Essentieel is het woordje ‘nu’ in je tweede quote, aan het begin. Iets aangepast staat er exact wat ik bedoel:
- Er zijn nu huurcontracten die qua kwaliteit en dus puntentelling in het gereguleerde segment van het WWS vallen, maar die feitelijk zijn geliberaliseerd door het contractueel vastleggen van een hoger huurbedrag.
- Omdat de huurder door het aangaan van het contract heeft ingestemd met de huur
- én niet in de eerste zes maanden na aanvang van de huurovereenkomst een stap naar de Huurcommissie heeft gemaakt,
- is sprake van een geliberaliseerde woning.
De geliberaliseerde woning is een woning met minder dan 150 punten, maar omdat de huurder niet binnen 6 maanden actie heeft ondernomen, is de hogere huur ‘definitief’. Die regel verandert aangezien de termijn van 6 maanden verdwijnt. Een huurder mag altijd herziening aanvragen.
Vraag is of die boete van €20k ook gaat gelden in deze gevallen, of dat je als verhuurder beter proactief actie kunt ondernemen.
vortexnl1982 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Maar de belasting op rendement ga je sowieso krijgen als je verkoopt en alles in aandelen stopt.
Ik zal binnenkort eens de berekening maken tussen verkopen en met de opbrengst aandelen kopen of aanhouden en verhuren. Ik ben benieuwd hoeveel dat verschilt.
Klopt, maar de belasting weegt in vastgoed veel zwaarder mee, omdat het veronderstelde rendement veel hoger is. Bovendien is het rendement in beleggingen makkelijker aan te tonen, en kan ook ‘algemeen’ gedaan worden. Die discussie is voor verhuur een stuk specifieker, en moet hoe dan ook bij de rechter plaatsvinden, wat ook weer kosten zijn. Daarnaast kan ik met liquide middelen makkelijker bewegen zodat ik meer rendement kan maken. Mijn hypotheek aflossen is dan opeens ook een optie.
Niet helemaal rationeel argument: daar zit ik in de grote schuit van (kleine) beleggers en niet in de hoek van de vastgoed-paria.
Vooropgesteld: ik ben niet tegen het betalen van mijn fair share aan belastingen, en nu is het evenmin eerlijk. Maar ik denk dat er betere manieren zijn om over vastgoedrendement belasting te heffen. Een combinatie van belasting op de winst bij een vastgoedoverdracht, een redelijke belasting op (bruto) huuropbrengsten, en eventueel planbaten had echt prima geweest.
[
Voor 44% gewijzigd door
Krisp op 28-02-2023 07:50
]