[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 144 Laatste
Acties:
  • 985.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-06 00:15

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bigs schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:08:
Binnenkort ga ik met de Model 3 naar Zwitserland, wat onze eerste lange reis is. Ik was eigenlijk van plan om dat alleen met m'n Shell Recharge pas + het Supercharger netwerk te doen. Onderweg kan ik prima vooruit met superchargers en rond de bestemming gaan we waarschijnlijk niet veel rijden, dus als ik daar iets langer moet zoeken naar een werkende publieke laadpaal of niet-Tesla snellader is dat niet zo'n probleem. Dan moet het zonder extra backup laadpas toch lukken of mis ik iets?

(context: ik zie nog steeds verhalen over op reis gaan met drie laadpassen)
Gaat prima lukken.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok thanks dat stelt gerust. Wel een goeie tip van die SuC betaalmethode. Ik vergeet altijd dat Zwitserland zo’n ander land is. Heb meteen m’n type J verloopstekker klaargelegd (niet voor de auto hoor :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:27
Het meenemen van een (1) extra pas als back-up kan geen kwaad. Hoewel de kans klein is, kan er toch vanalles gebeuren: netwerkuitval, kapotte chip, je laat je pasje in het rioolputje vallen of je portemonnee glijdt onopgemerkt uit je broekzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:52
@Bigs Het wordt bijna altijd vergeten, maar je kan ook prima laden gewoon met een app, zoals Fastend, Smoov, Plugsurfing, Shell Recharge, etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Usta schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:17:
@Bigs Het wordt bijna altijd vergeten, maar je kan ook prima laden gewoon met een app, zoals Fastend, Smoov, Plugsurfing, Shell Recharge, etc. ;)
Ja dat had ik inderdaad ook gezien, inclusief ad hoc betalen met een credit card of QR code bij bijvoorbeeld GOFAST. Maar ook daar zou m’n Shell Recharge pas gewoon moeten werken (zij het tegen een hoger tarief), dus ja het wordt de EV rijder wel makkelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:29
DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:24:
[...]

Als ik het goed begrijp is een Granny-charger eentje die gewoon aan 220 gaat? Indien ja, dan gaat het hem niet worden, dan zou ik een verlengsnoer over de openbare stoep moeten leggen, en volgens mij wordt dat niet gewaardeerd ;-)
Ik heb wel zojuist een openbare laadpaal voor bij de woning aangevraagd, daarmee zou het wegzetten al minder een probleem zijn. Accu vol, vier meter lopen vanuit de voordeur en er is in een straal van 100 meter vanuit de woning altijd wel parkeerplek.
Verschilt denk ik erg per gemeente en per wijk/situatie/of je aan een drukke straat woont/etc...Sommige gemeenten vinden het gewoon officieel goed, zolang je maar een mat neer legt, er zijn gemeenten die inderdaad speciale tegels faciliteren, etc. En er zijn gemeenten waar het officieel niet mag, maar er ook niet naar gekeken wordt. Ik zou het vooral inschatten of je zelf vindt dat het veilig kan, eventueel even aan je buren vragen of ze er last van hebben, en dan gewoon doen (of niet :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
In mijn straat wordt er 'as we speak' een laadpaal geplaatst. De buurt is er niet blij mee, ik wel.

Hoelang duurt het tot een nieuwe paal getoond wordt in apps of op websites voor het vinden van laadpalen? Is dit een kwestie van dagen of weken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdVgCWBI7CtbgSINfzcLJAeW4Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPFwhzjJ1yk81tRFurIipmwI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:41:
In mijn straat wordt er 'as we speak' een laadpaal geplaatst. De buurt is er niet blij mee, ik wel.

Hoelang duurt het tot een nieuwe paal getoond wordt in apps of op websites voor het vinden van laadpalen? Is dit een kwestie van dagen of weken?

[Afbeelding]
haha, dat "niemand" is dus ook niet waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
Prullenbak84 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:18:
[...]

haha, dat "niemand" is dus ook niet waar :)
Nou het is best een grote straat, eigenlijk meer een wijk. Dus de paal komt niet bepaald voor mijn deur, maar wel voor die van hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:20:
[...]

Nou het is best een grote straat, eigenlijk meer een wijk. Dus de paal komt niet bepaald voor mijn deur, maar wel voor die van hem.
lol. Ik bedoelde "niemand die hier voor de deur staat heeft een elektrische auto"...maar straks dus wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 17:51
Prullenbak84 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
[...]

lol. Ik bedoelde "niemand die hier voor de deur staat heeft een elektrische auto"...maar straks dus wel >:)
Even omdenken inderdaad :)

Ik hoop niet dat het gedoe tussen de buurtbewoners gaat opleveren.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
Wesco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
[...]

Even omdenken inderdaad :)

Het is een minder sociale buurt, zou ik willen zeggen. Er staat al een laadpaal met 2 laadplekken in de straat, en daar wordt met regelmaat geparkeerd door niet-ladende auto's. Zeer vervelend.

De locatie van de paal die nu wordt geplaatst is niet ideaal. Voor mijn gevoel is daar totaal niet over nagedacht, en past ook niet binnen het '300 meter beleid' van Allego. Deze paal is namelijk op zo'n 150m afstand van de paal die er al een poosje staat, terwijl Allego aangeeft dat er geen paal binnen 300m mag zijn. Ik ga dus nog even contact opnemen met de gemeente met de vraag waarom voor deze locatie is gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wesco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
[...]

Ja dit is een recept voor ellende natuurlijk. Want nu parkeer jij ineens op "hun" plekje voor de deur, terwijl het nooit "hun" plekje was. En jij bent zo'n rijke arrogante gast met een elektrische auto, die een beetje op zijn gereserveerde plek komt staan. bah. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:23:
Deze paal is namelijk op zo'n 150m afstand van de paal die er al een poosje staat, terwijl Allego aangeeft dat er geen paal binnen 300m mag zijn.
Bij de meeste gemeentes is het zo dat er geen andere paal binnen 300m van de woning van de aanvrager mag staan. Dus het kan best zo zijn dat als iemand 400 meter verderop woont van de bestaande laadpaal dat er dan een nieuwe laadpaal komt op 150 meter van de oude. Die staat dan op 250m van de aanvrager en dat past dus binnen de 300m regel.

Er is meestal geen regel dat alle laadpalen ook meer dan 300m uit elkaar moeten staan.
Ik ga dus nog even contact opnemen met de gemeente met de vraag waarom voor deze locatie is gekozen.
In veel gemeentes zijn er al plekken aangewezen waar toekomstige laadpalen gezet mogen worden. Bij een aanvraag wordt dan de dichtstbijzijnde plek gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup en je zit ook met waar er goed toegankelijke voedingskabels liggen ed. Het is echt niet zo dat de gemeente een handvol dartpijlen in de kaart gooit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 11:33

[Afbeelding]
De allego paal in mijn wijk staat er nu 2 maanden in ongeveer de helft van de apps nu zichtbaar. Laden werkte direct met de gebruikelijke passen op de dag dat de paal geplaatst werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Erasmo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:48:
Jup en je zit ook met waar er goed toegankelijke voedingskabels liggen ed. Het is echt niet zo dat de gemeente een handvol dartpijlen in de kaart gooit.
Dat laatste zou ik maar niet zo zeker van zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
JeroenE schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:46:
[...]
Bij de meeste gemeentes is het zo dat er geen andere paal binnen 300m van de woning van de aanvrager mag staan. Dus het kan best zo zijn dat als iemand 400 meter verderop woont van de bestaande laadpaal dat er dan een nieuwe laadpaal komt op 150 meter van de oude. Die staat dan op 250m van de aanvrager en dat past dus binnen de 300m regel.
Bij mijn gemeente is het tevens zo dat als de bestaande laadpaal redelijk druk is er ook binnen die straal een paal wordt toegevoegd. Ik weet niet wat het criterium is voor druk, maar ik denk dat dat in onze gemeente al bepalend begint te worden. Ik heb het idee dat er meestal al wel een paal binnen 250 meter (wat het hier is) staat en ik kom zelf denk ik tot 3 palen binnen 250 meter van mijn huis, waarbij er net iets verderop volgens mij zelf 4 binnen 250 meter straal staan (2 keer over 2 die op minder dan 50 meter van elkaar staan en die voor mijn gevoel inderdaad redelijk vaak vol staan).

Ik weet niet of beschikbaarheid van stroom echt een rol speelt, een standaard paal is hier 11kW, zo vreselijk veel is dat toch ook weer niet. Ik hoef ook nergens te melden dat ik zelf een 11kW paal aan mijn huis schroef en stroomkabels liggen toch ook wel onder de meeste straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hier in de wijk staan ook drie palen binnen 400 meter. Maar er zijn hier ook behoorlijk wat EVs en geen opritten, dus ze worden goed gebruikt en zelden (lang) geICEd.

Ik ben benieuwd hoe het straatbeeld er over 10 jaar uit ziet. In principe gaat het aandeel EVs alleen maar toenemen en zouden de bezwaren van ICE gebruikers daarmee af moeten nemen. Aan de andere kant hoeft natuurlijk niet elke geparkeerde EV altijd op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
robhuls schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:04:
Bij mijn gemeente is het tevens zo dat als de bestaande laadpaal redelijk druk is er ook binnen die straal een paal wordt toegevoegd.
Klopt, dat is ook vaak zo.
Ik weet niet of beschikbaarheid van stroom echt een rol speelt,
Het gaat dan meer om de aanwezigheid van kabels. Als vlak bij parkeerplek A al stroomkabels liggen, maar bij parkeerplek B niet dan is het makkelijk om een laadpaal op plek A aan te leggen.

Het scheelt in ieder geval een stuk graven. Maar of alle gemeentes zo slim zijn geweest om daar naar te kijken is natuurlijk een andere vraag.

Dat is trouwens ook vaak de reden dat bij bedrijven de laadpalen vaak bij de ingang staan. Daar is dan de meterkast en het minst ver graven om een kabel aan te leggen. Wat mij betreft komen laadpalen gewoon in het midden of verspreid over het parkeerterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
Dit weekend waren we op een park in Zeeland. Na een lange rit kon ik daar mooi weer bijladen. Inpluggen, en vrijwel gelijk 11kW. Top.

Was alleen iets vergeten, moest even snel wat halen bij de Jumbo dus ontkoppelen en bij terugkomst weer koppelen.... Slechts 5kW.

Situatie was exact gelijk, ik was de enige die stond te laden, zelfde laadpaal en zelfs zelfde contact. Ik vind dit soort dingen altijd zo vaag en onbetrouwbaar.... 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:51

[Afbeelding]
raar dat de buurt er niet blij mee is. Maar misschien komt dat nog (eigenlijk weet ik dat wel zeker)
Zij zullen toch ook met de tijd mee moeten.
en plofauto is bijna verleden tijd.
dus fijn als er geladen kan worden toch? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 07-09-2021 16:36 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
eltron schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:35:
[...]

raar dat de buurt er niet blij mee is. Maar misschien komt dat nog (eigenlijk weet ik dat wel zeker)
Zij zullen toch ook met de tijd mee moeten.
en plofauto is bijna verleden tijd.
dus fijn als er geladen kan worden toch? ;)
Ik ben er als toekomstig elektrische rijder zeker blij mee, maar de plek in de wijk is gewoon slecht gekozen. Dus ik snap de onvrede wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:36:
[...]
Ik ben er als toekomstig elektrische rijder zeker blij mee, maar de plek in de wijk is gewoon slecht gekozen. Dus ik snap de onvrede wel.
En dan denk ik. Voor jouw medewijkbewoners, wen er maar aan, op termijn zijn alle parkeerplekken laadplekken. Aangezien vanaf 2030 alleen nog maar EV verkocht mag worden en vanaf 2025 waarschijnlijk al meer dan 50% van verkochte auto's EV zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 18:10
In mijn gemeente (Zwolle) is er aardig goede coördinatie tussen de ambtenarij en burgers en Allego. Het criterium voor een nieuwe binnen de 300 meter regel is dat de oude >5000kwh/jaar uitkomt.
Mijn eerste 2 aanvragen werden afgewezen op dit criterium, recent werd ik actief benaderd door de gemeente om mee te denken voor de nieuwe paal met de tip een nieuwe aanvraag in te dienen, heel netjes wel.
Ook is hier iemand die telkens bezwaar aantekent omdat hij dan 'één plek minder heeft om z'n ICE neer te zetten' (geen grap lange discussie gehad dat z'n buren toch ook rechten hebben, snapte hij niet). Maar de gemeente moet dus aantonen dat zijn bezwaren ongegrond zijn omdat het verder van z'n huis af is. Best triest, gelukkig al wat ouder dus duurt denk ik niet al te lang meer.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 13:26
En morgen begint de terugreis!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
wheli schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:55:
In mijn gemeente (Zwolle) is er aardig goede coördinatie tussen de ambtenarij en burgers en Allego. Het criterium voor een nieuwe binnen de 300 meter regel is dat de oude >5000kwh/jaar uitkomt.
Mijn eerste 2 aanvragen werden afgewezen op dit criterium, recent werd ik actief benaderd door de gemeente om mee te denken voor de nieuwe paal met de tip een nieuwe aanvraag in te dienen, heel netjes wel.
Ook is hier iemand die telkens bezwaar aantekent omdat hij dan 'één plek minder heeft om z'n ICE neer te zetten' (geen grap lange discussie gehad dat z'n buren toch ook rechten hebben, snapte hij niet). Maar de gemeente moet dus aantonen dat zijn bezwaren ongegrond zijn omdat het verder van z'n huis af is. Best triest, gelukkig al wat ouder dus duurt denk ik niet al te lang meer.
Ik kom ook uit Zwolle en rij sinds 1 februari dit jaar elektrisch. Op exact 300m stonden 2 laadpalen met dus ruimte voor 4 auto's. Opzich nog wel prima te belopen, maar dichterbij is altijd prettig. Ik had toen een aanvraag gedaan bij de gemeente Zwolle zelf en die werd afgewezen om de genoemde 300m grens. Echter, ik keek een maand of 2 a 3 geleden nog eens en toen zag ik dat je ook een aanvraag kon doen bij Allego zelf. Dat ingediend en na korte tijd kreeg ik al terug dat de aanvraag was goedgekeurd en dat er zelfs iemand anders in mijn omgeving ook een aanvraag had gedaan. Het punt had de gemeente blijkbaar al vastgesteld en sinds een maandje staat er nu een extra paal op 80m lopen.

Super blij mee en met een beetje geluk kunnen ze ook wel gas geven en hoeft het geen ellendig lange procedure te zijn. Sterker nog, nu zit er nog een sticker op dat het 1 laadplek is en de andere is een zogenoemde open plek. Je kan er laden, maar brandstof auto's mogen er ook parkeren. En dat laatste gebeurt best regelmatig terwijl er letterlijk in het zelfde parkeer deel genoeg vrije plekken zijn. Kan een buurtbewoner zijn die pest, kan een bezoeker zijn die het niet weet of men denkt eigenlijk dat het gewoon 1 laadplek is (waar ze officieel gelijk in hebben). Ik heb alleen al een paar keer gehad dat ik dus niet kon laden terwijl er meer dan genoeg parkeerplek voor de betreffende brandstof auto was.

Gemeente Zwolle een verzoek gestuurd om van 1 te gaan naar 2 laadplekken en na wat extra uitleg heeft ze de aanvraag gedaan en is het proces al opgestart. Dat wil zeggen dat omwonenden eerst mogen reageren. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het wel goed komt aangezien de laadplek staat in een straat met allemaal huizen die een eigen oprit hebben + nog genoeg parkeer plekken aan de overkant van de straat.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
In Weesp zie ik trouwens dat er ook weer een oplaadpunt verdwijnt welke er al jaren stond. Terwijl het een wijk is met veel elektrische auto's. Het was een EVnetnl laadpunt compleet verwijderd. Er zijn in de straat wel 2 punten bijgekomen van Total maar die zijn toch 150 meter links en rechts van het oude punt. Jammer dat dit niet wordt vervangen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 20:55
Ik zie in verschillende laadpas vergelijkers dat Elec2Go nergens bij staat, terwijl die wel het goedkoopst zijn.
Zit hier nog een verschil in met bijvoorbeeld vdBron die overal als nummer 1 wordt omschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben benieuwd hoe de correlatie is tussen het aantal laadpalen en het percentage huizen met oprit.

• Juancho
Erasmo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:29:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de correlatie is tussen het aantal laadpalen en het percentage huizen met oprit.
Ik denk toch wel dat de meeste mensen met eigen oprit en een EV thuis een paal hebben. Wij zitten ook na te denken om binnen een jaar te verhuizen van een rijtjes woning naar een 2:1 kapper en het eerste wat ik dan wil is een eigen laadpaal :). Niet vanwege een te kort in de (nieuwbouw) wijk, ik kan altijd wel publiekelijk laden, maar gewoon ook stukje gemak van dat je snachts kan laden op je eigen oprit en dat je auto de volgende dag altijd 90 of 100% vol zit.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Juancho schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:34:
[...]

Ik denk toch wel dat de meeste mensen met eigen oprit en een EV thuis een paal hebben. Wij zitten ook na te denken om binnen een jaar te verhuizen van een rijtjes woning naar een 2:1 kapper en het eerste wat ik dan wil is een eigen laadpaal :). Niet vanwege een te kort in de (nieuwbouw) wijk, ik kan altijd wel publiekelijk laden, maar gewoon ook stukje gemak van dat je snachts kan laden op je eigen oprit en dat je auto de volgende dag altijd 90 of 100% vol zit.
Ik heb ook de luxe van een eigen paal en laadt zelden publiek.
EV critici voeren altijd aan dat laden een ding is als je op publiek laden bent aangewezen (beschikbaarheid, locatie). Dat lijkt in de praktijk dus wel mee te vallen. Zeker in relatie tot het buitenland.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Juancho schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:34:
[...]

Ik doelde op gemeente palen. In Nederland heb je minder huizen met een oprit dan in Duitsland dus is de vraag naar openbare palen automatisch hoger toch?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:29:
[...]

Die correlatie is volkomen afhankelijk van de gemeente waar je woont. In Houten worden er overal (op initiatief van de gemeente(!), je hoeft er niet om te vragen) laadpalen neergezet, ook in wijken met alleen mensen met oprit. In andere gemeentes wordt een laadpaal geweigerd als je een eigen oprit hebt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:00:
[...]

Die correlatie is volkomen afhankelijk van de gemeente waar je woont. In Houten worden er overal (op initiatief van de gemeente(!), je hoeft er niet om te vragen) laadpalen neergezet, ook in wijken met alleen mensen met oprit. In andere gemeentes wordt een laadpaal geweigerd als je een eigen oprit hebt.
Volgens mij doelt @Erasmo meer op het gegeven dat we in Nederland zoveel openbare palen hebben en in het buitenland zo weinig, maar dat dat wellicht komt omdat de vraag ernaar hier ook hoger is omdat in het buitenland (verhoudingsgewijs) misschien veel meer huizen met eigen oprit zijn.
De vinex-rijtjeshuizen die hier al decennialang uit de grond gestampt worden zijn in duitsland natuurlijk veel minder wijdverspreid. Aan de andere kant heb je in het buitenland ook veel (en grotere) steden dan bij ons.

Dus wel een interessante vraag volgens mij: hoeveel palen heeft een land "per huis zonder oprit". om het zo maar te zeggen. Maar wel lastig onderzoeken vrees ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik blijf overigens van mening dat we er nooit gaan komen met alleen maar openbare-laadpalen die door een paar partijen geplaatst moeten gaan worden in overleg met gemeenten. Op termijn moeten dan zo'n beetje alle parkeervakken van een laadpaal voorzien worden, of we krijgen elke dag in alle woonwijken een massale gebeurtenis van plekjes wisselen, laadpaalruzies, etc.

Als gemeenten echt willen dat we perse allemaal aan de laadpaal gaan, dan slaat die 300m-richtlijn en parkeerverbod voor ices ook nergens op. Plemp dan gewoon - als je een nieuwe wijk bouwt - in een straat 10 palen neer en laat iedereen parkeren waar ie wil. Dat gaat toch de toekomst worden, dan toch?

En/of, in vredesnaam, laat mensen hun prive-kabeltje uitrollen over de stoep met een mooi matje of kabelgoot-tegels.

Die "1 paal op minimaal 300m en alleen als er echt vraag naar is en we gaan heel krampachtig doen telkens"-gang van zaken die er nu is, lijkt me totaal onhoudbaar in de komende 5-10 jaar. Maar we gaan het zien.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
kx22 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:10:
Ik zie in verschillende laadpas vergelijkers dat Elec2Go nergens bij staat, terwijl die wel het goedkoopst zijn.
Zit hier nog een verschil in met bijvoorbeeld vdBron die overal als nummer 1 wordt omschreven?
E-flux is toch goedkoper als je hem via laadpastop10 besteld. 1,95 pm vs 2,50 pm. Maar het klopt dat de maand abbo versie van Elec2Go nog niet in laadpastop10 staat. Maar ik ga er van uit dat @Hachy hem snel zal toevoegen.

• Wesco
Hyena schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:58:
In Weesp zie ik trouwens dat er ook weer een oplaadpunt verdwijnt welke er al jaren stond. Terwijl het een wijk is met veel elektrische auto's. Het was een EVnetnl laadpunt compleet verwijderd. Er zijn in de straat wel 2 punten bijgekomen van Total maar die zijn toch 150 meter links en rechts van het oude punt. Jammer dat dit niet wordt vervangen.
EVnetNL is vorig jaar overgenomen door ParknCharge, en heeft alle gemeenten gevraagd om de overeenkomst voor 10 jaar te vernieuwen: https://www.evnet.nl/organisatie/faq-overname-evnetnl/

Ik kan me voorstellen dat niet alle gemeenten daar op ingegaan zijn, bv. omdat ze met Total een betere overeenkomst hebben of met minder partijen willen samenwerken. Dan wordt vervolgens de EVnetNL laadpaal verwijderd neem ik aan. Lijkt me dat die dan normaal gesproken wordt vervangen door een andere aanbieder, en in deze situatie zelfs door twee nieuwe laadpalen. Alleen pech als de oude net voor je deur stond inderdaad!

Je ziet dat de laadpalen-exploitatie volwassen aan het worden is, startup-partijen zoals EVnetNL (die in 2009 als onderdeel van de ideëele stichting ElaadNL begonnen is) worden ingehaald door grotere energieleveranciers zoals Vattenfall en Total. Die zien hun huidige benzine-business afnemen zoals Total, of zien dat electrisch laden goed gecombineerd kan worden met andere producten zoals stroomlevering thuis (met een kortingsmodel bijvoorbeeld).

Opel Ampera-e (2020)

• eltron
Dat betwijfel ik. We mogen ons best gelukkig prijzen, maar niet op basis van dit bericht m.i.
Aangezien dat aantal van 47,5 per 100km helemaal niets zegt als je het niet vergelijkt met de hoeveelheid (PH)EV. Ik weet niet of NL dan ook nog bovenaan staat.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:12
iemand op de hoogte hoe het zit met de plaatsing van laadpunten in amsterdam? dit werd voor de langste tijd gedaan door nuon/vattenfall, maar totalenergies gaat dus hiermee verder en niet vattenfall

nu wacht ik al een tijdje voor de plaatsing van een oplaadpunt bij mij in de buurt die op het punt stond geplaatst te worden. nu is de transitie bezig naar total en heb een paar relevante e-mailadressen gemaild met de vraag hoe het zit met de plaatsing van deze laadpaal zonder antwoord. ik wacht al meer dan een jaar op deze paal...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:26
Oeps , was al geplaatst..

[ Voor 94% gewijzigd door jdbiggelaa op 09-09-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
Coasterfreak schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:59:
iemand op de hoogte hoe het zit met de plaatsing van laadpunten in amsterdam? dit werd voor de langste tijd gedaan door nuon/vattenfall, maar totalenergies gaat dus hiermee verder en niet vattenfall

nu wacht ik al een tijdje voor de plaatsing van een oplaadpunt bij mij in de buurt die op het punt stond geplaatst te worden. nu is de transitie bezig naar total en heb een paar relevante e-mailadressen gemaild met de vraag hoe het zit met de plaatsing van deze laadpaal zonder antwoord. ik wacht al meer dan een jaar op deze paal...
Dit zijn de laatste palen die Vattenfall nog gaat plaatsen, als hij hier niet bij staat gaat total het doen.
https://www.google.com/ma...%2C4.867546104683584&z=12

Ik hoop dat total ook zo een kaart beschikbaar gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:59:

In zo'n geval een beller is vaak sneller om achter de juiste informatie/poppetje te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05
menzo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:31:
[...]

Dit zijn de laatste palen die Vattenfall nog gaat plaatsen, als hij hier niet bij staat gaat total het doen.

Voor de palen van Total (voorheen PitPoint) is die er inderdaad, dat is deze: https://laadkaart.mrae.nl/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-06 00:15

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
menzo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:39:
[...]

E-flux is toch goedkoper als je hem via laadpastop10 besteld. 1,95 pm vs 2,50 pm. Maar het klopt dat de maand abbo versie van Elec2Go nog niet in laadpastop10 staat. Maar ik ga er van uit dat @Hachy hem snel zal toevoegen.
Van Elec2go wordt de gratis laadpas vermeld. De 'goedkoopste' laadpas bestaat eigenlijk niet (is per usecase verschillend) maar in Nederland zijn de verschillen tussen de meeste passen zonder vast tarief vrij klein.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:08
eltron schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:41:
[...]

Dat betwijfel ik. We mogen ons best gelukkig prijzen, maar niet op basis van dit bericht m.i.
Aangezien dat aantal van 47,5 per 100km helemaal niets zegt als je het niet vergelijkt met de hoeveelheid (PH)EV. Ik weet niet of NL dan ook nog bovenaan staat.
Dit is wel een leuke site; https://www.eafo.eu/countries/european-union/23640/summary

2020 data over aantal PEVs (PHEVs/BEVs) per laadpunt;

Turkije 3 :o
Nederland 4
EU gemiddelde 9
Frankrijk 9
Spanje 11
Duitsland 13
Belgie 13
Noorwegen 24

Denk dat we het redelijk goed doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
In Italië ligt momenteel het hele Enel netwerk eruit. Naar verwachting pas vanmiddag gefixt.
Balen want we zitten in de buurt van Florence en zijn op weg naar huis. We zitten nu dus gewoon vast hier, want bijna alles is Enel hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
pmiddeld schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:06:
In Italië ligt momenteel het hele Enel netwerk eruit. Naar verwachting pas vanmiddag gefixt.
Balen want we zitten in de buurt van Florence en zijn op weg naar huis. We zitten nu dus gewoon vast hier, want bijna alles is Enel hier.
SuC niet te halen dan? Die werkt altijd. Oh, je hebt volgens mij geen Tesla zie ik nu. Dacht dat ik je nickname herkende van Model 3 topic.

Zie wel een paar 50kW laders van andere aanbieders. Maar beetje afhankelijk van waar je zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 10-09-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Laatst online: 25-06 19:41
Davidshadow13 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:58:
[...]

Voor de palen van Total (voorheen PitPoint) is die er inderdaad, dat is deze: https://laadkaart.mrae.nl/
Weet iemand hoe ik een Total laadpas kan aanvragen? Vraagt om KvK nummer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
Aan Pisa is er een Becharge 75kw snellader. Richting het Noorden vind je ook Duferco's.
Check deze netwerken even qua beschikbaarheid als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
menzo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:31:
[...]

ja die site keek ik bijna elke dag in de hoop dat het van hold naar wordt geplaatst oid veranderde, tevergeefs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Benny schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:13:
[...]

Weet iemand hoe ik een Total laadpas kan aanvragen? Vraagt om KvK nummer..
Total biedt momenteel alleen laadpassen aan voor de zakelijke markt:
Opgelet! Controleer of je voldoet aan de volgende eisen inzake deze aanvraag:
Je meldt je aan voor een zakelijke tank- en/of laadpas
Je meldt je niet als een particulier
https://applicationform.total/NLB2B/s/

Om als particulier zo goedkoop mogelijk te laden bij Total laadpalen kun je het beste een laadpas kiezen die alleen het CPO (Charge Point Operator) tarief per kWh doorberekent, met een kleine vaste opslag per laadsessie.
Ik heb zelf een laadpas van EVcompany voor dit soort palen, daarmee betaal je per laadsessie maar € 0,12 als vaste opslag (verder geen aanvraagkosten of maandelijkse kosten).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daar over gesproken, ik zie hier en daar nu bij diverse Avia, Esso en Total stations snelladers oppoppen maar ik kan echt nergens de tarieven uitvogelen :?

Bijvoorbeeld in Landsmeer aan de A10 een ex PitPoint paal die nu van Total is en bij Hoorn aan de A7 een Esso die een E-flux paal heeft staan. Op de apps/kaartjes die ik meestal gebruik hebben beide geen prijs vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Coasterfreak schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:50:
[...]

ja die site keek ik bijna elke dag in de hoop dat het van hold naar wordt geplaatst oid veranderde, tevergeefs...
Even een belletje plegen en de status navragen lijkt me iets makkelijker? Gemeentes en communicatie via mail/social media is vaak nog lang niet op niveau wat je in deze tijd mag verwachten. En ja er zijn uitzonderingen, waaronder de gemeente Zwolle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Juancho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:22:
[...]

Even een belletje plegen en de status navragen lijkt me iets makkelijker? Gemeentes en communicatie via mail/social media is vaak nog lang niet op niveau wat je in deze tijd mag verwachten. En ja er zijn uitzonderingen, waaronder de gemeente Zwolle ;)
naja ik had een contactpersoon bij vattenfall die ook keurig reageerde op mijn mails, dus dat was wel goed geregeld. nu nog juiste contactpersoon vinden bij total :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Coasterfreak schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:32:
[...]

naja ik had een contactpersoon bij vattenfall die ook keurig reageerde op mijn mails, dus dat was wel goed geregeld. nu nog juiste contactpersoon vinden bij total :9~
Dus je wacht eigenlijk al een jaar op het verlossende mailtje? Lol....Ik vind dat persoonlijk gek, als je ze belt kunnen toch wel direct in het systeem de status van je aanvraag zien lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 10-09-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Juancho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:34:
[...]

Dus je wacht eigenlijk al een jaar op het verlossende mailtje? Lol....Ik vind dat persoonlijk gek, als je ze belt kunnen toch wel direct in het systeem de status van je aanvraag zien lijkt me?
lol ik wacht een jaar op een paal, niet op een antwoord op mn mail

ik had laatst contact met vattenfall ergens in juli, ergens in augustus mail ontvangen dat vattenfall niks meer gaat doen en total het stokje gaat overnemen en ze mn verzoek gaan vervullen. sindsdien niks.

ik contact opnemen met gemeente amsterdam, total, geen gehoor.

ik bel ze wel op een dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Netwerk van Enel zou weer moeten werken. Gek genoeg kreeg ik van concurrent Duferco bericht van zowel het uitvallen als het weer hersteld zijn van het laadnetwerk van Enel. Enel laat hier overduidelijk punten liggen.
De volgende lader wordt sowieso eentje van Becharge of Drewi (of zoiets), daarna zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Erasmo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:49:
Daar over gesproken, ik zie hier en daar nu bij diverse Avia, Esso en Total stations snelladers oppoppen maar ik kan echt nergens de tarieven uitvogelen :?

Bijvoorbeeld in Landsmeer aan de A10 een ex PitPoint paal die nu van Total is en bij Hoorn aan de A7 een Esso die een E-flux paal heeft staan. Op de apps/kaartjes die ik meestal gebruik hebben beide geen prijs vermeld.
Bij A7 Esso zie ik met Shell Recharge 0.66 staan maar andere geven inderdaad niets aan.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14

Landsmeer Total langs de A10 geeft €0.66 in de Chargepoint app.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De laatste periode ben ik tot 3x toe uit een publieke laadsessie geschopt toen een Renault Zoe naast mij kwam laden. Dezelfde laadpaal, dezelfde auto's. Ik stond vanmiddag ook weer netjes met 11kW te laden, geen centje pijn, tot ik opeens zag dat de sessie gestopt was. Ik kijken, ja hoor, stond weer die betreffende Zoe ook te laden. Ik de sessie weer opnieuw gestart, maar nog geen 10 min later zelfde verhaal. Sessie weer afgebroken.

Ik kreeg van iemand uit het Volvo topic door dat dit misschien kan komen omdat een Zoe 22kW kan laden en mijn XC40 maar 11. De laadpaal zelf is als het goed is na een piekuur test omzet:

"de voorziene aansluitwaarde van 3*35A (22 kW) per laadpaal naar de meer gangbare 3*25A (17 kW) per laadpaal."

Zijn er hier meer mensen die last hebben van deze Zoe of misschien zelf een Zoe hebben en dit kunnen bevestigen? Anders ga ik dit even aan Allego voorleggen want dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

evtje schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:25:
[...]

Bij A7 Esso zie ik met Shell Recharge 0.66 staan maar andere geven inderdaad niets aan.
Hmm niet met de Shell app gekeken, die is nogal buggy op mijn telefoon.
Hyena schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:35:
[...]

Landsmeer Total langs de A10 geeft €0.66 in de Chargepoint app.
Dat zou dan goedkoper zijn dan sommige AC palen met CP+ :D

Maar goed, in beide gevallen kun je dus beter doorrijden naar de Fastned/Shell Recharge vlakbij, daar laad je voor iets meer dan de helft van het bedrag. Verklaart ook waarom ik er bijna nooit iemand zie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:47:
Ik kreeg van iemand uit het Volvo topic door dat dit misschien kan komen omdat een Zoe 22kW kan laden en mijn XC40 maar 11.
De maximale hoeveelheid maakt niet uit, de laadpaal geeft aan wat de auto mag laden. Zelfs al zou de Zoe met 22kW laden (al mag dat niet van de laadpaal) dan nog gaat jouw sessie daardoor niet automatisch stoppen.

Als de laadpaal daar verder niets mee doet dan springt gewoon de hoofdzekering er uit. In theorie kan de laadpaal zien dat een auto zich niet aan het maximum houdt, maar het lijkt mij nogal onlogisch dat je daarom de sessie van de auto die zich er wel aan houdt afbreekt. Dat zou je nog eens na kunnen vragen bij de laadpaal leverancier.

Een Zoe is zelf altijd erg kieskeurig of ze willen laden of niet. Als de aardeweerstand hoger is dan de Zoe accepteert dan werkt het niet. Er staat me vaag bij dat ik wel eens heb gehoord dat een Zoe zelf wat stoorsignalen op de aarde gaf en daar zelf geen last van had, maar dat een andere EV die storingen zag en daarom zelf stopte met laden met een melding als "aardingsfout". Natuurlijk kan ik dat nergens terug vinden :-( Misschien weet @Stef87 beter of ik onzin aan het uitkramen ben mbt Zoe's.

Geeft jouw auto nog wel een reden waarom het laden is gestopt of kan je dat nergens zien?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik kreeg gister een druppel van groendus in de brievenbus. Niet aangevraagd en de website laat ook te wensen over. Mensen hier ervaringen mee?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Welkom in de wondere wereld van laadpassen :)

Elect a clown, expect a circus.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Card Nox schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:28:
Ik kreeg gister een druppel van groendus in de brievenbus. Niet aangevraagd en de website laat ook te wensen over. Mensen hier ervaringen mee?
Heb je toevallig een KVK-nummer?

• Card Nox
  • Nu online
@Erasmo, Vind zo snel niets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Luy_7_hGmhG0G0T0ch4YtC0mdr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruBIM7gmgC0REh07WiUeEBBv.jpg?f=fotoalbum_large

https://groendus.nl/

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Haha nee ik bedoelde ben je toevallig ZZP-er of staat er een bedrijf op je adres geregistreerd? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:29:
[...]

Dit is wel een leuke site; https://www.eafo.eu/countries/european-union/23640/summary

2020 data over aantal PEVs (PHEVs/BEVs) per laadpunt;

Turkije 3 :o
Nederland 4
EU gemiddelde 9
Frankrijk 9
Spanje 11
Duitsland 13
Belgie 13
Noorwegen 24

Denk dat we het redelijk goed doen.
Ik zag vandaag toch een nuancering voorbij komen:

https://www.nu.nl/wonen/6...en-maar-dat-niet-mag.html

Citaat:
"Aantal laadpalen houdt groei elektrische auto's niet bij
Het aantal elektrische auto's in Nederland stijgt veel sneller dan de hoeveelheid publieke laadpunten. Begin 2021 was er gemiddeld één laadpunt per 4,6 elektrische auto's, terwijl een laadpunt twee jaar eerder nog gedeeld werd door 2,2 auto's, en vier jaar eerder zelfs door 1,1 auto's gemiddeld." Dus we zijn nogal afgezakt, we zaten op 1,1 en in 2020 op 4, jan-2021 op 4,6 en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de verhouding slechter wordt, dus zou inmiddels 6 kunnen zijn, als we zo nog even doorgaan passeren we het EU gemiddelde (in negatieve zin dan).

• Card Nox
  • Nu online
@Erasmo, ahh op die fiets, nee geen KvK op dit adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@eltron de vraag is hoeveel er nodig zijn. In Noorwegen is de verhouding veel hoger. En daar is het percentage BEVs het hoogst. Ook zijn dit alleen publieke palen. Ik heb een eigen paal (velen met mij) en sta eigenlijk nooit aan een publieke paal. (En wellicht doen ook veel Noren het wel zo.) Hoevaak moet een gemiddelde bestuurder laden? 2x per week? Zeg 16 uur aan een paal. Dan zou een verhouding van 1 op 10 nog wel kunnen. Daarnaast zijn er dus genoeg die bijna nooit publiek laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 11-09-2021 15:27 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Card Nox schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:03:
@Erasmo, ahh op die fiets, nee geen KvK op dit adres.
Ah ok aangezien het om een zakelijke aanbieder gaat zou het me niks verbazen als ze naar half bedrijvend NL een druppel sturen.

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:39
@Inspired Je kunt Noorwegen en Nederland niet alleen op aantal BEV en aantal publieke laadpalen vergelijken. Het zou zomaar kunnen dat het aantal huizen met oprit in Noorwegen gemiddeld veel hoger is dan in Nederland. Dit verlaagt dan de druk op de publieke palen daar aanmerkelijk.

• Juancho
JeroenE schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 07:47:
[...]
De maximale hoeveelheid maakt niet uit, de laadpaal geeft aan wat de auto mag laden. Zelfs al zou de Zoe met 22kW laden (al mag dat niet van de laadpaal) dan nog gaat jouw sessie daardoor niet automatisch stoppen.

Als de laadpaal daar verder niets mee doet dan springt gewoon de hoofdzekering er uit. In theorie kan de laadpaal zien dat een auto zich niet aan het maximum houdt, maar het lijkt mij nogal onlogisch dat je daarom de sessie van de auto die zich er wel aan houdt afbreekt. Dat zou je nog eens na kunnen vragen bij de laadpaal leverancier.

Een Zoe is zelf altijd erg kieskeurig of ze willen laden of niet. Als de aardeweerstand hoger is dan de Zoe accepteert dan werkt het niet. Er staat me vaag bij dat ik wel eens heb gehoord dat een Zoe zelf wat stoorsignalen op de aarde gaf en daar zelf geen last van had, maar dat een andere EV die storingen zag en daarom zelf stopte met laden met een melding als "aardingsfout". Natuurlijk kan ik dat nergens terug vinden :-( Misschien weet @Stef87 beter of ik onzin aan het uitkramen ben mbt Zoe's.

Geeft jouw auto nog wel een reden waarom het laden is gestopt of kan je dat nergens zien?
Nee geen enkele reden of error fout. Het laden stopt gewoon. En dat moet echt wel puur komen door die Zoe aangezien dat nu 3x is gebeurt. De volgende keer moest ik gelijk Allego even bellen, wellicht dat zij iets konden zien in het systeem.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
Serieus.. Hoe krijg je t voor elkaar je Meriva precies zo te parkeren op een nagenoeg lege parkeerplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sAS7ew0PSYXued2aElK4yFysAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uSYEZ4k8ivDzPujEDyGahPbd.jpg?f=user_largel

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• B00st3r
Vraagje. Wij hadden zojuist een stroomstoring in de wijk, inclusief de laadpalen. Wat gebeurt er met de laadsessie nadat de stroomstoring weer is opgelost? Moet je deze weer handmatig starten of gebeurt dit automatisch?

Edit: ik had geen auto bij een laadpaal staan

[ Voor 10% gewijzigd door B00st3r op 11-09-2021 22:11 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:04:
Serieus.. Hoe krijg je t voor elkaar je Meriva precies zo te parkeren op een nagenoeg lege parkeerplaats.

[Afbeelding]l
Misschien was het vol toen hij zijn auto parkeerde en moest die wel zo parkeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:25:
[...]

Misschien was het vol toen hij zijn auto parkeerde en moest die wel zo parkeren.
Kan, maar die kans is wel erg klein. Het is sowieso nooit helemaal vol op deze parkeerplaats (supermarkt dorp) en dit was om 19u, dan is de parkeerplaats echt maar <10% vol. Auto had ook raampje open en was weg toen ik terug kwam om 21u. Leek me gewoon een supermarkt bezoekje…

Maar je hebt gelijk: kan zijn dat hij geen keuze had.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:27

[Afbeelding]l
Heren, soms denk je dat hij groter is dan hij in werkelijkheid is. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:35

[Afbeelding]l
Erger nog....

Dat je 'm zo LAAT STAAN en gewoon (aso) wegloopt.
Je zou háást gaan denken dat het met opzet is....

Ík zou een briefje onder de wisser gedaan hebben.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:47
Parkeren is een talent, ik ben er nog niet uit of dat aangeboren is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:54:
Parkeren is een talent, ik ben er nog niet uit of dat aangeboren is of niet
Ruimtelijk inzicht is het talent. Dan gaat parkeren beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:35
Kan best wezen, maar zelfs een blind paard kan (als tie de auto verlaat) zien dat je er volledig náást staat
én bovendien nog een speciaal vlak blokkeert.

kortom ASO

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 11:47
wauw, wat een wondere wereld van de laadpalen...bijna een bos vol bomen, waardoor ik het even niet helemaal zie. Daarom wellicht een vraag aan de experts hier:

Binnenkort de Link & Co 01 hier voor de deur staan, met tevens 2 Total public laadpalen voor deur. Bereik is ongeveer 65 km op max 3.7kW laden, dus 5-6 uurtjes naar de 100%.

Voor nu voornamelijk bij deze Total punten laden. Maar wil ook een beetje flexibiliteit naar de toekomst. Welke laadpas is dan 'het best'? O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Xecuter NL op 13-09-2021 12:22 . Reden: Kw -> kW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

Kju

Shell Recharge is een alleskunner, werkt volgens mij altijd en overal.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Xecuter NL schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:16:
wauw, wat een wondere wereld van de laadpalen...bijna een bos vol bomen, waardoor ik het even niet helemaal zie. Daarom wellicht een vraag aan de experts hier:

Binnenkort de Link & Co 01 hier voor de deur staan, met tevens 2 Total public laadpalen voor deur. Bereik is ongeveer 65 km op max 3.7kW laden, dus 5-6 uurtjes naar de 100%.

Voor nu voornamelijk bij deze Total punten laden. Maar wil ook een beetje flexibiliteit naar de toekomst. Welke laadpas is dan 'het best'? O-)
Total heeft zelf geen laadpas voor particulieren, dus kun je het beste een laadpas kiezen die het CPO (Charge Point Operator)-tarief doorbelast met zo weinig mogelijk extra kosten. Ik heb zelf bv. de laadpas van EVcompany waarbij ze bovenop het CPO-tarief nog € 0,12 per laadbeurt doorberekenen, zonder verdere maandkosten of aanvraagkosten. Deze laadpas werkt op alle Nederlandse laadpalen, ook op de snelladers.

Een beetje afhankelijk van hoe vaak en hoe veel je laadt, en de precieze plek van de laadpaal (er zijn verschillende concessies per gemeente) kan een andere laadpas soms nog iets aantrekkelijker zijn.
En als je regelmatig van snelladers gebruik gaat maken kan een extra laadpas daarvoor van bv. Maingau nog iets geld besparen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Zou de oorzaak in dit lijstje zoeken. Auto van Broekhuis?
Accessoire gekocht via Coolblue?
Werkzaam bij SuitSupply?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn6nDDiewRQYdxSDCPYWFFXJ93w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jw89dftuGgQDw7NTrdfzrxj7.png?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Allemaal niet. Heb wel een paar rekening hij Rabobank en koop regelmatig wat hij Coolblue maar verder...

NAW op de envelop was ook met de hand geschreven, wel apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Card Nox schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:27:
Allemaal niet. Heb wel een paar rekening hij Rabobank en koop regelmatig wat hij Coolblue maar verder...

NAW op de envelop was ook met de hand geschreven, wel apart...
Misschien is de reden voor de ongevraagde toezending van een laaddruppel te vinden door even met Groendus te bellen of te mailen (evt. met foto van de handgeschreven envelop)?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dit massaal zouden doen, gezien de kosten van die laaddruppels en de kleine kans dat ze daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Nog los van de negatieve PR die je over je bedrijf zou afroepen als dit in de publiciteit komt, dat zou niet goed zijn voor je groene imago.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
B00st3r schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:10:
Vraagje. Wij hadden zojuist een stroomstoring in de wijk, inclusief de laadpalen. Wat gebeurt er met de laadsessie nadat de stroomstoring weer is opgelost? Moet je deze weer handmatig starten of gebeurt dit automatisch?
Ik denk dat het afhankelijk is van de software in de laadpaal. Je kan er geen algemeen antwoord op krijgen.

Ik neem aan dat de meest voorkomende situatie is dat het laden niet automatisch opnieuw start; er is immers geen enkele garantie dat dezelfde EV nog aan de paal gekoppeld zit. Maar voor gratis laadpalen is dat dan weer niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn Shell Recharge pas heeft nog nergens gewerkt. Helpdesk geeft ook niet echt behulpzaam advies (willen precies weten wanneer, welke paal, maar weten dan nog niets. Verklaring dat er een paar dagen verwerkingstijd nodig is voordat de pas het overal doet (ik heb hem nu al 4 weken), etc...)

Ik heb nu maar een nieuwe aangevraagd.

Overigens kan ik met de Shell Recharge app meestal wel een laadsessie starten. Maar als de app ergens blijft hangen na het starten, kan ik de sessie niet meer stoppen en moet ik eerst de operator van de paal bellen om de sessie te beëindigen..

Tot zover nog niet echt positieve ervaringen met openbare palen en passen.

Kan inmiddels thuis laden, dus zal hem nauwelijks nodig hebben, maar wel fijn om iets bij je hebben dat "gewoon werkt".

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
B00st3r schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:10:

Edit: ik had geen auto bij een laadpaal staan
in gemeente amsterdam eens meegemaakt dat een buurt geen stroom had. de palen waren nadat de stroom weer terugkwam niet opnieuw begonnen met laden.

als je aan een paal zit te laden en een monteur komt langs om bijv. de andere kant te fixen wordt je sessie wel herstart nadat de werkzaamheden klaar zijn (ervaringen kunnen afwijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:01
JanHenk schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:36:
Mijn Shell Recharge pas heeft nog nergens gewerkt. Helpdesk geeft ook niet echt behulpzaam advies (willen precies weten wanneer, welke paal, maar weten dan nog niets. Verklaring dat er een paar dagen verwerkingstijd nodig is voordat de pas het overal doet (ik heb hem nu al 4 weken), etc...)

Ik heb nu maar een nieuwe aangevraagd.
Heb je de pas wel geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ronvgs schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:48:
[...]

Heb je de pas wel geactiveerd?
Dat zou een logische verklaring zijn gezien het gedrag. Maar dat heb ik wel gedaan. Klantenservice zag ook niets bijzonders.

Wellicht de chip beschadigd oid. Lijkt niet heel aannemelijk, maar is wel mogelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Ik moest zojuist in Almere iets ophalen en ik kwam langs de Shell waar twee snelladers staan.
Vandaag zag ik dat ze flink aan het verbouwen zijn bij Shell en dat de shop en de wasstraat netjes toegankelijk zijn, maar de snelladers niet. In de Shell app staan ze alleen wel gewoon lekker beschikbaar.
Je zult ze aanrijden en met 1% aankomen en niet kunnen laden.

Er is ook geen mogelijkheid om dit snel te melden, ik heb in de app aangegeven vanmorgen maar de status is gewoon nog steeds beschikbaar. Dit zijn toch wel dingentjes die het electrisch rijden soms wat vervelend maken.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

Kju

Ik maak wel vaker bij Shell mee dat beschikbare snelladers defect zijn of laadsessies die niet starten. Maar then again, met 1% aankomen op een laadstop onderweg is sowieso niet verstandig. Dat is niet Shell's probleem... :*)
Ik probeer om alleen thuis onder de 10% aan te komen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:16
Sinds bijna 2 weken mijn EV. Nu 2 keer probleemloos geladen via E-flux. Een van de goedkoopste, geloof ik.

Wacht nu nog op mijn Powerpass, om ook eens het snelladen te proberen. Met name bij Ionity is deze voor Skoda Enyaq rijders erg goedkoop.

Shell Recharge hou ik achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:29
Philos31 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:42:
Er is ook geen mogelijkheid om dit snel te melden, ik heb in de app aangegeven vanmorgen maar de status is gewoon nog steeds beschikbaar. Dit zijn toch wel dingentjes die het electrisch rijden soms wat vervelend maken.
Die status werkt gewoon niet in die Shell app. Ik heb dit nu al zo vaak meegemaakt dat hij op beschikbaar staat en dat vervolgens niet zo is. Heel irritant want je kan er zo niet van op aan. Moet je in een andere app kijken naar de status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Kju schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:11:
Ik maak wel vaker bij Shell mee dat beschikbare snelladers defect zijn of laadsessies die niet starten. Maar then again, met 1% aankomen op een laadstop onderweg is sowieso niet verstandig. Dat is niet Shell's probleem... :*)
Ik probeer om alleen thuis onder de 10% aan te komen.
Dat begrijp ik, ik maak sowieso geen gebruik van deze snelladers (staan 2 minuten van mijn huis) maar stel je komt vanaf de a6 Lelystad, je denkt ik ga bij fastned even bijladen, maar je komt aan en alles vol.
Heb ik wel vaker gehad, en je kijkt in de app, je gaat richting A'dam dus dan kom je op de A1 net na almere nog een Fastned tegen, maar dat haal je net niet, dus dan even langs de shell, dat kun je nog wel halen op die 10%, kom je aan........ geen lader beschikbaar....
(kun je ook nog kijken of de gratis lader bij de Lidl toevallig een keer leeg is, of naar Hotel Almere of bij de Mc, er is zat wat je zou kunnen kiezen, maar als je op doorreis bent en je hebt deze als alternatief dan is het wel echt vervelend.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Pagina: 1 ... 80 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.