers last van een sombere stemming daags na de wedstrijd. "

Hebben meer mensen hier last van? Ik in ieder geval wel de laatste dagen. Vrij somber, en natuurlijk heel vermoeid wat op zich wel logisch vind.

Ik ben er niet echt bij met mijn hoofd en behoorlijk vermoeid. Pijn in de benen is nu wel bijna weg.

Wel opvallend, ik heb al meerdere hele zwarte fietswedstrijden gedaan maar dit heb ik nog nooit zo ervaren...

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 16-04-2025 15:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:31

Dazzler2120

FP ProMod
havana schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:42:
Ik lees op Prorun.nl: "Zelfs na een geweldige marathon en wellicht een nieuw persoonlijk record hebben sommige lopers last van een sombere stemming daags na de wedstrijd. "

Hebben meer mensen hier last van? Ik in ieder geval wel de laatste dagen. Vrij somber, en natuurlijk heel vermoeid wat op zich wel logisch vind.

Ik ben er niet echt bij met mijn hoofd en behoorlijk vermoeid. Pijn in de benen is nu wel bijna weg.

Wel opvallend, ik heb al meerdere hele zwarte fietswedstrijden gedaan maar dit heb ik nog nooit zo ervaren...
Een lange duur-inspanning kan echt grote impact hebben. Je energiepotje is gewoon leeg en daar is je lichaam van aan het herstellen, dat heeft impact op je gemoedstoestand.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Hier beetje hetzelfde, behoorlijk moe en eigenlijk nog best wel wat spierpijn in mijn benen. Dat laatste verrast me eigenlijk wel een beetje, want zo zwaar voelde het niet tijdens de marathon (dat is wel eens erger geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28

De maandag was ik verassend fris, en denk ik teveel gedaan. Dinsdag ben ik totaal ingestort. Vandaag langzaam weer opgekrabbeld, en benen gaan de goede kant op. Klein stukje gejogd om te kijken hoe het voelde, ging vrij goed.

Heb zin in een kleine run, en ben maar Hansons Half Marathon method gaan lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:54
..; "Zelfs na een geweldige marathon en wellicht een nieuw persoonlijk record hebben sommige lopers last van een sombere stemming daags na de wedstrijd. "

Herkenbaar. Marathon van Gent gelopen op 30 maart, en hoewel ik nu terug 4x per week hardloop, voel ik dat ik weinig energie heb. Dat ik begin vorige week bloed gedoneerd heb zal ook niet helpen.
Ik zat in een goede flow van 4x per week hardlopen en me fit voelen, het voelt alsof de marathon die prettige routine doorbroken heeft en het nu moeizamer gaat.
N=1 maar bij mij duurt het meestal 3-4 weken eer mijn conditie terug normaal voelt.

Qua rugzak heb ik de Salomon Adv skin 4. Handig voor lange duurlopen maar ik zou 'm nooit gebruiken voor een wedstrijd (teveel gewicht en te warm).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Gister heb ik me op, mede op advies/goede ervaringen hier, Trenara Peak Pro geabonneerd. De eerste maand is gratis dus heel leuk om dat eens als coach te gebruiken de komende periode tot de halve marathon van Zwolle (wie o wie kan me nog aan een startbewijs helpen... _/-\o_ Ik gaf al aan dat mijn eigen schema, vorig jaar met een vriend gemaakt voor mijn aller eerste halve marathon ooit, wat begon te vervelen want ik doe nu al een paar maand exact hetzelfde (maar dan de tempo's iets hoger). Ik merkte dat het me meer moeite koste qua motivatie en dat is voor mij een teken dat er iets moet veranderen om het leuk te houden. Zeker omdat het best een zware voorbereiding is met, voor mij, ook echt lange runs.

Ik heb mijn doel dus ingesteld, halve marathon op 14 juni met als doel 1:57:00 (vorig jaar 2:02:08) en daar rolde dan een schema uit van 3x in de week (interval/tempoloop/LSD). Vanavond de eerste training gedaan, een interval (totaal 12km) bestaande uit:
  • Warming-up: 2km in 14:07 (07:00 min/km)
  • Loop 3km in 17:14 (05:45 min/km)
  • Loop 1km in 07:03 (07:00 min/km)
  • Loop 3km in 17:14 (05:45 min/km)
  • Cooling-down: 3km in 21:11 (07:00 min/km)
Heerlijk loopje maar het grappige is...volgens mij eigen schema zou ik vanavond dit lopen:

Warming-up: 10min op 06:45 min/km)
6x:
  • Loop 1km op 05:30 min/km)
  • Loop 3min op 6:30 min/km)
Cooling-down: 5a10min op 06:45 min/km)

Dus toevallig ofniet voor mijn gevoel best een vergelijkbare training alleen Trenara maakt er 2x 3km van ipv mijn schema 6x1000. Toch liep het wel anders. Ik ben alleen een redelijke leek dus ik ben wel benieuwd naar jullie expert waar dan het verschil in zit van beide trainingen. Als er uberhaubt verschil is natuurlijk ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 16-04-2025 20:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:00
Zojuist aangemeld voor de 10k Grizzly Peak Trail Run hier in Berkeley, California. De run staat gepland op 10 mei. Heel benieuwd naar de journey ernaartoe en op de dag zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78cdHnZkDCeIrFgwgARLkf92vnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNVAlJrjxXYvAID8C9QnCMX8.png?f=fotoalbum_large

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35

vhal

ಠ_ಠ

Ja. Fysiek en geestelijk vermoeid, gelukkig staat het weekend voor de deur. Het meeste last heb ik nog wel van een flinke bloedblaar precies voor en boven op mijn teen waardoor ik mijn normale schoenen niet eens aan kan....

Wat betreft de fietswedstrijd vergelijking, misschien kreeg je veel meer prikkels binnen van de marathon in Rotterdam dan van een zware fietswedstrijd?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Laatst online: 01:10

L23

RazorMaron schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:40:
Zojuist aangemeld voor de 10k Grizzly Peak Trail Run hier in Berkeley, California. De run staat gepland op 10 mei. Heel benieuwd naar de journey ernaartoe en op de dag zelf.

[Afbeelding]
Hoe gaat het hardlopen nu? Lijkt me een mooie omgeving om hard te lopen. Je gaf eerder al aan een halfjaar naar de VS te gaan. Het avontuur zit er bijna weer op?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:06
klaps schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:01:
Ik zie veel Rotterdam berichten. Zijn er nog mede IJssellopers? Afgelopen zondag weer eens de IJsselloop te Deventer gelopen. 2 jaar terug de 10km gelopen en dit jaar heb ik me opgegeven voor de 15K.

Mijn doel was onder 1:10 te lopen. Dat heb ik eerder gedaan voor mezelf, dus leek het me leuk om dit te doen tijdens een officiële loop. Dat is deze keer ook gelukt met een tijd van 1:09:49! Geen PR, maar wel gehaald.

Ging overigens niet helemaal vanzelf. Ten eerste stond er best veel wind deze zondag. Als je langs de IJssel loopt, voel je dat wel. Ten tweede kreeg ik na 5km al last van mijn heup, wat niet echt meer wegging. En dan moet je nog 10km... Ik wilde zelfs bijna stoppen, maar toen werd de pijn gelukkig een stuk minder. En het was veel inhalen deze keer. De route gaat over veel fietspaden, dus smal met veel lopers.

Gelukkig is de sfeer altijd goed en op de Brink finishen is altijd leuk.
Ja, hier! Ook de 15km gelopen. Ik vond hem ook wel pittig, maar dan juist de stukken waar geen wind stond of die in de rug was. Dat voelde voor mij als een kookpot, kreeg het daar enorm warm. De wind bood daarna weer verkoeling. Ik had gehoopt hem te kunnen finishen in rond de 1:03, maar dat tempo lag wat te hoog en toch flink toe moeten geven daarna. De eerste 5km wel in ongeveer 4:10 per km gelopen, maar daarna afgezakt naar alsnog een prima gemiddelde van 4:17. De uiteindelijke finishtijd net onder de 1:05 gehouden, nog steeds een PR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:10
RazorMaron schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:40:

[Afbeelding]
Tja, gewoon met vliegtuig naar San Francisco, niet zo moeilijk die journey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Slickk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:19:
[...]

Hoeveel schepjes / scoops moet je doen om bijv 1liter of 500ml sportdrank te maken? Als dat bij XXL twee is en bij AH één, zit je op hetzelfde.
Één dosering komt neer op 35gr poeder van AH en 36gr poeder bij XXL.
Ze gaan wel uit van een andere hoeveelheid vloeistof (500ml en 330ml respectievelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36
Drwho1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:14:
[...]

Één dosering komt neer op 35gr poeder van AH en 36gr poeder bij XXL.
Ze gaan wel uit van een andere hoeveelheid vloeistof (500ml en 330ml respectievelijk)
Dus AH vs XXL qua suiker:

36 / 330 * 500 = 54,545g

Dus per 500ml drinken heb je bij AH 35g nodig en bij XXL 54,5

Qua suiker per 100g is het 65g om 37g

500ml drinken is bij AH 65 / 100 * 35 = 22,75g
500ml drinken is bij XXL 37 / 100 * 54,5 = 20,165g

Maakt het verschil al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Shinji schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:31:
[...]

Dus AH vs XXL qua suiker:

36 / 330 * 500 = 54,545g

Dus per 500ml drinken heb je bij AH 35g nodig en bij XXL 54,5

Qua suiker per 100g is het 65g om 37g

500ml drinken is bij AH 65 / 100 * 35 = 22,75g
500ml drinken is bij XXL 37 / 100 * 54,5 = 20,165g

Maakt het verschil al een stuk kleiner.
True, maar ik maak de XXL eigenlijk standaard op 500ml met dezelfde hoeveelheid scoops voor 330ml. Dat trekt het dan wel weer scheef. :)
Maar ok, je berekening zet het in perspectief.
Bij een volgend bezoek toch eens een pak van de AH of Kruidvat uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
L23 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:14:
[...]

Hoe gaat het hardlopen nu? Lijkt me een mooie omgeving om hard te lopen. Je gaf eerder al aan een halfjaar naar de VS te gaan. Het avontuur zit er bijna weer op?
Heb nog niet hardgelopen in de VS moet ik eerlijk bekennen. Wel doe ik alles hier lopend (ondanks dat ik een gratis ov-pas heb). Vergeleken met Nederland zet ik dagelijks twee tot drie keer zoveel passen.

Het is inderdaad een prachtige omgeving om hard te lopen. Sinds de semester is begonnen ben ik ook het voetballen (competitief) gaan oppakken en dat resulteert in de nodige spierpijn en overige pijntjes. Niet verrassend nu ik dat al zeven jaar niet heb gedaan.

Nu ik merk dat mijn lichaam went aan het voetballen zal ik deze week ook het hardlopen weer oppakken. Het avontuur zit er alweer bijna op inderdaad, nog max 2 maandjes te gaan. Ik zal dan ook de periode nadat het collegejaar is afgelopen gebruiken om de verschillende parken te bezoeken icm kleine runs.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:34
President schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Nou, daar ben ik dan lekker klaar mee. Ben net nog naar de winkel gelopen en als ik langzaam en gecontroleerd stap dan doet het geen pijn. Valt hopelijk dus wel mee, maar zal wel naar de fysio bellen maandag.

Als ik Google zou het wel verklaren waarom ik net weer op de platte vloer thuis op de zijkant van mijn voet stapte (maar gelukkig niet teveel waardoor ik weer erdoorheen zou gaan)
Nou, inmiddels een paar weken verder. Wat het precies is met de enkel dat weet ik niet, fysio kan dat ook niet zeggen zonder verder onderzoek en zag daar volgens mij niet zoveel nut in.

Na iets meer dan anderhalve week kon ik weer pijnloos lopen, al moest dat wel heel gecontroleerd. Een week daarna (dus zonder pijn bij gewoon lopen) ben ik afgelopen weekend een kilometer of drie gaan hardlopen. Dat ging zonder last van de enkel, maar wel een oprettig gevoel bij de hiel. Misschien schoen niet strak genoeg, de dag daarna weer een loop gedaan van 6 kilometer. Geen last van de hiel, maar wel van de binnenkant voetzool van de voet van de enkel. Dat bleef een uurtje aanhouden, zat ook een donker rode vlek op die plaats op de huis.

Gisterochtend weer gelopen, had de route iets verkeerd gemeten dus kwam uiteindelijk uit op een 10 kilometer loop. Een uur over gedaan, wel weer wat onprettig gevoel aan de binnenkant voetzool maar toen de schoenen uit waren was dat gevoel weer direct over. Wel wat spierpijn vanochtend in de bovenbenen.

Ik kan mijn voet nog niet makkelijk van links naar rechts bewegen of rondjes maken met mijn enkel, maar lopen en rechtdoor rennen gaat gelukkig prima. Bij het hardlopen maak ik de bochten wel wat ruimer, want de enkel is gewoon nog niet helemaal hersteld. Ik denk dat ik daardoor bij het hardlopen toch iets compenseer met mijn voet (van de enkel) waardoor ik misschien iets meer op de binnenkant van de voet loop. Geen idee precies, ik houd het wel in de gaten en noteer het ook voor mezelf in een logboekje

[ Voor 6% gewijzigd door President op 17-04-2025 07:08 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
https://pluttrell3.wixsit...ing-too-fast-on-easy-days

Interessant artikel over het belang van je rustige duurlopen rustig lopen.

Bij de 24 elitelopers waarvan hij de trainingsdata analyseerde zaten de Nederlandse Maureen Koster en de Belgische Juliette Thomas (recent zilver op het EK halve marathon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 11:52
Conclusie is dus wel dat iedereen te hard loopt in easy runs :-)

Helder artikel, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hartloper schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:49:

Bij de 24 elitelopers waarvan hij de trainingsdata analyseerde zaten de Nederlandse Maureen Koster en de Belgische Juliette Thomas (recent zilver op het EK halve marathon).
Ik heb zijn berekening nou een aantal keer gedaan en ik vind het vooral opvallend hoe ver hij afzit met sommige van zijn uitspraken.

Hij pakt Daniels' Running formula en zegt dan dat zijn easy run niet klopt. Maar Daniels zegt in zijn boek dat E pace in de range valt, of trager.En juist Daniels zegt dat je bij E runs beter naar de HR kijkt: 65% - 80% of Max HR.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 17-04-2025 10:26 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:23
Zwerver schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb zijn berekening nou een aantal keer gedaan en ik vind het vooral opvallend hoe ver hij afzit met sommige van zijn uitspraken.

Hij pakt Daniels' Running formula en zegt dan dat zijn easy run niet klopt. Maar Daniels zegt in zijn boek dat E pace in de range valt, of trager.En juist Daniels zegt dat je bij E runs beter naar de HR kijkt: 65% - 80% of Max HR.
De berekeningen lijken inderdaad wat richting zijn conclusie gerekend, maar de conclusie blijft alsnog wel hetzelfde. Veel lopers rennen simpelweg te hard op hun easy-runs (of te langzaam op hun snelle runs :+ )

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLie-
redwing schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:39:
[...]

.. (of te langzaam op hun snelle runs :+ )
Ha, dat is de uitleg die op mij van toepassing is.. niks wijzigen aan m'n easy runs dus :+ :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Je ziet het hier in dit topic ook, mensen slaan de voorgestelde easy of recovery runs over of doen ze sneller want "dit tempo voelt te langzaam" of "daar heb ik niks aan, kan ik m switchen met een interval van later in de week?"

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56
Hartloper schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:49:

Ok, ik loop dus (ook) te snel op mijn easy runs... Zou richting de 5:00 a 5:30 moeten ipv de 4:30 ish nu volgens dit verhaal.

Nou ja, ik zal het meenemen in mn overwegingen :+ Was sowieso wel van plan het tempo bij sommige runs nog wat te verlagen maar het is nu al veel Z1/Z2 dus tegelijk ook niet de behoefte om dat te overdrijven. Juist fijn om de kms wat efficienter te kunnen maken qua tijd en in de pauze ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GerGio
Rustig lopen helpt echt zoveel beter dan ik ooit had verwacht. Daar heb ik twee voorbeelden van.

In 2021 raakte ik een aantal keer geblesseerd door shin splints. Dat was niet een keer dat was gewoon een aantal keer achter elkaar. Daarna heb ik me voorgenomen om het maar gewoon rustig aan te doen en zaken op te bouwen. Dus ik ging er gewoon elk loopje op uit op een tempo van 6m/km 3x per week weektotaal van 25km. Dat was het niet meer niet minder. Met als voornemen uiteindelijk de 7 heuvelenloop te doen op 5m/km dus in een tijd van 1:15u. Ergens in het najaar zou ik dan wel mijn tempo verhogen om te kijken.

Vervolgens werd die 7 heuvelenloop geannuleerd dus had ik niks. Tot ik op een zondag gewoon weer ging lopen en ik op mijn horloge keek en toch iets harder liep dan verwacht. 5:30 was het gemiddelde. Dus ik na 5 km versneld naar de 5m/km om vervolgens na 5 km nogmaals te versnellen naar sub 5m/km. Waarbij ik dat loopje gewoon mijn doeltijd haalde op de 15km zonder echt snelheidswerk gedaan te hebben. Het ging zoveel makkelijker dan ik had verwacht.

2023 was een jaar waarin ik de marathon liep. Een mooi persoonlijk record haalde. maar ook het jaar waarin ik mezelf een beetje kwijtraakte en een best wel donkere perioden terecht kwam waardoor er minder van sport kwam dan ik had gehoopt. Maar dat was met veel meer dingen dan alleen dat.

2024 Het leven loopt weer een beetje lekker. Nieuw werk, nieuwe kansen. Al jaren roep ik dat ik ooit een hele triatlon ga doen. Nooit zet ik die woorden om daden. Dus mezelf de keuze gegeven. Of we gaan er voor en dan doen we het helemaal. Of we doen het niet en we houden onze mond. Het antwoord; Dan doen we het helemaal. Dus ik huur een coach en start aan een van mijn meest ambitieuze projecten ooit. Ik huur een coach en niet onder het mom van dan moet het gebeuren, meer onder het mom van ik ga dit doen als ik er echt klaar voor ben (ik twijfel nu of dat moment ooit komt maar goed de inschrijving staat dus we zullen moeten) Ik heb nog een wissel van coach omdat het niet goed loopt in het coaching team en ik krijg een nieuwe iets wat fanatiekere coach. Deze laat me in heel veel lage intensiteit training doen met laag vermogen fietsen en met laag hartslag hardlopen. Heel veel zone 1, soms iets zone 2 maar dat is het dan ook wel, af en toe een interval training, soms tempoblokjes maar nooit echt lang hard. Meestal maar 1 keer per week.

Tot begin dit jaar. Ik mag mijn zone 2 trainingen nu bijna helemaal zone 2 gaan doen. Man ik ben echt tempo's aan het lopen waarvan ik niet wist dat ik ze kon. Ik loop gewoon PR's in mijn zone 2 trainingen. PR's die stammen uit de tijd dat ik de marathon liep. Ik loop niet alleen harder maar ook verder zonder ook maar iets van moeite. Dus ik loop mijn rustige loopjes voortaan rustig en mijn snelle work-outs snel want dat is het doel. Strava is geen doel, je gemiddeldes zijn geen doel. Als je marathon een doel is dan is dat je doel en de rest van de training is dan gewoon de rest van je training. Daarin hoef je geen records te lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
@GerGio de belangrijkste parameter om te verbeteren is volume. En jouw coach heeft je veel volume laten doen, daarom ben je veel verbeterd ook al deed je weinig intensiteit.

De tempo's die de auteur van het artikel voorstelt vind ik zelf ook "moeilijk", al ben ik volledig overtuigd van het belang van rustig lopen.

Als 39min 10km loper is mijn wedstrijdtempo rond de 3:55/km, en mijn rustige loopjes nu zijn aan pakweg 5:10/km. Maar dat zou 5:30 à 6:00 mogen zijn.
Of uitgedrukt in kilometer per uur, de 10km wedstrijd gaat boven de 15km/uur, mijn rustige loopjes zijn nu aan 11,5 km/uur, dat zou 10 à 11 km/uur mogen zijn.

Deze data komen van elitelopers, deze lopen hun rustige duurlopen heel traag, maar ze halen een groot volume qua aantal kilometers met deze rustige trainingen, en daarbij doen ze nog 2-3 workouts per week.
De vraag is uiteraard of je deze gegevens zomaar mag overzetten naar recreatieve hardlopers zoals wij; de schrijver van het artikel geeft goede argumenten waarom dit ook voor ons geldt.

[ Voor 71% gewijzigd door Hartloper op 17-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:22
Ik heb jarenlang elke dag naar school gefietst, 14km enkele reis dag in, dag uit, weer of geen weer. Toen ik 15-16 was ging op op mijn gewone fiets met 3 versnellingen en fietstassen voor de kranten wielrenners pesten 😛. Beetje in het wiel blijven hangen en als ik het zat was er omheen stampen. Zelden fietste ik veel langer dan die 14 kilometer, maar voor de lol 130 km op een dag bleek geen probleem. Dat was voor mij al het bewijs dat structureel blijven trainen uiteindelijk een van de pijlers is onder succes.

[ Voor 8% gewijzigd door Duclaasie op 17-04-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
Hoewel mooi, vind ik de tempo's in het aangehaalde stuk wel lastig. Ik als 42 minuten loper op de 10 kilometer zou volgens dat stuk tussen de 6:00 - 6:40 moeten lopen in m'n rustige loopjes. Nu doe ik m'n rustige loopjes meer gebaseerd op hartslag in plaats van tempo en kom ik nu uit op 5:45-5:55 voor loopjes van zo'n 10 km waarbij de hartslag 122-126 is (max dit jaar gehaald is 185). Is dat dan goed, slecht, moet je vooral op tempo in plaats van hartslag, .. ?

In ieder geval stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:31

Dazzler2120

FP ProMod
BiLLie- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:00:
Hoewel mooi, vind ik de tempo's in het aangehaalde stuk wel lastig. Ik als 42 minuten loper op de 10 kilometer zou volgens dat stuk tussen de 6:00 - 6:40 moeten lopen in m'n rustige loopjes. Nu doe ik m'n rustige loopjes meer gebaseerd op hartslag in plaats van tempo en kom ik nu uit op 5:45-5:55 voor loopjes van zo'n 10 km waarbij de hartslag 122-126 is (max dit jaar gehaald is 185). Is dat dan goed, slecht, moet je vooral op tempo in plaats van hartslag, .. ?

Maar ja, die conclusie sluit wel aan bij zijn conclusie. Dat de meeste mensen veelal hun langzame loopjes te snel doen (volgens hem / zijn berekening).
Ik met een 50 minuten 10km kom uit op 7:00 - 7:40 min/km tempo voor mijn rustige loopjes. Dat heb ik een tijdlang gedaan vorig jaar, maar ik kan echt wel definitief zeggen dat dat niet meer comfortabel loopt voor mij. Dus schijnbaar loop ik ook mijn langzame loopjes te snel

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
BiLLie- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:00:

Het probleem is, zoals ook in dat artikel staat, dat er nogal wat marge zit tussen wat er als 'goed' wordt bevonden. Als ik kijk naar jouw hartslag t.o.v. de max is dat 68% en afhankelijk van welke trainer je pakt, zit je daarmee tussen normaal en hoog in. Als je dan uitgaat van de topatleten zoals in dit artikel, zit je daarmee aan de hoge kant en zou je boven de 6:00 moeten lopen.

Aan de andere kant moet je je afvragen wat beter/slechter is. Misschien boek je meer progressie als je die loopjes wat langzamer doet, maar als je er daardoor weer minder lol in heb (of tijd tekort komt) en daarom een keer een training over slaat, ben je die winst alweer ruim kwijt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:46
Dank voor de herinnering @Hartloper. Naar aanleiding van je bericht vandaag toch geprobeerd om wat trager te gaan (5:30+ waar dat gewoonlijk 5-5:15 is). In het bos gaat dat sowieso wat gemakkelijker, maar het viel me sowieso niet tegen (vaak vind ik het moeilijk om een goeie houding en cadans te houden bij een lager tempo). Denk dat ik er toch minstens 1x per week specifiek op ga letten en zien wat het geeft. Alleen wachten tot iemand op Strava reageert of ik geblesseerd ben of zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Is het nut van die herstel loopjes vooral het actief zijn met een laag hartritme? Of is het dan ook belangrijk om wel ook de techniek van hardlopen mee te nemen?

Ik "volg" een Run Coach programma via Garmin, die geeft dagelijkse suggesties. Als ik een week vooruit kijk zie ik regelmatig een recovery activiteit van 30min a 7.00/km. Die heb ik echter nog nooit gedaan, wordt meestal gepland op een dag dat ik niet loop. Maar wat mij daarnaast opviel is dat deze in de ochtend nooit als suggestie wordt gegeven, die wordt bijna altijd omgezet naar een base activiteit.

Ik gok dat dit komt doordat ik elke dag wel 10km wandel en die dan beschouwd worden als recovery. Is dat dan ook oké of kan ik toch beter die 30 min a 7.00/km wel gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

nokie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:59:
Dank voor de herinnering @Hartloper. Naar aanleiding van je bericht vandaag toch geprobeerd om wat trager te gaan (5:30+ waar dat gewoonlijk 5-5:15 is). In het bos gaat dat sowieso wat gemakkelijker, maar het viel me sowieso niet tegen (vaak vind ik het moeilijk om een goeie houding en cadans te houden bij een lager tempo). Denk dat ik er toch minstens 1x per week specifiek op ga letten en zien wat het geeft. Alleen wachten tot iemand op Strava reageert of ik geblesseerd ben of zo 8)7
Het scheelt denk ik dat inmiddels alweer anderhalf jaar concequent hardloop en Strava pas een paar maandjes gebruik. Wat anderen van mijn tempo vinden maakt mij helemaal niks uit, uiteindelijk gaat het om de wedstrijdmomenten waar je 100% voor bent gegaan. Ik herken op Strava ook dat veel mensen de easy runs te snel lopen en vervolgens met lichte blessures zitten. Kan me ook voorstellen dat Strava een bepaalde sociale druk geeft en verkeerde verwachtingen door met anderen te vergelijken.

Ik merk bij mezelf dat de tempo’s op zich wel rustig gaan tijdens de easy runs, maar dat ik soms een easy run oversla omdat ik al die Strava Run Clubs aan het ontdekken ben en dan een avond met een groeje op een hoger tempo loop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik vind langzame loopjes juist de ultieme flex.

In het rood lopen en stoer doen op Strava kan iedereen. Hoe stoer ben je als je een week lang alleen op 40%-60% van je 10k-tempo loopt omdat je weet dat je dat nodig hebt op dat moment?

Ik geef die trainingen op Strava vaak ook de titel "Cheptegei" want hij loopt regelmatig ~5'30 als hersteltempo, wat niet echt snel is voor een wereldrecordhouder.

Ik moet wel zeggen dat ik snap dat veel mensen hun rustige trainingen iets te snel doen. Aan de bovenkant van het snelheidsspectrum zit er veel variatie (10k-tempo kan variëren van 2'42 tot 8'00) terwijl voor iedereen, Cheptegei of de overbuurman met een pondje te veel, het vanaf 7'-8'/km toch erg op wandelen begint te lijken.
Dan heeft Cheptegei een veel breder spectrum om zijn tempo's uit te kiezen, terwijl dat voor gewone stervelingen niet zo is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:15
Duclaasie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:45:
Ik heb jarenlang elke dag naar school gefietst, 14km enkele reis dag in, dag uit, weer of geen weer. Toen ik 15-16 was ging op op mijn gewone fiets met 3 versnellingen en fietstassen voor de kranten wielrenners pesten 😛. Beetje in het wiel blijven hangen en als ik het zat was er omheen stampen. Zelden fietste ik veel langer dan die 14 kilometer, maar voor de lol 130 km op een dag bleek geen probleem. Dat was voor mij al het bewijs dat structureel blijven trainen uiteindelijk een van de pijlers is onder succes.
Haha, brengt herinneringen terug: 13 km en inderdaad krantentas achterop en dan als puber met wielrenners door de polder meefietsen. Dacht dat ik de enige was die dat deed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 15:47
Toevallig heb ik net lopen discussiëren met een niet nader te noemen chatbot over het nut van een langere herstelloop. In het kader van mijn streak doe ik vaak 15-20 minuten (nu na de marathon zelfs nog wat minder) maar volgens de bot was het effect van een langere herstelloop dat de spieren beter zouden herstellen. Wat ik me enigszins kan indenken als je denkt over het afvoeren van de afvalstoffen in de spieren en dat dat wat langer gebeurt als je langer loopt. Maar echt overtuigd ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:26
Ik dacht al langer dat ik mijn langzame trainingen te snel liep maar na de laatste berichten hier zojuist maar eens actie ondernomen en een een heel langzaam loopje gedaan.

Conclusie is dat ik echt totaal niet die hartslag laag kan houden. Tempo was gemiddeld 7 minuten per km, dit is echt lastig om nog een beetje vatsoenlijk te rennen, nog langzamer lopen gaat haast niet heb ik het idee.
Maar nu komt het, gemiddelde hartslag was 147. Mijn max hartslag is +/- 198, geen officiële test gedaan maar als ik een aantal minuten flink door trek in een interval dan kom ik daar meestal op 1/2 slagen na op uit.

147 is dus al in zone 3. Even ter info van mijn "niveau": 10k tijd is 44 minuten.
Loop nu ongeveer een 1.5 jaar, soms wat meer soms wat minder maar nu ongeveer 3x per week.

Hoe kan dit? Zijn er meer lopers die de hartslag niet laag kunnen houden? Heeft iemand tips? Of is dit niet erg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

KevinK92 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:46:
Toevallig heb ik net lopen discussiëren met een niet nader te noemen chatbot over het nut van een langere herstelloop.
Ik ben te lui om het op te zoeken maar in Science of Running van Magness zegt hij dat bij het begin van een activiteit de HGH-aanmaak omhoog schiet en na een halfuurtje weer daalt. En dat het daarom nuttig kan zijn om twee kortere herstellopen per dag te doen omdat je dan twee keer die boost van HGH hebt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb ernstige bezwaren tegen het woordje "dus".

kenneth in "Hardlopen - deel 9"

Lees het artikel dat ik quote eens rustig door, maar de samenvatting is dat individuele verschillen te groot zijn om puur obv hartslag te zeggen in welke zone je zit. Dat kan alleen met lactaatmetingen (waar je bij een vijfzonemodel in zone 3 zit als je boven LT1 maar onder LT2 zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:40
appelflap1992 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:59:
Ik dacht al langer dat ik mijn langzame trainingen te snel liep maar na de laatste berichten hier zojuist maar eens actie ondernomen en een een heel langzaam loopje gedaan.

Conclusie is dat ik echt totaal niet die hartslag laag kan houden. Tempo was gemiddeld 7 minuten per km, dit is echt lastig om nog een beetje vatsoenlijk te rennen, nog langzamer lopen gaat haast niet heb ik het idee.
Maar nu komt het, gemiddelde hartslag was 147. Mijn max hartslag is +/- 198, geen officiële test gedaan maar als ik een aantal minuten flink door trek in een interval dan kom ik daar meestal op 1/2 slagen na op uit.

147 is dus al in zone 3. Even ter info van mijn "niveau": 10k tijd is 44 minuten.
Loop nu ongeveer een 1.5 jaar, soms wat meer soms wat minder maar nu ongeveer 3x per week.

Hoe kan dit? Zijn er meer lopers die de hartslag niet laag kunnen houden? Heeft iemand tips? Of is dit niet erg?
Heel herkenbaar. Zeer benieuwd naar de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:56

bakvis

Tweakers.Nerd

appelflap1992 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:59:

Ik ben momenteel een “herstarter” met hardlopen. Jaren terug tot 10km gelopen. Nu in december weer vanaf 0 gestart. Mijn hartslag zone’s lijken gelijk redelijk gelijk te liggen al ben ik nog niet in de buurt van een 10k in 44min. Mijn huidige “pr” (als ik het zo mag noemen) is 5k in 28:20 (in 16 weken trainen).

Ik probeer zoveel mogelijk te trainen op hartslagzone en mijn trainingsschema (https://all4running.nl/bl...oopschema10KMBeginner.pdf) vraagt voor een long-run in zone 1. Dit komt neer op 7.2 km/h wat echt een trage jog is. Vaak kruipt dit richting 1.8 op mijn Garmin.

De interval training zit in zone 2, dit zit momenteel op ongeveer 8.5-9.0 km/h afhankelijk van omstandigheden en “vermoeidheid”. Hier moet ik erg veel moeite doen met ademhaling en focus om onder de 2.8-3.0 te blijven. Met veel moeite blijft dit op 2.6 steken, maar waarschijnlijk dus veel te snel….

Dit werkt echter wel. 4 weken geleden liep ik 5k in 29:57, afgelopen weekend dus in 28:20 terwijl mijn benen nog vermoeid waren van een dagje circuit rijden met de motor.

Hartslag tijdens de 5k lag wel op 180-185 though, nog wat hoog naar mijn mening maar ik denk dat dat beter wordt met de tijd en meer volume.

Het doel is de 7-heuvel loop in Nijmegen dit jaar, uitlopen in 1.5 uur. Daarna ga ik trainen op tempo!

Mijn Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
KevinK92 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:46:
Toevallig heb ik net lopen discussiëren met een niet nader te noemen chatbot over het nut van een langere herstelloop. In het kader van mijn streak doe ik vaak 15-20 minuten (nu na de marathon zelfs nog wat minder) maar volgens de bot was het effect van een langere herstelloop dat de spieren beter zouden herstellen. Wat ik me enigszins kan indenken als je denkt over het afvoeren van de afvalstoffen in de spieren en dat dat wat langer gebeurt als je langer loopt. Maar echt overtuigd ben ik nog niet.
Lees het artikel eens waardoor deze discussie weer op gang kwam? De uitleg van de waarom is kraakhelder daar. Dat hij met zijn voorbeelden toeschrijft naar zijn eigen gewenste conclusie is wat minder, maar neemt niks weg van de noodzaak van langzame easy runs.

Vraag voor de anderen die zelf coachen; mijn atleten lopen hun easy runs op hartslag en alle andere runs op pace. Als ik dan kijk naar hun easy runs dan komen ze redelijk uit in het midden van wat dat artikel aanhaalt. Waarom dan toch de focus op pace voor easy run?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:26
Hartloper schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:00:

Als 39min 10km loper is mijn wedstrijdtempo rond de 3:55/km, en mijn rustige loopjes nu zijn aan pakweg 5:10/km. Maar dat zou 5:30 à 6:00 mogen zijn.
Of uitgedrukt in kilometer per uur, de 10km wedstrijd gaat boven de 15km/uur, mijn rustige loopjes zijn nu aan 11,5 km/uur, dat zou 10 à 11 km/uur mogen zijn.
Hartloper, ik geloof dat jij geen/nauwelijks intervaltraining doet toch? Op welk tempo loop jij in een gemiddelde week je snellere runs en hoeveel km? Train je wel eens op je 10-km tempo? En hoeveel in de buurt van je marathon-tempo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
Mijn grootste winst heb ik behaald toen ik meer volume ging lopen, en 1:30 af of langzamer van mijn marathon tempo.

Daarnaast tempo training echt tempo lopen, dat deed ik vaak te weinig. De neiging om te snel op de duurloop te gaan herken ik wel.

Het artikel heeft wel gelijk denk ik dat veel lopers te snel lopen. Maar ik vermoed dat het ook te maken heeft met volume, en fysiologische verschillen. Voor een beginnende loper of iemand die 3 keer per week loopt is iets te snel geen probleem denk ik. Grotere winst zit in 4 keer per week gaan lopen en sterker worden.

Meer doen over langere tijd. En dan moet je vanzelf wel naar lagere tempo’s anders hou je het niet vol. Maar je wordt gewoon ondertussen sneller.

Volume telt gewoon door, zie mensen als Cam Wurf. Maar die is ook van mening dat als je in de training de wedstrijd tempo’s niet traint en de afstanden op dat tempo je het in de wedstrijd ook niet gaat halen.

Zit wellicht ook wel wat in. Maar meer volume is eerder de grote truc. En om dat op te bouwen moet je ervoor ook niet te hard van stapel lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Zwerver schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 03:10:
[...]
Lees het artikel eens waardoor deze discussie weer op gang kwam? De uitleg van de waarom is kraakhelder daar. Dat hij met zijn voorbeelden toeschrijft naar zijn eigen gewenste conclusie is wat minder, maar neemt niks weg van de noodzaak van langzame easy runs.

Vraag voor de anderen die zelf coachen; mijn atleten lopen hun easy runs op hartslag en alle andere runs op pace. Als ik dan kijk naar hun easy runs dan komen ze redelijk uit in het midden van wat dat artikel aanhaalt. Waarom dan toch de focus op pace voor easy run?
Ik verwacht eigenlijk dat er meer data te vinden is over de pace dan over de hartslag. En uiteindelijk maakt het weinig uit welke van de 2 je gebruikt, als het goed is zou de pace al afgestemd moeten zijn op de hartslag. En welke van de 2 je dan gebruikt maakt weinig uit.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Helaas weer een voorbeeld van iemand die z'n doel koste wat kost moest halen..... Herken een hitteberoerte.
Als je t koud hebt maar t is warm, of zelfs kippenvel, zweet niet echt meer, je bent suf, kan niet meer recht lopen, veel hogere hartslag dan je gewend bent op dat tempo, misselijk, je voelt je slap - STOP. Zoek schaduw, water, spreek mensen aan voor zover mogelijk. Laat weten dat t niet ok gaat met je.

https://www.oost.nl/nieuw...tijdens-enschede-marathon

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Poekie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:23:
Helaas weer een voorbeeld van iemand die z'n doel koste wat kost moest halen..... Herken een hitteberoerte.
Als je t koud hebt maar t is warm, of zelfs kippenvel, zweet niet echt meer, je bent suf, kan niet meer recht lopen, veel hogere hartslag dan je gewend bent op dat tempo, misselijk, je voelt je slap - STOP. Zoek schaduw, water, spreek mensen aan voor zover mogelijk. Laat weten dat t niet ok gaat met je.

https://www.oost.nl/nieuw...tijdens-enschede-marathon
Persoon die is overleden heeft de halve marathon gelopen. Het lijkt me dan dat er medisch al meer aan de hand was dan alleen deze loop? Zo warm was het zondag toch ook weer niet?

Alsnog heel verdrietig nieuws natuurlijk, dat staat buiten kijf. Maar dit is niet iemand die al 4 uur onderweg is tijdens een marathon in 25 graden en "koste wat het kost" moet finishen.

Om eerlijk te zijn bijt ik me vaak door 4 van de symptomen heen die jij noemt. Ik vind het eerlijk gezegd lastig om in te schatten wanneer iets echt ongezond is of dat het gewoon je brein is die je probeert af te remmen terwijl je fysiek gezien wel meer kan verdragen. Als ik daar naar had geluisterd, had ik 0 marathons gefinisht ipv 3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Slickk schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:40:
[...]

Persoon die is overleden heeft de halve marathon gelopen. Het lijkt me dan dat er medisch al meer aan de hand was dan alleen deze loop? Zo warm was het zondag toch ook weer niet?

Alsnog heel verdrietig nieuws natuurlijk, dat staat buiten kijf. Maar dit is niet iemand die al 4 uur onderweg is tijdens een marathon in 25 graden en "koste wat het kost" moet finishen.

Om eerlijk te zijn bijt ik me vaak door 4 van de symptomen heen die jij noemt. Ik vind het eerlijk gezegd lastig om in te schatten wanneer iets echt ongezond is of dat het gewoon je brein is die je probeert af te remmen terwijl je fysiek gezien wel meer kan verdragen. Als ik daar naar had geluisterd, had ik 0 marathons gefinisht ipv 3.
Ik zoiu ook zeggen dat het vooral om de 1e genoemde punten gaat. Want dat je je slap gaat voelen lijkt me logisch, want je moet op zijn aan het eind. Een hogere hartslag vanwege de spanning hoor ik bij zo'n beetje iedereen. Maar als je stopt met zweten, het koud krijgt, je echt suf voelt of in de war raakt, is er echt iets aan de hand en moet je gelijk stoppen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:00:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat er meer data te vinden is over de pace dan over de hartslag. En uiteindelijk maakt het weinig uit welke van de 2 je gebruikt, als het goed is zou de pace al afgestemd moeten zijn op de hartslag. En welke van de 2 je dan gebruikt maakt weinig uit.
Als ik kijk naar de data van mijn atleten is er wel een correlatie tussen pace en hartslag, maar die is niet lineair. Je ziet dat een 65%-80% van MHR toch echt langzamer is dan wat men vaak qua pace aangeeft voor easy. Ik vermoed dan ook dat de data uit dat artikel over de top atleten meer gebaseerd is op wat ze lopen qua hartslag en niet wat ze lopen qua pace.

Fun fact; als ik kijk naar de vrouwelijke atleten die ik train en die zo rond de 4:10 op de 1500 lopen, ligt de pace / MHR dichter bij elkaar. Zodra je naar de 4:40-5:00 / 1500 lopers gaat, begint de verhouding veel verder uit elkaar te lopen.

Food for thought…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 15:47
Zwerver schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 03:10:
[...]

Mijn interpretatie was meer dat het artikel ging over de rustigere duurloop, in plaats van de duurloop die doorgaans te hard wordt gelopen. De herstelloop waar ik op doel is meer een kleine run (in mijn geval om mijn streak te behouden) en te herstellen van eerdere intervaltrainingen of langere duurlopen (90+ minuten). En daarbij keek ik dan naar het verschil tussen 15 en 30-40 minuten herstelloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Zwerver schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:08:
[...]
Als ik kijk naar de data van mijn atleten is er wel een correlatie tussen pace en hartslag, maar die is niet lineair. Je ziet dat een 65%-80% van MHR toch echt langzamer is dan wat men vaak qua pace aangeeft voor easy. Ik vermoed dan ook dat de data uit dat artikel over de top atleten meer gebaseerd is op wat ze lopen qua hartslag en niet wat ze lopen qua pace.

Fun fact; als ik kijk naar de vrouwelijke atleten die ik train en die zo rond de 4:10 op de 1500 lopen, ligt de pace / MHR dichter bij elkaar. Zodra je naar de 4:40-5:00 / 1500 lopers gaat, begint de verhouding veel verder uit elkaar te lopen.

Food for thought…
Klopt helemaal. Ik vraag me bij dat artikel sowieso wel af of je de pace van topatleten op deze manier kunt vergelijken met de recreatieve loper. De topatleten trainen dagelijks zoveel mogelijk, terwijl de recreatieve loper vaak veel meer rust tussen de trainingen heeft. Als ik b.v. op mijn Garmin kijk geeft die zo'n beetje de hele tijd aan dat ik in herstel/aanhouden zit. Oftewel ik zou vaker kunnen gaan lopen dan dat ik nu doe (maar 4 keer/week vind ik wel genoeg :+ ). Dat betekent echter wel gelijk dat als ik een herstel-loop doe, ik waarschijnlijk door de rust tussen de trainingen al grotendeels hersteld ben. Terwijl de pro wel nog echt herstel nodig heeft. En is die heel rustige training na al een dag rust gehad te hebben dan nog steeds zo van belang, of is wat sneller ook geen probleem?

Maar ondanks dat, zijn die rustige loopjes nog steeds bedoeld om aan kilometers te komen zonder je lichaam teveel te belasten en zul je ze dus echt rustig moeten doen. Want ik ben het wel met dat artikel eens dat veel mensen die rustige loopjes te hard doen. Al is het maar omdat je steevast hoort dat ze wel achteraf willen voelen dat ze iets gedaan hebben (wat dus betekent dat je een zware belasting hebt gehad, die je eigenlijk niet wil)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 10:46
tja, wat is te snel? Deze discussie zet me wel erg aan het denken.
Ik kan dus niet blind afgaan op de data van dat artikel wegens de genoemde redenen door menigeen hier, die naar mijn idee ook heel valide zijn. Heel interessante argumenten, waar ik me ook erg in kan vinden. Heb moeite om 5:42 te lopen, wat dat artikel aanbeveelt, maar ik ga dit weekend de long run van 34km toch eens proberen deze rond 5:20-5:30 te doen en kijken wat het effect is. Lijkt me een mooie test. Ik loop momenteel ongeveer op 5:05 op de long runs en dat voelt zeer comfortabel. Kan prima praten, zingen, etc. En na afloop zet ik mijn dag voort zoals elke andere dag zonder enige problemen. Dus ik heb niet het gevoel dat ik push.

Qua hartslag kan het alle kanten op gaan.. er zijn wedstrijden waar ik soms zelfs lager kan zitten dan tijdens een easy run, terwijl je het tegenovergestelde juist verwacht of in ieder geval zou moeten zijn. Maar er zijn ook zoveel factoren die de hartslag op dat moment bepalen.. temperatuur, vocht, stress, voeding, zelfs tijdstip van de dag, dat ik de hartslag daarom maar voor lief neem en mezelf test op praten of zingen. Na afloop bleek ik dan ergens midden of zelfs hoog Z3 te zitten continu. Veel te hoog dus eigenlijk. Of juist alleen laag Z2.. het gaat alle kanten op. Ik loop easy runs waar ik me prima bij voel. En dat is dus blijkbaar veel te snel, volgens dat artikel. (side info: ben 50 jaar, ik loop inmiddels al 5-6 jaar, tussen de 4 a 5x per week, gemiddeld 60-80km per week, ik vind dat ik kan zeggen dat ik redelijk getraind ben en iets "aan kan").

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
HenRun schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:14:
[...]

Hartloper, ik geloof dat jij geen/nauwelijks intervaltraining doet toch? Op welk tempo loop jij in een gemiddelde week je snellere runs en hoeveel km? Train je wel eens op je 10-km tempo? En hoeveel in de buurt van je marathon-tempo?
Eerst en vooral: het is niet dat ik niet geloof in intervallen op 10km tempo. Ik doe ze niet omdat ik geblesseerd of overbelast raak als ik ze doe. Ik vond dat soort trainingen (bv 4x1000m op 10km-tempo) echt fijn, maar ik doe ze al jaren niet meer.
Wel denk ik dat ze enkel de kers op de taart zijn en maar een paar procentjes uitmaken.
Ik denk dat je heel ver kan geraken met enkel rustige duurlopen en sub-treshold training.

Mijn training is vrij simpel:

Ik loop 4 keer per week.

- ongeveer 85% is rustig, trager dan 5:00/km.
- ongeveer 15 % is marathontempo (of iets trager, ik hou dan rekening met vermoeidheid van de werkdag, geen nieuwe wedstrijdschoenen aan tijdens training en dergelijke). Ergens tussen de 4:15 en de 4:35min/km.
- 1 % is strides.

Edit: heuveltraining zou imho een nuttige toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 16:10

aap

Waar zit de winst van het langzaam lopen er nu in?

Is het idee dat als je langzamer loopt, je langer kunt lopen (zonder vermoeid te raken) en je daardoor een hoger trainingsresultaat boekt?

Of train je je lichaam specifiek anders op tragere snelheden?

Stel dat iemand maar beperkte tijd heeft om te trainen en niet zo frequent traint dat er te weinig herstel tussen trainingen zit, is het dan nog steeds beter om traag te lopen? Laten we aannemen dat de training even lang duurt, dus met een tragere loop worden ook minder kms gemaakt.

/askingforafriend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
aap schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:53:

Is het idee dat als je langzamer loopt, je langer kunt lopen (zonder vermoeid te raken) en je daardoor een hoger trainingsresultaat boekt?

Stel dat iemand maar beperkte tijd heeft om te trainen en niet zo frequent traint dat er te weinig herstel tussen trainingen zit, is het dan nog steeds beter om traag te lopen? Laten we aannemen dat de training even lang duurt, dus met een tragere loop worden ook minder kms gemaakt.

/askingforafriend
Is het ook niet gewoon om je lichaam rustig te laten wennen aan wat langere afstanden? Ik heb dat als erg prettig ervaren vorig jaar. Mijn longruns wat langzamer (7"00) maar wel elke week uitbreiden met 1km. Hardlopen, zeker langere afstanden, blijft natuurlijk een aanslag op je lichaam. En niet iedereen is al op en top afgetraind ;)_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 10:41

/askingforafriend
Snellere herstel van je lichaam zorgt dat je vaker kan trainen en daardoor meer kilometers kan maken is meer progressie. Daarbij ook veel beter voor je endorfine, dus heb meer zin om te trainen.
Te 'hard' Trainen kan zorgen voor afbraak van je spieren en daarmee een langere hersteltijd, is minder kilometers per week aankunnen. Je zet je pezen meer onder druk en daarmee vergroot je de kans op blessures. Daarbij kan hard trainen zorgen voor een slecht humeur, zie onze marathonlopers van vorige week ;)

Met minder frequent lopen kan je intensiever trainen, want langere hersteltijd. Of je daarmee ook beter wordt verschilt per lichaamstype. Kans op blessures en oververmoeidheid blijft natuurlijk groter.

[ Voor 7% gewijzigd door AequitasII op 18-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Trenara bevalt me nu al aardig! Komt 3x in de week met leuke en afwisselende trainingen, tempo verschillen, veel werken in blokken etc. Even aantal weken vooruit gekeken en eigenlijk geen training hetzelfde. Precies wat ik zocht! Benieuwd naar de progressie. M'n vo2max is iig ook eindelijk, na een update van Garmin, weer een puntje hoger 👍🏽🙌🏽💪🏽

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 18-04-2025 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50

/askingforafriend
De winst van langzaam lopen zit er in dat je hart (of je zuurstof systeem) knetter sterk wordt in die onderste zone's. Dat betekend dat je ook op een hoger tempo dus pas later bij een hoge hartslag kom. Gevolg? Later bij je max of op een hoger tempo bij je max. En dan ben je dus sneller bij de finish.

https://www.angio.net/personal/run/hadd.pdf hier staat dat verder uitgewerkt. Link heeft hier wel eens eerder gestaan

[ Voor 5% gewijzigd door WizzlerNL op 18-04-2025 17:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:31
Hartloper schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:09:

Dat gezegd zijnde zie ik jou ooit 2:48 lopen, misschien al bij de volgende marathon.
@Hartloper Ik herinnerde me opeens deze post van je uit 2022, je had wel een vooruitziende blik! Alleen duurde het iets langer dan toen gedacht. :+

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Dat was ik helemaal vergeten !

Toch wel een beetje fier op mijn goede inschatting (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 18-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:22:
[...]

Klopt helemaal. Ik vraag me bij dat artikel sowieso wel af of je de pace van topatleten op deze manier kunt vergelijken met de recreatieve loper. De topatleten trainen dagelijks zoveel mogelijk, terwijl de recreatieve loper vaak veel meer rust tussen de trainingen heeft. Als ik b.v. op mijn Garmin kijk geeft die zo'n beetje de hele tijd aan dat ik in herstel/aanhouden zit. Oftewel ik zou vaker kunnen gaan lopen dan dat ik nu doe (maar 4 keer/week vind ik wel genoeg :+ ). Dat betekent echter wel gelijk dat als ik een herstel-loop doe, ik waarschijnlijk door de rust tussen de trainingen al grotendeels hersteld ben. Terwijl de pro wel nog echt herstel nodig heeft. En is die heel rustige training na al een dag rust gehad te hebben dan nog steeds zo van belang, of is wat sneller ook geen probleem?

Maar ondanks dat, zijn die rustige loopjes nog steeds bedoeld om aan kilometers te komen zonder je lichaam teveel te belasten en zul je ze dus echt rustig moeten doen. Want ik ben het wel met dat artikel eens dat veel mensen die rustige loopjes te hard doen. Al is het maar omdat je steevast hoort dat ze wel achteraf willen voelen dat ze iets gedaan hebben (wat dus betekent dat je een zware belasting hebt gehad, die je eigenlijk niet wil)
Voor hen die 4x per week lopen ligt het natuurlijk ietsje anders. Als je er vanuit gaat dat een 7+x per week loper 3 kwaliteitssessies doet, dan zijn de andere 4 sessie logischerwijs rond E, M of ten hoogste T. Met als generieke guideline dat zo tussen de 50 en 60(!!) procent van de sessies E zijn want daar herstelt je lichaam het meeste.

Als je dan maar vier sessies hebt, dan zou je (en als trainer schrijf ik ze ook niet voor) natuurlijk niet 2 kwaliteitssessies moeten aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:15
Hartloper schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:26:
[...]

Eerst en vooral: het is niet dat ik niet geloof in intervallen op 10km tempo. Ik doe ze niet omdat ik geblesseerd of overbelast raak als ik ze doe. Ik vond dat soort trainingen (bv 4x1000m op 10km-tempo) echt fijn, maar ik doe ze al jaren niet meer.
Wel denk ik dat ze enkel de kers op de taart zijn en maar een paar procentjes uitmaken.
Ik denk dat je heel ver kan geraken met enkel rustige duurlopen en sub-treshold training.

Mijn training is vrij simpel:

Ik loop 4 keer per week.

- ongeveer 85% is rustig, trager dan 5:00/km.
- ongeveer 15 % is marathontempo (of iets trager, ik hou dan rekening met vermoeidheid van de werkdag, geen nieuwe wedstrijdschoenen aan tijdens training en dergelijke). Ergens tussen de 4:15 en de 4:35min/km.
- 1 % is strides.

Edit: heuveltraining zou imho een nuttige toevoeging zijn.
Helemaal mee eens. Ik heb exact hetzelfde probleem dat intervallen voor mij ook vragen om blessures is. Dus ik doe wat jij doet, alleen een behoorlijk tempootje lager. Rond 6:00 of trager voor 85% (en sommige weken zelfs 100%) en rond 5:15 / 5:30 de rest. Ik doe alleen al wel veel heuveltraining omdat ik probeer in het weekend de trails op te zoeken. Ik merk ook dat ik dat nodig heb voor de fysieke afwisseling. Laatst een keer 2 weekenden ook op asfalt gelopen (en in de week zelf dus ook) en dan krijg ik gelijk weer lichte klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Duclaasie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:45:
Precies datzelfde deed ik ook . Smorgens zo snel mogelijk naar school fietsen om op tijd te komen. En weer snel naar huis voor de hockey training.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Morgen weer een lange duurloop doen, zal m eens wat langzamer lopen dan normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2025 13:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
Hoi mederennende Tweakers!

Vraag: ik loop nu op Brooks Ghost 12. Heerlijke schoenen maar ze beginnen op te raken. Nu zijn ze bij Brooks inmiddels bij Ghost 16. Zou ik er op kunnen vertrouwen dat ik die blind kan kopen als vervangers?

Ik kan natuurlijk naar een Runnersworld en consorten gaan en ze daar uitproberen maar voel me dan een dief van mijn eigen portemonnee als ze daar goed bevallen en ze dan vervolgens daar aanschaf en daarna ze online een 30% goedkoper zie staan. Ik snap dat je ook daarmee de lokale economie steunt maar dat doe ik in mijn andere aankopen al genoeg naar mijn idee :)

Iemand die daar iets over kan roepen?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKjordy
  • Laatst online: 23:23
DePaul schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:39:

Vraag: ik loop nu op Brooks Ghost 12. Heerlijke schoenen maar ze beginnen op te raken. Nu zijn ze bij Brooks inmiddels bij Ghost 16. Zou ik er op kunnen vertrouwen dat ik die blind kan kopen als vervangers?

Nieuwe versies van schoenen kunnen wezenlijk anders zijn dan een vorige versie, waardoor je er eigenlijk nooit blind op kan vertrouwen.

In het geval van ghost 16 hebben ze nieuwe foam t.o.v. 15, dus dat zou sowieso wel anders aan kunnen voelen. Een vriendin van mij ging van de ghost 14 naar 16, maar heeft die na een testloopje teruggebracht omdat ze niet lekker zaten en liepen.

Dus mijn advies is altijd even passen/testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:49

Ik kan natuurlijk naar een Runnersworld en consorten gaan en ze daar uitproberen maar voel me dan een dief van mijn eigen portemonnee als ze daar goed bevallen en ze dan vervolgens daar aanschaf en daarna ze online een 30% goedkoper zie staan. Ik snap dat je ook daarmee de lokale economie steunt maar dat doe ik in mijn andere aankopen al genoeg naar mijn idee :)

Ik ben ooit begonnen op de 12, inderdaad een heerlijke schoen. Toen de 14 gehad, maar dat voelde beduidend minder. Nu de 16 al een jaar, die ik inmiddels al een half jaar als loopschoen gebruik omdat de demping als hardloop schoen te weinig is geworden, maar hij loopt heerlijk. Maarja, dat is persoonlijk :)

Als de 17 uitkomt hoop ik nog goedkoop een 16 op de kop te tikken.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 19-04-2025 18:50 ]

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_gQyCJPaiRvCMNKB8kCXkuQNsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mXTssTPE5U4djbhM6JMxjsK.jpg?f=fotoalbum_large
Vrolijk Pasen!

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-06 21:42
WizzlerNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:41:
[...]

De winst van langzaam lopen zit er in dat je hart (of je zuurstof systeem) knetter sterk wordt in die onderste zone's. Dat betekend dat je ook op een hoger tempo dus pas later bij een hoge hartslag kom. Gevolg? Later bij je max of op een hoger tempo bij je max. En dan ben je dus sneller bij de finish.

https://www.angio.net/personal/run/hadd.pdf hier staat dat verder uitgewerkt. Link heeft hier wel eens eerder gestaan
Eens. Daarom ren ik nu, als voorbereiding op Oktober, vooral langzaam en breid de duur langzaam uit alvorens te gaan intervallen.

Zonder fundering kun je ook niet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Opvolgers kun je echt niet blind kopen, zeker niet zonder (veel) reviews te lezen. Er zijn heel veel voorbeelden waarbij schoenen wezenlijk en vaak zie je ook dat fabrikanten steeds meer producten in hun line-ups stoppen en daarmee dan bepaalde schoenen ineens andere karakteristieken gaan geven. Daarnaast willen ze ook nog wel eens wat schuiven in de maatvoering (zowel breedte als lengte)

Zegt niet dat je perse naar de winkel moet oid, je kan het gewoon proberen, maar twijfel je of je goed kunt voelen wat je fijn vindt, of wil je toch wat breder kijken met andere wensen dan kan een winkel wel weer een goede keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Over schoenen gesproken; is het normaal dat de hola's zo snel slijten? Of zal er dan iets verkeerd zijn met mijn lopen?

Schoenen hebben 400 kilometer gelopen volgens mijn Strava (waarvan 300 dit kalenderjaar) en daar voor pak en beet 30 lessen van hardlopen van Evy wat neerkomt op maximaal 200km.

Dat is 600km bij elkaar, hier lees ik dat mensen hun schoenen preventief vervangen rond de 1000km?

Half september gekocht.

Uiteraard neem ik de schoenen mee als ik nieuwe schoenen ga kopen, maar maakt deze slijtage op deze plekken uit? Moet ik bijvoorbeeld zooltjes omdat ik blijkbaar buitenachter meer wrijving heb met de grond (gezien de slijtage?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrvNepC5zeK05DXAzSL5wJYOrnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JekxpGyPA4zJg6Zj8SYAcxVN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie0e-TGYV-S0zdhLwgygkZ7u_iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVejWY8JRnRG0kNCU6NS7I93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijWS4Ou_bImSW-AlEKi0yYkn7k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAyILIUlLeAeD5UD0XdWLhrw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
If it ain't broke don't fix it.
Of met andere woorden als je nu pijnvrij loopt moet je niet met zooltjes beginnen omdat je het slijtagepatroon van je schoenen abnormaal vindt.
Dergelijke slijtage na 600 km is niet abnormaal. De officiële raad is om je schoenen te vervangen na 600km, wat niet wegneemt dat sommigen op het forum vlot de 1000km halen
Welk model is het ? En op welke ondergrond loop je meestal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Hartloper schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:20:
If it ain't broke don't fix it.
Of met andere woorden als je nu pijnvrij loopt moet je niet met zooltjes beginnen omdat je het slijtagepatroon van je schoenen abnormaal vindt.
Dergelijke slijtage na 600 km is niet abnormaal. De officiële raad is om je schoenen te vervangen na 600km, wat niet wegneemt dat sommigen op het forum vlot de 1000km halen
Welk model is het ? En op welke ondergrond loop je meestal ?
Ik loop op fietspaden en stoepen. Asfalt dus vooral. Zijn hoka gaviota 5.

Heb er geen last van, weet ook niet hoe het voelt dat je last krijgt door de schoenen. Paar weken geleden door enkel gegaan dus daardoor bij de loopjes nu soms wat onprettig gevoel (hiel, voetzool) maar niks noemenswaardig

Ik had echt die 1000km in mijn hoofd, niet 600. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

President schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:39:
[...]

Heb er geen last van, weet ook niet hoe het voelt dat je last krijgt door de schoenen. Paar weken geleden door enkel gegaan dus daardoor bij de loopjes nu soms wat onprettig gevoel (hiel, voetzool) maar niks noemenswaardig
Het zal ook wel ervaring zijn, maar je raakt ook geleidelijk gewend aan minder demping in je schoenen. Ik merk het nu voornamelijk omdat ik mijn oude paar afwissel met de nieuwe schoenen. Nieuwe schoenen gebruik ik voornamelijk voor de snelle loopjes en de oude schoenen zijn inmiddels over de 1000 km en gebruik ik voor de rustige loopjes en loop ik ook stukken onverhard mee. Ik houd er wel rekening mee wanneer ik ze nog gebruik, maar ze lopen nog niet onprettig. Loop er in ieder geval geen wedstrijden meer op.

[ Voor 8% gewijzigd door L23 op 21-04-2025 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35

vhal

ಠ_ಠ

1000km red ik echt niet, hooguit 500 a 600km voordat ik last krijg van pijntjes.

Vind de slijtage van de HOKA's niet abnormaal, ze staan er wel om bekend dat het rubber van de buitenzool redelijk zacht is (al is de Gaviota wel wat harder https://runrepeat.com/hoka-gaviota-5)

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RazorMaron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt_SP5XhjlipsRc-8HJLFv6PYQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfHZ563mMWTd93HBOQKkiUiH.jpg?f=fotoalbum_large

En we zijn weer begonnen! In eerste instantie had ik de wekker gezet voor 06:00, maar uiteindelijk pas 06:45 de deur uitgegaan. Best blij met deze run, alhoewel ik nu zie dat ik vrij vlot ben gegaan. Dit is niet iets wat ik tijdens de run zelf door had. Moet wel zeggen dat ik aan het eind (vrij lange helling) wel iets meer begon te hijgen, maar dat was ook wel 5 minuten na het lopen afgelopen.

Al met al in ieder geval blij dat ik weer ben begonnen. Misschien dat ik een Apple Watch ga aanschaffen om wat beter te peilen wat mijn snelheid en hartslag zijn tijdens de trainingen en de run zelf. Aan de andere kant vraag ik me of het waard is als ik het alleen gebruik voor de runs zelf. Ik wil toch wel analoog blijven dragen buiten het sporten om buitenshuis. Binnenshuis wil ik niets om de pols.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
President schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:39:
[...]

Ik loop op fietspaden en stoepen. Asfalt dus vooral. Zijn hoka gaviota 5.

Ik had echt die 1000km in mijn hoofd, niet 600. Sorry
Het is niet omdat de buitenzool wat versleten is dat je ze moet weggooien.
Misschien haal je wel 800km of meer met deze schoenen.
Het kan een idee zijn om een nieuw paar te kopen en te beginnen roteren.
Pagina: 1 ... 363 ... 373 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.