[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 144 Laatste
Acties:
  • 983.153 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 18:53
Helaas verhoogt TEAG nu ook zijn prijzen fors per 15/9. Einde van het tijdperk van goedkoop laden bij Ionity en andere snelladers (35ct/kWh).

https://www.thueringerene...obilitaet/Unterwegs_laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heppie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 21:19
Beste EV-rijders, ik ben nieuw op dit forum en lees met veel belangstelling jullie berichten en de reacties daarop. Donderdag krijg ik m’n 1e EV, een BMW iX40. Ook lees ik met veel interesse de reisverslagen van Maarten Hachmang en daar gaat m’n vraag over. Hij reisde dit jaar naar Frankrijk voor de wintersport en heeft het over de parking Les Menuires en hij wil weten wie de eigenaar is van de daar aanwezige laadpalen. Hij gebruikt daarvoor de Shell Recharge app; de eigenaar blijkt Freshmile te zijn. Mijn vraag: waarom pakt hij de app van Shell Recharge om dit te onderzoeken en geen (willekeurige) andere? Wat onderscheidt Shell Recharge van andere app’s/laadpassen? Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10
Glawen schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:25:
Helaas verhoogt TEAG nu ook zijn prijzen fors per 15/9. Einde van het tijdperk van goedkoop laden bij Ionity en andere snelladers (35ct/kWh).

https://www.thueringerene...obilitaet/Unterwegs_laden
Nee hoor, gewoon een bundeltje bij Juicepass nemen, 31 ct/kWh.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.hartgers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:27
Ik lurk hier al een tijdje — tijd om ook eens een duit in het zakje te doen. Ik sta toch ergens in Zweden te laden bij een E-ON 50 kW-lader ;-).

Deze week doe ik met m’n gezin een road-trip door Scandinavië. Via Denemarken door Zweden en dan boven Oslo langs naar Bergen. Banality daar weer naar het zuiden en met de veerboot naar Hirtshals terug door Denemarken.

Ik rij al 7 jaar elektrisch - nog steeds met onze trouwe Nissan LEAF met 30 kWh accu. Voor deze trip heb ik een Nissan LEAF met 59 kWh accu mee. Goed om te vermelden, dat heb ik te danken aan Nissan Nederland omdat ik erover blog ;-).

Tot nu toe vallen een aantal dingen op. In Denemarken staan vooral oude 50 kW-laders. Met brakke software (inclusief vastloper). De laders die er extra zijn, zijn momenteel veelal bezet. Gelukkig vaak niet te lang.

Vandaag zijn we in Zweden aangekomen - gelukkig mogen we bij het B&B laden aan de campinglader (jazeker, de camping-stekker is mee ;-)).

Zal de komende tijd nog wat updates plaatsen! Iemand nog tips voor Noorwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:35
Harvest2002 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:36:
Ja hier ook (Samsung). Refill op 50 kWh voor 18;euro genomen. Kijken of het werkt.
Bonnet: Nu veranderd in 20kWh voor 11 euro. Nieuwe tarieven dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Vandaag vond ik de Enel-X / Juicepass (Enel X Juice Pass) op de mat! *O*
Na +/- 10 weken wachten, een mail en een social media bericht was ie daar, een paar dagen voor de vakantie.

Had als backup wel Maingrau en de app, maar toch fijn om een RFID kaart bij te hebben.
Maungrau kwam trouwens binnen 3 werkdagen via de methode vermeld op laadpastop10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:35
pmiddeld schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Nee hoor, gewoon een bundeltje bij Juicepass nemen, 31 ct/kWh.
Alleen voor de eerste 145kwh dan volgens mij dan of niet? En werkt het ook met buitenlandse ionity gezien Bonnet refills een beetje geniepig zijn daarin. Wat is de prijs van ionity bij juicepass op pay as you go premium eigenlijk? Gewoon 79 cent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 23:12
Limbeckx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Alleen voor de eerste 145kwh dan volgens mij dan of niet? En werkt het ook met buitenlandse ionity gezien Bonnet refills een beetje geniepig zijn daarin. Wat is de prijs van ionity bij juicepass op pay as you go premium eigenlijk? Gewoon 79 cent?
ik heb wel eens iemand horen zeggen dat als die aangeschafte bundel op is je weer een nieuwe kunt aanschaffen, zelf helaas niet kunnen testen of dit zo werkt. Met mijn laatste laadsessie op een 145 kWh bundel met 5 kWh overschreden te hebben werd er op een ionity paal nog 75 cent per kWh gefactureerd. Daarna geen gebruik meer van gemaakt dus ook niet gekeken of je opnieuw een bundel kon activeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:35
Ga morgen via Nurmberg en Bled naar Bosnië dus ik zal het eens proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
Limbeckx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Zodra je buiten je bundel komt is het inderdaad het pay as you go tarief. Maar je kunt je bundel direct veranderen naar een lagere of hogere bundel, niet naar dezelfde bundel. Dus zodra je de 145kWh hebt bereikt, schakel je over naar een lagere bundel en daarna naar een hogere. Heb ik in juni gedaan en dat werkte. Werkte overal bij Ionity.

Ik ging zelf de mist in omdat ik het correcte aantal kWh dat ik had geladen, niet had bijhouden. Moest toen 21 kWh tegen pay as you go tarief betalen. Ondanks dat was het al met al een prima deal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:36
Afgelopen dagen naar Spanje gereden en naast de SuCs ook even bij Ionity Hauconcourt geladen. Flink druk voor een maandag. Heb het gevoel dat veel BEV rijders voor een doordeweekse dag gegaan zijn. Ik stond wel weer ff te knipperen deze keer. Komt een NL ID4 aan. Zet hem eerst gewoon op een normale parkeerplaats neer en loopt dan naar de vrije paal naast me. Kijkt even op het display en vraagt me dan “werkt dit gewoon, dat laden?” Ik wist ff niet wat ik moest antwoorden. Geen idee hoe het werkt, wat nodig is. Uiteindelijk hem geholpen met de app en wat tips gegeven. Even later een E-Tron die stond te prutsen met een zwart pasje en aan het bellen was met Ionity. Pas leek niet te werken/geactiveerd te zij en Ionity kon verder ook niks doen. Dus ook maar ff geholpen met de app. Ik snap niet dat je als nieuwe BEV rijder dit niet ff test. Dit soort lui (nofi) staan ook te klagen in het NOS journaal dat het in Frankrijk allemaal zo slecht is. Maar goed, misschien kunnen we dit ook niet meer verwachten nu het BEV rijden toch mainstream is, en loopt de techniek in die zin ook achter.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:33
Inspired schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:10:
Afgelopen dagen naar Spanje gereden en naast de SuCs ook even bij Ionity Hauconcourt geladen. Flink druk voor een maandag. Heb het gevoel dat veel BEV rijders voor een doordeweekse dag gegaan zijn. Ik stond wel weer ff te knipperen deze keer. Komt een NL ID4 aan. Zet hem eerst gewoon op een normale parkeerplaats neer en loopt dan naar de vrije paal naast me. Kijkt even op het display en vraagt me dan “werkt dit gewoon, dat laden?” Ik wist ff niet wat ik moest antwoorden. Geen idee hoe het werkt, wat nodig is. Uiteindelijk hem geholpen met de app en wat tips gegeven. Even later een E-Tron die stond te prutsen met een zwart pasje en aan het bellen was met Ionity. Pas leek niet te werken/geactiveerd te zij en Ionity kon verder ook niks doen. Dus ook maar ff geholpen met de app. Ik snap niet dat je als nieuwe BEV rijder dit niet ff test. Dit soort lui (nofi) staan ook te klagen in het NOS journaal dat het in Frankrijk allemaal zo slecht is. Maar goed, misschien kunnen we dit ook niet meer verwachten nu het BEV rijden toch mainstream is loopt de techniek in die zin ook achter.
Ik was al blij dat bij twee franse Ionity locaties vandaag (in het Frans) duidelijk stond aangegeven middels posters dat 80-100% laden evenlang duurt als 20-80% en dus onwenselijk is. Zoveel onvoorbereid als jij heb ik ze niet aangetroffen. De door de weekse drukte zeer herkenbaar. En Ionity lijkt standaard een lader op 'free mode' te zetten. Die paal levert dan slechts 30 kWh en is dan gratis. Vandaag op twee locaties gezien. Helpdesk gaf aan dat er dan niet genoeg capaciteit zou zijn om alle palen actief te kunnen hebben. Vreemd verhaal aangezien er bij Champfleury slechts twee voertuigen stonden de laden (6 laders) en toch stond er één paal in 'free mode'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49
Inspired schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:10:
Afgelopen dagen naar Spanje gereden en naast de SuCs ook even bij Ionity Hauconcourt geladen. Flink druk voor een maandag. Heb het gevoel dat veel BEV rijders voor een doordeweekse dag gegaan zijn.
Viel mij ook al op. Vrijdag was Hauconcourt continu bezet terwijl er in het weekend veel vrij waren, en gisteren ook weer druk. Zelfde op de Autoroute du Soleil, zou zwarte zaterdag zijn maar viel ook mee. Alleen overdag wat drukke stukken. Misschien beginnen mensen het wel te leren om het weekend te mijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10
Harvest2002 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Zodra je buiten je bundel komt is het inderdaad het pay as you go tarief. Maar je kunt je bundel direct veranderen naar een lagere of hogere bundel, niet naar dezelfde bundel. Dus zodra je de 145kWh hebt bereikt, schakel je over naar een lagere bundel en daarna naar een hogere. Heb ik in juni gedaan en dat werkte. Werkte overal bij Ionity.
Zou toch moeten werken met eenzelfde bundel als je eerst even naar pay as you go switcht en dan weer terug naar het eerder gebruikte type bundel?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RandomNick schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Ik was al blij dat bij twee franse Ionity locaties vandaag (in het Frans) duidelijk stond aangegeven middels posters dat 80-100% laden evenlang duurt als 20-80% en dus onwenselijk is. Zoveel onvoorbereid als jij heb ik ze niet aangetroffen. De door de weekse drukte zeer herkenbaar. En Ionity lijkt standaard een lader op 'free mode' te zetten. Die paal levert dan slechts 30 kWh en is dan gratis. Vandaag op twee locaties gezien. Helpdesk gaf aan dat er dan niet genoeg capaciteit zou zijn om alle palen actief te kunnen hebben. Vreemd verhaal aangezien er bij Champfleury slechts twee voertuigen stonden de laden (6 laders) en toch stond er één paal in 'free mode'.
Hoe zie je of een laadpaal op free mode staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Bij de eerste (Taponas) omdat ik maar 31kWh kreeg 😬. Kreeg al wel een waarschuwing van de Ioniq 5 voor mij dat hij 70 kWh kreeg. Ik slechts de helft, misschien vanwege 400v/800v verschil? Anyway, nogmaals ingeplugd en zelfde resultaat, helpdesk gebeld en die gaf aan dat de paal dus vanwege capaciteitsproblemen in Free Mode stond. Auto weggehaald en gewacht totdat er een snelle stall vrij was.

Bij Champfleury (volgende stop) eens tijdens het laden langs de palen gelopen en toen viel me bij een van de palen een kleine melding op op het scherm die aangaf dat laden tijdelijk gratis was, het stond er in het frans, en de precieze tekst weet ik niet meer. Ik neem aan dat deze tekst er altijd staat als de paal in 'free mode' staat, maar bij de eerste heb ik het niet gezien. Door het felle zonlicht zijn de schermen sowieso niet geweldig afleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-06 23:22

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
its_me_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:44:
Poeh zeg. Vanmiddag weer een stukje afgelegd over de Franse autoroute. Bij een zekere Ionity 50 kW lader stond een Fransman die zijn Kia Niro aan het laden was tot 100%. Er waren verschillende wachtenden. Hij was al ruim een uur bezig. Ik vroeg hem waarom, want het is totaal niet efficiënt. Toen vertelde hij dat bij een speciale pas had waarmee hij alleen bij Ionity laders goedkoop kon laden. En dat hij geen andere Ionity laders meer tegen kwam op zijn weg naar huis. Hij excuseerde zich nog wel.
Het is de vraag of het slim is dat je met verschillende laadpassen verschillende prijzen bij een laadpaal krijgt want dit is dus een van de negatieve gevolgen.
Nou nee, dat is oorzaak en gevolg omdraaien. De oorzaak is te weinig infra. Het gevolg is altijd congestie.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
RandomNick schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Bij de eerste (Taponas) omdat ik maar 31kWh kreeg 😬. Kreeg al wel een waarschuwing van de Ioniq 5 voor mij dat hij 70 kWh kreeg. Ik slechts de helft, misschien vanwege 400v/800v verschil? Anyway, nogmaals ingeplugd en zelfde resultaat, helpdesk gebeld en die gaf aan dat de paal dus vanwege capaciteitsproblemen in Free Mode stond. Auto weggehaald en gewacht totdat er een snelle stall vrij was.
Bij weinig capaciteit zetten ze in Free mode maar meestal is het omdat er probleem is met de waterkoeling in de kabels.

800v voertuigen krijgen inderdaad 68kW en 400v voertuigen max 34kW. (ongekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
its_me_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:44:
Poeh zeg. Vanmiddag weer een stukje afgelegd over de Franse autoroute. Bij een zekere Ionity 50 kW lader stond een Fransman die zijn Kia Niro aan het laden was tot 100%. Er waren verschillende wachtenden. Hij was al ruim een uur bezig. Ik vroeg hem waarom, want het is totaal niet efficiënt. Toen vertelde hij dat bij een speciale pas had waarmee hij alleen bij Ionity laders goedkoop kon laden. En dat hij geen andere Ionity laders meer tegen kwam op zijn weg naar huis. Hij excuseerde zich nog wel.
En dan zeggen ze dat Nederlanders gierig zijn? :P

Het is altijd fijn om ergens goedkoop te laden, maar als er op een gegeven moment meerdere mensen staan te wachten en je kán een volgende lader bereiken, dan rijd je toch een stukje verder... Waar hebben we het dan over? Misschien 5 kWh die bij een andere paal wellicht 70 cent kost ipv 35 cent. We hebben het misschien over €2 besparing hier.

Daarvoor laat hij meerdere mensen minutenlang wachten?
Het is de vraag of het slim is dat je met verschillende laadpassen verschillende prijzen bij een laadpaal krijgt want dit is dus een van de negatieve gevolgen.
Ik weet niet of dit per se het probleem is, ik zou het meer zoeken in een klein stukje bewustzijn en bovenal: solidariteit :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
Het is bizar hoeveel het kan (en mag) schelen door gebruik van verschillende laadpassen. Zie onderstaand voorbeeld van de laadpaal op de camping. Eerste keer geladen met de Skoda Powerpass (Elli), want het tarief per minuut was interessant. Blijkt dat dit tarief ook blijft doorlopen nadat het laden klaar is, met een overnight charge.

Daarna met de originele CPO geladen, zie verschil hieronder.

Eerste sessie Skoda Powerpass:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqdmZ0xsMNzbgOHOe5y9ZPfsK3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozqajjwRG2n6p31t63kh1QLt.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede sessie met Virta (zonder klantaccount, dus het 'dure' tarief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRVo4hjILFU8UiW-usPqGZCwL3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ZrSQAIonmb29SF8kozsDwM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Hachy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Bij weinig capaciteit zetten ze in Free mode maar meestal is het omdat er probleem is met de waterkoeling in de kabels.

800v voertuigen krijgen inderdaad 68kW en 400v voertuigen max 34kW. (ongekoeld).
Weer wat geleerd, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Staat ook aangegeven in de Ionity app doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hachy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:25:
[...]

Nou nee, dat is oorzaak en gevolg omdraaien. De oorzaak is te weinig infra. Het gevolg is altijd congestie.
Snelladers zullen er niet snel genoeg zijn als iedereen tot 100% gaat laden. Als je het ècht nodig hebt prima. Maar ik heb het idee dat veel nieuwe rijders het standaard doen. In Frankrijk hoeft echt niet met een 50+kWh accu. Genoeg snelladers plaatsen voor piekmomenten is al eigenlijk niet te doen, en al helemaal niet als iedereen het schuifje op 100% zet. Dat is gewoon niet rendabel te maken voor de aanbieders. Kijk naar Hauconcourt. Daar heeft Ionity een wooping uitbreiding gedaan van 4 naar 6 snelladers. Zo’n beetje de drukste site voor ze. Voor de piekmomenten hadden ze wel naar 12 kunnen gaan. Die staan echters 99% van de tijd niets te doen dus Ionity gaat de kosten niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Inspired schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Snelladers zullen er niet snel genoeg zijn als iedereen tot 100% gaat laden. Als je het ècht nodig hebt prima. Maar ik heb het idee dat veel nieuwe rijders het standaard doen. In Frankrijk hoeft echt niet met een 50+kWh accu. Genoeg snelladers plaatsen voor piekmomenten is al eigenlijk niet te doen, en al helemaal niet als iedereen het schuifje op 100% zet. Dat is gewoon niet rendabel te maken voor de aanbieders. Kijk naar Hauconcourt. Daar heeft Ionity een wooping uitbreiding gedaan van 4 naar 6 snelladers. Zo’n beetje de drukste site voor ze. Voor de piekmomenten hadden ze wel naar 12 kunnen gaan. Die staan echters 99% van de tijd niets te doen dus Ionity gaat de kosten niet maken.
Ik heb gisteren bij twee Ionity locaties wel aanplakbiljetten gezien met info over de lange laadduur tot 100% en een oproep niet verder dan 80% te laden, maar echter alleen in het frans, en aangebracht door APPR, de snelwegexploitant. Heel vreemd dat de laadboeren hier zelf geen aandacht aangeven op de locaties!

Edit: plaatje even opgezocht en toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mXgN73tRwFaYawAyENWV2wIcLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jj1XwsfQFw3QKt7MTV0Yi4vl.png?f=user_large

(Opladen tot 80% halveert bijna de tijd die nodig is om tot 100% op te laden)

[ Voor 15% gewijzigd door RandomNick op 03-08-2022 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:08
Terwijl er zat auto's zijn die met gemak tot 90-93% nog steeds flink snel laden.

De laadcurve voor mijn auto is nu zo dat ik boven de 80% met 45-47 kWh nog laad. Na de 93% is dat stukken minder idd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Snelladers zullen er niet snel genoeg zijn als iedereen tot 100% gaat laden. Als je het ècht nodig hebt prima. Maar ik heb het idee dat veel nieuwe rijders het standaard doen. In Frankrijk hoeft echt niet met een 50+kWh accu.
Wat er (denk ik) bedoeld werd, is dat er meer laders op de route komen, zodat de drukte zich spreid en er minder een 100%-lading nodig is.

Dus niet van 6 naar 12 bij Hauconcourt, maar plaats die 6 ergens anders. Dan krijg je een veel betere spreiding en is de noodzaak tot 100%-lading veel minder.
Genoeg snelladers plaatsen voor piekmomenten is al eigenlijk niet te doen, en al helemaal niet als iedereen het schuifje op 100% zet. Dat is gewoon niet rendabel te maken voor de aanbieders. Kijk naar Hauconcourt. Daar heeft Ionity een wooping uitbreiding gedaan van 4 naar 6 snelladers. Zo’n beetje de drukste site voor ze. Voor de piekmomenten hadden ze wel naar 12 kunnen gaan. Die staan echters 99% van de tijd niets te doen dus Ionity gaat de kosten niet maken.
Rentabiliteit van de investering is wel een probleem. Voor gewone pomphouders is dat echter ook een issue; de marge op fossiele brandstoffen is ook niet gigantisch en voor het plekje langs de snelweg moet veel betaald worden. Ze hebben dan nog wel de shop. In ieder geval hebben traditionele pomphouders veel meer inkomstenbronnen dan een Ionity dat alleen inkomsten uit de snelladers haalt en voor het gebruik van de grond (waarschijnlijk) nog moet betalen ook.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:11
Brotuck schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:07:
Terwijl er zat auto's zijn die met gemak tot 90-93% nog steeds flink snel laden.

De laadcurve voor mijn auto is nu zo dat ik boven de 80% met 45-47 kWh nog laad. Na de 93% is dat stukken minder idd.
Inderdaad, ook bij mij daalt de snelheid niet echt op 80%, dus ik laad vaak door tot 85% of zo. Als de laadsnelheid onder de 50kW zakt, koppel ik gewoonlijk af.

Maar wij zijn er nu wel mee bezig en weten dat. Gebruiker lambda is hier helemaal niet in geïnteresseerd en dan is het wel nuttig om te informeren. Maar het kon (denk ik) duidelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heppie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:26:
Beste EV-rijders, ik ben nieuw op dit forum en lees met veel belangstelling jullie berichten en de reacties daarop. Donderdag krijg ik m’n 1e EV, een BMW iX40. Ook lees ik met veel interesse de reisverslagen van Maarten Hachmang en daar gaat m’n vraag over. Hij reisde dit jaar naar Frankrijk voor de wintersport en heeft het over de parking Les Menuires en hij wil weten wie de eigenaar is van de daar aanwezige laadpalen. Hij gebruikt daarvoor de Shell Recharge app; de eigenaar blijkt Freshmile te zijn. Mijn vraag: waarom pakt hij de app van Shell Recharge om dit te onderzoeken en geen (willekeurige) andere? Wat onderscheidt Shell Recharge van andere app’s/laadpassen? Dank voor jullie reacties.
Voor het lokaliseren van publieke laadpunten vind ik de Shell Recharge app een prettige en betrouwbare app als het gaat om bereikbare en werkende laadpunten. Dat vond ik al in 2015 toen het nog Newmotion was. Het aanbod is in absolute aantallen wat lager dan bijvoorbeeld Chargemap of plugshare, maar de betrouwbaarheid m.b.t. beschikbaarheid en acceptatie van publieke laadpassen is hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
xjs678qr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Inderdaad, ook bij mij daalt de snelheid niet echt op 80%, dus ik laad vaak door tot 85% of zo. Als de laadsnelheid onder de 50kW zakt, koppel ik gewoonlijk af.

Maar wij zijn er nu wel mee bezig en weten dat. Gebruiker lambda is hier helemaal niet in geïnteresseerd en dan is het wel nuttig om te informeren. Maar het kon (denk ik) duidelijker...
Ja dat klopt helemaal, zodra je boven die 80% percentages komt is het vaak handig om het in de gaten te houden. Bij mij is het vaak net die 5 of 10% die ervoor zorgt dat ik tot het eindpunt kan rijden ipv nog een stop.

Echter hou ik altijd in mijn achterhoofd dat 80 tot 90% laden altijd meer tijd kost dan 70 - 80.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Omdat het zo lang duurt zullen veel mensen hier sowieso niet voor kiezen. In die zin denk ik dat dit 'probleem' dus zich ook tot enkele uitzonderingen zal beperken. Ben met je eens dat een exploitant niet altijd kan bouwen op basis van piekbelasting, hoewel je nu bij Tesla ziet dat dit wel veel beter schaalbaar is en mindere problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Brotuck schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Ja dat klopt helemaal, zodra je boven die 80% percentages komt is het vaak handig om het in de gaten te houden. Bij mij is het vaak net die 5 of 10% die ervoor zorgt dat ik tot het eindpunt kan rijden ipv nog een stop.

Echter hou ik altijd in mijn achterhoofd dat 80 tot 90% laden altijd meer tijd kost dan 70 - 80.
Wat ook een rol speelt is de omgeving waar je rijdt. In NL met al het vlakke land is je GOM meestal (zeker als je al even onderweg bent) best betrouwbaat. In landschap met meer heuvels kan dat toch anders zijn. Meermaals gehad dat ik met ruim 100 km marge naar de volgende lader reedt, maar uiteindelijk met 30 km oid aankwam. Dat zorgt er op onbekend terrein toch voor dat je liever nog even die 5-10% extra pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
RandomNick schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Wat ook een rol speelt is de omgeving waar je rijdt. In NL met al het vlakke land is je GOM meestal (zeker als je al even onderweg bent) best betrouwbaat. In landschap met meer heuvels kan dat toch anders zijn. Meermaals gehad dat ik met ruim 100 km marge naar de volgende lader reedt, maar uiteindelijk met 30 km oid aankwam. Dat zorgt er op onbekend terrein toch voor dat je liever nog even die 5-10% extra pakt.
Je kan dan ook nog wat snelheid minderen om met meer marge aan te komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Op vakantie heb je meer bagage dus meer kilo's en bergop is ook vaak een faktor, langzamer rijden heeft dan minder effect. Bovendien wil ik op de snelweg niet een vrachtwagen hebben die me "opduwt"

Maar met ABRP + een actieve ODB dongle moet je het wel beter in de gaten kunnen houden.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Tommie12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Uiteraard kan dat, maar dat wil je niet altijd 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Brotuck schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Op vakantie heb je meer bagage dus meer kilo's en bergop is ook vaak een faktor, langzamer rijden heeft dan minder effect. Bovendien wil ik op de snelweg niet een vrachtwagen hebben die me "opduwt"

Maar met ABRP + een actieve ODB dongle moet je het wel beter in de gaten kunnen houden.
Het in de gaten houden is niet zo moeilijk. Navigatie geeft het resterend aantal km en de auto de resterende range. Kwestie van een beetje in de gaten houden. Zie nog niet heel erg de meerwaarde van een OBD dongle en iets gedetailleerde data in realtime na 1,5 jaar EV rijden eerlijk gezegd. ABRP is in de standaard opzet al heel accuraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heppie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 21:19
Hachy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Voor het lokaliseren van publieke laadpunten vind ik de Shell Recharge app een prettige en betrouwbare app als het gaat om bereikbare en werkende laadpunten. Dat vond ik al in 2015 toen het nog Newmotion was. Het aanbod is in absolute aantallen wat lager dan bijvoorbeeld Chargemap of plugshare, maar de betrouwbaarheid m.b.t. beschikbaarheid en acceptatie van publieke laadpassen is hoog.
Dank voor je reactie. Het is me nu helemaal duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
pmiddeld schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Zou toch moeten werken met eenzelfde bundel als je eerst even naar pay as you go switcht en dan weer terug naar het eerder gebruikte type bundel?
Zou kunnen. Heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Soms toch wel erg handig die lange laadkabel die VW erbij levert (laadplek was bij aankomst uiteraard bezet door een ice)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XhhkJGFZ81SF7ZR4TVngv7fy.jpg

Verder geen enkel probleem gehad in Noord Italie, alleen is het gebruik van de Juicepass app wel een must want de palen daar(behalve Ionity) pakte geen enkele van mijn kaarten, ook niet de NFC pass van de juiceapp. Gelukkig kon ik ze steeds via de app opstarten. Meer dan genoeg snelladers langs de snelweg en in bijna elk stadje wel een aantal laadpalen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
xjs678qr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Er zijn 2 standpunten, de wachtende die zich ergert aan ... de SOC van de ladende
De ladende die niet de volle 77kW krijgt maar slechts 50 of 55kW maar tot bijna 74% en 35kW tot 85%
Die kijkt op het info scherm en ziet dat van 75 naar 85 dit maar een paar min extra is en hij zijn eindbestemming kan bereiken met 85%
Beseffende dat een tussentijdse stop noodzakelijk is bij <80% en analoog aan een F1 pitstop die niet de 3sec is maar 20sec
Anderzijds is het concept van Tesla gedeelde stalls misschien een efficiënter gebruik en budgettair beter: bij weinig mensen kiest elk een A of B, bij drukke bezettingsgraad A en B wetende dat je de laadcapaciteit deelt maar dat die afgestemd is op SOC. Een paal met kabel (iets te kort door de bocht) zetten is goedkoper dan een volledige laadzuil op max vermogen. Bij Tesla bestaat het voor niet Tesla palen wenselijk omdat meer voertuigen verschillende laadvermogens hebben en ze zo de max capaciteit van de paal (beter) zouden kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Even een vraag over de Iberdrola app die ik zonder problemen heb geïnstalleerd. Kun je die dan zonder problemen gebruiken om in Spanje de gratis laders te starten of loop je dan toch nog tegen problemen aan?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06 22:14
Klopt het dat je als je bij alle EVbox laadpunten oplaadt (met Powerpass) en volgeladen bent een blocking fee betaalt?
Was bij Valk hotel Emmen. De EV-boxen zijn sowieso vervelend omdat er geen nummer opstaat en ik met Bonnet niet de juiste paal kon vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:56
Als je bij EV-Box het nummer op de paal mist en met de Bonnet app wilt laden:

Je moet eerst alles aanklikken in de app, voordat je de auto aansluit... Dus je klikt in de app eerst op "Start Charge". Na de samenvatting van de locatie klik je op "Confirm". Dan klik je in de app op "Confirm plug in". Je moet nu wachten tot de ronde ring met lampjes op de laadpaal gaat knipperen.

Kortom, als je ziet bij welke paal de ronde ring gaat knipperen, weet je bij welke paal je de auto moet neerzetten. Als je de auto daar dan geparkeerd hebt, sluit je pas de stekker aan op de laadpaal en de auto. Het laden zal dan starten!

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:15
nathalia schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:21:
Als je bij EV-Box het nummer op de paal mist en met de Bonnet app wilt laden:

Je moet eerst alles aanklikken in de app, voordat je de auto aansluit... Dus je klikt in de app eerst op "Start Charge". Na de samenvatting van de locatie klik je op "Confirm". Dan klik je in de app op "Confirm plug in". Je moet nu wachten tot de ronde ring met lampjes op de laadpaal gaat knipperen.

Kortom, als je ziet bij welke paal de ronde ring gaat knipperen, weet je bij welke paal je de auto moet neerzetten. Als je de auto daar dan geparkeerd hebt, sluit je pas de stekker aan op de laadpaal en de auto. Het laden zal dan starten!
Ik had ook veel moeite om de link tussen de EVbox en het nummer in de Bonnet app te vinden als er meerdere palen bij elkaar staan. Vorige week kwam ik er achter dat de nummers in de app terug te vinden zijn aan de binnenkant van het connector klepje.

Helaas is Bonnet na de laatste prijsverhoging niet interessant meer voor mij, goedkoopste tarief is nu 50 cent per kWh en daarmee stuk duurder geworden dan laden via laadpas bij publieke AC laders. Mijn andere goedkope oplossing was Freshmile, maar die zijn nu ook stuk duurder geworden met 25c/kwh plus 3 cent per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Bixby schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:45:
Klopt het dat je als je bij alle EVbox laadpunten oplaadt (met Powerpass) en volgeladen bent een blocking fee betaalt?
Was bij Valk hotel Emmen. De EV-boxen zijn sowieso vervelend omdat er geen nummer opstaat en ik met Bonnet niet de juiste paal kon vinden.
Zou kunnen, op sommige locaties berekenen ze volgens onderstaande tarievenoverzicht een idle fee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O7egvrC4jP7oOxUhLzUtMNL4R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7mvHdyboIKK6nzAikewhwuU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 16:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vandaag geprobeerd bij een Carrefour te laden. Het gratis uur met de loyalty card

- A "comfort" charging service that runs at 22 kW, which will be free for the first hour for customers with a Carrefour loyalty card;

Kreeg ik niet voor elkaar, omdat mijn Nederlandse telefoonnummer niet verplicht is bij het aanvragen, maar wel verplicht bij activeren in hun omgeving, en daar niet geaccepteerd wordt. Het gratis wifi kregen we ook niet aan de praat, (want je bleek ook nog hun Carrefour Charges app te moeten downloaden en daarin het nummer van je geactiveerde loyalty card te moeten opgeven plus een van je eigen charge cards - en welke daarvan geaccepteerd worden kon niet van te voren gezegd worden) ofwel omdat een frans e-mail adres vereist werd (mag dat binnen de EU?) ofwel omdat er een onbekende storing optrad.

Gewoon dus maar snel laden met Maingau. Overigens waren opnieuw sommige schermen bijna niet te lezen in het zonlicht, terwijl ik stond te bakken op asfalt bi) 35 gr. Zorg dat je een scherm in de schaduw treft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bruneelm schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Er zijn 2 standpunten, de wachtende die zich ergert aan ... de SOC van de ladende
De ladende die niet de volle 77kW krijgt maar slechts 50 of 55kW maar tot bijna 74% en 35kW tot 85%
Die kijkt op het info scherm en ziet dat van 75 naar 85 dit maar een paar min extra is en hij zijn eindbestemming kan bereiken met 85%
Beseffende dat een tussentijdse stop noodzakelijk is bij <80% en analoog aan een F1 pitstop die niet de 3sec is maar 20sec
Anderzijds is het concept van Tesla gedeelde stalls misschien een efficiënter gebruik en budgettair beter: bij weinig mensen kiest elk een A of B, bij drukke bezettingsgraad A en B wetende dat je de laadcapaciteit deelt maar dat die afgestemd is op SOC. Een paal met kabel (iets te kort door de bocht) zetten is goedkoper dan een volledige laadzuil op max vermogen. Bij Tesla bestaat het voor niet Tesla palen wenselijk omdat meer voertuigen verschillende laadvermogens hebben en ze zo de max capaciteit van de paal (beter) zouden kunnen gebruiken
Wat probeer je nou te zeggen?

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:09:
Even een vraag over de Iberdrola app die ik zonder problemen heb geïnstalleerd. Kun je die dan zonder problemen gebruiken om in Spanje de gratis laders te starten of loop je dan toch nog tegen problemen aan?
Nee, dat werkt gewoon. Grootste horde is de registratie. :) Daarna kun je gewoon een laadsessie starten bij een gratis paal. Bij een betaalde moet je natuurlijk wel een betaalmethode opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Nee, dat werkt gewoon. Grootste horde is de registratie. :) Daarna kun je gewoon een laadsessie starten bij een gratis paal. Bij een betaalde moet je natuurlijk wel een betaalmethode opgeven.
Dat is eigenlijk wat ik bedoel, moet je ook registreren voor die gratis laders? Of is alleen de app installeren voldoende om het laden te starten. Die gratis laders in Benidorm zijn alleen in de Iberdrola app te zien en vziw nergens anders. Voor de betaalde laders doen de gebruikelijke passen het ook wel, misschien alleen duurder maar dat boeit mij niet zo voor een enkele keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik bedoel, moet je ook registreren voor die gratis laders? Of is alleen de app installeren voldoende om het laden te starten. Die gratis laders in Benidorm zijn alleen in de Iberdrola app te zien en vziw nergens anders. Voor de betaalde laders doen de gebruikelijke passen het ook wel, misschien alleen duurder maar dat boeit mij niet zo voor een enkele keer.
Ja, de app met login is wel nodig. Je moet de sessie starten via de app en dat kan alleen met een login. Een random Spaans adres kiezen werkt wel. Maar echt handig is het niet.

Bij de Carrefour is 1 gratis 11kW zonder pas te gebruiken maar die is bijna altijd bezet. Decathlon zou een 10? 1x16 palen hebben. Daar verder niet geweest. Wel plug and charge volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 04-08-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Ja, de app met login is wel nodig. Je moet de sessie starten via de app en dat kan alleen met een login. Een random Spaans adres kiezen werkt wel. Maar echt handig is het niet.

Bij de Carrefour is 1 gratis 11kW zonder pas te gebruiken maar die is bijna altijd bezet. Decathlon zou een 10? 1x16 palen hebben. Daar verder niet geweest. Wel plug and charge volgens mij.
Ok thnx, dus toch een account aanmaken. Ze vragen daarbij om een 'Tipo documento' en een nummer maar niet naar een adres. Klinkt dat bekend?

Gratis laden bij winkels daar reken ik niet op, dan moet je toevallig geluk hebben. Ik ga voor de laders langs de doorgaande weg, heb je gelijk ook een parkeerplaats en loop je zo de stad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Ok thnx, dus toch een account aanmaken. Ze vragen daarbij om een 'Tipo documento' en een nummer maar niet naar een adres. Klinkt dat bekend?

Gratis laden bij winkels daar reken ik niet op, dan moet je toevallig geluk hebben. Ik ga voor de laders langs de doorgaande weg, heb je gelijk ook een parkeerplaats en loop je zo de stad in.
Ja. Heb daar gewoon een random nummer ingegeven dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Ja. Heb daar gewoon een random nummer ingegeven dacht ik.
Ik ga maar eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Rev! schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:13:
Soms toch wel erg handig die lange laadkabel die VW erbij levert (laadplek was bij aankomst uiteraard bezet door een ice)

[Afbeelding]

Verder geen enkel probleem gehad in Noord Italie, alleen is het gebruik van de Juicepass app wel een must want de palen daar(behalve Ionity) pakte geen enkele van mijn kaarten, ook niet de NFC pass van de juiceapp. Gelukkig kon ik ze steeds via de app opstarten. Meer dan genoeg snelladers langs de snelweg en in bijna elk stadje wel een aantal laadpalen beschikbaar.
Welke kaarten heb je geprobeerd? Newmotion, Plugsurfing en Maingau bijvoorbeeld zou gewoon geaccepteerd moeten worden, bij AC althans. Je kunt ook de ENEL laadpas aanvragen via die Juice app. Die heeft mij al een paar keer 'gered' aangezien die Juice App ook niet echt een sterk staaltje programmeerwerk is, dat vertrouw ik dan toch iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 20:59
Mensen die een Shell Recharge kaart hebben: Hoe werkt die betaling precies?

Ik heb de app geïnstalleerd, een account aangemaakt, en als betalingsmethode moest ik alleen maar mijn naam en IBAN nummer invullen. Maar dit is toch niet voldoende?

Bij Plugsurfing bijvoorbeeld moest ik mijn Master Card gegevens invullen en gelijk ook verifiëren via de app van mijn bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
iqcgubon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:27:

Ik heb de app geïnstalleerd, een account aangemaakt, en als betalingsmethode moest ik alleen maar mijn naam en IBAN nummer invullen. Maar dit is toch niet voldoende?

Bij Plugsurfing bijvoorbeeld moest ik mijn Master Card gegevens invullen en gelijk ook verifiëren via de app van mijn bank.
Is voldoende en je krijgt 1x per maand een factuur, rond de 17de. Wordt dan automatisch geïncasseerd van je opgegeven IBNA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iqcgubon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:27:

Gewoon net als bij automatische incasso, je vult de gegevens in en de kosten worden automatisch afgeschreven. Werkt zelfs ook zo bij Maingau, ondanks dat zij in Duitsland zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Welke kaarten heb je geprobeerd? Newmotion, Plugsurfing en Maingau bijvoorbeeld zou gewoon geaccepteerd moeten worden, bij AC althans. Je kunt ook de ENEL laadpas aanvragen via die Juice app. Die heeft mij al een paar keer 'gered' aangezien die Juice App ook niet echt een sterk staaltje programmeerwerk is, dat vertrouw ik dan toch iets minder.
Shell, ANWB, Maingau, MKB. Telkens "Autenticazione fallita". Voor volgend jaar vraag ik ook wel een fysieke Juicepass aan.

Via de app werkte het gelukkig vlekkeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Rev! op 04-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Kan ook zijn dat (een deel van) de kaartlezer stuk was. Ik heb het ook 1x meegemaakt bij zo'n AC paaltje van Enel. Dan kan de app toch wel handig zijn :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• a.hartgers
Laadpaalwalhalla in Noorwegen. Da’s weer wat anders dan de woestijnen in het zuiden van Europa ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh-fAY2Adngv69SA9XSiWPS-a88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B5Hql0w7bNdWCa3v933u6U8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
a.hartgers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:40:
Laadpaalwalhalla in Noorwegen. Da’s weer wat anders dan de woestijnen in het zuiden van Europa ;-)

[Afbeelding]
Waarom is dit volgens jou een Walhalla? Ik zie 1 auto aan 1 paal. Staan er meer palen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Harvest2002 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Waarom is dit volgens jou een Walhalla? Ik zie 1 auto aan 1 paal. Staan er meer palen?
Als ik een laadpaal was, zou ik in een dergelijke omgeving willen staan ;) :)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:23
Hallo allemaal,

Volgende week begint de reis naar Spanje (Orihuela) met een Kia EV6.

We overnachten in Castelnou en ik weet uit ervaring dat Frankrijk geen probleem is, maar Spanje ben ik nog niet zeker van.

Uiteraard heb ik met ABRP een route gepland met laadstops bij netwerken die (volgens de Shell website) ondersteund worden door mijn laadpas, dus in principe is de rit goed voorbereid.

Toch ben ik benieuwd of er mensen hier tips hebben voor EV rijden in Spanje.

Thanks alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:27:
Hallo allemaal,

We overnachten in Castelnou en ik weet uit ervaring dat Frankrijk geen probleem is, maar Spanje ben ik nog niet zeker van.

Uiteraard heb ik met ABRP een route gepland met laadstops bij netwerken die (volgens de Shell website) ondersteund worden door mijn laadpas, dus in principe is de rit goed voorbereid.

Zorgen dat je de apps van Easycharge (Zunder nu) en Iberdrola hebt en aangemeld bent. Op locatie is het hier (rond Benidorm) prima. Daar ook veel Iberdrola palen denk ik. Zit ook een Ionity hier langs de snelweg. Maar die heb je al gezien denk ik. Verder heeft Electromaps veel palen in Spanje.

Eerste dag is dan flink wat kilometers? Of kom je uit België? Op welke dagen rij je?

Ik ben zelf hier met een Tesla dus dat is wat vals spelen wellicht maar volgens mij moet het prima te doen zijn. Hier ook wel wat meer BEVs. Ook non-Tesla’s dus zou geen issue moeten zijn. Goede reis alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 05-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Zorgen dat je de apps van Easycharge (Zunder nu) en Iberdrola hebt en aangemeld bent. Op locatie is het hier (rond Benidorm) prima. Daar ook veel Iberdrola palen denk ik. Zit ook een Ionity hier langs de snelweg. Maar die heb je al gezien denk ik. Verder heeft Electromaps veel palen in Spanje.

Eerste dag is dan flink wat kilometers? Of kom je uit België? Op welke dagen rij je?
Bedoel je dan deze https://apps.apple.com/nl/app/zunder/id1382581406 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Dank voor je reactie!
Momenteel kijk ik welke maatschappijen ik op de route tegenkom en zoek dan op deze pagina:
https://shellrecharge.com...ervice/laadpuntaanbieders

Als deze pagina up-to-date is loop ik tegen geen enkel probleem aan.

Dag 1 wordt 1300km rijden, we vertrekken dinsdag rond een uur of 7 's avonds en rijden dan door om op tijd bij de overnachting te zijn en goed uit te kunnen rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Dank voor je reactie!
Momenteel kijk ik welke maatschappijen ik op de route tegenkom en zoek dan op deze pagina:

Dag 1 wordt 1300km rijden, we vertrekken dinsdag rond een uur of 7 's avonds en rijden dan door om op tijd bij de overnachting te zijn en goed uit te kunnen rusten.
Als je ook Zunder/Iberdrola palen gebruikt onderweg zou ik ook zeker de apps regelen. Of andere backup. Mijn Shell en Travel Card tag zouden het moeten doen bij Iberdrola. Ik krijg echter de paaltjes hier in de parkeergarage van Iberdrola alleen met de app van ze aan het werk.

1300km is wel een flink stuk. We hebben afgelopen maandag een 1100km gedaan. Veel file door wat ongelukken en bermbranden. Zo een 16 uur over gedaan. Ook is het doordeweeks echt drukker met BEVs dan vorig jaar. Ook veel meer Fransen en Engelsen. Als je SuCs kunt pakken zou ik dat ook doen. Niet om je af te schrikken, maar verwacht niet voor 22 uur in het bed te liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Als je ook Zunder/Iberdrola palen gebruikt onderweg zou ik ook zeker de apps regelen. Of andere backup. Mijn Shell en Travel Card tag zouden het moeten doen bij Iberdrola. Ik krijg echter de paaltjes hier in de parkeergarage van Iberdrola alleen met de app van ze aan het werk.

1300km is wel een flink stuk. We hebben afgelopen maandag een 1100km gedaan. Veel file door wat ongelukken en bermbranden. Zo een 16 uur over gedaan. Ook is het doordeweeks echt drukker met BEVs dan vorig jaar. Ook veel meer Fransen en Engelsen. Als je SuCs kunt pakken zou ik dat ook doen. Niet om je af te schrikken, maar verwacht niet voor 22 uur in het bed te liggen. :)
Oke bedankt!

Ik hoop ergens door het wat later in de vakantie en veel 's avonds en 's nachts rijden tegen weinig "laadfiles" aan te lopen. Ik ben in juni naar Zuid-Frankrijk geweest en daar was ik 80% van de tijd de enige persoon die er stond te laden.

Wanneer ben jij vertrokken, welke tijdstippen en hoe was de drukte bij de laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Oke bedankt!

Ik hoop ergens door het wat later in de vakantie en veel 's avonds en 's nachts rijden tegen weinig "laadfiles" aan te lopen. Ik ben in juni naar Zuid-Frankrijk geweest en daar was ik 80% van de tijd de enige persoon die er stond te laden.

Wanneer ben jij vertrokken, welke tijdstippen en hoe was de drukte bij de laadpalen?
Wij zijn afgelopen maandag rond 5 uur vertrokken. Op maandag een 1100km en dinsdag laatste 850km. In Spanje ook opvallend veel meer BEVs tov vorig jaar. Ik rij zelf Tesla dus weinig last van drukte. Ionity is toch wel flink bezet steeds. Veel BEVers gaan ook doordeweeks nu. Heb het idee dat een zwarte zaterdag bijna rustiger is bij de snelladers. :) Met name veel vertraging later op de weg door files. Maar goed, wellicht hebben we pech gehad. In Spanje ook echt een uur stil gestaan doordat een stuk land naast de snelweg in de brand vloog. Anyway, goede reis!

Ah, lees nu pas goed dat je 7 uur ‘s avonds gaat. Dan kun je wel kilometers maken denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 05-08-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Loei123 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Dank voor je reactie!

Succes en goede reis!

Gebruik de laadmomenten ook om af en toe een dutje te doen. En als het kalm is bij de laders zou ik telkens een uurtje stoppen en wat slapen. Dan kan je zelfs 50kW laders gebruiken.

Langste rit die ik zelf ooit deed was 1400 km (Barcelona - Brussel met een dieselauto) met vertrek om 7h 's ochtends, aankomst rond middernacht.
Was haalbaar omdat we 3 chauffeurs hadden, maar eerlijk, de laatste 300km waren echt op het randje.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 05-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:31
Rev! schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:13:

[Afbeelding]

En is dat dan de JuicePass of de EV JuiceNet app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:43
pimk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
JuicePass van Enel X voor Italië, vergeet niet voor gebruik voor één maand een Subscription plan van 145 of 70 kWh (Flat large of Flat small) te kopen voor aanzienlijk lagere laadtarieven. Eventueel ook te gebruiken bij Ionity naar het schijnt.

Zonodig wel weer tijdig je subscription plan weer opzeggen, om te voorkomen dat je de volgende maand weer op vakantie naar Italië moet... :)

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:04:
Kan ook zijn dat (een deel van) de kaartlezer stuk was. Ik heb het ook 1x meegemaakt bij zo'n AC paaltje van Enel. Dan kan de app toch wel handig zijn :)
Was bij alle palen zo.
pimk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Juicepass (paarse icoon)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• a.hartgers
Harvest2002 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Oh, véél meer. Zelfs op één parkeerplaats meerdere partijen. Met elk 10+ laders. En sowieso onderweg bij elk gehucht snelladers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tBPVhDl2Ijk_GzRd8mIXkJiWz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezS1YtqT8xvMdAnVyPg8rPRp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZFWEZOSjw_WGLfefNhELlqvZ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KREESdaSHSwjnZJgqEAmSAVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:49
Wesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

JuicePass van Enel X voor Italië, vergeet niet voor gebruik voor één maand een Subscription plan van 145 of 70 kWh (Flat large of Flat small) te kopen voor aanzienlijk lagere laadtarieven. Eventueel ook te gebruiken bij Ionity naar het schijnt.

Zonodig wel weer tijdig je subsciption plan weer opzeggen, om te voorkomen dat je de volgende maand weer op vakantie naar Italië moet... :)
Oh zou mooi zijn als het ook bij Ionity zou werken. Ze staan niet in die app aangegeven volgens mij… ga morgen maar eens een flat large aanschaffen want het scheelt idd aanzienlijk 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
a.hartgers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Oh, véél meer. Zelfs op één parkeerplaats meerdere partijen. Met elk 10+ laders. En sowieso onderweg bij elk gehucht snelladers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad goed uit. Maar om eerlijk te zijn: in het zuiden vind je deze ook wel. Probleem is dat er waarschijnlijk meer mensen naar het zuiden gaan. Vandaar dat ik het 'Walhalla' in Noorwegen ietwat tendentieus vond tov de 'woestijn' in het zuiden.

@Peter-036 Blij dat het paaltje daar niet alleen staat. Zou toch zielig zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 18:00

_serial_

and there was silence

somewhere there was silence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Harvest2002 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Dat ziet er inderdaad goed uit. Maar om eerlijk te zijn: in het zuiden vind je deze ook wel. Probleem is dat er waarschijnlijk meer mensen naar het zuiden gaan. Vandaar dat ik het 'Walhalla' in Noorwegen ietwat tendentieus vond tov de 'woestijn' in het zuiden.

@Peter-036 Blij dat het paaltje daar niet alleen staat. Zou toch zielig zijn? :)
Laadplein met 10 snelladers in het zuiden? Afgezien van SuCs moet je flink zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Hallo allemaal,

Vorig jaar naar Spanje geweest en tot Barcelona gebruik gemaakt van Ionity. Daarna alleen de EVcharge app. Lagen niet vlak naast de snelweg maar zo kwamen we bv langs Miami Platja waar je midden in het centrum kon laden. Maar ook ‘s avonds laat op een verlaten industrieterrein bij een tankstation ergens onder Valencia.

De terugreis zijn we van noord Spanje (Banyoles) in één rit naar huis gereden. Vertrokken om half vier ‘s nachts en aankomst half één ‘s nachts in Eindhoven. Een volgende keer zou ik niet weer zo’n lange afstand in één keer doen. Wat ik toen wel fijn vond, was om bij elke laadstop uit de auto te zijn. Lekker in de buitenlucht, even rondje lopen. Daarna zit je een stuk frisser achter het stuur dan wanneer je in de auto gaat zitten tijdens stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:26
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is dit dan? Ik heb gezocht (naar Svinesund) maar niet een dergelijk grote hoeveelheid laders gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Ik lease via Arval en kan in binnen- en buitenland laden m.b.v. een druppel. Maar als ik met ABRP via een Tesla-stal geleid wordt, die open staat voor non-Tesla’s, moet ik met de “Tesla App” werken. Die druppel kan ik dan niet gebruiken. Dan zal ik de factuur zelf moeten betalen en die vervolgens moeten declareren bij Arval.

Hoe werkt het bij Tesla rijders die via Arval leasen? Loopt het laden (en ook de facturering) via de app of via een druppel/pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wimbre schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:16:
Ik lease via Arval en kan in binnen- en buitenland laden m.b.v. een druppel. Maar als ik met ABRP via een Tesla-stal geleid wordt, die open staat voor non-Tesla’s, moet ik met de “Tesla App” werken. Die druppel kan ik dan niet gebruiken. Dan zal ik de factuur zelf moeten betalen en die vervolgens moeten declareren bij Arval.

Hoe werkt het bij Tesla rijders die via Arval leasen? Loopt het laden (en ook de facturering) via de app of via een druppel/pas?
Met een Tesla regelen Tesla en Arval het onderling. Is er geen declaratie nodig. Maar goed, maakt ook niet veel uit. Met een non-Tesla gaat dit toch niet werken. Tesla kent verder je auto niet en weet dus niet dat ze de kosten bij Arval kunnen innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 21:34
Hallo allemaal,

Electromaps app is een aanrader, bevat veel meer laadpalen dan ABRP of Shell. Daarnaast als je in een stad bent. Zoek dan een parkeergarage via de Telpark app, €0.22 kwh laden-
Je kunt ook vooruit reserveren en aps je meerdere dagen zou willen parkeren scheelt het behoorlijk.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.hartgers
Harvest2002 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Hier staan ze echt gewoon lukraak overal. Bij benzinestations, winkels, straathoeken, in het midden van het land.

Enige nadeel vandaag: 2 van de 7 laders bij IKEA Bergen stuk. Eentje in de noodknopstand (en niet uit te krijgen) en onze laadbeurt werd na 9 minuten afgebroken en later stond er een Nederlandse Zoë te laden.

Verder geen zorgen in Noorwegen. Behalve van welk uitzicht je een foto moet maken. Rolletje is al vol… ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron Leppers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-08-2022
wimbre schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:16:

Ik heb een Shell Recharge druppel (en lease bij Arval). App downloaden en declareren bij Arval. De druppel werkt niet bij mij. Maar het ligt ook aan de voorwaarden die jouw werkgever hanteert. In totaal 8x geladen via Tesla. Dat was de beste ervaring in Scandinavie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Leppers
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, dat was niet mijn ervaring: bij elk gehucht snelladers.... En we bleken veel pasjes en apps nodig te hebben. Maar wellicht niet in het zuiden, wij zijn doorgereden naar het midden en noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Ron Leppers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Nou, dat was niet mijn ervaring: bij elk gehucht snelladers.... En we bleken veel pasjes en apps nodig te hebben. Maar wellicht niet in het zuiden, wij zijn doorgereden naar het midden en noorden.
Welke apps en pasjes raad jij dan aan? Wij zouden dit jaar ook naar Noorwegen gaan, maar vanwege verlate levering EV (...) ging dat dit jaar niet door. Maar ben dus wel geïnteresseerd!
Ik had al wel Mer en Kople (fijne app) als specifieke Scandinavische app/pasjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TCroezing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Welke apps en pasjes raad jij dan aan? Wij zouden dit jaar ook naar Noorwegen gaan, maar vanwege verlate levering EV (...) ging dat dit jaar niet door. Maar ben dus wel geïnteresseerd!
Ik had al wel Mer en Kople (fijne app) als specifieke Scandinavische app/pasjes.
Dan kan je best eens een paar video’s van Bjorn bekijken.
Ik denk dat die regelmatig laadt bij Cirkle K, Ionity en idd Mer.

Maar in het Noorden zou ik ook naar de Tesla Suc kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron Leppers
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Tesla dus. MER werkte niet overal, maar zou ik voor de zekerheid wel doen. CircleK konden wij niet downloaden als Nederlanders ter plaatse, maar mocht je die kunnen regelen: zeker doen! Shell Recharge, dan heb je ook Ionity. Plugsurfin en Forum hebben wij niet gebruikt.

Maar vooral: goed onderzoek doen op basis van waar je naar toegaat. Ik vond GoogleMaps in dat opzicht betrouwbaarder dan de apps van de providers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ron Leppers schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Tesla dus. MER werkte niet overal, maar zou ik voor de zekerheid wel doen. CircleK konden wij niet downloaden als Nederlanders ter plaatse, maar mocht je die kunnen regelen: zeker doen! Shell Recharge, dan heb je ook Ionity. Plugsurfin en Forum hebben wij niet gebruikt.
Dat is nog wel het meest vervelende, je kan in de App Store van Apple niet alle laadapps downloaden omdat je nu eenmaal je thuisland hebt ingesteld op NL.

En je land wijzigen heeft weer consequenties voor je abonnementen en accountsaldo etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Mooie dag om eens in wat video's van Björn te duiken. 8)
Sjonge, wat heeft hij veel en lange video's gemaakt. Interessant!
Nou, ik ben even onder de pannen.
@Tommie12 en @Ron Leppers Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_

_serial_

and there was silence

Wolly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dat is nog wel het meest vervelende, je kan in de App Store van Apple niet alle laadapps downloaden omdat je nu eenmaal je thuisland hebt ingesteld op NL.

En je land wijzigen heeft weer consequenties voor je abonnementen en accountsaldo etc
Maak een 2e of extra Apple ID aan voor dat land, dan heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
We hebben er nog een weekje Zeeland aangeplakt, Renesse, Schouwen Duiveland. Nauwelijks publieke laders. Ben oprecht verbaast. Het stikt hier van de toeristen met een EV. Op eerste gezicht nog redelijk wat publieke laders, maar de meeste zitten op een camping achter de slagboom, of zijn gewoon privé. De rest is vrijwel constant bezet. Wist niet dat dit in NL nog bestond. 30km in de omtrek vrijwel geen laadmogelijkheden.
Iemand nog tips?

Update n.a.v. tip @fewips
Laadplein Transferium Renesse https://www.tsg-charge.nl/realisaties/transferium-renesse/

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 08-08-2022 08:54 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_

_serial_

and there was silence

eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:33:
We hebben er nog een weekje Zeeland aangeplakt, Renesse, Schouwen Duiveland. Nauwelijks publieke laders. Ben oprecht verbaast. Het stikt hier van de toeristen met een EV. Op eerste gezicht nog redelijk wat publieke laders, maar de meeste zitten op een camping achter de slagboom, of zijn gewoon privé. De rest is vrijwel constant bezet. Wist niet dat dit in NL nog bestond. 30km in de omtrek vrijwel geen laadmogelijkheden.
Iemand nog tips?
Tesla Supercharger bij Van der Valk Middelburg. Net buiten je 30KM vanaf Renesse dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_serial_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Tesla Supercharger bij Van der Valk Middelburg. Net buiten je 30KM vanaf Renesse dat dan weer wel.
Dank je, we gaan nog wel die kant op, dus wellicht past dat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
EnbW blocking fee.

Afgelopen week in Duitsland geconfronteerd met blocking fee EnbW.
Ik wilde laden met EnbW op 22kW paal. Uurtje of 4, niks aan de hand normaalgesproken. Bleek echter geen 22Kw maar 11kW te zijn waardoor ik langer moest laden. Gaf niks, had de auto niet nodig. Maar wel de blocking fee vergeten. Na 4u 10ct/minuut in dit geval € 11. Dure les. 20,7kW geladen, 9,31 charging costs en € 11 blocking fee. Stom van mij, maar jullie zijn nu gewaarschuwd.

En mijn ervaring: veel palen in DE staan in de apps als 22kW maar leveren dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:29

m00

eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:06:
EnbW blocking fee.

Afgelopen week in Duitsland geconfronteerd met blocking fee EnbW.
ik wilde laden met EnbW op 22kW paal. Uurtje of 4, niks aan de hand normaalgesproken. Bleek echter geen 22Kw maar 11kW te zijn waardoor ik langer moest laden. Gaf niks, had de auto niet nodig. Maar wel de blocking fee vergeten. Na 4u 10ct/minuut in dit geval € 11. Dure les. 20,7kW geladen, 9,31 charging costs en € € 11 blocking fee. Stom van mij, maar jullie zijn nu gewaarschuwd.

En mijn ervaring: veel palen in DE staan in de apps als 22kW maar leveren dat dus niet.
Of waarschijnlijker: die paal kan het wel maar je auto trekt maximaal 11kW AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
m00 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Of waarschijnlijker: die paal kan het wel maar je auto trekt maximaal 11kW AC.
Nee ik heb een auto die op 1F max 7,4kW kan trekken. Dan is een 22kW paal ideaal omdat dan max van de auto mogelijk is. Dat viel hier dus tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-02 21:09
eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Nee ik heb een auto die op 1F max 7,4kW kan trekken. Dan is een 22kW paal ideaal omdat dan max van de auto mogelijk is. Dat viel hier dus tegen.
Op 1 fase 7,4 kw?
Wat voor auto rijdt je dat 22 kw haalbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
eppo16 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Op 1 fase 7,4 kw?
Wat voor auto rijdt je dat 22 kw haalbaar is?
e-Niro met 1F laadmogelijkheid. Dus max 7,4kW. Dat haal ik publiek alleen bij een 22kW paal 3x7,4kW waarvan ik er dus maar 1(F) kan gebruiken.

Pagina: 1 ... 138 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.