[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 144 Laatste
Acties:
  • 995.955 views

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
evtje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:56:
Degene die evcompany gebruiken . Vandaag voor het eerst direct na het laden de sessie terug te zien in de app. Voorheen aldoor een maand wachten. Er is dus vooruitgang.
Ik gebruik E-flux. Altijd direct te zien in de app. Zelfs ook als je aan het laden bent. Goed te koppelen met Smoov. En alleen CPO prijs.

Nissan Leaf 2020 40kWh

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
jocst77 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:22:
[...]

Ik gebruik E-flux. Altijd direct te zien in de app. Zelfs ook als je aan het laden bent. Goed te koppelen met Smoov. En alleen CPO prijs.
Daardoor betaal je ook hogere transactiekosten. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bula schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:03:
Hoe zijn jullie ervaringen met de plugsurfing?

p.s. heb al een hoop ellende in dit forum gelezen over verkeerde facturen met KIA abbo. etc. maar ben erg benieuwd of uiteindelijk de laadgeschiedenis wel correct wordt weergegeven en er snel een correcte afrekening volgt..
Plugsurfing heeft tegenwoordig de problemen met het abonnement gelukkig verholpen. De facturen kloppen, en laadsessies zijn snel zichtbaar in de app (vaak dezelfde dag al, heel soms een paar dagen later).

Maar *als* je de klantenservice nodig hebt om een probleem op te lossen is het helaas nog steeds drama. Telefonisch zijn ze wel te bereiken en vriendelijk, maar het back-office is nog steeds verschrikkelijk traag met het oppikken van de tickets.

• jocst77
evtje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:09:
[...]

Daardoor betaal je ook hogere transactiekosten. :)
Als ik bij de laadsessies kijk en het totale bedrag door het aantal kWh te delen, kom ik precies op de prijs van de CPO uit. Of komen die transactiekosten later nog?

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-01 12:42
jocst77 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:27:
[...]

Als ik bij de laadsessies kijk en het totale bedrag door het aantal kWh te delen, kom ik precies op de prijs van de CPO uit. Of komen die transactiekosten later nog?
E-Flux - geen transactiekosten als je de € 2,95 per maand abo hebt, en anders €0,29 per laadsessie.

Ik gebruik vooral EV company, en inderdaad de sessie is direct zichtbaar na het laden. Maar het kan nog beter.

• jocst77
Usta schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:25:
[...]

E-Flux - geen transactiekosten als je de € 2,95 per maand abo hebt, en anders €0,29 per laadsessie.

Ik gebruik vooral EV company, en inderdaad de sessie is direct zichtbaar na het laden. Maar het kan nog beter.
Ik heb niet gekozen voor het maandelijks abo, aangezien ik maar 2 of 3 keer per maand hoef op te laden. En dan zijn die paar centen voor transactiekosten ook niet zo heel boeiend. Bij de een is het € 0,29 en bij de ander € 0,12 en bij een ander weer een ander bedrag. Bij zo weinig laadsessies als ik doe scheelt het maar een paar euro per jaar. Dan vind ik het belangrijker dat alles (snel) inzichtelijk is.
Ik heb nog maar net een EV en ben nog aan het uitproberen. E-flux is eigenlijk de eerste die ik probeer en de eerste ervaring is positief. Ik heb meerdere passen aangevraagd en ga ook nog wel eens kijken hoe andere aanbieders het doen.

Nissan Leaf 2020 40kWh

• evtje
jocst77 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:48:
[...]

Ik heb niet gekozen voor het maandelijks abo, aangezien ik maar 2 of 3 keer per maand hoef op te laden. En dan zijn die paar centen voor transactiekosten ook niet zo heel boeiend. Bij de een is het € 0,29 en bij de ander € 0,12 en bij een ander weer een ander bedrag. Bij zo weinig laadsessies als ik doe scheelt het maar een paar euro per jaar. Dan vind ik het belangrijker dat alles (snel) inzichtelijk is.
Ik heb nog maar net een EV en ben nog aan het uitproberen. E-flux is eigenlijk de eerste die ik probeer en de eerste ervaring is positief. Ik heb meerdere passen aangevraagd en ga ook nog wel eens kijken hoe andere aanbieders het doen.
Voor jouw is de inzicht belangrijk voor mij (4 jaar terug) was de prijs belangrijker. Omdat ik net zoals jouw maar een paar keer bij een plublieke lader kom. En vaak korte sessie en omdat de ioniq 1fase laadt zocht ik naar de goedkoopste laadpas qua startkosten zodat ik bij evcompany uit kwam. Ik heb ook een paar andere pasjes erbij genomen en gekeken dat het onder een ander netwerk valt. Daarmee is de kans dat je ergens niet kan laden nihil.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• jocst77
evtje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:41:
[...]

Voor jouw is de inzicht belangrijk voor mij (4 jaar terug) was de prijs belangrijker. Omdat ik net zoals jouw maar een paar keer bij een plublieke lader kom. En vaak korte sessie en omdat de ioniq 1fase laadt zocht ik naar de goedkoopste laadpas qua startkosten zodat ik bij evcompany uit kwam. Ik heb ook een paar andere pasjes erbij genomen en gekeken dat het onder een ander netwerk valt. Daarmee is de kans dat je ergens niet kan laden nihil.
Ja dan snap ik het wel als je iedere keer een beetje bijlaadt. Laadpastop10 is een handige site, alleen mis ik de optie om je eigen situatie in te voeren (de berekende gemiddelde prijs ligt erg aan hoe dat je de laadpassen gebruikt). Dus als je aan kan geven hoeveel en hoe vaak je per maand laadt bij standaard laadpalen en bij snelladers, dan is het al makkelijker vergelijken. Ook zou het fijn zijn als je een review kan geven bij de laadpasbeheerder, zodat andere kunnen lezen wat de ervaringen zijn.

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-01 13:30

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, daar zijn we overigens wel mee bezig hoor, je kan in je profiel al auto opgeven, laadmix e.d. maar het blijft toch altijd een hoge mate van persoonlijke eisen en wensen. Reviews staan zeker op de backlog ook.

Dank voor deze goeie feedback!!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
Bula schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:03:
Na de veranderingen bij Chargepoint USA zoek ik een een nieuwe manier om goedkoop te laden.
Dus ik dacht eerst maar eens wat km van &Charge gebruiken.
Voor mij is dan Plugsurfing net iets goedkoper dan Maingau, dus heb wat Plugsurfing tegoed van mijn km's "gekocht"

Nu twee keer geladen; 1 keer met pasje, en 1 keer met de app.
Alleen beide sessies staan niet in de laadgeschiedenis...

Hoe zijn jullie ervaringen met de plugsurfing?

p.s. heb al een hoop ellende in dit forum gelezen over verkeerde facturen met KIA abbo. etc. maar ben erg benieuwd of uiteindelijk de laadgeschiedenis wel correct wordt weergegeven en er snel een correcte afrekening volgt..
Wat is de reden dat je wilt overstappen? Is Chargepoint USA geen €0.28 meer op PitPoint / Total? Ben op dit moment juist erg tevreden over de tarieven van Chargepoint USA. Ook de helpdesk is prima al duurt het soms even voordat zaken zijn opgelost. Denk niet dat Plugsurfing het beter gaat doen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Hyena
Zie dat ze in de app nu ook het Chargepoint netwerk hebben. (Goh echt?) Je kan er nu op filteren. In Nederland nog niet beschikbaar. Zie er maar 1 en die is grijs. Heel uiteenlopende tarieven in Duitsland.

• jocst77
Hachy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:42:
Ja, daar zijn we overigens wel mee bezig hoor, je kan in je profiel al auto opgeven, laadmix e.d. maar het blijft toch altijd een hoge mate van persoonlijke eisen en wensen. Reviews staan zeker op de backlog ook.

Dank voor deze goeie feedback!!
Graag gedaan.
Wat bedoel je precies met auto en laadmix, want dat zie ik niet in mijn profiel staan?

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12-2025
Hyena schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:16:
[...]

Wat is de reden dat je wilt overstappen? Is Chargepoint USA geen €0.28 meer op PitPoint / Total? Ben op dit moment juist erg tevreden over de tarieven van Chargepoint USA. Ook de helpdesk is prima al duurt het soms even voordat zaken zijn opgelost. Denk niet dat Plugsurfing het beter gaat doen.
Goede vraag!
Heb bijna een jaar volledig gratis kunnen laden op de combinatie Chargepoint USA/Pitpoint, maar dat feest is nu voorbij.
Ook ik ben verder erg tevreden over de app en klantenservice van Chargepoint USA.
En tarief van € 0,28 is ook prima.

Alleen heb ik inmiddels bijna 4000 km bij &Charge, dus die wil ik nu maar eens op gaan maken.
En om dit te doen is de combinatie Plugsurfing/Ecotap voor mij de gunstigste.
Alleen vind ik het irritant dat de laadsessies niet in mijn account zichtbaar zijn.
Wil eigenlijk direct weten of alles juist gefactureerd wordt.
Alternatief is om Maingau te gebruiken, die afwikkeling is top geregeld in de app, alleen net iets minder gunstig qua "prijs"

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bula schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:15:
[...]
Alleen heb ik inmiddels bijna 4000 km bij &Charge, dus die wil ik nu maar eens op gaan maken.
En om dit te doen is de combinatie Plugsurfing/Ecotap voor mij de gunstigste.
Alleen vind ik het irritant dat de laadsessies niet in mijn account zichtbaar zijn.
Wil eigenlijk direct weten of alles juist gefactureerd wordt.
Alternatief is om Maingau te gebruiken, die afwikkeling is top geregeld in de app, alleen net iets minder gunstig qua "prijs"
Wellicht goed om even rekening mee te houden dat de PlugSurfing whitelabels (zoals KIA Public Charging) *niet* werken met de vouchers van &Charge. Dus je zult dan echt met PlugSurfing zelf in zee moeten gaan.

• Bula
da_Mastah schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:17:
[...]

Wellicht goed om even rekening mee te houden dat de PlugSurfing whitelabels (zoals KIA Public Charging) *niet* werken met de vouchers van &Charge. Dus je zult dan echt met PlugSurfing zelf in zee moeten gaan.
geen probleem; daar heb ik als e-golf rijder geen "last" van _O-

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
jocst77 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:45:
[...]

Graag gedaan.
Wat bedoel je precies met auto en laadmix, want dat zie ik niet in mijn profiel staan?
Klopt, is voor Plus members. Meer info in o.a. deze nieuwsbrief.
Er komen nog algemene informatie pagina's voor.

Vanmiddag bij de EV show op Clubhouse hebben we trouwens vereniging DOET en Tango Electric aan tafel. Mocht je nog vragen hebben, drop in van 16:00 tot 17:00.

• evtje
Bij de laadpaal waar ik altijd ben lag er een laadkabel op de grond aan de laadpaal en geen auto. Dus die wilde niet los gaan van de paal. Ik zag aan bijde kanten groen licht branden (normaal brand er niets) dus ik ben naar een andere paal reden.
Nu wilde ik weten wat de apps aangeven. Van de 8 apps was er 1 met de melding in storing en dat was chargemap. Bij alle andere kon je gewoon laden aan bijde kanten.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 11:25
evtje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:59:
Bij de laadpaal waar ik altijd ben lag er een laadkabel op de grond aan de laadpaal en geen auto. Dus die wilde niet los gaan van de paal.
Heb je de kabel niet eerst even in je auto geprobeerd? Misschien was ie dan wel gestopt, of beter nog, de kabel losgekomen of gewoon verder gegaan met laden.

Keep rolling sixes!

• jocst77
Hachy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:43:
[...]

Klopt, is voor Plus members. Meer info in o.a. deze nieuwsbrief.
Er komen nog algemene informatie pagina's voor.

Vanmiddag bij de EV show op Clubhouse hebben we trouwens vereniging DOET en Tango Electric aan tafel. Mocht je nog vragen hebben, drop in van 16:00 tot 17:00.
Ik had nog niet van Clubhouse gehoord, dus ff gegoogled. Ik heb geen iPhone, dus helaas...

Nissan Leaf 2020 40kWh

• evtje
Isheara schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:28:
[...]

Heb je de kabel niet eerst even in je auto geprobeerd? Misschien was ie dan wel gestopt, of beter nog, de kabel losgekomen of gewoon verder gegaan met laden.
Is mijn kabel niet . Ik ben opgegroeid met van andermans spullen moet je afblijven. En ik wilde met mijn kabel ook niet inpluggen straks zit die ook vast .

• Isheara
Het was geen ethische vraag (bovendien stond er vast geen naam op de kabel, maar dat terzijde...vondst melden via buurt-app oid had ook gekund (ik neem (misschien ten onrechte) aan dat je daar in de buurt woont?)).

Overigens, je EV vergrendelt de kabel aan die kant, niet de laadpaal.

Keep rolling sixes!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Isheara schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:43:
Overigens, je EV vergrendelt de kabel aan die kant, niet de laadpaal.
Nee, de laadpaal gaat over de vergrendeling in de laadpaal, de auto gaat over de vergrendeling in de auto.

Dat motortje of de aansturing kan dus ook aan beide kanten stuk gaan.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:47
evtje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:32:
[...]

Is mijn kabel niet . Ik ben opgegroeid met van andermans spullen moet je afblijven. En ik wilde met mijn kabel ook niet inpluggen straks zit die ook vast .
hoezo niet? is toch gewoon openbare laadpaal met een kabel erin? Waarom die dan niet gebruiken als je moet laden? ik ben opgegroeid met publieke dingen moet je samen gebruiken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Usta
Vandaag ben ik in Praxis geweest en terwijl ik was aan het shoppen, de auto was aan het laden in de parkeerterrein (EV-Box AC 11kWh). Ik mocht eigenlijk 30min maar uiteindelijk was ik iets meer dan 1 uur binnen. O-) De prijs was €0.22/kWh. :)

Nu ben ik natuurlijk heel blij met zon lage prijs (ik kan niet thuis laden), en ik vraag me af hoe wordt zon prijs bepaald? Niet ver van Praxis is Ikea met TheNewMotion AC 11kWh palen op parkeerterrein, en daar staat de prijs van €0.34/kWh.

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 08:59
Usta schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:42:
Vandaag ben ik in Praxis geweest en terwijl ik was aan het shoppen, de auto was aan het laden in de parkeerterrein (EV-Box AC 11kWh). Ik mocht eigenlijk 30min maar uiteindelijk was ik iets meer dan 1 uur binnen. O-) De prijs was €0.22/kWh. :)

Nu ben ik natuurlijk heel blij met zon lage prijs (ik kan niet thuis laden), en ik vraag me af hoe wordt zon prijs bepaald? Niet ver van Praxis is Ikea met TheNewMotion AC 11kWh palen op parkeerterrein, en daar staat de prijs van €0.34/kWh.
De prijs kan heel simpel zijn: wat de gek er voor geeft. Die 22 cent zal dus ongeveer kostprijs van de stroom zijn. Bij een paar cent meer halen ze de onderhoudskosten er nog uit en bij 34 cent maken ze wat winst.

Zeker winkels willen je natuurlijk graag naar binnen lokken met gratis/goedkoop laden. Misschien besteed jij wel extra tijd bij de praxis als je weet dat het daar goedkoop is. Of ga je boodschappen doen bij de Lidl omdat je daar gratis kunt laden terwijl je naar de Aldi zou zijn gegaan als de concurrent geen gratis paal had.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Usta schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:42:

Tenzij ze het veranderd hebben, zijn de palen bij de IKEA goedkoper dan het standaard NM tarief.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Usta
Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:03:
[...]

Tenzij ze het veranderd hebben, zijn de palen bij de IKEA goedkoper dan het standaard NM tarief.
Hmm, zelf nog niet getest. Ik zie alleen de prijs in de Laadpaal app.

• Usta
IKEA favoriete laadpass gevonden!!! :9~
Met Shell Recharge kost het €22/kWh!

[ Voor 4% gewijzigd door Usta op 10-04-2021 22:05 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:01
1993jjohan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:51:
[...]

De prijs kan heel simpel zijn: wat de gek er voor geeft. Die 22 cent zal dus ongeveer kostprijs van de stroom zijn. Bij een paar cent meer halen ze de onderhoudskosten er nog uit en bij 34 cent maken ze wat winst.

Zeker winkels willen je natuurlijk graag naar binnen lokken met gratis/goedkoop laden. Misschien besteed jij wel extra tijd bij de praxis als je weet dat het daar goedkoop is. Of ga je boodschappen doen bij de Lidl omdat je daar gratis kunt laden terwijl je naar de Aldi zou zijn gegaan als de concurrent geen gratis paal had.
De "stroom" prijs is vele malen lager voor groot-afnemers.

En indien ze zélf hun dak vol leggen met panelen... zakt het helmaal naar een schijntje.

Dat is ook de rede dat men in Duitsland zoveel GRATIS palen heeft bij Ikea/Aldi(sud) bouwmarkten etc etc.

Ben je nl langer binnen, koop je meer en die paar cent stroom kan er dan makkelijk af.

Sterker nog, ga je lánger winkelen (omdat je auto tóch aan het bijladen is..) komt er vást wel iets extra's in het mandje :Y) ... of een extra broodje?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 08:59
Hansieo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:23:
[...]
Dat is ook de rede dat men in Duitsland zoveel GRATIS palen heeft bij Ikea/Aldi(sud) bouwmarkten etc etc.
Vind het alleen jammer dat in Nederland de Lidl de enige echte grote partij is die in gratis laden investeert. Partijen als IKEA, bouwmarkten, makro enz die doen het hier nog niet. Geen idee wat stroom voor die bedrijven in Duitsland kost in vergelijking met hier..

• Isheara
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:48:
[...]
Nee, de laadpaal gaat over de vergrendeling in de laadpaal, de auto gaat over de vergrendeling in de auto.
Dat zei ik dus... :o het staat er alleen een beetje krom

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 10-04-2021 21:59 ]

Keep rolling sixes!

• eltron
1993jjohan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:26:
[...]
Vind het alleen jammer dat in Nederland de Lidl de enige echte grote partij is die in gratis laden investeert. Partijen als IKEA, bouwmarkten, makro enz die doen het hier nog niet. Geen idee wat stroom voor die bedrijven in Duitsland kost in vergelijking met hier..
Duitsland weet ik niet. Hier kost het voor een grootverbruiker bijna nix.
Zeker alstie ook nog de btw kan verrekenen. Stroom een paar cent en dan nog een beetje energiebelasting (ongeveer de helft van wat je als consument betaalt). Saldo minder dan 10 ct.
Dus gratis kost bijna nix en bij 22ct hebben ze al een behoorlijke dekking voor de investering in de paal.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01 11:50
Eerste lange rit gehad met mijn Renault Zoe.
22kWh accu dus regelmatig laden. Wel snelladen gelukkig.
+- 500km. 250km heen en 250km terug.

Positieve ervaring met laden moet ik zeggen.
Wel even van te voren uitvogelen waar je wil laden, navigatie apps zijn nog lang niet goed bruikbaar voor EV’s. En ABRP was erg buggy.

Eerste laden bij Fastned, lekker makkelijk. Maar wel koude winderige plek zo aan de snelweg. 27 minuten, 14,95kWh, €8,82
Daarna Allego bij een McDonalds, Starbucks enz. Prima om even thee te halen. En zonder corona zouden we daar warm kunnen zitten wachten. 30 minuten, 17,23kWh, €12,25
Snachts bij zwager aan de stroom gehangen.

Volgende dag terug, zelfde Allego plek
12,96kWh 30 minuten, €6,63
Toen maar wat verder doorgereden (best spannend qua bereik zo’n eerste keer), tot nog 15km range over. Laden bij Shell Greenplanet. Allego paal. 15 minuten, 10,62kWh, €7,68. En toen gaf de auto een laaderror. Twee keer opnieuw geprobeerd te aan te sluiten, maar zelfde error. Geen idee of het aan de auto of aan de paal lag.
Verder gereden naar een laadpaal bij een McDonalds om nog eventjes te laden.
15 minuten (ander pasje gebruikt, nog geen inzicht VandeBron)

Ik doe gelukkig zelden zo’n afstand met de Zoe, maar leuk om te zien dat het wel kan. En met een peuter aan boord is het stoppen juist wel fijn. Even uit de auto, rondrennen (vij de Greenplanet hebben ze een buiten natuurspeelplaats).
Voor 500km dus ongeveer €40 betaald aan snelladen, dat is best prijzig vind ik.

Verder is het onhandig dat de Zoe tijdens het laden alleen percentage laat zien en niet alvast ingeschatte range (dan weet je dus niet wanneer je genoeg hebt geladen om naar je volgende stop te komen.)
En tijdens het rijden krijg je alleen de range en geen percentage (waar ABRP) om vraagt.
De auto rijdt verder heel fijn, stil en rustig.
Ongeveer 18kWh/100km bij 100km/h cruisecontrol op de snelweg.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:23

timovd

Voorsprong door techniek

@Impstoker snelladen is ook duur. Alleen wat jouw Zoe doet, vind ik niet echt snelladen met <40kW. Het kan altijd nog langzamer met een type 2 of 1 stekker. Last van koude batterijen denk ik? Heb je de meeste laadsessies met Vandebron geladen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01 11:50
@timovd Nee, het meeste geladen met EnergieVanOns.
Ik kan zien dat er soms geladen is met 30kW, en soms met 37kW. Dat is natuurlijk niet de max van 43kW, maar het was ook flink koud.
En voor een tweedehands beste betaalbare auto vind ik het alsnog wel snelladen te noemen. De techniek gaat snel vooruit, moderne autos laden met 150kW of meer. Maar deze is auto is ‘nog maar’ 6 jaar oud.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-01 08:18
Impstoker schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:51:

Ik denk dat je met een benzine auto toch duurder uit zou zijn.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Impstoker schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:51:
22kWh accu dus regelmatig laden. Wel snelladen gelukkig.
+- 500km. 250km heen en 250km terug.

Positieve ervaring met laden moet ik zeggen.
Wel even van te voren uitvogelen waar je wil laden, navigatie apps zijn nog lang niet goed bruikbaar voor EV’s. En ABRP was erg buggy.

Eerste laden bij Fastned, lekker makkelijk. Maar wel koude winderige plek zo aan de snelweg. 27 minuten, 14,95kWh, €8,82
Daarna Allego bij een McDonalds, Starbucks enz. Prima om even thee te halen. En zonder corona zouden we daar warm kunnen zitten wachten. 30 minuten, 17,23kWh, €12,25
Snachts bij zwager aan de stroom gehangen.

Volgende dag terug, zelfde Allego plek
12,96kWh 30 minuten, €6,63
Toen maar wat verder doorgereden (best spannend qua bereik zo’n eerste keer), tot nog 15km range over. Laden bij Shell Greenplanet. Allego paal. 15 minuten, 10,62kWh, €7,68. En toen gaf de auto een laaderror. Twee keer opnieuw geprobeerd te aan te sluiten, maar zelfde error. Geen idee of het aan de auto of aan de paal lag.
Verder gereden naar een laadpaal bij een McDonalds om nog eventjes te laden.
15 minuten (ander pasje gebruikt, nog geen inzicht VandeBron)

Ik doe gelukkig zelden zo’n afstand met de Zoe, maar leuk om te zien dat het wel kan. En met een peuter aan boord is het stoppen juist wel fijn. Even uit de auto, rondrennen (vij de Greenplanet hebben ze een buiten natuurspeelplaats).

Verder is het onhandig dat de Zoe tijdens het laden alleen percentage laat zien en niet alvast ingeschatte range (dan weet je dus niet wanneer je genoeg hebt geladen om naar je volgende stop te komen.)
En tijdens het rijden krijg je alleen de range en geen percentage (waar ABRP) om vraagt.
De auto rijdt verder heel fijn, stil en rustig.
Ongeveer 18kWh/100km bij 100km/h cruisecontrol op de snelweg.
Shell is relatief betaalbaar(35 cent) en als je weet dat je die maand ver moet rijden, met een maandje Fastned Gold betaal je ook flink minder.

• Lucky144
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-12-2025
1993jjohan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:26:
[...]

Dat begrijp ik ook niet. Als je als bedrijf de goede keuze maakt voor je hardware en software kun je zelf nagenoeg alles inregelen per paal. Zelfs vanuit het landelijk hoofdkantoor. Tijdens openingstijden eerste x minuten gratis, daarna kWh en evt tijdtarief berekenen. Kies voor een DC lader ergens tussen de 24 en 125 kW en je maakt heel veel klanten gelukkig. En is de paal ook buiten openingstijden bereikbaar vraag gewoon een redelijke vergoeding. Het is er allemaal al (in US) maar de mindset in Europa is toch duidelijk nog anders. Het is keihard aangetoond dat gratis laden meer klanten trekt die per saldo ook nog eens langer blijven verpozen (= spenderen). Denk aan shopping malls met food court, bios etc. Punt is dat de winkelketens de vastgoedbeheerders tot aktie moeten zien te krijgen.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:57

ja3

Zijn 25-50kW DC laders al ‘goedkoop’ te plaatsen? Voor een winkel zelf zie ik weinig nut in 2 dure snelladers van >50kW. Die hebben juist een heleboel relatief goedkope laders nodig (11kW AC laden is misschien net wat te langzaam).
Wat dat betreft was 22kW AC laden perfect geweest. Helaas heeft dat niet veel auto modellen gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door ja3 op 11-04-2021 22:10 ]

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo, ik heb sinds een paar weekjes een tesla model three en ik moet binnenkort naar verschillende landen in Scandinavië voor mijn werk. Ik kan door alle verschillende aanbieders niet goed weten wat ik waar nodig heb. Ik zal niet altijd op plekken zitten waar superchargers in de buurt zijn en heb zelf een laadpas van mijn werkgever die niet in Scandinavische landen werken. Nu heb ik de plugsurfing pas en vraag ik me af of dit voldoende is. Ik vindt het erg lastig en ben een beetje zenuwachtig haha. Ook omdat ik vaak lees dat sommige laadpalen veel duurder zijn dan anderen, bijvoorbeeld iOnity die vijf keer zo hoog is sinds het begin van dit jaar had ik gelezen. Chargemap.com ken ik, maar ik kan dan niet zo snel lezen welke pas ik voor welke paal nodig heb

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:43
MontyPython schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:48:
Hallo, ik heb sinds een paar weekjes een tesla model three en ik moet binnenkort naar verschillende landen in Scandinavië voor mijn werk. Ik kan door alle verschillende aanbieders niet goed weten wat ik waar nodig heb. Ik zal niet altijd op plekken zitten waar superchargers in de buurt zijn en heb zelf een laadpas van mijn werkgever die niet in Scandinavische landen werken. Nu heb ik de plugsurfing pas en vraag ik me af of dit voldoende is. Ik vindt het erg lastig en ben een beetje zenuwachtig haha. Ook omdat ik vaak lees dat sommige laadpalen veel duurder zijn dan anderen, bijvoorbeeld iOnity die vijf keer zo hoog is sinds het begin van dit jaar had ik gelezen. Chargemap.com ken ik, maar ik kan dan niet zo snel lezen welke pas ik voor welke paal nodig heb
Heb je al eens op laadpastop10.nl gekeken? Hét startpunt mbt laadpassen :P

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vrijdagochtend vol (nou ja, 90%) van huis naar werk gereden, 's middags terug, afgelopen weekeind de auto niet gebruikt, vanmorgen weer naar het werk gereden, en kom dus met 10% SoC op het werk aan. Ik plug de auto aan de laadpaal, die accepteert mijn pas, maar start dan de laadsessie niet en gaat piepen en rood knipperen. Kut. Nou ja, andere laadpaal proberen... Die is helemaal dood, alsof er helemaal geen spanning op staat. Dus ik bel naar ChargePoint (hun sticker zit op die palen). "Oh, dat is vervelend... Deze laadpalen zijn wel van ons, maar worden niet door ons beheerd, dus ik kan u helaas niet helpen." "Wie dan wel?" "We gaan dat uitzoeken en de melding doorzetten naar de beheerder."

Nou ja, dan vanmiddag eerst maar eens langs de Supercharger in Leusden, paar minuutjes lurken om naar huis te kunnen komen. :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
makooy schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:49:
[...]

Heb je al eens op laadpastop10.nl gekeken? Hét startpunt mbt laadpassen :P
Ook wel voorbij zien komen ja... alleen weet ik niet hoe ik kan zien welke pas waar wordt geaccepteerd bij de laadpunten. Of staat dit op de laadpunten zelf?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@makooy met een Tesla heb je natuurlijk het enorme voordeel dat zelfs als blijkt dat je laadpas(sen) het daar in het Hoge Noorden niet doen, je altijd nog terecht kunt bij een Tesla Supercharger. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• makooy
Mx. Alba schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:16:
@makooy met een Tesla heb je natuurlijk het enorme voordeel dat zelfs als blijkt dat je laadpas(sen) het daar in het Hoge Noorden niet doen, je altijd nog terecht kunt bij een Tesla Supercharger. :)
Dat klopt, ik heb geen Tesla en niet overal heb je Superchargers. Vandaar dat ik die eigenlijk nooit meeneem in de reacties :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

makooy schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:18:
[...]

Dat klopt, ik heb geen Tesla en niet overal heb je Superchargers. Vandaar dat ik die eigenlijk nooit meeneem in de reacties :)
Ah, maar @MontyPython wel en die vroeg het, niet jij. Oeps. :)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:09
MontyPython schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:12:
[...]

Ook wel voorbij zien komen ja... alleen weet ik niet hoe ik kan zien welke pas waar wordt geaccepteerd bij de laadpunten. Of staat dit op de laadpunten zelf?
De truc is om een (of meerdere) laadpas(sen) te kiezen en in de app of website daarvan de laadpalen te kiezen die je onderweg nodig hebt. Andersom kan ook, maar dan ben je wel even bezig...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Lucky144
Mx. Alba schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:56:
Dus ik bel naar ChargePoint (hun sticker zit op die palen). "Oh, dat is vervelend... Deze laadpalen zijn wel van ons, maar worden niet door ons beheerd, dus ik kan u helaas niet helpen."
Het is wat verwarrend als het zo zegt, in NL heb je chargepoint (www.chargepoint.nl) uit Zevenaar, maar ook ChargePoint Network (NL) BV en dat is de NL vestiging van het US ChargePoint dus de .com gasten met de oranje hoofdkleur in de App en op de rfid kaart.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Lucky144 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:22:
[...]

Het is wat verwarrend als het zo zegt, in NL heb je chargepoint (www.chargepoint.nl) uit Zevenaar, maar ook ChargePoint Network (NL) BV en dat is de NL vestiging van het US ChargePoint dus de .com gasten met de oranje hoofdkleur in de App en op de rfid kaart.
Het is de punt-nl. Hoe ik het zeg is niet verwarrend... wat verwarrend is is dat er twee gelijksoortige bedrijven zijn met zo goed als dezelfde naam, daar kan ik niets aan doen. :D

• Hyena
Wow Chargepoint USA is wel erg wisselvallig met de prijsstelling. Allego op de paaltjes bij mij in de buurt is van €0.31 naar € 0.37 per KWh gegaan. Kan je wel met je app de laadsessie starten.

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:16
Hyena schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:02:
Wow Chargepoint USA is wel erg wisselvallig met de prijsstelling. Allego op de paaltjes bij mij in de buurt is van €0.31 naar € 0.37 per KWh gegaan. Kan je wel met je app de laadsessie starten.
Hier ook. Lijkt voor alle palen te gelden.
Agrisnellaad is gestegen naar 0.42 cent per kWh

Wij laden alles bij publieke AC Allego palen.
Laadpastop10 geeft je meer een mix van AC en DC laden. DC doe ik eigenlijk nooit.
Is er een site waar je kunt zien, waar je de beste pas voor AC allego palen kunt kiezen ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• hummelen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Gisteren hier nog geladen met Allego en ChargePoint voor €0,306 per kWh en vandaag zie ik in de app inderdaad €0,37 staan. Niet leuk.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

hummelen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:50:
Gisteren hier nog geladen met Allego en ChargePoint voor €0,306 per kWh en vandaag zie ik in de app inderdaad €0,37 staan. Niet leuk.
hebben ze gefixxed dat Chargepoint en Allego werken verhogen ze meteen de prijs 8)7

Elect a clown, expect a circus.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij "mijn" Allego Smoov paal €0,242 / kWh staat in de Smoov app... Maar als ik in mijn MTC app bij de laadgeschiedenis kijk, blijkt dat ik daar altijd voor rond de €0,35 / kWh sta te laden. Die prijzen zijn en blijven echt zo transparant als modder. Uiteindelijk qua kosten kan ik beter bij een Tesla Supercharger langs dan AC laden, echt weird.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 13-04-2021 09:02 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:56:
Vrijdagochtend vol (nou ja, 90%) van huis naar werk gereden, 's middags terug, afgelopen weekeind de auto niet gebruikt, vanmorgen weer naar het werk gereden, en kom dus met 10% SoC op het werk aan. Ik plug de auto aan de laadpaal, die accepteert mijn pas, maar start dan de laadsessie niet en gaat piepen en rood knipperen. Kut. Nou ja, andere laadpaal proberen... Die is helemaal dood, alsof er helemaal geen spanning op staat. Dus ik bel naar ChargePoint (hun sticker zit op die palen). "Oh, dat is vervelend... Deze laadpalen zijn wel van ons, maar worden niet door ons beheerd, dus ik kan u helaas niet helpen." "Wie dan wel?" "We gaan dat uitzoeken en de melding doorzetten naar de beheerder."

Nou ja, dan vanmiddag eerst maar eens langs de Supercharger in Leusden, paar minuutjes lurken om naar huis te kunnen komen. :/
Bijzonder, de CPO weet niet wie de palen exploiteert?
ja3 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:04:
Zijn 25-50kW DC laders al ‘goedkoop’ te plaatsen? Voor een winkel zelf zie ik weinig nut in 2 dure snelladers van >50kW. Die hebben juist een heleboel relatief goedkope laders nodig (11kW AC laden is misschien net wat te langzaam).
Wat dat betreft was 22kW AC laden perfect geweest. Helaas heeft dat niet veel auto modellen gehaald.
Komt wel steeds meer. In een uurtje 100km is voor veel mensen inderdaad al heel acceptabel in daily use.

• makooy
is de 0,306 niet ex btw?
dan kom je precies op 0,37 inc btw uit ;)

• jocst77
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:01:
Bij "mijn" Allego Smoov paal €0,242 / kWh staat in de Smoov app... Maar als ik in mijn MTC app bij de laadgeschiedenis kijk, blijkt dat ik daar altijd voor rond de €0,35 / kWh sta te laden. Die prijzen zijn en blijven echt zo transparant als modder. Uiteindelijk qua kosten kan ik beter bij een Tesla Supercharger langs dan AC laden, echt weird.
Dan zal de laadpasaanbieder niet de prijs van de CPO doorberekenen. Misschien eens proberen om met creditcard/bankpas te betalen en kijken of deze wel de 0,242 /kWh rekent.

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jocst77 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:43:
Dan zal de laadpasaanbieder niet de prijs van de CPO doorberekenen. Misschien eens proberen om met creditcard/bankpas te betalen en kijken of deze wel de 0,242 /kWh rekent.
Ja, dan waarschijnlijk wel. Maar dan moet ik het zelf voorschieten en declareren - het gaat om een laadpas van de zaak namelijk. :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ja3 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:04:
Relatief goedkoop, je hebt 25kW laders al vanaf €10k.

• hummelen
makooy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:27:
[...]

is de 0,306 niet ex btw?
Ik betaal(de) alleen die € 0,306 :)

• jocst77
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:48:
[...]

Ja, dan waarschijnlijk wel. Maar dan moet ik het zelf voorschieten en declareren - het gaat om een laadpas van de zaak namelijk. :)
Als de baas het betaalt, wat is het probleem dan :) ? Als hij goedkoper uit wil zijn, moet hij jou maar een andere laadpas geven 8)7

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jocst77 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:22:
Als de baas het betaalt, wat is het probleem dan :) ? Als hij goedkoper uit wil zijn, moet hij jou maar een andere laadpas geven 8)7
Voor mij is het geen probleem. Maar als de paal €0,20 ex BTW rekent en de leasemaatschappij berekent €0,30 ex BTW door aan mijn werkgever dan vind ik wel dat ik daar iets van moet zeggen. :)

• Bula
Hyena schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:02:
Pfff... mijn vaste Total paaltje was vorige maand nog gratis met Chargepoint, daarna €0,28 en nu €0,34

De markt lijkt "volwassen" te worden, en het grote uitknijpen is begonnen... (alhoewel dat gratis natuurlijk een foutje was ;-)
Laten we hopen dat de wij, de gebruikers, prijsbewust blijven en de prijsverhogingen zoveel mogelijk afstraffen door te blijven zoeken naar een pasaanbieder die net wat voordeliger is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bula op 13-04-2021 10:38 ]

• Hyena
makooy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:27:
[...]

is de 0,306 niet ex btw?
Er staat nu in de app wel nieuw bij dat er 21% BTW van toepassing is. Eerder hebben ze dan een tarief exclusief BTW gerekend. Even een 21% prijsverhoging.

• Hansieo
Bula schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:35:
[...]

Pfff... mijn vaste Total paaltje was vorige maand nog gratis met Chargepoint, daarna €0,28 en nu €0,34

De markt lijkt "volwassen" te worden, en het grote uitknijpen is begonnen...
Laten we hopen dat de wij, de gebruikers, prijsbewust blijven en de prijsverhogingen zoveel mogelijk afstraffen door te blijven zoeken naar een pasaanbieder die net wat voordeliger is.
Dat is de BESTE manier om ze zo snel mogelijk van (waanzinnig) hoge prijzen af te houden.

Bijkomend voordeel voor ons is dan (als ze allemaal dicht bij elkaar gaan zitten met hun prijzen) dat we lekker 100% relaxed kunnen gaan laden (onderweg).

SERVICE zal dan de boventoon gaan worden, liefst integreren met ons "woning" kontrakt

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• jocst77
Bula schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:35:
[...]

De markt lijkt "volwassen" te worden, en het grote uitknijpen is begonnen...
Als de laadpasaanbieders zo ontransparant blijven, kunnen ze doen wat ze willen met de prijzen. Als mensen gewend zijn iets te doen, stappen ze niet makkelijk over en betalen ze de hogere prijs. Maar als het heel makkelijk wordt om de goedkoopste laadpas te vinden, dan moeten ze wel met elkaar gaan concurreren en de prijzen laag houden. Dus laadpastop10.nl promoten!

Nissan Leaf 2020 40kWh

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49

ThaDude

Hang Loose

Hmm dacht hier te lezen dat Enbw tegenwoordig wel mogelijk was voor nederlanders. Dus maar een pas aangevraagd. Nu mail terug dat ik gedeactiveerd ben 8)7

Kan je zonder de pas aan te vragen wel via de app laden als je onderweg bent?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Hyena
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:01:
Net als de chargeassist app van GreenFlux. Zet ook gewoon € 0.34.1 neer inclusief BTW op Total/PitPoint maar met geen mogelijkheid dat je die prijs aan die paal kan betalen met die App.

• astalpinartin81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04-2021
Edit: verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door astalpinartin81 op 13-04-2021 15:49 ]

• Isheara
Usta schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:13:
IKEA favoriete laadpass gevonden!!! :9~
Met Shell Recharge kost het €22/kWh!
ik neem aan dat je €0,22/kWh bedoelt?? :o

Keep rolling sixes!

• jocst77
Ik heb me aangemeld als plus member voor laadpastop10.nl
Handig en een goed initiatief om alles vooraf duidelijker te krijgen.
Weet iemand hoe lang het duurt om de betaling te verwerken?

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Usta
Isheara schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:04:
[...]

ik neem aan dat je €0,22/kWh bedoelt?? :o
Oh ja. Ik was iets te enthusiast... :D

• makooy
jocst77 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:04:
Ik heb me aangemeld als plus member voor laadpastop10.nl
Handig en een goed initiatief om alles vooraf duidelijker te krijgen.
Weet iemand hoe lang het duurt om de betaling te verwerken?
@Hachy kan de link/knop naar Plus Member ook wat prominenter in beeld ? Helpt jullie misschien ook als de bezoekers het meer/beter zien ;)

• Usta
Het is niet alleen Allego. Het lijkt erop dat ze hebben nu overall de prijzen met 21% verhoogd.
Allego en EVBox in de buurt zijn nu €0,37/kWh (rond €0,31 vorige week). De prijzen lopen verder erg wild, tot €1,21/kWh bij een Pitpoint paal niet verder (die was €1)! Einde goedkoop laaden. :X

• driel24
Is er nog een pas, waarmee je zonder abonnement onder een CPO tarief kunt laden?

• makooy
driel24 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:43:
Is er nog een pas, waarmee je zonder abonnement onder een CPO tarief kunt laden?
Freshmile?

• pmiddeld
ThaDude schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:55:
Hmm dacht hier te lezen dat Enbw tegenwoordig wel mogelijk was voor nederlanders. Dus maar een pas aangevraagd. Nu mail terug dat ik gedeactiveerd ben 8)7

Kan je zonder de pas aan te vragen wel via de app laden als je onderweg bent?
Ik heb sinds augustus een gewoon account op een NL adres bij EnBW, maar nooit de pas aangevraagd. Zo te lezen kan ik dat ook beter voorlopig niet doen. Is al lang geleden dat ik met de app heb geladen maar volgens mij moet het nog steeds lukken.

• driel24
Heb ik ook bekeken. Helaas geen optie met 1 fase e-niro.

Staat regelmatig bijna 20 uur aan de paal.

• Hansieo
Usta schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:47:
[...]

Het is niet alleen Allego. Het lijkt erop dat ze hebben nu overall de prijzen met 21% verhoogd.
Allego en EVBox in de buurt zijn nu €0,37/kWh (rond €0,31 vorige week). De prijzen lopen verder erg wild, tot €1,21/kWh bij een Pitpoint paal niet verder (die was €1)! Einde goedkoop laaden. :X
De EV rijders zullen ZELF snel moeten ingrijpen, door gewoon EXTRA moeite te doen om de goedkoopste er uit te gaan pakken.

Als de rest dan merkt dat ze buiten spel komen te staan, zullen ze écht wel snel gaan dalen.

Hierbij dus ook graag solidariteit van lease rijders "waar het toch bij de prijs inzit".
Als zij meedoen kunnen ook zíj voordeel halen als ze in de toekomst ook privé EV gaan rijden.

Allemaal de schouders er onder en het varkentje is snel gewassen. Ok ??

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:09:
[...]

De EV rijders zullen ZELF snel moeten ingrijpen, door gewoon EXTRA moeite te doen om de goedkoopste er uit te gaan pakken.

Als de rest dan merkt dat ze buiten spel komen te staan, zullen ze écht wel snel gaan dalen.

Hierbij dus ook graag solidariteit van lease rijders "waar het toch bij de prijs inzit".
Als zij meedoen kunnen ook zíj voordeel halen als ze in de toekomst ook privé EV gaan rijden.

Allemaal de schouders er onder en het varkentje is snel gewassen. Ok ??
Probleem bij lease is alleen dat je meestal gewoon een laadpas hebt vanuit de LM. Dus heel veel keus heb je dan niet in welke pas je gebruikt.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-01 09:29
Op 24 februari heb ik hier een probleem met het tarief van Allego palen in Gelderland/Overijssel gepost.

We zijn bijna 2 maanden verder maar helaas 0,0 resultaat. Ik heb contact opgenomen met beide provincies, mijn gemeente, Allego, Last Mile Solutions en EV-company. De meest plausibele uitleg kreeg ik van Allego:

De actuele tarieven per laadpaal worden door ons ter beschikking gesteld via een Web API, waarop de EMSP 5 x per dag de actuele tarieven per laadpaal kan downloaden of via de tarieven module van OCPI 2.1.1.

Ik begrijp hier helemaal niets van maar het klinkt me in de oren als een soort update die LMS niet uitgevoerd heeft.

Inmiddels ben ik zo ver om over te stappen van laadpas. Ik keek bij E-flux op de website, zij claimen alleen een starttarief te rekenen en dan het CPO tarief. Als ik op hun kaart echter mijn laadpunt aanklik staat er €0,39 (in plaats van €0,24), zelfs op het laadpunt waarvoor ik via EV-company wel €0,24 betaal. Ik snap het niet meer ?!?!?
Een ander alternatief is de Smoov app maar omdat we de auto zakelijk rijden is een maandelijkse factuur wel zo handig.

@Hachy @pmiddeld en anderen met dezelfde ervaring;

1. Hebben jullie nog opties om LMS te dwingen de juiste tarieven te te passen op laadpalen die gefinancierd zijn door de bevolking?
2. Heb ik buiten de Smoov app nog een laadpasmogelijkheid waar ik starttarief + CPO betaal en dat niet op LMS backend draait?

Hartelijk dank voor het meedenken!

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Lucky144
jocst77 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:41:
[...]

Als de laadpasaanbieders zo ontransparant blijven, kunnen ze doen wat ze willen met de prijzen. Als mensen gewend zijn iets te doen, stappen ze niet makkelijk over en betalen ze de hogere prijs. Maar als het heel makkelijk wordt om de goedkoopste laadpas te vinden, dan moeten ze wel met elkaar gaan concurreren en de prijzen laag houden. Dus laadpastop10.nl promoten!
ChargePoint US probeert de driver experience zo optimaal mogelijk te maken maar heeft volgens mij niet het business model om structureel winst te maken op laadtransacties. Focus ligt op HW en SW, het is geen CPO. Dat het technisch soms allemaal niet optimaal werkt heeft te maken met de roaming overeenkomsten en uitwisseling van data. Laadpastop10 info is trouwens voor deze aanbieder zeker nog niet compleet.

• pmiddeld
wheli schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:12:
Op 24 februari heb ik hier een probleem met het tarief van Allego palen in Gelderland/Overijssel gepost.

We zijn bijna 2 maanden verder maar helaas 0,0 resultaat. Ik heb contact opgenomen met beide provincies, mijn gemeente, Allego, Last Mile Solutions en EV-company. De meest plausibele uitleg kreeg ik van Allego:

De actuele tarieven per laadpaal worden door ons ter beschikking gesteld via een Web API, waarop de EMSP 5 x per dag de actuele tarieven per laadpaal kan downloaden of via de tarieven module van OCPI 2.1.1.

Ik begrijp hier helemaal niets van maar het klinkt me in de oren als een soort update die LMS niet uitgevoerd heeft.

Inmiddels ben ik zo ver om over te stappen van laadpas. Ik keek bij E-flux op de website, zij claimen alleen een starttarief te rekenen en dan het CPO tarief. Als ik op hun kaart echter mijn laadpunt aanklik staat er €0,39 (in plaats van €0,24), zelfs op het laadpunt waarvoor ik via EV-company wel €0,24 betaal. Ik snap het niet meer ?!?!?
Een ander alternatief is de Smoov app maar omdat we de auto zakelijk rijden is een maandelijkse factuur wel zo handig.

1. Hebben jullie nog opties om LMS te dwingen de juiste tarieven te te passen op laadpalen die gefinancierd zijn door de bevolking?
2. Heb ik buiten de Smoov app nog een laadpasmogelijkheid waar ik starttarief + CPO betaal en dat niet op LMS backend draait?

Dat blijft toch een raar verhaal. Bij mij in de buurt zijn de tarieven in december via LMS (Elbizz in mijn geval) inderdaad tijdelijk gestegen naar €0,37 per kWh. Dat is, althans hier, ergens in januari aangepast naar €0,24 per kWh. Ook in de app van LMS staat het lage tarief (check Wageningen Tarthorst). En al mijn laadsessies na januari zijn netjes volgens het goedkope tarief afgerekend. Mogelijk is dat om een of andere reden bij jouw favoriete laadpa(a)l(en) niet gebeurd. Dat zou LMS zich toch aan moeten trekken. Ik denk dat zij de enige zijn die daar iets aan kunnen (moeten) doen.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Hi @wheli dank voor het delen van je verhaal. Je lijkt inderdaad tussen wal en meerdere schepen gevallen te zijn.
Wil je me even een DM sturen met je telefoonnummer? Ik heb een idee'tje voor een aanpak dit probleem op te lossen.

• eltron
ik222 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:25:
[...]

Probleem bij lease is alleen dat je meestal gewoon een laadpas hebt vanuit de LM. Dus heel veel keus heb je dan niet in welke pas je gebruikt.
Maar bijvoorbeeld nog wel de afweging of je de planning zo doet dat je hoofdzakelijk thuis kunt laden, of onderweg op bestemming weer bijvult of niet.
Ik zou zelf onderweg en op bestemming meer laden als er geen of weinig prijsverschil met thuisladen zou zijn. (En zelfs thuis openbaar laden als het tarief ongeveer gelijk of lager zou zijn).
Maar ja ik ben ZZP-er en betaal de rekening uiteindelijk altijd zelf.
en hoewel ik ook nu rond de 4000km/maand rijd, laad ik vrijwel nooit publiek.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 14-04-2021 19:34 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Contacteer de ACM, die zijn zich langzaam aan het roeren op dit vlak.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Lucky144 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:58:
[...]

ChargePoint US probeert de driver experience zo optimaal mogelijk te maken maar heeft volgens mij niet het business model om structureel winst te maken op laadtransacties. Focus ligt op HW en SW, het is geen CPO. Dat het technisch soms allemaal niet optimaal werkt heeft te maken met de roaming overeenkomsten en uitwisseling van data. Laadpastop10 info is trouwens voor deze aanbieder zeker nog niet compleet.
Welke zaken mis je precies? Geef het even door en help je community 8)

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

fewips schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:56:
[...]

Je hebt met een Nederlands adres aangemeld en gaat in de ban.
Opnieuw registreren als Duitser en je kunt je gang gaan.
Dit klopt niet helemaal .. Mijn CC is ook gebanned kreeg ik net door. Mijn betaalprofiel is verwijderd :/
Jammer weer dit..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Bula
Kijk nou, Chargepoint US is voor Total/Pitpoint/Greenflux weer terug naar €0,28 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGJl8f1gkMIokHZvRoduf-wyvdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ENDcwjqop7exfIzq7KF14dT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bula op 15-04-2021 09:59 ]

• driel24
nou ja.... "mijn" Allego paal is ook weer € 0,31

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-01 03:04

fewips

Huurautospecialist

ThaDude schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:13:
[...]

Dit klopt niet helemaal .. Mijn CC is ook gebanned kreeg ik net door. Mijn betaalprofiel is verwijderd :/
Jammer weer dit..
We weten niet wat je bedoelt. Heb je met een Duits adres geregistreerd?
Hoe dan ook allemaal echt geen enkel issue, kwestie van gratis Duitse online bankrekening nemen en de volgende ronde begint ;-]
#alwaysbecharging

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

fewips schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:15:
[...]

We weten niet wat je bedoelt. Heb je met een Duits adres geregistreerd?
Hoe dan ook allemaal echt geen enkel issue, kwestie van gratis Duitse online bankrekening nemen en de volgende ronde begint ;-]
#alwaysbecharging
Nee dat heb/had ik niet. Dacht dat het op een NL adres kon (had ergens hier gelezen dat mensen de laadpas op NL adres hadden gekregen). Dus gewoon (dom) aangevraagd 8)7. Dag later account geblocked en een mail dat enbw alleen voor Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers gebruikt kan worden.

Ik heb toen gevraagd om al mijn gegevens te laten verwijderen. Dit is vandaag gebeurt. Ze hebben hierbij ook mijn CC geblocked/gebanned lijkt het.
Aangezien ik al een ander mail adres had gebruikt om weer een account aan te maken (zonder de pas aan te vragen uiteraard dit keer :P ) Hier kreeg ik dus ineens de melding vanuit de app dat het betaalprofiel verwijderd is en de CC gebanned :z

Dus voor een ieder nog geen pas in NL aanvragen..
Btw had bij het nieuwe account mijn mailboxde.com adres ingegeven. Had nog niet op bestellen van de kaart gedrukt

• hummelen
driel24 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:31:
nou ja.... "mijn" Allego paal is ook weer € 0,31
In eerste instantie geeft de app dat ook bij mij aan, maar als ik even wacht (en ververs) dan komt er toch een tarief van € 0,37 (21,00% VAT inbegrepen) :/

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De laadpas van Maingau werkt vanaf morgenmiddag ook bij alle laadpalen van EV-Box.

Hierdoor kun je op 23.000 extra sockets met Maingau terecht en ook je &charge kilometers opmaken bij EV-Box. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook een aanzienlijk deel van de publieke Engie laadpalen in middelgrote steden (alles met EV-box backend).

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 15-04-2021 12:11 ]

• makooy
Hachy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:11:
De laadpas van Maingau werkt vanaf morgenmiddag ook bij alle laadpalen van EV-Box.

Hierdoor kun je op 23.000 extra sockets met Maingau terecht en ook je &charge kilometers opmaken bij EV-Box. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook een aanzienlijk deel van de publieke Engie laadpalen in middelgrote steden (alles met EV-box backend).
Hoe zit het dan met het gebruik van de &Charge KM's?
een &Charge KM is 0,08 euro. dan tarief van de paal / 0,08 = aantal &Charge KM's ?

• Bula
makooy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:16:
[...]

Hoe zit het dan met het gebruik van de &Charge KM's?
een &Charge KM is 0,08 euro. dan tarief van de paal / 0,08 = aantal &Charge KM's ?
Nee, Maingau rekent op iedere AC paal in NL hetzelfde bedrag: €0,38/kWh

Dus per Kwh betaal je 4,75km uit je &Charge tegoed.

Ik maak echter gebruik van de Plugsurfing vouchers. Die geven in mijn geval net wat meer want dan maak je uiteindelijk gebruik van het tarief van de paal die door Plugsurfing bepaald is. Hoeft niet altijd gunstiger te zijn, maar ik heb een Ecotap paal in de buurt die bij Plugsurfing € 0,33/kWh kost.
Dus 13% meer rendement van je &Charge km's :*)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat zijn bij Maingau eigenlijk de mogelijkheden om te betalen, heb je daarvoor een creditcard of Duitse bankrekening nodig of kun je hem ook gewoon aan je Nederlands bankrekening koppelen?

• Bula
ik222 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:33:
Wat zijn bij Maingau eigenlijk de mogelijkheden om te betalen, heb je daarvoor een creditcard of Duitse bankrekening nodig of kun je hem ook gewoon aan je Nederlands bankrekening koppelen?
kan gewoon via een NL betaalrekening

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
hummelen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:36:
[...]

In eerste instantie geeft de app dat ook bij mij aan, maar als ik even wacht (en ververs) dan komt er toch een tarief van € 0,37 (21,00% VAT inbegrepen) :/
Ja dat zag ik gisteren ook in mijn Chargepoint USA app, dat de prijzen af en toe wisselden bij dezelfde laadpaal. Waarschijnlijk hebben ze een probleempje met caching of synchronisatie van meerdere servers in hun backend.

Ik denk dat ze ontdekt hebben dat ze per abuis excl. BTW-prijzen doorberekenden en daar langzaam op leegliepen. Jammer voor ons, maar als ze CPO-tarieven zonder extra starttarief berekenen zijn ze nog steeds iets goedkoper dan bv. een EV Company die CPO + € 0,12 starttarief rekent.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08
Bula schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:36:
[...]

kan gewoon via een NL betaalrekening
Ik heb een Maingau pas, en app, en nederlandse IBAN als betaalmiddel ingesteld. Dan zou ik toch gewoon mijn pas bij FastNed gebruiken? Dit werkte de laatste (en enige) keer dat ik het probeerde niet.

Mijn maingau pas heeft een nummer met alleen maar cijfers (xxxx/xxxxx) en ik kan hem dus niet aan de fastned app koppelen
Pagina: 1 ... 59 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.