Vind ik ook hoor. De afstand wandelen is ook een prestatie, het blijft even ver. Maar een hardloopevent is dan misschien niet de plek. Er zijn genoeg wandel events.Hartloper schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:52:
[...]
Op het gevaar af een polemiek te ontketenen: als je langer dan 2,5 uur doet over een halve of meer dan dan 5,5 uur over een marathon, dan ben je niet op je plaats daar.
In Rotterdam is de tijdslimiet 5,5 uur, maar in Londen is de tijdslimiet 7 uur !
Ooit zag ik op een 5km 2 volslanke jonge vrouwen die 5 km gewoon wandelen, toen had ik zoiets van WTF ?
Goed dat jullie actief bezig zijn, maar de wedstrijd had wel "run" in de naam staan.
Tja, dan kun je dit topic net zo goed sluiten.
Hier wel mee eens. Een marathon voltooien op welk tempo dan ook kun je prima een prestatie noemen, maar tussen voltooien en hardlopen zit wel een verschil.Secsytime schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:03:
[...]
Vind ik ook hoor. De afstand wandelen is ook een prestatie, het blijft even ver. Maar een hardloopevent is dan misschien niet de plek. Er zijn genoeg wandel events.
Heb me vandaag aangemeld voor een trail running clinic voor beginners hier in de buurt, ben benieuwd!
Wil het na te vaak opnieuw hebben moeten beginnen nog een keer serieus proberen, met op de voeding letten, goed slapen en verantwoord trainen en opbouwen, en dan kijken wat er nog in dit lijf zit.. Die droom van lange stukken door bossen en over heuvels en bergen kunnen lopen is er nog steeds, maar het zal hard werken worden.
Wil het na te vaak opnieuw hebben moeten beginnen nog een keer serieus proberen, met op de voeding letten, goed slapen en verantwoord trainen en opbouwen, en dan kijken wat er nog in dit lijf zit.. Die droom van lange stukken door bossen en over heuvels en bergen kunnen lopen is er nog steeds, maar het zal hard werken worden.
Toch mezelf even quoten,Toppertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:14:
Iemand ervaring met kortstondig gevoelige voetboog? Ik heb afgelopen vrijdag iets te gek gedaan denk ik in mijn duurloopje, door elke km even (bijna) volle bak 30 seconden te lopen, 9x totaal.
Zaterdagochtend toen ik opstond voelde ik mijn voetboog iets. zaterdag en zondag maar even niet gelopen (wel gefietst op de mtb, volledig pijnloos), zowel gister als vanmorgen bij het opstaan was het totaal niet gevoelig.
Iemand tips hoe hier nu mee om te gaan?
Beetje achtergrond; Deze maand wel meer gelopen dat ik ooit in een maand heb gedaan, veel zone 2 werk met af en toe een interval en tempoloop. Afgelopen 5 jaren loop ik gemiddeld 750km per jaar. verder nooit hardloop gerelateerde blessures gehad.
[...]
na afgelopen weekend geen last meer gehad dus dinsdag weer aan de duurloop begonnen, deze opgedeeld in 2 lusjes van pakweg 12km om te kijken hoe het zou gaan en eventueel halverwege dus thuis te zijn. Echter ging het prima dus rustig doorgelopen. Dagen erna geen centje pijn, donderdag nog een duurloop gedaan van 16km met een klein tempoblokje halverwege om te testen, wederom geen centje pijn.
Vrijdag stond de interval op het programma 5x 800m in 3 minuten met 400m rust, idem; niks aan de hand.
Gaf mij genoeg reden om mee te gaan met de intervalsessie van mijn vrouw, 10x 2min op 5 min/km, voor mij hartslagzone 1. En nu komt het (nou ja, ik was in ieder geval verbaasd), na een sessie of 9 begint de voetboog weer te irriteren.
dus eigenlijk nogmaals de vraag of iemand tips heeft hoe hiermee om te gaan?
De laatste week rol ik mijn voet in ieder geval regelmatig al over een massageballetje.
Geen ervaring hiermee. Maar het leest alsof deze blessure nog beginnend is. Met een paar dagen rust is het weer weg en daarna kan je weer behoorlijk wat doen voordat klachten weer ontstaan. Dus je bent er mooi op tijd bijToppertje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:14:
[...]
De laatste week rol ik mijn voet in ieder geval regelmatig al over een massageballetje.
Ik denk aan twee mogelijke oorzaken. Allereerst, mogelijk hikt er iets tegen overbelasting aan. Dat zou verklaren waarom je er pas last van krijgt nadat je alweer behoorlijk wat gedaan hebt. Ik zou proberen ietsje rustiger op te bouwen en proberen pijnvrij te blijven. Dan ben je er waarschijnlijk ook weer snel helemaal van af.
Andere optie is dat je voet en schoen op bepaalde tempo's ergens een beetje moeilijk doen en dat druk op een vervelende plek oplevert. Die 30s sprintjes als trigger snap ik; die 5x2min in Z1 niet echt namelijk. Rouleer je van schoenen? Mogelijk is er een paartje dat hier gewoon niet helemaal lekker gaat, of toe is aan vervanging. Het roept ook een beetje de vraag op of misschien de 'rust' in 5x2min het probleem is. Hoe is je looptempo en -techniek daar? Ik vermoed uitermate traag voor jou...
If you can see, look. If you can look, observe
Probeer die snelheid eens 42 km te wandelen, dat valt ook niet mee.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ja sorry, hoor, wandelen telt niet als hardlopen.
Zelf heb ik 12 marathons gefinisht, tijdens 2 daarvan heb ik stukken moeten wandelen.
Voor mezelf heb ik deze 2 niet echt uitgelopen. 12 marathons "gedaan", slechts 10 hardgelopen.
@Toppertje zie ook de blessure van Sherlock enkele pagina's geleden, sprints of bijna sprints zijn echt zo gevaarlijk om geblesseerd te raken !
Ik vind dat je zo snel na een blessure wel heel veel kms maakt: als ik goed kan tellen heb je op 5 dagen 50 km gelopen.
Ik val @Roozzz bij: rustiger opbouwen.
Zelf heb ik 12 marathons gefinisht, tijdens 2 daarvan heb ik stukken moeten wandelen.
Voor mezelf heb ik deze 2 niet echt uitgelopen. 12 marathons "gedaan", slechts 10 hardgelopen.
@Toppertje zie ook de blessure van Sherlock enkele pagina's geleden, sprints of bijna sprints zijn echt zo gevaarlijk om geblesseerd te raken !
Ik vind dat je zo snel na een blessure wel heel veel kms maakt: als ik goed kan tellen heb je op 5 dagen 50 km gelopen.
Ik val @Roozzz bij: rustiger opbouwen.
[ Voor 40% gewijzigd door Hartloper op 04-02-2023 19:21 ]
Klinkt vrij aannemelijk inderdaad;Roozzz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:29:
[...]
Geen ervaring hiermee. Maar het leest alsof deze blessure nog beginnend is. Met een paar dagen rust is het weer weg en daarna kan je weer behoorlijk wat doen voordat klachten weer ontstaan. Dus je bent er mooi op tijd bij![]()
Ik denk aan twee mogelijke oorzaken. Allereerst, mogelijk hikt er iets tegen overbelasting aan. Dat zou verklaren waarom je er pas last van krijgt nadat je alweer behoorlijk wat gedaan hebt. Ik zou proberen ietsje rustiger op te bouwen en proberen pijnvrij te blijven. Dan ben je er waarschijnlijk ook weer snel helemaal van af.
Andere optie is dat je voet en schoen op bepaalde tempo's ergens een beetje moeilijk doen en dat druk op een vervelende plek oplevert. Die 30s sprintjes als trigger snap ik; die 5x2min in Z1 niet echt namelijk. Rouleer je van schoenen? Mogelijk is er een paartje dat hier gewoon niet helemaal lekker gaat, of toe is aan vervanging. Het roept ook een beetje de vraag op of misschien de 'rust' in 5x2min het probleem is. Hoe is je looptempo en -techniek daar? Ik vermoed uitermate traag voor jou...
Ik heb 2 paar schoenen die ik doorgaans om-en-om gebruik; de Mizuno Wave rider 25 en de Suacony Ride 15. De rust vandaag tussen de interval (maar ook bij de 800m interval) was gewoon wandelen overigens.
rustiger opbouwen, bedoel je dan minder km's of minder snelheid?
Mijn duurlopen loop ik rond 5:40 min/km, de interval (800m) op 3:45 min/km en tempoloop op 4:10 min/km.
@Hartloper, die afstand klopt inderdaad, maar mijn inziens heb ik dit toch redelijk op geleide van de pijn gedaan. Toen ik die zondag opstond zonder pijn was mijn gedachte; dit is gewoon een soort spierpijn geweest. En die gedachte werd bevestigd omdat het die dagen daarna dus ook weg bleef.
Achteraf wellicht een verkeerde gedachte

Beide denk ik. Algehele belasting even wat terugbrengen zodat eea kan herstellen en dan weer opbouwen.
@Toppertje Overbelasting / overtrainen is ook niet altijd direct de volgende dag merkbaar, kan ook pas op langere termijn een negatief effect hebben.
Het valt allemaal nog mee en goed dat je precies herkent waar het zit en wat je deed terwijl de pijn terugkwam of toenam. Daar kun je makkelijk naar handelen en beland je niet weken of maandenlang in de lappenmand.
Het valt allemaal nog mee en goed dat je precies herkent waar het zit en wat je deed terwijl de pijn terugkwam of toenam. Daar kun je makkelijk naar handelen en beland je niet weken of maandenlang in de lappenmand.
Vandaag eindelijk mijn eerste marathon specifieke training gedaan. Zo'n beetje de hele maand januari gekwakkeld met gezondheid (griep, griep en nog eens griep ) en (mede) daardoor stond mijn langste trainingsloop sinds eind oktober op slechts 16 km (eerste kerstdag).
Schema voor vandaag was:
Vermoeidheid van de afgelopen week zat nog behoorlijk in de benen: vorige training (12k easy) was slechts 13u eerder en woensdag nog een pittige interval training gedaan (6x 1k). Ik had er na 5km een hard hoofd in dat het nog wat ging worden vandaag, maar uiteindelijk de marathon tempo's aan de onderkant van de range kunnen lopen, met één grote MAAR: na 15k moest ik een korte rustpauze nemen van zo'n 4 minuten om de laatste 3k van het marathon specifieke deel ook nog in 420 te kunnen lopen. Desondanks wel tevreden aangezien het lang geleden was dat ik een fatsoenlijke duurloop had gelopen. Morgen een herstelloop van 10k en volgende week gaat het weektotaal naar ca 90k
.
Schema voor vandaag was:
- 6k warm-up;
- 5k 419-423;
- 2k 410-413;
- 5k 419-423;
- 5k cool-down.
Vermoeidheid van de afgelopen week zat nog behoorlijk in de benen: vorige training (12k easy) was slechts 13u eerder en woensdag nog een pittige interval training gedaan (6x 1k). Ik had er na 5km een hard hoofd in dat het nog wat ging worden vandaag, maar uiteindelijk de marathon tempo's aan de onderkant van de range kunnen lopen, met één grote MAAR: na 15k moest ik een korte rustpauze nemen van zo'n 4 minuten om de laatste 3k van het marathon specifieke deel ook nog in 420 te kunnen lopen. Desondanks wel tevreden aangezien het lang geleden was dat ik een fatsoenlijke duurloop had gelopen. Morgen een herstelloop van 10k en volgende week gaat het weektotaal naar ca 90k

Netjes! Maar waak voor overbelasting, zie de berichten hierbovensanniep9 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:57:
Vandaag eindelijk mijn eerste marathon specifieke training gedaan. Zo'n beetje de hele maand januari gekwakkeld met gezondheid (griep, griep en nog eens griep ) en (mede) daardoor stond mijn langste trainingsloop sinds eind oktober op slechts 16 km (eerste kerstdag).
Schema voor vandaag was:Totaal 23k waarvan 12k op marathon inspanning.
- 6k warm-up;
- 5k 419-423;
- 2k 410-413;
- 5k 419-423;
- 5k cool-down.
Vermoeidheid van de afgelopen week zat nog behoorlijk in de benen: vorige training (12k easy) was slechts 13u eerder en woensdag nog een pittige interval training gedaan (6x 1k). Ik had er na 5km een hard hoofd in dat het nog wat ging worden vandaag, maar uiteindelijk de marathon tempo's aan de onderkant van de range kunnen lopen, met één grote MAAR: na 15k moest ik een korte rustpauze nemen van zo'n 4 minuten om de laatste 3k van het marathon specifieke deel ook nog in 420 te kunnen lopen. Desondanks wel tevreden aangezien het lang geleden was dat ik een fatsoenlijke duurloop had gelopen. Morgen een herstelloop van 10k en volgende week gaat het weektotaal naar ca 90k.

@Slickk, daar ben ik mij zeker bewust van, maar wellicht doordat het niet gigantisch pijnlijk was en het mij dus meer als een soort spierpijn overkwam heb ik afgelopen week niet direct aan overbelasting gedacht.
Ik ga in ieder geval zorgen voor minimaal een dag rust tussen het lopen, en de afstanden en tempo's verlagen. Daarnaast wellicht nog wat fietsen.
Toppertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:14:
Iemand ervaring met kortstondig gevoelige voetboog? Ik heb afgelopen vrijdag iets te gek gedaan denk ik in mijn duurloopje, door elke km even (bijna) volle bak 30 seconden te lopen, 9x totaal.
Zaterdagochtend toen ik opstond voelde ik mijn voetboog iets. zaterdag en zondag maar even niet gelopen (wel gefietst op de mtb, volledig pijnloos), zowel gister als vanmorgen bij het opstaan was het totaal niet gevoelig.
Iemand tips hoe hier nu mee om te gaan?
Beetje achtergrond; Deze maand wel meer gelopen dat ik ooit in een maand heb gedaan, veel zone 2 werk met af en toe een interval en tempoloop. Afgelopen 5 jaren loop ik gemiddeld 750km per jaar. verder nooit hardloop gerelateerde blessures gehad.
[...]
Toppertje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:14:
[...]
Toch mezelf even quoten,
na afgelopen weekend geen last meer gehad dus dinsdag weer aan de duurloop begonnen, deze opgedeeld in 2 lusjes van pakweg 12km om te kijken hoe het zou gaan en eventueel halverwege dus thuis te zijn. Echter ging het prima dus rustig doorgelopen. Dagen erna geen centje pijn, donderdag nog een duurloop gedaan van 16km met een klein tempoblokje halverwege om te testen, wederom geen centje pijn.
Vrijdag stond de interval op het programma 5x 800m in 3 minuten met 400m rust, idem; niks aan de hand.
Gaf mij genoeg reden om mee te gaan met de intervalsessie van mijn vrouw, 10x 2min op 5 min/km, voor mij hartslagzone 1. En nu komt het (nou ja, ik was in ieder geval verbaasd), na een sessie of 9 begint de voetboog weer te irriteren.
@Toppertje
Je liep dus 750 km/ jaar de afgelopen 5 jaar =15 km per week.
Talent is er, je liep hiermee 1:27 op de halve en onder de 40 op de 10.
Nu heb je in januari je grootste maand ooit gedaan, en afgelopen week liep je 50 km in 5 dagen (daar deed je vroeger 3 weken over
).
Het lijkt erop dat je heel snel aan het opbouwen bent qua kilometers.
Dat is het moment waarop overbelastingsblessures op de loer liggen.
Cardiovasculair kan je het allemaal goed aan, maar voor de spieren en de pezen is die opbouw wellicht wat snel gegaan.
Een tip die ik je nog wil geven: best niet tegelijk én kilometers én tempowerk verhogen.
Als je het aantal kilometers sterk verhoogt, kunnen dat best allemaal duurloopkilometers zijn.
En pas in tweede tijd, als je lichaam het verhoogde kilometeraantal gewoon is, dan voorzichtig wat snelheidswerk toevoegen.
Het is allemaal persoonlijk, sommige hardlopers, zeker als ze nog jong zijn en toch al wat lifetime hardloopkilometers verzameld hebben, verdragen wel een sterke toename van én kilometers én intensiteit.
Maar voor anderen is het een aanleiding voor blessures.
Het is dubbel: enerzijds heb je meer kilometers nodig om beter te worden, anderzijds verhogen meer kilometers ook de kans op blessures.
Nu heb je in januari je grootste maand ooit gedaan, en afgelopen week liep je 50 km in 5 dagen (daar deed je vroeger 3 weken over
Cardiovasculair kan je het allemaal goed aan, maar voor de spieren en de pezen is die opbouw wellicht wat snel gegaan.
Een tip die ik je nog wil geven: best niet tegelijk én kilometers én tempowerk verhogen.
Als je het aantal kilometers sterk verhoogt, kunnen dat best allemaal duurloopkilometers zijn.
En pas in tweede tijd, als je lichaam het verhoogde kilometeraantal gewoon is, dan voorzichtig wat snelheidswerk toevoegen.
Het is allemaal persoonlijk, sommige hardlopers, zeker als ze nog jong zijn en toch al wat lifetime hardloopkilometers verzameld hebben, verdragen wel een sterke toename van én kilometers én intensiteit.
Het is dubbel: enerzijds heb je meer kilometers nodig om beter te worden, anderzijds verhogen meer kilometers ook de kans op blessures.
[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 05-02-2023 07:32 ]
Iemand ervaring met een blaar (op de voet) die maar niet weg wil? Heb het eerder gehad en meestal verdwijnen ze na een paar weken maar heb er nu 1 die zit er al maanden. Iemand tips?
Daarnaast ook last van m'n knieën, hardlopen (ook langere afstanden) zijn ze wel redelijk gewend, maar (bijna dagelijks) 3 kinderen 2 trappen op dragen is weer een andere belasting.
Daarnaast ook last van m'n knieën, hardlopen (ook langere afstanden) zijn ze wel redelijk gewend, maar (bijna dagelijks) 3 kinderen 2 trappen op dragen is weer een andere belasting.
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2023 07:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Lekker (kort) bosloopje vanochtend in Lage Vuursche. Was alweer terug bij de auto voordat ik het wist, zoveel lol had ik er weer in.. Da’s een lange tijd geleden!
Wat voor de een hardlopen i, is voor een ander wellicht wandelen.Niku schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:24:
[...]
Tja, dan kun je dit topic net zo goed sluiten.
[...]
Hier wel mee eens. Een marathon voltooien op welk tempo dan ook kun je prima een prestatie noemen, maar tussen voltooien en hardlopen zit wel een verschil.
Ik vind het van een ongelofelijk dedain en snobisme getuigen.
Jakkiebah voor dat soort mensen.
Je kan hier nog wat insiratie opdoen: https://www.allthingsgym....et-collapsed-arches-mwod/Toppertje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:14:
[...]
Toch mezelf even quoten,
Kijk er wel mee uit. Hielspoor en Achillespeesblessures kunnen erg hardnekkig zijn als je het eenmaal hebt.
Lekker bezig met opbouwen, zie ik. En inderdaad: oppassen met de blessures.
Zelf gisteren 21k gelopen, als eerste van drie weken laadplan-training. Elke 5km gel genomen. Dat wil ik bij de marathon ook gaan doen, aangevuld met sportdrank. Dat laatste had ik nu nog niet. Merkte in elk geval wel dat het lopen super relaxed ging, met 6.00 de kilometer en een hartslag van 140. Dus daar was ik in elk geval tevreden mee.
Benieuwd hoe het volgende week gaat als ik 27k loop en er ook nog wat sportdrank bij tank. Weet van mezelf dat ik bij marathons in het verleden (jaar of 7 terug) nog weleens last kreeg dat ik die zoete zooi niet meer zo binnenhield. Maar goed: nu wel iets minder zoete gel, dat scheelt hopelijk.
Week daarna nog 30k en dan weer even iets minder gels bij de laatste serie laaaaange duurlopen.
Zelf gisteren 21k gelopen, als eerste van drie weken laadplan-training. Elke 5km gel genomen. Dat wil ik bij de marathon ook gaan doen, aangevuld met sportdrank. Dat laatste had ik nu nog niet. Merkte in elk geval wel dat het lopen super relaxed ging, met 6.00 de kilometer en een hartslag van 140. Dus daar was ik in elk geval tevreden mee.
Benieuwd hoe het volgende week gaat als ik 27k loop en er ook nog wat sportdrank bij tank. Weet van mezelf dat ik bij marathons in het verleden (jaar of 7 terug) nog weleens last kreeg dat ik die zoete zooi niet meer zo binnenhield. Maar goed: nu wel iets minder zoete gel, dat scheelt hopelijk.
Week daarna nog 30k en dan weer even iets minder gels bij de laatste serie laaaaange duurlopen.
[ Voor 6% gewijzigd door mosselmossel op 05-02-2023 17:00 ]
Battletag: Iigy#2192
Klinkt nogal veel, heb je toevallig geteld hoeveelmosselmossel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:59:
Lekker bezig met opbouwen, zie ik. En inderdaad: oppassen met de blessures.
koolhydraten dat zijn? Er zit namelijk een Max wat je per uur kan opnemen.
Ikzelf vind gels nogal duur om mee te lopen dus neem meestal krentenbollen mee voor de trainingen en test de gels wel in een Tempoduurloop zodat ze zich nog een beetje nuttig maken, want tijdens een duurloop gaat iig bij mij het meeste toch op de vet verbranding. Dus heel veel heb ik ook weer niet nodig.
Twee gels is bij elkaar 45gram hoolhydraten. Als ik er dan nog wat sportdrank bij doe, kom ik aan een kleine 60. Dat is wat nodig is per uur als je een marathon loopt, aldus mijn voedingsdeskundige.Tinusvolkel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:11:
[...]
Klinkt nogal veel, heb je toevallig geteld hoeveel
koolhydraten dat zijn? Er zit namelijk een Max wat je per uur kan opnemen.
Ikzelf vind gels nogal duur om mee te lopen dus neem meestal krentenbollen mee voor de trainingen en test de gels wel in een Tempoduurloop zodat ze zich nog een beetje nuttig maken, want tijdens een duurloop gaat iig bij mij het meeste toch op de vet verbranding. Dus heel veel heb ik ook weer niet nodig.
Helaas loopje van vandaag na 2,5km afgebroken. Knie werd vrij snel behoorlijk pijnlijk aan de buitenkant. 😥Martiveen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Rustig blijven. Je hebt sowieso een 15km gelopen op max van je kunnen dus dat voel je ook nog. Als je vandaag al pijn vrij kon lopen zal het waarschijnlijk wel loslopenPhun intended
Morgenavond of woensdag miss ff kijken of je rustig een rondje kan hardlopen en kijken hoe dat voelt. Als je niks voelt zit je goed! Als je wel iets voelt wat langer aankijken of een fysio opzoeken.
Sowieso is af en toe wat onverhard ook goed voor hardloopconditie en je stabiliteit
Helaas moeten besluiten de plannen voor de HM in de prullenbak te gooien. Dus hierbij in de aanbieding een startbewijs voor de Halve van Haren op 11 maart.
Running \ Cycling: Strava
Aha als je het zo bekijkt dan valt het idd wel meemosselmossel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:23:
[...]
Twee gels is bij elkaar 45gram hoolhydraten. Als ik er dan nog wat sportdrank bij doe, kom ik aan een kleine 60. Dat is wat nodig is per uur als je een marathon loopt, aldus mijn voedingsdeskundige.
Heb is nagerekend wat ik tijdens m’n marathon heb binnen gekregen en dat waren 4 maurten gels a 25g per stuk en 2x de maurten drinkmix a 40g per stuk dus totaal 180g wat weer precies 60g per uur is

Voor jezelf telt dat niet misschien, maar ik denk dat het het meest prettige is als mensen die maatlat ook alleen naast hun eigen prestaties houden. Ieder probeert zijn/haar best te doen en sommigen zullen er veel meer moeite voor moeten doen om tot een, in de ogen van anderen, mindere prestatie te komen.Hartloper schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:06:
Ja sorry, hoor, wandelen telt niet als hardlopen.
Er zijn geen regels dat je niet mag wandelen, er zijn wat minimale snelheidseisen, als je dan op tijd binnen bent, ben je gewoon een finisher.
En ergens voel ik er nog meer waardering voor als je als laatste komt, die mensen hebben hard en lang mogen werken ervoor.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Tuurlijk, anderen mogen het fantastisch vinden als ze de Londen marathon in 6,5 uur lopen/wandelen.
Mijn mening daarover is duidelijk. Ik ga er dan ook niet verder op terugkomen.
En heb je dan nog water gedronken bij de gels ?Tinusvolkel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:05:
[...]
Aha als je het zo bekijkt dan valt het idd wel meein je training zal je op duurlooptempo wel wat minder dan 60 gebruiken maar dan went je lichaam wel vast aan de 60 per uur.
Heb is nagerekend wat ik tijdens m’n marathon heb binnen gekregen en dat waren 4 maurten gels a 25g per stuk en 2x de maurten drinkmix a 40g per stuk dus totaal 180g wat weer precies 60g per uur is
Vroeger was de tijdslimiet bij de Rotterdam marathon ook gewoon 4 uur.Hartloper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:00:
Tuurlijk, anderen mogen het fantastisch vinden als ze de Londen marathon in 6,5 uur lopen/wandelen.
Hoe werkt dat met drinkmix, gooi je dat in een bekertje water of neem je flasks mee ofzo?Tinusvolkel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:05:
[...]
Aha als je het zo bekijkt dan valt het idd wel meein je training zal je op duurlooptempo wel wat minder dan 60 gebruiken maar dan went je lichaam wel vast aan de 60 per uur.
Was vandaag ook aan het oefenen met eten tijdens een tempoloop (had niet ontbeten). Lekker die SIS tropical gel, niet zo zoet / plakkerig. Werkte ook prima bij de HM, had er toen maar eentje mee.
Mega zuur. Probeer niet te lang door te lopen in de hoop dat t magisch over gaat. Een bezoek bij de fysio kan sowieso geen kwaad! Sterkte met herstel!gkoers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Helaas loopje van vandaag na 2,5km afgebroken. Knie werd vrij snel behoorlijk pijnlijk aan de buitenkant. 😥
Helaas moeten besluiten de plannen voor de HM in de prullenbak te gooien. Dus hierbij in de aanbieding een startbewijs voor de Halve van Haren op 11 maart.
OK, dus voldoende koolhydraten maar in theorie wat weinig vocht (1 liter).Tinusvolkel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:12:
@Hartloper / @XyS heb alleen drinkmix gedronken en dat idd in flasks.
Had zelf 2x250ml bij in m’n trail broek en halverwege stond de vrouw met 2 nieuwe.
Dus ik had mooi een extra stok achter de deur om de eerste helft voldoende te drinken.
Mijn coach zou me 1 L per uur willen laten drinken, maar daar heb ik het moeilijk mee.
Dat is ook heel erg veel. Of dat te veel is voor hardlopen, weet ik niet, maar ik zou het ook moeilijk hebben om zo veel water binnen te houden. Zeker als ik dat vier uur lang (dat is mijn marathondoeltijd) zou moeten volhouden.Hartloper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:42:
[...]
OK, dus voldoende koolhydraten maar in theorie wat weinig vocht (1 liter).
Mijn coach zou me 1 L per uur willen laten drinken, maar daar heb ik het moeilijk mee.
Maar het zou zomaar kunnen. Veel mensen drinken ook te weinig en er zit veel ruimte tussen pak 'em beet 1,2 liter (4 van die flesjes) en 4 liter.
[ Voor 12% gewijzigd door mosselmossel op 05-02-2023 19:46 ]
Vond die 1 L al best veel om weg te krijgen, had van te voren ook al best goed gehydrateerd en na afloop ook goed aangevuld. Het zou best kunnen dat ik tijdens de marathon 3 liter aan vocht ben verloren maar deze heb ik dus ook voor en na de marathon proberen aan te vullen.Hartloper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:42:
[...]
OK, dus voldoende koolhydraten maar in theorie wat weinig vocht (1 liter).
Verder was het die dag een bewolkte windstille dag onder de 10 graden dus dat werkt ook wel mee.
[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 05-02-2023 19:57 ]
Ik ben binnen onder de 3,5 uur (zelfs indien ik een stukje moet wandelen
) en ik heb geen moeite om een paar minuten voor de start 0,5 liter sportdrank te drinken, dat heb ik geoefend.
Ik weet van mezelf dat ik bij 20 graden aan marathontempo 1L vocht verlies.
1 l per uur lukt me niet, maar ik probeer toch boven de 0,5L/uur te raken. Zodat ik maar 1 à 2 liter kwijt ben.
Ik weet van mezelf dat ik bij 20 graden aan marathontempo 1L vocht verlies.
1 l per uur lukt me niet, maar ik probeer toch boven de 0,5L/uur te raken. Zodat ik maar 1 à 2 liter kwijt ben.
[ Voor 18% gewijzigd door Hartloper op 05-02-2023 20:03 ]
Zo, Asselronde ook weer achter de kiezen. Maar erg lekker was het niet.
Had moeite mijn km-tijden te lopen, last van maag, pijntjes enz. Gewoon niet lekker onderweg.
Vanaf km 15 run-walk-run naar de finish. Die laatste 10 km was niet zo heel leuk.
2.27 in totaal nog wat over gedaan. Wat een eind!
Jammer dat ik ook langzamer was dan vorige keer Asselronde (2019), maargoed. Daartussen zat een heftige knie operatie en totaal 1,5 jaar revalideren. Dus het voelt ook wel weer als een overwinning dat ik weer Asselrondes loop
Had moeite mijn km-tijden te lopen, last van maag, pijntjes enz. Gewoon niet lekker onderweg.
Vanaf km 15 run-walk-run naar de finish. Die laatste 10 km was niet zo heel leuk.
Jammer dat ik ook langzamer was dan vorige keer Asselronde (2019), maargoed. Daartussen zat een heftige knie operatie en totaal 1,5 jaar revalideren. Dus het voelt ook wel weer als een overwinning dat ik weer Asselrondes loop
Voor wat het waard is; vandaag tijdens een duurloop door het bos van 30k in 2,5u twee softflasks (0,5l) leeg gedronken. Een daarvan bevatte sportdrank (ca 40gr koolhydraten). Dat was genoeg voor zo'n soort loopje.
Nu de marathon dichterbij komt de komende tijd maar wat vaker eten en drinken meenemen. Wel nog even zoeken wat daar de handigste manier voor is.
De afgelopen maanden eigenlijk nooit meer dan 250ml water mee, of gewoon niets btw...
Nu de marathon dichterbij komt de komende tijd maar wat vaker eten en drinken meenemen. Wel nog even zoeken wat daar de handigste manier voor is.
De afgelopen maanden eigenlijk nooit meer dan 250ml water mee, of gewoon niets btw...
[ Voor 18% gewijzigd door Roozzz op 05-02-2023 22:14 ]
Toch een overwinning dat je hem uitgelopen hebt! Het blijft best een pittige route en er stond aardig wat wind vandaag.Stefangrp schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:05:
Zo, Asselronde ook weer achter de kiezen. Maar erg lekker was het niet.
Vanaf km 15 run-walk-run naar de finish. Die laatste 10 km was niet zo heel leuk.2.27 in totaal nog wat over gedaan. Wat een eind!
Bij mijzelf ging het erg lekker, mijn tijd op basis van de Garmin voorspelling gelopen en dat pakte perfect uit. De Stamina was 2km voor het einde op, maar bult af en het publiek hielp mee. Uiteindelijk binnen de 2uur gelopen. 7 pr's verbeterd vandaag volgens Strava 🥳
edit: oh ja, Strava linkje natuurlijk! https://www.strava.com/activities/8509202863
[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 06-02-2023 16:31 ]
Hier vanmorgen eigenlijk slecht bezig geweest want “zocht” niks mee te nemen (moet dat eigenlijk de avond ervoor al klaar leggen)Roozzz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:24:
Voor wat het waard is; vandaag tijdens een duurloop door het bos van 30k in 2,5u twee softflasks (0,5l) leeg gedronken. Een daarvan bevatte sportdrank (ca 40gr koolhydraten). Dat was genoeg voor zo'n soort loopje.
Dus vertrokken met 2 witte broodjes, koffie en een glas ranja achter de kiezen om de laatste 24km van m’n 100km week doel vol te maken.
Maar ging allemaal wel prima en m’n comfortabele tempo lag hoger dan verwacht.
Gisteren ook gefietst ipv gelopen dus dat zal wel meegeholpen hebben.
Had niet echt honger of dorst gehad maar voor het herstel was het beter geweest om onderweg alvast te beginnen met aanvullen.
Al met al gingen die 100 rustige kilometers mij prima af maar heb wel weer wat zin in tempo’s, dus morgen even een dagje rust, dinsdag bij redelijk weer woonwerk op de fiets en dan woensdag een tempo loopje om te kijken wat afgelopen week met de vorm gedaan heeft.
Voorgaande keren dat ik de 100 heb aangetikt liep ik daarna veel makkelijker dus ben benieuwd.
Ik zit af en toe met verbazing te lezen hoeveel drinken en eten sommigen hier kunnen nuttigen tijdens het lopen (absoluut niks ten nadelen van diegenen hoor, ik ben me ervan bewust dat het iets heel persoonlijks is). Zelfs tijdens m'n langste duurlopen heb ik normaal gesproken meer dan genoeg aan 1 500ml softflask, behalve als het écht warm is. Maar meer dan 1 liter heb ik nog nooit genuttigd in de keer of 15 dat ik langer dan 2,5 uur onderweg was. Uiteraard wel met goed hydrateren voor en na de run. Ook gels neem ik eigenlijk maar mondjesmaat, vaak neem ik ze meer om mee te oefenen voor de marathon dan dat ik het gevoel heb dat ik ze echt nodig heb.
Gisteren nog 34km in 2,5 uur gelopen, met 10x 1km on/1km off (afwisselend marathon en steady tempo), dus 20km in totaal op (middel) hoge intensiteit. Had 400ml drinken mee, waarvan op het eind nog z'n 50ml over was. En van de 3 gels die ik mee had heb ik er 2 genuttigd.
Bij afstanden <25km neem ik eigenlijk nooit gels mee, ook niet tijdens HM's op wedstrijdtempo. En nooit het gevoel gehad dat ik 'leeg' was. Misschien heb ik van nature gewoon een hoge energiereserve.
Ben trouwens ook wel op de hoogte van de literatuur waarin wordt aanraden juist zo veel mogelijk koolhydraten in te nemen tijdens wedstrijden, tot een maximum van 100-120 gram/uur (als je het kan verdragen), om optimaal te presteren. Maar ik vraag me dus af, als ik niet het idee heb dat ik de extra energie nodig heb, in hoeverre zal mijn prestatie er dan onder lijden? Voor (semi) profs voor wie iedere seconde telt snap ik het wel, maar voor een recreatieve loper?
Gisteren nog 34km in 2,5 uur gelopen, met 10x 1km on/1km off (afwisselend marathon en steady tempo), dus 20km in totaal op (middel) hoge intensiteit. Had 400ml drinken mee, waarvan op het eind nog z'n 50ml over was. En van de 3 gels die ik mee had heb ik er 2 genuttigd.
Bij afstanden <25km neem ik eigenlijk nooit gels mee, ook niet tijdens HM's op wedstrijdtempo. En nooit het gevoel gehad dat ik 'leeg' was. Misschien heb ik van nature gewoon een hoge energiereserve.
Ben trouwens ook wel op de hoogte van de literatuur waarin wordt aanraden juist zo veel mogelijk koolhydraten in te nemen tijdens wedstrijden, tot een maximum van 100-120 gram/uur (als je het kan verdragen), om optimaal te presteren. Maar ik vraag me dus af, als ik niet het idee heb dat ik de extra energie nodig heb, in hoeverre zal mijn prestatie er dan onder lijden? Voor (semi) profs voor wie iedere seconde telt snap ik het wel, maar voor een recreatieve loper?
Benieuwd naar welke trail broek je gebruikt hiervoor? Ben zelf eigenlijk ook op zoek naar een broek waarin ik comfortabel m'n gelletjes en 1 of 2 softflasks kan meenemen, als ik niet met m'n vest wil lopen.Tinusvolkel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:12:
@Hartloper / @XyS heb alleen drinkmix gedronken en dat idd in flasks.
Had zelf 2x250ml bij in m’n trail broek en halverwege stond de vrouw met 2 nieuwe..
Opvallend dat jullie als twee snelle marathonlopers opvallend weinig drinken, een stuk minder dan wat soms aanbevolen wordt. Al geraakt @Tinusvolkel wel met gels aan de 60 gr KH per uur.
Maar de deshydratatie is blijkbaar geen probleem.
Blijkbaar zijn sub-3 uur lopers gemiddeld meer lichaamsgewicht (>3%) kwijt aan de finish dan tragere lopers.
https://bjsm.bmj.com/content/45/14/1101
Dat spreekt tegen wat vaak beweerd wordt, dat prestatieverlies optreedt boven de 2% gewichtsverlies.
Blijkbaar zijn sub-3 uur lopers gemiddeld meer lichaamsgewicht (>3%) kwijt aan de finish dan tragere lopers.
Dat spreekt tegen wat vaak beweerd wordt, dat prestatieverlies optreedt boven de 2% gewichtsverlies.
kan zijn dat de snellere lopers snel genoeg zijn dat ze er geenlast van ervaren nog. Hoe je trained helpt waarschijnlijk ook natuurlijk.Hartloper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:29:
Opvallend dat jullie als twee snelle marathonlopers opvallend weinig drinken, een stuk minder dan wat soms aanbevolen wordt. Al geraakt @Tinusvolkel wel met gels aan de 60 gr KH per uur.
Ik meende me te herinneren dat vochtverlies icm ondermaatse prestaties veel meer vochtverlies nodig had dan een 2%.
(ik ben ook een slechte drinker, maar probeer heel veel sipjes te nemen onderweg ipv grote slokken. Drink daardoor stiekem meer, al trek ik het prima een tweetal uren zonder drinken)
Ik heb deze van de decathlonSlupor schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:06:
Benieuwd naar welke trail broek je gebruikt hiervoor? Ben zelf eigenlijk ook op zoek naar een broek waarin ik comfortabel m'n gelletjes en 1 of 2 softflasks kan meenemen, als ik niet met m'n vest wil lopen.
Heb zelf ook altijd veel gelopen zonder iets van water of gels mee te nemen en al is dat altjd best prima gegaan is het natuurlijk maar de vraag of het niet nog beter was geweest om wel wat mee te nemen en meer te drinken/nemen.
Gisteren de driebergen/zeist - rhenen trail gedaan en had 2 x 500ml water mee (1 met electrolyten tabletje, 1 zonder) en tijdens het rennen zelf denk ik alsnog maar de helft opgedronken. (Na afloop de rest). Verder 2 gels en 2 reepjes mee, en daarvan had ik nog 1 gelletje over. De reepjes ook genomen 'om het nemen'/voor de zekerheid.
De laatste km's merkte ik vooral bij heuvelop/vals plat dat het wel wat moeizamer ging maar op zich allemaal prima (iets meer dan 2.5u over gedaan, 32km).
Kan me 1 HM herinneren waar ik geen gelletjes mee nam, of slechts 1, en daar ging ik stuk. Was ook waar ik voor een heel scherp PR ging, dus daar kon het ook aan liggen.
Mijn laatste marathon heb ik volgens mij maar 4 gels genomen, misschien 5, maar dat zou dus veul te weinig zijn. (SIS gels, dus 22g per gel). Maar voor een 3u marathon zou ik dus 3x60 = 180g = 8 a 9 gels moeten nemen? Hell noes
Kan het natuurlijk combineren met sportdrank/etc.
Hoe dan ook, ik probeer mezelf wel te dwingen wat meer te drinken en nemen. Al is het ook maar voor het herstel erna, maar uiteindelijk is veel persoonlijk maar tegelijk dus ook. Al gaat het prima zonder, je weet niet wat het effect zou zijn tot je een paar keer (goed) met probeert
Gisteren de driebergen/zeist - rhenen trail gedaan en had 2 x 500ml water mee (1 met electrolyten tabletje, 1 zonder) en tijdens het rennen zelf denk ik alsnog maar de helft opgedronken. (Na afloop de rest). Verder 2 gels en 2 reepjes mee, en daarvan had ik nog 1 gelletje over. De reepjes ook genomen 'om het nemen'/voor de zekerheid.
De laatste km's merkte ik vooral bij heuvelop/vals plat dat het wel wat moeizamer ging maar op zich allemaal prima (iets meer dan 2.5u over gedaan, 32km).
Kan me 1 HM herinneren waar ik geen gelletjes mee nam, of slechts 1, en daar ging ik stuk. Was ook waar ik voor een heel scherp PR ging, dus daar kon het ook aan liggen.
Mijn laatste marathon heb ik volgens mij maar 4 gels genomen, misschien 5, maar dat zou dus veul te weinig zijn. (SIS gels, dus 22g per gel). Maar voor een 3u marathon zou ik dus 3x60 = 180g = 8 a 9 gels moeten nemen? Hell noes
Kan het natuurlijk combineren met sportdrank/etc.
Hoe dan ook, ik probeer mezelf wel te dwingen wat meer te drinken en nemen. Al is het ook maar voor het herstel erna, maar uiteindelijk is veel persoonlijk maar tegelijk dus ook. Al gaat het prima zonder, je weet niet wat het effect zou zijn tot je een paar keer (goed) met probeert
Ik gebruik de tight Fusion Cargo: https://dutchmudmen.com/p...-tight-short-black-unisexSlupor schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:06:
Benieuwd naar welke trail broek je gebruikt hiervoor? Ben zelf eigenlijk ook op zoek naar een broek waarin ik comfortabel m'n gelletjes en 1 of 2 softflasks kan meenemen, als ik niet met m'n vest wil lopen.
Kun je ook een hoop in kwijt.
BTW, dit topic ook maar is gaan volgen
Zit momenteel helaas in de lappenmand, maar normaalgesproken loop ik 3 a 4 keer in de week.
Was aan het trainen voor Marathon Enschede met schema van Prorun. (Op vermogen)
Helaas kan ik die nu wel vergeten.
En afgelopen weekend was het zo ver, mijn eerste georganiseerde loop: de Hivernaltrail bij de Wilhelminaberg in Landgraaf. Ik was bekend met het gebied, aangezien ik daar opgegroeid ben en vroegâh nog gewerkt heb bij Snowworld. Maar toch flink wat nieuwe paden mogen ontdekken.
Afin, druk weekje gehad, veel moeten studeren voor een toets en weinig echte loop-motivatie gehad in de tijd die ik overhad. Dus zaterdag maar de schoenen aangetrokken. Eventjes alle spieren loslopen met een klein rondje, ca. 6,5km.
Zal je zien dat het dan nét totaal niet gaat. Benen als lood, ik voelde een spier in mijn bovenbeen & een stabilisator spiertje als pijntje. Iedere stap die gezet werd dacht ik 'ai, ai, ai'. Rest van de dag met de benen hoog gelegen en gespeeld met mijn nieuwe telefoon
, beetje gegamed, en nog verplicht gaan shoppen met de vriendin...
Zondag om 11 uur zou de start zijn van de 20km, ik was al vroeg daar, zodat ik de start van de 50km mannen en vrouwen kon meemaken. Daarna op mijn gemakje binnen het startnummer opgehaald, omgekleed & voorbereid. En toen...
De start, met 58 mannen en vrouwen stonden we aan de start - het devies van de organisator: Het is glibberen en glijden vandaag - na het startsignaal spurtte iedereen er vandoor. Ik ben op rustig tempo gaan lopen, aangezien de afstand nogal onbekend terrein voor me is i.c.m. de hoogtemeters, en daarbij het gisteren dus niet lekker aanvoelde. De trappen van Snowworld (517 tredes. 75 hm) werd het eerste obstakel wat overwonnen moest worden. Veel mensen die hier omhoog gewandeld zijn, ik inclusief. Ik liep ergens in de achterhoede van het veld, had nog net niet de rode lantaarn te pakken.
Vervolgens een prachtige route gevolgd door de bossen op de Wilhelminaberg, De eerste 6 km hadden we ca. 290 hoogtemeters te pakken, dat tikt snel aan. Vervolgens een stuk relatief vlak richting het eikenbos, waarbij we door een evenemententerrein moesten. Het was inderdaad glad, maar te overzien.
Veel paden waren als dit:
Dus ik was wel blij met de Saucony Xodus Ultra's
Een oude groeve. Het was enorm modderig, dit was ook de enige plek waar de bordjes niet helemaal lekker stonden. Zodoende zijn er toch best veel mensen verkeerd gelopen daar, ze hadden daar beter iemand kunnen zetten voor de juiste richting op te sturen (aan beide kanten van het evenemententerrein stonden mensen van de organisatie, niet op het terrein zelf.).
Het ging verder goed, ik voelde me lekker, ik had me goed kunnen herstellen van de eerste 290 hoogtemeters, dus ik heb mijn tempo iets omhoog gegooid.
Door het Eikenbos gelopen, langs Eijkhagen, waar ik vroeger op de middelbare school zat, en weer terug richting de Wilhelmina berg.
Ik begon langzaam wat mensen in te halen die wat sneller van start waren gegaan, één van hen vertelde mij: "wacht maar, het wordt nog veel gladder" - Oei!
Bij de Wilhelmina berg gingen we weer via het bos omhoog, en inderdaad, het was glad, modderig en immens stijl. Mijzelf steunend aan bomen en afzettend tegen de boomwortels stukken van volgens mij 30-40% omhoog geklauterd. Volgens strava zelfs bijna de 50% aangetikt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftD43rs57jNo5xt8o1T6GzdD.jpg?f=user_large)
Maar gestaag kwamen we vooruit en beklommen we het laatste obstakel. Wederom een zeer glad pad naar de top:
:strip_exif()/f/image/AFe2XguK9XZk7XxMSfbi1777.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit keer, helaas met maar weinig wortels of bomen om je goed aan af te kunnen zetten. Voorzichtig boven gekomen en we mochten starten aan de terugweg.
Via de trappen gingen we weer naar beneden... En toen zag ik een paar mensen van de 30km verkeerd lopen, die waren de trap volledig naar beneden gegaan. Laatste beetje lucht om naar ze te roepen, en wuiven dat ze verkeerd liepen heeft ze weer op het juiste pad gebracht
Bij een kruispunt een achterblijver nog even uitgelegd hoe ze de route moet afronden (ze had bijna 4 km afgesneden doordat ze niet wist waar ze precies heen moest...) en de laatste km's gelopen. En daar was de finishboog:
:strip_exif()/f/image/gqmkMfdbc0j9ss0bDcx8bOs9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yr014N3AnHIpt7SWT9YGj9XU.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen gekomen in 2:52:20 als 50ste van de 58 deelnemers.
Dit was echt een heel gave ervaring, eentje die ik graag veel vaker ga doen. Op zich, voor de afstand voelde mijn lichaam zich nog goed, toen ik binnenkwam even goed volgepropt met koekjes, zoutstengels, snoepjes, bananen en een broodje, ik had wat te weinig gegeten onderweg
, ondanks 3 gelletjes, 2 flesjes energiedrank á 400ml/stuk, én bij iedere post een handjevol winegums en kruidkoek...
:strip_exif()/f/image/ZtBGJGiDaFidb7mqt1YGr4Ib.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips hoe je de schoenen goed schoonkrijgt?
Ik heb me gisteravond ingeschreven voor de 10mijl van de Danikerbosloop. Zin in!
Edit: Strava linkje: https://www.strava.com/activities/8509339950
Afin, druk weekje gehad, veel moeten studeren voor een toets en weinig echte loop-motivatie gehad in de tijd die ik overhad. Dus zaterdag maar de schoenen aangetrokken. Eventjes alle spieren loslopen met een klein rondje, ca. 6,5km.
Zal je zien dat het dan nét totaal niet gaat. Benen als lood, ik voelde een spier in mijn bovenbeen & een stabilisator spiertje als pijntje. Iedere stap die gezet werd dacht ik 'ai, ai, ai'. Rest van de dag met de benen hoog gelegen en gespeeld met mijn nieuwe telefoon
Zondag om 11 uur zou de start zijn van de 20km, ik was al vroeg daar, zodat ik de start van de 50km mannen en vrouwen kon meemaken. Daarna op mijn gemakje binnen het startnummer opgehaald, omgekleed & voorbereid. En toen...
De start, met 58 mannen en vrouwen stonden we aan de start - het devies van de organisator: Het is glibberen en glijden vandaag - na het startsignaal spurtte iedereen er vandoor. Ik ben op rustig tempo gaan lopen, aangezien de afstand nogal onbekend terrein voor me is i.c.m. de hoogtemeters, en daarbij het gisteren dus niet lekker aanvoelde. De trappen van Snowworld (517 tredes. 75 hm) werd het eerste obstakel wat overwonnen moest worden. Veel mensen die hier omhoog gewandeld zijn, ik inclusief. Ik liep ergens in de achterhoede van het veld, had nog net niet de rode lantaarn te pakken.
Vervolgens een prachtige route gevolgd door de bossen op de Wilhelminaberg, De eerste 6 km hadden we ca. 290 hoogtemeters te pakken, dat tikt snel aan. Vervolgens een stuk relatief vlak richting het eikenbos, waarbij we door een evenemententerrein moesten. Het was inderdaad glad, maar te overzien.
:strip_exif()/f/image/Ef9avZIMPBy9gjMSFdmVYKTr.jpg?f=fotoalbum_large)
Een oude groeve. Het was enorm modderig, dit was ook de enige plek waar de bordjes niet helemaal lekker stonden. Zodoende zijn er toch best veel mensen verkeerd gelopen daar, ze hadden daar beter iemand kunnen zetten voor de juiste richting op te sturen (aan beide kanten van het evenemententerrein stonden mensen van de organisatie, niet op het terrein zelf.).
Het ging verder goed, ik voelde me lekker, ik had me goed kunnen herstellen van de eerste 290 hoogtemeters, dus ik heb mijn tempo iets omhoog gegooid.
Door het Eikenbos gelopen, langs Eijkhagen, waar ik vroeger op de middelbare school zat, en weer terug richting de Wilhelmina berg.
Ik begon langzaam wat mensen in te halen die wat sneller van start waren gegaan, één van hen vertelde mij: "wacht maar, het wordt nog veel gladder" - Oei!
Bij de Wilhelmina berg gingen we weer via het bos omhoog, en inderdaad, het was glad, modderig en immens stijl. Mijzelf steunend aan bomen en afzettend tegen de boomwortels stukken van volgens mij 30-40% omhoog geklauterd. Volgens strava zelfs bijna de 50% aangetikt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftD43rs57jNo5xt8o1T6GzdD.jpg?f=user_large)
Maar gestaag kwamen we vooruit en beklommen we het laatste obstakel. Wederom een zeer glad pad naar de top:
:strip_exif()/f/image/AFe2XguK9XZk7XxMSfbi1777.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit keer, helaas met maar weinig wortels of bomen om je goed aan af te kunnen zetten. Voorzichtig boven gekomen en we mochten starten aan de terugweg.
Via de trappen gingen we weer naar beneden... En toen zag ik een paar mensen van de 30km verkeerd lopen, die waren de trap volledig naar beneden gegaan. Laatste beetje lucht om naar ze te roepen, en wuiven dat ze verkeerd liepen heeft ze weer op het juiste pad gebracht
Bij een kruispunt een achterblijver nog even uitgelegd hoe ze de route moet afronden (ze had bijna 4 km afgesneden doordat ze niet wist waar ze precies heen moest...) en de laatste km's gelopen. En daar was de finishboog:
:strip_exif()/f/image/gqmkMfdbc0j9ss0bDcx8bOs9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yr014N3AnHIpt7SWT9YGj9XU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was echt een heel gave ervaring, eentje die ik graag veel vaker ga doen. Op zich, voor de afstand voelde mijn lichaam zich nog goed, toen ik binnenkwam even goed volgepropt met koekjes, zoutstengels, snoepjes, bananen en een broodje, ik had wat te weinig gegeten onderweg
:strip_exif()/f/image/ZtBGJGiDaFidb7mqt1YGr4Ib.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb me gisteravond ingeschreven voor de 10mijl van de Danikerbosloop. Zin in!
Edit: Strava linkje: https://www.strava.com/activities/8509339950
PS4 PSN: Dazzler2120
Afgelopen week wat weinig kilometers gemaakt, deels doordat ik 3 dagen alleen thuis was met de kleine, dus dan kun je niet "even" de hort op.
En gedeeltelijk omdat ik wat vermoeidheid in de benen had, dus ondanks zeurend stemmetje in het hoofd niet teveel gelopen. Blijf ik lastig vinden
.
Week totaal is alsnog 47Km, dus mag zeker niet klagen, echter had ik op meer gehoopt.
Gisteren nog ~24Km kunnen lopen, echter niet echt lekker.
Beetje het gevoel alsof er een waarschuwingslampje brandje dat het elk moment "mis" kon gaan of zo. Kan het niet helemaal goed omschrijven, lekker voelde het echter niet.
Grootste verrassing was wel dat de hartslag nog relatief laag bleef en tempo consistent, waar ik elke Km wel verwachte een verval te krijgen. Die kwam maar niet, elke keer als ik een iets langzamere Km had, was de volgende weer sneller.
Rest van de dag wel wat spierpijntjes gehad, wat ik niet gewend ben, dus iets was er wel aan de hand.
Deze week weer proberen wat meer meters te maken, over anderhalve maand is al Sittard, dus mag nog wel even wat kilometers afzien om te wennen
.
En gedeeltelijk omdat ik wat vermoeidheid in de benen had, dus ondanks zeurend stemmetje in het hoofd niet teveel gelopen. Blijf ik lastig vinden
Week totaal is alsnog 47Km, dus mag zeker niet klagen, echter had ik op meer gehoopt.
Beetje het gevoel alsof er een waarschuwingslampje brandje dat het elk moment "mis" kon gaan of zo. Kan het niet helemaal goed omschrijven, lekker voelde het echter niet.
Grootste verrassing was wel dat de hartslag nog relatief laag bleef en tempo consistent, waar ik elke Km wel verwachte een verval te krijgen. Die kwam maar niet, elke keer als ik een iets langzamere Km had, was de volgende weer sneller.
Rest van de dag wel wat spierpijntjes gehad, wat ik niet gewend ben, dus iets was er wel aan de hand.
Deze week weer proberen wat meer meters te maken, over anderhalve maand is al Sittard, dus mag nog wel even wat kilometers afzien om te wennen
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Knap werk rensDazzler2120 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:02:
En afgelopen weekend was het zo ver, mijn eerste georganiseerde loop: de Hivernaltrail bij de Wilhelminaberg in Landgraaf. Ik was bekend met het gebied, aangezien ik daar opgegroeid ben en vroegâh nog gewerkt heb bij Snowworld. Maar toch flink wat nieuwe paden mogen ontdekken.
Zal je zien dat het dan nét totaal niet gaat. Benen als lood, ik voelde een spier in mijn bovenbeen & een stabilisator spiertje als pijntje. Iedere stap die gezet werd dacht ik 'ai, ai, ai'. Rest van de dag met de benen hoog gelegen en gespeeld met mijn nieuwe telefoon, beetje gegamed, en nog verplicht gaan shoppen met de vriendin...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit was echt een heel gave ervaring, eentje die ik graag veel vaker ga doen. Op zich, voor de afstand voelde mijn lichaam zich nog goed, toen ik binnenkwam even goed volgepropt met koekjes, zoutstengels, snoepjes, bananen en een broodje, ik had wat te weinig gegeten onderweg, ondanks 3 gelletjes, 2 flesjes energiedrank á 400ml/stuk, én bij iedere post een handjevol winegums en kruidkoek...
[Afbeelding]
Ik poets mijn schoenen op zolder, na eerst ze laten drogen om de klei er makkelijk af te krijgen met een harde borstel, en dan met lauwwarm water en een afwasborstel en wat wasmiddel boenen en dan een paar keer goed uitspoelen in enkele emmers lauwwarm water weer.
Die krengen drogen wel traag na zo’n badje trouwens
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Thanks voor de tips! Ga ik zeker wat mee doen.Hartloper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:29:
@Toppertje
Nu heb je in januari je grootste maand ooit gedaan, en afgelopen week liep je 50 km in 5 dagen (daar deed je vroeger 3 weken over).
De laatste dagen loop ik de hele dag met een massagebal rond waar ik dan af en toe overheen rol met de voet, en doe ik elke dag even met de massage gun masseren. Daarbij nog wat andere oefeningen zoals proberen te graven met de tenen. Vandaag in ieder geval weer opgestaan zonder pijn.
Nu nog even kijken wanneer ik weer ga beginnen met hardlopen..
Bedankt voor de link, ik ga de filmpjes even bekijken.Pieteerstelijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Je kan hier nog wat insiratie opdoen: https://www.allthingsgym....et-collapsed-arches-mwod/
Kijk er wel mee uit. Hielspoor en Achillespeesblessures kunnen erg hardnekkig zijn als je het eenmaal hebt.
Ik weet een klein beetje hoe hardnekkig dit kan zijn inderdaad, mijn vrouw heeft er ook een behoorlijke tijd mee rond gelopen.
@Dazzler2120 ik spoel ze gewoon even af onder de douche. Zolen wel eruit halen en die ook apart afspoelen, scheelt aardig met de stank later.
Daarna mik ik ze in het schuurtje buiten om ze te laten drogen. De hoop dat trailschoenen fris blijven ruiken na modderwegen heb ik al opgegeven, brandschoon maken is ook vrij pointless, je wilt alleen niet dat er te veel modder in de stof blijft aankoeken, omdat de schoenen daar vaak als eerste gaan scheuren.
Wat ook een shortcut is als je echt heel weinig tijd hebt: doe een korte training met kettlebells/squats waarbij je je benen zo snel mogelijk laat verzuren en ga dan een rustig kort loopje doen. Killing om te doen, maar daar leer je wel door gaan met stevige spierpijn en zit je (zo goed als het gaat op die manier) meteen op de laatste kilometers van wat normaal een veel langere duurloop zou zijn
(beperk die trainingen wel, je kan dat soms dagenlang nog voelen in je benen).
Gisteren zelf nog maar eens een langere loop gedaan en geprobeert een beetje te kijken waar ik nu fysiek sta. De lasten van de nasleep van corona van 3 maand terug zijn weg, maar ik ehb geen idee waar mijn conditie zit, dus heb ik maar eens een stevige duurtraining gepakt uit de strydlibrary om daar helemaal stuk op te gaan.
De training: (Canova 1k's): 10'warmup, dan 3 maal 1 minuut rond threshold en 1 minuut recovery, nog 2 minuten extra lucht happen en moed verzamelen en dan 8 maal 1K 10K pace, 1K halve marathon pace en nog een 15 minuten cooldown.
Als extra bonus ook mijn vaste trainingsrondje van de laatste maanden erbij gepakt: rondje om een blok heen van ~1.6K, ondertussen al zo vaak gedaan dat ik quasi elke stoeptegel herken. Mentaal werkt het wel goed straks voor die 24 uurs, omdat ik hier wel leer mezelf te wapenen tegen 'ditzelfde rondje, voor de 8ste keer' te doen.
De run zelf ging boven verwachting lekker: ik had niets mee van eten of drinken, het weer was vrij ruk met af en aan miezelbuitjes en een vrij stevige wind. Ik bleef echter mijn intervals netjes wegtikken en kreeg pas bij de laatste 3 wat meer moeite (vooral dnakzij de lege tank die ik ondertussen had). Bij het wegtikken van de laatste interval+recovery schatte ik dat ik grofweg kon gaan voor een PR op mijn HM, maar dat idee heb ik maar snel laten varen na een kort stukje in de recovery: genoeg is genoeg.
vangst, met een intervaltraining waarbij ik nog wel wat dieper had kunnen gaan als ik maar eten mee had gehad en het weer wat beter was: pr op 20K, 10Mijl en 15K. Relatief weinig spierpijn en rusthartslag van vanmorgen zag er weer vrij aardig uit. Mogelijk dus toc hnog redelijk fit aan de start staks van het Sittardse Sufferfest
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8508996946
Daarna mik ik ze in het schuurtje buiten om ze te laten drogen. De hoop dat trailschoenen fris blijven ruiken na modderwegen heb ik al opgegeven, brandschoon maken is ook vrij pointless, je wilt alleen niet dat er te veel modder in de stof blijft aankoeken, omdat de schoenen daar vaak als eerste gaan scheuren.
key is vooral dat je consistent kilometers maakt, dat is zo mogelijk nog belangrijker dan dat je lange runs erin hebt. Elke dag 10K is te prefereren boven 3 of 4 keer rennen met een lange loop (bij elke dag bv. 10K ben je eigenlijk continu net niet helemaal hersteld en leer je om door te gaan met vermoeidheid) en natuurlijk niet vergeten om tegen de laatste weken te trainen het shuffelen. Een soort van intervals, waarbij de interval dan vooral is dat je heel traag gaat rennenDarkasantion schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:07:
Afgelopen week wat weinig kilometers gemaakt, deels doordat ik 3 dagen alleen thuis was met de kleine, dus dan kun je niet "even" de hort op.
En gedeeltelijk omdat ik wat vermoeidheid in de benen had, dus ondanks zeurend stemmetje in het hoofd niet teveel gelopen. Blijf ik lastig vinden.
Deze week weer proberen wat meer meters te maken, over anderhalve maand is al Sittard, dus mag nog wel even wat kilometers afzien om te wennen.
Wat ook een shortcut is als je echt heel weinig tijd hebt: doe een korte training met kettlebells/squats waarbij je je benen zo snel mogelijk laat verzuren en ga dan een rustig kort loopje doen. Killing om te doen, maar daar leer je wel door gaan met stevige spierpijn en zit je (zo goed als het gaat op die manier) meteen op de laatste kilometers van wat normaal een veel langere duurloop zou zijn
Gisteren zelf nog maar eens een langere loop gedaan en geprobeert een beetje te kijken waar ik nu fysiek sta. De lasten van de nasleep van corona van 3 maand terug zijn weg, maar ik ehb geen idee waar mijn conditie zit, dus heb ik maar eens een stevige duurtraining gepakt uit de strydlibrary om daar helemaal stuk op te gaan.
De training: (Canova 1k's): 10'warmup, dan 3 maal 1 minuut rond threshold en 1 minuut recovery, nog 2 minuten extra lucht happen en moed verzamelen en dan 8 maal 1K 10K pace, 1K halve marathon pace en nog een 15 minuten cooldown.
Als extra bonus ook mijn vaste trainingsrondje van de laatste maanden erbij gepakt: rondje om een blok heen van ~1.6K, ondertussen al zo vaak gedaan dat ik quasi elke stoeptegel herken. Mentaal werkt het wel goed straks voor die 24 uurs, omdat ik hier wel leer mezelf te wapenen tegen 'ditzelfde rondje, voor de 8ste keer' te doen.
De run zelf ging boven verwachting lekker: ik had niets mee van eten of drinken, het weer was vrij ruk met af en aan miezelbuitjes en een vrij stevige wind. Ik bleef echter mijn intervals netjes wegtikken en kreeg pas bij de laatste 3 wat meer moeite (vooral dnakzij de lege tank die ik ondertussen had). Bij het wegtikken van de laatste interval+recovery schatte ik dat ik grofweg kon gaan voor een PR op mijn HM, maar dat idee heb ik maar snel laten varen na een kort stukje in de recovery: genoeg is genoeg.
vangst, met een intervaltraining waarbij ik nog wel wat dieper had kunnen gaan als ik maar eten mee had gehad en het weer wat beter was: pr op 20K, 10Mijl en 15K. Relatief weinig spierpijn en rusthartslag van vanmorgen zag er weer vrij aardig uit. Mogelijk dus toc hnog redelijk fit aan de start staks van het Sittardse Sufferfest
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8508996946
[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 06-02-2023 09:56 ]
Afgelopen week gesnuffeld aan de losse triathlon onderdelen. Ik had één hardlooptraining ingeruild voor een keer zwemmen. Was erg leuk om te doen, ook een tip voor iedereen met een pijntje die toch wil bewegen.
Ik dacht natuurlijk wel na twee keer proberen een perfecte borstcrawl eruit te persen, maar dat gaat nog wel langer duren. Niet echt een held in het water.
Daarnaast zaterdag 1,5 uur op de racefiets. Superfijn voor z1/2 training. Als beginnende loper merk ik dat de hartslag toch nog vrij hoog blijft. Met fietsen is het veel makkelijker om langer rustig te trainen.
Lopend nog steeds rustig doorbouwen drie keer per week voelt echt beter. Door de regen en modder trekken de bosloopjes nog niet echt (sorry @Fraggert ik ga het echt een keer doen. ps. hoe gaat het herstel?)
Ik dacht natuurlijk wel na twee keer proberen een perfecte borstcrawl eruit te persen, maar dat gaat nog wel langer duren. Niet echt een held in het water.
Daarnaast zaterdag 1,5 uur op de racefiets. Superfijn voor z1/2 training. Als beginnende loper merk ik dat de hartslag toch nog vrij hoog blijft. Met fietsen is het veel makkelijker om langer rustig te trainen.
Lopend nog steeds rustig doorbouwen drie keer per week voelt echt beter. Door de regen en modder trekken de bosloopjes nog niet echt (sorry @Fraggert ik ga het echt een keer doen. ps. hoe gaat het herstel?)
Hmmmm! Ik had wel een blauw shirt aan jaRoozzz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:26:
@m0ridin had je toevallig iets blauws aan? Ter hoogte van Leersum liep iemand de uht route voor mij uit. Had ik toch even moeten aanzetten voor een meet & greet
Genoeg andere lopers tegengekomen wel, zowel hard als wandelende. Was ook prima weer over het algemeen!
Nou gisteren was het dan eindelijk tijd voor de 10EM bij de Midwinter Marathon in Apeldoorn. Wat een feestje was het weer. Organisatie was weer top en vele bekenden gezien 
Gisterochtend hier in de buurt afgesproken met een aantal anderen om samen die kant op te fietsen. Er stond een frisse wind! Had zelfs handschoentjes aangetrokken. Zouden we er veel last van krijgen tijdens het lopen? In het centrum begon de voorpret al wat toen we tussen alle lopers doorfietsten die nog onderweg waren of al aan het warmlopen waren.
Op locatie aangekomen eerst maar eens in schouwburg Orpheus gekeken of het daar een beetje te doen was met de drukte voor het omkleden e.d. Nou het was daar dus een groot mierennest. Ik stelde voor om naar een nabijgelegen gymzaaltje uit te wijken, waar ik al goede ervaring mee had. Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om erheen te joggen. Beetje onhandig met een tas, maar zo bleven we in ieder geval een beetje warm. Daar was het gelukig een stuk beter te doen! Snel omgekleed en tijd voor nog een rondje inlopen, want het begon al aardig op te schieten met de tijd! Een vriend van me, met Italiaans bloed, verklaarde me zoals gewoonlijk weer voor gek met m'n korte tights en shirtje met korte mouwen
Stukkie ingelopen en richting startvak. Daar nog even wat warming up gedaan en toen het wat drukker naar voren gekropen. Mocht starten in startvak A, vlak achter de 'echte' lopers, fijn! Eenmaal voorin het vak trof ik een vriendin, die inmiddels 50+ is, maar wel behoorlijk goed kan lopen. Omdat ik zelf al wist dat ik mijn opgegeven tijd van 1.10 niet zou halen (ziek, gedoe in prive situatie, pijntje, te zwaar, dat soort smoesjes), besloten we samen op te trekken. M'n Italiaanse vriend wou het ook wel proberen, prima!
Na de start ging de eerste kilometer uiteraard weer iets te snel in < 4.30. Daarna het tempo iets laten vieren, want ik was van plan rustig te starten, want de eerste ca. 8km van het parours, richting Hoog Soeren, bevatten best wat hoogtemeters, voor Nederlandse begrippen dan.
Het ging lekker! Ze bleven beide keurig bij me en zo ging we richting het gevecht met de hoogtemeters. Twee vrienden kwamen rond de 3e kilometer aardig enthousiast langs stuiven. Heel even gebabbeld en besloten mijn eigen tempo vast te houden. Een van de twee raapten we in Hoog Soeren op en die heb ik de rest van de wedstrijd ook niet meer gezien
Te snel gestart en stukgegaan op het klimmen. Niet veel verder raakten we de Italiaan ook kwijt. Ook wel wat andere mensen uit zien stappen, of zien wandelen trouwens.
Goed, met z'n 2 verder dan maar. Na 8km besloot mevrouw de koppositie te pakken en wat te versnellen, aangezien het klimwerk was gedaan. De kilometers daarna tikten gestaag weg, maar ik moest aardig m'n best doen bij te blijven. Ondertussen liepen we al een aantal kilometer met een groepje van 5 a 6 en dat was wel lekker. Leuk om te zien hoe een stel kerels een vrouw probeerden bij te houden
Godskolere, wat kan die lopen.
In de 13e kilometer waren we eindelijk bij de Soerenseweg. Even iets bij kunnen komen daar, aangezien dat stukje aardig naar beneden loopt. Toen nog even dat vervelende stukje door de woonwijk, voordat we weer op de amersfoortseg uit kwamen richting de Loolaan en finish. Pff, toen had ik 't wel gehad hoor. Gelukkig was er veel publiek en muziek e.d. Dat hielp! Ze wist op de Loolaan nog een paar meter bij me weg te lopen. Mijn benen hadden helaas geen zin om nog heel veel te versnellen.
Ik zag 1.16.18 toen ik mijn klokje afdrukte op de finishlijn. Dubbel gevoel wel. Had aan de ene kant gehoopt nog wel onder de 1.15 te blijven, maar aan de andere kant heb ik ruim 7 minuten van mijn PR afgelopen van 5 jaar geleden.
Mijn partner in crime is uiteindelijk 5e V50 geworden
Strava, or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8508636305/overview

Gisterochtend hier in de buurt afgesproken met een aantal anderen om samen die kant op te fietsen. Er stond een frisse wind! Had zelfs handschoentjes aangetrokken. Zouden we er veel last van krijgen tijdens het lopen? In het centrum begon de voorpret al wat toen we tussen alle lopers doorfietsten die nog onderweg waren of al aan het warmlopen waren.
Op locatie aangekomen eerst maar eens in schouwburg Orpheus gekeken of het daar een beetje te doen was met de drukte voor het omkleden e.d. Nou het was daar dus een groot mierennest. Ik stelde voor om naar een nabijgelegen gymzaaltje uit te wijken, waar ik al goede ervaring mee had. Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om erheen te joggen. Beetje onhandig met een tas, maar zo bleven we in ieder geval een beetje warm. Daar was het gelukig een stuk beter te doen! Snel omgekleed en tijd voor nog een rondje inlopen, want het begon al aardig op te schieten met de tijd! Een vriend van me, met Italiaans bloed, verklaarde me zoals gewoonlijk weer voor gek met m'n korte tights en shirtje met korte mouwen
Stukkie ingelopen en richting startvak. Daar nog even wat warming up gedaan en toen het wat drukker naar voren gekropen. Mocht starten in startvak A, vlak achter de 'echte' lopers, fijn! Eenmaal voorin het vak trof ik een vriendin, die inmiddels 50+ is, maar wel behoorlijk goed kan lopen. Omdat ik zelf al wist dat ik mijn opgegeven tijd van 1.10 niet zou halen (ziek, gedoe in prive situatie, pijntje, te zwaar, dat soort smoesjes), besloten we samen op te trekken. M'n Italiaanse vriend wou het ook wel proberen, prima!
Na de start ging de eerste kilometer uiteraard weer iets te snel in < 4.30. Daarna het tempo iets laten vieren, want ik was van plan rustig te starten, want de eerste ca. 8km van het parours, richting Hoog Soeren, bevatten best wat hoogtemeters, voor Nederlandse begrippen dan.
Het ging lekker! Ze bleven beide keurig bij me en zo ging we richting het gevecht met de hoogtemeters. Twee vrienden kwamen rond de 3e kilometer aardig enthousiast langs stuiven. Heel even gebabbeld en besloten mijn eigen tempo vast te houden. Een van de twee raapten we in Hoog Soeren op en die heb ik de rest van de wedstrijd ook niet meer gezien
Goed, met z'n 2 verder dan maar. Na 8km besloot mevrouw de koppositie te pakken en wat te versnellen, aangezien het klimwerk was gedaan. De kilometers daarna tikten gestaag weg, maar ik moest aardig m'n best doen bij te blijven. Ondertussen liepen we al een aantal kilometer met een groepje van 5 a 6 en dat was wel lekker. Leuk om te zien hoe een stel kerels een vrouw probeerden bij te houden
In de 13e kilometer waren we eindelijk bij de Soerenseweg. Even iets bij kunnen komen daar, aangezien dat stukje aardig naar beneden loopt. Toen nog even dat vervelende stukje door de woonwijk, voordat we weer op de amersfoortseg uit kwamen richting de Loolaan en finish. Pff, toen had ik 't wel gehad hoor. Gelukkig was er veel publiek en muziek e.d. Dat hielp! Ze wist op de Loolaan nog een paar meter bij me weg te lopen. Mijn benen hadden helaas geen zin om nog heel veel te versnellen.
Ik zag 1.16.18 toen ik mijn klokje afdrukte op de finishlijn. Dubbel gevoel wel. Had aan de ene kant gehoopt nog wel onder de 1.15 te blijven, maar aan de andere kant heb ik ruim 7 minuten van mijn PR afgelopen van 5 jaar geleden.
Mijn partner in crime is uiteindelijk 5e V50 geworden
Strava, or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8508636305/overview
Inmiddels 10 weken bezig met lopen, ik had nog vrij weinig snelheidswerk gedaan. Wel gewoon rustig kilometers opgebouwd en progressie gemaakt maar toch lastig om in te schatten hoe dat zich verhoudt met het doel.
Omdat ik deze week "rust" heb i.v.m. wintersport heb ik de dag ervoor eens een 5km op snelheid gelopen, resultaat 20:43 / 04:09/km / 14,49km/u. Iets te hard van start gegaan waardoor de 3e km iets langzamer was. Daarna beetje op karakter wel weer wat gas kunnen geven, aan het einde had ik voor mij gevoel toch nog iets over maar ik had nu echt nog geen 5km door gekund op dit tempo.
Ik vind het beetje moeilijk in te schatten hoe ver ik nu nog verwijderd ben van het doel. Ben dus ongeveer op de helft van de voorbereiding en de helft van het afstand lukt op de doelsnelheid. Zou wel haalbaar moeten zijn denk ik?
Omdat ik deze week "rust" heb i.v.m. wintersport heb ik de dag ervoor eens een 5km op snelheid gelopen, resultaat 20:43 / 04:09/km / 14,49km/u. Iets te hard van start gegaan waardoor de 3e km iets langzamer was. Daarna beetje op karakter wel weer wat gas kunnen geven, aan het einde had ik voor mij gevoel toch nog iets over maar ik had nu echt nog geen 5km door gekund op dit tempo.
Ik vind het beetje moeilijk in te schatten hoe ver ik nu nog verwijderd ben van het doel. Ben dus ongeveer op de helft van de voorbereiding en de helft van het afstand lukt op de doelsnelheid. Zou wel haalbaar moeten zijn denk ik?
:strip_exif()/f/image/HbZFGZNTwFnKVt66o7HC3s7E.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Beschrijving klopt, maar de richting dan nietm0ridin schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Hmmmm! Ik had wel een blauw shirt aan ja(Korte mouwen, thermoshirt met lange mouwen eronder). Korte broek... Maar liep hem van Rhenen naar Driebergen-Zeist trouwens.
Genoeg andere lopers tegengekomen wel, zowel hard als wandelende. Was ook prima weer over het algemeen!
Plot-twist, ik rende achteruit!Roozzz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Beschrijving klopt, maar de richting dan niet
nee, maar ik vergistte me en liep idd van Driebergen-Zeist naar Rhenen! Plan was andersom, maar last minute omgedraaid en van driebergenzeist naar rhenen gelopen... Dus denk dan toch
Had ook een salomon rugzakje om, compressie kousen tot over mijn kuiten... Ongeschoren en ben al te lang niet naar de kapper geweest
En de definitieve validatie: https://www.strava.com/activities/8508813132
[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 06-02-2023 11:20 ]
Gisteren de 8 van Apeldoorn gelopen met mijn schoonvader (67 jaar oud, liep 47:01
), was leuk om weer eens een startnummer op te spelden en ervoor te gaan! Ik had weinig verwachtingen na 3 weken ziek (covid en aansluitend longontsteking) in december. Op 1 januari de draad weer opgepakt met 3x lopen per week. Zaterdag heb ik nog heerlijk dik 2uur gefietst in de duinen bij Bergen, waardoor mijn linkerkuit wat stijf aanvoelde na het inlopen. Maar het viel mee, ik had er weinig last van. Conservatief gestart en het tempo kunnen opvoeren. Het parcours (na 4km ga je alleen nog maar naar beneden) helpt daar ook bij natuurlijk. 36:53 netto eindtijd: 4:37/km valt me niet tegen... If it's not on Strava...
(stond in startvak A, maar alsnog plenty scholieren die na 1km al gingen wandelen, maar het parcours is breed genoeg om makkelijk in te halen. Het was een gezellige drukte!)
Met eerder genoemde covid en longontsteking en daarna rustig opbouwen heb ik wel een trainingsachterstand waardoor ik besloten heb niet Rotterdam te gaan lopen. Finishen zou me wel lukken, maar na 4 marathons heb ik geen trek in een pijnlijke laatste 12km met veel wandelen. R'dam komt wel een keer...
(stond in startvak A, maar alsnog plenty scholieren die na 1km al gingen wandelen, maar het parcours is breed genoeg om makkelijk in te halen. Het was een gezellige drukte!)
Met eerder genoemde covid en longontsteking en daarna rustig opbouwen heb ik wel een trainingsachterstand waardoor ik besloten heb niet Rotterdam te gaan lopen. Finishen zou me wel lukken, maar na 4 marathons heb ik geen trek in een pijnlijke laatste 12km met veel wandelen. R'dam komt wel een keer...
https://www.strava.com/athletes/10490675
Samenvatting waar ik me bij aansluit!InZane schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:
Nou gisteren was het dan eindelijk tijd voor de 10EM bij de Midwinter Marathon in Apeldoorn. Wat een feestje was het weer. Organisatie was weer top en vele bekenden gezien
Na een coronabesmetting vorig jaar juni (slechts één dagje echte mannengriep gehad), ben ik ruim een half jaar later eindelijk weer op het niveau dat ik toen had. Daarmee gisteren weer een mooie tijd kunnen lopen op de 10em in Apeldoorn: 58:04. Goed voor een 22e plek achter de jonkies en een 2e plek in de categorie M40.
Achteraf had ik de eerste helft iets harder omhoog kunnen lopen, want in de tweede helft was de snelheid van m'n benen de beperkende factor...
@Tinusvolkel Verwerk jij deze in de PR-lijst? En dan mag je ook gelijk m'n 10km-tijd bijwerken naar 35:30, gelopen tijdens de Koude Polderloop in Nijkerk op 10 december vorig jaar.
Waar je op charrels bericht over o.a. slijtage reageert. charrel in "Hardlopen - deel 9"InZane schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:25:
[...]Het gaat ook niet alleen om de zool, maar ook om het schuim. De demping gaat op gegeven moment achteruit, waardoor je meer kans krijgt op pijntjes en/of blessures.
Van de Vaporfly is het trouwens algemeen bekend dat ze niet lang meegaan. Het is dan ook een wedstrijdschoen en dus geen schoen voor je dagelijkse loopjes.
Heb zelf dus juni 2021 de Hoka X2 carbon schoen gekocht en daarna tot nu alle weekend duurlopen erop gedaan. 5 wedstrijden en ca 4 maanden ook de overige trainingen er ook op gedaan. Naar schatting meer dan 1000 km op gelopen (~1200km) en ze zijn nu dus ruim 1,5 oud en ik vind nog steeds dat ze heel fijn lopen, ook al is er wel wat slijtage op de foto's te zien (vnl inks achter vd L-schoen en niet op de foto is het op R-schoen L-achter ok, maar juist L-binnen-voor een vergelijkbare slijtage te zien).
Maar bij pas heel veel meer km's dan ik vooraf had verwacht. Het afdank criterium blijft dat ze goed moeten blijven lopen, hoelang nog?
Heb de foto's van "nieuw" er bij gezet, dat is wel een veel kleinere maat...
/f/image/m0zin28lg2LWBGmmWdQWfp5e.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 06-02-2023 12:57 ]
Ik was gisteren ook weer bij de 10EM van de Midwinter Marathon. Dit keer wat rustiger aan gedaan, want blessures die wel langzaam beter worden, maar voorlopig toch nog niet te gek doen...
Dit jaar 1:28:38, waar het in 2020 nog 1:19:15 was. Maar het ging eigenlijk best lekker, met ruimte voor een eindsprintje.
Strava: https://www.strava.com/activities/8509224810
Dit jaar 1:28:38, waar het in 2020 nog 1:19:15 was. Maar het ging eigenlijk best lekker, met ruimte voor een eindsprintje.
Strava: https://www.strava.com/activities/8509224810
Volgens mij kan het bijna niet missen dan. De beschrijving klopt veel te goedm0ridin schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Plot-twist, ik rende achteruit!
nee, maar ik vergistte me en liep idd van Driebergen-Zeist naar Rhenen! Plan was andersom, maar last minute omgedraaid en van driebergenzeist naar rhenen gelopen... Dus denk dan toch
Had ook een salomon rugzakje om, compressie kousen tot over mijn kuiten... Ongeschoren en ben al te lang niet naar de kapper geweest
En de definitieve validatie: https://www.strava.com/activities/8508813132
Nice, mooi weer op de terugweg!estorino schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:35:
Gisteren de 8 van Apeldoorn gelopen met mijn schoonvader (67 jaar oud, liep 47:01), was leuk om weer eens een startnummer op te spelden en ervoor te gaan! Ik had weinig verwachtingen na 3 weken ziek (covid en aansluitend longontsteking) in december. Op 1 januari de draad weer opgepakt met 3x lopen per week. Zaterdag heb ik nog heerlijk dik 2uur gefietst in de duinen bij Bergen, waardoor mijn linkerkuit wat stijf aanvoelde na het inlopen. Maar het viel mee, ik had er weinig last van. Conservatief gestart en het tempo kunnen opvoeren. Het parcours (na 4km ga je alleen nog maar naar beneden) helpt daar ook bij natuurlijk. 36:53 netto eindtijd: 4:37/km valt me niet tegen... If it's not on Strava...
@Crysania Lees je mee?
Ik was ook in Apeldoorn te vinden dit weekend. In ieder geval in het buitengebied. Zaterdag de marathontrail gelopen onder prachtige en ideale omstandigheden.
Het doel was om mijn eerste marathon uit te lopen onder de 4 uur en dat is gelukt. Tot km 35k een redelijk tempo kunnen houden van rond de 5.15 min/km. Gezellig pratend met mijn broer, die ook meeliep en een mountainbiker van Bar End en genietend van de omgeving ging het hartstikke goed. Na de post op 23k allebei op ons eigen tempo verder gelopen. Op 35k
zakte het tempo in naar 5.30, want de vermoeidheid sloeg toe en zware benen. Ik liep inmiddels ook in mijn eentje, waardoor ik niet meer bij iemand kon aanhaken om sneller te gaan. Uiteindelijk gefinisht in 3.45.00 en erg tevreden over mijn eerste marathonervaring. Enige rare was dat mijn horloge 41,7 km zei aan het eind ipv 42,2 km, dus helaas voor Strava en Garmin geen marathon gelopen.
De trail was goed georganiseerd en gezellig. En natuurlijk een prachtige omgeving. Een aanrader voor iedereen! Op naar de volgende!
Het doel was om mijn eerste marathon uit te lopen onder de 4 uur en dat is gelukt. Tot km 35k een redelijk tempo kunnen houden van rond de 5.15 min/km. Gezellig pratend met mijn broer, die ook meeliep en een mountainbiker van Bar End en genietend van de omgeving ging het hartstikke goed. Na de post op 23k allebei op ons eigen tempo verder gelopen. Op 35k
zakte het tempo in naar 5.30, want de vermoeidheid sloeg toe en zware benen. Ik liep inmiddels ook in mijn eentje, waardoor ik niet meer bij iemand kon aanhaken om sneller te gaan. Uiteindelijk gefinisht in 3.45.00 en erg tevreden over mijn eerste marathonervaring. Enige rare was dat mijn horloge 41,7 km zei aan het eind ipv 42,2 km, dus helaas voor Strava en Garmin geen marathon gelopen.
De trail was goed georganiseerd en gezellig. En natuurlijk een prachtige omgeving. Een aanrader voor iedereen! Op naar de volgende!
Dat is jammer, maar je kunt wel je PR invullen op basis van een officiële uitslag. Dan staat het toch in je eigen lijstje van statistiekenDaktegel schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:10:
Ik was ook in Apeldoorn te vinden dit weekend. In ieder geval in het buitengebied. Zaterdag de marathontrail gelopen onder prachtige en ideale omstandigheden.
Vanavond ga ik mijn 2 oude Vaporfly 4% flyknit weggooien met pijn in het hart. De zolen vertonen duidelijke slijtage en rond Nieuwjaar kreeg ik een achillespeesblessure toen ik één van de twee heel veel aan het gebruiken was, dus ik durf ze niet meer gebruiken.
Ze zijn van tweede helft 2019 en ik gebruikte ze nog als trainingsschoen, maar nu moeten ze echt weg.
Ze zijn van tweede helft 2019 en ik gebruikte ze nog als trainingsschoen, maar nu moeten ze echt weg.
[ Voor 18% gewijzigd door Hartloper op 06-02-2023 21:41 ]
Je kunt ook nog via de website het door Strava laten corrigeren, dat die wegen moet volgen ipv GPS. Dat hielp bij mij toen m’n horloge net wat te kort had gemeten bij een halve marathon.Daktegel schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:10:
@Slickk en @born2tweak: Thanks voor de tips om het aan te passen in Strava/Connect.
Gisteren weer het eerste loopje gedaan na de marathon en eigenlijk voelde het verrassend goed.
Gisteren weer het eerste loopje gedaan na de marathon en eigenlijk voelde het verrassend goed.
Ik kom zojuist terug van de fysio, naar aanleiding van de klachten aan m'n wreef. Het lijkt erop dat er een lichte overbelasting is gekomen in de teenspieren. Hij heeft het ingetaped en ik mag er gewoon mee trainen. Wel in een iets lichtere vorm en met wat minder kilometers dan de laatste twee weken, maar gelukkig dus gewoon verder! In principe moet het dan met 2 weken opgelost zijn en kan ik weer rustig opbouwen.
Gisteren voelde ik m'n voet wel weer, na zondag de 25km gelopen te hebben, maar vandaag weer nagenoeg rustig. Natuurlijk als een fysio er op drukt en vraagt of het pijn doet, dan doet het dat nog wel
Ik hoop dus dat het herstel zo gaat zoals hij voorspelt.

Gisteren voelde ik m'n voet wel weer, na zondag de 25km gelopen te hebben, maar vandaag weer nagenoeg rustig. Natuurlijk als een fysio er op drukt en vraagt of het pijn doet, dan doet het dat nog wel

Gisteren ook naar de fysio geweest, vanwege wat irritatie aan de heup/weefsel.
Mag het ook weer proberen na 5 weken. Dus vanavond de schoenen maar weer is aan :-)
Mag het ook weer proberen na 5 weken. Dus vanavond de schoenen maar weer is aan :-)
Niks lekkerder dan een bosloopje middag op de dag in de zon en de kou terwijl de rest van Nederland aan het werk is!
Nu maar weer aan het werk
[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 07-02-2023 13:02 ]
Kou? Vanochtend was het koud (-3) toen ik voor 7 uur de deur uit in voor een zeer rustig herstelloopje van een uurtje. Kwam wat stijfjes op gang na de Midwinter van afgelopen zondag, maar na een klein kilometertje liep ik wel weer lekker. Gisteravond ook al een uurtje core training gedaan bij de sportschool en morgenavond alweer een intervaltraining op het programma. Nuttig begin van de week zosebasd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:02:
Niks lekkerder dan een bosloopje middag op de dag in de zon en de kou terwijl de rest van Nederland aan het werk is!
Rustig duurloopje gedaan van 13 km vandaag, maar het voelde heel zwaar.
Ik heb een hoestje en kan een beetje slijm ophoesten, dus was ik misschien beter niet gaan lopen.
Paar dagen niet hardlopen en dan zien we wel verder...
Voor alle zekerheid sneltest gedaan, gelukkig normaal.
Ik heb een hoestje en kan een beetje slijm ophoesten, dus was ik misschien beter niet gaan lopen.
Paar dagen niet hardlopen en dan zien we wel verder...
Voor alle zekerheid sneltest gedaan, gelukkig normaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 07-02-2023 20:57 ]
Iemand hier ervaring met RunCard? En tips waar je goedkoop de gevraagde medische test kan laten uitvoeren?
Voor diegene die RunCard niet kennen:
The Italian Athletics Federation has thought a simple and inexpensive procedure to give to all the foreign athletes the opportunity to compete in Italy.
Signing the Runcard, through an enrollment fee of 15 euros, you will receive an email including the CARD valid for one year:
just print it out and present it together with the medical certificate issued in your home country for the practice of the sport activity, the certificate must include the following mandatory exams in Italy: ECG at rest, ECG at rest and after effort, spirometry, test of urines (urinalyses).
bron: https://www.napolirunning.com/runcard/?lang=en
Voor diegene die RunCard niet kennen:
The Italian Athletics Federation has thought a simple and inexpensive procedure to give to all the foreign athletes the opportunity to compete in Italy.
Signing the Runcard, through an enrollment fee of 15 euros, you will receive an email including the CARD valid for one year:
just print it out and present it together with the medical certificate issued in your home country for the practice of the sport activity, the certificate must include the following mandatory exams in Italy: ECG at rest, ECG at rest and after effort, spirometry, test of urines (urinalyses).
bron: https://www.napolirunning.com/runcard/?lang=en
Loperts,.
Ik heb even een hart onder de riem nodig. Sinds een paar maanden aan het lopen, eerst met Evy Gruyaert start to run schema voor 5km, ben bij week 9, sessie 25 van 31 sessies ( 11 weken ). . Begin januari een paar slechte weken gehad (griep), maar toch die schoenen weer onder gebonden.
Die 5km kan ik al wel bijna aan één stuk lopen nu, vermoed ik. Het schema kent nu nog een korte wandel pauze om de 11 minuten, en ik haal binnen die 35 minuten training ongeveer de 4,5 km. Ik loop vooral in het bos, beetje heuvelachtig.
Maar, omdat ik natuurlijk een stommeling ben, en vooral, vaak niet precies terug ben bij de auto als de training erop zit, (hard)loop ik vaak nog even dóór na de training. En zo tik ik dan vaak toch die 5 of zelf 6 km aan.
Ik heb nu echter 2 keer een route van 10+km gedaan ( de N70 bij Nijmegen ), met eigenlijk niet als doel die 10km vol te (hard)lopen, maar gewooon te kijken hoe ver ik kom, en de rest uit te wandelen of af te snijden.
1e keer was half januari (Ik was niet echt fit, maar die 5km was goed te doen). Doorgelopen, met korte wandelpauzes, en het ging eigenlijk echt wel heel lekker. de N70 route is best heuvelachtig, trappetjes, bospaadjes, etc. na 6km, kwam de 7km, en toen tijdens de 8e km kwam er een pijntje opzetten: Linker bovenbeen, buitenkant, naar knie. Rustiger aan, stukje wandelen, berg op ging goed, berg af minder.
Uiteindelijk nog 1,5 km deels op hard gelopen, maar toen was het over. Extreme pijn in m'n linker knie, buitenkant vooral, trok naar boven én naar beneden m'n been in. Even gerust en geprobeerd dan maar rustig terug te wandelen naar de auto. Het was fris (rond de 0 graden) en ik was bezweet, dus niet te lang gerust, afgekoeld etc. Maar het was niet te doen: Echt strompelen naar de auto, 2km door 't bos. Vooral afdalen (trappetjes) waren ineens de hel.
Even rust gehouden, en een paar dagen last van gehad. Trok gelukkig wel weer weg. Sindsdien een keer de racefiets gepakt (andere belasting, totaal geen last gehad) en na een weekje kon ik weer gewoon hardlopen. Tot zo'n 5km ( enkele sessies van Evy gedaan ).
Nu, deze week, 2,5 week na die N70 loop, zonder last weer eens een mooie bos route uitgezocht. de eerst 5k ging prima. goed opgelet: geen pijntjes. Tot bij zo'n 7k.. M'n been/knie begon te zeuren, en ik ben direct gestopt. Herkende het gevoel. Even gerust en meteen besloten: rustig terug lopen. Dit keer was het geen strompelen, maar wel vergelijkbaar: Knie buigen pijnlijk, hinkepoot terug gelopen. Afdalen pijnlijker dan op.
Dat was 2 dagen geleden. Nu gaat 't wel weer, maar toch zit de schrik er een beetje in. Hardlopersknie, klassiek geval lijkt het, als ik het internet mag geloven. Echt een stekende pijn, buitenkant knie.
En dit alles, net nadat ik mij voor m'n eerste hardloopwedstijd ever heb opgegeven: een 10km trailrun eind mei.
Ik heb wat overgewicht (die ik probeer kwijt te raken, duh), en ik wil toch echt in het najaar die halve marathon lopen.
Is all hope lost of moet ik https://www.runningxpert.com/nl/inspiration/hardlopersknie#1 gewoon geloven en naast m'n hardloop oefeningen óók eens wat gaan stretchen? Ik fiets, wandel, maar ben eigenlijk helemaal niet zo sportief. Wil best met de racefiets gaan, ook als het bijna vriest, maar regen of gladheid; mèh. Voornamelijk zittend beroep. BMI 30.
Garmin zegt; Overreaching, VO2 Max 42. Low Aerobic Shortage
Ik heb even een hart onder de riem nodig. Sinds een paar maanden aan het lopen, eerst met Evy Gruyaert start to run schema voor 5km, ben bij week 9, sessie 25 van 31 sessies ( 11 weken ). . Begin januari een paar slechte weken gehad (griep), maar toch die schoenen weer onder gebonden.
Die 5km kan ik al wel bijna aan één stuk lopen nu, vermoed ik. Het schema kent nu nog een korte wandel pauze om de 11 minuten, en ik haal binnen die 35 minuten training ongeveer de 4,5 km. Ik loop vooral in het bos, beetje heuvelachtig.
Maar, omdat ik natuurlijk een stommeling ben, en vooral, vaak niet precies terug ben bij de auto als de training erop zit, (hard)loop ik vaak nog even dóór na de training. En zo tik ik dan vaak toch die 5 of zelf 6 km aan.
Ik heb nu echter 2 keer een route van 10+km gedaan ( de N70 bij Nijmegen ), met eigenlijk niet als doel die 10km vol te (hard)lopen, maar gewooon te kijken hoe ver ik kom, en de rest uit te wandelen of af te snijden.
1e keer was half januari (Ik was niet echt fit, maar die 5km was goed te doen). Doorgelopen, met korte wandelpauzes, en het ging eigenlijk echt wel heel lekker. de N70 route is best heuvelachtig, trappetjes, bospaadjes, etc. na 6km, kwam de 7km, en toen tijdens de 8e km kwam er een pijntje opzetten: Linker bovenbeen, buitenkant, naar knie. Rustiger aan, stukje wandelen, berg op ging goed, berg af minder.
Uiteindelijk nog 1,5 km deels op hard gelopen, maar toen was het over. Extreme pijn in m'n linker knie, buitenkant vooral, trok naar boven én naar beneden m'n been in. Even gerust en geprobeerd dan maar rustig terug te wandelen naar de auto. Het was fris (rond de 0 graden) en ik was bezweet, dus niet te lang gerust, afgekoeld etc. Maar het was niet te doen: Echt strompelen naar de auto, 2km door 't bos. Vooral afdalen (trappetjes) waren ineens de hel.
Even rust gehouden, en een paar dagen last van gehad. Trok gelukkig wel weer weg. Sindsdien een keer de racefiets gepakt (andere belasting, totaal geen last gehad) en na een weekje kon ik weer gewoon hardlopen. Tot zo'n 5km ( enkele sessies van Evy gedaan ).
Nu, deze week, 2,5 week na die N70 loop, zonder last weer eens een mooie bos route uitgezocht. de eerst 5k ging prima. goed opgelet: geen pijntjes. Tot bij zo'n 7k.. M'n been/knie begon te zeuren, en ik ben direct gestopt. Herkende het gevoel. Even gerust en meteen besloten: rustig terug lopen. Dit keer was het geen strompelen, maar wel vergelijkbaar: Knie buigen pijnlijk, hinkepoot terug gelopen. Afdalen pijnlijker dan op.
Dat was 2 dagen geleden. Nu gaat 't wel weer, maar toch zit de schrik er een beetje in. Hardlopersknie, klassiek geval lijkt het, als ik het internet mag geloven. Echt een stekende pijn, buitenkant knie.
En dit alles, net nadat ik mij voor m'n eerste hardloopwedstijd ever heb opgegeven: een 10km trailrun eind mei.
Ik heb wat overgewicht (die ik probeer kwijt te raken, duh), en ik wil toch echt in het najaar die halve marathon lopen.
Is all hope lost of moet ik https://www.runningxpert.com/nl/inspiration/hardlopersknie#1 gewoon geloven en naast m'n hardloop oefeningen óók eens wat gaan stretchen? Ik fiets, wandel, maar ben eigenlijk helemaal niet zo sportief. Wil best met de racefiets gaan, ook als het bijna vriest, maar regen of gladheid; mèh. Voornamelijk zittend beroep. BMI 30.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Na het "tegenvallende" loopje op zondag is het lichaam toch weer redelijk snel hersteld en klaar voor meer.
Gisteren 13Km rustig gelopen met een gemiddelde hartslag van 150, zeer content mee en voelde erg makkelijk.
Vanmorgen dan iets meer tempo, gemiddelde hartslag van 160 en na 45min stond er 11.45Km op de klok. Prima, graag meer zo!
Volgens Runalyze is de VO-Max rond de 70, waar Garmin 60 zegt. Weet niet wie van de twee ik moet geloven, echter beide waarden stemmen mij zeer tevreden!
Gisteren 13Km rustig gelopen met een gemiddelde hartslag van 150, zeer content mee en voelde erg makkelijk.
Vanmorgen dan iets meer tempo, gemiddelde hartslag van 160 en na 45min stond er 11.45Km op de klok. Prima, graag meer zo!
Volgens Runalyze is de VO-Max rond de 70, waar Garmin 60 zegt. Weet niet wie van de twee ik moet geloven, echter beide waarden stemmen mij zeer tevreden!
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Ik zou ook focussen op krachttraining van je beenspieren. Bijvoorbeeld met squats, lunges en been heffen (staan op één been en andere zijwaards). Daarmee train je je balans spieren in je benen die een deel van je klachten op je knieen kunnen voorkomen.JayPe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:42:
...
Eventueel kun je naast fietsen ook gaan wandelen, dagelijks een rondje van 30 minuten stevig lopen. Dat zorgt voor een verhoogde hartslag en vetverbranding. Op die manier wakker je je lichaam aan zonder zware belasting. Probeer dus vooral vaker te sporten, niet perse langer.
edit: ook naar aanleiding van het laatste zinnetje: je traint te hard in je aerobe hartslag, je mag langzamer en rustiger trainen. Stevig wandelen of fietsen is zeker een goed begin!
[ Voor 10% gewijzigd door born2tweak op 08-02-2023 11:04 ]
Dat is inderdaad een goed begin, ook vanwege je BMI van 30. In mijn geval (43jr, 180cm) zou ik dan rond de 100kg moeten wegen en dat is toch best wel serieus te zwaar. Dat je loopt op een onverharde ondergrond is trouwens al heel goed, maar onderschat toch de impact op je lichaam niet!born2tweak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:56:
[...]
edit: ook naar aanleiding van het laatste zinnetje: je traint te hard in je aerobe hartslag, je mag langzamer en rustiger trainen. Stevig wandelen of fietsen is zeker een goed begin!
Hier trouwens ook zittend beroep en verder helemaal niet zo sportief, naast 4 keer in de week hardlopen en een keertje core training bij de sportschool.
[ Voor 11% gewijzigd door InZane op 08-02-2023 11:16 ]
Sluit ik mij bij aan. Rust is ook altijd een goed advies om in te bouwen. Ik heb eerder ook last van mijn knieën gehad, maar met goede begeleiding van de fysio ben ik er vanaf gekomen. Naast bovengenoemde oefeningen bestond mijn routine uit:born2tweak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:56:
Ik zou ook focussen op krachttraining van je beenspieren. Bijvoorbeeld met squats, lunges en been heffen (staan op één been en andere zijwaards). Daarmee train je je balans spieren in je benen die een deel van je klachten op je knieen kunnen voorkomen.
Eventueel kun je naast fietsen ook gaan wandelen, dagelijks een rondje van 30 minuten stevig lopen. Dat zorgt voor een verhoogde hartslag en vetverbranding. Op die manier wakker je je lichaam aan zonder zware belasting. Probeer dus vooral vaker te sporten, niet perse langer.
- Opstappen bij trap met/zonder steun en met/zonder gewichten (zie voorbeeld en de rest);
- Lunges (voorwaarts en achterwaarts (ter illustratie);
- Eenbenige squat (zie als voorbeeld);
- Balansoefeningen (op 1 been of met een bosu bal, ik deed oefening 5 en 9. 9 in combinatie met zware 5kg bal waarbij ik die steeds onder ben moest doorhalen)
@JayPe je doet een C25K schema met nog 2 weken te gaan en loopt al 10k? Ga eerst die basis goed leggen & verstevigen voordat je erop gaat doorbouwen.
De afstand komt later vanzelf.
Weet niet of dat is wat je bedoelt met een hart onder de riem
De afstand komt later vanzelf.
Weet niet of dat is wat je bedoelt met een hart onder de riem
Volgens mij hoef je beide niet te geloven.Darkasantion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:48:
Het blijft een inschatting, het absolute getal kan je naast je neerleggen, maar de tendens zou je naar kunnen kijken.
edit; Hier loop ik vanaf halverwege december vrij steady een volume van ~25km per week (daarvoor minder want opbouwfase), in die tijd is mijn VO-Max van Runalyze van 34 naar 36,5 gestegen

[ Voor 18% gewijzigd door CaLeX op 08-02-2023 12:43 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dus je gaat een 10km trail lopen en nu in je training (die je al meer dan twee maanden vol hebt gehouden) ben je zo enthousiast dat je stiekem al dubbele afstanden aan het lopen bent en je wandelt door het bos en je hebt een racefiets. maar je bent niet zo sportief.JayPe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:42:
Loperts,.
...
Wanneer ben je dan wel sportief?
@JayPe
Jezelf voorbij lopen (hi ha ho) is helaas erg makkelijk en verleidelijk... Ik heb ook met een lopersknie gezeten toen ik begon met lopen en bij de fysio kwamen we erachter dat het juist de andere knie was die zwak was.
Oftewel, oefeningen doen en rekken+strekken was het programma. Ook core-stability was erg belangrijk.
Je bent te hard van stapel gelopen (hi ha ho) en dat gecombineerd met teveel gewicht is dan funest. Rekken en strekken, kracht- en core stability oefeningen (zoals al genoemd hiervoor, squats, lunges, etc) zijn toch echt heel verstandig.
Zou zelf ook even bij een fysio langsgaan, ook om te achterhalen wat de zwakke punten in je lichaam zijn en wat meer gericht advies krijgen. Daarnaast een stapje terug (hi ha ho) doen en je echt aan het schema houoden en niet denken 'ach, ik kan nog wel een paar km'.
Mijn lopersknie kwam ook door te snel te veel, door het netjes en verstandig aan te doen is het allemaal goed gekomen (ok, er zjjn natuurlijk nog genoeg andere blessures te verzamelen
)
Jezelf voorbij lopen (hi ha ho) is helaas erg makkelijk en verleidelijk... Ik heb ook met een lopersknie gezeten toen ik begon met lopen en bij de fysio kwamen we erachter dat het juist de andere knie was die zwak was.
Oftewel, oefeningen doen en rekken+strekken was het programma. Ook core-stability was erg belangrijk.
Je bent te hard van stapel gelopen (hi ha ho) en dat gecombineerd met teveel gewicht is dan funest. Rekken en strekken, kracht- en core stability oefeningen (zoals al genoemd hiervoor, squats, lunges, etc) zijn toch echt heel verstandig.
Zou zelf ook even bij een fysio langsgaan, ook om te achterhalen wat de zwakke punten in je lichaam zijn en wat meer gericht advies krijgen. Daarnaast een stapje terug (hi ha ho) doen en je echt aan het schema houoden en niet denken 'ach, ik kan nog wel een paar km'.
Mijn lopersknie kwam ook door te snel te veel, door het netjes en verstandig aan te doen is het allemaal goed gekomen (ok, er zjjn natuurlijk nog genoeg andere blessures te verzamelen
Wat een heerlijk loopweer is het vandaag
Na m'n 100km weekje heb ik is 2 dagen rust gepakt (hoewel de benen gewoon goed voelde) en vandaag is een tempo loopje gedaan.
Planning was na een km warmingup 10km op tempo te lopen, en daarna nog ruim een km uit te lopen.
Hoopte dat ik een 3:45/km vol zou houden, maar de eerste kilometers gingen allemaal in 3:34/km dus die sub 36 kwam in zicht
Uiteindelijk de 10km gelopen in 35:49 dus zeer tevreden over de huidige vorm, ben nu ruim 2 maanden weer bezig na een periode van niet lopen dus valt niks tegen.
Eind volgende maand staat de venloop gepland en hopelijk kan ik deze vorm vast houden / verbeteren zodat ik daar m'n PR op de halve kan aanvallen.
Na m'n 100km weekje heb ik is 2 dagen rust gepakt (hoewel de benen gewoon goed voelde) en vandaag is een tempo loopje gedaan.
Planning was na een km warmingup 10km op tempo te lopen, en daarna nog ruim een km uit te lopen.
Hoopte dat ik een 3:45/km vol zou houden, maar de eerste kilometers gingen allemaal in 3:34/km dus die sub 36 kwam in zicht
Uiteindelijk de 10km gelopen in 35:49 dus zeer tevreden over de huidige vorm, ben nu ruim 2 maanden weer bezig na een periode van niet lopen dus valt niks tegen.
Eind volgende maand staat de venloop gepland en hopelijk kan ik deze vorm vast houden / verbeteren zodat ik daar m'n PR op de halve kan aanvallen.
@JayPe Maak maar een afspraak bij de fysio. Ik zou niet zomaar aan de slag gaan met allerhande rek-/strek-/kracht-oefeningen als de diagnose onduidelijk is. Begin maar met rust tot aan je afspraak
Het klinkt als een typische overbelastingsblessure aan de IT-band. Maar of dat ook zo is, en evt achterliggende oorzaken zijn onbekend.
Dat veel meer lopen (en met hoogteverschil) dan in een opbouwschema voorgeschreven staat niet heel handig is, heb je inmiddels zelf al ondervonden
Dat veel meer lopen (en met hoogteverschil) dan in een opbouwschema voorgeschreven staat niet heel handig is, heb je inmiddels zelf al ondervonden
Balen @JayPe! Ik zou echter niet van alles gaan uitproberen op basis van je eigen Google diagnose, maar eens beginnen met een bezoek aan de fysio.
Voor nu sowieso rustig aan en misschien even alleen wandelen en/of fietsen. Het is frisjes, maar mits je de kleding er voor hebt is best wel lekker weer om te fietsen toch?
Wat betreft die trail, eind Mei is nog wel een eindje weg, hopelijk is het iets relatief onschuldigs en kun je er nog gewoon aan meedoen.
Edit: deze spuit 11 had de pagina nog niet ververst en ziet nu dat er al talloze min of meer hetzelfde advies hadden gegeven.
Voor nu sowieso rustig aan en misschien even alleen wandelen en/of fietsen. Het is frisjes, maar mits je de kleding er voor hebt is best wel lekker weer om te fietsen toch?
Wat betreft die trail, eind Mei is nog wel een eindje weg, hopelijk is het iets relatief onschuldigs en kun je er nog gewoon aan meedoen.
Edit: deze spuit 11 had de pagina nog niet ververst en ziet nu dat er al talloze min of meer hetzelfde advies hadden gegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Tim_W op 08-02-2023 13:44 ]
Strava Garmin 265
"Een tempoloopje" en even een 10k prTinusvolkel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
Wat een heerlijk loopweer is het vandaag![]()
Ik ben er weer! Mijn laatste reactie was rond 11 november en toen kreeg ik (nogmaals) van meerderen van jullie advies, bedankt daarvoor! Ik heb weleens van anderen gehoord "Stop met zeggen dat je het gaat doen en doe het gewoon", dus dat heb ik dit keer ten harte genomen
Dit keer dus geen bericht dat ik 5km wil/ga lopen...
Maar een bericht dat ik 5km heb gelopen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/NrkgKoIYQvNmPLIizlWi8I4L.png?f=user_large)
Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn kwam zowel snelheid als uithoudingsvermogen, maar voor nu ben ik gewoon even trots dat ik de 5km heb gehaald!
En binnenkort.... Nou ja dat horen jullie wel als ik mijn volgende doel weer heb gehaald
:fill(white):strip_exif()/f/image/NrkgKoIYQvNmPLIizlWi8I4L.png?f=user_large)
Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn kwam zowel snelheid als uithoudingsvermogen, maar voor nu ben ik gewoon even trots dat ik de 5km heb gehaald!
En binnenkort.... Nou ja dat horen jullie wel als ik mijn volgende doel weer heb gehaald
Had al veels te lang geen 10km wedstijd meer gedaan

Nice, gefeliciteerd! Al het begin is een begin, en voor mij was die eerste 5k toch wel het 'moeilijkste'.thefal schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:29:
Ik ben er weer! Mijn laatste reactie was rond 11 november en toen kreeg ik (nogmaals) van meerderen van jullie advies, bedankt daarvoor! Ik heb weleens van anderen gehoord "Stop met zeggen dat je het gaat doen en doe het gewoon", dus dat heb ik dit keer ten harte genomen
[Afbeelding]
Ik zou zeggen een paar maanden deze afstand vasthouden, aan je basis (looptechniek, uithoudingsvermogen, spieropbouw) werken en vervolgens kijken waar je over 2 maanden uit komt, dat zou al een mooi 'doel' op zich kunnen zijn
PS4 PSN: Dazzler2120
Okay okay okay
Voor mijn gevoel ben je pas sportief als je jezelf er niet toe hoeft te zetten, maar dat je echt met plezier gaat sporten,... :-)
@ de rest met goeie tips: Hier kan ik wat mee! Back to the drawingboard.
Ik dacht dus, als 5k lukt, qua conditie, dan is het vervolgens enkel nog trainen op duurloop. Want wat is 10k nou helemaal anders dan 2x 5k?
Op de racefiets ben ik gewend om op zo'n tempo te fietsen dat ik het makkelijk een uurtje kan volhouden, of 1,5,. of desnoods 3,.. en pas bij het afstappen te merken hoe kapot stuk je bent. Maar m'n hartslag zit dan schommelend tussen 130 en 145. Met hardlopen zie ik pas bpm's die langdurig boven de 150 komen. Vooral in het begin van een training.
Voor ik verzand in nog meer:
Dank voor de tips, ik ga de link-tips van @Woudloper in ieder geval volgen, mij niet te druk maken over de afstand én eens kijken of ik een fijne fysio kan vinden. Fijn om te lezen dat eind mei nog helemaal geen verloren zaak hoeft te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door JayPe op 08-02-2023 14:10 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Sluit ik me bij aan, de rest van je verhaal kan ik alleen maar van dromen
Vanmiddag mijn herstelloopje 7 km in Z2 > 6:05 / km gelopen en ik begin steeds meer te wennen aan het echt rustig lopen.
Nu heb ik m'n zones bepaald aan de hand van HRmax en HRR, gezien de verhalen in dit topic overweeg ik ook een SMO te gaan doen om wat gerichter aan de slag te kunnen. Iemand tips voor een goede locatie in omgeving Twente waar je de test ook op de loopband kunt doen?
In Enschede (alsook Hengelo) zit een goede, en die is ook betaalbaar. https://www.sportmedx.nl/BiLLie- schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Sluit ik me bij aan, de rest van je verhaal kan ik alleen maar van dromen
Vanmiddag mijn herstelloopje 7 km in Z2 > 6:05 / km gelopen en ik begin steeds meer te wennen aan het echt rustig lopen.
Nu heb ik m'n zones bepaald aan de hand van HRmax en HRR, gezien de verhalen in dit topic overweeg ik ook een SMO te gaan doen om wat gerichter aan de slag te kunnen. Iemand tips voor een goede locatie in omgeving Twente waar je de test ook op de loopband kunt doen?
Hier vanochtend een rustig 18 km loopje. Wat is dat toch genieten, vrieskoude en zon, de rijp over de velden.
[ Voor 8% gewijzigd door Philo Melos op 08-02-2023 16:28 . Reden: aanvulling ]
Yup, vind het een beetje gimmick.B-Art schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:35:
Lopen er hier nog mensen met STRYD?
Bevalt mij zeer goed.
Heel nette tijd hoor! Maar.. is het niet eigenlijk een time trial i.p.v. tempoloop?Tinusvolkel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
Met een vergelijkbaar 10K PR liep ik afgelopen november net onder de 1:18 op de halve, dus denk dat er in potentie ook wel een mooie verbetering op de halve voor je inzit!
Chapeau!! Ik blijf me toch steeds weer verbazen over de tempos die ik soms zie hier. Als ik een 400m interval doe ben ik al blij dat die net onder de 4.00min/km gaat, laat staan 10km langTinusvolkel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
Wat een heerlijk loopweer is het vandaag![]()
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Vind het niet echt wat toevoegen imo, ik gebruik hem alleen voor intervallen zodat die niet verstoord worden door slechte gps (pace). De power doe ik niets mee.B-Art schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:32:
[...]
Gimmick? Gewoon andere methode dan bijv. op hartslag lopen.
Koop je een Stryd voor ~ 200 € moet je nog een abonnement nemen om daadwerkelijk trainingen op power te kunnen doen, echt schandalig.
Of je start een gratis training plan via de app en via Final Surge kun je makkelijk zelf workouts op power maken. Werkt fantastisch. Ja, het is een omweg en dat is jammer, maar werken doet het.Secsytime schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:45:
[...]
Vind het niet echt wat toevoegen imo, ik gebruik hem alleen voor intervallen zodat die niet verstoord worden door slechte gps (pace). De power doe ik niets mee.
Koop je een Stryd voor ~ 200 € moet je nog een abonnement nemen om daadwerkelijk trainingen op power te kunnen doen, echt schandalig.
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.