• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-09 09:56
Zijn die Tesla destination laders door overige EV’s te gebruiken trouwens?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:37
Wat is eigenlijk de etiquette voor hoe lang acceptabel is aan een snellader? Ingeplugd bij 30%...

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
@Appie Heijn Hangt er vanaf hoe ze ingesteld zijn. In principe wel, maar soms staan ze op Tesla only. Ik weet niet hoe vaak dat voor komt.

[Voor 6% gewijzigd door marowi op 28-08-2021 12:01]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
AndRo555 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:59:
Wat is eigenlijk de etiquette voor hoe lang acceptabel is aan een snellader? Ingeplugd bij 30%...

[Afbeelding]
Er is geen officiële etiquette, ik koppel af onder de 30kW (meestal 78%). Eerder als er mensen aan het wachten zijn en het bv een 160kW paal is (dan meestal op 70% als hij naar 30kW zakt). Is ook niet efficient, kun je beter doorrijden en nog een keer laden met hogere snelheden.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
Appie Heijn schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:58:
Zijn die Tesla destination laders door overige EV’s te gebruiken trouwens?
Normaal het is een mix van "Tesla only" en "Overige". Ik zou voor elke locatie specific zoeken.

• Usta
Als er vrije snelladers zijn, dan maakt niet zoveel uit. Anders laden to max 80%, want de laatste 20% gaat in meeste autos zeer langzaam.

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:48

[Afbeelding]
Dat is een flinke batterij!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:18
Bijna 7,5 uur. Ook niet echt meer snelladen. :)

• kw_nl
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18:45
Sinds gisteren trotse eigenaar van een Skoda Enyaq. Van de leasemaatschappij een "laadpas" gehad. Maar het blijkt dat ze een verkeerde hebben gestuurd met alleen een magneetstrip. Die doet niks op de paal in mijn straat (is een EVBOX).

Nu had ik al een Shell Recharge pas aangevraagd (vorige week). Maar die heb ik nog niet ontvangen.

Hoe kan ik zo snel mogelijk een oplaadmogelijk krijgen? Zou het mogelijk zijn via een app en NFS op de iPhone een paal te kunnen gebruiken?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Usta
kw_nl schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:53:
Hoe kan ik zo snel mogelijk een oplaadmogelijk krijgen? Zou het mogelijk zijn via een app en NFS op de iPhone een paal te kunnen gebruiken?
Ja, je kan met verschillende apps je auto laden. Open een van die apps, zoals Smoov of Shell Recharge, zoek die laadpaal in de app. Soms moet je een QR code scannen (zoals in Smoov) en soms gewoon de laadsessie in de app starten. Wel eerst je betaalgegevens in de app invullen.

• kw_nl
  • Laatst online: 18:45
Usta schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Ja, je kan met verschillende apps je auto laden. Open een van die apps, zoals Smoov of Shell Recharge, zoek die laadpaal in de app. Soms moet je een QR code scannen (zoals in Smoov) en soms gewoon de laadsessie in de app starten. Wel eerst je betaalgegevens in de app invullen.
Dank je, had inmiddels wel wat gevonden. Maar helaas ondersteund deze paal het niet.

Wordt anders maar snelladen bij de Shell morgen…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:16

Shapeshifter

Get it over with

Vandaag een wat langere rit dus voor het eerst naar een Shell Recharge punt (Hellevliet langs de A12). Had de app geïnstalleerd en ging er vanuit dat het daarmee goed zou komen. Op de paal zat een sticker met: "activeer deze paal met de app", alleen... de paal stond niet in de app. Even naar binnen gelopen, dat had ik niet hoeven te doen; het personeel is op dit vlak compleet incapabel. Aangeven dat je gebruik probeert te maken van de laadpaal levert blikken in het oneindige op gecombineerd met "daar weet ik niets vanaf"... Lekker handig. Dan maar het nummer wat erop staat bellen. Uitgelegd wat de situatie was. "Heeft u geen pas?" Nee ik heb geen Shell pas, ik heb de app en op de paal staat dat het met de app moet werken. "Ja er is een storing, soms loopt het even anders in het leven he"... Eh, ok. "Heeft u de [whatever] app". Nee ik heb de Shell app waar de paal mee moet werken. Dit ging zo even door, op een gegeven moment was ik er wel een beetje klaar mee. Dus gevraagd of ze misschien de paal niet op afstand konden aanzetten of iets. Weer het hele storingsverhaal maar geen antwoord op de vraag, dus ik herhaal de vraag. Begint ze met: "nou meneer ik zal het u nog maar eens even uitleggen", toen was mijn geduld wel op. Simpelweg opgehangen, 10m verder naar de FastNed gereden en zonder problemen binnen 10 seconden kunnen laden. Bekijk het maar Shell, geen recharge meer voor mij met jullie falende infrastructuur en jullie hondsbrutale helpdeskmedewerkers, pfff...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 22x Prusa i3 MK3S - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:12
nathalia schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

....
Met de NewMotion-pas of Shell Recharge-pas laad je dan voor € 0,35 per kWh + € 0,35 starttarief.

En anders had je met de EcoTap-pas voor € 0,35 per kWh (en zonder starttarief) aan de overkant kunnen laden bij de snellader van McDonalds op het Larserplein.
Wat is nu de goedkoopste aanbieder /pas die je kan krijgen, eventueel met beperkte aantal laadpunten in Zuid Holland? BMW biedt een charging pas met een tarief van € 0,27 /kwh bij een abo van 5 euro per maand. Dat is best aantrekkelijk.

Er zijn hier veel Allego palen, dus daar zoek ik de goedkoopste combi paal/pas voor. ( Kan helaas niet bij huis laden)

[Voor 8% gewijzigd door Kaaschef op 28-08-2021 17:04]

• Kaaschef
  • Laatst online: 13:12
Kaaschef schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Wat is nu de goedkoopste aanbieder /pas die je kan krijgen, eventueel met beperkte aantal laadpunten in Zuid Holland? BMW biedt een charging pas met een tarief van € 0,27 /kwh bij een abo van 5 euro per maand. Dat is best aantrekkelijk.

Er zijn hier veel Allego palen, dus daar zoek ik de goedkoopste combi paal/pas voor. ( Kan helaas niet bij huis laden)
Ok, in dit forum tip voor Freshmike gevonden, ik zie daar de vokgende tarieven: Charge points 3-22 kW : € 0.19 per kWh and € 0.01 per minute

Hoe moet ik dit nu zien? ,Stel ik kan met 11 kwh laden , dan duurt elke kWh ca 6 minuten. Dus 1 kWh kost me dan 0,19 + 0,06 = 0,25 €/kWh..

En als de paal maar 5 kWh geeft, loopt dit op naar 0,31 €/kWh....

• Kird03
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 23:27
Kaaschef schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:26:
[...]

Ok, in dit forum tip voor Freshmike gevonden, ik zie daar de vokgende tarieven: Charge points 3-22 kW : € 0.19 per kWh and € 0.01 per minute

Hoe moet ik dit nu zien? ,Stel ik kan met 11 kwh laden , dan duurt elke kWh ca 6 minuten. Dus 1 kWh kost me dan 0,19 + 0,06 = 0,25 €/kWh..

En als de paal maar 5 kWh geeft, loopt dit op naar 0,31 €/kWh....
dat klopt zo ja..

echter freshmile doet het niet bij Allego zover ik weet. (zie eerder in dit forum)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Usta
@Kaaschef , Je berekening klopt. Het is kwestie van een laadpaal gebruiken die betrouwbaar totaal 22kW vermogen heeft. Dan kunnen 2 autos tegelijk max 11kW halen. Als ik twijfels heb, dan kijk ik even de laadsnelheid in de EV app van mijn auto.

@Kird03 , Al 2 maanden Allego palen in mijn buurt accepteren de Freshmile pas, maar vreemd genoeg registered de Freshmile app die laadsessies niet. Ik wacht rustig voor de eindrekening.

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Usta schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:44:
@Kaaschef , Je berekening klopt. Het is kwestie van een laadpaal gebruiken die betrouwbaar totaal 22kW vermogen heeft. Dan kunnen 2 autos tegelijk max 11kW halen. Als ik twijfels heb, dan kijk ik even de laadsnelheid in de EV app van mijn auto.

@Kird03 , Al 2 maanden Allego palen in mijn buurt accepteren de Freshmile pas, maar vreemd genoeg registered de Freshmile app die laadsessies niet. Ik wacht rustig voor de eindrekening.
Freshmile is toch prepaid?
Moet je wel saldo er op hebben om te kunnen starten?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Usta
driel24 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Freshmile is toch prepaid?
Moet je wel saldo er op hebben om te kunnen starten?
Klopt, en het werkt zo met andere palen, maar bij Allego die controle gebeurt er als maar niet.
Ik ben benieuwd of andere Freshmile-Allego gebruikers hebben dit ook.

• _Marcel_1973
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21-09 20:00
Appie Heijn schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan, zie Appie Heijn in "Het grote Kia e-soul topic" Ik zou echter mijn volgende trip wel iets meer “open” laten, door de vast ingestelde tussenpunten kon de routeplanner weinig tot/geen omleidingsroutes aanbieden. Wij zijn in de buurt van Genua geweest, dat kon zowel via de Gotthart als via het meer van Genève, echter omdat ik een laadpunt ingesteld had net voor de Gotthart hebben we vervolgens 4 uur in de file gestaan. Dat doen we dus niet weer, eindpunt voor die dag instellen en bij 200km actieradius zoek ik wel een snellader tussen de 75-125km actieradius. Ik verwacht hierdoor nog een stuk efficiënter te reizen wanneer het druk is. Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland en Noord Italië hebben een prima dekkend laadnetwerk is mijn ervaring.
Ik doe dat veelal aan de hand van het resterende batterij%, zodat ik optimaal gebruik maak van de hoge laadsnelheid. Inpluggen rond de 5% en vertrekken rond de 80%. Tijdens het laden check ik wat de volgende laadstop wordt met ABRP.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• eltron
  • Laatst online: 20-09 21:19
Jeroenberger schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:13:
Voor diegene die het interessant vinden:

Verder best wat NL'ers gesproken onderweg met een elektrische auto's, vantevoren plannen is toch wel het beste 🙂 Verbaasd me dat er toch gasten zijn die op de bonnefooi naar het buitenland gaan in het hoogseizoen met een elektrische auto. Diegene die ik sprak onderweg, hadden allemaal issues gehad met laadpassen die niet konden, defecte palen, maar 1 laadpaal, 50kw laden, etc. Overigens rijden er buiten NL echt nog verhoudingsgewijs erg weinig elektrische auto's..

Voor diegene die nog op vakantie mogen gaan: enjoy!
In Duitsland plan ik ook niet echt meer. Laat wel de ABRP meelopen op telefoon en als we aan een stop en/of laadbeurt toezijn nemen we gewoon de eerstvolgende. Feitelijk kun je er (in Duitsland) de klok wel zo ongeveer op gelijk zetten dat bij iedere raststätte of autohof wel een lader (in de buurt) is. Zo rond de 15 a 20% batterij haal je altijd de eerstvolgende en ze doen het ook meestal wel. In het ergste geval even hipermilen om de lader te halen.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 07:32
Shapeshifter schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:30:
Vandaag een wat langere rit dus voor het eerst naar een Shell Recharge punt (Hellevliet langs de A12). Had de app geïnstalleerd en ging er vanuit dat het daarmee goed zou komen. Op de paal zat een sticker met: "activeer deze paal met de app", alleen... de paal stond niet in de app. Even naar binnen gelopen, dat had ik niet hoeven te doen; het personeel is op dit vlak compleet incapabel. Aangeven dat je gebruik probeert te maken van de laadpaal levert blikken in het oneindige op gecombineerd met "daar weet ik niets vanaf"... Lekker handig. Dan maar het nummer wat erop staat bellen. Uitgelegd wat de situatie was. "Heeft u geen pas?" Nee ik heb geen Shell pas, ik heb de app en op de paal staat dat het met de app moet werken. "Ja er is een storing, soms loopt het even anders in het leven he"... Eh, ok. "Heeft u de [whatever] app". Nee ik heb de Shell app waar de paal mee moet werken. Dit ging zo even door, op een gegeven moment was ik er wel een beetje klaar mee. Dus gevraagd of ze misschien de paal niet op afstand konden aanzetten of iets. Weer het hele storingsverhaal maar geen antwoord op de vraag, dus ik herhaal de vraag. Begint ze met: "nou meneer ik zal het u nog maar eens even uitleggen", toen was mijn geduld wel op. Simpelweg opgehangen, 10m verder naar de FastNed gereden en zonder problemen binnen 10 seconden kunnen laden. Bekijk het maar Shell, geen recharge meer voor mij met jullie falende infrastructuur en jullie hondsbrutale helpdeskmedewerkers, pfff...
Dat de pompmedewerkers er niets van begrijpen is helaas vaak zo, maar de telefonische klantenservice laat hier wel serieus veel punten liggen.

Als ze direct de sessie hadden ingeschakeld met veel excuses hadden ze je nog binnenboord kunnen houden. Veel mensen bellen niet eens de klantenservice maar rijden direct door. ik vraag me af of CPO's beseffen hoeveel geluk ze hebben met mensen die in elk geval nog even de moeite nemen hun spaarzame tijd aan een klantenservice telefoontje te besteden.

De mensen die je aan de lijn krijgt hebben zelden zelf elektrisch gereden of zo'n ervaring gehad. Meestal denk ik; de bellers hebben gewoon te weinig geduld. Tot ik een keer 40 minuten bij de Allego snellader in Pesse heb staan praten / testen / rebooten met de klantenservice medewerker ('ik kom altijd op de fiets') die na deze 40 minuten alsnog oprecht verbaasd was dat ik er toch echt vandoor moest omdat ik ook graag rond etenstijd thuis wilde zijn. Er was nog geen kWh in de auto bijgeladen dus ik moest ook nog langs Fastned.

Wereldvreemd, die mensen af en toe.

2x Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:33
Ik heb een paar maanden geleden ook zo'n soort telefoontje gehad (https://gathering.tweaker...message/67045092#67045092). Echt brutale eigenwijze "helpdesk-medewerkers". Maar uiteindelijk kwam het goed: https://gathering.tweaker...message/67226180#67226180

• iRbn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:50
Tweakers die deze app al gebruiken? https://pumpapp.co/

Ziet er in elk geval veelbelovend uit, mogelijks een waardige ABRP concurrent op termijn?

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:22
Ik vind Pump op zich wel een goede app, veel realistischer en minder behoudend in het rekenen met je range t.o.v. ABRP. Na de laatste update ook verbonden met m'n E-tron. Het is alleen jammer dat de bruikbare features achter een paywall zitten. Zonder alternatieve routes en tussenstops is het geen beter alternatief voor de gratis versie van ABRP.
In de vakantie gebruikte ik het eigenlijk meer als hulpmiddel bij het bepalen van tussenstops. Ik heb regelmatig een tussenstop over kunnen slaan.

[Voor 17% gewijzigd door Kju op 30-08-2021 14:38]

PSN: Kjujay

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:25
En zo te zien geen android versie.

• iRbn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:50
menzo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:38:
Klopt, ik vermoed wel dat die er ooit zal aankomen. Pump is een zeer jonge app.

• Mx. Alba
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:39

Mx. Alba

¯\_(ツ)_/¯

Hachy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Dat de pompmedewerkers er niets van begrijpen is helaas vaak zo, maar de telefonische klantenservice laat hier wel serieus veel punten liggen.

Als ze direct de sessie hadden ingeschakeld met veel excuses hadden ze je nog binnenboord kunnen houden. Veel mensen bellen niet eens de klantenservice maar rijden direct door. ik vraag me af of CPO's beseffen hoeveel geluk ze hebben met mensen die in elk geval nog even de moeite nemen hun spaarzame tijd aan een klantenservice telefoontje te besteden.

De mensen die je aan de lijn krijgt hebben zelden zelf elektrisch gereden of zo'n ervaring gehad. Meestal denk ik; de bellers hebben gewoon te weinig geduld. Tot ik een keer 40 minuten bij de Allego snellader in Pesse heb staan praten / testen / rebooten met de klantenservice medewerker ('ik kom altijd op de fiets') die na deze 40 minuten alsnog oprecht verbaasd was dat ik er toch echt vandoor moest omdat ik ook graag rond etenstijd thuis wilde zijn. Er was nog geen kWh in de auto bijgeladen dus ik moest ook nog langs Fastned.

Wereldvreemd, die mensen af en toe.
Dat soort ervaringen heb ik ook inderdaad. Ook zals boven je aangegeven mbt Shell Recharge palen die het niet doen en het personeel van het tankstation die je dan schaapachtig aan zitten te kijken en verwachten dat jij dan gaat bellen om dat door te geven... Ummm, nee, ik heb bij deze bij iemand van Shell doorgegeven dat dat ding van Shell het niet doet dus regelen jullie dat intern maar lekker of zo?

Ook een keer met een laadpaal op de parkeerplaats van een Lidl waar ik eens boodschappen deed. Handig, die laadpaal, kan ik tijdens het shoppen even wat bijladen. Alleen bleek de laadpaal het niet te doen, hij reageerde niet op mijn pas. Even aan de andere kant proberen dan, ah, die werkt wel. Dus ik dacht, ik geef het toch even door dat die ene paslezer het niet doet. Ik moest eerst doorgeschakeld worden naar de juiste afdeling. Uiteindelijk na 20 minuten wachten iemand van de juiste afdeling aan de lijn. Die wilde dat ik van alles ging proberen. "Sorry maar dat ben ik niet van plan, zoals gezegd ben ik hier alleen om even boodschappen te doen, dit is niet mijn gebruikelijke laadplek, mijn auto staat nu aan de andere kant van dezelfde paal lekker te laden, ik wilde alleen maar even aan u doorgeven dat er een probleem is met deze laadpaal zodat u daar iets aan kunt doen voor andere mensen die daar willen gaan laden. Fijne middag!"

¯\_(ツ)_/¯

• driel24
Mx. Alba schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:46:
[...]
Die wilde dat ik van alles ging proberen. "Sorry maar dat ben ik niet van plan, zoals gezegd ben ik hier alleen om even boodschappen te doen, dit is niet mijn gebruikelijke laadplek, mijn auto staat nu aan de andere kant van dezelfde paal lekker te laden, ik wilde alleen maar even aan u doorgeven dat er een probleem is met deze laadpaal zodat u daar iets aan kunt doen voor andere mensen die daar willen gaan laden. Fijne middag!"
Super dat je het "even" wilde melden. Het is alleen jammer en vervelend dat je niet gelijk
de juiste persoon aan de lijn kunt krijgen.

Maar verplaats je eens in de andere kant. Ze zitten op een grote afstand en willen het ding wel aan de praat zien te krijgen. Dan is de eerste optie, om er samen met jou uit te komen.
Dat zie ik eigenlijk toch als positief.

• Mx. Alba

Mx. Alba

¯\_(ツ)_/¯

driel24 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Super dat je het "even" wilde melden. Het is alleen jammer en vervelend dat je niet gelijk
de juiste persoon aan de lijn kunt krijgen.

Maar verplaats je eens in de andere kant. Ze zitten op een grote afstand en willen het ding wel aan de praat zien te krijgen. Dan is de eerste optie, om er samen met jou uit te komen.
Dat zie ik eigenlijk toch als positief.
O ja zeker en als ik op dat moment afhankelijk zou zijn van die laadpaal zou ik dat ook zeker op prijs stellen. Maar in dit geval was mijn doel gewoon even aan hun doorgeven dat er wat mis is met die paal zodat ze dat kunnen fixen voor een volgende die er zou willen laden.

¯\_(ツ)_/¯

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21-09 14:33
Sinds zaterdagochtend loop ik rond in het centrum van Parijs (aangekomen met de trein :-). Het valt mij op dat hier in de stad relatief veel elektrische auto’s rijden, véél meer dan je in de rest van Frankrijk tegenkomt. In veel straten in het centrum zijn hele stukken vrijgemaakt voor elektrisch laden. Er geldt dan een wachtverbod, uitgezonderd op de laadplaatsen. Ook veel meer kleinere elektrische auto’s dan bij ons. Een enkele Audi e-tron en M3, maar toch vooral veel Zoe, BMW I3, Ioniq en andere compacte stadsauto’s. De ID.x, Enyaq zie je hier totaal niet.

• Mx. Alba

Mx. Alba

¯\_(ツ)_/¯

jdbiggelaa schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:47:
Sinds zaterdagochtend loop ik rond in het centrum van Parijs (aangekomen met de trein :-). Het valt mij op dat hier in de stad relatief veel elektrische auto’s rijden, véél meer dan je in de rest van Frankrijk tegenkomt. In veel straten in het centrum zijn hele stukken vrijgemaakt voor elektrisch laden. Er geldt dan een wachtverbod, uitgezonderd op de laadplaatsen. Ook veel meer kleinere elektrische auto’s dan bij ons. Een enkele Audi e-tron en M3, maar toch vooral veel Zoe, BMW I3, Ioniq en andere compacte stadsauto’s. De ID.x, Enyaq zie je hier totaal niet.

[Afbeelding]
Ja die willen vast ook gaan voorsorteren op de binnenstad fossielvrij maken. Ooit.

¯\_(ツ)_/¯

• nathalia
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:26
menzo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:38:
Kijk voor een alternatief van ABRP op Android eens naar "EV Navigation". Zij hebben namelijk wél een app voor Android: https://play.google.com/s...com.gpstuner.evnavigation

• pmiddeld
  • Nu online
nathalia schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Kijk voor een alternatief van ABRP op Android eens naar "EV Navigation". Zij hebben namelijk wél een app voor Android: https://play.google.com/s...com.gpstuner.evnavigation
Met deze App krijg ik geen realistische planning voor elkaar. Veel te conservatief. Jammer wel.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Prullenbak84

[Afbeelding]
Een herinnering aan ons Nederlanders, die autos als de mini-electric, Honda-e, Dacia spring en Mazda mx-30 bij voorbaat afserveren, omdat "wij" vaak niet snappen dat het idee van een "stadsauto" niet gericht is op dorpen als Amsterdam die wij steden noemen, maar op echte steden als Parijs, Berlijn, Londen, en gekker. (maar dat gesprek hoort thuis in het algemene EV topic :P )

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:47

[Afbeelding]
En nu komt de kat op de koord opduiken
Sinds vandaag is de binnenstad (alles binnen de periférique) zone 30 geworden, dus grote EV's zijn dus in het nadeel om zich doorheen het drukke verkeer te wringen.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Een herinnering aan ons Nederlanders, die autos als de mini-electric, Honda-e, Dacia spring en Mazda mx-30 bij voorbaat afserveren, omdat "wij" vaak niet snappen dat het idee van een "stadsauto" niet gericht is op dorpen als Amsterdam die wij steden noemen, maar op echte steden als Parijs, Berlijn, Londen, en gekker. (maar dat gesprek hoort thuis in het algemene EV topic :P )
Er is toch maar 1 echte stad in Nederland: de Randstad? Die is qua grootte en inwonertal te vergelijken met de steden die je noemt. ;)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
bruneelm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

En nu komt de kat op de koord opduiken
Sinds vandaag is de binnenstad (alles binnen de periférique) zone 30 geworden, dus grote EV's zijn dus in het nadeel om zich doorheen het drukke verkeer te wringen.
Valt wel mee, grote EV's hebben meer verbruik bij hogere snelheden, niet bij 30 km/h. ;)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• nathalia
  • Registratie: augustus 2003
pmiddeld schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:40:
[...]

Met deze App krijg ik geen realistische planning voor elkaar. Veel te conservatief. Jammer wel.
Terwijl je met deze app heel veel parameters kunt instellen: driving habits, bandenspanning, gewicht van passagiers/bagage, wind, temperatuur, etc.

Wellicht zijn ze zo conservatief omdat ook veel EV's niet een heel realistisch bereik weergeven. Auto's die bij een volle accu zeggen dat ze een bereik van 300 km hebben, maar in de praktijk niet verder komen dan 220 km. Gelukkig heeft m'n MX-30 daar geen last van. Als die aangeeft dat ik met een volle accu 210 km kan rijden, dan rijdt deze (met "normaal" rijgedrag) ook 210 km.

Enfin, ABRP geeft best een realistische planning. EV Navigation doet het iets conservatiever. De Pump app kan ik niet proberen omdat ik geen iPhone heb.

• 4v4t4r
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:25
Ik heb een maingau pas met best wat kms op &Charge. Ik heb een creditcard gekoppeld ook. Nu wilde ik de pas van de week gebruiken bij fastned maar hij werd niet geaccepteerd. Net bij een locale paal ook niet.. ik heb het idee dat de pas ( door lange inactivity) niet meer actief is.. ik zie echter in de app niets geks. Kan ik dit toetsen somehow? Of moet ik even bellen/appen met maingau.

Volvo XC40 P8

• Wesco
  • Laatst online: 17:41
4v4t4r schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:49:
Ik heb een maingau pas met best wat kms op &Charge. Ik heb een creditcard gekoppeld ook. Nu wilde ik de pas van de week gebruiken bij fastned maar hij werd niet geaccepteerd. Net bij een locale paal ook niet.. ik heb het idee dat de pas ( door lange inactivity) niet meer actief is.. ik zie echter in de app niets geks. Kan ik dit toetsen somehow? Of moet ik even bellen/appen met maingau.
Kan het zijn dat de expiry date van de creditcard bij de registratie inmiddels verlopen is? Dan is het vernieuwen van je creditcard-gegevens in je account misschien voldoende.

Opel Ampera-e (2020)

• paularts
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:18

paularts

Paulux !!!!!!

4v4t4r schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:49:
Ik had dit laatst ook, erger nog
mijn hele account was verwijderd, check eens in je APP of je bij User account

Autostrom-Kunden hebt staan of Deactiviert-Autostrom

indien laatste, is het tijd voor een belletje naar Maingau

[Voor 1% gewijzigd door paularts op 31-08-2021 15:29. Reden: correcte benaming]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• 4v4t4r
Wesco schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Kan het zijn dat de expiry date van de creditcard bij de registratie inmiddels verlopen is? Dan is het vernieuwen van je creditcard-gegevens in je account misschien voldoende.
Dacht ik ook aan - maar die is OK

Volvo XC40 P8

• 4v4t4r
paularts schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ik had dit laatst ook, erger nog
mijn hele account was verwijderd, check eens in je APP of je bij User account

Autostrom-Kunden hebt staan of Deactiviert-Autostrom

indien laatste, is het tijd voor een belletje naar Maingau
Nee staat gewoon Autostrom-Kunden
Ik heb ze een whatsapp gestuurd. Eens zien :)

Volvo XC40 P8

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:25

[Afbeelding]
Tof om te horen! Ik ben vorige week ook in Parijs geweest maar alleen op 'de ring'. Uiteindelijk heb ik wel gratis kunnen laden in de parkeergarage... waar parkeren 35 euro per dag kost ;( :D

Deze foto maakte ik overigens in Parijs in het jaar 2000. Geen idee welke elektrische auto dit is maar deze stad was er dus vroeg bij:

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:49

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
uFx schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:17:
Geen idee welke elektrische auto dit is maar deze stad was er dus vroeg bij:
Zoals @PeterZ(on) al zegt een Wikipedia: Peugeot 106 Electrique

• eltron
Fantastisch, begin jaren negentig, de tijd ver vooruit en daarom helaas geen groot succes geworden. Jammer, anders had de wereld er nu al een stuk beter uit kunnen zien.
en om het nog een beetje on topic te brengen: de laadpaal op de foto van @uFx lijkt ook echt één van de eerste openbare laadpalen te zijn.

[Voor 16% gewijzigd door eltron op 31-08-2021 19:16]

• GoodPeople
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:37
Ook Greenchoice stapt in de wereld van laad passen en elektrische mobiliteit: “ Zo introduceren wij binnenkort de groenste laadpas van Nederland”

>> https://www.greenchoice.n...4e-455d-85b8-f0858218f03c

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13:07
GoodPeople schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:34:
Ook Greenchoice stapt in de wereld van laad passen en elektrische mobiliteit: “ Zo introduceren wij binnenkort de groenste laadpas van Nederland”

Rotflmao... _O- laten ze eerst eens (af)leren hoe je een laadkabel "spant" over de STOEP!! (zie plaatje op de link)

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 LR AWD 19" | Patch P2124 | Android-10 | Patch Dec 1 2020

• GoodPeople
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:37
Hansieo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:31:
[...]

Rotflmao... _O- laten ze eerst eens (af)leren hoe je een laadkabel "spant" over de STOEP!! (zie plaatje op de link)
allemachtig! 😱 man o man. Laat iemand snel even nieuwe foto’s schieten.

• Wesco
Hansieo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:31:
[...]

Nou inderdaad, en die foto ook niet in spiegelbeeld plaatsen! De Opel Ampera-e (ik herkende hem meteen) heeft de laadpoort linksvoor, ook de 'Greenchoice' belettering staat nu in spiegelbeeld.

Opel Ampera-e (2020)

• eltron

Jawel, hoera, eindelijk een pas die is gemaakt van duurzaam materiaal.
De verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen.

(en hun laadkabel ook zoals al eerder werd opgemerkt).

• driel24

Ik ben wel nieuwsgierig. Wij hebben toevallig Greenchoice.

• Marc Groms
  • Registratie: oktober 2020
Heeft iemand meer info of ervaring met de laadpas Modalizy (testaankoop) ?

• bruneelm
Marc Groms schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:47:
Heeft iemand meer info of ervaring met de laadpas Modalizy (testaankoop) ?
Volgens mij is dit de (ver)nieuw(d)e octa+ kaart
Toen ik in 2019 de laadprijzen opgevraagd heb moest je 5€/mnd abonnement betalen en dure laadprijzen met inkomende minuutprijzen
Ik heb horen zeggen dat die 5€ nu enkel te betalen zou zijn in de maand dat je de kaart gebruikt

Er zijn goedkopere aanbieders

• Marc Groms
  • Registratie: oktober 2020
En dat Testaankoop deze pas promoot 🙄
Geef eens tip van een goeie en voordelige Belgische laadpas - please. Bespaart mij een hoop tijd en ontgoochelingen.

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:29
Vandaag een wat langere rit dus voor het eerst naar een Shell Recharge punt (Hellevliet langs de A12). Had de app geïnstalleerd en ging er vanuit dat het daarmee goed zou komen. Op de paal zat een sticker met: "activeer deze paal met de app", alleen..
Dit soort ervaringen zijn wel jammer ja. Ik zou shell nog niet afschrijven verder. De volgende keer werkt fastned ruk of ionity niet en is shell je redding :)

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:45
Binnenkort wordt er een nieuwe 3x25A aansluiting in mijn garage aangelegd.
Met de auto rijd ik per dag ongeveer 50 kilometer en de accu is 64kw, dus een bereik van ongeveer 400 kilometer.
Ik kan straks dus met de granny een stopcontact, die rechtstreeks in de meterkast is aangesloten, gebruiken om zo zonder probleem met 12A te laden. Dan kan ik per dag voldoende bijladen om iedere dag met een volle accu te vertrekken bij wijze van spreken.
Mijn auto kan met maximaal 11kWh laden via 3 fasen. Is het nu verstandiger om een laadpaal aan te schaffen om eens per week te laden, of gewoon via het stopcontact een paar keer per week? En zijn de laadverliezen groter bij stopcontact laden en dus langzamer, of maakt dat niet uit?
Overigens ben ik dan van plan om de accu iedere keer tot 90% te laden en dan na ongeveer 10 laadbeurten weer een keer tot 100%.

[Voor 8% gewijzigd door rokil op 02-09-2021 08:48]

Rokil

• Enahs
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 17:20
Zojuist van de LM vernomen dat ik bij mijn nieuwe auto een MTC-Vattenfall pas krijg.

Wat zijn de ervaringen met deze pas in Nederland en het buitenland?
Via de MTC site zie ik dat er beperkingen lijken te zijn op gebruik in het buitenland. Ik dacht zelf dat het nog niet mogelijk was om de laadpas "dicht" te zetten voor specifieke landen.

• Inspired
  • Laatst online: 12:18
Enahs schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:56:
Zojuist van de LM vernomen dat ik bij mijn nieuwe auto een MTC-Vattenfall pas krijg.

Wat zijn de ervaringen met deze pas in Nederland en het buitenland?
Via de MTC site zie ik dat er beperkingen lijken te zijn op gebruik in het buitenland. Ik dacht zelf dat het nog niet mogelijk was om de laadpas "dicht" te zetten voor specifieke landen.
Zie https://laadpastop10.nl/chargecard/11/Vattenfall%20Incharge en bijvoorbeeld de app van Vattenfall. In NL prima, buitenland minder. Is ook niet zozeer dicht zetten, is meer minder andere netwerken ondersteunen. Zou er dus sowieso een NM pas zelf aanvragen. Tenzij je nooit in het buitenland komt. :)

• Wesco
rokil schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:47:
Met de auto rijd ik per dag ongeveer 50 kilometer en de accu is 64kw, dus een bereik van ongeveer 400 kilometer.
Ik kan straks dus met de granny een stopcontact, die rechtstreeks in de meterkast is aangesloten, gebruiken om zo zonder probleem met 12A te laden. Dan kan ik per dag voldoende bijladen om iedere dag met een volle accu te vertrekken bij wijze van spreken.
Mijn auto kan met maximaal 11kWh laden via 3 fasen. Is het nu verstandiger om een laadpaal aan te schaffen om eens per week te laden, of gewoon via het stopcontact een paar keer per week? En zijn de laadverliezen groter bij stopcontact laden en dus langzamer, of maakt dat niet uit?
Overigens ben ik dan van plan om de accu iedere keer tot 90% te laden en dan na ongeveer 10 laadbeurten weer een keer tot 100%.
Met die beperkte kilometers zou je prima toekunnen om bv. 2 keer per week met je granny charger bij te laden, dat bespaart je een dure laadpaal.
Laadverliezen zouden met een snellere laadpaal wel eens wat minder kunnen zijn, maar dat kun je misschien beter in dit meer bij je vraag passende forum vragen: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Opel Ampera-e (2020)

• jdbiggelaa
Wat een geregeld leven heb je om zo gepland regelmatig met een granny te kunnen laden. Geen flinke trips tussendoor, niet onverwacht een leuke uitstap met de auto? Ik zou niet zonder mijn 11 kWh lader willen. Na een tripje binnen enkele uren de auto weer vol, klaar om mee op pad te kunnen…

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21-09 14:36
Met een eigen garage zou ik starten met de omalader. Investeren kan altijd nog. Als je 's avonds om 20:00 inplugt en de volgende ochtend om 07:00 vertrekt, heb je 30 kWh kunnen laden. Ruimschoots voldoende voor de dagelijkse 100 km dagtrip. Als je incidenteel langere afstanden rijdt dan zijn er volop alternatieven zoals een snellader of wellicht een 11 kW paal in de straat. Ik rij een 1 fase e-Niro en ben aangewezen op straatpalen. Ik laad er op eentje vaak ook maar 12A. Ik ga zelf inmiddels heel ontspannen om met het laden.

• Hachy
eltron schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:46:
[...]

Jawel, hoera, eindelijk een pas die is gemaakt van duurzaam materiaal.
De verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen.

(en hun laadkabel ook zoals al eerder werd opgemerkt).
Uit betrouwbare bron vernomen dat de foto spoedig wordt aangepast of verwijderd ;-)

• rokil
@jdbiggelaa Natuurlijk heb ik wel eens een onverwacht ritje, maar de accu is groot zat om dat dan op te vangen. En mocht dat een keer echt niet kunnen, kan ik altijd nog een snellader zoeken.
Het gaat mij er meer om of het verstandig is om altijd met een granny te laden, of dat het toch beter is om een laadpaal te hebben.

Rokil

• JeroenE
  • Niet online
@rokil Volgens mij zijn er niet echt fabrikanten die daar cijfers over publiceren. In het algemeen zal het laadverlies zitten in de conversie van wisselstroom naar gelijkstroom plus het actief zijn van diverse systemen in de auto om het laden te begeleiden en bewaken.

Hoe langer je laadt, hoe langer zulke bewakingssystemen actief zijn en dus hoe meer verlies er is. Simpel voorbeeld met verzonnen cijfers: je auto verbruik 100W voor de actieve systemen. Als je nu in 1 uur 11 kWh uit de laadpaal haalt dan heb je dus maar 10,9 kWh in de accu gestopt (afgezien van de conversieverliezen).

Als je in 5 uur 11 kWh uit een stopcontact haalt dan heb je maar 10,5 kWh in de accu gestopt (afgezien van conversieverliezen).

Het ligt er aan wat je precies onder verstandig verstaat, maar ik denk niet dat het financieel aantrekkelijk is om met een laadpaal te laden terwijl je met een stopcontact ook uit de voeten kan.

• rokil
@JeroenE Bedankt voor je uitleg.
Met verstandig bedoel ik meer of een granny lader wel ingezet moet worden om constant mee te laden. Ik krijg overal te horen dat het meer een noodmiddel is.
Als dat dus geen probleem is, ga ik eerst eens kijken hoe het gaat met alleen een granny op een veilig stopcontact en als ik teveel onverwachte ritjes blijk te hebben, kan ik dan altijd nog een echte laadpaal aanschaffen.

Rokil

• deboss65
  • Laatst online: 19-09 22:15
In de vermogenselektronica is het in de regel zo dat het hoogste rendement wordt gehaald als je in de buurt komt van het maximale vermogen van een omvormer (wat een on board EV lader is)
Goede systemen halen rendementen van 96-99%
Ga je met een 3 fasen lader slechts 1 fase gebruiken (granny lader) kan ik me voorstellen dat het rendement een stuk lager is en je per saldo er meer in stopt dan in het geval je alle 3 fasen zou gebruiken.

Samengevat: kort 3 fasen (11kW) laden is efficiënter dan lang 1 fasig met rond 3kW laden.

• Hachy
rokil schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:52:
Met verstandig bedoel ik meer of een granny lader wel ingezet moet worden om constant mee te laden. Ik krijg overal te horen dat het meer een noodmiddel is.
Als dat dus geen probleem is, ga ik eerst eens kijken hoe het gaat met alleen een granny op een veilig stopcontact en als ik teveel onverwachte ritjes blijk te hebben, kan ik dan altijd nog een echte laadpaal aanschaffen.
Nou ja een regulier stopcontact is natuurlijk niet echt ontworpen om vele uren achtereen op 10-13A belast te worden. Als je moderne materialen gebruikt en een eigen groep kan het denk ik redelijk safe, maar als je dat toch al doet is een 3,7kW Marktplaats laadpaalje van €100,- ook zo aangelegd. En dan kan je de volle 16A gebruiken.

• rokil
Er wordt een nieuwe groepenkast aangelegd met een stopcontact in/aan die meterkast. De elektricien zegt dat dit stopcontact het langdurig met 12A laden aan kan.

Rokil

• JeroenE
  • Niet online
@rokil Als je goede spullen gebruikt werkt het prima. Ik laad op mijn werk al jaren met de granny charger op en een paar collega's ook. Van de verhuurder mocht er destijds geen echte laadpaal opgehangen worden, want dat vonden ze niet mooi (dat vind ik van het hele pand, maar dat terzijde).

• Hachy
Nou ja dat is natuurlijk lang niet altijd het geval en vaak pluggen mensen de auto in het dichtstbijzijnde stopcontact. Dan begrijp je die waarschuwingen van de automerken wel.

"(dat vind ik van het hele pand, maar dat terzijde)." Maar wel de grappigste regel uit je post :')

• JeroenE
  • Niet online
Oh, ik snap zeker wel dat ze het benoemen. Maar het is ook niet zo dat ze per se van het allerslechtste aangelegde materiaal uitgaan. Want in dat geval zouden ze het helemaal niet mee leveren want er zijn gewoon best veel slecht aangelegde spullen. Zeker als mensen zelf in hun garage hebben lopen hobbyen.

Het is een bedrijvenverzamelgebouw op een industrieterrein met aan die kant een groot parkeerterrein. Het is echt geen stukje hoogwaardige architectuur en ze gingen er zo ook niet mee om. Ik zal niet zeggen dat het troosteloos is, maar mooi is ook geen woord wat ik zou gebruiken. Functioneel.

Ondertussen is het ook al aan een andere partij verkocht, dus zo verknocht waren ze er blijkbaar ook niet aan.
"Nee, niet mooi" was gewoon een makkelijk antwoord, maar ze konden geen nee zeggen tegen wandcontactdozen omdat die door andere huurders al aangelegd waren (met hun toestemming).

• Wesco
JeroenE schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:50:
...

Het is een bedrijvenverzamelgebouw op een industrieterrein met aan die kant een groot parkeerterrein. Het is echt geen stukje hoogwaardige architectuur en ze gingen er zo ook niet mee om. Ik zal niet zeggen dat het troosteloos is, maar mooi is ook geen woord wat ik zou gebruiken. Functioneel.

Ondertussen is het ook al aan een andere partij verkocht, dus zo verknocht waren ze er blijkbaar ook niet aan.
"Nee, niet mooi" was gewoon een makkelijk antwoord, maar ze konden geen nee zeggen tegen wandcontactdozen omdat die door andere huurders al aangelegd waren (met hun toestemming).
Ik vermoed dat het vooral goedkoper was om niks te laten aanleggen. Vooral als er meerdere palen geplaatst worden moet soms ook de electriciteitsaansluiting aangepast worden met extra vastrechtkosten tot gevolg (ook afhankelijk of je 1-fase / 3-fase 11kW / 22kW laadpalen plaatst). Zelfs als je de kosten kunt doorbelasten via een laadpas is het toch een investering. Als je dan van plan bent zo'n pand door te verkopen dan investeer je natuurlijk niet meer.

Opel Ampera-e (2020)

• JeroenE
  • Niet online
@Wesco Nee, ons bedrijf moest de aanleg ook zelf betalen dus dat kostte de verhuurder niets. Het is een groot gebouw en er was geen gebrek aan elektriciteitcapaciteit (wel aan groepen).

De nieuwe eigenaar heeft trouwens als 1 van de eerste zaken aan het einde van het parkeerterrein 8 laadpalen laten plaatsen. Maar dat hebben ze georganiseerd via zo'n toko die het gratis aanlegt maar waar de gebruikers dan wel openbaar laadtarief moeten betalen (maw dus 35 of 40 cent) zodat ze hier aan kunnen verdienen.

Dus ik laad nog steeds via de oude manier want dat wordt verrekend tegen het normale elektriciteitstarief en is dus heel veel goedkoper.

• eltron
JeroenE schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:05:
@rokil Als je goede spullen gebruikt werkt het prima. Ik laad op mijn werk al jaren met de granny charger op en een paar collega's ook. Van de verhuurder mocht er destijds geen echte laadpaal opgehangen worden, want dat vonden ze niet mooi (dat vind ik van het hele pand, maar dat terzijde).
Ja, doe ik ook en dan met CEE contact, dus geen schuko, kan tot 32A.

• bruneelm
eltron schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:38:
[...]

Ja, doe ik ook en dan met CEE contact, dus geen schuko, kan tot 32A.
En heb je dan een 6u of 9u versie hangen?

• lvdmoosdijk
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:14
rokil schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:52:
Ik heb zo een jaar dagelijks geladen, voordat ik mijn laadpaal in gebruik heb genomen. Geen enkel probleem om dagelijks te gebruiken.

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:02:
Uit betrouwbare bron vernomen dat de foto spoedig wordt aangepast of verwijderd ;-)
Hij is aangepast (beetje ingezoomd), maar wat mij betreft is dat niet echt een verbetering. Maar goed, ik weet natuurlijk hoe de foto eerst was.

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:34

Tripl3 D

Brother in Arms

Hachy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:54:
Nou ja een regulier stopcontact is natuurlijk niet echt ontworpen om vele uren achtereen op 10-13A belast te worden. Als je moderne materialen gebruikt en een eigen groep kan het denk ik redelijk safe, maar als je dat toch al doet is een 3,7kW Marktplaats laadpaalje van €100,- ook zo aangelegd. En dan kan je de volle 16A gebruiken.
Hmmm, ok, hoor voor het eerst dit soort geluiden dat dit niet zou kunnen.
Ben inmiddels mijn 3e jaar bezig met mijn Hyundai Ioniq die ik met name op warmere dagen oplaad via de granny charger.
Auto staat dan voor de deur op een openbare parkeerplek en dan met 'speciale' verlengkabel door het keukenraam zo in een standaard stopcontact. Nooit geen problemen mee gehad en het is vaak genoeg gebeurd dat ie dan van 's morgens tot 's avonds stond te laden.

In Normandie daarentegen, bij ons vakantiehuisje 2 jaar geleden, moest ik de granny charger terugzetten naar standje medium, en dan werd het stopcontact alsnog behoorlijk warm.

Wat overigens in Nederland dan ook een goede optie is. Granny charger niet op maximale stand zetten.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Wesco
JeroenE schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 05:57:
[...]
Hij is aangepast (beetje ingezoomd), maar wat mij betreft is dat niet echt een verbetering. Maar goed, ik weet natuurlijk hoe de foto eerst was.
Greenchoice heeft dus nog steeds de enige Opel Ampera-e ter wereld met de laadpoort rechtsvoor in plaats van linksvoor (foto in spiegelbeeld) ... 8)7

Opel Ampera-e (2020)

• JeroenE
  • Niet online
@Wesco Ja, de kabel staat ook nog steeds strak gespannen.

• Prullenbak84
[...]

Het ligt er ook aan wat voor granny charger. Bij mijn auto zat een charger met maar 8A... Ik heb wel een fatsoenlijk aangelegd nieuw stopcontact op een aparte groep (ok, vooruit, samen met de buitenlamp), maar op zo'n manier is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht. Van leeg naar vol laden duurt een eeuw (letterlijk, ik heb het opgemeten :P ) maar er wordt nooit iets warm of wat dan ook.

Maar goed, we komen hier in het thuis-laden-topic-territorium :)

• L_H_X
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-09 14:45

L_H_X

Keep smiling!

Hachy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 00:50:
[...]

Misschien kan je wat met de prognose functie van Moovility: https://moovility.me/
Ik ben niet veel wijzer geworden van de prognose functie, maar wat ik wel fijn vind van deze app is dat je ziet hoe laat een laadpunt is vrijgekomen of in gebruik is genomen. Dat geeft enigszins een beeld van het gebruik van de paal in plaats van alleen bezet/vrij informatie.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 21-09 09:56
Ik was al blij met EVWay in Italië :) maar kreeg net ook nog een mailtje met een leuke cashback in de vorm van krediet

-->google translate
Hoi Appie Heijn,

Met EV - Ward begint de maand vol energie.

In augustus heb je € 54,82 voor je herlaadbeurten uitgegeven, waarmee je de drempel van 5.000 Coccinelle - € 50,00 - hebt verbruikt, en daarmee win je EV - Ward .

Check je profiel: we hebben een cashback van 274 Coccinelle gecrediteerd , gelijk aan 5% van het gebruikte tegoed.

Met ev manier, opnieuw geladen wordt een game!

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• eltron
bruneelm schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:22:
[...]

En heb je dan een 6u of 9u versie hangen?
Geen idee. Gewoon de rode CEE voor max 32A (3x)

• bruneelm
eltron schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:48:
[...]

Geen idee. Gewoon de rode CEE voor max 32A (3x)
Als t een gewone is dan zal het een 6u zijn. Alle info staat op het deksel.
6u 32A gebruik is een veilig gebruik, langer niet.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:14
[...]

En dat is foutieve informatie. Een klassiek stopcontact is ontworpen om continue een stroom van 13A te kunnen verwerken zonder risico op oververhitting van de contacten. Belangrijk hierbij is dat het stopcontact, en dus de contacten, in goede staat zijn alsook de aansluiting van de bedrading. Mocht dat niet het geval zijn loop je zelfs de eerste keer laden al risico op brand of ga je het zeker voelen dat deze warm wordt.

Een stopcontact is niet ontworpen om continue een stroom van 16A of 20A te leveren. Daarvoor heb je zwaardere uitvoeringen nodig.

Zelfs laad ik ondertussen al meer dan 2 jaar bijna exclusief op de granny charger die bij mijn wagen is meegekomen. Enkel als ik lange ritten maak en niet toekom met het bereik van mijn wagen ga ik openbare palen gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• rokil
Dit is het stopcontact dat aangelegd zal gaan worden op een aparte groep en die volgens de elektricien continue 12A aan moet kunnen.

Rokil

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 21:58
Ik moet binnenkort bij iemand op bezoek, dus wil het liefst daar laden. Nu kan ik een granny meenemen maar ik zit dus op bijv. new motion en chargemap te kijke naar laadpalen, die zijn er genoeg. Maar die staan allemaal op prive terreinen (opritten etc).

Wat is jullie ervaring hier mee? is het normaal om daar te laden? Vind 't zelf nogal vreemd dat die laadpalen er op staan.

• JeroenE
  • Niet online
@sweebee Ik laad zelf niet op privé plekken, ook al weet ik dat er wel mensen zijn die dat niet erg vinden. Het gros heeft dit gewoon verkeerd in hun backend gezet of hun backend heeft niet de mogelijkheid om verschil te maken tussen "familie en vrienden" en "heel de wereldbevolking".

Kan je het niet vragen bij degene waar je op bezoek gaat? Wellicht weet die wel van buren die het geen probleem zouden vinden.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:38
@sweebee gewoon de granny gebruiken en eventueel op de terugweg 5 minuten bij de snellader. heeft geen zin om daar veel tijd in te stoppen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Hachy
Blokker_1999 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:46:
[...]

En dat is foutieve informatie. Een klassiek stopcontact is ontworpen om continue een stroom van 13A te kunnen verwerken zonder risico op oververhitting van de contacten. Belangrijk hierbij is dat het stopcontact, en dus de contacten, in goede staat zijn alsook de aansluiting van de bedrading. Mocht dat niet het geval zijn loop je zelfs de eerste keer laden al risico op brand of ga je het zeker voelen dat deze warm wordt.

Een stopcontact is niet ontworpen om continue een stroom van 16A of 20A te leveren. Daarvoor heb je zwaardere uitvoeringen nodig.

Zelfs laad ik ondertussen al meer dan 2 jaar bijna exclusief op de granny charger die bij mijn wagen is meegekomen. Enkel als ik lange ritten maak en niet toekom met het bereik van mijn wagen ga ik openbare palen gebruiken.
Nou ja, define 'klassiek'. Je weet bij installaties nooit wat voor bekabeling er gebruikt is en hoeveel er nog meer op die groep zit aangesloten. Wij als tweakers zijnde weten wel wat we aan het doen zijn, maar verplaats je in een auto dealer die Henk en Ingrid moeten vertellen wat het verstandigste is. Als ze Granny's gaan aanbevelen dan voorzie ik een boel problemen. Nog afgezien van het feit of Henk en Ingrid zich bewust zijn van de voorwaarde 'goede bedrading en contacten' en hoe dat te controleren.

• deboss65
  • Laatst online: 19-09 22:15
Hachy schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:09:
[...]
Nou ja, define 'klassiek'. Je weet bij installaties nooit wat voor bekabeling er gebruikt is en hoeveel er nog meer op die groep zit aangesloten. Wij als tweakers zijnde weten wel wat we aan het doen zijn, maar verplaats je in een auto dealer die Henk en Ingrid moeten vertellen wat het verstandigste is. Als ze Granny's gaan aanbevelen dan voorzie ik een boel problemen. Nog afgezien van het feit of Henk en Ingrid zich bewust zijn van de voorwaarde 'goede bedrading en contacten' en hoe dat te controleren.
Goed verwoord,
Tussen wat het zou moeten zijn en de werkelijke situatie zit uit eigen ervaring een significant verschil.
In de elektrotechniek zijn contact problemen als gevolg van oud en slecht materiaal en onzorgvuldige montage één van de meest voorkomende probleem oorzaken.

• jdbiggelaa
deboss65 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:14:
[...]

Goed verwoord,
Tussen wat het zou moeten zijn en de werkelijke situatie zit uit eigen ervaring een significant verschil.
In de elektrotechniek zijn contact problemen als gevolg van oud en slecht materiaal en onzorgvuldige montage één van de meest voorkomende probleem oorzaken.
Lees: branden. Overal waar weerstand zit in een overgang ontstaat warmte.

• wian
  • Niet online
Goedemorgen, ik ga binnenkort naar België. Ik heb daar een laadpaal gevonden, maar hoe vind ik uit welke laadpassen bij de laadpaal geaccepteerd worden en welke het beste tarief biedt? Het is een Allego en ik heb oa een maingau pas, maar zie niet zo snel het tarief dat berekend zal worden.

• Wesco
wian schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:05:
Goedemorgen, ik ga binnenkort naar België. Ik heb daar een laadpaal gevonden, maar hoe vind ik uit welke laadpassen bij de laadpaal geaccepteerd worden en welke het beste tarief biedt? Het is een Allego en ik heb oa een maingau pas, maar zie niet zo snel het tarief dat berekend zal worden.
Maingau rekent vaste tarieven per land in heel Europa. Let op de boete-tarieven (* Standzeitzuschlag) als je langer dan een uur snellaadt of langer dan 4 uur aan een gewone laadpaal staat.

https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/Autostrom-Tarif

België (übriges EU-Ausland): AC 51 ct, DC 61 ct, Ionity 75 ct / kWh *

Met andere passen kun je vaak in hun app of op hun site op een kaart de laadpaal opzoeken, en dan kun je het tarief met die kaart zien.

Opel Ampera-e (2020)

• bram2700
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 15:20
wian schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:05:
Al eens gekeken naar de apps Chargeprice of Moovility ? Die geven per laadpaal de tarieven die gelden voor diverse passen.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Binnenkort ga ik met de Model 3 naar Zwitserland, wat onze eerste lange reis is. Ik was eigenlijk van plan om dat alleen met m'n Shell Recharge pas + het Supercharger netwerk te doen. Onderweg kan ik prima vooruit met superchargers en rond de bestemming gaan we waarschijnlijk niet veel rijden, dus als ik daar iets langer moet zoeken naar een werkende publieke laadpaal of niet-Tesla snellader is dat niet zo'n probleem. Dan moet het zonder extra backup laadpas toch lukken of mis ik iets?

(context: ik zie nog steeds verhalen over op reis gaan met drie laadpassen)

[Voor 7% gewijzigd door Bigs op 06-09-2021 15:11]

• koifim
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Bigs schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:08:
Binnenkort ga ik met de Model 3 naar Zwitserland, wat onze eerste lange reis is. Ik was eigenlijk van plan om dat alleen met m'n Shell Recharge pas + het Supercharger netwerk te doen. Onderweg kan ik prima vooruit met superchargers en rond de bestemming gaan we waarschijnlijk niet veel rijden, dus als ik daar iets langer moet zoeken naar een werkende publieke laadpaal of niet-Tesla snellader is dat niet zo'n probleem. Dan moet het zonder extra backup laadpas toch lukken of mis ik iets?

(context: ik zie nog steeds verhalen over op reis gaan met drie laadpassen)
Denk het wel. Houdt er rekening mee dat als je een IBAN gekoppeld hebt aan de Tesla, dat het laden in Zwitserland niet werkt (i.c.m de super chargers). Dat werkt alleen met een credit card, aangezien het een niet-EU land is.
Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee