[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.208 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

domme vraag misschien, maar "verlopen" passen ook na verloop van tijd?
Heb vorig jaar een maingau pas aangevraagd, maar gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Idem voor mijn EVCompany pas...

De spaarzame laadsessies die ik nu heb gehad, kon ik met mijn Kia druppel doen.

Dus sluiten ze bijvoorbeeld een account na een jaar inactiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:20
greatgonzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:57:
Heb vorig jaar een maingau pas aangevraagd, maar gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Volgens mij niet, maar je kunt altijd even inloggen en kijken of dat nog werkt en of je de pas nog ziet staan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:46

PeaceNlove

Deugleuter

Ik kan bevestigen dat mijn EV-company pas het nog doet na 1,5 jaar dat ding niet gebruikt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
bruneelm schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Echter bij de Shell pomp, of andere, kan je perfect tanken met je pinpas of je kredietkaart aan de popprijs. Het 'merk' pasje is er alleen om u korting op de geaffilieerde prijs te geven.
Dat werkt toch identiek? Dat kan nl. met de pas die ik in de tweede alinea ook, bijv de DKV, waarbij de Shell pas bijv een beter tarief geeft. Dat verschil zie ik dus niet.
Inspired schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:12:
Hangt ook van de BEV af. Met een Tesla hoef je bijna niet te plannen. Ook zijn uitstapjes prima te doen als je bij de accomodatie, of in de buurt, kunt laden.
Leg eens uit? Waarom zou je met een andere EV dan wel moeten plannen gelet op het (steeds groter wordende) aanbod laadpalen?
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:45:
In Duitsland mag de kWh prijs maximaal 44 cent zijn bij het nieuwe snellaadnetwerk, is toch een stuk minder dan die 79 cent bij Ionity. https://www.electrive.net...len-im-september-starten/
Weet niet of je het helemaal gelezen hebt, maar deze ca. 8.800 palen zijn voornamelijk bedoeld om de lacunes op te lossen en niet om de concurrentie aan te gaan. Wellicht een belangrijke nuance.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Het hangt natuurlijk wel heel erg af van wat je verbruik is, voor mijn Ioniq reken ik 10kWh p/100km, en dan is zelfs de Ionity prijs nog te doen. De variatie in verbruik is bij een EV ook groter dan een ICE en dan kan het met een EV al heel gauw duurder uitpakken.
Die Duitsers hebben hun plafond van 44ct/kWh bepaald omdat ze berekend hebben dat 45ct/kWh gelijk staat aan literprijs benzine.
Dat variatie in verbruik bij een EV groter is dan bij ICE, zie ik niet zo. Een Audi A1 zal toch ook wel minder benzine gebruiken dan een Q8?

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
pmiddeld schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Dan denk ik dat er vooral wordt gedifferentieerd naar laadvermogen van de paal. Bijv. 50 kW goedkoper dan 100 kW en dat dan weer goedkoper dan 200 kW enz. Goedkoop is dan langere reistijd (als je auto het aangeboden laadvermogen kan hebben uiteraard).
Ik denk eerder aan differentiatie naar tijdstip vraag/aanbod verhouding; zie je nu ook al bij Duitse tankstations, maar is voor stroom nog veel relevanter. Op piekmomenten dat iedereen tegelijk wil laden; dure stroom en op dalmomenten goedkoper. En eventueel gerelateerd aan overschotten/tekorten zon en windstroom.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Spaarzame laadsessies met Kia druppel zijn meestal relatief duur (er van uitgaande dat je zelden laadt en dus geen abo hebt).
En vanaf komende maand einde oefening. Ik heb nog niet gehoord wat er voor terug komt, maar Kia zou nog iets regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Weet niet of je het helemaal gelezen hebt, maar deze ca. 8.800 palen zijn voornamelijk bedoeld om de lacunes op te lossen en niet om de concurrentie aan te gaan. Wellicht een belangrijke nuance.

[...]

Die Duitsers hebben hun plafond van 44ct/kWh bepaald omdat ze berekend hebben dat 45ct/kWh gelijk staat aan literprijs benzine.
Dat variatie in verbruik bij een EV groter is dan bij ICE, zie ik niet zo. Een Audi A1 zal toch ook wel minder benzine gebruiken dan een Q8?
De NOW Gmbh is ontstaan uit onvrede over de prijspolitiek van de marktpartijen, en of die nieuwe laders alleen een lacune opvullen is nog maar de vraag. En als er partijen zijn die voor 44ct snelladers kunnen exploiteren dan kunnen anderen dat ook.

Ik had het natuurlijk wel over auto's van gelijk formaat. In een EV merk je veel meer het verschil in verbruik bij slecht weer of snel rijden, verwarming aan en zomer/winter dan een ICE.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:05:
[...]

De NOW Gmbh is ontstaan uit onvrede over de prijspolitiek van de marktpartijen, en of die nieuwe laders alleen een lacune opvullen is nog maar de vraag. En als er partijen zijn die voor 44ct snelladers kunnen exploiteren dan kunnen anderen dat ook.

Ik had het natuurlijk wel over auto's van gelijk formaat. In een EV merk je veel meer het verschil in verbruik bij slecht weer of snel rijden, verwarming aan en zomer/winter dan een ICE.
Die lacunes invullen staan letterlijk in het aanbestedingsdocument.
Net als de prijsopbouw en de opmerking over de investering. Dan is het fair dat anderen de investeringen wel terug mogen verdienen, want er wordt hier wel ergens een subsidietje verstrekt, want waarom zou je er anders aan mee doen?

Artikel/aanbestedingsdocument:
De investering wordt niet teugverdiend door de laadprijs.
Opbouw laadprijs:
- 20,23ct voor elektracomponent
- 17,85ct voor de overheid (kan naar beneden worden bijgesteld)
- 5,95ct voor de operator als prijsbepalingsinstrument.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

Die lacunes invullen staan letterlijk in het aanbestedingsdocument.
Net als de prijsopbouw en de opmerking over de investering. Dan is het fair dat anderen de investeringen wel terug mogen verdienen, want er wordt hier wel ergens een subsidietje verstrekt, want waarom zou je er anders aan mee doen?

Artikel/aanbestedingsdocument:
De investering wordt niet teugverdiend door de laadprijs.
Opbouw laadprijs:
- 20,23ct voor elektracomponent
- 17,85ct voor de overheid (kan naar beneden worden bijgesteld)
- 5,95ct voor de operator als prijsbepalingsinstrument.
Lacunes, ik lees het zo dat ze niet op bestaande plaatsen met lagere prijzen andere aanbieders willen beconcurreren en dus daar geen laders plaatsen.

Maar ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt. Lijkt mij een prima idee, veel nieuwe locaties met snelladers en voor een redelijke kWh prijs.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Hier zal ik de post ook even quoten, speciaal voor de Kia rijders, dat wel.
Op de website kan je ook kijken welk tarief bij welke laadpaal komt en aanvinken of je de 'easy / advanced' prijs wil zien.
Kort gezegd, abo van € 9,99 per maand en kWh prijs van € 0,25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Leg eens uit? Waarom zou je met een andere EV dan wel moeten plannen gelet op het (steeds groter wordende) aanbod laadpalen?
Kijk in dit topic, of andere topics. Genoeg recente ervaringen van mensen die op zoek moeten naar werkende palen in Frankrijk nadat de eerste optie niet blijkt te werken. Checken van chargemap voor comments, stapeltje passen mee, weinig andere auto’s kunnen navigeren van a naar b inclusief voorgestelde laadstops en die dan ook werken zonder na te hoeven denken. Dus ja, bij andere BEVs is het veel meer plannen en voorbereiden dan in een Tesla.

Komt nog eens bij dat menig bestemming eigenlijk alleen nog maar met een Tesla goed te bereiken zijn.

Met een Tesla kun je ‘s ochtends instappen en om 5 uur een random bestemming in Frankrijk invullen. Daar kom je dan zonder enig gedoe qua laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
[...]

[...]

Het feit dat dit topic bestaat, iedereen op vakantie voor meerdere laadpassen zorgt, en op voorhand meerdere laadpunten al opzoekt.

Nog nooit opgevallen dat er hier amper Tesla rijders in rondhangen en zich dan ook enkel vragen stellen over laden op bestemming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:59:
[...]

Kijk in dit topic, of andere topics. Genoeg recente ervaringen van mensen die op zoek moeten naar werkende palen in Frankrijk nadat de eerste optie niet blijkt te werken. Checken van chargemap voor comments, stapeltje passen mee, weinig andere auto’s kunnen navigeren van a naar b inclusief voorgestelde laadstops en die dan ook werken zonder na te hoeven denken. Dus ja, bij andere BEVs is het veel meer plannen en voorbereiden dan in een Tesla.

Komt nog eens bij dat menig bestemming eigenlijk alleen nog maar met een Tesla goed te bereiken zijn.

Met een Tesla kun je ‘s ochtends instappen en om 5 uur een random bestemming in Frankrijk invullen. Daar kom je dan zonder enig gedoe qua laden.
Met Frankrijk benoem je meteen dan ook 1 van de meest slechte landen op dit moment. Wij zijn 2 weken terug op zondag in de auto gestapt zonder enige voorbereiding (qua laden)
Duitsland, Zwitserland, Italië nergens problemen.
Ik ben bij de ionity laders bijna elke keer Tesla’s tegengekomen, ik vraag mij oprecht af waarom… helaas heb ik niemand kunnen spreken omdat ze of niet bij de auto waren of raampjes/deurtjes gesloten hadden.

Uiteindelijk heb ik 3 pasjes/apps gebruikt, en dat was niet omdat dat moest maar omdat het enkele 10’tjes scheelt op 4000km

Met de nieuwe laad(pas)service van Kia is het zowel qua prijs als dekking super goed, ik neem volgende vakantie 1 backup pasje mee en ga de rest met kia doen.

Daarnaast… welke bestemming is met een Tesla wel te bereiken en met een ENiro/Soul niet?

Wat ik wel beaam is de routeplanner zoals Tesla hem heeft. Dynamische routes met dynamische laadvoorstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 18-08-2021 09:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 13:49
Rij al een jaar met de e-niro in België nu in zie ik wel borden voor tankstations staan maar nooit
Voor een laadplaats zou toch handig zijn bv samen met het vermelden van de afstand tot de volgende laadplek.
Zijn er landen waar deze staan op de autostrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 09:17
oldie127 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:47:
Rij al een jaar met de e-niro in België nu in zie ik wel borden voor tankstations staan maar nooit
Voor een laadplaats zou toch handig zijn bv samen met het vermelden van de afstand tot de volgende laadplek.
In dit ANWB filmpje wordt aangegeven dat op dit moment Snelladers in Zwitserland worden aangegeven langs de snelweg. Ik zou dit idd ook graag voor meer landen uitgerold zien, wel zo makkelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In Nederland staat het aangegeven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Erasmo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:47:
In Nederland staat het aangegeven.
Zeker nog niet overal, en vooral niet eenduidig. Soms staat er een logo van Fastned op het bord, soms een stekker. @Hachy heeft hier al eens aandacht aan besteed in een post/artikel.
Volgens mij ging RWS pas alle borden voorzien van een logo voor EV laden als de borden vervangen worden...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Isheara schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Zeker nog niet overal, en vooral niet eenduidig. Soms staat er een logo van Fastned op het bord, soms een stekker. @Hachy heeft hier al eens aandacht aan besteed in een post/artikel.
Volgens mij ging RWS pas alle borden voorzien van een logo voor EV laden als de borden vervangen worden...
Klopt, maar dat geld ook voor de tankstations vziw. Als die van eigenaar wisselen oid wordt het ook meegenomen bij onderhoud van de borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:17

ThaDude

Hang Loose

Appie Heijn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Met Frankrijk benoem je meteen dan ook 1 van de meest slechte landen op dit moment. Wij zijn 2 weken terug op zondag in de auto gestapt zonder enige voorbereiding (qua laden)
Ik ben bij de ionity laders bijna elke keer Tesla’s tegengekomen, ik vraag mij oprecht af waarom… helaas heb ik niemand kunnen spreken omdat ze of niet bij de auto waren of raampjes/deurtjes gesloten hadden.
Als Tesla rijder met een MTC kan ik me voorstellen dat niet iedereen kan en mag declareren. Dus dan maar met de pas van de baas? Declareren van al die SuC momenten koste me ook dik uur moeten allemaal los worden ingediend 8)7

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Fastned heeft vrijwel geheel ongelijk gekregen, wat betreft laadpalen bij benzine stations:

https://www.telegraaf.nl/...ankstations-langs-snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
wortelsoft schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:54:
Fastned heeft vrijwel geheel ongelijk gekregen, wat betreft laadpalen bij benzine stations:

Ik snap dat het tegen het zere been van FastNed en consorten was (is), maargoed.

Ik ben niet volledig happy met deze uitspraak, wel dat tankstations nu toestemming krijgen, maar
Waar ik namelijk moeite mee heb is dus de regel "Die laadpalen moeten wel een ondergeschikte activiteit vormen ten opzichte van het aanbieden van brandstof". Dat beperkt een Shell bijvoorbeeld, want als straks het merendeel EV is mogen zij onder deze bepaling niet brandstof afbouwen en meer laadpalen plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 18-08-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Ik vind het eigenlijk wel fijn. Ik laad bijna nooit 'buiten' dus die paar keer dat het wel moet zoek ik altijd een Shell om te voorkomen dat ik Fastned Gold Member moet worden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Suicyder schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Ik snap dat het tegen het zere been van FastNed en consorten was (is), maargoed.

Ik ben niet volledig happy met deze uitspraak, wel dat tankstations nu toestemming krijgen, maar
Waar ik namelijk moeite mee heb is dus de regel "Die laadpalen moeten wel een ondergeschikte activiteit vormen ten opzichte van het aanbieden van brandstof". Dat beperkt een Shell bijvoorbeeld, want als straks het merendeel EV is mogen zij onder deze bepaling niet brandstof afbouwen en meer laadpalen plaatsen.
Ik vind het ook een kortzichtige uitspraak eerlijk gezegd. Over x jaar zullen de meerderheid van de tankstations meer laadpalen dan pompen hebben, en dan?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:35:
Volledige transparantie is volgens mij niet mogelijk en zelfs niet gewenst.
Ik wil graag de beste prijs. Bij transparantie zal dat niet het geval zijn.
Maar als het ontransparant is dan heb je sowieso nooit zekerheid of je wel de beste prijs hebt.

Wellicht is er wel een Bonuspas AllesHalf waarmee je veel meer korting krijgt op de boodschappen bij de AH. Enkel omdat jij daar geen weet van hebt betaal je dus eigenlijk te veel.

Maar dat is ook het manco van transparante prijzen. Dat werkt alleen als je echt alle prijzen weet en er dus geen "geheime" extra mogelijkheden zijn waardoor mensen toch minder hoeven te betalen dan jij.

Of bedoel je juist dat als het allemaal wel transparant is dat je dan juist wel kan weten dat je niet de beste prijs betaald omdat je niet voldoet (of kan voldoen) aan de voorwaarden van de Bonuspas AllesHalf en dat de gedachte dat je met de standaard Bonuspas de beste prijs had dus niet klopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
Zelf denk ik dat ze zo veel mogelijk "los" moeten laten.

Kijk, een tankstation heeft tanks, speciale ondergrond, dure pompen die om de x tijd een checkup moeten hebben, een station, brandinstallaties etc etc.

Fastned (als voorbeeld) heeft alleen maar een dakje en een paar kastjes .

Straks, kan dus gewoon op iedere gewone [P] plaats één of meerdere laadpunten geplaatst worden
en wat mij betreft mogen die ook van allemaal verschillende aanbieders zijn.

GOED voor de rijders.. en het tegengaan van Ionity tarieven

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
JeroenE schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:48:
[...]
Maar als het ontransparant is dan heb je sowieso nooit zekerheid of je wel de beste prijs hebt.

Wellicht is er wel een Bonuspas AllesHalf waarmee je veel meer korting krijgt op de boodschappen bij de AH. Enkel omdat jij daar geen weet van hebt betaal je dus eigenlijk te veel.

Maar dat is ook het manco van transparante prijzen. Dat werkt alleen als je echt alle prijzen weet en er dus geen "geheime" extra mogelijkheden zijn waardoor mensen toch minder hoeven te betalen dan jij.

Of bedoel je juist dat als het allemaal wel transparant is dat je dan juist wel kan weten dat je niet de beste prijs betaald omdat je niet voldoet (of kan voldoen) aan de voorwaarden van de Bonuspas AllesHalf en dat de gedachte dat je met de standaard Bonuspas de beste prijs had dus niet klopt?
Mijn voorganger bedoelde met transparantie : op de paal staat een prijs en die prijs is het. Punt.
Die transparantie hoeft van mij niet.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:31
Hansieo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:58:
Dat is heel kort door de bocht,
Als een een paar "kastjes" hebt die tegelijk 350kW moeten kunnen leveren heb je het wel over een energie hoeveelheid van een flinke woonwijk.
Daar moet de infrastructuur wel op uitgelegd zijn of speciaal daarvoor aangelegd worden.

Het is niet even simpel een stroomkabeltje aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:19:
Ik vind het ook een kortzichtige uitspraak eerlijk gezegd. Over x jaar zullen de meerderheid van de tankstations meer laadpalen dan pompen hebben, en dan?
Met deze uitspraak kan dat dus juist niet, een snellader bij het tankstation moet een ondergeschikte activiteit blijven. Op een gegeven moment kan een tankstation dus geen snelladers meer bijplaatsen. Of misschien moeten ze die dan wel gaan weghalen als ze minder brandstof gaan verkopen.

Qua meer concurrentie ben ik op zich wel voor meer snelladers, maar ik snap Fastned ook heel goed.
driel24 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:01:
Mijn voorganger bedoelde met transparantie : op de paal staat een prijs en die prijs is het. Punt.
Die transparantie hoeft van mij niet.
Zo had ik het niet gelezen, eerlijk gezegd. Maar als op de paal geen prijs staat, hoe weet je dan dat jij de beste prijs betaald? Wellicht heeft het pasje wat jij hebt juist wel een (veel) duurder tarief dan de laadpaalexploitant vraagt. Dat is een beetje hetzelfde als geen prijzen op het schap in de supermarkt en aan de hand van je betaalkaart wordt dan bepaald hoe veel je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:24:
[...]
Met deze uitspraak kan dat dus juist niet, een snellader bij het tankstation moet een ondergeschikte activiteit blijven. Op een gegeven moment kan een tankstation dus geen snelladers meer bijplaatsen. Of misschien moeten ze die dan wel gaan weghalen als ze minder brandstof gaan verkopen.

Qua meer concurrentie ben ik op zich wel voor meer snelladers, maar ik snap Fastned ook heel goed.

[...]
Zo had ik het niet gelezen, eerlijk gezegd. Maar als op de paal geen prijs staat, hoe weet je dan dat jij de beste prijs betaald? Wellicht heeft het pasje wat jij hebt juist wel een (veel) duurder tarief dan de laadpaalexploitant vraagt. Dat is een beetje hetzelfde als geen prijzen op het schap in de supermarkt en aan de hand van je betaalkaart wordt dan bepaald hoe veel je moet betalen.
Tegen de tijd dat het geen schnabbel meer is voor de tankstations zal de wetgever de wet gewoon aanpassen. Ze willen de inkomsten van de veilingen van de verkooppunten langs de rijkswegen echt niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
JeroenE schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

In mijn ogen is ev-stroom gewoon een ander product.
Je betaald wat jij afspreekt met jou pas aanbieder.

Beetje hetzelfde als met een simonly van Lebara via het KPN netwerk
Of je gas/stroom aanbieder thuis. Daar maak je ook een afspraak met een provider.
Internet via ADSL is ook product. Iedereen heeft een ander tarief en voorwaardes.

Het is gewoon niet helemaal transparant.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
In Frankrijk langs de route du soleil ook op sommige plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DoubleD1980 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Waarbij die er op veel plekken wel af kunnen aangezien de Corri-Door laders niet meer werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DoubleD1980 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Ook op de Duitse Autobahn heb je een apart icoontje voor elektrische laadpalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.auto-medienportal.net/bild/detail/ladesaulen-an-der-autobahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
wortelsoft schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:54:

Zo interpreteer ik het niet helemaal. Ja, een tankstation mag laadpalen plaatsen, maar alleen minder dan het aantal tanks.
Slechts op één parkeerplaats moet een vergunning worden vernietigd. Daar was het niet duidelijk dat de snelladers van de tankstationuitbater een secundaire activiteit waren. Het verschil tussen de zes tankzuilen en vier laadpalen is op de parkeerplaats Peulwijk Oost bij Den Hoorn langs de A4 te klein.
Dus 6 tanks vs 4 laadpalen is al teveel. Sowieso een rare maatstaf, want met 1 pomp kun je veel meer mensen en kms. leveren dan met 1 laadpaal, maargoed.

Ook staat in het artikel dat het losstaat van een evt. Fastned of andere vergunningaanvraag. Dus ja, Fastned heeft wel concurrentie, maar zeer beperkt lijkt me. Beetje vreemde onlogische uitspraak, maar dat komt misschien ook hoe het in het artikel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

Waarbij die er op veel plekken wel af kunnen aangezien de Corri-Door laders niet meer werken. :)
Die zijn afgeplakt, al beginnen ze er ondertussen af te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wortelsoft schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:05:
[...]

Die zijn afgeplakt, al beginnen ze er ondertussen af te vallen.
Ja, zag veel icoontjes afgelopen maand. Zoveel werkende laders staan er niet meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:59:
[...]

Volstrekt mee oneens en kortzichtig. Het voorbeeld van Frankrijk, is makkelijk scoren, maar noem nog eens een paar voorbeelden om mij te overtuigen, omdat ik er met de e-tron niet kom en een Tesla moet nemen?

Dat netwerk van Tesla mag overigens wel wat nuance hebben:
Tesla heeft in Europa ca. 600 locaties met ca. 6.000 laders. In heel Europa staan ca 27.000 snelladers. Dan zijn er dus 21.000 geen SuC.
Het enige verschil is dat de navi in Tesla je er dynamisch naartoe navigeert, wat de andere merken nog niet doen, dus wat meer (intelligentie/aanpassingsvermogen) van de bestuurder vragen.
bottom line schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:12:
[...]

Het feit dat dit topic bestaat, iedereen op vakantie voor meerdere laadpassen zorgt, en op voorhand meerdere laadpunten al opzoekt.

Nog nooit opgevallen dat er hier amper Tesla rijders in rondhangen en zich dan ook enkel vragen stellen over laden op bestemming?
Volgens mij is het topic wel wat breder dan alleen laadpas/laadpaal advies. De Tesla-fanboys kom ik overigens overal tegen, daar waar er ook wel genoeg klagenden zijn. Ook bij andere merken zie je dat trouwens, maar de reacties op hen zijn vaak niet reëel in mijn ogen, kritische noten worden vaak niet geaccepteerd. Dat is jammer, want die mensen haken dan vaak af.
Appie Heijn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Uiteindelijk heb ik 3 pasjes/apps gebruikt, en dat was niet omdat dat moest maar omdat het enkele 10’tjes scheelt op 4000km

Met de nieuwe laad(pas)service van Kia is het zowel qua prijs als dekking super goed, ik neem volgende vakantie 1 backup pasje mee en ga de rest met kia doen.

Daarnaast… welke bestemming is met een Tesla wel te bereiken en met een ENiro/Soul niet?

Wat ik wel beaam is de routeplanner zoals Tesla hem heeft. Dynamische routes met dynamische laadvoorstellen.
Volledig eens, hier eenzelfde ervaring. Zowel met de Tesla’s aan de Ionity-palen (terwijl de SuC om de hoek stond) als met reizen. In dit geval een e-tron, door Europa ook geen centje pijn. Ik deel je mening volledig qua navi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hansieo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:58:
Zelf denk ik dat ze zo veel mogelijk "los" moeten laten.

Kijk, een tankstation heeft tanks, speciale ondergrond, dure pompen die om de x tijd een checkup moeten hebben, een station, brandinstallaties etc etc.

Straks, kan dus gewoon op iedere gewone [P] plaats één of meerdere laadpunten geplaatst worden
en wat mij betreft mogen die ook van allemaal verschillende aanbieders zijn.

GOED voor de rijders.. en het tegengaan van Ionity tarieven
Dat rapport over de ambitie qua aantallen laadpalen in NL was wel helder hierover. De markt wil wel, maar omdat de grond eromheen ongewis is, kunnen ze niet. En de overheid kan simpelweg niet en haalt dan haar doelstelling niet, waardoor 2030 volledig EV als nieuwe auto niet haalbaar is.
Ik kan “de angst” van Fastned wel wat begrijpen, maar laten we niet vergeten dat in hun concessie ook wat afspraken stonden, waarbij de belangrijkste 1) het niet betalen van huur voor de ondergrond en 2) realisatie van aantallen laadstations (waar ze inmiddels mee achter lopen). Laten ze svp niet naar de bedreigingen kijken, maar de kansen zien. Wordt het voor iedereen veel leuker van.

En laten ze ook eens kijken naar de opbouw van de stations, want straks als de aanhangers/campers/busjes/vrachtwagens ook moeten gaan laden, staat alles gelijk geblokkeerd.

Een kans is m.i als er om de 50km een snellaadvoorziening >100kW is, er meer EV’s komen en daarmee meer potentiële klanten voor Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Het artikel van RTL Z geeft wat meer en betere achtergrond:

https://www.rtlnieuws.nl/...adstations-raad-van-state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
_Marcel_1973 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Volstrekt mee oneens en kortzichtig. Het voorbeeld van Frankrijk, is makkelijk scoren, maar noem nog eens een paar voorbeelden om mij te overtuigen, omdat ik er met de e-tron niet kom en een Tesla moet nemen?
Zet je (groot)ouders of iemand zonder enige EV ervaring in de E-Tron of een Tesla, al dan niet volledig volgeladen, en bekijk met welke auto ze het verst geraken zonder dat je ze enige informatie geeft.

Want jij bereid je natuurlijk goed voor, vraagt een 5tal laadpassen aan, bekijkt tijdens (en voor) je rit nog enkele alternatieve oplaadlocaties met verschillende apps, zodat je last minute nog kan bekijken of je een andere laadpaal moet nemen.

Degene die (eerst) aankomt, is ook ineens degene waarmee reizen het gemakkelijkste is.

Tesla heeft trouwens 7000 stalls, en geen 6000

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 18-08-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@_Marcel_1973 Het is gewoon een feit dat je met een BEV van een ander merk meer gedoe hebt met passen en laders die niet werken. Zelfs Ionity. Je komt overal wel maar wel een stuk minder makkelijk en met wat meer plannen/uitzoeken. Hoeveel ritten van 1k+ heb je al gemaakt? Overigen zijn veel van die 27k laders, 50kW laders.

Oh, en je hoeft van mij zeker geen Tesla te nemen. Zou ik zelf ook niet snel weer doen. Maar het SuC netwerk is nou net wel het pluspunt.

Recente post van Enyaq rijder naar Italië met de nodige uitdagingen; TechBert in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Frankrijk/Italië/Spanje/Portugal, allemaal lastiger. Wel te doen maar met een Tesla is het simpeler en zorgeloos. Als je het daarmee oneens bent, en het kortzichtig vindt dan moet je eerst maar eens wat ervaring op doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 18-08-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
bottom line schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:03:
[...]

Zet je (groot)ouders of iemand zonder enige EV ervaring in de E-Tron of een Tesla, al dan niet volledig volgeladen, en bekijk met welke auto ze het verst geraken zonder dat je ze enige informatie geeft.

Want jij bereid je natuurlijk goed voor, vraagt een 5tal laadpassen aan, bekijkt tijdens (en voor) je rit nog enkele alternatieve oplaadlocaties met verschillende apps, zodat je last minute nog kan bekijken of je een andere laadpaal moet nemen.

Degene die (eerst) aankomt, is ook ineens degene waarmee reizen het gemakkelijkste is.

Tesla heeft trouwens 7000 stalls, en geen 6000
Mijn ouders krijgen de “futuristische” Tesla niet eens op weg, maar hechten meer waarde aan een “traditionele” auto waar bijv. nog een hendel aan het stuur zit. Hun woorden, ik bedenk het niet.

Ikzelf stap in, bereid me voor zodat ik weet waar ik wil eindigen met m’n reis en als de batterij op 5% zit stuur ik een parkeerplaats op en laad met verschrikkelijke snelheden op. Misschien heb ik mazzel, maar vrijwel altijd kom ik wel een paal tegen. En staat er niets, staat er bij de volgende wel een. De Audi navi weet ze redelijk te vinden, anders kijk ik idd op chargemap. Om te laden gebruik ik alleen de e-tron pas en heb inderdaad nog een backup in de auto liggen. Gezien de diverse Tesla rijders die ik geregeld bij Ionity/EnBW/Shell tegenkom, hebben zij die passen ook.
De 6.000 laders had ik ff gegoogled, was artikel van maart 2021: https://zerauto.nl/al-mee...-superchargers-in-europa/
Hebben ze er snel bijgebouwd zeg, petje af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:04:
@_Marcel_1973 Het is gewoon een feit dat je met een BEV van een ander merk meer gedoe hebt met passen en laders die niet werken. Zelfs Ionity. Je komt overal wel maar wel een stuk minder makkelijk en met wat meer plannen/uitzoeken. Hoeveel ritten van 1k+ heb je al gemaakt? Overigen zijn veel van die 27k laders, 50kW laders.

Oh, en je hoeft van mij zeker geen Tesla te nemen. Zou ik zelf ook niet snel weer doen. Maar het SuC netwerk is nou net wel het pluspunt.
Circa 15 ritten inmiddels, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Spanje.
Eigenlijk nog nooit echt problemen gehad onderweg met de e-tron pas. Ja soms een lader in storing, maar dat heeft niets met de auto te maken, maar met de exploitant/omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

Haha heb ook een kwartier op zo’n parkeerplaats rond gereden op zoek naar de laadpaal die op meerdere borden stond aangegeven. Ik denk dat ze het buitenstopcontact bedoelden.. ;)

• Hansieo
Wie weet /heeft ervaring met, de oplaadpalen van Lidl (of andere gratis palen).

Je hebt dus géén pas of wat nodig om de sessie te starten, gewoon aankoppelen en op het schermpje START drukken.

Maar kan een ieder deze dan gewoon stoppen?? omdat er geen pasje nodig is?
en de stekker in zijn/haar eigen auto pluggen?

Normaal is de kabel gelocked tot de pas deze sessie/stopt/unlocked.
tia.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
@Hansieo
Heel erg wisselend per winkel eigenlijk. Zeker in Nederland is het niet zo mooi als in Duitsland waar ze meer 50 kW palen hebben.

Ik ben wat aan het zoeken geweest, maar meeste vestigingen hebben geen laadpalen, wanneer ze deze wel hebben zijn deze lang niet altijd gratis en zelden snelladers, in Barneveld bijvoorbeeld een paar EVbox palen van 3,7 kW voor het volle pond.

Daarnaast heb ik begrepen dat je steeds vaker (ook in Duitsland) de Lidl app moet gebruiken om de paal in te schakelen, dus het is niet helemaal zonder devices/passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hansieo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:08:

Je hebt dus géén pas of wat nodig om de sessie te starten, gewoon aankoppelen en op het schermpje START drukken.

tia.
Qua snelladers, inderdaad stekker erin en op start drukken. De kabel vergrendeld wel maar dat is een kwestie van op stop drukken op de lader en dan ontgrendeld ie. Bij de Lidl stopt ie vziw sowieso automatisch nat 20 min.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:00
Erasmo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Qua snelladers, inderdaad stekker erin en op start drukken. De kabel vergrendeld wel maar dat is een kwestie van op stop drukken op de lader en dan ontgrendeld ie. Bij de Lidl stopt ie vziw sowieso automatisch nat 20 min.
Vreemd eigenlijk. Waarom niet gewoon starten/stoppen met een pasje en 0 ct rekenen? Of is dat te ingewikkeld :P

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Vreemd eigenlijk. Waarom niet gewoon starten/stoppen met een pasje en 0 ct rekenen? Of is dat te ingewikkeld :P
Heb je weer een abonnement etc nodig. KISS.

• Prullenbak84
Ondertussen

https://www.autoweek.nl/a...eg-mag-laadpalen-plaatsen (is linken naar autoweek trouwens prima hier op tweakers? Is dat de concurrent of allemaal 1 pot nat? :P )

Dat doet bijvoorbeeld de Shell toch allang? Wat is hier nieuw? En wat een gekke regel: "zolang het laden maar ondergeschikt blijft". Lekker toekomstproof, meneer de rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Goed, sinds kort eigenaar van een A3 e-tron, PHEV.
Eerste stapje in de wereld van elektrisch rijden.
Na veel gelezen, gewikt en gewogen de E-flux laadpas aangevraagd. Nu een actietarief van 2 euro per maand, dat is 24 per jaar, verder geen bijkomende kosten behalve het tarief van de paal ter plekke.

Met mijn lage aantal kWh is een pas met een starttarief van 30 cent oninteressant, aangezien dat op 8kwh nog 10 procent is van de totale kosten.
Ik verwacht ook niet veel langs de snelweg te laden. Ik tank dan liever de ICE vol als daar een half uur bewust stil gaan staan.
Ik vind het dan wel weer leuk om in een dorp, of waar dan ook te komen, en daar een paal opzoeken. Daar wil ik dan best even voor wandelen.
Chargemap app ook geinstalleerd.

Ik ben benieuwd naar deze nieuwe wereld!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Suicyder
Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:18:
Ondertussen

https://www.autoweek.nl/a...eg-mag-laadpalen-plaatsen (is linken naar autoweek trouwens prima hier op tweakers? Is dat de concurrent of allemaal 1 pot nat? :P )

Dat doet bijvoorbeeld de Shell toch allang? Wat is hier nieuw? En wat een gekke regel: "zolang het laden maar ondergeschikt blijft". Lekker toekomstproof, meneer de rechter.
Het is hierboven inderdaad al meer besproken, toekomst zal leren of de regels dan anders worden.

Wat betreft nieuw, denk dat het vooral meer laadpalen bij tankstations gaat loplevern, Shell Recharge heeft er al wat, allicht anderen ook. Echter zal dat tijdens het verloop van de rechtzaken op pauze gestaan hebben, dus potentieel komen er nu wel meer uit de grond.

• Prullenbak84
Suicyder schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Het is hierboven inderdaad al meer besproken, toekomst zal leren of de regels dan anders worden.
ah, die gesprekken heb ik even gemist dan. excuus.
Wat betreft nieuw, denk dat het vooral meer laadpalen bij tankstations gaat loplevern, Shell Recharge heeft er al wat, allicht anderen ook. Echter zal dat tijdens het verloop van de rechtzaken op pauze gestaan hebben, dus potentieel komen er nu wel meer uit de grond.
Ja, die kans zit erin, en op zich is dat goed nieuws natuurlijk (voor ons, niet voor fastned :P ). Maar wat ik me dan afvraag: heeft Shell tot nu toe gewoon de gok genomen dat ze niet teruggefloten zouden worden? Soms hebben ze een rij snelladers staan op 100 meter van de fastned. Bijzonder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japieb
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 15:46
Wij staan op dit moment op een camping in Denemarken. Op chargemap kon ik zien dat er vlakbij een paar 22kw laadpalen stond. In de app van travelcard (waarvan ik een laaddruppel kreeg bij mijn leaseplan auto) stonden deze laders niet op de kaart. Toch de auto maar eens ingeplugd en ik kon laden! Nu zijn deze laadpalen ineens wel zichtbaar in de app! Blijkbaar worden laadpalen datadriven aan de app toegevoegd. Het loont dus de moeite om toch de travelcard te proberen als een paal niet in de app zichtbaar is..

JapieB

• Inspired
Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Ja, die kans zit erin, en op zich is dat goed nieuws natuurlijk (voor ons, niet voor fastned :P ). Maar wat ik me dan afvraag: heeft Shell tot nu toe gewoon de gok genomen dat ze niet teruggefloten zouden worden? Soms hebben ze een rij snelladers staan op 100 meter van de fastned. Bijzonder :)
Ze hadden gewoon een vergunning gekregen voor de laadpalen. Dat is nu getoetst door de rechter naar aanleiding van de rechtzaak van Fastned omdat Fastned het niet eens is met de gegeven vergunningen.

• Prullenbak84
Inspired schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Ze hadden gewoon een vergunning gekregen voor de laadpalen. Dat is nu getoetst door de rechter naar aanleiding van de rechtzaak van Fastned omdat Fastned het niet eens is met de gegeven vergunningen.
Ah duidelijk. Ja, vanuit Fastned is t ook wel begrijpelijk dat ze 'not amused' waren. Zeker omdat zij op hun beurt hebben moeten knokken voor het recht om ook broodjes of koffie te gaan verkopen...Al maken ze nu nog geen gebruik van dat recht, dat vind ik dan ook wel weer apart. Je zou verwachten dat als je jezelf daar zo hard voor maakt, je ook wel een plan voor een pilot ofzo klaar hebt liggen. Maar vooruit.

Ik denk dat het voor ons als EV-rijder wel positief is. Op zoveel mogelijk plekken snelladers langs de snelweg, ik vind helemaal mooi ;) Maar wat een gekke uitspraak van zo'n raad van state "ja maar wel met mate hoor, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je straks meer stroom dan benzine verkoopt" haha

• Hansieo
@Suicyder @Erasmo

Dank voor jullie input.
ik had iets vernomen dat je bij Lidl Duitsland 30 min kan snelladen (meestal 50kW palen) maar zal eens testen in Papenburg.

Ook vernam ik van een duitse mevrouw dat er nog geen App's nodig zijn, gewoon inpluggen.

Ik zal eens gaan testen en laten weten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:37

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wat een ramp was het ook weer in Frankrijk…

Tijdens het heenrijden :

Metz Ionity 50kw kapot en een rij van 5 andere voor me.
Ik had nog 18% soc en had gelukkig mijn range extender.
Perrogney les fontaines Ionity enkel de 350kw’s beschikbaar.
30kw geladen en voor maar liefst 31 euro 🙈.
Dan Ionity bonneville die perfect werkte 50kw.

Dan naar de Mont Ventoux:
Geladen aan een shell 50kw lader zonder problemen.
En een Ionity 50kw.

Op de terugweg van de Mont Ventoux:

Het was erg druk, geladen aan air de montimlimar en het was er ongelooflijk druk.
Eventjes aan de 350kw (duur).
Alle stalls waren in gebruik en plots kwam de 50kw vrij.
Snel de auto ernaar verzet en goedkoper kunnen laden tijdens het eten.
Dan kwam er plots een Leaf (chademo) en die eiste dat ik terug de dure 350kw stalls moest gebruiken 😬

Ik zie dit wel niet goed komen als we allemaal gaan elektrisch rijden…

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Sjoerdfoto schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:19:
Na veel gelezen, gewikt en gewogen de E-flux laadpas aangevraagd. Nu een actietarief van 2 euro per maand, dat is 24 per jaar, verder geen bijkomende kosten behalve het tarief van de paal ter plekke.

Met mijn lage aantal kWh is een pas met een starttarief van 30 cent oninteressant, aangezien dat op 8kwh nog 10 procent is van de totale kosten.
Ik verwacht ook niet veel langs de snelweg te laden. Ik tank dan liever de ICE vol als daar een half uur bewust stil gaan staan.
Ik vind het dan wel weer leuk om in een dorp, of waar dan ook te komen, en daar een paal opzoeken. Daar wil ik dan best even voor wandelen.

Maar als je verwacht weinig openbaar te laden, is die 2 euro per maand toch helemaal gigantisch ten opzichte van de totale kosten. Voor die 2 euro kan je 6 keer pm openbaar laden voordat de E-flux kaart goedkoper wordt. Kies je een goedkopere kaart (bv EV-company met 12ct startkosten), kun je zelfs 16 keer openbaar laden voordat je daarmee duurder uit bent. Of mis ik iets waarom de E-flux kaart nog interessant is?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

https://laadpastop10.nl/chargecard/8/EV%20Company is nog erg summier ten opzichte van andere kaarten, en men is op https://laadpastop10.nl/chargecard/128/E-Flux erg lovend, ook over de klantenservice. Puur qua tarief is het inderdaad niet voordeliger tenzij je vaak laadt (16x per maand 12 cent van EV Company is de 2 euro van het E-flux abonnement) en EV Company ondersteunt meer Europese netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Volgens mij heb ik dat hier of elders wel eens gelezen dat je gratis laders ook kunt starten en stoppen met een willekeurige rfid kaart, dit om te voorkomen dat anderen de sessie kunnen stoppen. Die persoon had gewoon een blanco pasje daarvoor. @Hachy ?

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20

tia.
Een keer in Frankrijk bij een Lidl geladen. Daar stond een typisch Franse lader met een deur die eerst open moet voordat je de stekker van je kabel kunt aansluiten. Die ontgrendelt alleen met een pas (ik gebruikte Chargemap). Het laden was wel gratis, geen afrekening gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:19:

Ik zou gewoon een Shell recharge pas aanvragen, beste dekking en geen vaste kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dreadramon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Maar als je verwacht weinig openbaar te laden, is die 2 euro per maand toch helemaal gigantisch ten opzichte van de totale kosten. Voor die 2 euro kan je 6 keer pm openbaar laden voordat de E-flux kaart goedkoper wordt. Kies je een goedkopere kaart (bv EV-company met 12ct startkosten), kun je zelfs 16 keer openbaar laden voordat je daarmee duurder uit bent. Of mis ik iets waarom de E-flux kaart nog interessant is?
Bulletdodger schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Ik zou gewoon een Shell recharge pas aanvragen, beste dekking en geen vaste kosten.
Bedankt voor jullie reacties en inzichten. Inderdaad, ik denk voor 2 euro de maand ben ik klaar en altijd heldere tarieven.
Maar even verder gekeken, de meeste COP zijn blijkbaar zo'n 35 ct per paal, en dan scheelt het dus maar weinig daarmee als je niet veel openbaar laadt.
Inderdaad dus een Shell recharge aangevraagd.

_/-\o_

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:34:
Tegen de tijd dat het geen schnabbel meer is voor de tankstations zal de wetgever de wet gewoon aanpassen. Ze willen de inkomsten van de veilingen van de verkooppunten langs de rijkswegen echt niet missen.
Dat zou me niets verbazen.
driel24 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:55:
In mijn ogen is ev-stroom gewoon een ander product.
Je betaald wat jij afspreekt met jou pas aanbieder.
Dat is nu zo, maar waarom zou dat zo moeten zijn? Ik vind dat helemaal geen logisch model om iets aan te schaffen. Als ik benzine ga tanken dan staat de normale prijs toch ook gewoon prima vermeld? Het is zelfs verplicht de totale prijs en het aantal liters te vermelden. Ook in alle andere winkels waar je spullen gaat kopen is het juist vermelden van de prijzen verplicht. Het is juist gek dat dit bij laadpalen niet zo is.
Beetje hetzelfde als met een simonly van Lebara via het KPN netwerk
Of je gas/stroom aanbieder thuis. Daar maak je ook een afspraak met een provider.
Internet via ADSL is ook product. Iedereen heeft een ander tarief en voorwaardes.
Dat snap ik en dat is wat mij betreft prima voor die producten. In de meeste gevallen is dat een vaste prijs per maand en bij energie ook nog een variabel component afhankelijk van je daadwerkelijke gebruik (waar je het verbruik trouwens ieder moment dat je wil zelf kan aflezen). Maar die prijs staat vast en veranderd gedurende de looptijd niet. Dat is heel anders dan bij laadpalen waar je vandaag een ander tarief kan krijgen dan morgen. Of waar de prijs in Amsterdam anders is dan in Nijmegen.

Het voorbeeld van je mobiele abonnement is wat mij betreft ook al heel anders dan een laadpas. Ook hier zijn de prijzen van te voren bekend en betaal je geen ander bedrag of je nu belt in Amsterdam of Maastricht.
Het is gewoon niet helemaal transparant.
Ik weet niet waar je het over hebt, maar de prijs die ik voor mijn internet, mobiel en energie betaal is juist heel transparant. Dat is heel wat anders dan bij laadpalen waar je soms maar moet afwachten wat je moet betalen om te laden.

Dat iedereen een andere prijs kan hebben zegt wat mij betreft helemaal niets over transparantie, dat betekent enkel dat er heel veel keuze is als je een abonnement wil afsluiten.
Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:18:
En wat een gekke regel: "zolang het laden maar ondergeschikt blijft". Lekker toekomstproof, meneer de rechter.
Dat heeft de rechte rniet besloten, dat komt omdat Shell etc een vergunning heeft gekregen om dit als "aanvullende voorziening" te mogen exploiteren. Fastned etc heeft namelijk al de vergunning om als basisvoorziening de laadpunten te exploiteren.
Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:57:
Zeker omdat zij op hun beurt hebben moeten knokken voor het recht om ook broodjes of koffie te gaan verkopen...Al maken ze nu nog geen gebruik van dat recht, dat vind ik dan ook wel weer apart. Je zou verwachten dat als je jezelf daar zo hard voor maakt, je ook wel een plan voor een pilot ofzo klaar hebt liggen. Maar vooruit.
Ik denk zelf dat ze helemaal geen plannen hadden (en hebben) om broodjes te gaan verkopen. Ik denk dat ze hoopten dat ze ongelijk zouden krijgen en dat is was dan ammunitie geweest om tegen te houden dat anderen laadpalen mochten neerzetten.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Isheara schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Deze bedoel je denk ik ;-) Augustus 2019 alweer, tijd voor een update! :)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Vandaag even 500km door NL gereden, zeldzaam dat ik in NL aan de snellader moet, op bestemming stonden de gehele dag verschillende plug-ins te laden. Ik zou eerst de shell(new motion) pas/app gebruiken bij een 50kW Vattenfal lader bij de mac in Nijmegen, gewoon even 66ct/kWh, duur! Ecotap app gecheckt, 0,35ct/kWh, tja dan hou ik toch even 9 euro in m’n zak.

Het is mij wel vaker opgevallen dat Ecotap af en toe heel scherpe prijzen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:02:

Dat is nu zo, maar waarom zou dat zo moeten zijn? Ik vind dat helemaal geen logisch model om iets aan te schaffen. Als ik benzine ga tanken dan staat de normale prijs toch ook gewoon prima vermeld? Het is zelfs verplicht de totale prijs en het aantal liters te vermelden. Ook in alle andere winkels waar je spullen gaat kopen is het juist vermelden van de prijzen verplicht. Het is juist gek dat dit bij laadpalen niet zo is.
[...]
Een liter benzine is toch wat fysieker dan een kWh van 'een stroomleverancier'. Het is dus niet echt 'iets aanschaffen' is maar eerder 'aansluiten op een nuts voorziening'. Het alternatief is dat je met elke energie boer overeenkomsten moet afsluiten.

Omdat in Europa nog steeds niet duidelijk is of energie nu een dienst of een goed is, kun je het niet 1:1 met Benzine vergelijken en daarom kan het bijna niet anders dat je een partij moet hebben die alle energiesessies aggegreert al was het alleen maar om te voorkomen dat één Europese EV rijder 2000 stroom contracten moet afsluiten.
Appie Heijn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:55:
Vandaag even 500km door NL gereden, zeldzaam dat ik in NL aan de snellader moet, op bestemming stonden de gehele dag verschillende plug-ins te laden. Ik zou eerst de shell(new motion) pas/app gebruiken bij een 50kW Vattenfal lader bij de mac in Nijmegen, gewoon even 66ct/kWh, duur! Ecotap app gecheckt, 0,35ct/kWh, tja dan hou ik toch even 9 euro in m’n zak.

Het is mij wel vaker opgevallen dat Ecotap af en toe heel scherpe prijzen heeft.
Sinds Shell een vaste prijs voor DC vraagt kan je ze beter niet meer gebruiken op DC laders met tarieven lager dan 66 cent / kWh zoals McDonalds. Ik denk dat je het AC tarief van Ecotap gezien hebt, DC is normaliter bij alle LMS passen €0,55/kWh dus ook bij die van Ecotap.

[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 19-08-2021 22:17 ]

• Appie Heijn
Hachy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:13:
[...]
Sinds Shell een vaste prijs voor DC vraagt kan je ze beter niet meer gebruiken op DC laders met tarieven lager dan 66 cent / kWh zoals McDonalds. Ik denk dat je het AC tarief van Ecotap gezien hebt, DC is normaliter bij alle LMS passen €0,55/kWh dus ook bij die van Ecotap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiRF8Rl7Wwcr_B7Wi2usr8oHNXo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6Y0AXWmStnZYgHFzqc9H8l1i.png?f=fotoalbum_medium
Toch echt een 50kW DC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Thanks!

Als LMS inderdaad €0,35/kWh rekent bij McDonalds/Vattenfall DC dan is dat wel nieuws. Is zeker de moeite van het testen waard, want vrijwel alle andere aanbieders berekenen je €0,55/kWh (Het CPO tarief van deze palen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vandaag één van de zeldzame keren dat ik even voor een paar kWh langs de snellader moest om thuis te komen. Onverwacht kon ik niet op bestemming laden omdat netbeheerder de stroom er een poosje af had gehaald. Bij Shell Lelystad staan vrij dicht bij A6 4 mooie snelladers te glimmen. Maar ik kreeg ze niet aan de praat met Shell Recharge. Iemand ook die ervaring? doe ik iets verkeerd? heb Shell Recharge pas geprobeerd en van collega EV-rijder vernomen dat hij ze alle 4 had geprobeerd maar ook geen sjoege.
(ben zelf maar even doorgereden naar Fastned De Aalscholver die wel probleemloos werkte).

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 23:09
iemand al eens gelukt om deze rfid kaart te kopen en geleverd te krijgen in NL?

https://laadpastop10.nl/chargecard/255/SW%20M%C3%BCnchen
Werkt ook in NL en prijzen voor snelladen zijn interessant.

kan echter alleen duitsland kiezen als land bij aanmelding?!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb hem hier liggen maar je hebt er weinig aan. Als ik het me goed herinner blokkeren ze roaming als meer dan 50% van de laadsessies 'roaming' zijn. (lees: niet op SWM infra)

gevonden:

code:
1
Die SWM behalten sich vor, die Roamingfunktion der Ladekarte zu sperren, wenn innerhalb eines Zeitraums von zwei aufeinander folgenden Monaten mehr als 50% der Ladevorgänge im Rahmen des Roaming erfolgen

Gelijk maar even aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 19-08-2021 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hachy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:37:
Thanks!

Als LMS inderdaad €0,35/kWh rekent bij McDonalds/Vattenfall DC dan is dat wel nieuws. Is zeker de moeite van het testen waard, want vrijwel alle andere aanbieders berekenen je €0,55/kWh (Het CPO tarief van deze palen).
Net nog even de Ecotap app gecheckt, alleen CCS DC laders geselecteerd
Hier in Friesland/Groningen zomaar even wat random laders aangeklikt:
Ecotap: €0,55 :?
Vattenfal: €0,35
Eneco: €0,35
New motion: €0,56 *
Fastned: €0,60 *
Ionity: €0,80 *
Allego: €0,70 *
*volgens mij “normaal”

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 19-08-2021 23:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:13:
Het alternatief is dat je met elke energie boer overeenkomsten moet afsluiten.
Wat is daar mis mee? Dat doe je in principe ook op ieder moment dat je in een winkel iets gaat afrekenen. Dan sluit je een overeenkomst voor het kopen van de geselecteerde goederen voor een bepaalde prijs met de winkelier die jou die goederen wil verkopen.

Bij een laadpaal sluit je die overeenkomst dus ook, maar je weet lang niet altijd wat de prijs is. Dat krijg je pas achteraf (soms maanden later) te horen. Dat is gewoon niet overeenkomstig het consumentenrecht.
Omdat in Europa nog steeds niet duidelijk is of energie nu een dienst of een goed is, kun je het niet 1:1 met Benzine vergelijken
Zijn er Europese landen waar elektriciteit een dienst is? Dat betekent dus dat je in die landen geen elektriciteit kan stelen?

Dat is in ieder geval de reden waarom het in Nederland al meer als 100 jaar als "enig goed" wordt gezien en je dus veroordeelt kan worden voor het stelen van elektriciteit.

Nederland was 1 van de eerste landen met veel elektrische auto's. De standaarden die zijn bedacht om gegevens uit te wissel tussen laadpalen, pasjesuitgevers etc zijn notabene verzonnen door een Nederlandse stichting. Dan is het toch vreemd dat die geen rekening houden met Nederlandse en Europese (consumenten)wetgeving?
en daarom kan het bijna niet anders dat je een partij moet hebben die alle energiesessies aggegreert al was het alleen maar om te voorkomen dat één Europese EV rijder 2000 stroom contracten moet afsluiten.
Dat is dus precies iets wat helemaal niet nodig is als je gewoon met een bankpas kan betalen. Ik heb ook nog nooit contracten met Shell, Exxon of wie dan ook af moeten sluiten om te tanken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Je hebt een pas van Plugsurfing en laadt bij een paal van Allego. De energie voor die paal wordt geproduceerd door Essent en Enexis verzorgt het transport. Allego heeft een energiecontract bij Eneco.

De prijs die jij betaalt, wordt bepaald door Plugsurfing.

Vergelijk dat eens met de benzine keten: die is veel eenvoudiger. Shell produceert de benzine, Shell vervoert de benzine en jij tankt bij Shell. Daar kunnen nog wel 1 of 2 extra schakels tussen zitten (de onafhankelijke pomp) maar geen vier.

De markt voor benzine is overal in Europe wel meer of min hetzelfde. De markt voor elektriciteit echter niet. Kijk maar eens naar alle lokale energieproducenten en leveranciers in Duitsland.

Betalen met een bankpas bij de laadpaal is uiteraard wel mogelijk maar veel minder eenvoudig dan bij benzine.

De rol van de laadpas is ook anders dan die van de tankpas. Ik heb een laadpas nodig om het laden te activeren, niet om ermee te betalen. Een benzinepas heb ik niet nodig om te kunnen tanken, ik kan hem gebruiken om te betalen.

Als je met een betaalpas wilt betalen aan de laadpaal zul je of alle laadpastarieven moeten programmeren en up to date moeten houden of je moet af van de uitgevers van laadpassen. Maar ook als het laatste is gebeurd, is het de vraag wie de prijs gaat bepalen? Allego, Essent of Eneco?

Wil je naar het door jou en waarschijnlijk door iedereen gewenste model, dan zal allereerst de elektriciteitsmarkt veel meer geharmoniseerd moeten worden. Er is een reden waarom de markt op dit moment in elkaar zit zoals in in elkaar zit. En waarom er uitgevers van laadpassen zijn gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Harvest2002 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:39:
De prijs die jij betaalt, wordt bepaald door Plugsurfing.
Ja, en dat is dus gek. De prijs zou bepaald moeten worden door degene van wie de laadpaal is. Dat is trouwens vaak ook mede zo, want bij de veel laadpassen is het tarief dat de laadpaal zelf rekent ook van belang voor wat je moet betalen

Maar dat de laadpasaanbieder over de prijzen gaat is dus gewoon heel vreemd. Het zou toch ook gek zijn als de ING bij iedere betaling bij de AH 35 cent aan jou doorbelast en bij een betaling bij de Lidl 25 cent? Of dat je met de ABN AMRO pas geen extra kosten hebt als je bij Shell gaat tanken maar wel als je bij de BP gaat tanken?
Vergelijk dat eens met de benzine keten: die is veel eenvoudiger. Shell produceert de benzine, Shell vervoert de benzine en jij tankt bij Shell. Daar kunnen nog wel 1 of 2 extra schakels tussen zitten (de onafhankelijke pomp) maar geen vier.
Het hoeft overigens niet eens overal Shell te zijn, maar dat terzijde. De complexiteit van de keten is helemaal niet bepalend voor de manier van betalen. Dacht jij dat een kant en klare boerenkoolstamppot met worst bij de supermarkt minder producenten en schakels heeft dan een laadpaal?

Toch weet iemand de juiste prijs op het koelschap te plakken. Hoe kan het het ondanks de complexe productieketen gewoon prima te doen is, maar dat dit bij een laadpaal niet kan?
Kijk maar eens naar alle lokale energieproducenten en leveranciers in Duitsland.
Dat maakt toch helemaal niets uit voor mij? Het kan best zijn dat je in Keulen meer (of minder) betaalt voor de elektriciteit dan in Dresden, maar dat geldt natuurlijk ook voor de winkels die in die plaatsen zitten. Die kunnen daar prima rekening mee houden in hun lokale prijsstelling.
Betalen met een bankpas bij de laadpaal is uiteraard wel mogelijk maar veel minder eenvoudig dan bij benzine.
Waarom dan?
De rol van de laadpas is ook anders dan die van de tankpas. Ik heb een laadpas nodig om het laden te activeren, niet om ermee te betalen. Een benzinepas heb ik niet nodig om te kunnen tanken, ik kan hem gebruiken om te betalen.
Probeer bij een onbemand tankstation maar eens te tanken voordat je de bankpas hebt gebruikt. Dat gaat echt niet werken.

Dat dit bij een bemand tankstation wel kan klopt wel, maar je kan net zo goed bemande laadpalen plaatsen.
Edit: dat heb ik trouwens wel eens gehad. Dat was trouwens bij een tankstation, waarbij je voor het laden dan eerst naar binnen moest om (flink) te betalen voor de laadpaal die daarna door de kassamedewerker werd vrij geschakeld.

De laadpas is geen betaalmiddel dus je betaalt inderdaad technisch niet met je laadpas. De betaling gaat uiteindelijk via een bankoverschrijving, automatische incasso of wat dan ook.
Maar die laadpas wordt wel gebruikt om de kosten aan jou door te belasten; in principe komt het dus op hetzelfde neer. Als ik laad met jouw laadpas dan kost jou dat geld en niet mij. Net als wanneer ik in de winkel zou betalen met jouw bankpas.
Als je met een betaalpas wilt betalen aan de laadpaal zul je of alle laadpastarieven moeten programmeren
Dat hoeft helemaal niet. In de kassa van de Lidl zitten de prijzen van de AH ook niet. Die prijs is ook niet afhankelijk of jij betaalt met een N26, ING of Santander bankpas.

De laadpaal hoeft alleen te weten wat zijn eigen prijs is (per kWh, tijdseenheid, sessie, nog iets anders of combinaties daar van).
Maar ook als het laatste is gebeurd, is het de vraag wie de prijs gaat bepalen? Allego, Essent of Eneco?
De prijs moet bepaald worden door degene die de laadpaal exploiteert, alle anderen hebben daar niets mee te maken. Net zoals de boer om de hoek geen zeggenschap heeft over de prijs van een pak melk in de supermarkt.

Dat is nu trouwens echt niet anders hoor. De energieproducent, -transporteur of -leverancier heeft er helemaal niets over te zeggen wat de prijs is de de laadpaalexploitant rekent. De laadpasleverancier moet ook gewoon aan de laadpaalexploitant betalen wat die wil hebben. Vervolgens rekenen zij dit weer door aan jou. Dara begint dan het hele circus met ingewikkelde prijzen. De ene legt er een percentage of een vast bedrag bovenop. De ander rekent altijd dezelfde prijs aan je door en er zijn (waren?) zelfs laadpassen waar je semi-onbeperkt kon laden en een vast maandbedrag voor moest betalen.
Wil je naar het door jou en waarschijnlijk door iedereen gewenste model, dan zal allereerst de elektriciteitsmarkt veel meer geharmoniseerd moeten worden. Er is een reden waarom de markt op dit moment in elkaar zit zoals in in elkaar zit. En waarom er uitgevers van laadpassen zijn gekomen.
De enige reden die ik wel eens gehoord heb (maar dus ook niet weet of het waar is) waarvan ik wel wil geloven dat hij klopt is dat het duur is om een betaalterminal te installeren in iedere laadpaal. Die dingen moeten aan allerlei beveiligingseisen voldoen. Dat is veel duurder dan de simpele RFID lezer zijn die men nu heeft gekozen (inclusief alle onveiligheden die bij die laadpassen van toepassing zijn!). Dat maakt de laadpaal dus goedkoper. In het begin waren veel laadpalen überhaupt gratis dus er was helemaal geen noodzaak of wellicht zelfs niet eens het idee om met een bankpas te wapperen om te kunnen laden.

Later ging men wel geld rekenen, maar toen was iedereen al gewend aan de laadpassen. Nu is er dus een ingewikkeld systeem. Allemaal verschillende partijen die gegevens aan elkaar door moeten geven, met regelmatig grote vertragingen tot een laadsessie op de juiste plek terecht is gekomen zodat die doorbelast kan worden.

Mijn hele punt is juist dat dit ingewikkelde systeem helemaal nergens voor nodig is.

Zelfs al zijn er landen waar elektriciteit een dienst is en geen goed zie ik niet in waarom daar dus geen prijs aan gehangen kan worden. Er zijn genoeg andere diensten waarbij dat allemaal prima kan en waarbij je helemaal geen ingewikkelde contracten hoeft af te sluiten. Denk aan een kaartjesautomaat voor het openbaar vervoer of het betalen van parkeergeld in een parkeergarage. Dat kan allemaal gewoon met je bankpas betaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 20-08-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

tia.
Ik heb een aantal weken terug bij de LIDL in Morlaix geladen en dit ging goed. Afbreken kan ook maar de kabel zit dan nog wel vast in je auto. Je moet je auto ontgrendelen om de kabel los te maken meen ik.
En waarom zou iemand je sessie stoppen? Alleen uit baldadigheid. Een ander kan sowieso niet gaan laden aangezien je nog geparkeerd staat bij die laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
jdbiggelaa schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Een keer in Frankrijk bij een Lidl geladen. Daar stond een typisch Franse lader met een deur die eerst open moet voordat je de stekker van je kabel kunt aansluiten. Die ontgrendelt alleen met een pas (ik gebruikte Chargemap). Het laden was wel gratis, geen afrekening gehad.
Weet je zeker dat die van de LIDL was?
Die kastjes herken ik uit Frankrijk van de dorps-pleintjes. De 20 kw laders. Ik heb in Rouen ook gratis geladen met de KiWHi pas op zo'n plein bij zo'n kastje. Bij de LIDL stond een vele grotere 50 kw lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
RedCellNL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:09:
En waarom zou iemand je sessie stoppen? Alleen uit baldadigheid. Een ander kan sowieso niet gaan laden aangezien je nog geparkeerd staat bij die laadpaal...
Vaak kan je vanaf twee plekken wel laden bij zo'n laadpaal.

Bij CCS zit de vergrendeling in de auto, maar bij Chademo zit dat in de stekker. Dus als je daar de sessie van onderbreekt dan kan je die er wel uithalen en zelf gaan laden.

Bij een gecombineerde CCS/Chademo kan het ook "handig" zijn als je de andere stekker nodig hebt dan die al in gebruik is.

Maar baldadigheid is waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Oeps... Had in mijn enthousiasme Freshmile pas aangevraagd voor laden in mijn straat. Niet het hele topic teruggelezen en dus ook niet gezien dat Freshmile niet lekker werkt op Allego (en veel anderen).

Zijn er bevestigde berichten op welke netwerken in NL Freshmile wel werkt? Dan kan ik ieder geval het tegoed een keer opmaken wat ik er op heb gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:57
eltron schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:40:
Vandaag één van de zeldzame keren dat ik even voor een paar kWh langs de snellader moest om thuis te komen. Onverwacht kon ik niet op bestemming laden omdat netbeheerder de stroom er een poosje af had gehaald. Bij Shell Lelystad staan vrij dicht bij A6 4 mooie snelladers te glimmen. Maar ik kreeg ze niet aan de praat met Shell Recharge. Iemand ook die ervaring? doe ik iets verkeerd? heb Shell Recharge pas geprobeerd en van collega EV-rijder vernomen dat hij ze alle 4 had geprobeerd maar ook geen sjoege.
(ben zelf maar even doorgereden naar Fastned De Aalscholver die wel probleemloos werkte).
Ik heb laatst ook op de Larserdreef moeten snelladen bij Shell. De laadpalen doen het inderdaad niet. Je kunt de laadpas of druppel voor de lezer houden, maar er gebeurt niets. Echter, als je even belt met het helpdesk-nummer dat op het apparaat staat, dan wordt je keurig geholpen en wordt de sessie op afstand gestart. De helpdesk is 24 uur per dag bereikbaar. Met de NewMotion-pas of Shell Recharge-pas laad je dan voor € 0,35 per kWh + € 0,35 starttarief.

En anders had je met de EcoTap-pas voor € 0,35 per kWh (en zonder starttarief) aan de overkant kunnen laden bij de snellader van McDonalds op het Larserplein.

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 20-08-2021 17:44 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24
richair schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:24:
Oeps... Had in mijn enthousiasme Freshmile pas aangevraagd voor laden in mijn straat. Niet het hele topic teruggelezen en dus ook niet gezien dat Freshmile niet lekker werkt op Allego (en veel anderen).

Zijn er bevestigde berichten op welke netwerken in NL Freshmile wel werkt? Dan kan ik ieder geval het tegoed een keer opmaken wat ik er op heb gezet.
Hier idem die vergissing gemaakt. Ik heb nog geen netwerk in NL ontdekt waar freshmile werkt. Volgende maand naar Frankrijk en dan komt de pas vast tot zijn recht.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20
RedCellNL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Weet je zeker dat die van de LIDL was?
Die kastjes herken ik uit Frankrijk van de dorps-pleintjes. De 20 kw laders. Ik heb in Rouen ook gratis geladen met de KiWHi pas op zo'n plein bij zo'n kastje. Bij de LIDL stond een vele grotere 50 kw lader.
Zeker, er stond een groot bord bij van de Lidl met een aanprijzing om gratis te laden (dat dit max 30 minuten was stond alleen in het Frans in kleine lettertjes op de laadpaal zelf). Het was een 22 kW AC lader (dus 2x 11 kW bij 2 autos’s).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU7OIFHMjaUS5YNgfkxOj5djTvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBOYVOErLo3YPVZ3rECfSAh4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jdbiggelaa op 20-08-2021 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 06:47

mcmiles schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Hier idem die vergissing gemaakt. Ik heb nog geen netwerk in NL ontdekt waar freshmile werkt. Volgende maand naar Frankrijk en dan komt de pas vast tot zijn recht.
Freshmile werkt bij LMS netwerk, dus bij Park&Charge laadpalen.

Met Allego laadpalen was het no-go, maar sinds 2 maanden doet de kaart opeens wel.
Het rare is dat ik gebruik de kart en de auto wordt geladen, maar er is geen rekening zichtbaar in de app. Dus ik blijf laden zonder er voor geld op prepaid rekening te zetten. 8)7 Zijn de laadsessies dan gratis? :9~
Wie weet, misschien hebben jullie helemaal geen vergissing gemaakt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Usta schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:45:
[...]

[...]

Freshmile werkt bij LMS netwerk, dus bij Park&Charge laadpalen.

Met Allego laadpalen was het no-go, maar sinds 2 maanden doet de kaart opeens wel.
Het rare is dat ik gebruik de kart en de auto wordt geladen, maar er is geen rekening zichtbaar in de app. Dus ik blijf laden zonder er voor geld op prepaid rekening te zetten. 8)7 Zijn de laadsessies dan gratis? :9~
Wie weet, misschien hebben jullie helemaal geen vergissing gemaakt? >:)
Stiekem hoop ik dat de activatie van de kaart nog niet helemaal in de systemen is verwerkt en dat ie het nog wel gaat doen. Zeker als jij ook op Allego kan laden. Maar wel gek dat het niet zichtbaar is in de app... Gratis geld! (hopelijk dan voor jou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Usta schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:45:
Het rare is dat ik gebruik de kart en de auto wordt geladen, maar er is geen rekening zichtbaar in de app.
Het is helemaal niet ongebruikelijk dat laadsessies pas veel later zichtbaar zijn. Dat kan soms maanden duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
jdbiggelaa schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

Zeker, er stond een groot bord bij van de Lidl met een aanprijzing om gratis te laden (dat dit max 30 minuten was stond alleen in het Frans in kleine lettertjes op de laadpaal zelf). Het was een 22 kW AC lader (dus 2x 11 kW bij 2 autos’s).
Dan best case laadt je ca 10kwh erbij in een half uurtje, kan je toch weer 50 km op rijden. Zou mooi zijn als ze dat hier ook gaan introduceren. ( Ik zou 1 uur beter vinden, ik red het nooit om in een half uur weer buiten te staan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:37:
[...]
Wat is daar mis mee? Dat doe je in principe ook op ieder moment dat je in een winkel iets gaat afrekenen. Dan sluit je een overeenkomst voor het kopen van de geselecteerde goederen voor een bepaalde prijs met de winkelier die jou die goederen wil verkopen.
Daar is op zich niet zoveel mis mee, alleen dat zou de huidige implementatie veel duurder maken en daarmee de adoptie in de weg zitten.
Bij een laadpaal sluit je die overeenkomst dus ook, maar je weet lang niet altijd wat de prijs is. Dat krijg je pas achteraf (soms maanden later) te horen. Dat is gewoon niet overeenkomstig het consumentenrecht.
Correct. Ik beweer ook nergens dat de huidige situatie perfect is.
[...]
Zijn er Europese landen waar elektriciteit een dienst is? Dat betekent dus dat je in die landen geen elektriciteit kan stelen?
Het hangt af van de fiscale definitie van zo'n land. Als je de Belastingdienst belt en vraagt of dat 'Enig goed' ook in België geldt dan zeggen ze dat Elektriciteit uit het buitenland geen goed maar een dienst is en veel landen redeneren zo. Dit geeft weer allerlei praktische problemen zoals 'In welk land ben je BTW verschuldigd als je als Nederlander met een Duitse laadpas in Belgie laadt?' Voor energie bestaan veel en gekke belastingwetten waardoor een eenduidig beleid nog ver weg is.
Dat is in ieder geval de reden waarom het in Nederland al meer als 100 jaar als "enig goed" wordt gezien en je dus veroordeelt kan worden voor het stelen van elektriciteit.

Nederland was 1 van de eerste landen met veel elektrische auto's. De standaarden die zijn bedacht om gegevens uit te wissel tussen laadpalen, pasjesuitgevers etc zijn notabene verzonnen door een Nederlandse stichting. Dan is het toch vreemd dat die geen rekening houden met Nederlandse en Europese (consumenten)wetgeving?
Ja, dat vind ik ook. Bij het ontwerp is te weinig rekening gehouden met de praktische implementatie. Dat zie je vaker bij innovaties, eerst iets werkend krijgen en daarna kijken hoe het zich verhoudt tot wet- en regelgeving. Je moet je afvragen als ze hier direct rekening mee hadden gehouden of we ooit zoiets als laadpalen en een afrekensysteem gehad zouden hebben of dat we technisch 10 jaar zouden gaan achterlopen t.o.v. andere landen. Daar flexibel mee omgaan betekent ook dat je wendbaar bent en snel en veel nieuwe techniek kan maken.
[...]
Dat is dus precies iets wat helemaal niet nodig is als je gewoon met een bankpas kan betalen. Ik heb ook nog nooit contracten met Shell, Exxon of wie dan ook af moeten sluiten om te tanken.
Dat is makkelijk gezegd, maar nu negeer je zelf ook een wet, namelijk de Energiewet. Een wet waar de Shells, Exxons van deze wereld nooit mee te maken hebben gehad.

Toen de markt met laadpalen begon bestonden er alleen energieleveranciers waarbij er alleen met een energiecontract conform deze energiewet stroom afgenomen kon worden. Kijk naar je contract voor je thuis energie. Zij konden door deze regeltjes niet gewoon random 10 kWh verkopen aan een willekeurige bestuurder zonder dat er een energiecontract onder lag. In alle landen bestaat deze wetgeving. Zodra een partij energie verkoopt moeten ze aan die wet conformeren. Ook de nieuwe spelers zoals de fossiele reuzen.

Juist het feit dat bijv. Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse energiemaatschappijen zich de afgelopen jaren keurig aan deze regeltjes hebben gehouden zorgt er nu voor dat ze veel minder ver zijn dan wij hier. In sommige laad-apps van bepaalde stadtwerke bijvoorbeeld moet je daarom nog steeds een contractnummer oid invoeren anders kun je niet van hun diensten gebruik maken. Die conformeren nog steeds aan de Duitse energiewetten.

Toen E-mobility ineens een vlucht kreeg bleek natuurlijk dat het hele energiesysteem en alle wetten daar omheen hier helemaal niet op zijn ingericht. Het veranderen van die wetten kost tijd en in de tussentijd zitten we in een soort vacuum en dat is wat je nu ziet gebeuren. De meeste MSP's en CPO's handelen met hele goede intenties maar een groot deel van deze bedrijven kan helemaal niet bestaan als ze waren opgericht met een wetboek in de hand.

Ik stel -net als jij- ook altijd de EV rijder en zijn/haar consumentenrechten centraal en daarom ben ik ook in die sector gesprongen om te helpen dit probleem op te lossen. Ik vind dat de mensen die de transitie maken, jij en ik en de andere rijders dus, veel meer zeggenschap verdienen over de manier waarop de transitie gaat. En niet dat het een feestje blijft van wetgevers, netbeheerders en energiereuzen die het belang van de rijder heel vaak uit het oog verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19

Ik gebruik Freshmile op mijn werk (NewMotion). Zijn 22kW paaltjes die als je een beetje oplet best voordelig kunnen uitpakken.(0,23/kWh)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F274s0mEpDX0Yy3i_LjBIkdVRlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyJXGIRrNHWWaVjmSCBsopuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kaaschef schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

Dan best case laadt je ca 10kwh erbij in een half uurtje, kan je toch weer 50 km op rijden. Zou mooi zijn als ze dat hier ook gaan introduceren. ( Ik zou 1 uur beter vinden, ik red het nooit om in een half uur weer buiten te staan ;)
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "zou mooi zijn als ze dat hier ook gaan introduceren". In NL zijn ook een stuk of 6 lidls met triple chargers, Daar kun je dus zelfs "snel" laden.
Alleen zijn ze meestal bezet door mensen die meer dan 30 min nodig hebben om boodschappen te doen :) Wel een aardig gebaar van Lidl, maar meestal heb je er niets aan.
En na de uitrol voor de eerste 6 is het nogal stil gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
eltron schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet goed wat je bedoelt met "zou mooi zijn als ze dat hier ook gaan introduceren". In NL zijn ook een stuk of 6 lidls met triple chargers, Daar kun je dus zelfs "snel" laden.
Alleen zijn ze meestal bezet door mensen die meer dan 30 min nodig hebben om boodschappen te doen :) Wel een aardig gebaar van Lidl, maar meestal heb je er niets aan.
En na de uitrol voor de eerste 6 is het nogal stil gebleven.
Ok, top om te lezen dat we hier oook al dergelijke 'gratis' oplaadpunten hebben. Maar 6 is nog wat weinig hopelijk volgen er snel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Je die heb ik. De hoofdreden hiervoor is/was dat het moeilijk ontwikkelen is zonder inkomsten en als dank voor het vele werk wat er al in zit/zat. En het is ook niet de hoofdprijs.

De live-data vind ik wel prettig, en eerder genoemde CarPlay. Daarnaast beschikbaarheid en de wijze hoe hij met verwachte/historische drukte route plant.

Ik heb wel een refferal link voor je, waardoor je ipv 2 weken, 4 weken kunt proberen. Stuur maar een dm bij interesse.
Hey @_Marcel_1973, heb je die refferal nog in de aanbieding? Ik denk toch ook eens de trial te doen, benieuwd naar het verschil met de gratis versie.
Ik ga er van uit dat dit geen effect heeft op het al dan niet beta tester zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:06
Iemand dit al eens geprobeerd?
Het kan voor komen dat je tussen 17 en 21 uur een hogere laadsnelheid nodig hebt dan 4,8kW. In dat geval kan je het normale laadprofiel ‘overrulen’. Om dat te doen dien je je gewenste vertrektijd door geven. Op basis van je gewenste vertrektijd zorgt Allego ervoor dat je auto op het moment van vertrek zo ver mogelijk vol geladen is. We vragen je dit ‘overrulen’ zo min mogelijk in te zetten om zo problemen op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen.

Dit ‘overrulen’ kan via de Smoov app.
Wordt dit automatisch aangepast? Heb net de auto aan de paal gezet, krijg idd maar 5kW maar heb in de app net ingesteld dat de auto eerder vol moet zijn. Benieuwd of de snelheid dan vanzelf hoger wordt... 🤔

En trouwens, wordt de snelheid sowieso automatisch na 2100 uur weer opgehoogd? Of werkt dat niet bij een lopende sessie?

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 22-08-2021 21:10 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24
angelofhope schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Hey @_Marcel_1973, heb je die refferal nog in de aanbieding? Ik denk toch ook eens de trial te doen, benieuwd naar het verschil met de gratis versie.
Ik maak ook gebruik van de referral. Gisteren een rit van 580 km gemaakt met ABRP. De geplande route zou over autobahn 61 gaan in DTL echter die bleek dicht te zijn. ABRP gaf vervolgens geen alternatief waardoor ik ben overgeschakeld naar mijn wagen navigatie. De gesproken aanwijzing vind ik tegenvallen, zinnen wordt niet afgemaakt viel me op. Tot zover mijn eerste ABRP bevindingen.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
mcmiles schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:35:
[...]

Ik maak ook gebruik van de referral. Gisteren een rit van 580 km gemaakt met ABRP. De geplande route zou over autobahn 61 gaan in DTL echter die bleek dicht te zijn. ABRP gaf vervolgens geen alternatief waardoor ik ben overgeschakeld naar mijn wagen navigatie. De gesproken aanwijzing vind ik tegenvallen, zinnen wordt niet afgemaakt viel me op. Tot zover mijn eerste ABRP bevindingen.
Klopt, de live traffic werkt op dit moment niet/half. Ik gebruik het zelf puur als handigheid om vooraf te kunnen zien hoe de rit ongeveer gaat zijn. Veel meer kun je er op dit moment (imho) niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
angelofhope schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

PM verzonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Marcel_1973
mcmiles schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:35:
[...]

Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Klopt, de live traffic werkt op dit moment niet/half. Ik gebruik het zelf puur als handigheid om vooraf te kunnen zien hoe de rit ongeveer gaat zijn. Veel meer kun je er op dit moment (imho) niet mee.
Ik gebruik idd voor de navigatie eigenlijk alleen de Audi nav (of Waze).
ABRP check ik eigenlijk alleen om te controleren of mijn eerder bedachte stop nog steeds logisch/haalbaar etc is. Dat doe ik bij de paal zelf. Vervolgens tik ik de bestemming in in de Audi nav.
Gesproken navi van ABRP is echt ondermaats en “op vreemd terrein” erg onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Volgens mij waren ze daar helemaal mee gestopt en is het nu 1x17kW load balanced.

bron: https://www.allego.eu/nl-...y/update-slim-laden-proef
Juancho schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:21:
Iemand dit al eens geprobeerd?

[...]

Wordt dit automatisch aangepast? Heb net de auto aan de paal gezet, krijg idd maar 5kW maar heb in de app net ingesteld dat de auto eerder vol moet zijn. Benieuwd of de snelheid dan vanzelf hoger wordt... 🤔

En trouwens, wordt de snelheid sowieso automatisch na 2100 uur weer opgehoogd? Of werkt dat niet bij een lopende sessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Voor eventuele snellaadsessies in Duitsland leek in eerste instantie de combi EnWB met Vattenvall incharge de goedkoopste, rond de €0,23 per kWh, zoals in onderstaand screenshot van Chargeprice.app te zien was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5wMkJdY-pvDE3YLKWStbUzsI28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUDclxk6glrr8ZcXy7QcxO88.png?f=fotoalbum_large

Er staat al een disclaimer in beeld dat Incharge mogelijk niet meer werkt met EnWB, en als je naar dezelfde locatie in de Incharge app kijkt, is dit laadstation inderdaad eruit gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmA2yIOxuIDlynjVBwRMxbNqygQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dhnkaggx4nzO7mBrs7VITaiV.jpg?f=fotoalbum_large

Twee vraagjes:
- Klopt het dat Incharge EnWB niet meer ondersteund?
- Wat is dan de beste optie voor snelladen in Duitsland. Toch wel Maingau? (€0,54 per kWh)
Pagina: 1 ... 77 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.