[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.158 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 19:56
errox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 06:55:
Nog even en dat zal ook ik aan het laden moeten. In principe grotendeels via de thuislader (alhoewel dat lang niet altijd het goedkoopst is..)

Toch een vraagje; is er een app waar op prijs per kWh gezocht kan worden? Gratis is soms wel te filteren, maar verder dan dat kom ik niet (ja of je moet alle laadpalen in een willekeurig gebied/buurt aanklikken)

Iemand die het antwoord weet?
Go-charge probeert dit te doen. De (een?) developer hangt ook rond op dit topic. Maar de informatie leek nog verre van compleet toen ik het een paar weken geleden bekeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:53
Raststätte Lichtendorf Sud, za 8:00.

Drukke parkeerplaats vanwege de eet- en toiletteergelegenheid. Alle 4 Ionityladers vrij en geen ICE-er erop. Ook niet op de 2 gereserveerde Ionityplekken.
Het kan ook netjes.

2 uur parkeren helpt echter niet om wachtrijen te verhelpen als er wel piekdrukte is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABFZ7aqtYzjGUQbU8UURbcutuks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijLbs3qyturHOTHjzg9NmR4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
Silvin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:56:
[...]

Go-charge probeert dit te doen. De (een?) developer hangt ook rond op dit topic. Maar de informatie leek nog verre van compleet toen ik het een paar weken geleden bekeek.
thank, ik zal eens kijken.. toch gek dat het voor niemand uitmaakt wat het blijkbaar kost. Lease begrijp ik, maar prive tanken mensen vaak ook bewust (goedkope brandstof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 21:45
iRenik schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Je hebt hm dus ook sec op Duitsland gezet voor je vacay kilometers? Ik moet 6-8x laden dus die 200 kWh ga ik wel redden.

Ik neem aan (maar weet dit niet zeker) dat als je dit afsluit voor dit bedrag dat je iig die 200 tegen dat tarief behoudt, of je je extra kWh daarna dan nog steeds tegen 30 cent kunt laden of dat ze dan de verhoging aanhouden weet ik niet. Dan nog komt het wel uit…
Weet je wel zeker dat je langs laadpunten komt waar Bonnet werkt? Ik ben nu in DE op vakantie en dat valt mij nog tegen namelijk. Ionity werkt uiteraard, maar ik kom veel EnBW en Pfalzwerke tegen en die ondersteunt Bonnet niet. Hier laad ik op met de MVV app (0.45ct/kWh).

Ik zit in de Eiffel en het Zwarte Woud en dat zijn wellicht minder doorreis routes, dus: minder Ionity, maar goed om even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
errox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:49:
[...]

thank, ik zal eens kijken.. toch gek dat het voor niemand uitmaakt wat het blijkbaar kost. Lease begrijp ik, maar prive tanken mensen vaak ook bewust (goedkope brandstof).
Ik laad thuis op dus ik gebruik niet vaak laadpalen. Nu op vakantie kijk ik wel of het goedkoop kán, maar niet ten koste van gemak. Dus als we geen zin hebben dan pakken we gewoon de dichtsbijzijnde lader of onderweg Tesla SuC.

Als ik ergens ga laden check ik wel even de prijzen voor de passen die ik bij me heb (Shell, VandeBron, Vattenfall, Freshmile). Nu moet dat nog met de verschillende apps. Ik zal Go-charge weer eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
wimbre schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:53:
Ik ga eind augustus op vakantie naar Zuid-Frankrijk en de reisafstand naar de eindbestemming is 1.300 km. Nu ben ik begin juli naar Normandie geweest en daar via ABRP de laadpalen bepaald en steeds ingevoerd als tussenstop.

Dat ging allemaal prima.

Nu denk ik er over om een ODB 2 dongel te kopen om zo real time data te hebben in ABRP.

Vraag 1:
Voegt het, gelet op jullie praktijkervaringen, echt "iets toe" aan jullie routeplanning/reiservaring?

De kosten zijn het niet maar mijn ervaring tijdens de 1e langere reis was dat ik "erg bezig was" met %accu in de gaten houden, snelheid, verbruik etc. In Nederland ben ik daar helemaal niet mee bezig maar in het buitenland weet je het nooit :-).

Als ik een ODB 2 dongel koop zit ik ook naar ABRP te kijken (wat ik normaal alleen bij de voorbereiding gebruik).

...
Voor de vakantie met de EV in September heb ik ook een OBD2 dongle voor ABRP aangeschaft. Mijn ervaringen tot nu toe (testritten in NL) zijn dat ABRP als primaire navigatie (via Carplay) niet optimaal is. ABRP is bruikbaar, maar TomTom (Carplay) en de interne navigatie van de Kia EV6 werken beter bij bijv. herkennen van wegafsluitingen en dan herberekenen van de route. Wel ideaal is dat de route en het laadschema wordt bijgewerkt op basis van de actuele SoC en het verbruik. Dit is in mijn ogen voor lange ritten van toegevoegde waarde. Het actuele verbruik en de SoC waarmee je verwacht aan te komen kan nogal wisselen op basis van de omstandigheden.

Voor de vakantie zal ik de dongle en ABRP niet als de primaire navigatie gaan gebruiken. Mijn idee is om via TomTom of de interne navigatie naar de door ABRP voorgestelde laadstop te navigeren. ABRP laat ik aanstaan en via de dongle eventueel de route aanpassen/updaten o.b.v. actueel verbruik. Mocht het nodig zijn kan ik de laadstop aanpassen obv het adviesvan ABRP.

Dat is de theorie nu nog bezien hoe het gaat op vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:44
BounceCloud schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Weet je wel zeker dat je langs laadpunten komt waar Bonnet werkt? Ik ben nu in DE op vakantie en dat valt mij nog tegen namelijk. Ionity werkt uiteraard, maar ik kom veel EnBW en Pfalzwerke tegen en die ondersteunt Bonnet niet. Hier laad ik op met de MVV app (0.45ct/kWh).

Ik zit in de Eiffel en het Zwarte Woud en dat zijn wellicht minder doorreis routes, dus: minder Ionity, maar goed om even te checken.
Ik had de route in ABRP en ChargeMap ingegeven zonder Bonnet filter oid en die leidde me (toevallig) langs voornamelijk Ionity en Fastned welke bijna allen ook Bonnet blijken te zijn dus volgens mij komt dit wel uit zo. Ga me er ook niet op vastpinnen, als de route veranderd of we rijden harder of willen eerder/later stoppen dan kijk ik even snel of er een Bonnet in de buurt zit en zo niet dan jammer. Denk echter op de heen en terugreis samen dat ik die 200 kWh makkelijk kan pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Iemand onderweg met een Numobi laadpas? Wordt die breed aanvaard?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

errox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Ik neem aan dat het voor iedereen wel uitmaakt wat het kost. Echter hebben de uitbaters van zo'n laadpaal er geen enkel belang bij. Het is alleen voor jou als berijder nuttige informatie. Mensen hebben een x-aantal laadpassen bij zich en daar moeten ze het mee doen. Ook als een andere laadpas op dat moment goedkoper zou zijn, heb je er op dat moment niks aan. Je zal toch moeten laden.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
@Tommie12 tik Numobi eens in in het zoekveld bovenaan deze pagina: “Zoek in het forum” ik denk dat jij volgens jaar de Numobi kenner wordt in dit forum. :)

[ Voor 42% gewijzigd door guido66 op 30-07-2022 11:10 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
guido66 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:08:
@Tommie12 tik Numobi eens in in het zoekveld bovenaan deze pagina: “Zoek in het forum” ik denk dat jij volgens jaar de Numobi kenner wordt in dit forum. :)
Ach ja….
Feit is dat de info die ze zelf delen enorm karig is.
Tarieven zijn minder belangrijk voor mij, maar weten of je ergens kan laden… des te meer.

Je wil toch niet overal toekomen met 30-40% om zeker te zijn.
Net op vakantie wil je je wat minder bezig houden met zoeken en proberen, je wil genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Vandaag een Maingrau pas binnengekregen en gekoppeld in de app.
Werkt alleen niet bij mijn laadpaal en een publieke laadpaal. Zou dat kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:36:
Ik zou het morgen nogmaals proberen, het kan enige tijd duren totdat je pas overal werkt. De synchronisatie tussen de diverse laadnetwerken is niet realtime, sommige doen dat maar 1 keer per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:23
De lokale Ikea hier mag ook wel eens naar de laadmogelijkheden kijken, 4 laadpalen voor weet ik hoeveel parkeerplaatsen begint nu toch wel erg weinig te worden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Nu denk ik er over om een ODB 2 dongel te kopen om zo real time data te hebben in ABRP.
Mijn ervaring is dat ABRP zeer nauwkeurig kan voorspellen wat de soc is tijdens het rijden. Evt. kan je hem handmatig bijstellen terwijl je rijdt. De navigatie is niet top maar voor een laadplanning is het wel fijn.
ABRP in de mobielhouder en Android Auto op mijn navigatie is voor mij een fijne combi. Zo eens in de zoveel tijd een procentje er bij of er af voor ABRP maar een grotere afwijking dan 2% heb ik nooit gezien zonder dongle. Voorwaarde is wel dat je weet wat je verbruik is met bv een dakkoffer.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
rinkel schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:36:
Maingau werkt niet met alle Nederlandse laadpaal-aanbieders (bv. Vattenfall werkt niet), dus het zou kunnen dat jouw laadpalen niet ondersteund worden.

Sowieso is Maingau in Nederland niet heel handig voor AC-laden vanwege de vaste hoge tarieven (€ 0,49 / kWh) en het boetetarief na 4 uur laden (€ 0,10 / min).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik ga eind augustus op vakantie naar Zuid-Frankrijk en de reisafstand naar de eindbestemming is 1.300 km. Nu ben ik begin juli naar Normandië geweest en daar via ABRP de laadpalen bepaald en steeds ingevoerd als tussenstop.

Dat ging allemaal prima.

Vraag 1:
Voegt het, gelet op jullie praktijkervaringen, echt "iets toe" aan jullie routeplanning/reiservaring?

De kosten zijn het niet maar mijn ervaring tijdens de 1e langere reis was dat ik "erg bezig was" met %accu in de gaten houden, snelheid, verbruik etc. In Nederland ben ik daar helemaal niet mee bezig maar in het buitenland weet je het nooit :-).

Als ik een ODB 2 dongel koop zit ik ook naar ABRP te kijken (wat ik normaal alleen bij de voorbereiding gebruik).

Vraag 2:
Onderstaande lader van Audi kost € 785 en laadt met een maximum laadvermogen van 11 kW (driefase) of 7,2 kW (eenfase). Het laadvermogen is handmatig in te stellen op 50 of 100%.
https://www.audi.nl/nl/we...ek_infolayer.MLDBNW1.html

Er is een andere Audi-lader en die kost € 199.
https://shop.audi.nl/auto...dkabel-type-2-230v-mode-2?

Deze laadt met een maximum van 2,3 kW.

Ik twijfel of die laatste iets is voor op de camping. Ik lees dat je moet laden als het kan en als je de auto om b.v. 18.00 uur aan de lader aansluit en de volgende morgen om 10.00 uur weer afkoppelt kan die toch 16 uur laden al is het maar tegen 2,3 kW.

Zijn hier al ervaringscijfers van in dit forum?

Als er voldoende "vrije palen" zijn in de buurt (Grimaud) ga ik het sowieso niet gebruiken maar ik zie het meer als een "backup".
Vraag 1.
In mijn ervaring (na 3 jaar EV en ABRP + dongle), voegt het niet zoveel toe. Het is vooral leuk als je van techniek houdt om het op deze manier te volgen.
Jouw manier van thuis oriënteren en inplannen in de navigatie is ook prima.
Ik houd mij zelf niet aan ABRP als er genoeg laadopties zijn, maar gebruik het puur voor oriëntatie vooraf en onderweg. Stoppen en laden doe ik als het mij uit komt bij de dichtstbijzijnde laadgelegenheid.

Vraag 2.
Die audi lader is vrij duur en weinig flexibel. ik heb zelf deze gekocht https://www.evservice.eu/...eFNcBF27lS1xoCye8QAvD_BwE. heeft meer mogelijkheden en capaciteit en nog aanzienlijk goedkoper ook.
Het is mij niet duidelijk hoe de audilader met zowel CEE als met Schuko op 3F kan laden. een Schuko is per definitie 1F. Zelf heb ik daar een verloopje voor.

Met de 2,3kW lader kom je in het algemeen ook wel een eind als je lang genoeg stil staat, maar is natuurlijk wel vrij beperkt. Anderzijds heb je op veel granny laadplekken ook nauwelijks meer vermogen beschikbaar.
Bij mijn Kia zat zoiets er standaard bij met 2,8kW max. Ik wilde zelf graag wat meer flexibiliteit vanwege hier en daar ook meer vermogen op CEE op mijn bestemmingen.

Wat je ook in het achterhoofd moet houden is dat sprake is van laadverliezen. Dus het vermogen dat de mobiele lader aanbiedt is bruto en wat feitelijk daarvan wordt gebruikt is netto en in de praktijk tussen de 10 en 20% lager. Dit is mede afhankelijk van de laadefficiency van de auto. Naar ik hoor is dat bij Audi wel in orde.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Net eens om te testen bij Tesla geweest met een niet-tesla: 0,65/KWh. Valt me nog niet eens tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Heeft iemand hier al ervaring met de mark-e kaart ? (de DriveCard)

Het viel me ineens op omdat je hiermee bij de Total stations voor een veel lager tarief kan (snel)laden.
Ze kostten 2 euro per maand, maar 1x per maand snelladen en je hebt het al bizar snel terug verdiend.

Ionity ondersteunen ze, Fastned (nog) niet.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 21:04
Voor laden op vakantie in de UK is deze thread goed bruikbaar: https://www.speakev.com/t...-post-for-updates.100905/

[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 31-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:48
Brotuck schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:10:

Het viel me ineens op omdat je hiermee bij de Total stations voor een veel lager tarief kan (snel)laden.
Ze kostten 2 euro per maand, maar 1x per maand snelladen en je hebt het al bizar snel terug verdiend.

29 cent zo te zien, dat is inderdaad een super tarief, lager Dc laden met andere pasjes. wel weer gek dat ac een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
syntesia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:35:
[...]

29 cent zo te zien, dat is inderdaad een super tarief, lager Dc laden met andere pasjes. wel weer gek dat ac een stuk duurder.
Enige wat ik kon ontdekken is dat DC laden per minuut is qua tarief en AC laden per kWh.
Maar dat past vind ik wel goed bij DC laden, aangezien je toch tot 80-90% laad, daarna is het niet meer interessant.

Ik heb een abbo genomen en ga het eens flink uittesten.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Nu online
Brotuck schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:10:

Interessant, Drivecard is van EON? Of kan je een link geven?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
syntesia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Komen de roamingkosten (in het buitenland) hier nog bij dan?
Dan wordt het 68c per minuut. Nog steeds maar €20 voor 30 minuten laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
mcmiles schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Interessant, Drivecard is van EON? Of kan je een link geven?
https://mark-e.emobilitycloud.com/de/register

Volgens chargeprice blijft het tarief zo laag in buitenland. Kijk maar eens op een total snellader in NL (is een duitse kaart)

Nog geen ervaring mee, maar ik vond het wel de moeite om te onderzoeken. Kaart komt hopelijk volgende week binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut33jy6jDYkrcvivas77vL-WbvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPRsNcdLGbSqwIeaJLKJfmmZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Brotuck op 31-07-2022 10:33 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Nu online
Brotuck schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:27:
[...]

https://mark-e.emobilitycloud.com

Volgens chargeprice blijft het tarief zo laag in buitenland. Kijk maar eens op een total snellader in NL (is een duitse kaart)

Nog geen ervaring mee, maar ik vond het wel de moeite om te onderzoeken. Kaart komt hopelijk volgende week binnen.
Dank voor de link, ik ga kijken en benieuwd naar je ervaring.👍

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 02:08
[...]

Jongens dit is allemaal al besproken op 12 juli (pagina 527)

Handig voor een paar weken, daar is je pas geblokkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:16
[...]

Vreemd, misschien zat ik op de verkeerde site
29ct/min op een 50kWh lader wat +/- 0,75kWh/min is en
39ct/min roaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
gremsems schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Jongens dit is allemaal al besproken op 12 juli (pagina 527)

Handig voor een paar weken, daar is je pas geblokkeerd...
Is er ook iemand waar hij daadwerkelijk geblokeerd is dan ? Of haal je het uit de kleine lettertjes ?
Anyway ik probeer er altijd een sport van te maken om de goedkoopste te vinden, destijds was ik er ook op tijd bij met bonnet totdat men explosief ging stijgen en voorwaarden veranderen.

Dus ook al is hij over een maand of 2 geblokkeerd, dan heb ik er alweer het meeste uit gehaald. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 31-07-2022 10:39 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Brotuck schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:38:
Dus ook al is hij over een maand of 2 geblokkeerd, dan heb ik er alweer het meeste uit gehaald. _/-\o_
.... en zit je vast aan je abonnement?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Heb je een voorbeeld waar ik dat tarief kan zien bij een Total snellader in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
pmiddeld schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:34:
[...]

.... en zit je vast aan je abonnement?
Per maand opzegbaar

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Wolly schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Heb je een voorbeeld waar ik dat tarief kan zien bij een Total snellader in NL?
Alsjeblieft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlznsJPaiUpJmTyHzYBKiZRqnX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jIM2RW8oOLZsTWI1GTAdt64a.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dank, weet je ook waarom het niet bij mij verschijnt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPK30WMZve1368ks9NAgehWgnTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q78k0U2JWo2CR7D9IAaBap1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Verkeerd gekeken

[ Voor 86% gewijzigd door pmiddeld op 31-07-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Wolly schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Dank, weet je ook waarom het niet bij mij verschijnt?
[Afbeelding]
Er zijn twee mogelijkheden. De bovenste geeft hem wel. De onderste niet idd.

Andere total in Rotterdam ook trouwens. We gaan het meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJtOc3oaFdf4mxZ5lNeAE0aqy9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fkseXvNZDbqAVWcqIsqMfqsA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Brotuck op 31-07-2022 17:04 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

rinkel schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:49:
Net eens om te testen bij Tesla geweest met een niet-tesla: 0,65/KWh. Valt me nog niet eens tegen.
Ik ook gedaan, maar dan in de Ardennen. Hier was het 70 cent per KWh.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-09 18:05
In juli geladen bij Hauconcourt, ik heb de tripple charger gebruikt, die kwam toevallig vrij toen ik aan de beurt was.

Zie nu op de PowerPass factuur (met Charge Faster DC Booster abonnement) dat dit station met €0.42/kWh zo’n 30% duurder is dan alle andere Ionity laadacties die ik in Frankrijk heb gedaan.

Is dit bij anderen ook zo bij deze locatie, of ligt het aan de tripple charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brotuck schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Er zijn twee mogelijkheden. De bovenste geeft hem wel. De onderste niet idd.

Andere total in Rotterdam ook trouwens. We gaan het meemaken.

[Afbeelding]
Dank. Heb nu een account aangemaakt bij Chargeprice en zie die Drivecard nu wel erbij staan.

Keep us posted _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
NoCO2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:57:
In juli geladen bij Hauconcourt, ik heb de tripple charger gebruikt, die kwam toevallig vrij toen ik aan de beurt was.

Zie nu op de PowerPass factuur (met Charge Faster DC Booster abonnement) dat dit station met €0.42/kWh zo’n 30% duurder is dan alle andere Ionity laadacties die ik in Frankrijk heb gedaan.

Een triple charger is een wat ongelukkige term. Heb je de CCS-stekker van die lader gebruikt? Of was het een reguliere AC 3-fase? Dat zou het verschil kunnen zijn.
Welke auto heb je en welk vermogen haalde je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
The__Virus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Een triple charger is een wat ongelukkige term. Heb je de CCS-stekker van die lader gebruikt? Of was het een reguliere AC 3-fase? Dat zou het verschil kunnen zijn.
Welke auto heb je en welk vermogen haalde je?
Een Enyaq en DC geladen met behulp van de CCS kabel van de tripple charger.
De auto kan 100 kW aan, maar deze Ionity charger max 50 kW.
De andere Ionity chargers op dit laadstation zijn CCS-only en kunnen veel hogere vermogens leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:11
Hoezo heet dat een tripple charger? Dat is toch gewoon een 50kW lader waar ook een ChaDeMo aan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
macmellow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:26:
Hoezo heet dat een tripple charger? Dat is toch gewoon een 50kW lader waar ook een ChaDeMo aan zit?
De linker op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3tfSLvrRlzJEp3mJyS4emdsRTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYNWOwGfwKkHKCgD3tsHP2nO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
NoCO2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:57:

Is je tarief in Frankrijk per kWh of per minuut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
macmellow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:26:
Deze triple charger heeft ook een AC43 snellaad-stekker (max. 43 kW wisselstroom via de reguliere Type 2-aansluiting), zoals gebruikt wordt in de oudere modellen Renault Zoë.

Ik dacht dat er bij de snellaad-locaties in Frankrijk verplicht alle drie typen aansluitingen (CCS, Chademo voor m.n. de Nissan Leaf en AC43 voor de Zoë) ondersteund moeten worden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
Yoade75 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Is je tarief in Frankrijk per kWh of per minuut?
Zover ik uit de documentatie kan opmaken wordt er per kWh afgerekend.
Maar ik ben benieuwd naar de kosten op de facturen van anderen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OKpGOCyseQSfSAC3H3cOiwva1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30ZB6ZxgfG2oXIxiixTBnDZd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Uit welke documentatie maak je dat op?
Zowel de kWh als de tijd staat vermeld.

Het lijkt erop dat het per minuut is:
https://tariffcalculator...._dc=40&charging_ionity=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
Yoade75 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:17:
Uit welke documentatie maak je dat op?
Zowel de kWh als de tijd staat vermeld.

Het lijkt erop dat het per minuut is:
https://tariffcalculator...._dc=40&charging_ionity=50
Ik heb de andere sessies even nagerekend, en yes dat lijkt het inderdaad te zijn. PowerPass rekent Ionity Frankrijk af per minuut, Ionity Passport per kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jkpEmtLkOYPs8kgLs5auuHvII8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MymzstiNB7acAJAgfSAAgJVc.jpg?f=fotoalbum_large

Goed om te weten, de volgende keer zal ik “galant” iemand voor laten gaan bij de 50 kWh lader… >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Wolly schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:11:
[...]

Dank. Heb nu een account aangemaakt bij Chargeprice en zie die Drivecard nu wel erbij staan.

Keep us posted _/-\o_
Kreeg net een berichtje dat de levering niet doorgaat, is alleen bedoeld voor Duitsers.
Dus helaas.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-09 13:41
Zeer binnenkort neem ik mijn Volvo C40 core single motor (230 pk) in ontvangst. Ik woon in een rijtjeswoning waarbij de achtertuin grenst aan een asfaltweg die leidt naar een basisschool. Langs de kant mag ik staan (parkeren) waarbij er zodoende ook geladen kan worden. Met een kabel over de grond met een vloer verhoging is dit mogelijk.

Vanwege de aanstaande uitbouw, waarbij de keuken wordt verplaatst naar de achtertuin, ben ik zoekende naar de beste methode om, dankzij zonnepanelen, iets te kunnen doen met laden. Een uitbreiding van mijn meterkast naar 3 fase zou een optie kunnen zijn maar heeft niet de voorkeur.

Iemand ervaring met bovenstaande soortgelijke situatie?

Om niet volledig afhankelijk te zijn van thuisladen heb ik mij (kort) verdiept in de passen wereld. Wat een gigantisch aanbod is dit! De mogelijkheid voor snelladen is wenselijk maar hoeft niet perse. Ik kwam uit bij ANWB, Eneco en E-Flux.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Hoi!

Zijn er hier mensen met ervaring met een EVBOX in Frankrijk? Krijg zowel met mijn leasepas als via de app van EVBOX geen laadsessie aan de praat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMAGMHsfFkWpWrF0nBz6jtcumug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6yseJp201UbkkCpvpYNANbN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 10:29
wimbre schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Bedankt voor de aanvulling! Idd het hoeft allemaal niet gratis.
Onderweg in Duitsland en Zwitserland was druppelen op de camping geen probleem. Nu in de buurt van Annecy denkt de campingbaas er anders over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl6sU65KCQnv8xfhN_6jbb6EBs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqWmO1HBfPC5bjoPHqtdrciY.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Per 01-08 zijn er bij verschillende leveranciers de energie tarieven enorm omhoog gegaan.
Vooral Bonnet zit niet meer in de goedkope range, wat een verschil.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

eppo16 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:44:
Zeer binnenkort neem ik mijn Volvo C40 core single motor (230 pk) in ontvangst. Ik woon in een rijtjeswoning waarbij de achtertuin grenst aan een asfaltweg die leidt naar een basisschool. Langs de kant mag ik staan (parkeren) waarbij er zodoende ook geladen kan worden. Met een kabel over de grond met een vloer verhoging is dit mogelijk.

Vanwege de aanstaande uitbouw, waarbij de keuken wordt verplaatst naar de achtertuin, ben ik zoekende naar de beste methode om, dankzij zonnepanelen, iets te kunnen doen met laden. Een uitbreiding van mijn meterkast naar 3 fase zou een optie kunnen zijn maar heeft niet de voorkeur.
Hier ongeveer dezelfde situatie, alleen heb ik de mogelijkheid om direct tegen mijn huis te kunnen laden zodat ik geen kabel over de grond hoeft te leggen. Ik heb ongeveer 3000 Wp zonnepanelen liggen.

Wat ik gedaan heb een "luxe" granny gekocht die max. 16A kan laden en deze direct op een aparte groep geplaatst. Wat ik nu echter merk is dat ik eigenlijk deze 16A helemaal niet benut en dat ik de lader meestal op 8A zet en deze dan om 9 of 10 automatisch laad aangaan en deze om 6 of 7 uur 's avonds uitzet (automatisch). Het voordeel is, zeker als het salderen vervalt, ik dat ik dan maximaal het vermogen zonnepanelen benut (mist er zon schijnt). Een ander voordeel is dat het netwerk niet zo zwaar belast wordt. Dus i.p.v. Fast Charging naar Slow Charging. Dit is natuurlijk wel er afhankelijk van je thuis situatie.

Een andere kijk op laden, ik hoop dat je er iets aan hebt,
Suc6!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ook Fastned is vandaag gestegen van 62 naar 68 cent.

https://www.nu.nl/economi...-hoge-energieprijzen.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
L.Hou schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Onderweg in Duitsland en Zwitserland was druppelen op de camping geen probleem. Nu in de buurt van Annecy denkt de campingbaas er anders over.
[Afbeelding]
tja, dit valt ergens wel te begrijpen.

Stroomprijzen zijn hoog, en als de camping niet is uitgerust met meters per kampeerplaats, dan valt het moeilijk om dat door te rekenen.

Bovendien, ik betwijfel of de zekeringen niet zouden springen als er een paar auto's ingeplugd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
kmvoges schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:58:
Hoi!

Zijn er hier mensen met ervaring met een EVBOX in Frankrijk? Krijg zowel met mijn leasepas als via de app van EVBOX geen laadsessie aan de praat.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat deze paal beschikbaar is openbaar? Als in staat hij aangegeven in de laadapps? Kan namelijk best zijn dat deze paal alleen met een select aantal pasjes bediend kan worden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:20
Davidshadow13 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Weet je zeker dat deze paal beschikbaar is openbaar? Als in staat hij aangegeven in de laadapps? Kan namelijk best zijn dat deze paal alleen met een select aantal pasjes bediend kan worden.
Op de zijkant staat toch echt betalen met app of betaalpas.

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
Lutra schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Op de zijkant staat toch echt betalen met app of betaalpas.
Tuurlijk maar dat zegt natuurlijk niks. Die sitckers worden er standaard door EV-box opgeplakt. Kan best zijn dat de instelling later via de portal gewijzigd is maar die sticker er nooit is afgehaald. Als deze specifieke paal niet in de openbare apps of via EV-box vindbaar is dan denk ik dat je gewoon pech hebt. Je zou nog even kunnen navragen bij de eigenaar van de paal als die bekend is.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
Hoi!

[Afbeelding]
Licht het groene lampje op ? Disponible ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22
@eppo16 De passen van Eneco E-Mobility en ANWB zijn eigenlijk gelijk, de ANWB levert je ook een
Eneco E-Mobility pas.
De pas van Shell recharge (was New motion) is er ook eentje die op heel veel plaatsen/netwerken bruikbaar is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 12:07
Ik had van het weekend weer iets een nieuws wat ik verder nog nooit had gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vQaBqv0_kepst7La6iHsfADObk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irx7ILtJicDrR8ihrItZ4G4t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QoyA7Ero7qewbbzcSe11lz-_vY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9DUGLZ67rZZMIP185u99LCs.jpg?f=fotoalbum_tile

Een schuko stopcontact in de socket van een (dubbele) laadpaal.
(Kon hier met mijn granny lader mooi gratis laden)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
Net terug van vakantie uit Italië met de Cupra Born en het is supergoed bevallen..

Opladen:

4x e-FLux: 1x niet geregistreerd, 2x voor een bedrag van 0,00 en 1 keer voor de normale prijs
7x Maingau: 6x gratis met opgespaarde kilometers van &charge (1200), 1 keer betaald
2x Juicepass: 70Kwu voor 25 euro.
1x Hotel: gratis opladen

Bij elkaar heeft het me (tot op heden) ongeveer 60 euro aan stroom gekost om heen en weer naar Italië te rijden. Mogelijk worden de E-Flux ritten later nog gecorrigeerd.

In Italië kan je eigenlijk niet zonder Juicepass, want E-Flux doet het eigenlijk nooit en Maingau soms. Maingau is wel een hele goede om achter de hand te hebben in vergelijking met de E-Flux pas.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr8hube
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 17:10
Hoi!

[Afbeelding]
Voor wat het waard is;
Ik heb in Italië een 1/2 uur bij zo’n paal staan klooien. Laadpassen, app., niets werkte.
Bleek de volgorde van aankoppelen de oplossing: eerst de paal in de app. selecteren, dan stekker in de auto en dan stekker in de “paal”.
(Item misschien verplaatsen naar het laadpalen topic?)

Groetjes,
Gerard

[ Voor 3% gewijzigd door Pr8hube op 01-08-2022 16:36 ]

P2 midnight (launch edition)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VD84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb vandaag mijn Kia EV6 (AWD, PLUS) kunnen laden bij een Tesla Supercharger in Rijswijk. Volgens de app betreft dit een 250KW locatie. Helaas stond ik niet op 10~20% SoC, dus heb niet het volle potentieel kunnen testen. SoC was 78% en ik kwam tot 50KW. Omdat ik alleen wilde testen heb ik 'm na 5 kWh eraf gehaald. Ik ga morgen naar Frankrijk, hopelijk doen ze het daar ook. Had overigens geen start issues oid: lader aangesloten, app openen, lader selecteren en starten.
Nb: de auto is een week oud, dus heeft ie de laatste updates etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoi!

[Afbeelding]
@kmvoges ik heb je vraag hierheen verplaatst: dit hoorde niet in het polestartopic (zoals daar ook in de topicwarning staat -die je uiteraard minutieus gelezen hebt-).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik zou zeggen, de prijs is gestegen, maar Fastned is dus gedaald >:) (op het lijstje van interessante aanbieders).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
ice-T106 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:23:
Ik had van het weekend weer iets een nieuws wat ik verder nog nooit had gezien:
[Afbeelding][Afbeelding]

Een schuko stopcontact in de socket van een (dubbele) laadpaal.
(Kon hier met mijn granny lader mooi gratis laden)
Is vaker in Frankrijk, en soms in NL ook bij Lidl, maar dat is dan meer bedoeld voor fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

VD84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:40:
Ik heb vandaag mijn Kia EV6 (AWD, PLUS) kunnen laden bij een Tesla Supercharger in Rijswijk. Volgens de app betreft dit een 250KW locatie. Helaas stond ik niet op 10~20% SoC, dus heb niet het volle potentieel kunnen testen. SoC was 78% en ik kwam tot 50KW. Omdat ik alleen wilde testen heb ik 'm na 5 kWh eraf gehaald. Ik ga morgen naar Frankrijk, hopelijk doen ze het daar ook. Had overigens geen start issues oid: lader aangesloten, app openen, lader selecteren en starten.
Nb: de auto is een week oud, dus heeft ie de laatste updates etc.
Opmerkelijk verhaal, als je in Frankrijk weer een SuC gaat testen hoor ik graag of je boven de 96kW komt (mijn record op een V2, met een IONIQ5 dan).

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Pr8hube schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Voor wat het waard is;
Ik heb in Italië een 1/2 uur bij zo’n paal staan klooien. Laadpassen, app., niets werkte.
Bleek de volgorde van aankoppelen de oplossing: eerst de paal in de app. selecteren, dan stekker in de auto en dan stekker in de “paal”.
(Item misschien verplaatsen naar het laadpalen topic?)

Groetjes,
Gerard
Uiteindelijk niet gelukt. Verschillende aansluit volgordes en pasjes (kiwhipass, plugsurf, newmotion/shell) geprobeerd maar geen resultaat. Daarna doorgereden naar een izivia snellader die wel werkte met de kiwhipass 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRenik
Brotuck schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:42:
Per 01-08 zijn er bij verschillende leveranciers de energie tarieven enorm omhoog gegaan.
Vooral Bonnet zit niet meer in de goedkope range, wat een verschil.
Ik heb eergisteren nog snel een 200 refill op Duitsland gezet en vandaag met 3 stops 126 geladen en voor €38,- in het zuiden van Duitsland aangekomen 👌🏻

Denk niet dat de extra kWh boven de 200 ook nog tegen dat 30c tarief gaan maar vooralsnog werkt het prima 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:08
iRenik schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Ik heb eergisteren nog snel een 200 refill op Duitsland gezet en vandaag met 3 stops 126 geladen en voor €38,- in het zuiden van Duitsland aangekomen 👌🏻

Denk niet dat de extra kWh boven de 200 ook nog tegen dat 30c tarief gaan maar vooralsnog werkt het prima 😋
ik kan in de app (iPhone) nog steeds refills selecteren voor het oude tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-09 22:11
Ja hier ook (Samsung). Refill op 50 kWh voor 18;euro genomen. Kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ok heeft iemand een tip hoe ik achter een laadtarief kan komen voor een laadpaal die niet gepubliceerd is ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:48:
Ok heeft iemand een tip hoe ik achter een laadtarief kan komen voor een laadpaal die niet gepubliceerd is ?
Website/app van de betreffende uitbater? Zo doe ik het momenteel geregeld in Frankrijk en Zwitserland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Silvin schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Website/app van de betreffende uitbater? Zo doe ik het momenteel geregeld in Frankrijk en Zwitserland.
Het is een laadpaal van Ecotab die bij een vakantiepark in NL staat. Hun eigen site is niet zo heel uitgebreid (is naar verhouding ook een klein bedrijf)

Enige wat ik kan bedenken is bij de receptie zelf, maar vaak weten die het al helemaal niet.
Ik ben een beetje klaar met al die "makkelijke" laadpalen waar vaak een hoog starttarief is en hoge kosten per kWh. Als het vooraf niet bekend is laad ik er niet. Dan ga ik wel ff langs de snellader van Ionity ofzo. Die zit hier ook vlakbij. Daar heb ik een vaak veel goedkoper tarief ook icm de Fordpass

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ik ben een beetje klaar met al die "makkelijke" laadpalen waar vaak een hoog starttarief is en hoge kosten per kWh. Als het vooraf niet bekend is laad ik er niet. Dan ga ik wel ff langs de snellader van Ionity ofzo.
Herkenbaar, vorige week kon ik wel even laden in de parkeergarage van het hotel .. Dus ik ga even kijken wat ze berekenen, 81 cent (+17 euro parkeerkosten voor 3 uur)... Nou toen heb ik gewoon even een uurtje aan de lader in de buurt voor de helft van de prijs gehangen en parkeren voor 1 euro voor 24 uur..

[ Voor 7% gewijzigd door M@cer op 02-08-2022 11:23 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Het is een laadpaal van Ecotab die bij een vakantiepark in NL staat. Hun eigen site is niet zo heel uitgebreid (is naar verhouding ook een klein bedrijf)

Enige wat ik kan bedenken is bij de receptie zelf, maar vaak weten die het al helemaal niet.
Ik ben een beetje klaar met al die "makkelijke" laadpalen waar vaak een hoog starttarief is en hoge kosten per kWh. Als het vooraf niet bekend is laad ik er niet. Dan ga ik wel ff langs de snellader van Ionity ofzo. Die zit hier ook vlakbij. Daar heb ik een vaak veel goedkoper tarief ook icm de Fordpass
Ik ben het helemaal eens met je.
Voor brandstof zijn er maximumtarieven en een pak verplichtingen wat aanduiding van prijs betreft... en voor laadpalen is er niks of chaos.

Zou er nu echt geen enkele europese politicus met dit thema bezig zijn?
Ik denk dan aan:
- verplichte aanduiding van het laadtarief, en de verschillende mogelijkheden om aan lagere tarieven te laden.
- minstens 2-3 betaalmogelijkheden die niet allemaal via een app gaan, maar ook via contactloos betalen met credit/debitkaart
- duidelijke aanduidingen hoe er betaald kan worden zonder dat je weer moet inloggen of registreren via één of andere app die enkel aan palen werkt in 1 land of stad.

Ik heb nog geen EV; maar door het volgen van dit topic krijg ik stress wetende dat de meesten hier met tal van laadpassen en druppels soms nog niet gekoppeld geraken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
Maar we komen altijd weer thuis, dus er is altijd een oplossing gevonden.
Geen stress! ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Peter-036 op 02-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:24:
...
Ik heb nog geen EV; maar door het volgen van dit topic krijg ik stress wetende dat de meesten hier met tal van laadpassen en druppels soms nog niet gekoppeld geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 18:18
Als jullie stress krijgen van de wisselende tarieven kun je eens kijken naar een laadpas met een vast tarief, bijvoorbeeld Shell Recharge

[ Voor 43% gewijzigd door Teutlepel op 02-08-2022 11:47 . Reden: Linkje erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
Stress is natuurlijk relatief, zelf pak ik eigenlijk altijd naar de zelfde 2 passen, (evcompany en shell) want lui. Echter zijn de discussies in dit topic natuurlijk on de alternatieven / beste oplossingen te bespreken. Best is niet altijd gemakkelijk (zie recentelijk het bonnet debacle met de bijbehorende vragen, de afgelopen paar maanden als voorbeeld :) en als het gemakkelijk zou zijn zou dit topic niet de 548 pagina’s aantikken :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

[...]

Voor brandstof zijn er maximumtarieven en een pak verplichtingen wat aanduiding van prijs betreft... en voor laadpalen is er niks of chaos.
Erg vreemd inderdaad. Ik ben zelf net terug uit Belgie. Hoort verder niet echt in dit topic thuis want in 1 keer naar toe gereden en daar bij een destination charger op het vakantiepark geladen. Je kon met het bandje waar je ook je huis mee opende opladen. Website gecheckt (BlueCorner exploiteerde de palen), €0,40/kWh. Zeer billijk dus auto geladen tot 90%. Op de dag van vertrek denkt mijn vrouw, ach, waarom niet tot 100% laden en start per ongeluk een nieuwe laadsessie met onze Shell Recharge druppel. Ik was nieuwsgierig naar de kosten dus ik kijk in de Shell app, zie ik daar dat het tarief: €0,33/kWh! Het maakt voor ons niet zoveel uit maar voor mensen die nieuw zijn in de EV wereld is dit natuurlijk compleet debiel. Voor hetzelfde geld had Shell een euro per kWh gerekend en hadden we hard gebaald.

Er moet echt een manier komen om van te voren makkelijk te kunnen zien wat de tarieven zijn, zonder "moeilijk" gedoe met tig apps, pasjes, kaarten, refill acties bij een Engels bedrijf, etc. EV's moeten mainstream worden en dit staat dat echt in de weg.

EDIT: zie nu de vaste tarieven van Shell Recharge hierboven. Bij de bewuste laadsessie staat toch echt dat we 8.06kWh hebben geladen en dat dat €2.73 heeft gekost (ex. BTW zie ik nu, dus €3.30, kom ik toch weer op €0,40/kWh). Schiet mij maar lek :P

[ Voor 9% gewijzigd door Arfman op 02-08-2022 11:56 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 18:18
Het gaat nog wel even duren voor dat er Europese regels zijn voor de publicatie van tarieven en vooral dat dit ook in ieder dorpje of vakantiepark gehandhaafd wordt.

Wat zijn jullie ervaringen met Chargeprice? Ik gebruik een laadpas met CPO tarief en tot nu toe lijkt de site goed up-to-date te zijn. Ik zie heel veel mensen vragen naar ervaringen met Chargeprice in dit topic...

[ Voor 10% gewijzigd door Teutlepel op 02-08-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
[...]

Zou er nu echt geen enkele europese politicus met dit thema bezig zijn?
Ik denk dan aan:
- verplichte aanduiding van het laadtarief, en de verschillende mogelijkheden om aan lagere tarieven te laden.
- minstens 2-3 betaalmogelijkheden die niet allemaal via een app gaan, maar ook via contactloos betalen met credit/debitkaart
- duidelijke aanduidingen hoe er betaald kan worden zonder dat je weer moet inloggen of registreren via één of andere app die enkel aan palen werkt in 1 land of stad.

Wat dit betreft is het echt het wilde westen, er gaat ongetwijfeld verandering in komen. Maar dit komt er vaak pas als de aantallen EV's groot genoeg worden.

Zelf zou ik al heel blij zijn als er een minimum en een maximum komt aan AC laden. Dat DC laden duurder is begrijpt iedereen, maar ook hier moet je ergens vanuit kunnen gaan.

Gewoon publiceren op borden langs de snelweg net als bij benzineprijzen lijkt me een goede start.
En in de stad een simpel bordje erop ofzo.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Wat dit betreft is het echt het wilde westen, er gaat ongetwijfeld verandering in komen. Maar dit komt er vaak pas als de aantallen EV's groot genoeg worden.

Zelf zou ik al heel blij zijn als er een minimum en een maximum komt aan AC laden. Dat DC laden duurder is begrijpt iedereen, maar ook hier moet je ergens vanuit kunnen gaan.

Gewoon publiceren op borden langs de snelweg net als bij benzineprijzen lijkt me een goede start.
Een minimum? Ben je bang dat je geld toe krijgt?

Daarnaast heb je toch leveranciers met vaste tarieven of vergis ik mij? Of wil je op elke laadpaal in Europa hetzelfde tarief betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
Silvin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Ik laad thuis op dus ik gebruik niet vaak laadpalen. Nu op vakantie kijk ik wel of het goedkoop kán, maar niet ten koste van gemak. Dus als we geen zin hebben dan pakken we gewoon de dichtsbijzijnde lader of onderweg Tesla SuC.

Als ik ergens ga laden check ik wel even de prijzen voor de passen die ik bij me heb (Shell, VandeBron, Vattenfall, Freshmile). Nu moet dat nog met de verschillende apps. Ik zal Go-charge weer eens proberen.
Sircuri schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Ik neem aan dat het voor iedereen wel uitmaakt wat het kost. Echter hebben de uitbaters van zo'n laadpaal er geen enkel belang bij. Het is alleen voor jou als berijder nuttige informatie. Mensen hebben een x-aantal laadpassen bij zich en daar moeten ze het mee doen. Ook als een andere laadpas op dat moment goedkoper zou zijn, heb je er op dat moment niks aan. Je zal toch moeten laden.
Ja inderdaad.. maar toch.. zelfs de "onafhankelijke" apps laten geen prijs per buurt zien. Alleen verschillende prijzen per laadpaal en aanbieder/laadpas.

Zelf zal ik ook primair thuisladen, maar paar honderd meter verder rijden voor laag tarief tov langs de snelweg voor de hoofdprijs is kleine moeite. Nu kun je dat vergelijk nergens maken (behalve handmatig en wetende dat snelladen in principe duurder is)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Wees blij met al die verschillende tarieven, want dan kan je de goedkoopste kiezen. Als je geen zin hebt om je erin te verdiepen of geen tijd of wat dan ook, dan neem je een aanbieder met vaste tarieven. Simpel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Voor brandstof zijn er maximumtarieven
Nee hoor. Vrije markt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
@Hachy Misschien goed om aan de topicstart toe te voegen dat als de kosten je niet te veel uitmaken, laden met één of twee passen/apps zeker in Nederland en meestal in het buitenland goed mogelijk is.
Zou toch jammer zijn als men denkt dat al deze posts hier over koopjes hier en daar en problemen met exotische apps/passen een beeld geven dat het voor een EV-bezitter verplicht is om de volledige laadpassenjungle te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Vrije markt helemaal voor trouwens, maar wel zou ik wat meer duidelijkheid willen bij een laadpaal.
Zo moeilijk is het toch niet om een bordje op te hangen ?

En voor wat betreft de laadpassenjungle, tja die is nu eenmaal een feit en wordt alleen maar erger zolang er geen regelgeving is.

Natuurlijk wil je graag een correcte prijs betalen, maar de meesten onder ons hebben nu eenmaal niet de tijd en/of zin om het iedere week/maand te vergelijken allemaal. De verschillen zijn iedere keer vrij groot. En ja ik heb ook 7 verschillende laadpassen, maar meer omdat sommigen niet overal werken. Zeker niet in het buitenland.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07
Brotuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:13:
Vrije markt helemaal voor trouwens, maar wel zou ik wat meer duidelijkheid willen bij een laadpaal.
Zo moeilijk is het toch niet om een bordje op te hangen ?
Een bordje ophangen??? Ik denk dat je dan de hele laadpaal niet meer ziet door de vele aanbieders met afwijkende tarieven. Ik gebruik 2 kaarten, Maingau met vaste prijzen voor DC laden en de kaart van oplaadpunten voor AC laden met een opslag van 1ct en geen starttarief. Hoezo onduidelijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 11:24
NoCO2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Zover ik uit de documentatie kan opmaken wordt er per kWh afgerekend.
Maar ik ben benieuwd naar de kosten op de facturen van anderen!

[Afbeelding]
Heb eind juni precies dezelfde lader gebruikt omdat de anderen ook al bezet waren en we eigenlijk niet heel veel hoefden te laden. Uiteindelijk duurde de stop wat langer dan gepland (bijna een uur) en ik zag net dat er ook 39.08 euro is gerekend voor 17.01 kWh! Heb mijn leasepas van Newmotion gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:08
Brinta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Heb eind juni precies dezelfde lader gebruikt omdat de anderen ook al bezet waren en we eigenlijk niet heel veel hoefden te laden. Uiteindelijk duurde de stop wat langer dan gepland (bijna een uur) en ik zag net dat er ook 39.08 euro is gerekend voor 17.01 kWh! Heb mijn leasepas van Newmotion gebruikt.
in juni was het nog 69 cent per minuut denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brinta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Mooi, weer een klever opgevoed :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:02:
@Hachy Misschien goed om aan de topicstart toe te voegen dat als de kosten je niet te veel uitmaken, laden met één of twee passen/apps zeker in Nederland en meestal in het buitenland goed mogelijk is.
Zou toch jammer zijn als men denkt dat al deze posts hier over koopjes hier en daar en problemen met exotische apps/passen een beeld geven dat het voor een EV-bezitter verplicht is om de volledige laadpassenjungle te doorgronden.
Ja goed punt, ik heb geloof ik wel zo'n passage ergens in de tekst staan, dat je alleen moet doorgronden als je de tarievenjungle daadwerkelijk wilt begrijpen.

Ik denk daar ook wel eens over na, als ik dan wat langer nadenk dan kom ik vaak tot de conclusie dat Tweakers het waarschijnlijk wel interessant vinden.

Maar misschien is het anno 2022 wel tijd voor een update.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hachy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Ja goed punt, ik heb geloof ik wel zo'n passage ergens in de tekst staan, dat je alleen moet doorgronden als je de tarievenjungle daadwerkelijk wilt begrijpen.

Ik denk daar ook wel eens over na, als ik dan wat langer nadenk dan kom ik vaak tot de conclusie dat Tweakers het waarschijnlijk wel interessant vinden.

Maar misschien is het anno 2022 wel tijd voor een update.
Heel goed punt!

Ik heb nog geen EV, maar als ik mijn gebruik bekijk, dan zal ik zeker meer dan 90% thuis kunnen laden.
Als je dan op een langere trip eens 70ct ipv 60ct moet betalen, dan betekent dat op een jaar niks, en je wil er zeker geen maandelijks abonnementsgeld voor betalen.

Dus één of twee van die "passe-partout" laadpasjes vermelden zou zeker een goed idee zijn.
Als ik de websites van die aanbieders bekijk is het gewoon chaos.

Als de rijgewoonten veranderen, en je moet een paar keer per jaar lange afstanden doen, dan kan je op dat moment nog wat gaan zoeken voor een beter tarief in die omgeving, maar ook bv als je een roadtrip wil doen in bv Noorwegen, of naar Kroatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:14
Poeh zeg. Vanmiddag weer een stukje afgelegd over de Franse autoroute. Bij een zekere Ionity 50 kW lader stond een Fransman die zijn Kia Niro aan het laden was tot 100%. Er waren verschillende wachtenden. Hij was al ruim een uur bezig. Ik vroeg hem waarom, want het is totaal niet efficiënt. Toen vertelde hij dat bij een speciale pas had waarmee hij alleen bij Ionity laders goedkoop kon laden. En dat hij geen andere Ionity laders meer tegen kwam op zijn weg naar huis. Hij excuseerde zich nog wel.
Het is de vraag of het slim is dat je met verschillende laadpassen verschillende prijzen bij een laadpaal krijgt want dit is dus een van de negatieve gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In België zijn er alvast maximumprijzen voor brandstoffen als diesel en benzine. Verkopers mogen wel lager gaan, maar niet boven het maximum verkopen.

Pagina: 1 ... 137 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.