[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.962 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:51
FabianGTI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:14:
Ik wordt onderhand wel een beetje stuiterdol dat je voor elke laadpaal kennelijk een andere tag nodig hebt.
Hier in het dorp zijn een paar palen geplaatst van Vattenfall, en je raadt het al, de tags die ik nu heb kan ik niet gebruiken, dus maar weer een tag voor Vattenfall aangevraagd.

Het is bij elke openbaar laadpunt Russisch roulette spelen welke tag er werkt, en of er eentje werkt.

Daar moeten ze richting de toekomst echt verandering in brengen dat het meer universeel is, ik betaal toch ook niet bij elk tankstation met een andere betaalpas... :/
En als je dan bedenkt dat bij 90% van de tankstations die laadpaal gewoon op de huidige kassa gekoppeld kan worden is deze onzin vaak echt niet nodig. En dan kun je gewoon vooraf pinnen bij de betaalpaal of achteraf binnen in de shop, gewoon zoals iedereen al jaren gewend is.

Nu gaat dat natuurlijk alleen op bij de locaties met een bestaand tankstation in de buurt. Maar al die pasjes slaat echt helemaal nergens op. Om over je administratie na een vakantie niet te spreken, wij pakten gewoon de stapel en begonnen bovenaan tot we een werkende hadden. Niet ideaal voor het overzicht van je kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Hachy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Bij Ikea stond je denk ik bij zo'n witte Newmotion Lolo? Dat E-flux daar niet werkte vind ik wel bijzonder en een telefoontje naar E-flux waard.

En die eerste laadpaal, weet je nog wat voor merk/type/exploitant dat was?
De eerste was een Vattenfall paal, eentje via de provincie Gelderland/Overijssel.
jdbiggelaa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Ja, het is idd van de zotte dat het zo moet. Laatst bij een snellader in Engeland geladen. Geen app nodig, geen tag, geen laadpas. Gewoon je creditcard swipen en laden maar. Waarom kan dat niet overal? En zo ben je ook meteen af van alle handigheidjes die jee moet volgen om vooral niet het verkeerde tarief te betalen..
In Nederland doen we graag overal moeilijk over en moet het over allerlei schijven heen, we voelen ons hier de elite van Europa terwijl we eigenlijk in heel veel dingen falen.
Gewoon je betaalpas ervoor houden, hoe moeilijk kan het zijn.

Zelfde als het rekeningrijden (iets voor een ander topic), het moet in Nederland gewoon weer moeilijk terwijl het systeem kant en klaar op de schap ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
TerminalNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

En als je dan bedenkt dat bij 90% van de tankstations die laadpaal gewoon op de huidige kassa gekoppeld kan worden is deze onzin vaak echt niet nodig. En dan kun je gewoon vooraf pinnen bij de betaalpaal of achteraf binnen in de shop, gewoon zoals iedereen al jaren gewend is.

Nu gaat dat natuurlijk alleen op bij de locaties met een bestaand tankstation in de buurt. Maar al die pasjes slaat echt helemaal nergens op. Om over je administratie na een vakantie niet te spreken, wij pakten gewoon de stapel en begonnen bovenaan tot we een werkende hadden. Niet ideaal voor het overzicht van je kosten.
Enige nuance is denk ik wel op zijn plaats.
Mijn ervaring is dat ik gewoon met 1 pasje vrijwel overal in NL en de omringende landen terecht kan, voor de zekerheid heb ik er wel een stuk of 4 en pak dan inderdaad ook meestal de bovenste, maar aan nr 2 kom ik dan meestal ook niet toe.
Soms loont het om naar tariefverschillen te kijken, maar die worden ook steeds kleiner en is extra gedoe waar ik voor die enkele laadbeurt ook meestal niet op zit te wachten.

Het kan allemaal nog wel beter en mooier, maar de pionierstijd is toch wel voorbij m.i.
zou mooi zijn zoals @The Adder al aangaf als we richting autocharge zouden kunnen gaan als algemene standaard, maar ook dat is al op steeds meer plekken mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 17-08-2022 17:43 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:47
cooper_s1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:53:
LoL, zojuist staan snelladen bij Ionity de Kroon bij Nieuwegein langs de A27, mijn Ioniq 5 stond heerlijk op 221kW te knallen. Komt er zo'n Porsche Taycan ook aan de andere zuil laden (ik zag dat ie op een gegeven moment zelfs met 252 kW stond te laden, de porsche dus) en na een tijdje stopte ze allebei tegelijk met de melding op de zuil dat er te weinig laadcapaciteit was. Ik dacht dat die per zuil toch écht 350 kW vermogen hadden...
Zal dus als geheel zijn vermoedelijk
[Afbeelding]
naja, er staan 4 van die dingen daar die elk 175kw kunnen leveren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ILciBYq.png

dus theoretisch 350kw per paal hoort geen probleem te staan

maar ja, als het net niet deze stroom kan leveren dan is dat wel logisch

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Brotuck schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:42:
Kent iemand dit type lader al ? Staat nog niet op chargeprice, net gezocht.
Dit is in Gouda (bij de vrijbuiter)
140 kW CCS

[Afbeelding]
Dat Hypercharger logo heb ik in Duitsland en Italie wel meermaals gezien, geen idee of het net zo iets is als Fastned. De lader ziet er ook hetzelfde uit als de ENWB laders die ik ben tegengekomen. Ze werken overigens prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
FabianGTI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

De eerste was een Vattenfall paal, eentje via de provincie Gelderland/Overijssel.
E-Flux als Shell hadden het daar beiden ook prima moeten doen. Misschien een issue met die laadpaal.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
eltron schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Enige nuance is denk ik wel op zijn plaats.
Mijn ervaring is dat ik gewoon met 1 pasje vrijwel overal in NL en de omringende landen terecht kan, voor de zekerheid heb ik er wel een stuk of 4 en pak dan inderdaad ook meestal de bovenste, maar aan nr 2 kom ik dan meestal ook niet toe.
Soms loont het om naar tariefverschillen te kijken, maar die worden ook steeds kleiner en is extra gedoe waar ik voor die enkele laadbeurt ook meestal niet op zit te wachten.

Het kan allemaal nog wel beter en mooier, maar de pionierstijd is toch wel voorbij m.i.
zou mooi zijn zoals @The Adder al aangaf als we richting autocharge zouden kunnen gaan als algemene standaard, maar ook dat is al op steeds meer plekken mogelijk.
Hier in Nederland is het niet heel slecht geregeld dat klopt. Maar toch loop ik er zelf nog wel eens tegenaan. Al pak ik nu meestal gewoon de shell pas en dan werkt het, maar die is lang niet altijd de goedkoopste. Super ondoorzichtig allemaal ook met de prijzen.

Het word tijd dat agentschap telecom zich ermee gaat bemoeien net als met normale brandstof dispensers. Dat zal de enorme wildgroei ook wel enorm gaan beperken vermoed ik, als niet jan en alleman betaalsystemen en laadpalen op de markt kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Rev! schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Dat Hypercharger logo heb ik in Duitsland en Italie wel meermaals gezien, geen idee of het net zo iets is als Fastned. De lader ziet er ook hetzelfde uit als de ENWB laders die ik ben tegengekomen. Ze werken overigens prima ;)
Het hele plein daar is gemoderniseerd, ze stonden er echt net. En werkten prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU9CWQXIUXOpxsUGHbVtqpJMvrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmmNvLJ9oiSHMzEIqOo2Jio1.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
FabianGTI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

[...]

In Nederland doen we graag overal moeilijk over en moet het over allerlei schijven heen, we voelen ons hier de elite van Europa terwijl we eigenlijk in heel veel dingen falen.
Gewoon je betaalpas ervoor houden, hoe moeilijk kan het zijn.

Zelfde als het rekeningrijden (iets voor een ander topic), het moet in Nederland gewoon weer moeilijk terwijl het systeem kant en klaar op de schap ligt.
Is dat niet het beroemde "polderen" ? iedereen moet geïnformeerd, gezien, gevraagd worden. En niemand mag de dupe worden, en alles moet rustig en gefaseerd zodat niemand ook maar een cent kwijt raakt. Vervolgens zo lang mogelijk traineren (wat ook geaccepteerd is)

Ik heb eerder in dit forum al mijn verwondering uitgesproken waarom we pasjes hebben, en niet gewoon een betaalpassysteem. Iemand meldde dat dit veel duurdere infrstructuur is en dat pasjes veel goedkoper zijn in de exploitatie. Nu kan dat zo zijn, maar dit moet dan maar duurder en wél gebruikersvriendelijk. Overigens gebruik ik overal Maingau bij Fastned en ANWB bij AC laden. Maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 20:03

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

EVfan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

@Jan Lelie helaas, diverse malen aan de telefoon gehangen. De account is geblokkeerd en kan daarmee niet meer laden. Zou nog wel een account kunnen aanmaken met een gmail adres, en een willekeurig (bijvoorbeeld hotel) adres, maar vind ik niet erg integer.
Dus dan maar EnbW alleen in noodgevallen, met Shell.
Ik heb alles met een .nl adres aangevraagd via de Hyundai site (met chassisnummer van de auto). Zoals laadpastop10.nl aangeeft werkt Hyundai samen met EnBW hiervoor. Er staat ook:

“ Hoewel EnBW in een persbericht heeft aangegeven dat hun diensten ook in Nederland, Frankrijk en Italië leverbaar zijn lijken ze dit nog niet waar te kunnen maken. Via e-mail laten ze klanten weten dat levering voorlopig alleen nog maar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mogelijk is maar dat bestellen in Nederland 'binnenkort' wel mogelijk zou worden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Hachy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:43:
@Jan Lelie

Dank voor je mooie verhaal, snellaadpark Kamen staat reeds een half jaartje op Chargemap.

https://chargemap.com/enbw-kamen-karree-kamen.html
Excuses, ik denk dat ik door mijn dikke vingers de diverse snelladerstations verkeerd uit elkaar gehaald had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

4v4t4r schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:44:
Hi, vraagje - mijn vrouw krijgt volgende week haar EV, (zonder snellader optie) en zal niet bijster veel kms maken. Ik vermoed dat een abbo ergens niet zo handig gaat zijn, en we gaan proberen de gemeente zover te krijgen dat ze een kabel over de stoep mag leggen naar haar invalideplek.

Ik wil voor de zekerheid wel een pasje voor haar regelen en zie bijv Eflux , vdbron en greenchoice als de wat goedkopere van opties op laadpastop10. Zit ik bij 1 van deze goed? of zie ik iets over het hoofd?

Ze zal niet naar het buitenland gaan en wat ik hierboven al zei snelladen gaat niet lukken :)
Wij hebben oktober vorig jaar Van de Bron genomen vanwege de garantie op groene stroom (de op een na hoogste score in Nederland). Met een energie contract, omdat dan de maandelijkse prijs lager was, en we toch wilden overstappen. Zitten nu wel met een driejarig contract…. In Den Haag betaalt trouwens iedereen hetzelfde tarief, nu ong. 29 ct incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:10
Op een aantal vergelijkingssites (zoals deze) staat dat Ecotap geen starttarief hanteert. Klopt dat wel? Ik vind het ook ontzettend vreemd dat er op hun eigen website geen laadpas tariefinformatie te vinden is. In een paar random laadpunten die ik in hun app heb aangeklikt (sloom!) wordt geen starttarief genoemd.

Wie heeft zo'n pas en kan wat vertellen over het starttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

ari3 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:48:
Hoe stel je de accu-capaciteit in bij Chargemap? Als ik op mijn model zoek (Hyundai Kona) dan krijg ik alleen 39kWh als capaciteit terwijl ik een 64kWh accu heb.
Ik gebruik ABRP voor de routeplanning (en stuur die door naar Google Maps) van onze Kona 64kW en Chargemap ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
Aftansert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:04:
Op een aantal vergelijkingssites (zoals deze) staat dat Ecotap geen starttarief hanteert. Klopt dat wel? Ik vind het ook ontzettend vreemd dat er op hun eigen website geen laadpas tariefinformatie te vinden is. In een paar random laadpunten die ik in hun app heb aangeklikt (sloom!) wordt geen starttarief genoemd.

Wie heeft zo'n pas en kan wat vertellen over het starttarief?
Zie laadpastop10
Geen starttarief maar 1 ct toeslag op de kWh prijs Vd paal.
Dus voor kleine beetjes. En dan LMS voor de grotere sessies (12ct start)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:10
BarryH schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Zie laadpastop10
Geen starttarief maar 1 ct toeslag op de kWh prijs Vd paal.
Bedankt!
BarryH schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
Dus voor kleine beetjes. En dan LMS voor de grotere sessies (12ct start)
Wat bedoel je met "LMS voor de grotere sessies"? LMS is toch juist de leverancier van meerdere passen (namelijk ook van Ecotap)? Op laadpastop10 staat geen pas met alleen die naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
oltk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Is dat niet het beroemde "polderen" ? iedereen moet geïnformeerd, gezien, gevraagd worden. En niemand mag de dupe worden, en alles moet rustig en gefaseerd zodat niemand ook maar een cent kwijt raakt. Vervolgens zo lang mogelijk traineren (wat ook geaccepteerd is)

Ik heb eerder in dit forum al mijn verwondering uitgesproken waarom we pasjes hebben, en niet gewoon een betaalpassysteem. Iemand meldde dat dit veel duurdere infrstructuur is en dat pasjes veel goedkoper zijn in de exploitatie. Nu kan dat zo zijn, maar dit moet dan maar duurder en wél gebruikersvriendelijk. Overigens gebruik ik overal Maingau bij Fastned en ANWB bij AC laden. Maar goed.
Vroeger toen ik jong was hadden we een ziekenfonds waarbij iedereen dezelfde prijs betaalde, net als dat je voor bellen via de PTT dezelfde prijs betaalde of de prijs voor gas en elektra bij je verplichte energiebedrijf, of voor je kabeltv aanbieder als je die tenminste had.

Dat is nu allemaal vrijgegeven met talloze aanbieders en prijzen en er is concurrentie. Nu kun je je afvragen of dat allemaal verbeteringen waren en het goedkoper en eenvoudiger is geworden maar als de prijzen voor openbaar laden nu overal direct zichtbaar moeten zijn gaat het zeker niet goedkoper worden. Maakt voor mij als thuislader niks uit maar wel voor hen die openbaar moeten laden.

Maar wat is nu je probleem? Wil je vooraf duidelijkheid dan neem je een provider met vaste prijzen en het is duidelijk. Iemand die goedkoper wil laden zoekt een aanbieder met de laagste prijs. Iedereen blij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
PeterZ(on) schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Vroeger toen ik jong was hadden we een ziekenfonds waarbij iedereen dezelfde prijs betaalde, net als dat je voor bellen via de PTT dezelfde prijs betaalde of de prijs voor gas en elektra bij je verplichte energiebedrijf, of voor je kabeltv aanbieder als je die tenminste had.

Dat is nu allemaal vrijgegeven met talloze aanbieders en prijzen en er is concurrentie. Nu kun je je afvragen of dat allemaal verbeteringen waren en het goedkoper en eenvoudiger is geworden maar als de prijzen voor openbaar laden nu overal direct zichtbaar moeten zijn gaat het zeker niet goedkoper worden. Maakt voor mij als thuislader niks uit maar wel voor hen die openbaar moeten laden.

Maar wat is nu je probleem? Wil je vooraf duidelijkheid dan neem je een provider met vaste prijzen en het is duidelijk. Iemand die goedkoper wil laden zoekt een aanbieder met de laagste prijs. Iedereen blij.
Dank dat je de moeite neemt om een bericht te schrijven. Ik denk dat je hebt nagelaten de berichten goed te lezen. Ik heb het in ieder geval niet over tarieven of ziekenfondsen. Mogelijk moet je nog even de tijd nemen om de posts te lezen waar ik op reageerde ;)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
Aftansert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Bedankt!

[...]

Wat bedoel je met "LMS voor de grotere sessies"? LMS is toch juist de leverancier van meerdere passen (namelijk ook van Ecotap)? Op laadpastop10 staat geen pas met alleen die naam.
Excuus: ev company
Nb. Daarnaast is soms de pas van de cpo het goedkoopste of een pas met een uniform tarief.
En soms heb ik een paal waar je gratis kan laden met Shell recharge

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
oltk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:55:
[...]

Dank dat je de moeite neemt om een bericht te schrijven. Ik denk dat je hebt nagelaten de berichten goed te lezen. Ik heb het in ieder geval niet over tarieven of ziekenfondsen. Mogelijk moet je nog even de tijd nemen om de posts te lezen waar ik op reageerde ;)
Ik lees toch echt in je laatste bericht, en meer zie ik er in de laatste pagina's niet, dat je voor bent voor betalen met je betaalpas ondanks dat het duurder is. Het gaat dus wel degelijk over tarieven. Toch?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• oltk
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:12:
[...]

Ik lees toch echt in je laatste bericht, en meer zie ik er in de laatste pagina's niet, dat je voor bent voor betalen met je betaalpas ondanks dat het duurder is. Het gaat dus wel degelijk over tarieven. Toch?
Nee, ik zeg iets over het onhandige dat je vele druppels/pasjes nodig hebt om enigzins rendabel te kunnen laden. En veel pasjes niet eens werken zodat je weer moet graven naar een ander pasje dat wel werkt. Dat is super frustrerend als je EV nog maar 10% (of minder) heeft en je daar staat voor een paal die o zo handig ook gewoon een betaalpassysteem had kunnen hebben.

edit: vaak lukt je dat ook wel als je een QR code scant of een app opent waarin je de locatie laat scannen en dan een VISA pasje uit je jas vist. Wat ook niet de brede acceptatie bevorderd. Ik weet in ieder geval zo al enkele mensen in mijn huishouden die dit een gamechanger zouden vinden en terug naar de ICE willen.

Mijn reactie (dus op de post voor mijn post waarop jij reageerde) was dat mij verteld is (ook hier in dit forum) dat dit voor de uitbaters een duurder en minder goed te onderhouden systeem is. En (lees mijn post ;)) daarop mopperde ik nog na dat we dan maar de extra kosten voor lief moeten nemen in voordeel van een eenduidig, in heel Europa werkend systeem.
8)

[ Voor 14% gewijzigd door oltk op 18-08-2022 07:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Ben ik in het buitenland, staat er toch een rij bij het tankstation. Je moet gewoon wachten tot je mag tanken en dan moet je ook nog binnen afrekenen.

Gelukkig kon ik doorrijden naar een lege laadplek. Pasje ervoor en ff super snel laden. Was ik nog sneller weg dan die ICE auto's....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
oltk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Nee, ik zeg iets over het onhandige dat je vele druppels/pasjes nodig hebt om enigzins rendabel te kunnen laden. En veel pasjes niet eens werken zodat je weer moet graven naar een ander pasje dat wel werkt. Dat is super frustrerend als je EV nog maar 10% (of minder) heeft en je daar staat voor een paal die o zo handig ook gewoon een betaalpassysteem had kunnen hebben.

edit: vaak lukt je dat ook wel als je een QR code scant of een app opent waarin je de locatie laat scannen en dan een VISA pasje uit je jas vist. Wat ook niet de brede acceptatie bevorderd. Ik weet in ieder geval zo al enkele mensen in mijn huishouden die dit een gamechanger zouden vinden en terug naar de ICE willen.

Mijn reactie (dus op de post voor mijn post waarop jij reageerde) was dat mij verteld is (ook hier in dit forum) dat dit voor de uitbaters een duurder en minder goed te onderhouden systeem is. En (lees mijn post ;)) daarop mopperde ik nog na dat we dan maar de extra kosten voor lief moeten nemen in voordeel van een eenduidig, in heel Europa werkend systeem.
8)
Zoals al eerder hier gezegd door Hachy behoren alle passen in Nederland bij nagenoeg alle laders te werken. uitgezonderd storingen natuurlijk maar dat heb je ook wel met pinbetalingen. Verder gebruiken de meeste mensen maar enkele passen of zelfs maar eentje, dus hoezo zijn die onhandig.

Dus om alle aanbieders te verplichten om met een bankkaart te kunnen betalen mogelijk te maken gaat mij veel te ver, net als het verplichten van een prijs op de lader. De verplichting dat een lader moet werken, daar ben ik voor en dat als er een storing is dat die minimaal is en geen dagen of weken. Zo zijn er aanbieders waarvan 10% niet werkt en dat is natuurlijk onacceptabel.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Rev! schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Kan kloppen dat zijn Hyperchargers van Alpitronic, en die zijn inderdaad van Italiaanse makelij ook. Is het standaard type dat Fastned nu plaatst op nieuwe locaties of op locaties waar ze renoveren. In plaats van die van ABB.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:46
De Ideale Man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:48:
Ben ik in het buitenland, staat er toch een rij bij het tankstation. Je moet gewoon wachten tot je mag tanken en dan moet je ook nog binnen afrekenen.

Gelukkig kon ik doorrijden naar een lege laadplek. Pasje ervoor en ff super snel laden. Was ik nog sneller weg dan die ICE auto's....
Leuk om jezelf te overtuigen maar een ICE staat op zeg 1000km toch echt veel korter stil om te tanken. Die is met 1 keer tanken klaar en dat kun je dan ook nog eens plannen tussen 400-600km oid. Is er vast wel een rustig tankstation te vinden. Een BEV moet 2 keer lang laden of 3/4/5 keer kort. En als een Ionity site in Frankrijk langs de tolweg druk is kun je niet anders dan wachten. Allemaal geen probleem (voor mij) verder maar dit is wel een beetje mooier maken dan het is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Inspired schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Leuk om jezelf te overtuigen maar een ICE staat op zeg 1000km toch echt veel korter stil om te tanken. Die is met 1 keer tanken klaar en dat kun je dan ook nog eens plannen tussen 400-600km oid. Is er vast wel een rustig tankstation te vinden. Een BEV moet 2 keer lang laden of 3/4/5 keer kort. En als een Ionity site in Frankrijk langs de tolweg druk is kun je niet anders dan wachten. Allemaal geen probleem (voor mij) verder maar dit is wel een beetje mooier maken dan het is.
Ik vond het wel grappig.

Ik ben na Oostenrijk gereden en heb er net zolang overgedaan als vorig jaar met mijn diesel. Ik heb pas met mijn diesel getankt in Oostenrijk.

Ik heb namelijk net zoveel pauze gepakt als vorig jaar. Het laden duurt maar 10 tot 18 min. De pauzes duren 30 minuten tot 1 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
TerminalNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Hier in Nederland is het niet heel slecht geregeld dat klopt. Maar toch loop ik er zelf nog wel eens tegenaan. Al pak ik nu meestal gewoon de shell pas en dan werkt het, maar die is lang niet altijd de goedkoopste. Super ondoorzichtig allemaal ook met de prijzen.

Het word tijd dat agentschap telecom zich ermee gaat bemoeien net als met normale brandstof dispensers. Dat zal de enorme wildgroei ook wel enorm gaan beperken vermoed ik, als niet jan en alleman betaalsystemen en laadpalen op de markt kan brengen.
Er is europese regelgeving op komst…. (Heb daar eerder iets over gepost).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:52

uFx

De Ideale Man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:48:

Wat ik mee heb gemaakt (Ionity Salzbergen): er stond een enorme wachtrij bij het tankstation maar je moest door het tankstation om bij de laadplekken te komen. Dus stond ik alsnog in een tank-file :|

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• oltk
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Zoals al eerder hier gezegd door Hachy behoren alle passen in Nederland bij nagenoeg alle laders te werken. uitgezonderd storingen natuurlijk maar dat heb je ook wel met pinbetalingen. Verder gebruiken de meeste mensen maar enkele passen of zelfs maar eentje, dus hoezo zijn die onhandig.

Dus om alle aanbieders te verplichten om met een bankkaart te kunnen betalen mogelijk te maken gaat mij veel te ver, net als het verplichten van een prijs op de lader. De verplichting dat een lader moet werken, daar ben ik voor en dat als er een storing is dat die minimaal is en geen dagen of weken. Zo zijn er aanbieders waarvan 10% niet werkt en dat is natuurlijk onacceptabel.
Fijn voor je. Ik kom daarentegen wel eens in het buitenland. :*) Kan ik je aanraden, het verrijkt je blikveld. Hoe anderen het doen bijvoorbeeld ;) Of hoe het niet werkt en hoe goed het soms kan werken in NL.

Edit: Gek overigens dat je hier dus oproept om één pasje te gebruiken van een van de vaste aanbieders en daarmee de facto een monopolie wil. Altijd Shell. Of altijd Eneco (toch de twee breedste). Misschien heb ik wel een hekel aan Shell. Of wil ik geen ANWB/Eneco. Maar door ons systeem ben ik gedwongen dit te gebruiken. Dat gaat toch geheel in tegen de Nederlandse volksaard :+ ?

[ Voor 19% gewijzigd door oltk op 18-08-2022 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
oltk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

8)
Voor snelladers lijkt me het heel nuttige dat ze worden voorzien van PIN-terminals zodat je er met een bankpas of creditcard kunt betalen. Zeker als dit door heel Europa zo wordt geregeld. Dat maakt het voor vakanties wat minder stressvol of je wel of niet kunt laden met je laadpas.

Maar ik hoop echt dat ze dit niet gaan verplichten voor de AC-laadpalen. Dit zou het laden hier alleen maar nodeloos duur maken.

Goed om te weten: bij het laden met een betaalpas/creditcard wordt er een pre-authentication/hold gedaan waarbij er een bedrag wordt gereserveerd op je rekening/creditcard. Afhankelijk van je bank kan het enige tijd duren voordat de daadwerkelijke transactie is verwerkt. Soms is dit pas de volgende dag. Er gaan wat verhalen op internet rond over mensen die hierdoor in de problemen zijn gekomen op langere trips waarbij ze onderweg meerdere keren moesten laden. Of waarbij het starten van de laadsessie de 1e keer niet lukte en er dus 2 (of meer) reserveringen op de rekening stonden. Je moet namelijk het geld van al die reserveringen op je rekening hebben staan en kunt er niet bij totdat de transacties helemaal zijn verwerkt door je bank.

Cupra Born

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De Ionity en Fastned palen op de Aires in Frankrijk hebben volgens mij allemaal een pinterminal btw. Heb niet gebruikt want MTC tankpas, maar viel me op. In NL hebben ze dat iig niet (Fastned)

[ Voor 2% gewijzigd door sbin op 18-08-2022 09:51 . Reden: Typos ]

• TerminalNL
MadMan81 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Goed om te weten: bij het laden met een betaalpas/creditcard wordt er een pre-authentication/hold gedaan waarbij er een bedrag wordt gereserveerd op je rekening/creditcard. Afhankelijk van je bank kan het enige tijd duren voordat de daadwerkelijke transactie is verwerkt. Soms is dit pas de volgende dag. Er gaan wat verhalen op internet rond over mensen die hierdoor in de problemen zijn gekomen op langere trips waarbij ze onderweg meerdere keren moesten laden. Of waarbij het starten van de laadsessie de 1e keer niet lukte en er dus 2 (of meer) reserveringen op de rekening stonden. Je moet namelijk het geld van al die reserveringen op je rekening hebben staan en kunt er niet bij totdat de transacties helemaal zijn verwerkt door je bank.
Normaal zie je die autorisatie niet eens op je rekening. In zeldzame gevallen kan het inderdaad 24uur duren voor deze verrekend word, maar dat gebeurd niet vaak gelukkig.
In het buitenland ligt dit wel anders, vorig jaar in frankrijk tot 2x toe dat het ruim een week duurde voordat het geld terug op mijn rekening stond.
Maar ik denk dat dit makkelijker te verhelpen is dan het gedoe met alle losse passen etc.

Duurder hoeft denkt ik niet perse, oplossingen als payter werken erg goed en zijn betaalbaar. Alleen, ik durf niet te zeggen of hun systeem werkt met een autorisatie, al zou achteraf ook een optie zijn en dan pas de kabel vrijgeven bijvoorbeeld. Maar niet geheel fool proof.
Tommie12 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Er is europese regelgeving op komst…. (Heb daar eerder iets over gepost).
Niet meer dan logisch ook. Sprak laatst met iemand van het NMI en die zijn er ook al mee bezig. Ben erg benieuwd, gezien er geld te verdienen valt met afwijkende meters zou het mij niet verbazen als er aardig gesjoemeld word met de metingen.
En voor iedereen die denkt dat dat wel meevalt, er is een reden dat de regelgeving voor de normale tankstations zo strict en gereguleerd zijn ;).

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:41
Klein vraagje, hier in de straat staat een laadpaal van Last Mile Solutions. Ik heb zo'n multitankcard en zie nog steeds geen bedragen verschijnen in de app. Ben vanaf 3 augustus begonnen met opladen hier en tot op heden niets. Als ik ergens anders oplaad staat het er eigenlijk vrij snel in, meestal de volgende dag al.

Brengt Last Mile dit anders in rekening, eens per maand of zo?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheWallet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-09 09:46
De Ideale Man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Ik vond het wel grappig.

Ik ben na Oostenrijk gereden en heb er net zolang overgedaan als vorig jaar met mijn diesel. Ik heb pas met mijn diesel getankt in Oostenrijk.

Ik heb namelijk net zoveel pauze gepakt als vorig jaar. Het laden duurt maar 10 tot 18 min. De pauzes duren 30 minuten tot 1 uur.
Dit is exact mijn ervaring. Buiten het laden bij onze overnachtingshotels hebben we onderweg in totaal 3 keer moeten laden op weg naar Noord-Italie en weer terug naar Friesland. Geen enkel issue en heeft ons geen extra tijd gekost. Al heb ik elke keer wel tijdens het eten/de pauze mijn auto verplaatst omdat de auto al weer vol zat en ik andere mensen (vooral Nederlanders) niet in de weg wilde staan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Coasterfreak schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:43:
[...]
naja, er staan 4 van die dingen daar die elk 175kw kunnen leveren:
[Afbeelding]

dus theoretisch 350kw per paal hoort geen probleem te staan

maar ja, als het net niet deze stroom kan leveren dan is dat wel logisch
Nee, het gaat in de post van @cooper_s1 over de Ionity bij De Kroon, niet de Fastned; daar heeft Ionity het Tritium design staan; de 2x de Tritum Veefil-pk 350 die met 800V-auto's ook die 350 kW zou moeten kunnen.

Maar Ionity heeft enige ambities in Nederland allang opgegeven. Twee laders neergepleurd jaren geleden, terwijl er al aansluitingen liggen voor zes. Een trafo die nauwelijks meer wordt gebruikt, want Fastned is stukken goedkoper. Dan verouderen onderdelen wel snel ja.

Ook de Ionity palen bij Tolnegen Zuid langs de A1: één van Ionity locaties met de langste bouwtijd ooit, inmiddels 255 dagen onderweg, voor twee paaltjes langs een parkeerplaats waar enkel trucks stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
TerminalNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:00:
...
Duurder hoeft denkt ik niet perse, oplossingen als payter werken erg goed en zijn betaalbaar. Alleen, ik durf niet te zeggen of hun systeem werkt met een autorisatie, al zou achteraf ook een optie zijn en dan pas de kabel vrijgeven bijvoorbeeld. Maar niet geheel fool proof.
...
Zo'n terminal kost al snel meer dan $400 (https://payter.us/), daar komt nog een abonnement en/of kosten per transactie bij. Als je dat vergelijkt met de kosten van een RFID terminal die je al voor een paar euro koopt, maakt het dus wel degelijk uit. Al die kosten zullen worden doorberekend naar de klant. Op een snellaadstation dat tonnen kost en waar heel veel verschillende mensen komen, die er bovendien relatief kort zijn en een hoger bedrag betalen, maakt het niet zoveel uit. Maar op een AC laadpaaltje in de wijk waar 1 of 2 mensen per dag laden voor een paar euro, maakt het aanzienlijk veel uit.

Cupra Born

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

De Ideale Man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Ik vond het wel grappig.

elke vergelijking met ICE gaat mank als je (zoals sommigen doen) in één ruk 1200+ doorrijdt (en dan heb ik het nog niet eens over kennissen van mij waar de man zelfs 1200+ van rijdt, en alleen stopt om te tanken en te plassen, en weer door... :X )
Dan verlies je het altijd in tijd van de ICE.

Maar ik heb geen zin in jengelende kinderen, dus dan stop je om de twee uur een kwartier, en halverwege zelfs een uurtje. Ritje naar Italie/Frankrijk sowieso in twee etappes, dus dan laad je bij het hotel nog volledig op. Dan laad ik ongeveer 75 kWh bij in totaal, waardoor ik zeker 800 km per dag kan rijden met onze Kia

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:18
nannoe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Maar Ionity heeft enige ambities in Nederland allang opgegeven. Twee laders neergepleurd jaren geleden, terwijl er al aansluitingen liggen voor zes. Een trafo die nauwelijks meer wordt gebruikt, want Fastned is stukken goedkoper. Dan verouderen onderdelen wel snel ja.
Dit is niet voor iedereen zo hoor. Betaal via mijn Skoda Powerpass slechts 0,35 bij Ionity en gebruik De Kroon met enige regelmaat. In NL lijkt me niet dat ze verder heel veel toevoegen gezien de Fastned dominantie en het gegeven dat steeds meer tankstations twee tot vier stalls zelf neerzetten (a la Shell Recharge).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
oltk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Fijn voor je. Ik kom daarentegen wel eens in het buitenland. :*) Kan ik je aanraden, het verrijkt je blikveld. Hoe anderen het doen bijvoorbeeld ;) Of hoe het niet werkt en hoe goed het soms kan werken in NL.

Edit: Gek overigens dat je hier dus oproept om één pasje te gebruiken van een van de vaste aanbieders en daarmee de facto een monopolie wil. Altijd Shell. Of altijd Eneco (toch de twee breedste). Misschien heb ik wel een hekel aan Shell. Of wil ik geen ANWB/Eneco. Maar door ons systeem ben ik gedwongen dit te gebruiken. Dat gaat toch geheel in tegen de Nederlandse volksaard :+ ?
Pardon!!! Waar pleit ik voor het gebruik van één pasje? Je moet niet mijn woorden verdraaien. Ik heb gezegd dat je met één pasje toe zou kunnen, neem alleen al mensen die met een leaseauto rijden. Bovendien zoals voor de zoveelste keer, elke Nederlandse pas kun je nagenoeg overal gebruiken, dus niks monopolie. Bovendien is er meer keuze in laadpassen dan in banken. Jij probeert mensen een probleem op te dringen wat er helemaal niet is, iig niet in NL.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zijn hier ook mensen met ervaring met dat er palen verdwijnen van gemeentegrond (het gaat hier om Veldhoven)? Wij hadden tot op een paar maanden geleden hier een Vattenfall paal staan bij de brandweerkazerne. Vanmorgen wou ik daar mooi mijn auto opladen terwijl ik daar aan het werk ben, is de paal weg.

Gezien de opkomst van de auto's lijkt het me niet wenselijk dat we nu al openbare palen gaan verwijderen ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
leejoow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:30:
Zijn hier ook mensen met ervaring met dat er palen verdwijnen van gemeentegrond (het gaat hier om Veldhoven)? Wij hadden tot op een paar maanden geleden hier een Vattenfall paal staan bij de brandweerkazerne. Vanmorgen wou ik daar mooi mijn auto opladen terwijl ik daar aan het werk ben, is de paal weg.

Gezien de opkomst van de auto's lijkt het me niet wenselijk dat we nu al openbare palen gaan verwijderen ;)
Persoonlijk ben ik meer van de snellaad palen en niet meer zo van de (openbare) 11 kWh palen. Langzaam laden doe ik thuis wel. Natuurlijk kan niet iedereen dat, is een luxe ding.

Just here for the fun

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Brotuck schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Persoonlijk ben ik meer van de snellaad palen en niet meer zo van de (openbare) 11 kWh palen. Langzaam laden doe ik thuis wel. Natuurlijk kan niet iedereen dat, is een luxe ding.
Ik kan ook thuis laden, alleen daar is het drie keer zo duur als aan een paal van Vattenfall. Vandaar dat ik liever aan straat laad. En als ik bij de brandweer op een flexplek zit ben ik ook nog eens op tijd als mijn pieper gaat 😎

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• oltk
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Pardon!!! Waar pleit ik voor het gebruik van één pasje? Je moet niet mijn woorden verdraaien. Ik heb gezegd dat je met één pasje toe zou kunnen, neem alleen al mensen die met een leaseauto rijden. Bovendien zoals voor de zoveelste keer, elke Nederlandse pas kun je nagenoeg overal gebruiken, dus niks monopolie. Bovendien is er meer keuze in laadpassen dan in banken. Jij probeert mensen een probleem op te dringen wat er helemaal niet is, iig niet in NL.
offtopic:
Wat mij betreft is het einde discussie. :|

[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 18-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15:50
Brotuck schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Inderdaad kunnen de meeste mensen NIET thuis op de oprit laden, dus publieke 11-22kWh palen zullen altijd blijven. Snelladen blijft toch iets voor vakanties en die keer dat je verder moet dan je range je kan brengen, maar dat zal voor de meesten een uitzondering zijn.

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Matti44 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:12:
Klein vraagje, hier in de straat staat een laadpaal van Last Mile Solutions. Ik heb zo'n multitankcard en zie nog steeds geen bedragen verschijnen in de app. Ben vanaf 3 augustus begonnen met opladen hier en tot op heden niets. Als ik ergens anders oplaad staat het er eigenlijk vrij snel in, meestal de volgende dag al.

Last Mile Solutions is nog van voor de laadpalen. Rekeningen verlopen via je laadpas en dus via je multitankpas, maandelijks. Last Mile Solutions ging vroeger over het eerste en laatste stukje naar en van openbaar vervoer. Nu bijvoorbeeld de OV-fiets van de NS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Het hele probeem met de prijzen en de pasjes van laden (en elektriciteit) komt voort uit de illusie dat er een markt zou moeten bestaan voor een gemeenschappelijke voorziening, in dit geval de elektriciteit infrastructuur en dat deze markt efficiënter zou zijn dan collectieve voorzieningen. De infrastructuur werkt met een tijdhorizon van zeg 50 jaar, terwijl het “goed” per seconde een prijs krijgt. Bovenop de kosten de infrastructuur geven we veel geld uit aan een speculatieparadijs met veel nieten (de consument) en weinig winnaars (een enkele oligarch, autocraat of speculant).

De goedkoopste oplossing bestaat uit een gemeenschapsvoorziening, die ook de negatieve effecten (CO2, vervuiling, radioactiviteit,,…) hoofdelijk omslaat per gebruik, gewoon aan het eind van het jaar. Ik zie al jaren hoe ieder systeem om uitgaven (! Echt geld) te besparen alleen maar meer kosten (! Kosten is geld toegerekend aan een doel of oorzaak, een budget, en derhalve fictief, een rekenhulpmiddel) met zich meebrengt: we hebben dan immers een kostprijssysteem nodig bovenop de noodzakelijke infrastructuur.

• oltk
Jan Lelie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:30:
Het hele probeem met de prijzen en de pasjes van laden (en elektriciteit) komt voort uit de illusie dat er een markt zou moeten bestaan voor een gemeenschappelijke voorziening, in dit geval de elektriciteit infrastructuur en dat deze markt efficiënter zou zijn dan collectieve voorzieningen. De infrastructuur werkt met een tijdhorizon van zeg 50 jaar, terwijl het “goed” per seconde een prijs krijgt. Bovenop de kosten de infrastructuur geven we veel geld uit aan een speculatieparadijs met veel nieten (de consument) en weinig winnaars (een enkele oligarch, autocraat of speculant).

De goedkoopste oplossing bestaat uit een gemeenschapsvoorziening, die ook de negatieve effecten (CO2, vervuiling, radioactiviteit,,…) hoofdelijk omslaat per gebruik, gewoon aan het eind van het jaar. Ik zie al jaren hoe ieder systeem om uitgaven (! Echt geld) te besparen alleen maar meer kosten (! Kosten is geld toegerekend aan een doel of oorzaak, een budget, en derhalve fictief, een rekenhulpmiddel) met zich meebrengt: we hebben dan immers een kostprijssysteem nodig bovenop de noodzakelijke infrastructuur.
Ik weet niet zeker of ik je begrijp >:). Maar ik zie wel wanneer de EU/Europese commissie zich genoodzaakt voelt om in te grijpen in de doorgaans vrije markt. Dat is o.a. bij ongeoorloofde staatssteun maar ook als consumenten de dupe zijn van gevecht om dominantie. Dan is geen sprake meer van gezonde concurrentie, maar gaat de concurrentie proberen een eigen systeem te ontwikkelen in de hoop dat die de facto de standaard wordt. Laadkabels, voltages, data over 4G. Soms wordt ook ingegrepen als de consument geen goede keuze kan maken omdat de informatie er niet is (voedingsmiddelen). Ik zie met de laadpasjes eenzelfde patroon. Ook al vinden sommigen dat het een probleem is dat niet bestaat en je "gewoon een pasje kan gebruiken in NL" is hier volgens mij een concurrentiestrijd gaande waarbij de inzet is de standaard te worden. Ingrijpen is mijns inziens dan ook voor de hand liggend en onvermijdelijk.

edit: in bijgaande tekst staat dit redelijk helder uitgelegd, al is het redelijk toegespitst op staatssteun. Het verdrag van Lissabon gaat echter verder dan dat.

edit2: relevant persbericht van chargepoint van een paar maanden geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 18-08-2022 16:56 ]

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
Heb Juicepass gebruikt voor mn rit naar de UK.
Op de Ionity laders met de grote schermen werkt het prima. Op de Ionity laders met de kleine scherm krijg ik alleen maar foutmeldingen.
Iemand enig idee wat ik in het vervolg anders kan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:21
Er kan tegenwoordig met de Bonnet app ook geladen worden bij de laadpunten van Total EV Charge. Bijvoorbeeld in Papendrecht aan de Burgemeester Keijzerweg 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw1n7_v64rfmAg_N3SliQ-cB5ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcwigoLMsWXneBy0iWyIG84Z.jpg?f=fotoalbum_large

Toch weer een mooie uitbreiding naast het laden bij Allego, Fastned, Ionity, EV-Box/Engie. Echter, ik vraag me wel af waarom je dan niet met de Bonnet app kunt laden bij de Pitpoint palen, Greenflux palen of andere Total Energie palen zoals bijv. op de Vorticellaweg 2a te Amsterdam. Laten we hopen dat dat binnenkort ook nog gaat komen.

Nu krijg ik natuurlijk allemaal reacties als "waarom zou je dat willen, want de tarieven van Bonnet zijn tegenwoordig veel te hoog". Heel simpel: ik heb nog veel tegoed in m'n wallet van aangebrachte nieuwe Bonnet gebruikers, dus des te meer plekken waar ik dat kan gebruiken, des te beter!

[ Voor 17% gewijzigd door nathalia op 18-08-2022 18:49 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
gremsems schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:11:
Heb Juicepass gebruikt voor mn rit naar de UK.
Op de Ionity laders met de grote schermen werkt het prima. Op de Ionity laders met de kleine scherm krijg ik alleen maar foutmeldingen.
Iemand enig idee wat ik in het vervolg anders kan doen?
Net terug van vakantie. Bijna exclusief gebruik gemaakt van juicepass. Je moet gewoon precies doen wat de schermen zeggen. De grote schermen willen dat je eerst de app gebruikt om de transactie te starten en daarna de ccs in de auto steekt. De kleine schermen willen volgens mij juist eerst lader erin en dan transactie starten via app.

Ik weet niet helemaal of het deze volgorde was of andersom maar wat ik wel weet is dat als je de instructies op het scherm zelf volgt, het bijna altijd wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Jan Lelie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:09:
Last Mile Solutions ging vroeger over het eerste en laatste stukje naar en van openbaar vervoer. Nu bijvoorbeeld de OV-fiets van de NS.
Volgens mij bedoel je Last Mile.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Limbeckx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Net terug van vakantie. Bijna exclusief gebruik gemaakt van juicepass. Je moet gewoon precies doen wat de schermen zeggen. De grote schermen willen dat je eerst de app gebruikt om de transactie te starten en daarna de ccs in de auto steekt. De kleine schermen willen volgens mij juist eerst lader erin en dan transactie starten via app.

Ik weet niet helemaal of het deze volgorde was of andersom maar wat ik wel weet is dat als je de instructies op het scherm zelf volgt, het bijna altijd wel werkt.
Heb je ook meer dan 1 van die maandbundels gebruikt, en hoe kreeg je dat een beetje soepel opvolgend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
m00 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:36:
[...]

Heb je ook meer dan 1 van die maandbundels gebruikt, en hoe kreeg je dat een beetje soepel opvolgend?
Heb uiteindelijk drie maandbundels gebruikt. De eerste twee keer ging helemaal soepel. Binnen 10 minuten zat ik weer aan de maandbundel. Derde keer duurde het lang. Hierdoor moest ik 1 keer de volle mep betalen. Daarna direct een case aangemaakt via de app en toen werd het voor me goed gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TerminalNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Normaal zie je die autorisatie niet eens op je rekening. In zeldzame gevallen kan het inderdaad 24uur duren voor deze verrekend word, maar dat gebeurd niet vaak gelukkig.
In het buitenland ligt dit wel anders, vorig jaar in frankrijk tot 2x toe dat het ruim een week duurde voordat het geld terug op mijn rekening stond.
Maar ik denk dat dit makkelijker te verhelpen is dan het gedoe met alle losse passen etc.

[...]
Nou, dit geeft wel degelijk de nodige issues hoor, in Engeland bijvoorbeeld bij Chargemaster wordt er niet alleen pre-authorised maar ook 30 GPB per sessie afgeschreven. Ook als de sessie mislukt. Veel mensen zijn maanden bezig om dat geld weer terug te krijgen. Dat is toch iets waar je bij laadpassen minder last van hebt omdat daar allerlei fail-saves zijn ingebouwd, bijvoorbeeld 'minder geladen dan 100Wh = geen rekening'
Niet meer dan logisch ook. Sprak laatst met iemand van het NMI en die zijn er ook al mee bezig. Ben erg benieuwd, gezien er geld te verdienen valt met afwijkende meters zou het mij niet verbazen als er aardig gesjoemeld word met de metingen.
En voor iedereen die denkt dat dat wel meevalt, er is een reden dat de regelgeving voor de normale tankstations zo strict en gereguleerd zijn ;).
Nou ja, dat Europa ermee bezig is heeft voornamelijk met het Duitse Eichrecht te maken. Dat het je niet zou verbazen dat er gesjoemeld wordt vind ik wel wantrouwend richting de markt. Je moet nogal wat doen om hiermee te sjoemelen, controle hebben over de laadpaal en de laadpas, kortom de hele keten beheersen. In Nederland en Duitsland worden daarbij allemaal geijkte kwaliteitscomponenten gebruikt van bijv. ABB of Schneider.

Als de plannen doorgaan is het enige verschil dat er een ruitje en/of een extra metertje in de laadpaal komt zodat je bij de start de meterstand kan opschrijven en bij het einde van je laadsessie, kan uitrekenen hoeveel kWh je geladen hebt en dit vervolgens later met je factuur kan gaan vergelijken. Kortom dat doet dus niemand in de praktijk.

Heb jij wel eens in dat glaasje aan de zijkant van een benzinepomp gekeken of er luchtbelletjes in zaten en zo ja heb je toen geklaagd ergens? Ik snap wel dat men het dichtgereguleerd wil hebben maar het lijkt mij persoonlijk een (dure) olifantenoplossing voor een muizenprobleempje.
Matti44 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:12:

Rond de 13e van elke maand. Het hele traject kan soms twee maanden duren.
Jan Lelie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Last Mile Solutions is nog van voor de laadpalen. Rekeningen verlopen via je laadpas en dus via je multitankpas, maandelijks. Last Mile Solutions ging vroeger over het eerste en laatste stukje naar en van openbaar vervoer. Nu bijvoorbeeld de OV-fiets van de NS.
Dat is Last Mile.

Last Mile Solutions is een van de grootste white-label MSP's van Europa waar ook tientallen Nederlandse laadpassen op gebaseerd zijn. Ze doen ook white-label CPO, waarvan Ecotap laadpalen het bekendste voorbeeld zijn. Die verschijnen dan vaak als LMS op je (roaming) factuur of in sommige laad-apps of in Google maps kan je LMS ook in de omschrijving tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:47
nannoe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Nee, het gaat in de post van @cooper_s1 over de Ionity bij De Kroon, niet de Fastned; daar heeft Ionity het Tritium design staan; de 2x de Tritum Veefil-pk 350 die met 800V-auto's ook die 350 kW zou moeten kunnen.

Ook de Ionity palen bij Tolnegen Zuid langs de A1: één van Ionity locaties met de langste bouwtijd ooit, inmiddels 255 dagen onderweg, voor twee paaltjes langs een parkeerplaats waar enkel trucks stoppen.
nee? veel ionity in nederland gebruiken de oude abb 350kw hpcs, ook die van de kroon:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3mvplHs.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VoCLGVO.png

ik weet het verschil tussen ionity en fastned wel

de ionity tolwegen zuid gebruikt wel de nieuwe ionity design snelladers, geen abb's.

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 19-08-2022 09:25 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Hachy schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Nou, dit geeft wel degelijk de nodige issues hoor, in Engeland bijvoorbeeld bij Chargemaster wordt er niet alleen pre-authorised maar ook 30 GPB per sessie afgeschreven. Ook als de sessie mislukt. Veel mensen zijn maanden bezig om dat geld weer terug te krijgen. Dat is toch iets waar je bij laadpassen minder last van hebt omdat daar allerlei fail-saves zijn ingebouwd, bijvoorbeeld 'minder geladen dan 100Wh = geen rekening'

[...]

Nou ja, dat Europa ermee bezig is heeft voornamelijk met het Duitse Eichrecht te maken. Dat het je niet zou verbazen dat er gesjoemeld wordt vind ik wel wantrouwend richting de markt. Je moet nogal wat doen om hiermee te sjoemelen, controle hebben over de laadpaal en de laadpas, kortom de hele keten beheersen. In Nederland en Duitsland worden daarbij allemaal geijkte kwaliteitscomponenten gebruikt van bijv. ABB of Schneider.

Als de plannen doorgaan is het enige verschil dat er een ruitje en/of een extra metertje in de laadpaal komt zodat je bij de start de meterstand kan opschrijven en bij het einde van je laadsessie, kan uitrekenen hoeveel kWh je geladen hebt en dit vervolgens later met je factuur kan gaan vergelijken. Kortom dat doet dus niemand in de praktijk.

Heb jij wel eens in dat glaasje aan de zijkant van een benzinepomp gekeken of er luchtbelletjes in zaten en zo ja heb je toen geklaagd ergens? Ik snap wel dat men het dichtgereguleerd wil hebben maar het lijkt mij persoonlijk een (dure) olifantenoplossing voor een muizenprobleempje.
Dat dat probleem in Engeland speelt is toch vooral een probleem van die maatschappij? Dat klinkt niet als een probleem in het betaal verkeer maar meer in de implementatie en afhandeling van die maatschappij. Hier met tanken gaat het in 99,999% van de gevallen goed, waarom zou dat bij een laadpaal niet zo kunnen zijn.

Die regels zijn er niet voor niks gekomen, en er is een reden dat ze zo streng zijn. Niet alleen omdat er mee gesjoemeld is, maar nu vooral om te voorkomen dat dat nog weer gaat gebeuren.
Een simpel voorbeeld, een brandstofdispenser mag 0,5% in de min en in de plus afwijken. En officieel mag je die niet justeren als deze op 0 staat of daar onder, je mag niet bewust naar een min waarde justeren. En toch zijn er maatschappijen die het van de ijkers eisen dat dat gebeurd. Jij kan het wantrouwend noemen, ik wil het ervaring noemen. Het blijven commerciële bedrijven die er alles aan zullen doen om hun winstmarge op te krikken.

En het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn, bij de DC laders zit er eigenlijk altijd al een display op. Wanneer ze een goedkeuring weten te krijgen mag je gewoon die gebruiken voor het weergeven van de waardes. Maar dan moet alles wel goed gekeurd worden, en dan kunnen ze dus niet elke keer componenten wisselen voor iets totaal anders en dat kan nog wel eens een probleem worden als ik mijn collega’s hoor die zich met de laadpalen bezighouden.

En ja, ik kijk geregeld naar die kijkglazen als ze er nog opzitten. Maar ik werk dan ook in deze branche en ben erkend keurder. En ja, daar voor ben ik wel eens naar locatie gereden na klachten van een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
TerminalNL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:41:

Dat dat probleem in Engeland speelt is toch vooral een probleem van die maatschappij? Dat klinkt niet als een probleem in het betaal verkeer maar meer in de implementatie en afhandeling van die maatschappij. Hier met tanken gaat het in 99,999% van de gevallen goed, waarom zou dat bij een laadpaal niet zo kunnen zijn.
...
Het is inderdaad wel opvallend dat veel van die meldingen uit Engeland komen, misschien dat pre-authorizations en de daadwerkelijke transacties daar anders worden verwerkt. Of dat mensen daar gewoon meer bank-/creditkaarten gebruiken bij snelladers?

Gisteren ook weer een: https://twitter.com/Alleg...tatus/1560272687045705730

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TerminalNL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Wat ik maar wil zeggen is dat er nog startup probleempjes zijn, een laadpaal is gewoon iets anders dan een benzinepomp en daar gaat soms wel eens iets mis zoals bij de start van een sessie.
Die regels zijn er niet voor niks gekomen, en er is een reden dat ze zo streng zijn. Niet alleen omdat er mee gesjoemeld is, maar nu vooral om te voorkomen dat dat nog weer gaat gebeuren.
Een simpel voorbeeld, een brandstofdispenser mag 0,5% in de min en in de plus afwijken. En officieel mag je die niet justeren als deze op 0 staat of daar onder, je mag niet bewust naar een min waarde justeren. En toch zijn er maatschappijen die het van de ijkers eisen dat dat gebeurd. Jij kan het wantrouwend noemen, ik wil het ervaring noemen. Het blijven commerciële bedrijven die er alles aan zullen doen om hun winstmarge op te krikken.
0,1 liter brandstof is net zoveel waard als 1 kWh. Bij een halve liter per tankbeurt (€1,-) ontstaat daar een potentiele business case. Dat is toch iets anders als een afwijking van 100Wh (€0,035) op een laadsessie van 10kWh
En het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn, bij de DC laders zit er eigenlijk altijd al een display op. Wanneer ze een goedkeuring weten te krijgen mag je gewoon die gebruiken voor het weergeven van de waardes. Maar dan moet alles wel goed gekeurd worden, en dan kunnen ze dus niet elke keer componenten wisselen voor iets totaal anders en dat kan nog wel eens een probleem worden als ik mijn collega’s hoor die zich met de laadpalen bezighouden.
Ik ben er ook niet tegen hoor, alleen vraag ik me wel hardop af of dit nu -in deze fase van de markt- daadwerkelijk iets toevoegt.
En ja, ik kijk geregeld naar die kijkglazen als ze er nog opzitten. Maar ik werk dan ook in deze branche en ben erkend keurder. En ja, daar voor ben ik wel eens naar locatie gereden na klachten van een klant.
Oke een beetje beroepsdeformatie zorgt ervoor dat je wellicht bevooroordeeld bent. Ik heb nog nooit iemand gesproken die dat echt doet, veel mensen weten niet eens wat het is en waarvoor het dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Ik ben momenteel op vakantie in Italië en kwam erachter dat ik via ChargePoint US wel heel voordelig kan laden bij de Duferco DC en AC laders voor een tarief van 0,01 euro per minuut. Ik heb gisteren voor de eerste keer even kort geladen om later in de app (en bankrekening) te controleren of de sessie echt voor die prijs heeft plaatsgevonden. Nu (een dag later) staat de sessie er nog steeds niet in.

Mijn vraag: kan ik ervan uitgaan dat de prijs die in de app staat ook daadwerkelijk gerekend wordt? Of kan ChargePoint/Duferco op een later moment komen met "oeps, verkeerde prijs vermeld", waarna bijvoorbeeld alsnog 0,60 euro per kWh wordt afgerekend?

Wat is jullie inschatting bij deze situatie? Alvast bedankt!

https://goo.gl/maps/Zz5RdVdu4awqeVCd6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ptj2MU7YHM6aEeepoYgkkKNacQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lzs35XHyjRuiIF7DD1VyrnH0.png?f=fotoalbum_large

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Floris112 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:09:
Ik ben momenteel op vakantie in Italië en kwam erachter dat ik via ChargePoint US wel heel voordelig kan laden bij de Duferco DC en AC laders voor een tarief van 0,01 euro per minuut. Ik heb gisteren voor de eerste keer even kort geladen om later in de app (en bankrekening) te controleren of de sessie echt voor die prijs heeft plaatsgevonden. Nu (een dag later) staat de sessie er nog steeds niet in.

Mijn vraag: kan ik ervan uitgaan dat de prijs die in de app staat ook daadwerkelijk gerekend wordt? Of kan ChargePoint/Duferco op een later moment komen met "oeps, verkeerde prijs vermeld", waarna bijvoorbeeld alsnog 0,60 euro per kWh wordt afgerekend?

[Afbeelding]
De grootste MSP uit de Verenigde Staten levert nu ook laadpassen in Europa. Op diverse netwerken hanteren ze scherpe tarieven maar soms kunnen ze ook kostbaar zijn. Bij het gebruik van niet-gratis laadpunten wordt er een tegoed van €10,- van je creditcard of Paypal afgeboekt. Van deze €10,- gebruik je vervolgens alleen wat je geladen hebt. Je krijgt direct na het laden een SMS met overzicht van het volume wat je geladen hebt inclusief de prijs.
https://laadpastop10.nl/c...65/Chargepoint%20%28US%29

@Hachy Wel raar dat er geen link naar de website staat op laadpastop10 ?
Die SMS heb je ook niet gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Ik heb ook nog geen SMS ontvangen. Betaalmethode is trouwens Google Pay, dat weer gekoppeld is aan mijn creditcard. Ik ga straks proberen nog een sessie te starten en te stoppen en hopen dat die wel in de app verschijnt en ik een SMS ontvang.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Floris112 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:39:
Ik heb ook nog geen SMS ontvangen. Betaalmethode is trouwens Google Pay, dat weer gekoppeld is aan mijn creditcard. Ik ga straks proberen nog een sessie te starten en te stoppen en hopen dat die wel in de app verschijnt en ik een SMS ontvang.
Check ook even of je nummer wel in internationaal formaat staat geregistreerd bij die provider (indien van toepassing).

En wellicht kan je ook kijken of die reservering überhaupt gemaakt wordt? En ik zou wel een paar kWh laden om te voorkomen dat je een bepaalde grenswaarde niet haalt.

Al helpt het niet als de grenswaarde in euro’s wordt bepaald ipv in kWh met 1 cent per kWh ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Floris112 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:09:

[Afbeelding]
Normaalgesproken wel, maar een screenshot bewaren kan in deze geen kwaad. ;) Dat 'oeps' heb ik wel eens meegemaakt maar gaat dan altijd in vanáf het 'oeps' moment. Dus als je het actuele tarief voor elke laadsessie checkt zal dat in de regel goed blijven gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 19-08-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Sinds gisteren in het bezit van een KIA EV6 (Plus, 77,4kWh, RWD).
Ik heb van mijn leasemaatschappij een MTC laadpas gekregen waardoor dus de leasemaatschappij direct de laadkosten betaalt.
Voor de zekerheid heb ik ook een gratis Shell Recharge laadpas besteld voor het geval de MTC niet werkt ergens, dan kan toch laden bij Shell Recharge en achteraf de kosten declareren bij de leasemaatschappij.

Nu kreeg ik gisteren bij de aflevering dus ook een KIA Connect laadpas.
Het lijkt erop dat ik hiervoor moet registreren en een abonnement moet aanschaffen.
Dit is voor mij toch helemaal niet interessant als ik in 99% van de gevallen direct laad met mijn MTC?
Of zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@ArmyOfQueens nee. Lijkt me niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:03
ArmyOfQueens schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:35:
Ik heb van mijn leasemaatschappij een MTC laadpas gekregen waardoor dus de leasemaatschappij direct de laadkosten betaalt.
Voor de zekerheid heb ik ook een gratis Shell Recharge laadpas besteld voor het geval de MTC niet werkt ergens, dan kan toch laden bij Shell Recharge en achteraf de kosten declareren bij de leasemaatschappij.

Het lijkt erop dat ik hiervoor moet registreren en een abonnement moet aanschaffen.
Dit is voor mij toch helemaal niet interessant als ik in 99% van de gevallen direct laad met mijn MTC?
Ik neem aan dat jij Kia Charge bedoelt. Dat kan zowel met als zonder abo.
En met abo krijg je veel voordeliger laadtarieven.

Of het interessant is hangt dus helemaal van jouw laadsituatie/laadgedrag af.
Als je vrijwel altijd thuis laadt is het niet interessant.
Als je vrijwel altijd publiek laadt waarschijnlijk wel.
Los van het gegegeven dat de hogere kosten van de MTC door de zaak betaald worden via leasemij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
...
De Kia Charge Easy optie is gratis, dus zonder abonnementskosten. En ik dacht dat je bij een Kia EV6 een jaar lang gratis het Ionity Power-abonnement kreeg waarmee je voor € 0,29 / kWh kunt snelladen bij Ionity.

Dus het hoeft je niks te kosten om deze Kia laadpas te registreren, en dan heb je een extra fallback-optie naast je Shell Recharge-laadpas (die overigens ook in het buitenland op veel plaatsen werkt).

Ik weet het niet zeker maar ik meende ergens gelezen te hebben dat de MTC-laadpas eigenlijk ook een Shell Recharge-laadpas is. In dat geval is die extra Shell Recharge-pas misschien minder nuttig als backup.

Ik weet niet of je MTC-laadpas ook in het buitenland werkt, maar dan is een gratis extra laadpas altijd handig. In Nederland werkt elke Nederlandse laadpas op elke laadpaal of snellader (Tesla snelladers uitgezonderd, die werken alleen met de Tesla app), maar de dekking in het buitenland verschilt per laadpas.

[ Voor 8% gewijzigd door Wesco op 19-08-2022 15:12 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81

Ondanks dat je de laadpas van de leasemaatschappij hebt ontvangen, betaalt je werkgever waarschijnlijk gewoon de rekening. Overleg dus even met je werkgever en vraag hen of zij die extra passen kunnen aanvragen c.q. dat ze op naam van de zaak worden gezet. Dat scheelt jou een hoop gedoe met declareren.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
MadMan81 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Ondanks dat je de laadpas van de leasemaatschappij hebt ontvangen, betaalt je werkgever waarschijnlijk gewoon de rekening. Overleg dus even met je werkgever en vraag hen of zij die extra passen kunnen aanvragen c.q. dat ze op naam van de zaak worden gezet. Dat scheelt jou een hoop gedoe met declareren.
Hoop gedoe is wat overdreven. Misschien dat ik in drie jaar rijden twee keer een declaratie had kunnen maken. Met de MTC heb je voldoende dekking overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 15:39
Wesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:08:
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik meende ergens gelezen te hebben dat de MTC-laadpas eigenlijk ook een Shell Recharge-laadpas is. In dat geval is die extra Shell Recharge-pas misschien minder nuttig als backup.
MTC is geen white label pas, maar zijn zelf een MSP. Hebben zelf roaming overeenkomsten met nederlandse CPO's en naar de buitenlandse CPO's liften ze mee op de roaming overeenkomsten van LMS.
zie:https://www.lastmilesolut...-van-last-mile-solutions/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Wesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

De Kia Charge Easy optie is gratis, dus zonder abonnementskosten. En ik dacht dat je bij een Kia EV6 een jaar lang gratis het Ionity Power-abonnement kreeg waarmee je voor € 0,29 / kWh kunt snelladen bij Ionity.
Ionity Power it is :) ik gebruik het nu al 2 jaar (met maandelijks 13 euro kosten), was een simpele rekensom. Vakantie naar Italië, Engeland, Denemarken en nu naar Zweden... werkt fantastisch en goedkoop, ik gebruik eigenlijk nooit andere (AC) laadpalen domweg omdat deze vaak duurder zijn dan de €0,29 kWh van Ionity.

Om één of andere reden heb ik in 2 jaar tijd met 2-3 vakanties per jaar nog maar 2x 10 minuten hoeven te wachten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Gisteren voor het eerst in Italie geladen. Werkte uitstekend met Enel X laadpaal en Shell pas.
Ik heb de juicepass app van Enel X zelf niet gebruikt want ik zag dat ze ook een boetetarief hanteren (start een uur na beeindiging) van 10cent per minuut.
Met shell beter tarief en er wordt niets over boete gezegd.
Weet iemand of enel toch de boete via shell kan doorbelasten als ik per ongeluk de auto langer aan de paal laat staan? Liever niet, maar als je een stad bezoekt ben je niet altijd op tijd terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:39
lichtblauw schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:15:
Gisteren voor het eerst in Italie geladen. Werkte uitstekend met Enel X laadpaal en Shell pas.
Ik heb de juicepass app van Enel X zelf niet gebruikt want ik zag dat ze ook een boetetarief hanteren (start een uur na beeindiging) van 10cent per minuut.
Weet iemand of enel toch de boete via shell kan doorbelasten als ik per ongeluk de auto langer aan de paal laat staan? Liever niet, maar als je een stad bezoekt ben je niet altijd op tijd terug
Je weet precies hoe lang de auto moet laden dus rekening houden met het moeten verplaatsen van de auto zal niet moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cees_dekker
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik ga morgen naar Frankrijk op vakantie met mn EV6.

Vraag: Ik reken er eigenlijk op dat mn KIA pas ook werkt op de snelladers van Ionity en Tesla. Maar is dat eigenlijk wel zo? Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
cees_dekker schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:47:

Vraag: Ik reken er eigenlijk op dat mn KIA pas ook werkt op de snelladers van Ionity en Tesla. Maar is dat eigenlijk wel zo? Weet iemand dat?
Ionity wel, Tesla niet. Voor Tesla moet je de Tesla app downloaden. Verder kan je met de EV6 alleen bij Tesla V2 (150kW laders) terecht. Bij V3 (250kW laders) kan je met EV6 (nog) niet opladen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

cees_dekker schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:47:

Doe iets meer onderzoek.... ;)

Handig filmpje: YouTube: GETEST: niet-Tesla laden bij een Tesla Supercharger - Zo werkt het -...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanAllElectric schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Ionity wel, Tesla niet. Voor Tesla moet je de Tesla app downloaden. Verder kan je met de EV6 alleen bij Tesla V2 (150kW laders) terecht. Bij V3 (250kW laders) kan je met EV6 (nog) niet opladen.
Is dit nog niet opgelost? Dan blijven er weinig Tesla locaties over om te laden in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Is dit nog niet opgelost? Dan blijven er weinig Tesla locaties over om te laden in Frankrijk.
Zou kunnen. Maar langs route de soleil is het qua ionity laders erg goed geregeld, heb zelf nog geen Tesla nodig gehad, zelfs in Spanje niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Ecotap heeft de opslag per kWh verhoogd van 1 cent naar 2 cent. Geen aankondiging of tariefsinformatie te vinden op ecotap website. @Hachy, iets over bekend? In de Ecotap app is alles wel opeens 1 cent duurder geworden per kWh. Dan nu toch maar eens ElBizz aanvragen.... dat heeft nu een terugverdientijd van slechts enkele maanden voor mij >:)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Zou kunnen. Maar langs route de soleil is het qua ionity laders erg goed geregeld, heb zelf nog geen Tesla nodig gehad, zelfs in Spanje niet. ;)
Wat extra opties zijn best lekker. Helemaal als je overdag op de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Wat extra opties zijn best lekker. Helemaal als je overdag op de weg zit.
Als je ionity kunt laden is het echt niet nodig in Frankrijk, althans rout de soleil in ieder geval.

De Kiwhi pas heb ik zelf ook trouwens, schijnt een goede backup te zijn in Frankrijk, maar heb hem zelf nog niet gebruikt of nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Als je ionity kunt laden is het echt niet nodig in Frankrijk, althans rout de soleil in ieder geval.

De Kiwhi pas heb ik zelf ook trouwens, schijnt een goede backup te zijn in Frankrijk, maar heb hem zelf nog niet gebruikt of nodig gehad.
Er is meer dan de route du solei natuurlijk. Plus, wat extra spreiding is best prettig. Bij Metz was er gewoon een laadfile op een maandag. Dus dan zijn 28 stalls van Tesla bij Metz toch best prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Er is meer dan de route du solei natuurlijk. Plus, wat extra spreiding is best prettig. Bij Metz was er gewoon een laadfile op een maandag. Dus dan zijn 28 stalls van Tesla bij Metz toch best prettig.
Ja, is ook wel zo.
Ik spreek uit mijn eigen ervaring en die is in juni en augustus icm 's nachts en 's ochtends rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cees_dekker
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
JanAllElectric schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

hartelijk dank. Welke APP precies van TESLA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
cees_dekker schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

hartelijk dank. Welke APP precies van TESLA
Probeer Google eens, 1e hit:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jandeeg88
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 02:51
Terug van een weekje Denemarken met de 30 kWh Nissan Leaf. Voor 45 euro de 145 kWh Enel-X way bundel aangeschaft. Lijkt momenteel verreweg de meest voordelige mogelijkheid om te kunnen snelladen en voor AC laden in Scandinavie ook absoluut de goedkoopste optie (aangezien AC palen daar ook regelmatig bijna het dubbele van het 0.31 euro Enel-X tarief zijn).

Niet alle op de Shell Recharge app vermelde palen zijn bruikbaar en soms zijn er wel laders die iets verder weg stonden van de snelweg, of niet bepaald 'state of the art' (vermoedelijk bijna 10 jaar in gebruik), maar toch ook regelmatig spiksplinternieuwe 300 kW laders direct naast de snelweg kunnen gebruiken (en daar toch maar even een snelheid van 46 kW uit getrokken!!).

Iets meer tekst in het "Lange ritten met elektrische auto in Europa" topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
RaymondD schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:03:
Ecotap heeft de opslag per kWh verhoogd van 1 cent naar 2 cent. Geen aankondiging of tariefsinformatie te vinden op ecotap website. @Hachy, iets over bekend? In de Ecotap app is alles wel opeens 1 cent duurder geworden per kWh. Dan nu toch maar eens ElBizz aanvragen.... dat heeft nu een terugverdientijd van slechts enkele maanden voor mij >:)
Nee. Ik zal ze maandag even bellen. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Loei123 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Goed om te lezen, Ionity in Denemarken en zweden was ook prima voor elkaar. 1x ook gezien dat er een ionity medewerker rondliep en beetje de doorstroming regelde en hielp bij laden. Zijn nog altijd mensen die lopen te klooien met een niet werkende kaart of app.

Was het druk bij de laders in Frankrijk? (op welke dag vd week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Ik zie in ABRP soms bij een roueplanning een extra vermelding en een maximum snelheid staan.

Weet iemand waar dat voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_3on0ut8kcvHd_iEtnj174poCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeBACcPWcxwwHJh3ZmokyB31.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:
Ik zie in ABRP soms bij een roueplanning een extra vermelding en een maximum snelheid staan.

[Afbeelding]
Dat je die max snelheid aan moet houden tijdens die etappe om met het door jou opgegeven minimum percentage aan te komen bij het volgende laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Kaaschef schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 04:56:
[...]

Goed om te lezen, Ionity in Denemarken en zweden was ook prima voor elkaar. 1x ook gezien dat er een ionity medewerker rondliep en beetje de doorstroming regelde en hielp bij laden. Zijn nog altijd mensen die lopen te klooien met een niet werkende kaart of app.

Was het druk bij de laders in Frankrijk? (op welke dag vd week).
In juni was het niet druk en 11 augustus ook niet.
Wel voor een redelijk deel 's nachts en sochtends vroeg gereden.

Morgen ga ik terug, hopelijk is de situatie dan hetzelfde, alleen rij ik dan in de ochtend en overdag.

[ Voor 9% gewijzigd door Loei123 op 21-08-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:

[Afbeelding]
Wat me meer opvalt zijn de korte trajecten tussen de laders. Kan je ergens opgeven dat je minstens 150 of 200 km wil tussen laadpalen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
Tommie12 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Wat me meer opvalt zijn de korte trajecten tussen de laders. Kan je ergens opgeven dat je minstens 150 of 200 km wil tussen laadpalen?
Kiezen voor 'fewer stops' in de settings. Evt. kun je per stop handmatig de laadduur aanpassen, maar dat werkt niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
The__Virus schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Kiezen voor 'fewer stops' in de settings. Evt. kun je per stop handmatig de laadduur aanpassen, maar dat werkt niet heel handig.
Ik heb hem ingesteld op het 2e punt (links van "Quickest arrival"). Hoe hebben anderen dat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
Die gebruikte ik ook meestal of gewoon de middelste. Meer dan 2 laadstops onderweg vaak niet nodig gehad, ondanks dat de (conservatieve) plabning tevoren vaak 3 aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Ik ga vrijdag 2 september naar zuid Frankrijk met een overnachting in Macon. Ik twijfel nog over de route.

- via Lille-Reims-Troyes-Dijon-Macon (10.15 uur reistijd / 855km) of
- via Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Macon (10.00 uur reistijd / 852km).

Met mijn vorige auto reed ik altijd via de laatste route.

Zijn er ervaringsdeskundigen die de ene of de andere route gereden hebben en zo ja, wat zou je mij adviseren? Wellicht is het vrijdag op beide routes rustiger (september, vrijdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
lichtblauw schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:15:
Ja die belasten ze ook door, maar als je klimatisering aanzet, blijft hij laden.

En nee, als ik ergens kom om te laden, haal ik hem zo snel mogelijk weg.

Maar dagje Assisi vind ik anders. Je parkeert beneden, parkeerterreinen zijn al druk/vol.

Dus je gaat niet helemaal naar beneden, om weer opnieuw een parkeerplek te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
The__Virus schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:09:
Die gebruikte ik ook meestal of gewoon de middelste. Meer dan 2 laadstops onderweg vaak niet nodig gehad, ondanks dat de (conservatieve) plabning tevoren vaak 3 aangaf.
Het lijkt mij dat dit sterk afhankelijk is van de diverse gegevens (info auto, rijstijl, voorkeuren) die in ABRP zijn ingevoerd. Ik kan het meeste wel inschatten maar weet bv. niet of het daadwerkelijke referentieverbruik van mijn EV (Audi Q4 40 e-tron) juist is.

Deze is door ABRP gezet op:
- Wh/km. @ 110km/h : 190
- Km/kWh @ 110 km/h: 5.26.

Toevallig iemand die ervaringscijfers heeft van een vakantiereis naar het zuiden met een Audi Q4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Het lijkt mij dat dit sterk afhankelijk is van de diverse gegevens (info auto, rijstijl, voorkeuren) die in ABRP zijn ingevoerd. Ik kan het meeste wel inschatten maar weet bv. niet of het daadwerkelijke referentieverbruik van mijn EV (Audi Q4 40 e-tron) juist is.

Deze is door ABRP gezet op:
- Wh/km. @ 110km/h : 190
- Km/kWh @ 110 km/h: 5.26.

Toevallig iemand die ervaringscijfers heeft van een vakantiereis naar het zuiden met een Audi Q4?
Volgens mij zijn de verbruikcijfers in ABRP best prima. Je kunt even checken welke temp ingesteld is, iets meer gewicht instellen en max snelheid aanpassen mocht je geen vmax gaan rijden. Ik rij gewoon vmax en met de defaults klopt het gewoon doorgaans met ABRP. Imho een prima indicatie.

Ps. Weet ff niet of je ook velgen kunt kiezen? Anders voor elke inch groter een 2% bij verbruik optellen. Neem even aan dat je geen dakkoffer/aanhanger/fietsendrager hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 21-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Je kunt even checken welke temp ingesteld is, iets meer gewicht instellen en max snelheid aanpassen
Je bedoelt de buitentemperatuur? Die staat mij nu op 21 gr. Ik verwacht dat de werkelijke buitentemperatuur hoger zal zijn (positief effect op verbruik) maar ook extra airco nodig (nadelig effect op verbruik).
Pagina: 1 ... 142 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.