[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.238 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Ja dat verschilt een beetje van auto tot auto het snel de curve naar beneden gaat. Goed om te weten als je een langere reis gaat maken.

Kijk hier de curve voor een Kia e-Niro (inderdaad, hoogste performance tussen 20% en 40%)
https://support.fastned.n...harging-with-a-Kia-e-Niro

en de curve voor een Enyac:
https://support.fastned.n...18339998-Charging-with-a-Škoda-Enyaq-iV

of de curve voor een Taycan.
https://support.fastned.n...ing-with-a-Porsche-Taycan
Die is echt wel superieur.. :)
Hmm, was in de veronderstelling dat de nero pas vanaf 20% optimaal laadde, maar aan die curve te zien is dat al vanaf 10%

Heb zelf nog nooit bij een snellader geladen, altijd thuis. Vorig jaar de auto voor de vakantie geruild met een collega zijn Diesel, had geen in in laad gedoe.
Volgende week naar zuid frankrijk en had al een aardige route in ABRP gepland met voornamelijk IONITY snelladers, maar dan wel dat ik met 20% aan wil komen bij iedere lader...

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand het adres voor iberdrola. Ik doe nu een random Spaans adres maar dan lukt de aanmelding niet.

Dank is groot, verder ervaring met de klc stations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMARONE schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:03:
Heeft iemand het adres voor iberdrola. Ik doe nu een random Spaans adres maar dan lukt de aanmelding niet.

Dank is groot, verder ervaring met de klc stations?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na een dag of twee krijg je na registratie ook de twee maand gratis laden actie geactiveerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Inspired op 03-08-2021 13:59 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
cypher21 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Hmm, was in de veronderstelling dat de nero pas vanaf 20% optimaal laadde, maar aan die curve te zien is dat al vanaf 10%

Heb zelf nog nooit bij een snellader geladen, altijd thuis. Vorig jaar de auto voor de vakantie geruild met een collega zijn Diesel, had geen in in laad gedoe.
Volgende week naar zuid frankrijk en had al een aardige route in ABRP gepland met voornamelijk IONITY snelladers, maar dan wel dat ik met 20% aan wil komen bij iedere lader...
In Frankrijk is het wel verstandig om iets meer marge aan te houden voor het geval de lader het niet doet, of bezet is. Je wilt ook indien nodig een alternatief kunnen bereiken.
Maar normaal is idd ca. 10-70% snelladen meest efficiënt, heb je er weer 36kWh bij en kun je een dikke 200km vooruit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:19:
Zijn er mensen die een betaald ABRP Premium lidmaatschap hebben?
Zo ja, wat is de reden voor het betaalde lidmaatschap?
Enige reden die ik zie is het laden van een volledige route en deze via apple carplay kunnen navigeren. Echter zullen hier ook wel alternatieven voor te vinden zijn lijkt me?
Je die heb ik. De hoofdreden hiervoor is/was dat het moeilijk ontwikkelen is zonder inkomsten en als dank voor het vele werk wat er al in zit/zat. En het is ook niet de hoofdprijs.

De live-data vind ik wel prettig, en eerder genoemde CarPlay. Daarnaast beschikbaarheid en de wijze hoe hij met verwachte/historische drukte route plant.

Ik heb wel een refferal link voor je, waardoor je ipv 2 weken, 4 weken kunt proberen. Stuur maar een dm bij interesse.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

Dank voor je verslaglinkjes en tips :)
Voor mij persoonlijk is het wel zo dat de stints een (heel) stuk korter zullen zijn door het meezeulen van een zeecontainer (caravan). Wellicht dat ik dan juist een stop eerder moet meepakken voor Parijs (met inefficiënte laadcurve) om maar iets meer reikwijdte te hebben over de laadwoestijn heen.
Voor wie toch in Parijs terecht komt om te laden: er is een prachtig nieuw Total laadplein in La Défense, een paar km van de péripherique (west). Je kunt er bij meerdere HPC’s laden onder een dak, er is een winkeltje en een gratis WC. Prettig voor de dames in het gezelschap;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB0FHnrgKGi6GoQTa59k9dnQsQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCXd7wofqhqakZMcVAxI5mpO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door jdbiggelaa op 04-08-2021 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:30
x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
Over een week of 2 ga ik naar Le Mans (Frankrijk, voor mij 650KM enkele reis).

Dit met een VW ID.4 Max (77kWh) mét een caravan (900KG) erachter 8)7

Ik ga uit van een 33kWh per 100km, een proef stukje (100km) in Nederland met 90km/u kwam uit op 26,5kWh per 100km.
Interessant! Als je een verbruik van 33kWh/100km met caravan gaat halen, dan zou ik dat netjes vinden. Met wat voor caravan ga je?
Ik hoop dat je je ervaringen tzt wil beschrijven, want ik ben zelf geïnteresseerd om prive een EV aan te schaffen en heb ook een caravan waar ik mee op vakantie zou willen gaan met de EV (naar oa Frankrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielie8520
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
Iemand een idee hoe je nu een maingau pas nog kunt aanvragen?

Ik heb hem aangevraagd een aantal weken terug en toen kon ik het op het formulier aangeven dat ik een pas wou hebben.

Nu een maat van mij kon alleen een account aanmaken.. hij kan nergens vinden waar de pas aan te vragen nu, via mail word er “nog” niet gereageerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49
pielie8520 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:23:
Iemand een idee hoe je nu een maingau pas nog kunt aanvragen?

Ik heb hem aangevraagd een aantal weken terug en toen kon ik het op het formulier aangeven dat ik een pas wou hebben.

Nu een maat van mij kon alleen een account aanmaken.. hij kan nergens vinden waar de pas aan te vragen nu, via mail word er “nog” niet gereageerd.
2 Weken geleden nog aangevraagd en binnengekregen.
Maar ik zie nu inderdaad dat je een account aan kan maken, en dan via de app laden nu de standaard is.
Of een pas aanvragen, die nu dus geld kost?
https://shop.maingau-ener...au-energie-rfid-ladekarte
Wel ook een optie voor een sleutelhanger voor dezelfde prijs..

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 05-08-2021 13:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
Ik ben blij dat ik hier veel positieve ervaringen lees, ook even mijn laadervaringen gedurende mijn heen- en terugreis naar Frankrijk (Dordogne - Sarlat - 1000 km) met Volvo P8, partner + 3 kids op de achterbank en een dakkoffer. Excuses voor het lange verhaal.

Heenreis:
Van te voren het e.e.a. uitgezocht en gepland met de bekende apps zoals ABRP, EV Charging, Chargemap en Google maps uiteraard. Ook de Google maps in de auto (Android) met mogelijkheden om laadstops toe te voegen. Mijn ervaringen en leermomenten. Als ik negatief klink, ik licht vooral de pijnpunten uit. Al met al, wel wat gedoe, maar met deze nieuwe ervaringen heb ik er meer vertrouwen in een volgende keer:
  • Tip: print / schrijf een aantal voorkeur laadpunten op een papiertje. Als je in de auto rijdt en je moet afwijken van je plan, is het lastig een volgende laadpunt te achterhalen als het in een app o.i.d. staat. Zeker als je partner het vervolgens moet invullen in de navigatie.
  • Verschillende laadpunten werkten niet. Bv. eerste laadpunt op advies van auto navigatie, daar moesten we 35 minuten laden. Eenmaal bij het laadpunt, deed deze het niet (foutmelding - Total). Hoteleigenaar begreep er ook niks van, de tesla laadpunten (een stuk of twintig, grijnsden mij daar toe..) volgende laadpunt deed het wel, was Ionity.
  • Heenreis deed ik in twee keer, met een laadpunt nabij ons hotel (75 km boven parijs), het laadpunt bij hotel deed het uiteindelijk niet (foutmelding) en heb bij het hotel met een granny stekker geladen, maar ik moest dus wel noodgedwongen bij parijs laden. Tip: laad niet bij Parijs (had ik dit maar geweten! dank @jdbiggelaa ), zie onderstaand:
  • Eerste paal ten noorden van Parijs op de Peripherique, enkele paal, wel snellader, maar foutmelding in beeld. Gebeld met de hulplijn en probleem uitgelegd. Deze deed het vaker niet volgens de mevrouw :( Tip: gebruik deze hulplijn! Want ze dachten echt mee! Zij verwezen me vervolgens door naar een volgende paal op mijn route (zuiden van Parijs) waarvan ze zeker wisten dat deze het deed .
  • Aangekomen bij die volgende paal (enkele paal, zuidkant Peripherique) terwijl we eerst nog bij het verkeerde en megadruk tankstation stonden, gelukkig snel de juiste plek gevonden. Helaas, parkeerde precies een Fransoos met zijn Renault Zoe voor me, ging 40 minuten laden.. sja, wat nu.. auto op 20% en de plek was allerminst vriendelijk, kinderen konden er niet uit want drukke weg, , geen winkeltje o.i.d. en ik kon zelfs niet eens parkeren om te wachten.. dus doorgereden naar een volgende paal. GELUKKIG konden we daar snelladen bij een Vinci, wel vooraf Total lijn gebeld om te vragen of die het deed, ondanks dat het geen total was, konden ze blijkbaar wel zien aan transacties dat die werkte
  • De volgende drie stops naar het eindstation gingen gelukkig redelijk van een leien dakje, we waren er ook wel helemaal klaar mee.. twee keer een Ionity (dank EU voor dit) en een keer Total, die overigens om de 8 minuten vanzelf stopte en een error gaf. Ik moest dan een soort van reset doen in het display en dan kon ik weer een nieuwe sessie starten
Terugreis:
  • Ik heb een avond besteed om alle goeie stops te vinden en op te schrijven, inclusief adres, want "Aire de blabla-est", kan Google Maps meestal niet vinden...
  • Voorkeur gemaakt voor Ionity en Total met meer dan 1 paal.
  • Vooraf aan de reis dubbelcheck gedaan met de ANWB EV route planner (helaas geen app daarvoor)
  • Enkele keer een safe charge gemaakt na een uur rijden, gewoon omdat het kon en ik Parijs naderde.
  • Enkele files e.d. op de koop toe genomen, alternatieve route plannen en een andere paal kiezen gaf me geen prettig gevoel
  • ABRP tijdens mijn reis links laten liggen, app werkte frustrerend op mijn iPhone 11Pro, vertraging in de interface, crashte af en toe en je moet iedere keer je parameters aanpassen
  • Terugreis 7 uur vertrokken, 22.30 thuis.
Nog wat ervaringen:
  • ABRP is voor mij prima om te plannen voorafgaand aan je reis, maar gedurende de reis ABRP gebruiken en aanpassingen aan je route te doen, absoluut te veel gedoe in de huidige status van de app imo, als hij het icm mijn auto zou werken, is het een ander verhaal.
  • Neem je tijd als je een parkeerplaats oprijdt om de paal te vinden, staat lang niet altijd goed aangegeven, maar op die parkeerplaatsen kan je helaas niet altijd terug als je verkeerd bent gereden, ik heb 1 keer een verboden toegangsbord moeten negeren op een parkeerplaats om alsnog bij de paal te komen.
  • Vertrouw niet blind op Google laadpunten in je auto, als het aan google had gelegen, had ik mijn laatste stop in belgie 4 uur en 32 minuten aan een paal moeten hangen, ook de alternatieven die Google gaf waren allemaal 3 uur of langer (hoe dan?!)
  • Ik had alleen mijn NewMotion pas bij me, die werd overal zonder probleem geaccepteerd. Wel zag ik op veel snelladers een QR code staan waarmee je vervolgens via een website met CC of bank app zou moeten kunnen betalen, prettig gevoel.
  • Als iemand zegt, die doet het niet, gewoon eigenwijs zelf ook proberen, tot twee keer toe deed die het voor mij wel gewoon.
  • Dank aan alle leuke gesprekken die ik bij de laadpalen heb gehad met medeladers, veel tips gehad en af en toe ook bizarre verschijningen, zoals een NL gezin met 6 kinderen achterin in een elektrisch Mercedes busje, respect! En 1 stel dat we op de heenweg en terugweg in totaal 6 keer zijn tegengekomen LOL, wat zijn de kansen..
  • Voor ons: gemiddeld verbruik bij 115 km /u op ACC, 24 kwh/100 km
  • Voor Ionity fans, download de app om ze snel bij de hand te hebben
TLDR: plan je route vooraf en schrijf je laadpunten even op een papiertje, verwacht er 1,5 zo lang over te doen, vraag je partner niet te zeiken als het niet gaat zoals het gaat, ik wil dit ook niet, neem paracetamol mee.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:12
@bakbakbak Bedankt voor je verhaal. (y)
Aanvulling op je tip van het laadstation + alternatief opschrijven :
Ik heb een hoofd route gemaakt met ABRP. Daarna allerlei alternatieven
(2 voor en 3 na ieder main-punt) met behulp van NewMotion, Chargepoint, Chargemap kaarten op de pc gezocht. Vervolgens via de Google satelliet gezocht waar ze echt staan.
Bij Chargemap in comments bekeken of ze werken. Tarieven check. etc etc
Daarna de exacte locatie in de tomtom gezet via MyDrive TomTom zodat ze zichtbaar worden op de Go5100.

Mijn tomtom Go5100 met simkaart is in mijn ogen nog steeds beter
dan ABRP/Waze/Google maps via AA of de navi van de e-niro.

[ Voor 10% gewijzigd door driel24 op 05-08-2021 17:58 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
driel24 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:26:
(2 voor en 3 na ieder main-punt) via de Google satelliet gezocht waar ze staan.
Daarna de exacte locatie in de tomtom gezet via MyDrive TomTom.

Goeie tips!! Dank je wel! Ik vind de Google Maps met laadpunten in onze auto absoluut onvoldoende. In Nederland voldoet hij prima, maar ik miste echt mogelijkheden om alternatieve laadpalen in te voeren, route vooraf te plannen of om via een laadpaal te rijden die niet in Google lijstje voorkomt.. maja, de app is nog niet af, dus ik verwacht verbetering. Ik heb helaas geen Tomtom meer en mijn volgende Frankrijk reis is over een jaar, als Google niet is verbeterd, haal ik ook zo'n ding!

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
bakbakbak schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Goeie tips!! Dank je wel! Ik vind de Google Maps met laadpunten in onze auto absoluut onvoldoende. In Nederland voldoet hij prima, maar ik miste echt mogelijkheden om alternatieve laadpalen in te voeren, route vooraf te plannen of om via een laadpaal te rijden die niet in Google lijstje voorkomt.. maja, de app is nog niet af, dus ik verwacht verbetering. Ik heb helaas geen Tomtom meer en mijn volgende Frankrijk reis is over een jaar, als Google niet is verbeterd, haal ik ook zo'n ding!
Hebben de TomToms dan wel ABRP achtige functies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
dindr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Hebben de TomToms dan wel ABRP achtige functies?
Helemaal niet. Daarom vooraf plannen en in tomtom MyDrive zetten. Dat kan via de pc. Daarna staan ze allemaal in je tomtom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
driel24 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:26:
(2 voor en 3 na ieder main-punt) met behulp van NewMotion, Chargepoint, Chargemap kaarten op de pc gezocht. Vervolgens via de Google satelliet gezocht waar ze echt staan.
Daarna de exacte locatie in de tomtom gezet via MyDrive TomTom zodat ze zichtbaar worden op de Go5100.

Heel verstandig allemaal, maar man, man, wat een gedoe nog om Frankrijk door te komen met een EV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
jdbiggelaa schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:16:
[...]

Heel verstandig allemaal, maar man, man, wat een gedoe nog om Frankrijk door te komen met een EV ;)
Helemaal mee eens. Het is bij mij ook een beetje angst. Ik ben al +- 25x naar/door Frankrijk gereden maar dan wel met een diesel. Ik moest in 2018 een jaar wachten op de Niro. Natuurlijk ga je dan op die laders letten. Ik zag zoveel defecte laders dat ik mij echt wil voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:31
jdbiggelaa schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:16:
[...]

Ervaring zijn denk ik heel wisselend.
Ik heb afgelopen zondag, na een zwarte zaterdag, zonder enig probleem of wachttijd 850 km afgelegd naar midden frankrijk. Alle palen werkten gewoon zoals zou moeten, pasjes werden steeds geaccepteerd. Meest cruciale is in mijn optiek in de dagen voor vertrek even de comments op chargemap in de gaten houden bij de laders doe je op het oog hebt. En dan een beetje geluk hebben met drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:24
Hoe kan het eigenlijk in hemelsnaam dat er zoveel laders defect zijn? Geen onderhoud? Geen monteurs die het kunnen fixen? Geen support nummer om zoals in NL de paal even simpel te resetten? Zeker zo in vakantie tijd zou je toch denken dat aanbieders hun boeltje goed voor elkaar hebben en evt extra support kunnen leveren... 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Juancho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:10:
Hoe kan het eigenlijk in hemelsnaam dat er zoveel laders defect zijn? Geen onderhoud? Geen monteurs die het kunnen fixen? Geen support nummer om zoals in NL de paal even simpel te resetten? Zeker zo in vakantie tijd zou je toch denken dat aanbieders hun boeltje goed voor elkaar hebben en evt extra support kunnen leveren... 🤔
Ik heb in Frankrijk en België verschillende keren bij een defecte paal gestaan. Als je de helplijn belt, krijg je steeds vriendelijke en welwillende medewerkers aan de lijn. In Frankrijkd zelfs een taalkeuze voor Engeks en een dame die werkelijk vlot de taal sprak. Die laten je van alles doen in een verwoede poging om zo’n ding zijn werk te laten doen. In mijn geval steeds tevergeefs. Bij de derde paal waar ik een dansje moest doen met de laadkabel in de auto en dan weer eruit en in de paal…reed de man die naast mij stond te laden weg. Meteen het gesprek afgebroken en mijn auto daar neergezet. @RandomNick Mazzelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@Juancho iets met “de Franse slag” en dit: https://www.autoblog.nl/n...rankrijk-ligt-plat-143462

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:56
driel24 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:52:

Helemaal niet. Daarom vooraf plannen en in tomtom MyDrive zetten. Dat kan via de pc. Daarna staan ze allemaal in je tomtom.
En doordat je vooraf plant is er dus totaal geen verschil meer of je dat nu met een TomTom of met Google maps, waze, sygic of …. doet. Imho ontbreekt dan de noodzaak voor een TomTom volledig: het is alleen maar een extra apparaat wat je ook nog eens steeds moet opbergen als je ergens stopt,

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Isheara schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

En doordat je vooraf plant is er dus totaal geen verschil meer of je dat nu met een TomTom of met Google maps, waze, sygic of …. doet. Imho ontbreekt dan de noodzaak voor een TomTom volledig: het is alleen maar een extra apparaat wat je ook nog eens steeds moet opbergen als je ergens stopt,
Klopt helemaal. Weer een device.
Ik rij alleen erg veel. (45000 p.j.)
Er is maar één systeem/app zo goed als tomtom in het berekenen van file + alternatief aanbieden.

Maar, hij is er nu ook op AA voor 13 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
driel24 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Er is maar één systeem/app zo goed als tomtom in het berekenen van file + alternatief aanbieden.

Ik denk dat Google Maps voor Android Automotive (let op, dat is wat anders dan Android Auto!) minstens zo goed is. Ik gebruik dat nu een half jaar en het werkt, puur kijkend naar navigatie, echt geweldig. Incl. aanpassingen bij files en het komen met alternatieven. Google Maps heeft nog wel veel verbeteringen om het voor elektrische auto's top te maken (@bakbakbak noemt al wat punten hierboven) maar puur qua navigatie wil ik niks anders meer.

Het punt is natuurlijk wel dat het geen los verkrijgbaar systeem is en het zit nu ook nog maar in 2 auto's.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
[...]

Ik ben ook bijna vergroeid met mijn TomTom, ik rij er al 15 jaar mee en ik vind hem fijner dan alle andere navi die ik gebruikt heb. TomTom heeft wel EV routering voor inbouw door een OEM en een serie APIs om dit mogelijk te maken. Op een forum meldt TomTom dat het ook op de roadmap staat voor de apps. Is er toevallig iemand die iets weet over op welke termijn we dit kunnen verwachten?

Ik ben overigens benieuwd hoe fijn de navi in mijn aankomende ID.3 is, vooral ook voor langere ritten. Ik droom van naadloos van laadpaal naar laadpaal gaan, automatisch een stukje verder als je zuinig hebt gereden. Je mag dromen toch :-)

[ Voor 0% gewijzigd door robhuls op 06-08-2021 10:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
[...]

Ik reed al jaren op Tomtom met een ICE en dat beviel mij uitstekend. Nu ik een BEV heb ben ik nog zoekende naar de beste app (of combinatie). ABRP + Tronity lijkt me de meest hoge ogen te gooien na de recente update van ABRP, maar het moet zich natuurlijk allemaal nog uitkristalliseren... Wat ik van Tomtom niet begrijp is dat ze nog geen enkele aanstalten maken om laadpunten toe te voegen en de functionaliteit van ABRP (live verkeer + weersomstandigheden) in te bouwen. Volgens mij een gemiste kans van hen... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:56
@bram2700 Probeer Sygic eens, deze heeft een speciale EV mode en is gebaseerd op TomTom kaartmateriaal.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
Isheara schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:34:
@bram2700 Probeer Sygic eens, deze heeft een speciale EV mode en is gebaseerd op TomTom kaartmateriaal.
Ik zie het maar het valt mij op dat zo op het eerste gezicht je niets kunt plannen op basis van je SOC%, dus aangezien er ook geen import mogelijk is vanuit ABRP is het - zeker bij reizen naar het buitenland - wel een erg gedoe om alle laadpunten handmatig in te plannen... Ik zie wel laadpunten op de kaart maar als ik bij instellingen kijk vind ik alleen 'brandstoftype' (benzine, diesel, lpg, cng) geen speciale EV modus (??) terwijl ik denk ik toch de recenstste versie (20.5.2) heb gedownload. Kortom, ik heb nog wat noten op mijn zang... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
Isheara schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:34:
Excuses, zie ergens EV-modus bij de Premium opties staan als extra... Ach ja, we zijn natuurlijk nog altijd buitenbeentjes 8)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AMARONE
Na mijn vakantie komt er nog een uitgebreide ervaring maar even in het kort.

Id3 1st vanuit regio Den Haag naar Portugal Douro.

De reis was in 2 etappes, we zijn om 1830 vertrokken en kwamen rond 1600 aan in Spanje op onze eerste bestemming. Laden bij Total, niet doen, ik heb alleen maar problemen gehad daar. Probeer zoveel mogelijk Ionity te pakken. In Spanje en Portugal moet je wel echt veel meer plannen, weinig palen en alles via apps. Qua laadpassen heb ik in Frankrijk travelcard en plugsurfing kunnen gebruiken maar in Spanje en Portugal werkt voornamelijk shell en ook de anwb pas heb ik al gebruikt. Op de hele reis naar Douro dus travelcard, anwb, plugsurfing, shell nodig gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT7z1yqJCY6hoNjDGdoeT-jbf-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQPGglEjAQKOFg441QpKAAzV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Net terug na 6.000 km rondreis Den Haag - Basel - Pisa - Rome - Pompei - Rimini - Basel - Den Haag (bijna drie weken). Geen problemen gehad, nergens moeten wachten, onderweg altijd wel een Ionity beschikbaar. Tot Toscane geen moeite om een HPC te vinden maar zuidelijker (Rome, Pompei) moest ik het doen met DC laders van Enel X (40 cent BTW verlegd via Plugsurfing voor de ondernemers onder ons, het lukte me niet om dat via JuicePass voor elkaar te krijgen) en dat was op zich ook geen ramp.

Gebruikte passen: Audi E-tron Charging Service (pas), Plugsurfing (tag), Shell Recharge (pas)

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 06-08-2021 22:47 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Ik heb ook interesse in een ev als volgende leaseauto (ID.3) en het is fijn om de goede vakantie ervaringen hier te lezen.

Wat ik me nog afvraag, als ik de OP begrijp hebben de meeste mensen hier meerdere passen om op de kosten te besparen, maar zou dezelfde reis (richting Spanje/Italië/etc.) bijvoorbeeld ook alleen met de Shell Recharge pas gedaan kunnen worden? Als ik de dekking mag geloven lijkt dat prima te doen, maar er zijn hier natuurlijk mensen met praktijk ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Louw Post schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:49:
Ik heb ook interesse in een ev als volgende leaseauto (ID.3) en het is fijn om de goede vakantie ervaringen hier te lezen.

Wat ik me nog afvraag, als ik de OP begrijp hebben de meeste mensen hier meerdere passen om op de kosten te besparen, maar zou dezelfde reis (richting Spanje/Italië/etc.) bijvoorbeeld ook alleen met de Shell Recharge pas gedaan kunnen worden? Als ik de dekking mag geloven lijkt dat prima te doen, maar er zijn hier natuurlijk mensen met praktijk ervaring.
Shell recharge is goed te doen. Zou er wel een of twee bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0NlZZSjjgcalljGPxAcDh7m7Wo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BUG20enweAVp5gUngELQQ4oO.jpg?f=user_large

Iemand een idee hoe googlemaps kan zien of de lader wel of niet bezet is?
Het zijn de snelladers in België waar je geen laadpas voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@ningalloon deze data wordt gedeeld. Veel apps laten de vrij/bezet status zien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ningalloon schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:28:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe googlemaps kan zien of de lader wel of niet bezet is?
Het zijn de snelladers in België waar je geen laadpas voor nodig hebt.
Dat laat Maps toch gewoon zien? Ik check ff een publieke lader hier in de buurt en daar staat gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX0CaihsPsIBOlhSAe-U9LBQvXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSs7Px39fMoU2hXOYOQ8VHud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Toch wel treurig dat die Ionity Triple bij Hauconcourt nog steeds Out of Service is, en dat in het hoogseizoen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
BarryH schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:27:
@ningalloon deze data wordt gedeeld. Veel apps laten de vrij/bezet status zien
Ik heb 9 laadpas apps, maar die laten geen van allen de gratis snelladers zien van de Lidl.
Wel met chargemap, maar daar kan ik niet zien of die wel of niet bezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ningalloon schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Ik heb 9 laadpas apps, maar die laten geen van allen de gratis snelladers zien van de Lidl.
Lidl heeft mij al 2x gered in Portugal. Prima te doen daar. Jammer dat het allemaal maar 50kw laders zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

ningalloon schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Probeer deze eens
https://www.chargeprice.a...poi_source=going_electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Met deze kan je ook niet zien of het bezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
AMARONE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:35:
Laden bij Total, niet doen, ik heb alleen maar problemen gehad daar. Probeer zoveel mogelijk Ionity te pakken.
Ik heb andere ervaringen bij Total. In Frankrijk prima en snel (111 kW) kunnen laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:05

DSK

boeiend...

DSK schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:34:
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
Gisteren terug naar België gereden. Zoals bij het doorgaan had ik ook nu drie stops gepland. Rond 7u vertrokken (regio Valence).

- 1e lader na ~165km: Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was enkel de 50kW vrij maar gezien de batterij nog redelijk vol was, maakte dat niet zoveel verschil. ~25 min geladen (55%->83% - 21kWh) (had minder gepland maar vooraleer de kindjes naar het toilet zijn geweest en we allemaal iets klein hadden gegeten en gedronken...). Bij het vertrekken waren wel terug twee 350kW vrij.

- 2e lader was gepland na ~360km. Opnieuw Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was alles volzet bij aankomst en waren nog drie wachtenden voor mij :( Na een ~30min wachten kon ik inpluggen. Hier geladen 22%->92% - 55kWh in 42min. Bij het vertrekken stond nog één iemand te wachten.

- 3e lader, weer Ionity, had ik gepland tussen Reims en Parijs (Gueux), dit is ~50km omweg maar het bovenste deel van Frankrijk is echt een probleem (zie quote/vorige post).

Toch beslist om net voor Reims te stoppen bij een 50kW lader met één aansluiting. Dit was na ~585km. Deze was als bij wonder ook nog eens vrij. Hier ingeplugd en begonnen met laden. Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze wachtende zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingedrukt... Lekker is dat. Even naar de wachtende vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Mijn vriend was onmiddellijk weg. Uiteindelijk hier van 41% -> 74% geladen - 31kWh in 46min en de resterende ~250km gereden. Bij het wegrijden stond ondertussen al een ~30min een Belg met een Polestar 2 te wachten die echt hier moest laden.

Eerste stuk gewoon 130km/h gereden.
Tweede stuk 120km/h (en sommige stukken 110km/h door de regen). Bedoeling was om pas na ~660km te laden (300km na 2e laadbeurt tot 92%) dus ik mocht niet te zot doen.
Laatste stuk echt opgelet en stukken aan 110km/h en 120km/h gedaan. Dit omdat de laadpaal aangaf dat ik voor ~82% geladen was maar dat bleek maar 74% te zijn. Ook weer iets bijgeleerd dus.

Thuisgekomen met ~10% over en 34km range...

Al bij al lukt he wel. In totaal ~2h20min stilgestaan op deze rit. Anders zouden we ook wel drie keer gestopt zijn maar dan misschien 3x15min. Door het voorzichtig rijden waarschijnlijk ook wel makkelijk een 15-tal minuten langer gereden.
Dus een extra reistijd van ~1h45min door de elektrische wagen.

Qua laadpas had ik enkele opties beschikbaar maar ik kon overal uit de voeten met de BMW charging pas. (hier heb ik tijdelijk een mooie korting voor bij Ionity).

Het viel me wel op dat bijna alle elektrische wagens bij de laadpalen een Nederlandse plaat hebben. De enige Belg die ik het gezien was die Polestar 2 op de terugweg. En misschien twee Fransen op de heenweg.

Ter plaatse was wel gewoon gemakkelijk. Ik kon/mocht gewoon inpluggen bij onze accommodatie in het stopcontact aan 10A. Dus nergens zorgen om moeten maken.

Rijden met de iX3 in de bergen/gorges was trouwens zalig. Het constant beschikbare koppel en geen schakelgat was echt prettig. Je kan volledig focussen op het sturen. Ik durf te zeggen dat ik vlotter door de bochten kon gaan dan menig break/station. De wegligging is echt goed. In ieder geval overtuigd vlotter en strakker dan met mijn vorige 5-reeks.

Of ik het volgend jaar opnieuw zou doen? Niet zeker. Aan het tempo dat er elektrische wagens bijkomen op de weg, zal de infrastructuur echt wel moeten uitbreiden om het doenbaar te houden.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DSK je merkt dat het drukker is geworden. Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt om niet meer op vr/za/zo te rijden. (En dan heb ik ook nog een Tesla.) Ionity bouwt amper bij. Volgend jaar zal het nog drukker zijn idd. Probleem is wel dat veel accomodaties vasthouden aan zaterdag als wisseldag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK

DSK

boeiend...

Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:16:
@DSK je merkt dat het drukker is geworden. Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt om niet meer op vr/za/zo te rijden. (En dan heb ik ook nog een Tesla.) Ionity bouwt amper bij. Volgend jaar zal het nog drukker zijn idd. Probleem is wel dat veel accomodaties vasthouden aan zaterdag als wisseldag.
Klopt, wij zaten jammer genoeg ook vast aan zaterdag. Los van het laden, verlies je door het verkeer hier ook veel tijd mee.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
  • Laatst online: 01:32
DSK schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Klopt, wij zaten jammer genoeg ook vast aan zaterdag. Los van het laden, verlies je door het verkeer hier ook veel tijd mee.
Wij losten dat in het fossiele tijdperk al op 2 manieren op:
1) Door op vrijdagmorgen te gaan rijden en dan een hotelletje te nemen kort voor de eindbestemming. Op de zaterdag nog een paar uurtjes voor de grote files uit.
2) Op zaterdag 13:00 te gaan rijden zodat je achter de grote files blijft. Afhankelijk van de soort accomodatie dan in 1 keer doorrijden of ook met een hotelletje tussendoor. Aankomst op zondag meestal voor het middaguur.

Met optie 2 betaal je dan op je eindbestemming een overnachting die je niet benut. Maar het tijdverlies is beperkt, of je nu op zaterdag 19:00 aankomt of zondag 10:00....

Ik heb 1 keer zwarte zaterdag gereden met kleine kinderen en daarna gezworen dat nooit meer te doen. Sinds we een EV hebben is er een argument bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joepie de p vrijdag is tegenwoordig ook al druk. Zelfs zondag al dit jaar.

[ Voor 44% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DSK schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Of ik het volgend jaar opnieuw zou doen? Niet zeker. Aan het tempo dat er elektrische wagens bijkomen op de weg, zal de infrastructuur echt wel moeten uitbreiden om het doenbaar te houden.
Mooi verslag waarvoor dank. Ik zie het in de toekomst ook somber in. Het aantal auto's stijgt. Ik hoop dat de tempo omhoog gaat v.w.b. extra laadvoorzieningen. Ik had zelf in België een discussie met iemand over snelladen. Meneer gaf aan dat ik die alleen moest/kon gebruiken tot 80% laden omdat het tempo daarna daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK

DSK

boeiend...

Tasminos schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Mooi verslag waarvoor dank. Ik zie het in de toekomst ook somber in. Het aantal auto's stijgt. Ik hoop dat de tempo omhoog gaat v.w.b. extra laadvoorzieningen. Ik had zelf in belgie een discussie met iemand over snelladen. Meneer gaf aan dat ik die alleen moest/kon gebruiken tot 80% laden omdat het tempo daarna daald.
Bedankt, vind het ook prettig om deze ervaringen van anderen te lezen :)

Qua stoppen bij 80%. Voor zover ik weet, gebeurt dit zelfs geforceerd bij Tesla als het druk is.
Maar bij niet-Tesla, in Frankrijk bijvoorbeeld heb je al snel +80% nodig om aan het volgende station te raken. In BE valt het best mee qua laders langs of in de buurt van snelwegen. Je verliest ook minder tijd gezien er geen péage is.

[ Voor 6% gewijzigd door DSK op 08-08-2021 16:46 ]

Blog (Linux-related)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
Tasminos schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Mooi verslag waarvoor dank. Ik zie het in de toekomst ook somber in. Het aantal auto's stijgt. Ik hoop dat de tempo omhoog gaat v.w.b. extra laadvoorzieningen. Ik had zelf in België een discussie met iemand over snelladen. Meneer gaf aan dat ik die alleen moest/kon gebruiken tot 80% laden omdat het tempo daarna daalt.
Laadcurve kan per auto verschillen, maar het optimum ligt voor de meeste auto's wel rond max 80%, rond dat niveau wordt de laadsnelheid sterk afgeknepen om batterij te sparen en is het dus handiger (ook voor jezelf meestal) om door te rijden naar de volgende laadgelegenheid. Zeker als er mensen staan te wachten is dat wel zo netjes. De laatste 20% laden duurt vaak minstens zo lang als de 60% daarvoor terwijl je bij veel auto's met 80% range wel weer 2-3u kunt doorrijden tot de volgende stop.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@Inspired ze hebben nog 39 in aanbouw en dan hebben ze hun 400 beloofde stations behaald.
Ondertussen zie ik wel dat ze op de socials aan het informeren zijn op welke plekken uitbreidingen van locaties gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Met een Tesla heb je iig tussen de 10 en 20% de hoogste laadsnelheid. Daarna neemt het geleidelijk af. En idd, laad alleen door tot boven de 80% als je dat daadwerkelijk nodig hebt om tot je bestemming of volgende laadstop te komen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Marcel_1973 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:36:
@Inspired ze hebben nog 39 in aanbouw en dan hebben ze hun 400 beloofde stations behaald.
Ondertussen zie ik wel dat ze op de socials aan het informeren zijn op welke plekken uitbreidingen van locaties gewenst zijn.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze veel sneller zouden blijven bouwen. Helemaal met die machtige concerns erachter. Tesla zet minder BEVs op de weg in Europa en blijft maar bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
@Hyena

Ben jij nou naar portugal gegaan dit seizoen ook?

Je vroeg er nog naar maar heb een recente ervaring gedeeld. De grote terugblik volgt na mijn reis met Laadstations, locaties, etc.

Ik kan op 1 hand sinds 1 week EV's tellen in Spanje en Portugal. Je bent echt nog een alien voor de meeste mensen hier als je door de straten gaat.

Ik merk wel dat ik uit angst vaak toch gewoon de 100 procent probeer te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:16:
Als je kan.. Rij in de nacht. In mijn geval is dat heerlijk ontspannend en trek ik na een goede normale nacht slaap daarna geen naweeën mee. Zelfs vorige week zondagavond gaan rijden. Op de hele route naar portugal heb ik alleen bij de eerste stop een velg gezien en een Nederlander in nood... Alle andere stops waren leeg (ionity & total)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:42
Wat een ondingen zijn die allego triple-charge-gevallen toch, of ligt dat aan mij?

Gisteren voor het eerst een soort van laadstress gehad. Ik kwam iets boven utrecht (richting het zuiden) langs de A2 erachter dat ik huis niet meer ging halen, dus ik ging kijken of ik een snellader tegenkwam (moest daarna de A27 hebben). Blijkbaar heb ik de Shell bij maarssen/breukelen over het hoofd gezien, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn, dit is midden in Nederland, langs (volgens mij?) de drukste en bekendste snelweg die we hebben...maar nee hoor. Niks meer. (hoe kan dit eigenlijk? Snap ik nou goed dat er tussen amsterdam en knooppunt everdingen aan de westkant van de A2 maar 1 fastned zit? ) Uiteindelijk kwam ik dus bij zo'n triple charger bij Meerkerk terecht. Daar stonden al twee mannen te tobben met de stekkers en laadpassen. Één van hen ging weg. Ik heb toen even overlegd met de man die er nog stond. Hij wilde graag de CCS aanslutiing gebruiken en ik kon even een paar kilometer op AC bijladen. Zou traag zijn, maar ik had maar een kilometer of 10-15 nodig, dus maakte niet uit. Wij helemaal de auto's verzetten zodat we allebei bij de kabel konden. Nou na 5 minuten langer prutsen gaf de beste man het ook op met de woorden "nou probeer jij deze maar, want dit werkt niet". Dus ik heb ook allebei de kabels nog eens geprobeerd, maar telkens "laadfout". Het was ondertussen ook nog eens ontzettend hard gaan regenen, dus ik chagrijnig...Wat een drama. En ook zo pijnlijk om dan weg te rijden (naarstig op zoek naar een laadpaal ergens in de polder) langs een hele rij lege Tesla superchargers :D

Vorig jaar, In het eerste weekend dat ik mijn auto had ook al bij zo'n zelfde paal bij de mcDonalds bij lelystad een soortgelijke ervaring (maar met beter weer destijds ;) ). Maar toen kon ik gewoon door naar de fastned verderop. En normaal gesproken had dat nu ook weer gegaan, ware het niet dat de volgende snelweg - waar ik normaal vrij snel langs een fastned zou zijn gekomen - afgesloten was wegens werkzaamheden.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:08:
[...]

Ik had eigenlijk verwacht dat ze veel sneller zouden blijven bouwen. Helemaal met die machtige concerns erachter. Tesla zet minder BEVs op de weg in Europa en blijft maar bouwen.
Het geld dat ze krijgen van de EU is hiermee op. Ze wachten op de EU Green Deal voor de financiering van de volgende ronde met uitbreiding verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Klopt het dat Tesla's wel aan de 'gewone' laadpalen kunnen laden maar dat het andersom nu dus nog niet kan maar dat men bezig is om dat voor elkaar te krijgen (tegen waarschijnlijk een hoger tarief?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Laatst online: 22-08 19:55
Juancho schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:00:
Klopt het dat Tesla's wel aan de 'gewone' laadpalen kunnen laden maar dat het andersom nu dus nog niet kan maar dat men bezig is om dat voor elkaar te krijgen (tegen waarschijnlijk een hoger tarief?)?
Correct als het gaat om snelladers/superchargers.

Voor de tesla destination chargers zouden er 2 typen zijn, de rode enkel voor tesla, de grijze voor iedereen.
Tesla kan daarentegen aan elke Type 2 en CCS lader... ik heb er zelf ook mixed feelings bij.

Tegen wanneer dat laden bij Tesla superchargers mogelijk wordt is nog wel de vraag (en inderdaad het tarief...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Het geld dat ze krijgen van de EU is hiermee op. Ze wachten op de EU Green Deal voor de financiering van de volgende ronde met uitbreiding verwacht ik.
Ja, dat zal. Geeft wel aan waar ze nog het meeste geld mee verdienen. Zelfs de VAG CEO was niet zo tevreden over Ionity. Dit jaar 100 palen voor Ionity erbij en 1000 v3 palen van Tesla. Toch wel een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juancho schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:00:
Klopt. :) We kunnen overal snelladen, als er maar CCS is. Op vakantieritten vaak een mix van SuC en Ionity voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
angelofhope schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Voor de tesla destination chargers zouden er 2 typen zijn, de rode enkel voor tesla, de grijze voor iedereen.
Tesla kan daarentegen aan elke Type 2 en CCS lader... ik heb er zelf ook mixed feelings bij.

Tegen wanneer dat laden bij Tesla superchargers mogelijk wordt is nog wel de vraag (en inderdaad het tarief...)
Bij de destination chargers tot en met versie 2 is het een kwestie van een dipswitch. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AMARONE
Onderweg in Frankrijk naar Parijs kan ik trouwens iedereen de volgende lader aanraden: providirus do urges.

Je moet moet bij Rijsel en Seclin nog iets doorrijden en dan de snelweg af waar bij een industrieterrein een pomp staat en 2 snelladers.

Er is er verder niets en er is niemand(in de nacht) maar het was wel mijn redding.

Een andere Nederlander kwam hier aan met 3 procent en al zijn passen werkte niet dus ik heb hem toen op mijn pas laten laden en mijn eigen reis vervolgt. (plugsurfing werkte).

Station V-GAS / Proviridis - GNL-GNC-IRVE
https://maps.app.goo.gl/3H9aun6Suq2ABrVFA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
AMARONE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:12:
Onderweg in Frankrijk naar Parijs kan ik trouwens iedereen de volgende lader aanraden: providirus do urges.

Je moet moet bij Rijsel en Seclin nog iets doorrijden en dan de snelweg af waar bij een industrieterrein een pomp staat en 2 snelladers.

Er is er verder niets en er is niemand(in de nacht) maar het was wel mijn redding.

Een andere Nederlander kwam hier aan met 3 procent en al zijn passen werkte niet dus ik heb hem toen op mijn pas laten laden en mijn eigen reis vervolgt. (plugsurfing werkte).

Dank voor je tip! Tegelijk is dit een duidelijke illustratie van de beroerde situatie in Noord Frankrijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:05

The Adder

Happy racing from Holland

Usta schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:32:
Vandaag heb ik EnBW "veellader" tarief geactiveerd.

[Afbeelding]
Ben ook al een tijdje bezig met EnBW.
Ik heb een code van Hyundai DE gekregen en deze in de app als partner tarief toegevoerd. Echter bij het activeren van dit tarief moet na de "bezahlungsart" bij de "Meine Daten" een adres invullen. Deze is echter alleen mogelijk in de landen D, A en CH. Bij navraag via de chat hoe ikdat vanuit NL kan doen, hebben ze mij vervolgens uit de app gegooid (zonder melding o.i.d.)
Nu nogmaals een code van Hyundai DE gekregen, echter een NL adres invullen lukt (nog) niet. Kan natuurlijk mijn oude adres uit D invullen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Inspired schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Ja, dat zal. Geeft wel aan waar ze nog het meeste geld mee verdienen. Zelfs de VAG CEO was niet zo tevreden over Ionity. Dit jaar 100 palen voor Ionity erbij en 1000 v3 palen van Tesla. Toch wel een heel groot verschil.
Ik heb er even op gelet in Duitsland, maar aan de A5/A3 heb je bijna bij ieder benzinestation laadpalen staan. Geen idee of het allemaal
IONITY is, maar die plekken zijn ideaal.

Ik heb mij toch een aantal keer geërgerd aan de omweg voor een SuC. Één keer liet de navigatie mij voorbij een knooppunt gestuurd om 10 minuten later de SuC te halen en via B wegen terug naar de originele snelweg. Denk dat dit buiten de laadtijd zo 20 tot 30 minuten extra heeft gekost.

Achteraf had ik inonity wel een keer willen uitproberen, helaas niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Italia schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Ik heb er even op gelet in Duitsland, maar aan de A5/A3 heb je bijna bij ieder benzinestation laadpalen staan. Geen idee of het allemaal

Ik heb mij toch een aantal keer geërgerd aan de omweg voor een SuC. Één keer liet de navigatie mij voorbij een knooppunt gestuurd om 10 minuten later de SuC te halen en via B wegen terug naar de originele snelweg. Denk dat dit buiten de laadtijd zo 20 tot 30 minuten extra heeft gekost.

Achteraf had ik inonity wel een keer willen uitproberen, helaas niet gedaan.
Ionity heeft doorgaans zeker een voordeel qua locatie en snelheid (tov v2). Nadeel is dan weer dat het er minder zijn en dat ze meer storingen hebben. Bij SuCs kom je amper kapotte stalls tegen. Bij Ionity zijn ze soms weken stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
angelofhope schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Toch wel jammer dan (en irritant) dat Tesla rijders geen hogere kosten hebben aan 'onze' laders. Dan had je wellicht een betere samenwerking met Tesla aan kunnen gaan om de boel open te gooien en aan te passen zodat er geen onderscheid meer is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Juancho schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Toch wel jammer dan (en irritant) dat Tesla rijders geen hogere kosten hebben aan 'onze' laders. Dan had je wellicht een betere samenwerking met Tesla aan kunnen gaan om de boel open te gooien en aan te passen zodat er geen onderscheid meer is.
Wat zijn “jullie” laders? Volvo draagt volgens mij helemaal niks bij ergens? Ook krijgt Ionity gewoon subsidie van de EU. Dus het zijn ook “mijn” palen. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prullenbak84
Juancho schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Waarom is het "irritant" en "jammer" dat iemand anders net zoveel betaalt als jij, voor hetzelfde product/dienst?

Tesla heeft gewoon een aantal laadpalen neergemplempt op eigen kosten, en hebben dit voorlopig exclusief voor eigen klanten gedaan. Dat mag toch gewoon? En natuurlijk is het Allego & Ionity en dergelijke hun goed recht om iets te maken waardoor Tesla's niet meer bij hun welkom zijn. Maar ze zouden wel gek zijn om een deel van hun klandizie buiten te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan de redenatie nog wel volgen van een VAG/Ford/MB etc rijder inzake de Ionity palen. Maar die deur hebben ze zelf dicht gedaan door de subsidie te gebruiken. En mochten ze dit exclusief maken voor de merken van de Ionity groep dan mag de Volvo van @Juancho ook lekker doorrijden. :) Dus een Volvo is in die zin niet anders dan een Tesla.

Fastned/Allego/Shell zijn gewoon bedrijven met palen los van een automerk. Dus zijn blij met elke kWh die ze verkopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 09-08-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:04:

Fastned/Allego/Shell zijn gewoon bedrijven met palen los van een automerk. Dus zijn blij met elke kWh die ze verkopen.
Daar komt natuurlijk nog bij, dat ze het ook niet zullen doen om "de boel open te gooien". Zij zijn er helemaal niet bij gebaat dat hun klanten straks ook nog bij concurrent Tesla terecht kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Italia schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:13:
[...]
Ik reed eind juni met mijn voormalige C30 (kapot gegaan, verkocht en er komt nu een ID.3 als opvolger aan) naar Zwitserland. Onderweg door Duitsland viel me op dat bij elke stop (ik meen allemaal autohof, dus aan een reguliere afslag, waar dan wel gelijk bij de afslag) er minstens 4 laders stonden, allemaal 350kW. Ik heb niks van Ionity zien staan, ik herinner me in elk geval Aral laders. Ik herinner me ook niet dat er ergens iemand stond te laden. In Zwitserland leek zelfs zowat elke parkeerplaats snelladers te hebben, die ook netjes op de borden aan de snelweg staan aangegeven. Ik ben wat dat betreft ook benieuwd naar non-Frankrijk ervaringen van EV rijders (ik dacht toen nog dat de C30 nog wel een tijdje zou blijven, maar die dacht daar zelf op de Oberalppas anders over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
AMARONE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:12:

Ja APRP vond ook dat ik die moest nemen, aka Proviridis DOURGES. Maar daarNA is geen fatsoenlijke backup als plan B, mocht deze het niet doen/pasjes weigeren. Dus ik was eigenlijk van plan om Avelin te nemen.
Overigens zou ChargeMap het hier gewoon moeten doen, tegen 0,396 per kWh, en ook de NewMotion Shell Recharge pas, tegen 0,42 per kWh. Dus ik ben wel benieuwd welke passen van de andere Nederlander niet werkten en wat de oorzaak was.

Dank voor de info in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:31:
Blijkbaar heb ik de Shell bij maarssen/breukelen over het hoofd gezien, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn, dit is midden in Nederland, langs (volgens mij?) de drukste en bekendste snelweg die we hebben...maar nee hoor.
Ze zijn er wel, maar niet rechtstreeks aan de snelweg. Je kan een paar km omrijden naar carpoolplaats De Meern langs de A12 (kan je ook koffie en wat te eten halen bij diverse zaken). Of anders bij de McDonalds in IJsselstein of Van der Valk in Vianen.

Ik heb zelf niet zo heel veel last bij de Allego palen. Misschien iets meer dan bij Fastned, maar daar heb ik ook wel een paar keer niet kunnen laden. Het voordeel van Fastned is wel dat er vaak (altijd?) meerdere laders staan. Allego's staan vaker alleen, heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

Prullenbak84 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:31:
Wat een ondingen zijn die allego triple-charge-gevallen toch, of ligt dat aan mij?

Gisteren voor het eerst een soort van laadstress gehad. Ik kwam iets boven utrecht (richting het zuiden) langs de A2 erachter dat ik huis niet meer ging halen, dus ik ging kijken of ik een snellader tegenkwam (moest daarna de A27 hebben). Blijkbaar heb ik de Shell bij maarssen/breukelen over het hoofd gezien, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn, dit is midden in Nederland, langs (volgens mij?) de drukste en bekendste snelweg die we hebben...maar nee hoor. Niks meer. (hoe kan dit eigenlijk? Snap ik nou goed dat er tussen amsterdam en knooppunt everdingen aan de westkant van de A2 maar 1 fastned zit? ) Uiteindelijk kwam ik dus bij zo'n triple charger bij Meerkerk terecht. Daar stonden al twee mannen te tobben met de stekkers en laadpassen. Één van hen ging weg. Ik heb toen even overlegd met de man die er nog stond. Hij wilde graag de CCS aanslutiing gebruiken en ik kon even een paar kilometer op AC bijladen. Zou traag zijn, maar ik had maar een kilometer of 10-15 nodig, dus maakte niet uit. Wij helemaal de auto's verzetten zodat we allebei bij de kabel konden. Nou na 5 minuten langer prutsen gaf de beste man het ook op met de woorden "nou probeer jij deze maar, want dit werkt niet". Dus ik heb ook allebei de kabels nog eens geprobeerd, maar telkens "laadfout". Het was ondertussen ook nog eens ontzettend hard gaan regenen, dus ik chagrijnig...Wat een drama. En ook zo pijnlijk om dan weg te rijden (naarstig op zoek naar een laadpaal ergens in de polder) langs een hele rij lege Tesla superchargers :D

Vorig jaar, In het eerste weekend dat ik mijn auto had ook al bij zo'n zelfde paal bij de mcDonalds bij lelystad een soortgelijke ervaring (maar met beter weer destijds ;) ). Maar toen kon ik gewoon door naar de fastned verderop. En normaal gesproken had dat nu ook weer gegaan, ware het niet dat de volgende snelweg - waar ik normaal vrij snel langs een fastned zou zijn gekomen - afgesloten was wegens werkzaamheden.
Of even de ring Zuid (a12, parallelbaan!) pakken en dan bij Lunetten de A27 nemen, daar heb je aan beide kanten van de A27 thv Nieuwegein een Fastned en Ionity zitten als ik het goed onthouden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
JeroenE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:54:
[...]
Ze zijn er wel, maar niet rechtstreeks aan de snelweg. Je kan een paar km omrijden naar carpoolplaats De Meern langs de A12 (kan je ook koffie en wat te eten halen bij diverse zaken). Of anders bij de McDonalds in IJsselstein of Van der Valk in Vianen.
De Meern vind ik nou niet echt "langs de A2"...en die van der valk, tja...dat had misschien gekund, maar dat is zo'n zelfde onding?

Uiteindelijk is het deels mijn eigen schuld dat ik hier bijna strande hoor, dat wil ik ook wel toegeven. Ten eerste had ik dus die shell/fastned bij breukelen/maarssen niet gezien. En ten tweede was ik een tijdje teurg bij Fastned de Kroon langs de A27 geweest. Ik zat er nu mee in mijn hoofd dat daar gewoon weer zou stoppen...maar dat is een stukje boven knooppunt everdingen, dus ik kwam daar nu helemaal niet langs. Niet handig :P
Ik heb zelf niet zo heel veel last bij de Allego palen. Misschien iets meer dan bij Fastned, maar daar heb ik ook wel een paar keer niet kunnen laden. Het voordeel van Fastned is wel dat er vaak (altijd?) meerdere laders staan. Allego's staan vaker alleen, heb ik het idee.
Ik heb nu bij Fastned 100% succes rate, en bij die gekke triple-dingen nu 0%. Da laatste is wel maar 0 uit 2, maar aan de andere kant: ik stond er allebei de keren samen met iemand anders te tobben. Ik ben dus niet overtuigd.
PeaceNlove schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Of even de ring Zuid (a12, parallelbaan!) pakken en dan bij Lunetten de A27 nemen, daar heb je aan beide kanten van de A27 thv Nieuwegein een Fastned en Ionity zitten als ik het goed onthouden heb.
Jep dat is De Kroon inderdaad. Dat had ik achteraf waarschijnlijk het beste kunnen doen. Het was ook een samenloop van omstandigheden uiteindelijk. Als de A15 vervolgens niet afgesloten was geweest, was ik fluitend naar de Fastned bij Den Bout gereden, of nog de mr green bij scheiwijk geprobeerd.

Maar ik blijf erbij dat we nog wel een fastnedje tussen ouderijn en everdingen en/of tussen everdingen - gorinchem kunnen gebruiken :P Nou is die mr green bij scheiwijk tegenwoordig ook van Fastned natuurlijk, dus daar is hoop :)

En ik wilde gewoon even klagen over die triple-chargers die ze beter never-chargers kunnen noemen... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-08-2021 15:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
robhuls schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ik reed eind juni met mijn voormalige C30 (kapot gegaan, verkocht en er komt nu een ID.3 als opvolger aan) naar Zwitserland. Onderweg door Duitsland viel me op dat bij elke stop (ik meen allemaal autohof, dus aan een reguliere afslag, waar dan wel gelijk bij de afslag) er minstens 4 laders stonden, allemaal 350kW. Ik heb niks van Ionity zien staan, ik herinner me in elk geval Aral laders. Ik herinner me ook niet dat er ergens iemand stond te laden. In Zwitserland leek zelfs zowat elke parkeerplaats snelladers te hebben, die ook netjes op de borden aan de snelweg staan aangegeven. Ik ben wat dat betreft ook benieuwd naar non-Frankrijk ervaringen van EV rijders (ik dacht toen nog dat de C30 nog wel een tijdje zou blijven, maar die dacht daar zelf op de Oberalppas anders over).
Ben al in Beieren (2x), Oostenrijk (1x wintersport), Tsjechië (1x), Italië (2x) geweest met een Ioniq 28 kWh (dus elke 120-160 km CCS laden. Altijd aangekomen en ook weer terug. In 2017 was het nog wel een beetje spannend in Duitsland, maar tegenwoordig kom je Duitsland makkelijk door en daar heb je niet eens Ionity voor nodig. Zwitserland idem. Oostenrijk ook prima, wel duur tegenwoordig. (Noord-)Italië begint ook goed op gang te komen met meerdere snelladers per locatie, in het zuiden is het volgens mij wat avontuurlijker ;)
Ik ga over twee weken met de Ioniq naar Calabrië om dat te ervaren, zal hier af en toe verslag doen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
The Adder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Ben ook al een tijdje bezig met EnBW.
Ik heb een code van Hyundai DE gekregen en deze in de app als partner tarief toegevoerd. Echter bij het activeren van dit tarief moet na de "bezahlungsart" bij de "Meine Daten" een adres invullen. Deze is echter alleen mogelijk in de landen D, A en CH. Bij navraag via de chat hoe ikdat vanuit NL kan doen, hebben ze mij vervolgens uit de app gegooid (zonder melding o.i.d.)
Nu nogmaals een code van Hyundai DE gekregen, echter een NL adres invullen lukt (nog) niet. Kan natuurlijk mijn oude adres uit D invullen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben?
geen nederlands adres invoeren, anders wordt je account geblokkeerd.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Coasterfreak schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:25:
[...]
geen nederlands adres invoeren, anders wordt je account geblokkeerd.
OK, maar worden naar dit adres geen facturen gefaxed (blijf D ;-) ?
Nee even serieus, het maakt dus blijkbaar niet uit wat ik als adres invul, maar helemaal 100% is het niet...

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 06:47
The Adder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:56:
[...]

OK, maar worden naar dit adres geen facturen gefaxed (blijf D ;-) ?
Nee even serieus, het maakt dus blijkbaar niet uit wat ik als adres invul, maar helemaal 100% is het niet...
Ik heb NL adres staan met land DE... :9~
Maakt niet veel uit. In de app een betaalmiddel toevoegen en laden! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
robhuls schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ik rij voornamelijk midden en zuiden van Duitsland en het het bevalt mij erg goed met laden. Hier hoef ik geen Ionity te gebruiken, want meestal kom ik terecht bij andere snelladers (Maingau en EnBW doen het werk prima met 55c/kWh). Bovendien, Ionity is te duur met de huidige prijzen (75c-79c/kWh), dus waarom zou ik hun steunen/aanmoedigen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
Wat zijn jullie ervaringen met Enel-X in Italie? Ik ben er nu en heb 2x gehad dat een paal het gelijk deed (met travelcard), maar ook 2 palen die met geen enkele pas werkte (TC,NM, Plugsurfing). Uiteindelijk kon ik hem via de Enel X app activeren, dat was mijn redding. Meerdere die dit gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Usta schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:20:
[...] In de app een betaalmiddel toevoegen en laden! 8)
Waarschijnlijk heb een creditcard als betaalmiddel ingevoerd, een NL IBAN lijkt mij niet zo handig, of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Even beetje nuanceren.
Zonder betalen van 18€/mnd betaal ik als Audi rijder ook gewoon de hoofdprijs hoor bij Ionity. En met mij meerderen.
Dus er worden geen cadeautjes uitgegeven. Ja bij Porsche, dan hoef je drie jaar geen abo te betalen.

Dus die Ionity palen zijn van helemaal niemand exclusief, iedereen mag daar staan te laden. Er wordt niet gediscrimineerd qua merk en prijs. Tenzij je een duur abo neemt, dan krijg je pas korting.

Kortom, beter duur, dan niet te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
plips schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:24:
[...]

Ja APRP vond ook dat ik die moest nemen, aka Proviridis DOURGES. Maar daarNA is geen fatsoenlijke backup als plan B, mocht deze het niet doen/pasjes weigeren. Dus ik was eigenlijk van plan om Avelin te nemen.
Overigens zou ChargeMap het hier gewoon moeten doen, tegen 0,396 per kWh, en ook de NewMotion Shell Recharge pas, tegen 0,42 per kWh. Dus ik ben wel benieuwd welke passen van de andere Nederlander niet werkten en wat de oorzaak was.

Dank voor de info in ieder geval!
Deze locatie kwam trouwens niet in mijn plannen voor. Mijn plan A was laden bij Avelin. Maar hier was 1 lader in storing en de ander net bezet door een Belg waardoor ik geen zin had om te wachten! Chademo met een Leaf dus dan zou ik 2 uur daar staan). Aire de phalemp was ook in storing dus toen kwam ik op Dourges uit welke via chargemap in ieder geval qua ervaring aan gaf dat het werkte. Uit angst had ik gelukkig een ruime marge aangehouden dus ik had nog 80km door kunnen rijden maar ik was blij dat ik naar 80% kon laden, en door de Nederlander in nood de 100 aantikte ivm het eerst proberen te helpen.

Ik heb de volgende passen: Travelcard(ionity, total, shell perfect.. In Spanje en Portugal werkt deze nergens), Shell (werkte in Portugal bij de Lidl/KLC), Plugsurfing (bij Dourges gebruikt), ANWB (1x bij Repsol gebruikt in Spanje).

Uiteindelijk dus al mijn passen nodig gehad los van de apps in Spanje. Chargemap zou een goede aanvulling zijn nog misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
jdbiggelaa schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Dank voor je tip! Tegelijk is dit een duidelijke illustratie van de beroerde situatie in Noord Frankrijk…
Het is verschrikkelijk, zwetend de auto verplaatsen om uiteindelijk bij de 4e lader te kunnen laden. Sommige laders gingen in storing of het duurde voordat de stekker los kwam. Ionity is echt een zegen in Frankrijk imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

F1dude schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:04:
Wat zijn jullie ervaringen met Enel-X in Italie? Ik ben er nu en heb 2x gehad dat een paal het gelijk deed (met travelcard), maar ook 2 palen die met geen enkele pas werkte (TC,NM, Plugsurfing). Uiteindelijk kon ik hem via de Enel X app activeren, dat was mijn redding. Meerdere die dit gehad hebben?
Voor de gangbare 60kW laders gebruik ik vrijwel altijd de EVway app, maar de HPC laders krijg je kennelijk alleen maar aan de praat met de Enel X app en zijn ook een stuk duurder.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
The Adder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:05:
[...]

Waarschijnlijk heb een creditcard als betaalmiddel ingevoerd, een NL IBAN lijkt mij niet zo handig, of?
Ja, de mastercard van de Duitse bank N26. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Heeft hier iemand ervaring met laden in Engeland? Ik ben een reis aan het plannen met mijn EV naar Yorkshire en Lake District. Met mijn Chargemap app vind ik nauwelijks laadpalen. Als ik op Google zoek naar laadpalen, kom ik veel meer laadpalen tegen, maar erg veel kleintjes (enkelfase 7 kW). Naast Superchargers (ik heb geen Tesla), zie ik vooral 60 kW snelladers van Instavolt, Chargemaster en GeniePoint. Maar ik heb geen idee met welke laadpas(sen) die te gebruiken zijn….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
jdbiggelaa schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:19:
Heeft hier iemand ervaring met laden in Engeland? Ik ben een reis aan het plannen met mijn EV naar Yorkshire en Lake District. Met mijn Chargemap app vind ik nauwelijks laadpalen. Als ik op Google zoek naar laadpalen, kom ik veel meer laadpalen tegen, maar erg veel kleintjes (enkelfase 7 kW). Naast Superchargers (ik heb geen Tesla), zie ik vooral 60 kW snelladers van Instavolt, Chargemaster en GeniePoint. Maar ik heb geen idee met welke laadpas(sen) die te gebruiken zijn….
Bij Instavolt kun je gewoon met je bankpas of cc betalen en zie ook best veel laders, https://instavolt.co.uk/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
jdbiggelaa schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:19:
Ik heb nog geen ervaring in de U.K. maar kijk eens op Electric Felix (https://www.electricfelix.com/travelguides), de gids voor de U.K. is al een paar jaar oud maar hij heeft misschien wel advies over laadpassen als je hem dat vraagt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 17:14
SpongeRob schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 04:21:
[...]
@F1dude

Voor de gangbare 60kW laders gebruik ik vrijwel altijd de EVway app, maar de HPC laders krijg je kennelijk alleen maar aan de praat met de Enel X app en zijn ook een stuk duurder.
Ik sta nu bij een EnelX 60KW, mijn Kia E-Soul haalt hier niet boven de 47kW(vanaf 20>80%) helaas, laden DEED ik met de evway pas/app. Die EnelX dingen zijn best wispelturig qua activering. Tot op heden lijkt eerst aansluiten en dan via app/pas aanzetten te werken. Het laden via de Bosch Charge My EV app is voor deze specifieke lader in Alba waar ik nu sta het goedkoopst:
Bosch charge my EV 0,379 per sessie en 0,387 per kWh
EVWay 0,45 kWh
EnelX app 0,50 kWh

Bij andere 60KW EnelX heb ik nog niet geladen.
Ik heb nog een excel lijstje gemaakt voor mijzelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEu9ZcYpORm6j-hBX0pnR3J4AR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CZvEJeZo4FT2tVX8MSZr7OLI.jpg?f=user_large
2940km gereden tot nu toe, en we moeten nog terug

Duitsland veel EWE GO app/pas gebruikt, alles staat nog op 0 in de app en webomgeving. Dus daar heb ik geen inzage van. Wat ik wel weet: 0,54 voor ionity, is echter alleen voor mensen met Duits postadres te bestellen.

Moet zeggen dat het mij super goed bevalt, als ik wel wat moet noemen qua kritiek, dan is het dat er niet echt een gestandaardiseerde werkwijze is qua aansluiten/activeren van het laden. En uiteraard de bekende 10 laadpassen. Ik verwacht echter dat dat binnen 1-2 jaar wel wat beter wordt. Helaas kon ik op geen enkele bestemming laden, dat maakte af en toe wel dat ik een half uurtje in de buurt moest snelladen.

Wanneer de laadprijzen je niets kunnen schelen dan redt je het met maingau en newmotion ook wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Appie Heijn op 10-08-2021 16:27 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMARONE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:32:
[...]

Het is verschrikkelijk, zwetend de auto verplaatsen om uiteindelijk bij de 4e lader te kunnen laden. Sommige laders gingen in storing of het duurde voordat de stekker los kwam. Ionity is echt een zegen in Frankrijk imo.
Niet altijd een zegen. :( Vandaag wat lopen kloten bij Ionity bij Tavel. Eerste paal gaf communicatie error, een andere max 22kW en de derde pakte mijn tag niet. Reageerde gewoon niet. Na 15 minuten aan de telefoon ging een Belg met een P2 weg. Die had de enige werkende paal blijkbaar. De beste man aan de telefoon kon het niet oplossen. Kreeg ook niet de indruk dat hij nog iets ging doen toen ik aan de enige goed werkende paal hing. Na mij kwam een e-tron en ging maar laden met 22kW totdat ik weg ging. Wel waardeloos. Nog geluk dat ik op een rustige dag op de weg zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-08 23:02
Waarschijnlijk binnenkort op vakantie naar Zweden via Duitsland/Denemarken dus enkele laadpassen aan het verzamelen (naast de standaard Eneco laadpas die ik al heb).

Heb inmiddels een Shell Recharge binnen en zojuist een gratis Plugsurfing besteld via de volgende link https://www.plugsurfing.com/vlaanderen (lijkt van Vlaanderen maar zo te zien versturen ze ook gratis naar Nederland :) )

Weet iemand of je ook ergens gratis een Maingau laadpas kan aanvragen? Of kan dit alleen via hun eigen site? Zijn er verder nog andere goede laadpassen die ik specifiek voor Zweden kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mussov schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:36:

Weet iemand of je ook ergens gratis een Maingau laadpas kan aanvragen? Of kan dit alleen via hun eigen site? Zijn er verder nog andere goede laadpassen die ik specifiek voor Zweden kan gebruiken?
De Maingau kreeg ik vandaag binnen. Vorige week besteld via hun eigen site. Idem met de Kiwhi pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Waarschijnlijk binnenkort op vakantie naar Zweden via Duitsland/Denemarken dus enkele laadpassen aan het verzamelen (naast de standaard Eneco laadpas die ik al heb).

Heb inmiddels een Shell Recharge binnen en zojuist een gratis Plugsurfing besteld via de volgende link https://www.plugsurfing.com/vlaanderen (lijkt van Vlaanderen maar zo te zien versturen ze ook gratis naar Nederland :) )

Ik heb in 2019 rondgereisd in Zweden, met name oost- en zuidkust. Aan de oostkust kon ik bij sommige lokale AC palen alleen met Bee terecht. Die is intussen overgenomen door Mer (More): zie link. Ik weet niet of je daar ook met een app kunt laden of dat je een pas of druppel moet bestellen. Ik werd achteraf gefactureerd maar moest betalen in Zweedse kronen. Mijn bank vroeg daar echter 25 euro aan transactiekosten voor. Heb hun een e-mail gestuurd en gevraag of ze geen Euro rekening hadden. Die hadden ze en ik heb uiteindelijk via die rekening betaald. Geen idee of ze nog steeds zo flexibel zijn!

https://se.mer.eco/product/mer-flexible/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Harvest2002 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Ik heb in 2019 rondgereisd in Zweden, met name oost- en zuidkust. Aan de oostkust kon ik bij sommige lokale AC palen alleen met Bee terecht. Die is intussen overgenomen door Mer (More): zie link. Ik weet niet of je daar ook met een app kunt laden of dat je een pas of druppel moet bestellen. Ik werd achteraf gefactureerd maar moest betalen in Zweedse kronen. Mijn bank vroeg daar echter 25 euro aan transactiekosten voor. Heb hun een e-mail gestuurd en gevraag of ze geen Euro rekening hadden. Die hadden ze en ik heb uiteindelijk via die rekening betaald. Geen idee of ze nog steeds zo flexibel zijn!

https://se.mer.eco/product/mer-flexible/
Ikzelf gebruik buiten Nederland uitsluitend dee REVOLUT pas... als je die goed door hebt.. is het de hemel-in-cards land.

Heeft mij al heel wat bespaart en kost 0,00 (buiten het opsturen van een card als je dat wilt)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53

Besteld! Bedankt voor de tip :) Landkeuze stond automatisch al op Nederland, binnen 7 dagen zou die binnen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
MainGau hier aangemaakt, pas gisteren binnen gekregen, maar ik kan niet inloggen momenteel argh :P

Ik kijk het komende dagen wel aan, de MainGau verwacht ik nog niet nodig te hebben direct, maar wilde hem vast graag hebben & activeren.
Pagina: 1 ... 75 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.