Tuurlijk, maar ik vraag me echt af of dat zo enorm veel scheelt. Afgezien van meer kosten kan het ook meer opbrengsten opleveren. Er is dan immers nooit meer gedoe met een potentiële klant die niet kan laden omdat de laadpas die wordt aangeboden van een aanbieder is die geen overeenkomst heeft.
Precies dit soort vragen daar is nu dus geen eenduidig (Europees) antwoord op.
Maar hoe kan het dan dat mensen al decennia lang in Europa kamperen en gewoon elektriciteit hebben op hun camping? Ik durf te beweren dat er (afgezien van Corona natuurlijk) veel meer mensen in Europa kamperen dan die in een EV rond rijden.
Ik snap werkelijk niet waarom je dan wel zonder energiecontract elektriciteit kan kopen en als je die elektriciteit niet in een lamp of koelkast stopt maar in de accu van je auto dat dit dan wel enorme problemen geeft.
Net als jij en ik worstelt iedereen -dus ook overheden en wetgevers- met de vraag hoe een Europees energie grid eenvoudig als een soort generiek brandstof systeem kan worden ingezet.
Ik worstel daar helemaal niet mee, het lijkt mij super eenvoudig eerlijk gezegd. Dat is het nu immers ook al. Of je de energie nu gebruikt om te rijden of om een lamp te laten branden vind ik geen schokkend verschil qua gebruik van het netwerk.
Net zoals een huis is een laadpaal op straat niet mobiel. Dus de netbeheerder kan toch prima een afspraak maken de eigenaar van die paal. Ik snap werkelijk niet waarom het die netbeheerder aangaat wie er verder gebruik maakt van die elektriciteit en waarom ze daar wat over te zeggen willen hebben. Dat doen ze bij een camping ook niet dus waarom bij een laadpaal dan wel?
Die moeten voor hun bedrijfsvoering ook aan allerlei wetten voldoen die lang niet altijd praktisch zijn in de uitvoering van hun doel.
Dat zou kunnen, ik ken de wetten van alle landen in Europa niet. Maar nogmaals, de lokale wetgeving over elektriciteit in Hongarije of waar dan ook heeft toch geen invloed op de situatie in Nederland. Dat kan je mijns inziens dus ook niet als argument gebruiken waarom het hier zo slecht geregeld is.
Dat vind ik ook. Ware het niet dat jij geen transactie hebt met een Nederlandse entiteit als je met je Italiaanse laadpas hier laadt, maar je 'koopt' iets van een Italiaans bedrijf.
Dat is dus een probleem wat ze zelf hebben gecreëerd en heel makkelijk op te lossen is door een betaalterminal in de laadpaal te zetten. Misschien vallen die extra kosten dus best wel mee als je dan gelijk minder problemen hebt met de BTW

Ik zie dat jij goed in de wetgevings materie zit.
Dat valt wel mee, IANAL etc. Maar ik heb wel ervaring met netbeheerders die allerlei zaken roepen die zogenaamd verplicht zijn, maar dat verder helemaal niet kunnen onderbouwen. Als je tijd over hebt kan je
Gas de deur uit doen: Gratis! eens doorlezen. Maar in het kort komt het er op neer dat netbeheerders willen dat je betaalt voor het weghalen van een de gasaansluiting als je geen gas meer gebruikt. Maar de zogenaamde wettelijke regels die altijd als argument gebruikten bestaan dus helemaal niet en je hoeft er als consument dus ook niet voor betalen.
De partijen waar ik dagelijks mee spreek zitten allemaal in het linker schaaltje en hopen dat dit schaaltje nog een tijdje naar beneden blijft staan 'om innovatie niet in de weg te zitten'.
De vraag is dan natuurlijk of het echt innovatie in de weg zit. Ik zie niet in hoe consumentenwetgeving inzake duidelijke prijs en dat soort zaken invloed heeft op de innovatie van een product.
Er werden best wel wat zaken 'gedoogd' die CPO's en MSP's gewoon elke dag deden. Bijvoorbeeld een laadsessie in rekening brengen zonder vooraf te vertellen wat het kost.
Tuurlijk, maar dat is dus juist de consumentenwetgeving die ze met voeten treden. Maar zoals ik zei, afgezien daarvan welke andere wetten worden er dan overtreden? Want het werd door jou voorgesteld dat dit wel zo moest zijn omdat ze anders geen elektriciteit konden leveren. Hoewel ik best nog wel wil geloven dat dit in Duitsland of waar dan ook zo is, geloof ik er dus niet echt in dat dit in Nederland wettelijk verboden is.
Wat ik wel wil geloven is dat men "innovatie" etc gebruikt als argument om het niet goed te regelen, maar dat vind ik dus verkeerd. Natuurlijk prima als je kleinschalig wil experimenteren. Vaak kan je dan ook nog wel allerlei ontheffingen krijgen. Maar elektrisch rijden is al onderdeel van de plannen van het kabinet, men heeft het al voor elkaar gekregen dat laadpalen minder belasting en heffingen op elektriciteit hoeven te betalen etc.
Dan is het dus geen kleinschalig experiment meer en moet het gewoon goed geregeld worden.
Het aan de juiste mensen laten zien wat er gebeurt en waarom dat volgens jou niet kan, en erbij vertellen wat volgens jou de oplossing is, helpt in het algemeen dit draagvlak voor zo'n idee te vergroten en dus aan het eerder realiseren van de juiste oplossingen.
Dat dit zo is is natuurlijk ook al enorm krom. Die consumentenwetgeving is er niet voor niets en het slaat echt werkelijk nergens op dat er consumenten zijn die aan bedrijven moeten uitleggen dat ze zich daar aan moeten houden.
Maar als ik even mag resumeren komt het er dus op neer dat er helemaal geen wetgeving is die verbiedt dat je elektriciteit aan iemand anders verkoopt en is het ontbreken van een betaalterminal een besparingsmaatregel geweest die nu zorgt voor extra belastingtechnische problemen als mensen in het buitenland een laadpas gebruiken.
In mijn bescheiden optiek is dat dus allemaal makkelijk op te lossen door wel een betaalterminal in een laadpaal te plaatsen.