Kleineheino schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:56:
[...]
Wat een gedoe hè als je graag met een caravan op vakantie wilt. Het bedrijf waar ik werk staat ook tussen de deelnemers van andersreizen. Maar op mijn vraag hoe die accu's geproduceerd worden, of dat ook emissieloos is, en wat we in de toekomst toch met al die accu's gaan doen krijg ik geen antwoord. Nee, maar we horen er wel bij hoor!!!
Wij hebben besloten om naast de EV toch maar privé een auto aan te schaffen voor vakantie met de caravan. Elke 100 tot 150 km stoppen om te laden, caravan afkoppelen, laadpalen bezet, enz. enz., dat zien wij niet zitten.
Niet overal hoef je de caravan af te koppelen.
Bovendien, als het zou moeten, ik koppel in 60 seconden af. Neuswieltje omlaag, stekker eruit, breekkabeltje los, stabilisatorkoppeling los, koppelingshandle omhoog en wiel uitdraaien. Meer is het niet, als je gewicht op de trekhaak netjes 75-80 kg is, hoef je er ook de pootjes niet voor uit te draaien tenzij ze de caravan inwillen bijv voor koffie of toilet.
Aankoppelen is net zoveel werk. Dus die 2 minuten extra ga ik op een vakantie niets van vinden ;-)
Wat afstanden betreft, mijn vrouw houdt niet van lange ritten, we zijn dus doorgaans gewoon in NL, en anders net over de grens Belgie of Duitsland in. Meer dan 500 km zal het niet worden. Dat betekent in het ergste geval 2x laden onderweg. Hey, het is vakantie, weg met die haast
Je vragen aan je werkgever over die accu's zijn heel interessant. Die houden mij ook bezig, ik ben er wel achter dat er verbetering aankomt, accu's worden steeds verder recyclebaar en er is inmiddels aandacht om accu's uit EV's die niet meer hun topvermogen leveren nog altijd als thuisbatterij bij solarpanelen in te zetten. Dat schijnt dan nog prima te kunnen en dat geeft de accu nog een jaar of 10 extra levensduur.
Maar je hebt een enorm goed punt, want die productie en afbraak van accu's leggen best een belasting op millieu, en de meningen over of dit niet het hele EV concept aan millieubesparing teniet doet lopen nogal uiteen.