Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik laat me graag verbeteren, maar volgens mij heeft een e-Niro eerst 7,4kW 1-fase gehad, later 11kW 3-fase gekregen en nooit 22kW...eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:22:
[...]
e-Niro met 1F laadmogelijkheid. Dus max 7,4kW. Dat haal ik publiek alleen bij een 22kW paal 3x7,4kW waarvan ik er dus maar 1(F) kan gebruiken.
[/offtopic]
somewhere there was silence
Voor zijn e-Niro maakt het aantal fasen niet uit, omdat die er maar 1 ondersteunt.
Clickbait achter een betaalmuur…
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Amai, in de Gazet van Antwerpen is deze clickbait zonder betaalmuur te lezen: https://www.gva.be/cnt/dmf20220807_93425374
Klopt inderdaad, en als je dan bij een 22kw laadpaal laad haal je 7kw ongeveer. Bij een 11kw laadpaal dus maar 3.6 ongeveer.The__Virus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:58:
Het staat er misschien niet helemaal duidelijk, maar wat eltron bedoelt is dat een paal die 32A kan leveren optimaal zou zijn.
Voor zijn e-Niro maakt het aantal fasen niet uit, omdat die er maar 1 ondersteunt.
Denk dat ik maar een grote platte schroevendraaier meeneem voortaan.informaticien schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
Amai, in de Gazet van Antwerpen is deze clickbait zonder betaalmuur te lezen: https://www.gva.be/cnt/dmf20220807_93425374
Nu in Bled dus aan m'n tweede juicepass flat large pack en werkt idd zoals beschreven. Dus eerste 145kwh geladen via flat large. Daarna terug naar pay as you go om gelijk weer over te stappen naar een nieuwe flat large.Limbeckx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:52:
Ga morgen via Nurmberg en Bled naar Bosnië dus ik zal het eens proberen
Deze gemist?eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:33:
We hebben er nog een weekje Zeeland aangeplakt, Renesse, Schouwen Duiveland. Nauwelijks publieke laders. Ben oprecht verbaast. Het stikt hier van de toeristen met een EV. Op eerste gezicht nog redelijk wat publieke laders, maar de meeste zitten op een camping achter de slagboom, of zijn gewoon privé. De rest is vrijwel constant bezet. Wist niet dat dit in NL nog bestond. 30km in de omtrek vrijwel geen laadmogelijkheden.
Iemand nog tips?
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Jep, zelfs de Tesla’s laden maar op 11 kW.guido66 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:27:
@eltron Nee, Niro doet 1x 32A of 3x 16A maximaal, net als de meeste ev’s.
Dus die 11kW is de beperking van je auto en niet van de paal.
Maar voor thuisladen is dat toch meer dan genoeg. Zowat elke auto is na een korte nacht gewoon vol.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dank je, deze inderdaad gemist. Ligt net buiten Renesse, maar wel een mooie gelegenheid.
Blijkbaar een uitbreiding op 2 Allegoladers die er al stonden. In de app's zag ik op het kaartje niet dat het een laadplein is met 24 plekken.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Kijk, en daar steekt de flexibiliteit van de LM een spaak in het wiel. Ik mag wel kWh's declareren, maar geen abo-kosten (al is het maar tijdelijk)Wesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
JuicePass van Enel X voor Italië, vergeet niet voor gebruik voor één maand een Subscription plan van 145 of 70 kWh (Flat large of Flat small) te kopen voor aanzienlijk lagere laadtarieven. Eventueel ook te gebruiken bij Ionity naar het schijnt.
Zonodig wel weer tijdig je subscription plan weer opzeggen, om te voorkomen dat je de volgende maand weer op vakantie naar Italië moet...
De uiteindelijke declaratie van American Express gaat dus zo naar de LM (heel luxe, ik besef het me terdege...)
Is het bij SuC's tegenwoordig niet ook veel drukker, doordat ze zowat allemaal zijn vrijgegeven voor alle merken?Inspired schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Wij zijn afgelopen maandag rond 5 uur vertrokken. Op maandag een 1100km en dinsdag laatste 850km. In Spanje ook opvallend veel meer BEVs tov vorig jaar. Ik rij zelf Tesla dus weinig last van drukte. Ionity is toch wel flink bezet steeds. Veel BEVers gaan ook doordeweeks nu. Heb het idee dat een zwarte zaterdag bijna rustiger is bij de snelladers.Met name veel vertraging later op de weg door files. Maar goed, wellicht hebben we pech gehad. In Spanje ook echt een uur stil gestaan doordat een stuk land naast de snelweg in de brand vloog. Anyway, goede reis!
Ah, lees nu pas goed dat je 7 uur ‘s avonds gaat. Dan kun je wel kilometers maken denk ik.
Werkt wel. Ik ben wel bij Italiaanse Ionity stations geweest die dan helemaal 'branded' zijn als ENEL, dus met grote paarse ENEL stickers en alles. Ik heb daar ook betaald met de ENEL pas, dus dan is het alleen de (administratieve) bundel kwestie nog.iRenik schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
Oh zou mooi zijn als het ook bij Ionity zou werken. Ze staan niet in die app aangegeven volgens mij… ga morgen maar eens een flat large aanschaffen want het scheelt idd aanzienlijk 👌🏻
[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 08-08-2022 09:51 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Na een paar dagen antwoord gekregen met een link naar de nieuwe reglementering die er aan komt.
Hierbij de link (van een document van 330+ pagina's).
Vooral op pagina 33 artikel 5 wordt het interessant.
https://ec.europa.eu/info...tructure_with_annex_0.pdf
Als dit er door komt, dan gaat de toekomst er een pak beter uit zien. Ik neem aan dat de laadpaalaanbieders hier bijzonder goed van op de hoogte zijn.
Betalen moet dan kunnen met een klassieke kaart of contactloos algemeen betaalmiddel begrijp ik.
Article 5
Recharging infrastructure
1. Operators of publicly accessible recharging stations shall be free to purchase
electricity from any Union electricity supplier, subject to the supplier's agreement.
2. Operators of recharging points shall, at the publicly accessible recharging points
operated by them, provide end users with the possibility to recharge their electric
vehicle on an ad hoc basis using a payment instrument that is widely used in the
Union. To that end:
(a) operators of recharging points shall, at publicly accessible recharging stations
with a power output below 50 kW, deployed from the date referred to in
Article 24, accept electronic payments through terminals and devices used for
payment services, including at least one of the following:
(i) payment card readers;
(ii) devices with a contactless functionality that is at least able to read
payment cards;
(iii) devices using an internet connection with which for instance a Quick
Response code can be specifically generated and used for the payment
transaction;
(b) operators of recharging points shall, at publicly accessible recharging stations
with a power output equal to or more than 50 kW, deployed from the date
referred to in Article 24, accept electronic payments through terminals and
devices used for payment services, including at least one of the following:
payment cards.
From 1 January 2027 onwards, operators of recharging points shall ensure that all
publicly accessible recharging stations with a power output equal to or more than 50
kW operated by them comply with the requirement in point (b).
The requirements laid down in points (a) and (b) shall not apply to publicly
accessible recharging points that do not require payment for the recharging service.
3. Operators of recharging points shall, when they offer automatic authentication at a
publicly accessible recharging point operated by them, ensure that end users always
have the right not to make use of the automatic authentication and may either
recharge their vehicle on an ad hoc basis, as provided for in paragraph 3, or use
another contract-based recharging solution offered at that recharging point. Operators
of recharging points shall transparently display that option and offer it in a
convenient manner to the end user, at each publicly accessible recharging point that
they operate and where they make available automatic authentication.
4. Prices charged by operators of publicly accessible recharging points shall be
reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory.
Operators of publicly accessible recharging points shall not discriminate between the
prices charged to end users and prices charged to mobility service providers nor
between prices charged to different mobility service providers. Where relevant, the
level of prices may only be differentiated in a proportionate manner, according to an
objective justification.
5. Operators of recharging points shall clearly display the ad hoc price and all its
components at all publicly accessible recharging stations operated by them so that
these are known to end users before they initiate a recharging session. At least the
following price components, if applicable at the recharging station, shall be clearly
displayed:
– price per session,
– price per minute,
– price per kWh.
6. Prices charged by mobility service providers to end users shall be reasonable,
transparent and non-discriminatory. Mobility service providers shall make available
to end users all applicable price information, prior to the start of the recharging
session, and specific to their intended recharging session, through freely available,
widely supported electronic means, clearly distinguishing the price components
charged by the operator of recharging point, applicable e-roaming costs and other
fees or charges applied by the mobility service provider. The fees shall be
reasonable, transparent and non-discriminatory. No extra charges for cross-border eroaming shall be applied.
7. From the date referred to in Article 24, operators of recharging points shall ensure
that all publicly accessible recharging points operated by them are digitallyconnected recharging points.
8. From the date referred to in Article 24, operators of recharging points shall ensure
that all publicly accessible normal power recharging points operated by them are
capable of smart recharging.
9. Member States shall take the necessary measures to ensure that appropriate
signposting is deployed within parking and rest areas on the TEN-T road network
where alternative fuels infrastructure is installed, to enable easy identification of the
exact location of the alternative fuels infrastructure.
10. Operators of publicly accessible recharging points shall ensure that all direct current
(DC) publicly accessible recharging points operated by them have a fixed recharging
cable installed.
11. Where the operator of a recharging point is not the owner of that point, the owner
shall make available to the operator, in accordance with the arrangements between
them, a recharging point with the technical characteristics which enable the operator
to comply with the obligation set out in paragraphs 1, 3, 7, 8 and 10.
[ Voor 76% gewijzigd door Tommie12 op 08-08-2022 10:39 ]
Valt mee. Zoveel heb ik er ook niet gehad waar anderen kunnen laden. Meeste pakken ook Ionity volgens mij. Weet ook niet of alle non-Tesla’s er al mee rekenen in de navi?royverdegem schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Is het bij SuC's tegenwoordig niet ook veel drukker, doordat ze zowat allemaal zijn vrijgegeven voor alle merken?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
[ Voor 3% gewijzigd door powaq op 08-08-2022 11:25 ]
Ik denk dat het wel meevalt. Voor de prijs hoef je het niet te doen en de Fastneds, Shell's en Ionity staan over het algemeen gunstiger, ik rij er niet voor om.royverdegem schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Is het bij SuC's tegenwoordig niet ook veel drukker, doordat ze zowat allemaal zijn vrijgegeven voor alle merken?
PSN: Kjujay
Geen last van gehad. Heb juist het idee dat de Superchargers relatief gezien een stuk rustiger zijn dan andere laadpunten. Voor mij was het een reden om juist van Superchargers gebruik te maken tijdens mijn vakantie om laadfiles te ontwijken.royverdegem schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Ook heb ik het idee dat veel mensen hun ingebouwde navigatie gebruiken, het lijkt er op dat nieuwe laders daar niet altijd in staan. Want waarom rijdt iedereen door tot Ionity Hauconcourt en stopt men niet eerder (of iets later) bij de snelladers van Superchargy in Luxemburg?
Andere kant van het centrum bij de surfshop en primera staat ook een publieke laadpaal.eltron schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:52:
[...]
Dank je, deze inderdaad gemist. Ligt net buiten Renesse, maar wel een mooie gelegenheid.
Blijkbaar een uitbreiding op 2 Allegoladers die er al stonden. In de app's zag ik op het kaartje niet dat het een laadplein is met 24 plekken.
Dan heb je meer ‘geluk’ dan ik gehad want ik heb het nog nergens langs de snelweg werkend gekregen. De Shell druppel werkt gelukkig wel overal en bij de plekken waar we verblijven kunnen we gratis laden dus heb het alleen volgende week ergens tussen Toscane en Slovenië nodig nog 🤞🏻Hachy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Werkt wel. Ik ben wel bij Italiaanse Ionity stations geweest die dan helemaal 'branded' zijn als ENEL, dus met grote paarse ENEL stickers en alles. Ik heb daar ook betaald met de ENEL pas, dus dan is het alleen de (administratieve) bundel kwestie nog.
[ Voor 90% gewijzigd door Harvest2002 op 10-08-2022 20:21 ]
M’n Enyaq met de ME3 update plande vandaag toevallig een stop bij supercharger Leonberg en heb daar ook succesvol geladen. Keek er wel van op dat mijn VAG auto met die suggestie kwam.Inspired schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Valt mee. Zoveel heb ik er ook niet gehad waar anderen kunnen laden. Meeste pakken ook Ionity volgens mij. Weet ook niet of alle non-Tesla’s er al mee rekenen in de navi?
En nu maar hopen dat de extra kosten hiervan, alleen worden doorberekend aan degenen die met een algemene betaalpas betalen.Tommie12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:36:
Ik had een mail gestuurd naar de lobbygroup 'Electric Mobility' om te vragen of er nu al gewerkt wordt aan betere reglementering rond laadpalen (duidelijke tarieven, betaalmogelijkheden, aantal laadpalen etc).
Na een paar dagen antwoord gekregen met een link naar de nieuwe reglementering die er aan komt.
Als dit er door komt, dan gaat de toekomst er een pak beter uit zien. Ik neem aan dat de laadpaalaanbieders hier bijzonder goed van op de hoogte zijn.
Betalen moet dan kunnen met een klassieke kaart of contactloos algemeen betaalmiddel begrijp ik.
Article 5
Recharging infrastructure
1. Operators of publicly accessible recharging stations shall be free to purchase
electricity from any Union electricity supplier, subject to the supplier's agreement.
2. Operators of recharging points shall, at the publicly accessible recharging points
operated by them, provide end users with the possibility to recharge their electric
vehicle on an ad hoc basis using a payment instrument that is widely used in the
Union. To that end:
(a) operators of recharging points shall, at publicly accessible recharging stations
with a power output below 50 kW, deployed from the date referred to in
Article 24, accept electronic payments through terminals and devices used for
payment services, including at least one of the following:
payment cards;
(iii) devices using an internet connection with which for instance a Quick
Response code can be specifically generated and used for the payment
transaction;
(b) operators of recharging points shall, at publicly accessible recharging stations
with a power output equal to or more than 50 kW, deployed from the date
referred to in Article 24, accept electronic payments through terminals and
devices used for payment services, including at least one of the following:
payment cards.
From 1 January 2027 onwards, operators of recharging points shall ensure that all
publicly accessible recharging stations with a power output equal to or more than 50
kW operated by them comply with the requirement in point (b).
The requirements laid down in points (a) and (b) shall not apply to publicly
accessible recharging points that do not require payment for the recharging service.
3. Operators of recharging points shall, when they offer automatic authentication at a
publicly accessible recharging point operated by them, ensure that end users always
have the right not to make use of the automatic authentication and may either
recharge their vehicle on an ad hoc basis, as provided for in paragraph 3, or use
another contract-based recharging solution offered at that recharging point. Operators
of recharging points shall transparently display that option and offer it in a
convenient manner to the end user, at each publicly accessible recharging point that
they operate and where they make available automatic authentication.
4. Prices charged by operators of publicly accessible recharging points shall be
reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory.
Operators of publicly accessible recharging points shall not discriminate between the
prices charged to end users and prices charged to mobility service providers nor
between prices charged to different mobility service providers. Where relevant, the
level of prices may only be differentiated in a proportionate manner, according to an
objective justification.
5. Operators of recharging points shall clearly display the ad hoc price and all its
components at all publicly accessible recharging stations operated by them so that
these are known to end users before they initiate a recharging session. At least the
following price components, if applicable at the recharging station, shall be clearly
displayed:
– price per session,
– price per minute,
– price per kWh.
6. Prices charged by mobility service providers to end users shall be reasonable,
transparent and non-discriminatory. Mobility service providers shall make available
to end users all applicable price information, prior to the start of the recharging
session, and specific to their intended recharging session, through freely available,
widely supported electronic means, clearly distinguishing the price components
charged by the operator of recharging point, applicable e-roaming costs and other
fees or charges applied by the mobility service provider. The fees shall be
reasonable, transparent and non-discriminatory. No extra charges for cross-border eroaming shall be applied.
7. From the date referred to in Article 24, operators of recharging points shall ensure
that all publicly accessible recharging points operated by them are digitallyconnected recharging points.
8. From the date referred to in Article 24, operators of recharging points shall ensure
that all publicly accessible normal power recharging points operated by them are
capable of smart recharging.
9. Member States shall take the necessary measures to ensure that appropriate
signposting is deployed within parking and rest areas on the TEN-T road network
where alternative fuels infrastructure is installed, to enable easy identification of the
exact location of the alternative fuels infrastructure.
10. Operators of publicly accessible recharging points shall ensure that all direct current
(DC) publicly accessible recharging points operated by them have a fixed recharging
cable installed.
11. Where the operator of a recharging point is not the owner of that point, the owner
shall make available to the operator, in accordance with the arrangements between
them, a recharging point with the technical characteristics which enable the operator
to comply with the obligation set out in paragraphs 1, 3, 7, 8 and 10.
Thanks man, goed werk! Alle adviezen lijken overgenomen te worden. Bij snelladers 50kW+ bank en pin betalingen, bij AC minimaal QR code maar liever ook NFC betaalterminals voor ad-hoc.Tommie12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:36:
Ik had een mail gestuurd naar de lobbygroup 'Electric Mobility' om te vragen of er nu al gewerkt wordt aan betere reglementering rond laadpalen (duidelijke tarieven, betaalmogelijkheden, aantal laadpalen etc).
<knip>
Wat ik opvallend vond was dat roaming tussen landen geen extra geld mag kosten. Dat zou een lastige kluif worden voor bijv. Maingau.
Maar reken je niet rijk hoor, in de NL wet staat nu 2 jaar dat alle MSP's al hun tarieven transparant moeten publiceren maar de praktijk ziet er toch iets anders uit:

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 08-08-2022 20:30 ]
Toch even een double check, heeft iemand ervaring met Sperto?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Moet je hiervoor de pas zelf hebben of werkt het ook met de JuicePass app (als ik me niet vergis)?Hachy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:02:
De Enel pas werkt idd het beste op de Enel infra. Maar ook bij Free-to-X en nog een paar Italiaanse CPO's.
Met beiden.roelwillems schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:33:
[...]
Moet je hiervoor de pas zelf hebben of werkt het ook met de JuicePass app (als ik me niet vergis)?
Ik heb met een Tesla Model 3 gereden, en heb af en toe buiten Tesla geladen. Of althans geprobeerd. Je moet echt zeer voorzichtig zijn, en laden waar je kan.Loei123 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:27:
Toch ben ik benieuwd of er mensen hier tips hebben voor EV rijden in Spanje.
Van de vijf keer laden buiten Tesla heb ik 2x bezet gehad (dwz er was maar 1 snellader en die was bezet), 2x laden onmogelijk (Shell Recharge en Endesa X bij de McDonald’s), en 1x kon ik echt laden (Iberdrola snellader). Buiten snelladers heb ik 1x aan een laadpaaltje van Iberdrola gehangen.
De JuicePass app van Enel was baggertraag en kreeg ik niet aan de praat, reden vergeten. Ik heb dus wel de app van Iberdrola geïnstalleerd, “Recarga Publica Iberdrola”, die kent een guest mode die de paal niet kan activeren. Dus thuis alvast op WiFi een account maken, zou eventueel handig zijn.
Voor de ene keer succesvol snelladen gewoon m’n druppel van LMS gebruikt. Voor het laadpaaltje de Iberdrola app.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Huh? Wat een rare opmerking. Ga jij je even schamen. Een wet in elkaar zetten doe je niet in 2 A4-tjes. Je moet de definities helder afbakenen, de bedoeling, en vervolgens haarfijn alle regels en eventueel uitzonderingen. Als je dat niet goed doet lopen de operators of uitbaters er lachend omheen en heb je geen poot om op te staan. En als dat gebeurt hebben jullie kritiek op "die sloppy EU". En ga voor de lol even kijken hoe NL, DUI, VS, etc wetten eruit zien. Precies. 340+ bladzijden.Harvest2002 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:06:
@Tommie12 330 pagina's voor een voorstel van 22 artikelen. Dat zegt wel iets over de EU.
Ik ben zijdelings betrokken geweest bij de EU- AI wetgeving en het enige waar ik over viel was het lastige jargon. Even begrijpen wat wordt bedoeld is er niet bij. Maar ieder zijn vak zou je zeggen. Een stukje python code zal bij de juristen weer buitenaards zijn.
Thanks!TucanoItaly schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:34:
[...]
Ik heb met een Tesla Model 3 gereden, en heb af en toe buiten Tesla geladen. Of althans geprobeerd. Je moet echt zeer voorzichtig zijn, en laden waar je kan.
Van de vijf keer laden buiten Tesla heb ik 2x bezet gehad (dwz er was maar 1 snellader en die was bezet), 2x laden onmogelijk (Shell Recharge en Endesa X bij de McDonald’s), en 1x kon ik echt laden (Iberdrola snellader). Buiten snelladers heb ik 1x aan een laadpaaltje van Iberdrola gehangen.
De JuicePass app van Enel was baggertraag en kreeg ik niet aan de praat, reden vergeten. Ik heb dus wel de app van Iberdrola geïnstalleerd, “Recarga Publica Iberdrola”, die kent een guest mode die de paal niet kan activeren. Dus thuis alvast op WiFi een account maken, zou eventueel handig zijn.
Voor de ene keer succesvol snelladen gewoon m’n druppel van LMS gebruikt. Voor het laadpaaltje de Iberdrola app.
Ik heb een Shell Recharge pas die zou moeten werken op Iberdrola laadpalen, heb ik dan alsnog de app nodig?
Dit heb ik ook ervaren. Ik dacht dat het op 1 paal van toepassing was maar dit verbaasd mij wel!romon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
Is het iemand anders ook opgevallen dat snelladen bij EnBW in Duitsland met een e-flux pas altijd gratis is? Lijkt me niet de bedoeling, maar is wel consistent het geval bij mij. Met Shell pas betaal ik wel.
Doet de Fat E-tron inmiddels ook.BaseLine schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:18:
[...]
M’n Enyaq met de ME3 update plande vandaag toevallig een stop bij supercharger Leonberg en heb daar ook succesvol geladen. Keek er wel van op dat mijn VAG auto met die suggestie kwam.
PSN: Kjujay
Ik had een hotel met een “gratis” laadpaal van Iberdrola (niet echt gratis want het hotel bracht achteraf 15 euro parkeer kosten in rekening), de druppel werkte daar niet, de app was de enige manier om de sessie te starten. Dat was duur, maar zoals je vast wel weet, is het uitermate prettig als je met 10.% weg kan rijden in de ochtend.Loei123 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:32:
Ik heb een Shell Recharge pas die zou moeten werken op Iberdrola laadpalen, heb ik dan alsnog de app nodig?
[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 09-08-2022 08:49 ]
Heb jij dit enkel met de druppel getest of ook met de pas?TucanoItaly schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Ik had een hotel met een “gratis” laadpaal van Iberdrola (niet echt gratis want het hotel bracht achteraf 15 euro parkeer kosten in rekening), de druppel werkte daar niet, de app was de enige manier om de sessie te starten. Dat was duur, maar zoals je vast wel weet, is het uitermate prettig als je met 10.% weg kan rijden in de ochtend.
Zie jij dan gratis laders in de shell app staan? Want bijvoorbeeld de gratis laders in/rond Benidorm zie ik daar niet staan terwijl die wel in de Iberdrola app staan.TucanoItaly schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Ik had een hotel met een “gratis” laadpaal van Iberdrola (niet echt gratis want het hotel bracht achteraf 15 euro parkeer kosten in rekening), de druppel werkte daar niet, de app was de enige manier om de sessie te starten. Dat was duur, maar zoals je vast wel weet, is het uitermate prettig als je met 10.% weg kan rijden in de ochtend.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dit blijkt een werkdocument te zijn dat binnenkort goedgekeurd zou worden, en dan in werking treed in 2025 of ...Hachy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:21:
[...]
Thanks man, goed werk! Alle adviezen lijken overgenomen te worden. Bij snelladers 50kW+ bank en pin betalingen, bij AC minimaal QR code maar liever ook NFC betaalterminals voor ad-hoc.
Wat ik opvallend vond was dat roaming tussen landen geen extra geld mag kosten. Dat zou een lastige kluif worden voor bijv. Maingau.
Maar reken je niet rijk hoor, in de NL wet staat nu 2 jaar dat alle MSP's al hun tarieven transparant moeten publiceren maar de praktijk ziet er toch iets anders uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus er zijn nog wat werkpuntjes.
Feit is, als deze reglementering gekend is zal vrij snel elke nieuwe laadpaal uitgerust worden met display voor tarieven, betaalmogelijkheid etc. , en dat gewoon om te vermijden dat ze nadien aangepast moeten worden.
Heb je er door gebladerd? HEt gaat niet alleen over laders voor personenwagens, maar ook over waterstof, laadpunten voor boten, vliegtuigen en vrachtwagens, e-Fuels etc. (de rest heb ik zelf nog niet bekeken)Harvest2002 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:06:
@Tommie12 330 pagina's voor een voorstel van 22 artikelen. Dat zegt wel iets over de EU.
De punten over laadpalen voor personenwagens zijn maar een paar artikels.
En ja, goede wetgeving moet gemotiveerd en afgelijnd worden, anders prikken activisten die direct kapot met andere procedures.
We mogen voor dergelijke zaken heel blij zijn met de EU. Denk maar aan roaming en een beetje uniformiteit.
Anders mochten we misschien op stap met 4 adapters omdat Frankrijk bv de Chademo voorschrijft etc.
En er zijn ook voorschriften dat je minstens om de 60km op autowegen laadpalen moet vinden. Dat zal de zaak ook wel vooruithelpen.
Welke tarieven staan er in de e-flux kaart?romon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
Is het iemand anders ook opgevallen dat snelladen bij EnBW in Duitsland met een e-flux pas altijd gratis is? Lijkt me niet de bedoeling, maar is wel consistent het geval bij mij. Met Shell pas betaal ik wel.
Zijn het HPC's?
Reken je niet te snel rijk: met de Freshmile laadpas kon je in elk geval in Nederland een tijd ‘gratis’ laden bij Allego laadpalen en snelladers, maar na ruim een half jaar hebben ze deze laadsessies onlangs alsnog in rekening gebracht.romon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
Opel Ampera-e (2020)
BMW idem.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Hier hetzelfde inderdaad, 2 keer bij EnBW geladen tijdens mijn vakantierit en allebei voor 0,00.romon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
Verder nog een keer bij Shell Tienbaan bij Heerlen geladen met E-Flux en die laadbeurt is helemaal spoorloos.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Volgende Ionity (Perrogney) stond laadfile terwijl een drietal auto's lekker boven de 85% stonden te laden zonder eigenaar in zicht. Wij moesten nog maar 3 kwartier naar de volgende accomodatie waar we pas 2 uur daarna konden inchecken dus geen haast en aan de 11kWh gehangen terwijl we wat gingen eten en de kinderen konden spelen.
Hier op de camping hebben ze de meest vage laadpalen. Laadpassen werken niet, alleen direct met debit/credit-card. Volgens de eigenaar werken ze perfect maar onze VISA, Vpay én Maestro kaarten werken niet. En misschien maar beter ook, want 22kWh (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kW (paal 1) of €5,20 per 20 minuten (paal 2) is niet bepaald een koopje.
In het naastgelegen dorp kunnen we gelukkig gratis laden terwijl we boodschappen doen
[ Voor 99% gewijzigd door Harvest2002 op 10-08-2022 20:22 ]
Dank voor het delen van je ervaringen!
Niet om lelijk of betweterig te doen maar puur voor de kennis: je haalt kWh en kW door elkaar. Dus:
50kWh CCS = 50kW CCS
11kWh type 2 = 11kW type 2
aan de 11kWh gehangen = aan de 11kW gehangen
want 22kWh (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kW= want 22kW (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kWh
Nee hoor, verbeter me alsjeblieft. Ik heb hier altijd al moeite mee gehad. Dus bij zo'n post ga ik altijd zwaar overdenken. Nu zat ik te denken dat zo'n paal 50kW in een uur kan leveren dus dat het kWh is, maar daar maak ik dus een denkfout? Zal mezelf er eens beter in verdiepen.Franciesco schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:42:
@Silvin
Dank voor het delen van je ervaringen!
Niet om lelijk of betweterig te doen maar puur voor de kennis: je haalt kWh en kW door elkaar. Dus:
50kWh CCS = 50kW CCS
11kWh type 2 = 11kW type 2
aan de 11kWh gehangen = aan de 11kW gehangen
want 22kWh (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kW= want 22kW (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kWh
heb Bonnet ergens in maart erop gezet, en twee keer gratis geladen. Zoals al beschreven zat er een tijdsslot op freecharge e.d. Kan het kloppen dat ze nu niet meer zo scheutig zijn met gratis codes? Want ik volg hun FB site en er komt weinig langsnathalia schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:01:
Ik lees iedere keer berichten dat mensen er achter komen dat Bonnet codes het niet meer doen. De meeste codes die dan gemeld worden zijn allang bekend. Laten we dit forum nou niet vervuilen met constant dezelfde opmerkingen...
Hierbij nogmaals een overzicht van verlopen codes (correct me als er toch nog eentje werkt):
- lijstje
Hij levert 50kW aan vermogen, waarmee er in een uur 50kWh (kilowatt-uur) wordt geleverd aan energie.Silvin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:09:
[...]
Nee hoor, verbeter me alsjeblieft. Ik heb hier altijd al moeite mee gehad. Dus bij zo'n post ga ik altijd zwaar overdenken. Nu zat ik te denken dat zo'n paal 50kW in een uur kan leveren dus dat het kWh is, maar daar maak ik dus een denkfout? Zal mezelf er eens beter in verdiepen.
Dus je kunt bij een 50kW paal in een uur 50kWh laden, ofwel een laadsnelheid van 50kWh/h (=50kW)
De lastigheid zit hem erin dat we snelheid gewend zijn uit te drukken in iets als km/u of m/s. De listigheid zit hem in de eenheid Kilowatt KEER uur (kWh) voor energie, waardoor de snelheid (delen door het aantal uur) ervoor zorgt dat uur juist wegvalt in de eenheid voor laadsnelheid (vermogen), terwijl er dus wel een tijdseenheid zit in de totale hoeveelheid energie. Het is niet voor niets geen SI-eenheid, maar een afgeleide. Eigenlijk zouden we de energie moeten uitdrukken in Joules, maar dat rekent lastig: 1kWh = 3600J (want 3600 seconde in een uur). Waarbij 1kW = 1000J/s.
Dus kWh is voor het rekenen handiger, maar voor het begrijpen lastig.
Maar geen zorgen, veel mensen doen het consequent verkeerd, zelfs in de media. Maar we begrijpen elkaar prima
[ Voor 32% gewijzigd door The__Virus op 09-08-2022 15:27 ]
Dank! Wellicht heb je hier gelijk in en is politiek belangrijk en zijn groepen en lidstaten belangrijk. Want de Europese samenwerking is per definitie complex.Harvest2002 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:37:
[...]
Sommigen vinden alles wat met de EU te maken heeft maar niets, anderen vinden alles aan de EU geweldig. Weer anderen (waartoe ik mij zelf reken) zijn kritisch en proberen de goede kanten van de EU af te zetten tegen de negatieve kanten. Vanuit een puur technisch perspectief heb je geen 330 pagina’s nodig om een wet(je) van 28 artikelen toe te lichten. Vanuit een politiek perspectief is dat blijkbaar wel nodig. Vandaar mijn opmerking.
En dus een heldere wet waarin aan de politiek en aan de benodigde wetteksten aandacht wordt besteed is hiermee niet goed? De EU is vaag (en dat is fout) maar veel info in een wet om het zo helder mogelijk te maken is ook fout. Of is dit gewoon bashen.Van vrienden en ex-collega’s hoor ik al jaren dat de regelgeving vanuit Brussel steeds vager en ambiguer wordt, wat weer aanleiding is voor allerlei rechtszaken en de rol van de (Europese) rechter, die ook niet democratisch gekozen wordt, vergroot.
In welk land wordt een rechter democratisch gekozen?
Dank interessant. Ik ga dit zeker bekijken, want ik heb een grote hekel aan al te makkelijke veto's vanuit persoonlijk belang (autocratische leiders)Wie wat meer in de historische, politieke en internationale kant van deze ‘vetocratie’ is geïnteresseerd en de invloed op onze liberale democratie kan ik Political Order and Political Decay van Francis Fukuyama aanraden.
Ik heb hier geen mening over, maar zoek- en deel- kennis.Maar weer terug On Topic. Over Openbare laadpalen, laadpassen en providers heb ik namelijk ook een mening.
Maar eens dat we on topic verder moeten!
De tijd van marketingacties om bekender te worden, is voor Bonnet voorbij. Vandaar dat ze inderdaad niet meer scheutig zijn met het uitgeven van kortingscodes. De beste manier om nog korting te krijgen, is om zelf nieuwe klanten te werven met de referral code.greatgonzo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
heb Bonnet ergens in maart erop gezet, en twee keer gratis geladen. Zoals al beschreven zat er een tijdsslot op freecharge e.d. Kan het kloppen dat ze nu niet meer zo scheutig zijn met gratis codes? Want ik volg hun FB site en er komt weinig langs
Voor iedere vriend/kennis/collega/familielid die d.m.v. jouw referral code Bonnet gaat gebruiken, krijg je € 17,55 in jouw wallet. Het tegoed dat je zo opbouwt, kan je dan gebruiken voor het aanschaffen van refills.
Voor Nederland zijn er 3 verschillende refills aan te schaffen:
- Een maandbundel van € 12,- waarmee je 20 kWh kunt laden (gem. € 0,60/kWh)
- Een maandbundel van € 56,- waarmee je 100 kWh kunt laden (gem. € 0,56/kWh)
- Een maandbundel van €108,- waarmee je 200 kWh kunt laden (gem. € 0,54/kWh)
Helaas kan je het opgebouwde wallet-tegoed niet gebruiken voor iets anders dan refills. Het kan dus niet als betaalmiddel worden gebruikt voor het pay as you go tarief.
Als je goed jouw best doet, kan je best een aardige wallet opbouwen!
Mazda MX-30
[ Voor 96% gewijzigd door Harvest2002 op 10-08-2022 20:22 ]
Ik ga in december naar de Franse alpen, maar zie geen Fastned tussen Nancy en Dijon, welke bedoel je? Dat zou helpen met de laadwoestijnSilvin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:23:
Inmiddels zijn we tweeëneenhalve week onderweg met de e208, met name door Frankrijk. Het ging eigenlijk probleemloos tot gisteren tussen Dijon en Nancy de afrit naar de Aire met Fastned was afgesloten. Opeens was die volgende Ionity nog best ver. We zouden het halen met 20% soc dus op zich niets aan de hand maar wel een klein risico in dit gebied. Onderweg zagen we nog een Aire met 1 Total laadpaal. Dus een kleine top up en plaspauze. Maar wat een onding is dat zeg. De 50kWh CCS wilde de auto niet herkennen via de Total app/website, 3x geprobeerd. Dan maar aan de 11kWh type 2. Die stopte er telkens na 1 minuut laden mee. Nog een keer geprobeerd met de CCS maar nu icm de Shell Recharge pas... vlekkeloos. De ironie dat je bij Total alleen met een Shell pas kan laden![]()
Volgende Ionity (Perrogney) stond laadfile terwijl een drietal auto's lekker boven de 85% stonden te laden zonder eigenaar in zicht. Wij moesten nog maar 3 kwartier naar de volgende accomodatie waar we pas 2 uur daarna konden inchecken dus geen haast en aan de 11kWh gehangen terwijl we wat gingen eten en de kinderen konden spelen.
Hier op de camping hebben ze de meest vage laadpalen. Laadpassen werken niet, alleen direct met debit/credit-card. Volgens de eigenaar werken ze perfect maar onze VISA, Vpay én Maestro kaarten werken niet. En misschien maar beter ook, want 22kWh (dus 11 voor ons) voor €0.60 per kW (paal 1) of €5,20 per 20 minuten (paal 2) is niet bepaald een koopje.
In het naastgelegen dorp kunnen we gelukkig gratis laden terwijl we boodschappen doen
@Hachy , van mij mag je mijn opmerking en mijn vervolgopmerkingen verwijderen (incl dit bericht). Ze voegen niets aan dit topic toe. Wat Harvest2002 wil mag hij zelf bepalen.Harvest2002 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Huh wat een rare reactie.
Iedereen die een beetje respect heeft voor opvattingen van anderen zal zich onthouden van dit soort ongefundeerde uitlatingen.
Waarvoor zou ik mij moeten schamen? Omdat ik anders denk en over andere dingen nadenk dan jij?
Zelfs je excuses aanbieden komt niet in je op.
Succes met dit topic.
Ik vind het daar geen woestijn meer. Je hebt Ionity en anders kun je hem ook nog volgooien bij Nancy bij de SuC. Fastned zit er tussen Nancy en Dijon idd niet. Die zitten wat later.royverdegem schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Ik ga in december naar de Franse alpen, maar zie geen Fastned tussen Nancy en Dijon, welke bedoel je? Dat zou helpen met de laadwoestijn
Sorry ik zit fout, het is vanuit NL gezien net voorbij Dijon (Aire de Pont). Maar verder was het prima te doen. Alleen vanuit de Vogezen naar Zwitserland (richting Lausanne) was er op bijna 180km maar 1 werkende snellader. Verder probleemloos naar de Alpen gereden (en terug) op verschillende routes met een e208, dus niet de beste range (~300km).royverdegem schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Ik ga in december naar de Franse alpen, maar zie geen Fastned tussen Nancy en Dijon, welke bedoel je? Dat zou helpen met de laadwoestijn
[ Voor 94% gewijzigd door Harvest2002 op 10-08-2022 20:22 ]
En gaat Tesla niet steeds verder de superchargers open stellen?Silvin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Sorry ik zit fout, het is vanuit NL gezien net voorbij Dijon (Aire de Pont). Maar verder was het prima te doen. Alleen vanuit de Vogezen naar Zwitserland (richting Lausanne) was er op bijna 180km maar 1 werkende snellader. Verder probleemloos naar de Alpen gereden (en terug) op verschillende routes met een e208, dus niet de beste range (~300km).
De wat westelijke route (Reims Troyes Dijon) is sinds kort ook weer beter te doen bij Station woinic (bij het grote everzwijn voor de kenners) is de enkele 50kW tripple uitgebreid met 6 x 190kW en twee keer 60kW. Daarnaast bij Troyes en Reims een Ionity, dus wat meer mogelijkheden. In Luxemburg is ook een snellader gekomen waardoor Hauconcourt wat ontlast wordt, dus langzaam aan wordt de laad woestijn verleden tijd wat betreft snelweg reizen. Bij Nancy zou nog een station moeten komen (naast de al aanwezige Tesla) om Langres beter te kunnen bereiken.Silvin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Sorry ik zit fout, het is vanuit NL gezien net voorbij Dijon (Aire de Pont). Maar verder was het prima te doen. Alleen vanuit de Vogezen naar Zwitserland (richting Lausanne) was er op bijna 180km maar 1 werkende snellader. Verder probleemloos naar de Alpen gereden (en terug) op verschillende routes met een e208, dus niet de beste range (~300km).
Verder is in Denemarken het grootste probleem dat de Clever palen vaker defect zijn dan werkend
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Oh, toch een centje pijn:
Ook geladen in Luxemburg bij de match in grevenmacher. Staan twee mooie snelladers a 39c per kWh. Betalen met nfc pas/telefoon/watch. Bij thuiskomst is de 24 euro reservering (ipv 3 euro laadkosten) gewoon afgeboekt. Dusssssss...
:strip_exif()/f/image/f61Bp8hZcP6dWEbBVhh0SJTF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wise enough to play the fool
Plan is idd bij Tesla Nancy volgooien, maar dan is de volgende SuC bij Beaune, 250km verder. Dat zou zomaar eens te ver kunnen zijn met een Enyaq iV60 in de winter met 4 mannen en een dakkoffer :-)Inspired schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Ik vind het daar geen woestijn meer. Je hebt Ionity en anders kun je hem ook nog volgooien bij Nancy bij de SuC. Fastned zit er tussen Nancy en Dijon idd niet. Die zitten wat later.
Helaas is de SuC Val-de-Meuse (nog) niet vrijgegeven. Dus ben je aangewezen op laadpunten met maar een paar stalls.
Alleen met de druppel. Maar is dat niet hetzelfde?Loei123 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
Heb jij dit enkel met de druppel getest of ook met de pas?
Niet eens gekeken, eerlijk gezegd. Op booking.com filter ik de lijst met hotels altijd op "laadpaal aanwezig". Ik kwam aldaar, en vond een Iberdrola laadpaal, da's alles. Maar als ik jou bericht zo lees, dan had ik het van tevoren kunnen weten, omdat deze uberhaupt niet in de Shell app staan? Da's interessant, niet bij stilgestaan.PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Zie jij dan gratis laders in de shell app staan? Want bijvoorbeeld de gratis laders in/rond Benidorm zie ik daar niet staan terwijl die wel in de Iberdrola app staan.
Ja, zul je bij Ionity een paar kWh erin moeten gooien. Ionity zou ook flink gaan uitbreiden maar dat valt allemaal nog flink tegen.royverdegem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Plan is idd bij Tesla Nancy volgooien, maar dan is de volgende SuC bij Beaune, 250km verder. Dat zou zomaar eens te ver kunnen zijn met een Enyaq iV60 in de winter met 4 mannen en een dakkoffer :-)
Helaas is de SuC Val-de-Meuse (nog) niet vrijgegeven. Dus ben je aangewezen op laadpunten met maar een paar stalls.
Mijn samenvatting: met ev naar Bosnie gaat prima als je genoeg tijd neemt en als je van te voren plant (via bv abetterrouteplanner).
Nog even een side opmerking over Tesla. Krijg steeds meer het Google gevoel daarbij. Van enthousiast brand naar multinational met vervelende trekken. Het openstellen van de laadpalen haalt niets als je de landen waar ze het meest nodig zijn bewust gesloten laadt. Ik noem een Croatie of Bosnië.
Vandaar dat ik het een woestijn vindInspired schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
Ja, zul je bij Ionity een paar kWh erin moeten gooien. Ionity zou ook flink gaan uitbreiden maar dat valt allemaal nog flink tegen.
Dat mag, maar om de 150km werkende snelladers kun je eigenlijk geen woestijn meer noemen. Wachten zal iets zijn wat toch standaard gaat worden.royverdegem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
Vandaar dat ik het een woestijn vind
Dan laat je ze toch links liggen? Welk merk auto rij je? Stuur die een brief dat ze moeten investeren in laadinfra. Tesla gaat natuurlijk zorgvulgdig te werk en wil geen eigen rijders opzadelen met wachtrijen door non-Tesla’s. Vervelende trekken, goed verhaal.Limbeckx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:08:
Aangekomen op bestemming in Bosnie. Bijna exclusief Ionity geladen met JuicePass. Werkt echt als een zonnetje. Een keer DC via Enel werkte ook. In de dorpjes in Slovenië is het zoeken naar de goede app maar ook dat ging uiteindelijk prima.
Mijn samenvatting: met ev naar Bosnie gaat prima als je genoeg tijd neemt en als je van te voren plant (via bv abetterrouteplanner).
Nog even een side opmerking over Tesla. Krijg steeds meer het Google gevoel daarbij. Van enthousiast brand naar multinational met vervelende trekken. Het openstellen van de laadpalen haalt niets als je de landen waar ze het meest nodig zijn bewust gesloten laadt. Ik noem een Croatie of Bosnië.
Dat vrees ik ook; dat wachten standaard zal worden. Maar wat is dan een acceptabele wachttijd?Inspired schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Dat mag, maar om de 150km werkende snelladers kun je eigenlijk geen woestijn meer noemen. Wachten zal iets zijn wat toch standaard gaat worden.
Ik kan er goed mee leven als er genoeg stall's zijn die als je aankomt allemaal bezet zijn, maar er wel na paar minuten weer één vrij komt.
Iets anders is als je aankomt bij een handvol stalls waarvan enkele buiten werking, een lange rij wachtenden en lieden die wanhopig tot 100% doorladen omdat zij niet weten (oef eigenlijk wel) hoe het bij de volgende laadgelegenheid zal zijn.
Die situatie zou niet voor mogen komen m.i.
Volledig mee eens. Als niet-Tesla rijder vind ik het prettig dat ik nu bij veel Tesla-palen terecht kan, maar het is natuurlijk logisch dat dit op plekken gebeurd met een uitstekende infra. Tesla doet dit ook niet om andere EV-rijders te behagen, ze willen gewoon meer inkomsten genereren en dat is prima. Op plekke met weinig infra zal de paalbezetting als hoog zijn met Tesla's, dus geen reden om anderen toe te laten :-)Inspired schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Dan laat je ze toch links liggen? Welk merk auto rij je? Stuur die een brief dat ze moeten investeren in laadinfra. Tesla gaat natuurlijk zorgvulgdig te werk en wil geen eigen rijders opzadelen met wachtrijen door non-Tesla’s. Vervelende trekken, goed verhaal.
Anders zouden ze bv ook de SuC precies tussen Nancy en Metz vrijgeven.
- een laadpaal als favoriet in een overzicht kunt zetten?
- en meteen kunt zien of deze beschikbaar is?
Ik maak voor familiebezoek en andere terugkerende tripjes vaak gebruik van dezelfde paal. Dan vind ik het wel makkelijk dat ik in de auto snel op de telefoon kan kijken of de paal beschikbaar is, of dat ik moet omrijden. Zeker bij plaatsen waar weinig palen staan, is dat wel makkelijk. En ik wil ook niet de telefoon teveel in de handen hebben, moet eigenlijk met een paar klikken in mijn beeld staan
Afgelopen vakantie in Zweden geweest en daar leek het toch allemaal nog wat lastiger wat ik niet verwacht had. In verschillende steden verschillende aanbieders welke niet werkten met mijn pas of met Smoov of Shell Recharge. Je had vaak een aparte app nodig en in 1 stad zelfs een een app die alleen beschikbaar was als je land op Zweden stond in de Play store..

Uiteindelijk met 4 of 5 verschillende apps voor de verschillende palen wel kunnen laden met de creditcard als betaalmiddel in de app, maar je bent zo een een minuut of 10 / 15 verder voordat het allemaal werkt.
Wat mij betreft kan het niet snel genoeg Europees geregeld worden dat je overal fatsoenlijk met 1 app of pas kan laden. Onderweg bij de Tesla laders geen enkel probleem, dat gaan prima, op 1x keer 10 minuten wachten na, maar laadpalen in steden in Zweden was ik niet onder de indruk wat er mogelijk was.
[ Voor 35% gewijzigd door MADG0BLIN op 10-08-2022 11:04 ]
Van welke aanbieder is de paal? Bij dat soort apps kan dat wel. Of iets als Smoov. Die kan ook meldingen geven dacht ik.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
heeft iemand een goede tip mbt tot een app/site waarop je
Ik maak voor familiebezoek en andere terugkerende tripjes vaak gebruik van dezelfde paal. Dan vind ik het wel makkelijk dat ik in de auto snel op de telefoon kan kijken of de paal beschikbaar is, of dat ik moet omrijden. Zeker bij plaatsen waar weinig palen staan, is dat wel makkelijk. En ik wil ook niet de telefoon teveel in de handen hebben, moet eigenlijk met een paar klikken in mijn beeld staan
wisselt vaak, in de ene plaats staat EV-net, in de andere Vattenfall.Inspired schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Van welke aanbieder is de paal? Bij dat soort apps kan dat wel. Of iets als Smoov. Die kan ook meldingen geven dacht ik.
Bij chargemap kan ik wel favorieten aanmaken, maar beschikbaar/niet beschikbaar is alsnog drie klikken verder.
Wij hebben bij Reims opgeladen bij de Hyundai dealer (La Cité de l'Automobile - Croix Blandin, 13-15 Rue Léna Bernstein, 51100 Reims, met onze Hyundai Kona 64. Er was daar een (1) snellader en verschillende 22kW laders.wortelsoft schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
De wat westelijke route (Reims Troyes Dijon) is sinds kort ook weer beter te doen bij Station woinic (bij het grote everzwijn voor de kenners) is de enkele 50kW tripple uitgebreid met 6 x 190kW en twee keer 60kW. Daarnaast bij Troyes en Reims een Ionity, dus wat meer mogelijkheden. In Luxemburg is ook een snellader geooens waardoor Hauconcourt wat ontlast wordt, dus langzaam aan wordt de laad woestijn verleden tijd wat betreft snelweg reizen. Bij Nancy zou nog een station moeten komen (naast de al aanwezige Tesla) om Langres beter te kunnen bereiken.
Ook bij andere autodealers daar in de buurt zijn laders. Audi heeft volgens Chargemap ook een snellader en weer niet op ABRP en Google.
Het is vlakbij de A34, van en naar Charleroi, de route die we nemen om Parijs heen. Helaas alleen autodealers en geen horeca (maar wel keurige toiletten).
Zo af en toe gebruik ik Freshmile. Op het moment heb ik €16 als saldo staan. Recent geladen met Freshmile voor €8,53 echter dit bedrag wordt van mijn cc afgeschreven en niet van het saldotegoed. Hebben hier meer Freshmile gebruikers mee te maken? Dank voor de reactie(s).
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Dan zou ik Smoov eens proberen. Twee klikken en je hebt een lijst met favo’s met meteen de status erbij.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
wisselt vaak, in de ene plaats staat EV-net, in de andere Vattenfall.
Bij chargemap kan ik wel favorieten aanmaken, maar beschikbaar/niet beschikbaar is alsnog drie klikken verder.
Bonnet! Je kunt zelfs een berichtje krijgen als een paal vrijkomt.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
Bonnet ondersteunt lang niet alle laadpalen, in elk geval Vattenfall niet en ook EV-net niet lijkt het. Dus daar heeft @greatgonzo niet zo veel aan om de status van zijn voorkeurspalen te checken.Peejeehuu schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Bonnet! Je kunt zelfs een berichtje krijgen als een paal vrijkomt.
Dit is inderdaad soms wat onduidelijk, ook in mijn ervaring. Ik heb ook wel meegemaakt dat een laadsessie met de Freshmile-laadpas pas later werd afgeboekt van mijn creditcard.mcmiles schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:00:
Freshmile,
Zo af en toe gebruik ik Freshmile. Op het moment heb ik €16 als saldo staan. Recent geladen met Freshmile voor €8,53 echter dit bedrag wordt van mijn cc afgeschreven en niet van het saldotegoed. Hebben hier meer Freshmile gebruikers mee te maken? Dank voor de reactie(s).
Mogelijk komt dit doordat ze bij het starten van de sessie je saldo soms niet snel genoeg kunnen checken (ze doen dan voor de zekerheid een reservering op je creditcard ipv op je laadpas-saldo), of in jouw geval misschien omdat je minder dan het minimale saldo van € 19 op je laadpas hebt staan.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je eerst € 5 bijstort op het saldo op je laadpas.
Opel Ampera-e (2020)
ik gebruik de pump app (iPhone only) hiervoor icm carplay kun je navigeren naar bijv. Ionity of je lokale laadpaalgreatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
/f/image/QXhcNk3qqv2P1rOWTaFv3d5w.png?f=fotoalbum_large)
Dit kan ik niet zelf; maar jij wel.oltk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
@Hachy , van mij mag je mijn opmerking en mijn vervolgopmerkingen verwijderen (incl dit bericht). Ze voegen niets aan dit topic toe. Wat Harvest2002 wil mag hij zelf bepalen.Excuus voor de rommel.
Ik deed dit vroeger met SocialCharging maar ik weet niet of dat nog kan. Ik geloof dat Smoov ook die functie heeft maar pin me er niet op vast.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
Bij Smoov kan je favorieten instellen en filter op favorieten. Je ziet op de kaart aan het symbool of de paal bezet is of beschikbaar.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
Pump is een prachtige app maar helaas wel een stuk minder uitgebreid als ABRP. Helaas is abrp dan weer heel buggy.jaroen89 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
ik gebruik de pump app (iPhone only) hiervoor icm carplay kun je navigeren naar bijv. Ionity of je lokale laadpaal
[Afbeelding]
Waarom ik uiteindelijk voor abrp ben gegaan naar Bosnië ipv pump was:
-geen API koppeling voor ipace
-kan geen voorkeur voor netwerk of het vermijden van specifieke opgeven. Ik wil bv niet bij Tesla laden en sommige laders zijn al 200 dagen bezet volgens pump en toch wil hij dat ik via die lader ga.
-het inschatten van verbruik voor ipace karig en niet zelf in te stellen.
+Wel echt een mooi interface. Zowel voor invoer als voor zichtbaarheid van beschikbaar op lader niveau.
Dank voor de tip, ga ik doen!Wesco schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Bonnet ondersteunt lang niet alle laadpalen, in elk geval Vattenfall niet en ook EV-net niet lijkt het. Dus daar heeft @greatgonzo niet zo veel aan om de status van zijn voorkeurspalen te checken.
[...]
Dit is inderdaad soms wat onduidelijk, ook in mijn ervaring. Ik heb ook wel meegemaakt dat een laadsessie met de Freshmile-laadpas pas later werd afgeboekt van mijn creditcard.
Mogelijk komt dit doordat ze bij het starten van de sessie je saldo soms niet snel genoeg kunnen checken (ze doen dan voor de zekerheid een reservering op je creditcard ipv op je laadpas-saldo), of in jouw geval misschien omdat je minder dan het minimale saldo van € 19 op je laadpas hebt staan.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je eerst € 5 bijstort op het saldo op je laadpas.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
De Shell recharge app kan het ook. En stiekem vind ik dat best een fijne app. Voor routeplanning is hij niet geschikt, maar ideaal om laadpunten in de buurt te vinden, of dus om snel te kijken of je favoriete paal vrij is.greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:53:
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Hoe heb je de enbw pas aangevraagd?teacher schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:04:
Drie weken door duitsland getoerd, geen centje pijn. Frappant: de enige lader die defect was, was in Nederland bij La place nederweert. Ik heb er geen sport van gemaakt om gratis te laden, dus gewoon lekker aangeprikt als het nodig was, ook ionity, ook tesla. Veel de enbw pas gebruikt.
Oh, toch een centje pijn:
Ook geladen in Luxemburg bij de match in grevenmacher. Staan twee mooie snelladers a 39c per kWh. Betalen met nfc pas/telefoon/watch. Bij thuiskomst is de 24 euro reservering (ipv 3 euro laadkosten) gewoon afgeboekt. Dusssssss...
[Afbeelding]
Heb o.a. hier gelezen dat deze niet aankomt als je hem besteld
Wise enough to play the fool
Ik heb de monitoring van smoov nog gebruikteltron schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:53:
[...]
Bij Smoov kan je favorieten instellen en filter op favorieten. Je ziet op de kaart aan het symbool of de paal bezet is of beschikbaar.
Pusht iedere wijziging D&N
Je kan de paal wel in favorieten zetten en de monitor enkel wanneer je de rit maakt actief zetten
Bij de PRO versie van Pump kan dit wel.Limbeckx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:06:
[...]
Waarom ik uiteindelijk voor abrp ben gegaan naar Bosnië ipv pump was:
-kan geen voorkeur voor netwerk of het vermijden van specifieke opgeven. Ik wil bv niet bij Tesla laden en
+Wel echt een mooi interface. Zowel voor invoer als voor zichtbaarheid van beschikbaar op lader niveau.
Ik betwijfel of dergelijke apps er zijn. Echt nodig zijn ze m.i. ook niet. Als iemand zijn/haar paal publiek zet, dan betekent dit dat je er kunt laden. Je betaalt dan waarschijnlijk wel een forse publieksprijs, afhankelijk van laadpas die je gebruikt.zalkc schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:12:
Zijn er ook apps waarmee je laadpunten die op opritten zijn eruit kunt filteren? Ik was gisteren in mijn buurt aan het kijken naar de laadpunten die Shell-recharge aangeeft, maar een substantieel deel bevindt zich op privé terrein, en ik ben niet extravert genoeg om daar rustig de auto op de dam te parkeren.
Overigens heb ik hier voor de deur van het bungalowpark ook zo'n situatie, publieke paal, maar smalle oprit waar al twee autos op staan. Ik kan daar achter aanschuiven en laden, maar dan kunnen zij niet meer weg.
In zo'n situatie wel even aanbellen en iets afspreken lijkt mij.
(heb dat overigens niet gedaan omdat ik laden voorlopig niet nodig heb).
Ik ga vaak alleen uit van laadpalen waar 2 laadpunten aan zitten. Dan is de kans dat het een privepaal betreft een heel stuk kleiner. Maar ik weet zo niet of er apps zijn die daar op kunnen filteren.zalkc schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:12:
Zijn er ook apps waarmee je laadpunten die op opritten zijn eruit kunt filteren? Ik was gisteren in mijn buurt aan het kijken naar de laadpunten die Shell-recharge aangeeft, maar een substantieel deel bevindt zich op privé terrein, en ik ben niet extravert genoeg om daar rustig de auto op de dam te parkeren.
Chargemap kan dit ook. Favorieten-management is laatst aangepast en een beetje buggy, maar als ze er eenmaal instaan zie je gewoon in de lijst in hoeverre een paal beschikbaar is (bijvoorbeeld 1/2 aansluitingen vrij)zalkc schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:12:
Wat mij t ergst tegen staat aan als die apps, is dat er volgens mij echt geen één is die compleet is. Sommige palen zijn wel te zien in chargemap, maar niet in Pump. Anderen juist andersom. Sommigen staan alleen in new motion, etc...
En ik kan hier vragen om welke in jullie ervaring het "meest compleet" is, maar aan "meest compleet" heb je dus precies helemaal niks.
Dat betwijfel ik. Hier in de straat zijn de afgelopen twee jaar ook flink wat laadpalen op de oprit verschenen en minimaal de helft staat op openbaar. Ik denk dat die mensen dat niet eens weten; de laadpaal wordt bij de leaseauto geleverd, werkt en zij kijken nergens naar om. Bij de installatie wordt daar niet naar gekeken door de installateur, verkeerd aangeklikt, zeg het maar...eltron schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Ik betwijfel of dergelijke apps er zijn. Echt nodig zijn ze m.i. ook niet. Als iemand zijn/haar paal publiek zet, dan betekent dit dat je er kunt laden. Je betaalt dan waarschijnlijk wel een forse publieksprijs, afhankelijk van laadpas die je gebruikt.
Overigens werd onze laadpaal (EVbox) ook op openbaar afgeleverd en moest dit achteraf handmatig gecorrigeerd worden.
Dat denk ik ook inderdaad. Ik gebruik zo'n laadpunt alleen als het echt niet anders is. En dan eerst even aanbellen om te checken of het OK is. (één keer zo'n punt gebruikt dus. Nood was vrij hoog, dus het moest wel. Mensen waren niet thuis, dus toch maar geladen. Even kort om thuis te kunnen komen. Bleek het achteraf nog gratis te zijn ook...)BounceCloud schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Dat betwijfel ik. Hier in de straat zijn de afgelopen twee jaar ook flink wat laadpalen op de oprit verschenen en minimaal de helft staat op openbaar. Ik denk dat die mensen dat niet eens weten; de laadpaal wordt bij de leaseauto geleverd, werkt en zij kijken nergens naar om. Bij de installatie wordt daar niet naar gekeken door de installateur, verkeerd aangeklikt, zeg het maar...
Overigens werd onze laadpaal (EVbox) ook op openbaar afgeleverd en moest dit achteraf handmatig gecorrigeerd worden.
Gisteren keek mijn partner weer eens bij onze aanvraag en jawel!: de volgende fase van de planning was zowaar gestart!
Eens kijken hoe lang het nu duurt voor hij er daadwerkelijk staat.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.