• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Volgende week zaterdag mijn eerste hardloop wedstrijd ooit de 10EM in voorbereiding op de halve van Zwolle.
Mijn streeftijd voor de 10EM is 1:20 dit zou te doen moeten zijn. Op 3 weken terug tijdens mijn 20km loop stond de teller na 16km op 1:24 en ook dat gaf hoop voor mijn 1:45 op de halve 😀

Helaas afgelopen maandag zo ziek geweest dat alles wat erin zat er uit kwam en de 2 dagen daarna toch wel een zwak gevoel had.

Toch maar mijn schema aan gehouden en gisteren mijn 6km loopje op rustig tempo (5:45/6:00) gedaan. Deze viel gelukkig mee. Hartslag lag gem. (+5) wel wat hoger dat was te verwachten.

Zondag wil ik toch de benen testen hoe ik er voorsta door 12km te gaan lopen met mijn afbouwen loop schema 5:15>5:05>4:50, gemiddeld zou dit op 5:03 moeten zijn. Hopelijk valt dit mee, voordeel de warmte is dan weer verdwenen.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45

uFx

Ik heb flink zitten trainen om mijn halve marathon PR te verbeteren tijdens de Halve van Helmond volgende week. Maar die gaat helaas niet door :(

https://www.halvevanhelmo...lavans-halve-van-helmond/

Nu maar even kijken of ik wellicht uitwijk naar Enschede of Leuven...

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 20:11

MJVR

This rent is for space!

Roet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Ik vroeg me dit af vanwege de slechte beschikbaarheid van de Superblast (en Superblast 2). De rep van ASICS gaf aan dat ze echt geen artificiële schaarsheid proberen te creeën; ze bestellen batches bij fabrieken en de grootte van de batch is op basis van inschatting. Bij sommige schoenen zitten ze er gewoon flink naast, zoals bij de Superblast 1 en 2. Daarom zie je ook steeds een ander design beschikbaar voor de Superblast, dat is dan weer een nieuwe batch. Ik had voor mijzelf een bot geschreven die dagelijks de ASICS website checkte, om een nieuw paar te kunnen bestellen voordat hij weer instant uitverkocht was. 8)7
Superblast zijn enorm slecht verkrijgbaar. Ik controleerde elke dag de beschikbaarheid op de ASICS website en sloeg gelijk m'n slag zodra er een nieuwe batch/kleur te verkrijgen was. Ik heb nu vier paar. Een paar v1 en drie paar v2 in verschillende kleuren. Ben enorme fan. Die v1 heb ik al een tijdje en er staat 500K op de teller maar lijkt wel of ze elke keer lekkerder gaan lopen.

Ik kan de Superblast iedereen aanraden. Goed alternatief is de Novablast. Die zijn beter te verkrijgen. Loop er zelf maximaal een HM op maar je valt echt niet stil als je er een hele op loopt. ;)

2 x de helft

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 20:11

MJVR

This rent is for space!

ArmyOfQueens schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
Voor Rotterdam is nu de indeling van de pacers per startvak bekend gemaakt.
Wat wel bijzonder is: ik heb 2:59 doorgegeven als verwachte eindtijd en ben ingedeeld in startvak 1.
Maar de 3:00 pacers waar ik mee wil lopen staan in vak C??

[Afbeelding]
Voor mij hetzelfde verhaal. We gaan het wel meemaken. Hopelijk vind ik een groepje met ongeveer hetzelfde tempo waar ik de eerste 30 km mee kan lopen. Dan maken we de balans op en begint de echte race :P

2 x de helft

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:34
Leuke combi van geneeskunde en m'n hobby: kwam een interessant artikel over prehospitale zorg bij de Marathon Rotterdam 2019-2024 tegen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
kenneth schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:14:
[...]

Het is onvoorstelbaar hoeveel kennis Steve Magness heeft en hoe duidelijk hij het kan overbrengen. Dit kanaal is echt een must voor iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in beter worden in hardlopen.

Heb je echt lef, dan lees je zijn Science of Running. Qua inhoud fantastisch, qua redactiewerk helaas onder de maat. Maar als je er eenmaal doorheen bent, kijk je compleet anders naar informatie over hardlopen.
Ik heb de laatste tijd tijdens het lopen veel naar deze podcast geluisterd. Iemand die hier wat van vind?

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:48:
@SVMartin ik ben hier team Slickk.

Ik lees qua intervallen:

* 6 x 800m in 4:15 per km. Wat is dat voor jou, 3000 m tempo ? Dus dat is 2400m in 3000m tempo !

* 10-8-6-4-2 minuten met de eerste in het 10km tempo en elke volgende telkens in 5 seconden per km sneller.

Dat is in totaal 30 minuten waarvan 10 minuten aan 10km tempo en 20 minuten sneller dan 10km tempo.

Dat zijn superzware intervaltrainingen. Je kan daar heel snel mee verbeteren maar er is een belangrijk risico op blessures of overtraining.
Ieder zijn ding uiteraard, maar ik vind dat geen slimme training.
@Slickk en @Hartloper, ja, ze zijn best pittig en ik ben het er ook mee eens dat je daar een risico loopt. Ik loop nu een kwartaal met deze groep mee en merkte de eerste helft daarvan dat ik echt moest herstellen na de training. Dat ligt er ook een beetje aan hoe fanatiek ik er die avond in ben gegaan, maar met de training op woensdag en dan de volgende op vrijdag gebeurde het vaak dat ik die van vrijdag naar de zaterdag of zelfs zondag door schoof (dan sloeg ik maandag over). Had ik het dus rustiger aan gedaan, dan had ik meer duurkilometers gemaakt.

Ik heb eigenlijk bar weinig wedstrijdgegevens, maar ik denk dat inderdaad 4:15 tempo wel eens mijn 3k tempo zou kunnen zijn. Begin juni voor het eerst weer een 10km, dan weten we weer wat.

In de podcast die ik zojuist in een vorig bericht aanhaalde leerde ik ook: je training is zo goed als je volgende. Dus zorg ervoor dat je wel traint, maar doe nooit zoveel dat je niet herstelt bent voor je volgende geplande training. Ik denk dat dat een hele belangrijke is.

Maar ja.. ik vind ze wel erg leuk om te doen 8)7

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
Vandaag ingeschreven voor de Run op de Ring. Eerste officiële hardloop evenement. Ben benieuwd.

https://www.elevationgrouprun.nl/

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

Ja, de geluidkwaliteit is iets minder dan bij In-Ear-Monitors maar ik vind oordoppen in de gehoorgang niet prettig. Als ik geluidkwaliteit wil dan luister ik wel op kantoor met mijn Sony's op of slinger in de stereo thuis aan.
Ook met mijn oortjes in de frisse buitenlucht vind ik (zeker in warmere omstandigheden) veel prettiger.

Ik wil niet meer anders d:)b
Oudere post, maar voor de twijfelaars:
Onlangs de Openrun pro 2 gekocht, lang over getwijfeld want vrij duur en beperkt gebruiksdoel. Een aftershokz kunnen lenen van buren en dat was de moeite waard (ouder model). De Pro 2 klinkt echt heel goed. Beter dan het setje fresh and rebel in ears dat ik heb. Veel beter zelfs.
Zelfs met de JBL Tour 2 vergeleken komt de Pro 2 nog goed uit de verf. Ook het kriebelen bij hogere geluidssterktes is er niet meer, de Pro 2 voel ik niet trillen op de hoogste volumes.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:44
MJVR schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:43:
[...]

Voor mij hetzelfde verhaal. We gaan het wel meemaken. Hopelijk vind ik een groepje met ongeveer hetzelfde tempo waar ik de eerste 30 km mee kan lopen. Dan maken we de balans op en begint de echte race :P
Inmiddels hebben ze de site aangepast naar wave 1, dus was een foutje denk ik.
Komt goed dus! Succes volgende week, als het goed is lopen we dus in hetzelfde groepje

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04
Hartloper schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:48:
@SVMartin ik ben hier team Slickk.

Ik lees qua intervallen:

* 6 x 800m in 4:15 per km. Wat is dat voor jou, 3000 m tempo ? Dus dat is 2400m in 3000m tempo !
Sterker nog, het is 4800m in 3000m tempo.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
SVMartin schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:39:
[...]

@Slickk en @Hartloper, ja, ze zijn best pittig en ik ben het er ook mee eens dat je daar een risico loopt. Ik loop nu een kwartaal met deze groep mee en merkte de eerste helft daarvan dat ik echt moest herstellen na de training. Dat ligt er ook een beetje aan hoe fanatiek ik er die avond in ben gegaan, maar met de training op woensdag en dan de volgende op vrijdag gebeurde het vaak dat ik die van vrijdag naar de zaterdag of zelfs zondag door schoof (dan sloeg ik maandag over). Had ik het dus rustiger aan gedaan, dan had ik meer duurkilometers gemaakt.

Ik heb eigenlijk bar weinig wedstrijdgegevens, maar ik denk dat inderdaad 4:15 tempo wel eens mijn 3k tempo zou kunnen zijn. Begin juni voor het eerst weer een 10km, dan weten we weer wat.

In de podcast die ik zojuist in een vorig bericht aanhaalde leerde ik ook: je training is zo goed als je volgende. Dus zorg ervoor dat je wel traint, maar doe nooit zoveel dat je niet herstelt bent voor je volgende geplande training. Ik denk dat dat een hele belangrijke is.

Maar ja.. ik vind ze wel erg leuk om te doen 8)7
Ik denk dat een bijkomende vraag is, hoeveel kilometers/uren je überhaupt maakt en welk deel deze intervallen daarvan uitmaken. Nu lijkt het een zeer substantieel deel te zijn van je week... Dat is niet handig, je hebt een degelijke basis nodig om dit soort trainingen goed te (blijven) verteren en beter van te worden.

Pas kwamen hier ook een paar vragen langs met varianten op: Garmin suggereert alleen maar rustige loopjes, maar ik wil gewoon pittige workouts (want daar word ik beter van - vul ik dan maar aan). Het antwoord is daar typisch dat je te weinig rustige loopjes doet om een extra intensieve training te kunnen rechtvaardigen. Wil je op langere termijn beter worden dan heb je juist die rustige loopjes nodig. Die mitochondriën komen niet vanzelf.

If you can see, look. If you can look, observe

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-10 16:57
Passend bij deze discussie. Ik volg nu dit schema om op te bouwen van 10 naar 15 km.
1) vinden jullie deze intervallen ook te pittig?
2) welk tempo raden jullie aan voor deze intervallen?

Duurloopjes doe ik rustig (zone2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP-X_v-zGHy_hyc_dSIayv3U010=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cis3Tk70oEugD7CI26iUPoRG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vech op 05-04-2025 12:33 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:55

L23

Vech schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:30:
Het is een vrij algemeen hardloopschema, daarom staan er ook geen tempo's bij. Zo kan iedereen trainen voor die 15 km en zijn eigen tijd neerzetten. Tempo is ook iets persoonlijks, dus kan je niet zomaar aanraden.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Passend bij deze discussie. Ik volg nu dit schema om op te bouwen van 10 naar 15 km.

[Afbeelding]
Dit zijn geen intervallen, dit zijn tempo blokken. Interval is (normaal gesproken) een 1:1 verhouding tussen op, of net over je drempel waarde en rust. Dus 1 min voluit, 1 min rust. Als je een paar blokken van 4 minuten moet lopen, is dat in ieder geval onder je drempel. Hoe hard je deze doet, is aan jou. Maar zie ze niet als 'interval' training. Dan doe je ze te hard.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11 15:53
Is dit een schema om een snelle 15 te lopen of überhaupt 15km te lopen?
Met een duurlooptempo van 6:00/km zit je met de 90 minuten duurloop al op 15km

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Roozzz
TheDude84 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:37:
[...]

Dit zijn geen intervallen, dit zijn tempo blokken. Interval is (normaal gesproken) een 1:1 verhouding tussen op, of net over je drempel waarde en rust. Dus 1 min voluit, 1 min rust. Als je een paar blokken van 4 minuten moet lopen, is dat in ieder geval onder je drempel. Hoe hard je deze doet, is aan jou. Maar zie ze niet als 'interval' training. Dan doe je ze te hard.
In de basis is een interval een afwisseling tussen een periode van hogere intensiteit met een periode van lagere intensiteit. Het wordt lastiger omdat er door trainers ook een 'inspanningsniveau' aan verbonden wordt. Maar ik denk niet dat het semantische onderscheid de vraagsteller hier gaat helpen.

• Roozzz
Als je alle intervallen volle bak loopt, vind ik het te veel. Maar gedoseerd wat vlotter lopen (zeker bij training 2) hoeft niet direct een probleem te zijn. Afwisseling in tempo kan wel helpen om een efficiëntere loper te worden

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 07:07

[Afbeelding]
Mocht het passen in de agenda, zou ik ook nog een 4e training erbij doen. Ongeveer 20-30min heel rustig (vogeltjes kijken tempo, onderin z2 of z1) als herstel loopje :)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:43
nogeeninlog schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:27:
[...]

Sterker nog, het is 4800m in 3000m tempo.
8)7

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:20

Stewie!

Keen must die!

Weersvoorspelling marathon Rotterdam gaat alweer richting 20 graden. Dat wordt zweten. 😅

• Hartloper

[Afbeelding]
Op zich is het een vrij simpel schema:
- eerste training is kort en rustig, met vaak enkele korte versnellingen (strides) op het einde
- tweede training is een intervaltraining (zo wordt het toch genoemd in het schema)
- derde training is de rustige duurloop die je opbouwt naar 90 min

Voor de intervallen is het belangrijk dat je deze gecontroleerd loopt. Ja, het moet harder dan je gewone duurlooptempo, maar op het einde van de training moet je het gevoel hebben dat je gerust nog 2 of 3 intervallen meer had kunnen lopen, dus je houdt enige reserve.
Hopelijk geeft dat een idee van de intensiteit.

• Vech
Hartloper schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:57:
[...]

Op zich is het een vrij simpel schema:
- eerste training is kort en rustig, met vaak enkele korte versnellingen (strides) op het einde
- tweede training is een intervaltraining (zo wordt het toch genoemd in het schema)
- derde training is de rustige duurloop die je opbouwt naar 90 min

Voor de intervallen is het belangrijk dat je deze gecontroleerd loopt. Ja, het moet harder dan je gewone duurlooptempo, maar op het einde van de training moet je het gevoel hebben dat je gerust nog 2 of 3 intervallen meer had kunnen lopen, dus je houdt enige reserve.
Hopelijk geeft dat een idee van de intensiteit.
Qua tempo: ik begrijp dat dat heel persoonlijk is. Maar ligt het bv meer in de lijn van 5 of 10 of 15km?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:56:
Is dit een schema om een snelle 15 te lopen of überhaupt 15km te lopen?
Met een duurlooptempo van 6:00/km zit je met de 90 minuten duurloop al op 15km
Dit is een schema om 15km te lopen. En bij dit soort schema's komt het inderdaad nog wel eens voor dat je al eerder aan de beoogde afstand zit. Meestal gaan ze nl. uit van een tempo van 6:00/km en als je iets sneller loopt dan is de langste loop niet de 15km aan het eind :)

[removed]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11 15:53
redwing schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:18:
[...]

Dit is een schema om 15km te lopen. En bij dit soort schema's komt het inderdaad nog wel eens voor dat je al eerder aan de beoogde afstand zit. Meestal gaan ze nl. uit van een tempo van 6:00/km en als je iets sneller loopt dan is de langste loop niet de 15km aan het eind :)
Beetje raar schema dan :) dan kunnen ze toch veel beter de duurlopen in afstanden zetten ipv tijd

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• redwing
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:29:
[...]

Beetje raar schema dan :) dan kunnen ze toch veel beter de duurlopen in afstanden zetten ipv tijd
Waarom ze het doen weet ik niet, maar toen ik net begon te lopen kwam ik heel veel trainingsschema's tegen die dit hadden. Ik verwacht dat het juist is om overbelasting te voorkomen. Want als je met afstanden werkt zal iemand die langzamer loopt juist eerder overbelast raken omdat ze dan lang aan het lopen zijn. Uiteindelijk train je dan ook naar een 90 minuten loop en niet zozeer naar 15km.

[removed]

• Hartloper
Bij beginnende hartlopers liggen trainingstempo's en wedstrijdtempo's dicht bij elkaar.
Dat maakt het inschatten van intervaltempo's anders dan bij gevorderden.

Voor jou zou ik zeggen: loop de lange duurlopen trager dan het tempo dat je op de 15km wedstrijd realistisch denkt te kunnen lopen, en loop de intervallen op wedstrijdtempo van 15km (of maximaal iets sneller, maar niet heel veel).

• Vech
Hartloper schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:43:
Bij beginnende hartlopers liggen trainingstempo's en wedstrijdtempo's dicht bij elkaar.
Dat maakt het inschatten van intervaltempo's anders dan bij gevorderden.

Voor jou zou ik zeggen: loop de lange duurlopen trager dan het tempo dat je op de 15km wedstrijd realistisch denkt te kunnen lopen, en loop de intervallen op wedstrijdtempo van 15km (of maximaal iets sneller, maar niet heel veel).
Bedankt
Ik loop de duurlopen op 6:00/km en de intervallen nu op ca 4:50 (mijn 10km pace). Wellicht dan goed om de intervallen iets trager te lopen dan idd (5:05/km)

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 14:59
Stewie! schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:55:
Weersvoorspelling marathon Rotterdam gaat alweer richting 20 graden. Dat wordt zweten. 😅
In Enschede helaas dezelfde temperatuur 😅

Opzich is het 's ochtends nog koud met zo'n 8-9 graden bij de start en die 20 wordt pas aan het eind van de middag bereikt. En de afgelopen tijd al wel veel in de zon kunnen trainen gelukkig.

Morgen nog een laatste training met marathonblokken. Volgende week vooral rustige loopjes met wat strides en dinsdags het laatste tempowerk met 5x 800, 2' rust.

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11 09:39
Vandaag lekker de bossen in voor wat trail kilometers. De modder van het afgelopen half jaar is flink opgedroogd. Een nieuw buitje zou waarschijnlijk wel welkom zijn.

De eerste 23 teken van het jaar ook weer gevonden :/ Vergeet je niet te checken als je thuis komt uit de bossen!

[ Voor 1% gewijzigd door turambar op 06-04-2025 13:34 . Reden: nog een teek gevonden ]

• uFx

uFx

uFx schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:51:
Ik heb flink zitten trainen om mijn halve marathon PR te verbeteren tijdens de Halve van Helmond volgende week. Maar die gaat helaas niet door :(

https://www.halvevanhelmo...lavans-halve-van-helmond/

Nu maar even kijken of ik wellicht uitwijk naar Enschede of Leuven...
Het is uiteindelijk Leuven geworden a.s. zaterdag:

https://europeanrunningchampionships.com/

Enschede is vanuit het zuiden van het land net wat te ver weg.

Geen idee of anderen die hier ook lopen? Al zal de focus hier vooral liggen op Rotterdam :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:44
uFx schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:13:
[...]

Het is uiteindelijk Leuven geworden a.s. zaterdag:

https://europeanrunningchampionships.com/

Enschede is vanuit het zuiden van het land net wat te ver weg.

Geen idee of anderen die hier ook lopen? Al zal de focus hier vooral liggen op Roitterdam :)
Voor mij is Leuven net wat te ver ;)
Rotterdam is eigenlijk ook te ver, maar ik ga er tóch heen volgende week. PR wordt het sowieso, want nog niet eerder een marathon gelopen :+

• SVMartin
  • Niet online
Roozzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat een bijkomende vraag is, hoeveel kilometers/uren je überhaupt maakt en welk deel deze intervallen daarvan uitmaken. Nu lijkt het een zeer substantieel deel te zijn van je week... Dat is niet handig, je hebt een degelijke basis nodig om dit soort trainingen goed te (blijven) verteren en beter van te worden.

Pas kwamen hier ook een paar vragen langs met varianten op: Garmin suggereert alleen maar rustige loopjes, maar ik wil gewoon pittige workouts (want daar word ik beter van - vul ik dan maar aan). Het antwoord is daar typisch dat je te weinig rustige loopjes doet om een extra intensieve training te kunnen rechtvaardigen. Wil je op langere termijn beter worden dan heb je juist die rustige loopjes nodig. Die mitochondriën komen niet vanzelf.
Afgelopen week heb ik 2 zeer rustige loopjes gedaan. Totale tijd ruim een uur.

De intervaltraining bestond voor een klein half uur uit een tempo tussen 10 en 16 km/u (en voor een kwartiertje inlopen en een kwartiertje wandelen/dribbelen).

1/3e is dus hoge snelheid. (En meestal zit ik nog 4x25 minuten per week op de fiets naar het werk.)

Die rustige loopjes breidt ik nu langzaam uit, soms pak ik ook 1 a 2 korte (50m) heuvel sprintjes daarin mee.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Virton schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:57:
[...]

In Enschede helaas dezelfde temperatuur 😅

Opzich is het 's ochtends nog koud met zo'n 8-9 graden bij de start en die 20 wordt pas aan het eind van de middag bereikt. En de afgelopen tijd al wel veel in de zon kunnen trainen gelukkig.

Morgen nog een laatste training met marathonblokken. Volgende week vooral rustige loopjes met wat strides en dinsdags het laatste tempowerk met 5x 800, 2' rust.
Onderschat niet hoe snel het in de stad en in een menigte en op zwart asfalt het snel al heel warm aanvoelt.

Ik heb vanmiddag de Halve van Nijkerk gelopen als een soort graadmeter om al dan niet te gaan proberen om Rotterdam te lopen. Vast niet verstandig, maar ik wilde 4:00/km lopen als constante snelheid (pr tempo is 3:51). Uiteindelijk is het 3:56/km geworden en een eindtijd van van 1:23:30. En constant een tempo lopen in een wedstrijd is niet helemaal mijn ding. Ik starte in de tweede wave (kaartje overgenomen) en vanaf km 4 ben ik aan het inhalen geweest, dus dan let je minder op je tempo. En tja, wat moet ik er nu mee. M'n Mizuno Wave Rebellions liepen lekker, dat wel. En alhoewel het dichter bij een wedstrijdinspanning zat dan de bedoeling, heb ik 21km lang best lekker kunnen lopen. Morgen maar even kijken hoe alles aanvoelt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Stewie!
  • Laatst online: 00:20

Stewie!

Keen must die!

Vraag voor de marathon lopers: hoeveel KM rennen jullie in de laatste week nog, en hoeveel dagen voor de wedstrijd ren je niet meer?

Afgelopen weken rende ik plusminus 50km per week en ben nu van plan komende woensdag of donderdag mijn laatste korte ronde te maken (5 km) voor de marathon van zondag.

• kepler
Ik heb net mn laatste serieuze training gehad voor Rotterdam. Tien kilometer in een tempo wat 20s sneller is dan mn geplande marathon tempo. Dat ging meer dan prima, alhoewel ik wel hoop dat het niet zo hard waait volgende week :')

Marathon tempo is nu bepaald, morgen nog een paar km rustig lopen en woensdagavond paar kilometer. Verder geen zware inspanningen, behalve de normale dagelijkse dingen. Veel uitrusten, veel slapen en goed eten (zover dat allemaal kan met drie kleine kinderen :') )

Heb zin in volgende week!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-11 11:20
Stewie! schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:49:
Vraag voor de marathon lopers: hoeveel KM rennen jullie in de laatste week nog, en hoeveel dagen voor de wedstrijd ren je niet meer?

Afgelopen weken rende ik plusminus 50km per week en ben nu van plan komende woensdag of donderdag mijn laatste korte ronde te maken (5 km) voor de marathon van zondag.
Mijn trainer laat me nog 3x trainen.

Dinsdag een tempoduurloop van 52 minuten met een tempoblok van 30 minuten erin
Donderdag een rustige duurloop van 30 minuten met wat strides
Zaterdag een shakeoutrun van 30 min

Terugkijkend heb ik dan (inclusief de trainingen hierboven) 87 trainingen uitgevoerd vanaf eind september 2024.

Ik heb er ook zin in. Alleen maar hopen dat de temperatuur meevalt.

Vrijdag en zaterdag koolhydraten stapelen. Verder zoals altijd vroeg naar bed. Zondag op tijd in de trein.

Mijn pacingplan is doodsimpel. 5:00 gemiddeld en ik wil 'm zo vlak mogelijk lopen. Ik weet dat ik dit als ik goed ben heel lang in zone 2 kan volhouden (laatste longrun van 25 km zelfs volledig).

Ga zonder muziek lopen. Daarmee is het batterijprobleem van de Apple Watch ook meteen opgelost.

Voeding 7 gels, eentje op km 0 en daarna ieder half uur eentje. Komt neer op 90 gr/uur.

Enige waar ik nog een beetje over twijfel of wel of geen Stox. Net weer een training zonder gelopen en ik vind het met mijn wedstrijdschoenen toch wel lekker met.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 06-04-2025 11:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 08:10
Vandaag loop ik een snelle (ish) 10k en dan komende week 1 bescheiden interval van Max :0m totaal en een easy run 30m staan. Garmin suggereert ook een 20m easy run op zaterdag maar waar dat nou goed voor moet zijn.. denk spanning ofzo weglopen.

Mijn plan nu voor zondag is starten op 5:30, na 10km versnellen naar 5:10 en dan op 25km aankijken hoe het er voorstaat. Ik kan dan altijd weer terugzakken naar 5:20 of versnellen maar dat zie dan wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Aandeijssel op 06-04-2025 11:35 ]

• havana
Die shakeout is bedoeld om je lichaam uit de slaapstand te halen.

Het zorgt er ook voor dat je HR op raceday niet meteen de pan uit rijst.

In het wielrennen noemen we dit losfietsen.

[ Voor 50% gewijzigd door havana op 06-04-2025 11:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• kepler
havana schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:37:

Valt snel fietsen naar het station om mijn startnummer op te gaan halen daar ook onder? :D

• InZane
havana schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:37:

Ik noem het meestal ook gewoon loslopen.

Aankomende week op dinsdag een rustige duurloop, woensdag intervaltraining en vrijdag een kort en rustig 'rondje bos' (ca 6km).
Zaterdag staat in het teken van reizen naar Rotterdam, inchecken, startnummer halen, fotomoment en pasta schuiven met de andere marathonlopers van ons groepje.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:08
Eerste (korte) duurloop gehad, 30~ min incl warm up en cooldown. Totaal iets meer dan 4km afgelegd.

Toch niet slecht vind ik, maar ik heb niet echt een referentie voor nu. Wat wel irritant was is de constante meldingen dat mijn hartslag te hoog is voor de zone... terwijl ik een hele lichte pas had. Iets wat ik nog moet gaan leren af te stemmen. Misschien dat dit vanzelf wel goed komt met meer training en dus conditie.

Misschien ergens in mei een 5km parkrun doen hier in de buurt voor een benchmark.

• redwing
Sir_Lion schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:11:
Eerste (korte) duurloop gehad, 30~ min incl warm up en cooldown. Totaal iets meer dan 4km afgelegd.

Toch niet slecht vind ik, maar ik heb niet echt een referentie voor nu. Wat wel irritant was is de constante meldingen dat mijn hartslag te hoog is voor de zone... terwijl ik een hele lichte pas had. Iets wat ik nog moet gaan leren af te stemmen. Misschien dat dit vanzelf wel goed komt met meer training en dus conditie.

Misschien ergens in mei een 5km parkrun doen hier in de buurt voor een benchmark.
Ik zou iets beter luisteren naar die meldingen. De 1e week dat je weer gaat lopen is het niet slim om te beginnen met 4 a 5 km. Dan moet je nog denken aan een paar minuten met een paar minuten rust tussendoor. Die 5km zou je de 1e maand nog niet eens in de buurt moeten komen en al helemaal niet in 1 loop zonder rust.

Het probleem hierin is niet de conditie, maar je spieren/pezen die tijd nodig hebben om op te bouwen en om te kunnen gaan met rennen. Geef je dat niet genoeg tijd gaat de kans op blessures heel hard omhoog.

[removed]

• Sir_Lion
redwing schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:44:
[...]

Ik zou iets beter luisteren naar die meldingen. De 1e week dat je weer gaat lopen is het niet slim om te beginnen met 4 a 5 km. Dan moet je nog denken aan een paar minuten met een paar minuten rust tussendoor. Die 5km zou je de 1e maand nog niet eens in de buurt moeten komen en al helemaal niet in 1 loop zonder rust.

Het probleem hierin is niet de conditie, maar je spieren/pezen die tijd nodig hebben om op te bouwen en om te kunnen gaan met rennen. Geef je dat niet genoeg tijd gaat de kans op blessures heel hard omhoog.
Ik probeerde ook de meldingen te volgen... Maar dan was het bijna meer snelwandelen dan hardlopen. Dat lijkt mij ook verkeerd voor de ontwikkeling van de spieren en pezen.

• redwing
Sir_Lion schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:00:
[...]
Ik probeerde ook de meldingen te volgen... Maar dan was het bijna meer snelwandelen dan hardlopen. Dat lijkt mij ook verkeerd voor de ontwikkeling van de spieren en pezen.
Je kunt echt beter beginnen met wandelen en hardlopen af te wisselen. Spieren en pezen overbelasten is nooit goed, en dat doe je wel door vanuit niets gelijk 4 km te willen gaan rennen. Je vergroot de kans op blessures hiermee enorm. Je kunt het beste een 'run to 5k' schema volgen ook al zul je dan de eerste weken het idee hebben dat je veel te weinig aan het doen bent. Uiteindelijk zul je het daarmee wel veel langer volhouden.

[removed]

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:15
Hoi

Hebben jullie al de qrcode gehad voor de rotterdam om startnummer op te halen

Ik nog niet en wel mijn nummer waar ik mee loop
Maar nog niet de qrcode die je moet laten zien als je startnummer wilt halen

Gr dave

• InZane
Davem3 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:17:
Hoi

Hebben jullie al de qrcode gehad voor de rotterdam om startnummer op te halen

Ik nog niet en wel mijn nummer waar ik mee loop
Maar nog niet de qrcode die je moet laten zien als je startnummer wilt halen

Gr dave
Die ontvang je pas vlak voor het evenement. Staat ook in het laatste mailtje trouwens.

• cyclofosfamide
Gaaf om weer alle voorbereidingsperikelen voor de marathons te lezen :*)

Ondertussen ben ik mij aan het voorbereiden op de Petranpad Ultra van 112km begin mei. Dit jaar heb je weer de keuze tussen 1x112km of 2x56km (2 dagen achter elkaar dus). Afgelopen tijd daarom al wat meer km's gemaakt, zowel asfalt als trailrun. Had mij bij de inschrijving opgegeven voor de 2x56km, maar het begon toch te kriebelen omdat ervaren lopers om mij heen zeiden.... jij kunt die 112km wel!

Daarom gisteren een training gedaan van 71km trailrun. Afgelopen dagen ter voorbereiding op tijd naar bed gegaan, beetje extra pasta's gegeten. Bij een aanbieding van Maurten gels, wat extra ingeslagen.

Zaterdagochtend met de auto naar Grubbenvorst, waarbij het plan was om naar huis terug te lopen. Mrs Cyclo moest in de buurt van het startpunt zijn, dus dat kwam mooi uit. Het was prachtig weer en gelukkig niet zo warm als de vrijdag ervoor; er stond zelfs een straf windje, helemaal zo in de open vlaktes. Armen, nek en gezicht goed ingesmeerd met factor 50.
In de auto nog een 500ml Maurten 320 drank weg gewerkt, na een ontbijt thuis van 2 krentenbollen met suiker, koffie en melk.

In m'n trailvest 1 liter Amacx sportdrank(poeder) in de camelback (ik vind die tietjes maar niets) en echt vééls te veel eten bij me. Op de heenweg nog een dropbag neergelegd rond de 60km. Had van tevoren uitgedokterd dat ik bij 25, 35 en 49km sowieso kon tanken/eten. Op advies ook nog een warmhoud jackje bij me, om niet af te koelen als ik zou moeten opgeven.

De eerste km's lekker rustig gelopen, ik moet daar echt nog aan wennen; alles rond de 6:00min/km, dus dat ging goed. Bij 25km bij restaurant van een golfbaan koffie, cola en Limburgse appelvlaai gehad. Op naar de 35km! Eigenlijk te vroege stop, maar moest van mezelf. Bij de supermarkt 2 flesjes sportdrank in camelback gegooid (bah, vies spul is het toch), flesje cola gedronken en een vatsig kersen-carré-bladerdeeg-ding.

Tot aan de 50km eigenlijk alleen maar doorgelopen, op deze 2 stops na. Bij de 50km toch maar LiveTrack gedeeld met paar leden van loopgroep, voor beetje support; eerder durfde ik niet... want wat als ik faalde... :+

Die 51e km gebruikt om te appen, eten, drinken en rustig te wandelen. Vanuit daar doorgelopen naar de 60km, wat nog steeds lekker stabiel ging. Wel kreeg ik last van m'n buik vanaf ongeveer 55km; dit werd langzaam aan steeds erger. Eten lukte niet meer, drinken nog steeds wel. Km's 66-68 waren echt pet, daar werden de krampen zo erg dat ik tussendoor moest wandelen of stilstaan. Bezoekje aan de bosjes leverde nix op.

De warmte was goed te doen, de wind gaf een goede afkoeling.

En dan zomaar, in the middle of nowhere, doemt daar een lid van onze hardloopgroep op om me te supporten en even verder staat Mrs Cyclo op me te wachten... dat maakte de laatste paar km's draaglijker.

De snelheid was goed (eigenlijk veels te hoog voor zo'n afstand), uithoudingsvermogen gaat steeds beter. Maar om nu nóg eens 41km erbij te moeten lopen/wandelen.... pfffff :?

De hele avond niets kunnen eten, zulke buikkrampen tot laat op de avond. Toen pas een soepje kunnen eten en vanmorgen weer normaal kunnen ontbijten. Heb wat gelezen, maar blijkbaar regelt je lijf het bij langere afstanden dat het bloed vooral naar spieren/vaten/hart gaat en dus minder naar je darmen. Buikklachten komen dus vaak voor lees ik.

De benen waren opvallend goed vanmorgen, dus met de loopgroep vanmorgen nog 9km trailrun gedaan (Einde Winter Loop) en lekker koffie en gebak erna gehad.

Leerpunten:
- 4 Snickers, 8 gelletjes, 4 koeken, 2 zakjes poeder, Dextro Extra Energy teveel meegenomen (want genoeg posten tussendoor)
- langzamer lopen!! als ik ooit de 112km wil halen
- voor nu: denk nog steeds 2x56km, want tot die 56km ging het gewoon 'makkelijk'

Strava!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• kepler
cyclofosfamide schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:59:
Gaaf om weer alle voorbereidingsperikelen voor de marathons te lezen :*)

Ondertussen ben ik mij aan het voorbereiden op de Petranpad Ultra van 112km begin mei. Dit jaar heb je weer de keuze tussen 1x112km of 2x56km (2 dagen achter elkaar dus). Afgelopen tijd daarom al wat meer km's gemaakt, zowel asfalt als trailrun. Had mij bij de inschrijving opgegeven voor de 2x56km, maar het begon toch te kriebelen omdat ervaren lopers om mij heen zeiden.... jij kunt die 112km wel!

Daarom gisteren een training gedaan van 71km trailrun. Afgelopen dagen ter voorbereiding op tijd naar bed gegaan, beetje extra pasta's gegeten. Bij een aanbieding van Maurten gels, wat extra ingeslagen.

Zaterdagochtend met de auto naar Grubbenvorst, waarbij het plan was om naar huis terug te lopen. Mrs Cyclo moest in de buurt van het startpunt zijn, dus dat kwam mooi uit. Het was prachtig weer en gelukkig niet zo warm als de vrijdag ervoor; er stond zelfs een straf windje, helemaal zo in de open vlaktes. Armen, nek en gezicht goed ingesmeerd met factor 50.
In de auto nog een 500ml Maurten 320 drank weg gewerkt, na een ontbijt thuis van 2 krentenbollen met suiker, koffie en melk.

In m'n trailvest 1 liter Amacx sportdrank(poeder) in de camelback (ik vind die tietjes maar niets) en echt vééls te veel eten bij me. Op de heenweg nog een dropbag neergelegd rond de 60km. Had van tevoren uitgedokterd dat ik bij 25, 35 en 49km sowieso kon tanken/eten. Op advies ook nog een warmhoud jackje bij me, om niet af te koelen als ik zou moeten opgeven.

De eerste km's lekker rustig gelopen, ik moet daar echt nog aan wennen; alles rond de 6:00min/km, dus dat ging goed. Bij 25km bij restaurant van een golfbaan koffie, cola en Limburgse appelvlaai gehad. Op naar de 35km! Eigenlijk te vroege stop, maar moest van mezelf. Bij de supermarkt 2 flesjes sportdrank in camelback gegooid (bah, vies spul is het toch), flesje cola gedronken en een vatsig kersen-carré-bladerdeeg-ding.

Tot aan de 50km eigenlijk alleen maar doorgelopen, op deze 2 stops na. Bij de 50km toch maar LiveTrack gedeeld met paar leden van loopgroep, voor beetje support; eerder durfde ik niet... want wat als ik faalde... :+

Die 51e km gebruikt om te appen, eten, drinken en rustig te wandelen. Vanuit daar doorgelopen naar de 60km, wat nog steeds lekker stabiel ging. Wel kreeg ik last van m'n buik vanaf ongeveer 55km; dit werd langzaam aan steeds erger. Eten lukte niet meer, drinken nog steeds wel. Km's 66-68 waren echt pet, daar werden de krampen zo erg dat ik tussendoor moest wandelen of stilstaan. Bezoekje aan de bosjes leverde nix op.

De warmte was goed te doen, de wind gaf een goede afkoeling.

En dan zomaar, in the middle of nowhere, doemt daar een lid van onze hardloopgroep op om me te supporten en even verder staat Mrs Cyclo op me te wachten... dat maakte de laatste paar km's draaglijker.

De snelheid was goed (eigenlijk veels te hoog voor zo'n afstand), uithoudingsvermogen gaat steeds beter. Maar om nu nóg eens 41km erbij te moeten lopen/wandelen.... pfffff :?

De hele avond niets kunnen eten, zulke buikkrampen tot laat op de avond. Toen pas een soepje kunnen eten en vanmorgen weer normaal kunnen ontbijten. Heb wat gelezen, maar blijkbaar regelt je lijf het bij langere afstanden dat het bloed vooral naar spieren/vaten/hart gaat en dus minder naar je darmen. Buikklachten komen dus vaak voor lees ik.

De benen waren opvallend goed vanmorgen, dus met de loopgroep vanmorgen nog 9km trailrun gedaan (Einde Winter Loop) en lekker koffie en gebak erna gehad.

Leerpunten:
- 4 Snickers, 8 gelletjes, 4 koeken, 2 zakjes poeder, Dextro Extra Energy teveel meegenomen (want genoeg posten tussendoor)
- langzamer lopen!! als ik ooit de 112km wil halen
- voor nu: denk nog steeds 2x56km, want tot die 56km ging het gewoon 'makkelijk'

Strava!
Respect!

Ben benieuwd hoe die 2x56 gaat, vast heel goed. Ik ben zelf van plan eind van de zomer de Dutch Mountain Trail in twee dagen te lopen, dus tips zijn welkom tegen die tijd ;)

• cyclofosfamide
kepler schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:38:
[...]

Respect!

Ben benieuwd hoe die 2x56 gaat, vast heel goed. Ik ben zelf van plan eind van de zomer de Dutch Mountain Trail in twee dagen te lopen, dus tips zijn welkom tegen die tijd ;)
Ook een gave trail lijkt me, met lekkere hoogtemeters in Nederland. Leuk idee om met de loopgroep een keer te gaan trailen daar, tentje ergens opslaan, BBQ savonds....

Zal wel een verslag maken begin mei van Petranpad Ultra.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn voorbereiding voor de marathon leiden ging niet helemaal lekker. Weinig kunnen lopen en tot overmaat van ramp afgelopen week ziek.
Vanmorgen de Knoop voor mezelf doorgehakt om hem om te zetten naar de halve. Helaas bleek dat niet meer mogelijk.
Nu plan C dan maar, dwz tot 30km of waar een busstation is en dan kijken of ik het nog 12km red.
Tempo ook maar wat lager. Voor mijn gevoel is 5:10 extreem langzaam, mijn duurlopen gaan in 4:50-5:00 zou het helpen om 5:30 of langzamer te lopen als je dat nooit doet ?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2025 19:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11 14:26
Ik ga, zoals blijkbaar vele anderen hier ook, de Marathon van Rotterdam lopen. Heerlijk in mijn eigen stadje, routes die ik vaak loop, maar dan nu voor het echt, toch wel heel erg veel zin in! Ben vaak wezen kijken - zelfs toen ik nog helemaal niet liep - en heb altijd gezegd dat ik hem een keer zou gaan lopen. Helaas wilde mijn knieën wilde nooit echt meewerken, maar door vaker te gaan lopen alsmede me te focussen op krachttraining voor heupen en benen, gaat het lopen me veel beter af.

Ben zelf totaal niet van schema's, laat staan een trainingsschema, dus ik heb maar wat aangemodderd met de voorbereiding door me met name te focussen op veel afwisseling, en minimaal een duurloop van 32k in de benen te hebben. Wist tot een anderhalve maand geleden nog niet zeker dat ik hem ging lopen (kon toch nog een startbewijs overnemen), dus heb ook iets te laat echt gecommitteerd voor mijn gevoel. Anyway, ik heb het idee dat de eerste Marathon een hele goede leerschool zal zijn, dus wat er ook gebeurt; heb nu al enorm veel plezier gehad in de weg ernaar toe.

Vind het lastig in te schatten wat ik moet verwachten qua tijd, maar ik denk dat ik ga inzetten op een 3:45. Starten op 5:15 p/km en dan langzaam wat versnellen mocht het nog in de tank zitten.
Mijn Garmin zegt dat 3:25 haalbaar is, maar als ik een beetje omreken hoe die race predictors in de buurt zitten van mijn 10k en HM tijd, vind ik het vrij realistisch.

In ieder geval iedereen al heel veel succes, en ik ga morgen eens proberen te rennen met 7 gelletjes in mijn broek :')

[ Voor 0% gewijzigd door Luapper op 06-04-2025 21:19 . Reden: typo ]

• Hartloper
Sport_Life schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:32:
Mijn voorbereiding voor de marathon leiden ging niet helemaal lekker. Weinig kunnen lopen en tot overmaat van ramp afgelopen week ziek.
Vanmorgen de Knoop voor mezelf doorgehakt om hem om te zetten naar de halve. Helaas bleek dat niet meer mogelijk.
Nu plan C dan maar, dwz tot 30km of waar een busstation is en dan kijken of ik het nog 12km red.
Tempo ook maar wat lager. Voor mijn gevoel is 5:10 extreem langzaam, mijn duurlopen gaan in 4:50-5:00 zou het helpen om 5:30 of langzamer te lopen als je dat nooit doet ?
4:55 lopen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx gewoon duurloop tempo dus :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-11 15:51
Gisteren een 15km (thuis)wedstrijd gehad in het kleine, maar erg gezellige Gemert. Volle bak enthousiast publiek! Ergens zag ik een beetje tegen deze race op, want 15km.. wat doe je dan? 5km is keihard doodgaan, 10km is redelijk doodgaan, 15km.. iets minder doseren dan bij een halve, maar toch ook gewoon eigenlijk rap afsterven ;)
Zes rondjes van 2,5km, door het centrum over het drukke Ridderplein, langs het kasteel, stukje buitenom, om dan weer het dorp in te komen. Er stond veel wind, maar in het dorp had je daar geen last van. Het stuk waar je volle bak wind tegen had duurde maar even en bij het stuk met wind mee was het lekker op adem komen.
De start ging natuurlijk weer te snel, maar ik kon het tempo redelijk constant houden. Bovendien hielp de hele energieke vibe van het evenement ook erg mee, al zag ik in het begin wel op tegen 6 dezelfde rondjes, uitieindelijk loop je lekker gemotiveerd steeds weer die ronde en begin je zelfs lopers in te halen. Het voelde buitengewoon goed en een PR gelopen op de 5, de 10 én de 15km kilometer! Laatste 500 meter nog extra eruit weten te persen en een sprint aan gegaan met een medeloper, wat mij echt een wedstrijdgevoel gaf.. heerlijk! Bij de eerste 10 geëindigd, 9e bij de heren. En om het voor mezelf nog meer in perspectief te plaatsen, was ik de ronduit de oudste van die 10 :P Achteraf gezien had ik er meer uit kunnen halen, want gisteravond had ik totaal niet het gevoel een wedstrijd gelopen te hebben. Dat motivieert en geeft moed!
Kortom, heb een prachtige dag gehad gisteren, waar ik nu nog heerlijk van nageniet.

Nu zou volgende week de Halve van Helmond zijn, maar helaas is die afgelast en wil de gemeente een week voor aanvang de vergunning niet verstrekken. Vooral erg zuur voor de organisatie, die alles al gereed had, startnummers en t-shirts verstuurd had, medailles, de hele organisatie was klaar en iedereen stond in de startblokken. Door de -iets- grotere schaal van het evenement, legde de gemeente ineens andere -strengere- eisen op. De organisatie heeft met een extern bureau nog geprobeerd hieraan te voldoen, maar het is niet meer gelukt en de gemeente houdt de poot stijf. Deze halve stond op mijn marathonschema met nog 10km erbij om in totaal ongeveer op 30+km uit te komen als lange duurloop. Nagoed, dan maar rustig doortrainen voor de Via Belgica Marathon eind mei en genieten van de komende lange duurlopen.

strava

• Roozzz
DeCo schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:01:
[...]
Het voelde buitengewoon goed en een PR gelopen op de 5, de 10 én de 15km kilometer! Laatste 500 meter nog extra eruit weten te persen en een sprint aan gegaan met een medeloper, wat mij echt een wedstrijdgevoel gaf.. heerlijk!
[...]
Achteraf gezien had ik er meer uit kunnen halen, want gisteravond had ik totaal niet het gevoel een wedstrijd gelopen te hebben. Dat motivieert en geeft moed!
Kortom, heb een prachtige dag gehad gisteren, waar ik nu nog heerlijk van nageniet.
Volgens mij komen er nog een aantal mooie PR's in de nabije toekomst aan. Lekker bezig *O*

• Sir_Lion
redwing schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:08:
[...]

Je kunt echt beter beginnen met wandelen en hardlopen af te wisselen. Spieren en pezen overbelasten is nooit goed, en dat doe je wel door vanuit niets gelijk 4 km te willen gaan rennen. Je vergroot de kans op blessures hiermee enorm. Je kunt het beste een 'run to 5k' schema volgen ook al zul je dan de eerste weken het idee hebben dat je veel te weinig aan het doen bent. Uiteindelijk zul je het daarmee wel veel langer volhouden.
Snap ik. Dat ga ik dan ook in het vervolg doen. 500m hardlopen dan 500 meter wandelen en dat afwisselen voor de 30 min. Eens kijken hoe dat gaat.

Vandaag nergens last van met betrekking tot mijn benen. Zat er wel aan te denken om eens te kijken naar fysio, just in case.

Ik ben eigenlijk een 10k training plan aan het volgen voor de duur van 15 weken, maar misschien is het idd beter om even 8 weken op een 5k training plan te lopen, en daarna over te schakelen voor nog eens 8 weken naar 10k?

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03:41
HenRun schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:06:
[...]
De laatste twee trainingen gingen ook niet super. Gisteren zes km met de middelste twee op 4:44, Gem. hartslag incl. 2km warming up en 2km uitlopen 144, max 165. Vandaag nog een rustige loop van zes km op gemiddeld 5:40. Gem. hartslag 140, max. 146. Bij de vergelijkbare training voor mijn halve marathon begin november was mijn gemiddelde hartslag 125 en max. 135. Ik lijk dus duidelijk een stuk minder in vorm. Het lijkt dan ook niet verstandig om te vertrekken op mijn tijd van toen, rond 1 uur 42, tempo 4:50. Beter proberen te starten op 5:00 en aankijken hoe het gaat. Dat tempo vasthouden zal misschien al lastig genoeg zijn.
Afgelopen zaterdag, eind van de middag, was het dan zover, de Halve van Nijkerk. Ik voelde me redelijk overdag. Ik besloot weg te gaan op 1 uur 44 rond, gemiddeld 4:56 per km. Dit was ook de tijd die Garmin mij voorspelde. De temperatuur was iets hoger dan ideaal, een graad of 17, de wind vrij stevig. Ik probeerde me niet mee te laten slepen door de snellere lopers. De eerste twee kilometers gingen in 4:47 en 4:50. Daarna lukte het zes km redelijk ontspannen net onder de 4:55 te lopen. Mijn hartslag zat de eerste 5 km netjes rond de 135. Daarna schoot het ineens omhoog naar boven de 150 tot max. 159, om vervolgens na een paar km ook weer plotseling terug te keren naar 130-139. Ik weet niet wat dat is met mij. Kilometers 9-11 had ik de wind meest tegen en zakte mijn tempo iets terug tot 4:57. Daarna ging het wel weer iets sneller, maar ik kreeg het wel zwaarder. Kilometers12-17 gingen keurig rond de 4:52. Ik begon behoorlijk pijn onder mijn voeten te voelen, blaarvorming, wat het er ook niet lichter op maakte. De laatste vier kilometer was het een innerlijke strijd met de wind weer flink tegen. Ik overwoog het ene moment te gaan wandelen en het volgende om te proberen aan te haken bij lopers die nog iets meer over hadden. Aan beide gedachten kon ik weerstand bieden. Ik hield mezelf voor dat ik voor lag op mijn schema en dat ik op een iets lager tempo nog steeds een prima prestatie aan het leveren was. Het lukte me zo zelfs mijn kilometertijden nipt onder de 5:00 te houden. Na 21,1 km meldde mijn Forerunner (RacePro) dat ik 45 seconden onder mijn doeltijd was gefinisht. Dus 1:43:15, slechts precies een minuut langzamer dan mijn geëxtrapoleerde tijd van het volgens mijn watch iets te korte parcours begin november in Renswoude. Dit keer moest ik nog 150 meter doorlopen en klokte ik 1:44:04 (De organisatie chipte mij op 1:44:01). Hoewel ik deze run liever weer sneller had gedaan dan de vorige, ben ik toch zeer tevreden.

• redwing
Sir_Lion schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:09:
[...]

Snap ik. Dat ga ik dan ook in het vervolg doen. 500m hardlopen dan 500 meter wandelen en dat afwisselen voor de 30 min. Eens kijken hoe dat gaat.

Vandaag nergens last van met betrekking tot mijn benen. Zat er wel aan te denken om eens te kijken naar fysio, just in case.

Ik ben eigenlijk een 10k training plan aan het volgen voor de duur van 15 weken, maar misschien is het idd beter om even 8 weken op een 5k training plan te lopen, en daarna over te schakelen voor nog eens 8 weken naar 10k?
Ligt er een beetje aan wat voor 10km plan het is, maar meestal gaan die er van uit dat je al een 5km plan hebt gevolgd. Ik zou eerlijk gezegd gewoon eerst dat 5km plan volgen en dan over gaan naar die 10km. Het duurt weliswaar wat langer, maar wel met minimaal risico op blessures.
En het probleem hiermee is dat alles prima voelt totdat je op een dag 'plotseling' een blessure hebt en weer weken stil moet zitten. Je zult er (helaas) dus de eerste maanden aan vast zitten dat je aan het lopen bent met een gevoel dat het makkelijk veel harder/verder kan.

[removed]

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03:41
Rudedadude schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:58:
[...]
Ik heb vanmiddag de Halve van Nijkerk gelopen als een soort graadmeter om al dan niet te gaan proberen om Rotterdam te lopen. Vast niet verstandig, maar ik wilde 4:00/km lopen als constante snelheid (pr tempo is 3:51). Uiteindelijk is het 3:56/km geworden en een eindtijd van van 1:23:30. En constant een tempo lopen in een wedstrijd is niet helemaal mijn ding. Ik starte in de tweede wave (kaartje overgenomen) en vanaf km 4 ben ik aan het inhalen geweest, dus dan let je minder op je tempo. En tja, wat moet ik er nu mee. M'n Mizuno Wave Rebellions liepen lekker, dat wel. En alhoewel het dichter bij een wedstrijdinspanning zat dan de bedoeling, heb ik 21km lang best lekker kunnen lopen. Morgen maar even kijken hoe alles aanvoelt.
Je bent mij voorbij gezoefd. ;w Ik dacht dat je een interval-training aan het doen was tijdens deze wedstrijd _/-\o_

• Sir_Lion
redwing schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:16:
[...]

Ligt er een beetje aan wat voor 10km plan het is, maar meestal gaan die er van uit dat je al een 5km plan hebt gevolgd. Ik zou eerlijk gezegd gewoon eerst dat 5km plan volgen en dan over gaan naar die 10km. Het duurt weliswaar wat langer, maar wel met minimaal risico op blessures.
En het probleem hiermee is dat alles prima voelt totdat je op een dag 'plotseling' een blessure hebt en weer weken stil moet zitten. Je zult er (helaas) dus de eerste maanden aan vast zitten dat je aan het lopen bent met een gevoel dat het makkelijk veel harder/verder kan.
Het zal dan maar moeten... Vroeger was ik wel actief hardloper, maar dan wel 10+ jaar geleden. Ook toen nergens last van gehad.

Overigens, voor een kleine correctie: die 4km was inclusief opwarming en cooldown van 5 min. Dus 20 min daadwerkelijk hardlopen.

Verder was de 'zone' meldingen puur omdat 116 in zone is, en 117 te hoog was. En ik iedere keer op die grens zat. Dit issue speelt bij alle zones.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:32
HenRun schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:12:
[...]
Mijn hartslag zat de eerste 5 km netjes rond de 135. Daarna schoot het ineens omhoog naar boven de 150 tot max. 159, om vervolgens ook weer plotseling terug te keren naar 130-139. Ik weet niet wat dat is met mij.
Als je dit met polsmeting gemeten hebt dan is het vrijwel zeker een meetfout. Zeker met het weer van deze tijd en koude wind heb je dat soort uitschieters er regelmatig tussen zitten.

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:51

Hier vandaag nog 8,5km in herstel tempo na een Langzame duurloop gisteren van 18km woe nog 6 (2km langzaam 2km duur tempo en 2km marathon tempo). Zaterdag nog een "shakedown" van 4km easy pace.

Ik liep opbouwend tot zo'n 80km in de weken voor vorige week. (behalve 2 weken geleden door een verkoudheidje).

Dit alles volgens het schema van Trenara waar ik nu 4 marathons mee heb getraind. Tot nu toe altijd prima bevallen.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Gisteren 70’ Duurlooptempo
Dinsdag 45’ Rustig
Woensdag 6km Duurloop, 2km MT, 1km Rustig, 2km Drempel
Vrijdag 30’ Rustig
Zaterdag Shake Out: 20’ Rustig, 5x30”, wandelpauze

Samen 45km ongeveer. Dat is ongeveer de helft van het gemiddelde van afgelopen weken.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
DeCo schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:01:
5km is keihard doodgaan, 10km is redelijk doodgaan, 15km.. iets minder doseren dan bij een halve, maar toch ook gewoon eigenlijk rap afsterven ;)
Leuke inhaker. Misschien is het een kwestie van beleving, maar ik zie een 10km meer als "doodgaan" dan een 5km. Op de 5km kun je knallen en die is snel weer voorbij. De 10km gaat maar ietsje langzamer qua tempo, maar is wel een keer zo ver. Voor mij de grootste uitdaging denk ik.

Naar de 15km, en al helemaal naar de HM toe, kun je weer meer 'ontspannen' lopen.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:44
https://www.rijnmond.nl/n...orden-tijdens-de-marathon

Het duurt natuurlijk nog 6 dagen, maar de voorspellingen zeggen al een paar dagen temperaturen richting de 20 graden.

Als dit echt zo uitkomt kan het nog weleens een pittige editie gaan worden met veel druk op de hulpdiensten, zeker in de achterhoede van het veld...
Hopelijk nemen ze niet (te snel) rigoureuze maatregelen zoals het uitschakelen van de tijdsmeting voor amateurs zoals ze 2 jaar geleden bij de Dam tot Dam deden, toen was het geloof ik ook "maar" 20 graden.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-11 14:57
Hier ook een stevig weekendje achter de rug...

Voor zaterdag stond een snelle 5k op het programma, dat werd een PR dus misschien een TE snelle 5k. Maar het ging lekker, en daaromheen nog een paar kms in en uit lopen om een 10k aan te tikken in totaal.

Zondag moest ik een ~3:30u duurloop doen, na even omrekenen zou dat op de 45-47km uitkomen. Een ronde van 45km uitgezocht, alleen had ik even niet goed gezien waar het start en eindpunt precies waren... Dat werd dus 48km.

En ook viel de wind me nog niet mee, poeh! De eerste ~30km veel aardig volle bak wind tegen waar ik dus best wel wat heb lopen mopperen en op een gegeven moment begonnen de gelletjes en reepjes me ook tegen te staan. Denk te veel zoet, dus voor een volgende (over 2 weken een 54km loop vanuit Maastricht in de planning) toch maar eens wat alternatieven meenemen. Misschien snickers, stroopwafel (ok, ook allebei zoetigheid) en zoute dingen. Beetje variatie.

Maar al met al de 48km in een ruime 3:45u volgemaakt voor net geen 90km in totaal deze week. Moet zeggen dat ik het vandaag wel wat voel in de beentjes, zo'n snelle 5k de dag ervoor heeft natuurlijk ook wel effect. Gelukkig vandaag en morgen rustdag, en dan woensdag weer een easy run.

Maar so far so good met de voorbereiding, nog anderhalve maand en dan richting Noord Macedonie :)

• kepler
ArmyOfQueens schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:48:
https://www.rijnmond.nl/n...orden-tijdens-de-marathon

Het duurt natuurlijk nog 6 dagen, maar de voorspellingen zeggen al een paar dagen temperaturen richting de 20 graden.

Als dit echt zo uitkomt kan het nog weleens een pittige editie gaan worden met veel druk op de hulpdiensten, zeker in de achterhoede van het veld...
Hopelijk nemen ze niet (te snel) rigoureuze maatregelen zoals het uitschakelen van de tijdsmeting voor amateurs zoals ze 2 jaar geleden bij de Dam tot Dam deden, toen was het geloof ik ook "maar" 20 graden.
Tja, in mijn herinnering waren de 4-5 edities voor corona ook allemaal warme edities. Zelfs nog een tikkeltje warmer, de marathon was die jaren het eerste echt warme weekend :D

Ik ga er vanuit dat ze voor deze temperaturen geen extra maatregelen nemen, behalve misschien wat extra water/spons punten?

Edit: niet gelezen, maar de jaren die ik bedoel staan idd in het rijtje met warme jaren :')

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 07-04-2025 15:02 ]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:39
Ik wil langzaam de overstap gaan maken van een anti-pronatie naar een neutralere schoen, dit vanwege klachten aan beide kanten van de heup wat lijkt op bursitis. Ik loop nu op de Asics GT-2000 13. Wat is hiervan de neutrale tegenhanger met voldoende demping? De Novablast 5 of de Cumulus 27? Ik loop gemiddeld 25km per week verdeeld over 3 runs.

Ik ga mij nog laten adviseren in een speciaalzaak maar ik heb altijd een sterke voorkeur gehad naar Asics schoenen, en wil vast even rondkijken.

De reden waarom ik denk dat ik geen anti-pronatie schoen moet hebben is omdat het advies ooit gegeven was toen ik ca. 10kg zwaarder was en weinig ervaring had met lopen. Sindsdien veel tijd/aandacht besteed aan looptechniek en krachttraining, waardoor ik denk dat de GT-2000 nu juist tegenwerkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Slappyjoez op 07-04-2025 15:05 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:57:
Hier ook een stevig weekendje achter de rug...

En ook viel de wind me nog niet mee, poeh! De eerste ~30km veel aardig volle bak wind tegen waar ik dus best wel wat heb lopen mopperen en op een gegeven moment begonnen de gelletjes en reepjes me ook tegen te staan. Denk te veel zoet, dus voor een volgende (over 2 weken een 54km loop vanuit Maastricht in de planning) toch maar eens wat alternatieven meenemen. Misschien snickers, stroopwafel (ok, ook allebei zoetigheid) en zoute dingen. Beetje variatie.
d:)b

ik had ter afwisselingen ook zure gels.....niet zozeer omdat dat zoete spul me tegen ging staan maar meer gewoon ter afwisseling......graperfruit of appel etc. Misschien is dat nog een idee.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• redwing
Slappyjoez schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:03:
Ik wil langzaam de overstap gaan maken van een anti-pronatie naar een neutralere schoen, dit vanwege klachten aan beide kanten van de heup wat lijkt op bursitis. Ik loop nu op de Asics GT-2000 13. Wat is hiervan de neutrale tegenhanger met voldoende demping? De Novablast 5 of de Cumulus 27? Ik loop gemiddeld 25km per week verdeeld over 3 runs.

Ik ga mij nog laten adviseren in een speciaalzaak maar ik heb altijd een sterke voorkeur gehad naar Asics schoenen, en wil vast even rondkijken.

De reden waarom ik denk dat ik geen anti-pronatie schoen moet hebben is omdat het advies ooit gegeven was toen ik ca. 10kg zwaarder was en weinig ervaring had met lopen. Sindsdien veel tijd/aandacht besteed aan looptechniek en krachttraining, waardoor ik denk dat de GT-2000 nu juist tegenwerkt.
Daar heb je toch een fysio voor om je hier in te adviseren? Hier ben ik ook langzaam af aan het stappen van zooltjes (anti-pronatie), maar daarbij heeft de fysio aangegeven wat slim en niet slim is. Momenteel loop ik dan ook de intervallen op de vlakke weg met zooltjes en de duurlopen zonder zooltjes op meestal onverharde wegen.
Ik zou echter bij zulke klachten nooit zomaar op gevoel overstappen omdat je verwacht dat het niet meer nodig is. Er is een medische reden waarom het ooit aangeraden is, dus laat de specialist hierin maar zeggen of het nog wel of niet nodig is.

[removed]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30

Heb laatste de Novablast 5 getest en vond dat een hele fijne (neutrale) schoen. Ik had de Novablast 4 hiervoor en had als opvolger de Saucony Triumph 22 geprobeerd maar die bezorgden me niks anders dan pijnlijke voeten. Heb vorige week de Adidas Supernova 2 gekocht en daar 0 problemen mee. Verschil met de Novablast 5 (en waarom ik voor Adidas ben gegaan) is dat de Novablast wat lomper is/voelt en de Supernova juist perfect om mijn voet viel en het voelt gewoon heel anders/lichter/wendbaarder.

Welke de beste is kan ik niet zeggen en moet je vooral zelf gaan ervaren. Dus sowieso een tip: ga naar een hardloopwinkel, laat je loop analyseren en ga vooral passen, een stukje rennen buiten en probeer meerdere schoenen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Schiplui
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49
kepler schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:00:
[...]

Tja, in mijn herinnering waren de 4-5 edities voor corona ook allemaal warme edities. Zelfs nog een tikkeltje warmer, de marathon was die jaren het eerste echt warme weekend :D

Ik ga er vanuit dat ze voor deze temperaturen geen extra maatregelen nemen, behalve misschien wat extra water/spons punten?

Edit: niet gelezen, maar de jaren die ik bedoel staan idd in het rijtje met warme jaren :')
Ik hoop altijd dat hardlopers blijven nadenken en zich goed voorbereiden :) tempo aanpassen blijft altijd moeilijk 😉

Ik kan altijd slecht tegen de warmte. Nog een beetje geluk dat we al een paar warme dagen hebben gehad.

• InZane

Cumulus en Novablast zouden prima alternatieven kunnen zijn (dus 't hoeft zeker niet). Ik vind de Novablast een heerlijke schoen, maar ik ben ook niet vies van andere merken dan Asics.

Ben trouwens zelf ooit ook overgestapt van GT-2000 naar neutrale schoenen en voor mij heeft 't goed uitgepakt. Mijn (sport)fysio vindt het in mijn geval ook helemaal niet nodig om op antipronatieschoenen te lopen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

redwing schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:23:
Er is een medische reden waarom het ooit aangeraden is, dus laat de specialist hierin maar zeggen of het nog wel of niet nodig is.
Als het advies van een hardloopwinkel komt zou ik het zeker geen "medische reden" noemen. Tenzij er de afgelopen jaren iets veranderd is zijn de adviezen en loopanalyses niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd.

Voorzichtigheid is natuurlijk altijd verstandig bij ingrijpende veranderingen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11 14:26
Hier ook langzaam overgestapt van anti-pronatie (NB 860) naar een reguliere schoen. Merk nu dat ik veel fijner en stabieler loop op op mijn reguliere, dan op mijn oude anti-pronatie schoenen.

Vind zelf de Hoka Mach 6 heel fijn, maar heb niet veel vergelijkingsmateriaal :) Ga ook zondag op deze schoen de marathon lopen.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:53
Voor een langzame overstap vanaf de GT-2000 zou ik de Pursue overwegen. Volgens mij in basis dezelfde schoen als de GT-2000 maar dan voor de neutrale loper.
Novablast is een leuke schoen, maar qua demping/responsiviteit wel heel wat anders dan de GT-2000

• redwing
kenneth schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:31:
[...]
Als het advies van een hardloopwinkel komt zou ik het zeker geen "medische reden" noemen. Tenzij er de afgelopen jaren iets veranderd is zijn de adviezen en loopanalyses niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd.

Voorzichtigheid is natuurlijk altijd verstandig bij ingrijpende veranderingen.
Als het advies alleen van een hardloopwinkel komt mag je mijn commentaar doorstrepen want daar zou ik sowieso niet naar luisteren. Gewoon eerst op neutrale schoenen beginnen en vooral voelen wat goed loopt. Anti-pronatie moet je pas aan beginnen als je problemen krijgt en een fysio/podo dat voorschrijft.

[removed]

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:47

Je zou eens naar schoenen kunnen kijken die zgn stable neutral zijn. Dat is een term die ik zag bij doctors of running. Zie deze link bijvoorbeeld https://www.doctorsofrunn...shoes-for-those-with.html
Misschien staan er op die site wat voorbeelden van schoenen tussen die kunnen werken in jouw situatie.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 08:10
Fijn.. zondag tijdens een 10k loop merkte ik dat mijn linkerkuit erg stijf bleef en zeer begon te doen na 6km. Doorgelopen maar tempo verminderd. Tijdens wandelen niet perse last van, maar er zit wel iets.

Sla de training van vandaag over omdat ik nog steeds wat voel, geen scherpe acute pijn, eerder een aanwezige gevoeligheid(niveau blauwe plek). Probeer wat te foamrollen en te rekken tussendoor.

Met het oog op de marathon zondag twijfel ik nu wat te doen: totale rust met misschien do of vr een 30m run proberen?

Natuurlijk moet dit in de laatste week gebeuren..

[ Voor 11% gewijzigd door Aandeijssel op 08-04-2025 06:49 ]

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:14
Afgelopen weekend nieuwe hardloopschoenen gekocht bij de PK runningshop en uitgekomen op de Brooks Glycerine. Wat een verschil met mijn huidige Brooks Adrenaline zeg! Het is net of je op wolkjes loopt :D

Was wel nog een beetje bang dat de hogere demping misschien voor wat meer instabiliteit zou zorgen, maar had nergens last van na mijn 1e ronde hardlopen.

Had wel de neiging om de veters te strak te doen, ik denk omdat ze zo licht/zacht en daarom misschien ook wel ruim aanvoelen, en dat gevoel daarom wilde compenseren. Qua maat zijn ze hetezlfde als mijn oude schoenen (duim ruimte aan de voorkant), dus dat is gewoon hetzelfde.

Hebben jullie met jullie hardloopschoenen ook altijd 0,5 tot 1 maat groter dan je normale schoenen?

Toch gek dat het dan toch zo anders aan kan voelen :D

Benieuwd hoe het aanvoelt als ik wat langere afstanden ga lopen op de Glycerine's

[ Voor 6% gewijzigd door YinYang op 08-04-2025 07:23 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:10

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:00:
[...]

Als het advies alleen van een hardloopwinkel komt mag je mijn commentaar doorstrepen want daar zou ik sowieso niet naar luisteren. Gewoon eerst op neutrale schoenen beginnen en vooral voelen wat goed loopt. Anti-pronatie moet je pas aan beginnen als je problemen krijgt en een fysio/podo dat voorschrijft.
eventueel een 'rollende wissel' doen: meeste trainingen nog op de oude, 1 op de nieuwe en langzaam doorschuiven qua gebruik. De zwaarste training als laatste omwisselvan anti-pronatie naar neutraal en klaar.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• havana
Hebben jullie met jullie hardloopschoenen ook altijd 0,5 tot 1 maat groter dan je normale schoenen?
Ja, en mijn Adidas Pro 4 heb ik zelfs 2 maten groter :o

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

Aandeijssel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:48:
Fijn.. zondag tijdens een 10k loop merkte ik dat mijn linkerkuit erg stijf bleef en zeer begon te doen na 6km. Doorgelopen maar tempo verminderd. Tijdens wandelen niet perse last van, maar er zit wel iets.

Sla de training van vandaag over omdat ik nog steeds wat voel, geen scherpe acute pijn, eerder een aanwezige gevoeligheid(niveau blauwe plek). Probeer wat te foamrollen en te rekken tussendoor.

Met het oog op de marathon zondag twijfel ik nu wat te doen: totale rust met misschien do of vr een 30m run proberen?

1. Niet te enthousiast met foamroller aan de slag (https://sportbay.nl/nl/t/5-veelgemaakte-foamroll-fouten/105)
2. idem voor rekken.
2. blijven bewegen in andere vormen zoals fietsen/ wandelen. Zeker indien je een kantoorbaan hebt op letten dat je wat vaker beweegt.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Na een lange tijd hard te hebben gelopen een aantal jaar geleden geblesseerd geraakt aan mijn kuit (zweepslag). Na een jaar rust en fysio weer rustig begonnen met hardlopen maar na een paar maand weer een zweepslag op dezelfde plek.

Nu blijft dit een gevoelig punt. Ben weer langzaam begonnen met hardlopen. Zorg ervoor dat ik goed strek voordat ik begin en loop een heel rustig tempo (6:30) en niet langer dan 30 minuten. Dit ging goed voor een aantal maanden tot vorige week toen ik weer een zweepslag op dezelfde plek kreeg. Loop dus weer mank.

Zijn er tips van mensen om dit op te lossen?

You only live once, so enjoy the ride.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:32
Aandeijssel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:48:

Probeer ook je voetzolen los te maken! Kan je met de hand doen (Duimen of vingers en dan kneden) of met een tennisbal/massagebal/lacrosse bal onder je voet en die heen en weer rollen. Als de spanning daar oplost komt er ook minder druk op je kuit.

Daarnaast nog excentrisch rekken van de kuitspieren. Oefening staat wel op youtube of ergens hier in het topic.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
Zondag mag ik ook voor het eerst een Marathon gelopen; ben érg benieuwd! Qua voorbereidingen heb ik al heel veel hier uit het forum gehaald, maar alsnog een vraagje:

Ik wil graag met Garmin RacePro lopen, paar keer al mee gespeeld en dat beviel goed. Echter moet ik hiervoor een GPX bestand inladen en deze als koers aanhouden, of kan ik gewoon beter de afstand invoeren als doel? Op internet vind ik tegenstrijdige adviezen:

1) Route zou beter werken want als GPS signaal zwak is (dan houdt ie je route aan) en houdt uiteraard rekening mee met stijgen/dalen
2) Als je een stuk meerdere keren loopt, kan ie in de war raken met het lopen via de route en heb je niks meer aan je RacePro. Marathon van Rotterdam is wel een uitgerekte 8 die je loopt... Dus geeft dat dan problemen?

• InZane
worldfastest schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:16:
Na een lange tijd hard te hebben gelopen een aantal jaar geleden geblesseerd geraakt aan mijn kuit (zweepslag). Na een jaar rust en fysio weer rustig begonnen met hardlopen maar na een paar maand weer een zweepslag op dezelfde plek.

Nu blijft dit een gevoelig punt. Ben weer langzaam begonnen met hardlopen. Zorg ervoor dat ik goed strek voordat ik begin en loop een heel rustig tempo (6:30) en niet langer dan 30 minuten. Dit ging goed voor een aantal maanden tot vorige week toen ik weer een zweepslag op dezelfde plek kreeg. Loop dus weer mank.

Hoe zag je opbouw eruit? Als dat ineens van 0 naar 30 minuten was, dan was dat in ieder geval veel te snel, al helemaal als je een jaar niks hebt gedaan.

4 jaar geleden helaas zelf ook een zweepslag gehad en ook de fout gemaakt door weer te snel teveel te willen. Ik dacht na een weekje wel weer rustig wat te kunnen opbouwen en liep een week daarna alweer een 10km. Dat heeft me flink afgestraft. Geduld, geduld en nog eens geduld moet je hebben.

• Roozzz
worldfastest schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:16:

Probeer de zwakke plek te versterken en blijf gerichte oefeningen doen voor je kuiten. Je fysio kan je ongetwijfeld een aantal goede tips geven. Dan is het vooral een kwestie van oefeningen doen en blijven doen.

Koude spieren strekken is niet aan te raden. Na een degelijke warming-up en bij de cooling down, kan rekken wel. Liefst dynamisch.

• uFx

uFx

FabianNL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:57:
Zondag mag ik ook voor het eerst een Marathon gelopen; ben érg benieuwd! Qua voorbereidingen heb ik al heel veel hier uit het forum gehaald, maar alsnog een vraagje:

Ik wil graag met Garmin RacePro lopen, paar keer al mee gespeeld en dat beviel goed. Echter moet ik hiervoor een GPX bestand inladen en deze als koers aanhouden, of kan ik gewoon beter de afstand invoeren als doel? Op internet vind ik tegenstrijdige adviezen:

1) Route zou beter werken want als GPS signaal zwak is (dan houdt ie je route aan) en houdt uiteraard rekening mee met stijgen/dalen
2) Als je een stuk meerdere keren loopt, kan ie in de war raken met het lopen via de route en heb je niks meer aan je RacePro. Marathon van Rotterdam is wel een uitgerekte 8 die je loopt... Dus geeft dat dan problemen?
Ik heb een keer een halve marathon gedaan met RacePro en GPX. Maar als er dan GPS-problemen zijn of de route wijkt toch iets af dan kan RacePro in de war raken. Met het gevolg dat je aan het kloten bent met je horloge (of meldingen krijgt dat je verkeerd loopt) en dat is erg afleidend.

Dus ik zou het zonder route doen, maar wellicht hebben anderen hier betere ervaringen.

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-11 11:56
FabianNL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:57:

Waarom zou je de route willen inladen als ik vragen mag? Je hoeft niet te navigeren en er weinig tot geen hoogtemeters om écht rekening mee te houden (ja, je weet dat je de erasmusbrug nog maals over moet en dan een tunneltje door). Navigatie gaat je in mijn optiek alleen maar afleiden!

Ik zet 'm zelf altijd 'gewoon' aan, zonder poespas. Splittijden weet je vaak wel op 10km's en kan je desnoods op je arm schrijven ( of uitrekenen tijdens het rennen, heb je gelijk wat afleiding :+).

Veel succes iniedergeval zondag!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
InZane schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:21:
[...]

Hoe zag je opbouw eruit? Als dat ineens van 0 naar 30 minuten was, dan was dat in ieder geval veel te snel, al helemaal als je een jaar niks hebt gedaan.

4 jaar geleden helaas zelf ook een zweepslag gehad en ook de fout gemaakt door weer te snel teveel te willen. Ik dacht na een weekje wel weer rustig wat te kunnen opbouwen en liep een week daarna alweer een 10km. Dat heeft me flink afgestraft. Geduld, geduld en nog eens geduld moet je hebben.
Was inderdaad langzaam opgebouwd. Zowel duur als tempo. Was al weer aan het uitkijken om weer einde van het jaar wat 10K wedstrijden te lopen. En dan uit het niets.. auw

You only live once, so enjoy the ride.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:14
redwing schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:00:
[...]

Dit vind ik toch wel een interessante reactie.

Doe jij dan bijv ook nooit een hardloopanalyse in een hardloopwinkel en op basis daarvan bepaalde schoenen uitkiezen?

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat pronatie niet erg is en ook niet persé verder voorkomen hoeft te worden, zolang je nergens last van hebt?

Is wat van te zeggen van die gedachtengang, maar zo had ik 'm zelf nog nooit bekeken, dus wel interessant hoe jullie dit zien! :)

• InZane
YinYang schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:20:
[...]

Doe jij dan bijv ook nooit een hardloopanalyse in een hardloopwinkel en op basis daarvan bepaalde schoenen uitkiezen?

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat pronatie niet erg is en ook niet persé verder voorkomen hoeft te worden, zolang je nergens last van hebt?

Is wat van te zeggen van die gedachtengang, maar zo had ik 'm zelf nog nooit bekeken, dus wel interessant hoe jullie dit zien! :)
Pronatie is sowieso goed ;)
Overpronatie kán een probleem zijn, maar zolang als je lekker loopt zonder klachten, zou ik er niet gelijk iets aan doen. Bij klachten zou ik trouwens eerder voor een op maat gemaakt zooltje gaan dan één of andere antipronatieschoen die door één of andere verkoper in een hardloopwinkel als geschikt wordt bevonden na het bekijken van wat opnames van alleen je enkels :O

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:54
worldfastest schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:09:
[...]

Was inderdaad langzaam opgebouwd. Zowel duur als tempo. Was al weer aan het uitkijken om weer einde van het jaar wat 10K wedstrijden te lopen. En dan uit het niets.. auw
Heb zelf ook last van een hardnekkige blessure (lopersknie). Mijn ervaring met deze specifieke blessure is sowieso dat op hoger tempo lopen in den beginnen funest is. Op langzamer tempo (10-11 km/u) kan ik nu ruim 5km hardlopen zonder last, maar op hoger tempo (14 km/u) hield ik het gisteren maar 2.5 km vol. Na de training van gisteren ook nu nog wat last in de knie.

Mijn advies zou dus zijn, begin eerst met het uitbreiden van volume op duurtempo, de snelheid komt later wel weer.

• uFx

uFx

[...]

Het blijft een discussie of zo'n hardloopanalyse nut heeft. Mijn persoonlijke mening is dat je toch nooit op zo'n kort stukje kunt zien hoe iemand loopt, of een schoen fijn zit en of er iets gecorrigeerd moet worden. Dat zou ik dan liever overlaten aan een arts of fysio.

Zie ook deze video:

• redwing
[...]

Als je de onderzoeken hierover volgt zie je dat in de tussentijd duidelijk is geworden dat pronatie niet zorgt voor meer blessures. Een anti-pronatie schoen is daarmee alleen nodig als er een medische noodzaak is, oftewel als een specialist je na onderzoek aangeeft dat het nodig is.

Je ziet hierbij wel dat de schoenenmerken dit vooral niet uitdragen en aan blijven geven dat antipronatie toch echt heel belangrijk is. maar de praktijk wijst dus echt iets anders uit. Je kunt dus veel beter een schoen die fijn zit uitzoeken.

[removed]

• kepler
redwing schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:27:
[...]

Als je de onderzoeken hierover volgt zie je dat in de tussentijd duidelijk is geworden dat pronatie niet zorgt voor meer blessures. Een anti-pronatie schoen is daarmee alleen nodig als er een medische noodzaak is, oftewel als een specialist je na onderzoek aangeeft dat het nodig is.

Je ziet hierbij wel dat de schoenenmerken dit vooral niet uitdragen en aan blijven geven dat antipronatie toch echt heel belangrijk is. maar de praktijk wijst dus echt iets anders uit. Je kunt dus veel beter een schoen die fijn zit uitzoeken.
Waarom zouden de schoenmerken dit niet uitdragen vraag ik me dan af? Is anti pronatie schoen in de basis duurder? (alsin meer winstmarge?)

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:51
Schiplui schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:08:
[...]

Ik hoop altijd dat hardlopers blijven nadenken en zich goed voorbereiden :) tempo aanpassen blijft altijd moeilijk 😉

Ik kan altijd slecht tegen de warmte. Nog een beetje geluk dat we al een paar warme dagen hebben gehad.
Hier ook iemand die erg slecht tegen warmte kan. Positief puntje is wel dat het nu bewolkt lijkt te worden, dus geen zon op je knar, dat scheelt wel. Als het maar niet heel benauwd wordt nu.....

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• redwing
kepler schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:38:
[...]

Waarom zouden de schoenmerken dit niet uitdragen vraag ik me dan af? Is anti pronatie schoen in de basis duurder? (alsin meer winstmarge?)
Zo hebben ze meer verschillende schoenen en dit is gewoon een verkoop-punt voor ze. Daarbij hebben ze jarenlang hiervoor schoenen ontworpen en zullen ze die lijnen door willen zetten. Net als dat het voor sportzaken een loop-analyse een mooi iets is om mensen naar de winkel te krijgen.

Daarbij is het natuurlijk ook niet dat ze bewust mensen slechte spullen aanraden, ze raden vooral iets aan dat helemaal niet nodig is. Maar dat is iets wat niet heel onbekend is in de marketing-wereld.

[removed]

Pagina: 1 ... 360 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.