• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Heel veel succes allemaal met de marathon!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 15:11

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Rudedadude schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:02:
Hold my beer

[Afbeelding]

En er ligt nu ook weer een echte Komo™ vuilniszak op het stapeltje. Want ja, druppels enzo.
Was jij dat nou in dat filmpje met Dennis Licht?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:20
Succes aan alle deelnemers vandaag!

WoT stats

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-11 20:43
Emiel Berghout, die bekijk ik wel eens op YouTube, heeft zijn doel van sub 2:20 behaald. Maar hij zal toch balen want hij was de vierde Nederlander, maar 4 sec sneller en hij was de derde geweest.

@Slupor is aan het knallen. 40km in exact 2:40. Gemiddeld 15km/uur _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Hartloper op 14-04-2025 07:31 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 22:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Xaverius schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:08:
[...]

Was jij dat nou in dat filmpje met Dennis Licht?
Zeker :) Ik moest even schoenen passen, want daar kun je er nooit genoeg van hebben.

Vandaag met mijn 45 jaar een nieuw PR op de marathon gelopen: 2:53:27 :) . Ik was al een maand aan de ijzerpillen omdat het echt allemaal niet liep en de symptomen wat weghadden van een ijzertekort. Vandaag een vrijwel totaal vlakke race gelopen en zelfs een negatieve split. Plaatsje in de Runnersworld weer veiliggesteld en zesde Rotterdam marathon achter elkaar onder de 3 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2zwr-hsAAciyYz_hyYBSM1d1dg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PJrnx5T9B6VtjpGbsJNAAsOJ.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 13-04-2025 16:46 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Hartloper
Fantastisch @Rudedadude .
Ik dacht dat je een fout gemaakt had met die halve marathon aan wedstrijdtempo 1 week voor de marathon, maar de gewone trainingsregels gelden blijkbaar niet voor jou.
Fantastische prestatie !

Edit: geen last van de zon of de wind gehad ?

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 13-04-2025 16:48 ]

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:39
Zo dan bijt ik de spits af.

Wat een fijne dag om een marathon te rennen. Het weer was voor mij perfect, hoewel een beetje benauwd en wanneer de zon doorbrak best heet. De wind viel alles mee en er waren zoveel sponsposten dat afkoelen gemakkelijk was.

Mijn plan was gemiddeld 5:20 te lopen. De eerste 10 kilometer heb ik tussen 5:10 en 5:20 gelopen, daarna kwamen er best wat punten dat tempo vasthouden moeilijk was. Ik had het idee dat er meer stukken waren dan vorig jaar waar inhalen best lastig was.
Na 14km begon ik te realiseren dat op hoger tempo lopen echt iets anders is dan een rustige (voor mijn doen) marathon. Na 25km begonnen de benen zwaar te voelen en rond de Kralingse plas sloeg een klein beetje de twijfel toe of ik het kon volhouden.

De laatste 10 km opnieuw aangezet en het lukte om op of onder de 5:20 te blijven lopen met als laatste 2 km gemiddeld 4:50. Dit was echt alles dat er in zat! 200m voor de finish was ik flink aan het afzien maar heb het gered.

Eindtijd uiteindelijk 3:46:26. Erg tevreden mee, conditioneel zat er meer in maar mijn lichaam trok het niet, heb echt op het randje gelopen en heb behoorlijke kramp nu. Heb ook een mooie gigantische blaar als aandenken:)

Doel was 3:45 maar aangezien ik alles gegeven heb ben ik een tevreden mens 🐣

P.s Ben officieel fan van Maurten nu! Zoveel minder doet en de geleiachtige structuur is zoveel prettiger. Nergens last van gehad betreft maagklachten ofzo. Wel 7 gels weggewerkt🙈

[ Voor 6% gewijzigd door Aandeijssel op 13-04-2025 16:51 ]

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
@ Iedereen die de marathon van Rotterdam heeft gelopen. Respect!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:44
Mijn eerst Marathon uitgelopen. Wauw, wat een beleving. En goh, wat ben ik verrot gegaan.

Had een voorzichtige doeltijd van 3:45 waar ik vanaf de start op inzette, maar moest hem al vrij snel later varen merkte ik. Voelde mij niet fit: slechte nacht, lichte verkoudheid, beetje benauwd gevoel ik het lijf.
Enfin, fiets in de stad geparkeerd, en vol goede moed naar het startvak.
Wat een massa, alle mensen. De een nog nerveuzer dan de ander. Gelukkig was in het strartvak rustiger. You Never Walk Alone schalde uit de speakers. Toch een kippenvel-momentje!

De enorme scheepstoeter markeert de start van wave 1.
Wachten.
Nog een keer de toeter. En ja hoor, daar gaan we. Wat een indrukwekkende aanblik, iedereen in een massale golf over de Erasmugbrug op jacht naar de 42km.

De eerste helft vrij vlak gelopen, mikkend op 5:20 p/km. Dit ging vrij aardig, helaas speelde de maag op. Een paar keer een stuk banaan naar boven gekomen, en de gelletjes wilde niet echt naar binnen. Drinken was ook niet fijn, en was 5 minuten na elke post boeren aan het wegslikken, hopend dat er niets mee zou komen. Misschien had ik teveel ontbeten. Of de zenuwen, of een combinatie van beide.

Ik wist dat ik moest eten, maar het was alles behalve prettig.

KM 27: de tweede keer de Erasmugbrug op was slopend. De zon begon door te breken, heuvel-op, hartslag ging naar de 170, en ik wist dat het zwaar ging worden. Maar so far, so good.

KM 31: daar kwam hij, het lange stuk om de Kralingse Plas. Hier werd het echt taai. Daar zijn een hoop slachtoffers gevallen. Brede weg, weinig jeux, en lang. Veel mensen gingen lopen, maar dat wilde ik niet. 
Mijn benen willen niet meer als ik eenmaal stop met rennen.

Maar goh wat werd het zwaar. Benen liepen vol, maag was nu nog erger, en in een moment van zwakte toch even gaan lopen.
Om het aan mezelf te verkopen heb ik in dat moment maar heel rustig een gelletje opgeslurpt, en ben tot de waterpost glopen (zo’n 2 minuutjes), en mezelf weer opgepept. De eerste 200 meter moet er uit hebben gezien als een robot die leert lopen, goh alles was stroef. Hierdoor is mijn pace tussen km31 en km37 teruggezakt naar zo’n 6:00 p/km.

Gelukkig kwam er weer energie in het lijf en na km 37 werd het weer drukker langs de weg wat toch een bemoedigend gevoel geeft. Mensen vol enthousiasme moedigen iedereen aan, toch inspireerde dit om iets meer gas te geven naar de finish.
En dan draai je de Coolsingel op. Wauw, was echt af-ge-laden, helemaal vol mensen, waar je ook kijkt. Gaf toch nog een mooie eind boost naar die finishlijn.

Bij het omhangen van de medaille schoten alle momenten van training, de leuke, de zware, de buien, de blaren, de bloedende tenen door mijn hoofd.
Een klein snik speelde zich af in mijn hoofd. Ja, ik ben toch trots op mezelf.

Met een glimlach fietste ik door mijn eigen stadje naar huis.
Met een slakkengang, dat wel.

En nu…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alqfp048PEr313OdfpWHw4vdxPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHRLAt89RJKzNUh6QnhF4R6d.jpg?f=fotoalbum_large

TLDR: wat een pokke-eind

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 22:22
Yes, 2:48:36, sub-2:50 doel behaald! Omstandigheden waren zeker niet perfect, maar goed genoeg. Zodra de zon erdoor kwam, werd het erg warm. Laatste 10km veel lopers stuk zien gaan. Redelijk vlak gelopen, alleen de laatste 5km wat verval (dus geen negative split).
@Hartloper exact 4:00 gemiddeld inderdaad 😋.
Ik kom op een later moment nog met een meer uitgebreid verslag.
Proficiat aan alle marathon finishers in Rotterdam en Enschede!

Strava

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02
Hier ook een kort verslag vanuit Rdam.

Beetje onrustige nacht(en) vanwege kleine kinderen afgelopen week en behoorlijk last van mijn rug gehad afgelopen. Echter vanochtend goed wakker geworden en klaar voor de start!

Prima op tijd in het startvak, maar ergens is iets fout gegaan want ik heb startvak 4 gekregen. Ik stond achter de pacers van 4.00u en 4.10u, ik was echter van plan weg te gaan op 5.10 min/km, dus een stuk sneller... Dat was ook wel echt te merken want ik ben de hele marathon bezig geweest met inhalen. Dat heeft me behoorlijk wat energie gekost, maar ja het was niet anders :D Vooral de pacers groep van 3.50 op het havenspoor pad was moeilijk in te halen.

Maar goed, lekker op weg en gelijk al relatief hoge hartslag. Gevoel was echter goed, dus gewoon mijn pace van 5.10-5.15 aangehouden. Lang verhaal kort, dat heb ik de hele marathon vol houden kunnen houden. Laatste km nog versneld, maar op 2sec na geen negatieve split :D

Wel lekker constant gelopen, ondanks het inhalen. Behalve de laatste km zaten alle kms binnen 15sec van elkaar!

Uiteindelijk over de streep gekomen met boven de 3.40. Plan wat in mn hoofd zat uitgevoerd, ik had nog hoop om echt te kunnen versnellen maar dat zat er niet in. Ik ben niet 100 procent voluit gegaan (denk 95 procent, want er komt nog een ultra aan in juli.)

Na afloop nog een speldje kunnen ophalen. Dit was mijn 10e marathon van Rdam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgACndtF5n1TIuNilnrhjtaoQzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWZk3meDtLjumwkF16yuA6Gc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8SLa_eZAiDFwnF3x7f940aCkuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8ZvODLfVD9d1ykECMeYM6MZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Rudedadude

Rudedadude

Hartloper schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:47:
Fantastisch @Rudedadude .
Ik dacht dat je een fout gemaakt had met die halve marathon aan wedstrijdtempo 1 week voor de marathon, maar de gewone trainingsregels gelden blijkbaar niet voor jou.
Fantastische prestatie !

Edit: geen last van de zon of de wind gehad ?
Ik ken de gewone trainingsregels niet, ignorance is bliss :P
Na 3km brak de zon al even door en toen was ik bang dat het een lange zware tocht zou worden. Maar de zon verdween weer tot ongeveer het begin van mijn rondje kralingse plas. Wind vond ik erg meevallen. Ik heb wel de luwte gezocht achter andere lopers de eerste 25km, maar daarna ben ik een eigen tempo gelopen en erg veel mensen ingehaald, maar nergens echt vervelend harde wind.

Halverwege lag ik trouwens 772ste, en ben geeindigd als 567ste, dus ruim 200 mensen ingehaald in de tweede helft.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 13-04-2025 22:00 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16
Wat ik me altijd afvraag als ik het zie.. Werken die lange sokken nou echt? 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-11 21:09
3'28' in Rotterdam vandaag bij mijn eerste marathon!

Ik mikte op 3'20' (op hele goede dag), 3 uur 25 was mooi geweest. Voelde na ~5-8 km al een blaar op rechts. Uitgelopen zonder te wandelen, wat na 32 km wel echt een uitdaging werd. Boezemstraat terug was een uitdaging om weer energie te vinden. Ben er heel tevreden mee.

Vond het tot ~12.15 uur goed te doen, toen het zonnetje kwam werd het afzien. Hoop dat niemand hier is afgevoerd, want heb er toch wel een handvol zien liggen + gillende sirenes in Kralingse Bos.

Over een 2 weken eens kijken of er een 2e komt. Nu eerst weer tennissen (wat ik normaal paar keer per week doe).

Proost allemaal op jullie topprestaties!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:44
Mooie prestaties! 🎉

Ik had ook wel bewondering voor de laatste loper(op dat moment), was een interview ergens midden in de wedstrijd op tv. Hij had een kater. Dus je gaat avondje zuipen en je denkt dat het wel goed is om de volgende de dag een marathon te gaan lopen. 🤣

• Juancho
Is dat niet gewoon vreselijk dom of zelfs achterlijk omdat je je gezondheid totaal niet serieus neemt en daarmee ook niet de run? 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:22

vhal

ಠ_ಠ

Rotterdam dus. Dit was mijn eerste marathon. Eentje met diverse gevoelens wel. Enerzijds dat ik überhaupt aan de start kon staan na 3 weken aankloten met mijn linker been en anderzijds dat ik het aspect “lopen voor een tijd” na 5 km vaarwel heb gezegd want het beoogde tempo lag opeens zo’n 30sec hoger met wat ik toen voor ogen had.

Hoe dan ook, ik had het eigenlijk niet willen missen. Ik had eerst het idee om gewoon uit te stappen na 21km maar tot 30km ging het best redelijk naar omstandigheden met een pace van 6:10 a 6:28. Ik genoot van het publiek en de sfeer, het eten en drinken ging goed en m’n been bleef heel. Alleen voelde ik mijn kuit af en toe maar dit trok na 6 km gelukkig weg. Op het Havenspoorpad voelde ik opeens een pijntje in m’n teen wat achteraf een dikke bloedblaar met een blauwe nagel bleek te zijn. Bijzonder, want ik loop vaker met deze sokken en schoenen. Mooi aandenken wel…. :/

De tweede keer de Erasmusbrug op was pittig en dan heb je nog die gekke tunnel bij Weena met de Last of Us muziek. Stiekem zijn het toch aardige kuitenbijters in het parcours. Na 30km begon het zwaar te worden en kreeg ik toch wel wat last van net-geen-kramp gevoel in m’n benen. In het bos vielen letterlijk de mensen bij bosjes om en lagen al enkele mensen in de berm met medische ondersteuning. Helaas was de wil om te wandelen sterker dan door te lopen maar ik was eigenlijk maar aan het overleven tot we weer in de bewoonde wereld terug kwamen. Vanaf kilometer 39 kwam er toch iets van “tempo” terug, mede dankzij het publiek. De Coolsingel was binnen handbereik en niet veel later ga je het hoekje om en was het nog een kleine 600m doorzetten naar finish waar een mooie medaille met de iconische Rotterdamse gebouwen klaar lag.

De marathon. Het is echt een pleuriseind en een mentale check. Misschien heb ik de afstand iets wat onderschat maar ik ben o zo blij dat ik hem toch heb mogen lopen. :)

Startvak 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC04Q9o5tlVbWzGavn-GUP2Wl6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hN6wNndOnw9JescarEIRoZhc.jpg?f=user_large

Genoeg kleren voor de inzameling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7TIy8SmiKazVtg8mvTMJ3oy5EQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/90urAIvZcdaYiFhr4RqILR0J.jpg?f=user_large

Rond 27km de tweede keer de Erasmusbrug op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCFAXKHh--76qHBI-ldPwFj9nLw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqr1czWLemK2JwCIjD73ez32.jpg?f=user_large

Ben ff kwijt waar dit ongeveer was maar vast ergens op Zuid maar goed, de Rotterdamse Glimlach was op pad in een dinopak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQucPcJHdiUhG_9qw32wIDsMAAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xzRTdgXF4gierw1slyrE7iwI.jpg?f=user_large

Rond de 39 a 40km, rijen dik met mensen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQWqEZii37k6AHZafw6X2dDSLco=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GCIAeV93i92NLVy0wYr7ajc4.jpg?f=user_large

Om in te lijsten… 🤩
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x4ObtJp366XfQZcBiCez-f3BQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FqfOqGE8BH38OdmQWEt0cMvV.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 15-04-2025 07:52 ]

Strava

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Hier ook Rotterdam gelopen; 4:00:04

Tot km 32 ging het perfect, achter de 3:50 pacers aangelopen . Maar de combinatie van Erasmus brug, de tunnel en 2* een waterput gemist was teveel. Ik liep tegen kramp aan op meerdere plekken in de benen en kreeg ze niet meer rond. Bij elke stap die ik moest doen die niet rechtdoor ging om uit te wijken kon ik even gaan wandelen.

Dus waar ik op km 25 nog aan het bedenken was waar ik zou gaan versnellen, doofde het kaarsje vrij snel. Bij andere ging dat nog sneller, want ik heb er echt een hoop langs de kant zien liggen.

Maar zo voor de eerste keer ben ik zeer tevreden.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:00

Stewie!

Keen must die!

Vandaag de marathon van Rotterdam gelopen, wat een fantastisch evenement en publiek!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De hele week speelde het in mijn hoofd. Dat taperen is maar moeilijk, het kriebelt om veel meer te bewegen. Veel koolhydraten eten was ik ook niet meer gewend na 6 maanden dieeten. Maar voor het goede doel eet ik dat bord pasta wel leeg.

Om 5 uur al wakker. Vroeg ontbeten zodat het nog wat kon zakken. De rugzak gepakt en de metro ingegaan. Warme kleding en voeding voor voor- en achteraf meegenomen en dat was maar goed ook. Om 09:00 naar de startvakken gegaan maar in wave 5 betekend dat 90 minuten stilstaan. Het eerste lichte regenbuitje kwam over ons heen, koude wind. Nog een laatste halve liter Maurten sportmix gedronken, een laatste plasje voor de zenuwen en helaas "you never walk alone" vrijwel helemaal gemist omdat achter in het startvak geen geluidsinstallatie was. Wave 5 mocht eindelijk naar voren rond 10:25 en dan loop je richting de startlijn. Links of rechts voorsorteren, vrijwel iedereen ging links, dus rechts aangesloten en daar kon je al direct beginnen met joggen. Toen ik de startlijn doorging begon het grote genieten! Bij het opgaan van de Erasmusbrug hoorde ik de omroepen nog aftellen dat wave 5 mocht gaan starten, blijkbaar was rechts voorsorteren dus een fijne keuze geweest, dat scheelt enorm veel mensen inhalen.

Vooraf had ik gekozen om op hartslag te gaan lopen. De eerste 20 kilometer rond 145-147 gelopen op 5:40/km. Tip voor volgend jaar, je bent dan alleen maar aan het inhalen dus beter is in wave 3 of 4 te starten. Inhalen was soms moeilijk door de smalle paden. Niet normaal hoeveel publiek zelfs op de saaiste stukken staat, overal staan mensen. Geen enkel moment de oordopjes ingehad. Ik kan me ook geen dag herinneren dat ik zoveel vrouwen mijn naam geroepen hebben.
Elk kind met de handjes in de lucht een high-five gegeven, elke keer weer een snelheidsboost opgedaan. In de laatste kilometers op zuid nog een facetime rondje gehouden met de vrouw, vrienden. Ik voelde me goed, maar wist dat de laatste 15 kilometer pas echt zwaar gaan worden.

Gemiddeld 5:40 gelopen op twee stukken na:
- kilometer 27, de Erasmusbrug weer oplopen. Iemand liep tegen mijn schoenen en daarna moest ik m'n veter opnieuw strikken. Dat kleine stukje 10 hoogtemeters was ook voelbaar.
- kilometer 35-40 in het Kralingse bos, daar zakte het in naar 6:00 gemiddeld.

Dan kom je via Crooswijk het centrum in, langs de Gele Kanarie. Wat een feest, maar ook daar is het weer pittig omdat er velen gaan wandelen en het erg smal kan zijn. Publiek is fantastisch.

Vanaf het Kralingse bos tot aan de finish wel 10 man languit langs het parcour zien liggen. Medische hulp is er snel bij, toch een tikje akelig om te zien. Zelfs een paar honderd meter voor de finish lag iemand op het asfalt onder een dekentje met medische hulp eromheen.

Laatste 2 kilometer door het publiek gedragen en 5:28 gelopen, hartslag 155-163. Doel was het uitlopen. Eindtijd 4 uur en 8 minuten. Daarna de stad in gegaan.

Geen blaren, geen wondjes of rare zaken, geen extreme prestaties gevraagd mbt hartslag, dus ruimte voor verbetering van de tijd. Ik verheug me enorm op de volgende marathon.

Members only:

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11 20:04
Wat geweldig om weer die verslagen te lezen!
Helaas moest ik mij dit jaar afmelden en heb ik mijn inschrijving overgedragen aan een collega (die 2:49 heeft gelopen).
Maar ik was er wel en heb een paar foto's gemaakt.

Een van de lopers raakte direct na de start op de Erasmusbrug al een drinkfles kwijt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RJ6VnTD2/DSC-1587.jpg

De kopgroep:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nXYV7r3V/DSC-1594.jpg

De achtergelaten kleding:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qhmzKqM6/DSC-1593.jpg

Superhandig, want ik had me iets te zomers gekleed, maar heb daar een sweater gevonden die me op temperatuur hield. 8)

[ Voor 51% gewijzigd door nogeeninlog op 13-04-2025 21:28 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Juancho schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:54:
Wat ik me altijd afvraag als ik het zie.. Werken die lange sokken nou echt? 🤔
Ik gok dat het over mijn foto gaat: het zijn tubes met losse sokken (die in dit geval ook nog wat compressie hadden). Ik loop er mee sinds 2014(?) en sindsdien alleen vorig jaar een keer een kuitblessure gehad. Daarvoor in 3 jaar zeker 3 keer. Alhoewel minder dan vroeger loop ik nog altijd op zero drop schoenen en om de zoveel tijd ook op minimalistische schoenen, dus kuiten zijn bij mij vaak wat zwaarder belast.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Vanaf half 11 stond ik op ongeveer 37,5 km klaar om te kijken en met mijn camera in mijn hand.
Aan iedereen die hier heeft deelgenomen en gefinisht, gefeliciteerd! Mooie prestatie!
Erg leuk om het zo mee te maken! Er was een goede sfeer wat duidelijk een positief effect had op vele deelnemers.

Recent fotografie aan mijn hobby's toegevoegd en dit leek mij wel een mooie mogelijkheid om mijn vaardigheden wat bij te spijkeren en ik heb heel wat goede en leuke foto's kunnen maken.
Het zou nu ook super leuk zijn om deze foto's bij de deelnemers te krijgen. Is daar iets voor geregeld of hoe gaat zoiets?
Zou erg zonde zijn als ik ze allemaal moet verwijderen als ik er verder niets mee kan doen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-11 19:44
Hier ook een klein verslag van mij.
Dit was mijn 5e keer Rotterdam en doel was om voor het eerst onder de magische 3 uur te duiken.

Rond 9:30 al het startvak in gegaan omdat vorig jaar 9:45 te laat was vond ik, toen stond je al als een sardientje in een blik en nu kon je nog relaxed wat ruimte voor jezelf vinden.
Nog even snel een zenuwplasje en zoveel mogelijk doorgeschoven naar voren (linkerkant).
Om 9:50 eigenlijk alweer moeten plassen, maar de wc was een heel stuk terug en daar kon je nu echt niet meer bij komen :')

Ik wilde graag bij de 3:00 pacers aansluiten, maar die waren tot 5 min voor de start nergens te bekennen.
Toen zag ik opeens zat in vak C naar binnen kwamen, maar dat was nog best een eind om bij te komen.
Gelukkig zag ik dat aan de rechterkant de 3:00 pacers wel ongeveer ter hoogte van mij liepen, dus daar uiteindelijk de aansluiting bij kunnen vinden.
En wat fijn was dit weer!
Hele aardige gasten, namen ook meerdere sponzen en bekertjes aan voor het geval iemand er eentje zou missen, dus er werd binnen de groep ook goed met elkaar gedeeld :)
Ze liepen allemaal kilometers tussen de 4:12 en 4:15 en kwam dus halverwege door op 1:29 precies.

Eigenlijk was er tot 34 km geen vuiltje aan de lucht totdat opeens de kramp in beide bovenbenen schoot.
Opeens kon ik niet harder dan 4:30 en langzaam verdween de groep uit beeld :(
Splits liepen op richting de 4:50 en bij 36 km schoot het in m'n hamstring dus echt even moeten rekken.
Conditioneel kón ik wel versnellen, maar m'n benen konden gewoon niet harder.
Versnellen zou meteen weer kramp veroorzaken zo voelde het.

Dus richting finish geharkt en alsnog op 3:03 binnengekomen!

Ben toch erg benieuwd waar deze kramp door gekomen is.
Heb enkele 34-36 km duurlopen gedaan, veel gedronken afgelopen dagen (ook met elektrolyten), maar dat mocht toch niet baten.
Wel nauwelijks geslapen vannacht omdat baby maar bleef huilen, dus dat heeft vast niet meegeholpen, maar is niet de verklaring voor alles.

Enfin, balen van die 3 minuten, maar wel weer een mooie dag gehad :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geweldig gedaan allemaal :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-11 11:20
Ook hier gefinisht. Doel was 3:30 maar zag al in de eerste kilometers dat mijn hartslag maar liefst 15 tot wel 20 slagen hoger lag dan normaal. Ik had achteraf toen mn plan gewoon al moeten bijstellen, maar ja…

Toch eigenwijs 5:00 aangehouden wat redelijk lukte tot half marathon. Inhalen van mensen was af en toe wel heel lastig vanuit wave 4. Dat heeft wel de nodige energie gekost.

Daara moest ik temporiseren en vanaf 30 km werd het echt zwaar. Schade beperken. Op 38 km kwam er enigszins doorheen.

3:45 gefinisht op mijn eerste marathon. Wat een sfeer, wat een publiek echt fantastisch.

Mijn vrouw (toeschouwer en arts) heeft overigens nog iemand moeten reanimeren op km 40, heel bizar!! De man heeft het wel gehaald. Zij was dus mijn held van de dag!

Viel me sowieso op dat in de laatste kilometers iedereen paar honderd meter wel iemand tegen de boarding zat…

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 14-04-2025 06:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• kepler
Rotterdam Marathon heeft niet meer die timing overzichten? Met waar je bent geeindigd in het veld, en de grafieken waarin jouw tempo wordt vergeleken met de gemiddeldes? Dat vond ik altijd wel leuk, maar kan ik niet vinden?

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-11 19:44
kepler schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:08:
Rotterdam Marathon heeft niet meer die timing overzichten? Met waar je bent geeindigd in het veld, en de grafieken waarin jouw tempo wordt vergeleken met de gemiddeldes? Dat vond ik altijd wel leuk, maar kan ik niet vinden?
Klopt, ze werken nu met ACN Timing en niet meer met Sporthive, dat is wel jammer inderdaad.
Vind deze uitslagen een stuk minder duidelijk.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:26
Fantastisch om al die verslagen van Rotterdam te lezen :) Geweldige prestaties allemaal! Doorzetten ondanks dat gedroomde tijden niet meer gehaald kunnen worden, terwijl uitstappen ook heel verleidelijk is en makkelijk kan... En dan toch finishen vind ik bewonderigenswaardig!
ArmyOfQueens schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:03:

Ik wilde graag bij de 3:00 pacers aansluiten, maar die waren tot 5 min voor de start nergens te bekennen.
Toen zag ik opeens zat in vak C naar binnen kwamen, maar dat was nog best een eind om bij te komen.
Gelukkig zag ik dat aan de rechterkant de 3:00 pacers wel ongeveer ter hoogte van mij liepen, dus daar uiteindelijk de aansluiting bij kunnen vinden.
Bijzonder, want om in vak C te starten in 2023 moest ik een bewijs opsturen dat ik één of twee jaar daarvoor sub 3 uur had gelopen. Heeft weinig zin voor die pacers om dan in vak C te starten lijkt me... Je zit dan ook relatief vlak achter de echte toppers. Was wel ideaal qua drukte en nog wat extra wc's/plaskruizen. _/-\o_ Of was vak C dit jaar anders qua vereiste tijd?

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 14-04-2025 08:39 ]

• Geoslogos
  • Nu online
havana schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:53:
Ook hier gefinisht. Doel was 3:30 maar zag al in de eerste kilometers dat mijn hartslag maar liefst 15 tot wel 20 slagen hoger lag dan normaal. Ik had achteraf toen mn plan gewoon al moeten bijstellen, maar ja…

Toch eigenwijs 5:00 aangehouden wat redelijk lukte tot half marathon. Inhalen van mensen was af en toe wel heel lastig vanuit wave 4. Dat heeft wel de nodige energie gekost.

Daara moest ik temporiseren en vanaf 30 km werd het echt zwaar. Schade beperken. Op 38 km kwam er enigszins doorheen.

3:45 gefinisht op mijn eerste marathon. Wat een sfeer, wat een publiek echt fantastisch.

Mijn vrouw (toeschouwer en arts) heeft overigens nog iemand moeten reanimeren op km 40, heel bizar!! De man heeft het wel gehaald. Zij was dus mijn held van de dag!

Viel me sowieso op dat in de laatste kilometers iedereen paar honderd meter wel iemand tegen de boarding zat…
Alsnog een mooie tijd toch? Ik kan me voorstellen dat verder naar achteren starten en daardoor veel moeten inhalen behoorlijk wat energie kan kosten. Ik had daar geen "last" van omdat ik mijn eerste marathon solo deed. Echter mis je dan natuurlijk wel die mooie sfeer.

Overigens had ik bij het starten hetzelfde als jou: ook een hartslag die veel hoger was dan gebruikelijk. Zal de spanning wel geweest zijn. Bij mij bleef de hartslag toen eigenlijk vrijwel constant de rest van de tijd.

Nu weer de focus op het fietsen? Of smaakte dit naar meer?

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 08:54
Gisteren stond voor mij ook de marathon van Rotterdam op het programma. Ik had een hele fijne voorbereiding gehad en mijn zinnen gezet op een tijd dichtbij en wellicht onder de 3:30. In één van mijn traingsrondjes al eens een 30km gedaan vlak op 5:00 min/km en dat ging makkelijk. Gemiddelde hartslag van 160 en op het eind naar de 165 omdat ik nog wat ging versnellen. Naar mijn idee had ik zo door kunnen lopen naar de 42km op die dag.

Zaterdag richting Rotterdam gegaan en ik merkte de hele dag al dat de zenuwen door mijn lijf heen gingen. Waar mijn rusthartslag normaal iets onder 50 is, zat ik met hartslag 70-80 op het terras. De nacht in het hotel was verschrikkelijk. Heb nauwelijks een oog dicht kunnen doen. De stroomstoring rond 23:00 hielp ook niet mee, zeker niet toen die ergens om 2:30 weer opgelost was en alle lampen in de kamer weer aangingen.

Het plan was om de 1e 10 kilometer tussen de 155-160 te blijven, maar zat na 3km al op 165. Wellicht had ik mijn plan moeten bijstellen, maar ik had het idee het wel goed vol te kunnen houden en je krijgt nu eenmaal niet vaak de kans om een marathon te lopen. Tussen de 10 en 20km ging het best nog goed en steeg de hartslag ook niet veel verder. Dat gaf nog hoop, maar op weg na de 30 ging hij toch echt boven de 170 uit, wat voor mij op een marathon te hoog is.

Bij kilometer 35 liep ik hard tegen "de muur" aan. Van hardlopen was niet echt meer sprake en de mentale klap dat ik mijn gedroomde tijd niet ging halen was inmiddels ook wel goed ingezonken. Toen de pacers van 3:30 en later ook 3:40 langs mee heen zoefden deed dat toch wel wat met me.

Uiteindelijk wel met de armen in de lucht de finish over gekomen op 3:52. Is het oprecht een overwinning om 42 kilometer en 195 meter af te leggen. Met het laatste beetje energie wat ik had daarom nog wel de laatste 100 meter meegevierd met de hele Coolsingel. De toeschouwers in Rotterdam zijn gepassioneerd. Mijnziens tot het absurde aan toe. De mensen SCHREEUWEN je naar de finish. Het is echt één groot feest.

Rotterdam was mijn 2e marathon. Nu nadenken of ik nog een 3e keer wil. Ik weet dat ik die 3:30 wel in de benen heb als ik naar mijn trainingen kijk. Wellicht een marathon dichter bij huis zoeken zodat ik in mijn eigen bed kan slapen. Aan de andere kant ik Rotterdam zeker niet willen missen en kan ik trots zeggen dat ik hem maar wel uitgelopen heb.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hier ook eerste keer de hele gelopen gister in Rotterdam. Doel was 3:45u en tot 30km liep ik een vlakke race en ontspannen, zelfs een aantal keer van toeschouwers doorgekregen dat het er lekker ontspannen uit zag :P

Na de 30km werd ik om onverklaarbare reden telkens met vlagen vrij misselijk, terwijl ik niks anders heb gedaan qua voeding/drinken dan waar ik op heb getrained. Dus de laatste 12km was vooral een gevecht met mijzelf en moest ik helaas het tempo wat drukken; conditioneel had er zeker meer ingezeten, hartslag was ook goed onder controle.

De laatste 3-4 kilometers werd je letterlijk naar de finish toe geschreeuwd door de enorme hoeveelheid toeschouwers langs de kant, geweldig om mee te maken en letterlijk meerdere kippenvel momenten gehad!

Uiteindelijk onder de 4 uur met 03:57:40 gefinished, waar ik gezien de omstandigheden alsnog erg tevreden mee ben! :)

iStockphoto

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

Een half jaartje geleden heb ik hier wat advies ingewonnen voor het al dan niet aanschaffen van de Nike Vaporfly 3. Ik vroeg mij o.a. af of ik echt duidelijk verschil zou merken in mijn tijden. Besloten om ze te kopen toen.

Na gisteren ben ik overtuigd: JA!

Ik heb gisteren een 10 km wedstrijd gelopen en ik zou deze rond de 38 kunnen lopen. In hele goede vorm misschien daar net onder.

Gisteren liep ik 37.13 op de Vaporfly’s!

Tijdens de zevenheuvelenloop in november ook al zo’n positieve ervaring en daar ook zo’n 30-45 seconden sneller dan ik als snelste tijd voor ogen had.

Ik kan volgens mij niets anders concluderen dat ik deze 30-45 seconden gekocht heb! 😂

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• havana
Geoslogos schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:46:
[...]

Alsnog een mooie tijd toch? Ik kan me voorstellen dat verder naar achteren starten en daardoor veel moeten inhalen behoorlijk wat energie kan kosten. Ik had daar geen "last" van omdat ik mijn eerste marathon solo deed. Echter mis je dan natuurlijk wel die mooie sfeer.

Overigens had ik bij het starten hetzelfde als jou: ook een hartslag die veel hoger was dan gebruikelijk. Zal de spanning wel geweest zijn. Bij mij bleef de hartslag toen eigenlijk vrijwel constant de rest van de tijd.

Nu weer de focus op het fietsen? Of smaakte dit naar meer?
Op zich prima, maar ben niet helemaal tevreden.

Focus gaat nu weer op het fietsen. Zaterdag rijd ik alweer de Amstel Gold Race. Benieuwd hoe dat gaat :D

Ben wel van plan het lopen bij te houden door 1x per week een rondje te blijven rennen. Ook ideaal als het slecht weer is of je weinig tijd hebt.

Wat ik volgend jaar ga doen ben ik nog niet uit. Het lopen in de winter is me wel heel goed bevallen dus dat ga ik sowieso herhalen. Ik denk verder aan de Lentemarathon maar dan ga ik denk ik voor de ½. Eigenlijk is dat misschien wel leuker, het is allemaal net iets beter te doen en je kunt iets meer op snelheid lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 14-04-2025 10:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stewie!
  • Laatst online: 07:00

Stewie!

Keen must die!

InZane schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:38:
[...]

Zo, je zult iig niet omkomen van de honger! :D

Mijn spul zit nog in de tas, komt morgenochtend wel.

Succes aan iedereen!!
Geen honger gehad, maar wel 10 gelletjes gebruikt (in 4 uur tijd) + 1 in het startvak. Beter één teveel dan te weinig. ;) De verbrandingsoven staat toch al volle kracht te draaien, ben een paar kilo lichter thuisgekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 14-04-2025 10:05 ]

• Geoslogos
  • Nu online
havana schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:59:
[...]

Op zich prima, maar ben niet helemaal tevreden.

Focus gaat nu weer op het fietsen. Zaterdag rijd ik alweer de Amstel Gold Race. Benieuwd hoe dat gaat :D

Ben wel van plan het lopen bij te houden door 1x per week een rondje te blijven rennen. Ook ideaal als het slecht weer is of je weinig tijd hebt.

Wat ik volgend jaar ga doen ben ik nog niet uit. Het lopen in de winter is me wel heel goed bevallen dus dat ga ik sowieso herhalen. Ik denk verder aan de Lentemarathon maar dan ga ik denk ik voor de ½. Eigenlijk is dat misschien wel leuker, het is allemaal net iets beter te doen en je kunt iets meer op snelheid lopen.
Ha, dat wordt meteen lekker klimmen. Denk dat je je benen wel goed gaat voelen dan!

Hardlopen is een prima "wintersport" inderdaad. Heb vorig jaar een winter op de tacx gezeten, maar hoewel dat erg effectief was sport ik toch liever in de buitenlucht.

• havana
Niet indoor willen fietsen was de hoofdreden om dit marathonproject te starten. En dat is achteraf heel goed gelukt. Ik werd er zo ongelukkig van, indoor fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 14-04-2025 11:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:03
Wat een geweldige ervaringen en verhalen zeg! Lijkt mij prachtig om die marathon eens te mogen lopen.

Ik heb gisteren een 10km wedstrijd gelopen, de KiKa Hilversum City Run. Na de halve marathon (2:23:00) vorige maand 3 weken niet gerend vanwege ziekte heb ik toch gisteren in 1:00:23 de finish gehaald! Echt boven verwachting, en die sub 1 uur 10k komt echt dichtbij nu! Werkt goed voor de motivatie. Ik denk dat ik sub 1 uur had kunnen rennen zonder de hoogtemeters (maar die horen er natuurlijk ook wel een beetje bij).

• kepler
ArmyOfQueens schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:26:
[...]

Klopt, ze werken nu met ACN Timing en niet meer met Sporthive, dat is wel jammer inderdaad.
Vind deze uitslagen een stuk minder duidelijk.
Bummer -O-

• uFx
  • Registratie: December 2006

uFx

Leuk om al die verslagen te lezen van Rotterdam!

Ik zou afgelopen weekend eigenlijk de halve marathon van Helmond lopen. Die werd echter een week voor de start geannuleerd vanwege vergunningsproblemen. Omdat ik echter mijn hele trainingsplan op dat weekend gericht had ben ik snel op zoek gegaan naar een alternatief. En dat alternatief werd de European Running Championships in Leuven. Die heeft drie afstanden (10km, halve marathon en hele marathon) en de halve was afgelopen zaterdag.

In oktober heb ik een HM PR gelopen van 1u39m. Daarna ben ik van 3 naar 4 trainingen per week gegaan met als doel om onder de 1u35m te komen. Een Garmin trainings-coach aangezwengeld en tussen oktober en nu zo'n 1000 trainingskilometers gemaakt. Dat was vaak heel vroeg op staan, in het donker de intervals en tempo's doen. En dan in het weekend in het licht de langere duurlopen. De laatste 2 weken lekker af kunnen bouwen en volgens mij was ik er wel klaar voor.

Dus zaterdag op naar Leuven! Auto geparkeerd bij station Aarschot (BE) en daar de trein naar Leuven gepakt. Vervolgens nog even een stukje lopen naar het evenemententerrein. De sfeer in de stad zat er al goed in en het zonnige weer zorgde er ook voor dat er al best wat publiek aanwezig was. Bij je inschrijving zat ook tassen-afgifte bij en dat was allemaal heel goed geregeld. Sowieso kan ik wel zeggen dat de organisatie uitstekend was (wel eens anders meegemaakt). Vanaf de tassen-afgifte was het nog een minuut of 10 lopen naar de start.

Ik ben uiteindelijk aangesloten in het vak van < 1u40m. Rond 10:10 was het aan ons vak om te starten en mijn doel was om een tempo van 4m30 te gaan lopen met in de hoop dat ik in het tweede gedeelte iets aan kon zetten. In het begin was het nog even wat inhaalwerk maar ik zat al snel in de flow met wat anderen. Maar na de eerste kilometer kwam ik er al achter dat Leuven geen Helmond is: het begon wat te dalen en daarna kwam ook snel een best aardige klim. Ik had niet getraind op hoogteverschillen en dat was hier wel te merken. Ik wist overigens wel dat dit eraan zat te komen dus heb ook geprobeerd om niet teveel inspanning te leveren. Want al snel na de klim kwam weer een daling en beide kosten veel energie. Vooral het dalen voelde ik al snel in mijn schenen. Maar uiteindelijk zo wel de eerste 10 kilometer doorgekomen met een gemiddelde van 4m31.

Nu was het moment om wat aan te gaan zetten. Dat lukte aardig door richting de 4m25 te gaan. Helaas kon ik dit tempo niet helemaal vol houden omdat vanaf ongeveer kilometer 16 de weg weer wat omhoog ging (vals plat-achtig). Toch bleef het tempo rond de 4m29/4m30 hangen maar het was wel echt hard werken om dit tempo aan te houden. Inmiddels weer in het centrum aangekomen en het stond barstensvol met mensen. Fantastisch om te zien, al is het in die fase wel moeilijk om echt te genieten van dat moment. Voor mij was het overleven en tempo proberen aan te houden.

En dan de laatste kilometer. Geprobeerd om het tempo nog iets omhoog te schroeven. Ik haat de aftelbordjes van 500m, 400m, etc want op één of andere manier lijkt het dan nog langer te duren :/. Maar daar was die dan eindelijk, de finish! De laatste meters gingen in een iets hoger tempo. En de eindtijd was uiteindelijk 1u35m37. Dus helaas net niet onder de 1u35m en daar heb ik echt serieus in het begin van staan balen. Zoveel getraind, mooi tempo gehouden en net die paar seconden teveel.

Maar als je dan wat bijgekomen bent, en het relativeert kun je natuurlijk ook gewoon trots zijn. Bijna 4 minuten sneller dan m'n PR op een niet al te vlak maar wel prachtig parcours. Overigens had ik mijn Garmin iets eerder aangezet voor de start en die geeft 1u35m53 aan met een afstand van 21.37km.

Wellicht was een < 1u35m in Helmond wel gelukt maar ik weet zeker dat dit een veel mooiere halve marathon was.

Members only:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiFnZFv7JJ_2lyrBhdAx8JCQyxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3223K0ilyj1C0xOis1rqYuC.jpg?f=fotoalbum_large

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:07
Ook hier even een verslagje van Rotterdam en vooral de lessen geleerd.

Het trainingsschema van Trenara (doel 3:10) prima doorlopen en alles (op een kleine verkoudheid na) ging op rolletjes. Ook de simulatieloop van 30k ging perfect en gaf vertrouwen voor "de dag".

Het idee was om met de pacers van 3:10 mee te lopen, ergens had ik gehoord dat die aan beide kanten zouden staan, maar zag ze niet aan mijn kant (rechts). Ik hoopte ze dan strak wel tegen te komen als de stromen links en rechts bij elkaar kwamen. Redelijk voortvarend gestart en op een gegeven moment zag ik aan de overkant pacers lopen, eenmaal daar aangekomen bleek dit de 3:00 groep te zijn, dus langzaam het tempo laten zakken, maar dit was niet handig, want de pacers van 3:10 zag ik nergens. Dan maar ouderwetsch zoals ik het tot nu toe altijd gedaan heb, zelf pacen. De beentjes voelden eigenlijk hardstikke goed, tot aan 25km waar ineens alle power uit de benen vloeide. De pace wat laten zakken naar 4:40/ 4:50 in de hoop dat ze weer tot leven zouden komen, maar helaas. De pacers van 3:10 haalden me in en dat was mentaal wel even slikken. Heel even geprobeerd aan te klampen, maar mede door het inmiddels warme weer (het zonnetje was volle bak aan het schijnen) moest ik ze laten gaan. Daarna ging het alleen nog maar bergafwaarts en zat er echt geen power meer in de benen, skip doelen (3:10 of PR sub 3:19:58) en dan maar uitlopen. Laatste kilometers waren echt een sufferfest boven de 6min/km. Maar uiteindelijk uitgelopen in 3:27.

Mogelijke oorzaken:
- Ik denk dat ik afgelopen week wat te druk ben geweest, (door o.a. werk en privé te weinig slaap)
- Zaterdag nog zo'n 6u op de atletiekbaan in de zon gestaan bij een wedstrijd van dochterlief. Het idee was zo veel mogelijk te gaan zitten op de tribune (die was er niet) en stiekem sta en loop je dan dus gewoon veel te veel.
- Ietsje te hard van start in het begin.

Lessen:
- Volgende keer indien mogelijk anders plannen en beter opladen voor de marathon. Eventueel diensten ruilen zodat er beter geslapen kan worden.
- Nog eerder naar het startvak, en gelijk bij de juiste pacers staan als je daar gebruik van wilt maken. (ik had nu geen tijd meer om ze te zoeken).

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb zaterdag mijn parkrun-maatje geschildpad op de parkrun, want normaal loopt ze die rond de 22-23 minuten, maar ze zou gisteren de hele lopen in Enschede. Zo heeft ze heel relaxed net onder de 30 min gelopen haha.

Ik ben gisteren gewoon lekker t bos ingetrokken, relaxed een 10km gerend.

Ik moet zeggen al dat marathongeweld vind ik leuk om te lezen, maar nog steeds niet erg veel behoefte om er aan mee te doen hahaha.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Slickk
Waterpower schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:26:
Ook hier even een verslagje van Rotterdam en vooral de lessen geleerd.

Het trainingsschema van Trenara (doel 3:10) prima doorlopen en alles (op een kleine verkoudheid na) ging op rolletjes. Ook de simulatieloop van 30k ging perfect en gaf vertrouwen voor "de dag".

Het idee was om met de pacers van 3:10 mee te lopen, ergens had ik gehoord dat die aan beide kanten zouden staan, maar zag ze niet aan mijn kant (rechts). Ik hoopte ze dan strak wel tegen te komen als de stromen links en rechts bij elkaar kwamen. Redelijk voortvarend gestart en op een gegeven moment zag ik aan de overkant pacers lopen, eenmaal daar aangekomen bleek dit de 3:00 groep te zijn, dus langzaam het tempo laten zakken, maar dit was niet handig, want de pacers van 3:10 zag ik nergens. Dan maar ouderwetsch zoals ik het tot nu toe altijd gedaan heb, zelf pacen. De beentjes voelden eigenlijk hardstikke goed, tot aan 25km waar ineens alle power uit de benen vloeide. De pace wat laten zakken naar 4:40/ 4:50 in de hoop dat ze weer tot leven zouden komen, maar helaas. De pacers van 3:10 haalden me in en dat was mentaal wel even slikken. Heel even geprobeerd aan te klampen, maar mede door het inmiddels warme weer (het zonnetje was volle bak aan het schijnen) moest ik ze laten gaan. Daarna ging het alleen nog maar bergafwaarts en zat er echt geen power meer in de benen, skip doelen (3:10 of PR sub 3:19:58) en dan maar uitlopen. Laatste kilometers waren echt een sufferfest boven de 6min/km. Maar uiteindelijk uitgelopen in 3:27.

Mogelijke oorzaken:
- Ik denk dat ik afgelopen week wat te druk ben geweest, (door o.a. werk en privé te weinig slaap)
- Zaterdag nog zo'n 6u op de atletiekbaan in de zon gestaan bij een wedstrijd van dochterlief. Het idee was zo veel mogelijk te gaan zitten op de tribune (die was er niet) en stiekem sta en loop je dan dus gewoon veel te veel.
- Ietsje te hard van start in het begin.

Lessen:
- Volgende keer indien mogelijk anders plannen en beter opladen voor de marathon. Eventueel diensten ruilen zodat er beter geslapen kan worden.
- Nog eerder naar het startvak, en gelijk bij de juiste pacers staan als je daar gebruik van wilt maken. (ik had nu geen tijd meer om ze te zoeken).
Hoe heb je het aangepakt qua eten en drinken onderweg? Gels of iets dergelijks? Want zo'n verval in tempo klinkt alsof je energietank gewoon leeg was en je glycogeen niet onderweg hebt aangevuld met koolhydraten.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Gefeliciteerd allemaal die hun loop voltooid hebben.
Ik heb de Cruyff 14K gelopen gisteren. Doel was liefst onder het uur, maar griep in februari hakte er stevig in, dus doel verplaatst naar 1u3 (4:30min/km).
Stond vooraan het vak met particulieren. Voor mij een startvak met iets van 500-1000 mensen via bedrijfsleven en ambassadeurs.

1414u start en we mochten gelijk aansluiten bij het startvak voor ons, maar dat betekende dat alle deelnemers tegelijk los mochten.
De weg of fietspaden waren veel te smal dus inhalen en ingehaald worden was zeer frustrerend.
Na 3km begon het veld wat uit elkaar te geraken en toen kon ik mijn tempo gaan lopen. Het inhalen, remmen en optrekken had toch wel wat energie gekost dus doel werd onder de 1u03min.
Halverwege een gelletje en laatste kwart tegenwind (toen ik eindelijk ruimte had...).
Kwam binnen in 1u02min34sec. Heel vet om de Cruyff Arena in te lopen.

Dus doel soort van gehaald (ondanks dat Garmin aangaf dat ik 13.75km had gelopen). Maar ik twijfel of ik nog eens ga meedoen, tenzij ze echt startvakken gaan introduceren.

Nu op naar de marathon (mijn 1e) van Amsterdam, doel onder de 3,5 uur. Leuk om te lezen hoe anderen de marathon gisteren hebben beleefd _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Megupe op 14-04-2025 12:41 ]

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:20
Mooi om al die ervaringen te lezen. Dank voor het delen allemaal! Het begint behoorlijk te kriebelen om zelf toch eens voor een hele marathon te gaan. In een vorig leven kwam het er niet van door blessures bij uitbreiding van mijn trainigskilometers en doordat ik zeker wilde weten dat het me binnen drie uur zou lukken. Volgens een hardloopcalculator zou ik het nu in 3uur35 moeten kunnen. Wie weet lukt het me om genoeg lef te verzamelen.

• Rudedadude

Rudedadude

Stewie! schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:04:
[...]

Geen honger gehad, maar wel 10 gelletjes gebruikt (in 4 uur tijd) + 1 in het startvak. Beter één teveel dan te weinig. ;) De verbrandingsoven staat toch al volle kracht te draaien, ben een paar kilo lichter thuisgekomen.
Euh dat heet vochtverlies. Je verbrandt misschien 300 gram vet tijdens zo'n marathon :)

• KevinK92
  • Laatst online: 09:02
Ook ik liep de marathon van Rotterdam gisteren. Waar ik normaal een mega verslag schrijf houd ik het nu bij een paar punten:

Weggegaan op sub 3. Relatief ver achterin het startvak in de hoop de pacers achterop te lopen, maar die heb ik ook nooit gezien. Ja eentje, die het niet volhield en op 40km rustig aan het dribbelen was.
Eerste 5k gingen redelijk op doeltempo, tweede 5k zelfs wat te snel, op 15k liep ik weer op 4:15. Maar toen had ik al in de gaten dat het hem waarschijnlijk niet ging worden. Boy was I right..
Op 18k stond mijn vrouw met een bidon drinken en die kon ik redelijk eenvoudig aanpakken. Maar toen de grootste fout gemaakt die je kunt maken: veel te veel drinken zonder dat geoefend te hebben. Resultaat? Steek rond de ribben. Dus maar stukjes wandelen met de armen omhoog en de benen liepen al gauw vol. Geen power meer, kramp in de liezen en een martelgang in de laatste 18 kilometer brachten me tot een tijd van 3:09:27.

Ik weet het, voor velen zou het een droom zijn die tijd te lopen, ik heb er toch flink de balen in.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:17
uFx schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:25:
Leuk om al die verslagen te lezen van Rotterdam!

Ik zou afgelopen weekend eigenlijk de halve marathon van Helmond lopen. Die werd echter een week voor de start geannuleerd vanwege vergunningsproblemen. Omdat ik echter mijn hele trainingsplan op dat weekend gericht had ben ik snel op zoek gegaan naar een alternatief. En dat alternatief werd de European Running Championships in Leuven. Die heeft drie afstanden (10km, halve marathon en hele marathon) en de halve was afgelopen zaterdag.

In oktober heb ik een HM PR gelopen van 1u39m. Daarna ben ik van 3 naar 4 trainingen per week gegaan met als doel om onder de 1u35m te komen. Een Garmin trainings-coach aangezwengeld en tussen oktober en nu zo'n 1000 trainingskilometers gemaakt. Dat was vaak heel vroeg op staan, in het donker de intervals en tempo's doen. En dan in het weekend in het licht de langere duurlopen. De laatste 2 weken lekker af kunnen bouwen en volgens mij was ik er wel klaar voor.

Dus zaterdag op naar Leuven! Auto geparkeerd bij station Aarschot (BE) en daar de trein naar Leuven gepakt. Vervolgens nog even een stukje lopen naar het evenemententerrein. De sfeer in de stad zat er al goed in en het zonnige weer zorgde er ook voor dat er al best wat publiek aanwezig was. Bij je inschrijving zat ook tassen-afgifte bij en dat was allemaal heel goed geregeld. Sowieso kan ik wel zeggen dat de organisatie uitstekend was (wel eens anders meegemaakt). Vanaf de tassen-afgifte was het nog een minuut of 10 lopen naar de start.

Ik ben uiteindelijk aangesloten in het vak van < 1u40m. Rond 10:10 was het aan ons vak om te starten en mijn doel was om een tempo van 4m30 te gaan lopen met in de hoop dat ik in het tweede gedeelte iets aan kon zetten. In het begin was het nog even wat inhaalwerk maar ik zat al snel in de flow met wat anderen. Maar na de eerste kilometer kwam ik er al achter dat Leuven geen Helmond is: het begon wat te dalen en daarna kwam ook snel een best aardige klim. Ik had niet getraind op hoogteverschillen en dat was hier wel te merken. Ik wist overigens wel dat dit eraan zat te komen dus heb ook geprobeerd om niet teveel inspanning te leveren. Want al snel na de klim kwam weer een daling en beide kosten veel energie. Vooral het dalen voelde ik al snel in mijn schenen. Maar uiteindelijk zo wel de eerste 10 kilometer doorgekomen met een gemiddelde van 4m31.

Nu was het moment om wat aan te gaan zetten. Dat lukte aardig door richting de 4m25 te gaan. Helaas kon ik dit tempo niet helemaal vol houden omdat vanaf ongeveer kilometer 16 de weg weer wat omhoog ging (vals plat-achtig). Toch bleef het tempo rond de 4m29/4m30 hangen maar het was wel echt hard werken om dit tempo aan te houden. Inmiddels weer in het centrum aangekomen en het stond barstensvol met mensen. Fantastisch om te zien, al is het in die fase wel moeilijk om echt te genieten van dat moment. Voor mij was het overleven en tempo proberen aan te houden.

En dan de laatste kilometer. Geprobeerd om het tempo nog iets omhoog te schroeven. Ik haat de aftelbordjes van 500m, 400m, etc want op één of andere manier lijkt het dan nog langer te duren :/. Maar daar was die dan eindelijk, de finish! De laatste meters gingen in een iets hoger tempo. En de eindtijd was uiteindelijk 1u35m37. Dus helaas net niet onder de 1u35m en daar heb ik echt serieus in het begin van staan balen. Zoveel getraind, mooi tempo gehouden en net die paar seconden teveel.

Maar als je dan wat bijgekomen bent, en het relativeert kun je natuurlijk ook gewoon trots zijn. Bijna 4 minuten sneller dan m'n PR op een niet al te vlak maar wel prachtig parcours. Overigens had ik mijn Garmin iets eerder aangezet voor de start en die geeft 1u35m53 aan met een afstand van 21.37km.

Wellicht was een < 1u35m in Helmond wel gelukt maar ik weet zeker dat dit een veel mooiere halve marathon was.

***members only***

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je prestatie. Dat doel van <1u35min blijft gewoon staan en komt bij een volgende poging!

Het parcous van Helmond is niet vlak, het zou mij zelfs niet verbazen als het meer hoogtemeters heeft als het parcous in Leuven. Disclaimer: ik ken het parcours van Leuven niet. In Helmond loop je 2x rondes, elke ronde heeft 2x een brug over een weg en 2x een viaduct onder een spoor. Het is allemaal kort klimwerk en ik heb er 2x een snelle halve marathon gelopen. Mijn strategie is getemporiseerd naar boven, versnellen naar beneden. Naar beneden aanzetten levert meer tijdswinst op dan de tijdsverlies van het naar boven lopen. Dit werkt minder goed als de klimmen langer worden. Wat in Leuven mogelijk het geval kan zijn geweest.

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:22

Redcoil

Polyinterpretabel

Leuk om alle verhalen over de Marathon van Rotterdam te lezen. Gisteren heb ik deze ook gelopen. Het was voor mij de derde keer.

Mijn PR lag op 3:55:47 en stamt uit 2023, toen ik mijn eerste marathon rende. Vorig jaar liep ik samen met iemand en finishte toen ergens in de 3:57. Het idee was om de 3:30:00 aan te vallen dit jaar, wat neerkomt op < 5:00min/km. Dat is een behoorlijk pak sneller dan de huidige tijd, maar de vorm is goed en met een halve marathon in 1:38:57 in het najaar van 2024 niet ondenkbaar. Ook heb ik dit keer een schema via de app van Trenara gevolgd. Die vond dat ik de marathon wel in 3:14:00 zou moeten kunnen doen, die verwachting heb ik in de app zelf maar even wat getemperd... 8)7

Ik startte in wave 2 en stond ergens net achter de 3:40 pacers. Die zou ik dus ergens een keer moeten gaan inhalen. Mijn hartslag lag door de wedstrijdspanning al op 90 bpm, niet optimaal dus. Het idee was om rond de 4:55min/km te starten en zo de eerste helft al wat marge op te bouwen voor later in de race.

Na de start was het meteen al vrij druk, maar na de 1e km lag het tempo redelijk op de beoogde 4:55min/km. Mijn hartslag was inmiddels al wel gestegen tot boven de 160, wat voor mijn doen erg hoog is. Dit was voor mij een signaal dat het halen van de 3:30:00 grens erg lastig zou gaan worden, maar dat betekende niet dat ik het niet zou gaan proberen. Wel lukte het om de 3:40:00 pacers te passeren, wat ervoor zorgde dat ik wat meer ruimte had om mij te bewegen.

Het Havenspoorpad bleek toch ook dit jaar weer een lastig/smal stukje, waar ik in de drukte meerdere kilometers boven de 5:00min/km aftikte. In de kilometers daarna lukte het om iets te versnellen, maar het zou een aardige kluif zijn om de gemiste seconden in te halen.

Fast forward naar 30 km. Ik liep toen 4:58min/km en was inmiddels 2:28:52 onderweg. Snelle rekenaars onder ons zien, dat ik redelijk constant gelopen had, maar wel achter lag op schema. De hartslag had de kaap van 170bpm inmiddels gerond, waardoor het steeds moeilijker werd et tempo vast te houden. Ik merkte dat mijn reserves opraakten ondanks voldoende gels en drinken.

In de kilometers 30-35 zakte ik langzaamaan weg tot 5:20min/km. Bij het 35 km punt besloot ik een bekertje water lopend te drinken, de koek was wel echt op toen. Aangemoedigd door enkele omstanders heb ik na het bekertje water geleegd te hebben weer een drafje in weten te zetten. Sneller dan 5:40min/km zat er echter niet meer in.

Uiteindelijk finishte ik in 3:37:40. En hoewel het natuurlijk balen is dat de 3:30:00 niet lukte heb ik toch maar mooi mijn B doel (<3:45:00) met ruime marge behaald! Nu best last van spierpijn, maar dat gaat wel weer over.

Members only:

¯\_(ツ)_/¯

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11 08:33
Mijn ervaring tijdens de Rotterdam Marathon gisteren

Een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen, en in die tijd heb ik flinke progressie geboekt, mede dankzij gestructureerde trainingen via de Runna-app. In februari liep ik nog een persoonlijk record op de halve marathon, 1:32:50. Rotterdam heeft altijd op mijn verlanglijstje gestaan. Ik woon naast de Erasmusbrug en moedig elk jaar de lopers aan. Aangezien ik binnenkort verhuis naar een dorp in de buurt, was dit mijn laatste kans om de marathon in mijn “eigen” stad te lopen.

Door de geboorte van mijn dochter in maart had ik het plan eigenlijk al uit mijn hoofd gezet. Ik dacht dat ik, door slaapgebrek en de drukte met twee kinderen, toch niet zou kunnen trainen, laat staan een halve dag weg zou kunnen zijn. Maar mijn dochtertje bleek een echte engel te zijn, en met goedkeuring van mijn vrouw wist ik een startbewijs op de kop te tikken, met slechts tweeënhalve week voorbereidingstijd.

De afgelopen maanden heb ik ongeveer 30 tot 40 kilometer per week gelopen, veel te weinig om een marathon echt goed voorbereid te lopen. Toch wist ik nog een 25 km en 30 km lange duurloop in te plannen, op een zondag en de daaropvolgende donderdag. Dat gaf me maar anderhalve week om te taperen. Beide lange duurlopen gingen prima, ik hield een tempo aan tussen de 5:10 en 5:20 per kilometer. Volgens online calculators zou ik rond de 4:40 min/km moeten kunnen lopen als ik wél een volledig trainingsschema had gevolgd.

Mijn plan was om dat duurlooptempo vol te houden tijdens de marathon, in de hoop dat ik door dat rustige tempo de finish zou halen. Ik had geen strak einddoel in gedachten, maar een tijd rond de 3:45 zou mooi zijn geweest.

In het startvak drong het pas echt tot me door: ik ging de marathon lopen. Na het kippenvelmoment tijdens “You’ll Never Walk Alone” begon het avontuur dan echt. Toen ik mijn horloge aanzette, zag ik meteen dat mijn hartslag zo’n 20 slagen hoger lag dan normaal, 165 in plaats van wat ik gewend was tijdens trainingen. Toch bleef die hartslag verrassend stabiel gedurende de eerste 30 kilometer. Ik liep netjes in mijn geplande tempo, steeds tussen de 5:10 en 5:20 per kilometer.

Na de 30 kilometer begon het echter steeds zwaarder te worden. Toen merkte ik duidelijk dat ik simpelweg niet genoeg kilometers in de benen had. Mijn tempo zakte langzaam naar 5:30 per kilometer. De laatste 6 kilometer werd het echt een strijd om dat tempo vast te houden, ik zakte uiteindelijk af naar zo’n 6:00 per kilometer omdat mijn bovenbenen compleet stijf werden.

Onderweg zag ik veel lopers instorten, sommigen wandelend, anderen kotsend of zelfs liggend langs de kant met medische hulp. Daardoor besloot ik extra voorzichtig te zijn. Mijn doel was en bleef: de finish halen. Ondanks alles heb ik meerdere kippenvelmomenten beleefd, dankzij het geweldige publiek. Ik denk oprecht dat er geen 50 meter was zonder aanmoediging, van Rotterdam-Zuid tot aan de Coolsingel. Het voelde als één groot volksfeest.

De laatste 600 meter op de Coolsingel vond ik nog wat hernieuwde energie voor een eindsprint en finishte in 3:48.

Uiteindelijk ben ik ontzettend tevreden met mijn tijd en met de hele ervaring. Ik wist van tevoren dat het misschien niet het verstandigste idee was, maar ik kon het niet laten om deze laatste kans in mijn eigen stad te grijpen. Mijn benen zijn nu wat stijf, maar verder heb ik er geen schade aan overgehouden.

Voor de volgende marathon, in Amsterdam, ga ik wél goed trainen, hopelijk zit er dan een mooie PR in.

En nu snap ik écht waarom ze het #demooiste noemen.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ook ik heb gisteren de marathon van Rotterdam gelopen. Dit was mijn eerste waarbij ik op 3u45 was vertrokken. Helaas het tempo van 5:20 niet volgehouden vanwege steken in mijn lever en mild vanaf 21K. Dit had ik tijdens mijn trainingen niet eerder ervaren en ik had nog geen echte wedstrijden gelopen waarbij ik hier last van kreeg. Iets het tempo eruit gehaald om de steken te laten zakken en vanaf kilometer 25 kon ik weer terug het tempo oppakken. Echter bij kilometer 28/29 het tunneltje omhoog kwamen de steken 2x zo hard terug dus daar heel het tempo eruit gehaald om zo snel mogelijk weer te herstellen. Dit lukte en uiteindelijk besloten om de achterstand niet in te willen halen en te focussen om zo snel mogelijk te gaan finishen. Zeker in de laatste kilometers zag je steeds meer mensen flauwvallen en geblesseerd uitvallen dus dat bevestigde ook deels mijn goede beslissing. Uiteindelijk trots de marathon uitgelopen met een tijd van 3u50. Heel erg blij mee.

• uFx

uFx

Kungfukip schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:25:
Na de 30 kilometer begon het echter steeds zwaarder te worden. Toen merkte ik duidelijk dat ik simpelweg niet genoeg kilometers in de benen had. Mijn tempo zakte langzaam naar 5:30 per kilometer. De laatste 6 kilometer werd het echt een strijd om dat tempo vast te houden, ik zakte uiteindelijk af naar zo’n 6:00 per kilometer omdat mijn bovenbenen compleet stijf werden.
Natuurlijk kan dit komen door te weinig lange duurlopen in de trainingen. Maar dit is natuurlijk ook altijd het omslagpunt waar nagenoeg iedereen last van heeft, ook al heb je er veel voor getraind.

Ik vraag me dan eigenlijk af hoe je zoiets kunt voorkomen. Duurlopen doen van 40km?

• Waterpower
Slickk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:51:
[...]

Hoe heb je het aangepakt qua eten en drinken onderweg? Gels of iets dergelijks? Want zo'n verval in tempo klinkt alsof je energietank gewoon leeg was en je glycogeen niet onderweg hebt aangevuld met koolhydraten.
Hier heb ik ook aan gedacht, maar hier nog niet eerder last van gehad met mijn standaard voorbereiding. Misschien heeft iemand hier nog verbeterpunten:

Voorbereiding zoals altijd:
- Vrijdag pasta zonder veel groenten en al iets extra koolhydraten. (Wat extra wit brood met jam of iets dergelijks)
- Zaterdag veel witte bollen met zoete troep, Maurten 320, winegums, extra water en ‘‘s avonds een berg pannenkoeken.
- Op de dag zelf 3 witte bollen met jam/ appelstroop en een krentenbol + 500ml Maurten 160 rond 0700 zat dit in het kadaver, dus op tijd. Ook nog zo’n 300ml water gedronken, maar dat was te veel want moest onderweg ook nog plassen.

Race:
- Maurten gel 160 vlak voor start en iedere 6,5km een nieuwe + iedere stop water. Laatste 2 gels zijn cafeïne gels, maar toen waren de benen al lang leeg.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• Slickk
Redcoil schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:14:
Het idee was om rond de 4:55min/km te starten en zo de eerste helft al wat marge op te bouwen voor later in de race.
Voor een volgende keer: dit kun je beter niet doen :) In het begin voel je je logischerwijs sterk en kun je daarom beter je tempo temperen (bijv wel 5:00 gaan lopen) zodat je wat overhoudt.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
Ik ben ook wat serieuzer bezig met het hardlopen en wil nu voor schoenen gaan kijken.

Nu ben ik alleen vrij huiverig voor analyse achtige dingen, en doe dingen vaak meer op gevoel. Als ik een aantal schoenen probeer, dan voel ik zelf al heel snel of schoenen wel of niet goed/fijn zitten. Ik ben dus meer van een aantal schoenen passen en vanuit daar wat verder kijken.

Zijn er meer mensen hier die dit echt op gevoel doen?

Het komt ook mede door wat lastige voeten, en heb eerder met klimschoenen een enorm zoektocht gehad, terwijl achteraf naar mijn eigen "analyse" kijken/luisteren het beste bleek te zijn.

Kortom, wat is eventueel nog de zin/onzin van een hardloop analyse?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 20:32
Waterpower schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:42:
[...]

Hier heb ik ook aan gedacht, maar hier nog niet eerder last van gehad met mijn standaard voorbereiding. Misschien heeft iemand hier nog verbeterpunten:

Voorbereiding zoals altijd:
- Vrijdag pasta zonder veel groenten en al iets extra koolhydraten. (Wat extra wit brood met jam of iets dergelijks)
- Zaterdag veel witte bollen met zoete troep, Maurten 320, winegums, extra water en ‘‘s avonds een berg pannenkoeken.
- Op de dag zelf 3 witte bollen met jam/ appelstroop en een krentenbol + 500ml Maurten 160 rond 0700 zat dit in het kadaver, dus op tijd. Ook nog zo’n 300ml water gedronken, maar dat was te veel want moest onderweg ook nog plassen.

Race:
- Maurten gel 160 vlak voor start en iedere 6,5km een nieuwe + iedere stop water. Laatste 2 gels zijn cafeïne gels, maar toen waren de benen al lang leeg.
Mijn verschillen met jou qua voeding:
- Ontbijt pre marathon: 8-10 witte broodjes met vruchtenhagel
- In de 3 uur vooraf: 500ml Maurten 320
- Race: 1e gel vlak voor de start, daarna elke 20 min.

Ontbijt is dus al bijna 3x zoveel, Maurten drink 2x zoveel en onderweg 1,5x zoveel als wat jij gedaan hebt. Dus je zou zomaar leeg geweest kunnen zijn.

• Wachten...
Hartloper schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:38:
Mijn mening over corrigerende schoenen heb ik hier al een paar keer geponeerd.
Ik probeer altijd te zoeken naar de onderliggende wetenschap als het over een bepaald onderwerp gaat.
Die is vrij duidelijk: het is nooit aangetoond dat corrigerend schoeisel blessures voorkomt. Nooit.
Het enige wat aangetoond heeft te werken is dat je schoenen moet kiezen waarin je comfortabel loopt.

Dat maakt schoenverkopers minder belangrijk, hun analyse van je looppatroon doet er niet toe, het enige wat telt is welke schoen het comfortabelst voelt, en daar heb je geen schoenverkoper voor nodig.
Begrijpelijk dat zij toch vasthouden aan de analyse en dan al dan niet corrigerende schoenen aanraden.

Nu, de schoenenmerken weten dat ook en hun reactie is geweest om de correctie veel subtieler te maken dan vroeger.
Ik zie nu pas jouw bericht, maar dit is exact mijn ervaring. Voor mij is het meer een marketing ding. Je ziet ook vaak dat ze na een analyse slechts 1 schoen aan je geven van 160+ euro, met de melding dat dit de schoen voor je is. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je wat andere schoenen zou testen, dat er wellicht schoenen bij zitten, die veel beter zitten. En goed zittende schoenen is toch wel echt het belangrijkste (is mijn idee dan)

Dat gezegd hebbende, ben ik nog geen pro hardloper.

• Hillshade
Wachten... schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:17:
[...]

Ik zie nu pas jouw bericht, maar dit is exact mijn ervaring. Voor mij is het meer een marketing ding. Je ziet ook vaak dat ze na een analyse slechts 1 schoen aan je geven van 160+ euro, met de melding dat dit de schoen voor je is. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je wat andere schoenen zou testen, dat er wellicht schoenen bij zitten, die veel beter zitten. En goed zittende schoenen is toch wel echt het belangrijkste (is mijn idee dan)

Dat gezegd hebbende, ben ik nog geen pro hardloper.
Tja, die prijs ga je al wel snel betalen voor degelijke schoenen, en ik zou er ook niet op besparen als een iets duurdere schoen wel echt goed zit. Gevoel is wel een goede indicator. Met ervaring komen ook dingen als of je een stevigere schoen wil, lichter, stabieler, meer of minder demping, of je de weg meer wil voelen of niet.. etc.

• Wachten...
Hillshade schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
[...]

Tja, die prijs ga je al wel snel betalen voor degelijke schoenen, en ik zou er ook niet op besparen als een iets duurdere schoen wel echt goed zit. Gevoel is wel een goede indicator. Met ervaring komen ook dingen als of je een stevigere schoen wil, lichter, stabieler, meer of minder demping, of je de weg meer wil voelen of niet.. etc.
Ja het hangt er vanaf natuurlijk, want oude modellen zijn vaak ook echt prima voor een beginnende hardloper. Dit kan wel serieus geld schelen. Maar ben het wel met je eens, dat als een schoen van 40 euro duurder een stuk lekkerder zit, dat je altijd daarvoor moet gaan.

Ik heb alleen de Cumulus 25 en 27 aangehad, en daar voel ik als amateur weinig verschil in, en scheelt mij wel 50 euro.

• aap
  • Laatst online: 10:04

aap

Wachten... schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:05:
Ik weet niet wat voor jou precies een analyse is, maar bij mijn lokale hardloopwinkel stellen ze je wat vragen om te bepalen wat voor soort loper je bent. Dan laten ze je wat schoenen passen die de verkoper denkt dat passen bij jouw type. En dan filmen ze met een tablet hoe je daarop rent (kort stukje door de winkel).
De verkoper zegt dan welke schoen volgens hem het beste bij jou past en als je het daarmee eens bent, dan mag je die kopen.

Het staat je vrij om te kiezen voor een andere schoen die volgens jou lekkerder zat of zelfs omdat je de roze toch leuker vond dan de blauwe.

Ik zie het dus meer als een vrijblijvend advies. Je moet toch met de verkoper praten om de juiste schoenen en maten uit het magazijn te halen, dus waarom zou je je niet meteen laten "analyseren"?

• Wachten...
aap schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:36:
[...]

Ik weet niet wat voor jou precies een analyse is, maar bij mijn lokale hardloopwinkel stellen ze je wat vragen om te bepalen wat voor soort loper je bent. Dan laten ze je wat schoenen passen die de verkoper denkt dat passen bij jouw type. En dan filmen ze met een tablet hoe je daarop rent (kort stukje door de winkel).
De verkoper zegt dan welke schoen volgens hem het beste bij jou past en als je het daarmee eens bent, dan mag je die kopen.

Het staat je vrij om te kiezen voor een andere schoen die volgens jou lekkerder zat of zelfs omdat je de roze toch leuker vond dan de blauwe.

Ik zie het dus meer als een vrijblijvend advies. Je moet toch met de verkoper praten om de juiste schoenen en maten uit het magazijn te halen, dus waarom zou je je niet meteen laten "analyseren"?
Dat komt omdat ik wat andere verhalen hoor van vrienden. Die doen een loopanalyse, en krijgen vanuit daar een schoen(en) voorgeschoteld (even kort door de bocht gezegd)

Dus de loopanalyse (zover ik dus begrijp) is daar altijd leidend geweest, wat mij een gek iets lijkt.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-11 19:52

Dazzler2120

FP ProMod
Wachten... schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:45:
[...]

Dat komt omdat ik wat andere verhalen hoor van vrienden. Die doen een loopanalyse, en krijgen vanuit daar een schoen(en) voorgeschoteld (even kort door de bocht gezegd)

Dus de loopanalyse (zover ik dus begrijp) is daar altijd leidend geweest, wat mij een gek iets lijkt.
Nouja, zij gaan er dus vanuit dat het advies van de analist dus het beste bij hun past.
Ik ben er zelf ook wel gevoelig voor, om te luisteren naar 'de expert' , maar ieder maakt natuurlijk een beslissing op een andere manier.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:31
Dazzler2120 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:50:
[...]

Nouja, zij gaan er dus vanuit dat het advies van de analist dus het beste bij hun past.
Ik ben er zelf ook wel gevoelig voor, om te luisteren naar 'de expert' , maar ieder maakt natuurlijk een beslissing op een andere manier.
Maar zijn het experts of schoenverkopers? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXW0bEjQdUzUYDCynRAn-vzcEPI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/6ZaFxEsEjfRmJP3z57Z65bpd.gif?f=user_large

• kepler
Wachten... schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:45:
[...]

Ja maar je kan gewoon aangeven dat je die schoen niet lekker vindt lopen en een volgende proberen. Met zo'n analyse heb je (mogelijk) de kans dat je sneller een fijne schoen hebt gevonden. Maar jij hebt uiteraard het laatste woord :)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22
Ik ben ook wat serieuzer bezig met het hardlopen en wil nu voor schoenen gaan kijken.

Nu ben ik alleen vrij huiverig voor analyse achtige dingen, en doe dingen vaak meer op gevoel. Als ik een aantal schoenen probeer, dan voel ik zelf al heel snel of schoenen wel of niet goed/fijn zitten. Ik ben dus meer van een aantal schoenen passen en vanuit daar wat verder kijken.

Zijn er meer mensen hier die dit echt op gevoel doen?

Het komt ook mede door wat lastige voeten, en heb eerder met klimschoenen een enorm zoektocht gehad, terwijl achteraf naar mijn eigen "analyse" kijken/luisteren het beste bleek te zijn.

Vertel eens iets over je huidige loopschoenen, hoe zitten die? Hoe oud zijn ze? Hoeveel km loop je in een week? Waarom wil je nieuwe schoenen?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-11 19:52

Dazzler2120

FP ProMod
Shinji schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:52:
[...]

Maar zijn het experts of schoenverkopers? :+

[Afbeelding]
In het perspectief van de mensen die uitgaan van dat advies? Beide.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 22:11
uFx schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:38:
[...]

Natuurlijk kan dit komen door te weinig lange duurlopen in de trainingen. Maar dit is natuurlijk ook altijd het omslagpunt waar nagenoeg iedereen last van heeft, ook al heb je er veel voor getraind.

Ik vraag me dan eigenlijk af hoe je zoiets kunt voorkomen. Duurlopen doen van 40km?
Deels is het energie (eten dus!). Deels is het veel kilometers maken (en niet alleen pieken richting de marathon). Op een stevige basis kom je een heel eind. @Rudedadude is een prachtig voorbeeld hierin.

_Corrigeer me gerust Rudy_ maar mijn beeld is dat hij de laatste maanden flink aan het kwakkelen was en geen specifieke voorbereiding heeft gedaan voor de marathon. En toch loopt hij een pr met 30 sec; ~2:53. Naar mijn idee komt dat in hoge mate door een jarenlange structurele hardloopbasis. Ervaring telt zwaar.

Langere duurlopen kan je doen, maar voor de doorsnee loper is 2,5-3u ongeveer de max. Daarboven staat de toename in benodigd herstel niet meer in verhouding tot hoeveel beter je wordt.

If you can see, look. If you can look, observe

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een analyse komt heel erg over alsof ze weten wat ze doen maar er is vrijwel geen wetenschappelijke ondersteuning voor. Ik heb zelf twee vervelende heupblessures gehad door "professioneel aangemeten" hardloopschoenen. Inmiddels loop ik, tegen het laatste advies van de schoenenverkoper in, al vijfduizend kilometer probleemloos op zelf gekozen schoenen. Ik weet onderhand van mezelf dat ik het goed doe op een lage drop (~5mm) en dat lager achillesklachten geeft, en hoger heupklachten.
To date, the available paradigms have very limited research evidence to support them. The best general recommendation based on the evidence available and considering the least likelihood of harm is to recommend a shoe that is lightweight, comfortable, and has as minimal pronation control technology as possible.
Wat je zelf dus al zegt: zit het fijn? Doen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• uFx

uFx

Maandag1987 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:39:
[...]

Gefeliciteerd met je prestatie. Dat doel van <1u35min blijft gewoon staan en komt bij een volgende poging!

Het parcous van Helmond is niet vlak, het zou mij zelfs niet verbazen als het meer hoogtemeters heeft als het parcous in Leuven. Disclaimer: ik ken het parcours van Leuven niet. In Helmond loop je 2x rondes, elke ronde heeft 2x een brug over een weg en 2x een viaduct onder een spoor. Het is allemaal kort klimwerk en ik heb er 2x een snelle halve marathon gelopen. Mijn strategie is getemporiseerd naar boven, versnellen naar beneden. Naar beneden aanzetten levert meer tijdswinst op dan de tijdsverlies van het naar boven lopen. Dit werkt minder goed als de klimmen langer worden. Wat in Leuven mogelijk het geval kan zijn geweest.
Nog even hierop terugkomend: ik ken de route van Helmond inderdaad een beetje en daar zaten ook wat hoogtemeters in, dat klopt. Maar denk dat het mentale aspect ook wat helpt: bij een brug of viaduct kun je wel zien hoe lang het is en kun je jezelf daar beter op instellen. In Leuven was het dit soort spul en door de plotselingen omschakeling van Helmond naar Leuven heb ik niet de tijd gehad om even rustig het parcours door te nemen. En dan heb je geen idee hoe lang dit grapje nog duurt 8)7

En achteraf gezien had Helmond veel beter weer gehad (koeler, beetje regen) dan het zonnige weer in Leuven dat tegen de 20 graden aan zat bij de finish.

Allemaal smoesjes natuurlijk. Ik had gewoon harder moeten lopen :o

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 20:11

MJVR

This rent is for space!

Gisteren ook de marathon in Rotterdam gelopen. Wat een slijtageslag was het. In het eerste deel gecontroleerd gelopen met een negatieve split in gedachte. Vanaf 25 km was het harken en heb ik constant maagproblemen gehad. Het verval in het tweede deel, en met name vanaf 32K, was helaas aanzienlijk.

Vrienden die ook liepen hadden allemaal een behoorlijk verval. Als ik de uitslagen erop nasla heeft volgens mij alleen de winnaar een negatieve split gelopen. Een combinatie van de wind en een behoorlijk oplopende temperatuur heeft denk ik velen parten gespeeld.

Lang verhaal kort: voor mij verliep het niet ideaal. Maar desondanks kijk ik met een zeer voldaan gevoel terug. De support is ongekend. Van begin tot einde (okay, km-punt 34 uitgezonderd) stond er publiek en ik heb honderden keren m'n naam gehoord. De titel de mooiste vind ik absoluut terecht. Netto eindtijd 3:10:45.

Strave or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/14164265785

2 x de helft

• Waterpower
WizzlerNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:14:
[...]

Ontbijt is dus al bijna 3x zoveel, Maurten drink 2x zoveel en onderweg 1,5x zoveel als wat jij gedaan hebt. Dus je zou zomaar leeg geweest kunnen zijn.
Zou kunnen, bedankt voor je feedback. 8-10 witte bollen wegstouwen dat is wel een opgave voor mij, maar wat meer kan zeker geen kwaad. Die Maurten 360 ga ik zeker doen de volgende. Ik weet niet of jij ook de 160 Gel gebruikt, maar als dat niet zo is dan gebruiken we evenveel, of ik zelfs iets meer. Maurten 160 bevat 40gram koolhydraten die ik dus ongeveer iedere 27min neem is globaal 80gram /u. Een normale gel is 25gr koolhydraten en als je er dan 3 neemt 75 gram /u.

[ Voor 18% gewijzigd door Waterpower op 14-04-2025 18:45 ]

• havana
3:10 kan je toch onmogelijk slecht noemen.

Ik hoorde ook weinig mensen die hun doel hebben behaald. De tijd van de winnaar is (gezien wat hij kan) eigenlijk ook wat onder verwachting gezien de aanpassing in het parcours.

Dat geeft wel aan dat de omstandigheden niet ideaal waren.

DIT IS MIJN WEBSITE

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57
Waterpower schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:36:
[...]

Zou kunnen, bedankt voor je feedback. 8-10 witte bollen wegstouwen dat is wel een opgave voor mij, maar wat meer kan zeker geen kwaad. Die Maurten 360 ga ik zeker doen de volgende.
Nou, ik had al moeite om 2 bollen weg te krijgen gisterochtend in het hotel. Ze hadden wel een mooie tafel vol met bananen, ontbijtkoek, e.d. neergezet bij de uitgang, dus daar heb ik nog wel wat van mee gegapt.

• Hartloper
WizzlerNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:14:
[...]

Dat is persoonlijk. Ik heb hetzelfde PR als jij maar mijn voeding is eerder die van Waterpower.

-Ontbijt voor de marathon 2 sandwiches met speculoospasta, een Maurten gel en een fles Aquarius van 500ml en een koffie.
- Niks de 2-3 uur voor de start.
- 1/2 fles sportdrank 5 minuten voor de start. Om de 5km een gel of sportdrank van de organisatie.

• havana
Ik vind 8-10 broodjes vruchtenhagel echt veel te veel als ontbijt. Dat kost het lijf heel veel energie om het allemaal te verwerken en als het goed is je glycogeenvoorraad al op peil door het carb loaden de dagen vooraf. De helft zou ook genoeg moeten zijn.

Iemand als Emiel Berghout (toch geen pannenkoek) eet maar 3 witte boterhammen met jam + een bidon Maurten.

Je moet niet per se meer ontbijten dan anders, misschien een heel klein beetje. Liever gewoon ontbijten en aanvullen met een carb loader drink of Maurten.

Ik zie dit bij het fietsen ook vaak misgaan in hotels. Mensen die 6x gaan opschappen voor de start (vaak ook nog de verkeerde dingen zoals spek). Het is net zoals met trainen, het laatste ontbijt is slechts de spreekwoordelijke kers op de taart. Het 'werk' moet de dagen vooraf al gedaan zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door havana op 14-04-2025 18:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• kepler
Roozzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:22:
[...]

Deels is het energie (eten dus!). Deels is het veel kilometers maken (en niet alleen pieken richting de marathon). Op een stevige basis kom je een heel eind. @Rudedadude is een prachtig voorbeeld hierin.

_Corrigeer me gerust Rudy_ maar mijn beeld is dat hij de laatste maanden flink aan het kwakkelen was en geen specifieke voorbereiding heeft gedaan voor de marathon. En toch loopt hij een pr met 30 sec; ~2:53. Naar mijn idee komt dat in hoge mate door een jarenlange structurele hardloopbasis. Ervaring telt zwaar.

Langere duurlopen kan je doen, maar voor de doorsnee loper is 2,5-3u ongeveer de max. Daarboven staat de toename in benodigd herstel niet meer in verhouding tot hoeveel beter je wordt.
Volgens mij exact dit, vanuit mezelf gesproken. Nu loop ik geen tijden onder de 3u, maar ik zit sinds 2012 (en eentje in 2008) op 18 marathons (of langer). Mijn marathon tijd ligt zo rond de 3.30-3.40.

En door die ervaring kan heel goed aanvoelen of mijn tempo ok is voor een wedstrijd en kan dat zo goed als de hele wedstrijd volhouden. Ook deze marathon een hele vlakke race gelopen met net geen negatieve split (2s langzamer in de 2e helft :D). Wel echt het maximale eruit gehaald voor deze wedstrijd, had misschien ietsje sneller gekund maar heb nog andere wedstrijden gepland.

Door de ervaring heb ik ook geleerd dat lange duurlopen voor mij niet noodzakelijk zijn om een goede marathon te lopen. In deze voorbereiding niet verder gelopen dan 25k, maar wel veel dubbelslagen (50-60k in een week). Dus met moeie benen een 20k lopen. Dat werkt voor mij prima.

Het levert geen prs op, maar dat ligt meer aan de fase van mn leven (3 jonge kinderen en drukke baan) dan aan mn trainingen :P

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 20:32
Waterpower schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:36:
[...]

Zou kunnen, bedankt voor je feedback. 8-10 witte bollen wegstouwen dat is wel een opgave voor mij, maar wat meer kan zeker geen kwaad. Die Maurten 360 ga ik zeker doen de volgende. Ik weet niet of jij ook de 160 Gel gebruikt, maar als dat niet zo is dan gebruiken we evenveel, of ik zelfs iets meer. Maurten 160 bevat 40gram koolhydraten die ik dus ongeveer iedere 27min neem is globaal 80gram /u. Een normale gel is 25gr koolhydraten en als je er dan 3 neemt 75 gram /u.
Ah ik gebruik de gewone gels, dus de 24gr versies. Ik dacht dat je bedoelde de 160 alleen bij de start en daarna de gewone.

Een en ander hangt natuurlijk ook samen met je gewicht, ik weeg op marathondag bij voorkeur 79kg. Weeg je 60 heb je natuurlijk minder nodig (minder gewicht te verplaatsen en dus minder verbruik).

Een van de stelregels om je verbruik uit te rekenen is je gewicht x het aantal kilometer voor het verbruik in calorieën (dus door 4 delen voor het aantal gram). Een deel hiervan is vetverbranding! Dus je kan hier nog een procent of 10-20 vanaf halen.

In je opslag (spieren en lever) kan je in de richting van 2000kcal mee nemen als je de dagen vooraf goed gegeten hebt.

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 14:59
Mijn wedstrijdverslag van Enschede marathon

Helaas 3 weken vantevoren koorts gekregen en met wat restverschijnselen en wat zware bovenbenen en kuiten aan de start verschenen.Mijn plan was elke 5 km een gel, vanaf 15 om en om caffeine gels. Elke 2,5 km stonden waterposten en wilde ongeveer elke 5 wat drinken.

Een 3.00 uur pacer naast het startvak gesproken die aangaf een vlakke race te gaan lopen.
Alleen bij de start waren de pacers nergens te bekennen en bleek dat ze bij de elite stonden, een minuut voor me. De start was samen met de halve en daardoor mezelf teveel mee laten voeren door het tempo en de minuut achterstand in 7 km goedgemaakt. In deze eerste kilometers wel 2x mijn gezin gezien, dit deed me goed.

Vervolgens redelijk kunnen schuilen voor de wind met redelijk snelle kilometers en een halve in 1.28. Mijn 2e caf zorgde voor steken rond de 20 km. De drankenposten waren vaak drama, langzaam lopend in de rij voor een beker of spons. Na de drankpost bij 30km de aansluiting verloren met wind tegen. Dit was wel een breekpunt doordat ik de achterstand niet meer goed kon maken en mijn quads en kuiten behoorlijk pijn deden. Mijn kilometertijden kwamen voor het eerst boven de 4.15 uit. Vervolgens zorgden de brug, het viaduct en het weinig enthousiaste publiek voor weinig verbetering. De bovenbenen liepen nu goed vol en mijn pas werd korter. Bij de waterpost op 35 miste ik de beker en op 38 ging veel water over mijn broek waardoor mijn benen nog voller liepen. Ik had nog een beetje hoop maar op 39 schoot de kramp in mijn rechterkuit, waardoor ik moest stoppen om te rekken. Hierna wel gelijk pace van 4.15 gevonden, maar dit hield ik niet lang vol. Doorkomst op 40 km in 2.52 was einde 3uur missie en schade beperkt houden.
Ik verwachte een enthousiast publiek op de oude markt, maar dit viel me erg tegen. Waar er de in de eerste 15 kilometer veel aanmoedigingen waren, ontbreken deze veelal in het laatste stuk (waar ik ze wel goed kon gebruiken).
Het fraaie was er al een tijdje vanaf, ik probeerde nog aan te klampen bij snelle lopers maar het kon niet sneller, meer zat er vandaag niet in. Op het einde nog mijn gezin en vader gezien, waardoor een klein sprintje lukte en ik kon finishen in 3.03.

Tevreden met het resultaat en ruimte voor verbetering bij minder wind om onder de 3 uur te eindigen in de toekomst.

Na afloop medaille laten graveren en de schade opgenomen met 2 blauwe tenen en 3 blaren links. Voor een marathon toch een halve maat grotere carbonschoen aanschaffen. Fijn gedoucht in de parkeergarage en een lekker biertje gedronken op de oude markt.

Een volgende trainingsperiode voor de marathon ga ik terug van 18 naar 12 weken en ga ik meer oefenen met vermoeide benen en iets meer volume en langere lange duurlopen van 32-35 kilometer maken. Wellicht nog wat meer squads en andere spierversterkende oefeningen. Minder of geen caffeine gels en ik denk niet meer met de pacer mee.

Al met al een mooie eerste marathonervaring, op naar de 2.59.59 in 2026! En nu genieten van het niet meer van de trap afkomen

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:39
Leuk om alle verslagen te lezen! Ik lees veel terug dat de doelen niet helemaal bereikt zijn, wie weet alleen maar positief want dat betekent dat we onszelf genoeg uitdagen :). Of waren de omstandigheden toch zwaar? De meeste van mijn lange duurlopen waren ideaal te noemen en vooral de 32km loop gaf mij veel vertrouwen!

Nu een dag later ben ik extra tevreden met mijn hernieuwde tijd ( 4:03 vorig jaar naar 3:46) dit jaar.

Volgende doel komt vast in de toekomst, een vriend wil m ook graag conservatief lopen dus wie weet doe ik weer mee. Zie wel 🍷 20m 5k wordt denk ik mijn lange termijn streefdoel.

• Juancho
Vraagje, zijn er hier mensen die wel eens een trainingsschema voor bijv. een halve marathon hebben gemaakt via ChatGPT? Ik zit daar even wat mee te spelen maar daar komen volgens mij best leuke schema's uit die net wat meer afwisseling brengen dan wat ik nu zelf doen. Als voorbeeld:

Uitgangssituatie:
🏃‍♂️ Halve Marathon Trainingsschema – Sub 2 Uur (vorig jaar 2u2min9sec dus dit jaar maar 1 doel: onder de 2 uur). Startdatum: 14 april 2025 – Wedstrijd: 14 juni 2025

• 📈 10% progressie op de duurlopen
• 🧘 Een taperfase in de laatste 2 weken
• 📅 Trainingen op maandag (interval), woensdag (rustig), zaterdag (duurloop)

Dan rolt er iets als dit uit:

✅ Week 1 (14 apr)
• Maandag (Interval):
4x 800m @ 5:30/km
↳ Herstel: 400m joggen @ 6:30–6:40/km
o 1.5 km WU & 1.5 km CD
• Woensdag (Rustig): 5 km @ 6:20/km
• Zaterdag (Duurloop): 12 km @ 5:50–6:00/km

✅ Week 4 (5 mei)
• Maandag (Interval):
4x 1 km @ 5:25/km
↳ Herstel: 500m joggen @ 6:30–6:40/km
o 2 km WU & 1.5 km CD
• Woensdag (Rustig): 8 km @ 6:20/km
• Zaterdag (Duurloop): 16 km @ 5:50–6:00/km

✅ Week 7 (26 mei)
• Maandag (Interval):
2x 2 km @ 5:30/km
↳ Herstel: 800m joggen @ 6:30–6:40/km
o 2 km WU & 1.5 km CD
• Woensdag (Rustig): 11 km @ 6:10/km
• Zaterdag (Duurloop): 21.2 km – Wedstrijdsimulatie

✅ Week 8 (2 juni) – Taperweek
• Maandag (Interval):
3x 1 km @ 5:35/km
↳ Herstel: 500m joggen @ 6:40/km
o 1.5 km WU & 1 km CD
• Woensdag (Rustig): 5 km loslopen + 4 strides
• Zaterdag (Duurloop): 14 km @ relaxed tempo

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:44:
Vraagje, zijn er hier mensen die wel eens een trainingsschema voor bijv. een halve marathon hebben gemaakt via ChatGPT? Ik zit daar even wat mee te spelen maar daar komen volgens mij best leuke schema's uit die net wat meer afwisseling brengen dan wat ik nu zelf doen. Als voorbeeld:

Uitgangssituatie:
🏃‍♂️ Halve Marathon Trainingsschema – Sub 2 Uur (vorig jaar 2u2min9sec dus dit jaar maar 1 doel: onder de 2 uur). Startdatum: 14 april 2025 – Wedstrijd: 14 juni 2025

✅ Week 1 (14 apr)
• Maandag (Interval):
o 1.5 km WU & 1.5 km CD

✅ Week 4 (5 mei)
• Maandag (Interval):
o 2 km WU & 1.5 km CD

✅ Week 7 (26 mei)
• Maandag (Interval):
o 2 km WU & 1.5 km CD

• Maandag (Interval):
o 1.5 km WU & 1 km CD
Via perplexity wel eens gekeken. Snap alleen nog niet goed hoe ik alles in 1 zin moet verwoorden. Oftewel ik snap nog niet goed hoe ik de opdracht(en) moet maken. Kwam desondanks wel iets interessants uit.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:41
Virton schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:44:
Mijn wedstrijdverslag van Enschede marathon

Helaas 3 weken vantevoren koorts gekregen en met wat restverschijnselen en wat zware bovenbenen en kuiten aan de start verschenen.Mijn plan was elke 5 km een gel, vanaf 15 om en om caffeine gels. Elke 2,5 km stonden waterposten en wilde ongeveer elke 5 wat drinken.

Een 3.00 uur pacer naast het startvak gesproken die aangaf een vlakke race te gaan lopen.
Alleen bij de start waren de pacers nergens te bekennen en bleek dat ze bij de elite stonden, een minuut voor me. De start was samen met de halve en daardoor mezelf teveel mee laten voeren door het tempo en de minuut achterstand in 7 km goedgemaakt. In deze eerste kilometers wel 2x mijn gezin gezien, dit deed me goed.

Vervolgens redelijk kunnen schuilen voor de wind met redelijk snelle kilometers en een halve in 1.28. Mijn 2e caf zorgde voor steken rond de 20 km. De drankenposten waren vaak drama, langzaam lopend in de rij voor een beker of spons. Na de drankpost bij 30km de aansluiting verloren met wind tegen. Dit was wel een breekpunt doordat ik de achterstand niet meer goed kon maken en mijn quads en kuiten behoorlijk pijn deden. Mijn kilometertijden kwamen voor het eerst boven de 4.15 uit. Vervolgens zorgden de brug, het viaduct en het weinig enthousiaste publiek voor weinig verbetering. De bovenbenen liepen nu goed vol en mijn pas werd korter. Bij de waterpost op 35 miste ik de beker en op 38 ging veel water over mijn broek waardoor mijn benen nog voller liepen. Ik had nog een beetje hoop maar op 39 schoot de kramp in mijn rechterkuit, waardoor ik moest stoppen om te rekken. Hierna wel gelijk pace van 4.15 gevonden, maar dit hield ik niet lang vol. Doorkomst op 40 km in 2.52 was einde 3uur missie en schade beperkt houden.
Ik verwachte een enthousiast publiek op de oude markt, maar dit viel me erg tegen. Waar er de in de eerste 15 kilometer veel aanmoedigingen waren, ontbreken deze veelal in het laatste stuk (waar ik ze wel goed kon gebruiken).
Het fraaie was er al een tijdje vanaf, ik probeerde nog aan te klampen bij snelle lopers maar het kon niet sneller, meer zat er vandaag niet in. Op het einde nog mijn gezin en vader gezien, waardoor een klein sprintje lukte en ik kon finishen in 3.03.

Tevreden met het resultaat en ruimte voor verbetering bij minder wind om onder de 3 uur te eindigen in de toekomst.

Na afloop medaille laten graveren en de schade opgenomen met 2 blauwe tenen en 3 blaren links. Voor een marathon toch een halve maat grotere carbonschoen aanschaffen. Fijn gedoucht in de parkeergarage en een lekker biertje gedronken op de oude markt.

Een volgende trainingsperiode voor de marathon ga ik terug van 18 naar 12 weken en ga ik meer oefenen met vermoeide benen en iets meer volume en langere lange duurlopen van 32-35 kilometer maken. Wellicht nog wat meer squads en andere spierversterkende oefeningen. Minder of geen caffeine gels en ik denk niet meer met de pacer mee.

Al met al een mooie eerste marathonervaring, op naar de 2.59.59 in 2026! En nu genieten van het niet meer van de trap afkomen
Knap gelopen, waarom de volgende keer minder caffeine gels?

• Juancho
Megupe schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:52:
[...]

Via perplexity wel eens gekeken. Snap alleen nog niet goed hoe ik alles in 1 zin moet verwoorden. Oftewel ik snap nog niet goed hoe ik de opdracht(en) moet maken. Kwam desondanks wel iets interessants uit.
Je hoeft het niet in 1 zin te vragen he. Je kan gewoon je prompt tikken met alle zaken die je wil dat mee genomen wordt. En dan rolt er iets uit en dan kan je vragen om bijv. dit en dit aan te passen of dit en dit alsnog mee te nemen. En dan rolt er een verbetert schema uit.

Ik ben een beetje zoekende namelijk, ik doe nu eigenlijk al een paar maand dezelfde voorbereiding als vorig jaar bij mijn 1e halve marathon. Ik dacht, dat werkte, ik liep die in een nette tijd uit (net geen 2 uur maar toch) dus waarom aanpassen. Maar ik merk nu dat het wat begin te vervelen. Bijna 2 jaar dezelfde intervals en longruns...alleen nu alles een halve minuut sneller.

Met ChatGPT kan je door wat extra prompts wat makkelijker voor afwisseling zorgen. En ja, expert kunnen/doen dat natuurlijk zelf vast wel, maar ik als leek vind het nog erg lastig ;).

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:56
Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:05:
[...]

Je hoeft het niet in 1 zin te vragen he. Je kan gewoon je prompt tikken met alle zaken die je wil dat mee genomen wordt. En dan rolt er iets uit en dan kan je vragen om bijv. dit en dit aan te passen of dit en dit alsnog mee te nemen. En dan rolt er een verbetert schema uit.

Ik ben een beetje zoekende namelijk, ik doe nu eigenlijk al een paar maand dezelfde voorbereiding als vorig jaar bij mijn 1e halve marathon. Ik dacht, dat werkte, ik liep die in een nette tijd uit (net geen 2 uur maar toch) dus waarom aanpassen. Maar ik merk nu dat het wat begin te vervelen. Bijna 2 jaar dezelfde intervals en longruns...alleen nu alles een halve minuut sneller.

Met ChatGPT kan je door wat extra prompts wat makkelijker voor afwisseling zorgen. En ja, expert kunnen/doen dat natuurlijk zelf vast wel, maar ik als leek vind het nog erg lastig ;).
Maar waarom AI? Het internet staat vol met betaalde en gratis schema’s die goed werken. Voordeel is dat je de bron dan ook weet. Met dit schema weet je dat niet en misschien is het wel getraind op een betaald schema, maar dat is dan een ethische kwestie. Apps als Trenara (gebruik ik en tevreden over), Runna etc. hebben ook gratis versies en lijken me dan een betere optie. Of dus een schema van Runnersworld of een andere site.

• Hartloper
Allemaal leuke verslagen van de marathons dit weekend; ik voel vooral mee met de niet gelukte sub-3 pogingen van @ArmyOfQueens @KevinK92 en @Virton .
Heel herkenbaar voor mij.

Om jullie hoop te geven:
- ik liep 3:03 in marathons 11 en 14
- uiteindelijk 2:59 gelopen in marathon nummer 17.
Ongetwijfeld zal het jullie minder pogingen kosten, mede dankzij de feedback en de know-how van het forum.

Een sub-3 is echt moeilijk, daarom is het een waardig doel. De voldoening zal des te groter zij als het wel lukt.

Zelf heb ik 14 dagen geleden nogmaals mijn tanden stukgebeten op de 3 uur barrière, en als het stof is gaan liggen binnen enkele weken, ben ik van plan eens uit te schrijven hoe ik het de volgende keer ga aanpakken.
Wat was goed, wat kan beter, dat soort dingen.

Wat ik de laatste jaren geleerd heb is om te genieten van de training, een planning maken, je fitter voelen worden.
Ook al lukte het (net) niet op de grote dag om het tijdsdoel te bereiken, dan nog kon ik vaak met voldoening terugkijken op een geslaagd trainingsblok. Niet alleen focussen op het doel, maar ook genieten van de weg ernaartoe - als dat niet te melig klinkt.

• Slickk
Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:44:

Uitgangssituatie:

✅ Week 1 (14 apr)
• Maandag (Interval):
o 1.5 km WU & 1.5 km CD

✅ Week 4 (5 mei)
• Maandag (Interval):
o 2 km WU & 1.5 km CD

✅ Week 7 (26 mei)
• Maandag (Interval):
o 2 km WU & 1.5 km CD

• Maandag (Interval):
o 1.5 km WU & 1 km CD
Wat is je beoogde tempo?
Waarom die “wedstrijdsimulatie”? Dan loop je hem al?
Waar zijn de andere weken, zoals week 2 en 3?
In week 7 moet je 2km lopen op 5:30 terwijl dat in week 1 nog intervaltempo voor een 800m was?
Rustig tempo is langzamer dan duurloop tempo? Nog nooit van gehoord.
Taperweek is op 2 juni maar de race pas op 14 juni.
Aantal meters joggen is niet handig, je kunt beter een vast aantal minuten rust doen. Daarbij, wat is je doel van de intervallen? Volle bak een 800m, dan kun je beter stilstaan / wandelen tijdens de pauzes om volledig uitgerust die 800m te doen, dan haal je misschien je vo2 max tempo nog.

Ik ben verre van een expert, maar hier gaat veel mis. Moet ik nog doorgaan? :P Het ziet er leuk uit met emojis, maar in de kern begrijpt ChatGPT niet wat je wil. Het voorspelt wat een logisch volgend woord of getal zal zijn, verder niet.

Koop asjeblieft een boek of ergens een schema online. Ja natuurlijk word je wel iets beter van dit schema maar je haalt er niet het optimale uit en geeft je een vals gevoel dat het een gedegen plan is. AI kan ons op veel vlakken al helpen, maar ChatGPT is een taalmodel (beter gezegd LLM). Gebruik het daarvoor tot er een specifiek sportmodel is of een running ‘agent’. Dat kost tijd.

• Juancho
Koets89 schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:08:
[...]

Maar waarom AI? Het internet staat vol met betaalde en gratis schema’s die goed werken. Voordeel is dat je de bron dan ook weet. Met dit schema weet je dat niet en misschien is het wel getraind op een betaald schema, maar dat is dan een ethische kwestie. Apps als Trenara (gebruik ik en tevreden over), Runna etc. hebben ook gratis versies en lijken me dan een betere optie. Of dus een schema van Runnersworld of een andere site.
Ik hoor meer goede verhalen over Trenara. Misschien toch eens morgen het Peak Pro abonnement nemen (30 dagen proberen) en bekijken of dat mij ook wat meer voldoening/uitdaging/afwisseling geeft met alles incl. ook een stukje kracht en voeding erbij. Ben wel op zoek naar iets dat een beetje alles meeneemt. Ik heb dan wel een Garmin met ook loop coaches die dan schema's maken maar ik mis daar nog wel eens wat flexibiliteit in etc. Als Trenara het echt waard is, de Peak Pro variant, toch maar eens proberen. Scheelt iig dat dat abonnement de boel ook zo op mijn Garmin watch zet wat wel een vereiste is.

Al die standaard schema's van runnersworld etc ken ik wel. Zo zijn er wel meer. Maar die zijn statisch, kijken niet maar mijn persoonlijke situatie, nachtrust, overal fitness level, prestaties van een trainer om daar weer adaptief op te zijn. Dus daar ben ik nooit zo'n fan van.

@Slickk bedankt voor je info. Daarom vroeg ik het ook, of het iets zou kunnen zijn ;). Er zitten blijkbaar overduidelijke rare dingen in dat ik het maar laat lopen en zoals hierboven sta eens ga kijken naar een app als Trenara.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 14-04-2025 23:08 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb denk ik 1 goede echte training gehad voor Rotterdam en 1 keer dit jaar meer dan 30km gelopen. En dat was met 5:40 gemiddeld, 2 weken voor Rotterdam. Maar ik loop wel al jaren gemiddeld zo'n 70km per week en eigenlijk elke week wel een keer 20+. Dat ik inmiddels al een keer of 70 een marathonafstand heb gelopen telt ook gewoon mee: ik weet wat ik kan, hoe ik me onderweg kan voelen. Het heeft echt wel een aantal keer gekost om het onder de knie te krijgen en de omschakeling te maken van 'ga ik het halen' naar 'dit is een wedstrijd en ik loop hem ook als een wedstrijd'.

Qua eten: ik eet de dag van te voren juist minder vast voedsel en pas weinig eetpatronen aan. Nog steeds gewoon volkorenpasta en volkorenbrood. Wel iets minder groenten door de pasta. En zoet beleg. Alle andere extra koolhydraten neem ik alleen in via bidons water met maltodextrine. Ik wil zo licht mogelijk zijn op de wedstrijddag. 's ochtends neem ik een combinatie van gemalen havermout, brinta en wat rozijnen opgelost in water en wat zout. En blijf nog wat maltodextrine of sportdrank drinken tot een uur van tevoren, want voor de start moet het overtollige vocht weer uitgeplast zijn. Ik heb dit keer voor het eerst wat gel genomen in het startvak voor de start dat deed ik eerder nooit. Ik had iets van 160 ml gel bij me (aangevuld met wat citroensap, cafeinepoeder en elektrolyten) en iets van 160 gram perpetuem opgelost in water, ook met wat extra zouten. Die gel heb ik tot en met de 30km gebruikt, laatste 10km heb ik de perpetuem gedronken

En ja ik heb een negatieve split gelopen en de omstandigheden waren best ok voor een marathon.

Schoenen en schoenenadvies. Kunst is dat de kennis van het schoenenaanbod gecombineerd wordt met het verhaal en de omstandigheden van de loper. Ik laat mij ook nooit schoenen aanmeten, maar ik kan op alles lopen (ik hebben Mizuno Rebellions, de schoenen zonder hak, maar ook vibram fivefingers). Sommige schoenen zal ik een gemiddelde loper niet aanbevelen, en soms heb ik schoenen waarvan ik de k: daar kan volgens mij iedereen zonder problemen op lopen. Maar er is nog altijd veel conservatisme, ook bij lopers zelf. En deels wordt dat gevoed vanuit hardloopwinkels, maar vaak genoeg ook niet. Maar de denkbeeldige link tussen schoenen en blessures zit vaak heel sterk in de hoofden van mensen. Ik vertrouw al jaren op afwisseling.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-11 22:41
Ook hier nog een verslag van Rotterdam! Dit jaar met een coach aan de slag gegaan waarbij ik in december een lactaatdrempeltest heb gedaan en heb getraind op een op maat gemaakt schema.

Voorbereiding was wederom suboptimaal met 3 weken in februari in een tropische omgeving en dus minder vaak en minder hard lopen. Daarnaast 2 weken van te voren wederom een stap weekend gepland, dus die traditie houden we erin :+

Na de laatste training “echte” training kwam het schema om op 4:30 per km te starten, en proberen zo steady mogelijk uit te lopen. Zo gezegd, zo gedaan: redelijk steady gelopen tussen de 4:25 en 4:35, waarbij de meeste km’s er maar 1 of 2 seconden naast zaten.

Bij de 15km begon ik helaas wat pijn te krijgen in mijn knie, en hoe langer ik doorging, hoe erger het werd. Even wat gas terug en de pijn ging weer weg. Iets inhouden en rond 4:45 tot de 24km gelopen, en daarna terug naar 05:00. Nog zitten denken om te stoppen bij de 28km, waar ik paar supporters had, maar besloten om toch door te lopen om de supporters in het Kralingse bos niet teleur te stellen.

Qua pijn ging het gelukkig wel, maar vanaf de 32km begonnen de benen toch wat pijn te doen. Misschien een onnatuurlijke loophouding met mijn knie? Uiteindelijk de laatste 10km met 5:30-5:45 gelopen. 400m voor het einde nog even aanzetten… maar boven de 05:00 voel ik mijn knie gelijk. Dus toch nog rustig uithobbelen.

Wederom was het weer ontzettend gaaf om te lopen, alleen wel balen van de last. Fysiek voelde ik me verder goed en conditioneel leek het ook allemaal wel goed, tot de 15km ging het eigenlijk allemaal soepel. De benen vandaag zijn gelukkig goed, dus hopelijk volgend jaar nog een poging

• havana
Trenara klinkt wel goed, volgens mij is Vortza redelijk vergelijkbaar.

Enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is of (en zo ja hoe) je de trainingen op een Apple Watch kan krijgen. Niet zoveel zin om die eerst na te gaan moeten tekenen in Trainingpeaks (dat synct wel workouts met de Apple Watch).

DIT IS MIJN WEBSITE

• Waterpower
havana schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:30:
Trenara klinkt wel goed, volgens mij is Vortza redelijk vergelijkbaar.

Enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is of (en zo ja hoe) je de trainingen op een Apple Watch kan krijgen. Niet zoveel zin om die eerst na te gaan moeten tekenen in Trainingpeaks (dat synct wel workouts met de Apple Watch).
https://www.trenara.com/n...orkouts-op-de-apple-watch

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:06
Tof om al die marathonverhalen te lezen! Ik heb zelf Rotterdam gevolgd op tv, ik kon mooi de wedstrijd van de toppers afkijken voordat ik vertrok voor mijn 2e race van het weekend. Voor mij geen koolhydraten stapelen en uitrusten op zaterdag, ik deed een dubbelewedstrijdweekend!

Geen al te gekke afstand: 2 keer een 5 Engelse Mijl (8 kilometer). De ene in Zwolle-Zuid, de ander in Hoogeveen. Wel lekker getraind de afgelopen weken, dus prima voorbereid.

Maar poeh, wat was het warm zaterdag. Om 17:00 uur gingen we starten in Zwolle. 22 graden en toch ook nog een stevige wind. Direct vanaf de start eigenlijk te enthousiast. Ik startte in het 'wedstrijdvak', en probeerde daar toch wat boven mijn kunnen mee te gaan. Direct een gortdroge mond vanaf het startschot, geen lekker gevoel.

Mijn doel was om de afstand binnen 32 minuten te voltooien. Direct te vlot weggegaan, en al na de eerste fietstunnel na iets meer dan een halve kilometer voelde het als hard werken. Tempo iets onder de 4 minuten de km aan weten te houden totdat we de dijk opliepen. Vol tegen de wind in. Niemand om bij te schuilen, waardoor het tempo zakte naar ongeveer 4:10/km. De moed zakte me al in de schoenen. Aan het eind van het stuk over de dijk van de wind af gedraaid en een bekertje water aangepakt. Het tempo wel weer goed weten te krijgen, maar het voelde verdomd zwaar. Toen vervolgens bij 6 kilometer we een loopbruggetje over moesten en ons pad vervolgden op zo'n grind wandelpad voelde het helemaal nergens meer naar. Het tempo ging weer onderuit en ik werd ondertussen door een paar man ingehaald. De bemoedigende woorden die ze mijn kant op stuurden waren aan mij niet besteed.

Uiteindelijk de finish behaald in 32:05. Duidelijk mezelf opgeblazen in de omstandigheden. 2 km splits waren 7:41, 8:03, 8:08 en 8:15. Van 3:51/km naar 4:11/km. Ook nog een forse blaar op mijn rechter-kleine-teen door de Endorphin Elite, dus ik zat er aardig doorheen 's avonds.

De volgende dag besloten om mijzelf geen druk meer op te leggen. Een goede nachtrust gehad, niet teveel last van de beentjes, wel weer zin om in Hoogeveen de Cascaderun te doen. #demooiste op tv gekeken, rustig wat gegeten en gedronken en daarna in de auto om een kwartier later bij de parkeerplaats te zijn. Nog even de tas afgeven, een bekende uitgezwaaid die de 10 Mijl ging doen en een kleine warming-up.

Ergens in het midden van het startvak plaats genomen, en een plannetje gemaakt. Beheerst starten en dan rustig opbouwen in tempo om te kijken wat erin zit. Geen tijdsdoel. Voordeel van dit parcours is ook dat je begint met een stuk van 600m dat geleidelijk omhoog loopt. Als je daarna omlaag gaat, is het grotendeels vlak. Dit werkte voor mij ideaal. Ook waren de weersomstandigheden een stuk beter, al was het met de start om 14:00 uur alsnog 17 graden.

Maar gewoon heerlijk gelopen op mijn oude Vaporfly's. Beheerst gestart, het tempo en de inspanning langzaam opgevoerd en door kunnen zetten, en gefinisht in 31:32. Voelde me van begin tot eind sterk. Een compleet ander verhaal t.o.v. de dag ervoor.

Dus een dik PR op deze afstand. Vorig jaar in 32:20, nu in 31:32 8)

• Juancho
@SkyR wat grappig, ik heb dus ook de run in Zwolle Zuid gedaan zaterdag maar dan de 10 mijl. Ik herken je verhaal, ik vond het ook lood en loodzwaar. Ik dacht eerst dat mijn conditie minder was of gewoon de beentjes niet best waren want ik vond de run zwaarder dan de halve marathon van Zwolle van vorig jaar. Terwijl ik me nu aan het voorbereiden ben op diezelfde halve marathon en daarin bij elke training zo'n 20-30sec sneller loop dan vorig jaar. Ik zou dus eerder wat fitter moeten zijn.

Maar wat je zegt klopt wel. Flinke stukken wind tegen maar wel loei en loei warm. Ik kwam er ook geen moment lekker in terwijl ik normaal na een kilometer of 3 mijn tempo weet te vinden en dat prettig vast houdt. Nu was het eigenlijk vanaf kilometer 2 (toen er wat ruimte ontstond) puur op karakter rammen want oei wat zij mijn lichaam vaak: EN NU GA JE EVEN WANDELEN!!!!

Eindelijk trots op mezelf dat ik dat constant heb kunnen negeren en uiteindelijk alsnog in 1:34:40 binnen. Ik had als doel 1,5 uur. Ik denk ook gewoon dat het zaterdag alles bij elkaar extra zwaar was in Zwolle. Het parcours, de wind, de hitte... Ter vergelijking, op 1 december liep in in Zwolle een andere 10 mijl en toen was ik in 1:21:19 binnen. Volgens mij een mega verschil met afgelopen zaterdag. En toen was ik ook wel kapot maar ging het tot een kilometer of 12 heerlijk. De laatste 4 op karakter ipv bijna de gehele 10 mijl van zaterdag ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 15-04-2025 13:43 ]

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 22:22
Wat geweldig om hier weer alle ervaringen te lezen van de vele Tweakers die in Rotterdam (en Enschede) hebben gelopen!

Hierbij dan het uitgebreide verslag van de marathon. Dit was mijn vijfde marathon, en de 3e keer dat ik ‘m liep in Rotterdam.

Na een voorspoedig verlopen voorbereiding, waarover ik hier eerder al berichtte, volgde dan eindelijk de langverwachte dag van de marathon. Als ontbijt at ik 3 uur van tevoren een portie Brinta en een peer, en later nog een notenreep en een banaan. Na een korte treinrit het startnummer afgehaald en omgekleed. Ondertussen de buienradar in de gaten gehouden, want er zou nog wel eens een buitje kunnen gaan vallen, maar gelukkig bleef het droog. Om +- 9:15 stond ik klaar bij startvak C, voor lopers die een tijd van 2:45-3:00 uur hadden staan (mijn PR uit 2023 stond op 2:51:53). 15 minuten voor de start een gelletje genomen en nog een laatste plas gedaan (wat irritant trouwens dat er deze keer helemaal geen plaskruizen stonden bij/in de snelle startvakken, alleen Dixi’s!).
Gezien mijn recent gelopen tijden op de 10km en HM zou volgens verschillende race-predictors onder ideale omstandigheden een tijd van 2:42-2:46 haalbaar moeten zijn, maar dat leek me te ambitieus. Daarom een simpel en naar mijn idee realistisch doel gesteld: een pace van 3:58-4:00 aanhouden, om op een tijd van 2:48 uit te komen (sub 2:50 was het A-doel, een PR het B-doel). Daarbij zou ik iedere 7 kilometer een gel nemen (45 gram carbs), met op km 14 en 28 eentje met cafeïne. Dit gaf me, inclusief de AA drink waar ook een beetje koolhydraten in zitten, ruim 90 gram carbs per uur, substantieel meer dan ik ooit eerder bij een marathon had genomen (maar ik had hier wel goed op geoefend). Gelukkig vielen de gels goed en heb ik ze allemaal kunnen wegwerken.
Na het startschot en de eerste wat chaotische kilometer, kwam ik al vrij snel in een goed ritme terecht. Ik klokte handmatig de 5km splits af: de eerste 5km ging in 19:48, de daarop volgende 5km splits lagen t/m km 35 allemaal tussen de 19:50 en 19:59. Mijn hartslag lag vanaf het begin wel zo’n 5 tot 10 slager hoger dan normaal (mijn prestatieconditie volgens Garmin begon op -1 en eindigde op -8), maar dat was ik wel gewoon van eerdere marathons. Ik heb me aangeleerd er niet té veel waarde aan te hechten en gewoon vast te houden aan het plan.
Tussen km 25 en 35 kreeg ik een aantal keer krampscheuten in mijn linker kuit en later in de rechter hamstring. Ik was even bang dat de krampen mijn race zouden gaan verpesten, maar ik kon er gelukkig doorheen blijven lopen en na km 35 verdwenen ze ook weer. T/m km 38 lukte het redelijk om het tempo vast te houden, maar het kostte steeds meer moeite. Gelukkig ben je er dan bijna en de muur van geluid van de rijen dikke toeschouwers gaf net die extra motivatie om nog even alles te geven. Maar wat duren die laatste paar kilometer toch altijd gruwelijk lang! Uiteindelijk dus toch nog wat vertraagd, de 5km split van km 35 naar 40 was verreweg de langzaamste met 20:27.
Waar ik voorgaande keren in de laatste 10km substantieel vertraagde doordat de tank leeg was, had ik nu niet het gevoel dat de energie op was. Ik liep in de laatste kilometers eerder tegen aerobe limieten aan; het was inmiddels toch behoorlijk warm geworden en m’n hartslag ging door het dak (ik haalde een max van 194, wat zeer dicht tegen m’n absolute maximum aanzit; normaal gesproken kom ik alleen op kortere afstanden bij maximale inspanning boven de 190).
Maar wat Nick Bester altijd zegt is waar, the last k never counts, je kunt in de laatste kilometer bijna altijd nog iets extra’s vinden. Dankzij een bescheiden eindsprint kwamen de laatste 2 km nog uit op 4:01 gemiddeld, waarbij ik na 2:48:36 over de streep kwam. Wat 2 jaar terug niet lukte, was nu wel gelukt, wat een fantastisch gevoel gaf dat! Het gemiddelde tempo volgens Garmin was 3:59, in de officiële uitslag werd dit 4:00.

Achteraf zag ik dat ik in de laatste 12 kilometer maar liefst 56 plekken was opgeschoven, ondanks dat ik zelf ook wat vertraagde, wat aangeeft hoeveel lopers het zwaar hadden tegen het eind. Ook ben ik ruim 300 posities hoger geëindigd overall dan 2 jaar geleden, terwijl ik maar 3 minuten sneller was (406e om 722e). Ik denk dat toch de combinatie van de relatief hoge temperatuur en een hoge luchtvochtigheid het voor velen zwaarder maakten dan gedacht. (Het KNMI schreef onlangs een interessant artikel over de invloed van de “Wet-Bulb Globe Temperature” (WBGT) op buitensport prestaties en specifiek deze marathon: marathonweer). Alhoewel het weer natuurlijk altijd nog vele malen minder goed had kunnen zijn, wat ben ik blij dat we het weer van zaterdag niet op zondag hadden!
Ik vond de wind overigens eerder een verkoelende dan een storende factor, er waren maar weinig stukken waarbij je echt vol wind tegen had en meestal liep je toch redelijk beschut tussen de gebouwen en/of andere lopers. Sterker nog, zodra de wind wegviel en de zon erbij kwam, werd het direct onaangenaam warm.

Wat ging goed:
  • Een ietwat conservatief maar realistisch doel opstellen en vasthouden aan het plan;
  • Meer energie tanken kort voor en tijdens de wedstrijd (6x 45 gram carb gels + energiedrank), totaal 270 gram koolhydraten binnen 3 uur);
  • Drinken, bij iedere drinkpost nam ik een bekertje water én een bekertje AA, waaruit ik telkens een paar slokken nam;
  • Proberen zo ‘zuinig’ mogelijk te lopen, dus een constant tempo, zo veel mogelijk in groepjes, niet te veel versnellen en vertragen.
Wat kon beter:
  • Ik had nog iets rustiger mogen starten (mijn eerste 5km waren de snelste), wellicht had ik dan minder/niet hoeven vertragen tegen het eind;
  • Mijn slaap in de week voor de marathon was niet heel goed, ik was o.a. de maandag en dinsdag nog op een werktrip naar Tsjechië geweest met 3 matige nachtrusten als gevolg;
  • Ik was een kilo zwaarder dan bij mijn vorige marathon (70kg bij 1,78m). Daarmee ben ik minder slank dan de meeste snelle lopers (terwijl ik 0.0 aan krachttraining doe).
TLDR:
De marathon is een pokkeeind :+ . Ik heb vrijwel het maximaal haalbare resultaat behaald gezien de omstandigheden, mijn doel gehaald en een mooi PR gelopen. *O*

Strava linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z0rqAooFCm6U5P6Eoe-XePK7nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUaHYS4bvkBiWSbKec6MQYf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM0mB3jPJvv3yDg03gBzgxy4N1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2ns8DCdtEc4qKl02wSpAnQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Hier ook afgelopen zaterdag de 10EM van Zwolle-Zuid gedaan, 1e wedstrijd ooit. En herken direct wat iedereen aangeeft, man man wat was het warm. Na 5km hartslag al op 165, 15 slagen hoger als dat ik normaal gewend ben op het dit tempo.

Als klap op de vuurpijl kwam helaas ook nog mijn knie probleem naar boven vanaf een km of 10, was blij dat ik bij de finish was maar toch trots dat ik het gehaald heb. Leuk wedstrijd om te blijven doen :-).

Doel 2 weken terug was 1:20, gezien ik geen loper ben die van warmte houd en al helemaal niet zo plotseling dit maar aangepast naar 1:30 en uiteindelijk geëindigd in 1:34:49 (beetje teleurgesteld).

Helaas de 3 dagen later nog steeds last van mijn knie, nu maar eerst richten op herstel de aankomende weken met behulp van de fysio.

Hopelijk kan ik nog een startbewijs vinden voor de 1/2 van Zwolle.

• Juancho
master_JE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:52:
Hier ook afgelopen zaterdag de 10EM van Zwolle-Zuid gedaan, 1e wedstrijd ooit. En herken direct wat iedereen aangeeft, man man wat was het warm. Na 5km hartslag al op 165, 15 slagen hoger als dat ik normaal gewend ben op het dit tempo.

Als klap op de vuurpijl kwam helaas ook nog mijn knie probleem naar boven vanaf een km of 10, was blij dat ik bij de finish was maar toch trots dat ik het gehaald heb. Leuk wedstrijd om te blijven doen :-).

Doel 2 weken terug was 1:20, gezien ik geen loper ben die van warmte houd en al helemaal niet zo plotseling dit maar aangepast naar 1:30 en uiteindelijk geëindigd in 1:34:49 (beetje teleurgesteld).

Helaas de 3 dagen later nog steeds last van mijn knie, nu maar eerst richten op herstel de aankomende weken met behulp van de fysio.

Hopelijk kan ik nog een startbewijs vinden voor de 1/2 van Zwolle.
Lol... dan liep je dus letterlijk kort achter mij aangezien ik een paar seconden eerder over de finish ging _O- *O*

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:12
Ik train voor een 5K met als tijdsdoel net onder de 22 minuten voor een PR en de afgelopen maanden heb ik Garmin Daily Suggested Workouts gevolgd met als primair doel de wedstrijd, zodat de loopjes daar op aangepast worden. Nu was ik benieuwd wat ChatGPT er vandaag de dag van zou maken met nog drie weken te geven voor de race. Ik heb mijn Garmin lactaal drempel ingevoegd, samen met mijn zones. Ik ben benieuwd wat jullie van dit schema vinden:

Op zich komt het aardig overeen wat Garmin DSW voorschrijft, maar ChatGPT gooit wel, lijkt het, meer variatie er in.
Week 1
Di 15 april
Type: Easy Run
Inhoud: 6 km
Zone: Z2 (146–162 bpm)
Opmerking: Rustig duurtempo, praattempo

Do 17 april
Type: Intervals
Inhoud: 5x 800 m @ 4:20/km, 90 sec rust
Zone: Z4–Z5 (173–190+ bpm)
Opmerking: VO₂max-training, vlot maar beheerst

Za 19 april
Type: Tempoloop
Inhoud: 4 km @ 4:35/km
Zone: Z3–Z4 (162–177 bpm)
Opmerking: Drempeltempo, ademhaling stevig maar ritmisch

Zo 20 april (optioneel)
Type: Easy + Strides
Inhoud: 7 km easy + 4x 100 m strides
Zone: Z2 (easy) / Z4–Z5 (strides)
Opmerking: Herstel + techniek, los en soepel

Week 2
Di 22 april
Inhoud: 5 km
Opmerking: Hersteltempo

Do 24 april
Type: Intervals
Inhoud: 3x 1 km @ 4:22/km, 2 min rust
Zone: Z4 (173–182 bpm)
Opmerking: Racetempo aanvoelen

Za 26 april
Type: Tempoloop
Inhoud: 3 km @ 4:30/km
Zone: Z3–Z4 (162–177 bpm)
Opmerking: Laatste drempelprikkel

Zo 27 april
Inhoud: 6 km
Opmerking: Ontspannen duurloop

Week 3 – Taperweek
Ma 28 april
Type: Easy + Strides
Inhoud: 4 km easy + 3x 100 m strides
Zone: Z2 (easy) / Z4–Z5 (strides)
Opmerking: Fris blijven, soepel bewegen

Wo 30 april
Type: Race tempo blok
Inhoud: 3 km easy + 1 km @ 4:24/km
Zone: Z2 + Z4
Opmerking: 1 km op racetempo, niet forceren

Vr 2 mei
Type: Loslopen + versnellingen
Inhoud: 2 km easy + 2x 200 m snel
Zone: Z1–Z2 (easy) / Z5 (kort pieken)
Opmerking: Activatie voor raceday

Ma 5 mei – RACEDAG
Type: 5 km race
Inhoud: 5 km @ 4:24/km (doel: 22:00)
Zone: Z4–Z5 (173+ bpm)
Opmerking: Start gecontroleerd, eindig sterk!

• Wachten...
Bedankt voor alle reacties nog gisteren. Het bericht van o.a. @Hartloper heeft ervoor gezorgd dat ik gewoon een hardloopwinkel binnen ben gegaan (dehardloopwinkel.nl) , en mijn verhaal heb uitgelegd dat ik geen analyse wilde doen, maar gewoon wilde passen.

De reactie van de verkoper was vrij opdringerig dat ik toch echt wel de beter de analyse kon doen. Dit koste dan 30 euro, en als ik schoenen kocht, dan was het gratis. Na toch herhaaldelijk uitleggen dat ik gewoon wilde passen en mij lichaam en voeten zelf het beste ken, heeft hij toch 2 paar schoenen gepast. Ik heb daaropvolgend feedback gegeven en kreeg toen Asics (ben even het model kwijt), maar dit zaten echt vele malen beter en ik was er zo goed al zeker over uit dat die het zouden worden.

Vervolgens was ik benieuwd naar enkel nog een Hoka, zodat ik daar eens de pasvorm van kon proberen. Het was echter 17:50, dus had zelf al aangegeven dat het kort tijd was, maar vrwg n kan altijd, en anders zouden het de Asics worden. Vervolgens kreeg ik een redelijke snauw van de medewerker dat ik eigenlijk maar 2 paar mocht passen, omdat ik geen analyse had gedaan. Mijn mond viel hier van open.

Het verhaal is nog wat langer en kreeg al eerder een wat rare reactie van de medewerker.

Uiteindelijk heb ik hem aangesproken op zijn manier van verkopen, want ik vond het ronduit brutaal dat je zo met klanten om gaat.

Normaal zou ik direct weg gaan, maar toen hij merkte dat ik echt wel wat wilde kopen, kon ik de Hoka's nog passen. Ik heb dus voor een keer mijn principes maar maar even aan de kant gezet. En ben uiteindelijk met Hoka Skyflow de deur uit gegaan.

Ondanks ik blij ben met de schoenen, heeft het toch een hele vervelende nare indruk achter gelaten als beginnende hardloper. Ik had verwacht en gehoopt dat ik gewoon net als iedere andere klant behandeld zou worden, of ik nou een analyse deed of niet.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:29
Wachten... schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:27:
Bedankt voor alle reacties nog gisteren. Het bericht van o.a. @Hartloper heeft ervoor gezorgd dat ik gewoon een hardloopwinkel binnen ben gegaan (dehardloopwinkel.nl) , en mijn verhaal heb uitgelegd dat ik geen analyse wilde doen, maar gewoon wilde passen.

De reactie van de verkoper was vrij opdringerig dat ik toch echt wel de beter de analyse kon doen. Dit koste dan 30 euro, en als ik schoenen kocht, dan was het gratis. Na toch herhaaldelijk uitleggen dat ik gewoon wilde passen en mij lichaam en voeten zelf het beste ken, heeft hij toch 2 paar schoenen gepast. Ik heb daaropvolgend feedback gegeven en kreeg toen Asics (ben even het model kwijt), maar dit zaten echt vele malen beter en ik was er zo goed al zeker over uit dat die het zouden worden.

Vervolgens was ik benieuwd naar enkel nog een Hoka, zodat ik daar eens de pasvorm van kon proberen. Het was echter 17:50, dus had zelf al aangegeven dat het kort tijd was, maar vrwg n kan altijd, en anders zouden het de Asics worden. Vervolgens kreeg ik een redelijke snauw van de medewerker dat ik eigenlijk maar 2 paar mocht passen, omdat ik geen analyse had gedaan. Mijn mond viel hier van open.

Het verhaal is nog wat langer en kreeg al eerder een wat rare reactie van de medewerker.

Uiteindelijk heb ik hem aangesproken op zijn manier van verkopen, want ik vond het ronduit brutaal dat je zo met klanten om gaat.

Normaal zou ik direct weg gaan, maar toen hij merkte dat ik echt wel wat wilde kopen, kon ik de Hoka's nog passen. Ik heb dus voor een keer mijn principes maar maar even aan de kant gezet. En ben uiteindelijk met Hoka Skyflow de deur uit gegaan.

Ondanks ik blij ben met de schoenen, heeft het toch een hele vervelende nare indruk achter gelaten als beginnende hardloper. Ik had verwacht en gehoopt dat ik gewoon net als iedere andere klant behandeld zou worden, of ik nou een analyse deed of niet.
Ben niet verbaasd. Herken dat analyseren ook als een hele nare manier van verkopen, maar goed het is zo ongeveer het enige bestaansrecht van een schoenenwinkel anno nu. Anders haal je wel op internet een paar setjes en pas je. Dus door deze drempel op te werpen en jou te laten geloven dat dat een noodzakelijke tussenstap is houden ze internet er een beetje buiten. En stiekem duwen ze je in mijn beleving soms nog naar een schoen waar zij vanaf willen ook :X

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wachten... schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:27:
Die in Den Haag? Want daar had ik een soortgelijke ervaring. Ik kom er alsnog nog graag, tegenwoordig accepteren ze blijkbaar wel dat ik zelf weet wat ik wil hebben en je kunt altijd nog een leuk babbeltje maken.

Er zijn een hoop hardloopdogma's waar ik een enorme hekel aan heb en loopanalyse is daar een van, dus ik doe maar alsof het aan mij ligt :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hillshade
MiKeZZa schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:32:
[...]

Ben niet verbaasd. Herken dat analyseren ook als een hele nare manier van verkopen, maar goed het is zo ongeveer het enige bestaansrecht van een schoenenwinkel anno nu. Anders haal je wel op internet een paar setjes en pas je. Dus door deze drempel op te werpen en jou te laten geloven dat dat een noodzakelijke tussenstap is houden ze internet er een beetje buiten. En stiekem duwen ze je in mijn beleving soms nog naar een schoen waar zij vanaf willen ook :X
Ja precies ook mijn ervaring. Nu ik 4 setjes hardloopschoenen gehad heb in mijn loopcarriere begin ik gelukkig een gevoel te krijgen voor wat ik zelf wil.
Pagina: 1 ... 362 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.