[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 144 Laatste
Acties:
  • 987.327 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-07 20:20
Medjai schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:53:
[...]

Ik heb een Maingau pas, en app, en nederlandse IBAN als betaalmiddel ingesteld. Dan zou ik toch gewoon mijn pas bij FastNed gebruiken? Dit werkte de laatste (en enige) keer dat ik het probeerde niet.

Mijn maingau pas heeft een nummer met alleen maar cijfers (xxxx/xxxxx) en ik kan hem dus niet aan de fastned app koppelen
Ja dat werkt, ik heb hem gekoppeld aan Fastned.
Ik weet niet of er een trucje nodig is om jouw Maingau pas te koppelen; bij mij ging het (vorig jaar) zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:48
[P2]

Klopt het dat als je de ABRP app geinstalleerd hebt, dat je dan géén "map" functie meer op je stuur kan selecteren?

Ook niet als je ABRP niet in gebruik hebt?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ovinomis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 12:01
Hansieo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:11:
[P2]

Klopt het dat als je de ABRP app geinstalleerd hebt, dat je dan géén "map" functie meer op je stuur kan selecteren?

Ook niet als je ABRP niet in gebruik hebt?
Mijns inziens laat de map functie in je instrumenten paneel altijd maps zien. (die je dus gewoon kan selecteren)
Als er geen routebegeleiding in google maps actief is zie je gewoon de standaard map. ABRP kan het instrumenten paneel niet aansturen

volgens mij zitten we in het verkeerde topic @Hansieo :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ovinomis op 15-04-2021 14:06 . Reden: Interpunctie ]

P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 21:20
hummelen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:36:
[...]

In eerste instantie geeft de app dat ook bij mij aan, maar als ik even wacht (en ververs) dan komt er toch een tarief van € 0,37 (21,00% VAT inbegrepen) :/
Vreemd.... bij mij staat hij, ook na refresh, op 31ct
Ook op een andere telefoon.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
driel24 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:00:
[...]

Vreemd.... bij mij staat hij, ook na refresh, op 31ct
Ook op een andere telefoon.
Hier ook blijvend € 0,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:51

buz

En hier (Groningen) nog steeds op 37 ct incl 21% btw. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
buz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:40:
En hier (Groningen) nog steeds op 37 ct incl 21% btw. ;(
hier nu ook |:(

En Total/Pitpoint/Greenflux die ik vanmorgen heb gepost staat nu op €0,34

Mijn vaste Total/Pitpoint/Greenflux staat inmiddels op €1,21

Wat een zooitje.....

[ Voor 31% gewijzigd door Bula op 15-04-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik had een VandeBron laadpas maar deze nu vervangen door een elbizz pas.
Laad 2x per week bij een Nuon paal in Brabant, is slechts € 0,06 starttarief en € 0,22 / kWh

Is volgens mij de goedkoopste laadpas die ik kon vinden wat betreft CPO tarief + starttarief (zonder abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Ovinomis schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:50:
[...]

Mijns inziens laat de map functie in je instrumenten paneel altijd maps zien. (die je dus gewoon kan selecteren)
Als er geen routebegeleiding in google maps actief is zie je gewoon de standaard map. ABRP kan het instrumenten paneel niet aansturen

volgens mij zitten we in het verkeerde topic @Hansieo :)
oepsie... teveel wezen wisselen tussen draadjes... :$

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 20:48
Bula schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:17:
[...]

Hier ook blijvend € 0,31
Yes! Hier ook terug naar €0,31 met Allego en €0,30 met EVBox paal. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Usta op 15-04-2021 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 20:25

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
xares schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:06:
Ik had een VandeBron laadpas maar deze nu vervangen door een elbizz pas.
Laad 2x per week bij een Nuon paal in Brabant, is slechts € 0,06 starttarief en € 0,22 / kWh

Is volgens mij de goedkoopste laadpas die ik kon vinden wat betreft CPO tarief + starttarief (zonder abonnement).
Over 10 dagen kun je Vattenfall zelf weer aanvragen. Scheelt je per maand toch zeker nog 48 cent. :+

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
Hachy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 01:29:
[...]

Over 10 dagen kun je Vattenfall zelf weer aanvragen. Scheelt je per maand toch zeker nog 48 cent. :+
haha thanks voor de tip, scheelt toch weer 48 cent :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10
Dat is mooi,
Rechter oordeelt dat Fastned shops en toiletten mag realiseren bij haar stations.

https://fastnedcharging.c...iseren-bij-haar-stations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:02
hummelen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:36:
[...]

In eerste instantie geeft de app dat ook bij mij aan, maar als ik even wacht (en ververs) dan komt er toch een tarief van € 0,37 (21,00% VAT inbegrepen) :/
Hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Same here. Nu is Total met €0,34 (of €1.21 |:( ) nog steeds te doen. Vind het alleen wel spannend. In de app zie ik als enige verschil het nummer er 2 keer bijstaan. Is het dan altijd goedkoper aan socket nummer 2? Kan je dit alleen weten door het te testen?

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hyena schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:48:
[...]
Kan je dit alleen weten door het te testen?
Is dat sowieso niet hoe je achter de prijs van laadpunten komt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Dat hele chargepoint+ zo ondoorzichtig! Nu vraag ik mij af durf je daar nog mee te laden? Na aanleiding van jullie berichten hier op het Forum dacht ik ik ga dat eens bekijken. Ik begon bij laadpastop10 daar de alles doorgelezen en even op de laadkaart geklikt al daar. Tot mijn grote verbazing de pitpoint/greenflux/total paal bij mij in de straat 4,4 cent kWh aan. Bij een straat verder 34ct/kWh . Nu de app van chargepoint+ naar binnen gehaald en daar is opeens bij de laadpaal bij mij 1 euro 21 cent . Bij de andere laadpaal 34ct. Nu vandaag weer gekeken op de paal bij mij met 2 aansluitingen heb je op de kaart 2 punten . Punt 1 met 1 aansluiting nu de prijs van 1euro. Punt 2 op de laadkaart met 2 aansluitingen 28 ct/kWh . Dus gek gezegt er is 1 paal 2 aansluitingen en 3 laad mogelijkheden volgens chargepoint+ en verschillende prijzen. Hoe weet je nu als je als je dan ga laden welke prijs er zou worden afgerekend? Stel je gebruikt alleen de laadpas . Dat weet je dat echt niet want in de app zijn alle punten het zelfde paal id nummer. En dan ook nog zo raar de het per dag kan verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpODD9odbM-E0jAJeoG3pUGEVNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS8Oqf1AucYWpBkFdprRS99c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/govYDKKqw9W-ZXpCK6q79FL9xoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9orpP8Ir4SdgzkFvRLCGNbO0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door evtje op 16-04-2021 13:11 . Reden: Foto plaatsen ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
evtje schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:31:
Dus gek gezegt er is 1 paal 2 aansluitingen en 3 laad mogelijkheden volgens chargepoint+ en verschillende prijzen. Hoe weet je nu als je als je dan ga laden welke prijs er zou worden afgerekend? Stel je gebruikt alleen de laadpas . Dat weet je dat echt niet want in de app zijn alle punten het zelfde paal id nummer. En dan ook nog zo raar de het per dag kan verschillen.
Het is een kwestie van proberen...
Soms is er een socket bezet, wat je in de app kunt zien, en dus dan weet je wat de vrije socket kost.
Zo heb ik het ook uitgevonden, en vervolgens bijna een jaar gebruik kunnen maken van gratis laden.
Nu helaas niet meer, de grais socket is € 0,34 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Bula schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:52:
[...]

Het is een kwestie van proberen...
Soms is er een socket bezet, wat je in de app kunt zien, en dus dan weet je wat de vrije socket kost.
Zo heb ik het ook uitgevonden, en vervolgens bijna een jaar gebruik kunnen maken van gratis laden.
Nu helaas niet meer, de grais socket is € 0,34 geworden.
Ik heb er even foto's bijgeplaatst. Kan je als je member bent van chargepoint+ dan de 28ct selecteren of dan wel de euro?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
Pff, de hele prijzen jojo met Chargepoint+ gaat door.
Tot vanochtend de prijs vas nog 31c. 4 uur later was ik klaar met laden en er was toch 37c in rekening gebracht. In de app staan nu overall alweer de verhoogde prijzen met BTW... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Usta schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:38:
Pff, de hele prijzen jojo met Chargepoint+ gaat door.
Tot vanochtend de prijs vas nog 31c. 4 uur later was ik klaar met laden en er was toch 37c in rekening gebracht. In de app staan nu overall alweer de verhoogde prijzen met BTW... |:(
Kan het zijn dat het te maken heeft met hoog/dal tarief? Bij mijn pitpoint paal was dat namelijk zo tussen 17- 20 uur verhoogd tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
evtje schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:05:
[...]

Kan het zijn dat het te maken heeft met hoog/dal tarief? Bij mijn pitpoint paal was dat namelijk zo tussen 17- 20 uur verhoogd tarief.
Dat denk ik niet. EVBox palen in the buurt hebben een constante tarief dag en nacht.
Waarschijnlijk, hadden niet soepel alle prijsverhogingen in een keer kunnen doen, die was al paar dagen geleden begonnen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
evtje schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb er even foto's bijgeplaatst. Kan je als je member bent van chargepoint+ dan de 28ct selecteren of dan wel de euro?
Nee dat kan niet.
Je moet echt de juiste socket kiezen.

Voordeel is wel dat het altijd dezelfde is op een bepaalde paal, dus als je eenmaal weet welke het is, dan is het eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Maar moet je er nu vanuitgaand dat de 28ct die ik zie in de app zie er nog btw erover komt. Dus 34ct wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
Ben nu aan twee Total palen aan het laden waarbij de app € 1.00 en € 0.28 aangeeft maar ik reken nu op 2 stekkers al € 0.34 af. Ook al kon ik in de app zien dat ik verbonden was voor € 1,00. 8)7

Vind de app ook heel apart want de stekker waar ik nu aan geplugd zit zou de € 0.28 cent kant zijn, deze is nu blauw. De groene ernaast geeft namelijk €1.00. Maar als ik nu kijk tijdens de sessie sta ik ook voor €1.00. Vage app. Hoop weer op €0.34. Edit: Wederom € 0.33.8. Die € 1.00 lijkt vooralsnog niet aan de orde denk ik. Toch niet verkeerd hoor.

[ Voor 52% gewijzigd door Hyena op 16-04-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlandr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Binnenkort krijgen we een electrische lease auto. Bij deze auto zit een brandstofpas van de werkgever.

Ik wil een laadpaal aanschaffen en deze terugverdienen. Nu lees ik dat het gemiddelde tarief voor 11kWh 40 cent is.

- welke laadpaal leent zich hier het beste voor?
- wat is er nodig om de laadpaal publiek aan te bieden op eigen terrein?
- kan ik zelf het tarief instellen voor gast laders?
- wordt de laadpas van de lease auto geaccepteerd op de laadpaal?

Ik wil het tarief instellen op 40 cent, om zo de investering terug te verdienen.

Wordt deze constructie zoals geschetst, toegestaan voor lease auto's met een brandstofpas?

En laatste vraag 😉 Hoe lang duurt het voordat je de kosten van de laadpaal terugverdient met 30.000 km per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:48
Je kan volgens mij toch een laadpaal bij je leasecontract nemen? Dat ga ik later doen als we zijn verhuis naar een woning met eigen oprit.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:19
@Lowlandr een laadpaal met backend en abonnement kan dit. Bijvoorbeeld een NewMotion paal. Welke auto krijg je? Bij mijn auto (Model 3) heb je voor 30k een ~7500kWh nodig. Zeg 20c “winst” is 1500 per jaar.

40c is vrij hoog, maar goed, als je baas het goed vindt kan het.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bij lease auto's is het gebruikelijker dat je de laadpaal erbij least. Het is dan normaal dat je gecompenseerd wordt voor je thuis-energie tegen een billijk tarief (doorgaans ~22 cent).

Het gemiddelde publieke tarief voor 1kWh is ~29 cent excl BTW (0,35 incl BTW)

Als je je laadpaal als publiek instelt werkt dit voor elke NL laadpas, of je werkgever dit ook een goed idee vind lijkt me handig om bij hun te checken. Zij moeten het immers betalen, leasemij die factureert doorgaans alles 1:1 door aan hun klanten. Bij verschillende merken kan je zelf het tarief instellen zoals TNM of EV-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 09:19
Gastsessie gaan buiten de LM/WG om. Dat regelt de backend aanbieder gewoon zelf 1 op 1. De werkgever boeit dat verder dus niet. De gastsessies krijg ik gewoon meteen via NM terug. Mijn eigen sessies incasseren ze gewoon via TravelCard van de LM en die komen weer bij de WG terecht.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SR6sWKKMd2Tzv8sW-vwxcRP4xyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHQeuA7jx0lq5zTaEHDAdAYX.jpg?f=fotoalbum_large

De Chargemap app begint toch onbetrouwbaar te worden met prijzen. Er staat gratis. Nou mooi niet want je betaald gewoon € 0.30. Nog niet gek natuurlijk was het niet dat deze lader mijn auto steeds een beetje geeft en weer de sessie beëindigd. Dan is het toch onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Gisteren met mijn Shell-pas geladen bij zo’n oudewetsige shell/allego-tripple 50kW charger. Kost dat ineens 66 cent per kWh. Dat is nogal aan de prijs. Goed balen ook, aangezien ik daarvoor meerdere Shell stations voorbij ben gereden waar ze t én sneller, én praktisch voor de helft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
Zijn er Shell-stations waar je 66 ct betaalt? Hoe herken je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lowlandr schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:11:
Binnenkort krijgen we een electrische lease auto. Bij deze auto zit een brandstofpas van de werkgever.

Ik wil een laadpaal aanschaffen en deze terugverdienen. Nu lees ik dat het gemiddelde tarief voor 11kWh 40 cent is.

- welke laadpaal leent zich hier het beste voor?
- wat is er nodig om de laadpaal publiek aan te bieden op eigen terrein?
- kan ik zelf het tarief instellen voor gast laders?
- wordt de laadpas van de lease auto geaccepteerd op de laadpaal?

Ik wil het tarief instellen op 40 cent, om zo de investering terug te verdienen.

Wordt deze constructie zoals geschetst, toegestaan voor lease auto's met een brandstofpas?

En laatste vraag 😉 Hoe lang duurt het voordat je de kosten van de laadpaal terugverdient met 30.000 km per jaar?
Het grote "thuis laden van je EV" topic. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
DDDikkiedik schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:04:
Zijn er Shell-stations waar je 66 ct betaalt? Hoe herken je die?
In de Shell app, blijkbaar. Achteraf staat daar die prijs wel aangegeven maar ik denk toch dat ik er van de week nog even een mailtje aan waag. Ik was gewoon in de veronderstelling dat bij Shell laden met je Shell pas, nog altijd 35 cent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Prullenbak84 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:40:
[...]

In de Shell app, blijkbaar. Achteraf staat daar die prijs wel aangegeven maar ik denk toch dat ik er van de week nog even een mailtje aan waag. Ik was gewoon in de veronderstelling dat bij Shell laden met je Shell pas, nog altijd 35 cent was.
Apart, als ik bij de $hell laad op de triple chargers bij Breukelen dan betaal ik ook € 0.35 per kWh. Net nog even laatste sessie bekeken. Is wel van 14-3-21. Gisteren nog bij de $hell geladen bij de Lucht, met pijn en moeite want allebei de laders vertoonde kuren. Een Polestar rijder ging er weer vandoor. Mevrouw van Allego heeft mij prima geholpen, zelfs nadat de lader 3 keer stopte ging ze elke keer de sessie op afstand starten. Scheelt ook weer start tarief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Prullenbak84 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:40:
[...]

Het kan nog erger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNNydNJ6hMt_Kjr2T2T_Ai3gEAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCVhJNDYMvlaTeNwTIYqriqX.jpg?f=fotoalbum_large :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Wat dacht je van deze?
Op chargeprice geven ze Plugsurfing als goedkoopste bij pitpoint laadpaal. Maar de echte prijs is 37ct/kWh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfyMKbJiC1yrlqaC-enCpuw9yBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PagcYuQZsIwj7mnbpcr4F7LB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
Gisteravond even zitten zoeken in de Tango app.
Tot nu toe heb ik daar nog nooit iets interessants gezien, maar nu zag ik een paar geinige prijzen
Bij een aantal Allego punten waren de prijzen net iets onder het CPO tarief volgens mij.
Geen enorme verschillen, maar als het nou net je "huispaal" is toch misschien de moeite waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzCZWBqqsTIiNrhBEqKJz3Oq_fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO0JpkSG2JqLz2ZSVNOji6Mg.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US_DGMZysmTfwi-Y4_eziXNQ_rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCPL0H2O3GuuGOQaYRlaIXFO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5Y2ZMTMIfTY9oQ6XK6z7g5xYFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVt2iDVW1A7J9PPgEySzVmRM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:23
Hier worden EV rijders in de watten gelegd, zo zou het overal moeten zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
Bula schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:06:
Gisteravond even zitten zoeken in de Tango app.
Tot nu toe heb ik daar nog nooit iets interessants gezien, maar nu zag ik een paar geinige prijzen
Bij een aantal Allego punten waren de prijzen net iets onder het CPO tarief volgens mij.
Geen enorme verschillen, maar als het nou net je "huispaal" is toch misschien de moeite waard.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij geeft de app nog dit aan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCXoZvPyFFgv4x5V4YNDfUN5pUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNZY5tdmMsHM0U7mGmdGm3FK.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Hyena schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:58:
[...]

Bij mij geeft de app nog dit aan: [Afbeelding]

Klopt dit?
Eerst een account aanmaken. Dan zie je de prijs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
Hyena schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:58:
[...]

Bij mij geeft de app nog dit aan: [Afbeelding]

Klopt dit?
Goede toevoeging! die startkosten had ik over het hoofd gezien; dit maakt het allemaal minder aantrekkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Waanzinnig! Zo gaat iedereen elektrisch rijden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Bula schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
[...]

Goede toevoeging! die startkosten had ik over het hoofd gezien; dit maakt het allemaal minder aantrekkelijk...
€ 0.29 + € 0.35 start tarief tegenover € 0.37 op Allego word al snel interessant! Zelfs met kleine batterij. Al vanaf 5 kWh. Denk dat Tango hier wel een winnaar is. 1 van de weinige onder CPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
Hyena schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:42:
[...]

€ 0.29 + € 0.35 start tarief tegenover € 0.37 op Allego word al snel interessant! Zelfs met kleine batterij. Al vanaf 5 kWh. Denk dat Tango hier wel een winnaar is. 1 van de weinige onder CPO.
Het CPO tarief van die paal in Almere is € 0.31, dus het verschil is € 0.02
Het vreemde is dat ze niet alle Allego palen onder CPO tarief prijzen.
Maargoed, als het nou net je "huispaal" is dan telt het in een jaar toch wel op

Moraal van het verhaal: Tango was totaal niet concurrerend (m.u.v. hun tijdelijk gratis snelladers _/-\o_ ), maar begint in sommige gevallen wel mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-07 17:14
voor de IONITY veelladers is er nu een hongaarse aanbieder die je goedkoop laat laden bij ionity, voor een prijs:

Afbeeldingslocatie: https://mobiliti.hu/Root/Sites/mobiliti/emobilitas/Content/Images/ionity-subscription.jpg

voor het goedkoopste tarief 30 cent/kwh, voor de prijs van €261 voor een jaar.
of 58 cent/kwh, voor €96...

voor wie is dit interessant?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Er is ook een nieuwe Duitse flatrate aanbieder genaamd Elvah. Vanaf €89,- /maand voor kleine voertuigen tot €200,- voor grotere wagens. Ze claimen flatrate toegang te bieden tot _alle_ Duitse laadpalen, dus ook bij wijze van spreken voor 20 uur aan een laadpaal in de binnenstad van bijvoorbeeld Stuttgart waar je normaalgesproken €0,40/minuut moet betalen.

Ook bij andere onbekende stations waar ze niet mee roamen, op basis van factuur declaratie binnen 48 uur (dus ook Tesla Superchargers). Ze zijn ook bezig met een Europese flatrate laadpas. Ik vraag me af hoe lang hun business model houdbaar blijft maar we zullen zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 22-04-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Gaaf dit!! Dank @PeterZ(on) Heb de link op Social media ook gedeeld en de laadpas die ze uitgegeven ook toegevoegd aan de Top 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:23
Hachy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:38:
[...]

Gaaf dit!! Dank @PeterZ(on) Heb de link op Social media ook gedeeld en de laadpas die ze uitgegeven ook toegevoegd aan de Top 10.
Vond ik ook en blijkt inmiddels al een aantal jaren te werken, dus misschien krijgt deze opzet navolging. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prullenbak84
Belachelijk, toch?

Zojuist even een telefoontje naar de klantenservice gewaagd. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Mevrouw had geen idee waar ze het zoeken moest, en ik moest haar zelf naar de tarievenpagina loodsen. Vervolgens een discussie waarin zij vol hield dat dit kwam omdat het een DC-lader is, "en die zijn 66 cent". Ik haar hun eigen website voorgelezen, waarop overduidelijk staat Shell Recharge Snelladen: 0,35 en OVERIGE snelladers 0,66. En ik had blijkbaar moeten ruiken dat deze witte laadpaal waarop met koeienletters "Shell RECHARGE" staat, niet van The New Motion was, maar van Allego. En ook dat als zij zeggen "Shell Recharge snelladen", dat ze dan eigenlijk "The New Motion Snelladen" bedoelen. Ja, zo lust ik er nog een paar.

"Het verschilt per laadpas en laadpunt". Ja, maar het is jullie laadpas, en jullie laadpunt, en ik heb bij andere (nog snellere) laadpunten van Shell, wel gewoon 35 cent betaald. Wat een gekkigheid.

Kortom, ze weten hun eigen tarieven niet helemaal, en ik had zogenaamd zelf niet goed gekeken. "U had het in de app kunnen zien". Ja, maar u had ook gewoon niet over uw tarieven kunnen liegen...lijkt me.

Ze gaan hier - zeggen ze - nog op terug komen, maar dat zal wel nooit gebeuren, ga ik vanuit.

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-04-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De shell snelladers worden in mijn XC40 P8 met Android Automotive systeem niet eens herkent... Staan wellicht nog onder New Motion in Maps?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:00
Ik ben op zoek naar 1 of 2 (geen abbo) backup passen. Ik heb the new motion van kantoor, maingau (met &Charge km) en juicepass app (en wat andere) voor de vakantie naar italie. (NL, DE, AT, IT)

Welke zijn handig om voor uiterste nood bij me te hebben? Prijs per kW maakt me niet heel veel uit, wil gewoon dat ik een pas bij me heb die werkt als de rest faalt 😅 plugsurfing? Liefst een fysieke pas.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:47
ik heb er een lms pas bij (die ik nagenoeg nooit gebruik)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Op Laadpastop10 heb je een duidelijk overzicht met passen zonder maandelijkse kosten en hun dekking.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:49:
[...]

Belachelijk, toch?

Zojuist even een telefoontje naar de klantenservice gewaagd. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Mevrouw had geen idee waar ze het zoeken moest, en ik moest haar zelf naar de tarievenpagina loodsen. Vervolgens een discussie waarin zij vol hield dat dit kwam omdat het een DC-lader is, "en die zijn 66 cent". Ik haar hun eigen website voorgelezen, waarop overduidelijk staat Shell Recharge Snelladen: 0,35 en OVERIGE snelladers 0,66. En ik had blijkbaar moeten ruiken dat deze witte laadpaal waarop met koeienletters "Shell RECHARGE" staat, niet van The New Motion was, maar van Allego. En ook dat als zij zeggen "Shell Recharge snelladen", dat ze dan eigenlijk "The New Motion Snelladen" bedoelen. Ja, zo lust ik er nog een paar.

"Het verschilt per laadpas en laadpunt". Ja, maar het is jullie laadpas, en jullie laadpunt, en ik heb bij andere (nog snellere) laadpunten van Shell, wel gewoon 35 cent betaald. Wat een gekkigheid.

Kortom, ze weten hun eigen tarieven niet helemaal, en ik had zogenaamd zelf niet goed gekeken. "U had het in de app kunnen zien". Ja, maar u had ook gewoon niet over uw tarieven kunnen liegen...lijkt me.

Ze gaan hier - zeggen ze - nog op terug komen, maar dat zal wel nooit gebeuren, ga ik vanuit.
Die ~40 Shell Recharge punten die geexploiteerd worden door Allego zijn lang geleden al omgekat naar een €0,35/kWh tarief voor de TNM laadpas. Welk punt is het precies?

Ik heb er ook een artikel over geschreven dat heet 'Waarom je laadpas soms niet werkt bij Shell Recharge' maar daar durf ik niet meer heen te linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hachy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:50:
[...]

Die ~40 Shell Recharge punten die geexploiteerd worden door Allego zijn lang geleden al omgekat naar een €0,35/kWh tarief voor de TNM laadpas. Welk punt is het precies?
Ja dat zou zo moeten zijn he? Maar helaas. En een foutje geeft niet, daar heb ik alle begrip voor. Maar dat de klantenservice - die het zelf niet begrijpt - doet alsof ik gek ben, daar kan ik niet zo goed tegen :P

Het was een lader bij het shell station bij Pesse, wat ook keurig als shell recharge op hun eigen site (hopelijk werkt die link) staat. Er wordt daar driftig gewerkt, en het shell station zelf is volgens mij vrij nieuw of vernieuwd, dus nogmaals: een foutje kan ik volledig begrijpen, maar ja...
Ik heb er ook een artikel over geschreven dat heet 'Waarom je laadpas soms niet werkt bij Shell Recharge' maar daar durf ik niet meer heen te linken.
Haha, ja veeeeel te commercieel allemaal ;) Gelukkig heb ik google :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Erasmo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:47:
Op Laadpastop10 heb je een duidelijk overzicht met passen zonder maandelijkse kosten en hun dekking.
Uiteraard al gekeken! Op basis daarvan heb ik mn basis set samengesteld. Ik kan met mn &Charge ook nog plugsurfing vouchers kopen.. maar ik zoek dus gewoon een pas die echt flinke dekking heeft (wellicht niet de goedkoopste dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
Prullenbak84 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:17:
[...]
...
Het was een lader bij het shell station bij Pesse, wat ook keurig als shell recharge op hun eigen site (hopelijk werkt die link) staat. Er wordt daar driftig gewerkt, en het shell station zelf is volgens mij vrij nieuw of vernieuwd, dus nogmaals: een foutje kan ik volledig begrijpen, maar ja...
In de Shell Recharge app staat die snellader bij het Shell 'Green Planet' station in Pesse dan weer als een Allego-lader met een tarief van € 0,66. Idem op de Newmotion kaart. Maar erg consequent en overzichtelijk maakt Shell het zeker niet.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
4v4t4r schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:10:
[...]

Uiteraard al gekeken! Op basis daarvan heb ik mn basis set samengesteld. Ik kan met mn &Charge ook nog plugsurfing vouchers kopen.. maar ik zoek dus gewoon een pas die echt flinke dekking heeft (wellicht niet de goedkoopste dan)
Neem bv. de laadpas van EV Company, deze werkt op de LMS backend (Last Mile Solutions), werkt overal in Nederland en op veel buitenlandse netwerken: https://laadpastop10.nl/chargecard/8/EV%20Company.

Geen aanvraagkosten, en ze rekenen het CPO-tarief + € 0,12 per sessie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wesco op 23-04-2021 23:20 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:36
Er is een nieuwe laadpaal (ENGIE - EV-box) geplaatst in de straat en ik zie hem niet in alle apps:

WEL
- Changepoint US
- EVbox Charge
- Justplugin
- Shell Recharge
- Plugsurfing

NIET:
- Maingau
- Freshmile
- Vandebron
- EnBW
- Bosch ChargeMyEV
- Ecotap

Hoe zorg ik er voor dat de laadpaal alsnog bij de bovenstaande aanbieders in de app komt? Dit ivm prijsverschil met laden

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wesco schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:15:
[...]

In de Shell Recharge app staat die snellader bij het Shell 'Green Planet' station in Pesse dan weer als een Allego-lader met een tarief van € 0,66.
Klopt. Dat was ook t punt van de “klantenservice”. Maar op verschillende andere plaatsen, inclusief de paal in de echte wereld zelf, zie ik duidelijk “Shell recharge”.
Idem op de Newmotion kaart.
Daar zie ik helemaal geen naam of netwerk of iets. Wel de 66 cent inderdaad.
Maar erg consequent en overzichtelijk maakt Shell het zeker niet.
Dat kunnen we wel stellen :)

In het algemeen kun je toch er vanuit gaan dat de pas de prijs bepaalt? In dit geval zegt de site van mijn pas: bij alle Shell recharge palen betaalt u 0,35. Dan kan er in de app een standaardtarief van 4 euro staan voor mijn part, maar daar heb ik niks mee te maken, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-04-2021 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:48:
In het algemeen kun je toch er vanuit gaan dat de pas de prijs bepaalt? In dit geval zegt de site van mijn pas: bij alle Shell recharge palen betaalt u 0,35. Dan kan er in de app een standaardtarief van 4 euro staan voor mijn part, maar daar heb ik niks mee te maken, toch?
Precies, er staat met koeienletters 'Shell Recharge' op die snellader, kortom Shell moet hier gewoon €0,35 in rekening brengen conform hun eigen communicatie uitingen.
4v4t4r schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:31:
Ik ben op zoek naar 1 of 2 (geen abbo) backup passen. Ik heb the new motion van kantoor, maingau (met &Charge km) en juicepass app (en wat andere) voor de vakantie naar italie. (NL, DE, AT, IT)

Welke zijn handig om voor uiterste nood bij me te hebben? Prijs per kW maakt me niet heel veel uit, wil gewoon dat ik een pas bij me heb die werkt als de rest faalt 😅 plugsurfing? Liefst een fysieke pas.
Zowel Newmotion als Maingau hebben inmiddels goede roaming in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Juicepass heeft er in Italië nog iets meer, net als Maingau in Oostenrijk maar bottomline zit je al helemaal goed hoor. No worries! Wil je toch nog een pas dan zou ik de laadpas van Duferco aanvragen, die heeft mij in Italië wel eens gered:
makooy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 01:26:
Er is een nieuwe laadpaal (ENGIE - EV-box) geplaatst in de straat en ik zie hem niet in alle apps:

WEL
- Changepoint US
- EVbox Charge
- Justplugin
- Shell Recharge
- Plugsurfing

NIET:
- Maingau
- Freshmile
- Vandebron
- EnBW
- Bosch ChargeMyEV
- Ecotap

Hoe zorg ik er voor dat de laadpaal alsnog bij de bovenstaande aanbieders in de app komt? Dit ivm prijsverschil met laden
Hij zal sowieso binnenkort verschijnen in de app van Vandebron en Ecotap, met hun passen kun je nu al 100% zeker daar laden. Om technische redenen komt de laadpaal pas over een aantal weken ook in de app van Maingau. Hij zal helemaal niet verschijnen in de apps van Freshmile, EnBW en Bosch.

Als je het prijsverschil precies wilt weten pak dan even een ouder Engie/EV-Box paal in de buurt en check die in je apps. 95% kans dat het dezelfde prijzen worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Hachy op 24-04-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
[b]Hachy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:12:

[...]

Hij zal sowieso binnenkort verschijnen in de app van Vandebron en Ecotap, met hun passen kun je nu al 100% zeker daar laden. Om technische redenen komt de laadpaal pas over een aantal weken ook in de app van Maingau. Hij zal helemaal niet verschijnen in de apps van Freshmile, EnBW en Bosch.

Als je het prijsverschil precies wilt weten pak dan even een ouder Engie/EV-Box paal in de buurt en check die in je apps. 95% kans dat het dezelfde prijzen worden.
Ik wil juist FreshMile of EnBW gebruiken ;( die zijn op papier het goedkoopste.

Andere ENGIE/EV-box palen hier hebben licht verschillende tarieven(0.31 tot 0.33).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 11:29
Goedemorgen.

Heb me voor een aardig deel door het topic heen geworsteld en natuurlijk de TS goed doorgenomen, maar kom er ondanks dat nog niet uit.

Ben totaal nieuw op dit gebied en kan jullie hulp en tips goed gebruiken.

Situatie: Volgende week zaterdag haal ik mijn auto op, Volvo V60 Twin Engine. Kan daar 40 km volledig elektrisch mee rijden (50 is de opgave, maar denk dat ik met 40 een reëler beeld heb).

Zal voornamelijk van mijn huis naar mijn werk rijden. Dat wordt van Sneek naar Dokkum, 57 km enkele reis.
En het is oprecht mijn bedoeling zo weinig mogelijk op de motor te rijden en zoveel mogelijk te stekkeren.

Bij mij thuis is er echter niet een directe stekker-mogelijkheid. Geen eigen erf, wel 1 (!) laadpunt zo'n 500 meter verderop bij het Boschplein in Sneek..
Bij mijn werk is er een parkeergarage met 4 laadpunten, zit een Ecotap-sticker op.

In het slechtste geval rijd ik dus op de motor naar Dokkum, laad ik daar en rijd ik bijna geheel elektrisch weer terug naar Sneek. In het beste geval kan ik de ene paal die in Sneek aanwezig is gewoon gebruiken en kan ik ook bijna geheel elektrisch weer naar Dokkum rijden.

Naast mij ligt de gratis pas van de ANWB, geactiveerd, maar die moet nog een weekje wachten.
De reisbeweging die ik maak zal 5 dagen per week zijn.

Wat is nu de gouden tip die jullie mij mee zouden kunnen geven? Hoe kan ik op een goede manier hiermee omgaan?
Alvast dank voor de aandacht en de eventuele tips die jullie voor me hebben, ik zie echt door de bomen het bos niet meer....

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:56:
Goedemorgen.

Heb me voor een aardig deel door het topic heen geworsteld en natuurlijk de TS goed doorgenomen, maar kom er ondanks dat nog niet uit.

Ben totaal nieuw op dit gebied en kan jullie hulp en tips goed gebruiken.

Situatie: Volgende week zaterdag haal ik mijn auto op, Volvo V60 Twin Engine. Kan daar 40 km volledig elektrisch mee rijden (50 is de opgave, maar denk dat ik met 40 een reëler beeld heb).

Zal voornamelijk van mijn huis naar mijn werk rijden. Dat wordt van Sneek naar Dokkum, 57 km enkele reis.
En het is oprecht mijn bedoeling zo weinig mogelijk op de motor te rijden en zoveel mogelijk te stekkeren.

Bij mij thuis is er echter niet een directe stekker-mogelijkheid. Geen eigen erf, wel 1 (!) laadpunt zo'n 500 meter verderop bij het Boschplein in Sneek..
Bij mijn werk is er een parkeergarage met 4 laadpunten, zit een Ecotap-sticker op.

In het slechtste geval rijd ik dus op de motor naar Dokkum, laad ik daar en rijd ik bijna geheel elektrisch weer terug naar Sneek. In het beste geval kan ik de ene paal die in Sneek aanwezig is gewoon gebruiken en kan ik ook bijna geheel elektrisch weer naar Dokkum rijden.

Naast mij ligt de gratis pas van de ANWB, geactiveerd, maar die moet nog een weekje wachten.
De reisbeweging die ik maak zal 5 dagen per week zijn.

Wat is nu de gouden tip die jullie mij mee zouden kunnen geven? Hoe kan ik op een goede manier hiermee omgaan?
Alvast dank voor de aandacht en de eventuele tips die jullie voor me hebben, ik zie echt door de bomen het bos niet meer....
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe auto!

Het bereik van je auto (elektrisch) is idd niet echt groot, en zal denk ik in de winter stevig dalen.

Laden aan een (openbare) paal kan natuurlijk altijd, maar gezien de kleine hoeveelheid kWh die je nodig hebt zal de laadtijd kort zijn en meerdere keren per dag?

En dan? ga je dan steeds de auto netjes wegzetten? Heel netjes maar best wel lastig, zeker in winterse omstandigheden.
Gezien de kleine batterij zou een Granny-charger dit prima aankunnen en bezet je geen laadstation.

Is hier iets mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Hansieo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:13:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe auto!

Het bereik van je auto (elektrisch) is idd niet echt groot, en zal denk ik in de winter stevig dalen.

Laden aan een (openbare) paal kan natuurlijk altijd, maar gezien de kleine hoeveelheid kWh die je nodig hebt zal de laadtijd kort zijn en meerdere keren per dag?

En dan? ga je dan steeds de auto netjes wegzetten? Heel netjes maar best wel lastig, zeker in winterse omstandigheden.
Gezien de kleine batterij zou een Granny-charger dit prima aankunnen en bezet je geen laadstation.

Is hier iets mee te doen?
Dank voor de felicitaties, ben er ook blij mee. En is waarschijnlijk de opstap naar de volgende keer een volledige EV.
En natuurlijk dank voor het meedenken!

Als ik het goed begrijp is een Granny-charger eentje die gewoon aan 220 gaat? Indien ja, dan gaat het hem niet worden, dan zou ik een verlengsnoer over de openbare stoep moeten leggen, en volgens mij wordt dat niet gewaardeerd ;-)
Ik heb wel zojuist een openbare laadpaal voor bij de woning aangevraagd, daarmee zou het wegzetten al minder een probleem zijn. Accu vol, vier meter lopen vanuit de voordeur en er is in een straal van 100 meter vanuit de woning altijd wel parkeerplek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-07 17:14
DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:24:
[...]

Als ik het goed begrijp is een Granny-charger eentje die gewoon aan 220 gaat? Indien ja, dan gaat het hem niet worden, dan zou ik een verlengsnoer over de openbare stoep moeten leggen, en volgens mij wordt dat niet gewaardeerd ;-)
gewoon doen als het niemand stoort

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@DivxLover er zijn tegenwoordig dus ook van die halve stoeptegels waar een kabel tussen kan (https://www.struykverwoin...novatie-ev-kabelgoottegel). Dan kan er ook niemand over struikelen. Moet je natuurlijk wel even overleggen met je gemeente of dat mag. Maar ik zou eerst gewoon eens informeren bij je buren of ze het vervelend vinden als jij bijv. snachts een kabel naar je auto laat gaan over de stoep heen. Als niemand daar problemen mee heeft, lekker doen. Desnoods wikkel je op dat stukje kabel die over de stoep gaat van dat rood/wit lint zodat het altijd opvalt.

Dat het overdag niet handig is snap ik, maar als je bijv. om 23:00 uur de kabel aansluit en sochtends om 7:00/8:00 weer weg haalt... maar dat ligt ook aan je buren natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 24-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DivxLover Voor zover ik weet zijn er bij Ecotap en Evnet geen aanbieders meer die minder rekenen, sinds Chargepoint met de tarieven is gaan rommelen.

De ANWB vind ik onduidelijk. Ze schrijven dat je de werkelijke kosten betaald, maar definiëren die kosten daarna gelijk als 38 cent per kWh, terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Bovendien moet je 34 cent per keer betalen (of als je vaker dan 19 keer per maand laad dan kan je beter een abonnement nemen).

Er zijn ook laadpassen zoals Elbizz waarbij je maar 6 cent per keer betaald en wel de werkelijke kosten die de laadpaaleigenaar bepaalt.

De paal op het Boschplein kost 61 cent opstarttarief plus 35 cent per kWh. Dus als je 10 kWh kan laden in jouw auto (even gegokt) dan ben je dus 6 + 61 + 10 * 35 = 4,17 euro kwijt. Bij de ANWB zou dat dan 34 + 61 + 10 * 38 = 4,75 zijn.

NB als je elektrisch rijdt gaat dat ook via een motor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik mis even, is het een leasebak of heb je de auto zelf aangeschaft?

En neem inderdaad contact op met de gemeente, hier en daar kun je prima over de stoep laden mits je maar een antistruikel maatregel neemt zoals bijvoorbeeld een mat.

Hier toch maar eens geregistreerd bij een Duitse doorstuurder om aan die befaamde EnBW pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Hachy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:12:
[...]

Precies, er staat met koeienletters 'Shell Recharge' op die snellader, kortom Shell moet hier gewoon €0,35 in rekening brengen conform hun eigen communicatie uitingen.

[...]

Zowel Newmotion als Maingau hebben inmiddels goede roaming in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Juicepass heeft er in Italië nog iets meer, net als Maingau in Oostenrijk maar bottomline zit je al helemaal goed hoor. No worries! Wil je toch nog een pas dan zou ik de laadpas van Duferco aanvragen, die heeft mij in Italië wel eens gered:

[...]

Thanks! Ik heb een profiel aangemaakt maar moet eerlijk zeggen dat ik nergens zie hoe je eennpas krijgt. Gebeurd dat automatisch? Of moet ik eerst een betaal wijze (cc) in mn profiel zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Erasmo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:57:
Ik mis even, is het een leasebak of heb je de auto zelf aangeschaft?

En neem inderdaad contact op met de gemeente, hier en daar kun je prima over de stoep laden mits je maar een antistruikel maatregel neemt zoals bijvoorbeeld een mat.

Hier toch maar eens geregistreerd bij een Duitse doorstuurder om aan die befaamde EnBW pas te komen.
Sorry, die info ontbrak inderdaad. Zelf aangeschaft, wel zakelijk, op mijn BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Prullenbak84 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:49:
[...]

Belachelijk, toch?

En dan zijn er (online) veel mensen die mij uitlachen, als ik aangeef dat snelladen bij Fastned ons allen helpt. Dank voor je uitgebreide reportage. Shell was er ook als de kippen bij om de tekst op mijn website te herschrijven, zo zijn we echter niet getrouwd. Succes en ik zie je bij Fastned!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:38
DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:24:
[...]
Zou het wel proberen. En je hoeft niet per sé over de stoep, er zijn ook creatievere oplossingen; er onderdoor bijvoorbeeld of tegelgootje, of bijvoorbeeld hoog over zodat niemand op de stoep er last van heeft.
Als je wel over de stoep gaat is een kabelmat aan te bevelen om te voorkomen dat iemand kan struikelen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:00:
[...]

Sorry, die info ontbrak inderdaad. Zelf aangeschaft, wel zakelijk, op mijn BV.
Dan is thuis laden ipv de buurtpaal des te beter voor jou zonder laadpas van de baas. In principe moet je het met een granny lader prima af kunnen.
Wat wel en niet kan ligt aan je gemeente maar ook de lokale situatie, als je bv geen eigen oprit hebtaar wel ergens kan parkeren dat je geen stoep kruist is er een boel meer mogelijk dan alleen een kabelgoot/mat.
fewips schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:44:
[...]

En dan zijn er (online) veel mensen die mij uitlachen, als ik aangeef dat snelladen bij Fastned ons allen helpt. Dank voor je uitgebreide reportage. Shell was er ook als de kippen bij om de tekst op mijn website te herschrijven, zo zijn we echter niet getrouwd. Succes en ik zie je bij Fastned!
Fastned blijft stiekem ook hier de favoriet, overdekt, panelen op het dak en een bedrijf zonder legacy brol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een EVBox Business line met een backoffice account (Advanced - 1 connector - AC - NL).
Is er een manier om laadpassen te blacklisten? Ik heb in de GUI niets gevonden.

Een of andere grapjas komt iedere keer aan mijn privepaal laden.
Ik kan de paal echter niet afsluiten voor openbaar laden, want dan werkt de pas van mijn werk ook niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 24-04-2021 20:57 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
JackBol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:56:
Ik heb een EVBox Business line met een backoffice account (Advanced - 1 connector - AC - NL).

Ik kan de paal echter niet afsluiten voor openbaar laden, want dan werkt de pas van mijn werk ook niet meer.
Als je thuis weggaat de stop even uitzetten in je stoppenkast? 😄😅 (stop of groep?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
JackBol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:56:

Dan zit je in het verkeerde topic, hier gaat het juist over openbare laadpalen! ;-)

>>> Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Wesco op 24-04-2021 21:19 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Erasmo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:09:
[...]

Dan is thuis laden ipv de buurtpaal des te beter voor jou zonder laadpas van de baas. In principe moet je het met een granny lader prima af kunnen.
Wat wel en niet kan ligt aan je gemeente maar ook de lokale situatie, als je bv geen eigen oprit hebtaar wel ergens kan parkeren dat je geen stoep kruist is er een boel meer mogelijk dan alleen een kabelgoot/mat.

[...]
Dan wordt het dus op zoek gaan naar een goede Granny charger voor nu.
Op naar “ het andere topic” voor thuisladen dus ...😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:32:
[...]

Die heb je niet bij de auto gekregen? Afhankelijk van de situatie kun je natuurlijk ook een laadpaal ophangen maar ik weet niet hoe het er bij jou uit ziet. Een foto in het andere topic zal wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:19:
@DivxLover Voor zover ik weet zijn er bij Ecotap en Evnet geen aanbieders meer die minder rekenen, sinds Chargepoint met de tarieven is gaan rommelen.

De ANWB vind ik onduidelijk. Ze schrijven dat je de werkelijke kosten betaald, maar definiëren die kosten daarna gelijk als 38 cent per kWh, terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Bovendien moet je 34 cent per keer betalen (of als je vaker dan 19 keer per maand laad dan kan je beter een abonnement nemen).

Er zijn ook laadpassen zoals Elbizz waarbij je maar 6 cent per keer betaald en wel de werkelijke kosten die de laadpaaleigenaar bepaalt.

De paal op het Boschplein kost 61 cent opstarttarief plus 35 cent per kWh. Dus als je 10 kWh kan laden in jouw auto (even gegokt) dan ben je dus 6 + 61 + 10 * 35 = 4,17 euro kwijt. Bij de ANWB zou dat dan 34 + 61 + 10 * 38 = 4,75 zijn.

NB als je elektrisch rijdt gaat dat ook via een motor ;)
Sinds de ANWB laadpassen van Eneco uitgeeft is het overal AC gewoon €0,38/kWh en €0,34/sessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
DivxLover schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:32:
[...]

De zege van de Gemeente heb je in ieder geval niet: https://sudwestfryslan.nl...66384819036-1cc5c0b6-9c09 -O- Gemeenten zouden 1 lijn moeten trekken hierin, niet de ene gemeente wel en de andere niet.
Je mag niet vanuit je huis een kabel over de openbare weg leggen om je auto voor de deur op te laden. Dit mag ook niet als je een kabelmat gebruikt. Mensen kunnen namelijk over de kabel struikelen. We willen ook voorkomen dat mensen openbare parkeerplaatsen gaan claimen.

Als je geen mogelijkheid hebt om op je eigen terrein te laden, dan kun je een openbare laadpaal gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Hyena op 26-04-2021 06:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 23:03
Hyena schreef op maandag 26 april 2021 @ 06:19:
[...]

De zege van de Gemeente heb je in ieder geval niet: https://sudwestfryslan.nl...66384819036-1cc5c0b6-9c09 -O- Gemeenten zouden 1 lijn moeten trekken hierin, niet de ene gemeente wel en de andere niet.

[...]
Probleem is ook dat als je een openbare laadpaal aanvraagt, de doorloop tijd al gauw heel wat weken tot een half jaar is voordat hij er echt staat. Je kunt ook pas een laadpaal aanvragen als je een elektrische auto hebt, maar dan kun je hem dus nog niet opladen.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jocst77 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:36:
[...]

Probleem is ook dat als je een openbare laadpaal aanvraagt, de doorloop tijd al gauw heel wat weken tot een half jaar is voordat hij er echt staat. Je kunt ook pas een laadpaal aanvragen als je een elektrische auto hebt, maar dan kun je hem dus nog niet opladen.
Ik had ook een aanvraag gedaan onlangs maar het het "geluk" dat er voor dezelfde locatie (de gemeente heeft al wat locaties in hun bestand staan) al een aanvraag was die al een tijdje liep. Dus eindelijk komt hier binnenkort een laadpaal en die staat er dan binnen 2 maanden ongeveer. Maar ik begreep dat het idd maar zo een half jaar kan duren bij een nieuwe aanvraag.

Waarom dat zo lang moet duren... geen idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Juancho schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:26:
[...]

Ik had ook een aanvraag gedaan onlangs maar het het "geluk" dat er voor dezelfde locatie (de gemeente heeft al wat locaties in hun bestand staan) al een aanvraag was die al een tijdje liep. Dus eindelijk komt hier binnenkort een laadpaal en die staat er dan binnen 2 maanden ongeveer. Maar ik begreep dat het idd maar zo een half jaar kan duren bij een nieuwe aanvraag.

Waarom dat zo lang moet duren... geen idee....
Wij hebben ook een publieke paal aangevraagd.
Gemeente is akkoord.
Maar zet het daarna wel in de staatcourant. 6 weken bezwaar termijn mogelijk.
Onze gemeente rekent minimaal twee weken post vertraging mee. Is alweer 8 weken.
Pas dan gaat de definitieve goedkeuring naar het laadpaal bedrijf.

Daar kan ook nog de nodige vertraging in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 23:03
driel24 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:29:
[...]

Wij hebben ook een publieke paal aangevraagd.
Gemeente is akkoord.
Maar zet het daarna wel in de staatcourant. 6 weken bezwaar termijn mogelijk.
Onze gemeente rekent minimaal twee weken post vertraging mee. Is alweer 8 weken.
Pas dan gaat de definitieve goedkeuring naar het laadpaal bedrijf.

Daar kan ook nog de nodige vertraging in zitten.
En dan moet de paal nog besteld, ingepland en geplaatst worden...

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:44
Jongens, jongens. Wees blij dat jullie nog een paal aan kunnen vragen! Mijn gemeente neemt gewoon eventjes helemaal niets in behandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haha 'tijdelijk'... al enig idee hoe lang 'tijdelijk' daar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:21

Osxy

Holy crap on a cracker

jocst77 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:36:
[...]

Of in extreme gevallen jaren, onze aanvraag heeft op paar weken na 2 jaar geduurd |:(

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:38
[...]

[...]
Wonderlijk verhaal van Sneek.
Kabelmat mag ook niet want dan zou je over de kabel kunnen struikelen. Ik wil de ambtenaar wel eens zien, die er in slaagt om over een kabelmat te struikelen.
Maar die woont dus blijkbaar in Sneek?
Wie kent die man of vrouw?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
[...]

[...]
Hier exact hetzelfde hoor

- GEEN kabel over gemeentegrond / stoep / straat
- GEEN kabel door de lucht (dmv palen/ophangsysteem)
- Gemeente wilt NIET meewerken met kabelgoot
- Gemeente laat ENGIE palen neerzetten en klaar.

Verwacht ook geen enkele medewerking van de gemeente verder, heb tijdens de aanvraag jurist in moeten schakelen om uberhaupt "on speaking terms" te komen met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-07 22:10
nvm verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door sgouman op 26-04-2021 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hyena
makooy schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:54:
[...]

Hier exact hetzelfde hoor

- GEEN kabel over gemeentegrond / stoep / straat
- GEEN kabel door de lucht (dmv palen/ophangsysteem)
- Gemeente wilt NIET meewerken met kabelgoot
- Gemeente laat ENGIE palen neerzetten en klaar.

Verwacht ook geen enkele medewerking van de gemeente verder, heb tijdens de aanvraag jurist in moeten schakelen om uberhaupt "on speaking terms" te komen met de gemeente.
Eigenlijk is het idioot. Een openbare paal is leuk maar als iemand door 2 meter te overbruggen via zijn eigen huis kan laden met eventueel zonnepanelen dan dient dit gestimuleerd te worden. Het zou in lijn gebracht moeten worden met grotere doelstellingen. Niet het kneuterige ambtenaren idee dat het allemaal niet kan en waarmee de elektrische revolutie wordt gestagneerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
Hyena schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:16:
[...]

Eigenlijk is het idioot. Een openbare paal is leuk maar als iemand door 2 meter te overbruggen via zijn eigen huis kan laden met eventueel zonnepanelen dan dient dit gestimuleerd te worden. Het zou in lijn gebracht moeten worden met grotere doelstellingen. Niet het kneuterige ambtenaren idee dat het allemaal niet kan en waarmee de elektrische revolutie wordt gestagneerd.
Zo denk ik ook. Echter snappen wij het niet. Wij denken verkeerd. Wij hebben er namelijk niet “voor geleerd”. Ambtenaren denken in hokjes, standaarden en procedures. Kijken niet naar wat buiten de kaders past/zit.
Ze doen er eerst jaren over om de kaders en procedures te bedenken om zich daarna er aan te houden en niet “verder” te kijken of denken.
Laat staan dat je “meewerkt” met een inwoner als gemeente zijnde… :X

/end-sarcasm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Usta
Hyena schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:16:
[...]

Helemaal eens!
De Gemeente doet het goed om collectieve zonepaneleninkoop te organiseren, maar nu dat ik en veel buren zonnepanelen op dak hebben, het is maar de vraag of er een thuisladen oplossing voor de eigenaren zonder oprit zal ooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:44
joepie de p schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:31:
Jongens, jongens. Wees blij dat jullie nog een paal aan kunnen vragen! Mijn gemeente neemt gewoon eventjes helemaal niets in behandeling.
Hachy schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:57:
Haha 'tijdelijk'... al enig idee hoe lang 'tijdelijk' daar is?
Nee ik weet het niet. Kwam het toevallig tegen. Vorig jaar zomer heb ik voor het laatst een paal geplaatst zien worden.

Het EV-beleid dateert uit 2015 en was niet veel anders dan "wat Rotterdam doet".

[ Voor 14% gewijzigd door joepie de p op 27-04-2021 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:51

buz

disclaimer: ik heb er geen verstand van
Wat ik vermoed is dat gemeentes klem zitten tussen hun ambities en de financiële middelen.
Elke gemeente wil de energietransitie en elektrisch rijden stimuleren, maar de infrastructuur kost bakken met geld. En zie daar: de laadpaal aanbieder. Die wil wel voordelig overal laadpalen neerzetten. In de consessie spreken ze wel af dat er geen concurrentie moet komen: mensen moeten wel laden bij de openbare laadpalen om de investering rendabel te maken. Dus ook geen ‘concurrentie’ van mensen die lekker thuis gaan laden. Mensen met een eigen oprit kan het niet verboden worden, maar over de stoep (=openbare ruimte) wel.
Over die afspraken zal de gemeente niet heel transparant zijn naar haar burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:17

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

buz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:47:
disclaimer: ik heb er geen verstand van
Wat ik vermoed is dat gemeentes klem zitten tussen hun ambities en de financiële middelen.
Elke gemeente wil de energietransitie en elektrisch rijden stimuleren, maar de infrastructuur kost bakken met geld. En zie daar: de laadpaal aanbieder. Die wil wel voordelig overal laadpalen neerzetten. In de consessie spreken ze wel af dat er geen concurrentie moet komen: mensen moeten wel laden bij de openbare laadpalen om de investering rendabel te maken. Dus ook geen ‘concurrentie’ van mensen die lekker thuis gaan laden. Mensen met een eigen oprit kan het niet verboden worden, maar over de stoep (=openbare ruimte) wel.
Over die afspraken zal de gemeente niet heel transparant zijn naar haar burgers.
Verder denk ik ook aan het volgende als ik als thuislader kabels over de stoep mag leggen, mag bijv een winkelondernemer het dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Als je echt perse een thuislader wil maar geen eigen oprit hebt... Ik zou het dan gewoon eerst even netjes aan de groep dichtbijzijnde buurtjes vragen of ze het bijv vervelend vinden als je na 22:00 de kabel trekt tot ochtends. Zeker met een nette kabelgoot kan er weinig gebeuren. Desnoods plak je er nog een LED stripje op.

Als je buren het prima vinden zou ik het gewoon lekker doen. Handhaving is toch al minimaal en ik denk dat ze voor dit soort dingen niet eens komen. De twijfel zit hem denk ik vooral in bij begrip van de buren. En dlals je dat gewoon zelf even onderzoekt...

Ik heb het nog niet nodig maar ik weet zeker dat onze buren er geen probleem mee hebben als ik in de nacht even de auto oplaad.

Pagina: 1 ... 60 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.