Heb je hem echt in de shop besteld of gewoon account aangemaakt en gewacht?Suicyder schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:01:
MainGau hier aangemaakt, pas gisteren binnen gekregen, maar ik kan niet inloggen momenteel argh
Ik kijk het komende dagen wel aan, de MainGau verwacht ik nog niet nodig te hebben direct, maar wilde hem vast graag hebben & activeren.
Eerlijkheidshalve, account aangemaakt, ingevuld etc, geactiveerd uit de mail en de pas kwam automatisch binnen (niet verwacht overigens). Rare is dat het geactiveerde account dus niet meer lijkt te bestaan.Ph0en1x schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:05:
[...]
Heb je hem echt in de shop besteld of gewoon account aangemaakt en gewacht?
edit:
Net alles geactiveerd, ingelogd etc. Het werkt nu
[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 11-08-2021 09:55 ]
Ok, dan geef ik het nog even de tijd. Ik kreeg ook een mail met 'bestel je pas nu in de shop' maar van heel veel anderen hoor ik dat er vanzelf eentje op je deurmat ploft.Suicyder schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:08:
[...]
Eerlijkheidshalve, account aangemaakt, ingevuld etc, geactiveerd uit de mail en de pas kwam automatisch binnen. Rare is dat het geactiveerde account dus niet meer lijkt te bestaan.
Ik zou de chargemap kaart aanvragen en voor spanje die van Etecnic/Electromaps. Verder voor Spanje de JuiceApp en Smou app.JohnW1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:34:
Goedemorgen
In September hoop ik ondanks alle restricties nog op vakantie te kunnen gaan.
Optie 1 zou zijn trip naar Spanje en dan een roadtrip door spanje met de EV.
Optie 2 is Duitsland - Zwitserland - Italie - Oostenrijk.
Nu heb ik de volgende passen:
- Newmotion laaddruppel
- Plugsurfing app, laadpas aangevraagd
Ook wil ik aanvragen:
- Maingau
Hebben jullie verder nog tips? Ik lees wat over KiwiH maar ook over heel veel andere passen.
Kosten zijn in mijn leasebudget meegenomen dus ik kan deze internationaal declareren.
Gisteren heb ik geprobeerd met ANWB/Eneco pas in Duitsland AC laden, maar het pasje was niet herkend. Met de Maingau pas laden gestart. Ik dacht misschien er is een probleem met de pas, dus Eneco klantenservice gebeld. Ik was verteld dat de pas werkt prima, en dat het kan best gebeuren dat een laadpal staat wel in de ANWB Onderweg app, maar dat die niet verboden is met hun netwerk.
Niet blind de app vertrouwen dus...

Niet blind de app vertrouwen dus...
Mooi lijstje!Appie Heijn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:31:
[...]
Ik sta nu bij een EnelX 60KW, mijn Kia E-Soul haalt hier niet boven de 47kW(vanaf 20>80%) helaas, laden DEED ik met de evway pas/app. Die EnelX dingen zijn best wispelturig qua activering. Tot op heden lijkt eerst aansluiten en dan via app/pas aanzetten te werken. Het laden via de Bosch Charge My EV app is voor deze specifieke lader in Alba waar ik nu sta het goedkoopst:
Bosch charge my EV 0,379 per sessie en 0,387 per kWh
EVWay 0,45 kWh
EnelX app 0,50 kWh
Bij andere 60KW EnelX heb ik nog niet geladen.
Ik heb nog een excel lijstje gemaakt voor mijzelf.
[Afbeelding]
2940km gereden tot nu toe, en we moeten nog terug
Duitsland veel EWE GO app/pas gebruikt, alles staat nog op 0 in de app en webomgeving. Dus daar heb ik geen inzage van. Wat ik wel weet: 0,54 voor ionity, is echter alleen voor mensen met Duits postadres te bestellen.
Moet zeggen dat het mij super goed bevalt, als ik wel wat moet noemen qua kritiek, dan is het dat er niet echt een gestandaardiseerde werkwijze is qua aansluiten/activeren van het laden. En uiteraard de bekende 10 laadpassen. Ik verwacht echter dat dat binnen 1-2 jaar wel wat beter wordt. Helaas kon ik op geen enkele bestemming laden, dat maakte af en toe wel dat ik een half uurtje in de buurt moest snelladen.
Wanneer de laadprijzen je niets kunnen schelen dan redt je het met maingau en newmotion ook wel.
De Coop Genova, startte je gelijk met app of ook passen geprobeerd? Ik ga daar morgen denk ik laden, zal eerst de passen proberen voordat ik de app probeer. Of zijn alle EnelX snelladers enkel met app te bedienen?
@F1dude in andere forum werd Chargemap genoemd naast Shell. Heb ze beide niet zelf geprobeerd.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Mijn eerste ervaring met een Shell Recharge pas, die ik als "primaire "pas wil gebruiken, is meteen een valse start.
Bij mij op de parkeerplaats staat een "Park n Charge" openbare paal. Pakte de laadpas niet (wel geactiveerd, volgens de app). Laden starten met de app lukte wel. Toen ik weer wilde stoppen, lukte stoppen met de pas natuurlijk nog steeds niet, maar ook op de app kon ik dat niet (is dat altijd zo? Die zag alleen dat de connector bezet was, meer niet).
Uiteindelijk dus gebeld om m'n laadkabel vrij te geven.
Mkb brandstof pas die ik ook nog heb (maar binnenkort niet meer) werkte daarna wel feilloos, via RFID.
Bij mij op de parkeerplaats staat een "Park n Charge" openbare paal. Pakte de laadpas niet (wel geactiveerd, volgens de app). Laden starten met de app lukte wel. Toen ik weer wilde stoppen, lukte stoppen met de pas natuurlijk nog steeds niet, maar ook op de app kon ik dat niet (is dat altijd zo? Die zag alleen dat de connector bezet was, meer niet).
Uiteindelijk dus gebeld om m'n laadkabel vrij te geven.
Mkb brandstof pas die ik ook nog heb (maar binnenkort niet meer) werkte daarna wel feilloos, via RFID.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Jup, aantal keren de afgelopen weken. Paslezers staan vaak urenlang vol in de zon duur hun aparte ontwerp met display en paslezer bovenop de zuil. Bij de nieuwe zuilen zit de paslezer in een soort 'bocht' waardoor je de pas er niet recht tegenaan kunt leggen. Wie dat bedacht heeft...F1dude schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:04:
Wat zijn jullie ervaringen met Enel-X in Italie? Ik ben er nu en heb 2x gehad dat een paal het gelijk deed (met travelcard), maar ook 2 palen die met geen enkele pas werkte (TC,NM, Plugsurfing). Uiteindelijk kon ik hem via de Enel X app activeren, dat was mijn redding. Meerdere die dit gehad hebben?

Heb ook een aantal keer meegemaakt dat *alleen* de ENEL pas werkte, terwijl ENEL gewoon roamt met LMS, Maingau, TNM, Plugsurfing. Ook bij snelladers.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Als je Italie gaat doen vraag dan ook ENEL aan en Nextcharge voor IT en Maingau voor DE, CH en AT.ArCadE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Ik zou de chargemap kaart aanvragen en voor spanje die van Etecnic/Electromaps. Verder voor Spanje de JuiceApp en Smou app.
Voor Spanje: Electromaps
[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 11-08-2021 23:46 ]
Ik heb nergens een app gebruikt, alleen voor Bosch Charge my EV, EVway tag pakt hij eigenlijk altijd wel.F1dude schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:21:
[...]
Mooi lijstje!
De Coop Genova, startte je gelijk met app of ook passen geprobeerd? Ik ga daar morgen denk ik laden, zal eerst de passen proberen voordat ik de app probeer. Of zijn alle EnelX snelladers enkel met app te bedienen?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik bemerk dat het gebruik van de app Chargeprice niet goed heeft uitgepakt. Op basis van deze app in Frankrijk bij Total EV Charge steeds met Shell/New Motion card geladen. Zou volgens de app de beste keuze zijn qu prijs. Maar in de Shell app zie ik nu dat alle sessie minstens 2x(!) zoveel kosten dan wat de app Chargeprice aangeeft. Of ik heb het misschien zelf niet goed begrepen?
Je kan hier dus niet blind op afgaan.
Voorbeeld van een check in de app:
:strip_exif()/f/image/PdzymaRm793EFM0BDoqresES.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkelijke kosten van een aantal sessies:
:strip_exif()/f/image/PdzymaRm793EFM0BDoqresES.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8gmgFpTafL3TELrYi5JulW2b.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn nog de werkelijke kosten ex BTW? Shell app heeft het over 78c per kWh. Met BTW erbij kom je daar ook op uit zo te zien.RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:28:
Ik bemerk dat het gebruik van de app Chargeprice niet goed heeft uitgepakt. Op basis van deze app in Frankrijk bij Total EV Charge steeds met Shell/New Motion card geladen. Zou volgens de app de beste keuze zijn qu prijs. Maar in de Shell app zie ik nu dat alle sessie minstens 2x(!) zoveel kosten dan wat de app Chargeprice aangeeft. Of ik heb het misschien zelf niet goed begrepen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Een kleine update (ik zal na mijn "vakantie" een verslag maken uiteraard):x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
...met ID.4 en caravan naar Le Mans...
Ik ga uit van een 33kWh per 100km, een proef stukje (100km) in Nederland met 90km/u kwam uit op 26,5kWh per 100km.
Gisteren een rit van 234km gemaakt van omgeving Dordrecht naar Arnhem, Ede, Utrecht (toch nog een beetje vals plat) en weer terug.
Dit met vol beladen caravan, auto "leeg" (2 volwassenen).
Combinatie rijdt super, maar met het verschil in gewicht tussen caravan en auto is dat geen grote verrassing.
Een aantal tests gedaan met snelheden van (op de teller) 85-90-95km/u zowel achter een vrachtwagen als in vrije lucht.
De stapjes van 5km/u geven een extra verbruik van 2,5kWh/100km, op 95km/u zat ik stukken achter elkaar op 34-35kWh/100km.
Zoals verwacht is een vrachtwagen een prima manier om je verbruik te doen zakken, zelfs achter een vlot rijdende Italiaan (98km/u) kon ik onder de 28kWh/100km blijven.
Gemiddeld uitgekomen op een verbruik van 29,1kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 78km/h. De helft van de 234km achter een vrachtwagen, de helft in vrije lucht. Vertrokken met 100% accu en was weer thuis met nog 9% over.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Zijn er hier nog BEV rijders die in Italie geweest zijn? Werkt de druppel van LeasePlan (Travelcard, wat eigenlijk weer rebranded Shell is dacht ik) overal? Of moet ik echt een Enel pas bestellen? Zal hoofdzakelijk snelladers zijn. Heb trouwens ook nog een Plugsurfing pas. Mocht die ook overal werken, en wellicht wat durder zijn per kWh, is dat ook prima.
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 12-08-2021 08:48 ]
Ik zou op zn minst de Enel app installeren ja - zeker voor de lokale paaltjes.Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:45:
Zijn er hier nog BEV rijders die in Italie geweest zijn? Werkt de druppel van LeasePlan (Travelcard, wat eigenlijk weer rebranded Shell is dacht ik) overal? Of moet ik echt een Enel pas bestellen? Zal hoofdzakelijk snelladers zijn. Heb trouwens ook nog een Plugsurfing pas. Mocht die ook overal werken, en wellicht wat durder zijn per kWh, is dat ook prima.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Die paaltjes zijn allemaal met de app te bedienen? Ook eventueel AC palen? Of heb je daar ook soms wel RFID voor nodig?4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:02:
[...]
Ik zou op zn minst de Enel app installeren ja - zeker voor de lokale paaltjes.
Als ze in de Enel app staan wel jaInspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:06:
[...]
Die paaltjes zijn allemaal met de app te bedienen? Ook eventueel AC palen? Of heb je daar ook soms wel RFID voor nodig?
Thanks. Komt er ooit een laadpas die gewoon overal werkt..4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:14:
[...]
Als ze in de Enel app staan wel jaEn daar heb je dus gelijk je antwoord. Tevens is bereik op je telefoon ook wel een dingetje in sommige delen van Italie. Een pasje bij de hand als backup heeft altijd mijn voorkeur !!
Volgens mij doet die pas van Shell het echt overal...
PSN: Kjujay
Nope. Was onlangs in Spanje. Veel Iberdrola palen. Op de AC palen werkte hij niet. Die konden dan wel weer met een app maar wel weer eerst registreren (wat nogal lastig is voor een buitenlander) etc.Kju schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:20:
Volgens mij doet die pas van Shell het echt overal...
Ok, in Spanje geen ervaring. V.w.b. je Italië-vraag: Ik heb in Italië een Plugsurfing tag gebruikt voor Enel X palen en bij Be Charge de Shell Recharge pas. Ik had wel de Juicepass en Becharge app als backup maar heb die niet nodig gehad.
Laden is trouwens altijd goed gegaan met uitzondering van één keer waarbij een model 3 op de AC-lader zat en ik niet tegelijk DC kon laden, dat was een grijze paal. Later heb ik dat andersom meegemaakt dat ik aan de DC hing en een Zoe niet kon laden op de AC. Ik heb dat ook nog uitgeprobeerd bij een nieuwere paal (paarse kleur) en daar waren er geen issues.
Laden is trouwens altijd goed gegaan met uitzondering van één keer waarbij een model 3 op de AC-lader zat en ik niet tegelijk DC kon laden, dat was een grijze paal. Later heb ik dat andersom meegemaakt dat ik aan de DC hing en een Zoe niet kon laden op de AC. Ik heb dat ook nog uitgeprobeerd bij een nieuwere paal (paarse kleur) en daar waren er geen issues.
Top. Dan laat ik het bij Shell & Plugcharging denk ik.Kju schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:28:
Ok, in Spanje geen ervaring. V.w.b. je Italië-vraag: Ik heb in Italië een Plugsurfing tag gebruikt voor Enel X palen en bij Be Charge de Shell Recharge pas. Ik had wel de Juicepass en Becharge app als backup maar heb die niet nodig gehad.
Puur uit intresse - waarom niet een gratis pasje aanvragen als backup en die in de auto leggen?Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:37:
[...]
Top. Dan laat ik het bij Shell & Plugcharging denk ik.
Ik zou mezelf voor mn kop slaan als die 2 pasjes het niet doen en ik geen alternatieven heb
Ik snap overigens dat iemand niet zn auto vol wil hebben liggen met pasjes - maar als je (zonder naar geld te willen kijken) puur gaat voor dat je altijd kan laden zou ik maingau bijv of zelfs Enelx pasje erbij leggen.Kost volgens mij 0 euro. Andere mensen willen weer veel pasjes hebben ivm de verschillende prijzen die gehanteerd worden. Ik kijk daar zelf iets minder naar als ik een lange reis maak.
Eens, ik had ook een hele stapel bij me..
Ik denk dat er uiteindelijk echt wel Europese regelgeving voor gaat komen (zie bijv hoe dat met mobiele telefonie is gegaan) maar dat zal best nog wel even duren.Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:19:
[...]
Thanks. Komt er ooit een laadpas die gewoon overal werkt..Zelfs voor 1 EUR per kWh zou ik dat nog prima vinden.
Aan de andere kant - mijn laadpasjes zitten niet in mn portomonnee (naast de leaselaadpas) en liggen gewoon in mn armsteun stof te verzamelen tot ik ze nodig heb. Ze liggen niemand in de weg.
Dat weet ik pas als ik de factuur heb. Dit is een screenshot van de shell app. Komt nog wat bij geeft de app aan (bijv. transactie kosten door lokale provider).Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:24:
[...]
Dat zijn nog de werkelijke kosten ex BTW? Shell app heeft het over 78c per kWh. Met BTW erbij kom je daar ook op uit zo te zien.
Heb even een mail naar Chargeprice gedaan. Verschil is meer dan factor 3 😊.
Zie ik het goed dat deze lader met Shell afrekent per minuut? Andere passen gaan vaak per kWh, dus dat verklaart misschien het ogenschijnlijke voordelige Shell-tarief hier??RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In Fr gaat alles per minuut, schijnt wettelijk verplicht te zijn, maar ook dan klopt het volgens mij niet.bram2700 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:08:
[...]
Zie ik het goed dat deze lader met Shell afrekent per minuut? Andere passen gaan vaak per kWh, dus dat verklaart misschien het ogenschijnlijke voordelige Shell-tarief hier??
Enel is EUR 16,- volgens de laadpas top10. Wat ik zo zie werkt plugsurfing ook wel op die palen. Maar misschien dat ik nog wel ff een Enel pasje aanvraag.4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Puur uit intresse - waarom niet een gratis pasje aanvragen als backup en die in de auto leggen?
Ik zou mezelf voor mn kop slaan als die 2 pasjes het niet doen en ik geen alternatieven heb
Ik snap overigens dat iemand niet zn auto vol wil hebben liggen met pasjes - maar als je (zonder naar geld te willen kijken) puur gaat voor dat je altijd kan laden zou ik maingau bijv of zelfs Enelx pasje erbij leggen.Kost volgens mij 0 euro. Andere mensen willen weer veel pasjes hebben ivm de verschillende prijzen die gehanteerd worden. Ik kijk daar zelf iets minder naar als ik een lange reis maak.
Maingau is gratis iig - wellicht Enelx dan als app alleen (Juicepass) ?Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Enel is EUR 16,- volgens de laadpas top10. Wat ik zo zie werkt plugsurfing ook wel op die palen. Maar misschien dat ik nog wel ff een Enel pasje aanvraag.
Misschien is er ook weer een verschil als iemand in Frankrijk een Shell pas aanvraagt en iemand in NL? Dat tarieven weer anders zijn? Blijft een oerwoud met die passen & prijzen.RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Dat weet ik pas als ik de factuur heb. Dit is een screenshot van de shell app. Komt nog wat bij geeft de app aan (bijv. transactie kosten door lokale provider).
Heb even een mail naar Chargeprice gedaan. Verschil is meer dan factor 3 😊.
Het lijkt net alsof je per kWh + per minuut hebt betaald, dus beide i.p.v. 1 van de twee rekenmethoden. Ik zou het nog even navragen bij Shell of dat wel klopt.RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt dure kWh prijs toch.
Zie mijn screenshot uit de Shell Recharge app, hoewel als ik jouw 2 duurdere laadsessies terugreken heb jij € 0,65 per kWh betaald....

:strip_exif()/f/image/fRcvQlX3qdzoopWSYN3YaT1Y.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar ik moet bekennen dat ik in onderzoek nu al kijk in de Shell app zelf, dan zie je de prijs vaak anders dan in Chargeprice staat, dus twijfel erover of ik Chargeprice wel wil gebruiken als referentie.
[ Voor 23% gewijzigd door Suicyder op 12-08-2021 12:17 ]
Heb even een aantal zoektermen op Italie/Enel-X door dit forum heen gegooid en aantal pagina's doorgelezen maar kan volgende (nog) niet echt vinden;
Ga over aantal weken via Duitsland naar Italie en heb Shell Recharge, Maingau en Chargemap Pas. Daarnaast heb ik de Enel-X app geinstalleerd maar lees hier dat mensen ook de bijbehorende kaart hebben. Deze zou ik graag ook aan het assortiment toe willen voegen maar kan op hun site nergens vinden waar ik deze kan bestellen.
Iemand tips; is de Enel-X pas nodig als je bovengenoemde passen + app hebt, en zo ja; waar kan ik deze aanvragen?
Ga over aantal weken via Duitsland naar Italie en heb Shell Recharge, Maingau en Chargemap Pas. Daarnaast heb ik de Enel-X app geinstalleerd maar lees hier dat mensen ook de bijbehorende kaart hebben. Deze zou ik graag ook aan het assortiment toe willen voegen maar kan op hun site nergens vinden waar ik deze kan bestellen.
Iemand tips; is de Enel-X pas nodig als je bovengenoemde passen + app hebt, en zo ja; waar kan ik deze aanvragen?
Vanuit de JuicePass app kun je de kaart bestellen. Je moet dan wel eerst een abonnement versie kiezen (ook een gratis abo) en een credit card aan je account koppelen.aapnooit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:58:
Heb even een aantal zoektermen op Italie/Enel-X door dit forum heen gegooid en aantal pagina's doorgelezen maar kan volgende (nog) niet echt vinden;
Iemand tips; is deze nodig als je bovengenoemde passen + app hebt, en zo ja; waar kan ik deze aanvragen?
De prijs die ik nu in de app heb staan wordt nog hoger, dus zal wel op de 0,78 gaan uitkomen. Op de factuur komen nml. de btw en transactiekosten er nog bij.Suicyder schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Het lijkt net alsof je per kWh + per minuut hebt betaald, dus beide i.p.v. 1 van de twee rekenmethoden. Ik zou het nog even navragen bij Shell of dat wel klopt.
Lijkt dure kWh prijs toch.
Zie mijn screenshot uit de Shell Recharge app, hoewel als ik jouw 2 duurdere laadsessies terugreken heb jij € 0,65 per kWh betaald....![]()
[Afbeelding]
Maar ik moet bekennen dat ik in onderzoek nu al kijk in de Shell app zelf, dan zie je de prijs vaak anders dan in Chargeprice staat, dus twijfel erover of ik Chargeprice wel wil gebruiken als referentie.
Het lijkt erop dat Chargeprice gewoon de verkeerde prijs weergeeft, had liever een andere pas gebruikt, want had betere opties bij me (bijv. Freshmile met 0,33 😔).
Benieuwd naar de reactie van Chargeprice op mijn mail.
Dank! Ga ik dat even onderzoeken.Louw Post schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:00:
[...]
Vanuit de JuicePass app kun je de kaart bestellen. Je moet dan wel eerst een abonnement versie kiezen (ook een gratis abo) en een credit card aan je account koppelen.
Heb net de Juipass geinstalleerd en account aangemaakt; zie echter nog niet meteen hoe je vanuit de app een kaart aan kunt vragen. Als de app ook goed werkt bij hun laders vraag ik me af of dit echt nodig is?? Iemand ervaring met Enel laders waar de app het niet deed en een kaart wel?Louw Post schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:00:
[...]
Vanuit de JuicePass app kun je de kaart bestellen. Je moet dan wel eerst een abonnement versie kiezen (ook een gratis abo) en een credit card aan je account koppelen.
Ik heb nog geen praktijk ervaring, dus of je de pas per sé nodig hebt weet ik niet. Je kan hem aanvragen in het menu, dan naar "My account" > "JuicePass Card" > "Add physical card" > "Order new".bram2700 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
Heb net de Juipass geinstalleerd en account aangemaakt; zie echter nog niet meteen hoe je vanuit de app een kaart aan kunt vragen. Als de app ook goed werkt bij hun laders vraag ik me af of dit echt nodig is?? Iemand ervaring met Enel laders waar de app het niet deed en een kaart wel?
Dank, werkte op het eerste gezicht niet maar moest in het creditcard scherm expliciet de CC kiezen.Louw Post schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:44:
[...]
Ik heb nog geen praktijk ervaring, dus of je de pas per sé nodig hebt weet ik niet. Je kan hem aanvragen in het menu, dan naar "My account" > "JuicePass Card" > "Add physical card" > "Order new".
aapnooit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:58:
:strip_exif()/f/image/AjM9o8p5SJpPlm70anePxjQp.jpg?f=fotoalbum_large)
Groetjes van EnelX bij Brugnato, gelukkig genoeg range om naar Binasco door te rijden, deze Ionity werkt top en naast de Mac
De app doet het ook meestal wel. Af en toe gebeurt het dat de app niet werkt. Dit heeft dan volgens het forumelettrico.it te maken met het feit dat als je een paal wilt activeren, dat je dan in de buurt van de paal moet zijn (werkt met gps). In sommige gevallen zijn de coördinaten van de paal dan verkeerd ingevoerd en lukt het dus niet met de app maar wel met de pas.bram2700 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
Heb net de Juipass geinstalleerd en account aangemaakt; zie echter nog niet meteen hoe je vanuit de app een kaart aan kunt vragen. Als de app ook goed werkt bij hun laders vraag ik me af of dit echt nodig is?? Iemand ervaring met Enel laders waar de app het niet deed en een kaart wel?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Klopt, als je van tevoren op ricaricafast.com had gekeken had je het al eerder geweten.F1dude schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Groetjes van EnelX bij Brugnato, gelukkig genoeg range om naar Binasco door te rijden, deze Ionity werkt top en naast de Mac
Nee met mijn BMW durf ik dit niet aan. Heb niet genoeg bereik om veilig in die omgeving rond te cruisen. Mijn langste uitstap is zuid Duitsland waar de auto is gekocht.AMARONE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:28:
@Hyena
Ben jij nou naar portugal gegaan dit seizoen ook?
Je vroeg er nog naar maar heb een recente ervaring gedeeld. De grote terugblik volgt na mijn reis met Laadstations, locaties, etc.
Ik kan op 1 hand sinds 1 week EV's tellen in Spanje en Portugal. Je bent echt nog een alien voor de meeste mensen hier als je door de straten gaat.
Ik merk wel dat ik uit angst vaak toch gewoon de 100 procent probeer te laden.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Fransen hebben ook hier, zoals vaak in het leven, hun eigen logica. Overigens is de prijs per minuut bij snelladers dan wel weer hoger dan bij tragere laders. Uiteindelijk is de kWh toch, zelfs voor Fransen, de enige rationele rekeneenheid.bram2700 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:08:
[...]
Zie ik het goed dat deze lader met Shell afrekent per minuut? Andere passen gaan vaak per kWh, dus dat verklaart misschien het ogenschijnlijke voordelige Shell-tarief hier??
Die bestaat al: de credit of debit card. Alleen moet dat nog doordringen tot de politiek en de aanbieders van laadpalen. Het is mij een raadsel waarom je overal in Europa dinosap kunt tanken tegen duidelijk aangegeven prijzen, maar niet onder dezelfde condities stroom kunt laden. Duitsland is het eerste land dat transparant laden met een creditcard of debitcard binnen afzienbare tijd wettelijk eist. Nu de rest nog…4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
Ik denk dat er uiteindelijk echt wel Europese regelgeving voor gaat komen (zie bijv hoe dat met mobiele telefonie is gegaan) maar dat zal best nog wel even duren.
Aan de andere kant - mijn laadpasjes zitten niet in mn portomonnee (naast de leaselaadpas) en liggen gewoon in mn armsteun stof te verzamelen tot ik ze nodig heb. Ze liggen niemand in de weg.
Weet iemand hier toevallig of de Multitankcard van Eneco overal werkt waar NewMotion ook werkt?
Via de Eneco website zelf hebben ze het over exploitanten maar NewMotion is natuurlijk geen exploitant van alle laadpalen waar hun pas wel werkt.
Ik ga binnenkort naar Slovenie en begreep dat NewMotion hier prima werkt. Heb uiteraard wel alvast de app van Gremo na elektriko geinstalleerd maar ik gebruik liever de pass die ik al heb, wat dus een Alphabet Multitankcard van Eneco is.
Via de Eneco website zelf hebben ze het over exploitanten maar NewMotion is natuurlijk geen exploitant van alle laadpalen waar hun pas wel werkt.
Ik ga binnenkort naar Slovenie en begreep dat NewMotion hier prima werkt. Heb uiteraard wel alvast de app van Gremo na elektriko geinstalleerd maar ik gebruik liever de pass die ik al heb, wat dus een Alphabet Multitankcard van Eneco is.
Hoe het precies allemaal zit bij Multitankcard is mij ook niet heel duidelijk eigenlijk, het lijkt er sowieso op dat zij meerdere verschillende passen hebben met dus ook verschillende dekking. Ik heb zelf een MTC laadpas Europa via van Mossel lease, ben benieuwd hoe goed die in Duitsland en Oostenrijk werkt over 2 weken
Ik lees hier vaak berichten over op de forums en ook in de media.jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Die bestaat al: de credit of debit card. Alleen moet dat nog doordringen tot de politiek en de aanbieders van laadpalen. Het is mij een raadsel waarom je overal in Europa dinosap kunt tanken tegen duidelijk aangegeven prijzen, maar niet onder dezelfde condities stroom kunt laden. Duitsland is het eerste land dat transparant laden met een creditcard of debitcard binnen afzienbare tijd wettelijk eist. Nu de rest nog…
Toch is dit niet helemaal waar. Volgens mij moet je stroom anders zien.
Bij je huis aansluiting heb je ook verschillende aanbieders en verschillende prijzen.
Maar de stroom komt ook uit hetzelfde stopcontact.
Bij de palen betaal je bijvoorbeeld met een shell/nm-pas op een allego paal.
Wat jij aan jou "pasje" betaald kan dus fluctueren.
De ene pas geeft een mooi tarief om gebruikers te lokken en nemen genoegen met minder winst.
bij de ander moet je een bedrag per maand betalen voor een lage kWh prijs.
Volledige transparantie is volgens mij niet mogelijk en zelfs niet gewenst.
Ik wil graag de beste prijs. Bij transparantie zal dat niet het geval zijn.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Bedankt voor de tip van de Carge app, helaas heb ik 'm nog niet kunnen gebruiken omdat de eerste snellader niet wilde starten met laden en de tweede snellader was splinternieuw en stond alleen nog maar op de Enel X app.Appie Heijn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:31:
[...]
Ik sta nu bij een EnelX 60KW, mijn Kia E-Soul haalt hier niet boven de 47kW(vanaf 20>80%) helaas, laden DEED ik met de evway pas/app. Die EnelX dingen zijn best wispelturig qua activering. Tot op heden lijkt eerst aansluiten en dan via app/pas aanzetten te werken. Het laden via de Bosch Charge My EV app is voor deze specifieke lader in Alba waar ik nu sta het goedkoopst:
Bosch charge my EV 0,379 per sessie en 0,387 per kWh
EVWay 0,45 kWh
EnelX app 0,50 kWh
Bij andere 60KW EnelX heb ik nog niet geladen.
Bij die tweede snellader viel me op dat hij als 60kW aangegeven staat in de app, maar het typeplaatje gaf aan dat het een 50kW lader is...
Wellicht haalde je daarom maar 47kW?
Ik kom op die Enel X snelladers ook nooit boven de 50kW uit met m'n 28kWh Ioniq.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Elke econoom kan je vertellen dat transparantie leidt tot lage marktprijzen, dat is een wetenschappelijk bewezen feit. Dat jij graag een extra voordeeltje haalt is natuurlijk prima. Ook in de wereld van de dinosap heb je ‘loyaliteitsprogrammas’ waarmee aanbieders je proberen te binden aan een bepaald merk brandstof. Zo’n pasje levert je dan op zijn best een paar centen op en een discutabel voordeel. Van mij mag je, aan mij zijn die programma’s niet besteed. Maar van transparante marktprijzen hebben de meeste klanten voordeel, niet de aanbieders, die houden de prijzen graag onder de pet tot de rekening wordt verstuurd.driel24 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Ik lees hier vaak berichten over op de forums en ook in de media.
Toch is dit niet helemaal waar. Volgens mij moet je stroom anders zien.
Bij je huis aansluiting heb je ook verschillende aanbieders en verschillende prijzen.
Maar de stroom komt ook uit hetzelfde stopcontact.
Bij de palen betaal je bijvoorbeeld met een shell/nm-pas op een allego paal.
Wat jij aan jou "pasje" betaald kan dus fluctueren.
De ene pas geeft een mooi tarief om gebruikers te lokken en nemen genoegen met minder winst.
bij de ander moet je een bedrag per maand betalen voor een lage kWh prijs.
Volledige transparantie is volgens mij niet mogelijk en zelfs niet gewenst.
Ik wil graag de beste prijs. Bij transparantie zal dat niet het geval zijn.
Het huidige oerwoud aan pasjes en tarieven past bij de huidige chaotische status van de markt, maar is ook gedoemd om te verdwijnen.
Ik krijg binnenkort een EV en wou toevallig net posten over het oerwoud aan aanbieders en pasjes. Heb nu al 3 pasjes liggen en nog 3 apps waarmee ik kan laden. Gaat echt nergens over. Hier in de buurt Allego, greenflux, pitpoint, Total, vattenfall en newmotion. En dan Fastned en Shell voor snelladen. Lekker handigjdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Elke econoom kan je vertellen dat transparantie leidt tot lage marktprijzen, dat is een wetenschappelijk bewezen feit. Dat jij graag een extra voordeeltje haalt is natuurlijk prima. Ook in de wereld van de dinosap heb je ‘loyaliteitsprogrammas’ waarmee aanbieders je proberen te binden aan een bepaald merk brandstof. Zo’n pasje levert je dan op zijn best een paar centen op en een discutabel voordeel. Van mij mag je, aan mij zijn die programma’s niet besteed. Maar van transparante marktprijzen hebben de meeste klanten voordeel, niet de aanbieders, die houden de prijzen graag onder de per tot de rekening wordt verstuurd.
Het huidige oerwoud aan pasjes en tarieven past bij de huidige chaotische status van de markt, maar is ook gedoemd om te verdwijnen.

Best interessant je laatste zin. Hoe zie jij het verdwijnen van alle aanbieders voor je dan? Ik ben toch wel benieuwd hoe het laad landschap over een jaar of tien eruit ziet.jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Elke econoom kan je vertellen dat transparantie leidt tot lage marktprijzen, dat is een wetenschappelijk bewezen feit. Dat jij graag een extra voordeeltje haalt is natuurlijk prima. Ook in de wereld van de dinosap heb je ‘loyaliteitsprogrammas’ waarmee aanbieders je proberen te binden aan een bepaald merk brandstof. Zo’n pasje levert je dan op zijn best een paar centen op en een discutabel voordeel. Van mij mag je, aan mij zijn die programma’s niet besteed. Maar van transparante marktprijzen hebben de meeste klanten voordeel, niet de aanbieders, die houden de prijzen graag onder de pet tot de rekening wordt verstuurd.
Alle huidige aanbieders zonder eigen laadnetwerk zijn er maar hebben naast wat (niche) voordelen eigenlijk geen bestaansrecht.
Ik heb zojuist een maingau account aangemaakt. Zoals al eerder in dit topic is aangeven moet je nu betalen voor een laadpas. Weet iemand of de app met elke laadpaal werkt? of heb je soms de laadpas nodig?
Laden van auto’s is wat economen noemen een ‘commoditymarkt’. In het product kun je nauwelijks differentiëren. Een kWh is een kWh en de rest is bijzaak. Een dergelijke markt migreert standaard naar een oligopolie, een markt waarin slechts enkele grote aanbieders overblijven. Die grote aanbieders onstaan door het massaal opkopen/uitkopen van kleine spelers in de markt. Als je als aanbieder in een dergelijke markt wil overleven, is het dus zaak om heel snel te groeien, autonoom (zoals Fastned nu doet) of met overnames, zoals Shell Newmotion heeft overgenomen. Ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe deze markt er over 10 jaar uitziet, maar ik gok dat de huidige grote energiemaatschappijen die in de dinosap zitten, allemaal in de markt van het elektrisch laden en ook in de waterstof zullen instappen, als ze dat al niet hebben gedaan. Zo zie je dat bijv. Bij oliemaatschappij Total, die nu zwaar investeert in snelladers in Frankrijk en zichzelf tegenwoordig TotalEnergies noemt. Idem Shell, BP in Engeland, enzovoorts.dindr schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:56:
[...]
Best interessant je laatste zin. Hoe zie jij het verdwijnen van alle aanbieders voor je dan? Ik ben toch wel benieuwd hoe het laad landschap over een jaar of tien eruit ziet.
Alle huidige aanbieders zonder eigen laadnetwerk zijn er maar hebben naast wat (niche) voordelen eigenlijk geen bestaansrecht.
Je schrijft: Transparantie leidt tot lagere prijzen. De huizen markt is redelijk transparant.jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Elke econoom kan je vertellen dat transparantie leidt tot lage marktprijzen, dat is een wetenschappelijk bewezen feit. Dat jij graag een extra voordeeltje haalt is natuurlijk prima. Ook in de wereld van de dinosap heb je ‘loyaliteitsprogrammas’ waarmee aanbieders je proberen te binden aan een bepaald merk brandstof. Zo’n pasje levert je dan op zijn best een paar centen op en een discutabel voordeel. Van mij mag je, aan mij zijn die programma’s niet besteed. Maar van transparante marktprijzen hebben de meeste klanten voordeel, niet de aanbieders, die houden de prijzen graag onder de pet tot de rekening wordt verstuurd.
Tarieven gaan normaal altijd met vraag en aanbod op en neer. Over de invloed van "transparantie" zijn de economen het niet helemaal eens.
Even een flinke kick maar er staan er hier ook een paar. Ik heb ondertussen een mywheels account aangemaakt en dan kun je ze zelf weghalen en krijg je er ook nog eens €2,50 tegoed voor.Hyena schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:26:
Heb trouwens last van een mywheels laadpaal klever. Lekker handig auto inpluggen en dan inmiddels 3 dagen laten staan.
Ik zit op dit moment in Slovenië. Ik zou de Petrol app ook downloaden (OneCharge SI). Met deze app vind je vaker gratis laders van Petrol. Alleen niet in elke plaats. Je vind ook weer andere laders dan met de Gremo app.bartgoes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:02:
Weet iemand hier toevallig of de Multitankcard van Eneco overal werkt waar NewMotion ook werkt?
Zelf heb ik tot nu vaker de Petrol app gebruikt.
Bij de Gremo app vind je vaak laders die de plaatselijke autodealers op hun terrein hebben staan/hangen. Let wel op dat de meeste terreinen savonds/snachts gesloten zijn. Ook kloppen de type aansluitingen en het kWh niet altijd in de app’s. Soms negatief soms positief.
Prima dat er meerdere aanbieders zijn maar dat je niet bij elke paal gewoon je creditcard kan gebruiken in nood of dat elke pas werkt is wel een drama.
In Portugal kan ik dus bij geen enkele Mobi.e paal laden. (tip als je naar portugal gaat, regel een Mobi kaart).
In Portugal kan ik dus bij geen enkele Mobi.e paal laden. (tip als je naar portugal gaat, regel een Mobi kaart).
Lokaal is zo’n pas ook niet ergens te krijgen? Opsturen naar NL is zo te zien ook lastig.AMARONE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:18:
Prima dat er meerdere aanbieders zijn maar dat je niet bij elke paal gewoon je creditcard kan gebruiken in nood of dat elke pas werkt is wel een drama.
Die Enel dingen zijn behoorlijk wispelturig, ik kreeg tijdens het snelladen een Italiaanse buurvrouw (nee ze was niet om aan te zienSpongeRob schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:38:
[...]
Bedankt voor de tip van de Carge app, helaas heb ik 'm nog niet kunnen gebruiken omdat de eerste snellader niet wilde starten met laden en de tweede snellader was splinternieuw en stond alleen nog maar op de Enel X app.
Bij die tweede snellader viel me op dat hij als 60kW aangegeven staat in de app, maar het typeplaatje gaf aan dat het een 50kW lader is...
Ik kom op die Enel X snelladers ook nooit boven de 50kW uit met m'n 28kWh Ioniq.
Bij onze KIA werkte het beste door eerst de kabel aan te sluiten en dan binnen (volgens mij 40 seconden) via de Bosch app te activeren.
Gek genoeg moest het bij die Opel weer net andersom, dus eerst pas aanbieden, aansluiting selecteren en dan de kabel aansluiten. Kan zijn dat het verschil zit in AC/DC maar ik heb het idee dat er totaal geen logica achter zit, en dan hebben we het nog maar over 1 specifieke lader.
En voor de lliefhebbers, het volledige overzicht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PheD1oWiwKZTR7FL3eJGlvpo.jpg?f=user_large)
Voor de rit naar italië via Zwitserland heb ik dus de volgende passen gebruikt, ga er maar vanuit dat dit de goedkoopste optie's waren (buiten de passen met maandelijkse abonnement).
Duitsland, EWE-GO (zeker voor ionity DE) (helaas alleen met Duits postadres aan te vragen (€0,54 ionity, €0,49 EWE GO DC lader
Zwitserland, Maingau voor eigenlijk alle DC
Italië
-EVWay, eigenlijk altijd goedkoper dan Enel zelf
-Maingau voor de ionity laders
-Bosch Charging my EV App is op sommige DC laders met €0,40 erg goedkoop te noemen.
23x laden lijkt veel in 1,5 week tijd, voor een Kia EV met 67kWh accu, echter laden wij omwille van de snelheid (30-35 minuten per DC lading) vaak tot rond de 80% en daarbij hebben we 4275km gereden, 2x rond de 1400km enkele reis (5 ladingen per enkel reis)
Wij hadden een appartement in de middel of no-where, prachtig alleen met een EV sub-optimaal, laden op locatie kon niet, appartement had een erg matige stroomvoorziening. In de ochtend broodjes halen was bvb 2x 25 minuten. Daarnaast was de dichtstbijzijnde snellader 45 minuten rijden.
Samengevat: voor ons de eerste keer om met de EV op vakantie te gaan, het lijkt heel wat qua rompslomp wanneer je zo'n overzicht ziet qua ladingen, echter moet ik zeggen dat het ons echt enorm is meegevallen, elke 2,5-3 uur een half uurtje stoppen is echt zoveel relaxter. Heenweg hebben we met hotel overnachting gedaan, terugweg niet, 09.45 vertrokken, rond 03.30 thuis. Wat mij wel is opgevallen, weekends is het erg druk bij de ionity's en woensdag op de terugweg hebben we tot 4x toe alleen staan laden.
Verder vond ik het tijdens het laden erg leuk om even met wat EV rijders te praten, in italy kon ik zelfs nog iemand helpen die de Audi E-Tron al 45 minuten lang niet aan het laden kreeg. Heb heel wat verschillende EV's gezien, tesla's (veul), audi's, mercedes, porsche, polestar. Ondanks dat ik onze E-Soul nog steeds niet mooi vindt wel veel positieve reactie's gehad, met name over de daadwerkelijk meer dan 400km actieradius.
Trefwoorden (ivm excel sheet): EWE, EWE GO, Enel, Enel-x, Dufeco, Ionity, maingau, shell, new motion, newmotion, evway, bosch, E-Flux
[ Voor 50% gewijzigd door Appie Heijn op 14-08-2021 14:15 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
meeste 50kw laders zijn 125A, 500V. Dan kom je uit op 62.5kw totaal natuurlijk maar omdat bijna alle EV rond de 400v zijn krijg je daar dus maar 50kw ish, maar staat er alsnog 60/62.5kw in de apps...SpongeRob schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:38:
[...]
Bedankt voor de tip van de Carge app, helaas heb ik 'm nog niet kunnen gebruiken omdat de eerste snellader niet wilde starten met laden en de tweede snellader was splinternieuw en stond alleen nog maar op de Enel X app.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Nu is het ook een wetenschappelijk bewezen feit dat economen er vaak naast zittenjdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Elke econoom kan je vertellen dat transparantie leidt tot lage marktprijzen, dat is een wetenschappelijk bewezen feit.
Maar in alle ernst: ik denk dat de energiemarkt een stuk ingewikkelder in elkaar zit dan de telefoniemarkt. Mijn verwachting was ook dat als de markt voor laden meer volwassen wordt, de tarieven omlaag zouden gaan, net als in de (mobiele) telefoniemarkt is gebeurd.
Ik begin daar echter aan te twijfelen. Mijn indruk is dat meer transparantie in ieder geval voorlopig niet tot lagere prijzen leidt, maar tot hogere. Hoe kan dat?
In de eerste plaats omdat de prijs van elektriciteit is afgeleid van de olieprijs. De olieprijs is (inmiddels fors) omhoog gegaan en dus gaat de prijs van elektriciteit omhoog. De prijs voor telefonie kent voor zover ik kan overzien niet een dergelijke externe variabele.
In de tweede plaats wordt (iig in NL maar ik denk ook in andere Europese landen) de prijs van elektriciteit grotendeels bepaald door belastingen en niet zozeer door productiefactoren. Dat beperkt de marge om te concurreren aanzienlijk.
In de derde plaats kent de elektriciteitsmarkt veel meer schakels dan bijvoorbeeld de markt voor telefonie. Die schakels kunnen in dezelfde hand zijn, maar dat is niet altijd zo. De markt voor laadpalen voegt daar nog een extra schakel aan toe.
1. De producent van de elektriciteit
2. De transporteur van de elektriciteit (in NL is dat een aparte partij, ik weet niet hoe dat in de rest van Europa zit)
3. De leverancier van de elektriciteit (kan dezelfde als 1 zijn, maar hoeft niet)
4. De laadpaalleverancier
5. De uitgever van de laadpas (kan dezelfde als 4 zijn, maar hoeft niet).
Verder denk ik dat zeker Europees gezien (maar ik ben geen kenner van de elektriciteitsmarkt) de markt per land nogal verschilt en dat er nog heel veel staatsbedrijven zijn en staatsbemoeienis is.
In ieder geval kun je vaststellen dat het meer volwassen worden van de markt, en het meer transparanter worden van de prijzen niet tot lagere prijzen leidt. Integendeel. Om een (anekdotisch) voorbeeld te geven. Ik heb zelf sinds januari 2019 een Kia e-Niro. In april 2019 ben ik daarmee op vakantie geweest naar Duitsland, Denemarken en Zweden. Bij Ionity kon ik 32,91 kWh Laden voor €4.08. Nu zou dat ongeveer €26 kosten.
Er zijn verschillende partijen geweest die geprobeerd hebben door ‘subsidiering’ marktaandeel te verwerven. De bekendste is denk ik Maingau. Zij zijn echter allemaal op hun schreden teruggekeerd.
In dat licht bezien, betekent meer transparantie, hogere investeringen en dus hogere prijzen.
Er zijn veel meer EV’s dan twee jaar geleden. Er wordt veel meer publiek geladen dan twee jaar geleden. Er is -ondanks het oerwoud aan passen- meer transparantie. En toch gaan de prijzen omhoog in tegenstelling tot wat we in de markt voor (mobiele) telefonie hebben gezien.
Als de economen gelijk hebben, is de enige verklaring dat de markt van elektrisch laden niet vergelijkbaar is met de (mobiele) telefoonmarkt.
Hoewel ik het met je eens ben @Benny ligt dat er ook wel aan wat je zelf wilt. Vergelijk het met de traditionele brandstofpas, dan sta je ook te kijken met je Totalpas bij een Shell pomp.
Er zijn prima kaarten die vrijwel alles afdekken (vergelijk maar met de MtC of DKV kaart), moet je alleen weer niet naar de tarieven kijken ;-)
Er zijn prima kaarten die vrijwel alles afdekken (vergelijk maar met de MtC of DKV kaart), moet je alleen weer niet naar de tarieven kijken ;-)
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Mooie analyse en ik ben bang dat je gelijk hebt waar het publiek laden betreft.Harvest2002 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:53:
[...]
Nu is het ook een wetenschappelijk bewezen feit dat economen er vaak naast zitten
Maar in alle ernst: ik denk dat de energiemarkt een stuk ingewikkelder in elkaar zit dan de telefoniemarkt. Mijn verwachting was ook dat als de markt voor laden meer volwassen wordt, de tarieven omlaag zouden gaan, net als in de (mobiele) telefoniemarkt is gebeurd.
Ik begin daar echter aan te twijfelen. Mijn indruk is dat meer transparantie in ieder geval voorlopig niet tot lagere prijzen leidt, maar tot hogere. Hoe kan dat?
In de eerste plaats omdat de prijs van elektriciteit is afgeleid van de olieprijs. De olieprijs is (inmiddels fors) omhoog gegaan en dus gaat de prijs van elektriciteit omhoog. De prijs voor telefonie kent voor zover ik kan overzien niet een dergelijke externe variabele.
In de tweede plaats wordt (iig in NL maar ik denk ook in andere Europese landen) de prijs van elektriciteit grotendeels bepaald door belastingen en niet zozeer door productiefactoren. Dat beperkt de marge om te concurreren aanzienlijk.
In de derde plaats kent de elektriciteitsmarkt veel meer schakels dan bijvoorbeeld de markt voor telefonie. Die schakels kunnen in dezelfde hand zijn, maar dat is niet altijd zo. De markt voor laadpalen voegt daar nog een extra schakel aan toe.
1. De producent van de elektriciteit
2. De transporteur van de elektriciteit (in NL is dat een aparte partij, ik weet niet hoe dat in de rest van Europa zit)
3. De leverancier van de elektriciteit (kan dezelfde als 1 zijn, maar hoeft niet)
4. De laadpaalleverancier
5. De uitgever van de laadpas (kan dezelfde als 4 zijn, maar hoeft niet).
Verder denk ik dat zeker Europees gezien (maar ik ben geen kenner van de elektriciteitsmarkt) de markt per land nogal verschilt en dat er nog heel veel staatsbedrijven zijn en staatsbemoeienis is.
In ieder geval kun je vaststellen dat het meer volwassen worden van de markt, en het meer transparanter worden van de prijzen niet tot lagere prijzen leidt. Integendeel. Om een (anekdotisch) voorbeeld te geven. Ik heb zelf sinds januari 2019 een Kia e-Niro. In april 2019 ben ik daarmee op vakantie geweest naar Duitsland, Denemarken en Zweden. Bij Ionity kon ik 32,91 kWh Laden voor €4.08. Nu zou dat ongeveer €26 kosten.
Er zijn verschillende partijen geweest die geprobeerd hebben door ‘subsidiering’ marktaandeel te verwerven. De bekendste is denk ik Maingau. Zij zijn echter allemaal op hun schreden teruggekeerd.
In dat licht bezien, betekent meer transparantie, hogere investeringen en dus hogere prijzen.
Er zijn veel meer EV’s dan twee jaar geleden. Er wordt veel meer publiek geladen dan twee jaar geleden. Er is -ondanks het oerwoud aan passen- meer transparantie. En toch gaan de prijzen omhoog in tegenstelling tot wat we in de markt voor (mobiele) telefonie hebben gezien.
Als de economen gelijk hebben, is de enige verklaring dat de markt van elektrisch laden niet vergelijkbaar is met de (mobiele) telefoonmarkt.
En privé laden van netstroom beweegt ook mee met olieprijs op termijn.
Echter zie ik nog een verschil met de telefoniemarkt, namelijk dat steeds meer consumenten zelf de benodigde energie opwekken met zonnepanelen. Daar daalt de prijs wel. Ik geloof dat ik zelf omgerekend iets van een cent of 7 kwijt ben voor een kWh en als je nu investeert in zonnepanelen kan dat nog flink lager.
In NL hoef ik nagenoeg nooit publiek te laden en in buitenland heb ik het prijskaartje er graag voor over als het maar beschikbaar is.
En nog een wenkend perspectief is om op termijn variabele tarieven te betalen die afhankelijk zijn van de vraag aanbod verhouding op het moment van de dag. Als daar dan ook nog Vehicle to grid opties bij komen kun je in theorie zelfs gaan verdienen aan stroom die je goedkoop laadt en weer terug verkoopt als de stroom duur is.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vrijdag was ik op weg naar een hotel in zuiden van Duitsland met mijn Hyundai Kona. Een laadstop bij Kirchheim was geen probleem bij een EnBW lader. Er waren 4 CCS laadkabels, waarvan 2 waren bezet (eentje door een mooie Audi etron GT). Rustig geladen en binnen 30min was ik op weg.
Volgens ABRP mijn volgende laadstop zou in Ebelsbach moeten zijn, bij een EnBW station met 2 CCS laadkabels. Bij aankomst zag ik beide bezet: er stonden een ID3 en een Ioniq.
Die autos hadden 30-35% SoC, en ik had geen zien om wachten. Kona had nog genoeg energy om nog verder te rijden, dus ik ging door naar Himmelkron. Daar zou ik twee Allego laadstations vinden, en als plan B 4 Ionity stations.
Bij aankomst zag ik de eerste Allego station meteen bezet: een e-Golf moest nog 20 min laden, en een etron (!) was op de tweede plek met AC aan het laden. De tweede Allego station iets verder was ook bezet. Normaal vermijd ik Ionity (want te duur), maar voor dit keer ging ik daar kijken en ja hoor, alles bezet + wachtenden.
Uiteindelijk moest ik nog iets verder rijden (langzaam op snelweg
) om bij een EWE GO laadpaal (1 station met 2 CCS laadkabels) te kunnen laden.
Dit is bepaald niet fijn om als EV rijder te ervaren. Waarom zetten ze nog maar een laadstation ergens, zelvs direct langs de snelweg? Als je gaat iets bouwen, doe maar dan minstens met 2 laadstations, en liever met nog meer!
Los daarvan, die Kona is geweldig zuinig!!! Ik zou dit moeilijk kunnen redden met een andere auto.
Volgens ABRP mijn volgende laadstop zou in Ebelsbach moeten zijn, bij een EnBW station met 2 CCS laadkabels. Bij aankomst zag ik beide bezet: er stonden een ID3 en een Ioniq.

Bij aankomst zag ik de eerste Allego station meteen bezet: een e-Golf moest nog 20 min laden, en een etron (!) was op de tweede plek met AC aan het laden. De tweede Allego station iets verder was ook bezet. Normaal vermijd ik Ionity (want te duur), maar voor dit keer ging ik daar kijken en ja hoor, alles bezet + wachtenden.

Uiteindelijk moest ik nog iets verder rijden (langzaam op snelweg

Dit is bepaald niet fijn om als EV rijder te ervaren. Waarom zetten ze nog maar een laadstation ergens, zelvs direct langs de snelweg? Als je gaat iets bouwen, doe maar dan minstens met 2 laadstations, en liever met nog meer!
Los daarvan, die Kona is geweldig zuinig!!! Ik zou dit moeilijk kunnen redden met een andere auto.
Top tip! Wil die auto wel verplaatsen zodat andere ook kunnen laden. En ikzelfErasmo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:07:
[...]
Even een flinke kick maar er staan er hier ook een paar. Ik heb ondertussen een mywheels account aangemaakt en dan kun je ze zelf weghalen en krijg je er ook nog eens €2,50 tegoed voor.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Het was een avondje doortypen, maar ik heb eindelijk mijn blog bijgewerkt waarin ik ruim 6000km roadtrip door Zuid-Italië beschrijf met alle laad-ervaringen aldaar.
Kortgezegd komt het erop neer dat er geen snelladers zijn en ook te weinig AC laadpalen.
22kW laden bij de AC paaltjes is daar een zegen.
De link zit in mijn profiel en handtekening.
Kortgezegd komt het erop neer dat er geen snelladers zijn en ook te weinig AC laadpalen.
Echter bij de Shell pomp, of andere, kan je perfect tanken met je pinpas of je kredietkaart aan de popprijs. Het 'merk' pasje is er alleen om u korting op de geaffilieerde prijs te geven._Marcel_1973 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:12:
Hoewel ik het met je eens ben @Benny ligt dat er ook wel aan wat je zelf wilt. Vergelijk het met de traditionele brandstofpas, dan sta je ook te kijken met je Totalpas bij een Shell pomp.
@Usta misschien kunnen ze er idd een lader bij plaatsen maar als dit op hetzelfde net staat zonder verhoging van de capaciteit, met bijhorende kosten, dan zal elke lader maar de helft van de capaciteit leveren indien beide gelijktijdig gebruikt worden. Maar de prijs per kWh zal vermoedelijk moeten stijgen om alle kosten te dekken en die prijs is nu al te duur.
Leuk om te lezen Maarten. Omdat je blog voornamelijk gaat over het laden wekt het een beetje de indruk dat de hele (familie)vakantie in het teken stond van een trektocht van laadpaal naar laadpaal. Maar blij dat je het gedaan hebt en je bevindingen wil delen. Ik weet nu zeker dat ik met de 1-fase e-Niro Zuid-Italie even nog niet op de planning zet.Hachy schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 01:18:
Het was een avondje doortypen, maar ik heb eindelijk mijn blog bijgewerkt waarin ik ruim 6000km roadtrip door Zuid-Italië beschrijf met alle laad-ervaringen aldaar.
@Hachy ’s Polarsteps is ook een aanrader..
Als je met een EV op vakantie gaat kom je er voorlopig niet onder uit om van laadpaal tot laadpaal tot laadpaal te plannen. Of je nou ‘de lange rit’, een uitstapje of je accommodatie plant, je zal altijd even moeten checken wat de laadmogelijkheden zijn. Dat gaat pas veranderen als laden net zo makkelijk is als benzine of diesel tanken. Wij houden elk jaar voor het thuisfront ook een klein blogje bij en dat laden domineerde dit jaar ook veel. In de comments werd de laadplanning zelfs vergeleken met LPG tanken.
Als je met een EV op vakantie gaat kom je er voorlopig niet onder uit om van laadpaal tot laadpaal tot laadpaal te plannen. Of je nou ‘de lange rit’, een uitstapje of je accommodatie plant, je zal altijd even moeten checken wat de laadmogelijkheden zijn. Dat gaat pas veranderen als laden net zo makkelijk is als benzine of diesel tanken. Wij houden elk jaar voor het thuisfront ook een klein blogje bij en dat laden domineerde dit jaar ook veel. In de comments werd de laadplanning zelfs vergeleken met LPG tanken.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben voor het eerst met een e-Golf naar Italië gereden en het lange stuk hoefde ik eigenlijk niet te plannen. Bij vrijwel elk tankstation tot en met Zwitserland was een snellader en dit stond netjes aangegeven op de bordjes langs de snelweg. De snelweg was voor mij gewoon alsof ik benzine moest tanken. Italië is dan weer een ander verhaal.Kju schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:11:
Als je met een EV op vakantie gaat kom je er voorlopig niet onder uit om van laadpaal tot laadpaal tot laadpaal te plannen. Of je nou ‘de lange rit’, een uitstapje of je accommodatie plant, je zal altijd even moeten checken wat de laadmogelijkheden zijn.
Hangt ook van de BEV af. Met een Tesla hoef je bijna niet te plannen. Ook zijn uitstapjes prima te doen als je bij de accomodatie, of in de buurt, kunt laden.
Ik heb een ANWB laadpas ontvangen en probeer die nu te activeren. Dat lukt alleen niet. Ik kan namelijk geen mijnladen account aanmaken. Iemand hier bekend mee? Als ik op de link klik die ik in de mail heb ontvangen, kan ik alleen inloggen of kiezen voor wachtwoord vergeten. Zodra ik op wachtwoord vergeten klik, dien ik mijn e-mailadres in. Echter na versturen klik krijg ik de melding dat ik een gebruikersnaam moet invullen. Ik weet niet waar ik dat zou moeten doen en welke...?
Ik heb voor het eerst de ‘algemene ervaringen’ zeg maar op Polarsteps gezet en alles wat met het laden te maken had op m’n blog. Dit omdat Tweakers toch meer vanuit de techniek zo’n reis bekijken en familie toch meer naar algemene ervaringen, die vinden dat technische laden stuk juist erg saai.joepie de p schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:41:
[...]
Leuk om te lezen Maarten. Omdat je blog voornamelijk gaat over het laden wekt het een beetje de indruk dat de hele (familie)vakantie in het teken stond van een trektocht van laadpaal naar laadpaal. Maar blij dat je het gedaan hebt en je bevindingen wil delen. Ik weet nu zeker dat ik met de 1-fase e-Niro Zuid-Italie even nog niet op de planning zet.
Hierdoor komt het mogelijk wat technischer over dan het eigenlijk was.
Gebruikersnaam zou je emailadres zijn. Anders kan je hun bellen 088-2022804.Oranje Banaan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:21:
Ik heb een ANWB laadpas ontvangen en probeer die nu te activeren. Dat lukt alleen niet. Ik kan namelijk geen mijnladen account aanmaken. Iemand hier bekend mee? Als ik op de link klik die ik in de mail heb ontvangen, kan ik alleen inloggen of kiezen voor wachtwoord vergeten. Zodra ik op wachtwoord vergeten klik, dien ik mijn e-mailadres in. Echter na versturen klik krijg ik de melding dat ik een gebruikersnaam moet invullen. Ik weet niet waar ik dat zou moeten doen en welke...?
Ik vrees dat rijden van paal tot paal te kort is door de bochtSefa schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:00:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben voor het eerst met een e-Golf naar Italië gereden en het lange stuk hoefde ik eigenlijk niet te plannen. Bij vrijwel elk tankstation tot en met Zwitserland was een snellader en dit stond netjes aangegeven op de bordjes langs de snelweg. De snelweg was voor mij gewoon alsof ik benzine moest tanken. Italië is dan weer een ander verhaal.
Met een ICE rij je ook van parking (met sanitair) naar parking met een gezin.
Nu is het een parking met een paal en wordt er ingeplugd. En bekeken waar de volgende keer halt kan worden gehouden
Dat paal/parking bezoek is frequenter en eigenlijk zoals het hoort naar verkeersveiligheid.
1 keer heb ik me laten vangen, het symptoom was alsof ik in een tunnel reeds op de Duitse bahn. Eerste parking vol, op naar de tweede en dat was de ergste rit van mijn leven, nooit gedacht er zonder kleerscheuren er aan te komen. Sindsdien rijden we niet meer in 1 keer en overnachten we en genieten we van elk moment eenmaal we de deur achter ons dichttrekken en op reis vertrekken.
En ja niet alleen de paal/parkings worden 'gepland' ook andere tussenstops en de overnachting wordt gepland en de overnachtplaats ook nog bezocht.
Doet me denken aan de vele keren dat we Colmar kenden van de borden op de snelweg tot we er eens overnachten en rondliepen.
Het is gedaan met rijden, rijden, rijden om dan te slapen, slapen, slapen en dan pas aan de vakantie te beginnen.
En de tussenstops, te ver voor een weekendje weg en geen plaats waar je een weekje naar toe zou gaan maar wel leuk om er een late namiddag/avond in door te brengen. En mocht ik niet alles gezien hebben staat hij alsnog op de lijst van tussenstops om te overnachten. Voor +/-55€/nacht/kamer kan je niet sukkelen, (basic) ontbijten gebeurt niet meer ter plaatse zoals met de ICE maar na de eerste rit bij de parking met paal en ontbijt gelegenheid.
Vraagje over Freshmile: ik begrijp dat dat een prepaid kaart is die je moet 'opladen'. Kan je vervolgens het hele bedrag leeg trekken of blijft er altijd een soort 'bufferbedrag' staan? Terugvragen van krediet is nogal een toer bij Freshmile (met een aan jezelf geadresseerde envelop en dan krijg je een cheque (die bestaan kennelijk nog...)).
Dat zou mogelijk kunnen zijn. Je moet minstens 19 eur saldo hebben, dus je zou kunnen een laadsessie doen die rond 19 eur kost. Op straat zou dat kunnen lukken als je in een klap meer dan 60kW zal laden, maar met snelladen (wat durrder is) zal dat zeker lukken.richair schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:03:
Vraagje over Freshmile: ik begrijp dat dat een prepaid kaart is die je moet 'opladen'. Kan je vervolgens het hele bedrag leeg trekken of blijft er altijd een soort 'bufferbedrag' staan? Terugvragen van krediet is nogal een toer bij Freshmile (met een aan jezelf geadresseerde envelop en dan krijg je een cheque (die bestaan kennelijk nog...)).
Ik had afgelopen weekend last van storing bij Shell. kaart niet goed, app niet kunnen inloggen.
Allemaal geen succes dus maar zo gelaten.
Vandaag doet de app het in ieder geval weer.
Iemand anders ook gehad?
Iemand anders ook gehad?
Was de Studie ‘Laadinfrastructuur op verzorgingsplaatsen' al langsgekomen hier? Geeft een mooi overzicht van de laadinfrastructuur langs snelwegen in Nederland, incl. de problemen richting de toekomst: https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_643379_31/
Ook last van gehad vorige week. Bij Shell aan de Maasboulevard in Rotterdam. Dag erna in Rijswijk wel kunnen laden.DoleBole schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:46:
Ik had afgelopen weekend last van storing bij Shell. kaart niet goed, app niet kunnen inloggen.
Iemand anders ook gehad?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Het gaat in Duitsland gebeuren. Binnen 10 minuten een bereikbare snelllader en transparantie over de kosten.
https://nationale-leitste...r-stadt-und-auf-dem-land/
Ga volgende week 3 weken naar D, ben benieuwd hoe NU de situatie isniki_lauda schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:28:
Het gaat in Duitsland gebeuren. Binnen 10 minuten een bereikbare snelllader en transparantie over de kosten.
Maar dat het (uit eindelijk) snel kan gaan is wel duidelijk, nu nog wat mooie, zuinige en kleine E-auto's en dan hebben we, wat betreft de CO2 uitstoot, daar alvast een flinke slag gemaakt!
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
In Duitsland mag de kWh prijs maximaal 44 cent zijn bij het nieuwe snellaadnetwerk, is toch een stuk minder dan die 79 cent bij Ionity. https://www.electrive.net...len-im-september-starten/
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nu nederland even volgen, zeker qua prijs..
Met €0,71 p/kwh is het bijna net zo duur als een ICE.
Daar komt dan de hogere aanschaf voor een BEV bovenop..
BEV rijden en dan veel/meestal snelladen aan een fastned oid is niet bepaald interessant
BEV rijden en dan veel/meestal snelladen aan een fastned oid is niet bepaald interessant
Met de huidige range van ong. 400km, zullen toch veel gebruikers met name thuis laden. En dat is veel goedkoper dan snelladen. Dus ik zie dan nog steeds veel voordelen wbt gebruikskosten tov ICE.pielie8520 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:59:
Die 10 minuten is wel interessant, dan ga je niet meer laadstops plannen maar rij je gewoon door totdat de auto zegt dat hij wil laden, net zoals je dan met een ICE doet. Dat zou ook betekenen dat je in Duitsland op elke parkeerplaats langs de autobaan snelladers gaat krijgen, niet alleen bij de restaurants (die zitten toch vaak een stuk verder uit elkaar). In Zwitserland zag ik ook al wel gewoon van die kleine parkeerplaatsen waar dan ook een paar snelladers stonden. In Nederland staan ze zover ik weet nu nog (vrijwel) altijd (?) bij de wegrestaurants/tankstations.niki_lauda schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:28:
Ik doe precies hetzelfde ! Ik verleng mn 2 weken met bijna een week extra (met reizen) en rij ongeveer 500km per dag max (meer kan mn vrouw niet ivm invaliditeit). Wij stoppen zoveel mogelijk in de wat luxere hotels (of mooie omgeving) om elke dag zoveel mogelijk te genieten en echt op vakantie te zijn. bij aankomst de omgeving verkennen, er echt even uit, volgende dag uitslapen, ontbijt in hotel en met een volle batterij op stap richting de lunch (om daar te laden) en dan door naar eind bestemming van die dag (met laadpaal) echt zero laadstress en volleidg ontspannen aankomen op eindbestemming. Vroeger reed ik in 1x - en koste me echt een dag of 2 a 3 om bij te komen.- was gewoon zondebruneelm schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:23:
[...]
Ik vrees dat rijden van paal tot paal te kort is door de bocht
Met een ICE rij je ook van parking (met sanitair) naar parking met een gezin.
Nu is het een parking met een paal en wordt er ingeplugd. En bekeken waar de volgende keer halt kan worden gehouden
Dat paal/parking bezoek is frequenter en eigenlijk zoals het hoort naar verkeersveiligheid.
1 keer heb ik me laten vangen, het symptoom was alsof ik in een tunnel reeds op de Duitse bahn. Eerste parking vol, op naar de tweede en dat was de ergste rit van mijn leven, nooit gedacht er zonder kleerscheuren er aan te komen. Sindsdien rijden we niet meer in 1 keer en overnachten we en genieten we van elk moment eenmaal we de deur achter ons dichttrekken en op reis vertrekken.
En ja niet alleen de paal/parkings worden 'gepland' ook andere tussenstops en de overnachting wordt gepland en de overnachtplaats ook nog bezocht.
Doet me denken aan de vele keren dat we Colmar kenden van de borden op de snelweg tot we er eens overnachten en rondliepen.
Het is gedaan met rijden, rijden, rijden om dan te slapen, slapen, slapen en dan pas aan de vakantie te beginnen.
En de tussenstops, te ver voor een weekendje weg en geen plaats waar je een weekje naar toe zou gaan maar wel leuk om er een late namiddag/avond in door te brengen. En mocht ik niet alles gezien hebben staat hij alsnog op de lijst van tussenstops om te overnachten. Voor +/-55€/nacht/kamer kan je niet sukkelen, (basic) ontbijten gebeurt niet meer ter plaatse zoals met de ICE maar na de eerste rit bij de parking met paal en ontbijt gelegenheid.
EV net zo duur ?pielie8520 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:59:
Ev :
19 kWh per 100km.
Bij 0,71 ct/kWh kost het 13,49 om 100km te halen.
(Met de Franse per minuut tarieven valt het, bij onze relatief langzaam
ladende e-niro, nog slechter uit.)
Diesel :
5 liter per 100km
Bij 1,35 kost het 6,75 om 100km te rijden
Ik laad alles publiek (37ct per kWh), maar gelukkig alleen op vakantie bij een snellader.
Wel een goede keuze van Duitsland om bij de aanbesteding een plafond in te stellen !
In Nederland rijden we vooral nog benzine (uit het hoofd, 7 versus 1 miljoen auto's, waarbij diesel ook nog eens met 10%/jaar krimpt). Dan wordt dit:driel24 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:46:
[...]
Diesel :
5 liter per 100km
7 liter per 100km
Bij E2.00 kost het E14.00 om 100 km te rijden
Aan de snelweg betaal je ongeveer 2 euro voor benzine en E0.59 voor een kWh bij fastned (appels met appels). Ik deed voorheen diesel, dat is wel goedkoper (E1.56 aan de snelweg en geen E1.35) maar daarvoor doneerde ik ook E120/maand aan MRB. Buiten de snelweg tank ik voor E1.35 diesel, of voor E0.06/kWh stroom (zonnestroom salderen).
Het hangt natuurlijk wel heel erg af van wat je verbruik is, voor mijn Ioniq reken ik 10kWh p/100km, en dan is zelfs de Ionity prijs nog te doen. De variatie in verbruik is bij een EV ook groter dan een ICE en dan kan het met een EV al heel gauw duurder uitpakken.driel24 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:46:
[...]
EV net zo duur ?
Ev :
19 kWh per 100km.
Bij 0,71 ct/kWh kost het 13,49 om 100km te halen.
(Met de Franse per minuut tarieven valt het, bij onze relatief langzaam
ladende e-niro, nog slechter uit.)
Diesel :
5 liter per 100km
Ik laad alles publiek (37ct per kWh), maar gelukkig alleen op vakantie bij een snellader.
Wel een goede keuze van Duitsland om bij de aanbesteding een plafond in te stellen !
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Klopt helemaal. (ik vergeleek het met mijn vorige autorobhuls schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
In Nederland rijden we vooral nog benzine (uit het hoofd, 7 versus 1 miljoen auto's, waarbij diesel ook nog eens met 10%/jaar krimpt). Dan wordt dit:
7 liter per 100km
Bij E2.00 kost het E14.00 om 100 km te rijden
Aan de snelweg betaal je ongeveer 2 euro voor benzine en E0.59 voor een kWh bij fastned (appels met appels). Ik deed voorheen diesel, dat is wel goedkoper (E1.56 aan de snelweg en geen E1.35) maar daarvoor doneerde ik ook E120/maand aan MRB. Buiten de snelweg tank ik voor E1.35 diesel, of voor E0.06/kWh stroom (zonnestroom salderen).
Het zijn ook appels en peren.
Mijn idee is wel, dat het verschil tussen publiek laden en snelladen nu iets te groot is.
Wat is te groot, uiteindelijk zijn de prijzen op dit moment gewoon marktwerking. Als je bij Ionity staat en je accu is leeg, dan betaal je gewoon de E0.79 en misschien ook wel meer. Wat dat betreft is denk ik de prijselasticiteit van snelladen op dit moment groot (klein?). Concreet voor mijzelf, ik kan een EV rijden omdat ik in voorkomende gevallen kan snelladen. Dat is weliswaar kostbaar, maar anders wordt een rit naar Zwitserland wel erg langdurig. En ik doe het maar heel beperkt, dus op de totale kosten drukt het maar beperkt.
Op termijn wordt dat denk ik anders, als er elke 10 minuten een snellader staat, wordt prijs wel een factor. Dat is zelfs nu in Duitsland al wel een ding wellicht, ik prefereerde in mijn dieseltijd ook de wat goedkopere en comfortabelere Autohof aan de afslag boven de Rastatte, en ik zou dan ook de Aral voor E0.59 aan de Autohof prefereren boven de E0.79 Ionity bij de Rastatte, maar anderen doet dat weer anders (zeker als de baas betaald).
Op termijn wordt dat denk ik anders, als er elke 10 minuten een snellader staat, wordt prijs wel een factor. Dat is zelfs nu in Duitsland al wel een ding wellicht, ik prefereerde in mijn dieseltijd ook de wat goedkopere en comfortabelere Autohof aan de afslag boven de Rastatte, en ik zou dan ook de Aral voor E0.59 aan de Autohof prefereren boven de E0.79 Ionity bij de Rastatte, maar anderen doet dat weer anders (zeker als de baas betaald).
Dan denk ik dat er vooral wordt gedifferentieerd naar laadvermogen van de paal. Bijv. 50 kW goedkoper dan 100 kW en dat dan weer goedkoper dan 200 kW enz. Goedkoop is dan langere reistijd (als je auto het aangeboden laadvermogen kan hebben uiteraard).robhuls schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:40:
Op termijn wordt dat denk ik anders, als er elke 10 minuten een snellader staat, wordt prijs wel een factor.
Sterker nog, je laadt in principe alleen maar de noodzakelijke kWh'tjes bij de snellader. De rest doe je thuis of bij een gewone laadpaal als de auto weer stil staat.
Het model is anders.
Het model is anders.
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 17-08-2021 11:58 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat heb ik ook al gezien, dacht een video van NextMove, sneller laden is duurder dan een minder snelle lader. 50kW als goedkoopste lader en dan elke stap meer kW een hogere prijs. Krijg je ook geen traaglader aan een 350kW snellader.pmiddeld schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Dan denk ik dat er vooral wordt gedifferentieerd naar laadvermogen van de paal. Bijv. 50 kW goedkoper dan 100 kW en dat dan weer goedkoper dan 200 kW enz. Goedkoop is dan langere reistijd (als je auto het aangeboden laadvermogen kan hebben uiteraard).
Wat een aso! Zeker een audi rijder?DSK schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:10:
[...]
Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze wachtende zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingedrukt... Lekker is dat. Even naar de wachtende vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Mijn vriend was onmiddellijk weg.
maar serieus, waarom had hij niet het fatsoen om te wachten?
Vraagje, vanmorgen heb ik mijn auto aan de laadpaal in de buurt gezet. Er stond al een Tesla maar laden ging gewoon goed met 11kW. Tot ik net in de Volvo app opeens zag dat het laden gestopt was terwijl de auto nog niet vol was. Ik dus kijken, bleek dat de Tesla weg was maar er een andere auto stond te laden. Hoe kan het dat mijn sessie dan wordt afgebroken? Ligt dat aan de auto of aan de paal? Gaat om Allego overigens. Dit is natuurlijk uitermate irritant....
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dit gebeurt mij ook weleens. Sommige laadpalen loadbalancen op een aparte manier, door de lopende laadsessie van de andere socket te pauzeren of (tijdelijk) in vermogen te laten zakken. Afhankelijk hoe je auto daarmee omgaat werkt dit wel/niet zonder problemen.
Weet je nog wat die andere auto voor merk en type was? Beste is even met Allego delen, sommige combinaties zijn gewoon nog niet (voldoende) getest.
Weet je nog wat die andere auto voor merk en type was? Beste is even met Allego delen, sommige combinaties zijn gewoon nog niet (voldoende) getest.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.