Ja, en dat is dus gek. De prijs zou bepaald moeten worden door degene van wie de laadpaal is. Dat is trouwens vaak ook mede zo, want bij de veel laadpassen is het tarief dat de laadpaal zelf rekent ook van belang voor wat je moet betalen
Maar dat de laadpasaanbieder over de prijzen gaat is dus gewoon heel vreemd. Het zou toch ook gek zijn als de ING bij iedere betaling bij de AH 35 cent aan jou doorbelast en bij een betaling bij de Lidl 25 cent? Of dat je met de ABN AMRO pas geen extra kosten hebt als je bij Shell gaat tanken maar wel als je bij de BP gaat tanken?
Vergelijk dat eens met de benzine keten: die is veel eenvoudiger. Shell produceert de benzine, Shell vervoert de benzine en jij tankt bij Shell. Daar kunnen nog wel 1 of 2 extra schakels tussen zitten (de onafhankelijke pomp) maar geen vier.
Het hoeft overigens niet eens overal Shell te zijn, maar dat terzijde. De complexiteit van de keten is helemaal niet bepalend voor de manier van betalen. Dacht jij dat een kant en klare boerenkoolstamppot met worst bij de supermarkt minder producenten en schakels heeft dan een laadpaal?
Toch weet iemand de juiste prijs op het koelschap te plakken. Hoe kan het het ondanks de complexe productieketen gewoon prima te doen is, maar dat dit bij een laadpaal niet kan?
Kijk maar eens naar alle lokale energieproducenten en leveranciers in Duitsland.
Dat maakt toch helemaal niets uit voor mij? Het kan best zijn dat je in Keulen meer (of minder) betaalt voor de elektriciteit dan in Dresden, maar dat geldt natuurlijk ook voor de winkels die in die plaatsen zitten. Die kunnen daar prima rekening mee houden in hun lokale prijsstelling.
Betalen met een bankpas bij de laadpaal is uiteraard wel mogelijk maar veel minder eenvoudig dan bij benzine.
Waarom dan?
De rol van de laadpas is ook anders dan die van de tankpas. Ik heb een laadpas nodig om het laden te activeren, niet om ermee te betalen. Een benzinepas heb ik niet nodig om te kunnen tanken, ik kan hem gebruiken om te betalen.
Probeer bij een onbemand tankstation maar eens te tanken voordat je de bankpas hebt gebruikt. Dat gaat echt niet werken.
Dat dit bij een bemand tankstation wel kan klopt wel, maar je kan net zo goed bemande laadpalen plaatsen.
Edit: dat heb ik trouwens wel eens gehad. Dat was trouwens bij een tankstation, waarbij je voor het laden dan eerst naar binnen moest om (flink) te betalen voor de laadpaal die daarna door de kassamedewerker werd vrij geschakeld.
De laadpas is geen betaalmiddel dus je betaalt inderdaad technisch niet met je laadpas. De betaling gaat uiteindelijk via een bankoverschrijving, automatische incasso of wat dan ook.
Maar die laadpas wordt wel gebruikt om de kosten aan jou door te belasten; in principe komt het dus op hetzelfde neer. Als ik laad met jouw laadpas dan kost jou dat geld en niet mij. Net als wanneer ik in de winkel zou betalen met jouw bankpas.
Als je met een betaalpas wilt betalen aan de laadpaal zul je of alle laadpastarieven moeten programmeren
Dat hoeft helemaal niet. In de kassa van de Lidl zitten de prijzen van de AH ook niet. Die prijs is ook niet afhankelijk of jij betaalt met een N26, ING of Santander bankpas.
De laadpaal hoeft alleen te weten wat zijn eigen prijs is (per kWh, tijdseenheid, sessie, nog iets anders of combinaties daar van).
Maar ook als het laatste is gebeurd, is het de vraag wie de prijs gaat bepalen? Allego, Essent of Eneco?
De prijs moet bepaald worden door degene die de laadpaal exploiteert, alle anderen hebben daar niets mee te maken. Net zoals de boer om de hoek geen zeggenschap heeft over de prijs van een pak melk in de supermarkt.
Dat is nu trouwens echt niet anders hoor. De energieproducent, -transporteur of -leverancier heeft er helemaal niets over te zeggen wat de prijs is de de laadpaalexploitant rekent. De laadpasleverancier moet ook gewoon aan de laadpaalexploitant betalen wat die wil hebben. Vervolgens rekenen zij dit weer door aan jou. Dara begint dan het hele circus met ingewikkelde prijzen. De ene legt er een percentage of een vast bedrag bovenop. De ander rekent altijd dezelfde prijs aan je door en er zijn (waren?) zelfs laadpassen waar je semi-onbeperkt kon laden en een vast maandbedrag voor moest betalen.
Wil je naar het door jou en waarschijnlijk door iedereen gewenste model, dan zal allereerst de elektriciteitsmarkt veel meer geharmoniseerd moeten worden. Er is een reden waarom de markt op dit moment in elkaar zit zoals in in elkaar zit. En waarom er uitgevers van laadpassen zijn gekomen.
De enige reden die ik wel eens gehoord heb (maar dus ook niet weet of het waar is) waarvan ik wel wil geloven dat hij klopt is dat het duur is om een betaalterminal te installeren in iedere laadpaal. Die dingen moeten aan allerlei beveiligingseisen voldoen. Dat is veel duurder dan de simpele RFID lezer zijn die men nu heeft gekozen (inclusief alle onveiligheden die bij die laadpassen van toepassing zijn!). Dat maakt de laadpaal dus goedkoper. In het begin waren veel laadpalen überhaupt gratis dus er was helemaal geen noodzaak of wellicht zelfs niet eens het idee om met een bankpas te wapperen om te kunnen laden.
Later ging men wel geld rekenen, maar toen was iedereen al gewend aan de laadpassen. Nu is er dus een ingewikkeld systeem. Allemaal verschillende partijen die gegevens aan elkaar door moeten geven, met regelmatig grote vertragingen tot een laadsessie op de juiste plek terecht is gekomen zodat die doorbelast kan worden.
Mijn hele punt is juist dat dit ingewikkelde systeem helemaal nergens voor nodig is.
Zelfs al zijn er landen waar elektriciteit een dienst is en geen goed zie ik niet in waarom daar dus geen prijs aan gehangen kan worden. Er zijn genoeg andere diensten waarbij dat allemaal prima kan en waarbij je helemaal geen ingewikkelde contracten hoeft af te sluiten. Denk aan een kaartjesautomaat voor het openbaar vervoer of het betalen van parkeergeld in een parkeergarage. Dat kan allemaal gewoon met je bankpas betaald worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
JeroenE op 20-08-2021 14:42
]