Gaaf om weer alle voorbereidingsperikelen voor de marathons te lezen
Ondertussen ben ik mij aan het voorbereiden op de Petranpad Ultra van 112km begin mei. Dit jaar heb je weer de keuze tussen 1x112km of 2x56km (2 dagen achter elkaar dus). Afgelopen tijd daarom al wat meer km's gemaakt, zowel asfalt als trailrun. Had mij bij de inschrijving opgegeven voor de 2x56km, maar het begon toch te kriebelen omdat ervaren lopers om mij heen zeiden.... jij kunt die 112km wel!
Daarom gisteren een training gedaan van 71km trailrun. Afgelopen dagen ter voorbereiding op tijd naar bed gegaan, beetje extra pasta's gegeten. Bij een aanbieding van Maurten gels, wat extra ingeslagen.
Zaterdagochtend met de auto naar Grubbenvorst, waarbij het plan was om naar huis terug te lopen. Mrs Cyclo moest in de buurt van het startpunt zijn, dus dat kwam mooi uit. Het was prachtig weer en gelukkig niet zo warm als de vrijdag ervoor; er stond zelfs een straf windje, helemaal zo in de open vlaktes. Armen, nek en gezicht goed ingesmeerd met factor 50.
In de auto nog een 500ml Maurten 320 drank weg gewerkt, na een ontbijt thuis van 2 krentenbollen met suiker, koffie en melk.
In m'n trailvest 1 liter Amacx sportdrank(poeder) in de camelback (ik vind die tietjes maar niets) en echt vééls te veel eten bij me. Op de heenweg nog een dropbag neergelegd rond de 60km. Had van tevoren uitgedokterd dat ik bij 25, 35 en 49km sowieso kon tanken/eten. Op advies ook nog een warmhoud jackje bij me, om niet af te koelen als ik zou moeten opgeven.
De eerste km's lekker rustig gelopen, ik moet daar echt nog aan wennen; alles rond de 6:00min/km, dus dat ging goed. Bij 25km bij restaurant van een golfbaan koffie, cola en Limburgse appelvlaai gehad. Op naar de 35km! Eigenlijk te vroege stop, maar moest van mezelf. Bij de supermarkt 2 flesjes sportdrank in camelback gegooid (bah, vies spul is het toch), flesje cola gedronken en een vatsig kersen-carré-bladerdeeg-ding.
Tot aan de 50km eigenlijk alleen maar doorgelopen, op deze 2 stops na. Bij de 50km toch maar LiveTrack gedeeld met paar leden van loopgroep, voor beetje support; eerder durfde ik niet... want wat als ik faalde...
Die 51e km gebruikt om te appen, eten, drinken en rustig te wandelen. Vanuit daar doorgelopen naar de 60km, wat nog steeds lekker stabiel ging. Wel kreeg ik last van m'n buik vanaf ongeveer 55km; dit werd langzaam aan steeds erger. Eten lukte niet meer, drinken nog steeds wel. Km's 66-68 waren echt pet, daar werden de krampen zo erg dat ik tussendoor moest wandelen of stilstaan. Bezoekje aan de bosjes leverde nix op.
De warmte was goed te doen, de wind gaf een goede afkoeling.
En dan zomaar, in the middle of nowhere, doemt daar een lid van onze hardloopgroep op om me te supporten en even verder staat Mrs Cyclo op me te wachten... dat maakte de laatste paar km's draaglijker.
De snelheid was goed (eigenlijk veels te hoog voor zo'n afstand), uithoudingsvermogen gaat steeds beter. Maar om nu nóg eens 41km erbij te moeten lopen/wandelen.... pfffff
De hele avond niets kunnen eten, zulke buikkrampen tot laat op de avond. Toen pas een soepje kunnen eten en vanmorgen weer normaal kunnen ontbijten. Heb wat gelezen, maar blijkbaar regelt je lijf het bij langere afstanden dat het bloed vooral naar spieren/vaten/hart gaat en dus minder naar je darmen. Buikklachten komen dus vaak voor lees ik.
De benen waren opvallend goed vanmorgen, dus met de loopgroep vanmorgen nog 9km trailrun gedaan (Einde Winter Loop) en lekker koffie en gebak erna gehad.
Leerpunten:
- 4 Snickers, 8 gelletjes, 4 koeken, 2 zakjes poeder, Dextro Extra Energy teveel meegenomen (want genoeg posten tussendoor)
- langzamer lopen!! als ik ooit de 112km wil halen
- voor nu: denk nog steeds 2x56km, want tot die 56km ging het gewoon 'makkelijk'
Strava!
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |