[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 144 Laatste
Acties:
  • 987.717 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:08

SeatRider

Hips don't lie

Wij gaan volgende maand een weekje Duitsland in met de Tesla (omgeving Kellerwald). Ik vraag me af of ik van tevoren nog iets extra moet regelen.

Ik heb:
- De mogelijkheid om de Tesla Superchargers te gebruiken (zo te zien is er niet echt eentje in de buurt)
- De mogelijkheid om bij het huisje een laadpunt van de eigenares te gebruiken (voor € 0,35 per KWH, dat is volgens mij vergelijkbaar met wat superchargen kost in Dld)
- Een pasje van Elbizz (waarmee ik in NL altijd op straat laad)
- Een pasje van Plugsurfing (die ik in NL niet gebruik)

Gevoelsmatig kom ik hier wel mee uit. In NL volladen, onderweg 1x superchargen, elke nacht op de destination charger, en dan op de terugweg hetzelfde.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:07
richair schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:24:
Oeps... Had in mijn enthousiasme Freshmile pas aangevraagd voor laden in mijn straat. Niet het hele topic teruggelezen en dus ook niet gezien dat Freshmile niet lekker werkt op Allego (en veel anderen).

Zijn er bevestigde berichten op welke netwerken in NL Freshmile wel werkt? Dan kan ik ieder geval het tegoed een keer opmaken wat ik er op heb gezet.
NielsOo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:21:
[...]

Ik gebruik Freshmile op mijn werk (NewMotion). Zijn 22kW paaltjes die als je een beetje oplet best voordelig kunnen uitpakken.(0,23/kWh)[Afbeelding]
Ik gebruik de Freshmile pas bij mij in de wijk (Utrecht) bij de LomboXnet palen, dat zijn ook 22kW palen en komt voor mij ook uit op 0,23/kWh (moet ik 'm wel op tijd bij de paal weg halen, anders kost het nog 1 cent per minuut)

[ Voor 26% gewijzigd door Medjai op 23-08-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:51
SeatRider schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:04:
Wij gaan volgende maand een weekje Duitsland in met de Tesla (omgeving Kellerwald). Ik vraag me af of ik van tevoren nog iets extra moet regelen.

Ik heb:
- De mogelijkheid om de Tesla Superchargers te gebruiken (zo te zien is er niet echt eentje in de buurt)
- De mogelijkheid om bij het huisje een laadpunt van de eigenares te gebruiken (voor € 0,35 per KWH, dat is volgens mij vergelijkbaar met wat superchargen kost in Dld)
- Een pasje van Elbizz (waarmee ik in NL altijd op straat laad)
- Een pasje van Plugsurfing (die ik in NL niet gebruik)

Gevoelsmatig kom ik hier wel mee uit. In NL volladen, onderweg 1x superchargen, elke nacht op de destination charger, en dan op de terugweg hetzelfde.
Weet niet waar je woont, maar kun je hem niet op de heenweg bij Hilden of Moers vol gooien tot 80-90%? Kun je bij de accomodatie met de TMC bijlagen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hachy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:11:
Daar is op zich niet zoveel mis mee, alleen dat zou de huidige implementatie veel duurder maken en daarmee de adoptie in de weg zitten.
Waarom zou het daar dan duurder van worden? Over het algemeen wordt het juist goedkoper hoe meer verkooppunten er zijn.
Het hangt af van de fiscale definitie van zo'n land. Als je de Belastingdienst belt en vraagt of dat 'Enig goed' ook in België geldt dan zeggen ze dat Elektriciteit uit het buitenland geen goed maar een dienst is en veel landen redeneren zo.
Hoezo bepaalt de Nederlandse belastingdienst hoe het werkt in België? Of begrijp ik je voorbeeld niet en is elektriciteit in België dus een dienst?
Dit geeft weer allerlei praktische problemen zoals 'In welk land ben je BTW verschuldigd als je als Nederlander met een Duitse laadpas in Belgie laadt?' Voor energie bestaan veel en gekke belastingwetten waardoor een eenduidig beleid nog ver weg is.
Ik ken al die speciale belastingwetten niet.

Als het in België anders is dan kan dat best zo zijn als je daar als Nederlander wil laden dat het dan enorm onpraktisch is omdat je daar dan aan Belgische eisen moet voldoen (wat wellicht niet zo makkelijk gaat als je op doorreis bent).

Als je in België met een caravan komt aanrijden en je plugt die in op zo'n blauwe CEE stekker moet je dan ook eerst een schriftelijke overeenkomst aangaan voor het afnemen van een dienst van de lokale energiemaatschappij? Of kan je dat gewoon doen en moet je bij vertrek het verbruik betalen aan de campingeigenaar?

Maar ik zie niet in hoe dat uitmaakt voor een betaling in Nederland. Als je als Duitser in Nederland met een Italiaanse bankpas een pak melk koopt bij de lokale supermarkt dan is daar ook geen discussie over de BTW. Dus voor een kWh die je in Nederland afrekent zou die ook niet moeten bestaan.
Je moet je afvragen als ze hier direct rekening mee hadden gehouden of we ooit zoiets als laadpalen en een afrekensysteem gehad zouden hebben of dat we technisch 10 jaar zouden gaan achterlopen t.o.v. andere landen. Daar flexibel mee omgaan betekent ook dat je wendbaar bent en snel en veel nieuwe techniek kan maken.
Dat zou kunnen, dat weet je natuurlijk nooit. Wellicht was juist door gewoon af te kunnen rekenen met een bankpas de overstap naar elektrisch rijden veel sneller gegaan. Wat natuurlijk wel enorm geholpen heeft is dat je in de begindagen helemaal niets af hoefden te rekenen. Als je wil dat Nederlanders iets gaan gebruiken moet je het gratis maken ;)
Dat is makkelijk gezegd, maar nu negeer je zelf ook een wet, namelijk de Energiewet. Een wet waar de Shells, Exxons van deze wereld nooit mee te maken hebben gehad.
Bedoel je de Elektriciteitswet? De Energiewet (die de elektriciteitswet en gaswet moet vervangen) is nog niet aangenomen. Volgens mij zijn ze nog bezig om die goed in orde te krijgen en is er nog niet eens een wetsvoorstel gemaakt waar over gedebatteerd kan worden.
Zij konden door deze regeltjes niet gewoon random 10 kWh verkopen aan een willekeurige bestuurder zonder dat er een energiecontract onder lag.
Is dat zo? Volgens de elektriciteitswet ben je een handelaar als je elektriciteit inkoopt en verkoopt (artikel 1, lid 1, onderdeel h). Maar volgens mij staat er nergens in die wet dat het verplicht is dat dit via schriftelijk energiecontracten gaat. Kan zijn dat ik die wet niet goed genoeg ken, maar waar staat dat dan volgens jou?

In de nieuwe Energiewet (of althans het voorstel) lees ik dat ook zo snel nergens. Sterker nog, in de Memorie van Toelichting op bladzijde 77 onder 5.6 staat juist dat het een vrije markt is en er geen beperkingen zijn:
5.6 Handelen, produceren en invoeden

Het handelen in elektriciteit of gas is een niet gereguleerde activiteit (vrije markt). Het staat een ieder vrij om elektriciteit of gas te kopen of te verkopen aan een grootafnemer of op een andere wijze deel te nemen aan de elektriciteits- of gasmarkt. Er gelden geen formele beperkingen voor handelaren in elektriciteit of gas. In dit wetsvoorstel is alleen een verplichting opgenomen om te handelen overeenkomstig Verordening (EU) 1227/2011 inzake de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie, ook wel Remit-verordening genoemd (artikel 2.7.1).
Dus hoewel ze het voor zover ik kon vinden nergens over elektrisch rijden of laden hebben worden er dus geen specifieke belemmeringen aangebracht.
Juist het feit dat bijv. Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse energiemaatschappijen zich de afgelopen jaren keurig aan deze regeltjes hebben gehouden zorgt er nu voor dat ze veel minder ver zijn dan wij hier.
Dat kan best zo zijn, maar dat vind ik eerlijk gezegd een slechte reden om je niet aan wetgeving te houden.
Toen E-mobility ineens een vlucht kreeg bleek natuurlijk dat het hele energiesysteem en alle wetten daar omheen hier helemaal niet op zijn ingericht. Het veranderen van die wetten kost tijd en in de tussentijd zitten we in een soort vacuum en dat is wat je nu ziet gebeuren. De meeste MSP's en CPO's handelen met hele goede intenties maar een groot deel van deze bedrijven kan helemaal niet bestaan als ze waren opgericht met een wetboek in de hand.
Ik geloof best dat er genoeg redenen zijn om deze wetgevingen overal in Europa aan te passen. Maar ik begrijp niet helemaal hoe die bedrijven zich dan niet aan de Nederlandse elektriciteitswetgeving houden. Dat ze zich niets aantrekken van consumentenbescherming geloof ik best, maar eerlijk gezegd vind ik dat belangrijker dan het al dan niet bestaan van een bedrijf.

Misschien redeneer ik iets te makkelijk als consument voor zaken die mij goed uitkomen (overal laadpalen) en tegen zaken die mij niet goed uitkomen (onduidelijke prijzen, trage afhandeling, oerwoud van slecht beveiligde pasjes). Maar het bestaan van bedrijven is natuurlijk geen doel op zich. Die consumentenwetgeving is ook met een reden gemaakt en dat is niet omdat bedrijven zich altijd keurig gedragen naar consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:27
greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:38:

- Wat is dan de beste optie voor snelladen in Duitsland. Toch wel Maingau? (€0,54 per kWh)
enbw veelladers tarief en dan laden bij enbw snellaadpalen, 46 cent/kwh oid dan

of, als je voor €0.35 / kwh wilt laden bij ionity kun je voor €300 dat recht kopen voor een jaar

https://www.mobiliti.hu/e...kent/ionity-subscriptions

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vandaag ook de Freshmile pas voor het eerst geprobeerd. Het tarief van € 0,19 per kWh klinkt heel voordelig, maar daar moet dan nog wel € 0,01 per minuut bij gerekend worden.
Vanuit de nachtdienst nog 9% accu over in de e-niro, dus opladen was wel nodig. Om 8:15 aangesloten op een dubbele laadpaal waar alleen ik aan het laden was en de snelheid was 11 kWh volgens het dashboard. Bij het weglopen kwam een Tesla aangereden en parkeerde naast mijn auto om ook te gaan laden. Ben nog even teruggelopen om te kijken hoe veel impact dat heeft met de laadsnelheid en die stond inmiddels al op 5,4 kWh. Volgens de Tesla bestuurder werd het vaak nog minder, omdat in de loop van de ochtend de stroomtoevoer beperkt wordt i.v.m. drukte op het net.
Om een uur of 3 heb ik nog een keer gekeken via de app en was het accupercentage pas 60%! Om 19:15 kreeg ik dan eindelijk de melding dat het laadproces was voltooid. 11 uur aan de lader gestaan dus! In totaal 68,99 kWh geladen met een prijs van € 19,76. Zoveel voordeliger is dat dan ook weer niet dan alleen een kWh prijs.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Een vraagje over de door Eneco overgenomen Flow Energy passen.

Ik had een pas van Flow, overgenomen door Eneco, dus nu een Eneco pas. De Flow pas was gratis, nu stelt Eneco dat haar pas “uiteraard” ook gratis is. Immers, dat was het contract wat ik met Flow had. Nergens kom ik die gratis pas op hun website tegen en dus krijg ik niet scherp of er een andere tariefstelling is.
Misschien dat @Hachy daar zicht op heeft?

Reden dat ik wat argwanend ben is omdat ik ook een mooi scherp tarief met Greenflux had met gratis pas bij de laadpaal. Nu ze overgenomen zijn door Joulz, wijzigen ook vrolijk de contractvoorwaarden en betaal ik inmiddels serieuze bijdragen voor pas en paal.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:22
rokil schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:32:
Vandaag ook de Freshmile pas voor het eerst geprobeerd. Het tarief van € 0,19 per kWh klinkt heel voordelig, maar daar moet dan nog wel € 0,01 per minuut bij gerekend worden.
Vanuit de nachtdienst nog 9% accu over in de e-niro, dus opladen was wel nodig. Om 8:15 aangesloten op een dubbele laadpaal waar alleen ik aan het laden was en de snelheid was 11 kWh volgens het dashboard. Bij het weglopen kwam een Tesla aangereden en parkeerde naast mijn auto om ook te gaan laden. Ben nog even teruggelopen om te kijken hoe veel impact dat heeft met de laadsnelheid en die stond inmiddels al op 5,4 kWh. Volgens de Tesla bestuurder werd het vaak nog minder, omdat in de loop van de ochtend de stroomtoevoer beperkt wordt i.v.m. drukte op het net.
Om een uur of 3 heb ik nog een keer gekeken via de app en was het accupercentage pas 60%! Om 19:15 kreeg ik dan eindelijk de melding dat het laadproces was voltooid. 11 uur aan de lader gestaan dus! In totaal 68,99 kWh geladen met een prijs van € 19,76. Zoveel voordeliger is dat dan ook weer niet dan alleen een kWh prijs.
Zou je mij dat kunstje ook eens kunnen leren?
Hoe je 68,99kWh laadt in een batterij met een capaciteit van 64kWh die nog voor 9% vol zit? en heb je dan ook ca. 75kWh beschikbaar voor volgende reis?

Maar ik begrijp jouw punt: € 19,76 voor 68,99kWh is misschien niet superduur in vergelijking tot gemiddelde kosten openbaar laden, maar ook geen koopje en wel veel meer dan je thuis betaalt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:38:L]
- Wat is dan de beste optie voor snelladen in Duitsland. Toch wel Maingau? (€0,54 per kWh)
Voor Kia rijders is er een nieuwe mogelijkheid met Kia Charge kun je een power abo nemen voor € 13/mnd waarbij Ionity in NL en o.a. Duitsland 0,29ct/kWh kost.
moet je wel veel in buitenland rijden, maar na ca. 1,5x per maand 40kWh snelladen heb je het abonnement er uit bij een prijsverschil van € 0,25 met Maingau. Zit je daar boven, dan wordt het lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Coasterfreak schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

of, als je voor €0.35 / kwh wilt laden bij ionity kun je voor €300 dat recht kopen voor een jaar
En bij Kia Charge dus mogelijkheid voor € 13/mnd abo + € 0,29/kWh Ionity.

Helaas zijn er denk ik weinig mensen die zoveel in buitenland bij Ionity laden. Zakelijk misschien als je veel in buitenland moet zijn. Maar privé haal je dat niet. In mijn situatie; een keer of 3 per jaar vakantie en nog 1 of 2 short breaks. voor vakantie max 3x heen en 3x terug snelladen en voor de shortbreaks meestal 1x heen en 1x terug. Kom ik aan max 20x en zit daarmee ongeveer op break even (en dan moet het ook nog allemaal Ionity zijn).t
In NL bij Ionity laden kan ook voor 0,29 ct, maar eigenlijk nooit nodig en thuis goedkoper..

[ Voor 48% gewijzigd door eltron op 23-08-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:33

greatgonzo

schit-te-rend!

Nou ja.. Zo vaak zal ik niet in Duitsland laden.. Max een paar keer in de winter bij extreme omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:15:
Nou ja.. Zo vaak zal ik niet in Duitsland laden.. Max een paar keer in de winter bij extreme omstandigheden
Ja, ben je niet uniek in. Is denk ik maar een handvol mensen die hier voordeel van zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:05
greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:38:
Voor eventuele snellaadsessies in Duitsland leek in eerste instantie de combi EnWB met Vattenvall incharge de goedkoopste, rond de €0,23 per kWh, zoals in onderstaand screenshot van Chargeprice.app te zien was.

Die Chargeprice heb ik paar keer gekeken en dan weg gedaan. Het was te veel exclusive voor Duitsers bedoelt.

Vorige week heb ik in Hunxe Oost de EnBW snellader gebruikt, en zoals @Coasterfreak al zei, gewoon met EnBW veelladers tarief. Het werkte perfect: aansluiten, met de app QR code scannen en het laden begint. Tip: zet de Autocharge aan in de app voor nog meer gemak. Tarief: €0,46 per kWh.

Overigens, de EnBW app vind ik prettiger dan die van Maingau, want je kan ook de power per snellader makkelijk zien (50kW, 175kW, 300kW, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:05
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:57:
[...]

Zou je mij dat kunstje ook eens kunnen leren?
Hoe je 68,99kWh laadt in een batterij met een capaciteit van 64kWh die nog voor 9% vol zit? en heb je dan ook ca. 75kWh beschikbaar voor volgende reis?
Rokil heeft waarschijnlijk per ongeluk 68,99kWh getypt tov 58,99kWh, wat ongeveer 91% van e-Niro accucapaciteit overkomt... :)
Dan is die laadsessie €0,33 per kWh gekost, wat normaal zon € 0,25 per kWh zou moeten zijn.
In zon geval kijk ik af en toe in de app who lang nog duurt om de auto tot 100% laden, maar gemiddeld verwacht ik een snelheid van 10kW per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:34
@Anoniem: 480994 @eltron Die 68,99 kWh i.p.v. 59 kWh kan ook een kwestie van laadverliezen zijn. In dit geval zo'n 15%.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Op de afrekening staat inderdaad 68,99 kWh. Heb me er wel vaker over verbaasd dat er meer kWh in gaat dan je op basis van accu percentage zou verwachten, maar dat zou inderdaad met laadverliezen te maken hebben. Hoe langzamer je laad, hoe groter het verlies, is me verteld.
Ik moet openbaar laden, want ik heb zelf geen thuislaad mogelijkheid. Meestal zijn de laadpalen alleen uitgevoerd met lampjes en geen schermpje waarop je kunt zien hoe snel het gaat en hoeveel erin gaat, dus moet je maar afwachten of het klopt. Neem aan dat een laadpaal ook geijkt wordt, of kunnen ze in principe maar wat aanrommelen?
Ik heb de 64kWh uitvoering en kom met volle accu 496km ver volgens de gom.

[ Voor 5% gewijzigd door rokil op 24-08-2021 09:12 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik moet waarschijnlijk halverwege een ritje vanmiddag snelladen. Ik kom langs een Shell Recharge..

Volgens laadpastop10 kost snelladen DC €0,66/kWh. Maar verderop staat
Snelladen bij Shell Recharge €0,35/kWh

Op hun site staat:
Voordelig laden
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een superscherp tarief van €0,35 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.
Wat is het nu? Ik heb zelf maingau (maar die zal duurder uitpakken denk ik) of Kia plugsurfing (CPO tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
greatgonzo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:23:
ik moet waarschijnlijk halverwege een ritje vanmiddag snelladen. Ik kom langs een Shell Recharge..

Op hun site staat:

[...]

Wat is het nu? Ik heb zelf maingau (maar die zal duurder uitpakken denk ik) of Kia plugsurfing (CPO tarief)
Alleen met de Shell Recharge pas (NewMotion) zal het € 0,35 per kWh zijn. Anders het tarief van plugsurfing/kia of maingau.

De Shell pas is gratis te bestellen, wellicht voor in de toekomst ergens :) . Om die reden heb ik er wel een.

Ik heb zometeen (haal auto volgende week op):
  • Kia (met abo), want ik moet publiek laden, thuis gaat niet lukken
  • Shell Recharge, gratis en handig mocht ik dan wel willen snelladen in NL
  • Maingau, alvast voor buitenland in toekomst.
Mocht ik ooit een lange rit gaan maken ga ik onderzoeken wat ik dan potentieel extra nodig heb. Voor nu is die voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door Suicyder op 24-08-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:34
greatgonzo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:23:

Op hun site staat:

[...]

Wat Suicyder zegt.
Het is met Shell zelf 0.35.
Kan gewoon met de app, dan is het 0.35 per kWh. Met de Shell pass betaal je ook nog 0.35 startkosten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Wat Suicyder zegt.
Het is met Shell zelf 0.35.
Kan gewoon met de app, dan is het 0.35 per kWh. Met de Shell pass betaal je ook nog 0.35 startkosten.
hmm.. app geinstalleerd, maar kan alleen een pas bestellen zo lijkt het?

Dat staat ook op hun site
Heb je nog geen Shell Recharge-laadpas? Download dan de Shell Recharge App, ga naar ‘Account’, kies ‘Laadpassen’ en ga vervolgens naar ‘Bestel kaart’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:34
greatgonzo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

hmm.. app geinstalleerd, maar kan alleen een pas bestellen zo lijkt het?

Dat staat ook op hun site

[...]
Sorry verkeerd onthouden: Geen starttarief als je je pin/creditcard gebruikt.
Weet niet of dat bij al hun laadpalen kan, waren ze wel mee bezig.
Durf ook niet te zeggen of je in de app kan zien waar dat kan.

Volgens hun FAQ kan het overal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS6325He2HQsM5DDYYFekP1rkvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CV5bXyrXdJNE7Z5ukDEIZlDk.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Kodess op 24-08-2021 10:56 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:48
Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Sorry verkeerd onthouden: Geen starttarief als je je pin/creditcard gebruikt.
Weet niet of dat bij al hun laadpalen kan, waren ze wel mee bezig.
Durf ook niet te zeggen of je in de app kan zien waar dat kan.

Volgens hun FAQ kan het overal?
[Afbeelding]
Dank voor de info. Echter hoe koppel je de Shell laadpas aan de app? In de app kan ik dit namelijk niet vinden. Tevreden gebruiker overigens van deze laadpas, ook in het buitenland.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
mcmiles schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Dank voor de info. Echter hoe koppel je de Shell laadpas aan de app? In de app kan ik dit namelijk niet vinden. Tevreden gebruiker overigens van deze laadpas, ook in het buitenland.
In de app kan ik naar 'account' en dan naar 'laadpassen'. Daar staan kloppen voor bestellen en activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:18
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:10:
[...]

En bij Kia Charge dus mogelijkheid voor € 13/mnd abo + € 0,29/kWh Ionity.

Helaas zijn er denk ik weinig mensen die zoveel in buitenland bij Ionity laden. Zakelijk misschien als je veel in buitenland moet zijn. Maar privé haal je dat niet. In mijn situatie; een keer of 3 per jaar vakantie en nog 1 of 2 short breaks. voor vakantie max 3x heen en 3x terug snelladen en voor de shortbreaks meestal 1x heen en 1x terug. Kom ik aan max 20x en zit daarmee ongeveer op break even (en dan moet het ook nog allemaal Ionity zijn).t
In NL bij Ionity laden kan ook voor 0,29 ct, maar eigenlijk nooit nodig en thuis goedkoper..
Laatst heb ik dit eens uitgerekend, maar leek het met 1 vakantie naar Zuid Frankrijk al ongeveer uit te kunnen. Zie onderstaande quote van mijzelf in het EV6 topic..
Franciesco schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Snelle rekensom: omslagpunt om het Ionity Power abonnement te nemen ligt bij 312kWh/jaar:
Met abonnement: 12x€13=€156 + (312x€0,29)= €246,48
Zonder abonnement: 312x€0,79=€246,48

Eén vakantie per jaar naar zuid Frankrijk kan dan al bijna genoeg zijn om de abonnementskosten er uit te halen.

Uitgangspunten fictieve vakantie:
  • Vakantieadres: Lyon (Frankrijk)
  • Auto: Kia EV6 AWD, geschat verbruik volgens ABRP 23kWh/100km
  • Vertrek SoC (heen en terugreis): 100%
  • Aankomst SoC heenreis Lyon: 30%
  • Aankomst SoC terugreis thuis: 10%
  • Onderweg zoveel mogelijk laden bij Ionity
Resultaat:
155,3 kWh onderweg geladen bij Ionity tbv heenreis
139,5 kWh onderweg geladen bij Ionity tbv terugreis
Totaal: 294,8 kWh geladen bij Ionity

Prijs zonder abonnement: €232,89
Prijs met abonnement (incl abonnementskosten): €241,49
P.S.: de prijzen die ABRP aangeeft heb ik genegeerd want ik snap niet zo goed waar dit op gebaseerd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:54:
[...]
Waarom zou het daar dan duurder van worden? Over het algemeen wordt het juist goedkoper hoe meer verkooppunten er zijn.
Laadpalen zullen dan uitgevoerd moeten worden met betaalterminals. Dat kost meer geld dan laadpalen neerzetten zonder betaalterminals.
[...]
Hoezo bepaalt de Nederlandse belastingdienst hoe het werkt in België? Of begrijp ik je voorbeeld niet en is elektriciteit in België dus een dienst?
[...]
Ik ken al die speciale belastingwetten niet.

Als het in België anders is dan kan dat best zo zijn als je daar als Nederlander wil laden dat het dan enorm onpraktisch is omdat je daar dan aan Belgische eisen moet voldoen (wat wellicht niet zo makkelijk gaat als je op doorreis bent).

Als je in België met een caravan komt aanrijden en je plugt die in op zo'n blauwe CEE stekker moet je dan ook eerst een schriftelijke overeenkomst aangaan voor het afnemen van een dienst van de lokale energiemaatschappij? Of kan je dat gewoon doen en moet je bij vertrek het verbruik betalen aan de campingeigenaar?
Precies dit soort vragen daar is nu dus geen eenduidig (Europees) antwoord op. Net als jij en ik worstelt iedereen -dus ook overheden en wetgevers- met de vraag hoe een Europees energie grid eenvoudig als een soort generiek brandstof systeem kan worden ingezet. Er zitten nu meerdere bedrijven tussen met entiteiten in diverse landen. Die moeten voor hun bedrijfsvoering ook aan allerlei wetten voldoen die lang niet altijd praktisch zijn in de uitvoering van hun doel.
Maar ik zie niet in hoe dat uitmaakt voor een betaling in Nederland. Als je als Duitser in Nederland met een Italiaanse bankpas een pak melk koopt bij de lokale supermarkt dan is daar ook geen discussie over de BTW. Dus voor een kWh die je in Nederland afrekent zou die ook niet moeten bestaan.
[...]
Dat vind ik ook. Ware het niet dat jij geen transactie hebt met een Nederlandse entiteit als je met je Italiaanse laadpas hier laadt, maar je 'koopt' iets van een Italiaans bedrijf.
Dat zou kunnen, dat weet je natuurlijk nooit. Wellicht was juist door gewoon af te kunnen rekenen met een bankpas de overstap naar elektrisch rijden veel sneller gegaan. Wat natuurlijk wel enorm geholpen heeft is dat je in de begindagen helemaal niets af hoefden te rekenen. Als je wil dat Nederlanders iets gaan gebruiken moet je het gratis maken ;)
Haha, zeker weten!
[...]
Bedoel je de Elektriciteitswet? De Energiewet (die de elektriciteitswet en gaswet moet vervangen) is nog niet aangenomen. Volgens mij zijn ze nog bezig om die goed in orde te krijgen en is er nog niet eens een wetsvoorstel gemaakt waar over gedebatteerd kan worden.

[...]
Is dat zo? Volgens de elektriciteitswet ben je een handelaar als je elektriciteit inkoopt en verkoopt (artikel 1, lid 1, onderdeel h). Maar volgens mij staat er nergens in die wet dat het verplicht is dat dit via schriftelijk energiecontracten gaat. Kan zijn dat ik die wet niet goed genoeg ken, maar waar staat dat dan volgens jou?

In de nieuwe Energiewet (of althans het voorstel) lees ik dat ook zo snel nergens. Sterker nog, in de Memorie van Toelichting op bladzijde 77 onder 5.6 staat juist dat het een vrije markt is en er geen beperkingen zijn:
[...]
Dus hoewel ze het voor zover ik kon vinden nergens over elektrisch rijden of laden hebben worden er dus geen specifieke belemmeringen aangebracht.

[...]
Dat kan best zo zijn, maar dat vind ik eerlijk gezegd een slechte reden om je niet aan wetgeving te houden.
Ik zie dat jij goed in de wetgevings materie zit. Zoals je ziet is dat niet mijn kopje thee. Het enige wat ik zie is dat er politiek bedreven wordt met een weegschaal waar links <innovatie> in zit en rechts <wets-handhaving>. De partijen waar ik dagelijks mee spreek zitten allemaal in het linker schaaltje en hopen dat dit schaaltje nog een tijdje naar beneden blijft staan 'om innovatie niet in de weg te zitten'. Dus wellicht ben ik wat gekleurd daarin. Als persoon maak ik mij ook hard voor transparantie en consumentenwetgeving wat natuurlijk meer in het rechterschaaltje thuis hoort.
[...]
Ik geloof best dat er genoeg redenen zijn om deze wetgevingen overal in Europa aan te passen. Maar ik begrijp niet helemaal hoe die bedrijven zich dan niet aan de Nederlandse elektriciteitswetgeving houden. Dat ze zich niets aantrekken van consumentenbescherming geloof ik best, maar eerlijk gezegd vind ik dat belangrijker dan het al dan niet bestaan van een bedrijf.
Er werden best wel wat zaken 'gedoogd' die CPO's en MSP's gewoon elke dag deden. Bijvoorbeeld een laadsessie in rekening brengen zonder vooraf te vertellen wat het kost. Er werd vanuit de wetgever dan al snel 'vrije markt' en 'innovatie' geroepen zonder dat iemand over consumentenrechten begon, dat was een vies woord.

Nu de beeldvorming verandert zie je ook goed waar de politiek invloed op uitoefent. Die doen dat op basis van draagvlak, waar wij als early adopters volgens mij een cruciale rol in spelen. Het aan de juiste mensen laten zien wat er gebeurt en waarom dat volgens jou niet kan, en erbij vertellen wat volgens jou de oplossing is, helpt in het algemeen dit draagvlak voor zo'n idee te vergroten en dus aan het eerder realiseren van de juiste oplossingen.
Misschien redeneer ik iets te makkelijk als consument voor zaken die mij goed uitkomen (overal laadpalen) en tegen zaken die mij niet goed uitkomen (onduidelijke prijzen, trage afhandeling, oerwoud van slecht beveiligde pasjes). Maar het bestaan van bedrijven is natuurlijk geen doel op zich. Die consumentenwetgeving is ook met een reden gemaakt en dat is niet omdat bedrijven zich altijd keurig gedragen naar consumenten.
Ik denk dat niemand dat met je oneens kan zijn. We zullen wel realistischer moeten zijn, en niet veronderstellen dat deze problemen binnen een jaartje zijn opgelost. De verwachtingen van ons als Tweakers zijn vaak aan de hoge kant als je de praktijk ziet.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Suicyder schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

In de app kan ik naar 'account' en dan naar 'laadpassen'. Daar staan kloppen voor bestellen en activeren.
Dank! Als ik op ‘activeer’ tik en vervolgens mijn laadpas scan dan krijg ik bericht dat deze al actief is. Echter het is me tot op heden nog niet gelukt om met de app te laden ipv de laadpas. Anyway ik zal het nog eens proberen bij het laden.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
mcmiles schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Dank! Als ik op ‘activeer’ tik en vervolgens mijn laadpas scan dan krijg ik bericht dat deze al actief is. Echter het is me tot op heden nog niet gelukt om met de app te laden ipv de laadpas. Anyway ik zal het nog eens proberen bij het laden.
Staat de pas wel in de lijst? Wanneer ik op 'laadpassen' tik zie ik ook pas staan, dus pascode etc met het woord actief erbij.

Ik zou bijna denken dat jouwe elders 'actief' is of een dubbel account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:26
Hachy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 00:16:
Volgens mij waren ze daar helemaal mee gestopt en is het nu 1x17kW load balanced.

bron: https://www.allego.eu/nl-...y/update-slim-laden-proef

[...]
Dit is dus blijkbaar niet het geval want ik hang net mijn auto aan exact dezelfde paal en zit weer op 10/11kW. De sessie van afgelopen nacht bleef eerst een tijd staan op max 4 -5kW. Toen ik een eindtijd instelde steeg het iets naar 7kW. De auto was trouwens ook de volgende ochtend om dat tijdstip op 100%. Dus wat ik er dan zo 123 uithaal is dat het werken met piekuren nog steeds actief is.

Maar ik zal het voor de zekerheid even navragen bij Allego. Ik woon wel in Overijssel maar wellicht dat ze het niet overal hebben toegepast.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Dit is dus blijkbaar niet het geval want ik hang net mijn auto aan exact dezelfde paal en zit weer op 10/11kW. De sessie van afgelopen nacht bleef eerst een tijd staan op max 4 -5kW. Toen ik een eindtijd instelde steeg het iets naar 7kW. De auto was trouwens ook de volgende ochtend om dat tijdstip op 100%. Dus wat ik er dan zo 123 uithaal is dat het werken met piekuren nog steeds actief is.

Maar ik zal het voor de zekerheid even navragen bij Allego. Ik woon wel in Overijssel maar wellicht dat ze het niet overal hebben toegepast.
Als het 17kW per 2 palen is dan klopt dat toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Als het 17kW per 2 palen is dan klopt dat toch wel?
Als je in je eentje staat te laden moet je dan toch ook gewoon in de piekuren de 11kW krijgen? Want dat kan de paal nog steeds aan. Het wordt anders als je met z'n 2'en staat te laden.

En zelfs dan nog klopt het toch niet? Als die palen geen piekuren meer hebben maar wel zijn verlaagd van 22 naar 17kW, dan moet je toch 8 a 9kW hebben? En niet de max 5 die ik had die wel overeenkomt met de snelheid tijdens die piekuren?

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 11:58 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:26:

Ik had een pas van Flow, overgenomen door Eneco, dus nu een Eneco pas. De Flow pas was gratis, nu stelt Eneco dat haar pas “uiteraard” ook gratis is. Immers, dat was het contract wat ik met Flow had. Nergens kom ik die gratis pas op hun website tegen en dus krijg ik niet scherp of er een andere tariefstelling is.

Reden dat ik wat argwanend ben is omdat ik ook een mooi scherp tarief met Greenflux had met gratis pas bij de laadpaal. Nu ze overgenomen zijn door Joulz, wijzigen ook vrolijk de contractvoorwaarden en betaal ik inmiddels serieuze bijdragen voor pas en paal.
Ik kan dit wel even uitzoeken. Als het inmiddels nog niet duidelijk was dan kom ik er spoedig op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Is er al eens iemand met de auto vanuit Nederland naar Disneyland Parijs gegaan? Wij hebben die plannen voor later dit jaar en ik was even benieuwd of dat goed te doen is. Ik ben nog nooit met de elektrische auto naar het buitenland geweest dus er zit toch nog een stukje angst.

Totaal is het ongeveer 6,5 uur rijden vanaf huis naar Disneyland en 600km. Even van uitgaande dat onze P8 ongeveer 350km in de zomer kan rijden ga ik er even vanuit dat je voor de zekerheid beter om de 200 a 250km kan bijladen. Dus dan zou je 3 a 4 stops moeten hebben. Is dat tot Parijs een beetje goed te doen en natuurlijk liefst gewoon langs de snelweg bij bijv. Ionity? Het is wel mijn bedoeling om vlak voor je de grens over gaat naar Belgie de accu nog even vol te laden aangezien buitenland niet vergoed wordt met mijn leasepas. Bovendien komen we uit het oosten dus als je bij de Belgische grens bent heb je ook zo al weer 50% accu minder ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:42:
Is er al eens iemand met de auto vanuit Nederland naar Disneyland Parijs gegaan? Wij hebben die plannen voor later dit jaar en ik was even benieuwd of dat goed te doen is. Ik ben nog nooit met de elektrische auto naar het buitenland geweest dus er zit toch nog een stukje angst.

Totaal is het ongeveer 6,5 uur rijden vanaf huis naar Disneyland en 600km. Even van uitgaande dat onze P8 ongeveer 350km in de zomer kan rijden ga ik er even vanuit dat je voor de zekerheid beter om de 200 a 250km kan bijladen. Dus dan zou je 3 a 4 stops moeten hebben. Is dat tot Parijs een beetje goed te doen en natuurlijk liefst gewoon langs de snelweg bij bijv. Ionity? Het is wel mijn bedoeling om vlak voor je de grens over gaat naar Belgie de accu nog even vol te laden aangezien buitenland niet vergoed wordt met mijn leasepas. Bovendien komen we uit het oosten dus als je bij de Belgische grens bent heb je ook zo al weer 50% accu minder ;).
Zou zelf om de 2uur stoppen, kan je mooi meteen even voor 15 minuten de beentjes strekken zoals aangeraden 8)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
makooy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Zou zelf om de 2uur stoppen, kan je mooi meteen even voor 15 minuten de beentjes strekken zoals aangeraden 8)
Ja als dat dan gewoon prima aansluit bij de laadopties is dat helemaal geen punt. Dan blijf je idd fris en houd je gewoon rekening mee met die paar extra stops. Alleen moeten er wel (snel)laders staan natuurlijk ;). Die het ook nog eens doen _/-\o_

Dus ik was even benieuwd of er mensen zijn die die route al eens afgelegd hebben en hoe ze dat ervaren hebben en/of misschien tips hebben voor laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Ja als dat dan gewoon prima aansluit bij de laadopties is dat helemaal geen punt. Dan blijf je idd fris en houd je gewoon rekening mee met die paar extra stops. Alleen moeten er wel (snel)laders staan natuurlijk ;). Die het ook nog eens doen _/-\o_

Dus ik was even benieuwd of er mensen zijn die die route al eens afgelegd hebben en hoe ze dat ervaren hebben en/of misschien tips hebben voor laders.
Bij Fastned De Beerze laden tot 90% en dan verder. Met wat geluk kom je daar vanaf huis met vertrek op 100% wel. Op ABRP kun je wel kijken wel laders je tegenkomt en of je daar kunt laden met je pas.

https://abetterrouteplann...6d-4b41-a990-9150df75014a

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:26:

Even voor je nagevraagd; Uit 1e hand: Als het goed is heb jij een Eneco pas zonder abonnementskosten gekregen, zo nee dan bel hun klantenservice dan krijg je die alsnog. De Flow pas stopt met werken per 1 September 2021.

Die deal is best wel relaxed want Eneco heeft een goede dekking in EU en een vast AC tarief overal, waar normaalgesproken een maandelijks abonnement voor benodigd is. Voor de voormalig-Flow klanten gelden deze abonnementskosten dus niet en dit blijft ook zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:48
Iemand hier die wel eens in Palamos (Spanje) heeft geladen? Zo ja, hoe heb je betaald?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
BaBoK schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:58:
Iemand hier die wel eens in Palamos (Spanje) heeft geladen? Zo ja, hoe heb je betaald?:)
Je kunt ook gratis laden. :)

https://www.electromaps.com/en/map/p/136850 & https://www.electromaps.com/en/map/p/109289

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 24-08-2021 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49

Totaal is het ongeveer 6,5 uur rijden vanaf huis naar Disneyland en 600km. Even van uitgaande dat onze P8 ongeveer 350km in de zomer kan rijden ga ik er even vanuit dat je voor de zekerheid beter om de 200 a 250km kan bijladen. Dus dan zou je 3 a 4 stops moeten hebben. Is dat tot Parijs een beetje goed te doen en natuurlijk liefst gewoon langs de snelweg bij bijv. Ionity?
Volgens ABRP: vertrek met 90%

Hazeldonk = Shell/Newmotion
Doornik = Ionity
Reims = Ionity

Allemaal € 0,35. 😂👍🏻

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
hlip schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Volgens ABRP: vertrek met 90%

Hazeldonk = Shell/Newmotion
Doornik = Ionity
Reims = Ionity

Allemaal € 0,35. 😂👍🏻
Dat is prima voor elkaar dan, al is het wel een uurtje omrijden (100km) omdat je via Reims gaat en niet de A1 direct naar Parijs pakt. Maargoed, als dat uiteindelijk het beste is... dan is het natuurlijk prima. :)

Heb zelf ook ff wat ingevoerd (100% SoC en gemiddeld verbruik van 25kWh). Hoe zie je in ABRP dan dat die chargers Ionity zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dcAnk8pH5G2Klq066oo4VL4-D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oJ7EeVzEEVHrrrxmuLhBfSP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: je kan natuurlijk als voorkeur Iontiy opgeven. Dan kom ik op dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzrtCv44rahPXsjtDx-K8pvlyc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EO6EawmMQZemgkcq0QKhbfbq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Bij Fastned De Beerze laden tot 90% en dan verder. Met wat geluk kom je daar vanaf huis met vertrek op 100% wel. Op ABRP kun je wel kijken wel laders je tegenkomt en of je daar kunt laden met je pas.

https://abetterrouteplann...6d-4b41-a990-9150df75014a
Dat is wel een goede locatie om even in favorieten te zetten. Die zit echt pal voor de grens met Belgie. Handig! Ook omdat we nog wel eens naar de Ardennen gaan, dan ligt die ook op de route. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:35:
[...]

Dat is prima voor elkaar dan, al is het wel een uurtje omrijden (100km) omdat je via Reims gaat en niet de A1 direct naar Parijs pakt. Maargoed, als dat uiteindelijk het beste is... dan is het natuurlijk prima. :)
Of dit het beste is weet ik niet. Maar voor €0,35 per kWh wil ik altijd wel een beetje omrijden. 😂

Bijkomend voordeel is dat als je bij Reims tot 90% oplaadt je weer dezelfde route terug kunt rijden. Mits je de auto in Parijs niet gebruikt uiteraard.

[ Voor 14% gewijzigd door hlip op 24-08-2021 17:51 ]

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:34
Crosspost vanuit het Grote Hyundai Ioniq Electric topic

https://gathering.tweaker...message/68488072#68488072

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Suicyder schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Staat de pas wel in de lijst? Wanneer ik op 'laadpassen' tik zie ik ook pas staan, dus pascode etc met het woord actief erbij.

Ik zou bijna denken dat jouwe elders 'actief' is of een dubbel account.
Dank voor je reactie! Als ik bij ‘laadpassen’ kijk zie ik mijn pas staan. Er staat een groen vinkje met ‘standaard’ erachter. Als ik op pas klik zie ik button met ‘laadpas bijwerken’ maar die is niet actief.
Anders moet ik de helpdesk maar eens contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hachy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Even voor je nagevraagd; Uit 1e hand: Als het goed is heb jij een Eneco pas zonder abonnementskosten gekregen, zo nee dan bel hun klantenservice dan krijg je die alsnog. De Flow pas stopt met werken per 1 September 2021.

Die deal is best wel relaxed want Eneco heeft een goede dekking in EU en een vast AC tarief overal, waar normaalgesproken een maandelijks abonnement voor benodigd is. Voor de voormalig-Flow klanten gelden deze abonnementskosten dus niet en dit blijft ook zo. :)
Thnx!
Vanmiddag kreeg ik ook een mail van ze.

Ze melden daarin dat ik bij vaak laden (19 keer), beter een abonnement kan nemen (zie afbeelding) want dan is het tarief aantrekkelijk…
Ik heb ze direct gevraagd wat dan de tarieven zijn die bij de gratis pas horen, maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Ik dacht eerst dat ze de pas misschien hetzelfde label geven als de pas bij hun laadpalen, maar dat is schijnbaar niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUQfWW8RK_2FtGQCwEsJjRLrzvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DcEm7eXZTXLwPAlUHj7NhbwV.jpg?f=user_large

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-07 22:44
Even een vraagje aan de laadpas-pro’s hier. Hebben jullie het ook weleens/vaak dat de ChargePoint-pas het niet doet? Ik heb dat best wel vaak. Een paar keer bij allego en bij ev-box gebeurt er eigenlijk nooit iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:44
Franciesco schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

P.S.: de prijzen die ABRP aangeeft heb ik genegeerd want ik snap niet zo goed waar dit op gebaseerd is.

[...]
In Frankrijk betaal je bij Ionity niet per kWh maar per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:30:
Laadpalen zullen dan uitgevoerd moeten worden met betaalterminals. Dat kost meer geld dan laadpalen neerzetten zonder betaalterminals.
Tuurlijk, maar ik vraag me echt af of dat zo enorm veel scheelt. Afgezien van meer kosten kan het ook meer opbrengsten opleveren. Er is dan immers nooit meer gedoe met een potentiële klant die niet kan laden omdat de laadpas die wordt aangeboden van een aanbieder is die geen overeenkomst heeft.
Precies dit soort vragen daar is nu dus geen eenduidig (Europees) antwoord op.
Maar hoe kan het dan dat mensen al decennia lang in Europa kamperen en gewoon elektriciteit hebben op hun camping? Ik durf te beweren dat er (afgezien van Corona natuurlijk) veel meer mensen in Europa kamperen dan die in een EV rond rijden.

Ik snap werkelijk niet waarom je dan wel zonder energiecontract elektriciteit kan kopen en als je die elektriciteit niet in een lamp of koelkast stopt maar in de accu van je auto dat dit dan wel enorme problemen geeft.
Net als jij en ik worstelt iedereen -dus ook overheden en wetgevers- met de vraag hoe een Europees energie grid eenvoudig als een soort generiek brandstof systeem kan worden ingezet.
Ik worstel daar helemaal niet mee, het lijkt mij super eenvoudig eerlijk gezegd. Dat is het nu immers ook al. Of je de energie nu gebruikt om te rijden of om een lamp te laten branden vind ik geen schokkend verschil qua gebruik van het netwerk.

Net zoals een huis is een laadpaal op straat niet mobiel. Dus de netbeheerder kan toch prima een afspraak maken de eigenaar van die paal. Ik snap werkelijk niet waarom het die netbeheerder aangaat wie er verder gebruik maakt van die elektriciteit en waarom ze daar wat over te zeggen willen hebben. Dat doen ze bij een camping ook niet dus waarom bij een laadpaal dan wel?
Die moeten voor hun bedrijfsvoering ook aan allerlei wetten voldoen die lang niet altijd praktisch zijn in de uitvoering van hun doel.
Dat zou kunnen, ik ken de wetten van alle landen in Europa niet. Maar nogmaals, de lokale wetgeving over elektriciteit in Hongarije of waar dan ook heeft toch geen invloed op de situatie in Nederland. Dat kan je mijns inziens dus ook niet als argument gebruiken waarom het hier zo slecht geregeld is.
Dat vind ik ook. Ware het niet dat jij geen transactie hebt met een Nederlandse entiteit als je met je Italiaanse laadpas hier laadt, maar je 'koopt' iets van een Italiaans bedrijf.
Dat is dus een probleem wat ze zelf hebben gecreëerd en heel makkelijk op te lossen is door een betaalterminal in de laadpaal te zetten. Misschien vallen die extra kosten dus best wel mee als je dan gelijk minder problemen hebt met de BTW :P
Ik zie dat jij goed in de wetgevings materie zit.
Dat valt wel mee, IANAL etc. Maar ik heb wel ervaring met netbeheerders die allerlei zaken roepen die zogenaamd verplicht zijn, maar dat verder helemaal niet kunnen onderbouwen. Als je tijd over hebt kan je Gas de deur uit doen: Gratis! eens doorlezen. Maar in het kort komt het er op neer dat netbeheerders willen dat je betaalt voor het weghalen van een de gasaansluiting als je geen gas meer gebruikt. Maar de zogenaamde wettelijke regels die altijd als argument gebruikten bestaan dus helemaal niet en je hoeft er als consument dus ook niet voor betalen.
De partijen waar ik dagelijks mee spreek zitten allemaal in het linker schaaltje en hopen dat dit schaaltje nog een tijdje naar beneden blijft staan 'om innovatie niet in de weg te zitten'.
De vraag is dan natuurlijk of het echt innovatie in de weg zit. Ik zie niet in hoe consumentenwetgeving inzake duidelijke prijs en dat soort zaken invloed heeft op de innovatie van een product.
Er werden best wel wat zaken 'gedoogd' die CPO's en MSP's gewoon elke dag deden. Bijvoorbeeld een laadsessie in rekening brengen zonder vooraf te vertellen wat het kost.
Tuurlijk, maar dat is dus juist de consumentenwetgeving die ze met voeten treden. Maar zoals ik zei, afgezien daarvan welke andere wetten worden er dan overtreden? Want het werd door jou voorgesteld dat dit wel zo moest zijn omdat ze anders geen elektriciteit konden leveren. Hoewel ik best nog wel wil geloven dat dit in Duitsland of waar dan ook zo is, geloof ik er dus niet echt in dat dit in Nederland wettelijk verboden is.

Wat ik wel wil geloven is dat men "innovatie" etc gebruikt als argument om het niet goed te regelen, maar dat vind ik dus verkeerd. Natuurlijk prima als je kleinschalig wil experimenteren. Vaak kan je dan ook nog wel allerlei ontheffingen krijgen. Maar elektrisch rijden is al onderdeel van de plannen van het kabinet, men heeft het al voor elkaar gekregen dat laadpalen minder belasting en heffingen op elektriciteit hoeven te betalen etc.

Dan is het dus geen kleinschalig experiment meer en moet het gewoon goed geregeld worden.
Het aan de juiste mensen laten zien wat er gebeurt en waarom dat volgens jou niet kan, en erbij vertellen wat volgens jou de oplossing is, helpt in het algemeen dit draagvlak voor zo'n idee te vergroten en dus aan het eerder realiseren van de juiste oplossingen.
Dat dit zo is is natuurlijk ook al enorm krom. Die consumentenwetgeving is er niet voor niets en het slaat echt werkelijk nergens op dat er consumenten zijn die aan bedrijven moeten uitleggen dat ze zich daar aan moeten houden.

Maar als ik even mag resumeren komt het er dus op neer dat er helemaal geen wetgeving is die verbiedt dat je elektriciteit aan iemand anders verkoopt en is het ontbreken van een betaalterminal een besparingsmaatregel geweest die nu zorgt voor extra belastingtechnische problemen als mensen in het buitenland een laadpas gebruiken.

In mijn bescheiden optiek is dat dus allemaal makkelijk op te lossen door wel een betaalterminal in een laadpaal te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08-2024

L_H_X

Keep smiling!

Weet iemand of er ergens (open) data beschikbaar is over de historische bezetting van een specifieke laadpaal? Ik overweeg een EV te leasen, maar ben dan wel afhankelijk van openbare laadpalen. Ik kijk nu af en toe in diverse apps naar de beschikbare plaatsen, maar ik zou graag data over een wat langere periode zien. Ik begrijp dat gemeenten in de MRA-regio dat kunnen inzien, maar zover ik kan vinden is die data niet openbaar beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 14:32

Louw Post

Cerenas

L_H_X schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:08:
Weet iemand of er ergens (open) data beschikbaar is over de historische bezetting van een specifieke laadpaal? Ik overweeg een EV te leasen, maar ben dan wel afhankelijk van openbare laadpalen. Ik kijk nu af en toe in diverse apps naar de beschikbare plaatsen, maar ik zou graag data over een wat langere periode zien. Ik begrijp dat gemeenten in de MRA-regio dat kunnen inzien, maar zover ik kan vinden is die data niet openbaar beschikbaar.
Op de map van Plugsurfing tonen ze wel een "availability score", misschien helpt dat?
This number shows the amount of time over the last 7 days where at least 1 connector at this station was available for charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
@JeroenE wat ik wél weet: betaalterminal toevoegen is zo simpel niet. Ik was gisteren op een parkeerplaats bij een bedrijvenpark met 8 ev-boxen op een rij. Het bedrijf ernaast had er ook een stuk of 12. Hoe ga je dat betaalbaar, veilig en hufterproof “voorzien van een betaalterminal en klaar”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Weet iemand of op de nieuw KIA Charge abonnementen NL btw in rekening wordt gebracht? De uitgever van de pas is nl een Duits bedrijf. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Prullenbak84 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:04:
@JeroenE wat ik wél weet: betaalterminal toevoegen is zo simpel niet. Ik was gisteren op een parkeerplaats bij een bedrijvenpark met 8 ev-boxen op een rij. Het bedrijf ernaast had er ook een stuk of 12. Hoe ga je dat betaalbaar, veilig en hufterproof “voorzien van een betaalterminal en klaar”?
Misschien zou het op dezelfde manier kunnen als bij sommige benzinestations voor het tanken? Ik bedoel dan 1 centrale betaalpaal voor bijvoorbeeld 4 laadpalen, waar je je betaalpas/tankpas in kan duwen en dan een paal kiest waar je wil laden, die specifieke paal gaat dan 'aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:18
DoubleD1980 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:40:
[...]

In Frankrijk betaal je bij Ionity niet per kWh maar per minuut.
Ja, dat dacht ik ook. Echter staat in de prijslijst die ik van Kia gezien heb een tarief bij Ionity in Frankrijk per kWh (en niet per minuut)... Dus daar was ik maar vanuit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Harvest2002 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:07:
Weet iemand of op de nieuw KIA Charge abonnementen NL btw in rekening wordt gebracht? De uitgever van de pas is nl een Duits bedrijf. Vandaar.
Als je een Nederlandse consument bent dan zijn ze dat wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:04
orillion schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Als je een Nederlandse consument bent dan zijn ze dat wel verplicht.
Volgens mij kies je er "bewust" voor om een dienst af te nemen bij een buitenlands bedrijf. Ik heb ook een aantal passen uit Duitsland besteld, daar betaal ik Duitse BTW over.

Ik verwacht/denk/hoop dat ze wel een Nederlands entiteit hebben voor het afnemen van deze diensten in NL.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Harvest2002 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:07:
Ze doen op het dezelfde manier als de oude KIA plugsurfing.
Er wordt Duitse BTW in rekening gebracht op het abonnementsgeld. De Nederlandse laadsessies wordt NLse BTW percentage in rekening gebracht, maar wel met hun Duitse BTW nummer.
Mocht je ZZPer zijn, is het verstandig aan te geven dat je "zakelijk" bent, net als bij KIA plugsurfing kon. Dan kun je jouw BTW nummer ingeven en wordt er 0% BTW gerekend en Europees verlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Dank voor alle reacties. Ik heb mijn btw nummer doorgegeven dus neem aan dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:04:
Het is toch niet alsof ze het eerste bedrijf zijn wat een betaalterminal in de open lucht zet? Parkeerplekken, autowasplekken, treinkaartjes, geldautomaten, tankstations etc kunnen dat ook allemaal. Dus ik zie niet in waarom dat in een laadpaal niet zou kunnen. Als er grote laadpleinen zijn kan je het ook centraal maken. 1 plek om te betalen en vervolgens wordt de juiste paal vrij geschakeld (net zoals vaak op tankstations).

Hufterproof is wellicht niet te realiseren, maar dat is met huidige laadpalen ook al niet. Als je wat purschuim in de contactdoos spuit kan er ook niemand meer laden. Gebruik wat lijm om het klepje dicht te plakken etc. Als je wil kan je dat op veel manieren saboteren.

Fun fact: bij de openbare laadpaal in mijn straat zitten er metalen schuifjes voor de contactdozen. Ooit was het zo dat je eerst een laadpasje er voor moest houden, dan ging een schuifje open, daarna kon je de kabel aansluiten en als het laden was gestart ging het schuifje weer dicht (er zit een kleine uitsparing voor de kabel in). Je verwacht het niet, maar dat gaf meer problemen dan het oploste. Gelukkig heeft mijn laadkabel nooit vast gezeten omdat het schuifje niet meer omhoog ging, maar van andere mensen wel. Na 6 maanden kwam er iemand langs die de schuifjes in de bovenste stand heeft vast gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_H_X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08-2024

L_H_X

Keep smiling!

Louw Post schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Op de map van Plugsurfing tonen ze wel een "availability score", misschien helpt dat?

[...]
Op zich interessant, maar ik zie overal 100% staan? :? Ook bij palen waarvan ik zeker weet dat deze volledig bezet zijn geweest. Daarnaast heeft de dichtstbijzijnde paal, helaas maar 1 gereserveerde plek, waardoor 1 punt ongebruikt blijft, want daar staat vaak een ice auto geparkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markrickhoff
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-05 19:45

Afgelopen weekend gedaan met P8.
Vanuit Rotterdam vertrokken, bijladen bij Ionity Thieu, en toen door over A1 richting Parijs. Had het makkelijk gehaald maar ben toch even gaan bijladen bij snellader op Charles de Gaulle (een van de weinige snelladers in Parijs).

Hou er rekening mee dat je bij Disney 4 laadpalen hebt op 11.000 parkeerplaatsen…

Ik kon gelukkig laden bij Disney hotel New York.

Op terugweg met 95% weg, bijladen bij Ionity Aire de Froyennes, en door naar huis, kwam met 1% aan.

Verbruik van 24,4 kWh, 130 in Frankrijk en 120 in België. In NL 100 anders was ik niet meer thuisgekomen op die 1%, had geen zin meer om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
markrickhoff schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

Afgelopen weekend gedaan met P8.
Vanuit Rotterdam vertrokken, bijladen bij Ionity Thieu, en toen door over A1 richting Parijs. Had het makkelijk gehaald maar ben toch even gaan bijladen bij snellader op Charles de Gaulle (een van de weinige snelladers in Parijs).

Hou er rekening mee dat je bij Disney 4 laadpalen hebt op 11.000 parkeerplaatsen…

Ik kon gelukkig laden bij Disney hotel New York.

Op terugweg met 95% weg, bijladen bij Ionity Aire de Froyennes, en door naar huis, kwam met 1% aan.

Verbruik van 24,4 kWh, 130 in Frankrijk en 120 in België. In NL 100 anders was ik niet meer thuisgekomen op die 1%, had geen zin meer om te stoppen.
Bedankt voor je reactie en toevallig dat je ook met een P8 die kant op bent gegaan. Als ik je zo hoor is dat heel makkelijk te doen, zonder een plan A, B en C te moeten hebben. Ionity laders zijn toch meestal ook wel betrouwbaar? Ik ga er zelf wel vanuit dat ik op locatie daar niet kan laden, dus ik vind het verder ook helemaal niet erg om nog 1 extra stop te maken, desnoods iets voor ons hotel en/of het park zelf. Ff half uurtje laden en je zit zo weer rond de 70 a 80% volgens mij en dan heb je iig genoeg voor het eerste deel van je terugreis.

Kan zijn dat ik nog bij je terug kom met wat specifieke vragen, maar wellicht doe ik dat via PM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markrickhoff
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-05 19:45
Was prima te doen met Ionity. Beide locaties niet druk, één keer samen met een e-tron en terugweg verder niemand.

Vanaf grens België/Frankrijk tot bijna aan Parijs verder geen snelladers gezien langs de snelweg dus goed je laadstop plannen is wel een must.

Vond het verder in Parijs wel karig, bijna nergens op straat normale laadpalen te vinden.

Bij vragen stuur maar een PM.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
L_H_X schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:08:
Misschien kan je wat met de prognose functie van Moovility: https://moovility.me/

@JeroenE Ik heb even getwijfeld om weer een lange reactie op je post te geven, ik denk dat het voornamelijk een herhaling van argumenten wordt. We denken er wat verschillend over, is mijn bescheiden samenvatting; ben met je eens dat innovatie niet als excuus gebruikt moet worden om dingen niet (goed) te regelen maar ik denk dat je het probleem wel wat bagatelliseert/onderschat, vooral het roaming stuk wat al best goed geregeld is.

Een betaalterminal kan een aantal praktische problemen oplossen, dat is waar, maar ook niet alles. (zakelijk verrekenen, alles op 1 zakelijke factuur van alle medewerkers, flatrate of staffelprijzen, een MSP kan waarde toevoegen)

Anyway, als verschillende CPO's unaniem zeggen dat het niet zo eenvoudig is (zelfs de snellaad cpo's) dan geloof ik dat op zich wel. Ik laat even in het midden of dat (overheids-) beleid, wetgeving, proces, juridisch of praktisch geneuzel is. Maar dat het één invloed heeft op het ander lijkt me niet uit te sluiten.

Ondertussen moet er in een noodgang laadvoorzieningen bijgeplaatst worden om de 2.8 miljoen in 2030 te kunnen halen. Lijkt me ook geen makkelijke opgave.

Met een Nederlandse laadpas zul je in Nederland op 99.9% van de laadpalen terecht kunnen, in het buitenland in veel landen al 90%+. Al met al is er 10 jaar ook heel veel moois gebeurd, ik vind zeker niet dat het nou zo slecht geregeld is in Nederland.

Als je net uit Zuid-Italië komt dan merk je ineens heel goed hoe ver we hier al gevorderd zijn. Ik zat in een regio met maar 1 snellader in de hele provincie. De snellader stond al 1,5 jaar uitgeschakeld. De enige AC paal die nog werkte was bijna dag en nacht bezet. Misschien niet heel representatief maar je gaat er wel prima van relativeren ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Hachy op 26-08-2021 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Nu KIA per 5 september over gaat van Plugsurfing naar Digital Charging Solutions keek ik ook eens naar de andere opties daar. Want voor KIA betaal je een tientje in de maand voor €0.25/kWh AC en €0,58/kWh voor DC.
BWM is de helft van de prijs per maand, en dan betaal je 2ct meer voor AC (€0,27) maar verrassend is hun DC tarief flink lager met €0,41. Ook het Ionity-tarief is lager.

Ik laad vooral AC (een ZOE die op straat moet laden), en die 2 cent verschil voor €5 per maand verdien ik niet terug. Dus is dat BWM abonnement is waarschijnlijk nog gunstiger. Heeft iemand hier ervaring met hun abonnement? (Ik zie op Laadpastop10 trouwens alleen de "Flex" vermeld en niet "Active")

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:06
da_Mastah schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:22:
Nu KIA per 5 september over gaat van Plugsurfing naar Digital Charging Solutions keek ik ook eens naar de andere opties daar. Want voor KIA betaal je een tientje in de maand voor €0.25/kWh AC en €0,58/kWh voor DC.
BWM is de helft van de prijs per maand, en dan betaal je 2ct meer voor AC (€0,27) maar verrassend is hun DC tarief flink lager met €0,41. Ook het Ionity-tarief is lager.

Ik laad vooral AC (een ZOE die op straat moet laden), en die 2 cent verschil voor €5 per maand verdien ik niet terug. Dus is dat BWM abonnement is waarschijnlijk nog gunstiger. Heeft iemand hier ervaring met hun abonnement? (Ik zie op Laadpastop10 trouwens alleen de "Flex" vermeld en niet "Active")
Je kunt toch niet zomaar overstappen ?
Ik heb het Kia abonnement. Maar daar moet je wel je Vin invoeren.
Dat zal bij BMW ongetwijfeld ook zo zijn.

De website van Kia charge en Bmw public charging zijn bijna identiek
edit : Onderaan staat dat het idd van dezelfde firma is. © 2021 Digital Charging Solutions GmbH

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 26-08-2021 09:34 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• da_Mastah
  • Niet online
driel24 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Je kunt toch niet zomaar overstappen ?
Ik heb het Kia abonnement. Maar daar moet je wel je Vin invoeren.
Dat zal bij BMW ongetwijfeld ook zo zijn.

Edit // De website van Kia charge en Bmw public charging zijn bijna identiek :) 8)7
Dat klopt, maar er zijn voldoende lease-rijders die een laadpas van de Lease-maatschappij moeten gebruiken en je kunnen helpen aan een nog niet gebruikte VIN ;-)

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-07 10:27
Heeft iemand hier ervaring met niet-Tesla laadpalen in Luxemburg? Wij hebben een Niro 64 kWh en ik wil eigenlijk wel eens naar Luxemburg rijden. Via Denemarken naar Zweden was zelfs met de 40 kWh Leaf te doen, maar Scandinavië is wel heel wat anders dan de rest van Europa.

Hoe betrouwbaar zijn de palen in Lux, welke moet ik vermijden, en is er een groot verschil in prijzen?

Bij snelladers buiten NL gebruik ik meestal mijn Maingau pas. Daarnaast heb ik nog NewMotion, Vandebron en Plugsurfing passen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• _Marcel_1973
da_Mastah schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Dat klopt, maar er zijn voldoende lease-rijders die een laadpas van de Lease-maatschappij moeten gebruiken en je kunnen helpen aan een nog niet gebruikte VIN ;-)
Ben benieuwd of dat gaat werken, want die palen communiceren toch met de auto (vice versa)? Dat is een van de eigenschappen waardoor Autocharge werkt.

• driel24
_Marcel_1973 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Ben benieuwd of dat gaat werken, want die palen communiceren toch met de auto (vice versa)? Dat is een van de eigenschappen waardoor Autocharge werkt.
Ik heb autocharge niet aan staan en moet mijn pas gewoon aanbieden bij de snellaadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:02
Shell gaat een consumenten energieleverancier starten, en ze gaan 30% korting geven op snelladen bij shell-recharge voor Shell energy klanten (en koffie voor 1 euro).

https://www.shell-energy.nl/

Dan zou je op €0,245 per kwh uit moeten komen.

[ Voor 11% gewijzigd door menzo op 26-08-2021 11:51 ]

• driel24
menzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:46:
Shell gaat een consumenten energieleverancier starten, en ze gaan 30% korting geven op snelladen bij shell-recharge voor Shell energy klanten (en koffie voor 1 euro).

Jammer dat er niet gesproken wordt over een mooi AC laden tarief.
Voelt vreemd aan, dat je voor 0.245 kunt snelladen, terwijl AC op 0.37 cent blijft.

Misschien komt er nog een verrassing uit de hoge hoed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
driel24 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Misschien komt er nog een verrassing uit de hoge hoed.
Een prijsverhoging van het basis snellaadtarief welke overeenkomt met de 'korting' :+ oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Misschien gaat tegen die tijd de prijs van het snelladen ook omhoog.

• _Marcel_1973
Lijkt mij ook dat Shell de HPC-tarieven laat stijgen, 50ct voor snelladen en 35ct na korting van 30%.

• _Marcel_1973
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Thnx!
Vanmiddag kreeg ik ook een mail van ze.

Ze melden daarin dat ik bij vaak laden (19 keer), beter een abonnement kan nemen (zie afbeelding) want dan is het tarief aantrekkelijk…
Ik heb ze direct gevraagd wat dan de tarieven zijn die bij de gratis pas horen, maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Ik dacht eerst dat ze de pas misschien hetzelfde label geven als de pas bij hun laadpalen, maar dat is schijnbaar niet zo.

[Afbeelding]
Inmiddels opgehelderd. (Of niet).
Het starttarief betaal je wel met de gratis pas, en niet met de abonnementspas, aldus de vrouwelijke helpdeskmedewerker.
Als dat zo is, klopt de info bij Laadpastop10 en bij henzelf op de website niet. Ik vind het gezegend, kost een hoop tijd om het beetje helder te krijgen.

• mcmiles
_Marcel_1973 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:12:
Lijkt mij ook dat Shell de HPC-tarieven laat stijgen, 50ct voor snelladen en 35ct na korting van 30%.
Dit zou goed kunnen, recent zijn in Duitsland de tarieven ook omhoog gegaan naar €0,59 heb ik ervaren.

• OMX2000
  • Laatst online: 21:17

OMX2000

By any means necessary...

Beetje huilen vandaag ;) We zijn op vakantie op Texel bij Landal. Op het park zijn welgeteld 2 laadplekken die afgelopen week vrijwel constant bezet zijn geweest. Ik had onderweg hierheen geladen bij de supercharger in Hoorn. Toen we aankwamen had ik iets van 300 km range.

Ik gokte erop dat ik gedurende de week wel zou kunnen opladen op het park of op een willekeurige parkeerplaats waar we zouden parkeren voor een beetje site seeing.

Maar je raad het al. Ik heb inmiddels nog maar 40 km range. En ik ben naar de dichtstbijzijnde lader gereden die ik via de Slim laden app kon vinden, met als resultaat dat ik nu op de parkeerplaats van een hotel ben aan het laden. Slim laden geeft aan dat ik hier met 11 kW zou moeten kunnen laden. Maar helaas is dat maar 3 kW 😞.

Dus nu zit ik in dubio. Of hier kaaaai lang zitten om voldoende te laden zodat ik morgen naar Hoorn kan rijden. Of voldoende opladen om naar een ander laadpunt te kunnen rijden die hopelijk sneller laad.

Alleen de Slim laden app heeft de laadpunten op parkeerplaatsen niet in haar database. Dus ik tast een beetje in het duister nu.

Iemand tips ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@OMX2000 Waarom heb je je granny charger niet bij? Werkt altijd perfect op vakantie bij mij, laad ongeveer 30% per nacht (20:00-08:00, 64kWh EV).

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 26-08-2021 21:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Inspired
@OMX2000 waar zit je dan? Zie toch vrij veel vrije 11kW palen in de NM app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
OMX2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:40:
Beetje huilen vandaag ;) We zijn op vakantie op Texel bij Landal. Op het park zijn welgeteld 2 laadplekken die afgelopen week vrijwel constant bezet zijn geweest. Ik had onderweg hierheen geladen bij de supercharger in Hoorn. Toen we aankwamen had ik iets van 300 km range.

Ik gokte erop dat ik gedurende de week wel zou kunnen opladen op het park of op een willekeurige parkeerplaats waar we zouden parkeren voor een beetje site seeing.

Maar je raad het al. Ik heb inmiddels nog maar 40 km range. En ik ben naar de dichtstbijzijnde lader gereden die ik via de Slim laden app kon vinden, met als resultaat dat ik nu op de parkeerplaats van een hotel ben aan het laden. Slim laden geeft aan dat ik hier met 11 kW zou moeten kunnen laden. Maar helaas is dat maar 3 kW 😞.

Dus nu zit ik in dubio. Of hier kaaaai lang zitten om voldoende te laden zodat ik morgen naar Hoorn kan rijden. Of voldoende opladen om naar een ander laadpunt te kunnen rijden die hopelijk sneller laad.

Alleen de Slim laden app heeft de laadpunten op parkeerplaatsen niet in haar database. Dus ik tast een beetje in het duister nu.

Iemand tips ;)
chargemap app?

• OMX2000

OMX2000

_eLMo_ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:46:
@OMX2000 Waarom heb je je granny charger niet bij? Werkt altijd perfect op vakantie bij mij, laad ongeveer 30% per nacht (20:00-08:00, 64kWh EV).
Heb ik bij me. Maar kabel is nie lang genoeg, of auto kan niet dicht genoeg bij het huisje geparkeerd worden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Heb ik bij me. Maar kabel is nie lang genoeg, of auto kan niet dicht genoeg bij het huisje geparkeerd worden.
Geen bouwmarkt op Texel waar je een 3x 2.5mm verlengsnoer van 50m kan kopen? :9

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Kijk ff op www.oplaadpalen.nl daar staan echt heeeuuuulll veeeeuuuullll palen op Texel.
Chargemap geeft er maar eentje, da’s geen optie.

• OMX2000

OMX2000

_Marcel_1973 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:57:
Kijk ff op www.oplaadpalen.nl daar staan echt heeeuuuulll veeeeuuuullll palen op Texel.
Chargemap geeft er maar eentje, da’s geen optie.
Thx. Maar ik was echt in de veronderstelling dat 11 kW toch echt wel sneller zou moeten zijn dan 16A bij 236V laden. Wat nu uitkomt op 48 km/hr laden. Ik wil snellurrrr ;)

• OMX2000

OMX2000

OMX2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Thx. Maar ik was echt in de veronderstelling dat 11 kW toch echt wel sneller zou moeten zijn dan 16A bij 236V laden. Wat nu uitkomt op 48 km/hr laden. Ik wil snellurrrr ;)
Wacht… ik vergat dat het wel 3 fasen is hier. Dus komt het wel op 11 kW.

• Wesco
  • Laatst online: 14:54
[...]

Wat voor auto heb je? Als die maar op 1 fase kan laden dan is 3,7 kW/h de max op een 11 kW (3 fasen) laadpaal.

Opel Ampera-e (2020)

• OMX2000

OMX2000

Wesco schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Wat voor auto heb je? Als die maar op 1 fase kan laden dan is 3,7 kW/h de max op een 11 kW (3 fasen) laadpaal.
Ik maakte een denkfout. Het is een Model X die ook op 3 fasen kan laden. Dus het gaat wel goed ;) Airco uit scheelt ook 3 km/u. Dus ik kom nu uit op 52 km/u uit.

• _Marcel_1973
[...]

Dan zou ik service bellen en probleem aangeven. Misschien kunnen ze de paal een reset geven.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:02
Texel heeft toch gewoon 1 a 2 11kw palen op iedere openbare parkeerplaats in de dorpen of aan het strand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:12:
Dit gaat zeker te weten gebeuren, de vraag is alleen wanneer.

Wel even allemaal @pmiddeld volgen he:

Mooi avontuurtje weer: https://www.polarsteps.co...iq-28kwh-ev-naar-calabrie

[ Voor 21% gewijzigd door Hachy op 27-08-2021 00:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

menzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:26:
Texel heeft toch gewoon 1 a 2 11kw palen op iedere openbare parkeerplaats in de dorpen of aan het strand.
Dat klopt. Ik gaf hierboven al aan dat ik een denk/rekenfout maakte. Ik had gewoon 240V * 16A gedaan en kwam dan op 3 kW laadsnelheid uit. Maar ik was vergeten dat dat nog eens keer 3 moest om tot de 11 kW uit te komen.

Ik ben nu weer terug, en heb voldoende geladen om Supercharger te halen morgenochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
menzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:46:

Dat snelladen ga ik niet veel doen in NL. Plus mijn ervaring dat de enige keer dat ik het dit jaar/vorige week probeerde de shell chargers (bij Lelystad) alle 4 niet werken.
Maar de koffie voor €1 is wel aantrekkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

eltron schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:13:
[...]

Dat snelladen ga ik niet veel doen in NL. Plus mijn ervaring dat de enige keer dat ik het dit jaar/vorige week probeerde de shell chargers (bij Lelystad) alle 4 niet werken.
Maar de koffie voor €1 is wel aantrekkelijk ;)
Die in Lelystad heb ik gister toevallig nog wel iemand zien laden. Die zijn ook redelijk nieuw, misschien dat ze nog niet helemaal klaar waren oid? Ik zag ze eerder deze week ook nog niet op de Shell Recharge map, nu staan ze er wel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19
x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
Over een week of 2 ga ik naar Le Mans (Frankrijk, voor mij 650KM enkele reis).

Dit met een VW ID.4 Max (77kWh) mét een caravan (900KG) erachter 8)7

Op de heenreis zal ik 's nachts rijden, waardoor ik hopelijk eventuele opstoppingen bij de snelladers kan omzeilen.
Vooral het stuk voor Parijs zie ik met een avontuurlijk gevoel tegemoet ;)

WeCharge (Ionity), Shell Recharge en Maingau pasjes zijn in bezit (naast uiteraard een CC).

Ik ga uit van een 33kWh per 100km, een proef stukje (100km) in Nederland met 90km/u kwam uit op 26,5kWh per 100km. Eerste stop zal nog in België zijn, Thieu Nord (Ionity) waarschijnlijk. Daarna Aire de Resson Est (daarvoor moet ik even door de tolpoortjes heen en over de snelweg heen duiken om aan de andere kant te laden.....). Mocht die het niet doen word het spannend, Enercon (iets verder) zou uit de lucht zijn...
Na Parijs nog 2x op de A11 laden, de laatste stop extra lang, zodat ik ook op de terugweg nog wat "peut" heb.

Ook het parkeren bij de laders op de A11 lijkt leuk te worden, er is geen parkeerplaats bij de Ionity lader (La Ferté-Bernard) je moet direct na de normale pompstations gaan laden, dus caravan loskoppelen zal op het smalle weggetje moeten... en die moet dan op een laadplek komen te staan... :X

Afijn, de terugweg zal overdag zijn, nog meer avontuur :P

Heb er zin an!
Zojuist een kleine week Frankrijk gehad (Le Mans, 650km enkele reis).
Dit met een Volkswagen ID.4 en een Caravelair (900KG) aan de haak.

Met de nodige (mentale) voorbereiding goed te doen gebleken. In de laadpalen woestijn van noord Frankrijk is het echter (nog steeds) langs de A1 een drama.
Als die Total die daar zit gewoon goed zou functioneren (niet 35kW leveren terwijl het een 175kW snellader is) dan hadden de ritten een goed uur korter gekund.

Heenreis gemiddeld 34,9kWh per 100km
Terugreis gemiddeld 30,8kWh per 100km

In ongeveer de helft van de laadstops moest de caravan los gekoppeld worden, waar je die dan vervolgens moet laten is soms nog wel een ding....

Dit vertaald zich in een max van 200-220km per stint vermits je tot 100% door laadt (die laatste 20% zijn dan wel een klap trager).

Over een kleine 2 weken vertrekken we nog een keer, dit maal naar zuid(oost) Frankrijk, waar precies nog geen idee, Annecy wellicht. Wel met een slaapstop tussendoor, anders word het wel een heeeeeele lange dag 8)7

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

ThaDude

Hang Loose

@OMX2000 geinig wij hadden hetzelfde ook elke keer de palen bezet op Texel. Wij zaten voornamelijk bij Paal 17 en California.
Wat me opviel is dat de meeste palen tussen de 6-8 kW leveren overdag en zeker geen 11 kW. Deze lijkt alleen in avond en nacht alleen aan een paal gehaald te worden.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:59:
Misschien gaat tegen die tijd de prijs van het snelladen ook omhoog.
Haal dat “misschien” maar weg ;)

Tegen die tijd geef ik de voorkeur dan gewoon weer aan Fastned.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenberger
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-06-2022
Voor diegene die het interessant vinden:

Net terug van een kleine twee weken Lago Mergozzo (naast Lago Maggiore) Italië a 2x 1000 km enkele reis met een Skoda Enyaq iv60 (met snelladen a 125kwh) en zowel heen als terug een overnachting halverwege in een hotel te DE met een 11kwh laadpaal.

Vooraf mn route gepland via ABRP met o.a. de instellingen van een gemiddeld verbruik a 20, 200kg extra gewicht (vrouw, 2 kleine kids en bagage in kofferbak), voorkeur voor kwalitatieve Ionity netwerk (ook i.v.m. korting via Powerpass), alleen snelladers >100 kwh, minimaal 3 laadpunten op de laadlocaties en gewoon de maximale snelheid rijden (100 in NL, 130 in DE, 120 in ZWI en 120 in IT).

De voorgestelde routes opgeslagen als routes in mn TomTom Go. Het kwam per dag op 2 laadstops uit en waarbij we in het hotel via de 11kwh lader gedurende de nacht konden laden tot 100%. Van de totaal 8 laadstops onderweg waren het er 7x via Ionity en 1x een EnBW snellader.

Het is uiteindelijk echt top verlopen! De route via TomTom Go via Carplay ging perfect, er was altijd wel een lader vrij, vaak zelfs meer dan één. Een enkele keer zat er een laadpaal tussen die tijdelijk out-of-office was, maar zoals gezegd: altijd direct een vrije laadpaal die werkte! 7x geladen met de Powerpass en bij de EnBW met de Shell Newmotion pas. Overigens was mijn gemiddelde verbruik over de gehele reis idd +- 20! En op de camping hebben we gewoon geladen bij de accommodatie op het stopcontact (moet je niet doen als de vaatwasser ook aan staat, mede als de airco en wat verlichting, dan vliegt de stop uit de meterkast 🙂)

Wat enorm is opgevallen: in DE wordt in het 1e deel vanuit NL goed aangegeven of een tankstation ook een elektrische laadoptie heeft (niet welke snelheid), alleen op het terrein van het tankstation wordt de laadpaal dan wel weer slecht aangegeven, dus vaak even goed kijken. In het 2e deel van DE vanuit NL worden laadpaal amper aangegeven op de borden langs de weg, dus als je op de bonnefooi gaat, lijkt me dat wel lastig, dan moet je een app als Chargemap wel bijdehand hebben. In ZWI is het echt prima: overal langs de weg wordt het goed aangegeven en ook bij de tankstations worden de laadpalen goed aangegeven. In IT kan ik het niet beoordelen omdat we alleen een stukje langs Lago Maggiore hoefde over een N-weg.

Verder best wat NL'ers gesproken onderweg met een elektrische auto's, vantevoren plannen is toch wel het beste 🙂 Verbaasd me dat er toch gasten zijn die op de bonnefooi naar het buitenland gaan in het hoogseizoen met een elektrische auto. Diegene die ik sprak onderweg, hadden allemaal issues gehad met laadpassen die niet konden, defecte palen, maar 1 laadpaal, 50kw laden, etc. Overigens rijden er buiten NL echt nog verhoudingsgewijs erg weinig elektrische auto's..

Voor diegene die nog op vakantie mogen gaan: enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 11:04
Jeroenberger schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:13:
Voor diegene die het interessant vinden:

Net terug van een kleine twee weken Lago Mergozzo (naast Lago Maggiore) Italië a 2x 1000 km enkele reis met een Skoda Enyaq iv60 (met snelladen a 125kwh) en zowel heen als terug een overnachting halverwege in een hotel te DE met een 11kwh laadpaal.

Vooraf mn route gepland via ABRP met o.a. de instellingen van een gemiddeld verbruik a 20, 200kg extra gewicht (vrouw, 2 kleine kids en bagage in kofferbak), voorkeur voor kwalitatieve Ionity netwerk (ook i.v.m. korting via Powerpass), alleen snelladers >100 kwh, minimaal 3 laadpunten op de laadlocaties en gewoon de maximale snelheid rijden (100 in NL, 130 in DE, 120 in ZWI en 120 in IT).

De voorgestelde routes opgeslagen als routes in mn TomTom Go. Het kwam per dag op 2 laadstops uit en waarbij we in het hotel via de 11kwh lader gedurende de nacht konden laden tot 100%. Van de totaal 8 laadstops onderweg waren het er 7x via Ionity en 1x een EnBW snellader.

Het is uiteindelijk echt top verlopen! De route via TomTom Go via Carplay ging perfect, er was altijd wel een lader vrij, vaak zelfs meer dan één. Een enkele keer zat er een laadpaal tussen die tijdelijk out-of-office was, maar zoals gezegd: altijd direct een vrije laadpaal die werkte! 7x geladen met de Powerpass en bij de EnBW met de Shell Newmotion pas. Overigens was mijn gemiddelde verbruik over de gehele reis idd +- 20! En op de camping hebben we gewoon geladen bij de accommodatie op het stopcontact (moet je niet doen als de vaatwasser ook aan staat, mede als de airco en wat verlichting, dan vliegt de stop uit de meterkast 🙂)

Wat enorm is opgevallen: in DE wordt in het 1e deel vanuit NL goed aangegeven of een tankstation ook een elektrische laadoptie heeft (niet welke snelheid), alleen op het terrein van het tankstation wordt de laadpaal dan wel weer slecht aangegeven, dus vaak even goed kijken. In het 2e deel van DE vanuit NL worden laadpaal amper aangegeven op de borden langs de weg, dus als je op de bonnefooi gaat, lijkt me dat wel lastig, dan moet je een app als Chargemap wel bijdehand hebben. In ZWI is het echt prima: overal langs de weg wordt het goed aangegeven en ook bij de tankstations worden de laadpalen goed aangegeven. In IT kan ik het niet beoordelen omdat we alleen een stukje langs Lago Maggiore hoefde over een N-weg.

Verder best wat NL'ers gesproken onderweg met een elektrische auto's, vantevoren plannen is toch wel het beste 🙂 Verbaasd me dat er toch gasten zijn die op de bonnefooi naar het buitenland gaan in het hoogseizoen met een elektrische auto. Diegene die ik sprak onderweg, hadden allemaal issues gehad met laadpassen die niet konden, defecte palen, maar 1 laadpaal, 50kw laden, etc. Overigens rijden er buiten NL echt nog verhoudingsgewijs erg weinig elektrische auto's..

Voor diegene die nog op vakantie mogen gaan: enjoy!
Zo heb ik het ook gedaan, zie Appie Heijn in "Het grote Kia e-soul topic" Ik zou echter mijn volgende trip wel iets meer “open” laten, door de vast ingestelde tussenpunten kon de routeplanner weinig tot/geen omleidingsroutes aanbieden. Wij zijn in de buurt van Genua geweest, dat kon zowel via de Gotthart als via het meer van Genève, echter omdat ik een laadpunt ingesteld had net voor de Gotthart hebben we vervolgens 4 uur in de file gestaan. Dat doen we dus niet weer, eindpunt voor die dag instellen en bij 200km actieradius zoek ik wel een snellader tussen de 75-125km actieradius. Ik verwacht hierdoor nog een stuk efficiënter te reizen wanneer het druk is. Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland en Noord Italië hebben een prima dekkend laadnetwerk is mijn ervaring.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:53
Veneficus schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:56:
Heeft iemand hier ervaring met niet-Tesla laadpalen in Luxemburg? Wij hebben een Niro 64 kWh en ik wil eigenlijk wel eens naar Luxemburg rijden. Via Denemarken naar Zweden was zelfs met de 40 kWh Leaf te doen, maar Scandinavië is wel heel wat anders dan de rest van Europa.

Hoe betrouwbaar zijn de palen in Lux, welke moet ik vermijden, en is er een groot verschil in prijzen?

Bij snelladers buiten NL gebruik ik meestal mijn Maingau pas. Daarnaast heb ik nog NewMotion, Vandebron en Plugsurfing passen.
Ik weet van vorig jaar dat er flink wat gedoe is in Luxemburg met afwijkende pas. Weet niet hoever ze nu zijn maar kijk even op chargeprice.app.

Over een week ga ik zelf naar Luxemburg dus ik zal mijn bevindingen posten (overigens gebruikte ik vorig jaar de gratis Lidl paar in Arlon). Bij vd valk staan alleen tesla laders.

Keep rolling sixes!

Pagina: 1 ... 78 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.