[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.990 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:10
Jaapio_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Na 22h verplaatsen hoeft van mij niet.
Maar als die auto voor 22h er al een uur of 7 staat dan is ie echt wel vol
En wat is uw redenering voor die stelling?
De melder laat weten dat hij een MY19 heeft 1f 7,2kW
Aan een 22kW paal duurt het 9u, aan een 11kW paal duurt het 18u voor zover elke paal het beloofde vermogen geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@bruneelm Alleen als je 'm volledig leeg aan de paal zet........En wie rijdt 'm (elke keer?) helemaal leeg, om 'm weer naar 100% te laden?
Praktijk voor de meesten zal zijn dat je van 20 tot 80% laadt.

[ Voor 30% gewijzigd door Peter-036 op 15-08-2022 12:57 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:46
Card Nox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:18:
@royverdegem, het punt wat @Jaapio_B maakt is dat het dus niet nodig aangezien hij ook op brandstof verder kan rijden. Hij kan dus op de bestemming komen, wellicht niet volledig electrisch. Een EV kan echter niets als de batterij geen sap meer heeft.
Snap ik, maar het is lastig iemand met een kleine accu (ook al kan deze op benzine rijden, benzineprijs is nogal hoog) te verbieden tot 100% te laden, EV's rijders hebben immers ook een alternatief genaamd snelladen. En PHEV kan niet snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
bruneelm schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Aan een 22kW paal duurt het 9u, aan een 11kW paal duurt het 18u voor zover elke paal het beloofde vermogen geeft.
Inderdaad, ik ben rond 1830 de auto gaan laden met 3kW, de volgende ochtend rond 8.30 was het klaar. Normaal laad ik niet tot 100%, maar op vakantie (zeker in dit stuk van Frankrijk waar de palen dun bezaaid zijn) is dat wel nodig.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
zalkc schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Nu heb ik een LFP accu, die gaan daar wat anders mee om.

[...]

Mijn woon werk verkeer is 204km per dag, als ik de auto aan de laadpaal op mijn werk knoop betaal ik nu 36ct per kWH.

Als ik straks een variabel krijg, in september loopt mijn contract af, dan kan het maar zo zijn dat ik meer moet betalen dan de 36 ct die het laden op mijn werk kost.

Voor die dagelijkse behoefte van 200km (2x in de week gelukkig) heb ik ruwweg 35-40kwh nodig, overdag laden op mijn werk kost me dan 14,40 euro en thuis, laat ik positief zijn en gokken op 50ct kWH daltarief, 20 euro.

Dan kan ik toch beter overdag op mijn werk opladen dan 's nachts thuis?
Ik hoop wel dat het een leaseauto is waarbij je werkgever ook het thuisladen vergoed, maar in jouw situatie kan ik mij goed voorstellen dat je hoofdzakelijk op het werk laadt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
bruneelm schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Mijn redenering is de door Cupra geadverteerde laadtijd van 3,5 uur op 3,6kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BODvxwEcei1gYMI4eDFxP5IXRZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo72I5WvSDqXmTKCAEyc5CvA.jpg?f=fotoalbum_large

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-08 13:39

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
ArnoudN schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:46:
@Go-Charge De app wil bij mij op Android niet updaten. Is dat een bekend probleem?
Hi Arnoud, nee dat is nog niet eerder gemeld. Je zou hem kunnen verwijderen en opnieuw installeren dan heb je de meest recente stabiele versie. Ben heel benieuwd naar je feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Ik hoop wel dat het een leaseauto is waarbij je werkgever ook het thuisladen vergoed, maar in jouw situatie kan ik mij goed voorstellen dat je hoofdzakelijk op het werk laadt.
Het is dus een privé auto.

Het ziekelijke van het moment is nu wel dat benzine wel wordt gesubsidieerd door een verlaagde accijns. Als ik terugzoek wat een generator aan brandstof verbruikt per opgewekt kWH (0.35 liter) dan is de bittere realiteit dat met de huidige flexibele tarieven of model tarieven in een aantal gevallen goedkoper is om de auto op te laden met een dieselgenerator....

1.05ltr brandstof wekt 3 kWH op = 2.10
3 kWH voor 0.70 ct = 2.10

Het enige wat het interessant houd is dat ik 800-1000kWH overhoud zonder auto op te laden. Die kan ik sowieso beter eerst opmaken aangezien de TLV 8 ct is.

Dus... ik ga wel naar een openbare laadpaal toe in de winter en maak in de zomer het overschot op wat ik heb opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:39
InCharge gaat nu ook CPO tarieven rekenen + starttarief bij non vattenfall palen:
Per 1 september veranderen onze tarieven wanneer u met een laadpas van Vattenfall InCharge laadt bij een laadpaal van een andere laadaanbieder. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden dat de tarieven die u betaalt eerlijker worden.

Laadkosten transparant maken

Op dit moment is het zo dat laadtarieven vaak niet overeenkomen met de kosten die andere aanbieders aan ons doorberekenen. Onze tarieven zijn daarom soms te hoog, en soms weer te laag. Omdat we het belangrijk vinden om hierover transparant te zijn, gaat u voortaan het tarief betalen dat hoort bij de prijs die een andere aanbieder aan ons berekent.

U kunt de tarieven per aanbieder terugvinden op onze website. Natuurlijk ziet u de juiste tarieven ook in onze app.

Een starttarief bij niet-Vattenfall laadpalen

Daarnaast gaat u, als u laadt bij een laadpaal van een andere laadaanbieder, een starttarief betalen van € 0,29 (ex. btw). Dit doen we omdat we kosten maken voor onder meer het uitbreiden van ons netwerk. Die kosten hebben we nooit doorberekend, maar dat kan helaas niet langer.

U betaalt het starttarief alleen bij een succesvolle laadsessie. Dus als u om wat voor reden dan ook niet kunt laden, brengen we u niets in rekening.

Laadt u bij InCharge? Dan verandert er niets

Laadt u met uw Vattenfall InCharge laadpas bij een laadpaal van Vattenfall InCharge, dan verandert er niets. U blijft dan gewoon de tarieven betalen die u van ons gewend bent. Ook betaalt u dan geen starttarief.
Tariefoverzicht: https://incharge.vattenfall.nl/laadaanbieders-tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:39

Kju

hallom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Wanneer gebeurt dat dan? Want de eerste afschrijving is inmiddels van 9 juli. En is het niet zo logisch, want het werkelijke bedrag voor het laden zelf wordt telkens ook al afgeschreven.
Ik heb geen oude reserveringen open staan. Ik heb atm alleen twee reserveringen open van twee laadbeurten van gisteren.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:10
Peter-036 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:55:
@bruneelm Alleen als je 'm volledig leeg aan de paal zet........En wie rijdt 'm (elke keer?) helemaal leeg, om 'm weer naar 100% te laden?
Praktijk voor de meesten zal zijn dat je van 20 tot 80% laadt.
Volledig laden is 10u30 min op voorwaarde dat je minsten 10u constant 7,2kW krijgt van de paal.
Ik heb zelf een MY19 en spreek uit ervaring.
En als je in FR op verlof bent dan zit je in een woestijn dus laden naar 90% is een must als je een en ander wil bezoeken. Je wil niet afhankelijk zijn van een toevallige werkende paal op locatie
Thuis is iets anders daar heb je vaste trajecten
@Jaapio_B we spreken wel over BEV's die als ze leeg zijn geen wiel meer kunnen verzetten, niet over PHEV's die nog dinosap hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door bruneelm op 15-08-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
TIGER1125 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ligt er natuurlijk maar net aan of er een contract is tussen de gemeentes en de aanbieders, omtrent de inkoop en verkoop van die energie.

In Zuid-Holland zijn een flink aantal gemeentes verenigd om Elektrisch rijden te stimuleren en bieden ze via Engie ook een "speciale" Zuid-Holland pas waarbij je bij de publieke laadpaal binnen die gemeentes een lager tarief betaald dan het normale tarief. (31,nogwat ct. om 36 ct.)
Ik gebruik de chargeprice app, maar kan Engie niet vinden bij de aanbieders. Moet ik onder een andere naam zoeken ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
bruneelm schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:42:
@Jaapio_B we spreken wel over BEV's die als ze leeg zijn geen wiel meer kunnen verzetten, niet over PHEV's die nog dinosap hebben.
Er lopen denk ik wat gesprekken door elkaar heen. Ik reageerde toch echt op een reactie naar aanleiding van mijn post over een klevende Cupra Phev.

Zolang een auto daadwerkelijk staat te laden heb ik er geen probleem mee dat ie een laadpaal bezet houdt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

MarFan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Ik gebruik de chargeprice app, maar kan Engie niet vinden bij de aanbieders. Moet ik onder een andere naam zoeken ?
De chargprice app geeft ook niet altijd de goede prijzen door.
In Brabant en Limburg kun je aan bepaalde palen voor €0,19 laden met de Vattenfall pas. Worden steevast verkeerd weergegeven. Reeds 2 keer gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 11:59
niki_lauda schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

De chargprice app geeft ook niet altijd de goede prijzen door.
In Brabant en Limburg kun je aan bepaalde palen voor €0,19 laden met de Vattenfall pas. Worden steevast verkeerd weergegeven. Reeds 2 keer gemeld.
Kan je ook ergens zien waar je voor 19 ct kan laden?

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

bitwizz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Kan je ook ergens zien waar je voor 19 ct kan laden?
Ja in de Vattenfall App
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrpTftkIHV3z15PzQypBR2EwjQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TubjkWdi8UoL4aW423X06T9Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door niki_lauda op 15-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24
Mount schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
InCharge gaat nu ook CPO tarieven rekenen + starttarief bij non vattenfall palen:

[...]

Tariefoverzicht: https://incharge.vattenfall.nl/laadaanbieders-tarieven
Ik denk dat Vattenfall heeft ingezien dat een vast laadtarief ongeacht het CPO-tarief uiteindelijk niet uit kan.

Prijsbewuste EV-rijders gebruiken meerdere passen, en gebruiken dan bij een laadpaal met een laag CPO-tarief een laadpas die het CPO-tarief doorberekent met wat administratiekosten/starttarief per sessie (bv. EV Company of Elbizz), en bij laadpalen met een hoog CPO-tarief pakken ze een laadpas met een vast (lager) tarief, bv. Shell Recharge of Vattenfall Incharge.

Op die manier krijg je dus een scheve verdeling van de doorbelaste laadkosten als MSP (laadpasaanbieder) en is het CPO-tarief van alle laadsessies hoger dan gemiddeld.

Dit probleem speelt bv. ook bij de Bonnet laad-app waar je een vast kWh-tarief hebt voor AC en DC gecombineerd. Sinds de laatste tariefsverhoging zal die app voornamelijk nog bij snelladers gebruikt gaan worden, waardoor daar ook de doorbelaste laadkosten per kWh omhoog zullen gaan.
Je kunt dan nog wat spelen met laadbundels per land enzo, maar in een perfecte markt zijn dit soort vaste tarieven heel lastig, vooral omdat je probleemloos meerdere laadpassen of -apps naast elkaar kunt gebruiken.

Voor leaserijders speelt dit natuurlijk niet zo, en ook een deel van de particulieren zal voor het gemak van een vaste laadpas gaan. Maar als je bij je meestgebruikte laadpalen per laadsessie een paar euro kunt besparen door met de voordeligste laadpas te laden, dan is dat toch snel verdiend.

Handig ook dat ze er een lijstje bijgezet hebben met de CPO-tarieven trouwens. Tenminste als er meerdere aanbieders in je buurt staan, bij mij zijn er drie verschillende laadpalen op 100 meter van mijn huis.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:04
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Kan een AC charger de SoC zien?

[...]

Op een camping met een zeer beperkt aantal laadpalen is het natuurlijk niet erg sociaal om dan de hele nacht aangesloten te blijven als je van die nacht maar 1 of 2 uurtjes laadt.
Helemaal mee eens! Moest recent terug van de camping in FR naar NL. Hele tijd rustig bij de laadpaal op de camping en op de avond voor ik weg wilde staan er twee auto's aan, waarvan een vanaf 19.00 vol en een ander vanaf 22.00 vol.
Dan sta je daar en kan je dus niks. Op een dag dat je zo'n 1150 km plant te rijden heb je weinig zin in een extra laadstop net nadat je vertrokken bent.
Uiteraard waren er NL'ers want verder zie je daar ter plekken weinig BEV's :-)
Gelukkig haalde degene die om 22.00 vol was hem 20 minuten later weg (een PHEV) en kon ik 's nachts laden. De andere BEV stond er echter de volgende morgen nog.

[ Voor 8% gewijzigd door RandomNick op 15-08-2022 16:22 . Reden: kleine aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
MarFan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Ik zie in de Shell Recharge app ook de normale prijs, hier in de wijk, maar als ik die Engie Zuid-Holland laadpas gebruik factureren ze op basis van de afspraken die ze met die Gemeentes hebben.

https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
royverdegem schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ik heb een kennis met een PHEV en die heeft een bereik van 40km bij 100%. Naar zijn werk is 35km, dus die heeft echt 100% nodig, het zullen juist eerder Full EV's zijn (zoals ikzelf met mijn Enyaq iV60) die zelden tot 100% laden nodig heeft.
Die heeft een batterij van hoop en al 10 kWh, die is na 1-1,5h wel op 100%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Die heeft een batterij van hoop en al 10 kWh, die is na 1-1,5h wel op 100%.
Ligt wel sterk aan de auto, en de maximale snelheid. Bij ons rijden ze met Ford Transit Custom PHEV's, ik vermoed een accu van om en nabij de 13 kWh. Duurt uiteindelijk gewoon 3,5 uur vanuit leeg om die vol te laden. Kunnen ze daarna 40 km elektrisch rijden.

Geen ideale oplossing, wel werkbaar voor de collega's die veel en met name onregelmatig lange(re) afstanden moeten rijden.

[ Voor 62% gewijzigd door TIGER1125 op 15-08-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 20:54
Let op Vattenfall berekent bij “vreemde” laadpalen de consumentenprijs plus €0,29 starttarief en over dat geheel 9% BTW. Die 29 eurocent en de BTW moet je dus nig optellen bij de prijs op de website.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
RandomNick schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Helemaal mee eens! Moest recent terug van de camping in FR naar NL. Hele tijd rustig bij de laadpaal op de camping en op de avond voor ik weg wilde staan er twee auto's aan, waarvan een vanaf 19.00 vol en een ander vanaf 22.00 vol.
Dan sta je daar en kan je dus niks. Op een dag dat je zo'n 1150 km plant te rijden heb je weinig zin in een extra laadstop net nadat je vertrokken bent.
Gelukkig haalde degene die om 22.00 vol was hem 20 minuten later weg (een PHEV) en kon ik 's nachts laden. De andere BEV stond er echter de volgende morgen nog.
Dit roept bij schandpaalneigingen op. Die BEV verdient om publiek aan de schandpaal genageld te worden met foto, kenteken etc.

Mits je wel hard kunt maken dat hij al om 19u vol was.

Een iets softere benadering had kunnen zijn om de kabel te laten ontkoppelen en de paal over te nemen.
Ongelofelijk dat er dit soort Aso's zijn. Waarbij het mogelijk een combi is van ongelofelijke domheid/naïviteit en Aso insteek; ikke ikke en de rest kan stikke en interesseert mij geen bal.
Krijg je nog moord en doodslag van als dit wordt geëscaleerd.
We gaan nog een boeiende tijd tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

RandomNick schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Daarom ABC. Always Be Charging. Dus als je kunt laden, LADEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
ron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:17:
[...]

Vertel mij wat, maar ik heb gewoon geen keuze, we moeten EV rijden.

Allerlei andere opties variërend van vakantiewagen tot en met eigen wagen en declareren zijn al uitvoerig aan bod gekomen, dat ga ik niet herhalen, EV is gewoon de enige optie en daar zal de caravan achter moeten!
Ik had veel liever plugin hybride gaan rijden, dan kun je op brandstof verder. maar dat mag echt niet.

Ons bedrijf is nu eenmaal aangesloten bij een club bedrijven die emissieloos willen rijden, je vind ze op https://www.andersreizen.nu

afkoppelen wil ik best doen, maar niet als ik dan daarna tegen de richting in terug moet rijden naar de laadpaal. En met een EV kun je niet zeggen ik sla over, ga wel op brandstof verder want dat zit er niet in. je MOET laden.

Ik heb dan ook fastned maar eens een mail gestuurd met dezelfde vraag inmiddels, en de vraag hoe ze daarmee omgaan in de toekomst want het is zeker dat er meer en meer mensen met een caravan achter een EV bijkomen. ICE wordt na 2030 niet meer verkocht nieuw, en dat duurt nog wel even, maar die andersreizen club gooit echt roet in het eten en dwingt velen eerder over te gaan op een EV.
En geloof me, daar komen heel snel meer bedrijven bij! Niet in het minst daartoe aangespoord door de leasemaatschappijen, die zie je ook al tussen de deelnemers staan.
https://www.andersreizen.nu/deelnemers/
Wat een gedoe hè als je graag met een caravan op vakantie wilt. Het bedrijf waar ik werk staat ook tussen de deelnemers van andersreizen. Maar op mijn vraag hoe die accu's geproduceerd worden, of dat ook emissieloos is, en wat we in de toekomst toch met al die accu's gaan doen krijg ik geen antwoord. Nee, maar we horen er wel bij hoor!!!

Wij hebben besloten om naast de EV toch maar privé een auto aan te schaffen voor vakantie met de caravan. Elke 100 tot 150 km stoppen om te laden, caravan afkoppelen, laadpalen bezet, enz. enz., dat zien wij niet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Wesco schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Handig ook dat ze er een lijstje bijgezet hebben met de CPO-tarieven trouwens. Tenminste als er meerdere aanbieders in je buurt staan, bij mij zijn er drie verschillende laadpalen op 100 meter van mijn huis.
he, die is inderdaad handig! al lezend kwam ik verderop nog dit pareltje tegen:
Je houdt de laadpalen uit elkaar door te kijken naar de sticker met de QR-code. Zit op de sticker de QR-code aan de linkerkant van de tekst dan betaal je € 0,1962 per kWh. Zit de QR-code aan de rechterkant van de tekst, dan betaal je € 0,2398 per kWh.
Op de een of andere manier vat dat voor mij de gehele laadpaaljungle wel aardig samen :-)

Hoewel ik moet bekennen dat ik er ook wel lol in heb om met een combinatie van apps en pasjes te kijken hoe ik zo voordelig mogelijk kan laden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Kleineheino schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:56:
[...]
Wat een gedoe hè als je graag met een caravan op vakantie wilt. Het bedrijf waar ik werk staat ook tussen de deelnemers van andersreizen. Maar op mijn vraag hoe die accu's geproduceerd worden, of dat ook emissieloos is, en wat we in de toekomst toch met al die accu's gaan doen krijg ik geen antwoord. Nee, maar we horen er wel bij hoor!!!

Wij hebben besloten om naast de EV toch maar privé een auto aan te schaffen voor vakantie met de caravan. Elke 100 tot 150 km stoppen om te laden, caravan afkoppelen, laadpalen bezet, enz. enz., dat zien wij niet zitten.
Over de per saldo emissie van EV zijn inmiddels wel genoeg onderzoeken die het milieuvoordeel aantonen en ook recycling/2e leven van batterijen is geen punt.

Blijft het trekvermogen van de EV's en ook dat gaat steeds beter, er zijn steeds meer EV's die een behoorlijke aanhanger/caravan mogen trekken en daarmee (veel) verder komen dan 100-150km.

Maar 2e auto kan natuurlijk ook al betwijfel ik of dat dan voordeliger is dan een iets duurdere EV die goed kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 19:38
MADG0BLIN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Afgelopen vakantie in Denemarken kwam ik op een plek met 8 Tesla laders en moest daar voor het eerst wachten. Was een relatief grote en overzichtelijke parkeerplaats, daar werd netjes gecommunicieerd wie als eerst was in de wachtrij, dat ging opzich prima, iedereen parkeerde daar een soort van op volgorde van binnenkomst. :)
Kijk, dat klinkt mij goed in de oren.
Ik kan niet wachten (tot we met onze ev dit soort ervaringen krijgen, àls we moeten wachten :9)
Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:50
Nog even een positieve noot met betrekking tot de laadinfra aan de Costa Blanca. We zitten hier nu een paar weken en het is bijna beter dan in Nederland. Nou ja, dat natuurlijk niet, maar echt meer dan prima. :) Veel beter dan in Frankrijk bijvoorbeeld. Iberdrola heeft veel palen hier, en de kwaliteit is gewoon top. Veel triple laders, waarvan sommige ook gratis, en verder allemaal (werkende) 22kW palen. Ook hebben de nodige winkels gratis laders hangen. Aantal BEVs is beperkt dus vaak gewoon plek. Af en toe doen we een dagje strand en dan hang ik hem even een uurtje aan de 50kW CCS van de triple die daar ook nog eens gratis is. Blijven toch Nederlanders natuurlijk.. Overigens, Iberdrola werkt in principe met een Shell pas maar de Shell app geeft maar een fractie van de palen weer. Zou zeggen <10% van de beschikbare palen. Ook werkt de Shell pas niet op de palen die niet in de Shell app staan. Dus het werkt het beste met de Iberdrola app. Ook de gratis palen ga je niet vinden in de Shell app. Sowieso is laden via de Iberdrola app voordeliger dan met de Shell pas. AC paal is hier in het dorp is 15c vs 55c en triple is 45c vs 97c. De andere laadpalen staan overigens ook in de Iberdrola app. Alternatief is anders de Electromaps app voor in Spanje. In ieder geval niet alleen maar naar Shell kijken want dan mis je echt heel veel palen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
JanHenk schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:02:
Is er iets met Tesla Supercharger Orleans?

Staat niet in de Tesla app als beschikbare lader. Terwijl deze volgens de website wel een “Supercharger voor niet-Tesla” is.
Ik was hier toevallig afgelopen zaterdag en zag een niet-Tesla (meen Etron) vertrekken zonder te laden. Dus zou wel eens niet kunnen werken inderdaad, zou er in elk geval rekening mee houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
Inspired schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:02:
Nog even een positieve noot met betrekking tot de laadinfra aan de Costa Blanca. We zitten hier nu een paar weken en het is bijna beter dan in Nederland. Nou ja, dat natuurlijk niet, maar echt meer dan prima. :) Veel beter dan in Frankrijk bijvoorbeeld. Iberdrola heeft veel palen hier, en de kwaliteit is gewoon top. Veel triple laders, waarvan sommige ook gratis, en verder allemaal (werkende) 22kW palen. Ook hebben de nodige winkels gratis laders hangen. Aantal BEVs is beperkt dus vaak gewoon plek. Af en toe doen we een dagje strand en dan hang ik hem even een uurtje aan de 50kW CCS van de triple die daar ook nog eens gratis is. Blijven toch Nederlanders natuurlijk.. Overigens, Iberdrola werkt in principe met een Shell pas maar de Shell app geeft maar een fractie van de palen weer. Zou zeggen <10% van de beschikbare palen. Ook werkt de Shell pas niet op de palen die niet in de Shell app staan. Dus het werkt het beste met de Iberdrola app. Ook de gratis palen ga je niet vinden in de Shell app. Sowieso is laden via de Iberdrola app voordeliger dan met de Shell pas. AC paal is hier in het dorp is 15c vs 55c en triple is 45c vs 97c. De andere laadpalen staan overigens ook in de Iberdrola app. Alternatief is anders de Electromaps app voor in Spanje. In ieder geval niet alleen maar naar Shell kijken want dan mis je echt heel veel palen.
Ja Iberdrola is een must have want die hebben veel laders die je anders niet tegenkomt. Alleen een account aanmaken is voor een niet Spanjaard toch wel een flink probleem om dat officieel te doen. Heb anderhalve week geleden al een email gestuurd en daarna ook nog hun contactpagina ingevuld maar tot nog toe nog geen reactie ontvangen. Misschien hebben ze daar ook wel personeelsgebrek, dus ik wacht nog even af, ga pas eind september. Anders maar wat bedenken om toch een werkend account te krijgen.

Nu heb ik ook die Zunder app geïnstalleerd maar echt veel laders hebben die niet. Kom er richting Calpe maar twee tegen, alleen bij Aldea en Torrent, en die zijn toch wel handig om daar te kunnen laden. En ook deze laders kun je gek genoeg alleen met Zunder activeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Ja Iberdrola is een must have want die hebben veel laders die je anders niet tegenkomt. Alleen een account aanmaken is voor een niet Spanjaard toch wel een flink probleem om dat officieel te doen. Heb anderhalve week geleden al een email gestuurd en daarna ook nog hun contactpagina ingevuld maar tot nog toe nog geen reactie ontvangen. Misschien hebben ze daar ook wel personeelsgebrek, dus ik wacht nog even af, ga pas eind september. Anders maar wat bedenken om toch een werkend account te krijgen.

Nu heb ik ook die Zunder app geïnstalleerd maar echt veel laders hebben die niet. Kom er richting Calpe maar twee tegen, alleen bij Aldea en Torrent, en die zijn toch wel handig om daar te kunnen laden. En ook deze laders kun je gek genoeg alleen met Zunder activeren.
Zunder heeft idd nog niet veel. Iberdrola registreren is inderdaad lastig voor niet Spanjaarden. Het is me uiteindelijk gelukt via een random Spaans adres en wat gepruts. Mocht je het niet lukken dan moet je maar even een gil geven. Ik kan desnoods mijne wel delen. Ook voor de gratis laders heb je de app wel nodig namelijk. (Met registratie) Je kunt anders de sessie niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Zunder heeft idd nog niet veel. Iberdrola registreren is inderdaad lastig voor niet Spanjaarden. Het is me uiteindelijk gelukt via een random Spaans adres en wat gepruts. Mocht je het niet lukken dan moet je maar even een gil geven. Ik kan desnoods mijne wel delen. Ook voor de gratis laders heb je de app wel nodig namelijk. (Met registratie) Je kunt anders de sessie niet starten.
Bedankt voor je aanbod voor als het mij echt niet lukt. Maar ik wil het toch eerst officieel zelf proberen en dat moet toch kunnen zou ik zeggen. Een account bij Electromaps, Zunder of Fenie is geen enkel probleem, dus waarom bij Iberdrola dan wel. Voorlopig maar even afwachten of ze reageren want na het invullen van dat contactformulier kreeg ik wel een bevestiging, dus iemand zal er toch iets mee moeten doen lijkt mij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Bedankt voor je aanbod voor als het mij echt niet lukt. Maar ik wil het toch eerst officieel zelf proberen en dat moet toch kunnen zou ik zeggen. Een account bij Electromaps, Zunder of Fenie is geen enkel probleem, dus waarom bij Iberdrola dan wel. Voorlopig maar even afwachten of ze reageren want na het invullen van dat contactformulier kreeg ik wel een bevestiging, dus iemand zal er toch iets mee moeten doen lijkt mij.
Ja, ik kreeg uiteindelijk ook wel reactie van support maar had het toen al zelf gefixed. Ik kreeg na een tijdje via smartmobility@iberdrola.es wel response. Ik snap ook niet waarom het zo moeilijk moet zijn. Adres is toch ook niet nodig zou ik zeggen. Laat iedereen lekker een CC koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Ja, ik kreeg uiteindelijk ook wel reactie van support maar had het toen al zelf gefixed. Ik kreeg na een tijdje via smartmobility@iberdrola.es wel response. Ik snap ook niet waarom het zo moeilijk moet zijn. Adres is toch ook niet nodig zou ik zeggen. Laat iedereen lekker een CC koppelen.
Ik heb mijn email naar clients@tuiberdrola.es gestuurd, dus misschien ook dat van jou eens proberen. Snap ook niet dat het niet gewoon via roaming geregeld is, hoe willen ze nu elektrisch rijden stimuleren als ze het laden zo moeilijk maken. En als het nu een piepklein bedrijfje was kon ik mij er iets bij voorstellen maar zo'n groot bedrijf. Een blamage voor hun groene praatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Dit roept bij schandpaalneigingen op. Die BEV verdient om publiek aan de schandpaal genageld te worden met foto, kenteken etc.

Een iets softere benadering had kunnen zijn om de kabel te laten ontkoppelen en de paal over te nemen.
Ongelofelijk dat er dit soort Aso's zijn. Waarbij het mogelijk een combi is van ongelofelijke domheid/naïviteit en Aso insteek; ikke ikke en de rest kan stikke en interesseert mij geen bal.
Ik ga er, vooralsnog, vanuit dat het onwetendheid is en dat er vriendelijk op wijzen dat het ongewenst gedrag is kan zorgen voor meer bewustwording.

Ideaal zou zijn als er iets van een postbus 51 of sire commercial wordt gemaakt om het brede publiek meer bekend te maken met het fenomeen laadpaal en wat er wel en niet mag.

In de app van Bonnet kan je zien hoe lang een auto aan de laadpaal staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpzMx2zOP-EUo0TQOfjlfiiKS8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMevBYHE5npLrtgdv0sAbIlq.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens vind ik het wel goed dat ie z'n PHEV ook daadwerkelijk gebruikt waarvoor ie is bedoeld.

Mijn buurman heeft een Audi PHEV die nog nooit een laadpaal heeft gezien.
De enige reden dat ie, als particulier, voor die auto was gegaan was omdat ie direct leverbaar was.
Dat aanvragen van die laadpas zou ie nog wel een keer uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaapio_B op 15-08-2022 22:39 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
stat schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Ik was hier toevallig afgelopen zaterdag en zag een niet-Tesla (meen Etron) vertrekken zonder te laden. Dus zou wel eens niet kunnen werken inderdaad, zou er in elk geval rekening mee houden!
Jij hebt er wel gewoon kunnen laden met een Tesla neem ik aan?

Tesla geeft op haar eigen kaart aan dat deze SuC ook beschikbaar is voor niet-Tesla. Als gevolg daarvan nemen de routeplanners deze lader mee in de planning. Dan kom je dus bedrogen uit als je niet checkt…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Jaapio_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Ik ga er, vooralsnog, vanuit dat het onwetendheid is en dat er vriendelijk op wijzen dat het ongewenst gedrag is kan zorgen voor meer bewustwording.

Ideaal zou zijn als er iets van een postbus 51 of sire commercial wordt gemaakt om het brede publiek meer bekend te maken met het fenomeen laadpaal en wat er wel en niet mag.

In de app van Bonnet kan je zien hoe lang een auto aan de laadpaal staat.
[Afbeelding]

Overigens vind ik het wel goed dat ie z'n PHEV ook daadwerkelijk gebruikt waarvoor ie is bedoeld.

Mijn buurman heeft een Audi PHEV die nog nooit een laadpaal heeft gezien.
De enige reden dat ie, als particulier, voor die auto was gegaan was omdat ie direct leverbaar was.
Dat aanvragen van die laadpas zou ie nog wel een keer uitzoeken.
Helemaal eens hoor, maar in deze casus werd de PHEV netjes weggehaald nadat hij vol was terwijl de BEV om 19u vol was en de volgende ochtend nog niet was weggehaald. PHEV gedroeg zich dus keurig.

Bij de BEV kan ik mij eigenlijk zoveel onwetendheid (namelijk dat er maar twee laadpunten op de camping zijn voor een veelvoud aan elektrische auto's en dat je niet aan een laadpaal behoort te staan als je niet laadt) eigenlijk niet voorstellen. Een PHEV die nooit laadt is technisch mogelijk, bij een BEV is dat onmogelijk en moet je je hier dus wel een beetje in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

[...]

Soms kan je via de LM ook voor de zomervakantie een ruil maken, dat doet mijn broertje ook, staat zo in zijn leasecontract dat het mogelijk is. Weegt totaal niet op tegen het hebben van een extra van privé auto.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
@eltron Er lopen meerdere casussen door elkaar heen.
Dat neemt niet weg dat er nog veel te winnen is aan bewustwording.

Ik ken ook het voorbeeld dat er bij een laadpaal met één gereserveerde plaats op de 2de plaats al meer dan een week dezelfde auto staat, waarschijnlijk van iemand die op vakantie is.
De auto mag daar natuurlijk legaal staan maar zorgt er wel voor de een laadpaal niet meer volledig kan worden gebruikt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe stel je de accu-capaciteit in bij Chargemap? Als ik op mijn model zoek (Hyundai Kona) dan krijg ik alleen 39kWh als capaciteit terwijl ik een 64kWh accu heb.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Niet overal hoef je de caravan af te koppelen.

Bovendien, als het zou moeten, ik koppel in 60 seconden af. Neuswieltje omlaag, stekker eruit, breekkabeltje los, stabilisatorkoppeling los, koppelingshandle omhoog en wiel uitdraaien. Meer is het niet, als je gewicht op de trekhaak netjes 75-80 kg is, hoef je er ook de pootjes niet voor uit te draaien tenzij ze de caravan inwillen bijv voor koffie of toilet.

Aankoppelen is net zoveel werk. Dus die 2 minuten extra ga ik op een vakantie niets van vinden ;-)

Wat afstanden betreft, mijn vrouw houdt niet van lange ritten, we zijn dus doorgaans gewoon in NL, en anders net over de grens Belgie of Duitsland in. Meer dan 500 km zal het niet worden. Dat betekent in het ergste geval 2x laden onderweg. Hey, het is vakantie, weg met die haast 8)7

Je vragen aan je werkgever over die accu's zijn heel interessant. Die houden mij ook bezig, ik ben er wel achter dat er verbetering aankomt, accu's worden steeds verder recyclebaar en er is inmiddels aandacht om accu's uit EV's die niet meer hun topvermogen leveren nog altijd als thuisbatterij bij solarpanelen in te zetten. Dat schijnt dan nog prima te kunnen en dat geeft de accu nog een jaar of 10 extra levensduur.

Maar je hebt een enorm goed punt, want die productie en afbraak van accu's leggen best een belasting op millieu, en de meningen over of dit niet het hele EV concept aan millieubesparing teniet doet lopen nogal uiteen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

_serial_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Soms kan je via de LM ook voor de zomervakantie een ruil maken, dat doet mijn broertje ook, staat zo in zijn leasecontract dat het mogelijk is. Weegt totaal niet op tegen het hebben van een extra van privé auto.
Kan bij ons ook, maar dan wordt die vakantiewagen wel fiscaal het hele jaar door in de bijtelling meegenomen, obv een fictieve waarde. Er zit een verrekening overheen, maar toen ik het liet berekenen was ik duurder uit dan bij domweg een duurdere EV die de caravan aankan leasen.
Dan dat maar, heb ik meteen het hele jaar door een knappe bak om in te rijden en zit niet met vakanties in een andere wagen die ik niet ken en waarin dus het vertrouwen lager is.
Met name caravans door heuvelachtige gebieden als de ardennen, of zelfs bergen als Alpen trekken wil je toch op de wagen kunnen vertrouwen!

Last but not least: als ik dinsdags voor hemelvaartdag denk "goh, wordt knap weer, ik neem die vrijdag vrij en maak er een lang weekeinde op een camping van" dan heb ik een houten bek, want je moet die vakantie wagen wel even twee weken tevoren regelen. Je wordt dus beperkt in spontaan een weekeindje weg kunnen, nog een reden waarom ik dit niet zie zitten.
Leuke oplossing, maar niet voor mij eerlijk gezegd ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ron65 op 16-08-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:50
PeterZ(on) schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Ben vorig jaar ook naar Calpe geweest. Heb toen onderweg gebruik gemaakt van de EVcharge app. Daarmee kan je bij een aantal triple chargers laden. We hebben hiermee het stuk tussen Ionity bij Barcelona tot aan Calpe kunnen halen. Heb toen geladen in Hospitalet de l’enfant (meteen gecombineerd met boodschappen bij de mercadona) en Sollana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DoubleD1980 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 01:21:
[...]

Ben vorig jaar ook naar Calpe geweest. Heb toen onderweg gebruik gemaakt van de EVcharge app. Daarmee kan je bij een aantal triple chargers laden. We hebben hiermee het stuk tussen Ionity bij Barcelona tot aan Calpe kunnen halen. Heb toen geladen in Hospitalet de l’enfant (meteen gecombineerd met boodschappen bij de mercadona) en Sollana.
Die EVcharge app ken ik niet maar de laders in Hospitalet en Sollana kan ik ook met bijvoorbeeld Chargemap gebruiken, dus dat is geen probleem. Alleen zijn die gelegen bij winkelcentra of het is maar een enkele lader, dus een grotere kans op bezet zijn. Daarom ik zoek zoveel als mogelijk locaties met meerdere laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

Blijft het trekvermogen van de EV's en ook dat gaat steeds beter, er zijn steeds meer EV's die een behoorlijke aanhanger/caravan mogen trekken en daarmee (veel) verder komen dan 100-150km.

Maar 2e auto kan natuurlijk ook al betwijfel ik of dat dan voordeliger is dan een iets duurdere EV die goed kan trekken.
Ik ben erg nieuwsgierig welke EV's verder komen dan 150km met een caravan van 1500kg?

Een 2e auto is ongetwijfeld duurder maar voorkomt voor mij, en dan ook mijn gezin, een vakantie met vele ergernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Go-Charge schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Hi Arnoud, nee dat is nog niet eerder gemeld. Je zou hem kunnen verwijderen en opnieuw installeren dan heb je de meest recente stabiele versie. Ben heel benieuwd naar je feedback.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder, maar het is gelukt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kreeg vandaag een email van Iberdrola op mijn vraag hoe mij te registreren als niet Spanjaard met deze tekst.

Good morning, Peter,
Thank you for your e-mail.

In order to register in the App to use the charging points, you need to register using your tax ID. should be your NIE number or passport number and a Spanish address, could be your accomodation address in Spain or you can use this one:

Plaza Euskadi 5, 48009 Bilbao (Bizkaia)

In case you get an error message, please, send us a screen shot to examinate it.

We remain at your disposal.
Regards,

Iberdrola Clientes

Servicio de Atención al Cliente – 900 225 235

clientes@tuiberdrola.es

Hiermee heb ik een account aangemaakt in de app. Bij de drie streepjes kun je kiezen om een account aan te maken en wijst zich eigenlijk vanzelf. Handig om te weten is dat Apellida je achternaam is en je bij Document type voor Otros moet kiezen. Het land moet je op Spanje laten staan en voor de adresgegevens zie hierboven. Alle punten waarvoor je een vinkje kunt zetten heb ik aangevinkt. Daarna kreeg ik nog een keuze voor gmail of email of zoiets en heb gekozen voor gmail. Daarna krijg je een email om je aanvraag te bevestigen. En voila, het werkt. Super blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:30:
Kreeg vandaag een email van Iberdrola op mijn vraag hoe mij te registreren als niet Spanjaard met deze tekst.

Good morning, Peter,
Thank you for your e-mail.

In order to register in the App to use the charging points, you need to register using your tax ID. should be your NIE number or passport number and a Spanish address, could be your accomodation address in Spain or you can use this one:

Plaza Euskadi 5, 48009 Bilbao (Bizkaia)

In case you get an error message, please, send us a screen shot to examinate it.

We remain at your disposal.
Regards,

Iberdrola Clientes

Servicio de Atención al Cliente – 900 225 235

clientes@tuiberdrola.es

Hiermee heb ik een account aangemaakt in de app. Bij de drie streepjes kun je kiezen om een account aan te maken en wijst zich eigenlijk vanzelf. Handig om te weten is dat Apellida je achternaam is en je bij Document type voor Otros moet kiezen. Het land moet je op Spanje laten staan en voor de adresgegevens zie hierboven. Alle punten waarvoor je een vinkje kunt zetten heb ik aangevinkt. Daarna kreeg ik nog een keuze voor gmail of email of zoiets en heb gekozen voor gmail. Daarna krijg je een email om je aanvraag te bevestigen. En voila, het werkt. Super blij mee. :)
Wat kan je met deze app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:03
Kleineheino schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

Ik ben erg nieuwsgierig welke EV's verder komen dan 150km met een caravan van 1500kg?

Een 2e auto is ongetwijfeld duurder maar voorkomt voor mij, en dan ook mijn gezin, een vakantie met vele ergernissen.
Mijn Ioniq 5 awd. Komt ca 210 km met een caravan van 1600 kg ( beladen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:37
portefam schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Mijn Ioniq 5 awd. Komt ca 210 km met een caravan van 1600 kg ( beladen)
Beetje offtopic, maar je hebt dan wel ook een BE rijbewijs nodig.
Ik denk overigens niet dat je veel elektrische auto's met een caravan erachter nog zonder E kunt rijden ((max totaal beladen gewicht auto + max beladen caravan) < 3500) of het moet al een heel kleine caravan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
leinenga schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Ik denk overigens niet dat je veel elektrische auto's met een caravan erachter nog zonder E kunt rijden ((max totaal beladen gewicht auto + max beladen caravan) < 3500) of het moet al een heel kleine caravan zijn.
Beetje offtopic, maar er zijn maar weinig caravans die geen rem hebben en 500kg of minder wegen. Totaalgewicht van 3500 kg haal je dan bijna nooit toch ?

Mijn MME-GT weegt 2348, dus met B only geen probleem.
Onlangs is wel het maximum trekgewicht gewijzigd naar 1000kg overigens. Maar dat betekend dus automatisch B+E

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
niki_lauda schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Daarom ABC. Always Be Charging. Dus als je kunt laden, LADEN!
In principe eens: ik had eerder kunnen inpluggen.
Met dagelijkse temperaturen van rond de 38 graden, en de auto praktisch de hele dag in de volle zon leek het me niet zo verstandig de SoC voor langere tijd boven de 80%-90% te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:37
@Brotuck
als de aanhanger met max belading onder de 750 is dan is B wel voldoende als je dat bedoeld.
https://caravantrekker.nl/info/rijbewijs_B_of_BE.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Aan de paal was eenvoudig te zien dat de auto niet meer aan het laden, en dus 'idle' was + het aantal afgenomen kW's (> 40 dacht ik).
Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht om de laadpaal provider te bellen en de paal te laten vrijgeven, wist niet dat dit kon. Goede tip voor een volgende keer. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-09 17:52
kuijpie. schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Ecotap bij Shell-snellladers kost €0,49 per kWh
[Afbeelding]
Was een voutje, er is toch €0,64 per kWh in rekening gebracht.
Inmiddels is de prijs aangepast naar €0,64.
Ecotap reageerde snel op mijn mails en de rekening wordt aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:03
leinenga schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb BE..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
ron65 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:29:
[...]

Dan dat maar, heb ik meteen het hele jaar door een knappe bak om in te rijden en zit niet met vakanties in een andere wagen die ik niet ken en waarin dus het vertrouwen lager is.
Met name caravans door heuvelachtige gebieden als de ardennen, of zelfs bergen als Alpen trekken wil je toch op de wagen kunnen vertrouwen!
Ik ken dat jargon niet. Wat is een "knappe bak"? Waarom zou een ICE dat zijn? :?
Last but not least: als ik dinsdags voor hemelvaartdag denk "goh, wordt knap weer, ik neem die vrijdag vrij en maak er een lang weekeinde op een camping van" dan heb ik een houten bek, want je moet die vakantie wagen wel even twee weken tevoren regelen. Je wordt dus beperkt in spontaan een weekeindje weg kunnen, nog een reden waarom ik dit niet zie zitten.
Leuke oplossing, maar niet voor mij eerlijk gezegd ;)
Nee. Dat lijkt mij ook niets. Al lijkt die Link&Go oplossing - een PHEV voor 500 per maand, per maand af te nemen -best aardig te werken (jammer alleen dat je per maand niet meer dan 1000 km mag rijden, of je moet km bijbetalen). Ik neem aan dat je met "houten bek" bedoelt dat je achter het net vist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Laatst online: 08:06
[...]

Wij rijden met de Polestar (longe range dual motor) en een caravan van 1500 kg tussen de 150 en 200 km. Gaat prima. Ergernissen vallen mee als je vooraf een beetje kijkt wat handige plekken zijn om te laden zodat afkoppelen niet nodig is. En eenmaal op bestemming is het heerlijk rijden met een EV in de bergen. De combi EV en caravan is overigens ook perfect.

Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siesta
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:23
Vind het toch knap al die mensen die met een EV + caravan op vakantie willen (en om de 200km moeten laden) met alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn met (sta)caravans & huisjes die je tegenwoordig kan huren op een camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
[...]

Kijk even op deze site

https://www.autoweek.nl/a...gste-maximum-trekgewicht/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

siesta schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:33:
Vind het toch knap al die mensen die met een EV + caravan op vakantie willen (en om de 200km moeten laden) met alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn met (sta)caravans & huisjes die je tegenwoordig kan huren op een camping.
Vermoedelijk ben jij geen caravanner, anders zou je dit prima begrijpen ;-)

Zoiets als: waarom in een duikpak met luchtfles in de modderige meren van nederland duiken terwijl je in elke willekeurige dierentuin ook kunt zien wat daar rondzwemt?

Los daarvan, 1 weekje huren stacaravan kost gemiddeld € 400,=. drie weken is dus 1200 euri.
Voor 700 euro sta ik met mijn eigen caravan op een camping. bovendien is het mijn trotse bezit waar ik al vanaf 2007 mee op vakantie ga, thuis leg ik mijn kleding en handdoekjes e.d. in de kasten en die hoef ik niet eerst in een koffer te doen.
Last but not least: ik kan gaan waar ik wil, ik ben niet 3 weken gebonden aan een gehuurd object. Ik heb al meegemaakt dat na een weekje bij Annecy een slechtweergebied wekenlang regen zou gaan geven, we de boel in 2 uurtjes rijklaar maakten en via Zwitserland naar Oostenrijk reden waar we nog twee weken zon hebben gehad. Blij dat ik geen vaste stacaravan of een huisje had gehuurd, moet er niet aan denken dan.

Maar vanaf hier maar weer ontopic ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zumba
  • Laatst online: 16-09 16:32

zumba

De eAmbu is onderweg!

** Inderdaad graag weer ontopic. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 17-08-2022 18:56 ]

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Deze site ken ik, zegt niets over actieradius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Kleineheino schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Kan je hier iets mee? Helaas staat actieradius en trekgewicht apart in de lijst, en is er geen combinatie gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kleineheino schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Is toch al een mooi lijstje, en actieradius is te vinden in bijvoorbeeld EV-database, niet specifiek voor combinatie met EV, maar als je de normale actieradius ongeveer halveert zit je aardig in de richting. Uiteraard mede afhankelijk van specifieke situatie, snelheid etc.
De meeste EV in dit lijstje halen dus met caravan probleemloos meer dan 200km en bovendien meestal ook hoge laadsnelheid waardoor korte stop voldoende is om weer verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Martijn77 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Wij rijden met de Polestar (longe range dual motor) en een caravan van 1500 kg tussen de 150 en 200 km. Gaat prima. Ergernissen vallen mee als je vooraf een beetje kijkt wat handige plekken zijn om te laden zodat afkoppelen niet nodig is. En eenmaal op bestemming is het heerlijk rijden met een EV in de bergen. De combi EV en caravan is overigens ook perfect.
Wij krijgen de standaard range (my2023, 69kWh), dus 150 km wordt de max verwacht ik.
Ik ben erg benieuwd waar jullie met de combinatie geweest zijn en hoe je de handige plekken om te laden uitzoekt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

** Laat het maar rusten, graag weer ontopic. **

[ Voor 108% gewijzigd door Taro op 17-08-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
eltron schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:34:
[...]

Is toch al een mooi lijstje, en actieradius is te vinden in bijvoorbeeld EV-database, niet specifiek voor combinatie met EV, maar als je de normale actieradius ongeveer halveert zit je aardig in de richting. Uiteraard mede afhankelijk van specifieke situatie, snelheid etc.
De meeste EV in dit lijstje halen dus met caravan probleemloos meer dan 200km en bovendien meestal ook hoge laadsnelheid waardoor korte stop voldoende is om weer verder te kunnen.
Helaas zijn de auto's die meer dan 200km kunnen rijden boven het budget. Vanuit de selectie die voor ons overbleef hebben we de Polestar gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

** Graag weer ontopic. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 17-08-2022 18:58 ]

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

** Graag weer ontopic. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 17-08-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn77
  • Laatst online: 08:06
Kleineheino schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Wij krijgen de standaard range (my2023, 69kWh), dus 150 km wordt de max verwacht ik.
Ik ben erg benieuwd waar jullie met de combinatie geweest zijn en hoe je de handige plekken om te laden uitzoekt? :)
Wij zijn, na eerst in een paar keer in Nederland op pad te zijn geweest, naar de Vogezen gereden. Afstand van ongeveer 650 km. In ABRP het verbruik aangepast en daarna de aangegeven laadpunten op Google Maps bekeken (plus bijbehorende foto’s). Dat gaf ons voldoende info. FastNed gaat in veel gevallen prima. Ionity is veelal toch even loskoppelen. Niet ideaal, maar het went. Het is een andere manier van rijden. Als je daar op instelt is er weinig aan de hand. En net als anders niet te vaak doorladen boven de 80%. Staat niet in verhouding tot wellicht een extra stop.

Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 20:03

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vandaag op de terugweg van Kassel het gloednieuwe oplaadstation van EnBW bezocht. 52 300kW opladers onder een dak van zonnepanelen. Zo ziet de toekomst eruit voor de niet Tesla-rijders. Staat nog niet op Google of ChargeMap, gevonden in hun app. Kamen Karree 8, Kamen, pal aan de A1 achter Dortmund, en op de verbinding van de A2 naar de A44. Fraaie (en leesbare!) schermen. Zelf gebruikte ik mijn EnWB+ pas.

Vlakbij is een Ikea en een autowasplaats. Zo te zoen waren ze bezig een koffiemachine te installeren. Gratis wifi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtqOq6k6c3HYb5ehRpm08HFpTm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNLg5NHMAipsasOxLcgneyuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9GuEmv3yuZIRMN4evmmBNnld5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3TKIWOmKLcUyYi7sinZrQnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6av5yfbIOtI3vw_Hqx0f49mXUyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hz7nZZbb5r1ItQIumNobBtBx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Eerder onderweg naar Kassel bij Fastnet station Van der Valk Gladbeck geladen met de “we miss you” 100% van Bonnet (na 25 en 50 %) bijgeladen.

In Kassel zijn weinig snelladers en heeft VW een 7 tal oplaadstations geplaatst in het kader van de Documenta (gericht op community, duurzaamheid en upcycling) op een parkeerplaats buiten het centrum, aan de andere kant van de Fulda en waar door personeelsgebrek geen (gratis) bus en geen toegang meer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob4Kb-KP5OpMKYRIGMBxA_V15vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y1cqUWIfq0AAMz6cBYYd3Ub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26w0wF-wV0UqS0hghCBnQ0zqTrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20J2FlIADIbuiEkDF4B6vp52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jan Lelie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:43:
Vandaag op de terugweg van Kassel het gloednieuwe oplaadstation van EnBW bezocht. 52 300kW opladers onder een dak van zonnepanelen. Zo ziet de toekomst eruit voor de niet Tesla-rijders. Staat nog niet op Google of ChargeMap, gevonden in hun app. Kamen Karree 8, Kamen, pal aan de A1 achter Dortmund, en op de verbinding van de A2 naar de A44. Fraaie (en leesbare!) schermen. Zelf gebruikte ik mijn EnWB+ pas.

Vlakbij is een Ikea en een autowasplaats. Zo te zoen waren ze bezig een koffiemachine te installeren. Gratis wifi.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben hier (ruim) een week geleden paar keer langs gekomen, maar kende dit laadplein niet, en had het ook niet nodig, maar had er anders graag even een blik op geworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:43
Jan Lelie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:43:

Vlakbij is een Ikea en een autowasplaats. Zo te zoen waren ze bezig een koffiemachine te installeren. Gratis wifi
Goeie tip, die kan ik gebruiken voor de vakantie naar Sauerland.
Hij staat trouwens wel op https://www.schnellladepark.app zie ik, neem aan dat deze site hier ook wel bekend is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:31
Ystime schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
neem aan dat deze site hier ook wel bekend is :)
Bij mij niet. Maar nu wel. Best handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

EVfan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Had ook de EnWB app, account, tot men bij EnWB ontdekte dat ik in Nederland woon. Men claimt een probleem met het betalen van belasting. Account door EnWB verwijderd, en ik kan alleen nog op de overigens i.h.a. goede EnWB zuilen laden met bijvoorbeeld Maingau of Shell.
Dus leun niet teveel op alleen EnWB is mijn advies.
Een “probleem” met btw geldt alleen voor bedrijven, niet voor Privatkunde, die de btw niet kunnen verrekenen. Het echte probleem is dat sommige “bedrijven” grootschalige btw fraude plegen door de intercommuntaire verrekening te misbruiken. In het kader van vrij verkeer van personen en goederen mag het enkele feit dat je in een niet Duitstalig land woont geen rol spelen (hoe zit het met Duitstaligen in België?). Ze zouden wel als argument mogen hebben dat je ook energie bij hen af moet nemen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 16-09 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Mijn energiecontract loopt af waardoor het interessanter wordt om op het werk te laden
Nu hebben we hier EVbox palen, met een CPO tarief van 0,41

Ik was in eerste instantie op zoek naar een pasje met een zo laag mogelijk starttarief, want mijn huidige (EVcompany, 0,12 opstartkosten) geeft geen dekking voor EVbox.

Nu zie ik echter dat Shell recharge bij hen op de kaart €0,36 heeft staan. Hebben ze dan toch een vaste prijs? Want dat zou het een van de goedkoopste maken

Edit: ik twijfel nu meer over het CPO tarief, het gaat om de Arnsbergstraat 7 in Deventer:

Elbiz zeg: 0,2953
KIA: 0,41
Vandebron 0.34

[ Voor 12% gewijzigd door greatgonzo op 17-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:32

The Adder

Happy racing from Holland

Jan Lelie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:02:
In Kassel zijn weinig snelladers en heeft VW een 7 tal oplaadstations geplaatst in het kader van de Documenta (gericht op community, duurzaamheid en upcycling) op een parkeerplaats buiten het centrum, aan de andere kant van de Fulda en waar door personeelsgebrek geen (gratis) bus en geen toegang meer is.
Even off-topic: Dat je überhaupt de Documenta P+R gevonden hebt vindt ik al een top-prestatie op zich. Wij hebben deze niet eens kunnen vinden! Wel op afstand de ingang gezien, maar tenslotte in de woonwijk geparkeerd waar de inwoners niet blij mee waren (wat ook weer logisch is), maar had beter verwacht van de duitse gründlichkeit....

Op de heenweg in Paderborn geladen, met naast ons één NL kenteken. En op de terugweg in Mulheim a/d Ruhr waar we maar net een plekje vrij was (naast ons 3x D kenteken). Maar het verschil tussen vorig jaar een rond D doen en dit jaar is groot. Vorig jaar was het nog zoeken, dit jaar geen enkel probleem een laadplek te vinden, zelfs als je wat verder dan het Ruhrgebiet gaat.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
JanHenk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Jij hebt er wel gewoon kunnen laden met een Tesla neem ik aan?

Tesla geeft op haar eigen kaart aan dat deze SuC ook beschikbaar is voor niet-Tesla. Als gevolg daarvan nemen de routeplanners deze lader mee in de planning. Dan kom je dus bedrogen uit als je niet checkt…
Ja ik kon daar heel goed laden met een Tesla.
De 4 V3 stalls leken inderdaad wel tijdelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Jan Lelie

Dank voor je mooie verhaal, snellaadpark Kamen staat reeds een half jaartje op Chargemap.

https://chargemap.com/enbw-kamen-karree-kamen.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
greatgonzo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:45:
Mijn energiecontract loopt af waardoor het interessanter wordt om op het werk te laden
Nu hebben we hier EVbox palen, met een CPO tarief van 0,41

Ik was in eerste instantie op zoek naar een pasje met een zo laag mogelijk starttarief, want mijn huidige (EVcompany, 0,12 opstartkosten) geeft geen dekking voor EVbox.
De netwerken zijn wel gekoppeld, dit zou dus wel moeten werken.
Nu zie ik echter dat Shell recharge bij hen op de kaart €0,36 heeft staan. Hebben ze dan toch een vaste prijs? Want dat zou het een van de goedkoopste maken

Edit: ik twijfel nu meer over het CPO tarief, het gaat om de Arnsbergstraat 7 in Deventer:

Elbiz zeg: 0,2953
KIA: 0,41
Vandebron 0.34
Het CPO tarief van dit laadpunt zou €0,28/kWh inclusief 9% BTW moeten zijn.
Dit zou ook het in rekening gebrachte tarief bij EVCompany en Vandebron worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 17-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:44
Hi, vraagje - mijn vrouw krijgt volgende week haar EV, (zonder snellader optie) en zal niet bijster veel kms maken. Ik vermoed dat een abbo ergens niet zo handig gaat zijn, en we gaan proberen de gemeente zover te krijgen dat ze een kabel over de stoep mag leggen naar haar invalideplek.

Ik wil voor de zekerheid wel een pasje voor haar regelen en zie bijv Eflux , vdbron en greenchoice als de wat goedkopere van opties op laadpastop10. Zit ik bij 1 van deze goed? of zie ik iets over het hoofd?

Ze zal niet naar het buitenland gaan en wat ik hierboven al zei snelladen gaat niet lukken :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:46
4v4t4r schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:44:
Hi, vraagje - mijn vrouw krijgt volgende week haar EV, (zonder snellader optie) en zal niet bijster veel kms maken. Ik vermoed dat een abbo ergens niet zo handig gaat zijn, en we gaan proberen de gemeente zover te krijgen dat ze een kabel over de stoep mag leggen naar haar invalideplek.

Ik wil voor de zekerheid wel een pasje voor haar regelen en zie bijv Eflux , vdbron en greenchoice als de wat goedkopere van opties op laadpastop10. Zit ik bij 1 van deze goed? of zie ik iets over het hoofd?

Ze zal niet naar het buitenland gaan en wat ik hierboven al zei snelladen gaat niet lukken :)
Over de stoep zal in de meeste gemeentes niet mogen, maar als ze bereid zijn een paar tegels aan te schaffen is dit wellicht een oplossing:
https://www.struykverwoin...abelgoottegels-15x30.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

** Laat het rusten... **

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 17-08-2022 18:59 ]

zumba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
Ik wordt onderhand wel een beetje stuiterdol dat je voor elke laadpaal kennelijk een andere tag nodig hebt.
Hier in het dorp zijn een paar palen geplaatst van Vattenfall, en je raadt het al, de tags die ik nu heb kan ik niet gebruiken, dus maar weer een tag voor Vattenfall aangevraagd.

Het is bij elke openbaar laadpunt Russisch roulette spelen welke tag er werkt, en of er eentje werkt.

Daar moeten ze richting de toekomst echt verandering in brengen dat het meer universeel is, ik betaal toch ook niet bij elk tankstation met een andere betaalpas... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
FabianGTI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:14:
Ik wordt onderhand wel een beetje stuiterdol dat je voor elke laadpaal kennelijk een andere tag nodig hebt.
Hier in het dorp zijn een paar palen geplaatst van Vattenfall, en je raadt het al, de tags die ik nu heb kan ik niet gebruiken, dus maar weer een tag voor Vattenfall aangevraagd.

Het is bij elke openbaar laadpunt Russisch roulette spelen welke tag er werkt, en of er eentje werkt.

Daar moeten ze richting de toekomst echt verandering in brengen dat het meer universeel is, ik betaal toch ook niet bij elk tankstation met een andere betaalpas... :/
Ik heb inmiddels een aparte pashouder met ruimte voor 48 kaarten :+
En de apps op de telefoon zijn ook al bijna niet meer bij te houden.

Toch lijkt de Shell kaart de meest safe kaart te zijn tot nu toe

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Elke NL Laadpas werkt voor 99,9% op elke NL laadpaal. Gebruik je toevallig buitenlandse tags op Deze openbare laadpunten en/of welke zijn dat?

Alleen bij gloednieuwe laadpalen of laadpassen kan je soms een synchronisatie dingetje hebben. En anders is er toch iets anders aan de hand bij NL pas - NL paal.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 17-08-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 16-09 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

dat ik verschillende pasjes moet hebben is al irritant, maar dat je verschillende bedragen betaald vind ik nog irritanter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Kent iemand dit type lader al ? Staat nog niet op chargeprice, net gezocht.
Dit is in Gouda (bij de vrijbuiter)
140 kW CCS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkkKKP1mw_bNkdvJ9GDxwPOsrnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5dJIDlBmBHnb7gY4g6jmHlU.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
Hachy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Elke NL Laadpas werkt voor 99,9% op elke NL laadpaal. Gebruik je toevallig buitenlandse tags op Deze openbare laadpunten en/of welke zijn dat?

Alleen bij gloednieuwe laadpalen of laadpassen kan je soms een synchronisatie dingetje hebben. En anders is er toch iets anders aan de hand bij NL pas - NL paal.
Ik had de E-Flux en Shell tag geprobeerd, maar beide deden niets.
Laatst bij de Ikea werkte de E-Flux ook niet, maar deed bijvoorbeeld de Shell het wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 15:39
Brotuck schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:42:
Kent iemand dit type lader al ? Staat nog niet op chargeprice, net gezocht.
Dit is in Gouda (bij de vrijbuiter)
140 kW CCS
Chargeprice toont inderdaad alleen nog de 10 AC chargers.
Diverse andere app's tonen 10 AC + 2 DC chargers op deze locatie.

o.a. Shell Recharge:
€ 0,36 / kWh voor de 22 kW laders
€ 0,64 / kWh voor de 200 kW laders.
https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt
(Elburgplein 18, 2803PR, Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:44
royverdegem schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Over de stoep zal in de meeste gemeentes niet mogen, maar als ze bereid zijn een paar tegels aan te schaffen is dit wellicht een oplossing:
https://www.struykverwoin...abelgoottegels-15x30.html
Je kan hier een vergunning aanvragen (per jaar) en dan mag je met een mat de kabel neerleggen. Daarnaast heeft mn vrouw een invalideplek voor deur (om een reden) en de openbare laadpaal is dus te ver lopen.
Ik verwacht daar eerlijk gezegd niet zoveel issue mee..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
FabianGTI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Ik had de E-Flux en Shell tag geprobeerd, maar beide deden niets.
Laatst bij de Ikea werkte de E-Flux ook niet, maar deed bijvoorbeeld de Shell het wel weer.
Bij Ikea stond je denk ik bij zo'n witte Newmotion Lolo? Dat E-flux daar niet werkte vind ik wel bijzonder en een telefoontje naar E-flux waard.

En die eerste laadpaal, weet je nog wat voor merk/type/exploitant dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:36

Ja, het is idd van de zotte dat het zo moet. Laatst bij een snellader in Engeland geladen. Geen app nodig, geen tag, geen laadpas. Gewoon je creditcard swipen en laden maar. Waarom kan dat niet overal? En zo ben je ook meteen af van alle handigheidjes die jee moet volgen om vooral niet het verkeerde tarief te betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:32

The Adder

Happy racing from Holland

jdbiggelaa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
.. Laatst bij een snellader in Engeland geladen. Geen app nodig, geen tag, geen laadpas. Gewoon je creditcard swipen en laden maar. Waarom kan dat niet overal? En zo ben je ook meteen af van alle handigheidjes die jee moet volgen om vooral niet het verkeerde tarief te betalen..
Zelfde ervaring in Frankrijk, swipe&charge!

Laadpassen zullen altijd blijven bestaan, net zoals dit nu al geval was bij de brandstoffen, maar ik denk dat we in de toekomst echt de S&C op gaan of misschien nog gemakkelijker: auto charge

[ Voor 3% gewijzigd door The Adder op 17-08-2022 15:18 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Jan Lelie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Een “probleem” met btw geldt alleen voor bedrijven, niet voor Privatkunde, die de btw niet kunnen verrekenen. Het echte probleem is dat sommige “bedrijven” grootschalige btw fraude plegen door de intercommuntaire verrekening te misbruiken. In het kader van vrij verkeer van personen en goederen mag het enkele feit dat je in een niet Duitstalig land woont geen rol spelen (hoe zit het met Duitstaligen in België?). Ze zouden wel als argument mogen hebben dat je ook energie bij hen af moet nemen, denk ik.
@Jan Lelie helaas, diverse malen aan de telefoon gehangen. De account is geblokkeerd en kan daarmee niet meer laden. Zou nog wel een account kunnen aanmaken met een gmail adres, en een willekeurig (bijvoorbeeld hotel) adres, maar vind ik niet erg integer.
Dus dan maar EnbW alleen in noodgevallen, met Shell.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18

cooper_s1

MINI&#039;s rule

LoL, zojuist staan snelladen bij Ionity de Kroon bij Nieuwegein langs de A27, mijn Ioniq 5 stond heerlijk op 221kW te knallen. Komt er zo'n Porsche Taycan ook aan de andere zuil laden (ik zag dat ie op een gegeven moment zelfs met 252 kW stond te laden, de porsche dus) en na een tijdje stopte ze allebei tegelijk met de melding op de zuil dat er te weinig laadcapaciteit was. Ik dacht dat die per zuil toch écht 350 kW vermogen hadden...
Zal dus als geheel zijn vermoedelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHednlJJ8j46v6YXRveXE9pCv80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8BZ9l2ITlG5UMcoV4ilfePTd.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door cooper_s1 op 17-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
cooper_s1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:53:
LoL, zojuist staan snelladen bij Ionity de Kroon bij Nieuwegein langs de A27, mijn Ioniq 5 stond heerlijk op 221kW te knallen. Komt er zo'n Porsche Taycan ook aan de andere zuil laden (ik zag dat ie op een gegeven moment zelfs met 252 kW stond te laden, de porsche dus) en na een tijdje stopte ze allebei tegelijk met de melding op de zuil dat er te weinig laadcapaciteit was. Ik dacht dat die per zuil toch écht 350 kW vermogen hadden...
Zal dus als geheel zijn vermoedelijk
[Afbeelding]
Dat ziet er op het plaatje wel zo uit; 350kW totaal met 2 aansluitingen.
Maar ook als dat zo is, dan is het door jou beschreven verloop wel raar, dat je samen toch tijdelijk richting 500kW gaat en er dan gewoon uitknalt.
Hij zou gewoon moeten gaan afknijpen/balanceren maar blijkbaar gebeurt dat niet.

Als er wel gebalanceerd zou worden is ook de vraag hoe dat dan gaat; fifty fifty of andere regel afhankelijk van vraag aan beide kanten en max beschikbaarheid.

Pagina: 1 ... 141 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.