[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 144 Laatste
Acties:
  • 983.882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Ik ben nu aan het laden bij Ionity De Knoest te Nieuwegein met de e-Niro. Vreemd genoeg is de laadsnelheid slechts 32 kW, terwijl SoC 46% is en het 20 graden is.
Normaal gesproken haal ik dan ongeveer 75 kW. Is deze Ionity locatie nu beperkt in snelheid?

Ik heb nog even de laadsessie opnieuw gestart, maar dat hielp niet. Laden bleef langzaam met 33 kW.
Nadat de Model 3 vertrokken is bij de andere paal, heb ik even gewisseld naar laadpaal 1 en nu haal ik wel de normale laadvermogen: eerst 75 kW en daarna 57 kW, toen SoC tegen de 60% was. Toch vreemd dat laadpaal 2 veel langzamer is.

[ Voor 39% gewijzigd door Kuo op 21-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vorige week was de laadsnelheid in ieder geval nog niet beperkt. Er stond een Model 3 naast me die de 180 kW aantikte en ik haalde de 65 kW.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 21-05-2020 12:19 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:12:
[...]
Kijk dat bedoelde ik o.a. met mijn kritiek op de absurde prijzen bij Ionity, hierdoor stagneert de uitrol naar elektrisch rijden. In Frankrijk zie ik geen nieuwe laders met een half jaar terug terwijl er maar een stuk 4/5 nodig zijn om via de Route du Soleil naar Spanje te rijden. Mensen gaan dan anders beslissen en geef ze eens ongelijk. Zelfs de topvrouw die bij VW gaat over de transitie naar elektrisch heeft kritiek geuit op de prijzen van Ionity. Inderdaad, veel geschreeuw maar weinig wol.
Ik geef ze ongelijk.

Met die absurde prijzen bedoel je die 10 cent per kWh dat ze meer vragen dan Allego? Het feit dat ze niet zo hard uitrollen in Frankrijk is niet omdat ze het niet willen.... Dat ligt aan met name Franse overheden, netbeheerders en tolweg beheerders. Wat mij betreft is het een verkrampte reactie om n.a.v. van de langzame snellaad-netwerk ontwikkelingen in Frankrijk je ID3 order te annuleren.

Het onderhandelen met Franse overheden gaat moeizaam, dat geldt voor alle aanbieders van snellaadnetwerken. Hence zie je daar ook geen Allego en Fastned. Het huidige fijnmazige benzinestation netwerk heeft tenslotte ook 120 jaar geduurd.

Ontopic dan:
Langs de route du Soleil tussen Fastned Eijsden (Maastricht) en Barcelona kom je meer dan 80 stuks CCS laders van minimaal 50kW+ tegen waaronder ook een aantal snellere zoals Ionity's.

Vanaf Dijon is de dichtheid prima met snelladers die op minder dan 50km afstand van elkaar staan. Het langste stuk zonder snelladers die direct aan de snelweg staan is tussen Nancy en Langres. Dat is een afstand van 150KM, dat is met bijna alle EV's haalbaar. Dat moet zo'n ID3 toch wel kunnen overbruggen.

Natuurlijk ben ik biased maar ondanks dat vind ik het overdreven dramatisch om om die reden toch voor brandstof te kiezen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:42
Hachy schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Ik geef ze ongelijk.

Met die absurde prijzen bedoel je die 10 cent per kWh dat ze meer vragen dan Allego? Het feit dat ze niet zo hard uitrollen in Frankrijk is niet omdat ze het niet willen.... Dat ligt aan met name Franse overheden, netbeheerders en tolweg beheerders. Wat mij betreft is het een verkrampte reactie om n.a.v. van de langzame snellaad-netwerk ontwikkelingen in Frankrijk je ID3 order te annuleren.

Het onderhandelen met Franse overheden gaat moeizaam, dat geldt voor alle aanbieders van snellaadnetwerken. Hence zie je daar ook geen Allego en Fastned. Het huidige fijnmazige benzinestation netwerk heeft tenslotte ook 120 jaar geduurd.

Ontopic dan:
Langs de route du Soleil tussen Fastned Eijsden (Maastricht) en Barcelona kom je meer dan 80 stuks CCS laders van minimaal 50kW+ tegen waaronder ook een aantal snellere zoals Ionity's.

Vanaf Dijon is de dichtheid prima met snelladers die op minder dan 50km afstand van elkaar staan. Het langste stuk zonder snelladers die direct aan de snelweg staan is tussen Nancy en Langres. Dat is een afstand van 150KM, dat is met bijna alle EV's haalbaar. Dat moet zo'n ID3 toch wel kunnen overbruggen.

Natuurlijk ben ik biased maar ondanks dat vind ik het overdreven dramatisch om om die reden toch voor brandstof te kiezen.
Het is maar net wat je gebruikersprofiel is en wat je wil inleveren op gemak en snelheid. Met een niet-Tesla moet je je reis nog steeds goed voorbereiden als je buiten je gebruikelijke en bekende gebied komt. Dus dat mensen alsnog afhaken kan ik mij best voorstellen. Tesla heeft kopers getrokken door hun snelladers maar de aandeelhouders van Ionity doen dat veel minder of helemaal niet. En absurde prijzen, vele Duitse vloggers noemen het woekerprijzen.

Dat er op de Route du Soleil 80 CCS laders staan zal best kunnen maar de helft daarvan staat dan volgens mij in Barcelona en de rest verdeeld over de route. Als je in Chargemap de comments leest zijn er veel uitgeschakeld (Corri-door) of is een merkdealer (Nancy, Dijon) waar je met een ander merk niet mag laden of zijn ze defect. Om dan nog maar te zwijgen over het ontbreken van dichtstbijzijnde alternatieven en of je de juiste laadpas hebt.

Een reis naar Spanje zal best lukken maar is nog verre van gemakkelijk en vergt veel voorbereiding wil je niet in de problemen geraken. Ik vind die voorbereiding leuk en niet echt een probleem maar ik denk dat ik daarmee wel een uitzondering ben.

Las vandaag dat de Franse overheid Renault financiële steun gaat geven, op voorwaarde dat ze meer EV's gaan maken. Misschien dat de laadinfra dan ook gaat verbeteren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Natuurlijk, dat zijn allemaal valide argumenten, de Duitsers zijn overigens zo boos omdat het meerendeel in Duitsland particulier rijdt (in tegenstelling tot Nederland). In Duitsland is Allego trouwens ook goedkoper dan hier om die reden, zelfde prijs als Fastned. (€0,59/kWh).

Bij die 80 laders had ik de Corri-Doors bewust niet meegeteld. Ik zeg ook niet dat het heel gemakkelijk is, don't get me wrong. Maar om die reden van een EV af te zien, daar kan ik me gewoon niets bij voorstellen.

Als je de reis een stuk makkelijker wilt maken als CCS rijder kan je via Duitsland en dan Basel - Genève gaan, dan heb je de omschreven problemen in het geheel niet omdat in het zuiden ruim voldoende snellaad aanbod is van meerdere providers. En wij zijn natuurlijk wel de uitzondering dat snap ik ook wel.

Maar wat ik maar bedoel te zeggen is dat met een beetje doorzettingsvermogen dit tijdelijke probleem echt niet zo groot is als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nu ben ik niet zo op Duitsland gericht, althans vwb dat ik daar met de Ioniq naartoe wil, en dat maakt de maakt de prijs van Ionity daar juist nog erger. Maar zelfs hier in NL als die 10ct duurder is dan Allego dan praat je wel over zo'n 15%. En niet 15% duurder dan de gemiddelde prijs maar zelfs 15% duurder dan de duurste aanbieder.

Stel dat er nu een nieuwe keten van tankstations zou komen die 15% duurder is dan de GLA van €1.62 langs de snelweg, dan is die €0,24 p/lr duurder en komt op €1,86. Ik denk niet dat dat daar veel mensen zullen tanken. Dus wat te denken als die €0,20 duurder zoals in Duitsland, dan is het verschil zelfs 30%, dus €0,48. Dat zijn dan toch absurde prijzen die de transitie naar elektrisch rijden echt niet bevorderen.

Nu ben ik met mijn planning nog maar gekomen tot Langres en het houd daar echt niet over, maar een vlugge blik op de route verder tot de Spaanse grens ben ik wel benieuwd waar die 80 laders allemaal staan. Zijn dat laders of locaties, of is dat ook heen en terug? Ik zie het zelf wel als een uitdaging om een sluitende route te maken waarbij ik kan laden en ook nog alternatieven achter de hand heb.

Maar ik weet zeker dat dit niet een optie is voor de normale vakantieganger. Kijk ook eens naar de aantallen snelladers tussen Frankrijk en Duitsland als je die selecteert in Chargemap, dat is echt giga groot. Je idee om door Duitsland te rijden is voor als je in het westen van het land woont niet echt een optie want dat is gauw een 150km omrijden gok ik.

Ik hoop dat het idd tijdelijk is want de situatie in Frankrijk kan echt niet meer. De afgelopen jaren dat ik elektrisch rij is de situatie in Spanje wel enorm verbetert dit itt Frankrijk waar het alleen maar slechter is geworden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Kijk dat bedoelde ik o.a. met mijn kritiek op de absurde prijzen bij Ionity, hierdoor stagneert de uitrol naar elektrisch rijden. In Frankrijk zie ik geen nieuwe laders met een half jaar terug terwijl er maar een stuk 4/5 nodig zijn om via de Route du Soleil naar Spanje te rijden. Mensen gaan dan anders beslissen en geef ze eens ongelijk. Zelfs de topvrouw die bij VW gaat over de transitie naar elektrisch heeft kritiek geuit op de prijzen van Ionity. Inderdaad, veel geschreeuw maar weinig wol.
Tja snelladers zijn niet profitabel te krijgen dus als de eigenaren/automerken niet bij betalen dan houd het op. Verder: via de merken zelf laden is al wat goedkoper 'toevallig'
S_Chief schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:25:
Duurt het bij jullie ook zo lang voordat Vattenfall de kosten voor het laden afschrijft? Maak er al een maand of twee gebruik van maar tot nu toe geen rekening gezien (automatische incasso). :+
Eigen punten of roaming? Voor de rest als je niet boven een X bedrag uit komt schrijven ze überhaupt niet af.

+ een dobbelsteenfactor natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
GoldenSample schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:58:
[...]

Tja snelladers zijn niet profitabel te krijgen dus als de eigenaren/automerken niet bij betalen dan houd het op. Verder: via de merken zelf laden is al wat goedkoper 'toevallig'
Zelf geen ervaring mee maar ik heb wel eens iemand een inschatting zien maken mbt de bedrijfskosten en winstprognose en dat viel best mee. Maar ja, als je in Duitsland €0,20 p/kWh boven de hoogste prijs gaat zitten snap ik dat het niet rendabel is.

Aan de andere kant, iets nieuws beginnen is vaak verlieslatend in het begin, Amazon, Zalando, Bol, .......de kost gaat voor de baat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:21:
[...]

Zelf geen ervaring mee maar ik heb wel eens iemand een inschatting zien maken mbt de bedrijfskosten en winstprognose en dat viel best mee. Maar ja, als je in Duitsland €0,20 p/kWh boven de hoogste prijs gaat zitten snap ik dat het niet rendabel is.

Aan de andere kant, iets nieuws beginnen is vaak verlieslatend in het begin, Amazon, Zalando, Bol, .......de kost gaat voor de baat.
Amazon, Zalando, Bol.com etc. zijn niet zo asset heavy als het uitbaten van snelladers. AC-DC converters, stroomkables & transformatorhuisjes bepalen het merendeel van de kosten en zijn in de basis niet echt veranderd de afgelopen 25 jaar. Helaas, nu niet, in de toekomst niet, nooit niet. Zie voor de rest FTM en de jaarverslagen van Fastned zelf, ze verhullen het door te blaten over 'investeringen' echter de afschrijving kunnen ze _nooit_ dragen. Niet in het model langs de snelweg, als je een vloot bussen laad, tja dan kan het anders zijn en doet het busbedrijf het inprincipe zelf

En ja, ik heb hier professioneel aan gerekend & ook de daadwerkelijke kosten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het is een feit dat snelladen lastig rendabel te maken is zonder subsidies of investeerders. En ook dat door het wegvallen van de meeste Corri-Door snelladers laden in Frankrijk een stuk beroerder is geworden.

@PeterZ(on) inderdaad voor West NL is het wel omrijden. Maar die zouden wellicht sowieso de Route du Soleil niet nemen maar via de westkant van Frankrijk over Bordeaux gaan.

Vraag blijft; zou jij er je ID3 reservering voor opgeven? Ik begrijp dat niet, tenzij je misschien 20 bedrijfspanden door heel Frankrijk hebt staan waar je elke week heen moet.

Die 80 heb ik even snel geteld via de groene icoontjes op ccs-map.eu. Locaties dus. Ik zie er ongeveer 20 tussen Limburg en Lyon, daaronder 40 tot de Spaanse grens en dan nog 20 richting Barcelona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:58:
[...]

Eigen punten of roaming? Voor de rest als je niet boven een X bedrag uit komt schrijven ze überhaupt niet af.

+ een dobbelsteenfactor natuurlijk :+
Eigen punten.

Ik ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren. Maar goed, van mij hoeven ze het niet per se af te schrijven hoor... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:36:
Het is een feit dat snelladen lastig rendabel te maken is zonder subsidies of investeerders. En ook dat door het wegvallen van de meeste Corri-Door snelladers laden in Frankrijk een stuk beroerder is geworden.

@PeterZ(on) inderdaad voor West NL is het wel omrijden. Maar die zouden wellicht sowieso de Route du Soleil niet nemen maar via de westkant van Frankrijk over Bordeaux gaan.

Vraag blijft; zou jij er je ID3 reservering voor opgeven? Ik begrijp dat niet, tenzij je misschien 20 bedrijfspanden door heel Frankrijk hebt staan waar je elke week heen moet.

Die 80 heb ik even snel geteld via de groene icoontjes op ccs-map.eu. Locaties dus. Ik zie er ongeveer 20 tussen Limburg en Lyon, daaronder 40 tot de Spaanse grens en dan nog 20 richting Barcelona.
Ik denk dat als je de hele dag op de weg zit in binnen- en buitenland je dat alleen maar kan doen met een Tesla want anders is het een heel uitzoekwerk. Maar met de belofte van een dekkend Europees netwerk als Ionity zou dat ook met niet Tesla moeten kunnen. Maar zeker in Frankrijk schiet dat nog niet echt op en als je daar vaak moet zijn snap ik die keuze wel.

Wat betreft de westkant zit je via snelwegen altijd met de drukte rond Parijs en je moet in het zuiden de Pyreneeën over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 21:35
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:46:
[...]
...
Las vandaag dat de Franse overheid Renault financiële steun gaat geven, op voorwaarde dat ze meer EV's gaan maken. Misschien dat de laadinfra dan ook gaat verbeteren.
Zou kunnen, maar dat wordt dan wellicht een 43kW AC laadinfra?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Zou kunnen, maar dat wordt dan wellicht een 43kW AC laadinfra?
Lijkt mij niet slim, de nieuwe Zoe heeft nu toch ook CCS. Maar je weet het nooit met die Fransen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Lijkt mij niet slim, de nieuwe Zoe heeft nu toch ook CCS. Maar je weet het nooit met die Fransen.
Ik wist niet dat de Zoë inmiddels ook CCS heeft, maar zie dat hij daarmee maar 46kW max kan laden. De 43kW AC zou dan in de praktijk nog wel sneller kunnen zijn.
En een laadinfra met 50kW DC schiet ook nog niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Hachy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:36:

Ik was de ID.3 opzegger en ik heb inderdaad een bedrijfspand in Bretagne, waar ik gemiddeld 2 keer per maand heen ga. Ik heb al een e-Niro dus weet wat het is.
Het probleem met een onbetrouwbaar netwerk is dat je enorme marges gaat (=moet) inbouwen. Dat kost heel veel tijd. Geen probleem wanneer je dat eenmaal jaarlijks moet doen, maar elke twee weken begint dat heel gauw te vervelen. Ook begint het op die afstanden door te tikken dat je toch veel minder hard rijdt. Met de diesel deed ik de dik 1000 km in 9,5 uur (op zondag), met de EV kost dat 15 uur! In Nederland merk je dat niet vanwege de korte afstanden, druk verkeer en nu de nieuwe limiet, maar urenlang op de tolwegen scheelt het enorm.
Vandaar de keuze om binnen ons huishouden nog niet helemaal naar EV te gaan en ipv de ID.3 een PHEV aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 20:00
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Thnx. Het zal inderdaad niet echt eenvoudig worden maar als ik het doe dan is het pas na de zomer en wie weet is de situatie dan wel verbetert.

Mijn insteek is om altijd van de slechtste situatie uit te gaan want dan kan het alleen maar meevallen, dus ga ik ook uit van AC daar waar ik niet betrouwbaar kan plannen. Naast de onbetrouwbare laders is denk ik het grootste probleem dat je de juiste laadpas moet hebben want anders kun je nog niet laden. Ik denk dan aan extra passen zoals Chargemap, PassPass en KiWhi naast de passen van MAingau, Newmotion, Oplaadpalen en de Anwb die ik al heb.

Een Chargemap account heb ik al om te zoeken naast dat ik ook vaak Goingelectric gebruik of weer andere sites met laders want er is er geen waar alles op staat. Ik ben van plan om een vooraf gemaakte route te gaan rijden en alles op papier en in de Tomtom te hebben met ook alle uitwijk adressen.

Verder wil ik ook de tolwegen vermijden, dus Ionity zal ik waarschijnlijk ook niet gebruiken. Ik hou meer van relaxt via de D-wegen of Route National en dan rij je ook nog eens zuiniger. En binnendoor zijn de tussenliggende afstanden tot de volgende lader ook korter dan op de tolwegen en dus meer kans op een werkende. En ik denk dat een wat ongebruikelijke route minder kans geeft op drukte bij de laders.

@fewips Bedankt voor je tips. Gelukkig heb ik alle tijd maar moet alleen op tijd zijn bij mijn hotel in Spanje, dus gewoon op tijd vertrekken en zit het mee dan pak ik een extra overnachting.
Ik ben in afwachting van de id3 in augustus maar ik ben dan van plan om naar Portugal te rijden. Via de planner lijkt het allemaal mogelijk, zie jij nog problemen voor zo'n reis? Langs de snelwegen lijkt het allemaal redelijk goed qua infrastructuur.

Puur de laadpalen en corona kunnen de plannen doen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
AMARONE schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Ik ben in afwachting van de id3 in augustus maar ik ben dan van plan om naar Portugal te rijden. Via de planner lijkt het allemaal mogelijk, zie jij nog problemen voor zo'n reis? Langs de snelwegen lijkt het allemaal redelijk goed qua infrastructuur.

De grootste problemen zijn dat de Corri-Door laders bijna allemaal zijn uitgeschakeld en dat de laders van andere aanbieders vaak in storing staan. Het is zaak om heel goed de comments te lezen zoals op Chargemap of er recent succesvol is geladen. En dan nog, ook dan kan die nog in storing staan of ge ICE-ed. Dus altijd meerdere alternatieven bij de hand hebben.

Ik heb de trip naar Spanje nog nooit met een EV gemaakt maar mocht mijn vakantie in oktober weer worden geannuleerd dan zou dit voor mij een optie kunnen zijn. Daarom ben ik nu al aan het kijken wat voor mij de beste route zou kunnen zijn en welke eventuele problemen ik zou kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 20:00
PeterZ(on) schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:29:
[...]

De grootste problemen zijn dat de Corri-Door laders bijna allemaal zijn uitgeschakeld en dat de laders van andere aanbieders vaak in storing staan. Het is zaak om heel goed de comments te lezen zoals op Chargemap of er recent succesvol is geladen. En dan nog, ook dan kan die nog in storing staan of ge ICE-ed. Dus altijd meerdere alternatieven bij de hand hebben.

Ik heb de trip naar Spanje nog nooit met een EV gemaakt maar mocht mijn vakantie in oktober weer worden geannuleerd dan zou dit voor mij een optie kunnen zijn. Daarom ben ik nu al aan het kijken wat voor mij de beste route zou kunnen zijn en welke eventuele problemen ik zou kunnen verwachten.
Leuk! Ik zie even snel dat het redelijk te doen is. Helemaal met een overnachting onderweg ergens met laden erbij. Eerst de auto maar even ontvangen. 350km per rit moet haalbaar zijn.

Mocht ik binnenkort meer weten of iets van een route last ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

AMARONE schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Begin in elk geval met mijn Franse EV-reisgids. Dan heb je alle tips en trucs vast binnen om Spanje te halen ;-] Voordat je gaat komt er zeker nog een update, benieuwd of je de ID.3 inderdaad al in augustus kunt rijden!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ah, bedrijfspand in Bretagne, dat nuanceert het verhaal. (Snap het nu iets beter, al ben ik het nog steeds oneens met je :) )

1000km met de e-Niro moet sneller kunnen.
de telegraaf schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Ik was de ID.3 opzegger en ik heb inderdaad een bedrijfspand in Bretagne, waar ik gemiddeld 2 keer per maand heen ga. Ik heb al een e-Niro dus weet wat het is.
Het probleem met een onbetrouwbaar netwerk is dat je enorme marges gaat (=moet) inbouwen. Dat kost heel veel tijd. Geen probleem wanneer je dat eenmaal jaarlijks moet doen, maar elke twee weken begint dat heel gauw te vervelen. Ook begint het op die afstanden door te tikken dat je toch veel minder hard rijdt. Met de diesel deed ik de dik 1000 km in 9,5 uur (op zondag), met de EV kost dat 15 uur! In Nederland merk je dat niet vanwege de korte afstanden, druk verkeer en nu de nieuwe limiet, maar urenlang op de tolwegen scheelt het enorm.
Vandaar de keuze om binnen ons huishouden nog niet helemaal naar EV te gaan en ipv de ID.3 een PHEV aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:55:
Ah, bedrijfspand in Bretagne, dat nuanceert het verhaal. (Snap het nu iets beter, al ben ik het nog steeds oneens met je :) )

[...]
Dat zal vast sneller kunnen, voor een keertje dan. Als je van Utrecht naar Brest moet heb je in België de laatste Ionity en dan moet je het daarna met die onbetrouwbare Franse snelladers doen of een stuk omrijden voor meer Ionity. En dan nog heb je het laatste stuk alleen maar die Franse laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Dat zal vast sneller kunnen, voor een keertje dan. Als je van Utrecht naar Brest moet heb je in België de laatste Ionity en dan moet je het daarna met die onbetrouwbare Franse snelladers doen of een stuk omrijden voor meer Ionity. En dan nog heb je het laatste stuk alleen maar die Franse laders.
Wat vrij bizar is dat als je dit plant met ABRP heel vrolijk meerdere laders worden gekozen die al maandenlang niet werken, één blik op Chargemap is genoeg. Vervolgens, als je het zelf strak plant, kom je alsnog op een 13-uurs-avontuur uit, zeker haalbaar in de zomer. Maar het is volledig realistisch dat ie wellicht moet wachten tot je aan de beurt bent etc. Deze regio is... Typisch Frans ;-]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl2eOxsL3139C42UbiQWQVGaJ14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BfB9RI5nRMsXMWclnn97mJL0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fewips schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Wat vrij bizar is dat als je dit plant met ABRP heel vrolijk meerdere laders worden gekozen die al maandenlang niet werken, één blik op Chargemap is genoeg. Vervolgens, als je het zelf strak plant, kom je alsnog op een 13-uurs-avontuur uit, zeker haalbaar in de zomer. Maar het is volledig realistisch dat ie wellicht moet wachten tot je aan de beurt bent etc. Deze regio is... Typisch Frans ;-][Afbeelding]
En dan moet je ook geen lader tegenkomen die bijvoorbeeld in een dorp/stadje op een parkeerplaats midden in het centrum staat waar net als jij wil laden er markt gehouden wordt. Lees/bekijk de comments en foto's maar eens op Chargemap.

Ik denk dat betrouwbaar laden met al die verschillende aanbieders erg lastig zal blijven en je er nooit van op aan kunt of ze het doen en/of beschikbaar zijn. ABRP is leuk om mee te beginnen maar je voor vertrek moet wel controleren of je er met enige zekerheid kunt laden.

Tesla blijft op lange trajecten onverslaanbaar vwb laadzekerheid, gemak en reistijd.

Nog ff zitten kijken naar laders voorbij Lyon en daar kwam ik verschillende laders van het bedrijf CNR tegen, altijd twee laders en op mooie locaties. Ik bedoel dan die niet zo snel door ICE's bezet zullen worden. Ik weet niet of alle locaties van CNR zo zijn maar die ik bekeken heb zien er betrouwbaar uit, zeker met twee triplechargers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja ik heb een paar keer bij CNR geladen. Het zijn gewoon dezelfde EVtronics als bij Corri-Door en die doen het prima. Niet de allersnelste hardware maar toch zeker 40kW aangetikt. Op een beetje afgelegen plaats van de grote parkeerplaats bij strategische punten aangelegd én dubbel, dus meer zekerheid. Dat laatste geeft zekerheid en is eigenlijk het fijnste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Tesla blijft op lange trajecten onverslaanbaar vwb laadzekerheid, gemak en reistijd.
De auto denkt met je mee: ja. De auto heeft echter zelfs met recente updates geen flauw idee van alternatieve infrastructuur (buiten Allego, grotendeels afwezig in bijv. Frankrijk). De Tesla-laders staan zonder uitzondering niet aan de kant van de weg van betaalde autoroutes in FR(!) In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ionity, waar je niet voor de snelweg af hoeft, tolpoortjes, etc.
Het gemak waarmee Tesla altijd maar gouden medailles krijgt aangereikt....(Ze waren er vroeg bij, jazeker).
Ja, de Fransen hebben werk aan de winkel qua infra. Sommige gemeentes zoals je zelf terecht aangeeft doen dat nu al beter.
Maar als ik met een Tesla in Duitsland op stap ben, heb ik geen SuC nodig. En is Ionity/Allego/EnBW regelmatig sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fewips schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:33:
[...]

De auto denkt met je mee: ja. De auto heeft echter zelfs met recente updates geen flauw idee van alternatieve infrastructuur (buiten Allego, grotendeels afwezig in bijv. Frankrijk). De Tesla-laders staan zonder uitzondering niet aan de kant van de weg van betaalde autoroutes in FR(!) In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ionity, waar je niet voor de snelweg af hoeft, tolpoortjes, etc.
Het gemak waarmee Tesla altijd maar gouden medailles krijgt aangereikt....(Ze waren er vroeg bij, jazeker).
Ja, de Fransen hebben werk aan de winkel qua infra. Sommige gemeentes zoals je zelf terecht aangeeft doen dat nu al beter.
Maar als ik met een Tesla in Duitsland op stap ben, heb ik geen SuC nodig. En is Ionity/Allego/EnBW regelmatig sneller.
Ik denk dat als je een EV-rijder zou vragen om zonder voorbereiding vanuit noord Nederland/Duitsland naar zuid Italie/Spanje te rijden en waarbij ze dan kunnen kiezen uit een Tesla of non Tesla, veruit de meesten dan voor een Tesla zullen kiezen. Gewoon voor het gemak.

Niet alle SC's zijn idd even handig geplaatst maar dat nadeel neem ik dan met alle plezier voor lief. Maar goed, ik heb geen Tesla en wil er ook geen. Het ging er mij alleen maar om dat Tesla een werkend netwerk heeft waarbij je in de auto kan zien waar de laders zijn en of die ook vrij zijn, naast dat nagenoeg heel Europa dekkend is met SC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik denk dat er nog andere mogelijkheden zouden zijn mocht men multicar laadpalen voorzien. Waar 2 of zelfs meerdere EV kunnen inpluggen, parameters kunnen doorgeven en de paal doet de rest.
Parameters zouden kunnen zijn benodigde kWh, max laadtijd, 1/3f, max laadvermogen.
Eventueel bepaalde parameters gekoppeld aan goedkopere of duurdere tarieven zodat wie voorrang wil dit kan krijgen tegen een hogere prijs.
Zo zouden op een 22kW paal al 3 geparkeerd kunnen blijven de hele nacht met elk hun 7,2kW 1f lader. Al 3 gelukkige zielen de volgende morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Hachy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:55:
[...]
Kan wel, maar hoeft niet. Even de laatste rit er bij gepakt:
vorige week zondag: vertrek 07:53, aankomst 21:38 1060km
retour woensdag: vertrek 05:11 aankomst 20:10 1023km
beide met 100% SOC vertrokken, geen stops zonder laden.
In allerlei reviews zie je 'een half uurtje laden' enz, ik sta 45-60 minuten tot van +/-15 tot 78% want daarna zakt de snelheid dramatisch bij Kia. Tesla gaat natuurlijk sneller, maar in de praktijk ook weer niet heel veel sneller constateer ik. Ik kijk wel eens op naburige schermen bij Ionity en dan valt me op dat Tesla's (in de 8 euro tijd) wanneer die 45-50kW nodig hebben óók 45 minuten staan.
Omdat je in Frankrijk zoveel zekerheid moet inbouwen zit je verhoudingsgewijs meer in het minder snelle SOC-gedeelte te laden.

[ Voor 12% gewijzigd door de telegraaf op 27-05-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45

ThaDude

Hang Loose

Wij gaan als het goed is in juli naar Oostenrijk toe. Ik heb hier al een beetje alles doorgenomen en bekeken. Nu zit er in het dorp een Supermarkt waar ik gebruik zou kunnen maken van de Lebensland kaart.
Zie https://laadpastop10.nl/chargecard/101/Lebensland

Op de site staat dat deze niet meer geleverd wordt maar dat je gebruik moet maken van https://www.stw.at/produkt/eladefunktion-der-iam-neukauf/
Nu lijkt het erop dat deze niet meer naar Nederland verzonden kan worden.. Zijn er mensen die dit toch voor elkaar hebben gekregen?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bedankt voor deze update. Ik heb e.e.a. verwerkt. Zo te zien heeft Stadtwerke Klagenfurt deze rol overgenomen en geven ze voor €7,- dezelfde laadpas uit met een ander logo voor toegang tot het lokale IAM netwerk. Je zou ze kunnen mailen/bellen dat je daar in de regio een tijd gaat verblijven en hoe je van te voren hun kaart kunt bemachtigen.

De meeste laadpalen daar zijn overigens van Kelag en Smatrics en die zijn ook met diverse Nederlandse laadpassen bruikbaar zoals die van Vandebron of Newmotion.

De netwerken ondersteunen ook intercharge direct dus een ad-hoc lading kan je ook voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:29
Lees net dat regering Macron 8 miljard investeert in Franse automobielindustrie. Natuurlijk voor de grote automerken, maar ook leveranciers. Frankrijk moet gelijk Europa's grootste EV en hybride leverancier worden. In vijf jaar tijd 1 miljoen stuks.... Ben benieuwd of men dan ook tijdig aan de laadinfrastructuur denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
joepie de p schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:33:
Lees net dat regering Macron 8 miljard investeert in Franse automobielindustrie. Natuurlijk voor de grote automerken, maar ook leveranciers. Frankrijk moet gelijk Europa's grootste EV en hybride leverancier worden. In vijf jaar tijd 1 miljoen stuks.... Ben benieuwd of men dan ook tijdig aan de laadinfrastructuur denkt.
Ik dacht dat 100.000 laadpalen ook in die deal zijn opgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 11-06 12:23

zeroday

There is no alternative!

Misschien een domme newbie vraag (ik krijg binnen kort een E-Niro en ik lees net dat ik daar een Multi Tank Card bij krijg voor het laden. Echter hoe nu in het buitenland? Ik zie nergens goed vermeld staan of je nu wel of niet ergens kan laden en als ik hier wat entries lees dan zie ik dat het een gezoek is welke soort laadpaal ergens staat, wie het in beheer heeft en dat je eigenlijk niet weet of het gaat werken ..
En heb ik per land / regio andere passen nodig of heb ik bijv. een specifieke pas nodig waarvan ik vooraf weet dat ik niet misgrijp .. Lullig als je bij een paal staat en je pas doet het niet..

Het gaat mij dus hier niet om het tarief (voor het gemak geef ik even hier niet om) maar ik wil gewoon ongeacht de prijs kunnen laden ;)

Mis ik hier iets?

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 29-05-2020 12:45 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
je bent op precies de goede plek!

Hachy's website: www.laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

de telegraaf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:08:
[...]

je bent op precies de goede plek!

Hachy's website: www.laadpastop10.nl
site gezien, maar daar zie ik alleen MoveMove en daar staat bij niet geschikt voor buitenland ;)
en die is van MultTankCard ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
zeroday schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:10:
[...]

site gezien, maar daar zie ik alleen MoveMove en daar staat bij niet geschikt voor buitenland ;)
en die is van MultTankCard ..
rechtsboven 'goede dekking in' klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:29:
Misschien een domme newbie vraag (ik krijg binnen kort een E-Niro en ik lees net dat ik daar een Multi Tank Card bij krijg voor het laden. Echter hoe nu in het buitenland?
Bij zulk soort lease-kaarten moet je dat aan je leasemaatschappij vragen. Die kunnen bijvoorbeeld instellen of je wel of niet in het buitenland kan laden; dat kan je aan de kaart alleen niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

JeroenE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:16:
[...]
Bij zulk soort lease-kaarten moet je dat aan je leasemaatschappij vragen. Die kunnen bijvoorbeeld instellen of je wel of niet in het buitenland kan laden; dat kan je aan de kaart alleen niet zien.
beste man van de LM kwam met een excuus .. ze geven New Motion kaarten uit en geen Multi Tank card (volgens mij zat hij in een luchtje benzine) ;)

Daar wordt ik iets blijer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:16:
[...]

beste man van de LM kwam met een excuus .. ze geven New Motion kaarten uit en geen Multi Tank card (volgens mij zat hij in een luchtje benzine) ;)

MTC heeft ook laadpassen hoor, heb er hier nog 1 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
zeroday schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:29:
.. Lullig als je bij een paal staat en je pas doet het niet...

Mis ik hier iets?
Veel laadpasaanbieders bieden ook laadmogelijkheid via app.
Dat kun je zelfs nog regelen als je bij een paal staat en jouw passen daar niet op werken. (moet je wel verbinding met internet hebben natuurlijk).
Overigens is het ook nog mogelijk dat je laadpas niet werkt, maar de app wel of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:41
[...]

Maakt op zich niet veel uit. De MTC laadpas werkt ook op alle “NM” palen.

Volgens mij is het bij de meeste laadpassen ook (nog?) niet mogelijk buitenland te blokkeren. Tenminste, bij onze passen van TravelCard is dat geen optie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:28
De vraag is natuurlijk wel met welke laadnetwerken MTC een roaming overeenkomst in het buitenland heeft.
Als je van je werkgever/MTC in het buitenland mag laden, maar je laadpas werkt niet aan een paal omdat MTC geen roaming overeenkomst heeft met die aanbieder van de paal, houdt het alsnog op.

Alleen MTC zou je daar inzicht in kunnen geven. Ik zou sowieso een aantal (gratis) passen achter de hand houden die breed geaccepteerd worden (bijv. Plugsurfing). Wellicht niet de goedkoopste optie, maar zorgt wel dat je door kan als je MTC kaart niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:41
BounceCloud schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:10:
De vraag is natuurlijk wel met welke laadnetwerken MTC een roaming overeenkomst in het buitenland heeft.
Als je van je werkgever/MTC in het buitenland mag laden, maar je laadpas werkt niet aan een paal omdat MTC geen roaming overeenkomst heeft met die aanbieder van de paal, houdt het alsnog op.

Alleen MTC zou je daar inzicht in kunnen geven. Ik zou sowieso een aantal (gratis) passen achter de hand houden die breed geaccepteerd worden (bijv. Plugsurfing). Wellicht niet de goedkoopste optie, maar zorgt wel dat je door kan als je MTC kaart niet werkt.
MTC geeft aan dat je alle palen tot je beschikking hebt waar je met een NM pas ook kunt laden. Heb ook wel een paar extra passen maar nog nooit nodig gehad. In het buitenland het doorgaans alleen snelladen en bij accomodatie aan de granny. (Bij mij dan.)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Ik heb zowel een New Motion laadpas als en MTC card (voor tol etc.) van de LM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

BounceCloud schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:10:

Daar ging het mij dus ook een beetje om. Zolang die info niet bekend is ben je zoekende, Nu ik daar achter kom dan kun je verder ;) Dus mijn vraag beantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 20:35
Is bekend of bepaalde passen na een tijd niet gebruiken inactief worden :?

Ik gebruik standaard mijn elbizz laadpas. Als backup heb ik een new motion pas en voor bij fastned een maingau.
De new motion en de maingau gebruik ik bijna nooit. Stel dat je de pas een half jaar/jaar niet gebruikt, zou hij dan uit de systemen geknikkerd worden van de leveranciers :?

(Lijkt me persoonlijk niet slim, elke laadsessie levert toch wat op, maar kan me voorstellen dat sommige firma's de systemen zo nu en dan opschonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 19:32
zeroday schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:45:
[...]

Daar ging het mij dus ook een beetje om. Zolang die info niet bekend is ben je zoekende, Nu ik daar achter kom dan kun je verder ;) Dus mijn vraag beantwoord ;)
Eindelijk formeel de bestelling erdoor - dus ben me aan het inlezen over electrisch rijden.

Ik heb vandaag netjes alle pagina's doorgelezen en denk dat ik er wel uit ben qua pas.
Voor NL gebruik ik de laadpas van de leasemij (ik vermoed dat 99,9% gewoon werkt)
Voor indd de buitenland trips kom ik met de filters op Maingau uit (DE/Oostenrijk/Italie - zeker nu ze ook met Enel X samenwerken) Ik heb wat apps al (Smatrics, New Motion, Maingau, ARBP) die moeten helpen met de juiste dekking. Mis ik dan nog iets essentieels ?

Elk nadeel heeft zn voordeel denk ik ook in mijn geval - mn vrouw is invalide en kan vaak niet langer dan 5 uur op een dag in de auto zitten dus we gingen vaak al op woensdag weg om op zaterdag aan te komen.
Dit helpt erg met het inplannen van een rit.. 2.5 uur rijden - lunch ( 1 uur snelladen) en weer 2.5 uur rijden met een laad optie op elke overnachting.

Ik vraag me alleen af als ik (worst case) aan het stopcontact moet hij wel vol genoeg zit (XC40 P8) de volgende dag ( vaak aankomst einde middag en einde ochtend volgende dag weer door ( max beschikbaar 18 uur laadtijd en 78KW auto)

Wel leuk al die voorpret, levering auto gaat nog wel even duren :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 20:35
4v4t4r schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Eindelijk formeel de bestelling erdoor - dus ben me aan het inlezen over electrisch rijden.

Ik heb vandaag netjes alle pagina's doorgelezen en denk dat ik er wel uit ben qua pas.
Voor NL gebruik ik de laadpas van de leasemij (ik vermoed dat 99,9% gewoon werkt)
Voor indd de buitenland trips kom ik met de filters op Maingau uit (DE/Oostenrijk/Italie - zeker nu ze ook met Enel X samenwerken) Ik heb wat apps al (Smatrics, New Motion, Maingau, ARBP) die moeten helpen met de juiste dekking. Mis ik dan nog iets essentieels ?

Elk nadeel heeft zn voordeel denk ik ook in mijn geval - mn vrouw is invalide en kan vaak niet langer dan 5 uur op een dag in de auto zitten dus we gingen vaak al op woensdag weg om op zaterdag aan te komen.
Dit helpt erg met het inplannen van een rit.. 2.5 uur rijden - lunch ( 1 uur snelladen) en weer 2.5 uur rijden met een laad optie op elke overnachting.

Ik vraag me alleen af als ik (worst case) aan het stopcontact moet hij wel vol genoeg zit (XC40 P8) de volgende dag ( vaak aankomst einde middag en einde ochtend volgende dag weer door ( max beschikbaar 18 uur laadtijd en 78KW auto)

Wel leuk al die voorpret, levering auto gaat nog wel even duren :D
laden met stopcontact is vaak max 2-2,5kW. 18 uur laden is dan 45KW. Dus ff zorgen dat je hotel/slaapplaats een 11kW lader heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ybos schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:38:
[...]

laden met stopcontact is vaak max 2-2,5kW. 18 uur laden is dan 45KW. Dus ff zorgen dat je hotel/slaapplaats een 11kW lader heeft :)
we zijn nogal verknocht aan bepaalde hotels onderweg.
1. Duitsland ( CSS 50KW - een aantal om de hoek)
2. Oostenrijk (Heeft laders hangen voor Tesla - Staat op google ook als Tesla destination charger dus ben bang dat die niet gaat lukken, dat word in het dorp opladen bij de suup
3. Hotel in noord Italie (idem als 2, maar wel mogelijkheid om via gewoon stroom te laden) Ik hoef de laatste dag maar 250km nog (binnendoor zonder snelweg) dus wellicht voldoet het :)

(extra info van nummer 2 - slechte copy/paste) Is dit echt alleen voor Tesla's of kan hier ook een andere aan? Wat ik online lees over Tesla chargers is dat het normaliter niet kan

Manufacturer Tesla
ModelDestination Charger

TYPE 2 (CABLE ATTACHED)
Working
Accelerated / 17KW / AC - three phases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Inspired schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:14:
[...]

MTC geeft aan dat je alle palen tot je beschikking hebt waar je met een NM pas ook kunt laden. Heb ook wel een paar extra passen maar nog nooit nodig gehad. In het buitenland het doorgaans alleen snelladen en bij accomodatie aan de granny. (Bij mij dan.)
Is niet helemaal waar. MTC had altijd passen met een TNM chip erin, sinds ze NL-MTC- passen uitgeven is de dekking in het buitenland vrijwel nihil. (zie ook MoveMove)
4v4t4r schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:43:
[...]

we zijn nogal verknocht aan bepaalde hotels onderweg.
1. Duitsland ( CSS 50KW - een aantal om de hoek)
2. Oostenrijk (Heeft laders hangen voor Tesla - Staat op google ook als Tesla destination charger dus ben bang dat die niet gaat lukken, dat word in het dorp opladen bij de suup
3. Hotel in noord Italie (idem als 2, maar wel mogelijkheid om via gewoon stroom te laden) Ik hoef de laatste dag maar 250km nog (binnendoor zonder snelweg) dus wellicht voldoet het :)

(extra info van nummer 2 - slechte copy/paste) Is dit echt alleen voor Tesla's of kan hier ook een andere aan? Wat ik online lees over Tesla chargers is dat het normaliter niet kan

Manufacturer Tesla
ModelDestination Charger

TYPE 2 (CABLE ATTACHED)
Working
Accelerated / 17KW / AC - three phases
Check even op Chargemap de foto's. Meestal 2 chargers, Rood bordje = Tesla exclusively en Wit bordje is 'all electric vehicles'. Het laadpunt bij het witte bordje heeft een dipswitch die anders staat en waardoor er geen check plaatsvind of jij een Tesla hebt aangesloten ja/nee.

[ Voor 52% gewijzigd door Hachy op 31-05-2020 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Hachy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:34:
[...]

Onderwerp

[...]

Check even op Chargemap de foto's. Meestal 2 chargers, Rood bordje = Tesla exclusively en Wit bordje is 'all electric vehicles'. Het laadpunt bij het witte bordje heeft een dipswitch die anders staat en waardoor er geen check plaatsvind of jij een Tesla hebt aangesloten ja/nee.
Thanks voor de tip, maar er staat geen foto bij helaas. Ik heb het hotel maar even een mail gestuurd. Als ik er ben maak ik er zelf wel een foto van die ik upload 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bruneelm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:49:
Ik denk dat er nog andere mogelijkheden zouden zijn mocht men multicar laadpalen voorzien. Waar 2 of zelfs meerdere EV kunnen inpluggen, parameters kunnen doorgeven en de paal doet de rest.
Parameters zouden kunnen zijn benodigde kWh, max laadtijd, 1/3f, max laadvermogen.
Eventueel bepaalde parameters gekoppeld aan goedkopere of duurdere tarieven zodat wie voorrang wil dit kan krijgen tegen een hogere prijs.
Zo zouden op een 22kW paal al 3 geparkeerd kunnen blijven de hele nacht met elk hun 7,2kW 1f lader. Al 3 gelukkige zielen de volgende morgen.
Je bedoeld ISO 15118. Qua fases zit je er helaas niet in, mogelijk in een toekomstige versie of dat een specifieke implementatie van de 'value added services' dominant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 14:01
Mijn kia my2019 moet van leeg naar vol rond de 20 uur aan de paal staan.

Mijn idee is, dat je veel minder palen in een wijk nodig hebt als je alleen maar 22 kw palen plaatst.

Is het technisch veel werk voor Allego om een publieke paal van 11 naar 22 om te bouwen?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 21:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

driel24 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:32:
Mijn kia my2019 moet van leeg naar vol rond de 20 uur aan de paal staan.

Mijn idee is, dat je veel minder palen in een wijk nodig hebt als je alleen maar 22 kw palen plaatst.

Is het technisch veel werk voor Allego om een publieke paal van 11 naar 22 om te bouwen?
Dat is dus ombouwen van 16A naar 32A per fase. Dat lijkt me in de meeste gevallen een kwestie zijn van:
1. andere paal met zwaardere bekabeling en
2. zwaardere aansluiting op het net.

Dat zal dus niet 'even' een schakelaartje omzetten of zo.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
N.a.v. de 1-juni prijstransparantie belofte heb ik vanmorgen bijna 30 laadpalen gechecked. Natuurlijk nergens een tarief te bekennen maar voor de sake of compleetheid toch maar even een blogje over getypt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Goed gedaan man, bedankt voor je inzet. Héél nuttig om te weten wie je kan vertrouwen en wie niet.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Onder het mom van prijstransparantie biedt Vandebron wel informatie over laadtarieven van alle punten in NL waar je met hun pas kunt laden. (Muv Vattenval - omgeving A'dam).

Hebben ze netjes voor elkaar en dus beter dan vele CPO's waar ze mee samenwerken.

Link

Tarieven in het buitenland worden nog niet weergegeven. Ik het een poosje zitten proberen maar niets gevonden althans.

[ Voor 4% gewijzigd door joepie de p op 01-06-2020 19:33 . Reden: Aanwijzing Barry H over Vattenfall ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:27
@joepie de p maar niet voor de vattenfall palen in amsterdam: staan de tarieven ook niet voor ingevuld...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
BarryH schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:14:
@joepie de p maar niet voor de vattenfall palen in amsterdam: staan de tarieven ook niet voor ingevuld...
I stand corrected.
(en ik had echt een boel punten getoetst. A'dam is mijn bias, daar laad ik eigenlijk amper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 09:56
Vandaag bij de Efteling werkte mijn Shell recharge laadpas helaas niet... iemand enig idee welke laadpas wel bij de Efteling werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
sjakkie123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:04:
Vandaag bij de Efteling werkte mijn Shell recharge laadpas helaas niet... iemand enig idee welke laadpas wel bij de Efteling werkt?
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik vaak heb als ik terug kom van een dag efteling de auto niet geladen is (foutmelding op lader).. weet niet heel zeker of het wel aan je pas ligt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 09:56
4v4t4r schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik vaak heb als ik terug kom van een dag efteling de auto niet geladen is (foutmelding op lader).. weet niet heel zeker of het wel aan je pas ligt !
Ik had dezelfde melding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredari
  • Laatst online: 03-03-2022
Vorig jaar wel succesvol geladen bij de Efteling met New Motion pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In NL zou toch elke Nederlandse pas moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
fredari schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:00:
Vorig jaar wel succesvol geladen bij de Efteling met New Motion pas.
ja het gaat niet elke keer mis.. maar helaas dus ook niet altijd goed daar. Erg vervelend als je een 100% EV hebt en je accu niet geladen is (tip dus, check je batterij status na een uurtje daar of hij wel laad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Ah, jammer. Vorige week nog geladen.
Is die nieuwe bij Harderwijk nog gratis? Nooit geweest omdat Nieuwegein beter lag, maar nu wordt de keus wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Geldt voor alle Ionity stations. Station in Harderwijk wat jij bedoelt is volgens mij de Tango.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Hachy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:17:
Geldt voor alle Ionity stations. Station in Harderwijk wat jij bedoelt is volgens mij de Tango.
je weet ik, was meer algemeen bedoeld, sorry. Ik kijk volgende week wel daar bij de Tango in H'wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

de telegraaf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:25:
[...]

je weet ik, was meer algemeen bedoeld, sorry. Ik kijk volgende week wel daar bij de Tango in H'wijk.
Zullen ze toch eerst met een (betaal)app moeten komen. Dat gaat nog wel even duren vermoed ik. Je haalt 'maar' 60kW, zal waarschijnlijk nog wel even gratis zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb nu de maingau app, maar rekent voor allego palen 35 cent per kw/h

Dit moet toch 30 cent zijn?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Slasher schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:08:
Ik heb nu de maingau app, maar rekent voor allego palen 35 cent per kw/h

Dit moet toch 30 cent zijn?
Ik zou zeggen, kijk hier eens. https://www.maingau-energ...it%C3%A4t/Autostrom-Tarif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik dacht dat maingau zo goedkoop was, of is dat alleen bij snelladers?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Slasher schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:14:
[...]

Ik dacht dat maingau zo goedkoop was, of is dat alleen bij snelladers?
Alleen bij snelladers in NL, zie voor de details https://laadpastop10.nl/c...20Einfach%20Strom%20Laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 20:16
Goedemiddag,

Om te beginnen, ik heb niet alle reacties gelezen in dit topic (en ook niet de voorgaande).

We zijn van plan op een vakantiepark in Twente een laadpaal te plaatsen (aanschaffen en liefst plaatsen in eigen beheer). En nu ben ik op zoek naar tips.
De openingspost was al heel hulpvol, en ik heb delen van dit topic gelezen die ook hulpvol waren voor ons.

We hebben de mogelijkheid om een laadpaal bij een parkeerplaats te plaatsen, en deze aan te sluiten in de meterkast van 1 van onze vakantievilla's. Deze villa heeft al een aansluiting van 3x25A.
In de woning zijn niet heel veel grote verbruikers aanwezig, vaatwasser, koelkast, combimagnetron, broodrooster en stofzuiger. Verder wat kleine dingen, zoals verlichting, tv, dvd speler, cv ketel, en radio. En uiteraard alles wat onze gasten mee kunnen nemen.

Ik zag dat er een mogelijkheid is om middels een slimme meter (die is aanwezig) het vermogen van de laadpaal aan te kunnen passen. Zit dit tegenwoordig standaard in een laadpaal, of moet dit extra aangeschaft worden? De meeste websites zijn hier niet heel duidelijk over.

En ik zie verschillende laad-vermogens van de laadpalen. Voor nu is gekozen voor 3x25A ivm de vastrecht kosten. Maar stel dat de laadpaal straks veel gebruikt gaat worden, dan zouden we de aansluiting kunnen laten verzwaren. Is dit iets wat elke laadpaal aan kan, of moeten we hier nu al rekening mee houden?

Verder zijn er diverse aanbieders, en ik zie dat de meeste laadpassen en laadpalen wel met elkaar werken. De bedoeling is dat de kosten van het opladen automatisch verrekend worden.

Als ik nu ergens advies vraag over een laadpaal, krijg ik (uiteraard) het advies dat de laadpaal die dat bedrijf verkoopt het beste is.
Nu vraag ik me af, zit er onderling nog verschil tussen laadpalen? En zoja, zijn er palen die jullie aan of afraden? Zijn er bepaalde functies die een laadpaal op een vakantiepark wel of niet moet hebben?
En zitten er nog voor of nadelen aan de verschillende operators?

Ik las over de roaming kosten, is dit iets wat uiteindelijk onvermijdelijk is? Of kan ik met de keuze voor een bepaalde aanbieder het opladen voor onze gasten voordeliger maken? Voor ons is het belangrijk dat onze kosten er uit zijn, de laadpaal is geen verdienmodel voor ons. Het is een extra stuk service gericht aan onze gasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Hachy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:34:
[...]

Is niet helemaal waar. MTC had altijd passen met een TNM chip erin, sinds ze NL-MTC- passen uitgeven is de dekking in het buitenland vrijwel nihil. (zie ook MoveMove)

[...]

Confirmed !

thank you for your friendly message. We have a charger for Tesla but of course you can use it also for other cars with Typ 2 connection.

Fijn !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45

ThaDude

Hang Loose

Hachy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:26:
Bedankt voor deze update. Ik heb e.e.a. verwerkt. Zo te zien heeft Stadtwerke Klagenfurt deze rol overgenomen en geven ze voor €7,- dezelfde laadpas uit met een ander logo voor toegang tot het lokale IAM netwerk. Je zou ze kunnen mailen/bellen dat je daar in de regio een tijd gaat verblijven en hoe je van te voren hun kaart kunt bemachtigen.
Nou heb ze gemaild. Reactie terug dat eind deze week formulier moet zijn aangepast zodat Nederlanders ook kunnen bestellen 8)

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dank je! Samen bereiken we meer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-06 12:40
@Whazaer je kunt je vragen het best even posten naar dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520

Het grote "thuis laden van je EV" topic (en "thuis" is hier in de ruimste zin van het woord)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
Whazaer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:47:

Ik las over de roaming kosten, is dit iets wat uiteindelijk onvermijdelijk is? Of kan ik met de keuze voor een bepaalde aanbieder het opladen voor onze gasten voordeliger maken? Voor ons is het belangrijk dat onze kosten er uit zijn, de laadpaal is geen verdienmodel voor ons. Het is een extra stuk service gericht aan onze gasten.
Ik zou u de overweging willen geven de paal gewoon gratis te maken. Scheelt enorm in aanleg/beheerskosten en stroom koopt u als grootverbuiker goedkoop in dus dat beetje extra stroomverbruik van een 3x25A aansluiting gaat u de kop niet kosten. Voorts doet ie het altijd, en hebt u geen gezeur met allerlei helpdesks en vragen van klanten waar uw personeel geen raad mee weet.
Daarbij, niets belet uw klanten nu al hun auto met de zelf meegenomen 'granny' lader die bij elke EV bijgeleverd wordt gratis via een verlengsnoer vanuit hun villa/bungalow op te laden, dus een betaal-paal zal sowieso niet al te veel gebruikt gaan worden.

Bij de opkomst van wifi waren er ook hotels welke destijds hiervoor enorm ingewikkelde (=dure) betaalconstructies opzetten voor iets dat al heel snel als 'gewone' service gezien werd.

[ Voor 10% gewijzigd door de telegraaf op 03-06-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sinds ik plannen heb om met de Ioniq naar Spanje te gaan kijk ik zo af en toe op de Ionity site en zie dat ze nieuwe laders hebben gepland in Frankrijk, nu bij Dijon en Avingnon. Ook bij Luik staat er eentje in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
de telegraaf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zou u de overweging willen geven de paal gewoon gratis te maken. Scheelt enorm in aanleg/beheerskosten en stroom koopt u als grootverbuiker goedkoop in dus dat beetje extra stroomverbruik van een 3x25A aansluiting gaat u de kop niet kosten. Voorts doet ie het altijd, en hebt u geen gezeur met allerlei helpdesks en vragen van klanten waar uw personeel geen raad mee weet.
Daarbij, niets belet uw klanten nu al hun auto met de zelf meegenomen 'granny' lader die bij elke EV bijgeleverd wordt gratis via een verlengsnoer vanuit hun villa/bungalow op te laden, dus een betaal-paal zal sowieso niet al te veel gebruikt gaan worden.

Bij de opkomst van wifi waren er ook hotels welke destijds hiervoor enorm ingewikkelde (=dure) betaalconstructies opzetten voor iets dat al heel snel als 'gewone' service gezien werd.
Auto's mogen alleen voor het in en uitladen bij de villa staan, voor de rest is ons park autovrij. Werd altijd al actief door ons op toegezien, dus laden bij de villa gebeurt momenteel niet.
De enkele keer per jaar dat het toch gebeurt, halen we de spanning er af (meterkast is toegankelijk vanaf buitenkant villa). De ongeaarde stopcontacten uit de jaren 90 zijn niet geschikt voor deze opladers / continu vermogens.
We hebben de laatste paar maanden regelmatig elektrische auto's doorverwezen naar de laadpaal hier in het dorp, 3 kilometer verderop.

Wat betreft wifi heb je gelijk, die is bij ons, met de trend mee, gratis geworden. Is ook betaald begonnen.
En als ik hier in de buurt kijk, zijn er voldoende gratis wifi netwerken binnen 5 kilometer te vinden.

Ik weet echter niet hoeveel gratis laadpalen er binnen 5 kilometer te vinden zijn. Kan ik dat ergens terugvinden?

Voor ons gevoel is het verkeerd om het gratis aan te bieden. We hebben ook een eigen dieseltank staan, maar dat gaan we ook niet gratis weggeven. Misschien is dit omdat het voor ons onbekend is?

Daarnaast zijn we gelegen naast een heel groot recreatie landgoed, en denk ik dat we niet alleen onze eigen gasten krijgen om op te laden. Als het gratis is kan iedereen zijn auto hier neerzetten, en vervolgens een dag aan het strand gaan liggen.
We proberen hier wel op toe te zien, en kennen onze gasten grotendeels wel. Maar uiteraard kunnen we niet alle auto's herkennen.
Ons terrein is vrij toegankelijk, zonder slagboom oid.

Maar je hebt gelijk over de wifi, die hebben we destijds ook in eigen beheer aangelegd. Er zijn ook collega bedrijven die dit uitbesteed hebben, en nu nog aan contracten (en dus betaalde wifi) vastzitten.
Dat is ook iets waar we voor willen oppassen.

Wat ik me afvraag, wie bepaalt de tarieven van zo'n laadpaal? Kunnen we dat zelf bepalen, of is dat iets wat ergens vastgelegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Whazaer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Auto's mogen alleen voor het in en uitladen bij de villa staan, voor de rest is ons park autovrij. Werd altijd al actief door ons op toegezien, dus laden bij de villa gebeurt momenteel niet.
De enkele keer per jaar dat het toch gebeurt, halen we de spanning er af (meterkast is toegankelijk vanaf buitenkant villa). De ongeaarde stopcontacten uit de jaren 90 zijn niet geschikt voor deze opladers / continu vermogens.
We hebben de laatste paar maanden regelmatig elektrische auto's doorverwezen naar de laadpaal hier in het dorp, 3 kilometer verderop.

Wat betreft wifi heb je gelijk, die is bij ons, met de trend mee, gratis geworden. Is ook betaald begonnen.
En als ik hier in de buurt kijk, zijn er voldoende gratis wifi netwerken binnen 5 kilometer te vinden.

Ik weet echter niet hoeveel gratis laadpalen er binnen 5 kilometer te vinden zijn. Kan ik dat ergens terugvinden?

Voor ons gevoel is het verkeerd om het gratis aan te bieden. We hebben ook een eigen dieseltank staan, maar dat gaan we ook niet gratis weggeven. Misschien is dit omdat het voor ons onbekend is?

Daarnaast zijn we gelegen naast een heel groot recreatie landgoed, en denk ik dat we niet alleen onze eigen gasten krijgen om op te laden. Als het gratis is kan iedereen zijn auto hier neerzetten, en vervolgens een dag aan het strand gaan liggen.
We proberen hier wel op toe te zien, en kennen onze gasten grotendeels wel. Maar uiteraard kunnen we niet alle auto's herkennen.

Maar je hebt gelijk over de wifi, die hebben we destijds ook in eigen beheer aangelegd. Er zijn ook collega bedrijven die dit uitbesteed hebben, en nu nog aan contracten (en dus betaalde wifi) vastzitten.

Wat ik me afvraag, wie bepaalt de tarieven van zo'n laadpaal? Kunnen we dat zelf bepalen, of is dat iets wat ergens vastgelegd is?
Als het alleen om eigen gasten gaat zou ik de goedkoopste paal nemen en die vrij schakelen als een gast wil laden. Stroommeter er tussen en daarna de kWh's afrekenen. Wil je meer zoals een pasjessysteem om 24/7 te laden kan ook maar is duurder. Kijk op internet wat er te koop is, zo veel aanbieders zijn er nu ook weer niet. Dan krijg je al gauw een idee wat voor jou geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Kan je het gratis laden niet vercommercialiseren binnen je park? Bijvoorbeeld dat je een laadbeurt gratis krijgt na een diner in het restaurant o.i.d.?
Dan kost het laden wel geld, maar je krijgt elders inkomsten terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

Ik begrijp uw overwegingen. Uit eigen ervaring kan ik u dan niet verder helpen, maar laadpaaloperators hebben een branchevereniging waarbij u in ieder geval de ledenlijst kunt raadplegen: http://www.eviolin.nl/id-lijst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
De meeste palen verdisconteren jouw kosten en pakken daar zelf een kleine marge op (transactie kosten sws en daarnaast nog kosten voor het abonnement en de backend kosten) Mensen betalen vaak zelf al een fee voor de passen, maar gebruik is ook nog weer extra aftikken. Je zou met een losse metergroep dus wel zelf aan stopcontacten aan kunnen bieden die voor je gasten gratis te gebruiken zijn met hun thuisladers (om zo binnen je aansluitvoorzieningen te kunnen blijven. Dat is voor op een vakatiepark vaak zat om 's nachts de boel weer een eind bij te plussen. Ik ga in dat soort gevallen ook niet honderden kilometers op een dag rijden anders dan op de terugweg misschien.

Ladpalen van Allego of The New Motion bevallen mij wel, maar ze hebben behoorlijk wat aandacht nodig. Hebben vaak storingen of gezeur met pas die niet goed geregistreerd wordt. Loadbalancing in de palen is vaak ook nog eens veel duurder dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Whazaer Hoe groot is het park, hoeveel parkeerplaatsen, hoeveel autobewegingen?

Want indien groot genoeg en een toereikende ondergrondse infrastructuur reeds aanwezig is c.q. toereikend aangelegd kan worden, zijn commerciële partijen die al actief zijn in de buurt wellicht geïnteresseerd om de bovengrondse aanleg en services [back-end, verrekening, helpdesk] te verlenen, waarbij zij de tarieven bepalen en innen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat ik zou doen, is een laadpaal zoals men ook voor thuis opladen gebruikt laten installeren, daar zijn meerdere keuzes/opties voor zonder een publiek pasjes-systeem met verrekenen maar alleen te activeren met een "eigen"-pas.

Die eigen pas leg je bij de receptie neer. Degenen die een EV-rijden en behoefte hebben aan opladen, kunnen het pasje op basis van borg lenen. En je communiceert dan duidelijke spelregels: pasje graag terug wanneer klaar met opladen, en auto verplaatsen om plek weer vrij te maken.

Dan hoef je niet allemaal kWh bij te houden, en het effect van borg+sociale contact voor het ophalen, voorkomt dat mensen 'onnodig' gaan laden, of dat vreemden gaan laden.
Ben dit inmiddels op meerdere plekken tegengekomen, en het werkt mij inziens goed, en op basis van vertrouwen. Dat geeft mensen ook een goed gevoel, en de kosten aan kWh zullen amper hoger zijn dan wat je anders kwijt bent aan administratiekosten van een commerciële laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:22:
Je zou met een losse metergroep dus wel zelf aan stopcontacten aan kunnen bieden die voor je gasten gratis te gebruiken zijn met hun thuisladers (om zo binnen je aansluitvoorzieningen te kunnen blijven. Dat is voor op een vakatiepark vaak zat om 's nachts de boel weer een eind bij te plussen. .
Prima idee. Een extra 16A krachtgroep aan laten leggen in die bestaande villa (installatietechnisch het mooist), hier per fase (3 dus) een schuko buitenstopcontact aansluiten met sleuteltje welke aan de receptie is af te halen. Kunnen 3 gasten tegelijk slow-laden met hun eigen lader, zonder gedoe. Eventueel camera-toezicht er bij.
Installatiekosten; alleen de rekening van uw elektricien met uren en wat klein materiaal als kabel, groepenkast, stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 10-06 12:34
@da_Mastah Eens is ook een goede oplossing, maar betekent wel dat je of je receptie laat open moet houden. Of dat mensen 's nachts niet kunnen laden.

Ik zou dan eerder een paar losse stopcontacten maken en een sleutel "verhuren" die mensen dan per dag kunnen huren (2 euro per 12 uur, 50 euro borg ofzo) en dan gratis laden. Verpak je dan mee in je verhuurkosten als optie voor EV rijders, geen gezeur met vreemden die je plekken bezet houden (wat je met publieke palen wel hebt). En mensen kunnen 's nachts (juist wanneer je eigen verbruik vaak laag is) mooi lang de auto bijsoepen zonder te veel overlast.

Ik zou daar zelf een kleine 300 Km kunnen rijden (25A op 1 fase en dan 10 uur laden) dat is meer dan zat voor een paar dagen.

Maar goed, Lijkt mij dat je daar zelf nog wel wat dingen voor kunt verzinnen.

"Krachtstroompalen" lijkt mij zelf niet per se gewenst. Krijg je namelijk publieke exposure bij via de verschillende apps en dus vreemde mensen die palen bezet gaan houden, maar onderhoud is wel goedkoper, want dat is niet voor jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
Bedankt voor de vele reacties, hier kunnen we wat mee!

Het betreft een kleinschalig park, maar wel ruim opgezet. We hebben 55 vakantievilla's, maar het aantal elektrische auto's zal per dag niet meer dan 2 zijn geweest de afgelopen tijd.

Wat betreft handmatig verrekenen van kWh aan de receptie vs laadpas, hier gaan we voor de laadpas.
Gratis opladen heb ik al op gereageerd, en misschien dat onze visie hierop in de toekomst verandert. (net zoals dat met wifi gebeurd is)
Daarnaast vind ik het zomaar plaatsen van stopcontacten op een parkeerplaats nog wel gevaarlijk voor spelende kinderen, wie is er verantwoordelijk als een gast na het laden vergeet dit af te sluiten?
Het weer en wind bestendig maken van zon 'spatwaterdichte' contactdoos, waar continu 16A door gaat, speelt ook mee. Dit lijkt mij vragen om problemen?

Het handmatig verrekenen geeft op de receptie extra werk, wat uiteindelijk ook resulteert in meer loonkosten.

Gasten, die op dit moment met een elektrische auto komen, weten dat het opladen geld kost. Ze zijn nu aangewezen op de laadpalen in het dorp (11 kW). Hier moeten ze dus heenrijden en vervolgens vervoer terugzoeken (fiesten/wandelen), om de auto te laten laden. Ook zit er een fastned station aan de autobaan dichtbij, maar volgens mij is dit nog duurder?

Onze gedachte is dat we het de gasten dus makkelijker maken door een laadpaal aan te bieden op een van de parkeerplaatsen. Tijdens verblijf op ons park moet de auto toch al op een van deze parkeerplaatsen staan. Zo hebben ze alle tijd om hier op te laden.

Ik zag op marktplaats diverse NewMotion Lolo smart 16A 1fase laadpalen te koop. Ik begrijp dat dit slechts 3,7 kW is.
Maar aangezien het afrekenen toch per kW gaat, en de gasten alle tijd hebben om te laden, denk ik wel dat dit iets toevoegt. Of zie ik dit compleet verkeerd? Ze hoeven namelijk niet meer 5 kilometer te rijden en de auto daar te laten staan.
Mocht na verloop van tijd blijken dat deze laadpaal continu bezet is, dan geeft dat voor ons reden om een zwaardere aan te schaffen (en eventueel de aansluiting te laten verzwaren naar 3x35).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Precies, gewoon drie 3,7kW lolo's ophangen als het met een klein budget moet. 1x een 3-fase kabel naar de parkeerplaats is genoeg voor die 3 lolo's die tegelijk gebruikt kunnen worden, qua materiaal ben je een keer €500 kwijt, blijft alleen installatie over. Wel een goeie B karakteristiek aardlek (Doepke EV) oid gebruiken.

100% veilig, geen gedoe met sleuteltjes en kinderen, iedereen zijn eigen pas, kan iedereen zelf kiezen qua verrekening of pas van de baas etc.

Je kan het tarief bijv. op €0,30/kWh instellen zodat je nog een paar centjes overhoudt waar je de kosten van die Lolo's (+/- €5,- per maand per lolo) mee kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
Het instellen van dit tarief is dus iets wat je zelf kunt bepalen? We willen namelijk niet vastzitten aan aanbieders die dit voor ons bepalen, en waardoor we kans lopen een extreem dure laadpaal aan te bieden.

De 3-fase kabel naar de parkeerplaats ligt er al. Het aansluiten zal met een kabeldoos moeten gebeuren? Kabels van 3 lolo's naar elkaar, en vervolgens met de kabel terug naar de meterkast? En ze hebben ook allemaal een eigen netwerk aansluiting nodig?

We gaan uiteraard beginnen met 1 laadpaal, maar rekening houden met meer is wel verstandig.

Edit: Ik zie verschillende types lolo smart, maar kan niet goed vinden wat de verschillen zijn. Is dit ergens terug te lezen?

[ Voor 10% gewijzigd door Whazaer op 03-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Whazaer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:23:
Het instellen van dit tarief is dus iets wat je zelf kunt bepalen? We willen namelijk niet vastzitten aan aanbieders die dit voor ons bepalen, en waardoor we kans lopen een extreem dure laadpaal aan te bieden.
Ja.
De 3-fase kabel naar de parkeerplaats ligt er al. Het aansluiten zal met een kabeldoos moeten gebeuren? Kabels van 3 lolo's naar elkaar, en vervolgens met de kabel terug naar de meterkast?
Ja.
En ze hebben ook allemaal een eigen netwerk aansluiting nodig?
Nee. Zit Vodafone GPRS simkaart in die dingen
We gaan uiteraard beginnen met 1 laadpaal, maar rekening houden met meer is wel verstandig.
Als je toch bezig bent....
Edit: Ik zie verschillende types lolo smart, maar kan niet goed vinden wat de verschillen zijn. Is dit ergens terug te lezen?
Smart heb je meerdere versies van, zegt iets over het bouwjaar. Ik heb 2x een smart II, en die bevalt mij persoonlijk prima qua prijs/prestatie verhouding. Maargoed pin je niet teveel vast op mijn mening, je kunt ook prima andere merken kopen/abonnementjes voor afsluiten, dit is alleen wat ik persoonlijk zou doen omdat ik daar toevallig goede ervaringen mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
Die lolo was iets waar ik zelf uiteindelijk ook op uitkwam, en als anderen er goede ervaringen mee hebben is alleen maar mooi.

Volgens mij is dit ook de meest budget oplossing mogelijk, op de losse contactdozen na dan.

Die vodafone GPRS simkaart, moet je die er zelf in doen? Zitten daar ook nog kosten aan verbonden?
Ik zag wel laadpalen met ethernet aansluiting, kan dat ook? De ontvangst hier is niet echt optimaal, hoewel GPRS wel zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Normale thuisladers/granny chargers via normale WCD's doen niet meer dan 10-13 A, juist omdat dat nog veilige waardes zijn. Alleen de chinese meuk laat vrolijk 16 A toe. Volgens mij voldoen die niet aan keurmerken...

Maar inderdaad, lolo's zijn de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Simkaart zit er al in. Ja, kost €5 p/m ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
Begrijp ik het dan goed dat de lolo dan 10euro per maand gaat kosten? 5 voor de simkaart en 5 voor het newmotion abonnement?
Of begrijp ik het verkeerd?

We hebben een netwerkaansluiting in de meterkast, dus indien met ethernet kan heeft dat onze voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
[...]

Sorry, maar ik vindt dit een "domme" insteek.
Ook ík ga over naar een EV auto, en wáár denkt u dat ik voortaan ga reserveren?? iig NIET bij jullie dus, mij te omslachtig, dan wijk ik wel uit naar een vriendelijker verblijfplaats. 3Km lopen naar een laadplek?

De juiste insteek zou moeten zijn (zoals reeds door iemand anders aangegeven) INCL gratis laden want wij doen mee aan GROEN..
Die extra klanten maken die paar Kwh ruimschoots goed.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 8 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.