de telegraaf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Ik zou u de overweging willen geven de paal gewoon gratis te maken. Scheelt enorm in aanleg/beheerskosten en stroom koopt u als grootverbuiker goedkoop in dus dat beetje extra stroomverbruik van een 3x25A aansluiting gaat u de kop niet kosten. Voorts doet ie het altijd, en hebt u geen gezeur met allerlei helpdesks en vragen van klanten waar uw personeel geen raad mee weet.
Daarbij, niets belet uw klanten nu al hun auto met de zelf meegenomen 'granny' lader die bij elke EV bijgeleverd wordt gratis via een verlengsnoer vanuit hun villa/bungalow op te laden, dus een betaal-paal zal sowieso niet al te veel gebruikt gaan worden.
Bij de opkomst van wifi waren er ook hotels welke destijds hiervoor enorm ingewikkelde (=dure) betaalconstructies opzetten voor iets dat al heel snel als 'gewone' service gezien werd.
Auto's mogen alleen voor het in en uitladen bij de villa staan, voor de rest is ons park autovrij. Werd altijd al actief door ons op toegezien, dus laden bij de villa gebeurt momenteel niet.
De enkele keer per jaar dat het toch gebeurt, halen we de spanning er af (meterkast is toegankelijk vanaf buitenkant villa). De ongeaarde stopcontacten uit de jaren 90 zijn niet geschikt voor deze opladers / continu vermogens.
We hebben de laatste paar maanden regelmatig elektrische auto's doorverwezen naar de laadpaal hier in het dorp, 3 kilometer verderop.
Wat betreft wifi heb je gelijk, die is bij ons, met de trend mee, gratis geworden. Is ook betaald begonnen.
En als ik hier in de buurt kijk, zijn er voldoende gratis wifi netwerken binnen 5 kilometer te vinden.
Ik weet echter niet hoeveel gratis laadpalen er binnen 5 kilometer te vinden zijn. Kan ik dat ergens terugvinden?
Voor ons gevoel is het verkeerd om het gratis aan te bieden. We hebben ook een eigen dieseltank staan, maar dat gaan we ook niet gratis weggeven. Misschien is dit omdat het voor ons onbekend is?
Daarnaast zijn we gelegen naast een heel groot recreatie landgoed, en denk ik dat we niet alleen onze eigen gasten krijgen om op te laden. Als het gratis is kan iedereen zijn auto hier neerzetten, en vervolgens een dag aan het strand gaan liggen.
We proberen hier wel op toe te zien, en kennen onze gasten grotendeels wel. Maar uiteraard kunnen we niet alle auto's herkennen.
Ons terrein is vrij toegankelijk, zonder slagboom oid.
Maar je hebt gelijk over de wifi, die hebben we destijds ook in eigen beheer aangelegd. Er zijn ook collega bedrijven die dit uitbesteed hebben, en nu nog aan contracten (en dus betaalde wifi) vastzitten.
Dat is ook iets waar we voor willen oppassen.
Wat ik me afvraag, wie bepaalt de tarieven van zo'n laadpaal? Kunnen we dat zelf bepalen, of is dat iets wat ergens vastgelegd is?