PeterZ(on) schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:05:
Ik zit de laatste dagen eens voorzichtig te kijken of ik dit jaar met de Ioniq naar de Spaanse costa's kan afreizen maar dat valt niet mee zonder de Corri-Door laders. Hele regio's hebben geen dekkend snellaadwerk meer dus dat gaat nog een hele tour worden om Frankrijk te passeren. Enige manier is denk ik een combinatie met ook gewone laders en overnachten met laad mogelijkheden.
Met een Ioniq wordt dit een riskante affaire. Je hebt niet genoeg range om van Ionity naar Ionity te hoppen via route Limoges, Toulouse en Barcelona. Corridoor ligt er grotendeels uit, en je moet rekenen dat een heleboel andere triple laders gewoon niet functioneren. Het is in Frankrijk heel normaal dat ze om de haverklap buiten gebruik zijn en dat dit maanden duurt. Ik kom er heel vaak (Bretagne), gisteren net terug.
Ikzelf heb nog een ID.3 reservering maar ga die cancelen om naast de e-Niro een hybride te kopen. Puur en alleen vanwege het slechte en vooral onbetrouwbare Franse netwerk.
Mocht je het toch willen wagen, leer met Chargemap de meest geschikte route uit je hoofd. Je moet daar even een gratis account aanmaken om de comments per station te zien. Weet hierbij op dat er heel veel 'groene' comments zijn die van Zoe's komen, die alleen de 43kW AC kant gebruiken, terwijl de problemen altijd aan de DC kant zitten die jij wilt. Bij plannen altijd TWEE backups hebben en voor jezelf een plan hebben wat te doen wanneer ie het niet doet. In de praktijk laad ik met mijn Niro (toch 350km praktijkrange) altijd alweer op 175-200km, wanneer je komt te staan en met 7kW AC bij moet druppelen duurt het nog véél langer (twee keer gehad al). Binnen Frankrijk werkt normaliter de KiWhi pas op alle stations, maar ook daar moet je een backup hebben. Begin deze week werkte het bijvoorbeeld niet met corridoor en gebruikte ik daar Plugsurfing. Voor de Ionity's natuurlijk Maingau en Eins voor de Allego's in Belgie en NL.
Qua hotels, er zijn er wel met laadpunten (kun je bij booking op filteren), maar altijd bellen of het wel echt op het eigen terrein is (er zijn er die een snellader in de buurt 'bedoelen', die dan buiten gebruik is, meegemaakt) en welke aansluiting ze hebben. Een type3 aansluiting komt nog vaak voor en daar heb ik dan ook maar een kabel voor gekocht.
Succes!