[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.993 views

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:20
Venomer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:34:
In Bourg-Achard in Frankrijk is vorige week een nieuwe Tesla Supercharger locatie open gegaan. Volgens de Tesla website en ABRP is deze ook beschikbaar voor niet-Tesla’s. Maar in de Tesla-app wordt de locatie nog niet weergegeven als je zoekt naar laders voor niet-Tesla’s. Er is dan volgens mij geen manier om daar met je niet-Tesla op te laden. Of weet iemand een manier om het laden te starten zonder de app?
Misschien is het laden de eerste dagen gratis om te testen? Zonder app zal het niet werken als dit niet zo is. Zou het er niet op gokken. Wanneer ga je? Zag bij Metz Sud ook dat hij pas een paar dagen later open was voor non-Tesla’s. Wel gek dat ze het al wel op de site zetten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 22:42

Arfman

Drome!

Vraagje, misschien doe ik iets verkeerds.

We gaan volgende week naar Amsterdam en gaan parkeren bij de P aan het Oosterdok. Daar zijn volgens de website 60 oplaadpunten van Eneco. Ik heb gekeken in ChargeMap, Chargefinder en Chargeprice, maar daar staan deze laadpunten niet op. Wel op de ANWB Onderweg app maar daar kan ik niets vinden over tarieven.

Kijk ik verkeerd? Zien jullie iets?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Inspired
Arfman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:03:

We gaan volgende week naar Amsterdam en gaan parkeren bij de P aan het Oosterdok. Daar zijn volgens de website 60 oplaadpunten van Eneco. Ik heb gekeken in ChargeMap, Chargefinder en Chargeprice, maar daar staan deze laadpunten niet op. Wel op de ANWB Onderweg app maar daar kan ik niets vinden over tarieven.

Welke laadpas gebruik je? InCharge app geeft dit aan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VZOdmjOSDo-8UnwBgmsTCctTrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vqZycHEyLFQuImZPhqodo2CQ.png?f=fotoalbum_large

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Arfman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:03:

0,36 in de vattenfall app

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
BounceCloud schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Dat betwijfel ik. Hier in de straat zijn de afgelopen twee jaar ook flink wat laadpalen op de oprit verschenen en minimaal de helft staat op openbaar. Ik denk dat die mensen dat niet eens weten; de laadpaal wordt bij de leaseauto geleverd, werkt en zij kijken nergens naar om. Bij de installatie wordt daar niet naar gekeken door de installateur, verkeerd aangeklikt, zeg het maar...

Overigens werd onze laadpaal (EVbox) ook op openbaar afgeleverd en moest dit achteraf handmatig gecorrigeerd worden.
Zou best kunnen dat die mensen het niet weten. Maar is wel hun risico. Als er mensen komen laden komen zij daar dan wel achter en kunnen het laten aanpassen als zij dat willen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Inspired
eltron schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Zou best kunnen dat die mensen het niet weten. Maar is wel hun risico. Als er mensen komen laden komen zij daar dan wel achter en kunnen het laten aanpassen als zij dat willen.
Probleem is dat Shell dit nu afdwingt. Dus, als ik familie/vrienden wil laten laten met een tankpas dan moet ik de paal op publiek zetten en dan komt deze sinds enige tijd ook op de kaart en in apps terecht. Voorheen kon je de paal publiek open zetten en niet laten opnemen in de kaart & apps. Dit kan helaas niet meer. Shell geeft aan dat ze dit moeten doen ivm de nieuwe wet. Ik zou hem er ook graag uit hebben. Niet dat iemand niet bij mij mag laden, maar mijn eigen auto staat er 90% van de tijd. De paal staat vaak wel op vrij omdat ik zelf maar eens per week aan het laden ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:18
Inspired schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Probleem is dat Shell dit nu afdwingt. Dus, als ik familie/vrienden wil laten laten met een tankpas dan moet ik de paal op publiek zetten en dan komt deze sinds enige tijd ook op de kaart en in apps terecht. Voorheen kon je de paal publiek open zetten en niet laten opnemen in de kaart & apps. Dit kan helaas niet meer. Shell geeft aan dat ze dit moeten doen ivm de nieuwe wet. Ik zou hem er ook graag uit hebben. Niet dat iemand niet bij mij mag laden, maar mijn eigen auto staat er 90% van de tijd. De paal staat vaak wel op vrij omdat ik zelf maar eens per week aan het laden ben.
En dat is ook de reden waarom ik liever dit soort palen niet op de kaart zie verschijnen. Als ik een rit plan naar iets waar ik niet bekend ben en denk dat ik 10 laadpunten heb, maar wat eigenlijk allemaal opritten zijn, dan voel ik me wel wat genaaid.

En dan kun je wel brutaal de auto op andermans oprit zetten, maar als de eigenaar niet weet dat het bekend staat als openbaar laadpunt, dan wil ik niet degene zijn die het moet gaan vertellen. Dat zijn nooit de leuke gesprekken, en van te voren vragen is ook een soort bedelarij, hoeveel opritten moet ik dan wel niet af voordat iemand het goed vind?

• Inspired
zalkc schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

En dat is ook de reden waarom ik liever dit soort palen niet op de kaart zie verschijnen. Als ik een rit plan naar iets waar ik niet bekend ben en denk dat ik 10 laadpunten heb, maar wat eigenlijk allemaal opritten zijn, dan voel ik me wel wat genaaid.

En dan kun je wel brutaal de auto op andermans oprit zetten, maar als de eigenaar niet weet dat het bekend staat als openbaar laadpunt, dan wil ik niet degene zijn die het moet gaan vertellen. Dat zijn nooit de leuke gesprekken, en van te voren vragen is ook een soort bedelarij, hoeveel opritten moet ik dan wel niet af voordat iemand het goed vind?
Snap ik. Helaas is er nu nog geen optie om dit te doen. Ik denk dat veel eigenaren en het echt geen issue vinden maar zou het inderdaad zelf ook niet doen. Ook omdat ook de kans groot is dat er een auto staat waardoor je sowieso niet kunt laden. De laadpaalaanbieders moeten er iets op verzinnen. Iets van een toggle wanneer een paal niet toegankelijk is oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Inspired schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Snap ik. Helaas is er nu nog geen optie om dit te doen. Ik denk dat veel eigenaren en het echt geen issue vinden maar zou het inderdaad zelf ook niet doen. Ook omdat ook de kans groot is dat er een auto staat waardoor je sowieso niet kunt laden. De laadpaalaanbieders moeten er iets op verzinnen. Iets van een toggle wanneer een paal niet toegankelijk is oid.
Nieuwe laadpalen kun je vaak wel op privé houden door geen gastgebruik met een pasje toe te staan. Als iemand van je bezoek wil laden mag die mij ook gewoon een tientje geven (of niet). Maar wat ik begrijp is dat veel mensen die functie aan hebben staan omdat ze dan de stroom vergoed kunnen krijgen "van de zaak".

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
jaroen89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
ik gebruik de pump app (iPhone only) hiervoor icm carplay kun je navigeren naar bijv. Ionity of je lokale laadpaal
[Afbeelding]
Hoe betrouwbaar is die app met je e208? Hier vindt ie dat de corsa in 71 km van 72 naar 10 procent gaat. :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:52
Bij Fastned is Autocharge mogelijk. Laden zonder pas te scannen of iets dergelijks. Is dat ook bij andere snelladers mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 22:42

Arfman

Drome!

@Inspired : Shell Recharge, Kia Charge, Just charge, ik heb iets van 8 pasjes :P

@niki_lauda : dank!

Ik ga de InCharge app ook maar installeren dan ... Was er maar 1 app waarin alle laadpalen stonden met hun tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door Arfman op 12-08-2022 00:16 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:08
Ophidian schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Hoe betrouwbaar is die app met je e208? Hier vindt ie dat de corsa in 71 km van 72 naar 10 procent gaat. :/
Zolang de auto gekoppeld is via de api werkt het redelijk tot perfect, de auto ging in Zwitserland wel offline dus dan is het weer niet te gebruiken. Het aankomstpercentage klopte altijd wel redelijk en kon ik dan nog naar beneden rijden zodat ik met 4-5% aankwam bij de lader 8) (ik had overigens wel de plus versie van de app)

[ Voor 4% gewijzigd door jaroen89 op 12-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over 2 weken rij ik in het weekend op en neer naar Frankrijk om mijn kind terug naar huis te rijden... Dus op zaterdag heen, een overnachting in een hotel, en zondag terug.

Dus ik bel het hotel dat ik op het oog had om te vragen of ze laadfaciliteiten hebben. Ja, ze hadden twee laadplekken voor elektrische auto's. Dus ik reserveer mijn kamer in dat hotel met als opmerking erbij dat ik graag ook een laadplek voor een elektrische auto wil reserveren.

Krijg ik een mailtje terug... De laadplekken kunnen niet gereserveerd worden. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Zelfs een parkeerplaats reserveren kan niet, en als de parkeerplaats verder vol is met benzineslurpers, mag de eerstvolgende benzineslurper die wil parkeren ook op een laadplek gaan staan. Dus geen garantie op een laadplek, zelfs geen garantie op een parkeerplaats... Sorry, maar daar heb je toch helemaal niets aan? Met een EV moet je juist zeker weten dat je op de bestemming kunt laden, anders moet je ervan uit gaan dat dat niet kan en dan is het ook nauwelijks van toegevoegde waarde als blijkt dat je er toch kunt laden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
jaroen89 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Zolang de auto gekoppeld is via de api werkt het redelijk tot perfect, de auto ging in Zwitserland wel offline dus dan is het weer niet te gebruiken. Het aankomstpercentage klopte altijd wel redelijk en kon ik dan nog naar beneden rijden zodat ik met 4-5% aankwam bij de lader 8) (ik had overigens wel de plus versie van de app)
Had ze even mailtje gestuurd, waarde van de corsa klopte inderdaad niet. Is nu aangepast. Voor een ritje van 240 kilometer zou ik twee keer moeten snelladen :9

Wel mooi dat je snel kan zien hoeveel snelladers bezet zijn en hoelang al. Toch eens uitproberen die app, dank voor de tip :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 12-08-2022 12:23 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
Mx. Alba schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:57:
Over 2 weken rij ik in het weekend op en neer naar Frankrijk om mijn kind terug naar huis te rijden... Dus op zaterdag heen, een overnachting in een hotel, en zondag terug.

Dus ik bel het hotel dat ik op het oog had om te vragen of ze laadfaciliteiten hebben. Ja, ze hadden twee laadplekken voor elektrische auto's. Dus ik reserveer mijn kamer in dat hotel met als opmerking erbij dat ik graag ook een laadplek voor een elektrische auto wil reserveren.

Krijg ik een mailtje terug... De laadplekken kunnen niet gereserveerd worden. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Zelfs een parkeerplaats reserveren kan niet, en als de parkeerplaats verder vol is met benzineslurpers, mag de eerstvolgende benzineslurper die wil parkeren ook op een laadplek gaan staan. Dus geen garantie op een laadplek, zelfs geen garantie op een parkeerplaats... Sorry, maar daar heb je toch helemaal niets aan? Met een EV moet je juist zeker weten dat je op de bestemming kunt laden, anders moet je ervan uit gaan dat dat niet kan en dan is het ook nauwelijks van toegevoegde waarde als blijkt dat je er toch kunt laden...
Gewoon vriendelijk bedanken en een Hotel in de buurt van een SuC zoeken. Doe ik zelf altijd. Laadinfra (AC met name) in Frankrijk is sowieso mwoah. De SuCs werken gewoon altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inspired schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Gewoon vriendelijk bedanken en een Hotel in de buurt van een SuC zoeken. Doe ik zelf altijd. Laadinfra (AC met name) in Frankrijk is sowieso mwoah. De SuCs werken gewoon altijd.
Da's alleen helemaal aan de andere kant van de stad en 2x zo duur. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:43

Kijk even op chargemap wat de ervaringen zijn van de lader bij het hotel. Wellicht zijn er ook nog andere laders in de buurt die je kunt gebruiken als alternatief.

En anders heb je iets extra laadtijd onderweg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
royverdegem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Volledig mee eens. Als niet-Tesla rijder vind ik het prettig dat ik nu bij veel Tesla-palen terecht kan, maar het is natuurlijk logisch dat dit op plekken gebeurd met een uitstekende infra. Tesla doet dit ook niet om andere EV-rijders te behagen, ze willen gewoon meer inkomsten genereren en dat is prima. Op plekke met weinig infra zal de paalbezetting als hoog zijn met Tesla's, dus geen reden om anderen toe te laten :-)
Anders zouden ze bv ook de SuC precies tussen Nancy en Metz vrijgeven.
Helemaal eens. Tussen de Tesla SuC's van Metz en Nancy ligt slechts 50 km snelweg. Dus ik klaag als non-Tesla rijder zeker niet dat die er tussen niet wordt opengesteld. Tussen Nancy en Beaune is het een goede 250 km, dat is wel spannender, en is de tussenliggende Tesla Supercharger nog niet open gesteld, maar daar liggen dan weer een Total en Ionity danwel Fastned tussen. Dus, plannen, plan B bij iedere stop in de achterzak, en

Mijn vakantie laadwoestijn heet de Vogezen. Weinig 22 kW laders en geen snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:46
plips schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Helemaal eens. Tussen de Tesla SuC's van Metz en Nancy ligt slechts 50 km snelweg. Dus ik klaag als non-Tesla rijder zeker niet dat die er tussen niet wordt opengesteld. Tussen Nancy en Beaune is het een goede 250 km, dat is wel spannender, en is de tussenliggende Tesla Supercharger nog niet open gesteld, maar daar liggen dan weer een Total en Ionity danwel Fastned tussen. Dus, plannen, plan B bij iedere stop in de achterzak, en

Mijn vakantie laadwoestijn heet de Vogezen. Weinig 22 kW laders en geen snelladers.
Zie dat ik een fout maakte, ik bedoelde natuurlijk tussen Nancy en Dijon/Beaune :-), blijft lastig, topografie 8)7
Er ligt helaas geen FastNed tussen, wel een Ionity. Zal druk worden daar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
Inspired schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Of een B&B zoeken en vragen of ze laadmogelijkheden hebben, paal of een degelijke wcd. Je hebt dan direct contact met de eigenaar i.p.v. met iemand aan de balie waarvan je maar moet afwachten of die snapt wat je wilt. Heb net zelf een B&B in Frankrijk geboekt en dan ben ik toch een stuk zekerder dat ik er kan laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 22:48
BaBoK schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:26:
Bij Fastned is Autocharge mogelijk. Laden zonder pas te scannen of iets dergelijks. Is dat ook bij andere snelladers mogelijk?
EnBW in Duitsland heeft het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 11:34

Ik heb wisselende ervaringen hiermee. indd " first come first serve" maar ook dat ik hem kon reserveren. Is dus een beetje een gokje. Je gaat in het weekend rijden, sowieso is het dan gewoon drukker, kans groter dat de paal bezet is. Ik zou even verder bellen (booking.com zoeken met oplaadmogelijkheden bijv) en dan kijken of iemand wel de paal voor je reserveert. Of indd via Airbnb achtig iets met laadfacalitieit.

Als ik geen garantie kreeg van een hotel checkde ik altijd even of er een snellader in de buurt is waar ik gewoon snel even tot 70% ofzo kan laden en dan bij het hotel s'ochtends als die andere weg is (of de avond ervoor laat) regelen dat jij kan laden om vol weg te gaan.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:45

Sowieso zegt het niet altijd iets als ze een lader hebben. Ik had een hotel waar een lader hing die 'wel' 2kW per uur leverde. Een of ander ding uit 2003 ofzo. Daar had ik dus niets aan, maar op Booking.com staan ze wel als 'hotel met laadpaal' te boek. Gelukkig had ik vooraf Chargemap gecheckt en dus niet op de hotellader gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op Chargemap staat er op het adres van het hotel geen laadpaal op de kaart... Dus idd maar gewoon geen rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mx. Alba schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:44:
Op Chargemap staat er op het adres van het hotel geen laadpaal op de kaart... Dus idd maar gewoon geen rekening mee houden.
Dr zijn er ook zat op bookings die zeggen dat ze een laadpaal hebben (want klanten) maar dan is het niet eens een paal van henzelf, maar 1 op straat.. niet te reserveren, je weet niet eens of hij het wel doet :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:24
4v4t4r schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Dr zijn er ook zat op bookings die zeggen dat ze een laadpaal hebben (want klanten) maar dan is het niet eens een paal van henzelf, maar 1 op straat.. niet te reserveren, je weet niet eens of hij het wel doet :D
Ik stuur ook altijd een email met deze vragen,
op eigen terrein?
WAT voor aansluiting
WAT is het kWh tarief

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ophidian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Had ze even mailtje gestuurd, waarde van de corsa klopte inderdaad niet. Is nu aangepast. Voor een ritje van 240 kilometer zou ik twee keer moeten snelladen :9

Wel mooi dat je snel kan zien hoeveel snelladers bezet zijn en hoelang al. Toch eens uitproberen die app, dank voor de tip :)
PUMP laat alleen de Tesla laders niet zien zie ik. We hebben er hier in de stad een hele batterij staan van die dingen, maar de app laat ze niet zien.

edit: hmm... zouden deze gewoon niet openstaan voor de niet-tesla rijders. De fast chargers in Remouchamp belgie zie ik namelijk weer wel in de app.

[ Voor 11% gewijzigd door Sircuri op 12-08-2022 17:19 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Sircuri schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

PUMP laat alleen de Tesla laders niet zien zie ik. We hebben er hier in de stad een hele batterij staan van die dingen, maar de app laat ze niet zien.

edit: hmm... zouden deze gewoon niet openstaan voor de niet-tesla rijders. De fast chargers in Remouchamp belgie zie ik namelijk weer wel in de app.
De Tesla laders hier om de hoek staan er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
EVfan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:10:
Hallo, ik plan een vakantie naar Denemarken, Langeland. De laders daar, meestal 1 paal met 2 maal 150 kW CCS, zijn van Sperto. Volgens de verschillende apps zijn ze betrouwbaar en met bijvoorbeeld Shell Recharge te activeren en betalen.
Toch even een double check, heeft iemand ervaring met Sperto?
Niemand hier ervaring mee?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
4v4t4r schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Maar ook andersom, er staat niks op booking maar ze hebben wel een snellader voor de deur. Kwam er net eentje tegen in mijn zoektocht naar een leuk overnachtingshotel in Spanje.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Hallo allemaal,

Komende donderdag mag ik eindelijk na 7 maanden wachten mijn KIA EV6 ophalen bij de dealer :D
Ik rijd deze auto zakelijk via Multilease en als het goed is krijg ik ergens komende week de laadpas opgestuurd van MultiTankCard (MTC).
Wat is jullie ervaring met deze pas?
Wordt deze bij alle palen geaccepteerd?
Ik heb voor de zekerheid ook alvast een gratis Shell Recharge pas besteld, zijn er nog andere passen die ik beter alvast kan bestellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Lidl Duitsland, is dat nu alleen via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 07:18

cooper_s1

MINI's rule

ArmyOfQueens schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:20:
Hallo allemaal,

Komende donderdag mag ik eindelijk na 7 maanden wachten mijn KIA EV6 ophalen bij de dealer :D
Ik rijd deze auto zakelijk via Multilease en als het goed is krijg ik ergens komende week de laadpas opgestuurd van MultiTankCard (MTC).
Ik heb voor de zekerheid ook alvast een gratis Shell Recharge pas besteld, zijn er nog andere passen die ik beter alvast kan bestellen? :)
De MTC werkt voor mij tot nu toe overal in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
plips schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Aan de westkant viel het ons reuze mee. Wij zaten in een dorpje met om de hoek een 100kW laadpaal van Freshmile voor 0,20 cent per kWh. Maar bij de trip vanuit die kant naar Zwitserland werd het wel erg magertjes ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb daar hele goede ervaringen mee, pas wordt overal in Nederland en ook in Duitsland en Oostenrijk geaccepteerd.

Let wel op dat MTC verschillende passen levert waarvan dan met name de dekking in Europa verschillend is, ik had een NL-MTE kaart en die doet het dus overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
cooper_s1 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

De MTC werkt voor mij tot nu toe overal in NL
Op site MTC:
MultiTankcard heeft ervoor gekozen een laadsleutel en laadpas aan te bieden die werken op elk type laadpaal in Nederland, onafhankelijk van de laadpaalleverancier. Leasemaatschappijen bieden meestal zelf een laadpaal aan bij een leasecontract voor een elektrische- of hybride auto, in samenwerking met een laadpaalleverancier. MultiTankcard kan met haar laadpas of -sleutel zorgen voor een correcte verwerking van alle laadtransacties. Zo biedt MultiTankcard samen met leasemaatschappijen en met leveranciers van laadpalen, een volledige laadoplossing aan leaserijders.

Werkt voor mij ook overal in Nederland.

In Nederland zal die MTC pas voor jou normaal gesproken geen problemen opleveren. Maar een backup pas (b.v. Shell recharge) voor b.v. eventuele storingen bij MTC is aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
greatgonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:36:
Nee Lidl kan ook via QR code en website. Is wel nog gratis. Aldi al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik zit nu in Denemarken en de horror verhalen van meerdere laadpassen nodig etc. valt heel erg mee. Ik heb tot nu toe alles met de druppel van mijn werk gedaan die is van NewMotion wat tegenwoordig volgens mij Shell Recharge is.

Heenreis ging ook prima, heb netjes 105 of 110 op de cruise gereden dus een range van 450km :P. Na 280km hadden we een pauze nodig. Bij een rasstätte eraf, status van de palen in Google maps bleek niet te kloppen alles bezet en 2 wachtenden voor ons. Volgende paal was 20km verder 2 stuks bij een MacD, 2 vrij, vlak voor aankomst nog 1 vrij. Hebben daar dik 40min gestaan (gelijk lunch gedaan) en toen was ik van 32 tot 84% geladen. Toen kon ik de camping al halen maar 200km hadden we weer een plaspauze nodig. Ionity laad station opgezocht, laatste paal eerst net bezet. Even gewacht en na 5 min. Kon ik zelf laden. Iets van 15-20min gestaan. Waardoor ik met een range van 260km op de camping aan kwam.

Hier en de buurt ook wat rond gereden, tot nu toe 2x een laadpaal op een parkeerplaats gepakt om wat bij te laden. Alle soorten palen werken tot nu toe.

Dit is mijn eerste vakantie met een EV en het valt me niet tegen. Nu reizen wij wel in landen waar de voorzieningen gewoon goed zijn. De meeste horror verhalen die ik lees gaan toch over Frankrijk :+

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 13-08-2022 09:30 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Óf ik doe iets fout óf ik begrijp het niet.

Ik heb een route gepland met ABRP van huis naar Maçon in Frankrijk. Volgens ABRP 898 km. met een rijtijd van 8.49 uur + 2 uur laadtijd = 10.49 uur.

Ik heb ingegeven dat ik om 08.30 vertrek met 100%.

Als ik de reis/laadtijd (10.49 uur) optel bij de vertrektijd (8.30) kom ik uit op een theoretische aankomsttijd van
19.19 uur.

Kijk ik dan naar de weergave in ABRP dan zie ik dat het 1e deel gaat naar Valenciennes, volgens app 2 uur en 46 minuten (259km.) rijden. De aankomsttijd is dan 11.16 uur en dat geeft ABRP ook netjes aan.

De laadtijd is daar 29 minuten dus theoretisch vertrek je dan om 11.45 uur.

Op naar de 2e laadlocatie bij Champfleur, volgens app 1 uur en 37 minuten (171km.) rijden. De aankomsttijd is dan 13.21 uur. ABRP geeft echter aan 10.07 uur! Nu lijkt tijdreizen mij voor een keer wel leuk (denk aan lottoballetjes) maar dit gaat niet goed.

Het gaat al fout bij de vertrektijd bij de 1e locatie (08.30). Dit is namelijk de vertrektijd thuis.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52H5B46HeV64Vr-Sox5A3XXittg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pnG7q6OMwoD9dNQtf4xSSWZq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
wimbre schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:53:

Ik heb een route gepland met ABRP van huis naar Maçon in Frankrijk. Volgens ABRP 898 km. met een rijtijd van 8.49 uur + 2 uur laadtijd = 10.49 uur.

Als ik de reis/laadtijd (10.49 uur) optel bij de vertrektijd (8.30) kom ik uit op een theoretische aankomsttijd van
19.19 uur.

Kijk ik dan naar de weergave in ABRP dan zie ik dat het 1e deel gaat naar Valenciennes, volgens app 2 uur en 46 minuten (259km.) rijden. De aankomsttijd is dan 11.16 uur en dat geeft ABRP ook netjes aan.

Op naar de 2e laadlocatie bij Champfleur, volgens app 1 uur en 37 minuten (171km.) rijden. De aankomsttijd is dan 13.21 uur. ABRP geeft echter aan 10.07 uur! Nu lijkt tijdreizen mij voor een keer wel leuk (denk aan lottoballetjes) maar dit gaat niet goed.

Het gaat al fout bij de vertrektijd bij de 1e locatie (08.30). Dit is namelijk de vertrektijd thuis.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Je hebt een bug ontdekt. Rapporteren maar zou ik zeggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
wimbre schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:53:

19.19 uur.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Heb je toevallig bij de eerste charger (Valenciennes) aangevinkt dat je er om 8:30 wil vertrekken, dus handmatig de vertrektijd daar weer opgegeven? Dat lijkt er namelijk wel op, gezien het blauwe pennetje in je screenshot. Even de charger aanklikken en je weet het.
Ik kan namelijk op die manier jouw tijdslijn prima reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
plips schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Heb je toevallig bij de eerste charger (Valenciennes) aangevinkt dat je er om 8:30 wil vertrekken, dus handmatig de vertrektijd daar weer opgegeven? Dat lijkt er namelijk wel op, gezien het blauwe pennetje in je screenshot. Even de charger aanklikken en je weet het.
Ik kan namelijk op die manier jouw tijdslijn prima reproduceren.
Zag inderdaad een starttijd staan op 08.30 bij de 1e locatie. Gereset en nu klopt het allemaal. Wist niet dat dit kon en heb blijkbaar de de starttijd ingevuld in de veronderstelling dat ik bij het startpunt (thuis) was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
JTHZZ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Nee Lidl kan ook via QR code en website. Is wel nog gratis. Aldi al niet meer.
Aldi nurnberg was een week geleden nog gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-09 17:13
greatgonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:36:
Bij mij lukte het ook niet bij Lidl paar weken geleden, ondanks dat een Duitser naast mij wel kon laden
Die vent zei dat ie geen app gebruikte.
Nadat ik app op tel gezet had met fake adres ging het nog niet.

Bij Kaufland moet je ook een app hebben, als je die op je tel installeert, moet je tel nr ingeven, en daar loopt het mis.
Je kan Polen en paar andere oost Europese landen ingeven, maar België of Nederland niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Temp “fake” Duits nummer gebruiken? Zoiets; https://www.freereceivesms.com/en/de/19928.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Buske schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Bij mij lukte het ook niet bij Lidl paar weken geleden, ondanks dat een Duitser naast mij wel kon laden
Die vent zei dat ie geen app gebruikte.
Nadat ik app op tel gezet had met fake adres ging het nog niet.

Bij Kaufland moet je ook een app hebben, als je die op je tel installeert, moet je tel nr ingeven, en daar loopt het mis.
Je kan Polen en paar andere oost Europese landen ingeven, maar België of Nederland niet.
QR code gescand? Die brengt je naar de website en dan kan het zonder app.
https://filiale.kaufland.de/service/e-ladestationen/e-ladestationen-ohne-app.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Limbeckx schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Aldi nurnberg was een week geleden nog gratis.
Misschien nog niet aangepast, is pas vrij recent aangekondigd. Het voordeel is dat je dan ook buiten openingstijden bij Aldi kunt laden en dat ze vaker vrij zullen zijn. Dat kan bij Lidl en Kaufland dus niet. Bijv op zondag is alles dicht.
Aldi aankondiging: https://www.stern.de/amp/...sen-muessen-31978494.html

[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 13-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ik kon die app op mijn iPhone alleen downloaden als ik mijn land op Duitsland zet (Kaufland eCharge app). Mijn account had ik al een jaar geleden aangemaakt zonder problemen dus dat werkt nog. Misschien is er iets veranderd in de aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 14:54
Hallo allemaal,

Er zijn meerdere levernaciers van de MTC kaart. Ik had er een van NewMotion (Shell) die werkte beter in het buitenland dan degene die ik nu heb van Essent.

Maar voor in Nederland werkt het gewoon overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:28
Ik heb een druppel van MTC voor alleen Nederland. Raar genoeg werkt ook IONITY in Nederland er niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 16-09 20:28
Hallo allemaal,

Ik heb een groene MTC kaart van New motion die soms in het buitenland werkt (Ionity wel bijvoorbeeld, maar verder in de UK deze zomer meestal niet). In Nederland werkt de kaart altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-09 17:13
Qr code scannen gaf enkele seconden de laadapp zichtbaar, kon er niet verder mee.
Filiaalmedewerkers konden me niet verder helpen.
Misschien dat er toen een storing ofzo was, volgende keer eens opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Silvin schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:33:
[...]
een 100kW laadpaal van Freshmile voor 0,20 cent per kWh.
Onmogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Buske schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Qr code scannen gaf enkele seconden de laadapp zichtbaar, kon er niet verder mee.
Filiaalmedewerkers konden me niet verder helpen.
Misschien dat er toen een storing ofzo was, volgende keer eens opnieuw proberen.
Scannen zonder dat je de app hebt geïnstalleerd, anders gaat hij inderdaad naar de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:43
Frij5fd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Ik heb een groene MTC kaart van New motion die soms in het buitenland werkt (Ionity wel bijvoorbeeld, maar verder in de UK deze zomer meestal niet). In Nederland werkt de kaart altijd
Deze heb ik ook, en heb daar de afgelopen twee weken in Duitsland en Denemarken overal mee kunnen laden. Zelfs bij punten die niet in de Shell Recharge app stonden ( die app is de vervanging van de NewMotion-app volgens mij ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ystime schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Deze heb ik ook, en heb daar de afgelopen twee weken in Duitsland en Denemarken overal mee kunnen laden. Zelfs bij punten die niet in de Shell Recharge app stonden ( die app is de vervanging van de NewMotion-app volgens mij ).
Ja klopt. Ik zag toevallig dat hij gebruik maakt van een Newmotion domein bij het aanmelden van mijn account.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Heb het even nagekeken maar je komt ietsjes duurder uit. Helaas geeft de Freshmile app zelf nog geen tarieven aan en die van Chargemap zijn iets hoger dan via Freshmile zelf. De tarieven stonden netjes op de paal. Het was even uit m'n hoofd €0,21 per kWh + €0.005 per minuut. Dat komt ook overeen met de facturen van die laadpaal. Wel met Freshmile betalen, anders is het duurder.

Voor wie daar in de buurt komt, het is in Le Val d'Ajol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Top. Maar je zei eerst 0,20 cent en dat is een factor 100 te laag B)

Verder wel prima tarieven :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Reinier schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:52:
Top. Maar je zei eerst 0,20 cent en dat is een factor 100 te laag B)

Verder wel prima tarieven :Y
Haha, oeps. Ja ik verander te vaak m'n tekst tijdens het typen denk ik ;)

Maar ontopic; het is wel fijn dat er op steeds meer laadpalen in Frankrijk een tarief staat. Dat viel wel echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Silvin schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Haha, oeps. Ja ik verander te vaak m'n tekst tijdens het typen denk ik ;)

Maar ontopic; het is wel fijn dat er op steeds meer laadpalen in Frankrijk een tarief staat. Dat viel wel echt op.
En wat heb je eraan dat het tarief op die paal staat, want misschien rekent de MSP waarvan jij een kaart hebt en mee laadt wel het dubbele. Is alleen handig als je de kaart gebruikt van die club die dat tarief heeft vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Waarschijnlijk is dit niet nieuw, maar heb ik er overheen gelezen (of niet willen inzien...), Maar als je laatste goedkope Bonnet bundel afloopt betaal je meteen de nieuwe prijs per kWh (ik kwam van een 200 kWh bundel waar ik 30 cent betaalde en moest nu 50 cent betalen toen de bundel op was).

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik, zolang de maand van de oude bundel nog loopt, ik 30 cent zou betalen totdat alles anders werd met de nieuwe bundel. Niet dus.

Niet zozeer een klaagpost, maar een waarschuwing voor mensen die de laatste goedkope kWh's uit hun Bonnet proberen te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
PeterZ(on) schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

En wat heb je eraan dat het tarief op die paal staat, want misschien rekent de MSP waarvan jij een kaart hebt en mee laadt wel het dubbele. Is alleen handig als je de kaart gebruikt van die club die dat tarief heeft vermeld.
Zo weet je precies wat je kán betalen aan die paal. Er staat duidelijk Freshmile bij, dat je je Freshmile kaart er tegenaan kan houden óf de app kunt downloaden en de code kunt invoeren óf de QR-code kunt scannen. Het geeft je genoeg mogelijkheden om deze tarieven te betalen zonder een kaart.

Als je dan alsnog je eigen kaart er tegenaan wil drukken dan kan dat maar dan lijkt het me goed dat je bij je eigen kaart checkt wat die paal kost.

Ik vind het in ieder geval vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Silvin schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Zo weet je precies wat je kán betalen aan die paal. Er staat duidelijk Freshmile bij, dat je je Freshmile kaart er tegenaan kan houden óf de app kunt downloaden en de code kunt invoeren óf de QR-code kunt scannen. Het geeft je genoeg mogelijkheden om deze tarieven te betalen zonder een kaart.

Als je dan alsnog je eigen kaart er tegenaan wil drukken dan kan dat maar dan lijkt het me goed dat je bij je eigen kaart checkt wat die paal kost.

Ik vind het in ieder geval vooruitgang.
Ja deels wel mee eens, het is iig iets. En die prijs kun je dan vergelijken met je eigen kaart, dus dat is wel handig. Maar wat ze die prijs verhogen, moeten ze al die palen van een nieuwe prijs (sticker) voorzien. Een prijsverhogende kostenpost dus.

Mijn grootste probleem met publiek laden is, niet kunnen laden terwijl je daar wel op rekent, en ongeacht welke oorzaak dan ook. Bezet, defect, lader niet bereikbaar door werkzaamheden, niet de juiste app/kaart/druppel of werkt om onduidelijke reden toch niet. Dat soort zaken.

De prijs is voor mij veruit ondergeschikt, bovendien kun je weten wat jouw aanbieder rekent. Daarnaast zal je in het dagelijks gebruik toch veelal een aantal vaste locaties hebben om te laden, dus weet je wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 07:18

cooper_s1

MINI's rule

Frij5fd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Hoe is jou het laden in de UK bevallen?
Ik ben toch diverse malen defecte palen tegengekomen of op vreemde locaties.
1 daarvan was bij een of andere luxe health resort gentleman's club helemaal achter op hun terrein..
Zo kom je nog eens ergens, dát wel dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 19:38
Vraagje voor de ervaren opebare-laders.
Als er wachtenden voor jou staan, hoe organiseert zich dat dan? Wordt dat dan 1 rij, zodat de eerst wachtende het eerst aan de beurt is als er een paal vrijkomt? Of is er per paal een rij, zodat je net als in de supermarkt pech kunt hebben dat je in de verkeerde (langstdurende) rij staat.
Of is dat zelfs per land verschillend?

Ik hoop het zelf ook te ondervinden als ik uit mijn eigen wachtenden rij voor de levering van mijn EV mag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:36
cooper_s1 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

1 daarvan was bij een of andere luxe health resort gentleman's club helemaal achter op hun terrein..
Afgelopen maand drie weken door Noord Engeland getoerd. Sommige regio’s zijn witte vlekken zonder één fatsoenlijke laadpaal, bijvoorbeeld in Whitby aan de oostkust: alleen 3,6 kW (!) ladertjes bij de supermarkt in 25 km omtrek. In wat dichter bewoond gebied (Lake District) uitstekende 50 kWh snelladers bij supermarkten en idem in het centrum van York. Alles bij elkaar viel het mij niet tegen, maar het is géén Nederland ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
TCroezing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:20:
Als er wachtenden voor jou staan, hoe organiseert zich dat dan? Wordt dat dan 1 rij, zodat de eerst wachtende het eerst aan de beurt is als er een paal vrijkomt? Of is er per paal een rij, zodat je net als in de supermarkt pech kunt hebben dat je in de verkeerde (langstdurende) rij staat.

Ik hoop het zelf ook te ondervinden als ik uit mijn eigen wachtenden rij voor de levering van mijn EV mag..
Ik hoop dat jij en ik het niet ondervinden, omdat er geen wachtrij is.

Mocht het wel gebeuren, wat helaas niet onwaarschijnlijk is, dan zou de volgorde moeten gaan op volgorde van aankomst.
Maar kan best gedoe opleveren omdat het niet altijd erg overzichtelijk is. Maar als je toch moet wachten is er ook tijd om dat even af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45
eltron schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Ik hoop dat jij en ik het niet ondervinden, omdat er geen wachtrij is.

Mocht het wel gebeuren, wat helaas niet onwaarschijnlijk is, dan zou de volgorden moeten gaan op volgorde van aankomst.
Maar kan best gedoe opleveren omdat het niet altijd erg overzichtelijk is. Maar als je toch moet wachten is er ook tijd om dat even af te stemmen.
Dat gaat goed zolang het publiek enigzins sociaal is. Ik vrees toch echt dat hier tzt het recht van de sterkste/asociaalste/sorry dat wist ik niet gaat gelden. Zeker als er ook nog een taalbarriere is. Komt er 1 als laatste aan, net als er een paal vrijkomt. Zet zijn auto gelijk daar neer en gaat laden. Als die uberhaupt al wordt aangesproken, dan "ja, OK, sorry,maar ik ben nu toch al bezig, en ben zo klaar" of erger "wat loop jij nou te zeiken"

Ik hoop dat ik er (ver) naast zit.

Whatever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:36

Ik vrees dat het op dezelfde manier gaat als met andere wachtrijen: de meest beschaafde en meest timide personen wachten het langst. Als je tot die categorie behoort, denk je al anders dan anderen. Doe daar je voordeel mee. Probeer na te gaan waar en wanneer de minder beschaafde en minder timide personen waarschijnlijk gaan laden en ga dan ergens anders of op een ander tijdstip laden. Afhankelijk van je auto kan bv een 50 kW lader misschien wat langer duren om te laden dan een 350 kW lader maar als niemand naar de 50 kW lader gaat en iedereen naar de 350 kW lader, dan is het wel duidelijk.

Maak je vooral niet te dik. Plan van tevoren waar je kunt laden, en je komt prima op je plek van bestemming en weer terug. En al doende, leer je.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Is er iets met Tesla Supercharger Orleans?

Staat niet in de Tesla app als beschikbare lader. Terwijl deze volgens de website wel een “Supercharger voor niet-Tesla” is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 16-09 20:28
cooper_s1 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Zie https://gathering.tweaker...message/72374504#72374504
Ik vond het tegenvallen dus. Inderdaad soms snelladers kapot (in Nederland met Fastned nooit gehad) en soms ook op vreemde plekken gesitueerd.
Had ik de app voor het laden in Schotland niet kunnen sideloaden dan had ik wel een serieus probleem gehad, omdat je als buitenlander afhankelijk bent van een brakke implementatie van "webpay", wat bij mij geen enkele keer gewerkt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ik heb inmiddels al een paar keer gebruik gemaakt van de Tesla superchargers (als niet-Tesla rijder). Nu zag ik op mijn creditcard dat ze naast de laadkosten ook nog elke keer onterecht 10 euro hebben afgeschreven. Heb al 2x met de klantenservice gebeld en ze zeiden telkens dat ik een screenshot moest opsturen van de afschrijvingen. Heb ik gedaan, maar vervolgens niets.. op de mail reageren ze ook verder niet, ontzettend irritant. Iemand anders die hetzelfde heeft meegemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door hallom op 15-08-2022 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Als er wachtenden voor jou staan, hoe organiseert zich dat dan?
Aangenomen dat je het over snelladers hebt, ik rij nu al een jaar of zes EVs, maar dat is me in Nederland nog nooit overkomen. Ten eerste sta je zelden bij een snellader, vrijwel elke EV brengt je heen-en-weer naar je Nederlandse bestemming.

Mocht je op vakantie gaan; ik heb het slechts 1x meegemaakt dat ik moest wachten. En toen stond er maar 1 snellader, en ik was de enige die wachtte. Dat was met een Renault ZE40, d.w.z. 40 kWh accu, en vrijwel elke EV heeft tegenwoordig een grotere capaciteit.

Deze vakantie heb ik het wel gehad dat ik een volle Ionity charger tegenkwam. Toen ben ik lekker doorgereden naar de volgende snellader. Op vakantie zoek ik tijdens het laden vaak naar de volgende snellader, en het alternatief daarna.

Da's alleen als ik met de Renault Zoe ZE50 op vakantie ga. Met de Tesla Model 3 rij ik gewoon blind op de navigatie, da's het voordeel van Tesla, je rijd zorgeloos.

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 15-08-2022 08:28 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Kju

hallom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:15:
Ik heb inmiddels al een paar keer gebruik gemaakt van de Tesla superchargers (als niet-Tesla rijder). Nu zag ik op mijn creditcard dat ze naast de laadkosten ook nog elke keer onterecht 10 euro hebben afgeschreven. Heb al 2x met de klantenservice gebeld en ze zeiden telkens dat ik een screenshot moest opsturen van de afschrijvingen. Heb ik gedaan, maar vervolgens niets.. op de mail reageren ze ook verder niet, ontzettend irritant. Iemand anders die hetzelfde heeft meegemaakt?
Volgens mij reserveren ze steeds een tientje op het moment dat je gaat laden en dan rekenen ze achteraf nog af door de reservering door te halen en het werkelijke bedrag af te rekenen. Ik heb van gisteren nu ook weer twee keer een tientje open staan.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42

Afgelopen vakantie in Denemarken kwam ik op een plek met 8 Tesla laders en moest daar voor het eerst wachten. Was een relatief grote en overzichtelijke parkeerplaats, daar werd netjes gecommunicieerd wie als eerst was in de wachtrij, dat ging opzich prima, iedereen parkeerde daar een soort van op volgorde van binnenkomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9lCPODRAbtTQCxZoEn6GEYbgDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbvIEvM98Q88fTizhe8hV6VH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze vond ik op m'n voorruit toen ik vanochtend op de camping de auto van de lader haalde.

Maar om 23.25 was m'n auto nog niet vol (dat was vanochtend pas) en er was nog een laadpaal naast me die gewoon vrij was....
Beetje voorbarig briefje?

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
@EvilBeegee, lastig voor ons om er iets over te zeggen aangezien we de situatie niet compleet kennen. Wellicht had deze persoon er een lange dag op zitten, wellicht nog wat pech gehad en was jou auto 80%+ vol en de lader ernaast bezet met een auto die 20% vol is. Zijn auto rijd op de laatste 5% en deze persoon wilde de volgende ochtend weer vroeg uit de veren om godweetwat te doen en kan dit nu niet doen.

Het is een net briefje in ieder geval, zie online wel eens andere briefjes voorbij komen die een andere toon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
Ja zou goed kunnen. Ik vind het ook niet irritant of zo, ik begreep het gewoon niet zo goed...
Ik doe altijd m'n best om de auto op tijd te verplaatsen als hij vol zit en snap hoe vervelend het is als je moet laden en iemand zit te kleven.

Maar voor de duidelijkheid: ik was niet aan het kleven, ik heb de hele nacht geladen en vanochtend toen hij vol was direct de auto verplaatst. Mijn e-Niro laadt met 1 fase dus dat schiet niet echt op :)

Ik vind het gewoon een beetje voorbarig om bij een auto die staat te laden een briefje op de voorruit te doen :?

[ Voor 40% gewijzigd door EvilBeegee op 15-08-2022 11:02 ]

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Kju schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

.. en dan rekenen ze achteraf nog af door de reservering door te halen en het werkelijke bedrag af te rekenen.
Wanneer gebeurt dat dan? Want de eerste afschrijving is inmiddels van 9 juli. En is het niet zo logisch, want het werkelijke bedrag voor het laden zelf wordt telkens ook al afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 00:13
Het is een net briefje in ieder geval, zie online wel eens andere briefjes voorbij komen die een andere toon hebben.
Zijn er eigenlijk ergens online goede voorbeelden van briefjes voor laadpaalklevers te vinden waarin duidelijk wordt uitgelegd waarom kleven onwenselijk is?

Aan de laadpaal die bij mij voor de deur staat hangt regelematig een Cupra PHEV voor langere tijd.
In Bonnet zie ik soms laadsessies van meer dan 19 uur waarbij de accu er voor 22.00 zeker wel vol zou moeten zijn.
Ik ben de bestuurder nog nooit tegen gekomen anders was ik het gesprek wel aangegaan.

Op dit moment is het probleem extra vervelend omdat 1 van de 2 aansluitingen van de Allego paal al een week in storing staat.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:32

Lagune

Its time for warp

Jaapio_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Zijn er eigenlijk ergens online goede voorbeelden van briefjes voor laadpaalklevers te vinden waarin duidelijk wordt uitgelegd waarom kleven onwenselijk is?

Aan de laadpaal die bij mij voor de deur staat hangt regelematig een Cupra PHEV voor langere tijd.
In Bonnet zie ik soms laadsessies van meer dan 19 uur waarbij de accu er voor 22.00 zeker wel vol zou moeten zijn.
Ik ben de bestuurder nog nooit tegen gekomen anders was ik het gesprek wel aangegaan.

Op dit moment is het probleem extra vervelend omdat 1 van de 2 aansluitingen van de Allego paal al een week in storing staat.
ik doe standaard een uitgeprint briefje van needtocharge.com op de ruit bij klevers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Kan zijn dat een net briefje het gedrag zal beïnvloeden, maar er zijn ook ASO’s die dan nadien nog langer gaan kleven. De enige manier om dat op te lossen is een uurtarief als de batterij boven de 80% is en niet tussen 22 en 7h.
Ik vind dat je niet kan verwachten dat mensen hun auto verplaatsen na 22h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
EvilBeegee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:32:
Ja zou goed kunnen. Ik vind het ook niet irritant of zo, ik begreep het gewoon niet zo goed...
Ik doe altijd m'n best om de auto op tijd te verplaatsen als hij vol zit en snap hoe vervelend het is als je moet laden en iemand zit te kleven.
Ik ken de situatie uiteraard niet, maar in het algemeen is het meestal niet nodig om naar "vol" te laden.
Het is voldoende als de batterij genoeg heeft voor volgende rit/tot volgende laadgelegenheid.
Persoonlijk haal ik de auto wel van de lader als die eind van de avond voldoende is gevuld, groot deel van de nacht vol aan de lader zou staan en plek (voor mij) onnodig bezet zou houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Kan zijn dat een net briefje het gedrag zal beïnvloeden, maar er zijn ook ASO’s die dan nadien nog langer gaan kleven. De enige manier om dat op te lossen is een uurtarief als de batterij boven de 80% is en niet tussen 22 en 7h.
Kan een AC charger de SoC zien?
Op een camping met een zeer beperkt aantal laadpalen is het natuurlijk niet erg sociaal om dan de hele nacht aangesloten te blijven als je van die nacht maar 1 of 2 uurtjes laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Ik ken de situatie uiteraard niet, maar in het algemeen is het meestal niet nodig om naar "vol" te laden.
Het is voldoende als de batterij genoeg heeft voor volgende rit/tot volgende laadgelegenheid.
Persoonlijk haal ik de auto wel van de lader als die eind van de avond voldoende is gevuld, groot deel van de nacht vol aan de lader zou staan en plek (voor mij) onnodig bezet zou houden.
Als ik straks een nieuw tarief krijg van 75c/kWH voor mijn energie, en of ik hem dan vol ga laden op een publieke laadpaal voor 36 c/kWH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
zalkc schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Als ik straks een nieuw tarief krijg van 75c/kWH voor mijn energie, en of ik hem dan vol ga laden op een publieke laadpaal voor 36 c/kWH
Als jij 75ct moet betalen zal een publieke laadpaal niet goedkoper zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]
Niet iedereen werkt van 9-17u en niet iedereen slaapt van 22u-8u.
Op punt wat je wel of niet van iemand mag verwachten kun je niet zomaar generaliseren.
Ik vind wel, in zijn algemeenheid, dat je mag verwachten dat iemand de auto niet langer dan bijvoorbeeld 1u aan de lader heeft hangen zonder te laden/volle accu.
Daar mag wat mij betreft elk tijdstip van de dag wel een tijdtarief/boete op gezet worden.

Een beetje EV rijder kan prima inschatten hoeveel hij/zij moet laden voor volgende rit en planning/laadgedrag daarop aanpassen zodat de auto niet onnodig te lang aan de paal staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Wolly Nee, een AC laadpaal kan de SOC niet zien.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Kan een AC charger de SoC zien?
Mogelijk niet, maar wel de laadstroom. Als die naar <1kW gaat dan uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
[...]

Na 22h verplaatsen hoeft van mij niet.
Maar als die auto voor 22h er al een uur of 7 staat dan is ie echt wel vol.
En het is een PHEV dus 100% vol om op de bestemming te komen is niet nodig.

Overigens ga ik er vanuit dat het in dit geval onwetendheid is en geen aso gedrag.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
zalkc schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Ook dan maakt het voor je kosten toch niet uit of je voortdurend met een topvolle batterij (slecht voor levensduur overigens) rijdt, of bijvoorbeeld een paar keer een kortere sessie laadt?

Ik heb wel makkelijk praten omdat ik bijna nooit publiek hoef te laden, maar ik houd ook met de privépaal de batterij normaal ongeveer tussen de 20 en 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
eltron schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ook dan maakt het voor je kosten toch niet uit of je voortdurend met een topvolle batterij (slecht voor levensduur overigens) rijdt, of bijvoorbeeld een paar keer een kortere sessie laadt?
Nu heb ik een LFP accu, die gaan daar wat anders mee om.
Ik heb wel makkelijk praten omdat ik bijna nooit publiek hoef te laden, maar ik houd ook met de privépaal de batterij normaal ongeveer tussen de 20 en 80%.
Mijn woon werk verkeer is 204km per dag, als ik de auto aan de laadpaal op mijn werk knoop betaal ik nu 36ct per kWH.

Als ik straks een variabel krijg, in september loopt mijn contract af, dan kan het maar zo zijn dat ik meer moet betalen dan de 36 ct die het laden op mijn werk kost.

Voor die dagelijkse behoefte van 200km (2x in de week gelukkig) heb ik ruwweg 35-40kwh nodig, overdag laden op mijn werk kost me dan 14,40 euro en thuis, laat ik positief zijn en gokken op 50ct kWH daltarief, 20 euro.

Dan kan ik toch beter overdag op mijn werk opladen dan 's nachts thuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
[...]

https://i.imgur.com/LTp8yuE.jpg
http://members.tlkp.sg/wp...KP-ChargingEtiquette.jpeg
https://i.etsystatic.com/..._570xN.802728564_5qce.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 15-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ligt er natuurlijk maar net aan of er een contract is tussen de gemeentes en de aanbieders, omtrent de inkoop en verkoop van die energie.

In Zuid-Holland zijn een flink aantal gemeentes verenigd om Elektrisch rijden te stimuleren en bieden ze via Engie ook een "speciale" Zuid-Holland pas waarbij je bij de publieke laadpaal binnen die gemeentes een lager tarief betaald dan het normale tarief. (31,nogwat ct. om 36 ct.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ligt er natuurlijk maar net aan of er een contract is tussen de gemeentes en de aanbieders, omtrent de inkoop en verkoop van die energie.

In Zuid-Holland zijn een flink aantal gemeentes verenigd om Elektrisch rijden te stimuleren en bieden ze via Engie ook een "speciale" Zuid-Holland pas waarbij je bij de publieke laadpaal binnen die gemeentes een lager tarief betaald dan het normale tarief. (31,nogwat ct. om 36 ct.)
28,34 cent per kWh tegenwoordig.

Zie https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:57
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ik betaal thuis 0,55ct en op de straathoek 0,36ct de laatste keer dat ik keek. Voor mij is straat laden dus goedkoper.. Nou kan ik ook niet thuis laden, maar als dat kon :P

Oh nu dus 28 cent lees ik hier boven 8)

[ Voor 5% gewijzigd door ex87 op 15-08-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Misschien is het al eerder ter spraken gekomen maar het valt mij op dat Shell en Anwb de vaste AC tarieven niet hebben aangepast aan het 9% btw tarief.

De Allego palen bij mij in de buurt zijn van 42ct naar 37,4ct per kWh gegaan door de lagere btw.
Waar het eerst al heel snel loonde om tegen de vaste 36ct/kWh + starttarief te laden is dat voordeel er nu pas na zo'n 23kWh te hebben geladen.

Ik heb een E-flux druppen waarvoor ik maandelijks betaal en dus geen starttarief betaal en een shell recharge druppel.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:46
Jaapio_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Na 22h verplaatsen hoeft van mij niet.
Maar als die auto voor 22h er al een uur of 7 staat dan is ie echt wel vol.
En het is een PHEV dus 100% vol om op de bestemming te komen is niet nodig.

Overigens ga ik er vanuit dat het in dit geval onwetendheid is en geen aso gedrag.
Ik heb een kennis met een PHEV en die heeft een bereik van 40km bij 100%. Naar zijn werk is 35km, dus die heeft echt 100% nodig, het zullen juist eerder Full EV's zijn (zoals ikzelf met mijn Enyaq iV60) die zelden tot 100% laden nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@royverdegem, het punt wat @Jaapio_B maakt is dat het dus niet nodig aangezien hij ook op brandstof verder kan rijden. Hij kan dus op de bestemming komen, wellicht niet volledig electrisch. Een EV kan echter niets als de batterij geen sap meer heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 15-08-2022 12:19 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.