Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nu zie ik alleen op een “Laadpaal plan kaart” dat ze de laadpaal alvast hebben ingetekend op ongeveer 50-70m lopen van mijn huis.
Op dit punt is de parkeer druk heel erg hoog vergeleken bij mij voor de deur(altijd 10 plek over).
Nu snap ik dat het punt dat ze voor ogen hebben meer “centraler” ligt(ik woon zelf aan de rand van een dit stuk van de wijk) alleen vindt ik het niet slim vanwege de parkeer druk en de bewoners daar, zitten een paar hardnekkige “plekparkeerders” die altijd op een vast plekje staan.
Ik heb nog geen aanvraag op Officiële Bekendmakingen zien staan dus de vergunningsaanvraag is nog niet gedaan.
Wat is slim in zo’n situatie?
Gemeente bellen en aangeven dat de parkeer druk daar heel hoog is? Mochten ze niet luisteren dan bezwaar maken op de aanvraag? Wat gebeurd er dan?
En nee, ik ben niet iemand die hem direct voor de deur wilt, maar ik wil hem niet daar
[ Voor 4% gewijzigd door makooy op 06-08-2020 22:38 ]
Ik vermoed dat de gemeente niet gevoelig voor je argumenten zal zijn, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Let op dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
hier precies hetzelfde aangevraagd voor 60 gaan ze bij 158 plaatsen. heb fotos gestuurd en aangegeven ja er is binnen xx meter een andere paal alleen daar kun je niet komen door de betonnen palen en fietshekken dus om in die straat te komen moet je eerst omrijden. Enige antwoord wat je krijgt je kunt bezwaar indienen.TerrorSource schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:20:
Ik heb alvast een laadpaal aangevraagd bij de gemeente voordat ik begin volgend jaar mij EV geleverd krijg. Wachttijd was 4-6 maanden bij de gemeente.
Nu zie ik alleen op een “Laadpaal plan kaart” dat ze de laadpaal alvast hebben ingetekend op ongeveer 50-70m lopen van mijn huis.
Op dit punt is de parkeer druk heel erg hoog vergeleken bij mij voor de deur(altijd 10 plek over).
Nu snap ik dat het punt dat ze voor ogen hebben meer “centraler” ligt(ik woon zelf aan de rand van een dit stuk van de wijk) alleen vindt ik het niet slim vanwege de parkeer druk en de bewoners daar, zitten een paar hardnekkige “plekparkeerders” die altijd op een vast plekje staan.
Ik heb nog geen aanvraag op Officiële Bekendmakingen zien staan dus de vergunningsaanvraag is nog niet gedaan.
Wat is slim in zo’n situatie?
Gemeente bellen en aangeven dat de parkeer druk daar heel hoog is? Mochten ze niet luisteren dan bezwaar maken op de aanvraag? Wat gebeurd er dan?
En nee, ik ben niet iemand die hem direct voor de deur wilt, maar ik wil hem niet daar
Heb gevraagd zijn jullie daadwerkelijk wezen kijken of alleen op een kaart gekeken.
Op basis van de reservering van mijn Model 3 kon ik hem al aanvragen. Daarna heb ik zelfs geprobeerd om het tegen te houden maar nooit meer iets vernomen. De paal staat er wel, niet voor de deur maar wel op de drukste plek.daemonix schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:22:
Je mag sowieso blij zijn dat je aanvraag in behandeling is genomen. De meeste gemeentes willen eerst een kenteken hebben....
De online reservering van de fabrikant was voldoende om de aanvraag in te dienen.daemonix schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:22:
Je mag sowieso blij zijn dat je aanvraag in behandeling is genomen. De meeste gemeentes willen eerst een kenteken hebben....
Ik vermoed dat de gemeente niet gevoelig voor je argumenten zal zijn, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Let op dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Die reservering heb ik inmiddels zelf geannuleerd en order via de dealer geplaatst.
Hier werken ze met een plankaart waarin ze enkele jaren geleden "globaal" hebben getekend waar de palen moeten komen om redelijke dekking te hebben en te zorgen dat meerendeel van de mensen een paal binnen een straal van 250meter hebben.Wingie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:23:
[...]
hier precies hetzelfde aangevraagd voor 60 gaan ze bij 158 plaatsen. heb fotos gestuurd en aangegeven ja er is binnen xx meter een andere paal alleen daar kun je niet komen door de betonnen palen en fietshekken dus om in die straat te komen moet je eerst omrijden. Enige antwoord wat je krijgt je kunt bezwaar indienen.
Heb gevraagd zijn jullie daadwerkelijk wezen kijken of alleen op een kaart gekeken.
Ik woon in een doodlopend stuk (in de vorm van een 9 ) en daar hebben ze niks ingetekend, de dichtstbijzijnde is 270m en diegene erna 370m (volgende wijk, ook dik omrijden).
Bij mij zijn ze wel echt wezen kijken, ze hebben een foto op de plankaart geupload waarbij ze met een pilon de vakken hebben gemarkeerd.
[ Voor 21% gewijzigd door makooy op 06-08-2020 23:42 ]
Ja, ik realiseer me dat de vraag misschien wat algemeen is. Maar is er een consensus over de antwoorden per land? Of bestaan die lijstjes al ergens met een top5 per land ofzo?fewips schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:38:
[...]
Zo werkt de laadmarkt niet, in Frankrijk gelden andere wetten dan in BE. Zwitserland staat op zichzelf net als Oostenrijk ook al werken Duitse laadpassen er (vaak tegen andere prijzen).
Toevallig een Nissan Leaf? Ik verwacht er persoonlijk geen problemen mee, aangezien ik zeer weinig gebruik denk te maken van snelladen, maar net die paar keer op een jaar dat er bij ons wat verder gereden wordt, is het vaak wel extra warm natuurlijkBula schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:54:
[...]
teruglopende laadsnelheid bij warm weer en warme accu...
Nee, VW e-Golf.
Meerdere keren per dag snel laden en >35 graden buitentemperatuur vond ie niet leuk
Bij laadpastop10.nl kun je filteren op 'goede dekking' in.Coolname schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:41:
[...]
Ja, ik realiseer me dat de vraag misschien wat algemeen is. Maar is er een consensus over de antwoorden per land? Of bestaan die lijstjes al ergens met een top5 per land ofzo?
Onze Zoe vindt het ook niet grappig, die warmte. Thuis aan de granny laadt ie dan amper nog op omdat de koeling continu al bezig is. En ik las hier "ergens" dat de ventilator(en) en warmtepomp samen al zo'n 1600 watt pakken. Dus dan blijft er hoogstens 700 watt over om te laden ..GORby schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:11:
[...]
Toevallig een Nissan Leaf? Ik verwacht er persoonlijk geen problemen mee, aangezien ik zeer weinig gebruik denk te maken van snelladen, maar net die paar keer op een jaar dat er bij ons wat verder gereden wordt, is het vaak wel extra warm natuurlijk
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Is die 1,6 kW niet wat de interieur climate control ongeveer trekt? De accukoeling zou minder stroom moeten trekken.DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
Onze Zoe vindt het ook niet grappig, die warmte. Thuis aan de granny laadt ie dan amper nog op omdat de koeling continu al bezig is. En ik las hier "ergens" dat de ventilator(en) en warmtepomp samen al zo'n 1600 watt pakken. Dus dan blijft er hoogstens 700 watt over om te laden ..
Bij de eGolf en de Leaf is het accupakket niet actief gekoeld. Dat betekent dat het accupakket met DC laden te warm wordt, dan daalt de snelheid. En met 35+ graden kan die daling best drastisch zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door DeGroteMuis op 07-08-2020 13:31 ]
Geen idee, de Zoe staat op dat moment te loeien, is afgesloten/op slot en het laden schiet totáál niet op. "Dus" ik vermoed dat ie op basis van dat 'loeien' met de warmtepomp bezig is en de ventilatoren om de accu koel te houden. Ook omdat er iemand hier was die zei dat de combinatie daarvan zo'n 1,6kW pakt..DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Is die 1,6 kW niet wat de interieur climate control ongeveer trekt? De accukoeling zou minder stroom moeten trekken.
Bij de eGolf en de Leaf is het accupakket niet actief gekoeld. Dat betekent dat het accupakket met DC laden te warm wordt, dan daalt de snelheid. En met 35+ graden kan die daling best drastisch zijn.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Er is een minimum aan stroom dat moet worden aangeboden om uberhaupt te laden (9A bij 1fase, sowieso de Zoe is kritisch hiermee), bij te weinig stroom wordt de stroom die de auto afneemt ‘weggegooid’ naar warmte, dat is wat je hoort bij je Zoe.DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:36:
[...]
Geen idee, de Zoe staat op dat moment te loeien, is afgesloten/op slot en het laden schiet totáál niet op. "Dus" ik vermoed dat ie op basis van dat 'loeien' met de warmtepomp bezig is en de ventilatoren om de accu koel te houden. Ook omdat er iemand hier was die zei dat de combinatie daarvan zo'n 1,6kW pakt..
Normaal heeft ie er geen enkele moeite mee...Asclepius8 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:22:
[...]
Er is een minimum aan stroom dat moet worden aangeboden om uberhaupt te laden (9A bij 1fase, sowieso de Zoe is kritisch hiermee), bij te weinig stroom wordt de stroom die de auto afneemt ‘weggegooid’ naar warmte, dat is wat je hoort bij je Zoe.
Veel auto's laden ook met 6A. Als ik me niet vergis dan zijn dat o.a. Kia, Hyundai, Tesla maar volgens mij ook de Zoe. @mux weet wel hoe het zit met de Leaf.Asclepius8 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:22:
[...]
Er is een minimum aan stroom dat moet worden aangeboden om uberhaupt te laden (9A bij 1fase, sowieso de Zoe is kritisch hiermee), bij te weinig stroom wordt de stroom die de auto afneemt ‘weggegooid’ naar warmte, dat is wat je hoort bij je Zoe.
Keep rolling sixes!
Neuh dat niet. Maar wel zonde als je ‘m net 2 weken hebt.Isheara schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:41:
@DigitalExorcist jeetje...heftig...hopelijk geen persoonlijke schade?
Komt een vrouw naar me toe 'Dacht dat je auto nog aanstond, dus ben er maar even bijgebleven. Maar zag dat er een stekker inzat.... Maakt ie altijd zoveel lawaai met laden?' 'Nee mevrouw, ben de auto alvast aan het koelen, wel zo fijn' 'Oh, wat zalig, ik brand mijn handen aan het stuur. Zit dit alleen op auto's met een stekker?'
'In ieder geval wel op deze'
Weer eens wat anders dan het praatje pot over de standaard "hoe ver kan je ermee" vraag
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Ik zal het iets anders verwoorden: klopt met de 6A (is 10% PWM op het CP signaal), de Zoe is erg kritisch (vanwege de Cameleon lader (3fasen), onder de 9A is het no-go met het ding).Yoade75 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:41:
[...]
Veel auto's laden ook met 6A. Als ik me niet vergis dan zijn dat o.a. Kia, Hyundai, Tesla maar volgens mij ook de Zoe. @mux weet wel hoe het zit met de Leaf.
Stel als iemand van postnl tijdens het bezorgen het laadpasje van Ev company jat dan was ik de sjaak. Op de envelop staat ook heel groot Ev company.
Of heb ik het mis?
Laadpassen zijn sowieso slecht beveiligd. Betreft een open Rfid systeem dat heel makkelijk, ook op afstand gecopieerd kan worden. Laadpassen elektrische auto's zijn moeiteloos te kopiërenJmtpes schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:54:
Tot nu toe heb ik 4 laadpassen aangevraagd: Engie, tank2go, ev company en maingau. Alle laadpassen heb ik al binnen behalve Engie. De laadpassen van Tank2go en Evcompany zijn al geactiveerd voordat ik ze binnen kreeg via de post.
Stel als iemand van postnl tijdens het bezorgen het laadpasje van Ev company jat dan was ik de sjaak. Op de envelop staat ook heel groot Ev company.
Of heb ik het mis?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Moeten ze niet eerst geactiveerd worden ? ( de laadpas waar je niet eerst zelf een betaal methode aan moet kopppelen)eltron schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:01:
[...]
Laadpassen zijn sowieso slecht beveiligd. Betreft een open Rfid systeem dat heel makkelijk, ook op afstand gecopieerd kan worden. Laadpassen elektrische auto's zijn moeiteloos te kopiëren
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Alleen maingau moest ik nog activeren. De overige kaarten waren al geactiveerd4v4t4r schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:09:
[...]
Moeten ze niet eerst geactiveerd worden ? ( de laadpas waar je niet eerst zelf een betaal methode aan moet kopppelen)
De makkelijkste manier om ze te vinden is naar de kaart van Plugsurfing te kijken en dan 90% van het tarief te nemen. Dat is over het algemeen vrij betrouwbaar.Bula schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:33:
Even iets anders.
Het antwoord is misschien zo simpel dat ik er overheen kijk, maar wat is nou de eenvoudigste manier om simpel en snel de CPO tarieven te vinden e/o vergelijken?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Waarom is Elec2go dan zo duur op Laadpastop10?Hachy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:05:
[...]
De makkelijkste manier om ze te vinden is naar de kaart van Plugsurfing te kijken en dan 90% van het tarief te nemen. Dat is over het algemeen vrij betrouwbaar.
Ze hanteren CPO + 0.01 kWh-roaming.
Even simpele rekensom:
Normaal tarief = 0,30
CPO(90%) = 0,27
Bij 80kw accu:
Normaal = 24,00
CPO = 21,60 + 0,80 = 22,40
Je rekensom is gemaakt op 1 specifieke laadpaal met een laag CPO tarief én een batterij van 80kWh. Je komt dan voor 200kWh op 56 euro uit met 3 laadsessies.TerrorSource schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:10:
[...]
Waarom is Elec2go dan zo duur op Laadpastop10?
Ze hanteren CPO + 0.01 kWh-roaming.
Even simpele rekensom:
Normaal tarief = 0,30
CPO(90%) = 0,27
Bij 80kw accu:
Normaal = 24,00
CPO = 21,60 + 0,80 = 22,40
Wat jij 'normaal tarief' noemt is echter op elke laadpaal weer anders. In mijn model zitten 10 verschillende laadpalen met verschillende CPO tarieven en bovendien reken ik met 10 laadsessies. Elec2go is niet echt duur, en komt gemiddeld in ons prijsmodel op €74,80 uit voor 200kWh. Daar zijn veel meer factoren op van toepassing.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Kom ik bij mijn vertrouwde Pitpoint laadpaal aan. Wederom een rood lampje op de paal. Ook na een reset door Pitpoint. Het wordt dan toch voorzichtig Eins uitzwaaien.

Heb ik omdat mijn kleine batterij helemaal leeg was (nieuw record van 155km op 1 lading

:strip_exif()/f/image/ZZATWMGnvUBvCPobQb7IWjCp.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: nu ik in de app kijk zie ik op nog meer laadpalen in de buurt juist weer hele schappelijke prijzen. EV-box € 0.26 cent per kWh en ook € 0.28 op New motion Shell. En dat zonder start tarief.

Edit2: je kan ook filteren op gratis laadpalen en ik zie er zelfs een aantal gratis ev-box laadpalen tussen staan. Hoe betrouwbaar zou dat zijn?
[ Voor 36% gewijzigd door Hyena op 09-08-2020 18:23 ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Sowieso hebben die palen allemaal een Type 2 connector, en mijn laadkabel heeft gewoon een huis-tuin-en-keuken stekker. Aan de kant van de auto zit een Type 1 volgens mij. Kan ik dan gewoon zo'n belachelijk dure Type 2 to Type 1 kabel kopen, en bij deze laadpunten laden, ook al heb ik geen quick charge op mijn oude Chevy Volt?
Of krijg ik dan 580 volt op mijn 230 auto en een brandende batterij?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Enig idee hoe we deze toe kunnen voegen of waar &Charge hun data vandaan haalt?
De laadpaal staat al wel bij Chargemap, nog niet bij PlugSurfing
[ Voor 16% gewijzigd door makooy op 09-08-2020 18:34 ]
Geen idee waar &charge de mapdata vandaan haalt, er staan inderdaad veel laadpalen niet tussen. Maar er staan ook veel "privé" palen tussen. Ik maak dan maar een foto van de entree. Kijken of deze wordt goedgekeurd. Net nog iets besteld via thuisbezorgd. Kijken wanneer deze km worden bijgeschreven.TerrorSource schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:31:
We hebben foto's gemaakt van een laadpaal maar die staat nog niet in de kaart van &Charge.
Enig idee hoe we deze toe kunnen voegen of waar &Charge hun data vandaan haalt?
De laadpaal staat al wel bij Chargemap, nog niet bij PlugSurfing
Edit: &charge heeft in Duitsland gewoon een webcare team. Hint hint
[ Voor 9% gewijzigd door Hyena op 09-08-2020 21:07 ]
Rit van Limburg naar Middelharnis.
Bij start 115km op de gom in de e-niro.
Snellader op ongeveer 70km gezocht.
A58 bij Oirschot. Esso Krielenkampen. Met 45km aangekomen.
Blijkt er helemaal geen laadstation te zijn. Kia plugsurfing app gebruikt.
Binnen nog na gevraagd waar ik kon laden maar het personeel had geen idee, maar kreeg de laatste tijd dezelfde vraag.
Dichtstbijzijnde station was Tilburg.
Wel 5km van route maar ach... halen we gemakkelijk. Helaas was dit station buiten werking. Gebeld met Allego. Meerdere keren gereset. Helaas.
Dan maar op weg naar Oosterhout. 17 km rijden met 22km op de gom....
Gelukkig hier alles ok.
11.45 vertrokken en om 17.00 op bestemming.
Ik vind eigenlijk dat ieder snelweg benzine station een snellader moet hebben.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Lekker!
Mapdata is een totale draak. Nauwelijks een Amsterdamse Vattenfall-paal staat erin. Eigen buurt doorgefietst met de app recent, de paar palen die in de &charge-app staan zijn ofwel privé achter slot en grendel of helemaal verkeerde locatie pinpoint. Nee, daar is voor de Nederlandse markt nog veel te doen.Hyena schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Geen idee waar &charge de mapdata vandaan haalt, er staan inderdaad veel laadpalen niet tussen. Maar er staan ook veel "privé" palen tussen. Ik maak dan maar een foto van de entree. Kijken of deze wordt goedgekeurd. Net nog iets besteld via thuisbezorgd. Kijken wanneer deze km worden bijgeschreven.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Niro is 1 fase. 11kw heeft dan geen nut,Napsju schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:33:
@driel24 Maar dan had je toch ook wel ergens onderweg een 22 of zelfs 11 kW'tje kunnen pakken voor een half uur?
Zeker met een volle auto op de terugweg van een tentvakantie.
Granny lader voor de Zoe is dan ook echt een noodlader, omdat dat langzame laden ook zelf veel warmte (dus minder efficiënt) oplevert.DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
Onze Zoe vindt het ook niet grappig, die warmte. Thuis aan de granny laadt ie dan amper nog op omdat de koeling continu al bezig is. En ik las hier "ergens" dat de ventilator(en) en warmtepomp samen al zo'n 1600 watt pakken. Dus dan blijft er hoogstens 700 watt over om te laden ..
Koeling van de Zoe is interieur óf accu, afhankelijk van of je wel of niet laadt. Hij kan tot wel 4 kW vermogen trekken indien nodig.
Je kan op marktplaats al een kabel vinden voor €165,- als je een beetje speurt dat vind je er wellicht een voor € 100,-. Zijn wel weer centjes maar die verdien je weer terug door minder op de brandstof motor te gaan rijden.Sando schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:17:
Nu er steeds meer palen in binnen- en buitenland komen, en ook bij mij in de buurt, vraag ik me af of ik mijn Chevrolet Volt ook bij zo'n paal kan opladen.
Sowieso hebben die palen allemaal een Type 2 connector, en mijn laadkabel heeft gewoon een huis-tuin-en-keuken stekker. Aan de kant van de auto zit een Type 1 volgens mij. Kan ik dan gewoon zo'n belachelijk dure Type 2 to Type 1 kabel kopen, en bij deze laadpunten laden, ook al heb ik geen quick charge op mijn oude Chevy Volt?
Vorige week ook ontdekt. De snellader aan de overkant, Shell Kloosters, is er gelukkig wel.driel24 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:22:
Binnen nog na gevraagd waar ik kon laden maar het personeel had geen idee, maar kreeg de laatste tijd dezelfde vraag.
Bijzonder, ik heb er gisteren twee keer geladen.driel24 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:22:
Wel 5km van route maar ach... halen we gemakkelijk. Helaas was dit station buiten werking. Gebeld met Allego. Meerdere keren gereset. Helaas.
Gelukkig heb je 100 meter verder een Fastned bij de AH XL en aan de A58 nog een Vattenfall lader bij afrit 11. Snelladers genoeg rond Tilburg.
Nissan Leaf 2017 30 kWh
De kia plugsurfing app is niet helemaal ok.lvdmoosdijk schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:00:
[...]
Vorige week ook ontdekt. De snellader aan de overkant, Shell Kloosters, is er gelukkig wel.
[...]
Bijzonder, ik heb er gisteren twee keer geladen.
Gelukkig heb je 100 meter verder een Fastned bij de AH XL en aan de A58 nog een Vattenfall lader bij afrit 11. Snelladers genoeg rond Tilburg.
Eerste oriëntatie-ervaring van een laadpaalnoob.
Ik duik nu dus voor het eerst in de wondere wereld van laadpalen, en het is eigenlijk helemaal niet zo relaxed als ik dacht.Je hebt in de top 10 Europese vakantiebestemmingen al iets van 150 laadpaal-kaarten, en het is niet transparant wat dat kost. Op een vergelijkingsite zie je een gemiddelde prijs, maar als ik wil weten wat het bij mijn gebruikerspatroon gaat kosten op de pagina van een willekeurige kaart, dan moet ik een heel formulier invullen en dan weet ik nog niet wat het kost, maar krijg ik een offerte opgestuurd.
Eerst dacht ik dat alles gewoon via een app zou gaan en dan met creditcard betalen - ik leer net dat dit ad hoc laden heet - maar het is vrij recent dat dit überhaupt kan, en de standaard is eigenlijk een laadpas. Het verschil tussen een pas en 'als gast' is soms wel 75 cent per kWh. Dan is rijden op benzine met mijn hybride goedkoper.
Verder lees ik dat je de beste prijzen hebt als je een heel flippo verzamelboek vol laadpassen hebt, en dus bij elke paal gaat onderzoeken welke pas je het beste kunt gebruiken.
Nu ben ik een uur verder, maar ik heb bij geen enkele pas een goed of duidelijk gevoel. Wel heb ik de Smoov app ontdekt, en volgens mij is dat een poging tot het beste van beide werelden. Wel iets duurder, maar gewoon lekker 21ste eeuws met een app. Geen kaarten.
Er staan netjes allerlei Europese landen in, behalve Italië, waar ik volgende week even moet zijn. Terwijl daar ook allerlei palen staan.
Blijkt dus dat er voor charging apps nu ook een soort wildgroei op gang is gekomen met verschillende prijzen, verschillende ondersteunde locaties, verschillende landen... Voor Italië heb ik voorlopig even Enel X gevonden (mijn hemel wat een onhandige naam als je vriendin Engels spreekt) maar ik heb nog niet helder of dit een beetje voordelig is.
Bonusvraag: Is er iets wat in de buurt komt van één pas to rule them all voor iemand die niet vaak bij een laadpaal staat (ivm thuis laden) en graag met credit card wil betalen? Ik kom voornamelijk in Nederland Duitsland Frankrijk en Italië.
[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 10-08-2020 01:44 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Lidl Tilburg beschikt over een gratis snellader (50kW)driel24 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:22:
Gisteren voor het eerst (na 12500 km) met samengeknepen billen gezeten.
Rit van Limburg naar Middelharnis.
Bij start 115km op de gom in de e-niro.
Snellader op ongeveer 70km gezocht.
Dan maar op weg naar Oosterhout. 17 km rijden met 22km op de gom....
Gelukkig hier alles ok.
11.45 vertrokken en om 17.00 op bestemming.
Ik vind eigenlijk dat ieder snelweg benzine station een snellader moet hebben.
Je bedoelt Reeshof, bij de Lidl in Tilburg zul je er geen vindenWhySoSerious schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:31:
[...]
Lidl Tilburg beschikt over een gratis snellader (50kW)
Nissan Leaf 2017 30 kWh
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Alles is persoonlijk. Schaf een druppel aan van Plugsurfing of NewMotion (ook wel genaamd, Shell Recharge) en jij kunt prima laden tot in Italia. Ik vind dat veel te duur, maar ik noem mezelf dan ook nog net geen prijsvechter en heb daarom dit snellaadprijsoverzicht voor je gemaakt. Neem dus in elk geval een Maingau-pas voor Duitsland erbij en Ionity en kijk nog naar een app als je écht cheap wilt kunnen laden. Maar nogmaals, de grootste eerstgenoemde passen gaan je héél ver brengen in Europa. Goede reis.Sando schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 01:33:Eerste oriëntatie-ervaring van een laadpaalnoob.
Ik duik nu dus voor het eerst in de wondere wereld van laadpalen, en het is eigenlijk helemaal niet zo relaxed als ik dacht.
Je hebt in de top 10 Europese vakantiebestemmingen al iets van 150 laadpaal-kaarten, en het is niet transparant wat dat kost. Op een vergelijkingsite zie je een gemiddelde prijs, maar als ik wil weten wat het bij mijn gebruikerspatroon gaat kosten op de pagina van een willekeurige kaart, dan moet ik een heel formulier invullen en dan weet ik nog niet wat het kost, maar krijg ik een offerte opgestuurd.
Eerst dacht ik dat alles gewoon via een app zou gaan en dan met creditcard betalen - ik leer net dat dit ad hoc laden heet - maar het is vrij recent dat dit überhaupt kan, en de standaard is eigenlijk een laadpas. Het verschil tussen een pas en 'als gast' is soms wel 75 cent per kWh. Dan is rijden op benzine met mijn hybride goedkoper.
Verder lees ik dat je de beste prijzen hebt als je een heel flippo verzamelboek vol laadpassen hebt, en dus bij elke paal gaat onderzoeken welke pas je het beste kunt gebruiken.
Nu ben ik een uur verder, maar ik heb bij geen enkele pas een goed of duidelijk gevoel. Wel heb ik de Smoov app ontdekt, en volgens mij is dat een poging tot het beste van beide werelden. Wel iets duurder, maar gewoon lekker 21ste eeuws met een app. Geen kaarten.
Er staan netjes allerlei Europese landen in, behalve Italië, waar ik volgende week even moet zijn. Terwijl daar ook allerlei palen staan.
Blijkt dus dat er voor charging apps nu ook een soort wildgroei op gang is gekomen met verschillende prijzen, verschillende ondersteunde locaties, verschillende landen... Voor Italië heb ik voorlopig even Enel X gevonden (mijn hemel wat een onhandige naam als je vriendin Engels spreekt) maar ik heb nog niet helder of dit een beetje voordelig is.
Bonusvraag: Is er iets wat in de buurt komt van één pas to rule them all voor iemand die niet vaak bij een laadpaal staat (ivm thuis laden) en graag met credit card wil betalen? Ik kom voornamelijk in Nederland Duitsland Frankrijk en Italië.
Maingau zou moeten werken op EnelX palen, ik zou voor de zekerheid Juicepass op je telefoon zetten voor laden in Italie. Voor onderweg lijkt mij indd Maingau meest prettige, en als die het niet doet kan je die andere pas pakken (NM/PS)fewips schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:21:
[...]
Alles is persoonlijk. Schaf een druppel aan van Plugsurfing of NewMotion (ook wel genaamd, Shell Recharge) en jij kunt prima laden tot in Italia. Ik vind dat veel te duur, maar ik noem mezelf dan ook nog net geen prijsvechter en heb daarom dit snellaadprijsoverzicht voor je gemaakt. Neem dus in elk geval een Maingau-pas voor Duitsland erbij en Ionity en kijk nog naar een app als je écht cheap wilt kunnen laden. Maar nogmaals, de grootste eerstgenoemde passen gaan je héél ver brengen in Europa. Goede reis.
Eins heeft vaak problemen met de automatische afschrijving voor klanten buiten Duitsland.
Voor klanten buiten Duitsland die zich vanaf 16-7-2020 aangemeld hebben geldt daarom dat ze alleen nog maar creditcard kunnen gebruiken als betaalmogelijkheid. Ik heb me voor die tijd aangemeld. Eins geeft aan dat in hun systeem nog de bankrekening geregistreerd staat als geldig betaalmiddel en dat dat bij mij ook zo blijft, maar dat ik, als ik dat wil, wel om kan zetten naar credit card.
Klinkt voor mij als: Aangemeld voor 16-7 en bank betaalwijze geregistreerd = bank nog actief, vanaf 16-7 geregistreerd = bank inactief, credit card verplicht.
Net even getest: In de app nog steeds geen betaalwijze zichtbaar, maar ik kan nu wel laden bij een AC paal met mijn Eins pas.
Daar heeft iedereen last van.4v4t4r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:03:
Die &charge is soms wel raar. Fotos van gister zijn al approved. Fotos van een week oud niet.
+ dat je niet kan zien hoeveel km je voor een specifieke foto hebt gekregen.
Ik bedoel, ik wil wel maximale score per paal halen

Bij mij doet Eins het helaas niet op Pitpoint. Niet met bankgegevens met een Duitse IBAN en niet met creditcard van dezelfde bank. Dat was in het verleden ook al zo. Daarna heeft het kort gewerkt maar nu helaas weer niet. Zou toch mooi zijn nog tot eind van de maand te kunnen gebruiken in Nederland tot de prijzen omhoog gaan in September.DeGroteMuis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:05:
Antwoord van Eins op de verdwenen betaalwijze bankoverschrijving in de app:
Eins heeft vaak problemen met de automatische afschrijving voor klanten buiten Duitsland.
Voor klanten buiten Duitsland die zich vanaf 16-7-2020 aangemeld hebben geldt daarom dat ze alleen nog maar creditcard kunnen gebruiken als betaalmogelijkheid. Ik heb me voor die tijd aangemeld. Eins geeft aan dat in hun systeem nog de bankrekening geregistreerd staat als geldig betaalmiddel en dat dat bij mij ook zo blijft, maar dat ik, als ik dat wil, wel om kan zetten naar credit card.
Klinkt voor mij als: Aangemeld voor 16-7 en bank betaalwijze geregistreerd = bank nog actief, vanaf 16-7 geregistreerd = bank inactief, credit card verplicht.
Net even getest: In de app nog steeds geen betaalwijze zichtbaar, maar ik kan nu wel laden bij een AC paal met mijn Eins pas.
Bij Maingau werkt het automatisch afschrijven van mijn Nederlandse bankrekening zonder problemen, misschien een Eins probleem i.p.v. een afschrijfprobleem.DeGroteMuis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:05:
Antwoord van Eins op de verdwenen betaalwijze bankoverschrijving in de app:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zou zo maar kunnen. Ik herhaal alleen wat ze als antwoord gaven. Bij mij werken Maingau én Eins prima via automatisch afschrijven, met een normale Nederlandse betaalrekening eraan gekoppeld.PeterZ(on) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:36:
[...]
Bij Maingau werkt het automatisch afschrijven van mijn Nederlandse bankrekening zonder problemen, misschien een Eins probleem i.p.v. een afschrijfprobleem.
Ik kreeg toen ik bij Eins nog mijn NL IBAN had opgegeven een email van de administratie met de mogelijkheid om maandelijks de rekening over te maken welke dan per mail werd verzonden. Maingau werkt wel prima met de NL IBAN.DeGroteMuis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Zou zo maar kunnen. Ik herhaal alleen wat ze als antwoord gaven. Bij mij werken Maingau én Eins prima via automatisch afschrijven, met een normale Nederlandse betaalrekening eraan gekoppeld.
Ja lastig indd.. maar goed - het is "gratis" je hoort me niet klagen verderTerrorSource schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Daar heeft iedereen last van.
you have two options to start a charging process.
You can use your New Motion card (attention: payment per minute) or you can start the charging process by using intercharge direct.
All you have to do is scan the QR code on the charging station with your mobile phone. You will then be redirected to a payment page, where you can choose three different time options with the prices behind them. This option is useful for overnight charging as there are no additional costs if you block the charging station for a longer period of time.
Heb je wat aan de blogpost van Maarten (Hachy)?4v4t4r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:07:
Andere vraag, iemand bekend met onderstaande Intercharge direct? Ik heb even op hun website gekeken maar de opties staan niet benoemd (tijdsvakken/prijs etc) Ik had gevraagd welke passen er werken op de hotel lader, omdat ik veel lees in Oostenrijk dat er per minuut moet worden betaald. Een nachtje aan de lader word dan erg prijzig !
you have two options to start a charging process.
You can use your New Motion card (attention: payment per minute) or you can start the charging process by using intercharge direct.
All you have to do is scan the QR code on the charging station with your mobile phone. You will then be redirected to a payment page, where you can choose three different time options with the prices behind them. This option is useful for overnight charging as there are no additional costs if you block the charging station for a longer period of time.
verrek - die had ik van de week gelezen voordat ik deze mail kreeg en gewoon niet de link gelegdDeGroteMuis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:17:
[...]
Heb je wat aan de blogpost van Maarten (Hachy)?
Dit helpt al ja ! Thanks
@Hachy hoe heb jij je aangemeld zonder KELAG kundennummer? Of gewoon ad-hoc QR code scannen bij de laadpaal?
Keep rolling sixes!
Heb mij net kunnen aanmelden voor een Kelag Autostrom Light abbo. Bij het zoeken naar een klantnummer heb ik ook geen succes. Denk niet dat Hachy zich heeft aangemeld voor een 1-fase tarief met zijn ZoëIsheara schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:33:
Heb al een mailtje naar KELAG gestuurd hoe ik me kan aanmelden, want wil graag gebruik maken van het 'goedkopere' tarief ivm 1-fase boordlader![]()
@Hachy hoe heb jij je aangemeld zonder KELAG kundennummer? Of gewoon ad-hoc QR code scannen bij de laadpaal?

Edit: Er komt na verificatie nog wel een contract per email. Wellicht kan daar via een klantnummer alsnog een account worden gemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Hyena op 10-08-2020 15:16 ]
nee dat was specifiek voor mezelf...maar om dat 1-fase tarief te kunnen activeren heb je wel een KELAG konto nummer nodig...en dat lukt me dus (nog) nietHyena schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:06:
[...]
Denk niet dat Hachy zich heeft aangemeld voor een 1-fase tarief met zijn Zoë
Keep rolling sixes!
Voor degene die nog ri/langs Hannover gaan. Wat een topadres om gratis te laden. Voor de kids een leuk speeltuintje erbij.
Op de heenweg 49,62kWh geladen en op de terugweg 63kWh geladen in de E-Soul. In de ochtend prima ontbijt en in de avond heerlijk op het terras aan het avondeten gezeten.
Het schijnen 350KW laders te zijn. De E-Soul doet er rond de 75KW op.
Voor de rest maingau pas gebruikt op E-ON, EWE en op een Ionity in NL.
Zie ook: Appie Heijn in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 10-08-2020 16:40 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Kan via veel sites, maar hier het goedkoopst:
https://shop.asfinag.at/nl/
Keep rolling sixes!
vorig jaar gebruikt - werkte top !Isheara schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:33:
Misschien nog een (overbodige?) tip zonder te hoeven plakken. In Oostenrijk kun je nu ook via app tol vignet op kenteken aanvragen.
Kan via veel sites, maar hier het goedkoopst:
https://shop.asfinag.at/nl/
Laden gestart via de app bij een Allego paal. €25 van credit card gereserveerd. Kabel aangesloten.
4 uur later (Chevrolet Volt 2013 he, geen quick charge) klaar, laden in de app gestopt. "0 kwh" geeft de app aan. Fully charged, geeft mijn auto aan. Lampje op de paal wordt rood en mijn kabel zit vast.
Dus ik bellen, krijg ik een Britse mevrouw aan de telefoon die op afstand mijn kabel ontgrendeld. Ik wegrijden,
Eénmaal thuis zie ik dat er geen geld is teruggestort, en dat er geen actieve laadsessie is gestart. Dus ik nog een keer bellen want ik verwacht nog wel een euro of 19 terug.
Geen vlekkeloze eerste ervaring. Als ze nu niet die €25 hadden gereserveerd, dan vond ik het wel best.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Welkom in de laadjungleSando schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:57:
Eerste laadpaal-ervaring met Smoov app:
< Mooi verhaal van sandro >
Geen vlekkeloze eerste ervaring. Als ze nu niet die €25 hadden gereserveerd, dan vond ik het wel best.
Wat zou nu de juiste weg zijn, het restaurant contacteren of de uitbater van de lader?
Naar binnen lopen, kenteken laten omroepen dat de auto weg moet van de plek?Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:29:
Hmmm, ik heb een McDonalds in de buurt met een Vattenfal lader waar ik best graag meer gebruik van zou willen maken, maar dat ding is zo vaak ge-iced dat ik niet eens meer de moeite neem om te kijken of ik er bij kan...
Wat zou nu de juiste weg zijn, het restaurant contacteren of de uitbater van de lader?
Vorige week in Maastricht onder Vrijthof. 4 plaatsen met laadpaal. Alle 4 door een ICE bezet.Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:29:
Hmmm, ik heb een McDonalds in de buurt met een Vattenfal lader waar ik best graag meer gebruik van zou willen maken, maar dat ding is zo vaak ge-iced dat ik niet eens meer de moeite neem om te kijken of ik er bij kan...
Bij de receptie van de garage gemeld. Maar die kunnen er niets aan doen (of willen).
Het mooiste zou zijn dat je er een foto van maakt en die naar de politie kan sturen die vervolgens zorgt dat die persoon een bekeuring krijgt. Als dat eenmaal bekend is zal het gauw afgelopen zijn met deze praktijken. Maar ik vrees dat dat wel op juridische problemen gaat stuiten.driel24 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:53:
[...]
Vorige week in Maastricht onder Vrijthof. 4 plaatsen met laadpaal. Alle 4 door een ICE bezet.
Bij de receptie van de garage gemeld. Maar die kunnen er niets aan doen (of willen).
Dat kan je idd niet zien naar mijn weten maar je kan wel zien van welke paal de foto's nog pending zijn. Als je naar je account gaat in de app kan je op photo's klikken dan zie je welke foto's goedgekeurd zijn en welke (nog) niet. Op dien manier weet je misschien waar je nog een extra pica moet schietenTerrorSource schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Daar heeft iedereen last van.
Vattenfall heeft inderdaad het meeste belang dat de paal toegankelijk is, zij hebben er voor betaald en als ie niet bereikbaar is kunnen ze er ook geen centjes mee verdienen. De politie heeft wel betere dingen te doen, en bovendien staat de paal op grond van de mac.pmiddeld schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:35:
@Erasmo Ik vraag me af of het het restaurant iets kan boeien. Bij de uitbater van de laadpaal heb je meer kans, maar wat kunnen zij doen? Je kan ook de politie bellen.... Ik neem aan dat het telkens andere auto's zijn die ICEn, anders zou je ook nog stickertjes kunnen plakken.
Een bordje met wegsleepdreiging zou kunnen helpen, maar is in de praktijk ook niet uitvoerbaar. Tegen de tijd dat een sleepwagen er is is de auto weer weg(het blijft fast food) en ik denk niet dat de mac zin heeft in de PR storm die zo'n sleepactie zal opleveren.
Het zijn trouwens meestal scooters die er staan, en als er eenmaal eentje staat is het hek van de dam en wordt het als parkeervak voor scooters gebruikt.
Doen ze niet aan.4v4t4r schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:47:
[...]
Naar binnen lopen, kenteken laten omroepen dat de auto weg moet van de plek?
Als het scooters zijn, dan zijn het waarschijnlijk lokale gasten die er vaker komen. Wachten tot ze terugkomen (het is tenslotte fastfoodErasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:20:
Het zijn trouwens meestal scooters die er staan, en als er eenmaal eentje staat is het hek van de dam en wordt het als parkeervak voor scooters gebruikt.
Wat je kan doen is een kabel van marktplaats afhalen; zat type 1 kabels te vinden van bijvoorbeeld outlanders, leaf of 500e.Sando schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:17:
Nu er steeds meer palen in binnen- en buitenland komen, en ook bij mij in de buurt, vraag ik me af of ik mijn Chevrolet Volt ook bij zo'n paal kan opladen.
Voorbeeldjes:
https://link.marktplaats.nl/m1568414920
https://link.marktplaats.nl/m1581810017
De laadpalen op straat zijn allemaal te gebruiken, die zijn doorgaans 3 fasen waar jij er dan 1 van gebruikt.
Wise enough to play the fool
Je kan het ook zien op Google maps: https://goo.gl/maps/QzcCckRCd1pjJnjy7
Het is direct naast de fietsenstalling dus als het wat drukker is wordt de boel daar geparkeerd, er is niet echt over nagedacht met het aanleggen.
Dat soort volk weet prima dat ze de boel blokkeren maar het boeit ze niks want lui, en ik heb wel wat beters te doen dan ruzie zoeken met scootertokkies. Verderop zit nog een snellader bij de Shell, dan hang ik hem daar er wel aan en haal ik een broodje bij de pomp.pmiddeld schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Als het scooters zijn, dan zijn het waarschijnlijk lokale gasten die er vaker komen. Wachten tot ze terugkomen (het is tenslotte fastfood) en aanspreken.
Geen enkel probleem, de normale openbare laadpalen communiceren met de auto en leveren gewoon 1-fase. En laadkabels hoeven niet duur te zijn, op MP komen ze af en toe voorbij rond de €100.Sando schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:17:
[ Voor 38% gewijzigd door Erasmo op 11-08-2020 13:16 ]
Al een paar keer gebeld en in de app gemeld maar ze komen niet om hem te maken. Ze zouden zelf toch ook kunnen zien dat een paal in storing staat en op eigen initiatief pro-actief kunnen servicen.
Het valt me op dat zeker 5 palen hier in de buurt ook in de app van Incharge op grijs / offline staan, lijkt wel een structureel probleem te zijn.
Haha lekker ik zit op ruim 70 maar bijna 20 fotos nog niet approved (sommige van vandaag wel al...)Bula schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:42:
Hij gaat lekker met & Charge!
Één probleempje... Heb alle laadpalen in de buurt nu wel gehad![]()
[Afbeelding]
.nog even mn oude buurtje doen de komende 2 weken dan kom ik in laadpaalcity.. ben ik nog wel even bezig 😁
Waar is dat ? dan weten we dat we gaan niks meer gaan krijgenBula schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:42:
Hij gaat lekker met & Charge!
Één probleempje... Heb alle laadpalen in de buurt nu wel gehad![]()
[Afbeelding]

Kunnen we een draadje oid van dit soort stops maken? Ik denk dan ook aan de bakkerij in Hilden. Ik stop liever 30-45 min op een leuke plek dan 15-20 min bij een supercharger/snellader op een verlaten stuk industrieterrein.Appie Heijn schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:29:
[...]
Voor degene die nog ri/langs Hannover gaan. Wat een topadres om gratis te laden. Voor de kids een leuk speeltuintje erbij.
Op de heenweg 49,62kWh geladen en op de terugweg 63kWh geladen in de E-Soul. In de ochtend prima ontbijt en in de avond heerlijk op het terras aan het avondeten gezeten.
Het schijnen 350KW laders te zijn. De E-Soul doet er rond de 75KW op.
Voor de rest maingau pas gebruikt op E-ON, EWE en op een Ionity in NL.
Zie ook: Appie Heijn in "Het grote Kia e-Niro topic"
Redelijk nutteloos een AC lader bij de Mac. Je bent daar meestal maar 30 minuten. Heb je met 3 fase een whopping 5 kWh geladen. HPC’s hoeft niet perse, maar 50 kW lader is wel een must denk ik voor een fastfood stop+charge.Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:11:
Net met Vattenfall gebeld, en het blijkt een bekend probleem te zijn.
Je kan het ook zien op Google maps: https://goo.gl/maps/QzcCckRCd1pjJnjy7
Het is direct naast de fietsenstalling dus als het wat drukker is wordt de boel daar geparkeerd, er is niet echt over nagedacht met het aanleggen.
[...]
Dat soort volk weet prima dat ze de boel blokkeren maar het boeit ze niks want lui, en ik heb wel wat beters te doen dan ruzie zoeken met scootertokkies. Verderop zit nog een snellader bij de Shell, dan hang ik hem daar er wel aan en haal ik een broodje bij de pomp.
[...]
Geen enkel probleem, de normale openbare laadpalen communiceren met de auto en leveren gewoon 1-fase. En laadkabels hoeven niet duur te zijn, op MP komen ze af en toe voorbij rond de €100.
46kW op AC?Appie Heijn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:38:
@Z___Z Eens maar vergeet niet dat de populaire Zoë en Leaf wel behoorlijk vlotjes AC laden (max 46KW) Maar liever idd een combi lader met een CSS aansluiting
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
@Z___Z Nu je het zegt. Ik wist niet dat er ook Macs waren met een 22kW AC paal. De Macs met laadpaal die ik ken hebben allemaal een DC laadmogelijkheid.
@Appie Heijn De Leaf ook? Ik dacht dat alle Leafs een (DC) Chademo plug voor snelladen hebben? Zoe zal wel de volle 22kW uit de paal trekken.
Niet in de Leaf. Die laad alleen op 1 fase AC.Appie Heijn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:45:
@DeGroteMuis ik meende mij te herinneren dat de aandrijflijnen hetzelfde waren in sommige types Nissan/Renault maar dat kan ik mis hebben.
[Edit, na teruglezen van mijn post... ]
De Leaf kan natuurlijk op DC wel sneller laden (afhankelijk van versie tussen 30kW en 60kW) op Chademo. Maar standaard niet aan een AC laadpaal. Dat is voorbehouden aan de Renault Zoe. Of je moet voor de Leaf een uitbreiding kopen bij Muxsan, dan kan die wel op 22kW laden. Ik heb het niet nodig, maar het kan een optie zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door haaibaa2 op 12-08-2020 09:43 ]
Streetview is daar nog niet recent genoeg, er staat nu een 50kW triple.Z___Z schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:28:
[...]
Redelijk nutteloos een AC lader bij de Mac. Je bent daar meestal maar 30 minuten. Heb je met 3 fase een whopping 5 kWh geladen. HPC’s hoeft niet perse, maar 50 kW lader is wel een must denk ik voor een fastfood stop+charge.
Valt mij wel vaker op dat er klaarblijkelijk gedacht wordt: hoe dichter bij de deur hoe beter. Bij Shell Dekkerland (Zwolle) sinds enkele weken 4 splinternieuwe dure HPC's onder de shelter, daar hebben ze dus gewone pompen voor opgegeven. De twee keer dat ik er laadde, was het een komen en gaan van kort parkeren auto's/bestelbussen, want vlak bij de deur. Aangezien ze 2 aan 2 achter elkaar zitten werd er dus vaak 2 stations tegelijk geblokkeerd. Ionity heeft er ook een paar zo dicht bij, niet handig.Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:11:
Beter op de verste plaats op de parkeerplaats, zoals bijvoorbeeld Allego Jabbeke. Daar is er maar eentje maar die is nooit bezet door ICE's, ook niet afgelopen weekend in de drukte. En wat maakt het uit om een minuutje te lopen wanneer je toch minimaal 30min staat?
Die McDo triple's zijn toch kneiterduur met de reguliere passen?Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:01:
[...]
Streetview is daar nog niet recent genoeg, er staat nu een 50kW triple.
[ Voor 4% gewijzigd door de telegraaf op 11-08-2020 16:10 ]
Dichter bij de deur is met enige regelmaat ook dichter bij de elektriciteitsaansluiting. Da's op zich wel weer praktischer met aanleggen. Vanuit dat oogpunt prima te snappen. Maar eens, iets verder lopen en veel minder kans op een oneigenlijk bezette plek is voor de gemiddelde EV rijder beter.de telegraaf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Valt mij wel vaker op dat er klaarblijkelijk gedacht wordt: hoe dichter bij de deur hoe beter. Bij Shell Dekkerland (Zwolle) sinds enkele weken 4 splinternieuwe dure HPC's onder de shelter, daar hebben ze dus gewone pompen voor opgegeven. De twee keer dat ik er laadde, was het een komen en gaan van kort parkeren auto's/bestelbussen, want vlak bij de deur. Aangezien ze 2 aan 2 achter elkaar zitten werd er dus vaak 2 stations tegelijk geblokkeerd. Ionity heeft er ook een paar zo dicht bij, niet handig.
Beter op de verste plaats op de parkeerplaats, zoals bijvoorbeeld Allego Jabbeke. Daar is er maar eentje maar die is nooit bezet door ICE's, ook niet afgelopen weekend in de drukte. En wat maakt het uit om een minuutje te lopen wanneer je toch minimaal 30min staat?
Wacht even hoor, een tankstation ruimt een paar pompen op en zet er snelladers neer, ónder het dak en pal voor de deur en jij gaat uitleggen dat Shell beter wat afstand had kunnen nemen (jaaaaa naast dat dak lekker in de regen je staat er toch een half uur!)de telegraaf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Valt mij wel vaker op dat er klaarblijkelijk gedacht wordt: hoe dichter bij de deur hoe beter. Bij Shell Dekkerland (Zwolle) sinds enkele weken 4 splinternieuwe dure HPC's onder de shelter, daar hebben ze dus gewone pompen voor opgegeven. De twee keer dat ik er laadde, was het een komen en gaan van kort parkeren auto's/bestelbussen, want vlak bij de deur. Aangezien ze 2 aan 2 achter elkaar zitten werd er dus vaak 2 stations tegelijk geblokkeerd. Ionity heeft er ook een paar zo dicht bij, niet handig.
Denk even twee jaar vooruit: een komen en gaan van snelladende monsters die even bij de koffie 10 min bijladen zodat ze met meer SoC% door kunnen naar huis/werk/pretpark, niemand komt een half uur volladen bij de Shell onder het dak, je kunt daar over een paar jaar niet meer ICE'en, zo druk is het. Meer pompen zullen verdwijnen.
Als de locatie nog wel hetzelfde is dan is er over de plek ook niet goed nagedacht. Als er allemaal fietsen in het fietsenrek staan en jij staat in het linkervak met een EV dan moeten al die fietsen met heel weinig ruimte langs jouw EV gaan. Dat maakt de kans op krassen natuurlijk groot.Erasmo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:01:
Streetview is daar nog niet recent genoeg, er staat nu een 50kW triple.
Ik heb dat bij een Hornbach ook wel eens gezien (en het andere vak werd door hun gebruikt als "tijdelijke opslag" van winkelwagentjes).
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.