Ik heb mijn accountant deze week gesproken. Hij woont/werkt in Middelburg en heeft daar zelf ook een 3-tal panden.
Hij adviseerde mij ook om niet te verkopen en vooral aan te houden.
rockhopper schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:17:
[...]
Ik ga je geen advies geven over wel/niet verkoop. Dat is pas zinvol als je een kristallen bol hebt, of helemaal op de hoogte bent van iemands situatie. Hou er rekening mee dat je vanaf nu in ieder geval zo'n 2% van de woz waarde aan box3 belasting kwijt bent en dat dit dus mee stijgt en daalt met die woz. Zo leggen sommige gemeentes er makkelijk 100.000 bovenop de vorige woz in één jaar tijdens de overspannen markt, dat is ook meteen 4k tax die erbij komt. Of je die ook uit je huur kan halen met je rendement lijkt me lastig. Maar de ene gemeente en het ene gebouw is het andere niet. Het zal met drie panden en 480k woz wel niet zo hard gaan, maar het telt wel mee.
Maar even voor jouw situatie specifiek 480.000 woz > 9.600 belasting in woz (box 3 IB), dus van je 29000 hou je na je IB nog 20.000 over, dan moet de gemeente en VVE nog komen en ander onderhoud. En als die geweest zijn mag er een deel naar degene die het gaat beheren. De rest hou je over, is dat de moeite waard?
Inflatie geldt voor alles, het kleine voordeel bij vastgoed is dat deze juist relatief inflatie bestendig is. Maar de woz zelf en de tax erover zijn niet liquide. Dus dat is ook een afweging die belangrijk is.
Je stelt de juiste vragen en dat zijn ook dingen die ik mee moet nemen in de overweging.
Op dit moment neig ik naar nog niet verkopen.
Mijn accountant gaf overigens aan dat de Box 3 plannen nog allerminst definitief zijn. Recent heeft de staatssecretaris nog een brief gestuurd over deze plannen. De uitvoerbaarheid zou een uitdaging zijn en hij heeft een plan B gemaakt.
Beleggen doe ik ook al met een zelfde bedrag in een fonds. In 2022 heb ik daar een rendement gehaald van -11% (Bedankt Putin!).
Dat is dus allerminst liquide geweest voor mij in 2022.
ColeJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:29:
Hoeveel punten hebben alle 3 de woningen?
Met andere woorden, heb je straks nog steeds dezelfde huurinkomsten?
Dus, mocht je boven de 187 punten zitten zou ik het zeker houden. Dit valt straks nog steeds in de vrije sector en die huurprijzen blijven maar doorstijgen (bedankt Hugo

).
Edit: ik kan je wel uit ervaring vertellen dat bij vrijgekomen middelen van vastgoed verkoop - het verdomd lastig is om een alternatief te vinden.
Geen idee, ik heb nog nooit naar het aantal punten gekeken of daar vragen over gehad.
Ook die plannen kan ik nog niet definitief uitgewerkt vinden voor 2024.
De situatie is wel dat ik die 500k cash niet nodig heb voor mijn pensioen. Ik heb daarnaast nog een 2-tal panden in een andere stad (waar ik woon) en nog diverse beleggingen.
Ik zou nu dus niet echt een bestemming hebben voor 500k.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:34:
[...]
Als het je puur en alleen om de huurinkomstenstroom gaat, dan is zo'n verhuurpand prima. Maar jouw verhaal lezend, ga je vermoedelijk de komende jaren juist veel kosten hebben aan die woning. Dat zou bij mij een belangrijke reden zijn om het pand niet aan te houden.
Die kosten gaan er komen, zeker. Laat dat een keer 50k zijn, dat is 2 jaar. Maar als ik zou besluiten de panden te blijven verhuren en dat over 20 jaar nog te doen (ben nu halverwege de 30), dan is dat 10% van de huur over 20 jaar. Verder blijft er wel cash uit komen elke maand.
Als je de huur naar voren toe plot met elk jaar 3% indexatie dan is dat toch behoorlijk wat cash tov de aankoopprijs dan heel wat jaren terug.
Dat doet mij dus erg twijfelen. Het is wel een mooie asset om te hebben.
Ik kan die plannen niet echt uitgewerkt vinden, waar zou ik moeten kijken?
Ik kan echt moeilijk geloven dat er op die manier een cap komt op de huurprijs. De huur even 20% omlaag is gewoon een killer van het rendement en uiteindelijk ook onderhoud op panden.
Die heb ik dus al. Ik heb geen groter huis nodig. En het geld in een groter huis stoppen zou voor mij juist geen investering meer zijn die rendement oplevert.
Laat ik nu juist rendement zoeken voor deze 500k met zo min mogelijk belastingdruk ;-)