eltron schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:23:
[...]
Binnen NL noodzaak voor snelladen kan ik mij nauwelijks voorstellen.
Zeker in zomerperiode rijd ik desnoods 500km op één lading, iets langzamer, dat wel, maar ook als ik meer dan 500km op één dag moet doen sta ik lang genoeg stil om onderweg nog paar honderd km erbij te krijgen zonder snelladen. Snelladen binnen Nl heb ik nagenoeg nooit, 1x per 2 jaar of zo.
Heb jij op je bestemming(en) geen enkele mogelijkheid om te laden? zelfs geen granny?
Even terugkomen op die 500+ km die je op één dag in één ruk zonder laden kan doen
(wel met rustig rijden zoals je aangeeft).
Ik neem aan dat het met je e-Niro is? 64kWh? dan kom ik op maximaal 1:8! (12,5/100km en SoC 100% totaan stilstand)
en dat is natuurlijk ab-so-luut niet reëel en ik hoop dan ook dat aspirant EV lezers daar goed van doordrongen zijn.
500km met 1:8 in Nederland... op onze wegen rij je met welke snelheid?
=250km enkeltje via alleen binnenwegen? nergens file?
mogelijk? natuurlijk,
als ik met mijn Polestar rustig door Duitsland rij (zónder autobaHHHHhhhhnnnn...)
en lekker lange stukken
B-weg rustig toer zie ik óók 135wh/1km voorbij komen...
ff omrekenen SoC100%>0% stilstand is dan 555.5km aan één stuk.. reëel??? ab-so-luut-niet
zeker omdat ik het dan over recreatie snelheid heb, en niet over bv woon/werk of werk-werk.
En dan (om meer naar topic te komen) snelladen is NU wellicht nog geen bittere noodzaak, maar straks als het écht druk gaat worden met EV's én te weinig laadplekken in de grote steden, dan kán je gewoonweg niet meer om snelladen onderweg heen.
Ook vergeet men dat er steeds meer EV's komen met kleinere accu's die dus gewoon veel kortere etappes maken, en dus óók naar snelladers uitwijken, al is het maar om ff snel eentussenlading te pakken om precies thuis te komen.
Ikzelf heb pas1x "extern" moeten laden (11 kW stadspaaltje) om precies thuis te komen in de afgelopen 10.000km.
Kortom, snelladen is/zal voor velen een must zijn/worden.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)